oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. október 23. 06:54,  A lakáskeresés nehézségei 179 komment

2012. október 23. 06:54 Határátkelő

A lakáskeresés nehézségei

Mégpedig egyenesen Hollandiából, ahol sok minden van – speciel a magyar viszonyokhoz szokott embernek jónak tűnő, megfelelő méretű lakás viszonylag kevés. Legalábbis ezzel szembesült Kata, aki (nagyon helyesen) meg is írta az albérletkeresés kálváriáját.

Rotterdam.jpg

„Hamarosan költözöm Hollandiába, Rotterdamba. Kb. két éve forgatom a fejemben, hogy külföldre mennék, volt is néhány kísérletem, de azt hiszem ezek azért nem sikerültek, mert eddig soha nem veselkedtem neki igazán. Most viszont a kedvesem kapott kint munkát, úgyhogy én is költözöm hamarosan.

Ő már kiment – éppen ma hajnalban, én pedig decemberben vagy januárban megyek utána, van néhány elintéznivalóm még itthon, és ezalatt lejár az ő próbaideje is.

Igazából örülök a késleltetett költözésnek, mert már elkezdtem állást keresni itthonról, de egyelőre elkeserítőnek látom a helyzetet, legalábbis ahhoz képest, hogy itthon az elmúlt másfél évben több ajánlatot kaptam, amikor munkát kerestem. Úgyhogy örülnék, ha a Hollandiában élők tudnának egy kicsit biztatni, vagy tippeket adni. 

Beszűkült lehetőségek

Ami miatt írok, az a lakáskeresésünk, ami pár hete történt. Azóta szerencsére már találtunk és ki is béreltük egyet – de megdöbbentő volt számomra szembesülni az ottani lakhatási lehetőségekkel. Még úgy is, hogy a párom munkahelye szervezte az egész bevándorlást, tehát lakást sem nekünk kellett keresni, hanem tanácsadóval segített.

Nyilván ez is szűkítette a lehetőségeket, ahogy az is, hogy bútorozott lakást kerestünk – állítólag ott ez nem túl jellemző. Ezen kívül még ezek voltak az igényeink: terasz, balkon, vagy kertkapcsolat, minimum egy hálószoba (a nappalin kívül, a baráti látogatások miatt), jó közlekedés, max. 1000 eur/hó. Akkor még csak ezek voltak az igényeik. Ma már több mindent kötnék ki. :)

A problémák már ott elkezdődtek, hogy habár elég egyértelműen megadtuk a paramétereket a lakással kapcsolatban, a tíz megmutatott lakásból kb. 5 egyáltalán nem is rendelkezett a megadott feltételek mindegyikével, ha pedig az esetleg meg nem fogalmazott, ámde magyar viszonylatban magától értetődő igényekre gondolok – nos, hát olyan lakást nem láttunk, pedig itthon sem luxuskörülmények között élek.

Erkélye, terasza, stb. a lakások felének nem volt, de az már sokkal jobban zavart, ha egy hálószobája se, hanem a nappaliból egy könyvespolccal volt leválasztva a háló – szerintük ez külön háló volt. Mindez egyébként egy négysávos útra és a város vonatállomására nézett.

Ahol lehet, spórolnak

Rájöttem, hogy Hollandiában a népsűrűség és a nemzet praktikussága megmutatkozik a lakásokon is – ahol lehet, ott spórolnak is a helyen és a térelosztáson. Ahol lépcsős a lakás, vagy lépcsőn kell feljutni a lakásba, ott ezek a lehető legminimálisabb helyet foglalják el, és jó esetben nem csiga-, hanem keskeny, de legalább egyenes a lépcső.

Az biztos, hogy sosem fogok a szomszéddal szóba elegyedni a lépcsőházban – el sem férnénk egymás mellett. Aztán van, hogy a szuper csigalépcső-megoldás a lakáson belül van, kb. 50 centi átmérőjű csigalépcső, iszonyú keskeny, 10 centis lépcsőfokokkal és többszintes lakás lévén mindez duplán.

Igazából két ilyen lakást láttunk, az egyiknél a konyhában, a tűzhely mellől nyílt a vécé, a másiknál pedig a párom nem fért be a tusolóba – hosszában – ahogy említettem, ő mérnök, és nem kosárlabdázó.

Az csak apróság, hogy a mosógép a hálószoba ajtajában volt, a fő gond az volt, hogy én körülbelül első nap szörnyethalnék egy ilyen csigalépcsőn. Egyúttal megértettem, miért vannak minden lakásnak csodálatos nagy üvegablakai – mert máshol nem tudnának költözni.

Ritka a fürdőkád

Szintén a helytakarékosság indokolja, hogy csupán egy, újabb építésű lakásban volt fürdőkád, mindenhol tusoló. De mivel a fürdők nagyon kicsik, több lakásban is a hálószobában (is) van mosdó, ez nekem elég idegennek tűnt.

Ahogy az is, hogy ha lift van a házban, annak nincsen belső ajtaja, tehát ahogy mozog a lift, meg tudod érinteni menet közben a liftakna falát. El sem tudom képzelni, hogyan lehet benne többen utazni, vagy netán egy kisgyerek plusz még egy babakocsi kombit megoldani lehetőleg anélkül, hogy bármi becsípődjön menet közben.

Csodás lakás – kis hibával

Olyan lakást is láttunk, ahol szintén csak a kisebb gond volt az erkély hiánya – mert mindez egy étterem konyhája felett volt. De kedvencem egy csodálatos, régi kis ház tetőtéri lakása volt. Nagy tágas konyával, amelynek a teteje szinte üveg volt, két hálószobával – persze itt is volt mosdó, és a teljes tetőkert mienk lett volna.

De. Az egész ház egy idős házaspár tulajdonában volt, és ők is ott éltek benne. Meg az egyik fiuk. És az unokájuk is. A tetőtéri, kiadásra szánt lakásnak nem volt zárható lakásajtaja, lévén hogy gyakorlatilag a néni és a bácsi nappalijából nyílott, közvetlenül az unokák szobája és játszósarka előtt.

Ámde, ha úgy nézzük, ennek a lakásnak beépített liftje volt... ugyanis a bácsinak már a korából adódóan problémát okozott a mozgás, így kerekes szék mozgatásához szükséges lift volt kiépítve végig a lépcsők körül.

Ezek után milyen lakást vettünk ki?

Első emeleti, keskeny lépcsős, de legalább nem csiga. A nappaliban focizhatunk, mert kb. 40 négyzetméter, ámde a fogunkat majd a hálóban mossuk, mivel a fürdő körülbelül akkora, hogy épphogy nem a zuhanyrózsa alatt van a vécé.

Van egy kis loggia, ami ugyan egy árnyas udvarra néz, de legalább nem fognak tönkremenni a virágaim a tűző naptól, mint itthon. Van egy kis vendégszoba, és a konyha is kényelmes méretű. Igazság szerint a tízből ez volt az egyetlen, ami meg is felelt a kritériumoknak – és emellett használható is. Az csak grátisz, hogy jó és többnyire nekünk is tetsző ízléssel berendezett a lakás. :)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: lakás albérlet Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr964863263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 07:26:09

Mosolyogva olvastam az írást. Bizony-bizony, nem árt tisztában lenni az adott ország lakhatási szokásaival, illetve azzal, hogy a piac kínálati vagy keresleti.
Véleményem szerint ezektől függ, hogy csalódunk vagy sem.

Én sajnos egyikkel sem voltam tisztában, így az íróhoz hasonlóan sok meglepetés ért a kezdeti időkben.
:)

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.10.23. 07:30:09

kedves Kata! értem én, hogy meglepő az idegen környezet, de szerintem érdemes egy kicsit nyitottabban kezelni az eltérő adottságokat, ha szeretnéd majd magad jól érezni külföldön.

ingatlan vonalon sok "nyugati" országnál igényesebbek a magyarok, bár jártam pestet kiadó lakást keresve egy külföldi ismerősnek és igen siralmas tapasztalataim voltak...

továbbá hollandia tipikusan nem (sem) az az ország, ahol az ingatlan a hivalkodás netovábbja, vagy esetleg státusz szimbólum. hothead már írt a témában egy nagyon érdekes beszámolót itt a bologon:
hataratkelo.blog.hu/2012/08/15/iskolataska_a_zaszlorudon

Liping 2012.10.23. 07:38:33

Bandival értek egyet, egy kis nyitottságot.:)

madscientist 2012.10.23. 07:43:21

Hát igen, sokan csak akkor kezdik igazán megbecsülni Kishazánk adta lakhatási lehetőségéket, mikor először kezdenek 'újéletet' egy másik országban...:)
Mert hát a lakhatási szokások, lehetőségek nagyon változatosak tudnak lenni.
Egy másik szintén albérlet keresős posztnál, szintén épp Hollandiából, rá is csodálkoztam, hogy a papírfalakat kivéve (itt inkább papírpadló van :s), Svájcra is sok minden igaz, vagy hasonlóképp van, pl itt is olyan lakást bérelsz, amilyet megkapsz, nem nagyon válogathat az ember, pláne, ha még külföldi is, de még bennszülöttnek se egyszerű...
Szerintem posztolóék végül jó szerencsével kerültek ki a helyzetből, lakás is van, igényeknek hellyel-közzel megfelel, kezdetnek jó.
Annyit még hozzá tennék, hogy a lakások normális felosztása errefelé is meghaladja az tervezők képességeit, a fürdővel itt is spórolnak, holott nem mindig lenne indokolt, a mienk még egész ok, pedig épp csak be lehet férni...de láttam már ennél rosszabbat is!:s

madscientist 2012.10.23. 07:52:40

@tilmir:

Engem elég jól felkészítettek, meg aminek tudtam, utána jártam magamtól is, s még így is sok 'érdekes benyomás' ért. :D Egyszerűen csak más (sokszor nagyon más) közegből jövünk. :)

@bandirepublic:

Egyetértek, nincs más hátra, mint előre! Alkalmazkodni kell... :)

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.10.23. 07:58:42

Nem tudom Rotterdamban hogyan megy, de Amszterdaban hasonlo problemakkal talalkoztam, viszont ha az ember hajlando 8-10 perccel tobbet villamosozni/robogozni/bringazni munkaba, akkor kicsit odebb (ez otthoni viszonylatban annyit jelent, hogy nem a klinikaknal hanem mondjuk az ecserinel van a lakas es a parlamenthez kell bejarni), akkor ugyanazon penzert klasszisokkal jobb apartmant lehet berelni.

igy van tora nezo, duplahalos, liftes ujepitesu, rendes furdoszobaval rendelkezo helyunk, relative bagoert, jo kornyeken. nekem nem faj,ha 2 perccel tovabb ulok a robogon :)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 08:03:19

@madscientist: Igen, ez a jó szó: MÁS. Csupa nagybetűvel.
:)
Én legkorábban jövő év július 1-én költözhetek, de már most próbálkozom megtalálni a megfelelő kecót.
Nem egyszerű.

madscientist 2012.10.23. 08:13:55

@tilmir:

Sikerült már valamit találni, amire lehetne pályázni? Persze csak ha nem titok! :)
Állítólag tavasz közepétől kb nyár közepéig van a dömping, amikor errefelé költözni szoktak, akkor van több kiadó lakás, meg ilyenek...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 08:20:08

@madscientist: Még nem sikerült az igényeket összehozni a lehetőségekkel.
:)
Sajnos meglehetősen bonyolult a költözés, ugyanis egy évben háromszor lehet felmondani, 3 hónapos felmondási idővel. Ez már egy komoly nehezítés.
Nem beszélve a horrorisztikus árakról.
Szóval most abban a fázisban vagyok, hogy naponta végignézem az új hirdetéseket, aztán ha van valami szimpatikus, akkor megnézem a környéket, a házat.

madscientist 2012.10.23. 08:28:34

@tilmir:

"Még nem sikerült az igényeket összehozni a lehetőségekkel."

Ez nagyon tetszett, igen diplomatikus megfogalmazása a 'pang a piacnak' :DD

Igen, általában a 3 hónapos felmondási idő sok helyen visszaköszön, pl melóhelynél is.
Szerintem pont a bonyolult költözés miatt van, hogy pl fiatal, gyermektelen pároknak eleve akkora lakások megpályázását javasolják, ahol ugye van plussz egy gyerekszoba is, a kötelező szobaszámon-nagyságon kívül.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 08:34:50

@madscientist: Ez abszolút így van. Kedves ismerősömnél sincs még gyerek, de néhány éve találtak egy megfelelő lakást, így azt kivették, még ha jelenleg nincs is szükségük a 4,5 szobára.

Mivel a piac keresleti, az árak az egekben vannak. Minap találtam egy olyan ingatlant, ami már közel állna a szívemhez, csakhogy a bérleti díja igen borsos, 3800 frank (és nem is puccos helyen van).

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.10.23. 08:35:50

Hi,

1. Rotterdam déli részén ( a Rajnától/Waaltól délre ) olcsóbbak az albérletek, de vigyázni kell, hogy viszomylag marokkói-mentes övezetet fogjál ki. Alternatíva p.l. Capelle a/d Ijssel, stb, ahonnan viszont be kell járni.

2. Két undorító féreg él a földön : a fejvadász és a (holland) háziúr.
Ezért tanácsolom, hogy minél elöbb kössél rechtbijstandverzekeringet. Ha valami gond van, akkor az ügyvédedet küldd rájuk : ez ( tapasztalat ) szokott hatni, olyan mint kutyának a korbács vagy a bunkósbot.

madscientist 2012.10.23. 08:43:22

@tilmir:

3800 CHF? OH MEINE GÜTE! Nekem ez már a 'több mint borsos kategória'...gondolom családi ház.

Amúgy abszolút megéri előre gondolkodni, max addig gardrób, vendég vagy raktár szobának használja az ember a fennmaradó helyiségeket.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 08:58:20

@madscientist: :D
Nekem is.
Egyébként valóban, ez már családi ház.
Itt kanyardok vissza a cikkben írottakkal teljesen egyetértve, hogy az otthoni viszonyokat nem feltétlenül lehet adaptálni a külföldiekhez.
:)

madscientist 2012.10.23. 09:12:01

@tilmir:

Így van!
Bár csak részben offoltunk, hisz lakhatásról volt szó...;D

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 09:14:18

@madscientist: Igen, sorry. Az írás olvasása közben de ja vue érzés kerített hatalmába.
:)

madscientist 2012.10.23. 09:22:38

@tilmir:

Ahogy engem is...de nem igazán kívánom a lakáskeresős időszakot vissza. Jó időre elég volt, nem kérek többet! :)

Neon Fu 2012.10.23. 09:30:40

A világért sem szeretnék kötekedni, de Svájcban élek és már Budapesten is albérleteztem, a két országot összehasonlítva pedig toronymagasan Svájc vezet nálam... A lakások igényesek, a tulaj nem trükközik, a kauciómat nem "nyelik le" az árak ugyan nem alacsonyak, de cserébe olyan csendes, nyugodt környék és panoráma vesz körül, amilyenről otthon álmodni sem lehet. A fürdőszobagondokat sem értem, a mi lakásunk nappali+3 háló, 3 fürdőszobával. Ez rögtön a második ház volt, amit megnéztünk, megtetszett, simán megkaptuk, pedig kiskutyával mentünk. :) Mondjuk mi a déli részen lakunk, lehet, hogy északon más a lakáshelyzet, arrafelé a népsűrűség sem ugyanolyan.

Sanyi9 2012.10.23. 09:41:24

Hat, nem tudom mi a plane ebben a cikkben. Azt gondolom kiderul egy fel ora online olvasgatas utan, hogy Hollandia egy kis orszag, sok lakossal, eros gazdasaggal, jo szocialis haloval es ez odavonzott egy par millio kulfoldit is (kit miert...). Ebbol nem evidens, hogy nehez lakast talalni?

"bútorozott lakást kerestünk" - ez nem tiszta. Miert? Marmint ez leszukiti a lehetosegeket (nem tudnam szazalekosan megmondani, de ha saccolni kellene, akkor szerintem a lakasok kevesebb mint 10%-a butorozott). Amugy meg mi a garancia arra, hogy a butorok tetszeni fognak es nem mentek egy het utan az Ikeaba uj butorert?

Sanyi9 2012.10.23. 09:42:02

@Hataratkelo: mi van a tegnapi irassal? Elokerult a szerzoje? Eltelt mar tobb mint 24 ora, ugyhogy az idoeltolodas nem igazan magyarazat erre. Hany hozzaszolasa volt eddig (osszesen) a tegnapi cikk szerzojenek?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 09:47:18

@Neon Fu: Nézd, mindenki mást tapasztal. Én Zürich vonzáskörzetében élek, itt nem olyan egyszerű a lakásbérlés.

Arról, hogy a tulaj trükközik vagy sem, csak annyit, hogy épp most kezdek egy perbe a tulajdonossal szemben, mert olyan költségeket számolt el a fűtés végszámlában, ami nem jogszerű.
Minap küldtem levelet, hogy amennyiben nem hajlandó elindítani a fűtést, akkor visszatartom a bérleti díjat,
Szóval van ilyen is... :(

Abban teljesen igazad van, hogy a környezet szebb, jobb.
:)

SilentDreams 2012.10.23. 09:50:29

En is mosolyogva olvastam, pár évvel ezelötti angol lakáskeresési mizériámra visszagondolva. Nagyon szeretett magyar lakásomból kiköltözve számomra a lakástéma volt a legnagyobb sokk külföldön (Angliában).

Az már eleve nagy segitség, ha a cég esetleg átmeneti szállast biztosít, míg megfelelö lakást nem talál az ember. Ennek hiányában már sokkal de sokkal húzósabb a dolog, és gyorsan kell dönteni, ami gyakran nagyon nehéz. Az erkély - terasz nekem is alapvetö igényem lenne,d e erröl Angliában is általában le kell mondani, és alapvetöbb igényeket felállítani... :)

Mindenesetre örülök, hogy végül sikerült jó lakást találnotok, de ha valamiért még sem tetszik, akkro én is a külösbb kerületeket (esetleg egy közeli kisvárost) ajánlanám, ahol gyakran sokakl jobb minöségü lakásokat találni jóval olcsóbban.

Erdekes, hogy Hollandiából ilyen "angolos" tapasztalatokat írtatok. Németországban sokkal "magyarosabb" lakásokat tapasztalok, s igényeimnek teljesen megfelelöt sikerült találni, még ha nem is egyszerüen, de pl. Angliában ilyet nem hogy nem tudnék megfizetni, de szerintem nem is létezik... :)
(az überluxus kategóriától eltekintve)

*matahari* 2012.10.23. 09:59:26

@tilmir: ez igy igaz.

mielött az ember nekiall keresni, nem art tudni, hogy milyen a piac. butorozott lakas sztem a legtöbb NY-Eu-i orszagban nincs, vagyis van, de nem eri meg kivenni. amennyit rafizetsz, annyiböl par honap alatt berendezel egyet olyan butorokkal, amiket szeretnel. masreszt Hollandia eleg sürün lakott orszag, jo közlekedessel. gyanitom, hogy ott is inkabb sokan a fent emlitett okok miatt az agglomeracioba költöznek, ahol jobb es olcsobb a lakaskinalat. nem tudom, hogy ott nezett-e a posztiro lakast?

Mrs. Clayton 2012.10.23. 10:01:00

@SilentDreams: nem tudom mik az igényeid, de szerintem annyira nem kell leadni itt és az ár is még megfizethető
az én lakásom 2 háló+nappalis, amiből az egyik en suite, tehát van hozzá külön fürdő, ezen túl van két box room szerű helyiségem is, ehhez képest 2 éve adták át
erkélyem nincs, csak francia ablakom, ami egy parkra néz
ha ragaszkodtam volna erkélyhez, akkor az is lehetett volna ugyanilyen új házban, csak számomra messze a nekem fontos dolgoktól, de még mindig jó helyen
és semmi erőfeszítésbe sem került ráakadni
engem inkább az zavar, hogy hiába új de nagyon penészesedik, amit nem igazán értek, hogy hogyan lehetséges, tervezési hiba, vagy csak az időjárás tehet róla, nem tudom, de nagyon bosszantó

madscientist 2012.10.23. 10:05:23

@Neon Fu:
" Mondjuk mi a déli részen lakunk, lehet, hogy északon más a lakáshelyzet, arrafelé a népsűrűség sem ugyanolyan."

Ez lehet a magyarázat, olykor óriási különbség lehet az egyes részek között szerintem, amellett, hogy Svájc nem túl nagy ország.

Másrészt én Pestet albi szempontból csak annyira ismerem, amit a rokonok-barátok révén láttam, nekem onnan vegyesek a tapasztalataim.
Én máshol béreltem lakást, azt én ott rögtön kifogtam, bevált, jó volt.
Svájcban: referenciával meg minden kutyafülével együtt majdnem 5 hónapig másodállásszerűen lakáskeresés, sok tucat felhívása, majd sokszor azonnali elutasítás, kb egy tucat megnézése, 3 leadott pályázat, végül egy ajánlat :) Nekem ez a mérlegem, de ez is egyéni. És nagyon szerencsés vagyok még így is! :)
Fürdős dolog: nem probléma, már megszoktam, de tény, hogy lehetne egy kb. 50cm-vel (nem sok) szélesebb. Én eddig egy lakásról tudok, amiben két fürdő volt, a többiben egy (ami sztem elég), de nagyrészt elég kicsik voltak.
Amúgy ettől függetlenül bárhogy is jött le az előzőekből, nekem nincs bajom a lakhatással, de tény, hogy komplikáltabb (már akinek), mint otthon. Itt is, ott is tüneményes tulajom van/volt, szóval ebben is mindkét helyen szerencsém volt, van aki már nem járt ilyen jól.
A másik nyilván nem mindegy milyen árban gondolkodik az ember, én pl szabtam egy maximum határt, nyilván azért is volt nehezebb, de azt gondolom megérte. :)

tucano 2012.10.23. 10:07:20

@madscientist: @tilmir: találtam igen olcsó ingatlant(TI), megkérdeztem a tulajt, hogy nem baj-e ha jönnek gyerekek+asszony is, mire azt mondta, hogy pont nem érdekli, a szobaszámos baromságot hagyjuk meg a germánoknak....

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 10:10:45

@tucano: Nálunk a Gemeinde nem enged bizonyos létszámnál többet. A bérleti szerződésben ki van kötve (!), hogy max. 4 személy lakhat a lakásban...
:(
Ticinon már érződik az olasz lazaság... valószínűleg...
:)

madscientist 2012.10.23. 10:15:06

@tucano:

A Gemeinde nálunk se enged bejelentkezni (azaz hivatalosan ott lakni) bizonyos számú emberkénél többet, szerződésben is benne van hány fő a lakás max...

Ettől függetlenül az olasz rész hihetetlenül más lehet.... :)

tucano 2012.10.23. 10:15:58

@tilmir: igen, meg ott nem német/francia a városbrendezkedés, hanem szerencsére talján a paese berendezkedéssel, azaz kis városmagot veszi körbe sok-sok tanya (már a rómaiak is jobban tudták hogyan kell élni, kisvárosban:). Viszont két éjszakám Zürichben majd annyiba kerül, mint egy hónap Lugano külsőn:)

tucano 2012.10.23. 10:21:07

ne legyek annyira off, Amszerdamban diákkoromban mi a piroslámpás negyedben béreltünk egy "ablakot". :) Pontosan azt amire gondoltok. Az volt a legolcsóbb, csak néha vérmes és nagyon részeg angolokat kellett lebeszélnünk arról, hogy nem bírva vágyaikkal, betörjenek három alig huszonéves magyar sráchoz:) Akkor 125 guldent fizettünk egy "szobáért", ennyi jött ki a szűkös apanázsból... viszont mindenki rajtunk röhögött az utcában de a giroszostól a kávéboltig a legtöbbször nem is engedtek minket fizetni.

Elchango 2012.10.23. 10:29:06

azert draga hazank ingatlanjai is megernenek egy szep posztot (lehet kulfoldiek is irnak rolunk mint mi a holllandokrol).
Magyarorszagon uj epitesu lakas mar szinte nincs is ami nem amerikai konyhas, nappalival egybeepitve.Egyet sem talaltam mikor anno berleni akartam megyeszekhelyi nagyvarosban.Egy se volt amivel 1 kisgyerekkel be lehetne koltozni es anyja-apja is nyugodt es a kolyoknek is van sajat szobaja.Magyarorszagon ez mar ismeretlen fogalom.
A masik veglet meg a lepukkant szovjet-kadari panelek szovjet butorokkal, azzal a magyarazattal,hogy az ugyis csak egy szar alberlo....annak minek mas?
Errol sokat beszelgettem anno ingatlanos ismerossel es elmagyarazta,hogy bizony-bizony nincs ujepitesu haz amerikai konyha nelkul es a lgetobb csak 1 nappalis mert nincs gyerek es csak szingliknek epitenek lakast.Es epp az ingatlanos ismerosom mondta,hogy vannak kulfoldi ugyfelei is (tobbnyire fiatalok) es hanyhatnekjuk volt a magyar lakasoktol.

SilentDreams 2012.10.23. 10:31:49

@Jess G: Szia!

Alapvetö igényem pl. hogy NE penészesedjen. Ezzel pl. ki lehet üzni a világból....
Szerintem ez amiatt van, mert Angliában nem divat sajnos a szigetelés. Igy a lakás belsö fala igencsak le tud hülni, amit tovább erösit az, hogy sok lakásban nincs rendesen kiepítve a fütés (van fütés, de amire az elég). A nedves levegö meg simán kicsapódik a hideg falakon, kampec...

Az igényeim "csak" ezek lettek volna: modern, NEM szönyegpadlós!!!, világos sok ablakos lakás, 1 hálós vagy studió, fürdökáddal + használható :) zuhany benne, modern konyhabútor :), mindez csendes helyen, lehetöleg zöld környezetben, nem túlságosan messze a munkahelyemtöl. Tömegközlekedés max 20 perc gyaloglással elérhetö legyen (auto hiányában), s mindezt meg is tudjam fizetni úgy, hogy az (átlagosnak tekinthetö) fizetésem max 50%-a menjen lakással kapcsolatos dolgokra.
Esetleges extra igények: erkély, terasz vagy kert..., külön zuhany a kádon kívül, hahh :), kilátás... :D

Szerintem ezek az igények Angliában már igy is húzósak, de még mindezt megfejeltem azzal, hogy bútorozott lakást kerestem, mert nem akartam azonnal a kiköltözéskor bútorokba, mosógépbe, hütöbe stb. beruházni.
Szerintem átlagosan nem sokkal drágábbak Angliában a bútorozott lakások (vagy akár egyárban vannak a bútorozatlanokkal), a kaució esetleg több rá a bútorok miatt, de azt ugye visszakapja az ember.

Viszont bútorozott lakásból kevesebb van. Londonhoz közeli városban viszonylag többet találtam, de késöbb Délnyugat-Angliában már alig, így ez a kitétel jelentösen megneheziti, hogy az emlitett igényeknek megfelelö lakást találjon az ember, de valamiért (a bútorokkal való többletmunka miatt tán) késöbb is kitartottam a bútorozottság mellett.
Elismerem, hogy ha bútorozatlan lakásokat is számitásba vettem volna, akkor jóval nagyobb lehetett volna a mérités, sokkal jobb ajánlatokkal is...
Tiéd bútorozatlan?

Németországi tapasztalat: családi házas, kertvárosi, csendes környzetben, nagy tetötéri világos, parkettás lakás erkéllyel, tele nem szélbefúvós :) ablakkal, modern konyhabútorral és fürdövel (kád + zuhany), szigeteléssel,15 percre gyalog a tömegközlekedéstöl kb fele áron, mint Angliában.
Ez a konyhabútoron + hütön kívül bútorozatlan, szóval abba is be keleltt ruháznom, de így legalább sajátnak érzem. Rájöttem, hogy ez is hiányzott Angliában... (ami az ottani saját döntésem volt persze)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.10.23. 10:51:18

Aki Nyugat-Európába megy, az mindig csodálkozik, hogy a fizetéshez képest arányos pénzért csak sokkal rosszabb lakást talál, mint Magyarországon. Arrafelé általában arányaiban drágább az ingatlan vétele és a bérlése is, a minőség pedig országfüggő.
Nem árt jól felkészülni az adott ország szokásaiból. Például Angliában is sokan elszörnyülködnek a dupla ablakok hiányán, a keverőcsap helyetti a hideg+meleg csapon, stb. De vannak olyan országok is, ahol a panellakások tervezésében már 30-40 éve is alapelv volt, hogy eggyel több szoba legyen, mint ahány fős a család és előírták a minimális alapterületet is, plusz 3 szobára egy fürdőszobát.

xylon 2012.10.23. 10:52:32

@SilentDreams: mosogep huto az resze a butorozatlan lakasnak is. A viktorianus hazak vagy amiknek dupla fala van (kis szellozoracsok kivul belul a falakon) nem peneszednek (annyira). Laktam olyan lakasban ahol meg a furdoben!! is padloszonyeg volt.

Argosbol legkutyabb butorokkal be lehet butorozni barmit max 1-2 heti alberletpenzbol.

Councilhouseokat kerulni kell mint a tuzet, nemcsak a benne elo etnikum miatt de altalaban a legsilanyabb modon megepitett epuletek.

Amugy Angliaban nincs jo megoldas, Kensingtonban is latod a patkanycsapdakat, szoval gond ott is van.

Akinek van valami megoldasa erre (azonkivul hogy koltozzek el Spanyolorszagba) az irja meg mert nagyon kivancsi lennek.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 10:54:53

@SilentDreams: a szőnyegpadlón én is meglepődtem, mert a lépcsőházban, fürdőszobában is az van, de abszolút nem gáz, nem rosszabb mintha padló lenne
nálam van egy viszonylag normális méretű kádas fürdő meg egy tusolós is, ez sztem nagyon jó
nekem ez a lakás azért ideális, mert a két iskola 200 yardra van a college ahová a gyerekeim járnak szemben az út túloldalán, ehhez képest kb 10 buszmegálló, üzletek, park, orvos szintén 100 yardos körzetben a belváros busszal is kocsival is 10 perc
először én is bútorozottat kerestem, de az tényleg a lehetetlen kategória, így pár hetet/hónapot gumimatracoztunk, mára mindent megvettem, ami kell, így azért jobb, mert ha legközelebb költözünk nem kell nomád körülmények közé kényszerülnünk
azért az minimum volt, hogy hűtő mosógép, sütő legyen, enélkül biztosan nem vettem volna ki, mondjuk ezért volt az egyik érv a lakás mellett, mert házban nem mindig vannak whitegood nevű javak, ellenben az ósdi, lepusztult láncház se volt valami megnyerő
mind a konyha, mind a fürdő abszolút modern, max furcsa, hogy a mosdó előtt 3 db csempe van, és a kád fölött sincs végig csempe csak ott, ahol a zuhanyozni is lehet, de ez már itteni sajátosság
ettől függetlenül nem tudom, h hogyan lehetséges, hogy egy 2 éves új épület penészedik, szerintem kivitelezési, vagy tervezési hiba, mert én folyamat szellőztetek

Mrs. Clayton 2012.10.23. 10:58:24

@xylon: a hűtő mosógép nem mindig tartozék, sőt itt Midlanden házaknak nem része, de lakásokban mindig van
a fürdő nálam is padlószőnyeges, szerintem nem gáz, az már inkább, hogy a szellőzést egy ventilátor biztosítja, ami hát nem a legjobb megoldás, de ilyen van Mo-n is

Tupírka 2012.10.23. 11:11:02

Kedves Kata! A párodnak nem lenne kedve írni egy posztot a munkavállalásról? Vagy akár Te, néhány sort arról, hogy ő hogyan talált rá a hollandiai mérnök állásra. Angol elég hozzá? Esetleg elvárás a holland is? Az én párom is (villamos)mérnök, és erősen fontolgatjuk Hollandiát, szívesen olvasnánk néhány jó tanácsot.
Köszi előre is!

Brix 2012.10.23. 11:19:39

@online távmunkás: Nem, én pont az ellenkezőjét tapasztaltam: ha nem Londont, Münchent, Amszterdamot - a legnagyobb világvárosokat nézzük- a közepes méretű a 200 ezres városokban már 50-60 ezer euróért nem rossz színvonalú 1 hálós lakásokat lehet találni, ami azért az átlagkeresethez képest nem rossz ár. Általában azt is lehet mondani, hogy a lakások Németországban sokkal jobb minőségben elérhetők, mint Angliában vagy Hollandiában, ahol nem ritkák a több száz éves ingatlanok, ebből adódóan, sokkal elavultabbak. Másrészt, a nagy emigrációs központokban a hatalmas bevándorlás folyamatos keresleti piacot tart fent. Hiába a válság, sőt talán éppen ezért, mindenki oda akar menni. A teheti ,inkább vásároljon, mint béreljen mert ez az egyik legjobb befektetés most

SilentDreams 2012.10.23. 11:25:30

@Jess G: Jól hangzik, kivéve a szönyegpadlós fürdöt, meg a penészesedést.

A szönyegpadló nekem nagyon gáz az allergiám miatt, de azért az sem mindegy, hogy egy pár éves, vagy egy 30-40 éves szönyegpadlóról van-e szó. Láttam / éreztem már a különbséget :)

A penészesedés simán lehet tervezési hiba is, Magyarországon is sok újépitésü penészedik sajnos tervezési / kivitelezési hiba miatt).
Anno Angliában lakásmegtekintéskor az volt az elsö, hogy elhúztam a faltól az ágyat, hogy megnézzem milyen mögötte a fal. Tudnék mesélni par "szép" esetröl....

@xylon: a bebútorozás ellen nem is az volt anno a legföbb kifogásom, hogy drága lenne (mert tényleg leeht találni olcsó megoldásokat), hanem hogy ha nem jön be Annglia/a munka, akkor hirtelen el kell adnom öket, ami pluszmunka. Vagy költözésnél költhetek majd rá sokat... :)

De be kell látnom most már, hogy sokkal jobb saját magam által bebúrozotott lakásban lakni, sokkal otthonosabb és összehasonlíthatalan érzés (és ez sokat számit nekem).
Kivéve persze, ha az ember egy pont úgy berendezett lakásba botlik, amit szinte teljesen "sajátjának" tud érezni. Velem elöfordult Angliában ilyen is: valaki saját magának újittatta fel a kis studio lakását nagyon jó minöségben, de rájött, hogy egyetem miatt másik városba kell költznie, így kiadta.
Mondonom sem kell, fényévnyire volt ez a lakás egy átlagos, nem magáncölra szánt, kiadó lakástól. Csak sajnos 1 év után másik városba kellett költöznöm....

Seang Lee 2012.10.23. 11:27:12

igenyek latom voltak a mask oldalon meg egy 1000 EUR/ho-s budget. Hm... en ugyan Londonban elek, nem hollandiaban de ugy hogy egy elso emeleti 2 szobas lakasban lakom (mondhatom h eleg kozel a belvaroshoz), nagyon nagyon nagy szerencsevel £1060/ho + rezsit fizetek.(fizetunk) Ha az ember ma szeretne hasonlo parameterekkel lakashoz jutni akkor £1200/ho-tol indul. Es akkor kertrol/teraszrol meg ne is almodjon.
Jovo honapban kezdjuk a lakasvasarlas projektet. Almom valna valora egy kis kerttel (akarmilyen picike is) vagy egy nagyobb terasz. Nos. Londonban te ne akarj kertet, vagy pedig fizesd meg az arat. Kert nelkuli lakas 2 szobas lakas: £250k-£280k. Kertes; £310k-tol kezdodik. tehat, mig Magyarorszagon a kert egy minimalis elvaras, egy nyugati orszag nagyobb varosaban luxus. Ha valaki koltozik legyen vele tisztaban hogy MAS orszagba megy--> mas szokasok, mas kultura, mas arak, MAS VILAG!

GrandMasterB 2012.10.23. 11:38:37

@tilmir: egy apro megjegyzes (szinten Zurich). Barmikor koltozhetsz, nem csak 3x egy evben, ha talalsz valakit, aki atveszi a lakasod. Altalaban 3-4 jelentkezest ker a tulajdonos es azok kozul valaszt, es a kovetkezo honapban mar koltozhetsz is.
Az evi haromszori fix koltozesi datum elonye, hogy az uj berlo keresese nem a te feladatod, hanem a tulajdonose, mivel ilyenkor hivatalosan veget er a szerzodesed.

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.10.23. 11:39:34

@Tupírka: szia, linkedin.com-ot tudom ajanlani munkakereseshez. nekem az angol eleg volt, ha sikerult egy kulfoldi cegnel (vagy nagyreszt kulfoldi ugyfelekkel dolgozo cegnel) elhelyezkedni, akkor a holland nem feltetel, csak angol kell.

inkabb nemzetkozi portalokon erdemes keresgelni, mint helyi hollandon, ha nincs nyelvismeret, mert aki a helyi oldalakon hirdet az nagyobb valoszinuseggel arra alapoz, hogy a holland nyelvtudas megvan.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 11:41:12

@SilentDreams: nos igen, nem tudom milyen lesz 10 év múlva a szőnyeg, bár a tapasztalatom az, hogy az itt kapható 70-100 fontos porszívók jobbak, mint az otthon kaphatóak, bár lehet, hogy az én otthoni porszívóm elavult egy újhoz képest
a penész nálam nem a falon, hanem csak és kizárólag a műanyag ablak és fal találkozásánál jelentkezik, amin az sem segít, ha a szellőzőnyílást nyitva hagyom,de az se ha bezárom
patt helyzet
marad a heti hipós lemosás

tucano 2012.10.23. 11:42:56

@SilentDreams: @Jess G: Olaszországban, mármint délen, ha télen rendszeresen nyitod az ablakot (+20C), akkor megtelepszik a moffo vagy mofo, a fene se emlékszik, egy rohadt fekete penész, amitől fekete lesz a plafon 1-2 hónap alatt és sósavazással lehet csak írtani, de az se igazi megoldás, hanem a teljes téli bezárkózás. Még a vadonatúj házakban is, rengeteget szenvedtünk vele, iszonyú egy szutyok élőlény.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 11:44:41

@GrandMasterB: Igen, azt tudom, hogy kereshetek magam helyett Nachmitert, de sajnos az évi 3 x-i felmondási lehetőség, az nekem fix. Márc, Jún, Szept. 30-al mondhatok csak fel. Tehát jelen esetben - ha találok valakit - akkor legkorábban ápr.1, ha nem akkor csak júli 1-én költözhetek.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.10.23. 11:46:37

@tilmir: Illetve választhatom azt, hogy kiköltözök ápr.1.-én, de akkor is fizetnem kell a 3 hónapot. Azt meg nem szeretném. :)

Mrs. Clayton 2012.10.23. 11:49:08

@tucano: az én lakóm is vmi hasonló, pl. a műanyag és a fal között kihúzta a rést az iparos sziloplaszttal, na annak az apró kis mélyedéseiből nem is tudom kisikálni, így gondolom lehetetlen kiirtani
ráadásul egész nyáron nem láttam, csak az utóbbi hűvösebb, esős időben jelent meg,
legfeljebb nem fűtök és boros emeleti tárolót alakítok ki :-)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2012.10.23. 11:54:31

" Egyúttal megértettem, miért vannak minden lakásnak csodálatos nagy üvegablakai – mert máshol nem tudnának költözni."

Sőt, ha jobban megnézed, praktikus kötélkampókat is találsz a házak homlokzatán a legfelső ablak fölött - pont ezért :) (Amszterdamban és Utrechtben legalábbis szinte minden házon láttam ilyeneket)

Egyébként én az a fajta városi patkány vagyok, aki Magyarországon nehezen tudná elképzelni az agglomerációs-családiházas életformát, de még azt is, ha a pesti belváros egynél több átszállás lenne - viszont ha Hollandiába sodorna az élet (ami nem esélytelen) akkor ott biztosan valami csendesebb környéken vernék tanyát, ahonnan bringa-vonat kombinációval juthatok be a városba. Kíváncsiságból én is nézelődtem, számomra sajnos a normális városi élet arrafelé megfizethetetlen (ami meg beleférne a keretbe, az túl sok kompromisszum)

Mondjuk az is röhej, hogy noname porfészek falucskában sem kapsz egy istállónál többet 150-200K EUR alatt... Aki azt mondja, hogy Magyarországon irreálisak az ingatlanok árai, az biztos nem járt még Hollandiában :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.23. 11:56:33

Mindenhol vannak sajátosságok, meg kell őket szokni. Ha meg nem tudod megszokni, akkor elmész. Így működik ez. (Egyébként utálom Hollandiát, a holland életformát, de ez nem releváns most.)

rüfke (törölt) 2012.10.23. 11:59:39

Most komolyan meglepődik még valaki azon, hogy minden országban mások az építkezési és lakberendezési szokások?

Nyilván Hollandiában, Japánban és más drága országokban az ingatlanárak magasak, ezért kihasználják a tereket. Nem mindenhol lehet szarér'-húgyér' szuper házakat venni, mint Magyarországon.
Nem fognak drága ingatlan alapterületet elfoglalni egy széles lépcsővel, nincs hely, nincs rá igény, nem a lépcsőn élnek, hanem a nappaliban.

Ismerősöm Szabolcs megyében árulja a villáját, olyan puccos, hogy csak néztem, de mivel egy sötét ország még sötétebb zugában van, az egész 12 millióért van hirdetve, mégsem kapkodnak utána.
Van jakuzzi, terasz, minőségi anyagok, gyönyörű kert, de egyszerűen munka nincs a környéken, sőt, úgy általában semmi jövőkép.

Lehet választani: jó meló, sok pénzt keresni és megbarátkozni a protestáns-spórolós-holland stb építészeti megoldásokkal és egy világváros zsúfoltságával, vagy pedig olcsón élni és lakni egy gyönyörű helyen, ahol viszont munka nincs.

Elég sokat éltem a Távol-Keleten, éveket, ott gyorsan leszoktam az igényes, nagyvonalú térkialakítások és minőségi lakberendezés utáni vágyamról, bár ez nem volt nehéz, hiszen egy kelet-magyarországi panelben nőttem fel...
Ázsiai párom szülei a tetőn tartottak kutyát, mert csak ott volt hely neki, a mosógép és a tetőkert mellett. Egy forgalmas út mellett, ahol éjjel-nappal tülköltek az autók.

Akinek igényei vannak, az keresgéljen, fizessen többet.
A nyitottság más kultúrák iránt nem annyiból áll, hogy vágyunk oda és felmarkoljuk a hazainál tízszer nagyobb fizetést, hanem hogy megértjük, hogy miért fizetnek, nekünk mit kell ezért nyújtani, megértjük, hogy mik a motivációik, a körülményeik, mi alakította őket, a társadalmukat, környezetüket ilyenné, és nem verjük az asztalt a város közepén egy kiskertért, mikor ott aranyárban mérik az ingatlan alapterületet.
Nem az a nyitottság, hogy kiköltözünk, és ott magyar viszonyokat várunk el, ha meg valami nem olyan, akkor gyorsan kisírjuk magunkat egy blogon.

A nagy nyitottságot sokan csak egy mantraként írják le, hogy ők mennyire toleránsak, megértőek, alkalmazkodóak, közben meg a Túró Rudi és a kiskert bambusz madáritatóval hiányzik nekik a világ minden táján.
Ráadásul alacsony áron akarnak luxust... aztán csodálkoznak, ha nem mindig jön össze.

nestje 2012.10.23. 12:00:20

Mi is most vagyunk túl egy hollandiai lakáskeresésen, annyi különbséggel, hogy mi már itt élünk egy ideje. Igen, az embernek célszerű megbarátkozni a sajátos építkezési móddal, ami természetesen nem lehetetlen. Bútorozatlan lakást bérelni nem olyan borzasztó, s mivel valóban jelentősen leszűkíti a lehetőségeket, ha ragaszkodsz a bútorozott változathoz, nem is feltétlenül jó megoldás. Viszont (szinte) minden településen talál az ember használt bútor üzletet (kringloopwinkel), ahol meglehetősen jó minőségben, s olcsón vehetsz saját bútort. Mivel a bútorozott lakások bérleti díja sokszor aránytalanul magasabb, már egy-két havi különbözetből a bútorok jelentős részét beszerezheted.
És még annyit üzenek a posztolónak, hogy Hollandia jó választás, sok szerencsét az itteni élethez. :)

rüfke (törölt) 2012.10.23. 12:06:01

@Gery Greyhound / project eleven: Magyarországon, legalábbis Budapest frekventált kerületein kívül rettentően nyomottak az ingatlan árak.
persze még így sincs nagy kereslet, mert az árak az átlag magyarnak még így is magasak

bár éppen az alacsony árak miatt több ismerős most vásárolt be jó helyen 1-2 lakást, befektetési céllal, kiadják, így nekik ingyen van a fenntartás, felújítás, valami kis pénzt is hoz

panelprogramos normális házakban, alacsony rezsijű, külföldiek által keresett részeken most is pár hónap alatt elkelnek a lakások

Muscari 2012.10.23. 12:11:43

@SilentDreams: Ha mar Anglia: A tegnapi Evening Sandard-ben olvastam, hogy Londonban hihetetlen modon emelkednek mind az ingatlan- mind az alberlet arak. Sak tavaly 7%-kal nott az atlagos berleti dij merteke, de 10 even belul 50%-os novekedest josolnak!
Az ok termeszetesen, hogy nincs eleg lakas, epulnek ugyan ujak, de nem olyan utemben,ahogy a lakossag szama novekszik.
Ket minimalberbol gyakorlatilag ma is csak egy studiot lehet berelni, de az, hogy a lakok szamat korlatozza az onkormanyzat, itt is letezik. Gyerekkel ezert ma nagyon nehez lakast talalni, mert alapszabaly az is, hogy a csalad jovedelmednek az egy harmada lehet max. a berleti dij, nem tudom, ez mas orszagokban hogy van.
Aki esetleg nincs tisztaban az aranyokkal: minimalberrel kb. 800-900 GBP-t lehet keresni, ez egy rosszabb helyen levo egyszobas vagy egy kicsit jobb studio lakas havi berleti dija.
Ezert laknak itt annyian shared flat-ban, es nem csak a bevandorlok, helyi fiatalok is.
Egyebkent az en tapasztalataim szerint itt inkabb a butorozott lakas a jellemzo, ami butorozatlan, az is csak egy kicsivel olcsobb.

Világpolgár2012 2012.10.23. 12:15:38

@Jess G:
Ez sajnos tenyleg tervezesi hiba. Kihagytak egy (vagy ket) nagyon fontos szigetelest, ami megakadalyozta volna a hideg kicsapodasat az ablakparkanyon es ablakkereten. Szoval marad a mosas :(

rüfke (törölt) 2012.10.23. 12:17:49

ja, a német-osztrák piac sokkal jobban hasonlít a magyarra
a lakások technológiája is inkább a miénkhez áll közelebb, szigetelt, jó minőségű ablakok, fürdőszoba olyan közép-európaias nem angolos, burkolatok is a közép-európai lakáskultúrát idézik

ez Angliában nem jellemző, egy üveges ablak, padlószőnyeg és ocsmány tapéták, üreges falak, belmagasság kicsi, kis pöcs box room-ok, penészesedés
azért a németek ilyenekért lekapnák a kivitelezőt a tíz körméről

autót, lakást a britek nem tudnak csinálni

Mrs. Clayton 2012.10.23. 12:22:41

@Világpolgár2012: alapvetően én is erre gondoltam, és lehet nem kellene csodálkoznom, de bizony a fejlett nyugat ipara sem olyan hű de nagyszerű
viszont pár hete volt egy nő, akinek a fürdőjét, konyháját olyan szinten lepte el a fekete penész, hogy a gombák miatt majdnem meg is halt, szóval ez itt sztem általános és bármennyire is hülyebiztos az ország, mindenre számomra érthetetlen szabályok vannak, ezzel a penész témával szemmel láthatólag nem foglalkoznak

hungarianinvenlo 2012.10.23. 12:26:04

Sziasztok,

Olvasgattam a hozzaszolasokat itt es hothead beszamolojaban es eleg furcsa kep alakult ki bennem. van pro es kontra egyarant. ki mit tapasztalt.

En tobb mint 3 eve elek kint es alapvetoen egyet ertek hothead-del. a hollandok kedvesek segitokeszek addig ameddig ez az erdekuket szolgalja, valamint a ha egyutt kell doloznod hollanddal es nemettel az gaz :D foleg ha adott esteben jobb is vagy a teruleteden, mint ok. Ha jol gondolom akkor a hothead altal emlitett szazezres varos Venlo ( a kepek mintha a Tegelseweg kornyeken keszultek volna). Valo igaz Venlo es kornyeken, Limburgban 600-800 Euroert lehet talalni megfelelo lakasokat berletre.

Valaki itt azt irta, hogy a holland nok szepek es nem csinalnak magukbol kurvat, mint a magyarok. Semmivel sem jobbak vagy rosszabbak. Ugyanugy mukodnek es ugyanugy megvan koztuk is az a reteg aki a penzert, elorejutasert vagy egyszeruen csak a verebol fakadoan barmikor "kurvalkodasra" adja a fejet.

A abban kornyezetben ahol en mozgok a tapasztalataim szerint egyre fontosabb lesz a kivagyisag, milyen autod van, hova mesz sielni, nyaralni. etc..etc.. De nem csak a kornyezetemben, hanem a fiatalabb generacional is. Az oregebb generacional (55+) ez annyira nem figyelheto meg. De nekik is fontos a kivulrol rendbentartott kert, haz, belul meg olyan amilyen.

A hazak, lakasok - foleg videken - sablon mintara keszulnek, legegyszerubb berendezessel, legolcsobb csempevel, jarolappal kapod meg, mar ahol egyaltalan van. csak egy pelda a mar sokat emlegetett feher csigalepcso :D, minden uj hazban ugyanaz van beepitve. utana 10 ezreket koltenek csak a lepcso atalakitasara ( egy lepcso atalakitasa annyit tesz, hogy a feher lepcsore egy 5-10 mm vastag lakkozott falapot ragasztanak ez egy egyszintes lepcsonel ha vallalkozoval csinaltatod akkor 4000 eur korul van szamlat tudok mellekelni ha valaki nem hiszi :D )
ha szakemberre van szukseged akkor ez peldaul Limburgban 40 eur/ oradijtol kezdodik. es nem lehetsz benne biztos, h olyan szinvonalon dolgozik ahogy te elvarod.

Az sem igaz, hogy a hollandok nem verik hitelekbe magukat. viszonylag egyszeru hitelhez jutni, ha elso lakasodat - hazadat vasarolod akkor raadasul meg az allam a hitel egy bizonyos szazalekat is visszateriti neked. ezen kivul kulfoldikent ugyanugy jogosult vagy a 30%-os adokedvezmenyre 10 evig - felteve ha a ceged elintezi neked es elered a kereseti szintet -. Kulfoldikent is tudsz lakast venni, semmivel sem bonyolultabb, mintha holland lennel max annyi, hogy lekerdezik a magyar bankokat is. Ha tudod azt, hogy maradsz meg legalabb 4-5 evet es permanent job-od van akkor siman megeri vasarolni. Felhivsz egy hiteltanacsadot az elso korben megmondja neked kb mennyi hitelt kapsz, milyen extra szolgaltatasokat melle. A hiteltanacsado intez mindent, megversenyezteti a bankokat es a legjobb ajanlatot kapod meg, jelemzoen az alairas pillanataig kaphatsz egy meg kedvezobb ajanlatot. Azonban elovigyazatossagbol nem art ha magadtol is utananezel dolgoknak, mert - mint a legtobb hollandra jellemzo - nem mindig allnak a helyzet magaslatan es sokszor csak vakarjak a fejuket, pedig ebbol elnek es ez a munkajuk amihez allitolag ertenek is.

A hollandok sokszor nagyon megosztoak tudnak lenni, neha porognek, tarsadalmi eletet elnek, majd a masik percben ulnek a kertben es nem foglalkoznak semmivel napokig. Jellemzo, hogy peldaul a kisebb falvakban-varosokban kermis idejen ( ez olyan, mint nalunk a bulcsuk voltak regen) megall az elet, a pekeken es elelmiszeruzleteken kivul semmi nem nyit ki sot par ceg be is zar egy hetre. total sorivaszat egy hetig.. Carneval idejen is elofordul ugyanez.

Ugyanakkor hollandia az idojarasaval egyutt teljesen elheto orszag. sokkal jobban hagynak elni, mint otthon.

billy reed 2012.10.23. 12:27:04

Más mentalitás, más szokások.
Mit gondol a posztíró, a hollandok miből gazdagodtak meg? Abból, hogy a zuhanytálca mellé még fürdőkádat is beépítettek, és a fürdőszoba nagysága felér egy teljes szobáéval? Minek?

Nemrég olvasta egy elemzés arról, hogy a magyarok zömét azért érik csalódások külföldön, mert azt hiszik, hogy magyar életet, a magyar körülményeiket, magyar módit viszik tovább több pénzt kapva.
Hát nem.
Minden más.

Dániában dolgozó ismerősöm mesélte, hogy a "fürdő" egy 2x2 négyzetméteres zuhanyozó.
Mikor ő rákérdezett, hogy ez mi, nem is értették, hogy mit akar.
Zuhanyozáshoz minek bálterem?

Mrs. Clayton 2012.10.23. 12:27:25

@Muscari: ezt én is hallottam, és figyelmeztettek is, hogy ezt a lakást, amiben lakunk hivatalosan nem vehetném ki, mert nincs benne elég hálószoba,
természetesen hivatalosan magánszemélytől bérlem, az önkormányzathoz be vagyunk mindannyian jelentve, de senki nem szólt, hogy ez így zsúfolt, v nem megfelelő lenne, ráadásul a bevétel kb fele megy el a lakásra, nem is a harmada
egyébként lakás, kocsi kérdésben egyetértek :-)

Világpolgár2012 2012.10.23. 12:34:02

@Jess G:
Foglalkoznak, csak a jo otletek lassan jutnak el ez szabalyozastol a kivitelezesig. Az elmult 3-4 evben epult ingatlanok minosege mar sokkal jobb, mint regebben, de azert meg sokat kell fejlodniuk, hogy eljussanak a nemet vagy osztrak szinvonalra. De megerosithetem elsokezbol, hogy van fejlodes, csak lassu. Jovo heten megyek a Kidbrooke-i nagy lakopark fejlesztest megnezni (4000 lakas), kivancsi vagyok majd az ilyen reszletekre, mint az ablakszigeteles.

nestje 2012.10.23. 12:45:09

@hungarianinvenlo: Az adókedvezmény változik, már csak 5 évre lesz elérhető, még magasabb jövedelmi kategóriában.

venator 2012.10.23. 12:45:46

@billy reed: "Dániában dolgozó ismerősöm mesélte, hogy a "fürdő" egy 2x2 négyzetméteres zuhanyozó."

Az ismerősöd nem viccelt, a miénk 1.60 x 1.60-as, de olyat is láttam már, hogy a vécére kuporodva kellett zuhanyozni. De olyan albi is volt, ahol a szomszéddal kellett volna osztozni a zuhanyzón. :))

Persze van normális méretű is, de általában nem viszik túlzásba.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 12:49:02

@Világpolgár2012: de az mégis hogy lehet, hogy Mo-n ezek szabályozott dolgok, pedig ha úgy vesszük, akkor az egy elmaradottabb, fejletlenebb ország, nem Angliának kellene Mo-tól tanulnia, de mégis úgy tűnik, hogy a magyar építőipari szabályok kifejezetten jobbak, mint az itteniek
alaposan szemlélődj, és mutass rá keményen a hibákra, hadd tanuljanak a britek is valamit :-)

hungarianinvenlo 2012.10.23. 12:50:59

@nestje: Eddig sem osztogattak mindenkinek, ezutan megannyira sem fogjak. ugy latszik kezd sok lenni a bevandorlo..

Sanyi9 2012.10.23. 12:54:26

@hungarianinvenlo: "A abban kornyezetben ahol en mozgok a tapasztalataim szerint egyre fontosabb lesz a kivagyisag, milyen autod van, hova mesz sielni, nyaralni. etc..etc.. De nem csak a kornyezetemben, hanem a fiatalabb generacional is." - Milyen kornyezetben mozogsz?

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 12:55:05

Én Hollandiában azért nem aggódnék túlzottan a tűző nap miatt. :)

@Jess G: Anglia az utóbbi uszkve négyszáz évben egyszer se volt annyira központosított, mint Magyarország. Nagyon sok minden (kis túlzással) ahogy esik, úgy puffan alapon működik, Szabályozni csak akkor próbáltak, amikor minden más út csődöt mondott. Most már változik ez a tendencia és nem mondhatni, hogy az angolok nagyon örülnének neki, amint ez a személyi bevezetése körüli felháborodás is mutatta.

hungarianinvenlo 2012.10.23. 12:58:08

Ismeretsegi koromben inkabb vallalkozok, kozep vezetok vannak.

Világpolgár2012 2012.10.23. 12:59:58

@Jess G:
Ez szerintem oda vezetheto vissza, hogy Angliaban nagyon sok a regi (100 evesnel regebbi epulet). Ezeknek a karbantartasa teljesen mas, mint egy modern epulete. Ezutan vannak a 20-as, 30-as evekben epult hazak, amik egy fokkal jobbak (pl. eleve ugy terveztek ezeket, hogy legyen furdoszoba), de szinten nulla szigeteles. Utana pedig jottek a haboru utani 50-es, 60-as evekben epult panelhoz hasonlo hazak. Na itt szurtak el valahol, mert innen kezdve teljesen lemaradtak sok europai orszagtol. Gondolom ebben meg az is szeretepet jatszott azota, hogy minel olcsobban, minel tobb profitot termelve huzzanak fel silany minosegu hazakat. Mondjuk ez teljes mertekben a szabalyozas hibaja/hianya.

szuperb 2012.10.23. 13:01:49

A külföldi lakáskeresés nehézségeit mi is átéltük, konkrétan 5 hónap alatt találtuk meg azt a házat, amiben most lakunk, de teljesen más tapasztalatokkal (Olaszország). Pedig volt céges segítség, igényfelmérés, relocation company, minden. Esetünkben a legnagyobb "hátráltató" tényező a kutya - mit kutya, kutyák :) - volt (ha jól látom, ez a téma még nem jött elő). Nálunk ez nem volt kérdés, hogy visszük-e őket magunkkal, noha azért volt körülöttünk néhány olyan ember, aki ezt nem értette meg. Életerős, fiatal, jól szocializált kutyák, akiket szeretünk, mégis mit kellene velük csinálni? Kidobni a kukába? Úgy nagy általánosságban el lehet mondani, hogy a kutyákkal és gazdákkal kapcsolatban sokkal megengedőbbek itt, szinte nincs olyan nyilvános hely, ahova nem lehet bevinni őket, szemben otthoni állapotokkal, de valahogy a lakás/házkeresésben kifogott rajtunk. Azért megérte kivárni!

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:02:38

@Püspök utcai gombaszedő: ezt értem, de attól eléggé furcsán is olvasom, mert pl pont tegnap röhögtem szét magamat, ugyanis ez a legnagyobb hepp, hogy minden féle accidentet, incidentet, near misst jelenteni kell, és cél a zero target, na a mostani szeptember bővelkedett ezekben, mert az iskola udvart ásva két munkás üvegcserepet talált, és ez egy jelentendő incident volt, de a többi 11 is ilyen marhaság volt, mint hogy lefújta a szél a kosárlabdákat a kocsiról, amin azt valaki szállította és a labdák elgurultak
hát ehhez mérten legalábbis furcsa, hogy a házak penészesedését kb 1 szabállyal nem oldják meg azonnal

hungarianinvenlo 2012.10.23. 13:07:49

@Sanyi9: lehet, hogy ez egy specialis reteg, de en az utcan is ezt latom, egyre tobb az uj es kozep vagy felsokategorias auto, ruhazat.

Rocko- 2012.10.23. 13:10:37

"Ezen kívül még ezek voltak az igényeink: terasz, balkon, vagy kertkapcsolat, minimum egy hálószoba (a nappalin kívül, a baráti látogatások miatt), jó közlekedés"

"Mindez egyébként egy négysávos útra és a város vonatállomására nézett."

a gömbölyű kocka esete.

Muscari 2012.10.23. 13:10:46

@Jess G: Mit mondjak, szerencsetek van. A Gumtree-n talalhato hirdetesek min. 90%-at ugynoksegek adjak fel, a tobbi oldal (Zoopla, Findaproperty) meg 100%-osan ugynoksegi hirdetesekbol all. Es ok nem viccelnek sem a referenciakkal, sem a credit check-kel. De minket utasitott el maganszemely is, mikor megtudta, hogy az 1 haloszobas lakasba gyerkekkel koltoznenk, pedig ugyanannyit kellett volna fizetnunk, mint most, tehet a penz nem lett volna problema. Pedig ha tudnak, hogy Mo-n hanyan neveltek/nevelnek 2 gyereket masfel szobas panelban! Nem mintha az volna a kivanatos...
Tobbekrol tudok, akik ugy berelnek kisebb lakast, hogy a gyereket letagadtak ill. azt mondtak, hogy csak latogatoban van itt. De nekem ilyesmihez nincs gyomrom, meg aztan mi lesz, ha kiderul? Mert hisz itt jar iskolaba stb.
Azt egyebkent en is meg tudom erositeni, hogy az uj, vagy ujonnan felujitott lakasok minosege mar sokkal jobb, mint a regieke, de az vicces, hogy mig felesleges dolgokat szabalyoznak, mig amit kene azt nem :-)

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:21:36

@Muscari: abszolút tisztában vagyok a szerencsémmel, mert előtte egy hónappal nagyon csúnyán átvert egy nagy ingatlanos, gyakorlatilag lenyúlta 240 fontunkat
én ragaszkodtam ahhoz, ha magánszemélytől bérelünk, akkor legyen DSS , mert anélkül hiába kedvesek, mosolygósak a helyiek, én elsőre azért senkiben nem bízom meg, főleg nem ha több száz fontról van szó, szóval így még sikerült 1% köré csökkenteni a szóba jöhető lehetőségek számát, de 1 hónap alatt lett lakásunk, kb amilyet akartunk

Haloperidol 2012.10.23. 13:21:54

Nekem is vegyes tapasztalataim vannak az angliai lakaskeresesrol. Birminghamban, ahol lakom, elegge keresleti piac van: az ingatlanugynoksegek szigoruan szelektaljak a berloket a normalisabb lakasokhoz:
nekem referenciat kellett hozni az elozo foberlotol, a munkahelyemtol kereseti igazolast es referenciat a fonoktol, a bakomtol pedig hitelkepessegi igazolast (nem tudom, a "credit check-et hogy kell forditani) kertek le. Ezeket egy palyazat formajaban beadtam, majd jott az izgulas, hogy megkapom-e a kivant lakast.
Vegul szerencsem volt: egy szep, uj epetesu tarsashazban kaptam lakast. Itt dupla ablakok vannak, jo a szigeteles. azert a szonyegpadlo itt is bejatszik (bar legalabb a furdoben nem az van, mint az elozo shared house-ban), es keverocsap pedig csak a zuhanyzoban van. A szigeteles nagyon jol mukodik: lassan oktober vege van, de meg nem kapcsoltam be a futest, pedig nyitott ablaknal alszom, es volt mar, hogy hajnalban fagyott.
A foberlo nem nagyon zaklat, mert rendesen fizetek, es nincsen balhe.
Szoval nem rossz. :) Mondjuk a kornyeken sok a muzulman, de atrocitas eddig nem volt, kiveve, hogy a menyasszonyomnak neha beszolnak meg futtyogetnek a muzulman fiatalemberek.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.10.23. 13:23:42

@hungarianinvenlo:

Lakast nem igazan erdemes venni egy olyan 1-2 evig, mert a holland ingatlanarak szabadesesben vannak ugyanis megszunik az adoalapbol levonhato jelzalog-kamat rendszere ( vagy legalabbis atalakul ) Viszont csereben az SZJA csokken ( nekem evi 2.4K-t csokkenne, ha ezzel a fizetessel ott dolgoznek ).

Lakast meg nem erte meg venni ( legalabbis ugy 2000 tol ), mert a lufi azota fujodik, es felelotlenseg egy tulertekelt eszkozt venni.

Világpolgár2012 2012.10.23. 13:23:48

@Muscari:
A szabalyozas ebben az esetben serti a nagybefektetok erdekeit. Nehez volt ezen tullepni :) Erdekes egyebkent, hogy eppen a valsag kozepen mozdulnak el ezek a dolgok a jo iranyba.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:27:18

@Haloperidol: én nem kérdeztem annyira utána ennek a credit check dolognak, de én kb egy BAR lista szerű dolognak értettem, magyarul, hogy rajta vagyok-e valamilyen adóslistán, nem pedig, hogy a bankom adna-e hitelt

2012.10.23. 13:27:38

@Jess G: Szimplán az is lehetséges, hogy azért penészedik a fal, mert nem várják meg a tulajok, hogy kiszáradjon a vakolat (pár év és 10 között), és egyből megy a falra a hőszigetelés, aztán meg berohad a fal és jelentkezik a penész...

Amúgy meg Aston Martin és Rolls Royce. :D

Haloperidol 2012.10.23. 13:30:11

@Jess G:

"ha magánszemélytől bérelünk, akkor legyen DSS "

Bocs, szerintem nem tudod, h pontosan mit jelent a DSS, ami a Department of Social Security-t jelentette, amit mar atneveztek.

en.wikipedia.org/wiki/Department_of_Social_Security

Egy csomo hirdetesben lehet latni, hogy "Sorry, no DSS". Ez azt jelenti, hogy nem fogadnak el berlot, aki housing benefit-bol berelne az ingatlant.

Haloperidol 2012.10.23. 13:32:34

@Jess G:

Konkretan nem tudom, h mit csinaltak a banknal, mit kerdeztek, de szerintem van valami online rendszer is kidolgozva erre, mert pl elofizeteses mobilt is altalaban csak ugy lehet szerezni, ha a szolgaltato csinal egy online "credit check"-et. (Legalabbis a T-mobile nalami csinalt...)

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 13:32:36

@Jess G: Nem egészen úgy működik a credit check. Míg a BAR-lista egy rajta vagy-nem vagy rajta típusú dolog, addig az angol credit check egy pontszámot hoz ki, hogy mennyire vagy jó adós.

A fontos különbség ugye nyilván az, hogy ha vadidegenként betrappolsz az országba, a BAR lista alapján jó adósnak minősülsz, míg a credit check alapján nem. Ezzel nem sokat lehet csinálni, évek kellenek ahhoz, hogy legyen egy tisztességes credit historyd.

nestje 2012.10.23. 13:32:43

@hungarianinvenlo: Biztosan igazad van, bár én ezt nem látom még ennyire erős tendenciának, sőt. Nyilván területenként is jelentős eltérések vannak. Egy átlag holland családnak amúgy sem elérhetetlen az évi egy-két nyaralás valami egzotikus országban. A gyerekeim osztálytársainak 95%-a volt idén nyáron is ilyesmi helyen, de ez nem kirívó itt, inkább természetes. Az autóknál nagyon figyelnek a karbantartásra, nincsenek leharcolt kocsik az utakon, de igazán luxuskategóriából kevesebb van. Én még mindig úgy látom, hogy a valós életszínvonalukon élnek, vagyis nem akarnak kifelé többet mutatni, mint amennyit ténylegesen megengedhetnek maguknak. De ez csupán a saját véleményem, azért érdemes többet olvasni, mert sokféleképpen látjuk ezt az országot.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:33:13

@Philosoraptor: hát én személyesen voltam az Aston Martin gyárában, hidd el elromlanak, ettől függetlenül nem mondanám, hogy nem kell, ha adnának egyet :-) akkor épp egy japán tulaj rossz kocsijának hajóval történő oda, vagy visszautaztatásának szervezését volt alkalmam látni
előttünk már laktak a lakásban 2 évet mások,
amikor beköltöztem nyoma sem volt a penésznek, sőt most megnéztem a nappali és az egyik háló érintett csak a nyugati szoba nyugati ablaka abszolút nem, viszont a nappali nyugati ablaka igen
szerintem hőhíd lesz az első számú ok

hungarianinvenlo 2012.10.23. 13:35:36

@Scaramella va alla guerra: hmm.. ez a kedvencem.. azt, hogy megeri e venni mindenki szamolja ki maganak az igenyeinek megfeleloen. Mobilis akar maradni, letelepedni akar jopar evre az adott kornyeken, etc..etc.. valo igaz a lakasarak esnek, mint mindenhol. ezt is bele kell kalkulalni. Mivel en hosszu tavra tervezek es itt epitem fel "magam" igy nekem vegeredmenyben az jott ki, hogy jobban jarok a vasarlassal. hozzateszem nekem nincs tervben jopar evig a mobilitas, ha esetleg kell menni akkor is ki lehet adni berbe es tobbet kapok erte, mint a torlesztoreszlet. Ez egyentol fugg, ki szeretne sajat lakast ki megelegszik a berlettel.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 13:35:44

@Haloperidol: Vannak különböző credit agency-k (pl. Equifax, Experian), amiknek mindenki szépen lejelenti, hogy te mit csinálsz, és ők ezt összesítik és valamilyen algoritmus alapján kihozzák, hogy mennyire vagy jó adós. A bolt vagy a bank (jó pénzért) lekérdezheti, hogy mi az ábra, és neked is megvan a lehetőséged, hogy (szintén jó pénzért), "menedzseld" a credit history-dat, vagyis hát lényegében hogy meg tudd nézni, mi a francot tartanak rólad nyilván.

www.ico.gov.uk/for_the_public/topic_specific_guides/credit.aspx

Haloperidol 2012.10.23. 13:39:00

@szuperb:

Hat az biztos, hogy kutya v. mas haziallat necces. En otthon kiadom az otthoni panelomat, es az ugynoksegnek aki a tavolletemben kezeli, megmondtam, h "no pets". Szerintem egy masfel szobas panelba nem valo semmilyen haziallat, aztan meg mi a biztositek, hogy egy felelos allattarto lesz a berlo.

Az itteni lakasban is ki van kotve a szerzodesben, hogy semmifele allatot nem lehet tartani, meg halat, keteltut, hullot es izeltlabut sem... szoval tenyleg "no pets", csak "2 adults only."

jewel79bp 2012.10.23. 13:40:17

@rüfke: tulajdonképpen én azért csodálkoztam el elsőre, mert naívan azt hittem, hogy a magyarnál jobb életszínvonal együtt jár az igényesebb, drágább alapanyagok felhasználásával az építkezéseknél is. Hisz ha több a pénzük, akkor bizonyára meg tudják vásárolni a jobb anyagokat. Hogy ez miért nincs így, máig nem értem. Szerintem a jobb életszínvonalhoz a jobb minőségű lakás is hozzátartozna.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:41:01

@Püspök utcai gombaszedő: kb így értettem én is, a részleteit nem tudtam, de az egyértelmű volt, hogy nem konkrétan a hitelképességemre vonatkozik, amiről a bankok döntenek, hogy adnak-e vagy sem, ha valamit akarok az ő, azaz betéteseik pénzén venni

S. Lala 2012.10.23. 13:41:28

Kedves Kata,

Ha az ember külföldre készül, jól teszi, ha tájékozódik, mielőtt nekivág. Rosszindulat nélkül: ezer euróért Amszterdam belvárosában berendezett lakást kapni erkéllyel - ez szerintem azért erős igény így elsőre. 1600-ért már valószínűbbnek tartom...
Ha eleinte nincs rá ennyi, akkor el kell dönteni, hogy az ember mihez ragaszkodik, és miből enged.
Amszterdam körüli településeken olcsóbbak a lakások, és a cégek általában kifizetik az útiköltséget, a tömegközlekedés pedig híresen jó.
Hollandiában valóban ritkán adnak ki berendezett lakást/szobát, ha valaki ehhez például nem ragaszkodik, akkor maga is be tudja rendezni. Akkor is, ha nincs sok pénze. Akár eleinte használt bútorral is, amit sokszor még az utcán is lehet találni csak érdemes lefertőtleníteni.
A fürdőkád valóban nem megszokott, de ha valaki hosszabb távra tervez, maga is kialakíthatja, vannak tulajok, akikkel meg lehet alkudni.

A munkaszerzéssel kapcsolatban akkor lehetne Neked igazán tippeket adni, ha megírnád, hogy milyen végzettséged, nyelvtudásod, szakmai tapasztalatod van. Ha tudsz hollandul, jó esélyed van, de irodai munkához holland ÉS angol kell.

Ha hollandul még nem is tudsz, még nincs minden veszve, ha az angol jól megy, és még egy másik nyelvet is felsőfokon beszélsz.
Az biztos, hogy itt nagyon nagy a verseny, mert sok a külföldi, akik angolul általában jól tudnak, és ezzel meg az anyanyelvükkel viszonylag gyorsan találnak valami irodai munkát, pl. ügyfélszolgálaton, ahonnan aztán tudnak feljebb lépni. De ha felsőfokon (vagy ahhoz közel) tudsz még egy nagyobb nyelvet, akkor ez az út előtted is nyitva áll.

Ha nem, akkor már igazán csak a rátermettségeden, motivációdon, kitartásodon múlik, hogy hogyan boldogulsz. Vannak, akiknek nyelvtudás nélkül is sikerült megkapaszkodni. El lehet indulni, csak akkor a kezdet nehezebb. És ami szerintem fontos: az elején érdemes lejjebb adni az igényekből. Rómát sem egy nap alatt építették fel.

Haloperidol 2012.10.23. 13:42:48

@Püspök utcai gombaszedő:

Koszi az infot. :)
Erdekes, Mo-n is van ilyen? En meg soha nem futottam bele hasonloba otthon. Valahogy sejtettem, hogy valamilyen fizetos szolgaltatas ez, amit par ceg csinal...

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:43:43

@Haloperidol: hát akkor hogy hívják a deposit letéti számla rendszert? na azom van nekem, én DSS-re emlékszem, de akkor tévedek

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:46:00

@Jess G: ok, DPS deposit protection scheme

hungarianinvenlo 2012.10.23. 13:46:38

@nestje: lehet csak en vagyok erre tulzottan erzekeny :D

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 13:47:03

@Haloperidol: Szerintem a magyar adatvédelmi törvények az ilyesmit nem teszik lehetővé, de javítson ki, aki jobban tudja.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 13:49:29

@Haloperidol: a lényeg a lényeg, hogy azért nem fogadnak el akkor DSS-t mert nem hivatalosan adják ki a lakást, és ebből az is következik, hogy DPS-t sem fognak adni, tehát ki vagy téve annak, hogy a bérlet végén bebuktad a depositodat, tényleg rossz rövidítést használtam, de talán érthető volt, hogy plusz biztonsági opciót is kikötöttem a lakás mellé

nestje 2012.10.23. 13:53:04

@S. Lala: A posztoló Rotterdamban keresett lakást, Amsterdam minden tekintetben más világ, amúgy amiket írtál, azok hasznos tanácsok, magam is ilyesmit tapasztaltam.

Tiheli 2012.10.23. 14:03:48

@SilentDreams: ez a "bútorozatlan" lakás is érdekes téma. Az enyémben benne volt a konyhaszekrény, sütövel, hütövel. A házban ott a mosókonyha, tehát mosógépet sem kellett vennem. Errefelé (Zürich) ez így normális. Németországban meg sokszor tényleg csak a vezetékek lógnak a falból, na az szívás.

Muscari 2012.10.23. 14:03:54

@Jess G: A DSS a housig benefit regi neve. Kicsit ugy hasznaljak ezt a a hirdetesekben, mint mi otthon az SZTK-t. Mar ezer eve rendelointezetnek hivjak, mi megis mindig az SZTK-ba mentunk.
Ez a DPS pedig szerintem nagyon jo dolog, ez itt bevett szokas, sot szerintem kotelezo is, de ebben nem vagyok 100%-ig biztos. Mindket oldal erdekeit vedi, ugye ilyenkor a kaucio egy leteti szamlara kerul, de akit bovebben erdekel:
www.depositprotection.com/

Muscari 2012.10.23. 14:13:35

@Jess G: Szerintem az, hogy no DSS nem csak azert lehet,mert nem hivatalosan adjak ki a lakast. Szerintem inkabb igy(is) akarjak szurni a leendo berloket. Valahol meg is ertem, hogy mindenki szeretne jol kereso, igenyes, kulturalt embereknek kiadni a lakasat, akikrol feltetelezheto, hogy hosszu tavon is fizetni fogjak a lakbert es nem teszik tonkre a lakast. Sok helyen szerepel ez is:professionals only.
CSak hat mit csinaljon, akinek gyerekei vannak, es esetleg csak a ferj dolgozik? Nekik is lakni kell valahol. Vannak persze council flat-ek, onkormanyzati lakasok, de ezekre a varolisat iszonyat hosszu. Egy kollegam ismerose 4 gyerekkel harom eve var mar...

Mrs. Clayton 2012.10.23. 14:18:29

@Muscari: így van, ha valaki legálisan adja ki a lakását, akkor a housing benefitet is acceptálja,meg a letéti számlát is, aki eleve elzárkózik bármelyiktől, azzal szerintem nem érdemes kezdeni, mert ha ezzel trükközik, akkor jó eséllyel mással is, ez egyértelműen amiatt van, mert az illető feketén adja ki a lakást/házat
na jól szétoffoltuk a postot
ugyanakkor azt nem tudja megakadályozni a bérlő, hogy én ne vegyek igénybe housing benfeitet, sőt az neki csak jó, ha plusz bevételem van, van ismerősöm, ahol 1 kereső, 1 kisgyerek és 1 feleség kombóval nem is éri meg anyukának dolgozni, mert housing benfitet annyit kapnak, mint egy minimálbér

Mrs. Clayton 2012.10.23. 14:19:44

@Muscari: jobban jár, ha maga kivesz egy házat és szépen fizeti, mert a social flatek hát, állítólag tiszta gettó

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 14:26:39

@Jess G: Nem feltétlenül igaz. A letéti számla kötelező minden legálisan kiadott ingatlanra, de a "no DSS" jelentheti szimplán azt, hogy csak biztosan fizető ügyfélnek szeretné kiadni.

Meg aztán van egy olyan olvasata is a dolognak, hogy aki housing benefittel fizet (főleg az, akinek teljesen az állam fizeti a bérletét), az egy semmirekellő tróger és jó eséllyel szét fogja baszni a lakást.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 14:34:06

@Püspök utcai gombaszedő: dehogy, de értem, hogy mit akarsz mondani
egyébként megint mondom, ha nem akarod a tulaj meg se tudja, hogy te kapsz housing benfeitet, tekintettel arra, hogyte vagy oda bejelntve és nem ő,így a council taxot is te fizeted nem ő

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 14:36:22

@Jess G: A dohányzást se tudja meg, ha nem akarod, aztán mégis kikötik. :)

Muscari 2012.10.23. 14:40:35

@Püspök utcai gombaszedő: ezt probaltam en is irni, csak finomabban fogalmaztam :-)
De azert ez nincs mindig egeszen igy...
Es hat amig keresleti piac van, addig igenis megtehetik a landlordok, hogy valogatnak.
Elnezest kerek a posztolotol, hogy az angliai viszonyokat targyaljuk, de vegulis nem baj, ha osszehasonlitjuk az egyes orszagokat, mert a kikoltozesnel bizony a lakhatasi szempontokat is merlegelni kell, mikor az ember celorszagot ill. varost valaszt. Bar mi ezt nem tettuk meg, ert is nehany meglepetes.
Tudja esetleg valaki, hogy videki varosokban mennyivel mas a helyzet?

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 14:46:05

@Muscari: Én speciel Yorkshire-ben 500-ért bérelek háromszobás központi, bútorozatlan (de teljesen felszerelt konyha természetesen van) lakást kisvárosban.

Nem tökéletes, de megnéztem pár másikat is, és hát azért ahhoz képest a mienk elég jó.

Ami fura, hogy a méret és az ár szinte semmilyen korrelációt nem mutat. A minőség és az ár sem.

Mrs. Clayton 2012.10.23. 15:00:04

@Püspök utcai gombaszedő: hát azért ha összecigized a lakást, azt nehéz eltüntetni és a végén nyilván levonja a kaucióból, míg housing benefit esetén, ha rendesen fizetsz nem tud mit csinálni
nyilván vannak olyanok, akik ezzel szűrik a jelentkezőket persze, de általában véleményem szerint az illegális lakáskiadók nem fogadják ezt el, mivel ők maguk vannak oda bejelentve, és akár ők maguk igénylik a housing benefitet is

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 15:35:16

@Jess G: Egy szó mint száz, ha olyat látsz, hogy "no DSS", gyanakodj és légy résen. Nem biztos, hogy illegális sublettingről van szó, de azért jó esély van rá.

SilentDreams 2012.10.23. 15:38:31

@Jess G: illegális kiadó = aki magánszemélyként adja ki, és nem fizet utána adót?

Eddig még csak ingatlancégtöl mertem bérelni mind Angliában, mind Németországban. Utóbbiban magánszemélytöl is mertem volna valószínüleg, de olyan kevés van belölük az óriási kereslet mellett, hogy lehetetlen szinte magánszemélytöl kapni, mivel ök nem számolnak fel külön szerzödéskötési díjat (Provision, ált. 2 havi bérleti díj + AFA). Igy sorbanállás megy a lakás megtekintésre ezeknél, s a potenciális 20-50-(...) jelentkezöböl persze csak 1 kapja meg... :)

SilentDreams 2012.10.23. 15:44:31

@Püspök utcai gombaszedő: Ja látom, illegális subletting is lehet az illegális lakáskiadó.

Angliában is próbálkoztam közvetlenül magánszemélytöl lakást kivenni, de elég rizikósnak tünt a dolog. Az ingatlaniroda csak nem lép le hirtelen, de mi van ha a magánszemély lelép a kaucióval... :)

Persze ez a Deposit Protection Service már jó dolognak tünik. Magánszemélyek is alkalmazzák?

SilentDreams 2012.10.23. 15:48:12

@Tiheli: Igen, Németo-ban nagyon gyakori, hogy a lakásbérlök magukkal hurcolják a saját konyhájukat, így nincs a bútorozatlan lakásban konyha.

Nagy szerencse, hogy itt volt idöm válogatni, s konyhás lakást találni, ami az egyéb szempontoknak is megfelelt.

Mosókonyha itt is van a házban, de ebben a házban épp az a szokás, hogy mindenkinek saját mosógépe van ott, így azt vennem kellett... :)

Mrs. Clayton 2012.10.23. 15:54:02

@SilentDreams: igen, alapvetően ők, bár nem néztem utána, hogy ki lehet hivatalos bérbeadó
ugyanakkor azt szűrtem le, és lehet nincs igazam, de aki eleve DPS-sel kínálja az ingatlant, ő tuti nem csaló, és bár én nem kapok, de sztem nem zárkóznak el egyéb szociális juttatásoktól sem
én magánszemélytől bérlek, van egy loginom a dps-nél és bármikor megnézhetem, hogy ott a pénzem, lelépéskor a tulaj se tud trükközni, h ezt vagy azt levonna,
szerintem korrekt rendszer

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 15:56:33

@SilentDreams: A DPS (illetve valamelyik alternatív Tenancy Deposit Scheme) kötelező, függetlenül attól, hogy ki a főbérlő.

Az első dolog persze nyilván a szerződés, ha az megvan, akkor kifizeted a kauciót. 30 napon belül kell kapj értesítést a kezelőcégtől, hogy megkapták a pénzt.

Amennyiben ez nem történik meg, akkor egyfelől nem mondhatja fel egyoldalúan a szerződést, másfelől meg köteles nemcsak a kauciót visszafizetni, de més plusz büntit is.

Persze, az egész elég macera tud lenni, és egy ügynökség kisebb eséllyel próbál ezzel szemétkedni. (De nem példa nélküli a dolog.)

Viszont az ügynökség meg mással próbál átverni, például azzal, hogy azt hazudja, hogy a víz benne van a bérleti díjban, amikor nincs.

Muscari 2012.10.23. 15:57:42

@Püspök utcai gombaszedő: Jol ertem akkor, ha bemegyek ingatlanoshoz ugy, hogy nekem van x havi jovedelmem, ami a kiszemelt lakashoz mondjuk nem lenne elegendo, de azt mondom, hogy majd igenyelni szeretnem a housing benefitet, akkor nem kuldednek el busba, hanem tenyleg szoba allnak velem? Mar mondjuk ha a depositot meg az egyeb koltsegeket ki tudom fizetni. Ez nekem eleg hihetetlennek tunik.

SilentDreams 2012.10.23. 15:58:59

@Jess G: Megnéztem a DPS weboldalt, kitünö ez az online rendszer, amivel nyomon tudod követni a pénzed.

Ilyennel már én is merészebben bérelnék magánszemélytöl Angliában is, ha egyszer újra arra keverednék.. (van rá némi esély)

Köszi az infot!
(hallottam már korabban is róla, de nem tudatosodott bennem)

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 16:03:51

@Muscari: Bevallom őszintén, nem tudom, hogy működik a housing benefit, nekem szerencsére sose kellett igényelnem.

Viszont az ingatlanirodában nem nézik (nem is nézhetik) a fizetésedet. Csinálnak egy credit checket, aztán ha kipengeted a pénzt és aláírtátok a szerződést, akkor kezedbe nyomják a kulcsot, oszt szevasz. Legalábbis nekünk így ment, aztán lehet, hogy ahány iroda, annyi szokás.

Mondjuk az is lehet, hogy rákérdeznek a DSS-re, de olyankor gondolom hazudni szokás :)

SilentDreams 2012.10.23. 16:04:56

@Muscari: "van x havi jovedelmem, ami a kiszemelt lakashoz mondjuk nem lenne elegendo, de azt mondom, hogy majd igenyelni szeretnem a housing benefitet,"

Sosem néztem pontosabban utána, de szerintem ez nem iylen egyszerü, mert ez a housing benefit - gondolom én - csak szigorú feltételekkel jár, így nem sokaknak (munkanélküliek, nagyon keveset keresök, sok gyerekesek...). Szóval nem éppen arra találták ki, hogy kiegészitse bárki lakásköltségeit... :)

Mrs. Clayton 2012.10.23. 16:05:21

@Püspök utcai gombaszedő: na elmesélhetném az ingatlan irodás sztorimat, tanulságos lehet másnak is, nekem is az volt

Void Bunkoid 2012.10.23. 16:07:04

@Gery Greyhound / project eleven: "...de még azt is, ha a pesti belváros egynél több átszállás lenne - viszont ha Hollandiába sodorna az élet..."

Dehogy mégy te Hollandiába...nyáron két hétre Siófokra, s utána már elég is volt a világból, mert ijesztően csendes, nincs nagykörútszag :)))))))

SilentDreams 2012.10.23. 16:08:20

@Püspök utcai gombaszedő:

Nálam angol ingatlanirodákban fizetésigazolást kértek, több ehlyen osztották hárommal (a brutott vagy a nettot? már nem tudom), s annyi lehetett a max havi bérleti díj.
Volt olyan ingatlaniroda, ahol ettöl eltekintettek.

De a credit check az szent volt, anélkül megúszni sehol sem lehetett, és szép "kis" díja volt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.10.23. 16:26:43

@Brix: Írtam, hogy országfüggő a minőség és a lakások ára is.
200 ezres (német) városokban 50-60 ezer euróért kapsz 1 hálós lakást. Ez nyugati mércével olcsó, viszont mondjuk a debreceni árakhoz viszonyítva nem biztos, hogy jövedelemarányosan sokkal jobb fogás.

Muscari 2012.10.23. 16:26:48

@SilentDreams: Emlekszem en egyszer nem feleltem meg a credi check-en az egyik mobilszolgaltatonal. Lehet, hogy csak az volt a baj, hogy nem voltam meg eleg regen az orszagban, mert azt is nezik, mindenesetre hiaba kerdeztem a csajszit, nem tudta megmondani. Adossagom tutira nem volt.
Ami azt illeti, hogy a fizudnak haromszorosnak kell lenni, azt en is igy tudom, de Jess G-nel ettol eltekintettek. Biztos egyebkent, hogy pofara is megy.
Mi is kiadtuk az otthoni lakasunkat es igancsak megneztuk, hogy kinek. Jelentkezett olyan fiatal testverpar pl. ahol csak az egyikuk dolgozott, nem tudom, hogyan kepzeltek, mibol fizettek volna. Vegul egy szimpatikus fiatal part valasztottunk es nem bantuk meg, mert azota sincs veluk semmi baj, mindent rendesen fizetnek es nem amortizaljak le a lakast.

TilosazA (UK) 2012.10.23. 16:29:49

Hú, milyen kulturált beszélgetés zajlik itt. :) A trollok elmentek tüntetni/felvonulni?
Nálunk, mikor ezt a lakást kivettük itt Angliában mind a két felnőttől kértek a munkahelyről referenciát. Az sem zavarta őket, hogy én egyelőre otthon GYED-en vagyok, tehát nem dolgozom... azért írtak egy szép emailt a főnökömnek. És persze credit check, stb. Azt hiszem a cipőméretemet nem kérdezték meg.
Mivel nekünk nem volt korábbi bérlésünk, otthon is saját lakás volt, ezért még kezes is kellett, aki hál' Istennek volt, mert tesóm itt él már pár éve.
Szóval minden oldalról be vannak biztosítva, és mi is. Nem is baj, nagyon szép lakást sikerült találni. Már angol viszonylatban ugye, mert a padlószőnyeg itt is elburjánzott...

Mbraun 2012.10.23. 16:46:48

Mit csinalna egy londoni roomshare-el a postolo.. Hazaig szaladna...alkalmazkodni tudni kell...

2012.10.23. 17:12:05

@TilosazA: "Hú, milyen kulturált beszélgetés zajlik itt. :) A trollok elmentek tüntetni/felvonulni? "

Ha nagyon hianyoznak, egy komment erejeig hangnemet valthatok, csak hogy nehogy emiatt hagyja el valaki a Hataratkelot.... :))))

TilosazA (UK) 2012.10.23. 17:26:24

@Nyulz of the World: Miattam igazán nem szükséges... :) De értékelem az igyekezeted.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 18:03:45

amugy nekem is fura volt eloszor, hogy a haloszobaban szinte kezzel elerem a plafont, meg a gipszkarton falak
es a fo falak is fabol
de mar akkor tetszett a 2 halo 2 furdo nappali kombinacio, ami altalanosnak mondhato, na es nagyon fontos a kornyek
belvarosban nem szabad lakni, meg ha van is ra mod

Anikó Dancers'Health · http://www.DancersHealth.com 2012.10.23. 18:11:26

@SilentDreams: @Muscari: @Jess G:
Sziasztok! A legutobbi londoni ingatlanirodanal 2.5-el szoroztak a lakbert, ennyinek kellett a minimum brutto bevetelunknek lenni hogy palyazhassunk a lakasra. Lehet, erre sincs szabalyozas :) Privat landlord-ok eleg sokszor nem kernek kauciot hogy a DPS-t kikeruljek. Nem egy hely volt ahol csak 1-200 fontot kertek es 'key money'-nak hivtak, persze ez altalaban bedsit vagy szoba berles eseteben volt igy, nem lakasberleskor.
Bocs, off.

venator 2012.10.23. 19:15:46

@TilosazA: "Hú, milyen kulturált beszélgetés zajlik itt. :) A trollok elmentek tüntetni/felvonulni? "

Szerintem több oka is van: egyrészt a poszt és a kommentek, egy meglehetősen szűk réteget érintenek, hogy ne mondjam érdektelenek kissé.
Másrészt ugye otthon hosszú hétvége van/volt így aki munkahelyről ír, az eleve kiesik.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.10.23. 19:24:30

@hagyma: érdekes volt olvasni arról, mennyire eltérő a lakás-, ill. épitészeti kultúra országonként. Bár ez nem spanyol viasz, ahogy minden más, ez is különböző:) Nekem Hagymához hasonlóan amerikai tapasztalataim vannak. Nekem is fura volt az alacsony belmagasság, bár ez leginkább a régebbi épitésű házakra jellemző. Na meg az is, hogy minden könnyúszerkezetes, fa az alapanyag, és mindenhol gipszkarton fal van. Igy nem nagy probléma átalakitani a belső tereket, amit előszeretettel tesznek meg az emberek. A "remodeling" hatalmas business, nagyon sok ismerős vágott bele konyha, fürdőszoba stb. felújitásba. Amerikában a szépen berendezett lakás, ház nagyon fontos az emberek (többsége) számára. Már-már státusz szimbólum. A tv-ben több szakosodott csatorna van csak ebben a témában, és rengeteg lakberendezési, épitészeti stb. áruházlánc van. A házak, lakások többsége (én a nyugati partot ismerem jobban) európai szemmel nagy, tágas. Az ingatlanárak viszont nagy mértékben a helytől függnek. Államonként, városonként és városrészenként is nagy eltérések lehetnek. Pl. Silicon Valley-ben, ami köztudottan Kalifornia legdrágább vidéke, egy átlagos ház értéke (3 háló 2 fürdő) 1 millió felett van, mig moondjuk a préri vidéken v. délnyugaton ennek töredékéért, kb. 2-300 ezerért meg lehet venni ugyanilyen kategóriájú házat. Hollandiáról eszembe jutott egy műsor, amit nemrég láttam a tv-ben (House Hunter International ü amerikaiak külföldi ingatlan vásárlásáról, bérléséről szól), ahol a Hollandiába költöző hölgy le volt döbbenve, hogy milyen kicsik az ottani lakások :) Teljes "sokk" volt számára, hogy a mosógép a konyhában volt (erre Amerikában ált. külön laundry room van), és milyen kicsi a hűtő :)))

Taxomükke (UK) 2012.10.23. 19:26:21

@Scaramella va alla guerra: Nem ide tartozik, de nem kell a kutyának se korbács, se bunkósbot, hanem jófajta nevelés, lásd Tükör-módszer.

LittleG (uk) 2012.10.23. 19:34:55

@Muscari: Albérlet a család bevételének max. harmada - a bruttó vagy a nettó bevételének?

Taxomükke (UK) 2012.10.23. 19:36:35

@SilentDreams: Ezt a bútorozottlakás-dolgot szerintem kezelhetnétek lazábban, (Angliában legalábbis) fillérekért lehet venni használt bútort, konyhagépet stb. Ha nem kifejezetten rövid távról van szó, szerintem érdemes ezt a módszert választani.

Taxomükke (UK) 2012.10.23. 19:58:22

@Haloperidol: Nem igazán így van, legalábbis a Carphone Warehouse-ban aszonták, angol bankkártya kell csak hozzá.

Muscari 2012.10.23. 20:04:28

@LittleG.: Ha jol tudom, brutto, mivel azt tudja a munkahelyed igazolni, de Aniko is valszolt mar feljebb, naluk 2.5 volt a szorzo.

Taxomükke (UK) 2012.10.23. 20:11:11

@Püspök utcai gombaszedő: A housing benefitnek most nemrég néztem utána, ha van akárhol (Magyarországon pl.) ingatlanod, vagy egyéb, 16000 fontot elérő értékű vagyonod, nem vagy jogosult rá.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 20:29:43

@Zsuzsi65: oh mar az agglemeracioban pl itt asheville kornyelen siman lehet normalis kis hazat venni 100 ezer dollar korul
a mosokonyha meg szinte mindenhol a konyhabol nyilik
csaladi hazaknal az alagsorban van altalaban
a regieknel nem
sok helyen meg nincs is Ok jarnak a laundryba, viszik kocsival a szennyest

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 20:32:48

@Taxomükke: sose vennek ki butorozott lakast....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 20:34:54

jo, a konyhabiutor, a lampak, a huto benne van
de semmi tobb
hasznalt butort sem vennek mindenfelet feltetlen, de inkabb mar azt
/kukaztam en annakidejen meg matracot is, nem arrol van szo, de sokkal dragabb es ertelmetlen/
legalabbis itt

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.10.23. 20:39:17

@hagyma: Na én pl. arra soha nem tudnám rávenni magam (ha csak nem nagyon rá lennék szorulva:) hogy laundrymat-be (nyilvános mosoda) járjak. lehet, hogy csak én vagyok finnyás, de valahogy a gondolat, hogy előttem mások ki tudja, mit mostak ugyanabban a mosógépben...:) Ugyanakkor ez másoknál nem okoz problémát, emlékszem, hogy amikor anno a férjem és szülei európai körúton voltak, Pesten nagy nehezen sikerült nekik találni egy mosodát. Nálunk nem igazán elterjedt:) Kaliforniában nincs nagyon alagsor (basement) a házakban, igy a laundry room-nak más helyet kell általában keresni :)
Bocsi, ha kicsit off vagyok...:)) On..vissza Hollandiába:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 20:45:41

@Zsuzsi65: de, ra tudnad venni magad, pl ha eppen nem lenne mosogeped, ott a nagy kaliforniaban
itt sok hazban van alagsor
ott van altalaban a garazs, a billiardasztal meg a moso-szaritogep
de ez csak a szegeny keletipart
amugy hany kaliforniai public laundryt linkeljek be???
hehe

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 20:47:37

amugy persze, sokkal jobb otthon mosni, de mas a beallitottsaguk, meg sokszor a lakas nem alkalmas ra
mi is csak tavalyelott vettunk, es a felesegem meg akkoris tiltakozott, hogy nem kell, ma meg aldja az
masok a tradiciok

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.10.23. 20:52:57

@hagyma: :))) igy van, ezert mondtam, hogy ha nagyon ra lennek szorulva:)) errefele a garazsban divik mosni:)) a ferjem gondolt az oregkorunkra is, amikor mar nehezen fogunk mozogni, igy tervezett egyet az emeletre is (marmint laundry room), hogy a szennyessel ne kelljen allandoan a garazsba leszaladgalni:)) most mar csak ki kell varni, hogy bekoltozhessunk a hazba:)))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 21:19:42

@Zsuzsi65: errefele meg a garazs sokszor az alagsorban van:)
na ket mosokonyha az nem kell
nalunk mondjuk egyszintes egyelore minden
es az is lesz kesobb is
csak ketten-harman vagyunk
nekem nem kell sem alagsor sem emelet sem tetoter

nyuszigonosz 2012.10.23. 21:40:40

@rüfke: Amit te írtál, az jobb volt, mint maga a poszt! @billy reed: és ez is jó!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.23. 22:24:57

@Muscari: 800ert berlunk egyszobas lakast, egy uj epitesu hazban, firsstepslondonon keresztul talaltuk. Nem lepukkant hely. Mivel housing association, ezert nekunk is szamoltak bevetelt, es lakaskiadast, amit 30%ot irtal az nem 30 volt, hanem kb 45.
Tehat ehhez a lakashoz 27.500 fontos eves brutto jovedelem kellett, ez nettoban kb 21 200 , a lakas eves berleti dija pedig 9600 font.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.23. 23:13:59

@tildy:): 800 font?
oh my god
annnyiert itt lizingelsz hazat
rent by owner
3 szoba 2 furdo terasz

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.23. 23:51:30

@hagyma: Igen, 800 font, egy szobas, nappalis lakas. Es ez meg relative olcso ( mert ugye 3as zona) , az atlagos arak 1000 korul vannak.

Azert megneznem, nalatok New Yorkban, vagy Washington D.C.-ben mennyi egy ilyen, bar gyanitom olcsobb.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.24. 00:00:26

@tildy:): na most mondtal ket olyan varost ahol nem tudom
szerintem NY-ban olcsobb
DC-ben ennyi ha nem dragabb
es a nyugati parton is legalabb ennyi
nekem 750 dollar
a fenti parameterekkel 2+2+1/ 10 percere a belvarostol, de majdnem a hegyoldalban
igy se olcso, mert jo helyen van, van olcsobb is, sot nem sok dragabb van
de jovore veszunk hazat, ahogy lejar az itteni szerzodes

Taxomükke (UK) 2012.10.24. 00:35:49

@tildy:): Hát az tényleg nem drága (viszonylag), itt Surreybenm a 6-os zónán pont kívül egy szoba bérleti díja 130 font hetente, ebben minden rezsi, internet benne van.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.24. 00:39:01

@Taxomükke: na ugy remlik a nappali mar kozos valakikkel...
hacsak el nem koltoztek

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.24. 00:45:39

de ha nem akkoris embertelen draga 1 szoba nappali ennyiert
de hat ha ott ennyiert megy hat ennyiert megy...

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.10.24. 08:25:07

@hungarianinvenlo:

A bérletbe való kiadással én várnék. Egyfelöl mert nem kérhetsz érte akármennyit (mert a Huurcommissie-vel gondod lesz), másfelöl meg az albérlöt nem rúghatod ki, akármit is csinál ( akkor sem, ha kábítószert termeszt és nem fizeti ki a villanysza'mlát. Amit aztán fizethetsz te. Vagy ha felfüti a padlót. Mindkettöre volt már példa. ).

Én már régóta számolgatom, és még mindig nem éri meg. Ha az árak esnek még egy 20%-ot ( amire van esély ), akkor megéri.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.24. 11:01:11

@Taxomükke: rezsivel, council taxszal kb 950-1000.

Ferdeszemüveg 2012.10.24. 11:26:58

Kedve sSaniy9,
igen előkerült az író, itt vagyok. Tudod van olyan, hogy sikálod az új lakást, berendezkedsz, megkeresed, hol tudod megvenni a hiányzó apróságokat, úgymint merőkanél, ruhaszárító, felmosó, stb, majd mivel én még nem tudtam teljesen kiköltözni, 6 órát utazom zsinórban és este fáradtan zuhanok be az ágyba és nem tudom megnézni a kommenteket, nemhogy válaszolni.
Hidd el, megvan az oka, miért kerestünk bútorozott lakást, de már csak azért is logikus, mert ha gyorsan kell találnod és költöznöd, elég nagy meló ez önmagában, nemhogy még ikeát is találjak bútorokért, és még a szállítást is megoldjuk egy idegen országban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.24. 11:57:37

@hagyma: nem tudom honnet veszed ,tobb mint egy eve sajat albink van, nem lakik a lakasban mas rajtunk (parom meg jomagam) kivul.

Ha arra gondolsz, hogy most velunk lakik ideiglenesen parom occse, akkor igen, vele osztjuk a nappalit. Errol tud az ugynokseg is, leven szolni kellett nekik. Amint lesz munkaja, koltozik. De ez azert mas, mint a tarsberlet, nemde?

Ferdeszemüveg 2012.10.24. 12:01:55

@SilentDreams: én írtam a postot és igen, végül sikerült :) most végre kint tudtam lenni a hosszú hétvégén, volt alkalmam élvezni, tényleg jó kis lakás, a belvárostól fél óra séta, és ez egy elég csendes utcában van. Viszont itt elég sok lakásnak van erkélye, vagy kertkapcsolata, ezek szerint ez más, mint Anglia.
Valószínűleg egyébként én is azért éltem meg negatívabban, mert szeretem az itthoni lakásomat, de most, hogy pár napot már kint töltöttem, egész megbarátkoztam ezzel is :)

Ferdeszemüveg 2012.10.24. 12:12:09

@Tupírka: szia, én írtam a posztot. én jelenleg még csak itthonról keresek, de majd hamarosan már kintről, és szívesen megosztom a tapasztalataimat. Itthonról egyelőre annyi a tapasztalatom, hogy eddig mindenhonnan elutasítottak, annak ellenére, hogy a magyaron kívül németül és angolul beszélek, multiknál dogozom és csak olyanra jelentkeztem, ami a szakmámba vég - bár sajna én nem vagyok mérnök :) itthon a válság alatt is találtam több állást, amikor keresnem kellett, úgyhogy gondolom csak ki kell tapasztalnom, mi ott a módi, meg szerintem sokat fog segíteni, ha már ott is lakom teljesen. a párom a linkedinen keresett és jelentkezett hirdetésekre, ajánlom nektek is. érdemes arra is jelentkezni, ahol be van írva a holland nyelv, mert például az ő hirdetésébe is be volt, jelentkezett és mégis őt vették fel, szerintem mérnöknél és multiknál az angol elég lehet.

Ferdeszemüveg 2012.10.24. 12:19:11

@nestje: szia, köszi a tippet, kedves volt a kommented, sokan csak a fejemhez vágják, hogy nem vagyok nyitott - én írtam a post. Amúgy, de nyitott vagyok csak hirtelen sok és új volt minden. szóval, végül bútorozott a lakásuk, mert amíg nem telepszünk meg végleg - ez a terv, de mint tudjuk, sok mindenen múlik - addig nem akartunk bútorba beruházni. Egyébként pedig már egész megbarátkoztam, sőt, tetszik is, csak amikor a postot írtam, két tömény nap azzal ment el, hogy furcsa lakásokat nézegettünk, de végül tökjó, amit találtunk. nagyon köszönöm a jókívánságodat!

Ferdeszemüveg 2012.10.24. 12:37:57

@S. Lala: szia Lala, én írtam a posztot. mi Rotterdamba mentünk, de ez meg a kikötő miatt nem olcsó. Egyébként találtunk lakást és most, hogy volt alkalmam több napot ott tölteni, megszerettem, csak elsőre volt sokkoló. Nem, nem voltak nagyok az igényeim, csak úgy voltam vele, hogy azért rosszabba nem szeretnék menni, mint itthon.
A munkakereséssel kapcsolatban: angolul jól beszélek, és németül is jól beszéltem, de ez most nem aktív. Humánerőforrás területen dolgozom, multiknál dolgoztam és itthon a válság ellenére is találtam több munkát, amikor keresnem kellett, míg a kinti jelentkezéseknél eddig az interjúig sem jutottam el - jó, jelentkeztem még túl sok állásra. Nyilván ki kell tanulnom az ottani munkaerőpiaci etikettet is, de jól gondolom, hogy az mindenképpen számít, ha már teljesen ott is leszek, ottani telefonszámmal, stb?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.24. 14:28:52

@Ferdeszemüveg: Hat, velunk addig szoba sem alltak, amig nem volt "helyi" telszam. Aztan ott van az, hogy az itteni oneletrajz GYOKERESEN mas, mitn az otthoni. Egyreszt nem az az elso , milyen sulikat vegeztel, azt a vegere kell rakni, akkor kulcsszavak az elejen nagyon fontosak, es meg lehetne sorolni.

Szoval az otthoni angol nyelvu oneletrajzommal itt kb labdaba sem rugnek.

Taxomükke (UK) 2012.10.24. 14:47:57

@hagyma: Sajnos drága, dehát itt ennyi. Átmenetileg elfogadható, mert jó a környék, normálisak a lakótársak és a háziúr, de nem akarunk örökké itt lakni.

Muscari 2012.10.24. 19:13:57

@tildy:): Köszi, tudok erről a Housing Association-rol, olvastam a blogodon is. Sőt egyszer e-mailt is írtam neked, természetesen nem ezen a néven. A dolog nem oldódott meg, de most más gondunk is akadt, úgyhogy egyelőre nem is nézelődök lakás ügyben. Én igazából már el akarok költözni Londonból, valahova vidékre... De majd még meglátjuk.
Azért nem árt, ha ezt a lehetőséget időnként reklámozod, szerintem kevesen tudnak róla :-)

Muscari 2012.10.24. 19:13:57

@tildy:): Köszi, tudok erről a Housing Association-rol, olvastam a blogodon is. Sőt egyszer e-mailt is írtam neked, természetesen nem ezen a néven. A dolog nem oldódott meg, de most más gondunk is akadt, úgyhogy egyelőre nem is nézelődök lakás ügyben. Én igazából már el akarok költözni Londonból, valahova vidékre... De majd még meglátjuk.
Azért nem árt, ha ezt a lehetőséget időnként reklámozod, szerintem kevesen tudnak róla :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.24. 22:14:25

@Muscari:

Tudod neha mar felek reklamozni, itt a blogon is megkaptam mar , igaz csak lightosan, hogy igy konnyu, hogy az allam tamogat. Nem, ez egy lehetoseg. Es kernek is cserebe par dolgot. Nem kaphatom meg csak ugy puszira, nem tolem fugg. Illetve min. es max limitje is van.

Es nem, nem olyan, mint a magyar berlakas rendszer , amit kb a council housingnak felel meg. Nem, es direkt fiataloknak kialakitott konstrukcio , ala "fecskehaz".

Sajnalom, hogy gondotok akadt. Igazandibol en is elnek videken, a kisvarosok jonnek be, de parom ragaszkodik Londonhoz.

Világpolgár2012 2012.10.25. 00:10:30

@tildy:):
Az én párom sem akart költözni, aztán végül az győzte meg, hogy milyen szuper helyeken lakhatunk (szép természet, közelebb a tengerhez, csend, biztonság, kedves emberek, stb). Londonban is jó helyen laktunk és jó lakásunk volt, de a mostani házunkkal és környékkel azért össze sem lehet hasonlítani. Ő akkor kezdett érdeklődést mutatni, amikor elkezdtük a házakat nézni élőben, nemcsak a neten. Most pedig már semmi pénzért nem költözne vissza Londonba.

2012.10.25. 16:57:28

@Jess G: Mert más autók nem romlanak el?...
Lehet kritizálni az angol autómárkákat, de ettől függetlenül ennek a kettőnek a neve mellett ára is van. :p

vuvuvu2 2012.10.26. 22:12:18

elég sok lakást láttam és laktam is néhányban hollandiában, és mind jobb volt mint amiről a posztoló beszámolt. alapvetően az a probléma, hogy piacismeret nélkül vágtak bele a keresésbe.1000 eur rotterdamban bútorozott lakásért nagyon alsó kategória. nem csoda, hogy ilyen lakásokat mutattak meg nekik ennyi pénzért. ha valaki kiköltözik hosszabb távra, érdemes néhány alapvető bútorba beruházni. összességében nem rosszak a holland lakások, nekem az egyetlen dolog ami feltűnt, hogy sok helyen vékonyak a falak és hallani a szomszédot amikor használja a fürdőszobát, vagy cseng a telefonja, de ma már ez itthon is így van az új építésűeknél. az angol lakások sokkal rosszabbak ár/érték arányt tekintve, nincs a hollandokkal semmi baj, max. a posztoló tájolta el magát.

vuvuvu2 2012.10.26. 22:14:06

még egy: a posztoló holland nyelvtudás nélkül ne nagyon számítson arra, hogy hr-esként el tud helyezkedni.tehát tanuljon meg sürgősen hollandul.

vernazza_ 2012.10.26. 23:00:55

hát igen, kimenni külföldre és azon meglepődni, hogy nem minden úgy van, mint itthon, nos az ilyen esetekben legtöbbször nem a többiek a helipkopterek. a bútorozottsághoz ragaszkodást külföldre költözésnél kevéssé értem, kb. a holland lakáspiac 95%-át sikerült így kizárnotok, amikor 2-3 havi lakbérből gyönyörűen berendezhettétek volna a jó eséllyel nektek jobban tetsző lakást, arról nem is beszélve, hogy havi 100 eurónként vissza is jött volna a lakbérkülönbözet miatt. kár, hogy sokaknak a gondolkodás és körültekintés niet mogelijk.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2012.11.04. 22:37:15

Igen, kicsit megalkuvóbb is lehetne a poszt toló.Rögtön igényeket támasztani, haha.Nekünk is segített a munkahely, találtak is egy lakást, ami a várólistán kívül volt valamiért és mi a között választhattunk, hogy kivesszük-e vagy sem.Na, hát ez ilyen.A másik meg az ajtó nélküli lift: nálunk is ilyen van, a másfél, lassan két éves gyerekkel soha, semmi nem csípődik be.És másoknál sem.Az a titka, hogy a kölket beküldi az ember a belső végébe, és ott biztonságban van.
Mondjuk nem tudom, minek írkálok, mikor már úgysem néz ide senki.Na mindegy.Azért sok szerencsét odakint.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása