oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. október 16. 06:53,  Az Isten háta mögött 105 komment

2012. október 16. 06:53 Határátkelő

Az Isten háta mögött

Kell némi bátorság ahhoz is, hogy az ember Európán (vagy tágítva a kört: a nyugati kultúrkörön) belül találjon magának munkát és változtasson lakhelyet, ám szerintem ez mind semmi ahhoz képest, amit mai szerzőnk, Liping meglépett: ő ugyanis egészen Kínáig ment. Ráadásul – ha már lúd, legyen kövér alapon – egy kisvárost választott, ahol ő az egyetlen külföldi. Hogy mindez milyen élmény, az rögtön kiderül.

kínai iskola 2.jpg

„Bár nem tipikusan határátkelős történet az enyém - nem vándoroltam ki, nem maradok itt örökre -, azért hátha nyújt némi kikapcsolódást a sok európai történet mellé. Ázsiába, Kínába jöttem ki másfél hónapja. A szerződésem egy évre szól, hosszabbítani lehet, ez elsősorban tőlem függ majd.

Egy közép-kínai kisvárosban tanítok angolt az egyik helyi középiskolában. Otthon sem éltem nehéz körülmények között, a számlákat ki tudtuk fizetni, devizahitelem sincs, szóval nem kellett "menekülni" Magyarországról.

Annak idején sinológusnak tanultam, s valamikor év eleje fele elkezdett motoszkálni bennem a gondolat, hogy ki kéne jönni egy évre. Motivált részben a pénz is, de főleg a lehetőség. Szeretem ezt az országot.

Rengeteg dolgot el lehet intézni

Rengeteg angoltanári állás van idekinn, de elég kevés az olyan, ahová felvesznek nem anyanyelvi beszélőt. Nem annyira azért, mert a tudás hiányától tartanának, hanem mert a helyi munkaerőpiac erősen védett, s a legtöbb tartományban csak akkor adhatják ki a pozícióhoz szükséges munkavállalási engedélyt, ha a jelölt állampolgársága brit, ír, amerikai, kanadai, ausztrál, új-zélandi vagy egyes esetekben még megfelelő a dél-afrikai is.

Persze Kínában rengeteg dolgot el lehet intézni, úgyhogy ha a munkáltatónak megfelelőek a kapcsolatai, még az is lehetséges, hogy a fenti dolog nem akadály.

Miután elhatároztam, hogy kijövök, elkezdtem bújni a netet álláshirdetések után. Végül egy kínai ügynökségen keresztül kaptam több megfelelő ajánlatot, s abból választottam ki a nekem leginkább megfelelőt.

Ha ilyenbe vágunk bele, érdemes felkészülni a Skype-interjúkra. Az ügynökségem vezetője egy olyan kínai, aki kivételesen jól beszél angolul (megkockáztatom, hogy jobban, mint én), de ez nagyon ritka. Beszéltem két másik közvetítővel is, őket alig értettem.

Választási lehetőségek

Kétféle lehetőség van a nyelvtanításra. Tömegével keresnek embereket nyelviskolákba és magánóvodákba, olykor egészen tisztességesnek tűnő bérezésért is (gyakran 10 ezer yuan felett - kb. 370 ezer Ft), de ezek a helyek többnyire a végletekig kisajtolják az embert, s ritkán van mellé megfelelő juttatás is (szabadság, betegszabi, stb.).

Nagyobb eséllyel vernek is át, sokszor elveszik a külföldi útlevelét, szakértői kiskönyvét, vagy egyszerűen nem fizetnek annyit, ami a szerződésben szerepel. Tipikus módszer a fizetés egy részének visszatartása is, ami bár törvénytelen, de garantálja, hogy a munkaerő kitöltse az előírt időt.

A másik, lényegesen kényelmesebb és biztonságosabb lehetőség, ha az ember állami intézményhez vagy normális oktatási rendszerű magániskolához szerződik. Itt a fizetések széles skálája fordulhat elő. Úgy 5000 yuantől indulnak, s szaktanárok vagy jobb középiskolák, egyetemek esetén elmehetnek 15-20 ezer yuanig is.

Plusz ezek mellé jár az összes tanítási szünet (egy hét október elején, egy hónap január-februárban), betegszabadság, további fizetett szabadság, szállás vagy lakásbérlési támogatás, stb. S mindamellett erősen szellős órarend, heti 10-16 órával.

Én vagyok az egyetlen külföldi

Én az utóbbi mellett döntöttem, s sikerült is két kedvező ajánlatot kapnom, amiből végül a jelenlegit fogadtam el. A másik a tengerparton, egy nagyvárosban lett volna, de egyrészt arrafelé nem a pekingi a köznyelv, másrészt jobban vonzott az isten háta mögötti hely.

Itt én vagyok az egyetlen külföldi, az emberek többsége soha nem is látott még másikat. Ennek megfelelően rendszeresen meg is bámulnak. A munkahelyem teljesen korrekt, mindenki segítőkész, bármi probléma felmerül, azonnal segítenek. Érezhetően megbecsülnek, a helyiek is, ha megtudják, hogy itt tanítok, meg szokták köszönni, bármily viccesen hangzik is elsőre.

Négy évfolyamon tartok órákat, heti 14-et. Az osztálylétszámok hatalmasak, van 86 fős csoportom is, a legkisebb pedig 54 fős. A diákokkal nincs gond, bár az angoljuk elég gyatra, de ez igaz az itteni tanárokra is. Van asszisztensem, aki szükség esetén segít, de az első hét után már nem nagyon járt be az óráimra, mert ebben maradtunk. Szerencsére beszélek kínaiul, úgyhogy nincs rá szükség.

Elképesztő árak

A munkaadóm biztosít lakhatást a suli kampuszában, két szobás, jól felszerelt, kényelmes lakóhelyem van. Az iskolai tanári kantinban nevetségesen olcsón lehet enni, egy-egy étkezés 6 yuanba (kb. 200 Ft) kerül, amiért annyit ehetek, ami belém fér. A fizetésen felül kapunk még havi 500 yuant megélhetésre, ami a táplálkozást maradéktalanul fedezi is így.

Az árak a kampuszon kívül is rendkívül barátságosak. Cigaretta 170 Ft-tól, kóla feleannyi, mint otthon, de néhány kisebb dolgot leszámítva minden nagyságrendekkel olcsóbb. A szolgáltatások különösen. A városközpontból a suliig a taxi ára 5-6 yuan, kb. 200 forint, a buszjegy 1-1.5 yuan. A közeli nagyváros, Chongqing mekijében a Big Mac menü 18.5 yuan, vagyis kb. fele a hazainak.

Mindezek miatt, s mert a fizetésem amúgy is elég magas, gyakorlatilag az egészet félre is tudom tenni. Nem spórolok, de itt tényleg könnyen meg lehet fogni a pénzt.

Spártai körülmények

Nagyon jól is érzem magam, s igazából ez számít. A körülmények kissé spártaiak sok szempontból az európai szemnek, de ez egy isten háta mögötti nyolcvanezres kisváros, s igazából, ha nem finnyás az ember, akkor nincs vele semmi baj.

Minden nehézség mellé sokkal több pozitívum jut. A táj lélegzetelállító, az emberek kedvesek, tényleg nincs okom panaszra. Már most erősen agyalok egy év hosszabbításon, de még nem tudom, hogy adagolom be otthon a hírt.

Ha felkeltette az érdeklődést és jönnél te is... Kínai nyelvtudás nélkül én nem vágnék bele. A kínaiak zöme nem beszél angolul, de még aki igen, akár az itteni kollégák, azokkal is valami angol-kínai keveréknyelvet nyomunk, mert az ő kifejezőképességük is nagyon korlátozott.

Értelemszerűen a boltokban, a jegypénztárakban, a hivatalokban sem beszélnek más nyelven, úgyhogy egyrészt a külföldi átvágása sem okozhat gondot, másrészt ha sikerül is a napi ügyeket elintézni, jó eséllyel nehéz szocializálódni a helyi társadalomba.

Tavalyi elődöm ilyen okok miatt le is lépett egy hónap után. A nagyvárosokban persze más a helyzet, több a külföldi, helyenként magyarok is nagyobb számban. Ha elég bátor vagy, s érdekel a helyi élet, s el is tudod viselni annak esetleges furcsaságait, akkor próbáld meg. :)"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás Kína

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr194851197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

venator 2012.10.16. 08:46:29

"egy isten háta mögötti nyolcvanezres kisváros"

Ez mennyire jó. Kisváros....:)

Nekem is volt ismerősöm aki egy kétmilliós "kisvárosból" jött, amikor meséltem neki, hogy én egy 4 ezres településről, akkor nem hitte el. Az egy lépcsőház. :)

Jöhet a folytatás is...

Sanyi9 2012.10.16. 08:56:17

@Liping: OK. Nagyjabol elolvastam ami a blogodon van. Nagyon stramm, irjal tovabbra is, nagyon kellemes, elvezheto a stilusa. Na, minden jot! :D

PS: altalaban problemam van a hozzaszolok nemenek a megallapitasaval (kiveve, ha ilyen szep, kifejezo nevuk van, mint nekem, Sanyi :D). Ha te 177 cm-rel magasnak szamitsz, akkor te lany vagy, nem? :D

Liping 2012.10.16. 09:11:57

@Sanyi9: igen, nőnemű vagyok.:)

@datolyapálma: köszi.:)
@venator: hihi, én egy 50 ezres városból származom. Ahhoz képest kb. ugyanakkora ez is, faluhoz mérten nagy. Kínai viszonylatban meg egy csöppet apró.:)

Liping 2012.10.16. 09:16:42

Most megyek, mert kezdődik a délutáni 2 órám, utána majd válaszolok a kommentekre, ha van esetleg kérdés.:)

tucano 2012.10.16. 09:40:06

nekem is tetszett:)
"sokszor elveszik a külföldi útlevelét" Na, alap, hogy soha senkinek ne add oda az útleveled, még akkor sem ha veszélyesen emelkedik az AK csöve:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 09:45:29

@Sanyi9:

Na most, ez kicsit bonyolultabb ennél.

Egyrészt Kína lakosságának "csak" kb. a 90 %-a kínai (han) nemzetiségű, a többi nem kínai, hanem különféle kisebbségekhez tartozik, pl. mongol, dzsuang, ujgur, tibeti.

A kínaiak (hanok) kínai nyelven beszélnek, ez azonban több nyelvjárásra oszlik. Az egyes nyelvjárások között óriási különbségek vannak, sokszor a beszélőik nem is értik meg egymást. (Különbség kb. mint két germán vagy két újlatin nyelv között, pl. román és spanyol, vagy angol és német.) Viszont az írás azonos minden kínai nyelvjárásban. Ezért van az, hogy ha 2 kínai nem érti egymást, leírják és már értik egymást.

Na most, a kínai nyelvjárások között a mandarin a legnagyobb. S ez is a legfontosabb, mert ez a hivatalos nyelv, s ez kötelező egész Kínában. Sőt, Tajvanon és Szingapúrban is a mandarin a hivatalos nyelv

Összesen 7 kínai nyelvjárás van. A legkisebbnek is háromszor annyi anyanyelvi beszélője van, mint a magyarnak... :-)

Az általad említett kantoni a harmadik legnagyobb nyelvjárás, de jelentősége nagyobb, elsősorban azért, mert Hongkongban a kantoni a lakosság anyanyelve. Így pl. nagyon sok film van kantoni nyelvjárásban.

Nem vagyok sinológus, nem tudok kínaiul, csak nyelvész. Majd a sinológus kolléga kiegészít.

2012.10.16. 10:12:37

@Gondolkodni Próbáló Birca: De azert nyugtass meg kerlek, hogy van olyan temakor a vilagon, amihez egyaltalan nem ertesz... :P

Zensual · http://thaikep.blog.hu 2012.10.16. 10:28:05

Níháó Liping - majdnem egy időzónában vagyunk! Jó írás; úgy látszik, az élet sok tekintetben hasonlóan folyik a Jangce partján, mint itt Thaiföldön.

Kíváncsivá tettél; hogyhogy sinológia, és otthon hogyan lehetett vele érvényesülni? A másik érdekesség, hogy a nyelven kívül tanították-e pl. a kultúrális, életmódbeli különbségeket is, vagy ezeknek magadtól kellett, hogy utánanézzél? Volt már olyan dolog, ami meglepetésként ért?

Sok sikert a továbbiakban is - ha legközelebb holdsütit majszolok, majd gondolok Rád. :-)

Muscari 2012.10.16. 10:36:42

@Liping: Hú, ez nagyon jó poszt volt! Igazi nagy kalandban van részed, remélem, a hátralévő időt is így fogod élvezni, és nem tör rád a magány. Azt hiszem, egy kicsit irigyellek is. Az nekem is eszembe jutott, hogy vajon itthon hogyan hasznosítod a diplomádat, nem lehet egyszerű. Ezen a területen dolgoztál, vagy valami mást csináltál idehaza?
De máris megyek és olvasom a blogodat inkább :-)

grovian 2012.10.16. 10:39:32

Viccesek ezek az arak ::)
Itt Shanghajban minden a tobbszorose (igaz a fizetes is :)

Egyebkent ha hosszabitani akarsz es ok meg nem akkor nem fogjak megmondani, hanem hagyjak hogy lejarjon mert kulonben face-vesztes lenne. Pont emiatt nem fognak kirugni akkor se ha nem csinalsz semmit.

tucano: ugyintezeshez oda kell adnod, kulonben nem kapsz letelepedesi ("Z") vizumot es utana a munkaltatodnak kuldik vissza, nem neked szal siman megtarthatjak es azt mondanak neked amit akarnak es pataliazhatsz hatha visszakapod.

Muscari 2012.10.16. 10:44:20

@Gondolkodni Próbáló Birca: Eddig azt hittem, hogy történész vagy, aki szeret nyelveket tanulni, de akkor ezek szerint egy nyelvész, szereti és tudja a történelmet... Vagy mindkettő egyszerre?
Hát, kezdek félni tőled ;-)

tucano 2012.10.16. 10:52:16

@grovian: hitelesített másolat:)
sokszor belefutottam már mindenféle féldiktatúrákban ilyen trükkökbe, anyjuk kínját. Szóval sohasem szabad kiadni a kezedből az útlevelet, mert onnantól vagy igazán kiszolgáltatott. Én akkor tanultam meg, amikor meg nem nevezett országban elkérték az útlevelemet egy napra, hogy beleütik a sajtóvízumot helyben, majd a kijárat előtt 1 méterre megállított a rám váró rendőr igazoltatni és már vittek is be.
De nem akarok offolni, de erre nagyon hepciás vagyok:)

grovian 2012.10.16. 11:10:11

@tucano: Kionaban csak eredeti utlevellel lehet ugyet intezni.
Probalkozni lehet, de van amiben nem engednek. Plane most elegge be vannak ragva a kulfoldiekre a sok illegalis nyelvtanar miatt. Meg razziak is voltal. Ez egy rendes, normalis diktatura :)

Liping 2012.10.16. 11:11:54

@tucano: a külföldön, nagykövetségeken igényelt munkavállalói vízum csak 3 hónapos tartózkodást tesz lehetővé, Kínában kell intézni a tartózkodási engedélyt. Ez egy újabb, a vízumhoz hasonló matricát jelent az útlevélbe. Pár hét, amíg beleragasztják, addig muszáj leadnod az útlevelet, a hiteles másolatba nem fogják beleragasztani.

Liping 2012.10.16. 11:17:35

@Zensual: az egyetemen elsősorban kutatóképzés folyik, a klasszikus, ma már senki által nem használt és nem is nagyon értett írás tanítása az elsődleges cél. A modern kínai nyelv csak úgymond mellékes dolog. A kulturális különbségekről nem hiszem, hogy tartottak volna órát, de aki ezen a szakon tanul, többnyire tisztában van ezekkel.:)

@Muscari: nem vagyok magányos. Mivel tudok kommunikálni az emberekkel, így mindig akad társaságom, amúgy is elég népszerű vagyok, mert kilógok a sorból, hehe. De volt itt előttem már két külföldi tanerő, ők valószínűleg elég rosszul érezték magukat. Meg eképp is hallottam.

Lacek33 2012.10.16. 11:18:15

Sok elmenyt es kitartast neked! :)
“The world is a book and those who do not travel read only one page.” – St. Augustine

Liping 2012.10.16. 11:25:11

@grovian: Chongqingban is drágább majdnem minden, de azért az otthoni viszonylathoz képest még mindig elég olcsó. De itt Fengjieben az emberek zöme csak 2e yuan körül keres, szóval minden viszonylagos.:)

szakee 2012.10.16. 11:25:26

"nyolcvanezres kisváros" ez nagyon jópofa :):)
tudom hogy Kínában ezek kisvárosok, de akkor is.

az írás pedig remek és érdekes, köszönjük!

grovian 2012.10.16. 11:26:39

@Liping: koszi, hogy ertelmesebben elmagyaraztad mint en :)
En pl egy egyszeri, csak belepesre jogositoval jottem es utana kaptam meg a Z tipusut, amit evente ujjitani kell.

grovian 2012.10.16. 11:29:48

@Liping: shanghaji atlagkereset most valahol 3500RMB korul van asszem. Igaz ebben benne van a pincelr 2000RMB-je es a japo bankar 70000-re is.
Mondjuk az albi arak nagyon el vannak szallva es mar a volegeny se tud kecot venni (~1 millio RMB-tol :)

Tiheli 2012.10.16. 11:36:25

Örültem a posztodnak, én is szívesen eltöltenék pár hetet/hónapot Kínában. Hogy tovább is bírnám-e, az már kérdéses, de egyelöre nem nagyon fenyeget a veszély, hogy kijussak. Mindenesetre megerösítettél benne, hogy nyelvtudás nélkül nem túl jó ötlet odamenni.
Én gyakorlatilag mindenre kiváncsi vagyok az ottani mindennapokkal/kultúrával kapcsolatban, szerintem írj még több posztot is :D
Azért kérdeznék most is: Mennyire jellemzö a környezetedben a sok férfi/kevés nö probléma? Milyen a nemek aránya a fiatalabbak között, pl. az osztályaidban? Mennyire veszik szigorúan az "egy gyerek" szabályt?
Milyen a nök szerepe ott a családban, a társadalomban? (egy ismerösöm szerint a kínai nök elsö ránézésre törékenyek, szelídek és alázatosak, otthon meg verik a férjüket, ha nem hoz haza elég pénzt :D )

grovian 2012.10.16. 11:46:24

@Tiheli: egy-ket nagyvarosban 0 kinai tudassal is jol el lehet lenni.
Az ismerosod jol tudja :)

Liping 2012.10.16. 11:46:50

@grovian: az ingatlanárak mindenütt elszálltak, még itt is kb. dupla annyiba kerül egy lakás, mint Bpn.

grovian 2012.10.16. 11:50:32

@Liping: Mennyi a lakber mondjuk egy 50nm-es kecora? Vagy amekkorara tudod. Itt nagyon valtozik attol h ol van es hogy laowai vagy-e :)
Pl: uj kollega tokre orult hogy 10e RMB-ert kapott albit (100nm, 3 szoba, metro mellett).

Liping 2012.10.16. 12:04:53

Valamiért szarakodik a blog.hu, bocsi. De igyekszem reagálni azért.

@Tiheli: Shanghaiban, Kantonban valószínűleg elvan az ember korlátozott nyelvtudással is, főleg ha vannak más külföldiek, akikkel érintkezik. De pl. Fengjie-re vonatkoztatva a dolgot: nincs kiírva semmi más nyelven, senki nem ért más nyelvet, stb. A taxisnak nem tudod elmondani, hogy hova vigyen. Ha eltévedsz, nem tudsz útbaigazítást kérni. A boltban könnyedén átvágnak, ha nem tudod, mi mennyibe kerül. És igazából nem tudsz kapcsolatokat sem kialakítani a helyiekkel, mert nem tudtok kommunikálni.

A nemek aránya ránézésre egészséges. Ha hinni lehet az adatoknak, akkor "csak" cirka 5%-os a férfitöbblet, ez nem akkora eltérés, hogy szembeötlő legyen. Az osztályokban is kb. kiegyenlített a nemek aránya.

Az egykepolitika szigorú, de sok tanítványomnak van testvére. Egyrészt ha az első gyermek lány, akkor itt engedik, hogy vállaljanak még egyet. Másrészt sok család szeretne több gyermeket, s inkább kiköhögik azt a néhány ezer yuan büntetést.
Érdemben azok ellen tudnak keménykedni, akiket az állam foglalkoztat. Olyankor könnyen a munkahely elvesztésével járhat a magas gyermekszám. Máskülönben meg csak a büntit kell kifizetni.
Ami a nőket illeti, ez szerintem emberfüggő, nem általánosítanék.

Liping 2012.10.16. 12:09:43

@grovian: színvonaltól függ. 1-2e RMB max.
A tanárok viszont nem keresnek rosszul itt. A kezdő kollégák is 4e RMB-t kapnak, ami akárhogy is veszem, több mint otthon. S nekik is csak 14 körüli óraszámuk van.

Dublina 2012.10.16. 12:12:18

Mit jelent az, hogy Liping? A Sinologia mellett tanultad ki az angol tanari szakot is? ja es Bandirepublic szerintem csak viccelodott.

Liping 2012.10.16. 12:23:55

@Dublina: a Liping a kínai keresztnevem, lefordítva szépséges békalencsét jelent.:) Utóbbi növény itt pozitív jelentésű:)
Nem vagyok képzett pedagógus, de többnyire nem ragaszkodnak a papírokhoz, a képzettség szintjét interjún állapítják meg. Egyetemi tanárnak mondjuk nem vesznek fel így, de keményen fizetős, magas presztízsű magán középiskolába is mehettem volna, ott sem kértek nyelvtanári kvalifikációt, csak lemeóztak.

Tiheli 2012.10.16. 12:24:53

@Liping: lehet hülye kérdés, de egy nagyvárosban mondjuk el lehet boldogulni angollal a tömegközlekedéssel? Gondolom a reptéren, meg a turisztikai látványosságok környékén még vannak angol feliratok, de ki van-e írva pl. a megállók neve latin betükkel? Vagy egyáltalán nem is érdemes tömegközlekedéssel próbálkozni, mert megfizethetö a taxi?

"A boltban könnyedén átvágnak, ha nem tudod, mi mennyibe kerül" - na igen, már csak ezért sem indulnék neki úgy, hogy nem tudom legalább az árakat elolvasni :)

más: ismered Yang Liping-et?

bpetya75 2012.10.16. 12:28:14

@Nyulz of the World:

Szerintem tuti nem ismeri se az afrikai, se az európai fecske repülési sebességét. Tökkel vagy töketlenül ;-)

Tán csak nem zavar a konkurencia? :-D

Liping 2012.10.16. 12:31:10

@Tiheli: igen, még az utcanevek is, a metrón meg angolul is bemondanak mindent. Chongqingban, ami itt a közeli, 4 órányi útra lévő jópár milliós nagyváros, a taxi egészen olcsó. Persze távolságtól függ, de olyan távokra, ami Bpn lett volna 2e forint fizettünk itt kb. 3-400-nak megfelelő összegeket.
Nem ismertem, amíg nem közölték, h a keresztnevünk egyezik.:)

venator 2012.10.16. 12:35:26

@Nyulz of the World:
@bpetya75: És tudja, és tudja, és tudja. :P

Amúgy szerintem nem csak, hogy mindent tud, de természetesen mentes minden emberi gyengeségtől is.

Ő a következő evolúciós fokozat. ;)

Tiheli 2012.10.16. 12:41:40

@Liping: az azért megnyugtató, hogy vannak angol feliratok :)

tényleg, mi alapján kaptad a keresztneved?

Liping 2012.10.16. 12:45:59

@Tiheli: többnyire nem angol, csak latin betűs kínai.

Egy kínai ismerősöm, "fogadott apám" nevezett el így, de ennek már lassan 20 éve.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 12:53:21

@Nyulz of the World:

Hát, nagyon erősen el kell ezen gondolkodnom... s TALÁN ha nagyon sokáig gondolkodom, akkor eszembe fog jutni valami, amihez nem értek...

:-)

De ez csak vicc volt. Magamat negyedműveltnek tartom. Azaz még félművelt sem vagyok. Nagyjából a tudáságak egynegyedéhez tudok hozzászólni csak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 12:56:09

@Muscari:

Eredetileg nyelvész. De sosem voltam nyelvészi munkakörben. Tolmács-fordító voltam. Jelenleg pedig egy egyszerű szürke bérmunkás vagyok.

Kedvenc hobbim a politikai földrajz. Közmondásos álszerénységemet ideiglenesen elrejtve, azt tudom mondani, hogy a politikai földrajz szakértője vagyok. természetesen érdekelnek a nyelvek is. S a történelem is. S még pár dolog.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 12:58:14

@Liping:

De legalább vannak Kínában utcanév-táblák. Japánban nagyobb gond a tájékozódás ezek hiánya miatt.

2012.10.16. 13:00:16

@bpetya75: Ez ovon aluli volt!! :))))

Tiheli 2012.10.16. 13:02:06

@Liping: az nem baj, a lényeg, hogy el lehet olvasni és fel lehet írni.

(azt hiszem jobb lesz, ha leállítom magam, mielött elkezdek repjegyet keresni :D )

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 13:03:08

@Liping:

Van pár kérdésem.

Te hány kínai karaktert tudsz? Mekkora a különbség nálad az aktív és a passzív tudás között?

Mi a helyzet jelenleg a klasszikus karakterekkel? Úgy hallottam, hogy egyre inkább terjed az érdeklődés a klasszikus karakterek iránt, ez eddig csak Tajvanra és Hongkongra volt jellemző. Mi ezzel a helyzet, tényleg így van? Tényleg tanulják a kínai fiatalok? Mert gondolom, hogy normál kommunikációbna csak az egyszerűsített karakterek vannak használatban. Írj erről, mert érdekes téma.

bpetya75 2012.10.16. 13:04:13

@Nyulz of the World:

Megkövetlek téged is, meg Bircat is. Kicsit elvetettem a sulykot ;-)

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.10.16. 13:17:53

Köszönjük a posztot :-) Bevállalós dolog ennyire eldugott helyre menni, bár kínai nyelvtudással azért valszeg túlélhető :-) Sok sikert és érezd jól magad!

Liping 2012.10.16. 13:27:10

@Tiheli: Qatarnál elég jó árak vannak.:)

@Gondolkodni Próbáló Birca: Nem számoltam, de tudok olvasni. A passzív és aktív közötti különbség viszont hatalmas, s csak fokozódik, mióta nem írok szinte semmit kézzel. Tökéletesen ki tudom magam fejezni írásban is chaten (ahol az írásbevitel latin betűvel zajlik) illetve el tudom olvasni az újságokat, tankönyveket is, de mivel alig használok kézírást, így ha valamikor rászorulok, hogy írjak, sokszor egészen egyszerű dolgok sem jutnak az eszembe. De ez igaz a kínaiakra is ugyanúgy, a mobilok, szgépek korában ők is egyre kevesebbet írnak, s így hajlamosak elfelejteni a jeleket.

Na, a klasszikus írásjegyek azok, amiket viszont szinte teljesen elfelejtettem. Nem használtam soha semmire, s eleve nem is lelkesített, hogy egy holt nyelvet magoljak, így aztán ahogy jött, úgy ment is. Talán ha 1-200 ilyen írásjegy van, amit felismerek.

A diákok tanulnak klasszikus írást valamennyit, de itt középszinten még nem nagyon, inkább majd az egyetemen. Hogy divatja lenne, azt nem tapasztaltam, mert nyomát nem látni sehol.

Liping 2012.10.16. 13:35:21

@Liping: ez az aktív-passzív dolog leginkább úgy szemléltethető, hogy van egy adott mondat, gond nélkül elolvasom, de utána jó eséllyel a fele karaktert nem tudnám leírni, csak ha látom a szöveget. Hiába, satnyul az agyam az idő múlásával.:(

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 13:46:08

@Liping:

Mi a véleményed arról az álláspontról, hogy mivel a kínaiak egyre kevesebbet írnak hagyományos módon kézzel, így egyre csökken a karakterek aktív ismerete, aminek a vége hosszabb távon a kínai írás halála lesz?

Liping 2012.10.16. 13:59:46

@Gondolkodni Próbáló Birca: a csökkenő aktív ismeretet magamon is tapasztalom, így ez biztosan igaz. Hogy kihalna, azt viszont kétlem, mert a kínai nyelv felépítése nem is teszi lehetővé, hogy kihaljon. Olyan szegényes a nyelv hangtana, hogy a latin betűs írás önmagában nem egyértelmű, úgyhogy muszáj megtartani a jelenlegit.

A dolog másik fele pedig az, hogy nem véletlenül írunk mindannyian kevesebbet kézzel. Magyarul is legfeljebb a bevásárlólistát szoktam összeírni, ugyanígy a kínaiaknak is egyre kevesebb szüksége van a kézírásra. Miután a tudás passzív része megmarad (mivel olvasni ettől függetlenül kell), így nem hiszem, hogy veszélyben lennének a karakterek. Tudományos esszéket már senki nem vet papírra, egy formanyomtatványt kitölteni meg szerintem a későbbiekben sem lesz gond.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 14:08:10

@Liping:

Ugyanezt született kínaiak is mondják...

Sajnos a kínai írás NAGYON nehéz, össze sem hasonlítható a betűírással. Egy átlag európainak még a mássalhangzóírás is nagyon nehéznek tűnik (lásd héber, arab, stb.), pedig az csupán a normál betűírás egy picit nehezített változata.

A japán és a koreai írás is nagyon nehéznek tűnik európai szemmel, pedig azok logikusak és megtanulhatók pár nap alatt, hisz a japán és a koreai írás alig 100 jel megtanulását jelenti, azaz a duplája-triplája egy átlag európai ábécének. (Most direkt nem szólok arról, hogy mind a koreaiban, mind a japánban használatosak a kínai karakterek is a "normál" írás mellett.)

Viszont a kínai a csúcs, se logika, se támasz, csak több ezer karakter. Egyszerűen a világ legnehezebb írása. Hónapokig és évekig tartó magolás - más módszer nincs.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 14:34:20

@Liping:

"Olyan szegényes a nyelv hangtana,"

Ez hogy érted?

Szerintem a kínai hangtan kifejezetten gazdag! Egy tonális nyelv hangrendszere hogyan lehet szegényes?

Liping 2012.10.16. 14:44:41

@Gondolkodni Próbáló Birca: Van kb. 400, kötött szótag, felszorozva a hanglejtések számával, s ennyi. Ráadásul hagyományosan sok az egyszótagú kifejezés, így rengeteg a homoníma.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 14:46:32

@bandirepublic:

"a sinológia az a sínai-félszigettel kapcsolatos tudományokat fedi?"

Tévedsz. A sinológus magyarul kb. "vasúti mérnök", a vasúti szakembereket nevezzük sinológusoknak. A kifejezés a sumér-magyar sín szóból ered. De aztán a szénmonoxid hatására z í lerövidült i-re.

:-)))

eMJe 2012.10.16. 15:14:49

sunológia? (bocs, ha már volt :D)

szoktam olvasni a blogot, de nagyon ritkán írok hozzá. tetszett a poszt, az is érdekelne, hol lehet jó kínai nyelvtanárt találni M.o-n.

blogodra majd ránézek :)

Mrs. Clayton 2012.10.16. 15:35:41

@Gondolkodni Próbáló Birca: nem lehetséges, h sokkal inkább az í hasonult az őt követő első magánhangzóhoz és így rövidült i-vé? szerintem ez tudományosabb megközelítés,mint a szénmonoxidos hatás, mert mint tudjuk élő nyelvekre a szén-monoxid kifejezetten rossz hatással van, így csak életet vesz el, í-t nem

Muscari 2012.10.16. 15:56:13

@Gondolkodni Próbáló Birca: Ez jo, vasuti mernok, hehehe.
De akkor ne hagyd ki a kinologiat sem a sorbol :-)))))
Mi van a szen-monoxiddal???

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 16:06:11

@Jess G:

Te valószínűleg magyarellenes, cionista, bolsevik, dákóromán, pánszláv, habsburgista nyelvész vagy a magyarellenes Akadémiáról. Csak ott tagadják a szénmonoxidot!

maxval1967.wordpress.com/2012/05/17/a-magyar-igazsag-napja/

kereskedelmi kanális (törölt) 2012.10.16. 16:20:46

@Liping: Azt hiszem nincs mit a kínaiak szemére vetni, hiszen a magyarok többségének is már furcsán áll a kezében a toll, ceruza, a betűket nehezen formálják, géppel ír, aki csak teheti, illetve erre van kényszerítve.
A funkcionális analfabetizmus meg a magyarok közt is gyakori, pedig hát a magyar nyelv egy elég jól megjegyezhető írásrendszert használ.

Arról tudnál írni valamit, hogy a sok amerikai, angol, ausztrál, kanadai mellett mennyi az esélye egy magyarnak kint angoltanárként elhelyezkedni, aki nagyon jól vágja az angolt? És mondjuk master diplomája van, de nem tanári...
És számít-e, ha valaki kínai nőt vesz feleségül, kínai férfihoz megy férjhez, akkor könnyebben kap tartózkodásit, illetve munkavállalási engedélyt? Mert nyugatra ez a módszer működik (thai, kínai, ukrán lányok előszeretettel alkalmazzák), vajon Kínában is jogosít ez az úgynevezett családegyesítés ott tartózkodásra, munkavállalásra?
Ha ezekre tudnál válaszolni, akkor megköszönném.

Angoltanári álláshoz is kell kínaiul tudni? Mert gondolom az oda özönlő amerikai-angol szerencsevadászok, akik angoltanárként élnek meg sem mind perfekt kínai nyelvszakosok.

A poszt jó, részletes, személyes hangú és releváns. Sok sikert a továbbiakban.

Liping 2012.10.16. 16:35:03

@kereskedelmi kanális: Van esély, de nem mindenhol. A munkavállalási feltételek tartományonként eltérhetnek, van ahol megkerülhetetlen feltétel az anyanyelvi ország útlevele. Illetve, ahogy a posztban is írtam, sok múlik a kínai munkáltató kapcsolatrendszerén, van, hogy el tudják intézni a hivatallal a dolgot. Más kérdés, hogy nem feltétlenül akarnak ezzel vesződni, macera.
A tanári diploma sem feltétel, magát a diplomát szokták feltételül szabni. Kellhet tanítási tapasztalat vagy ESL-bizonyítvány, de ezek sem mindenhova. Próbálkozni kell, hirdetéseket nézni, pályázni, esetleg ügynökségekkel kapcsolatba lépni.
Általában a nyelviskolákhoz alacsonyabb a követelmény, de én a magam részéről olyanba nem mennék.

A kínai házastárssal kapcsolatos dolgokat nem tudnám megmondani, van valami ilyen vízum, a kódjelére nem emlékszem, de nem tudom, hogy ez mire jogosít.

Nem, szakmailag egyáltalán nem feltétel a kínai nyelvtudás. Ha nem tudsz, akkor általában adnak melléd egy asszisztenst, aki ott van az óráidon és segít. Feltéve ha megért.:) Meg az órákon amúgy sem igazán kellene kínaiul kommunikálni, nem ezért van ott az ember. Viszont tényleg nem tudom, hogy mennyire boldogul itt valaki a nyelv nélkül, a tavalyi külföldi kolléga nagyon hamar lelépett, s az előtte itt lévő is egyedül érezte magát.

kereskedelmi kanális (törölt) 2012.10.16. 17:01:46

@Liping: azt elképzelni sem lehet egy európainak, hogy milyen egy olyan nyelvi közegben, kultúrában élni, boldogulni, ahol kb minden totál más, mint otthon
ehhez képest egy laza amerikai, spanyol, norvég, ausztrál kivándorlás kevesebb kultúrsokkot jelenthez

megértem azokat, akik menekülnek onnan rövid időn belül, tényleg totál magányos élet lehet, ha nincs kihez szólni, még angolul sem

te szerencsés vagy a kínai tudás miatt, de akinek ez sincs, az tényleg partra vetett hal lehet

altimus 2012.10.16. 17:33:12

az utlevelkerdeshez annyit, hogy en speciel soha nem adnam ki a kezembol az utlevelem, de ha nagyon kell (a kinai munkavallalasi vizumhoz ugy nez ki hogy kell) akkor celszeru ket utlevellel utazni.

mo-on siman be lehet jelenteni, hogy elveszett az utlevel es kerni egy ujat. (persze ekkor a regi "elveszett" utlevel elveszti az ervenyesseget, de azert a lejarati hataridoig ez nem latszik rajta, kulonosen kinaban nem). siman oda lehet adni azt a becsetelesre, oszt oruljenek neki.

kereskedelmi kanális (törölt) 2012.10.16. 17:40:18

@altimus: igen, ez egy nagyon jó megoldás, már én is gondoltam erre
hiába, a közép-európai bürokrácián edződött szellemek ilyen kreatívak az akadályok leküzdésében :)

Tiheli 2012.10.16. 18:02:09

@altimus: Hát, nem vagyok benne biztos, hogy ez annyira jó megoldás. Ha nem tévedek, az elveszett iratokra körözést adnak ki, ha a bejelentés után azt használod és kibökik, kezdhetsz magyarázkodni. Mondjuk lehet, hogy a kínai hatóságoknak nem tünik fel, de mi van akkor, ha a legközelebbi itthoni látogatás után a vízumos útleveledet kérik a reptéren?

altimus 2012.10.16. 18:08:00

@Tiheli: evek ota a kutya nem ker semmit a repuloteren. mo-on nyilvan az ervenyes utlevelet kell odaadni, kulfoldon meg mehet a masikkal az ugyintezes. de vegulis nem erre kell az utlevel, hanem, hogy tudjon az ember kulfoldon mozogni, hazamenni stb. az eletben nem lehet ezzel lebukni.

siman bele kell tenni az elveszett utlevelet a borond zsebebe, oszt ha megtalalja a vamos akkor nagyon el kell csodalkozni es azt mondani, nahat ezt hetekig kerestem, azt hittem elveszett! nezze, kertem is mar uj utlevelet.

vegulis az ember nem csalni akar, vagy visszaelni valamivel, de azt se szereti ha pl. kinaban valami hatosag elveszi hetekre az utlevelet, a munkaltatoja meg esetleg, ahogy irjak feljebb, el is felejti azt visszaadni egy ideig.

mondjuk a magyar kovetsegre barmikor be lehet menni utlevel nelkul, de a belfoldi repules vagy a kozlekedes bajos lehet hivatalosnak latszo dokumentum nelkul.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.16. 18:23:50

Mintha lett volna valami olyasmi pár éve, hogy lehet (fél)legálisan is két érvényes útleveled egyszerre, mert ugye vannak olyan khm, országok, ahova nem engednek be, ha az útleveledben egy másik khm, ország pecsétjét meglátják.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 18:29:54

@Püspök utcai gombaszedő:

Majdnem! A sinológus és a bakteriológus is a vasútnál dolgozik, de az előző inkább a sínekkel foglalkozik, míg utóbbi a sorompókkal.

S azt tudod, hogy ki az antipatikus? Annyit elárulok, hogy nem vasúti dolgozó, hanem a tengerészetnél van. Nincs köze a balneológushoz, aki bálnákat kutat!

Nemenvoltam 2012.10.16. 19:05:33

@Püspök utcai gombaszedő: Lehet ketto, de altalaban a khm orszagban megkerdezik hogy nem-e szeretned-e hogyha-e inkabb egy papirlapra pecsetelnenek-e, mert kulonben nem fogsz tudni visszamenni a masik khm orszagba.

Tiheli 2012.10.16. 19:38:03

@altimus: tőlünk tavaly már induláskor kérték az útlevelet, amikor Törökországba repültünk. De valószínű ez reptér/légitársaság/országfüggő.

tinu 2012.10.16. 19:50:15

Kis adalék az írással kapcsolatban. Pekingben a Beiwai-on tartottak nekünk egy speciális tantervű fél éves intenzív kínai nyelvtanfolyást (én konkrétan nulla tudásról indultam). Elvileg, azt mondták legalábbis, ezt a módszert rajtunk (28 európai) próbálták ki először. Az újdonság az volt benne, hogy nem tanultunk írni. Olvasni igen, vagyis a karaktereket megtanultuk felismerni, de írni nem kellett.

olahzsolti 2012.10.16. 20:17:15

Gyerleke,két utlevél lehet legálisan Mo-on.
Nekem volt.Egyik Israelbe utazásra,a másik arab országokba.A Külügy adhat rá engedély,teljesen legális,nem kell csalni.

Anti Anyag (törölt) 2012.10.16. 20:17:28

Végre valaki nem úgy kezdi, hogy Orbánék elől menekültem. Természetesnek kellene jó pár évre külföldre menni, minden téren hasznos.

Mrs. Clayton 2012.10.16. 20:57:43

@Gondolkodni Próbáló Birca: ja, bocs, így egyértelmű, hogy nincs szó hasonulásról,
a pánszláv cionista, azért nagyon durva beszólás volt :-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 21:00:33

@Jess G:

Nekem a habsburgista bolsevik dákóromán is tetszik... :-)

telepi vagány (törölt) 2012.10.16. 21:14:43

@Anti Anyag: szerintem az se lenne baj, ha nem kellene külföldre menni, még pár évre sem, mert élhető lenne az ország és ide jönnének a külföldiek, mert olyan jó itt élni
persze amíg Magyarország nem lesz mennyország, addig inkább mi menjünk, csak sajnos sokan már vissza se néznek.

A fenti írás nagyon tetszett, mentes a politikától. Azt már kissé untam itt a határátkelőben, hogy még aki recepciósnak ment Angliába, az is a politikai elit viselkedésével és a durva közbeszéddel indokolta a távozását, holott itthon köze nem volt a politikához, nem üldözték, csak éppen córesz volt, mert egy érettségire futotta az eszéből.
Arra azért kíváncsi lennék, hogy a nagy kínai internet cenzúra mennyiben hat a posztolóra... youtube videók, keresők, mely e-mail szolgáltatók érhetőek el, nemzetközi torrent oldalak le vannak-e lőve, fájlmegosztók elérhetők-e, média stream-ek átjutnak-e a nagy falon? Skype, msn, google gmail, microsoft hotmail megy-e Kínában, vagy ahogy megérkezett, rögtön regisztrált kínai megfelelőikre, hogy elérhető legyen a helyi ismerősöknek?
Nem tudom mennyire érződik a cenzúra a mindennapi életben, de gondolom egy tanár életében sok vizet nem zavar a politikai helyzet.

telepi vagány (törölt) 2012.10.16. 21:18:33

@Gondolkodni Próbáló Birca: igen, van legálisan két útlevél opció, az okmányiroda sorszámkiadó automatájában is láttam ilyen opciót, de el se tudtam képzelni, hogy kinek engedélyezik az ilyesmit, olyan titokzatosban tűnt nekem ez a lehetőség

azért az elvesztettem-igényelek egy másikat fedősztorival sem hiszem, hogy meg lehet bukni, biztos sokan csinálják így is

nekem pl. személyim van kettő, mert azt hittem elhagytam a régit, igényeltem másikat, majd megkerült a régi...
az meg más kérdés, hogy a személyi kb semmire nem jó, mert van jogsim és útlevelem is, csak egy kártyával több

talpi 2012.10.16. 21:27:43

antipatikus - tengerészetnél - ellen-gyógyszerész
amúgy meg tóth antal gyógyszerész a szomszéd utcában

Frau Holle 2012.10.16. 21:32:41

@Gondolkodni Próbáló Birca: Majdnem. Az antipatikus az a gyógyszerészek ellenfele. Rokon munkakört tölt be Hannibál, aki viszont a recisek (portások) ellenfele. (Hannibál esetében egy e i-re hasonul.)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.10.16. 21:35:11

@Frau Holle:

Tévedsz. Az antipatikus gyógyszerészeti segédtiszt, közvetlenül az ellentengernagy alá van beosztva.

Frau Holle 2012.10.16. 21:40:54

@Gondolkodni Próbáló Birca: Akkor engem megtévesztettek... Pedig az az antipatikus olyan szépeket mondott.... :)

01234567 2012.10.16. 22:00:45

@Gondolkodni Próbáló Birca: " Nagyjából a tudáságak egynegyedéhez tudok hozzászólni csak. "
Én mindenhez. ....hülyeséget...

nbcee 2012.10.16. 22:04:06

Köszönjük a leírást, sokan kiemelték, hogy mi különböztette meg ezt a történetet a többitől. Inkább ilyenből olvasnék még sokat, és nem csak a távol-kelet-mániám miatt, hanem mert már én is unottan kattintgattam tovább a századik "érettségivel itt böcsületössen nem lehet megélni, mert a magyar politikusok azok lopnak, szóval kimentünk Münchenbe takarítani, no persze itt sem tökéletes minden".-sztoriról.

01234567 2012.10.16. 22:07:10

@altimus: Személyes tapasztalatom, hogy minden ilyen ötlet addig jó, amíg nem próbálja a valóságban az ember...mint ahogy minden hamis papír is addig jó, amíg nem kérik.

01234567 2012.10.16. 22:08:24

@Liping: Érdekes téma, jó írás. Embernek sem lehetsz elveszett. :)

fénycsepp 2012.10.16. 22:12:00

a homoníma szót egyetem óta nem hallottam, heh...nekem úgy tűnik, a kínai nyelvben. alig vannak mássalhangzó...hány van, ténlyeg?
@birca: ismerős Kristó László neve?

nbcee 2012.10.16. 22:13:13

@nbcee: Kieg.: Már csak azért sem, mert relatíve kevéssé érdekfeszítő, hogy néhány száz km-re Magyarországtól milyen apró lópénisznyit más az élet, mint itt. Fúúú, itt még van vaníliás kóla. wow.

Mrs. Clayton 2012.10.16. 22:14:54

@Gondolkodni Próbáló Birca: hepi nyú jír, ősmagyar köszönéssel elbúcsúzom tőled, ha már dákórománnak titulálsz elég következetesen

Mrs. Clayton 2012.10.16. 22:21:14

@telepi vagány: hát ha majd egyszer igazoltat a rendőr, akkor valószínűleg megismerkedsz majd az intellektuális közokirat hamisítás bűntettével, jó szórakozást hozzá

Liping 2012.10.17. 03:51:36

@telepi vagány: VPN-nel kikerülhető a tűzfal, amennyiben van rá igény. Gyakorlatban csak annyit észlelek, hogy youtube meg facebook nincs, illetve a google nem nyitja meg a tárolt változatokat. Youtube hiánya kibírható, facen meg otthon sem voltam fenn, úgyhogy az pláne.:)
Skype, MSN, torrent működik, gmail is van, hotmailt nem tudom, olyanom nincs.

Liping 2012.10.17. 04:41:24

@fénycsepp: vannak mássalhangzók, de a szótagok felépítése kötött, így mássalhangzók zömmel a szótag elején vannak, míg a szótagvégeken meg max. n vagy ng. Persze én csak a pekingiről tudok érdemben nyilatkozni, más nyelvjárásokat nem beszélek.

Liping 2012.10.17. 04:46:02

@telepi vagány: A két útlevél sem biztosan megoldás.
Az egyikbe mindenképp bele kell ragasztatnod a vízumot, illetve helyben majd a tartózkodási engedélyt. Ez értelemszerűen ugyanaz az útlevél.
Ha ezt nem kapod vissza, a másikkal nem fogod tudni problémamentesen elhagyni az országot, mivel kilépésnél ellenőrzik, nem történt-e túltartózkodás, amit keményen büntetnek.

fénycsepp 2012.10.17. 13:20:15

@lipang: aha, szóval ezért tűnik nekem annyira mássalhangzószegénynek a kínai:) Ráadásul tele van diftongussal, ha jól hallottam....minden esetre le a kalappal előtted!tanárként nekem már a 15 fős csoport is sok...gondolom, erősen drill jellege lehet a nyelvoktatásnak Kínában.

tinu 2012.10.17. 15:19:53

Hotmail is megy Kínában, én azt használtam.

kutii 2012.10.18. 05:01:58

@Liping Nagy erdeklodessel olvastam a beszamolodat, kulonosen miutan bennem is felotlott, hogy esetleg nehany evig Kinaban tanitsak. Bar a vegzettsegemet tekintve en sem vagyok tanar, mar tobb, mint 7 eve tanitok Japanban. Bizonyara vannak hasonlo elmenyeink, igaz, a kulonbsegek is alighanem szamottevoek. Ha mas nem, az osztalyok letszama mindenkeppen. Majdnem leestem a szekrol, amikor a te 54-86 fos osztalyaidrol olvastam...
Kinaban egyelore meg csak Sanghajban es a Szecsuannal szomszedos Yunnan tartomanyban jartam. Ez utobbi egy lenyugozo videk, kulonbozo nemzetisegekkel es azok gazdag, szines kulturajaval. Mindenkepp javaslom, hogy ha idod engedi, oda ellatogass. Azt hiszem jo helyet valasztottal magadnak. Meg ha a varosod bizonyos szempontbol a vilag vegenek is tunik, ez ugyanakkor Kina kozepe, egy remek bazis a felfedezesekhez...
Sok sikert es kellemes elmenyeket!

Mbraun 2012.11.03. 13:22:14

@grovian: Irhatnal rola hogy kerultel oda. Szerintem tobb embert erdekelne, igy a kommenteket olvasva.
PLusz hogy milyen az elet SHanghaiban.

grovian 2012.11.03. 15:47:15

@Mbraun: mar toben kertek, ugyhogy elkezdtem irni, de eltart meg egy darabig. mert az elet Shanghajban elegge osszetett, es ezt akarom megragadni irasomban.

heckintosh 2013.08.25. 09:22:09

Személyes tapasztalatok arról, mennyire beszélnek a kínai nagyvárosokban angolul. Jómagam, ha nem is anyanyelvi szinten, de egészen magas fokon űzöm az angol nyelvet, mind a hétköznapi mind az üzleti angolos részét.
Shenzhen: 10 milliós "falu" hozzávetőleg 1 emberrel találkoztam odakint aki tényleg beszélte az angolt. De ő nagyon jól. A többi ember már megér egy misét... Adott egy elég nagy cég, európai/amerikai piacra gyártanak SSD-ket, a sales manager össz angoltudása beszédben kimerült egy hozzávetőleg 50 szavas szókincsben. Előtte írásban (skype, qq) viszonylag elfogadható volt, de szóban egy tragédia. Taxisok= 0 angol. Szállodákban szintén 0 vagy 0 közeli. Boltok 0. Cégeknél akikhez kijárok/kijárunk van kb 1-1 ember aki erősen töri az angolt, nélkülözve minden nyelvhelyességet. Kb present perfectnél leragadtak és slussz. Kicsit vicces volt, hogy úgy tudtam/tudtunk városon belül taxizni, hogyha találkoztunk valakivel aki pár szót beszélt angolul elmagyaráztuk hova is akarunk menni,és az iPhone kínai szövegbevitelén lerajzolta hova , és úgy ültünk be a taxiba, hogy felmutattuk. De még így is előfordult, hogy a város másik végén kötöttünk ki 150 km taxizás után. Guangzhou-ban méginkább szopóágra kerültünk, mert ott aztán senki sem tudott angolul. Ott úgy boldogultunk, hogy telefonon felhívtuk az egyetlen kínai ismerőst aki sms-ben átküldte kínaiul, hogy hova kéne mennünk, szintén taxisnak felmutat és go. Érdekes, írásban viszonylag elfogadhatóan kommunikálnak, bár ebben benne lehet a keze néhány online translator oldalnak is. Viszont ahogyan azt megtudtam, a most felnövő generáció ( lásd tizenévesek ) már kötelezően tanulja általánosiskolától kezdődően az angolt. Én ugyan nem élek kint, de éltem már olaszországban 3 évet nem messze Firenzétől. Odakint is hasonló volt a probléma, olaszok vagy olaszul, vagy németül, vagy franciául tanulnak/tudnak, angol az utolsó rendű nyelv. Egy multinál dolgoztam, angol nyelvtudással kerültem ki, de hamarabb tanultam meg olaszul(uszkve 3 hónap alatt), mint ők angolul. Említhetném még franciákat, de ők az életük árán sem hajlandóak megtanulni angolul. Nyilván kicsit megsértődtek az angolokra, de ennyire... De maradjunk Kínánál. Olcsó a kaja, olcsó a közlekedés ( tömegközlekedés kifejezetten jó, modern, gyors, halk stb.) olcsó a taxi ( ezt sehogy sem tudom megérteni miért) igaz a taxisofőrök olyanok , hogy fújja az ember a légzsákot menet közbe mert eszement módon vezetnek. Áruházakban az egy fő vásárlóra jutó eladó 2-3-4 fő. De megoldották a foglalkoztatási problémát. EU+kishazánk HACCP rendszere odakint az első piacon elbukna. Húsos"pult" kartonpapírokon árulják a nyers húst, eladó lazán a lábát feltéve a pultra szívja a dekket, mellette ketrecekben élőszárnyast árulnak. Mentségükre szolgáljon, odakint európai gyomorral sem sikerült gyomorrontást abszolválni, egyetlen egyszer sem, míg idehaza a festékszórós fosást számtalanszor, mindenféle házhozszállítós helyek által. ( a csúcs az volt, amikor a bolognai spagettiben benne "maradtak" "voltak" a fém dörzsiszivacs fémszálai. Szóval kínai kajáldák: MIND jó volt, még a lagutolsó utcaszéli kifőzde is. Végigettem mindent, száz napos tojás és társai, tényleg jók voltak. Nagyon is jók. De a legjobbak a sokadik emeletes éttermek. Pontosabban: Amikor az ügyfél elhív egy ebédre, vacsorára, egy felhőkarcoló 80. emeletére, ahol nincs szabad hely, majd leüvölti a pincér fejét, hogy márpedig különszoba /különterem kell. És kapsz egy különtermet, asztal, spéci kaják, spéci borok satöbbi satöbbi.És tényleg a seggedet is kinyalják. Ez ott sem két fillér. Kínaiak nem bírják az erős kajákat. De egyáltalán nem. Szipognak, szívják a fogukat, de nem bírják. Pedig gondolhatná az ember, hogy beleedződtek. Ha finom az étel akkor nyelvcsettintéssel jelzik. Vagy csámcsogással. Hosszasan lehetne írni mindenről.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása