oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. október 06. 06:53,  A Paradicsom hanyatlása 97 komment

2012. október 06. 06:53 Határátkelő

A Paradicsom hanyatlása

A mai poszt kifejezetten kellemes hétvégi olvasmány, melyből kiderül, kapni-e Portóban füstölt kolbászt, miért nincsenek játszóterek és mi is az a hosszúszívószálas ülde. Egyszóval irány Portugália, kalauzunk KM!

porto-cidade1 cím.jpg

„Tizennégy éve élek itt, Portugáliában, ebből Portóban éltem tízet, 4 éve pedig Vila Nova de Gaián élek. Ennyi idő alatt nagyon sok minden megváltozott, amikor idejöttünk, maga volt a Paradicsom. Portugáliában is igen nehéz a gazdasági helyzet, akkor még nem volt az.

Ha belegondolok 3 havonta hazajártunk, mert a pecsét kellett az útlevélbe, ugyanis ameddig Magyarország nem volt az Európai Unióban, 3 hónapnál tovább nem tartózkodhattunk itt folyamatosan, mert kitoloncolhattak volna. Jól kerestünk, sosem volt gond repülőjegyet venni, hazamenni - nem úgy, mint most. Sajnos.

A mai napig tanulok

Az elején nagyon nehéz volt a nyelvtanulással, sokszor elkeseredtünk, de nem adtuk fel, tanultunk, könyveket vettünk, jegyzeteltünk mindent. Azt hiszem, a portugál nyelvet elég nehéz megtanulni, de mikor a 20-30 százalékán túl van az ember, már szépen lassan halad előre.

Annak, aki nem tanult itt iskolában, tökéletes sosem lesz a nyelvtudása, én mind a mai napig tanulok, szinte minden nap hallok egy új szót, amit még ennyi év alatt sosem hallottam, vagy épp nem jegyeztem meg. (Tegnap a "harmat" = orvalho szót tanultam, ezt például 14 év alatt egyszer sem hallottam).

porto1.jpg

Porto városa gyönyörű, minden nap hálát adok a Jóistennek, hogy egy ilyen szép helyre vezérelt, és hagyta, hogy letelepedjek a családommal, itt élhessek. Az óceán illata, a régi épületek, a csodás helyek, amiket fényképről mindenki ismer, gyönyörűek. De azért itt is akadnak negatívumok.

Mi lesz a gyerekekkel?

Elsősorban az háborít fel 14 éve folyamatosan, hogy mennyire nem gondolnak a gyerekekre. Egy kezemen meg tudom számolni, hány játszótér van (a két városban együtt), óvodáról nem is beszélve.

Ha nem vagy gazdag, és nem tudod a méregdrága óvodát, úszást, foglalkozást kifizetni a gyermekednek, akkor igencsak szobafogságra van ítélve. Porto hatalmas város, sok a veszély, nem engedheted a gyereket csak úgy, kulccsal a nyakában, szabadon. Ez elég elszomorító. Vannak hatalmas parkok, de ott sincs játszótér, ami felháborít, de tenni ellene sajnos nem sokat tudok.

Amit egyáltalán nem pótol semmi, az a túró rudi, a füstölt szalonna, kolbász, hurka, tejföl, túró. Sóskát, kaprot, tv paprikát már megtermelem magamnak kb. 4-5 éve, előtte az sem volt. Ami nincs arról lemondtunk, vagy beletörődtünk, hogy van tulajdonképpen itt is, de semmi köze a magyar ízekhez, így hát elfogadtuk, megszoktuk a portugált.

castelo do queijo.jpg

Miért nincsen Portóban strand?

Érdekes módon nagyon hiányzik egy jó kis strand. Rendben, itt az óceán, de akkor is. Ott az év 80 százalékában nagyon hideg van, még ha a nap melegen süt is, fúj a hideg északi szél, és a víz jéghideg. Tehát semmiképp sem helyettesít egy kellemes kis strandot.

leça-strand.jpg

Vannak uszodák, nyárra kinyitják őket, de az nem ugyanaz. Van egy strand Leça de Paleira-n (itt a fenti kép), de a tengerparton vannak a medencék és sós a víz, az sem az igazi, sőt, majdnem ugyanaz, mint az óceánpart. Nyilván aki otthonról olvassa, azt mondja magában: „Ki ez, és mit panaszkodik itt, hogy nincs strand, amikor Portugáliában, az óceán partján él?" Ami igaz, én csak azt próbálom érzékeltetni, mi az, ami hiányzik Magyarországból.

Sok pozitívum is van, de az nem bántja az itt élő magyart, így nehezebb összeszedni. :)

Induljunk hát városnézésre! Ha valaki először jár erre, semmiképp ne hagyja ki a következőket!

palacio_cristal_garden.jpg

A híres portói bor

Legelsőként természetesen a Vinho de Porto-t, a portói bort említeném, érdemes meglátogatni a folyó melletti valamelyik borospincét, vagy például a Palacio de Cristal-t, ami csodaszép. Itt egy helyen megtaláljátok a borkóstolót, és a gyönyörű kilátást a folyóra, az óceánra, és Vila Nova de Gaia-ra, az ikervárosra, a Douro folyó másik oldalán.

A következő látnivaló a Ribeira, ezt látni legtöbbször a képeken, ha Porto városát bemutatják, csodaszép hídjával, a Ponte D. Luis I.-vel, amelyik a legszebb híd, ami összeköti Portót Gaiával.

Ezen a környéken érdemes még meglátogatni a Palacio de Bolsa-t (a következő képen), közvetlenül a Ribeira mellett, nagyon szép építmény. A Ribeirán hajóra is lehet ülni, nagyon kellemes utak vannak a folyón, és nem is drágák. Aki nem szeret hajókázni, az a 115 éves villamosra is felülhet, amin néha fado zenét is énekelnek, nagyon egyedi és kellemes utazást biztosít fel a hegyen a városba.

Palacio da Bolsa.jpg

Fent a városban sok szép park, tér van, érdemes megnézni a Praça de Batalha-t, a Praça de Republica-t, Porto legfőbb központja az Avenida dos Aliados a Camara Municipal (Polgármesteri Hivatal) gyönyörű épületével.

A Bolhão

Ezen a környéken nagyon szeretek sétálni, sosem unom meg, mindig bemegyek Porto legrégebbi piacára, a Bolhão-ra valami finomságosat venni. Igaz, nem tudok egy jó kis füstölt kolbászt kajolni, mint otthon a piacon, de van finom hal, és a kedvenc hentesemnél "linguiça fresca".

bolhao 115 éves piac.jpg

Ez tulajdonképpen friss virslit jelent, de mi bolhãonos kiskolbásznak hívjuk, mert ez a legjobban füstölt, és legfinomabb és legjobban hasonlít az íze a magyar kolbászéra, azt mindig veszek, ha arra járok.

Végül utazzunk el a város másik végébe a Boavista környékére, és onnan menjünk le az óceánpartra!

A Rotunda de Boavista egy szép parkkal egy hatalmas körforgalmú csomópont, itt is nagyon sok a látnivaló, igaz, nem annyi, mint odalent a folyónál. A Casa de Musica egy kb. 10 éves modern épület (már itt éltem mikor épült), itt zajlik mindenféle zenei rendezvény, koncertek, hangversenyek - aki szereti a zenét, annak érdemes megnéznie.

A hosszúszívószálas ülde

Szépen lassan elindulhatunk lefelé az óceánpartra az Avenida de Boavista-n, gyalog kb. egy óra alatt lassacskán sétálva meg lehet tenni. Hadd említsem meg itt még lefelé haladva, kb. az avenida közepén balra a Fundação Serralves-t, ami szintén egy gyönyörű park múzeummal.

Hivaoa Porto.jpg

Jobbra ugyanitt egy nagyon érdekes polinéz bár, a Hivaoa, amit a lányom anno 3 évesen nagyon találóan hosszúszívószálas üldének nevezett el, ugyanis a különleges italokat különösen hosszú szívószálakkal szolgálják fel, hogy senkinek ne kelljen emelgetni a poharat! :)

Az, aki kevésbé szereti a bárokat, közvetlenül mellette talál egy csodálatos éttermet is mindenféle tengeri herkentyűkkel, finomságokkal. Legutoljára az Avenida de Boavista vége felé, mielőtt az óceán partjára érnénk, ismét egy hatalmas sétálóparkot találunk, talán ez a legnagyobb, a Parque de Cidade (Városi Park). Hatalmas, nyugodt terület, tavacskákkal, kacsákkal, egészen az óceánpartig tart.

Pulóver kötelező!

Itt legvégül megtalálhatjuk a nem régen nyílt Óriás akváriumot, csodaszép halakkal, cápákkal, én már voltam, mondhatom, érdemes megnézni. Végül lejutunk az Atlanti-óceán partjára a Castelo de Queijo-hoz, a Sajt kastélyhoz, állítólag azért ez a neve, mert eredetileg egy hatalmas sajt formájú gránitköre építették.

Aki itt nálunk az óceánpartra megy, mindig vigyen magával egy pulóvert, mert még a nyári kánikulában is gyakran előfordul, hogy úgy fúj az igen hideg északi szél, hogy ha nem veszel pulcsit, jó kis megfázást szedhetsz össze...

Hát nagyjából ennyit érdemes röviden összefoglalni Porto városáról. Remélem tetszeni fog nektek az irományom, és segít annak, aki kicsit szeretné megismerni a "második otthonomat", hisz az első mindig az én Magyarországom marad. :)"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Portugália Porto

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr794822701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tucano 2012.10.06. 08:01:06

Nagyon szép Porto, de tényleg nagyon hideg. Ami ezt ellensúlyozhatja, az a sok diáklány:) Egyébként újatt tanultam ezzel az orvalhoval, megkérdeztem a brazil kontingenst, mindenki csak úgy nézett....

nigara 2012.10.06. 08:45:42

„Ki ez, és mit panaszkodik itt, hogy nincs strand, amikor Portugáliában, az óceán partján él?"
Hát, tulajdonképpen ezt mondanám... pláne látva a sok gyönyörű fotót, meg egyébként is :)

Jobban érdekelt volna viszont egy olyan írás, ami nem turistáskodóknak szól, hanem a tényleges mindennapok. Persze nyilván másképp éli meg az, aki 14 éve ott van, mint aki csak most került oda vagy csak menne. De akkor is hasznos és pláne érdekes lenne. Légyszi :)

Pocahontas198 2012.10.06. 09:44:02

Ez a poszt szinte üdítően hatott a tegnapi szenny után!

RoxiSpain 2012.10.06. 09:53:16

Nagyon tetszett a post, imádom Portugáliát! Innen a szomszédból át szoktunk ruccani, pláne ha kutyakiállítás van, azok ott sokkal színvonalasabbak, mint itt a spanyoloknál! Ha lehet egy tanácsom: ami hiányzik: tejföl, hurka, túró- itt a spanyoloknál minden beszerezhető (na jó, a Túró Rudi nem), át tudtok ide is jönni érte, és akkor nem a repülőn kell cipelni :) Azzal meg külön egyet értek, hogy a portugál nehéz- én is tanulom és még a spanyol mellett is pislogok, hogy mikor fogom én ezt valaha megtanulni! :) Gratulálok a posthoz, minden jót Nektek!

csokidrazsé 2012.10.06. 10:27:02

Nem nagyon értem, hogy miről szólt ez a poszt. Olyan turistacsalogató feelingje volt, semmi egyéb. Nem esett benne szó munkáról, hétköznapokról, pénzügyekről, ingatlanokról, családsegítésről. Nekem ez kevés, hogy nincs játszótér, nincs elég óvoda, érdekelne, hogy hogyan oldják meg mégis. Meg az is, látja-e a poszt írója, hogy mi milyen viszonyok közül nézzük az ő cikkét. Ez a blog nagy részben arról szól, hogy tájékoztassa a hazaiakat arról, mik a lehetőségek, mi vár rájuk, ha az adott országot választják. Erről itt semmit nem tudtunk meg. Nem tudom, ki az író, mit dolgozik/zott, hol lakik, mennyiért, van-e családja, hogy került az adott országba. Pedig ez jobban érdekelne.

Szöszkeboszi · http://pilates.blog.hu 2012.10.06. 10:31:11

Én is imádom Portugáliát, bejártam már északtól délig, Portó gyönyörű, de tényleg az érdekelt volna a cikkből, hogy milyen ott élni. Mert azon kívül, hogy igen, felfogtuk, nincs strand és nincs játszótér, semmit nem tudtunk meg a hétköznapokról... valaha volt lehetőségekről, mostani nehézségekről, stb... kár.

2012.10.06. 10:53:42

Onnan jovok.Tenyleg jo hely.De potugalok meg a magyarok kozott sok a hasonlosg. de csak azert tunt fel mert nemetorszagban elek.Amugy mint magyar nekem bejon.

Mrs. Clayton 2012.10.06. 11:30:00

nehéz elképzelnem, hogy ott nincs egy orosz bolt, ahol isteni tejföl, kolbász és túrórudi is kapható
másrészt abban egyetértek a posztolóval, hogy ha csak nem Izlandra megy az ember a világon bárhol, nekem is a meleg vizes spa az, ami nagyon hiányzik
élelmiszerben pedig sokkal jobbakat lehet venni, így soha nem próbáltam kifejezetten magyart venni, mert ha csak egy Tescos creme fresht veszek is, sokkal jobb mint egy bármilyen magyar tejföl, de egy choriso is jobb, mint az otthoni hiperekben kapható gagyi kolbász
szóval a kaja-nyűg számomra érthetetlen

nigara 2012.10.06. 11:35:05

@Jess G: na ja... nem hiszem, hogy a portugál választék meg konyha rosszabb - bocs, nem úgy rosszabb, de a lehetőségek messze a magyar felett vannak.
Lehet, hogy régen vett Magyaro-on kaját :)

kovacsmanyi 2012.10.06. 11:52:08

sziasztok,nahát nem is olyan sok a negatív hozzászólás,köszönöm nektek,és a családi,mindennapi életünkröl,a munkámról,minezekröl amit hiányoltok (jogosan de azokat még ki kell gondoljam mert hirtelen olyan "magánjellegü" nekem),ígérem írok másikat,jóról rosszról,nehézségekröl egyaránt. :)

kovacsmanyi 2012.10.06. 11:53:35

jaaaa,van oroszbolt,igen,de rettentö drága! ezért már be sem megyek....egy doboz tejföl 2 dcl simán 3 euro!

kovacsmanyi 2012.10.06. 11:55:30

Nem rosszabb,nagyon finom a portugál konyha,ételek,csak másak az ízek,és mivel 22 évig Magyarországon éltem,még mindig nagyon hiányoznak,fognak is hiányozni a magyar ízek.:)

Mrs. Clayton 2012.10.06. 12:00:22

@nigara: a magyar konyha fényévekkel el van maradva szinte bármelyik konyhától a világon, így az alapanyagok is bocsánat, de egyszerűen szarok, ma már Pesten, itt-ott lehet venni jó dolgokat, ez igaz
engem az orosz túró rudi vágott mellbe, mert az otthon kapható legfinomabb sincs sehol az oroszhoz képest
a savós, vizezett szarokról, amit otthon tejfölként árulnak, ne is beszéljünk, de ugyanez igaz a mócsingos füstölt kolbásznak hívott förtelmekre is
a lecsópaprika igaz itt Angliában, ahol én élek kicsit nehezebb, de gyakorlatilag az első karibi-afrikai cuccokat áruló boltban beszerezhető
a kaprot meg végképp nem értem, itt is van, akár szárítva, akár frissen is

Mrs. Clayton 2012.10.06. 12:03:51

@kovacsmanyi: az lehet, de kóstold meg, ha igazi, akkor le fogsz esni a székről, egyébként, ha lehet kapni teljes tejet, és miért ne lehetne, csinálj otthon magadnak tejfölt, nem nagy szám

nigara 2012.10.06. 12:06:25

@Jess G: a magyaro-i tejföl, ahány márka annyiféle állagú, ízű... mind műanyag.
A legviccesebb az, hogy az itteni (magyaro.) Danone joghurt nem is joghurt (nincs benne joghurtkultúra), hanem valami tejalapú förmedvény.
Ugyanez a Danone Franciao-ban, de szerintem máshol is totál másképp néz ki... ja, és OLCSÓBB!!!

Világpolgár2012 2012.10.06. 12:07:30

Tejfölt és általában túrót is lehet kapni a Leclerc-ben. Mondjuk Porto-ban épp nincs, de van Valongo-ban, Lordelo-ban és Lousada-ban, amik talán a legközelebb vannak. A magyar kolbász viszont tényleg finomabb, mint a portugál, de én szeretem mindkettőt. Mi is csak egyetlen nem tenger-/vízparti strandot találtunk eddig, Castelo de Vide-ben, mondjuk nem is nagyon kerestünk, arra is csak véletlenül bukkantunk. De vannak nagyon jó édesvizi strandok a víztározóknál is.

kovacsmanyi 2012.10.06. 12:22:49

Igen a Leclerc-ben már voltam vagy 2-szer,de nagyon messze van nekem,valóban.:)

kovacsmanyi 2012.10.06. 12:28:32

Vannak strandok,beljebb, ahol nincs óceánpart. Dehát nem elmegyek a strandra este jövök,hanem elindulok hetfön,keddre odaérek,szerdán strandolok,és csütörtökön haza.....ez nem mindegy,tehát ha strandolni akarok ,akkor elindulok nyaralni! :)

kincsa 2012.10.06. 12:33:14

@kovacsmanyi: Igen, akkor tényleg orosz!!! :)

Patrisha80's 2012.10.06. 12:45:53

Tejfol: vegyel narut joghurtot es keverd ossze creme de leite-vel. En a brazil-magyar nagykovetsegen kaptam a tippt,ket eve, azota van tejfol :) Turo rudit otthon is lehet csinalni, biztos van ott ricota, itt van es tok jo lett a turospitem. Meg porospaprika is van :) Csakis a makrol kellett lemondanom, be van itt tiltva.
A portugal nyelv egy "neverending story" , egy gringo sosem fogja tokeletesen beszelni :) Nekem a nyelvtan a gyilkos...

venator 2012.10.06. 12:54:18

Jó kis poszt, simán megértem, hogy bármennyire is tetszik az embernek valahol képes, észrevenni a bosszantó hibákat is. Ezt szoktam én hiányolni.

@Jess G: A créme fraiche nem tejföl, a choriso nem kolbász, a medve pedig nem játék. :) Te meg hülyeségeket beszélsz, már bocs.
Ha nyitott szemmel járnál otthon is és nem a multinál vennéd meg a vackot, akkor tudnád, hogy első osztályú termékek is vannak bőven.

"a magyar konyha fényévekkel el van maradva szinte bármelyik konyhától a világon"

Mi van? Amióta Koppenhágában megnyitott a Bock bisztró, a dánok folyamatosan esnek egyik ámulatból a másikba, pedig itt aztán van jó étterem, kezdve a világ legjobbja Noma-val.

kovacsmanyi 2012.10.06. 13:08:36

Patrisha80 s....ezeken már minden túl vagyok,itt van mák is,azért köszi :)

GiGa 2012.10.06. 13:14:06

"minden nap hálát adok a Jóistennek, hogy egy ilyen szép helyre vezérelt, és hagyta, hogy letelepedjek a családommal, itt élhessek" -- nem te döntöttél a sorsodról? azt meg, hogy most hogy nehezebb a boldogulás mint régen, próbatételnek kell felfogni, vagy mi?

egyébként köszi a sok infót!

Mrs. Clayton 2012.10.06. 13:27:20

@venator: kinek a pap, kinek a papné, ha neked a magyar konyha csúcs, az a te bajod :-)
nem mondtam, h a creme fresh tejföl, és chorizo miért is nem kolbász? ja hogy neked hiányzik az agyonfüstölt mócsingos, keserű paprikával ízesített, ipari zsírszalonnával dúsított izé, hát mindenki azt eszik, amit akar

kovacsmanyi 2012.10.06. 13:27:50

Nagyon szívesen.....is-is,14 évvel ezelött nem az volt a tervem hogy letelepedjek itt. De végül is így alakult. Persze hogy én döntöttem a sorsomról,nagyrészt,de tudod mikor egyszer jópár év után hazamész ,és nincs "otthonod",senki sem a régi,a hazádban hontalannak érzed magad,akkor visszavágysz az idegenbe,és rájössz hogy már nem is annyira idegen! :)

bpetya75 2012.10.06. 13:31:37

@GiGa:

Ha hívő ember, akkor nyilván hálát ad a Jóistennek. Mi ezzel a baj?

bpetya75 2012.10.06. 13:33:17

@Jess G:

Te arról beszél, hogy "a magyar konyha fényévekkel le van maradva", venator meg arról, hogy ez baromság. Ami nem azt jelenti, hogy az a csúcs, hanem azt, hogy egyáltalán nincs lemaradva. Inkább más. Komoly meglepetések érhetnek, ha időnként kinézel a fejedből...

tucano 2012.10.06. 13:41:27

@Patrisha80's: dehogynem:)
Simán meg lehet tanulni, csak nem portugál szlovákportugált, hanem a brazilt:)

tucano 2012.10.06. 13:42:47

@bpetya75: szerintem nem lemaradva vagyunk, hanem lehetetlen budapesten jó alapanyagokhoz jutni. Illetve két napi utánjárással biztos, de egy ebédért?

Mrs. Clayton 2012.10.06. 13:43:32

@bpetya75: ok :-)
nem vagyok se hittérítő, se egy reformer, de azért a veneszi útról éppen néhány éve lekecmeregni próbáló magyar konyhára azt mondani, hogy más, kicsit megmosolyogtató
igaz a csúnya lányokra se szokás mondani, hogy csúnya, hanem olyan érdekes az arca, ilyen értelemben igazatok van

kovacsmanyi 2012.10.06. 13:58:05

a szlovákportugál???? ez érdekes, itt Portugáliában ez az erdeti portugál,és a brazilportugál a leszármazott,mi itt csak csicsergös-nek hívjuk,hidd el tudom mit beszélek, a férjem brazil,és igen sokat mulatok rajta mikor mókásakat beszél! én mondom hogy kontinent,ö meg mondja hogy koncsinencsi!!!:))))Dehát az az ]o nyelvi kultúrájuk,ez meg itt a miénk. A Szögedi embereket sem nézzük le mert ö betüvel beszélnek.

bpetya75 2012.10.06. 14:05:22

@tucano:

Ezt a részt passzolom. Egyébként pont most van nálunk anyósom, aki kérte, hogy vegyek már némi hurkát, kolbászt, mert náluk, BAZ-ban nem lehet normálisat kapni. Nyilván nem multinál vettem ;-)

@Jess G:

Mi ez a veneszi út? Sosemis hallottam, nem tudom mit értesz rajta.

Egyébként meg ízlések és pofonok. Én is tapasztaltam már párszor, hogy nagy sikere van a kosztunknak külföldiek körében. Nekem mondjuk németekkel és spanyolokkal van tapasztalatom, nem is olyan nagy számban, de ez alapján egyáltalán nem érzem, hogy a magyar konyha csúnya lány lenne ;-)

micsoda? 2012.10.06. 14:05:37

"aki kicsit szeretné megismerni a "második otthonomat", hisz az első mindig az én Magyarországom marad. :)"

Kicsit meghatódtam. A poszt irója ott él, de szerintem mindig "turista" marad.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.06. 14:14:08

@csokidrazsé: talan azert, mert 14 ev utan is szinte turistanak tunik...
nekem evente ha egyszer eszembe jut, ennek egy hurkat, akkoris mar csak ha olvasok rola valahol
nameg turo rudi... palatinus..
hat nem tudom@kovacsmanyi: pont eleg is olyankor strandolni:)
na, mondom en, hogy honvagyad vanb, azert vagy Te ott, mert a ferjed brazil

kovacsmanyi 2012.10.06. 14:17:29

áááááá,4 éve a férjem,elötte már itt voltam 10-et, honvágyam van igen,mindig is lesz amig élek!

Mrs. Clayton 2012.10.06. 14:17:48

@bpetya75: Venesz József, ha jól emlékszem valamikor az 50-es években "reformálta" meg a magyar konyhát és a magyar szakácsképzést
ha gasztro blogokat olvasol ott sok mindent megtudhatsz erről
gyakorlatilag az ő "érdeme" hogy a magyar konyhakultúra ma olyan, mint amilyen
nagyon jól működő recepteket butított le, gyakorlatilag fogyaszthatatlanná, jó eljárásokat tekert ki, használhatatlanná,
Venator által említett Bock bisztrós Bíró Lajos sokat tudna erről mesélni, mint ahogy arról is, hogy milyen ma az átlagos magyar konyha, szar...
ma már sok helyen elindult egy folyamat, nem csak az étterem tulajdonosok, hanem a sok gasztro blog, műsor hatására a háziasszonyok fejében is, de én azt gondolom, hogy sok-sok idő kell, amíg elérjük azt a szintet, ahol a normális gasztronómia van

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.10.06. 14:26:32

14 év? jóég, inkább 14 hétnek tűnik.
nagyon sajnálom azt, aki ennyi idő után is a tejföl után nyifog.
vagy nem tanul meg csinálni saját magának pont olyat, amilyet szeretne.
vagy egyesek azt mondanák, hogy irigykedek, mert neki vannak gyökerei, nekem meg nem igazán.
Porto jó hely, amikor tolmácsolni mentem csoporttal, mondtam előre a polóvert stb, de augusztus volt, senki nem hitte el nekem, hogy reggelente hideg lesz és köd. és mindenkinek nagyon meglepő volt, hogy mennyire nagoyn hasonlít a portugál és a magyar konyha.
csak az a tejföl :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.06. 14:32:28

@kovacsmanyi: OK
ha nekem az lenne, hazakoltoznek, minek elnek itt ha hazavagynek?
@Chang Yai: kb errol beszelek, de nem vagyunk egyformak,, es ez igy jo is

kovacsmanyi 2012.10.06. 14:34:42

nem mehetek haza ha már ott semmim nincs! se házam,se munkám,a gyermekeim itt járnak iskolába.....:(

hothead 2012.10.06. 14:41:16

turistabeszamolo, nyaralni keszuloknek. tenyleg erdekelt volna, hogy miert is nincs jatszoter (ahogy az ajanloban olvastam), de nem derult ki.

Mrs. Clayton 2012.10.06. 14:42:12

@kovacsmanyi: tényleg furcsa vagy, hogy szemmel láthatólag nem érzed ott otthon magadat, és mégis úgy hiszed nem mehetsz vissza Mo-ra
gondolom, ezért is lett inkább turista infós a beszámolód, nem pedig helyi lakosos beszámolós
minden esetre Porutgália szép hely

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.06. 14:43:27

@kovacsmanyi: hat akkor nem lesz se tejfol, se fustoltkolbasz:)
strandrol nem is beszelve

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.06. 14:46:12

@hothead: az ajanloban nem iertak, hogy meg is lesz a valasz
ez csak egy kerdes volt
az is lehetett volna, miert nincs a portoi strandon pecsenyesutos?

hothead 2012.10.06. 15:03:09

@hagyma: hat nem tudom... " melyből kiderül, kapni-e Portóban füstölt kolbászt, miért nincsenek játszóterek" a kaja "problema" nem erdekel, jokat sutunk-fozunk itthon.

venator 2012.10.06. 15:03:37

@bpetya75: Nincs értelme vitázni, Angliában minden sokkal jobb, ha máshonnan nem, ebből a blogból már ezerszer kiderült. :)) Most megtudtuk, hogy a kaja is jobb.

@Jess G: Nem a magyar konyha a csúcs, de semmivel nem rosszabb más nemzetek konyhájánál. Persze előbb definiáljuk a "magyar konyha" fogalmát, utána beszéljünk róla.

A vendéglátást valóban tönkretette a venesz féle világ, nem beszélve a "szocialista" vendéglátás izgalmas fogásairól.

DE, ha fine dining étterembe akarsz menni Budapesten, megteheted, ha jót akarsz enni egy bisztróban, megteheted.

Ha olyan magyar borokat akarsz kóstolni, amelyek semmivel sem maradnak el a külföldi, akár francia boroktól, megteheted.

Megveheted a jó minőségű alapanyagokat a világ minden tájáról, ideértve a kiváló magyar termékeket.

Nyugat-európában ha csóró vagy bemész a mekibe, ha otthon, akkor főzöl magadnak.

Még ha a hétköznapi átlagos otthon főző embert nézzük, akkor sincs miért szégyenkeznünk, sem a dán, sem az angol konyha hagyományos ételei nem jobbak, egészségesebbek vagy modernebbek a mieinknél.

Attól, hogy néhány angol szakács vért izzadva próbálja kihúzni a brit gasztronómiát a gödörből, attól még nem eszik húszmillió brit minden nap egészséges, tápláló ételt.

És ez vonatkozik a dánokra is, én ezt ismerem, mert dolgoztam itt több étteremben is. Nem kell hasra esni tőlük, még ha a NOMA is a világ legjobb étterme.

És főleg nem köpködöm a sajátomat.

kovacsmanyi 2012.10.06. 15:06:20

Ez "turistabeszámolós" lett,ezt tartottam most fontosnak,mivel sokan kérdezik hol élek,milyen szép,mik vannak hogy vannak.....De amint feljebb már írtam,fogok írni egyet a mindennapi életröl is, de a két témát nem keverhettem össze,és ez az elsö igy sikerült.Késöobb megírom a mindennapi élet szépségeit,nehézségeit is Portugáliában,ígérem! :) szép napot mindenkinek <3

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.06. 15:08:43

@hagyma: ja amugy a felvezeto az mar csak ilyen, amugy gondolom azert nincsenek, mert nincs ra igeny
hat itt amerikaban se sokat latok, maximum az altalanos iskola udvaran, vagy oviban
kozteruleten nem igazan
ez az uj vilag
pesten meg van sok?
es hasznaljak is?
komolyan kerdezem

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.10.06. 15:26:24

mar csak azert, mert mar 20 eve sem sokat lattam, ugyhogy nem hiszem, hogy porto nagy kivetel lenne
az "en idomben" minden lakotelepen volt 2 jatszoter es 2 focipalya legalabb

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.10.06. 16:04:13

"nem mehetek haza ha már ott semmim nincs! se házam,se munkám,a gyermekeim itt járnak iskolába.....:( "

Venator most majd biztosan jól fejbevág ezért, de vállalom... viszont gyanítom, hogy 14 év után egyszerűen már az az ország sincs meg, amire emlékszel, ami hiányzik.... de egyszerűen látogatóban nem biztos, hogy előjönnek ezek a dolgok.
engem legalábbis néha megijeszt, hogy ha valamiért rosszra fordulnak a dolgok, és muszáj lenne menni, akkor nagyon nagy bajban lennék.

venator 2012.10.06. 16:07:10

@Chang Yai:

"Venator most majd biztosan jól fejbevág ezért"

A nagyobbik baj, hogy én öt év után félek ettől. :)

De ettől még fejbe váglak, ha akarod. ;P

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.10.06. 16:32:07

Venator, rajtakaptalak, akkor tényleg bizonytalanság van a hazaköltözős olykor kicsit nagymellény magabiztosság mögött. szóval értem. remélem, minden úgy alakul, ahogy szeretnétek, 5 év tán még nem olyan nagy idő :-)

venator 2012.10.06. 16:55:43

@Chang Yai: Nem nem, a döntés helyességét tekintve nincs bennünk kétség. Inkább az egész folyamat megszervezése miatt van bennem némi aggodalom, két kisgyerekkel megszervezni a költözést, házat venni/bérelni, bútort szállítani stb.

Persze sokszor eszembe jut, hogy mi lesz otthon, de félelem azért nincs, inkább csak egyfajta bizonytalan várakozás.

01234567 2012.10.06. 17:17:35

@venator: Már döntöttél, tehát nem befolyásollak. 5 év után jöttem haza, tavaly márciusban. Csak lestem mint ponty a szatyorban. Most mehetek vissza, eddig bírtam...Ne égess föl magad mögött kint mindent, még jól jöhet! Itthon minden lépést és fillért tízszer gondolj át, senkinek ne higgy, semmin ne lepődj meg, és próbáld magad nem felidegesíteni. Ezek a dolgok iszonyat sok energiát vesznek el különben tőled, egyszerűen belefáradsz. Hobby, barátok, szabadidő, család!!!! Csak ezekkel törődj, ezek a jó dolgok, munka, pénz, hivatalok, politika, próbáld maximálisan kizárni az életedből, különben tönkretesz..

bpetya75 2012.10.06. 17:28:22

@venator:

Ha a környékre jöttök, akkor számíthatsz a segítségemre. Ha Fejérbe, vagy messzebb, akkor csak szurkolni tudok ;-)

bpetya75 2012.10.06. 17:29:39

@venator:

Nem szabad oda visszamenni, ahonnan eljöttetek, és akkor nem lesz akkora a sokk :-D

01234567 2012.10.06. 17:34:38

@bpetya75: Ez tényleg igaz és fontos. ..........ezt olvashattam volna, tavaly januárban...Nem baj, legközelebb észben tartom! :)

moTmeN 2012.10.06. 17:42:36

@venator: "A créme fraiche nem tejföl"
Hat, pedig en most megyek a Faktaba, veszek egy poharral, es abba fogom tunkolni a do:do:llemet. Ha nem is tejfol, de ahhoz nagyon hasono allagu/izu tejtermek.

" Nem a magyar konyha a csúcs, de semmivel nem rosszabb más nemzetek konyhájánál."
Valoban vannak erdekes kezdemenyezesek, de ezeknek minimalis a publicitasa. Hiaba van sok finom borunk, ha azzal csak Magyarorszagon talalkozik az ember. Te talalkoztal mar Daniaban magyar bort arusito uzlettel? En meg nem lattam sehol magyar borospalackot. Erelem szeruen pl a dan ismeroseim sem kapcsoljak ossze a Magyarorszag szot a borral.
Ugyancsak mult heten volt itt Koppenhagaban, a Nytorvnal valami bodes gasztrofesztival, rengeteg naciobol jottek valami erdekes temaval, de itt sem lattam magyar satrat. A koppenhagai Bock bisztro (talan az egyetlen magyar konyhat felvonultato hely, a langosos bodet kiveve a varosban) erdekes lehet, ott meg nem jartam. A pestit szeretem, jo lesz osszehasonlitani a kettot.

moTmeN 2012.10.06. 17:45:22

@venator: "Mi van? Amióta Koppenhágában megnyitott a Bock bisztró, a dánok folyamatosan esnek egyik ámulatból a másikba, pedig itt aztán van jó étterem, kezdve a világ legjobbja Noma-val."

mondjuk a google keresoje alapjan feldobott elso etterem-velemenyezo oldal alapjan nincs teljesen igy:
"Ranked #275 of 920 restaurants in Copenhagen"
www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g189541-d2484152-Reviews-Bock_Bistro-Copenhagen_Zealand.html

kincsa 2012.10.06. 18:02:59

@01234567: Tényleg nagyon érdekelne a személyes élményed, írnák róla egy-két konkrétumot? Én 2010-ben költöztem haza, és nekem nagyon jó tapasztalataim voltak. De érdekelne a tied, mert úgy tűnik, valami rettenetesen félresiklott.

nigara 2012.10.06. 18:16:57

@moTmeN: a magyar borról: a minőségi(bb) borok itthon 1500-2000 Ft körül vannak. Ezért az árért Angliában pl. kiváló dél-afrikai, chilei, spanyol borokat lehet kapni, amelyek nem mellesleg lényegesen jobbak, mint a magyar.
A többi országban nem nagyon tudom az árakat, de sztem kb. ennyi ott is.
És pl. Spanyolo-ban a spanyol jó minőségű borokat (szintén sokkal jobbak) 4-5 eurótól lehet kapni.
Szóval az a magyarbormizéria eléggé el van cseszve...

01234567 2012.10.06. 18:18:41

@kincsa: Szerintem nem mindegy honnan jön haza az ember, hogyan és miért. Munkával, karrierrel kapcsolatos konkrétumokat nem írnék, elég egyedi a melóm, nem szeretném egy véletlenül esetleg idetévedt "kollégával" itt is folytatni a gyíkháborút. Igazán keserű pedig azért vagyok, mivel magánéleti okokból kellett hazajönnöm, és egyszerűen 40 feletti mezőgazdasági, középfokú végzettségű férfiként, állást veszítve marad a közmunka, esetleg valami 80e nettóért való csicskázás. Magáról a morálról, erről az ocsmány politikai szarkeverésről (pártállás nélkül mindegyik ) , a hivatalokban tapasztalható állapotokról, arról a módszeres lehúzásról, ami itt állami szinten folyik meg hagy ne kelljen már írnom. HA TE MÁST TAPASZTALTÁL, KÉRLEK, ITT ÉS MOST ÍRD LE. DE EZEKRŐL ÍRJ JÓ, NE STATISZTIKÁK, NACIONALISTA LÓZUNGOK, POLITIKAI BAROMSÁGOKRÓL. AZOKBÓL ELEGEM VAN.
És a magánélet, közösség, baráti kör, szórakozás, ismerős helyek, folyók, hegyek, ezekről ne. Ezért vagyok itthon, mert sajnos máshol ezek sehol nem voltak olyanok, mint itthon....

kincsa 2012.10.06. 18:33:55

@01234567: OK, leírom én is, mit tapasztaltam. Abban teljesen egyetértek, hogy nem mindegy, honnan jössz haza. Én Olaszországban éltem 4 éve akkor már (meg előtte még kettőt, de az most nem fontos). Az ottani szitut ismerheted. Gondban vannak, nem véletlenül. Talán Berlusconit sem kell bemutatni, de ott is az van, mint otthon - a bal oldal sem alternatíva. Ennyit a politikáról. Elég rendesen hányingerem volt, talán azért nem tud kiakasztani annyira, ami otthon megy.
Ami a magánéletet illeti, a válság miatt gyakorlatilag bezárult minden kapu előttem a munkaerőpiacon. Legalábbis minden olyan kapu, ami engem érdekelt volna. Pedig tanultam is, nem adtam fel egykönnyen, megcsináltam egy MBA képzést Pisában, angol felsőt, az olaszt helyesebben beszéltem, mint sok helybeli...semmi nem érdekelte a munkaadókat.
Ezért egy nap poénból hazaküldtem néhány CV-t. Leestem a székről, amikor majdnem mindre válaszoltak. Úgy mentem haza, hogy több interjúm is volt a naptárban. Az egyik ajánlatot pedig el is fogadtam. A fizetés az elején nem volt nagy, de bíztam benne, hogy ha látják, hogy dolgozom, meg tudom a munkaadót győzni hamar, hogy többet érek - és úgy is lett. Ma már magasan az átlag felett keresek (nem dicsekszem, ez hozzá tartozik a képhez). Van két diplomám, két nyelvet beszélek felső fokon, egyet mondjuk gyenge középen. Most az orosszal nyűjük egymást. :) Mindig tanulok, nekem ez fontos.
Röviden ennyi. Ne haragudj a múltkori statisztikákért, csak objektív akartam lenni. Mert tényleg van rosszabb, még ott is, ahol elvileg jobb. Érted, mire gondolok?

moTmeN 2012.10.06. 18:36:13

@nigara: azert az 1500-2000 forintos kategoriaban szerintem nincs igazan minosegi/kulonleges bor, legalabb is en nem ezt a kategoriat mutoganam kulfoldon (bar otthon, foleg anyagi okokbol ilyen aru borokat fogyasztottam). Kb ennek az arnak a duplajaert viszont mar igazan jo borokat lehet kapni Pesten.
Mivel szinte mar alig fogyasztok alkoholt, illetve itt inkabb a helyi mikrosorfozdek termekeit kostolgatom inkabb, halvany fogalmam sincs arrol, hogy ezert az arert (vagy mondjuk az alkoholos italra ertendo szorzoval megszorozva) Daniaban milyen minosegu borokat lehetne kapni. Mindenesetre az elelmiszer aruhazakban, ha jol remlik kb 100-200 korona kornyeken vannak a borok (~4-8e forint).

Mrs. Clayton 2012.10.06. 18:56:16

én azt nem értem, hogy az mitől van, hogy én elfogadom, max nem értem meg azokat, akik szerint Mo-n jobb, mint Nyugat-Európában, meg még számos helyen a világban, de ettől miért kell megkapnom, hogy bárhová is köpködök, hogy el vagyok ájulva pl Angliától
azért azt nem olyan bonyolult belátni, hogy egy gazdaságilag, társadalmilag fejlettebb országban könnyebb boldogulni
az meg szimpla hülyeség, hogy Magyarország a legjobb hely, mert ott van füstölt sonka, meg Balaton és ismerik az Érik a szőlő kezdetű dalt
ha a magyar tök mindegy mi, de pl a gasztronómia tényleg csúcs lenne, a világ lakossága nem az iberico sonkáért, a francia, chilei dél-afrikai borért, argentin marháért állna sorba, hanem a magyarért
ezzel szemben kétségtelenül elismertek a mérnökeink, orvosaink, ha jók, de jó orvos eléggé sok van a világban, meg mérnök is
aztán lehet, hogy pl. az angolok tök hülyék egyesek szerint, de mégis csak a világ egyik meghatározó hatalma, meg mégis csak ebbe az országba akar vándorolni a világból rengeteg ember és nem Mo-ra, azon túl, hogy nem GB-ben vannak magyar használt ruha boltok, hanem Mo-n angol turkálók,
habár a magyarok Nobel-díjas nagyhatalom a magyarok szerint, csak azt sosem teszik hozzá, hogy összesen 1, azaz egy ember volt épp a díj átadásakor magyar állampolgár és élt Mo-n
talán ha majd egyszer minden magyar megtanulja, hogyan kell másokat elfogadni, hogyan kell a kritikát kezelni, és rájönnek sokan, hogy nem kell nem létező és sosem létezett lázálmokat hinni/kergetni, hogy a társas kapcsolatokban az agresszió semmilyen formája nem elfogadható, és sikerül legyőzni azt a mérhetetlen szorongást, komplexust, ami sajnos sok magyar ember sajátja, akkor lehet egyszer Magyarország egy klassz, élhető hely lesz és örülni fogok, hogy visszatérhetek a szülőhazámba
de addig is építő kritikát fogok megfogalmazni, annak ellenére is, hogy ettől áruló, meg hazafiatlan és lenézett, vagyis szerintem inkább irigyelt leszek

01234567 2012.10.06. 18:59:50

@kincsa: Akkor értem. Az én szakmámban is mindenki hazamenekült onnan tavaly előtt, pedig előtte csak lestünk milyen életük van ott. Én Ausztriából jöttem vissza, azért az más káposzta, és elég speciális körülmények között, ezt mint mondtam nem taglalnám, de ami munkahelyi atrocitás, fúrás, faragás, keresztbetevés itt ért, az igazán sokkoló volt. Megutáltatta velem azt a szakmát ami több mint negyed századig az életem volt, teljesen. Mivel te értelmiségi vagy, több nyelvet beszélsz, valószínűleg a szakmád a kevés kurrens közé tartozik Magyarországon, azt hiszem más szerencsésebb a helyzeted mint az enyém. Hozzátéve természetesen, hogy a tanulással ezért megdolgoztál, megdolgozol. Én is próbálkoztam, OKJ, jó tudom :( ,de az én szintemen, az én korommal, qualifikáltsággal, elég sötét a helyzet. És azt kell mondjam az én problémám a társadalom elég széles rétegét érinti, nem is akárhogyan. Egyszerűen leír az az ország. A hétköznapi morál azért Olaszország után is lehet meghökkentő, elég csak legyen problémád az APEH-al, még ha az az ő hibájukból is ered. Nem kívánom...

01234567 2012.10.06. 19:01:29

Helyesen: Egyszerűen le ír EZ az ország.

kincsa 2012.10.06. 19:08:21

@01234567: Minden jót kívánok Neked, szívből. Remélem, sikerül visszatérned a helyes kerékvágásba, akár otthon, akár külföldön.
Tudom tapasztalatból, milyen az, mikor az ember úgy érzi, nem kell senkinek, pedig nagyon sokat hozzá tudna tenni a társadalomhoz. Csak én ezt külföldön tapasztaltam meg, nem otthon, ez talán szerencsém is, hiszen így a csalódás is kisebb volt.

01234567 2012.10.06. 19:47:59

@kincsa: A remény hal meg utoljára, mi egy kicsit előbb :) Azért köszönöm, és neked is sok sikert, kívánom őszintén, hogy itthon valósuljanak meg az álmaid, mert az a legjobb.

Gyurcsótány Ferenc 2012.10.06. 20:02:51

@Jess G: es lam egy ujjabb szarmagyar eljott kozenk(honnan mashonnan mint a valaha is letezo vilagok legjobbikabol, a feny forrasabol = Angliabol) hogy elmondja nekunk,hogy a vilagon mindenhol tok jo csillagos 5-os eteleket arulnak es a vilag letezo osszes konyhaja jobb mint a magyar.
Ui: te olyan hulye vagy bazdmeg,hogy arra szo sincs.eljed ott az eletedet a vilaghatalom kellos kozepebe oszt faljad a fish&chip-sedet,mert szerintem te ehezel ocsem meg igyad a hugy argentin, chilei, del afrikai nyirvinkot hozza mert a legszarabb magyar bor is ezerrel uti a te ujvilagi csodaidat.Tapasztalatbol tudom,mivel evekig dolgoztam borokkal a vilag minden reszerol.Ha mar ujvilagi talan ausztral de az osszes tobbi max. a legszarabb egri bikaver alatt is kettovel.Te ezt szereted mas meg mast.Jah es remeljuk mar sose fogunk egy levegot szivni egy orszagban.Ahogy a lengyelekrol is tartja a mondas:elment a selejt (angliaba) azota elhetobb az orszag (mondjak ok).Ide is igaz.Azota jobb hely Mo. miota ilyen tagok mint te jol elhuztak.
Es senkivel se basztal ki.Neked is jobb, nekunk is,hogy mar nem vagy itt.

tucano 2012.10.06. 20:53:27

@kovacsmanyi: bocsánat, nem lenézni akartam, tényleg, inkább jellemezni:) Carioca a férjed? Mi úgy mondanánk, hogy "kontinenti"
:D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.06. 20:55:45

@Jess G: Nem tudom hol veszed ezeket, de nspec nekema choriso izre nagyon nem jott be, siman lekorozi meg szinte a tok atlag magyar kolbasz is, a tescos tejfolnel is ezerszer finomabbak az otthoniak.

Viszont van lengyel, meg litvan bolt, na meg persze orosz is, igy isteni bureket vagy pierogit kapunk, van turo, van normalis fustolt kolbasz, es a tejfoluk isteni.

bpetya75 2012.10.06. 21:04:59

@kovacsmanyi:

"A Szögedi embereket sem nézzük le mert ö betüvel beszélnek. "

Már akinek van egy kis esze. Van egy időjós srác, bizonyos Reisz András. Először valamelyik kereskedelmin volt. Igen megörültem, amikor először hallottam, mert szép palócos tájszólással beszélt. Rövid időn belül elhagyta. Aztán átkerült a Dunára, mit ad Isten, "visszajött" a tájszólása. Gondolom az "okosok" a kertévénél rászóltak, hogy hogyan kell beszélni...

venator 2012.10.06. 21:07:04

@01234567: Köszi a tanácsokat, meg is fogadom őket, már amelyiket tudom. :) Abban igazad van, hogy sok dologtól jobb ha távol tartja magát az ember, nincs felesleges stressz és idegeskedés. Mondjuk a politika az egyetlen amitől nem fog menni, mert többé-kevésbé a szakmámhoz tartozik. Ezért mondjuk számomra nem is személyes ügy, így nem bosszankodom rajta túl sokat. Egyébként ez az öt év sokat segített a távolságtartásban, át is gondoltuk és át is értékeltük a további életünket.

@bpetya75:

Nagyon kedves vagy, köszönöm! :) Most Fejér látszik közelebbinek. Remélem azért a házavatóra eljössz? :)

@moTmeN:
"Ha nem is tejfol, de ahhoz nagyon hasono allagu/izu tejtermek."

De ari vagy! :) Azért öt év alatt futottam már bele....

Rengeteg helyen árulnak magyar borokat, de főleg a neten és főleg magyar kötődésűek vagy olyanok, akik beleszerettek az országba és a borkultúránkba.
Egyébként a magyar bor azért nem annyira híres vagy ismert, mert egyrészt borzasztó drága betörni a nyugati piacra, ráadásul nekünk nincs is olyan mennyiségünk, amivel eláraszthatnánk a piacot.
De a volt főnököm aki egy igazi sznob, borivó pöcs volt, pofa nélkül elkérte a feleségem kezéből a borospoharat, amikor az övé elfogyott. Meg nem mondom, hogy milyen bor volt, de magyar, az tuti. :)

A Bock dolgában lehet, hogy túloztam egy kicsit, de tényleg elég sok jót hallottam róla. Ami azért nem rossz, itt ahol a New Nordic Kitchen mindent lenyom.

@Jess G: "de addig is építő kritikát fogok megfogalmazni, annak ellenére is, hogy ettől áruló, meg hazafiatlan és lenézett, vagyis szerintem inkább irigyelt leszek "

Meg kell, hogy nyugtassalak, sem hazaáruló nem vagy sem irigyelt. Amit te megfogalmazol a gazdasági, politikai, és történelmi háttér ismerete nélkül, az nem kritika, csak nyafogás. Nem tudom hány éves lehetsz, de hidd el nekem, hogy idővel elmúlik ez a nagy arc.

moTmeN 2012.10.06. 21:09:15

@moTmeN: tevedtem, inkabb 100 korona kornyeken van a teteje a bor palackjanak a kozeli, olcso arfekvesu boltban, illetve a kozeli borszakuzlet kirakataban sem lattam ennel dragabban bort esti setam soran. :)

bpetya75 2012.10.06. 21:15:13

@venator:

Ha Isten is úgy akarja, akkor perszehogyszívesen :-D

venator 2012.10.06. 21:21:24

@moTmeN: Tapasztalatom szerint ötven koronától már lehet kapni egyszerű, de korrekt borokat. A 80-tól fölfelé az már egy megbízható, kiváló minőség. A 150 koronás pedig a top kategória.

Belagezapista (törölt) 2012.10.06. 21:45:16

"Érdekes módon nagyon hiányzik egy jó kis strand. Rendben, itt az óceán, de akkor is. Ott az év 80 százalékában nagyon hideg van, még ha a nap melegen süt is, fúj a hideg északi szél, és a víz jéghideg. Tehát semmiképp sem helyettesít egy kellemes kis strandot."

Ezen meglepődtem. Ez igaz? Most direkt megnéztem, éppen 20 fokos az óceán a portugál partoknál, pedig már október van. 20% az 2,4 hónap, ha csak május vége és szeptember benne van, akkor az már 4,5, és 37,5%.

Belagezapista (törölt) 2012.10.06. 21:59:34

@Jess G:
Amit megfogalmazol az nem építő kritika, de még csak nem is kritika. Nekem speciel nincsenek illúzióim Magyarországról, nem mondom, hogy a világ legjobb országa, meg hasonlók. De az azért nem tetszik nekem, hogy te zsigerből szarnak nevezel mindent. Ráadásul ezek szubjektív dolgok, én sok országban jártam, de nekem pont Anglia volt a legkevésbé szimpatikus, nem Magyarországhoz képest nézve, mert nyilván a saját hazám szubjektív, hanem más országokhoz képest. De ha Magyarországhoz viszonyítok, itthon a rongyrázást utálom legjobban, na Angliában abból 10-szeres adagot lehet kapni.

Belagezapista (törölt) 2012.10.06. 22:01:00

@Gyurcsótány Ferenc:
Magyarországgal az a baj, hogy hiába megy el a selejt egy része Angliába, mert az értelmesebbje is lelép, csak más országokba.

kovacsmanyi 2012.10.06. 22:56:48

@Belagezapista: Dehogyis....itt fenn Porton semmiképp, a víz jég hideg,egész évben! Lennt délen,az afrikai partokhoz közel jellemzö az amit te írtál.

01234567 2012.10.06. 23:47:02

@venator: Drukkolok neked is! Sikerüljön! Minden jót!

venator 2012.10.06. 23:50:42

@01234567: Köszi szépen, az mindig jól jön. Neked is minden jót kívánok!

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.10.07. 00:13:05

@Belagezapista: Nem vettem eddig eszre, az elmult 3 evben. Egyebkent azt mondod, Angliaba nem jon egy ertelmes sem?

tucano 2012.10.07. 08:21:03

@Belagezapista: Lisszabonban nagyon ritkán felmegy egészen 18 fokig is:) Le kell menni Algarve-be, ott a Földközi miatt lehet jókat strandolni, de akkor már inkább Spanyolország. Viszont csodálatosan szép strandok bőségesen vannak, meg elég jó szörfös vizek is.

nigara 2012.10.07. 08:38:37

@venator: hát ezt mondom... itthon is ennyi az a kategória, ami Dániában - csak itt a magyar ennyi, a multiban. Hogy van ez?...
(Borszaküzletben min. 30%-kal drágább)
ÉS akkor a magyar viszonyokhoz kell nézni az árakat.

venator 2012.10.07. 09:39:29

@nigara: Nem ismerem az otthoni árakat, de amit elsőre dobott a kereső, az annyira nem vészes. Jobb, mint a dán árak.

www.magyarbor.net/magyarbor/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=33

Egyébként szerintem a bor tipikusan az a termék, amivel érdemes kivárni akciókat és szépen beraktározni belőle.

Belagezapista (törölt) 2012.10.07. 14:46:02

@tildy:):
Nem, nem azt mondtam, hogy nem megy Angliába értelmes. Én azt mondtam, hogy a legalja Angliába megy. Szóval ez egy egyirányú állítás. Ja, és erősen eltúlzom, de csak annyira, mint az, akinek írtam.

pappito · http://pappito.com 2012.10.08. 03:06:34

""nem mehetek haza ha már ott semmim nincs! se házam,se munkám,a gyermekeim itt járnak iskolába.....:( ""

hát amikor elindultál mid volt Portugáliában?

pappito · http://pappito.com 2012.10.08. 03:08:33

" meg igyad a hugy argentin, chilei, del afrikai nyirvinkot hozza mert a legszarabb magyar bor is ezerrel uti a te ujvilagi csodaidat.Tapasztalatbol tudom,mivel evekig dolgoztam borokkal a vilag minden reszerol.Ha mar ujvilagi talan ausztral de az osszes tobbi max. a legszarabb egri bikaver alatt is kettovel"

sokat kell még tanulnod, nem csak a borokról.
Pont a bikavérrel példálózni :))) Évekig dolgoztál borokkal - pakoltad őket targoncával, mi? :)

kovacsmanyi 2012.10.08. 14:53:07

@pappito: A hugommár itt volt 2 éve,volt lakásunk,és munkám rögtön másnap mentem dolgozni. A jobb élet reményében jöttünk ki,ami be is vált,csak azóta eltelt 14 év (ezzel kezdödik az egész mondanivaló),és sajnos a gazdasági helyzet rossz,mint tudjuk egész európában. Azt hogy jelenleg a jobb élet reményében visszamenjek a semmire a hazámba,igen csak lehetetlen vállalkozásnak tünik!

hothead 2012.10.09. 06:02:44

@hagyma: ritka az az egeszseges lelku gyerek, akinek ne lenne igenye jatszoterre. nem gondolom, hogy "igeny szerint" epitenek oket. hollandiaban lepten-nyomon apro jatszoterek vannak, mig ausztraliaban a hatalmas parkok szinte mindegyikeben van jatszoter. mo-n is vannak jatszoterek, de hiaba keritik korbe es zarjak is oket, a nem rendeltetesszeru hasznalatbol adodoan hamarabb leamortizalodnak mint normal korulmenyek kozott.

kovacsmanyi 2012.10.10. 20:38:30

@Mahuhu: ez egy jó kérdés ,én is ezen morgolódom magamban 14 éve. Az nem igaz hogy nincs,csak kb 5 db van a két városban együtt,ami olyan mintha Budán és Pesten együtt 5 lenne. :( Hatalmas parkok vannak,de egyikben sincs tisztességes játszótér.Szerintem biztos felesleges pénzkidobásnak találják,vagy nem is tudom! :(

Rosaly-l 2013.03.20. 19:40:17

Szia! Mondd már meg nekem légyszi, hogy a mákot hol szerzed be. 13 évet éltem Portugáliában, de nekem mindig otthonról kellett hoz(at)nom. Úgy néz ki, most húsvétra megyünk és jó lenne venni egy keveset... Köszi! :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása