Ma hajózni megyünk, egészen pontosan folyami hajóra dolgozni. Andy navigál minket, aki rengeteg hasznos tanáccsal szolgál, kezdve attól, hogy milyen ruhát érdemes bepakolni, egészen addig, hogy miért kötelező a mosoly. Ja, és kiderül, vajon meg lehet-e élni egy egész hónapig egyetlen euró elköltése nélkül?
„Viszonylag későn, közel 20 év hazai munkavállalás után választottam ezt az utat. Mi vezetett az elhatározáshoz? Nos, ez a poszt nem erről fog szólni, inkább a tapasztalataimat szeretném megosztani az olvasókkal, elsősorban azokkal, akik egy ilyen munka előtt állnak.
Szóval elhatározás, nagy levegő, rajta!
Korábbi iskolai tanulmányaim, végzettségem, képesítésem, a korábbi munkáim mind az idegenforgalomhoz, ill. a vendéglátáshoz kötődtek. Egy folyami hajón, pedig könnyű ennek megfelelő pozíciót találni. Pincér, báros, szakács, recepciós – ezekre mindig keresnek embereket. Hamar megtörtént a szerződéskötés az egyik hazai ügynökség segítségével, aztán már csak az indulás volt hátra.
Mennyit pakoljunk?
Az első szerződésem Franciaországba szólított, a recepción kaptam munkát. Áprilistól novemberig, azaz közel 7 hónap távollét. Mivel fogalmam sem volt, hogy mi vár rám – be akartam magamat biztosítani mindén oldalról. Sejthetitek tehát, hogy túl sokat pakoltam.
Egyenruhát adtak (méretre igazították), 2-2 fehér pilótainget is kaptam – bár itt betartalékoltam sajáttal (előre szólok, hogy otthon nem könnyű beszerezni, tehát időben el kell kezdeni keresni) – mindén egyebet magamnak kellett vinni. Elegendő mennyiségű fekete zokni, fehérnemű – ezt nem kell ragozni.
Ami lényeges az a cipő, a jó minőségű, strapabíró és kényelmes fekete cipő, semmiképpen olyan, amit indulás előtti napon vásároltál, azzal csak a szenvedés lesz. 2 pár minimum kell, még a recepcióra is. Ha pincér vagy báros leszel, megkockáztatom a hármat is. Gondolj bele, naponta akar 9-10 (néha 12!) órát is benne töltesz. Én egy párat vittem, de kb. 2 hónap után vásároltam egy másikat.
Civil ruhából pedig tényleg nem kell sok, de itt úgyis az egyéni szokás és ízlés diktál – én inkább megvettem a helyszínen, amire nagyon szükségem volt. A szezon végén pedig egyszerűen kidobtam azt, amit már nem tartottam érdemesnek hazacipelni.
Célszerű megvárni a szezonvégi leárazásokat... persze csak óvatosan, mert pillanatok alatt megtelik a bőrönd. Én hébe-hóba összekészítettem egy csomagot és feladtam postán, annyival is kevesebbet kellett cipelni, bár nem olcsó mulatság a csomagküldés, de eddig minden épségben és időben hazaért. Szóval ruhából inkább kevesebbet kell kivinni, a cipőn pedig nem szabad spórolni.
Személyes dolgok, gyógyszerek
Nem érdemes kivinni az egész fürdőszobát, hatalmas flakonokban a tusfürdőt, sampont, és tucatjával a borotvát. Elegendő az első egy-két hétre kalkulálni, ha elfogy, egyszerűen megveszed egy szupermarketben.
A hajók orvosi ellátásra nincsenek berendezkedve, orvos, ápoló nincs. Amúgy alapelv, hogy az utasnak gyógyszert tilos adni. A crew számára általában vannak bizonyos alap gyógyszerek, illetve kötszerek, sebtapasz, fertőtlenítő. Tehát mindenki vigye ki magával azokat a szükséges gyógyszereket, amikre tapasztalata alapján szüksége lehet.
Fel kell készülni hányás-hasmenés, fogfájás, láz csillapítására. Esetleg allergia ellen valami jól bevált szer. Az 500mgos C-vitamin szerintem alapfelszerelés, ezen kívül én a Béres cseppekre is esküszöm. Jobb a megelőzés. Ha szemüveget viselsz, a tartalék szemüveget ne hagyd otthon. Ja, és egy fogorvosi kontroll sem árt indulás előtt.
Ha a hajón megbetegszel, a lehető leggyorsabban elküldenek orvoshoz, vagy kihívják. Legtöbb helyén ki kell fizetni a kezelés, ellátás díjat és majd a kapott számla alapján a munkáltató cég visszatéríti. Megjegyzem, hogy ezt cége válogatja, milyen feltételekkel köt munkaszerződést a munkáltatója...
Telefon, internet, laptop...
Laptop, mobil, táblagép, egyéb kütyük persze vihetők, de arra figyelni kell, hogy nem mindenhol van internet. Legtöbb hajón a net a vendégek számára elérhető – fizetős vagy sem – de a crew számára már nem annyira.
A parton sok helyén van nyilvános, ingyenes wifi, ezeket úgyis hamar megtalálod, ebben a régi kollégák tudnak segíteni. Hosszabb tartózkodás esetén célszerű lehet, ha vásárolsz valamelyik helyi mobilszolgáltatótól egy SIM-kártyát és azt használod a magyar helyett. Választék van bőven, csak kártyafüggetlen készülék kell hozzá.
Hol laksz?
Általában a hajó alsó-hátsó traktusában vannak a személyzeti kabinok, úgy képzeld el, hogy kilátsz ugyan az ablakon, de mellkastól lefelé már a vízen vagy... 2 fő/kabin, emeletes ágy, aprócska zuhanyzó, mosdó, WC. Fejenként egy szekrény, akasztós és polcos résszel. Asztal, tévé, hűtő – bár ez nem mindenhol alapfelszerelés.
Véleményem szerint aludni, tisztálkodni pont elég hely van, persze partizni már szűk. Légkondi az alap. Legtöbb hajón van egy ún. "crewmess "(kb. legénységi társalgó), konyha, mosogatógép, hűtő, mikro – a méret és felszereltség hajónként eltérő.
Van mosoda, itt mossák a szobai és éttermi textíliákat, a munkaruhákat. A saját civil ruháidat is itt lehet kimosni, vasalni. A használata, a mosási rendszer hajónként eltérő – de ezeket az első napokban úgyis elmondjak. Legtöbb helyen heti beosztással működik, melyik részleg mikor moshat. Mosópor van, öblítőt pedig majd vásárolsz helyben.
És akkor a munka...
Fel kell arra készülni, hogy a szezon egyetlen nagy munkafolyamból áll, pihenőidőkkel megszakítva. Azaz elméletileg nincs szabadnap. A vasárnap ugyanolyan munkanap, mint a kedd. Ezzel együtt kell élni. Tehát jobb ezt elfogadni és ésszel beosztani az erőt és a pihenést.
Rövid idő alatt kialakul az a ritmus, ami ahhoz kell, hogy bírjad a folyamatos munkát. Tehát a két műszak közötti idő inkább a pihenéssel, azaz az alvással fog eltelni, mintsem a szórakozással. Ha a hajó éppen kiköt és nem vagy szolgálatban, ki lehet menni, de a legtöbben inkább alszanak vagy gyorsan bevásárolják azt, amire szükségük van. Az éjszakai dorbézolás hamar megbosszulja magát... Szabadságra lehet menni, de tapasztalatom szerint a crew csekély része el ezzel a lehetőséggel.
Bérek, költségek
Szeretném azzal kezdeni, hogy a folyami hajón nem az „életünk fizetését" fogjuk megkeresni, a valóság ennél azért kijózanítóbb. Van egy alapbér – ezt a szerződésed rögzíti - és ehhez jön hozzá a "tip" vagy "Trinkgeld" azaz a borravaló, amit a vendégek adnak egy-egy út végén.
Ennek összege persze hajónként, útvonalanként, vendégkörönként eltérő. Konkrét összegekről nem szeretek írni. Inkább azt a tapasztalatot szeretnem megosztani, hogy ez a "mellekés jövedelem" arra jó, hogy a szerződésben rögzített fizetést teljésen érintetlenül lehet hagyni és a csak a borravalóhoz kell hozzányúlni szükség esetén. Kihangsúlyozom: lehet!
Persze ez az egyén pénzköltési szokásaitól függ – akinek minden kifolyt a kezei közül, annak előbb-utóbb itt is kifolyik... De ezt hagyjuk, nézzük meg a dolgot a másik oldalról!
A crew a hajón mindent megkap, amire valójában szüksége van: szállás, napi 3x étkezés, szállás, mosnak rá – tehát tud nyugodtan aludni, pihenni, tisztálkodni, enni-inni és meg tiszta ruhája is van. Ha nagyon le akarom csupaszítani a dolgokat, akkor ki lehet hozni egy hónapot akár egyetlen euró elköltése nélkül is. És ebben van a lényeg!
Persze ehhez a saját elhatározásod, akaratod is kell. Költségfaló dolog például a dohányzás – aki vásárolt már Nyugat-Európában cigarettát, tudja, hogy miről beszélek. A többi dolgot nem ragozom, nem részletezem – mindenki azzal jutalmazza és/vagy bünteti magát, amivel akarja, vagy amivel tudja...
Lényeg, hogy igenis, lehet spórolni, de kell hozzá az elhatározás és némi akaraterő. Ennyi.
A bankkártya
A bankkártya szerintem szintén alap dolog. A fizetést utalják, ha hozzá akarsz férni, akkor ezt célszerű még otthon az indulás előtt a saját bankodnál átnézni, milyen költségek léphetnek fel. A készpénzfelvétel ATM-ből sokszor magas költséggel jár.
Máshol előfordulhat, hogy csak dombornyomott kártyát fogadnak el. A limitbeállításra is figyelni kell – szerintem, ha e-bank szerződést kötsz, a legtöbb dolgot el tudod intézni külföldről is (utalás, limitmódosítás). Mindenképpen jegyezd fel a bankkártyád adatait. És az útlevélről is érdemes egy másolatot készíteni.
A borravalóról még annyit, hogy a befolyt összeget egyenlő arányban osztják szét a crew tagjai között, teljesen mindegy, hogy mosogató vagy főszakács az illető. Ezen felül is jöhet még egy kis extra, főleg ha báros, pincér vagy cabin steward leszel, persze ehhez maximális hozzáadással kell dolgozni, figyelni, mosolyogni, – egyszóval teljes körűen kiszolgálni a vendéget. Ja, és jól kell beszélni angolul...
Angolul tudni kell
És ezzel elérkeztem két kritikus ponthoz, amiről szeretnem megosztani a tapasztalatomat és a véleményemet. Az első a nyelvtudás. Jelen esetben mindegy, hogy az angol vagy a német nyelvről van szó.
Ha valaki eldönti, hogy hajóra megy dolgozni, akkor megbízható alap nyelvtudással ne induljon útnak. Különben csak szenvedni fog. Nem részletezem itt a nyelv nem tudásának egyéb hátrányait, inkább arra szeretnék rámutatni, hogy ha nincs egy biztos alap nyelvtudásod, akkor sem a vendégeket, sem a munkatársait nem fogod jól érteni, ebből adódóan pedig sok problémád lehet.
Nem szabad arra építeni, hogy majd "kimegyek és megtanulok" ez a jó munkavégzéshez édeskevés. Több olyan magyar munkatársammal hozott össze a sors, akik bár rendelkeztek ugyan nyelvvizsgával, nyelvtudást nem szereztek hozza.
El kell fogadni azt, hogy külföldiekkel, amerikai, ausztrál, angol vendégekkel kell kommunikálni nap mint nap, meg kell érteni a kérést, kívánságot, az igényeket és ennek megfelelően kell elvégezni a munkát. Szerintem az angol az alap, angolul tudni kell. Aki ezzel nem ért egyet, az jól gondolja át a hajós munkát.
Vegyes társaság, sok nemzet
A másik dolog, amit szeretnék megemlíteni, az a nemzetiségek keveredése. A hajón vegyes társaság dolgozik, sokszor a crew 6-7 országból áll össze. Egyrészről ezért is fontos az idegen nyelv ismerete – hogy tudj a munkatársaddal beszélgetni.
Másik dolog, hogy el kell fogadni azt a tényt, hogy a közvetlen munkatársad, a főnököd egy másik ország állampolgára, esetlegesen eltérő kultúrával, társadalmi háttérrel. Tehát ha nem tudod összeegyeztetni az elveiddel, érzéseiddel és a szemléleteddel azt, hogy esetleg egy román, szlovák vagy indonéz legyén a felettesed, akkor ne is jelentkezz hajóra!
Bizonyos mértékig kozmopolitának kell lenni, befogadónak és nyitottnak mások irányába. Sőt, ezen túlmenően, lehet, hogy egy kabinban fogtok lakni...
A mosoly kötelező
Zárasként egy aprócska dolog: a mosoly. Hazánkban a vendéglátásban és a kereskedelemben ez több helyen erős hiánycikk – itt a kötelező alapfelszerelés része. Ha nem csinálod, az utasok észreveszik és – bármennyire meglepő – le is fogják írni.
Minden út végén kapnak egy kérdőívet, abban értékelik az utat, a szolgáltatásokat, a dolgozókat, kőkeményen le fogják írni az ezzel kapcsolatos negatív véleményüket. Mindez pedig ki fog hatni a részleged értékelésére. Erre pedig harap a munkáltatód – hidd el, te fogsz rosszul járni a végén. Tehát: Smile!
Remélem ezen írásommal tudtam néhány tanácsot adni azok számára, akik egy folyami hajón szeretnének dolgozni a közeljövőben. Jó munkát és sok szerencsét!"
Utolsó kommentek