oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. szeptember 05. 06:51,  Tényleg szegény ország vagyunk? 272 komment

2012. szeptember 05. 06:51 Határátkelő

Tényleg szegény ország vagyunk?

A hozzászólásokban többen szokták előszeretettel (vérmérséklettől és intelligenciától függően eltérő stílusban...) a blog szemére vetni, hogy reklámot csap a külföldre költözésnek. Miközben sok olyan poszt születik és született (az előző helyünkön is), amely nem csak a folyamat pozitív oldalát mutatja be, ez ritkán szokta érdekelni azokat, akik csak egy-egy írás alapján ítélkeznek.

tévézés.jpg

Amikor csak lehet, hangoztatom, hogy szívesen várok értelmesen megfogalmazott, érvekkel alátámasztott írásokat arról is, miért érdemes maradni, vagy éppenséggel hazajönni – arról már nem tehetek, hogy a kommentekben megfogalmazottak ritkán növik ki magukat önálló poszttá. (Ez persze némely hozzászólás minőségét látva nem meglepő, de egyúttal szolgáljon a felhívás megerősítésére is...)

Mindenesetre ma egy olyan írást közlök Ng tollából, amely éppenséggel a média felelősségét boncolgatja, elgondolkodtató érvekkel és gondolatokkal. Az ilyen írásoknak mindig nagyon örülök, mert nem adom fel a reményt, hogy értelmes vitákat tudnak generálni, ami nyilván sokkal többet segít, mint a céltalan, zsigeri gyűlölködés.

Elnézést a szokatlanul hosszúra nyúlt bevezetésért, de fontosnak éreztem mindezt elmondani. Most átadom a terepet Ng-nek és nektek.

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Ma reggel, egy cikk olvasása közben arcul ütött a szemléletbeli különbség... Nem a tények mások (mindenhol drágul az élet, stb) és azt is tudom, hogy abban az országban egy segélyből élő famíliának szinte jobb életszínvonalra telik, mint itthon egy kétdolgozós-kétgyerekes családnak. Láttam.

A tömegkommunikációból sugárzó megközelítés, a hozzáállás más.

Lényegében ők a tisztességes/megfelelő életszínvonal („decent lifestyle") fenntartásához szükséges keresetnövekedés felől közelítenek, a mi sajtónk pedig általában a létminimum felől, alulról... Nem állítom, hogy az ő megközelítésük minden idők legjobbja. Jól tudom, hogy az az inerciarendszer az ottani közös valóságon és közös tudatalattin alapul.

Éppen ezért azt gondolom, hogy a nálunk tapasztalható megközelítés az egyik lehető legkártékonyabb.

Miért látom így?

Például mennyi olyan közlésre emlékeztek, amely az odaát alapvető képletről: a kétgyerekes, viszonylag biztos egzisztenciával, autóval és számítógéppel felszerelt háztartásokról szólt volna? Lehet, hogy ez is előfordul itthon, de nekem valamiért nem ezek ugranak be először.

Én úgy érzékelem, hogy többségben vannak azok a közlések, amelyek a létért folyó küzdelemről, a devizahitel-csőd érintettjeiről, a nyugdíjasokról, vidéki munkanélküliségről és a legszegényebb rétegeket érintő újabb és újabb érvágásokról, történésekről, helyzetekről szólnak.

És természetesen a nagycsaládosokat érintő dolgokról, amelyek említésénél már a gyerekek száma sem számít... egyszerűen a nyomor szinonimája lett a nagycsalád is, a kettő feletti gyerek (ami azért szerintem sértő is).

Csak a nyomor van?

Sokszor körülbelül ilyen attitűd sugárzik: "Kedves Nézőink! A következő percekben nyomorgó százezreken szánakozunk. A társadalmi empátia talaján elvárt, hogy híradónk kedves, rendesebb megélhetéssel, hajlékkal rendelkező, el nem adósodott közönsége is szíveskedjen magát totál nyomorultnak érezni!". Mintha az előbb említett, akárhánygyerekes, még nem egészen nyomorgó réteg nem is létezne a tömegkommunikáció számára... (nekünk csak a bútorlakkal, szupernővel/pasival turbózott reklámígéretek szólnak?)

(off: A legszebb, amikor a szöveg például lakásárakról, illetékekről szól, de alatta hosszú vágóképet mutatnak egy Bivalylepukki nyomortelepről, ahol a lefilmezettek megkérdezésük nélkül, önnön képmásukkal képviselik az országos adón saját szégyenüket és támasztják alá a szöveget, mintegy hangulatfestő elemként. Láttam ilyet, gáz volt./

Kedves média, vigyázni kellene, mit sugárzunk – mert pölö „nyugalmat" már rég nem... és hát "Nyelvében él a nemzet".

Is. Úgy gondolom, a tömegkommunikációs csatorna, a közlő médium felelőssége többek között a média óhatatlan manipulációs hatásának korlátok között tartása is, mivel az egész társadalom a célcsoport. Kereső és nem kereső rétegek egyaránt. Azt látom, hogy a sajtó idehaza nem észleli ezt a felelősségét... az egyén szintjén ezért előbb-utóbb a gondolat teremtő hatalma önbeteljesítő jóslatként formálja meg a sugárzott valóságot, hogy itt mindenképpen rossz nekünk. A közös tudatalattit alakító közlés-zuhatag napi szinten emészti fel az ember tudatalattijában még fészkelő motivációt és önértékelést.

Ha ez nem megfogható, akkor csak pár percre gondolkodjatok el azon, hogy ha nem a közvetlen környezetetekből, akkor vajon honnan származhat az a kényelmetlen érzés, hogy paramétertől függetlenül (például van-e munkád, hiteled, gyereked, lakásod...) egy szegény országban élsz, egy nyomorgó társadalomban - vagy ha nem is nyakig benne, de közvetlen közel hozzá... És most listázd, hogy mit mondhatsz magadénak. Tényleg szegény országban élünk?

Megteremteni valamit, amiről nincs képünk

Ez a folyamatosan újrateremtett közös depresszió egy észrevétlen veszélyforrás, amely közép- és hosszútávon sikeresen megtörheti ez az ember derekát. Napi megerősítéssel észlelünk egy olyan valóságot, amelyben nem jó érzés élni, ahol a viszonyítási alap a létminimum, ahol már az emberek egymás felé is sugározzák a nyomort, és senki sem beszél például az angol cikkben említett tisztességes / megfelelő életszínvonalról. Azt nem tudjuk elképzelni. Hogyan tudnánk megteremteni valamit, amiről nincs képünk? Meg kell teremteni a képet róla előbb, de nem erről szól. amit nap, mint nap hallunk- látunk.

A rendszeres bevésés által van a tömegkommunikációnak köze az elvándorló réteg kitermeléséhez: azokhoz, akik hosszú távú boldogulásukat, a tisztességes/megfelelő életszínvonal megteremtését nem ebben az országban képzelik el. Mert itt képtelenek már elképzelni, hiszen ebben a világban hangosan képünkbe tolt nyomor van, meg létminimum... mert más szemszögből nem folyik diszkusszió erről a témáról...

Csapdában

Sosem készül tudósítás például arról a mérnökről, aki az egyetemről kilépve már többet keres, mint az ún. középréteg idősebb felének középvezetői 20 év vezetés után, nyugdíj előtt kicsivel. A tudósításban megmutatkozna, hogy milyen jó kis életkezdet ez egy embernek: ez a fickó megengedheti magának, hogy napi ötszázért reggelizzen, napi ezrest költsön kétfogásos friss ebédre egy Ráday utcai vendéglőben és heti egy-két alkalommal párezerért szórakozzon, hogy minőségi műszaki cikkeket és ruházatot vásároljon, évi 1-2 alkalommal külföldre utazzon.

Jövőképében megjelenik önmaga, ahogy pár év múlva a spórolt pénze mellé hitelt vesz fel és vásárol egy újépítésű lakást, mellétesz egy 0-8 éves kocsit, és egy idő után a családalapítást is megengedi magának - persze a nyaralások, a ruházat és a műszaki cikkek minőségének fenntartásával.

Érdekes, hogy bár nem él ugyanabban a világban, mint az említett középvezető, mégis épp olyan csapdában érzi magát, mint az. Mert pár év után ő is külföldön képzeli el. A lakást kiadja, a kocsit el. Nem szeret itt lenni, mert itt deklaráltan nem jó. Ha nem megy el, megvan az esélye arra, hogy rá is hat majd, amit naponta lát és hall. Kell egy-két évtized és ő sem fog a tisztességes/megfelelő életszínvonalról beszélni. Elfelejti, hogy az a látószög is létezik.

Egyenes derekakból, önbizalomból nálunk hiány van rendesen. Statisztikailag az egyik legrosszabb pozíciót foglaljuk el ezen a listán is. Lásd például az öngyilkossági statisztikát. Ilyenek vagyunk, mindegy mink van és mink nincs.

A kérdések

Vajon miért van az, hogy egy idő után az ittmaradottak sem tudják elképzelni a jobb jövőt, és inkább hagyják hajlani azt a derekat, aztán belemeszesednek a testtartásba?

A magyarok vajon sosem fognak elszakadni még gondolatban sem a létminimumtól, az önmagunkat leértékelő hozzáállástól, a „ne verj engemet, Istenem"-től (lásd Himnusz)...? Észleljük-e mivé formálnak bennünket és mivé formáljuk magunkat? Hogyan is lehetne nekünk jobb, ha elképzelni sem vagyunk képesek, hogy milyen lenne a jobb? Ennyire megszoktuk, hogy alulról nézünk felfelé? Akarnánk-e másképpen látni?

Lesz-e egyszer itt egy olyan többség, aki nem csak alulról felfelé tud/akar/mer (?) nézni, hanem más szemszögből is megszemléli a dolgokat, és talán felfedez eddig rejtett összefüggéseket?

Az önbeteljesítő jóslatok

Akit hülyeként kezelünk, előbb-utóbb úgy is viselkedik, mert elhiszi, hogy az. Aki nem hisz abban, hogy tud gólt lőni, az sose fog. Javítsatok ki, ha tévedek, de úgy tudom, hogy nagyon kevés embernek ered önmagából az önbizalma, legtöbbünknek nagyban a csapaton és az edzőn múlik a dolog.

Sokan gondolkodunk úgy, hogy egy másik csapatnál, másik edzővel nagyobb az esélyünk a sikerre. Tudnék én szebb gólt is rúgni, ha átmennék ebből a kártékony, visszahúzó légkörből egy másik inerciarendszerbe – valami ilyesmit fogalmazunk meg, ha már nagyon elegünk van. Én legalábbis igen. Dolgozom azon a valóságon, mert nem alulról szeretném szemlélni a világot.

Ti mit gondoltok?"

(a, Na, már a Határátkelő sem a régi, biztosan fizetett kormányügynök lett, mondtam én, hogy az Index kormánypropagandát folytat. Nem is olvasom többet...
b, Annyira utálom már ezt az állandó „menjünk el innen, mert itt minden szar" siránkozást! Menjen, aki akar, de akkor ne pofázzon külföldről, ne ossza az észt!! Csomó pénzért kitaníttatjuk, aztán meg lelép, ahelyett hogy itthon dolgozna a sok ingyenélő! Ez a Határátkelő is csak a propagandát tudja nyomni, szégyen! És egyébként is, rohadt gáz az a szlogen!

Na, ezeket csak azért írtam még ide, hogy megspóroljam a begépelést. Szóval annak, akinek erre van igénye, elég egy a, vagy b, betűt írni, és akkor mindenki tudja majd, merre hány méter... Egyebekben pedig mehet az értelmes beszélgetés.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: média felelősség Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr604755921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rg 2012.09.05. 18:45:03

@Nyulz of the World: Jahahaj...na most attól,hogy valaki tanult,nem feltétlenül keres jól Magyarországon.Sokat emlegették már itt a tanárokat meg az orvosokat,nekik mit ajánlanál,tanuljanak fodrásznak/műkörmösnek,mert szarul keresnek az eredeti szakmájukban?
De mondhatnám a saját példámat.Egyetemi diplomával és phdvel az MTA-nál nettó 106k-t fogok keresni jövő hónaptól (onnan tudom,hogy ennyit,mert szülés előtt is ennyit kerestem).Esetleg szerezzek még egy diplomát közgázból?Beszélek angolul (felsőfokon),németül (kicsit jobban,mint középfokon),és franciául (valahol az alap és a középfok között).Esetleg tanuljak meg spanyolul/oroszul/kínaiul?
Be kéne látni,hogy vannak nagyon csúnyán alulfizetett szakmák,amikhez igen sokat kell tanulni,és szerintem ezek az emberek igencsak jogosan fontolgatják a kivándorlást.(Lehet azzal jönni,hogy tessék a versenyszférában dolgozni,ott több a fizu,de most nem ez a lényeg.)Én szeretem a munkámat,de én is egyre kevesebbet engedhetek meg magamnak,pedig elég sokat tanultam mér eddig is (és szándékozom a jövőben is).

Mikk^ 2012.09.05. 18:55:26

Ez a mérnök jól él eléggé sántít. Feleségem mérnök mégis kirúgták és azóta sincs munkája. Jah persze az építőipar a béka segge alatt, mire is kéne egy gépészmérnök. A jelenlegi melókat a még alkalmazásban élők el tudják látni. Persze míg volt munkája akkor se volt túlfizetve (diplomás minimál + zsebbe még zsé).
Most én dolgozom 2 helyen és így jövünk ki 0-ra havonta.
Már dolgozunk azon, hogy lépjünk innen.

Publius Decius Mus 2012.09.05. 19:04:31

Mi olyan félig üres ország vagyunk. És ezt a média gerjeszti.

Nem akarok politizálni, de ha azt mondja valaki emeljük fel a fejünket és legyünk büszkék, azt rögtön megköpködi az "elit".

Nekem nem elit az ilyen. És én jól érzem magam itt és büszke vagyok. És vanna még ilyenek. Nem tetszik? Savanyodj meg magadban.

2012.09.05. 19:06:24

@kewcheg: 'Énszerintem ha én elhagynám az országot, az nem elsősorban a pénz miatt lenne, hanem :
- hogy a gyerekeimet 10 év múlva az utcán ne rabolják ki (borsod)
- hogy megtapasztaljam, milyen érzés az, amikor az energiáim nagy részét ( legalább negyedét) az köti le, hogy mindent bezártam-e, beriasztóztam-e, leláncoltam/lakatoltam-e, vigyázok-e a rabló emberi jogaira azzal, hogy kiírom, a kémény túl szűk egy emberi behatoláshoz.'

Azt tudom javasolni, hogy ebben az esetben ne Angliaba koltozz (vagy legalabbis ne Londonba...). Ez nem jo hely olyanok szamara akiket tulzottan zavar a kirablas, betores veszelye (arrol nem is beszelve hogy a betoronek, rablonak mindig tobb emberi joga lesz errefele, mint az aldozatnak).

2012.09.05. 19:10:34

@Rg: Nem ajánlok én senkinek semmit, egyszerüen azt gondolom,hogy az életünk attól lesz jobb/rosszabb, hogy milyen döntéseket hozunk. És igen, vannak olyan körülmények, amiket nem tudunk befolyásolni. De akármilyen helyzetbe is kerülünk, miénk a döntés. És egy kis tervezéssel (nem összekeverendő az álmodozással) és előreláttással sokat lehet segíteni a sorsunkon. Én pl. azért rühellem az Excelt, mert mutatja meg a legjobban, hogyha megvalósítanám az álmaimat, mennyi időn belül lennék hajléktalan. :) Érdemes pénzügyileg és karrierügyileg is tervezni, követni a lehetőségeket, folyamatosan számolni.

Sajnos vannak igencsak alulfizetett területek, és már korábban, más posztokban én is pont a tanárt, a kutatót és az orvost emeltem ki. Igaz, hogy pl. az egyetemi oktatók egészen jól keresnek, csak ott meg öldöklés van az egyre csökkenő helyekért. Az MTA-t nem ismerem ilyen szempontból, azt goldoltam volna, hogy ott is az egyetemeken fizetett pénzek mennek. Sajnos azt hiszem, ez az igazi tragédia, hogy a kutatók és az orvosok lépnek le nagy számban anyagi okokból. Ők ugyanis egy pótolhatatlan tőkét visznek el: az agyat. Csak sajnos néha azt érzem, a jelenlegi politikai viszonyok közt pont ez az, amitől a vezetés kimondottan szabadulni akar... :(

Bámuló 2012.09.05. 19:22:57

Szerintem a Himnuszt is át kell írni, mert képtelenek leszünk kikászálódni a hangulatából.
Könyörgésre fogjuk a dolgot mindig, ahelyett, hogy tennénk valamit.

????

Globetrotter2014 2012.09.05. 19:23:00

@kewcheg: hát rossz hírem van. Most is bármikor kirabolhatnak. Párizs, London, Brüsszel, Frankfurt, akár legjobbnak gondolt helyeken is megeshet veled.

Ami nálunk furcsa az az állandóü vizet taposás. Mindenki siet mégsem jut sehová.

Leírtam párszor, most is leírom, a küldöfdet meg kell tapasztalni. Nem csak mint turista de élni is ott. Legalább egy fél évet. Dolgozni, beilleszkedni, megtapasztalni milyen nem hazai pályán, érvényesülni (vagy klegalább megpróbáélni) protekció nélkül, látni hogyan védik magukat a bennszülöttek, és hogy miként gondolkodnak, mit tanultak és milyen a gondolkodásmódjuk

Előbb utóbb úgyis haza fog vágyni mindenki. De legalább lesz összehasonlítási alapja és el tudja képzelni hogy a dolgok máshogy is működhetnek mint ahogy eddig.

Szerintem ez az egyik kiút a mostani lehetetéen helyzetből. Belülről elég nehéz rendbe tenni ami itthon van...

2012.09.05. 19:23:50

@Nyulz of the World: Ne vedd szemelyeskedesnek, de nem tudom nevessek vagy sirjak az ilyen velemenyeken. Most azzal akarod bizonyitani hogy Magyarorszag elheto hely, hogy azt mondod, ha valaki tobb mint havi 300 orat (???) dolgozik biztonsagi orkent, akkor mar 'siman' megkeres maximum havi 150 ezer forintot (500 euro). Hat nem semmi. Es ezek utan csodalkozol hogy inkabb Nyugat-Europaban dolgozna az illeto?

Rg 2012.09.05. 19:24:14

@Nyulz of the World: Igazad van abban,hogy az ember változtathat a sorsán,és az átlag Mariska,aki ül a kényelmes kis irodájában nem is akar tenni azért,hogy előre jusson,de sajnos sokan vannak,akik igen,és nekik sem megy.Anyám pl 40+ évesen lediplomázott munkájához kapcsolódó szakon.Ezért ugye meg kellett emelni a fizetését,de most kb 2x annyi munkát adnak neki a "jó" fizetésért (nem tudom pontosan mennyit keres,de nettó 100k körül).Na meg mióta diplomája van az összes főnök őt csicskáztatja,és az összes kolléganő fúrja irigységében.Akart menni angol tanfolyamra,hátha jó lesz valamire alapon,nem engedték el (pedig csak szabad időt kért,nem anyagi támogatást).Mondjuk megértem,így is magasabb a végzettsége mint a közvetlen főnökeinek,és náluk is nyalással lehet előrébb jutni,nem a kiváló munkavégzéssel.
Az MTA egyébként ugyanazt a fizut adja,mint az egyetem,előtte ott dolgoztam.Nem keresik rongyosra magukat az oktatók,sőt.A témavezetőm (docens),nettó 150k körül kap.Persze jöhet ehhez bérkiegészítés angol nyelvű oktatással,meg pályázati pénzekkel,de ezeket vagy ki sem fizetik vagy csúsznak vagy egyszer csak hős vezérünk úgy dönt,hogy á,nincs keret ilyen úri huncutságokra,fagyasszunk be minden kutatásra szánt pénzt (én emiatt megyek el az MTA-hoz és nem az egyetemre vissza,mert befagyasztották a pénzt,amiből béreztek volna).Ez Magyarország...

Globetrotter2014 2012.09.05. 19:28:03

@Rg: egyetemen nem a rendes fizu a pénz. Egyrészt átlaában van egy rendes karriered is amivel a területed szekértője vagy, msárészt ott vannak a vizsgáztatások, az egyetemi programok (kutatás, vendégtanítás).

egyetemi tanár nem hasoníltható a gimnáziumi tanárhoz, aki nem csinűál mást a tanítás meleltt (a magánórákon kívül persze).

Rg 2012.09.05. 19:50:58

@ZF2: Én nem is hasonlítottam össze a középiskolai és az egyetemi tanárt.Csak azt mondom,hogy az egyetemi tanár sem keres akkora összeget,mint amit sokan gondolnak.
Az egyetemi tanár (tan.segéd,adjunktus,docens is) tart órákat,és mellette kutat,és publikál,és témavezető.Nyilván mást követel meg egy ilyen munka,mint a középiskolai tanárság.
De az alap fizun kívül ritkán viszel haza pénzt.Mikor én tartottam angol nyelvű órákat,annyit mondtak,hogy persze,majd kifizetjük,csak éppen a mai napig nem érkezett meg a pénz a számlámra (lehet,hogy másnak fizették ki?:O)
Vendégtanítás...ööö...nem tudom mennyire vagy képben a dolgokkal,de kb kihalásos rendszer van.És szó szerint kihalásos,mert attól,hogy valaki nyugdíjba megy,még nem megy el,azaz nem lehet a helyére senkit felvenni.A fokozatszerzés sem csak rajtad múlik,mert megvan,hogy hány docens lehet adott tanszéken,és amíg valaki el nem megy (azaz meg nem hal),te nem leszel docens,hiába csináltad meg a habilitációt,mert nincs rá pénz.
Tehát egyedüli plusz pénz a pályázat lehet,de ez is egy igen kiváltságos szűk rétegnek adatik meg.(Na jó,ha valaki kap ösztöndíjat valamelyik EU országba,akkor abból félre tud tenni,de ugye ezek az ösztöndíjak is max 2 évesek,utána visszacsöppen mindenki a magyar valóságba.)

Globetrotter2014 2012.09.05. 19:56:02

@Rg: szerintem ezt szakmája válogatja. Ha valaki nem fejleszti magát igazi karrierben az nem való egyetemi tanárnak sem. Nem hiszem hogy élmezőnyben maradhatsz a szakmádban, ha nem vagy jártas a való világban,
Ahol én jártam ott külön pénzt adtak a vizsgáztatásért (igaz ez sok éve volt), és nem sok olyan ember volt a tanszéken akinek en lett volna privát karrierje. Legalább valami külsős bedolgozóként.

A vendégprof és egyébb nközi projekteknél meg a nyelvtudás elég jó szűrő volt.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.09.05. 20:07:52

Azt kell látni, hogy így vagy úgy, de a magyar sajtó 99%-a közvetlen vagy közvetett pártpolitikai kontroll alatt áll.

És egyik pártnak sem érdeke az, hogy arról szóljanak a hírek, hogy végülis nem olyan szar a helyzet.

Hogy az ellenzéknek ez miért érdeke, az persze könnyen belátható. Nekik azt kell sulykolni, hogy minden szar, még ami valahol jó, az is, szavazz rám, és akkor nem lesz az. Tiszta sor. Nem értek vele egyet, de a logika világos.

Az érdekesebb kérdés, hogy miért nem szabad a kormánypárti médiának se túlzottan elmennie pozitív irányba. Lényegében azért, mert nekik arra van szükségük, hogy fenntartsák a permanens "forradalmi" állapotot. Persze, egy-két "győztes csatát" be kell mutatni, nehogy zúgolódni kezdjenek az emberek, de még a látszatát is el kell annak kerülni, hogy a "háború" nyerve van. Mert ahogy az emberek elkönyvelik, hogy akkor minden oké, kellemetlen kérdések tömkelege tör elő: miért is kell nekem több adót fizetnem, mint azelőtt? Miért is nincs jogbiztonság? Miért kell a dinnyéért sokkal többet fizessek, mint tavaly? Hova tűnt a nyugdíjam? (Hogyhogy nem bajnok a Videoton?)

Ráadásul a hisztéria csökkenésével egyre többen vennék észre, hogy a király meztelen: a törvényalkotás kapkodó és csapkodó, a "szakértők" valójában agyatlan pártkáderek, az "elszámoltatás" pontosan annyira működött, mint a szociknál (semennyire), és a végtelen arrogancián kívül nem maradna semmi a kormány imidzséből.

Hát ezért.

Adri the Big 2012.09.05. 20:11:42

Szinte teljesen egyet tudok érteni a cikkel. Amellett, hogy tök sokszor azt érzem, az emberek abszolót nem reális életszínvonalat céloznak meg. Pár éve élek külföldön, és igen, sokkal jobban keresek, mint otthon, és nagyon hálás vagyok, hogy félre tudok tenni. DE minemellett nem engedhetem magamnak, hogy borozgassak esténként, bulizzak hétvégén, ide-oda menjek, szétvásároljam magam stb. Ha ezt tenném, pont azt a pénzt költeném el itt is, amiből félre lehet tenni. Mindig jól felidegesítem magam, mikor hazamegyek, mert szinte minden barátom keményen dohányzik, majd' mindennaposak 'beugrottunk egy fröccsre, de aztán addig maradtunk, míg be nem rúgtunk', főzni nem, mert hát arra kinek van ideje, és mindemellett álmodoznak a thájföldi utakról, és baromi csalódottak, amikor rájönnek, hogy nincs pénz Thájföldre. Szerintem reális célokat kellene kitűzni, és akkor nem lenne csalódottság. Tudom persze, hogy százezrek vannak, akik tényleg kilátástalanságban élnek, őket viszont nem nagyon hallom panaszkodni. A szüleim ketten 90 ezer Forintból élnek ketten (nyugdíjasok), mégsem hallottam még sosem, hogy de szar nekünk. De a huszonéves jól kereső ismerőseimnek szar.

micsoda? 2012.09.05. 20:13:37

A, de szép írás, majdnem könnyeztem. Tudod mi a baj? Nem tudod, hogy mit hoz a holnap. Nem tudsz tervezni. Már előre félek, hogy a nyári szünet után összeülő országgyűlés mit talál ki. Na, és nehogy már a fővárosi keresetből, életszínvonalból ítélj kedves poszt író. Igenis vidéken nehéz a megélhetés, és kiszámíthatatlan, pártunk és kormányunk indítatásából. Mert a sok államtitkár megakarja mutatni, hogy bizony Ő dolgozik azért a sok pénzért, és szüli a hülyébbnél hülyébb ötleteket. Például a kutyába ültetendő mikrochip. Jön a fűtés, kitudja milyen télen nézünk elébe, nem hiányzik ez a + kiadás.

Adri the Big 2012.09.05. 20:14:50

Szinte teljesen egyet tudok érteni a cikkel. Amellett, hogy tök sokszor azt érzem, az emberek abszolót nem reális életszínvonalat céloznak meg. Pár éve élek külföldön, és igen, sokkal jobban keresek, mint otthon, és nagyon hálás vagyok, hogy félre tudok tenni. DE minemellett nem engedhetem magamnak, hogy borozgassak esténként, bulizzak hétvégén, ide-oda menjek, szétvásároljam magam stb. Ha ezt tenném, pont azt a pénzt költeném el itt is, amiből félre lehet tenni. Mindig jól felidegesítem magam, mikor hazamegyek, mert szinte minden barátom keményen dohányzik, majd' mindennaposak 'beugrottunk egy fröccsre, de aztán addig maradtunk, míg be nem rúgtunk', főzni nem, mert hát arra kinek van ideje, és mindemellett álmodoznak a thájföldi utakról, és baromi csalódottak, amikor rájönnek, hogy nincs pénz Thájföldre. Szerintem reális célokat kellene kitűzni, és akkor nem lenne csalódottság. Tudom persze, hogy százezrek vannak, akik tényleg kilátástalanságban élnek, őket viszont nem nagyon hallom panaszkodni. A szüleim ketten 90 ezer Forintból élnek ketten (nyugdíjasok), mégsem hallottam még sosem, hogy de szar nekünk. De a huszonéves jól kereső ismerőseimnek szar.

Rg 2012.09.05. 20:30:34

@ZF2: Ja,hogy a vendégprofot külföldön értetted...Ez lehetséges,csak jó kapcsolatok kellenek hozzá.
Azt viszont nem gondolom,hogy valaki attól lesz rossz egyetemi tanár,hogy nincs külsős cége vagy hasonló.Ettől még lehet baromi jó oktató,meg lehet a világ élmezőnyében a kutatásban.
A külföldi projektekből én egyszer láttam mindösszesen pénzt,pedig volt pár,amiben részt vettem.A vizsgáztatásért meg már nagyon régen nem fizetnek pluszban,ez a munkakör része.

GERI87 2012.09.05. 20:33:12

Én csak annyit mondanék hogy lehet hogy itt is lehet relatíve jól vagy átlagosan jól keresni...minőségi ruhát venni, jókat enni-inni, tapigép, internet stb de egy sor dolog van még ami nem engedi hogy az ember jól érezze magát a légkörben.

Számomra a minőség, a rendezettség, a pozitiv légkör hiánya, a kivagyiság az olcsó pia és a sunyi áskálódó proliság köré épülő társadalom nem tud marasztalni.

Ezt semmilyen fizetés nem tudja elnyomni!
Aki szerint igen és akkor jó itt élni az igénytelen.

Ezt nem mi teremtettük depressziós lázálmunkban: ez létezik ez ilyen, ez tény!

padlas 2012.09.05. 20:41:01

@ZF2: "Ha valaki nem fejleszti magát igazi karrierben az nem való egyetemi tanárnak sem."
Már bocsánat, de az igazán jó profoknak éppenhogy az egyetemi oktatás és kutatás a karrierje. Ha mindenféle mellékesre pazarolod az energiát, akkor az nyomot hagy a publikációk színvonalán.

Globetrotter2014 2012.09.05. 20:43:48

@Rg: nem sajáőt cég, csak valami olyan karrier ami megmutatja hogy enm csak azért van iott mert haverja a tanszékvezető. Mondjuk egy jogász nközi jogon aki megjárt pár nagyjkövetséget, egy mászakis aki valameilyen elisemrt cégnél is szezett tapasztalatot.

NNe attól legyen valaki docens hogy 10 évet letanítiott valódi tapasztalat nélkül. Az egyetem ne erről szóljon

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2012.09.05. 20:44:55

Nekem nem a tévéből jön a lecsúszás érzése (kultúrlény vagyok, nem is nézem, csak néha a reklámokat meg a vízállásjelentést), hanem onnan, hogy lassan nem tudok úgy elmenni egy kuka mellett, hogy éppen ne bányászna benne valaki, a kínai boltokon, turkálókon és kocsmákon kívül szinte minden kiadó, de biztos én látom rosszul / lakom proli vidéken.

Globetrotter2014 2012.09.05. 20:46:15

@padlas: a profnak esetleg lehet, nyugdíjas éveiben. Miután már valamit letett az asztalra. De egy docensnek, dokotrandusznak ne az legyen a CVjében hogy semmit sem csinált még életében. Legalábbis a legtöbb területen szerintem ennek igy kellene lennie.

01234567 2012.09.05. 20:47:20

Mi ez a fos poszt?
1.Az emberek igen is szegényednek el.Ez rosszabb mint szegénynek születni.Látják, hogy apjuk-anyjuk autót,hétvégi házat,esetleg plusz ingatlant gründolt,úgy hogy közben külföldre utaztak, szabad hétvégéjük volt.Ők pedig ha dolgoznak is,lóf@szba utaznak és napi 10 órában hétvégén is nyomják,ennek ellenére már rég eladva a telek,nemrég az örökölt lakás is,a kocsi még van,de spórolt pénz már nincs vagy csak apad.
2.A kétkezi munkának nincs becsülete, értéke, és tisztessége.Bizonyos szakmákban pedig nincs hely, vagy maga a szakma is megszűnt.Ahová mész,ott aláznak.
Az értelmiségieknél sok esetben lehetsz te talentum, kitűnő diplomával, nyelvtudással, qualifikált plusz végzettségekkel.Nincs protekció,senkinek nem vagy senkije mehetsz a picsába.Vagy pont az intézi a felvételt akinek konkurenciája lehetnél.Talán kezdhetsz valahol cirka gyakornokként éhbérért csicskának.Aztán marad a remény, hogy egyszer majd a tehetséged alapján...aztán elfogy a remény és ha szerencsés vagy akkor nem vagy még 35...
Ebben az országban van kb. 300.000 luxus szinten élő ember.kb. 1.000.000. akikre a 300.000 ezernek szüksége van a luxus élethez.Ez a valamelyest középréteg a legrosszabb,ezek frusztrációjukban mindig osztják az észt hogy hogy kell élni.Egy pár ide is ír.Pedig csak szerencséjük van.
És van 8millió pár százezer akikre szarik mindenki.Cigányok,kétkezi munkások,sokszor nem a tudásuk miatt előrelépni képtelen értelmiségiek,betegségük vagy beteg családtagjuk miatt lecsúszott, nem kellő emberek,a nyugdíjasok egy bizonyos elég széles rétege, és azok akik képtelenek anyjukat megb@szni 2 forintért és a gyerekkori barátjuk torkát is átvágni egy szelet kenyérért akik a nagyon szűk élhető élettér megszerzéséhez nem eléggé gerinctelenek,jellemtelenek,rohadtak,azaz az "életképtelenek".Ők csak gond és igazából jobb ha mennek vagy pusztulnak mert ahhoz hogy számítsanak azaz fogyasztók legyenek nagyon sok mindenről kéne lemondani a felső 300.000-nek.Ők pedig semmiről nem mondanak le,ők az igazi anya@baszók,torok elvágók.Tehát nem divat okos posztolóm menni hanem kényszer amit a felső 300.000 gerjeszt.Látom te is az okos 1.000.000-ba tartozol.Aztán nehogy beteg legyél vagy 40 felett kirúgjanak, esetleg a szakmád elértéktelenedjen...szar ám akkor rájönni hogy van egy szó:empátia,amikor neked lesz rá szükséged.Mert majd annyit kapsz belőle itt amennyit te adtál.És a szomorú hogy igazából nem is a te hibád lesz,mert empátia itt már rég nincs...

padlas 2012.09.05. 20:49:40

@ZF2: mi az hogy semmit sem csinált??? Ha valakinek az a szakmája, hogy tanítson és kutasson, akkor a tanítás és a kutatás az nem semmi, hanem releváns tapasztalat. Az lenne a baj, ha nem ez számítana, hanem más. Nem is értem, miről beszélsz, az ember ne a szakmájában dolgozzon ahhoz hogy a szakmájában előrehaladjon?

Csipyke 2012.09.05. 20:58:59

Nem és igen. Egy csomó dolog szar, ami nem pénzkérdés. Pl. mostanában otthon járva feltűnt, hogy a villamosmegállók járdaszegélye és az aszfalt között igencsak felütötte a fejét a gaz. A megállókon kívül meg méteres nő, meg lehet nézni pl. A Kerepesi sarkon az 1-es vonalat. Ez szerintem kevéssé pénz kérdése, mégse szúrja senki szemét :(

2012.09.05. 21:08:20

@Mirjam2: Igen, komolyan. De nem is 2000 GBP-t fizet egy Bp melletti kis kertesházért, hanem 80+rezsit (mindennel együtt talán 300 GBP??). Ne kezdjük már megint ezt az átszámolósdit. A portugál posztnál írta valaki, hogy arrafelé is sokan 5-600 eurót keresnek, és megélnek belőle. Almát az almával.

Globetrotter2014 2012.09.05. 21:15:52

@padlas: a gimnáziumi tanárnak az a szakmája hogy tanítson. Az egyetekemi tanár azért van a tanszéken mert a saját szakműájában (ami a tanszék támájába vág) kiemelkedő, és ezt tovább kívánja adni.

Kegalábbis ennek így kellene lennie.

2012.09.05. 21:17:42

@Rg: Pár évvel ezelőtt részt vettem az egyik vidéki egyetem bérszámfejtő programjának a fejlesztésében, így történetesen egészen pontosan tudom, mennyit keresnek azon az egyetemen az oktatók. Azt valóban nem tudom, mekkora a szórás, de én úgy gondoltam eddig, hogy ez egy központilag szabályozott dolog, minden egyetemen ugyanannyit fizetnek egy hasonló képesítésű oktatónak. Ott mindenesetre kb. a PhD nélküli tanársegédek vittek haza nettó 150ezer forintot. Tanszékvezető, dékán, stb. pedig még számomra is meglepően komoly pénzeket vitt haza.

padlas 2012.09.05. 21:25:55

@ZF2: "mert a saját szakműájában (ami a tanszék támájába vág) kiemelkedő"
Pontosan. Erről szól a kutatás, a tanszék témájába vágó területen. Ebben kell kiemelkedőnek lenni.

Globetrotter2014 2012.09.05. 21:32:50

@padlas: realisztikusan én azt láttam h aki a tanszéken maradt diploma után az nem kiemelekdett hanem elpazaralota a képseeégét a semmire.

Egyébbként ennek terjedelmes nemzetközi szakirodalma van :)
www.phdcomics.com/comics.php

Mrsmihaly 2012.09.05. 21:46:37

Hat, mit is mondjak erröl a posztrol ? Ugy ahogy van 1 nagy SZAHARA. Hogy miert? Evröl -evre feltünik az emberek leszegenyedese, leamortalodasa. Van 10 %, akinek semmi nem draga, jol el. A közeposztaly eltünt, NINCS, nem letezik. Az orszag 90 %-a napi gondokkal küzd. Vagy esznek, vagy a szamlaikat fizetik ki. Akkor most miröl is beszelünk? 1 gazdag Magyarorszagrol,ami vezetö helyet tölt be az öngyilkosok szamaval.
Ez az orszag vezetöinek a hibaja? NEM, azoke az embereke, akik megvalasztottak( bar nincsen jobb) de most ezt nem merik bevallalni. Jobb mindig masokban keresni a hibat, es nem vallalni a felelösseget a dönteseikert. Ez van, ilyen a magyar, ilyen volt es ilyen is marad. Majd ha egyszer lesz gerincesseg az emberekben, es nem az lesz a f@sza gyerek aki feketen dolgozik, hanem az aki fizeti az adot, es meri feldobni a sok adocsalot ,aki igy gazdagszik meg mas ember nyomoran, TALAN akkor valtozik valami Magyarorszagon. ADDIG viszont marad minden a regiben. 1 evvel ezelött 1 hozzaszolasom poszt kent jelent meg. Abban irtam hogy 6 evem van hatra a nyugdijig, es dolgom. Erre 1 okostojas beirta es ez olyan nagy dolog? Nekem talan nem, mert ehhez vagyok szokva, de Magyarorszagon rettegesben elnek az emberek, hogy mikor rugjak ki a munkahelyeröl.Miböl fog megelni, es 40 eveskent, mit tegyen magaval, mert mar sehova nem kell :-) De azert az orszag gazdag, mindenki jol elvan, es boldogok, mert meg nincsen tel.

2012.09.05. 21:57:36

Még nem vagyunk teljesen szegény ország, de jól haladunk :)

Petykabá 2012.09.05. 22:02:40

Hisztiország...

Mindig a "gazdag nyugat vízióval küzd". Nem tudom mégis mit várnak itt az emberek komolyan. Két vesztes világháború, 50 év "orosz barátság" után, hogy olyan gazdaságunk legyen mint Svájcnak 20 éven belül? Nem lesz már a mi életünkben, ez van.

A legjellemzőbb tulajdonság itthon a rinyálás. Vannak szegény emberek, mindenhol vannak, még Svédországban is. És a jóllét relatív mindenhol, Svédországban sem boldog az aki a társadalom legalján van, ezt konkrétan elsőkézből tudom.

Rendszeresen olvasok emberekről, akik hisztiznek, hogy nem elég nekik a 200-300 ezres fizetés.. Mi a párommal ketten 200 nettóból gazdálkodunk. Ebben az évben kétszer voltunk nyaralni külföldön. Nem 4 csillagos szállodában, voltak kompromisszumok, és nem játszottuk el a gazdag turistát. És tök jól élünk. Kb. mindenem megvan a legnagyobb gazdasági problémám, hogy egy hároméves laptopom van, és nincs pénzem lecserélni. (igaz van még 3 asztali gépem). Nézem mások hogyan költi a pénzt, és szörnyülködök.

Aki szegény az ne a prada-ban vásároljon, és ne vegyen LCD tévét, és ne vegyen hitelre 3 millás kocsit, és ne kajáljon étteremben hetente 3x. És ne várja a világtól, hogy csak azért mert ide Európába született kinyalja az élet a seggét...

A legszegényebbek közül egy csomóan azt gondolják, hogy nekik jár valami. Azokat az embereket leszámítva akikkel az élet valóban kibabrált, egy csomó szegény ember csak áll és sajnáltatja magát, hogy de hát miért nem jár nekem ez, meg az, meg amaz.

Szerintem örüljön az ember annak kurvára, hogy olyan szerencséje volt, hogy nem Afrikába, meg ilyen nagyon csóró helyekre született... Mennyi az esély, hogy ha az ember megszületik egy Magyarhoz hasonló gazdaságba születik? kb. szerintem 1:7 1:6 lehet. Ez szerintem elég nagy mázli, kisebb az esély, mint hogy 6-ost dobsz egy kockával elsőre.

A legidegesítőbb ebben a hisztiszarvödörben az, hogy bárki szabadon elutazhat a világ leggazdagabb országaiba (pl. Németország) és megpróbálhatja ott. Persze ott sem fenékig tejfel az élet, csak ez majd ott derül ki. De aki azt várja, hogy majd a szájába adják a pénzt az ott is csalódik, mert ezzel a szánalmas mentalitással nem lehet elérni semmit...

Ja és kik is a szegények? A szakmával, diplomával nem rendelkezők elsősorban (persze tudom, hogy vannak 5diplomás hajléktalanok is, akik 30 éve keresnek munkát, de valószínűnek tartom, hogy a mentalitásuk is szerepet játszott abban, hogy nem v ették fel őket sehova.)

Mindezzel nem azt mondom, hogy minden rendben van ebben az országban, mert korántsem... De ez a hisztimentalitás ez a szolgalelkű rinyálás, ez a posztdzsentri sznobsipítozás ez egyszerűen hátborzongató.

Blogger Géza 2012.09.05. 22:03:14

@Mrsmihaly: Ezzel együtt a 80as évek óta erőteljesen csökkent az öngyilkosságok száma Mo-on (csaknem megfeleződött)

hu.wikipedia.org/w/index.php?title=F%C3%A1jl:Hungarian_suicide_rate.png&filetimestamp=20111028133705

TilosazA (UK) 2012.09.05. 22:06:56

Na ez a poszt is a hozzászólásoktól ferge-(most figyelj)-teges. :)
Whave általában kimondta amit én is gondolni szoktam, és mellette még nagyon sokan, több oldalról is körüljárták a témát, tök jó.
Eszembe jutottak még kósza gondolatok, pl. hogy miért nem akarnak itthon az emberek nyelvet tanulni... Szerintem azért, mert úgy látják, hogy a belátható jövőben nem lesz rá szükségük, és kb 10 év alatt jól el is kopik amit most megtanul az ember (és persze ehhez azért drága mulatság). Ezzel lehet vitatkozni, de az én erős középfokú német nyelvtudásomból 13 év alatt vajmi kevés maradt, egyszerűen sehova nem kellett. Valószínű nem is fog kelleni soha. (ellenben most nagy szükségem lenne egy hasonló szintű angolra, mivel hogy oda költözünk, de ugye rossz döntései vannak az embernek az életben, főleg 14 éves korában).
Hogy a poszthoz is hozzászóljak: nem, valóban nem szegény Magyarország, de attól függ, kihez hasonlítjuk, és valóban sokakat nem az zavar, hogy kispolszkival kell járnia, hanem hogy lassan nem tudja a fűtést kifizetni. Egyébként én egy olyan kisfiú taníttatását segítem Afrikában, akiknek tényleg nincs semmijük. Nincs víz, közös kútról hozzák, ami szennyezett, nincsenek normális ruháik, fogalmam sincs hogy mit és mennyit ehetnek. Na hozzájuk képest biztos hogy jobban él itthon mindenki. Értsd: mindenki, mert itthon a LEHETŐSÉGE mindenkinek megvan rá, hogy tiszta vízhez jusson, hogy iskolába járjon, hogy valamit (bármit) egyen. Csak élni kell vele.

01234567 2012.09.05. 22:09:05

Az ország mezőgazdasága szerintetek hány százalékkal marad el az 1989-es szinttől?Nehézipara?Könnyűipara?A fizetések vásárlóereje?(ehhez annyit pl.1998-ban a szakmámban 120000 ft-ot kereshettem hivatalosan + mellékes.Ehhez most szerencse kell,a mellékest felejtsd el)...És még ha ezt a jövedelem dolgot úgy nézzük hogy a statisztikából kiveszem a fővárost,ahol a lakosság csupán két tizede él?Vidéken szerintetek a jövedelmek hogy alakultak az utóbbi 20 évben?És ha kiveszem a vidéki nagyvárosokat,a fennmaradó 6.000.000 jövedelme?Kisvárosok,falvak,tanyák?Mert ott is élnek emberek.Az ő életminőségeik,kilátásaik,jövedelem lehetőségeik vajon hogy alakultak?

2012.09.05. 22:09:29

@Nyulz of the World: 'De nem is 2000 GBP-t fizet egy Bp melletti kis kertesházért, hanem 80+rezsit (mindennel együtt talán 300 GBP??). Ne kezdjük már megint ezt az átszámolósdit. A portugál posztnál írta valaki, hogy arrafelé is sokan 5-600 eurót keresnek, és megélnek belőle. Almát az almával.'

Ja de a portugalok nem dolgoznak tobb mint havi 300 orat ennyi penzert, hidd el. Es en sem £2000-ert berelek lakast, hanem sokkal kevesebbert, es nem dolgozok havi 300 orat, es a fizetesem kicsit tobb mint 500 euro. De sebaj, biztosan boldogan el a haverod 300 ora meloval havi 500 eurobol (ket gyerekkel?) Magyarorszagon...

Petykabá 2012.09.05. 22:11:18

A legnagyobbat azon a hozzászólón röhögtem, aki ezt mondja idézem:

"a múltkor teljesen kiakadtam, hogy egy plázában(!) a legjobban menő bolt a kilós turkáló. Sehol máshol nem volt tömeg, egyik boltban sem, csak ott."

Ki a faszt érdekel? Ez mi? Komolyan van olyan ember aki elhiszi, hogy attól jobb gyerek lesz, hogy 5000-ért vesz egy inget? (és akkor nem egy drága boltban voltál). Szerintem akit zavar, hogy turkálós ruhát hord az alapvetően egy hülye sznob.

Egyébként meg az emberek szeretnek turkálni, főleg a nők...

A plázában vásárolgatás az egy státuszszimbólum, és aki szegényként a látszatra gyúr az megérdemli, hogy szegény maradjon

TilosazA (UK) 2012.09.05. 22:13:14

@Blogger Géza: Ez nagyon nagy, tök érdekes. Ha a statisztikát akarnám magyarázni, jól látható, hogy 1981 után stagnált, majd nagyban csökkent. Ld: abban az évben megszülettem, és utána mindenki hepi volt. :))
De viccet félretéve, érdekes lenne kikeresni a "völgyek" és "hegyek" okait.

Blogger Géza 2012.09.05. 22:33:28

@TilosazA: Egy-egy év vizsgálata szerintem nem mérvadó, hosszabb távú trendek az érdekesek. Pl az látható, ami általánosan elfogadott, hogy kemény diktatúrákban érdekes módon lecsökken ez az arány, az emberek valahogy megkeményednek, és küzdenek, nem adják fel. Lásd 50es évek.A külső agresszió lecsökkenti az autoagressziót.

A rendszerváltás óta a csökkenést máshogy magyaráznám, talán a Kádár-rendszer egyfajta kilátástalansága eltűnt, van miért küzdeni (politikailag és gazdaságilag is), illetve a kapitalizmus bizony keményebb világot termett, ahol sokan valóban a túlélésért küzdenek, ami azért a Kádár-rendszerben nem volt jellemző. Talán az is számít, hogy akinek nagyon nem jön itt be az élet, könnyebben próbálkozhat új hazában, van más kiút is, nem csak az öngyilkosság, Nem tudom.

01234567 2012.09.05. 22:34:18

@Petykabá: Ha te mondod mindenképpen.Minden esetre amikor egy társadalom modellezésre kerül,a te típusod az alap.Sajnos nálunk túlnyomó többséget alkottok a magas tolerancia küszöbbel és a lassú reakció idővel.A te esetedben ehhez még megfelelő empátia,közösségtudat és nyitottság társul.Minden politikusok álma vagy.Tudom,nem szavazol nem érdekel a politika.Hál isten a te típusod szinte alig megy külföldre élni,de amikor igen akkor a többi magyar előlük menekül a legjobban.

Petykabá 2012.09.05. 22:45:01

Szerintem a föld illetve Európa jólétének a csúcsában élünk kb. gazdaságtörténelmi értelemben. Ha a jóllétet objektív értelemben nézzük, akkor sosem volt az utóbbi sokezer évben ilyen jó élni, mint most. EÜ, segélyek, stb. A szubjektív jóllét más persze, az mindig alkalmazkodik a közeg életszínvonalához. Szerintem ez hanyatlani fog mostantól Európában és a tradicionálisan nyugati kultúrákban, mert az emberi szabadságnak olyan tényezői is felszínre kerültek, ami a társadalmi kooperációt elsősorban gyengíti. A ma szegény országok még sokat fognak fejlődni, de szerintem Európának ez volt a csúcs. Kész, lehet örülni. Nem tudom eddig hány ember élt a Földön, de az biztos, hogy sok milliárd ember cserélt volna a mai életért.

Blogger Géza 2012.09.05. 22:45:04

@Petykabá: Lájk, ezt az egészet mintha én írtam volna. Ritka, hogy egy hozzászólással ennyire egyet tudok érteni.

kewcheg 2012.09.05. 22:53:51

Még egy ilyen szegény országban is szükség van:
- finom péksüteményre, ami nem felfújt gusztustalanság bene 1 gramm túróval,hanem igényesen elkészített termék,és ehhez képest jó ár
- lelkiismeretes autószerelőre, aki nem óránként 5ezer forintért kb. 3 óra alatt cserél ki egy vezérműszíjat,ami kb. egy óra,nem ül bele olajosan az ülésbe, nem barmol, tákol hanem szereti amit csinál és hosszútávon akar működni,tehát megbecsüli a kuncsaftot és az autóját
- a fentiek szerint működő burkolóra,víz-gázszerelőre, bádogosra,lakatosra és még sorolhatnám a szakmákat
- olcsó és jó minőségű gyümölcsre,zöldségre
- kulturált ,biztonságos szórakozóhelyekre nem elszállt árakon

és amire nincs szükség.: mindenféle haszontalan "termék" értékesítőjére.

Egyszóval az én véleményem az, hogy aki a fentebb felsorolt,valamint a felsorolásból kihagyott tevékenységeket szívvel-lélekkel csinálja, az meg fogja találni a számítását....

Petykabá 2012.09.05. 22:55:46

@01234567: örömmel látom, hogy véleményed is van, nem csak ilyen 3 szavas mondatok szaladgálnak benned...

szoktam szavazni, nem mértem mostanában a reakcióidőmet, de fénykoromban jó volt. nem megyek külföldre dolgozni, mert minek, ha jól érzem magam itthon, de ha megyek akkor lehet, hogy előlem menekül minden magyar, sajnos olyan jól menekülnek, hogy észre sem veszem őket.

10-20 emberrel tarom a kapcsolatot folyamatosan "nyugat és kelet-európában", szerencsére ők nem futnak el előlem. 3-4 rokonom meg gazdagkülföldön él 40 éve, szóval bár szűk látókörű vagyok azért van néhány valós forrásom arról, hogy milyen is az élet a kánaánnyugaton. évente átlag kétszer megyek külföldre szinte mindig európába, de ennek ellenére szűk látókörű vagyok, hát ilyen az élet...

De tulajdonképpen én senkit nem akarok lebeszélni arról, hogy folyamatosan szarul érezze magát azért, mert nem a totál jóllétbe született. Mindenki azzal tölti az idejét amivel akarja. Van aki rinyálással, hát az is egy elfoglaltság...

The Great Destroyer 2012.09.05. 22:57:10

Alapvetően mindenki maga dönti el, hogy milyen élete lesz. Én elég mélyről indultam, a középsuli mellett 16 éves koromtól kellett mindenféle mellékes melót vállalnom, hogy a szüleimmel és a tesómmal ne éhezzünk, vagy tartozzunk a gáz/víz/áramszolgáltatóknak. Azóta folyamatosan dolgozom, munka mellett sikerült levelezőn fősulit is végeznem, a szüleim is egyenesbe jöttek, nekem is lett családom, mára hellyel közzel elégedett vagyok az életemmel. Ez nem szerencse kérdése volt, baromi keményen meg kellett dolgoznom mindenért(pl majdnem egy évig minden nap túlórázni, hogy ott lehessek a kisfiam születésénél és olyan orvosnál születhessen meg, akiben meg tudok bízni). Ha valaki tudja mit akar az élettől és mindent meg is tesz érte, akkor jó eséllyel eléri a célját, ha csak mereszti a hátsóját és siránkozik, hogy kaka az élet, akkor tökmindegy, hogy merre fújja a szél, biztosan kudarcra van ítélve.

becsoccsent 2012.09.05. 23:12:46

akkor en csak azt uzennem ng-nek, hogy menjen ki az utcara, es kerdezzen meg random 100 embert, hogy jobban el-e most, mint 2-4-8 eve.

padlas 2012.09.05. 23:17:34

@ZF2: hát, igen, ha ennyire keveset fizetnek, nem csoda. Szerencsére itt Hollandiában, ahol élek, nincs ez a kontraszelekció.

01234567 2012.09.05. 23:22:41

@Petykabá: Rinyálni nem szoktam,rosszul érezni magam igen,mivel át tudom érezni mások gondjait,még ha nekem hál isten nem kell személyesen azt elszenvednem.Válaszod,és a másik hsz-ed amit gazdaságtörténeti értelemben fejtegettél csak megerősítette bennem a háromszavas véleményem.
Hidd el 30-50-70 évvel is leírták hogy a társadalom fejlődésének csúcsán vannak,sőt azt is nincs tovább,innen csak lefelé visz út.Amelyik társadalom nem fejlődik az nem is társadalom.Az ingyenes egészségügy után a fizetős visszalépés,a nyugdíjak eltörlése ugyancsak.Azt a társadalmat rosszul vezetik,buta,önző emberek rossz irányba.Ilyenkor jönnek a megrázó társadalmi változások amelyek ezeket elsöprik.

01234567 2012.09.05. 23:35:55

@The Great Destroyer: Egyszer egy akkor már csúcson lévő sportolót kérdeztek a karrierjéről.Elmondta hogy szegény vidéken kis egyesületben kezdte sok hozzá hasonló ügyes kisgyerekkel,mennyit edzett ő is pluszban,majd ifjúságiként csak a sportnak élt,minden kísértést kivédett,hiába hívták csábították máshova maradt a fejlődésének megfelelő de szerényebb lehetőséget biztosító egyesületben,karrierje csúcsán is ugyan úgy edz,koncentrál,készül.A riporter akkor azt mondta neki:"Hiába,a szorgalom.Mindent csak magának köszönhet."Azt mondta erre:"Szerencsém volt.Mindent a szerencsének köszönhetek.".

Miért nem gátak épültek stadionok helyett? 2012.09.05. 23:39:11

Ennyit nem hazudtak és raboltak a komcsik összesen mint ez a tetű szar banda pár év alatt!

Beteg orbán takarodj a fenébe és/vagy a p.csába!

1third 2012.09.06. 00:49:57

Ugyanmár... méghogy sikeres kisemberekről riport? Aki pályakezdő létére normálisan él és vesz egy lakást meg egy autót? Poszttoló... te nem vagy normális, ne haragudj. Félre ne érts, egyetértek azzal, amit írtál. Csak éppen nem kivitelezhető.
Ha egy ilyen riportot bármelyik tv csatorna bemutatna, másnap - de legkésőbb egy hét múlva ott tobzódna szerencsétlennél az APEH (vagyis az utódja), a rendőrség (netalán még a TEK is), a csatorna felháborodott leveleket kapna, hogy színésszel eljátszatott egy szerepet, mert ilyen nincs, és a szerencsétlen riportalanynak hirtelen keletkezne 150 vadi új rokona akik mind kölcsönkérnének tőle a rokoni kapcsolatra hivatkozva, valamint lenne 2350 szintén vadi új barátja, akikkel mind egy gimibe/egyetemre járt, csak "mivanhaver, csaknemelfelejtettél?". A szomszédai állandóan feljelentenék mindenhol, hogy túl zajos, vagy mert túl halk, és biztos titkolni valója van.
Évszázados régi vicc, de sajnos még mindig igaz:
A németnek, a zsidónak és a magyarnak megdöglik a tehene.
A jó tündér ezt látva megsajnálja őket, és elhatározza, hogy
mindegyiküknek teljesíti egy kívánságát: meg is kérdezi őket,
mi legyen az?
"Legyen két tehenem" - kívánja a német.
"Legyen száz tehenem" - kívánja a zsidó.
"Dögöljön meg a szomszéd tehene is!" - kívánja a magyar.

bpetya75 2012.09.06. 01:11:51

Egyetértek a poszt tartalmával, de úgy vélem, hogy az ember felelőssége nagyon nagy abban, hogy mennyire hagyja magát befolyásolni a média által. Bár tartok tőle, hogy teljesen nem lehet függetlenítenünk magunkat tőle.

Sokaknál tapasztalom, hogy nem is törekednek arra, hogy reálisan lássák a világot. Aki nyomorról beszél, és sorolja az azt bizonyító példákat, az épp úgy rossz szemüveget hord, mint aki azt állítja, hogy itt majdnem minden szép és jó. A valós képben benne van a kilátástalanság miatt kollektív öngyilkosságot tervező család, meg a köztiszteletnek örvendő vasdiplomás tanító is. A bunkó eladó, meg a kedves buszvezető is.

Valaki már belinkelte a pozitivnap.hu-t. Itt lehet olvasni olyan híreket, amik alkalmasak arra, hogy kövessük Weöres Sándor intelmét: "Vigyázz, hogy világosat gondolsz-e, vagy sötétet; mert amit gondoltál, megteremtetted."

Ebben a közegben még nem hoztam szóba, de most már megejtem. Az életünk élhetőségét nagyban befolyásolja az, hogy tudunk-e hinni valamiben/valakiben, ami/aki több nálunk. Akihez örömmel és bánattal is oda lehet fordulni. Amiben/akiben hinni, bízni lehet. Kötetlen vagy tradicionális szavakkal megköszönni amit kaptunk és kérni amit még kapni szeretnénk. A mi családunkban nagyon érezhető pozitív változásokat eredményezett az, hogy kb 1 éve "életre kelt" a hitünk. Úgy vélem, hogy akinek van hite, az itthon maradóként nem érzi kötelező gyakorlatnak a külföldre távozók megmorgását, távozóként pedig az önigazolásos Magyarország-fikázást, mert hiszi, hogy a neki való úton jár, és képes elfogadni, hogy másnak könnyen lehet, hogy más út való.

bpetya75 2012.09.06. 01:15:38

@1third:

Szerinted ezt a viccet más országokban is így ismerik? Szerintem a magyar helyére máshol más náció kerül.

1third 2012.09.06. 02:30:17

@bpetya75: Ebben az országban, ahol élek, a viccben a németek és a zsidók helyén van egy-egy másik nép, a viccbeli harmadik nép a magyar, és a magyarok ugyanezt mondják az itteni viccben is. :(
Másik hozzászólásodhoz:
"Az életünk élhetőségét nagyban befolyásolja az, hogy tudunk-e hinni valamiben/valakiben, ami/aki több nálunk. "
Sokszor és sokaknak hitt a magyar, aztán sose lett jó vége.
Inkább azt mondanám, hogy az életünk élhetőségét nagyban befolyásolja az, hogy tudunk-e hinni önmagunkban, hogy képesek vagyunk szebbet es jobbat csinálni, mint eddig, mint tegnap, mint öt perccel ezelőtt. És ha igennel tudunk válaszolni, akkor már csak a bosszúból/irigységből ránkküldött NAV-osokat kell meggyőznünk arról, hogy nem csaltunk adót, időben elküldtünk minden formanyomtatványt, időben befizettük az összes illetéket/járulékot/nyomoradót, és máris boldogok lehetünk.

klondike 2012.09.06. 04:49:24

Bár nem lettem sokkal okosabb globálisan, de tetszett az írás és tetszettek a hozzászólások is.
Média vs. kisember azért talán kijön nálam egy 0:1-re.

Jó néha egy-egy ilyet is olvasni beszúrólag, nem csak azt, hogy mennyibe kerül a kifli Mauritiuson. Köszi HTRKL-nek.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2012.09.06. 05:58:48

@1third: "Az életünk élhetőségét nagyban befolyásolja az, hogy tudunk-e hinni valamiben/valakiben, ami/aki több nálunk. "
Sokszor és sokaknak hitt a magyar, aztán sose lett jó vége."

Én azt hiszem, Bpetya a "hagyományos" hitre gondolt :) Az a fajta hit, (Istenhit), amit ilyen módon megtapasztalsz, valóban nagyon sok dolgot másképp láttat az emberrel, és - személyes tapasztalat is - rengeteget segit abban, hogy még a nehézségek közepette is, amikor az ember úgy érzi, egy mély gödörben van, és nem tud egyedül kimászni belőle, meg tudja látni a fényt az alagút végén. Képes megérteni, hogy a rossz dolgoknak, amelyek velünk történnek, is van "értelme", sőt haszna: v. erősebbek leszünk azáltal, hogy küzdünk, v. meglátunk valamit, amit rosszul csináltunk - az egyén életútjától függően.

klondike 2012.09.06. 08:12:28

Ma reggel Morning show, Class Fm, ki hogyan érzi magát külföldön.
Meséljenek a kedves hallgatók Svájcból, Németországból, Angliából, stb... Visszahívjuk!

Ha ezek után valaki még nem akar külföldre menni az komplett idiótának tűnik. Power of reklám

Rg 2012.09.06. 10:34:15

@Nyulz of the World: Tanársegéd 175k bruttó,ami 106k nettó.
Nem tudom milyen egyetem kifizetéseit láttad,de perpillanat nagyon szar a helyzet.(Pl. én többször is önköltségen vettem alkatrészeket egy-egy méréshez,mert nem volt rá pénz...)

zora001 2012.09.06. 10:34:55

Nagyon tetszett az írás, most csak arra szeretnék reagálni, miszerint a „kis jó hír” a Médiában már nem is hír.
Itt Svájcban szokás, hogy egyszerű helyi újságokban egy-egy vizsgaidőszak lezárultával megjelennek a vizsgát tettek fényképei, nevei, valamint ha cégnél dolgoznak, a cég neve is. Itt még vannak szakmunkásképzők!!! Vagy pl. egy fodrászüzlet kirakatában láttam egy A4-es papíron, névvel-fényképpel, hogy ez és ez, sikeresen letette a szakvizsgát és a kollégái mennyire büszkék rá. Hát nem jó már csak vendégként is bemenni egy olyan helyre, ahol a kollégák büszkék egymásra?!
(Az más kérdés, hogy én még nem tartok ott anyagilag, hogy svájci fodrászhoz járjak.)

mikereem 2012.09.06. 11:02:50

Egy ideje olvasom a blogot, de idáig nem kommenteltem. Részben egyetértek a poszttal. Jómagam egy ideje fontolgatom a külföldre költözést, de idáig még türelemre intettem magam. Pont a posztban említett dolgok miatt, próbálom reálisan mindkét oldalról szemlélni a helyzetem és azzal nyugtatni magam, hogy én csak ne panaszkodjak, vannak akiknek sokkal rosszabb.
És valóban, IT területen dolgozom a fővárosban. Azért itt, mert másfelé programozóként nehezebben találnék munkát. Több mint 4 éves tapasztalattal viszonylag jól keresek, de mégis sok dolog szúrja a szememet.

Szerintem nem csak az számít, hogy most ez az ország szegénynek számít-e vagy sem, hanem a tendencia, hogy mi felé tart. Hiszen a jövőkép nagyon fontos. A másik pedig az itteni hangulat, amiről bizony az emberek tehetnek. Ezek viszont az én szemszögemből koránt sem olyan kedvezőek.

Van feleségem és egy 2 éves kislányom. A lányom születése utáni napokban, mikor az apasági szabadságomat töltöttem, felhívtak a munkahelyemről, hogy megszűnik a cég, így a munkám is. Persze a végzettségemnek hála gyorsan találtam munkát, de valahogy mindig a levegőben van a bizonytalanság.

Ahhoz, hogy félre tudjunk tenni minden hónapban egy keveset (jól tudom sokan nemhogy félretenni nem tudnak, megélni is nehezen) komolyan oda kell figyelnünk. Nem dohányzunk és nem járunk szórakozni (ez főleg a kicsi miatt van - nincs nagyszülő a közelben). Én tavasztól őszig bicajjal járok dolgozni, hogy ne kelljen bkv bérletet venni. A feleségem a teszveszről vadászik össze csomó dolgot - ruhát, játékot a gyereknek - néha olyasmit vesz, amit utána pár száz forintos haszonnal tovább tud adni.

Saját lakásunk nincs és lassan kezdek is erre úgy tekinteni, mint irreális cél. Próbálom magam meggyőzni, hogy fölösleges azért 20-30 évig spórolni, hogy utána tudjunk venni egy 2 szobás, felújítandó lakást. Jelenleg egy külföldön élő rokonunk lakásában élünk, így nem kell külön albérletet fizetni, csak a fenntartást kell intéznünk.

Vettünk egy 8 éves autót (nem napi luxusnak, hanem hogy a szülőkhöz tudjunk járni vidékre, ami így olcsóbb, mint a vonat). Ezt úgy tudtuk megvenni, hogy én másodállásban dolgoztam egy külföldi cégnek a rendes munkám mellet. Reggel 4.30-kor keltem, hogy munkába menet előtt dolgozzak. Aztán este munka után megint dolgoztam.

Ha nekiindulunk kocsival, akkor mindig kitűzöm azt a célt, hogy előzékeny leszek és figyelek, hogy betartsam a szabályokat. Ennek ellenére letolnak, dudálnak az útról, buszsávban előznek. Mire átérek a városon sokszor én is kénytelen vagyok felvenni ezt a hozzáállást - nyomni a sárgánál, különben hátulról belém jönnek.

Tegnap az utcán sétálva, szándékosan nekem jöttek, sokszor kezeletlen betegek, pszichopaták keringenek kint, akiket jobb elkerülni.

Az igényeim szerintem nem túl magasak. Megbékélek azzal, hogy nem lesz saját lakásom, maximum öreg koromra vidéken, ahol olcsóbb. De elvárnám, hogy a végzettségem miatt legalább ne kelljen kuporgatni, vagy a belemet kidolgozva plusz munkát vállalni. A gyerekemet pedig majd nyugodt szívvel szeretném kiengedni az utcára, többnyire barátságos, jó kedvű, normális emberek közé. Még várok egy kicsit, hátha sikerül.

tableno 2012.09.06. 11:19:28

@mikereem: Erről van szó. Egy nyugati országban ilyen paraméterekkel az ember NAGYON kényelmesen él. Saját lakás ott sem biztos, hogy lesz (csak ugyanúgy hitelre), viszont kocsi, hetente étterem, évente egy-két egzotikus nyaralás simán belefér, úgy hogy még jeletősebb összeget félre is tud tenni az ember, főleg ha a feleség is dolgozik. Ja, és egy munkahelye van, napi 9-10 óra meló maximum. A létbiztonság is sokkal nagyobb, ha az ember elveszti az állását, akár 1-2 évig is kap segélyt (és eleve sokkal több az álláslehetőség). Nagyon nem mindegy hosszú távon.

tableno 2012.09.06. 11:29:39

@tableno: Ja és felmerül a kérdés, vajon miért? Miért van az, hogy a magyar IT-s, aki nem tud kevesebbet mondjuk a németnél, negyedannyit (se) keres, és ennek ellenére az ország versenyképessége a béka segge alatt van? Azért, mert a magyar IT-s (itt írhatnlk bármilyen versenyképes szakmát) eltart több millió inaktívat: nyugdíjast, rokkantat, hátrányos helyzetűt, plusz többszázezer korrupt politikust és adócsalót, kormányközeli cégeket, egy felpuffasztott és hatékonytalan államigazdatást, velejéig rohadt TB és egészségügyet, stb, stb. És nem, nem lesz itt addig pozitív változás, amíg tetőtől talpig újra nem lesz gondolva és szervezve a magyar állam. Ennek viszont semmi jele, még a szándéknak sem, sőt úgy tűnik a cél a jelenlegi rendszer konzerválása. Úgyhogy aki munkából jól akar élni

tableno 2012.09.06. 11:30:18

@tableno: Úgyhogy aki munkából jól akar élni, annak egy jó ideig még csak a kivándorlás marad...

zora001 2012.09.06. 11:52:48

Sokan írták, hogy nem kíváncsiak arra, mi mennyibe kerül külföldön, mert nem érdemes átszámolni. Nos, én mindig átszámolom. Pontosabban, arányt nézek. Svájcban egy megfelelő minőségű 1 kg kenyér ~5 Frank. Egy 37 éves intenzíves nővér 100%-ban, 3 műszakban dolgozva 5000 Frankot keres egy hónapban. A kenyér árának ezerszeresét. Mo-on egy megfelelő minőségű kenyér ~300 Ft. (Javítsatok ki, ha tévedek!) Keres Mo-on egy intenzíves nővér havi 300 ezret?

2012.09.06. 12:04:20

@zora001: Azert a havi megelhetes nem csak a kenyerrol szol. En pl. IT-skent Pesten pont ott tartottam anyagilag aranyaiban, mintha Becsben IT-skent egy hasonlo eletszinvonalon szeretnek elni, vagy lehet meg jobban eltem.

Ertem ezalatt, hogy itt egy hasonlo szinvonalu lakas egy hasonlo szinvonalu keruletben, ugyanaz az auto, ugyanazok a hobbik, ugyanannyi sorozes a haverokkal, stb. Kiszamoltam, hogy ha a mostani fizetesembol Becsben szeretnem ugyanazt az eletet elni, ami anno Pesten belefert, nem ferne bele, vagy csak szukosen. Persze, ha kisebb, olcsobb lakas, nem annyira kozponti helyen, ha nem jarok rendszeresen sorozni es hetente vendeglobe, ha kisebb autot tartok fent, stb. De ez azt jelenti, hogy igencsak vissza kell venni az eletvitelembol.

tableno 2012.09.06. 12:10:28

@Nyulz of the World: Hát ez eléggé ellentmond annak, amit @mikereem írt. És nekem nagyon úgy tűnik, hogy az ő helyzete a jellemzőbb. Saját tapaszatlat (nem IT-s vagyok, de hasonlóan jól fizetett szakmám van): Pesten is jól éltem, külföldön is. Tulajdonképpen az életminőségemben nem történt változás, viszont itt az otthoninál nagyságrenddel többet tudok megtakarítani. Szóval amit te írsz, az nekem egy kicsit hihetetlen...

2012.09.06. 12:14:21

@zora001: Konkret pelda:
Pesten fizettem 110-et rezsivel egyutt egy uj epitesu zugloi lakasert jo helyen, Becsben ugyanezt hasonlo helyen 1000 euro alatt nem nagyon kapnam meg. De meg az is az alja az arnak.

Pesten fizettem evente 80ezret autobiztositasra, itt fizetnek havonta 90-100 eurot. A benzin ugyanannyi.

Otthon a TV, radio ingyen van, itt kotelezo havonta 25 EUR adot fizetni.

A berlet Pesten 10ezer Ft korul van, itt 45 EUR. Vagyis az is kb. ugyanannyi, illetve itt egy kicsit tobb.

A mobiltelefon kb. ugyanannyi, nekem 10-12ezer otthon, 45 euro itt.

Az utazas (tavolsagi busz/vonat) itt nagyon draga, sokkal dragabb, hacsak nem berletet veszel. Akkor valobban olcsobb.

Haztartasra otthon koltok 50-60ezret, egy szer kiprobaltam, hogy mindent kint veszek meg, 300 euro korul lett a vege.

Itt egy sor 3-4 euro a kocsmaban, otthon 500-600 Ft. A vendegloi koltsegek is tobbszorosei az otthoninak.

Vagyis ezert nem eri meg atszamolni.

2012.09.06. 12:14:57

@Nyulz of the World: ahogy tableno is mondta, nem mindenkire ez a jellemzo.

Es hidd el... a legtobbeknek, akik nem olyan szerencsesek mint "mi, IT-sek", nagyonis a kenyer (es a hasonlo teljesen alapveto dolgok) a kiindulopont, nem a sorozes meg a vendeglobe jaras.

Nyilvan, egy IT-snek nem fog akkorat ugrani az eletszinvonala, mint aki a magyar minimalberrol atkerul mondjuk az angolra, sot, a te peldad alapjan akar csokkenhet is. De nekem pl a nyugdij is szamit, ami itt ugye NINCS, es nem is lesz a jelenlegi allas szerint.

2012.09.06. 12:15:52

@tableno: Van excelem, az ritkan hazudik. :)

mikereem 2012.09.06. 12:21:11

@tableno: Valószínűleg az igények és szempontok különbözősége az oka. Sok helyen a sör és úgy általában a szórakozás drágább, mint itt. Az esetemben ez például nem szempont, sokkal inkább a gyerekesek támogatottsága, ilyen irányú szolgáltatások. Ezekben tudtommal a skandináv országok élen járnak, így nekem azok szimpatikusak. Amúgy én is számoltam arányokkal. Lakásbérlésre, étkezésre hasonló arányú pénz kell. De az előző hozzászólásomban arra is próbáltam rávilágítani, hogy itt nem csak erről van szó, hanem hogy érezze az ember, hogy megbecsült tagja a társadalomnak és nyugodtan élhet, ha rendesen dolgozik, megfelelő színvonalú szolgáltatásokat kapjon. Plusz az utcára kilépve is normális emberekkel találkozzon.

2012.09.06. 12:23:22

@Whave: En csak azt mondom, hogy nem erdemes atszamolgatni, foleg nem ugy, hogy hany kilo kenyeret tudsz venni a fizetesedbol, mert amellett meg nagyon sok mindenre kell koltsel. Pl. ha Sopronban veszek egy csokis kiflit es egy kakot reggelire, akkor 360 Ft, ha Becsben 1,65 a kifli es 0,99 a kakao. Konkretan a duplaja.

tableno 2012.09.06. 12:23:39

@Nyulz of the World: Nekem meg van 12 ev szakmai tapasztalatom, kb fele-fele aranyban Magyarorszagon es kulfoldon. Az sem hazudik.

2012.09.06. 12:28:44

@tableno: Olyanom is van, igaz 10 ev Mo-n es 2 ev Ausztriaban, de a vegeredmeny stimmel. De attol meg a szamok szamok maradnak. :)

tableno 2012.09.06. 12:33:28

@Nyulz of the World: csak mondjuk nem veszel figyelembe olyan "aprosagokat" mint pl. orvosi koltsegek, gyerek iskolaztatasa (modjuk itt Nyugat-Europan belul is oriasi kulonbsegek vannak), lakasrezsi (ami nyugaton gyakran olcsobb, mint Pesten). A te ausztriai tapasztalatod pedig nem az igazi, mert csak ott dolgozol, de nem ott laksz.

2012.09.06. 12:54:03

@tableno: De hidd el, 2 ev alatt volt idom pontosan utanajarni, korbekerdezni, mennyibe kerulnek a lakas es auto koltsegei, foleg, hogy sokaig at is akartam koltozni.

A gyerek koltesegei (pl. ovoda) magasabbak. Az egeszsegugy ingyenes, a gyogyszerek olcsobbak, mint Mo-n. Ezt pedig azert tudom, mert itt van a biztositasom, ide jarok orvoshoz ha barmi bajom van. Legutoljara 10 euro korul fizettem antibiotikumra, koptetore, kohogescsillapitora es lazcsollapitora. Otthon csak az antibiotikum tobbe kerult volna.

2012.09.06. 13:16:14

@tableno: De a felreertesek elkerulese vegett, ismet nem azt mondom, hogy nem eri meg elmenni senkinek. Csak azt, hogy van, kinek nem, de azt mindenki ugyis bearazza maganak. es nem erdemes siman atszamolgatni, mert az eredmeny igencsak csaloka. En mindenestre akkor letom ertelmet elmenni, ha havi szinten, ugyanazon az eletszinvonalom elve legalabb 20-30%-al tobbet tudsz megtakaitani. Nalam ez a "felara" az uj kornyezetnek, a baratok es rokonok, a megszkott hobbik es rutinok elhagyasanak. Ez alatt szamomra nem eri meg mozdulni. Es nem en vagyok az egyetlen, tobb haverom, volt kollegam van, aki ugyanigy van ezzel. De persze ezt akkor teheted meg, ha otthon is megvan az anyagi biztonsagod. De nekem is tudnanak olyan munkat ajanlani, amiert siman koltoznek, a legkisebb lelkiismeretfurdalas nelkul. De sajnos ez a jelenlegi helyzetemben nem realis veszely. :)

tableno 2012.09.06. 13:22:57

@Nyulz of the World: egyébként rengeteg függ attól is, hogy milyen az ember családi állapota. Két keresővel sokkal jobban megéri a kiköltözés (ugye a költségek nem duplázódnak meg).

2012.09.06. 13:24:56

@tableno: Persze, ez egyertelmu.

patria nostra 2012.09.06. 19:16:33

1994 ota elek kint.Egyet banok,hogy nem hamarabb jottem el!5 eve nem voltam otthon a rokonsag jon.Legalabb nyaralnak...Teljesen elszakadtam es nem banom, hogy a gyerekeim torik a magyart.A szuleim miatt fogok csak hazamenni, ha kell.Nem ertek semmit az otthoni dolgokbol es nem is akarok.Birka nep mindig is az volt.Itt felvilágositottak a saját torténelmunkrol.Sajnos igazuk volt...Matyius ota ti nem nem nyertetek csatat.

mzgldr 2012.09.07. 02:07:41

@patria nostra: Furcsa, úgy látszik a magyar billentyűzetet viszont megtartottad. Szerintem te egy troll vagy, aki most lebukott.

bpetya75 2012.09.07. 08:41:09

@1third:

Félreértettél. Arra gondoltam, amiről Zsuzsi írt. Az is igaz, hogy aki nem hisz magában, az nem tud egyről a kettőre jutni, de vannak helyzetek, amelyekben szerintem kevés, ha csak magadban tudsz hinni.

Egyébként volt dolgom irigységből ránk küldött Apeh-ossal, emberségesen meg tudtuk oldani.

Belagezapista (törölt) 2012.09.07. 09:09:59

@Nyulz of the World:
De vidék->Bécs viszonylatában már szinte minden IT-snek megérné, már ha tud németül, és hát elég sokan vannak, akiknek Bécs élhető, de Budapest nem.

Belagezapista (törölt) 2012.09.07. 09:14:22

@patria nostra:
"Matyius ota ti nem nem nyertetek csatat. "

Pákozdi, isaszegi csata az mi? Talán a nem nyertünk háborút az még stimmelne, de mint ilyen, ez értelmezhetetlen, mert Mohácstól kezdve szétszakadt az ország, így nehéz értelmezni, hogy a Habsburg ház uralta Magyar Királyság, az Erdélyi Fejedelemség, vagy a különféle felkelők szemszögéből nézzük.

bpetya75 2012.09.07. 09:16:41

@Belagezapista:

Őt ott "felvilágosították" a történelmünkkel kapcsolatban. Szerintem ne fáraszd magad ;-)

Bár ha jobban megnézem, a dupla tagadás igent jelent, szóval végülis igaza van...

Mrsmihaly 2012.09.07. 18:57:17

@Blogger Géza:
Lehet hogy az öngyilkosok szama Magyarorszagon a felere csökkent, DE a vilagon az elökelö 3. helyet tölti be valtozatlanul az orszag az öngyilkosok listajan! Azert ez nem semmi.

Blogger Géza 2012.09.07. 19:04:42

@Mrsmihaly: Ez az adat mikori? Mert én mintha már jobbra emlékeznék. (6. vagy ilyesmi)

Ehhez hozzá kell tenni, hogy sok országban az öngyilkosságok jelentős részét nem annak veszik a statisztikában, mert az öngyilkos a hátramaradottak érdekében úgy rendezi, hogy ne tűnjön feltétlenül annak. Ennek lehet vallási vagy biztosítási oka. Ezeket nehéz kiszűrni. Görögország egy tipikus példa, ahol állítólag ezt komolyan veszik, ezért inkább mindenki nekimegy full gázzal egy fának, és nem felköti magát.

2012.09.07. 19:32:05

@Blogger Géza: Szerintem is teljesen ertelmetlen osszehasonlitani az ongyilkossagi statisztikakat, mert kulturalis / jogi okokbol orszagonkent valtozo hogy mi szamit hivatalosan ongyilkossagnak.

Pl. Angliaban csak akkor rogzitik hogy valaki ongyilkos lett, ha bizonyithato, hogy az illeto tudataban volt annak hogy mit tesz es megis tudatosan, elore kiszamitottan, kioltotta az eletet. Ha az illeto pl. depresszios volt, akkor nem ongyilkossag mert nem volt 'beszamithato allapotban'. Hat szerintem nagyon keves ember van aki nem depresszios vagy ketsegbeesett, csak tudatosan ugy dont hogy ongyilkos lesz, es ezt meg utolag bizonyitani is lehet...

onewayticket 2012.09.07. 22:53:31

Azok tévednek/csalódnak, akik azt hiszik, hogy a kivándorlási vágy az elsősorban az anyagi helyzettel való elégedetlenségből fakad.
Pl. én nem vagyok se szegény, se gazdag, mégsem érzem jól magam itt. A közhangulat (a politikától független része is!), ahogy itt az emberek többsége gondolkodik a dolgokról, ahogyan hozzááll bizonyos kérdésekhez... A mentalitás, azzal nem tudok azonosulni!
Ahová menni tervezek, az az ország egyáltalán nem kecsegtet senkit a meggazdagodás lehetőségével, számítok rá, hogy ott is keményen kell majd dolgoznom és takarékoskodnom - nem ezen van a hangsúly.

onewayticket 2012.09.07. 23:14:54

@GERI87: "Számomra a minőség, a rendezettség, a pozitiv légkör hiánya, a kivagyiság az olcsó pia és a sunyi áskálódó proliság köré épülő társadalom nem tud marasztalni.
Ezt semmilyen fizetés nem tudja elnyomni!
Aki szerint igen és akkor jó itt élni az igénytelen."

ERRŐL (is) beszéltem az előbb.
Tegnap a metrón láttam egy fiatal nőt, egyszerű ruhákba (nadrág + blúz) volt felöltözve, csinos volt, stílusos. Nem volt kikent-kifent, nem volt kanárisárgára melírozva a haja, nem voltak kemény arcvonásai, nem rakta ki a melleit, stb., üde színfolt volt a többi utas között. Igazából semmi feltűnő nem volt rajta, azzal tűnt ki a közegből. Megszólalt a telefonja, elkezdett beszélgetni... Természetesen nem magyarul.

Tennen magam 2012.09.08. 10:30:25

Véleményem.
Az ország tényleg sz@rban van. Sok mindenben egyet értek a blog írójával. Sok ember napi megélhetése van veszélyben. Két kereső van egy családban, és nem elég a fizetés sokszor az alapvető kiadásokra sem. Arról nem is beszélve, hogy ha még kölcsönük is van.
Kérdem én, hol van Magyarországon az értelmiség? Nem az értelmiség dolga lenne egy országban, hogy civil szervezeteken, szakszervezeteken keresztül befolyásolja a mindenkori hatalmat? Csak azért, hogy ne tudjon kénye kedvére szabadon garázdálkodni az országban.
Hatalmas mélységes problémák vannak itt. Lehet a szép dolgokat mutatni a médiában, de a fizetés kiábrándító. Pedig nem a munkások hozták létre az államháztartási hiányt, és más pénzügyi gondokat. De... Sorolhatná, sorolhatnánk sokáig. De ez itt nem ennek a helye. Itt valaki ír egy blogot, és van aki hozzászól, van aki nem. Majd megy minden tovább. Ezek vagyunk mi, Magyarok.
Hol az összefogás, hol vannak a tettek? Sehol.

zora001 2012.09.08. 10:42:40

@Tennen magam:
Aki szenved ettől és tenne érte, az napi 20 órában gürcöl a talponmaradásért. Akinek pedig elég 8 órai "gürcölés", mert abból is megél, az meg minek menne bármi ellen is tiltakozni?!

Mindel 2012.09.09. 13:57:34

Véleményem szerint (és ez csak az én szemszögem, tehát se nem helyes, se nem ördögien rossz!!!) a cikk azért jó, mert legalább felhívja arra a figyelmünk (aki még nem tudná), hogy a média manipulál és ha már itt tartunk, szemrebbenés nélkül hazudik is.
A példa, amit felhozott (diplomás mérnök) pedig sajnos nagyon ritka. És igen, a példa azért helyes (szerintem), mert itthon a mérnököket valóban nagyon keresik, ők valóban könnyebben találnak munkát, mint mondjuk én. De ez most legyen, kérem, mellékes.

Ami engem különösen zavar, és szeretném, ha valaki erre választ adna nekem; hogy mégis miért kell nekünk egymás életébe beleszólnunk?
Akinek van külföldön élő vagy külföldre menni szándékozó ismerőse, azt máris letorkollja: "Te hülye vagy? Mégis minek mész "néger rabszolgának" külföldre? Itthon is van munka annak, aki mindenáron dolgozni akar (max. nem a saját szakmájában)."
Aki pedig külföldre akar menni, de ismer olyat, aki semmiképp nem hajlandó elhagyni az országot, az meg azt mondja: "Normális vagy? Erre az országra pazarlod el az eszed aprópénzért?!"
Én is ez utóbbiak közé tartoztam, míg végül beláttam: ha neki itt jó élni, akkor tiszteletben kell tartanom a döntését, és tán meg kellene adnom neki az esélyt arra, hogy ha akarja(!!!), akkor bebizonyíthassa nekem, hogy neki miért jó itt élni, vagy nekem miért érné meg.
Külföldre akarok menni dolgozni (az okokat nem sorolnám), de nemcsak azért, hogy euroban kapjam a fizetésem, és mert mindenáron "néger" akarok lenni. Hanem azért, mert Uram bocsá' fiatal ember vagyok, és tanulni akarok. Olyasmit akarok tanulni, amiről tudom, hogy itthon nem tudom elsajátítani.
Engedtessék meg, hogy én döntsem el, mit akarok kezdeni az életemmel!
Engedtessék meg, hogy eldönthessem: a megtanultak után haza akarok-e jönni! De úgy akarok haza jönni, és itthon élni, hogy tudom (nemcsak feltételezem!), hogy külföldön mi megy, és a saját képességeim és tudásom alapján mire vagyok kinn képes. Amíg nem teszem magam próbára, addig csak találgathatok. És ez nekem nem elég, mert nekem bizonyosság kell.

annapanna76 2012.09.12. 20:52:28

@mzgldr: nezd meg jobban merre dol az ekezet, ez francia billentyuzet....;)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása