oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. augusztus 31. 06:53,  Bejgli helyett ataif 48 komment

2012. augusztus 31. 06:53 Határátkelő

Bejgli helyett ataif

Egy kis egyiptomi ízelítő ottani országfelelősünktől, avagy Timi elárulja, milyen is a kairói élet Ramadán ünnepének idején. Egy biztos: az önmagukat éheztető, ostorozó muszlimok képe nem feltétlenül felel meg a valóságnak. (A képek nem a szerző fotói.)

kidiszitett utca.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Sokat gondolkodtam, hogy miről is kellene először írni, de végül arra jutottam, hogy maradok első körben az aktuális eseményeknél, mivel ez egy elég különleges időszaka Kairónak minden évben – aztán majd ti eldöntitek legyen-e második meg harmadik kör az itteni élet más témáival kapcsolatban.

A középosztály jól él

Nyilván aki külföldiként él Egyiptomban, az esetek nagy részében talán nem a jobb megélhetés reményében választotta ezt az országot (kiváltképpen nem a közel 15 milliós lakosú, kissé szmogos Kairót), főleg nem az általam ismert itteni magyarok.

Persze a világ minden részéről vannak itt üzletemberek, turizmusban dolgozók bőven és mellékesen megjegyezném, hogy azért nem is élnek itt olyan rosszul az emberek.

Már legalábbis a középosztály. A rezsi, benzinköltség vagy a tömegközlekedés fillérek, a ruházkodásra és az ételre jobban oda kell figyelni, illetve a jó oktatásnak is sokszor elég borsos ára van, de még így is ki lehet jönni a fizetésből és még félre is lehet belőle tenni egy keveset. Azért sajnos még mindig nagyon sokan élnek kritikán aluli körülmények között, de ezt majd talán egy másik post alkalmával bővebben is kifejtem.

Mindenesetre egy fodrász, kozmetikus, autó-, villanyszerelő, festő, és bárki, aki szeret ezermesterkedni, azt hiszem ennyi mekmester között " rongyosra" keresné magát.

Kétféle magyar él itt

Általánosságban elmondható, hogy kétféle Kairóban élő magyarral lehet találkozni: a többség munka, internet vagy egy jól sikerült nyaralás alkalmával itt találta meg a boldogságot egy (többnyire) jóképű egyiptomi oldalán, a másik csoportot pedig a nyelvet elsajátítani óhajtó arab szakos bölcsészek vagy az egyiptológiát illetve régészeti tanulmányokat folytató egyetemisták alkotják.

Továbbá a követségen és a Magyar Házban (mert hát itt ilyen is van ám) is összefuthatunk néhány magyarral.

Hát én félig-meddig a ritka kivételt képezném, mivel első családi nyaralásom alkalmával még kis tinédzserként vettem a fejembe, hogy én egyszer, ha nem is életem végéig, de mindenképp szerencsét szeretnék próbálni Egyiptomban.

Két véglet van szerintem: vannak, akik turistaként itt járva rossz élményekkel térnek haza és nagyon utálják a " koszos" Egyiptomot (pedig sok minden lélegzetelállítóan szép és nagyon érdekes dolgot lehet itt is felfedezni a sivatag közepén. Nagyon szívesen írnék egyszer Kairó látnivalóiról; minden, ami kimarad a turistautak során, illetve ahova egy átlag magyar turista szintén nem jut el, a meseszép Alexandria. Na, hát azt a várost meg össze sem lehet hasonlítani Kairóval).

Másokat (és szerintem ez a többség) meg teljesen magával ragad az emberek mentalitásának pozitív oldala, a nyelv vagy az ország ezeréves kultúrára és történelme. Nos, én az utóbbihoz tartoztam.

Nem ülök otthon

Az álom végül 2 éve megvalósult: pályáztam és meg is kaptam az ösztöndíjat Kairó egyik egyetemére - habár az sem volt sima liba, de hát semmi sem egyszerű, itt meg aztán pláne nem, mint később rájöttem.

Persze nem sokáig élhet egy európai lányka egyedül Egyiptomban, hogy ne venné le a lábáról egy kedves, fiatal ifjú. Így jelenleg az itt élő magyarok többségét alkotó, első számú csoport boldog tagjaként élem a kis életem egyiptomi férjemmel kettecskén.

Mielőtt valaki rögtön temetne, nem kell aggódni, nem ülök otthon a babérjaimon: tanulok, egy angol call centerben dolgozom, illetve időközönként könyveket is fordítok angolról magyarra, de jártam már óvodában és iskolában is angoltanárként.

A jövőre nézve pedig vannak terveink; mi is szeretnénk kicsit világot látni, mint a család többi tagja, de hogy merre visz majd az utunk még nem tudjuk pontosan.

Mi is az a Ramadán?

A legtöbb embernek, már ha van némi fogalma egyáltalán a Ramadánról, a szegény (vagy inkább bolond, fanatikus) muszlimok jutnak eszébe, akik egy hónapon keresztül kínozzák magukat és nem esznek-isznak napközben.

Nos, tény, hogy kell elhivatottság hozzá - de maga Ramadán hava egy különleges időszak Egyiptomban a muszlimoknak, nem-muszlimoknak, egyiptomiaknak és külföldieknek egyaránt.

Nagyon röviden tisztáznám, hogy a Ramadán az iszlám naptár szerinti 9. hónap, tehát 29-30 napból áll a hold állásától függően (idén július 20-án kezdődött és augusztus 18-ig tartott). Ilyenkor a hívők - a vallásosabbak, de az egyáltalán nem vallásos muszlimok is becsületesen tartják - hajnaltól naplementéig nem esznek, nem isznak, nem dohányoznak, nem élnek szexuális életet a házastársaikkal (ez az éjszakára nem vonatkozik, mielőtt bárki pánikba esne), (jobban) kerülik az olyan dolgokat, mint veszekedés, káromkodás, hazudás.

A miértje pedig, mert ez az iszlám vallás egyik pillére, mert a Korán első sorait ebben a hónapban kapta meg Mohamed próféta, illetve ebben a hónapban a nem evés-ivással az ember átérzi (mármint kellene) azon szegény emberek sorsát, akik mindezt napi szinten hónapokon keresztül élik át (sokkal rosszabb körülmények között), így talán nagyobb késztetést érezve arra, hogy segítsen az ember ezeken a rászorulókon.

Mintha minden nap karácsony lenne

Nos, az utolsó része a ramadáni böjt miértjének nem igazán teljesül, már abban az értelemben, hogy ennek a hónapnak minden napja ünnepnap. Olyan, mintha mindennap karácsony lenne a maga nagy családi-baráti lakomáival.

Ugyanis ilyenkor mindenki vendégeket hív, vendégségbe megy, de vendégsereg nélkül is ilyenkor a szakács jobban kitesz magáért a konyhában bevetve minden sütő-főző tudományát és hát az egyiptomiak alapjáraton is hiresek arról, hogy sokat és finomakat egyenek.

Tehát aki azt gondolta eddig, hogy szegény böjtölők, biztos fogynak egy ruhaméretet Ramadán alatt, hát az most tévedett. Sőt!

Ezt inkább sajnálattal írom, mert hát nem a túlzott eszem-iszomságról szól a dolog.

Felkészülés a Ramadánra

Otthon karácsonyra készülve már szeptemberben megjelennek a plázákban a feldíszített karácsonyfák, a Mikulás. Itt is Ramadán előtt már jó pár hónappal elkezdenek az emberek bevásárolni: megjelennek a "Ramadán boltok" az utak mentén, ahol viszonylag olcsón lehet mézédes datolyához jutni és mindenhez, ami szem-szájnak ingere: kesudió, mandula, mogyoró, aszalt gyümölcsök széles választéka, füge...stb.

ramadan bolt.jpg

A szupermarketekben is jó kis akciók vannak, így mindenki megrohamozza a boltokat már hetekkel azelőtt, hogy majd finomabbnál finomabb ételek kerüljenek az asztalra.

A mecsetekre, erkélyekre, ablakokra, pálmafákra és mindenhová, ahova csak lehet, világító fénysorok, illetve Ramadán már-már jelképének számító, „fenusz" névre hallgató lámpás kerül, melyet a kulcstartótól az egészen hatalmas óriásokig, mindenféle méretben lehet kapni szintén az út menti árusoktól. Ezek az otthont díszítik vagy a háztömbök bejáratánál lógnak ünnepi hangulatot varázsolva a forgalmas kairói utcákra így Ramadán idején.

fenusz lampas.jpg

Kairóban nagy keletje van az utcákat róvó, kocsis-kiabálós árusoknak is. Ezidőtájt megjelennek a datolya és kókuszlevet áruló turbános bácsik. Nagyon finom és nagyon olcsó, minden vacsoraasztalnál megtalálható italok.

Hogyan telik egy nap?

Egy átlag egyiptomi család napja ebben az időszakban a következő: még napfelkelte előtt, hajnalban felkelnek, illetve inkább le sem fekszenek, ugyanis itt az emberek amúgy is éjszakai életet élnek. Nem tudom, mennyit alszanak, és hogy bírják ilyen jól, de a legtöbben egész éjszaka fent vannak, tévéznek, interneteznek, társasági életet élnek a barátokkal vagy csak összejön a „kiscsalád" apraja-nagyja.

Na, a tipikus egyiptomi családi életről is tudnék írni egy kisebb regényt, de a lényeg, hogy itt nincs olyan, hogy szent és sérthetetlen pihenési idő: itt a többség nagyon későn fekszik, későn kell ha van rá módja, bárki bármikor beállíthat vendégségbe hozzád mindenféle előzetes bejelentés nélkül, és a mobilod is bármikor csöröghet, Ramadán idején meg pláne számítani lehet telefonhívásra akár hajnali 2-kor is.

Hát én ettől hülyét kapok, úgyhogy én rutinosan már halkítom is le a férjem meg a saját mobilom este. Egyszer csak megtanulják, hogy mikor illő és mikor nem valakit telefonon hívni.

Jön a fool meg a tameya

Tehát hajnalban evés-ivás. Mivel vacsoraidőben igencsak eszik az ember mindenféle finomat, így célszerű valami nagyon lightos dolgot enni, vagy csak inni.

Persze Kairóban ez nem így van: előkerül a fool meg a tameya, a tipikus egyiptomi reggeli: az előbbi finom fűszerezésű főtt babot, míg az utóbbi a török éttermekből jól ismert falafelt takarja.

Nálam először kiverte a biztosítékot, hogy hogyan képes valaki főtt babot enni lepénykenyérrel reggelire, de aztán hozzászokik az ember. Mellesleg tényleg nagyon ízletes, és nagyon sok variációja létezik.

Még a müezzin csengő-bongó hangjának megszólalása előtt lemennek az utolsó falatok, az utolsó korty (igencsak édesre sikeredett) fekete tea és vége. Kezdődik a böjt.

Mint már említettem, kell hozzá motiváció, de egyáltalán nem olyan vészes, mint amilyennek hangzik, még a 40 fokban sem. Persze ilyenkor a napi sportolás a nullára csökken és kicsit talán ingerültebb az ember, de abszolút, minden nagyobb nehézség nélkül kibírható. Én voltam már focimeccsen is Ramadán idején, és ott sem dőlt ki senki a pályán, pedig mindenki tartotta a böjtöt.

Némi bosszúság is akad

Ami az idei Ramadánban nem kis napi bosszúságot okozott, az a folyamatos áramkimaradás és vízelzárás. Persze a nagyokosok arra fogják, hogy mert többet használják az emberek a klímát, de a legtöbben azon a véleményen vannak, hogy ez igenis teljesen tudatos és semmi köze a fogyasztáshoz.

Azt mondják, hogy bizonyos ellenzékiek az új elnök ellen akarják uszítani a népet ezzel. Hát ki tudja mi az igazság, de remélem mindenesetre, hogy az emberek a babérjaikon maradnak Ramadán végén is és nem lesznek megint tüntetések. Ez az, amibe már nagyon belejöttek az elmúlt másfél év alatt. Egész kis Sziget fesztivál hangulat volt a legutóbb, mikor a Tahrir téren jártam. Persze koncertek meg alkohol nélkül, de a sátoros-ottalvós buli része megvolt.)

Igen csak kellemetlen arra ébredni, hogy mindenhonnan folyik a víz rólad és még egy jót sem tudsz zuhanyozni ennek örömére.

De nézzük pozitívan a dolgokat: a vacsorák nagyon romantikusra sikerülhetnek így gyertya- meg holdfény mellett (mert hát legtöbbször mikor is menne el általában az áram, ha nem mikor mindenki az asztalnál eszik).

Az ínycsiklandó lakomák

Az egyiptomiak imádnak enni és híresek vendégszeretetükről, így ebben a hónapban kiváltképp nagy társasági életet élnek: a családok amúgy is mindig összejárnak hétvégente (vagy mint már fentebb említettem, beállíthatnak a hét bármely napján a nap bármely időszakában), illetve nagyon népszerűek még az éttermek, gyorskajáldák is.

És ha amúgy nem lenne terülj-terülj asztalkám egy-egy hétvégi vacsorakor, hát Ramadánban biztos hogy az van. Direkt nem írtam ebédet, mivel az egyiptomiak étkezési szokása külön műfaj. Lehet, csak én vagyok vele így, de én úgy nevelkedtem, hogy reggeli az reggel 10-ig van, ebéd 1 fele és vacsora 6-8 között. Na, itt a reggelit délben, az ebédet 4-5 körül, a vacsorát meg majd 10 és éjfél körül ejtik meg.

vacsora egy egyiptomi asztalon.jpg

Ilyenkor az emberek még több ételt és még finomabbakat készítenek. Nem túl sok fajta fűszert használnak, de az egyiptomi ételek így is nagyon finomak -legalábbis nekem bejöttek.

Tudni kell még, hogy nagyon édesszájúak az itteniek, így ha az otthoni török baklawa valakinek túl édes lenne, akkor amennyiben Egyiptomba látogat, inkább maradjon csak a bevált cukrászsüteményeknél és csak távolról szemlélje a helyi édességeket. De aki szintén extrém édesszájú - mint jómagam - az imádni fogja őket.

Ramadánban a tipikus édesség amúgy az Ataif nevű, vastag tésztájú minipalacsinta, aminek a közepébe mandula-kókuszreszeléket szoktak tenni, vagy datolyát, de bármivel lehet tölteni, majd eredeti recept szerint olajban kisütik és még ezt követően cukros szirupba is belemártják. Jó tömény is, de sütőben is meglehet(ne) sütni, hogy gyomorkímélőbb legyen.

Ataaif sutemeny.jpg

Tiszteletreméltó egyesek segítő szándéka

Két dolgot mindenképp meg kell említenem a ramadáni vacsorával kapcsolatban: naplemente előtt fél - 1 órával a szegények már kiülnek az út szélére vagy az utak közötti kis zöld parkos területen ücsörögnek, ugyanis önkéntes fiatalok járják az utcákat ételt-italt osztogatva a rászorulóknak.

Illetve ha buszon tartózkodsz vagy kocsival hajtasz éppen, mikor a naplementét jelző müezzin hangja megszólal, nem kell aggódni, hogy nem tudod megtörni a böjtöt (tradicionálisan egy pár szem datolyával és vízzel), mert ezek az önkéntesek halomszámra osztogatják a palackos vizet, kisdobozos üdítőket és ha akarod, ha nem, úgyis megállítanak és adnak belőle párat.

Általánosságban elmondható az egyiptomiakról, hogy szeretnek adni. Mindenen osztoznak; ha vesz egy zacskó chipszet az egyik, először mindenképp körbekínálja, de lehet, az egészet odaadja neked. Ha megdicséred a táskájukat, ruhájukat, azonnal neked akarják ajándékozni. Ha megkéred őket, hogy vegyenek már neked valamit, majd te később kifizeted, abból a későbből nem lesz semmi, ugyanis nem engedik majd, hogy kifizesd.

Ha ez fordítva esik meg, ragaszkodnak hozzá, hogy az utolsó piasterig visszaadják a pénzt, ha kell, belenyomják a táskádba.

Ha pedig egyiptomival mennél egyet enni a plázába, a legjobb már az elején kikötni, hogy te angolosan fizetsz, (vagyis te a tiedet, ő meg az övét), mert tuti ő fizetné ki az egész ebéded árát.

A bebszi és a bizza

A legjobb sztorim ezzel kapcsolatban mikor mentem a mikrobusszal és egy középkorú hölgy ült mellettem, aki épp kibontani készült a Pepsijét (itt mindenki ezt issza).

Én még csak nem is ránéztem, hanem a mellette levő ablakon néztem kifelé, de ő rögtön megkérdezte, hogy kérek-e egy kicsit a bebszijéből. (Ugyanis az arab nyelvben nincs 'p' hang, azt a 'b' helyettesíti. Igy lesz a pepsiből bebsi, a pizzából bizza és még sorolhatnám. Nagyon mulatságos néha! ) És ezt még elismételte kétszer, hogy biztos nem kérek-e.

Ramadánkor az üzletek is később nyitnak, főleg a kajáldák, és csak hajnalban zárnak.

Külön sorozatok a tévében

Az egyiptomiak a vacsora után vagy a mecsetbe mennek, vagy leheverednek a tv elé, mert itt is a legtöbb népszerű csatorna ünnep idején külön ramadáni sorozatokkal, családi programokkal csábítja a nézőket - ugye most lehetett az olimpia eseményeit is nyomon követni -, vagy pedig kimozdulnak kicsit a klubokba.

(Na, nem olyan klubok ezek, hanem sportklubok kávézókkal, éttermekkel, gyerekeknek játszótérrel, mindenféle sportolási lehetőséggel, akár medencével... stb. Szinte mindenki tagja egy ilyen klubnak, a tagságit egyszer kell kifizetni, de nem olcsó mulatság.)

Egyiptom lakosságának 10%-a kopt keresztény. Tapasztalataim szerint általában jól megférnek a muszlimok és a keresztények egymás mellett a hétköznapokban. Nem túlságosan barátkoznak egymással, de ha arra kerül a sor, nagyon kedélyesen el tudnak csevegni politikáról, a napi dolgokról, bár inkább megtartják egymás között a tisztes távot.

Ilyenkor Ramadán idején habár a keresztények nem böjtölnek, de mindenképpen toleránsabbak. Megtehetnék, de a legtöbben szolidaritásból nem esznek - isznak nyilvános helyen.

Ramadán végi ünnep

Zárásképpen mindenképp még megemlíteném a Ramadán végét jelentő tényleges ünnepnapot.

Aki egy kicsit is vonzódik a Közel-Kelethez és épp Kairóban jár, biztosan nagyon varázslatosnak fogja találni ezt a napot, főleg a hajnali, kora reggeli órákat.

Ugyanis hajnaltól napfelkeltéig egész Kairó „énekel": az összes mecsetből (amiből van egy pár) szól a müezzin hangja: Allahu Akbar, Allahu Akbar (Isten a leghatalmasabb).

Ezt követően van egy rövid ima, majd megkezdődik a három napon át tartó család – rokon – szomszéd – ismerősök – kutya - macska maratonlátogatása.

Tipikus ünnepi édesség ilyenkor a teás süti (végre valami mérsékelten cukrozott édesség a sok cukorpók között), melyet a háziasszonyok saját kezűleg gyártanak.

Ilyenkor, szintén a karácsonyhoz hasonlóan, a gyerekek ajándékot vagy egy kis költőpénzt kapnak a szülőktől, nagyszülőktől.

Mi férjemmel bevezettük, hogy egymást is megajándékozzuk, így nem vész el teljesen az otthon megszokott karácsonyi hangulat. De nem mi vagyunk az egyetlenek, akik ilyenkor meglepik szeretteiket valami aprósággal.

Hát így telnek jelenleg a napok itt Kairóban: ünnep van, ajándék van, család van, boldogság van - csak itt fenusz lámpással, feldíszített mecsetekkel, datolyával és bejgli helyett ataif süteménnyel."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyiptom Kairó Ramadán országfelelős

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr684743118

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ha hétvége, akkor csülökre család! 2012.08.31. 12:00:49

Na, jól melléfogtál, ha azt hitted bográcsozás lesz a téma. Ámbár nem is rossz ötlet, amíg rontjuk az ingatlan jelenlegi arculatát, elrotyogna egy kis ebédnek való. Gyújtós úgyis mindig van, már megint emelkedik a kazal, Isten bizony ezek a növényi nye...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mommmmo 2012.08.31. 07:38:55

Erdekes cikk:) ala tudom tamasztani, muszlimok nagy resze tenyleg szepen gombolyodik a nagy bojt alatt, utanna kezdodhet a fogyokura.
Viszont a nagy ejszakai elet miatt iszonyat almosak napkozben, volt olyan kolleganom aki siman elaludt az irodaban:)

naan 2012.08.31. 09:58:28

Hu, nagyon klassz hangulatot varazsoltal ide, a kv-m melle. Mennek is azonnal.... :)

think different 2012.08.31. 10:41:23

Nem sok muszlim ismerősöm van az tény (pár török exosztálytárs, egy gyönyörű iraki lány és két iráni történész srác), de szerintem ők nem foglalkoznak a Ramadánnal - kajáltam is velük munkaszünetben a böjt alatt.

Ellenben van pár srác, akik nagyon gazdag araboknak dolgoznak, mint biztonsági őr, testőr vagy sofőr és ők mindig mesélik, hogy számukra is karácsony ez az időszak: rengeteg ajándékot, plusz pénzt és kaját kapnak. Egyszer láttam egyik srác autójának a csomagtartóját nyitva lakomáról hazafelé. Abból, ami ott volt egy kisközségi ABC-t egy hétig működtetni lehetett volna:)
Ez olyan "maradék" volt, amit egy középosztálybeli budai lakos sem engedhet meg magának, mint karácsonyi nagybevásárlás és kidobták volna, ha a lengyel srác nem viszi el.

Javorka (törölt) 2012.08.31. 10:51:22

Jo regen tortent, hogy Libiaban jartam Ramadan idejen. Szamomra nem volt pozitiv elmeny.

De orommel olvasom, hogy az arabok sem mind egyformak. Egyiptomtol pedig el is varhato, hogy nyitottan es baratsagosan alljon hozza az "idegenek"-hez. Szivesen turistaskodnek ott. :)

Yasmin5 2012.08.31. 11:24:51

Nagyon örülök neki, hogy ilyen pozitív írás jelent meg a Ramadanról. Kicsit megijjedtem mikor megláttam a főcímet, csak remélni mertem, hogy hiteles írást fogok olvasni egy olyan embertől, aki érti is a böjtöt. Algériában is úgyanilyen az ünnep, még az áram- és vizkimaradások is :)

venator 2012.08.31. 11:33:41

nem evés=böjt?
hazudás= hazugság? :)

"Egy biztos: az önmagukat éheztető, ostorozó muszlimok képe nem feltétlenül felel meg a valóságnak."

Megfelel a valóságnak, csak azt a síita muszlimok csinálják egy másik ünnep alkalmával.

"Megtehetnék, de a legtöbben szolidaritásból nem esznek - isznak nyilvános helyen."

Ez lehet, hogy Egyiptomban így van, de keményebb helyeken nem érdemes megpróbálni. Nem csak borzasztóan udvariatlan, hanem elég kockázatos is lehet.

Amúgy az arab világ tényleg borzasztóan érdekes és nagyon vendégszeretőek. Mi egy pár órás ismeretség után már vacsorára voltunk hivatalosak.

Én Jordániát szerettem meg nagyon, még nézegettem is eladó házakat, de reális esélye azért kevés van. Marad a turistáskodás....

Zuiro · http://zuiro.blog.hu 2012.08.31. 11:47:44

Jó kis cikk volt, remélem lesz még folytatás :)

christophe 2012.08.31. 12:29:59

''még napfelkelte előtt, hajnalban felkelnek, illetve inkább le sem fekszenek, ugyanis itt az emberek amúgy is éjszakai életet élnek. Nem tudom, mennyit alszanak, és hogy bírják ilyen jól, de a legtöbben egész éjszaka fent vannak, tévéznek, interneteznek, társasági életet élnek a barátokkal ''
Ezzel az gond,hogy amikor kulfoldon èlnek ugynezt csinàljàk(algèriaiak)Lyonban rovid ideig olyan helyen laktam ahol voltak pàran,1honapig nem sokat pihentem,amit azèrt nem tudok elfogadni,mert amikor èn voltam egy mecsetben elfogadtam az O szokàsaikat,pl levettem a cipomet.Termèszetesen a sajàt orszàgukban ugy unneplik a ramadànt,ahogy szeretnèk,ha oda megyek termèszetesen alkalmazkodok hozzàjuk...

Pernilla 2012.08.31. 12:39:30

Nagyon tetszett a cikk, pedig nem vágyódom egyáltalán Egyiptomba.
Ezt a Ramadán idején esti zabálásokat már máshol is hallottam, hát...:) Nem látom így semmi értelmét az egésznek, de gondolom ez már inkább csak a kultúra része, minthogy komoly vallási tartalom lenne mögötte.
Meglepő ez a szokás, hogy mindent neked akarnak adni, kifizetni helyetted, stb., de megértem, hogy ez egy idő után inkább idegesítő lehet :)

venator 2012.08.31. 12:46:20

@Pernilla: A Ramadán az iszlám öt pillérének egyike, ilyetén formán komoly vallási tartalom van mögötte. :)

PeDro 2012.08.31. 13:52:16

Nagyon erdekes cikk. Orulok, hogy te jol erzed magad ott es jol mennek a dolgaid. :-)
Nagyszuleim letek masfel evig Kairoban, a nagyapam mernok volt az Ikarusznal, ugy kerultek ki. Sok erdekesseget meseltek rola, nagymamam nagyon szerette a helyet.
Azarabok valoban baratsagosak es segitokeszek, de nem mindig. a vallasi tolarnacia peldaul nem nagyon jellemzo rajuk. Meg egymassal szemben sem.

magyarlanykairoban 2012.08.31. 14:00:58

@Pernilla: igen, a bojt lenyege nem a zabalas, ahogy fogalmaztal, de ez sok csaladnal atcsapott sajnos ebbe. persze sok a kivetel, de en sajnos ezt lattam egy atlag egyiptomi csladnal. bar azert hozzateszem, hogy altalaban nezve ha vendegsegbe megyunk, nyilvan tobb a kaja mint egy atlag nap, van leves, tobbfele fotetel, salata, desszert....es mivel Ramadanban sokat vendegeskednek....hat ez a kovetkezmenye. nem feltetlen ehes ilyenkor az ember, sot! de olyan finomsagok vannak az asztalon :) de nekem az tetszik, hogy nem feledkeznek meg a szegenyekrol, mindenkirol gondoskodnak, hogy legyen mit enni-inniuk, ahogy irtam is.

magyarlanykairoban 2012.08.31. 14:10:48

@venator: hol erted, hogy kemenyebb helyeken? hol peldaul? en nem is hallottam ilyenrol meg. nem tudom, ha valaki nem muszlim, nyilvan nem tartja a bojtot. persze kedves gesztus, ha szolidalitasbol nem esznek a muszlimok elott, de szerintem nem kotelesseguk, hiszen megvan a miertje a bojtnek. lehet ezzel csak en vagyok igy, aki Europaban nevelkedett, hogy engem abszolut nem zavar, ha valaki eszik iszik elottem Ramadankor. de meselj, merre jartal meg Jordanian kivul?:)

Dalmi11 2012.08.31. 14:14:49

Nagyon érdekesen írsz Kairóról.Teljesen szakértő vagy a témában.Tetszett,ahogy bemutatod,hogy más népek kultúrája mennyivel másabb,mint a miénk,vagy az xy országé.És hogy egy középszinten élő muszlim magyar,mennyire megtalálja a kintiekkel a kapcsolatot,a bőrszín vagy a származás ellenére.
Nekem is van egy testvérem,aki kiment Egyiptomba,szintén egy fiú miatt és most boldog ott kint.Ő azt mondta,nem lehet minden arabra azt mondani,hogy muszlim.És teljesen igaza van.
Nagyon aggaszt,hogy olyanokat hallgatok már évek óta a családban az arab vallásról,ami nekem nem tetszik.Például a kendő viselete.Szeretném,ha lenne egy írásod a vallás kötelezettségeiről.

mommmmo 2012.08.31. 14:15:49

Jajah, itt az emirsegekben olyan 10 ezer forintnak megfelelo penzbirsagot is racsesznek az emberre, ha nyilvanosan eszik... Egyszer en is elfeledkeztem magamrol, es ragoztam, de inkabb ramszoltak, ahelyett, hogy hivtak volna a rendort.

venator 2012.08.31. 14:24:42

@magyarlanykairoban: Sajnos nem jártam annyi helyen, amennyin szerettem volna. :)
De mondjuk nem ennék nyilvánosan Ramadán idején az Emírségekben, Szaud Arábiában és mondjuk Iránban sem nagyon.

@Dalmi11:

"Ő azt mondta,nem lehet minden arabra azt mondani,hogy muszlim."

Így is van! :) Vannak például keresztény arabok, de például az irániak muszlimok, de nem arabok!

venator 2012.08.31. 14:31:32

@Dalmi11:

"Nagyon aggaszt,hogy olyanokat hallgatok már évek óta a családban az arab vallásról,ami nekem nem tetszik.Például a kendő viselete."

Ez ugye nem komoly? Manapság ugyan már nem így van, de száz éve még minden faluban kendőt hordtak az asszonyok Magyarországon is és senki nem sajnálta őket. Nem is volt miért...

magyarlanykairoban 2012.08.31. 14:35:07

@venator: nem beszelve a nem arab muszlimokrol. meg tobben is vannak, mint az arabok. Oke, Irant meg Szaudit gondoltam, de Emiratusok? Pedig ott sok a kulfoldi, nem? hm, furcsa.

Jolika neni a szomszedbol 2012.08.31. 14:47:37

@magyarlanykairoban:

En is egy muszlim orszagban elek (GCC), nalunk kifejezetten nem ajanlatos Ramadan idejen meg nekunk sem enni, inni, dohanyozni, ragozni, hangosan zenet hallgatni nyilvanos helyeken. A ferjem cege egesz Ramadan alatt korlevelekben hivta fel a figyelmet erre, hogy nehogy valaki megfeledkezzen rola.

mommmmo 2012.08.31. 15:03:38

Itt fontos, hogy az orszag muszlim jellege megmaradjon, tehat otthon azt csinalsz amit akarsz, de nyilvanos helyen nem.

2012.08.31. 16:20:49

Nagyon erdekes poszt, engem tobbek kozott az erdekelne, lehet-e elni, dolgozni Egyiptomban ha nem beszelsz arabul, illetve atlagosan mennyi ido alatt lehet a nyelvet jol megtanulni. Nekem mind a nyelv, mind az iras nagyon neheznek tunik ranezesre.

Pernilla 2012.08.31. 16:54:53

@venator: igen, tisztában vagyok vele, hogy az öt alappillér egyike. Azt hiszem rosszul fogalmaztam meg, szóval nem arra gondoltam, hogy nincs mögötte vallási tartalom, hanem arra, hogyha tényleg annyira komolyan vennék a Ramadán vallási tartalmát, akkor nem zabálnák halálra magukat minden napnyugta után. Gondolom az igazán mélyen hívők nem is teszik ezt.

magyarlanykairoban 2012.08.31. 17:37:33

@Mirjam2: a posztban emlitettem, hogy aki villanyszerelo, festo, asztalos,....az siman tudna vele mit kezdeni itt, mert tenyleg a legtobben itt pocsek munkat vegeznek. Mi vettuk a lakasunkat, mar csempezve meg festve volt, de ismeroseim, akik pl. csempeztettek, polcokat szereltettek fel, mind arrol szamoltak be, hogy pocsek munkat vegeznek es minden percben felugyelned kell oket, mert siman vizmero nelkul( szerintem nem is ismerik) ferden folrakjak neked a polcokat, vagy mindenfele folia nelkul elkezdenek neked festeni es ossze mazolnak mindet. Tovabba sajat nem tul kellemes elmenyem van a fordaszokkal, es a szaboval kapcsolatban is. ugyanis itt aki ketkezi munkas, az nem tanulja -tudtommal sehol.- hanem ellesi a " mesteretol a szakmat". pl. en nem tudok fodrasziskolaral, illetve ha van is, az onnan kikerultek horribilis aron dolgoznak, normal ember szamara megfizethetetlenek. szoval persze, van ugyes ezermester itt is, csak jol utana kell nezni, mindenkepp ajanlas alapjan kell keresni az illetoket. szoval aki ketkezi munkat vegez, azt szivesen varjuk, szerintem nagyon ertekes lesz itt! en komolyan elgondolkodtam, hogy ki kene tanulni otthon a fodrasz szakmat es nyitni itt fodrasz szalont :D
minden masodik egyiptomi mernok, a tobbi meg orvos :D nah jo nem ennyire sarkosan, de ez a ketto itt rettento kello szakma, szoval beloluk van eleg.
Siman lehet talalni munkat ugy, hogy nem beszeled az arabot. sok a nemzetkozi ceg, szoval a sajat szakmadban is el tudsz helyezkedni szerintem konnyen, csak beszelj nyelveket. Indulaskeppen call centerben biztos tudsz munkat talalni mint sales agent, customer service,... - meg jobban is fizetnek, mint az ovodak, iskolak. angol, nemet, franciat ha beszelsz, nyert ugyed van.vannak kisebb cegek ,de olyanok is mint Vodafone, Orange, Teleperformance,.... tovabba a nemzetkozi iskolak mindig varjak a kulfoldieket, es itteni viszonylatban jol lehet keresni vele. nemzetkozi suliban kernek diplomat, de nem kell hogy tanari szakon vegezz, lehet barmilyen diplomad ,csak legyen es jol tudd az adott nyelvet. a legkellendobbek az angol, francia, nemet, ilyen sorrendben. a nemzetkozi sulik amerikai tipusuak. ovodakba is mehetsz, oda diploma sem kell, persze a fizetes is kevesebb.
es persze van meg a turizmus, idegenvezetes,szalloda, etterem, bar talan az inkabb Hurghadan es Sharm el Sheikhen van.
Az arabbal az a helyzet, hogy amit altalaban arab nyelvkent fosulin, nyelvsulikban tanitanak, az az irodalmi arab, ami tok jo az ujsag, a konyvek, vallasi eloadasok, politikai hircsatornak megertesere, de az utcan nem azt beszelik. bar nyilvan sok esetben megegyezik egy egy szo, max a kiejtese kicsit masabb az eredeti irodalmi arabenal. illetve az egyiptomi dialektusban sokmindent nyilvan leegyszerusitenek. en 14 evesen tanultam meg az irast, olvasast, ugy remlik 1 honap volt es persze a folyekony olvasashoz tobb ido es sok gyakorlas kell. a nyelvtana az arabnak nagyon logikus, de sok szabalyra kel legyszerre figyelned. tovabba a legfantasztikusabb benne- nemcsoda hogy az arabok hiresek a kolteszetrol, tenyleg a szavak mesterei- hogy olyan szavaik vannak, amit a magyarral vagy angollal csak korulirni lehet, de arra a szora nincs konkret magyar szo, tul osszetett. ez megneheziti a tanulast, de ugyanakkor nagyon erdekesse teszi a nyelvet szerintem.
szoval gyorsan meg lehet tanulni ,en fel evet tanultam intenziven itt suliban, az irodalmi arabot, majd ezzel az alappal gyorsan megy az egyiptomi dialektus megtanulasa. jelenleg a beszelgetesek 90 szazalekat megertem, beszelni is tudok, de azon van meg mit fejleszteni :)
szoval nem olyan veszes, mint amilyennek latszik :):) van ket nehez betu, amit magyaroknak nehez kiejteni, de siman megtanulhato :) de szeretnek majd ezekrol reszletesebben is irni a jovoben.

NIKI LAURA 2012.08.31. 17:48:05

Sok éves tapasztalat alapján a következő a helyzet:

Egyiptom,É-afrika a kis testi hibával és kihivásokkal küszködő nagy darab -combos,fenekes,hasas-hölgyek terepe.

Csinos,vékony nőket nem lehet látni,csak turistákat!
Az ottani férfiak imádják a testeseket,söt csak azok az "értékek"!!
Viszont-valljuk be-europában minden pasi kerüli az ilyen nőket,illetve csak titkos(perverz)kapcsolatokba tudják elképzelni,de egy sem vállalja fel őket!(nagy kofferbe jó pakolni,de ciki utazni)
Elutaznak nyaralni Egyiptomba,ahol a szó-szoros értelmébe kinyalják a feneküket,bókolnak,jól tartják őket!
Ők teljesen elkábulnak a "nagy"férfitől,hisz velük senki sem bánt igy itthon,hát ezért mennek az itthoni hölgyek É-Afrikába,és a legtöbbje haza is jön!!

magyarlanykairoban 2012.08.31. 18:04:03

@NIKI LAURA: Tenyleg tobb a vastag lanyka, de pl a cegnel ahol dolgozom naagyon sok a vekony, egyiptomi lany, es msot mar a fiatalabbak is kezdenek jobban odafigyelni az alakjukra, mozogjanak,... ha itt elsz, jo sok vekony lannyal fogsz talalkozni :) Es hogy racafoljak arra, hogy csak a nagydarab lanyokat szeretik az egyiptomi fiuk, hat en sem vagyok meg a kozeleben sem a husos kategorianak es nem is lehetek :D es a csaladunkban a lanyok tobbsege egyiptomi es egyaltalan nem a testes fajtabol. szoval ugy erzem, ez is egyenfuggo.
es hogy haza is mennek a lanyok....hat lehet hogy mennek haza paran, de nagyon sok magyar no- egyiptomi ferfi parost ismerek, akik boldog hazassagban elnek. inkabb azt mondanam, hogy Egyiptombol mennek el ( egyutt) UK-ba, Magyarorszagra, mashova, mert a magyar lanynak nem jon be az egyiptomi elet. Nah ez surubben elofordul.
De igazat adok, hogy az egyiptomi ferfiak- folegg a turistaovezetekben- tudjak am szediteni a naiv europai lanyokat rendesen. ezt sokan negativan elik meg, de azert van sok europai no, akik kifejezetten elvezik es ki is hasznaljak ezt a helyzetet! szoval itt is meg ott is van hunyo :)

Rg 2012.08.31. 18:35:00

Az egyiptomi kollégám tök rendes,pont olyan vendégszerető,mint ahogy a posztoló írta.Mikor megszületett a lányom,egy fél kecskét ajándékozott nekünk,hogy csináljunk bulit a gyerek tiszteletére.:)
Többször voltam már náluk vendégségben,legelőször azért,mert meg akarták köszönni,hogy segítettem nekik (mikor idejött a kolléga én hurcoltam körbe minden hivatalba,később meg én voltam a kapcsolattartó a gyerekeinek az oviban és az iskolában),na hát kb ez a karácsony van érzésem volt a roskadásig rakott asztaltól,pedig ugye ez csak egy szimpla vacsora volt,semmi Ramadán.
Az is igaz,hogy mikor Ramadán van,sose eszünk-iszunk mi sem a kolléga előtt.Karácsonykor meg ő is kellemes ünnepeket kíván.Egyszer még pókereztünk is vele,de nem lehetett játékzsetont használni,mert a szerencsejátékot tiltja a Korán,így földimogyoróval helyettesítettük a zsetont (mert akkor már nem szerencsejáték,hanem just for fun),amivel csak annyi volt a gond,hogy erősen fogyott játék közben.:D
Egyszer hozattunk vele valamit Pestről az african shopból,de nem akarta elfogadni az árát hosszas könyörgés után sem,úgyhogy sütöttem egy abszolút sertésmentes süteményt thank you jelleggel,na azt hazavitte a gyerekeknek.
Szóval tök jó a poszt,teljesen ugyanezt tapasztaltam én is kicsiben.:)
Mindemellett minden tiszteletem a posztolóé,mert számomra az iszlám annyira idegen,hogy tuti nem tudnék áttérni rá,de még férjnek sem választanék muszlim férfit.Az viszont érdekelne legalább egy komment erejéig,hogy milyen volt a randizós időszak,mert amit a kolléga mesélt az számomra elég bizarrnak tűnik...

magyarlanykairoban 2012.08.31. 19:21:57

@Rg: @Rg: csak fel kecsket? a masik felet lesporoltak?:)
Hat igen, csak hosszas ratukmalas utan tudod nekik odaadni a penzt, ha kertel toluk valamit. Mindig azt mondjak, hogy maaajd legkozelebb meg te fizeted. de mikor " legkozelebb" lesz, akkor is o akar fizetni. En ezt nem tudom es nem is szeretnem megszokni.
kerdesedre valaszolva, hogy hogyan is ismerkednek itt az emberek szinten egy posztba szeretnem kifejteni, mert ez is egy erdekes dolog, teljesen mas egy atlag, magyar ismerkedesi modnal. persze valaki igy valaki ugy, a lenyeg, hogy egy atlag egyiptominal fontos a csalad. tehat olyan nincs hogy kihagyjuk aput meg anyut az ismerkedesi fazisban es majd mikor mar mindent lerendeztunk, utana kozoljuk, hogy osszehazasodunk. nyilvan egyutt eles sincsen, legyen az illeto vallasos vagy kevesbe vallasos, (vagy egyiptomi kereszteny akar). tehat a csaladok is ismerkednek egymassal, nagyon fontos, hogy apuka meg anyuka is elfogadja a ferjjeloltet illetve felesegjeloltet es annak csaladjat. de ez nagyobb tema, kitesz egy posztot :)

otthon mindenki nehezen ismerkedik. itt vegigmegy a csalad, baratok, ismerosok kozott, hogy az xy lanya vagy fia hazasodni szeretne, es keresnek neki valakit. addig jonnek a kerok, amig meg nem talalja az illeto azt, aki a legjobban hozza illik. van aki viszonylag rovid ido alatt donti el a hazassag kerdeset, par talalkozas utan, de van, akinel ez honapok, evek. az utobbi azert viszonylag ritka, hogy evek teljenek el csak ismerkedessel...altalaban ha szimpatikusak egymasnak, akkor eljegyzik egymast par talalkozas utan ( bar ez sok mindent meg nem jelent) , majd mondjuk egy fel evre, evre ra osszehazasodnak, ha az ido alatt is minden rendben megy kozottuk.
nekem kicsit mas a tortenetem :)

2012.08.31. 19:54:25

@magyarlanykairoban: Nagyon koszonom a reszletes es hasznos valaszt! Sok boldogsagot neked a tovabbiakban, es remelem meg fogsz jelentkezni maskor is - nagyon erdekes, jol megirt poszt.

magyarlanykairoban 2012.08.31. 19:57:37

@Mirjam2: nagyon koszonom es nagyon szivesen :)

venator 2012.08.31. 20:50:26

@Pernilla: Őszintén szólva nem tudom, hogy mennyire tudnak sokat enni, de 10-12 óra után amit étlen szomjan töltenek, el tudom képzelni, hogy komoly mennyiség megy le.

Én inkább úgy képzelem, hogy olyasféle ünnepi hangulat lehet éjszakánként, mint nálunk karácsonykor. Hiszen napnyugtakor vége a böjtnek, mindenki megkönnyebbül.

Ráadásul rá sem gyújthatnak egész nap, ami igazi büntetés lehet egy közel-keleti férfinak. Ott kis túlzással még a szülőszobában is rágyújt a boldog apuka.

(Mi jártunk úgy, hogy a taxisunk kannázta a szaudi csempészbenzint a kocsiba és közben lógott az égő cigi a szájából. Amikor szóltunk, hogy ez így eléggé kockázatos, csak nevetett és azt mondta, hogy: ins'Allah nem lesz semmi gond. Mintha ez a negyven fokban párolgó benzint érdekelte volna. :DD)

AnaMi 2012.08.31. 20:54:43

@magyarlánykairoban:Élvezettel olvastam a cikked, évek óta járok Kairóba, 2-5 hónapot töltök kint, és nagyon hasonló tapasztalataim vannak. Szerelmes vagyok Kairóba, de sok felé megfordultam az országban. A lehető legegyszerűbb életet élem , egyszerű emberek között.Úgy is mondhatnám a szegény negyedben, de ,, nem ez a lényeg. Meg akarom ismerni a lehetőségeket, a kényelmes, gazdag, vagy a kicsit szerény körülményeket is. Nem beszélek arabul, de pár szót már megértek, és nagyon tanulékony vagyok. Minden erőmmel azon vagyok, hogy a maradék életem e bámulatosan össze-vissza városban élhessem le.

AnaMi 2012.08.31. 20:56:48

Élvezettel olvastam a cikked, évek óta járok Kairóba, 2-5 hónapot töltök kint, és nagyon hasonló tapasztalataim vannak. Szerelmes vagyok Kairóba, de sok felé megfordultam az országban. A lehető legegyszerűbb életet élem , egyszerű emberek között.Úgy is mondhatnám a szegény negyedben, de ,, nem ez a lényeg. Meg akarom ismerni a lehetőségeket, a kényelmes, gazdag, vagy a kicsit szerény körülményeket is. Nem beszélek arabul, de pár szót már megértek, és nagyon tanulékony vagyok. Minden erőmmel azon vagyok, hogy a maradék életem e bámulatosan össze-vissza városban élhessem le.

AnaMi 2012.08.31. 20:58:25

@magyarlánykairóban:Élvezettel olvastam a cikked, évek óta járok Kairóba, 2-5 hónapot töltök kint, és nagyon hasonló tapasztalataim vannak. Szerelmes vagyok Kairóba, de sok felé megfordultam az országban. A lehető legegyszerűbb életet élem , egyszerű emberek között.Úgy is mondhatnám a szegény negyedben, de ,, nem ez a lényeg. Meg akarom ismerni a lehetőségeket, a kényelmes, gazdag, vagy a kicsit szerény körülményeket is. Nem beszélek arabul, de pár szót már megértek, és nagyon tanulékony vagyok. Minden erőmmel azon vagyok, hogy a maradék életem e bámulatosan össze-vissza városban élhessem le.

AnaMi 2012.08.31. 21:00:13

@magyarlanykairoban: Élvezettel olvastam a cikked, évek óta járok Kairóba, 2-5 hónapot töltök kint, és nagyon hasonló tapasztalataim vannak. Szerelmes vagyok Kairóba, de sok felé megfordultam az országban. A lehető legegyszerűbb életet élem , egyszerű emberek között.Úgy is mondhatnám a szegény negyedben, de ,, nem ez a lényeg. Meg akarom ismerni a lehetőségeket, a kényelmes, gazdag, vagy a kicsit szerény körülményeket is. Nem beszélek arabul, de pár szót már megértek, és nagyon tanulékony vagyok. Minden erőmmel azon vagyok, hogy a maradék életem e bámulatosan össze-vissza városban élhessem le.

magyarlanykairoban 2012.08.31. 21:03:17

@venator: mivel ossze van szukulve a gyomrod, nem igen megy le sok elso korben. de hat olyan finomsagok vannak az asztalon, hogy nem lehet neki nemet mondani :):)

nah igen, erdekes, hogy amugy tiltott dolog lenne a dohanyzas ( es most kiakasztok mindenkit, a vizipipa is elvileg ebbe a tortenetbe tartozna) es megis nagyon sokan ragyujtanak. utcan, buszon en meg dohanyzo novel nem talalkoztam, de etteremben illetve a munkahelyemen a teraszon is lattam mar dohanyzo not. de tenyleg nagyon zavaro, hogy tele van a mikrobusz, es amugy ott van a busz oldalan jo nagy matricaval feltuntetve, hogy tilos a dohanyzas, de azert a bagazsbol ketten minimum ragyujtanak, elukon a soforrel :S

venator 2012.08.31. 21:07:39

@magyarlanykairoban: Keleti ember nincs meg cigi nélkül, bárhol, bármikor, bármit elszívnak. :)) Eszméletlen figurák.....

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.08.31. 23:25:25

Nekem szír barátaim voltak itt Indiában. Egy rajzfilmes cégnél dolgoztak vezetőkként. Ők egészen konkrétan Ramadamkor nappal aludtak, éjjel dolgoztak. Egyszerű volt, mert az összes alkalmazottjuk muszlim volt.

Itt egyébként Ramzannak is hívják, nem tudom, hogy ez máshol is megjelenik-e. Tavaly még nagyon keveset tudtunk erről az egészről, hogy mi az az Eid Mubarak, hogy miért hoz haza a gyerek papírlámpást az oviból, de így másodszorra már tisztább a kép :-)

Még az első Ramzanunkkor megálltunk egy pékségnél valamit ételért. Valahogy nem tudatosult, hogy mindezt már muszlim részen tettük, de már arra sem emlékszem, hogy egyáltalán tudtuk-e hogy Ramzan van... és jól elkezdtünk enni az utcán. Egy kedves úr 3 gyermekkel szólt ránk, hogy őt nem zavarja, hogy eszünk, de gondoljunk a gyerekeire... mindezt persze mosolyogva. Mi meg persze a föld alá süllyedve, sűrű elnézéskérések közepette elrejtettük az ételt és eltűntünk gyorsan.

magyarlanykairoban 2012.09.01. 00:19:06

@Pere Viki: Talan ez valami helyi dialektus, hogy elharapjak a d-t es lesz belole z? a szirek mondtak igy hogy Ramzan vagy indiaiak? mert eeletemben nem hallottam meg ezt a verziot :)
Akkor ti is sokat unnepeltek, meg tobbet mint mi ezzel a jo kis kulturalis, vallasi kavalkaddal: hinduk, muszlimok, keresztenyek es meg ott vannak a nemzeti unnepek is :)

Rg 2012.09.01. 09:27:00

@magyarlanykairoban:
Azért csak egy felet,mert a másik felét a saját gyerek bulijára vágták,akkor múlt 1 éves a kiscsaj.:)

LittleG (uk) 2012.09.01. 11:25:55

@mommmmo: Hát ez jó, muszlim országokban tégy úgy, mint a muszlimok, hogy az ő országuk jellege ne sérüljön. És mi van a fordított helyzettel, mikor muszlim közösségek élnek nem-muszlim országokban? Ők is vigyáznak a befogadó ország jellegére?

A különbség szerintem amiatt van, hogy az előbbi szigorú és büntet a kihágásért, az utóbbi meg nem.

Pere Viki · http://indiapass.blog.hu 2012.09.01. 14:18:01

@magyarlanykairoban: Na, hogy a szírek hogy mondták, arra már nem emlékszem, de a Wikipédián ránéztem a Ramadan címszóra, ahol a következőt találtam a kiejtést illetően: Arabic: رمضان‎ Ramaḍān, IPA: [rɑmɑˈdˤɑːn];[variations] Persian: ‎ Ramazān, Ramezũn; Urdu: Ramzān; Turkish: Ramazan.

Ezek szerint előfordul ez a Ramzan dolog máshol is. De itt is mondják így is, úgy is.

Ember legyen a talpán, aki ezt a sok ünnepet fejben tudja tartani :-) főleg, hogy több ünnep is vagy holdnaptár függő, vagy csupán nem a Gergely naptár szerint határozzák meg, hanem a helyi naptárat használják. Keralában például a malayalam naptár szerint 1188-at írunk éppen, és most volt Újév :-)

magyarlanykairoban 2012.09.01. 14:26:07

@Pere Viki: aha, akkor igy mar mindjart erthetobb a Ramazan :)

Ennyi unnep mellett dolgoznak is az emberek? :)
Itt is, msot kereszteny unnep van, most muszlim unnep, most nemzeti unnep, most ezert msot azert nincsen munkanap..jah, es nem is kell bepotolni:D:D
( illetve egyes boltok, fodraszat, papiroroszer, zoldseges,...stb. talalomra dolgoznak. egyik nap 10kor nyitnak, masik nap ki sem nyit, harmadik nap mar delben bezar :D te meg talald ki mikor menj :)

2012.09.01. 18:57:28

@magyarlanykairoban: Törökorszagban Ramazan. Mi voltunk többször etteremben a böjt alatt napközben, sokkal kevesebben voltak, de azert üres nem volt egyik sem... :)

magyarlanykairoban 2012.09.01. 19:05:13

@PetraBee: Nah igen, Torokorszag meg europaiasabb, mint Kairo :)

Gerry. 2012.09.02. 15:44:18

Nagyon jo kis osszefoglalo, egyes helyeken jokat mosolyogtam, (bebszi, pl. ez tenyleg igy van, de az embernek idobe telik megszokni), viszont a koptokat erinto reszeknel enyhe rozsaszin kodot veltem felfedezni.

"Tapasztalataim szerint általában jól megférnek a muszlimok és a keresztények egymás mellett a hétköznapokban"

Jol megfernek, csak eppen Egyiptom allami szinten es kokemenyen diszkriminalja a koptokat...egyebkent jol megfernek, csak eppen tavol allnak attol, hogy teljes jogu allampolgarok legyenek. Mondjuk a koptok jo reszenek ugyis mindegy, iszonyatosan szegenyek, de ez az egyiptomi lakossag nagy reszere is igaz, persze.

"Megtehetnék, de a legtöbben szolidaritásból nem esznek - isznak nyilvános helyen."

Arrol is lehetne vitatkozni, hogy ez szolidalitas vagy onvedelem...

magyarlanykairoban 2012.09.04. 20:57:54

@Gerry.: En mikor a koptokrol irtam a hetkoznapi eletre gondoltam, hogy nincsenek nagy, veres konfliktusok, hanem tavonsagtartoan, inkabb tudomast sem veve elnek egymas mellett. en raadasul olyan helyen lakok Kairoban, ahol jooo sok kereszteny van meg templom, a varos keresztenyeinek a tobbsege erre lakik. teny, hogy probaljak kerulni egymast, de nem fogjak egymast a mikrobuszbol kilokni, vagy kessel a masikra tamadni :) a kereszteny a keresztennyel, a muszlim a muszlimmal haverkodik. de azert elofordul, hogy egymassal is haverkodnak, van ismerosom, akinek van kereszteny baratja.

amugy meg igy is azert latni ramadankor embereket enni napkozben az ettermekben, szoval nem hiszem hogy felelem lenne....talan kerulni akarjak hogy nehogy csunyan nezzenek rajuk, vagy normalis reakcio: pl. a kulfoldi is kenyelmetlenul erzi magat, hogy " szerencsetlenek" nem esznek en meg itt eszek elottuk....

2013.06.10. 20:38:45

@NIKI LAURA: el vagy te tévedve!
1. az arab lányok -fiuk szebbek,mint a magyarok egyszerű anatomiai okokból,míg a magyarok többségének egy vékony vonal van a szájuk helyén,addig ezeknek a népeknek szép ,erzéki,dús ajkuk van
2 a haj,míg a magyar lányoknak nyamvadt vékonyszálú hajuk van az arab nőknek olyan dús hajzuhataguk van,hogy neked hajhosszabbítással kombinált dúsítás után se lenne olyan
a fiuk esetében,pedig-a magyar fiu már kora huszonévesen elkezd kopaszodni,de 40 felé már mind,az arabok pedig még idős korban is dús hajkoronával rendelkeznek:
3 arab fiunak,lánynak olyan szempillaja van,ami neked esetleg szempillabeültetés utan lenne,de nekik természetes:D
4 igen az arab láynok nőiesek,van fenekük,mellük és egyik se szilikon,naná,hogy ők tetszenek az araboknak nem a férfias testarányú európai nők:D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása