oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. május 20. 06:30,  Betört a szocializmus Amerikába 59 komment

2018. május 20. 06:30 Határátkelő

Betört a szocializmus Amerikába

Aki van annyi idős, hogy emlékszik még a rendszerváltás előtti évek autóvásárlási mizériáira (helló, Merkur!), az alighanem igazán értékelni fogja a mai ajánló első posztját, ami ugyan Amerikában játszódik, de kis túlzással játszódhatna a negyven évvel ezelőtti Magyarországon is. Emellett elkezdünk hazaköltözni és ellátogatunk egy új-zélandi oviba is, mert zászlónk a változatosság. :)

musk.jpgElon Musk elhozta a szocializmust az Egyesült Államokba

Szokás mondani, hogy a történelem ismétli önmagát, ami igaz lehet, de csak ritkán. Nos, a PrehryFarkas blog szerzője most átélheti, milyen lehetett a szocialista Magyarországon autóhoz jutni. Ami a vicc, hogy ez 2018 Amerikájában történik meg vele.

„Sosem gondoltam volna ugyanis, hogy egy 2018-ban, Amerikában megrendelt gépkocsi az 1970-es évek magyarországi érzéseit ébreszti majd fel egyszer bennem. (...) 

Kezdjük akkor a múlttal és szögezzük le azt a talán már régen elfelejtett tényt, hogy az átkosban a gépkocsit nem mindenki tudta megengedni magának, újat venni pedig tényleg csak keveseknek adatott meg. 

Egy új autó akkori vásárlási folyamatát mai ésszel már szinte fel sem tudjuk fogni. Nem voltak szalonok, nem volt versenyhelyzet, különböző vásárlást ösztönző programok vagy finanszírozási lehetőségek. Az állam, a Merkúr vállalat révén kereskedelmi monopoljoggal bírt a gépjárművek importjával kapcsolatban. 

Bár volt egy bemutatószalon a fővárosban és természetesen volt egy országosan elérhető havi rendszerességgel megjelenő autós magazin, de az emberek gyakorlatilag vakon rendelték az autóikat, a felszereltségi opciók lehetőségét pedig akkor még hírből sem ismerték. 

(Szívesen megnéztem volna egy-két akkori vásárló arcát, amikor a Merkurnál, a rendelés felvételénél visszakérdeztek volna, hogy akkor napfénytetővel vagy anélkül szeretné-e megrendelni az őzike-barna színű Wartburgot.) (...) 

Tekintve, hogy egy autóra eleinte akár 10-15 évet, később 1-3 évet is kellett várni, ha valami szépséghibát találtak az új kocsin, a vevők inkább nem reklamáltak ezek miatt a Merkúr telephelyein. Örültek, hogy megjött a várva várt kocsi. A kisebb minőségi hibákat pedig a maszek műhelyekben igazították ki, ahelyett hogy leálltak volna panaszkodni a telep fődiszpécserének. (...) 

Lássuk akkor most a legújabb kocsivásárlási élményemet Amerikában. Fontos tudni, hogy nem vagyok egy kocsimániás, nem nagyon érdekelnek az autók, hidegen hagy a lóerők száma. 

Számomra a kocsi csak egy eszköz, ami segít eljuttatni egyik pontból a másikba, remélhetőleg minél olcsóbban. A többi részletkérdés, legalábbis ami a saját autómat illeti. A családi autó az kicsit más kérdés, ott azért több szempontot veszek figyelembe azon ritka alkalmakkor, amikor újat veszek. 

A mostani autóm egy teljesen átlagosnak mondható 2011-es évjáratú fekete TOYOTA Camry. Kvázi népautó itt Amerikában. Újkori értéke kb. 21,000 dollár (6 millió forint), ami itt nagyon olcsónak mondható. 

Most uszkve 10,000 dollárt ér, ami értékállóságát tekintve kiválónak tekinthető. Keveset fogyaszt, városban kb. 8-9, autópályán pedig 6-7 litert száz kilométeren. Nincs vele általában semmi gond, csak már öregszik, egyre többet kell rá költeni, és a benzin is egyre többe kerül főleg itt Kaliforniában. (Tudom még mindig sehol sincs a magyar benzinárakhoz képest, de itt azért többet használjuk az autót.) 

Az elmúlt években már nézelődtem, hogy milyen legyen a következő autóm, de Isten igazából semmilyen lehetőség nem keltette fel az érdeklődésemet. Ez alól a TESLA márkanév alatt futó kizárólag elektromos töltéssel működő autók jelentettek kivételt, de az elmúlt években bevezetett modellek horribilis ára miatt még csak meg sem fordult a fejemben, hogy azt vegyek (az autó átlagára kb. 80,000 dolcsi). (...) 

Három évvel ezelőtt a TESLA cég alapítója és ügyvezető igazgatója, Elon Musk bejelentette, hogy a korábbi luxusmodelleket követően a cég egy, az amerikai középosztály számára is sokkal elérhetőbb árú ($35,000) modellt, a Model 3-ast tervezi majd hamarosan bevezetni. Óriási visszhangja lett a bejelentésnek, mint kiderült rengetegen gondolkodtak hozzám hasonló módon. (...) 

Ugyan a kocsiról terjedtek pletykák, de azt csak ott és akkor mutatták be részletesen először a nagyközönségnek. Ennek ellenére, a bemutató első órájában több mint százezer ember tett le egy ezer dolláros foglalót a modellre, úgy hogy azt sem tudták milyen felszereltségű lesz. Az átkoshoz hasonlóan, itt is gyakorlatilag vakon rendelték meg a kocsit az emberek. 

És én is köztük voltam. Úgy voltam vele, hogy veszteni valóm nem sok van, foglaljuk le, aztán majd legfeljebb visszamondom, ha nem tetszik, merthogy erre volt lehetőség. 

Egy hét alatt még kb. 300 ezer megrendelés érkezett a kocsira a világ minden tájáról, így biztos Magyarországról is. Az óriási népszerűség emelte elvárások miatt Musk egy óriási gyárat épített, hogy ezt a giga mennyiségű autót le tudja gyártani. Ez természetesen időbe tellett, mert ez a hatalmas kereslet nem volt benne az ő „ötéves” tervében… 

Én nem siettem, nekem volt időm, gondoltam kivárom azt az egy évet, ugyanis akkor még ezt ígérte Musk. Egy év múlva jött a hír, hogy az az egy év inkább másfél, pár hónap múlva pedig kettőre módosította. 

2018 elejétől jött a hír, hogy elkezdődött a gyártás az új üzemben és az első járművek végre legördültek a gyártósorokról. Körülbelül ekkor kezdtem már én is számolni vele. Ez kicsit kevesebb mint két évvel a foglaló letétele után volt, de a keleti blokkban szocializálódott és megedződött prérifarkasnak ez a várakozás meg sem kottyant. 

Gondoltam, a Toyotára már nem kell költeni, mindjárt jön a TESLA. Sajnos nem így lett, három hónappal ezelőtt lengéscsillapítót kellett cserélni, pedig már nagyon nem akartam költeni rá. 

Mivel csak annyit tudtam meg a TESLA honlapján, hogy valamikor idén április és június között várható a kocsim, ezért nem volt választásom, meg kellett szereltetni. Közben az is kiderült, hogy – a hatékonyságot kiaknázva – a TESLA egyelőre csak egy változatot gyártott, ami kicsit többe kerül a beharangozott kezdőárnál. 

A más felszereltségű modelleket csak fél évvel később (vagy még később) tudják majd legyártani. Igen ám, csak ha várok még félévet, akkor egy csomó jelentős ösztönzőtől elesek. Mivel ezen adóvisszatérítések összege a 10,000 dollárt is elérheti, ezért úgy döntöttem, hogy nem várok, azt rendelem, ami van, mint a Merkúr telepen. (...) 

Hihetetlen, de tényleg nem lehet tudni ki mikor kapja meg a kocsiját, mint a 70-es években. Gyakorlatilag mindenki egy GOOGLE sheet fájlban tárolt alvázszámos listát követ, így én is. A Facebookos és egyéb más fórumokon pedig kabaréba illő hangulat uralkodik. 

Nehéz pontosan visszaadni ezeknek az internetes fórumoknak a hangulatát, de egy biztos, szürreális ez a mostani Model 3 jelenség Amerikában. Azért megpróbálom szemléltetni ezt a kelet-európai hangulatot egy-két példán keresztül: 

Az izgatott tulajdonosok egymást bátorítják és vigasztalják a késedelem miatt, mint az óvodában. 

Ha pedig valakinek megérkezik az alvázszáma és azt bejelenti, mint örömhírt, a kötelező gratulációs üzenetek mellett mindenki azt kérdezi a szerencsés tulajdonostól, hogy mi volt az alvázszáma, mikor konfigurálta, milyen opciókkal és hogy hol lakik az USÁ-n belül. Ebből próbálnak ők is valami fogódzkodót nyerni. 

A gyár és bemutatószalonok környékén élők folyamatosan tesznek fel fényképeket a parkolókban tárolt éppen leszállított kocsikról, hogy tartsák a hitet a rendelőkben. 

Mint az átkosban, itt is drágább egy használt autó. Aki élelmes, most busás haszonnal tudja eladni új Model 3-as szerzeményét. 

Nos itt tartunk most közel 30 évvel a Merkúr megszűnése után Amerikában. Mondom én, hogy ismétlődik a történelem…” 

A teljes posztot itt olvashatjátok el. Őrület. 

Irány Magyarország! 

Nagyon kedvelem a Fromázs blogot, úgyhogy most a szokásosnál is nagyobb érdeklődéssel várom, merre lesz a tovább, merthogy kiderült, a szerző és családja közel két év után visszaköltözik Magyarországra.

francia.jpg

„Bréking nyúz! Július elején hazaköltözünk Budapestre. Én megyek előre, a család pedig jön utánam két héttel később. Annak ellenére, hogy ez volt az eredeti terv, azaz 2 év Franciaországban se több se kevesebb, nehéz volt meghozni a döntést. 

Látva az élet minőségét, az emberek toleranciáját, udvariasságát, a városi élet élhetőségét és a fejlesztések tempóját azt kell, hogy mondjam, hogy Nantes az ideális város számomra, most 40 évesen, családdal. 

Minden ember számára más szempontok fontosak, ezért én úgy gondolom, hogy mindenkinek más a jó. Nem lehet egy sémát ráhúzni mindenkire és felesleges ítélkezni. 

Viszont már nem aggódom amiatt, hogy majd’ mindenki bolondnak fog tartani, hogy hazaköltözünk Magyarországra, mert a szívem mélyén tudom, hogy ez most a jó döntés. 

Arról nem is beszélve, hogy bármikor el lehet költözni bárhova, ha az ember hajlandó belevágni ebbe a fáradságos kalandba és az én családom francia és angol nyelven is jól elboldogul, tehát a lehetőség az adott. 

Mégsem erre vágyom, hanem arra, hogy Magyarországon találjak egy munkát, amit szeretek végezni, együtt lehessek az anyukámmal, és a barátaimmal, amilyen gyakran csak időnk engedi. 

Szeretnék elutazni a Balaton felvidékre, a Tisza tóhoz, sokadszorra is Villányba, másodszorra Eger környékére, valamint élvezni, hogy a wellness és a termálfürdőzés otthon nem akkora luxus, mint Franciaországban. 

Számomra nagyon jó volt Franciaországban élni, de egyúttal nagyon nehéz is. Nekem is sok romantikus kép élt a fejemben arról, hogy milyen lehet itt élni, de a bor, a sajt és a baguette csak egy rövid ideig szolgáltat elég boldogsághormont, ha az ember nem kifejezetten szereti az unatkozó feleség szerepkörét. 

Ha az itt töltött 1 év 9 hónapra visszatekintek, én igazából a fő célomat, hogy egy francia cégnél dolgozhassak nem értem el, mégis sokat tanultam az élet minden más területén. 

A férjem projektje miatt jöttünk, tehát az pipa, én megtanultam franciául, pipa, sokat utaztam Franciaországban, pipa, sok időt töltöttem a férjem szüleivel és nagyobb családjával, pipa, és gyűjtöttem nemzetközi barátokat, akiktől sokat tanultam arról, hogy mennyi mindent lehet sokféleképpen csinálni az életben. 

Az első évben viszont még nagyon szenvedtem a magánytól, kezdetben nehéz volt a francia tanulás, nem találtam munkát, kudarc volt minden nap az álláskeresés, ha bármit meg kellett kérdeznem egy szenvedés volt és még amikor beszélhettem is valakivel franciául végre, teljesen kifáradtam, mert egy gyötrelem volt az agyamnak mind a beszéd, mind a hallottak befogadása. 

Onnantól lett minden jobb, hogy vállalkozó lettem és elkezdtem angolt tanítani (hamarabb kellett volna, de reménykedtem, hogy hátha lesz más, a személyiségemnek jobban megfelelő út) és a francia nyelv is jobban ment már 1 év után. A lelkemnek ez kellett, valami feladat, bármilyen munka! (...) 

Mégis, nekivágnék újra, mert végeredményben megérte. Egy szó mint száz, most próbáljuk dobozokba gyömöszölni az itt töltött idő alatt felhalmozott tárgyainkat, várjuk a balatoni nyarat és a következő újrakezdést szeptemberben!” 

Mit mondhatnék: sok sikert és remélem, a blog folytatódik, ezúttal már a visszailleszkedésről! A teljes posztot itt találjátok.

Az új-zélandi ovi 

Az Új álom blog szerzőjének közel két hónappal ezelőtt nagy dolog történt az életében, hiszen megszületett a második gyermeke. (Éljen, éljen!!) Ami viszont egyúttal azt is jelenti, hogy az elsőszülött lassan elkezd óvodába járni. Lássuk, milyenek az első tapasztalatok!

morepork.jpgLili jele az egyik itteni bagoly lett

„Sok a változás, és nem csak nekünk, de Lilinek is, mindenkinek meg találni a helyét az új helyzetben. Ki kell alakítani egy új családi ritmust, amibe most már be kell helyezni, Lili ovis napjait is. :) 

Hihetetlen ugyan, de elkezdtük az ovit, nem sokkal kismanó születése után. Volt egy kis izgalom, hogyan fogja venni Lili az akadályokat, hiszen nem beszél angolul. 

Mikor Péterrel megbeszéltük, hogy is legyen az angol tanulása, akkor arra jutottunk, hogy először a magyar nyelv alapjait tanulja meg, aztán majd felveszi az angolt az oviban a többi gyerektől. 

Szóval mikor kezdtük a beszokást, aggódtam, hogy is fog ez kinézni, de az óvónéni és az óvóbácsi megnyugtatott minket, ne aggódjunk, annyiféle náció jár az oviba, nem lesz gond, hozzá vannak szokva, hogy ki kell alakítani a gyerekekkel egy közös kommunikációs csatornát. Annyit azért kértek tőlünk, hogy egy-két magyar kifejezést, amit használunk, írjuk meg nekik, fonetikusan magyarul és angolul. 

Itt egy kicsit más a rendszer, mint otthon. Az állam hároméves kor után 20 órát ingyen biztosít a gyerekeknek, azon felül fizetni kell, ha többet szeretnének járni a gyerekek oviba. Mi két nappal kezdtük. Kedden és pénteken jár délelőtt, délutánra hazajön és itthon alszik. Maga az ovi délután 2:30-ig van nyitva. (...) 

Olyan 20-25-en lehetnek a csoportban, amire 4-5 felnőtt jut. És van egy óvó bácsink, aki fantasztikus, a gyerekek imádják. Egy hatalmas családi házat képzeljetek el, ahol különböző helyek vannak kialakítva. Festőállványok, kreatív asztalkák, ahol ragasztani-vágni, rajzolni, gyurmázni lehet. 

Van egy hatalmas szőnyeges rész, ahol a földön lehet játszani, van babaház, kis konyha kialakítva. Itt az ajtók állandóan nyitva vannak, a gyerekek ki-be járnak a szoba és a kinti udvar között. 

Kint az udvaron vannak kis fa asztalok, padokkal, egy fából készült vár, ahová fel tudnak mászni a gyerekek, trambulin, fedett homokozó, és mászóka rész, egy asztalon elhelyezett vizes medence, ahol a gyerekek vízzel játszhatnak. Egy kis paradicsom.” 

A teljes posztot itt találjátok, olvassátok el!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Új-Zéland Franciaország Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7513977310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.05.20. 07:29:51

7 éves kocsi nem éri az új ár felit, max 5-6 ezret.

Dikusz 2018.05.20. 07:56:19

Merkur az a Merkúr, legalábbis az autókereskedés esetében.
Vigyáztak az erkölcsökre (gondolom én) akkoriban, az ékezetet talán ez okból hagyták el a cég nevéből...:)

gabors 2018.05.20. 08:10:52

"A teljes posztot itt olvashatjátok el. Őrület. "

mar bocs de ez HIRerteku ????? ez ettol betort a szocializmus amerikaba ?

aki kocsit akar besetal valamelyik szalonba es megveszi ...

csak szolok hogy ez tesla nem auto hanem status szimbolum es vannak hasonlok

aki eddig toyota lofaszt vezetett nem ertem miert is aggodik hogy varni kell egy Teslara .... egy lambot vagy hasonlot is vehetne ez KB FAKE news

Dikusz 2018.05.20. 08:23:26

Jó lenne Fromázstól mondjuk decemberben egy posztot olvasni, hogy miként alakult itthon a sorsa.

Óvoda téma: Az jól nézne ki, ha itthon délután 1/2 3-ig lenne csak óvoda, ha jól tudom este 6-ig van ügyelet.
Itthon is van ilyen óvoda, mint amiről a posztoló írt, ezek általában magánóvodák, viszont az állami óvodák sem sokban különböznek a kintitől. Összességében azt gondolom, hogy Magyarországon a szülők válláról nagy terhet vesz le az állam (nem csak most, ezelőtt is) azzal, hogy a gyereknek egész napos felügyeletet biztosít.
Óvóbácsi nagy kincs itt is, leginkább azért, mert egy szem férfiként nagy sikere van a gyerekek között.

Határátkelő 2018.05.20. 08:31:25

@gabors: Miért lenne hírértékű? Ez mióta egy híroldal?

Mindegy, hagyjuk.

adg 2018.05.20. 08:37:43

A merkur idejeben sikerult elerni, hogy 1-2 eves hasznalt autok dragabbak voltak, mint az uj. Mert nem kellett ra varni. :)

Határátkelő 2018.05.20. 08:39:32

@Dikusz: Köszi, jogos, javítottam.

Hari Seldon 2 2018.05.20. 08:54:50

Drukkolok, hogy megkapja a kocsiját, mielőtt a cég csődbe megy. Sok olyan vélemény van, hogy Musk csak égeti a pénzt. Majd meglátjuk.
Fromázs írásáról meg annyit, hogy már az elején átjött az írásából, hogy nem találja a helyét, és szerintem a kelleténél görcsösebben "igyekszik jól érezni magát, és rácsodálkozni mindenre". - (nem biztos, hogy pontos a meghatározás, de talán ez van a legközelebb hozzá)
Szóval nem csodálkozom, hogy visszamegy Magyarországra. Nem mindenkinek felel meg az, hogy távolabb költözik attól a helytől, ahol született.

nyuszigonosz 2018.05.20. 09:26:45

@Hari Seldon 2: De, szerintem pontos a meghatározás.

Meg a tegnapi kérdésdre: igen, a kupát az Eintracht Frankfurt nyerte.

A Tesla: nem szeretnék Teslát venni.

Hari Seldon 2 2018.05.20. 10:14:55

@nyuszigonosz:
A Frankfurt-tól ez nagy dobás. Bár nem nagyon figyelem a BundesLiga-t, de amenyire tudom, a csapatnak a nagy korszaka még 30 éve volt, azóta már voltak másodosztályuak is és azóta sem volt sok nagy sikerük.

Hari Seldon 2 2018.05.20. 10:19:56

@nyuszigonosz:
Tesláról az az első benyomásom, hogy bűnronda kívülről. Semmi jellegzetesség, csak egy szappantartó tetővel.

Belül meg egy design nulla. Egy bazi nagy tablet, középen, aztán sivárság. Sokszor látok a környéken ilyet.

nyuszigonosz 2018.05.20. 11:04:44

@Hari Seldon 2: Nem olyan randa a Tesla, legalábbis az a Tesla, amit én néztem meg, bár benne nem ültem: pár éve egy osztrák Asfinag pihenöben állt- persze nem a parkolóhelyen, hanem direkt a kávét fogyasztó népek elé beállítva. :-) és a svájci tulaj kérés nélkül mondta mindenkinek, hogy pár hete vette és ez is egy próbaút - amit úgy kellett kiválasztani, hogy hol tudja tölteni a kocsit. De milyen szerencse, hogy a Tesla saját maga tudja, hol van töltöállomás - igen, ez jó, de akkor nem oda mész, ahová te akarsz, hanem oda, ahová a Tesla akar - mondtam neki. Hát, hogy igen -igen, de most a családdal ráérnek és amúgy meg van még otthon pár autójuk.

Bár azóta mind több a töltöállomás Európa szerte, ha most kéne elektro-kocsit vennem akkor nem Teslát vennék, hanem valamilyen hibridet. Mert a csak elektro-autó az még valahogy úgy van, mint valamikor a lovas futárok: lovat váltottak, hogy mehessenek tovább, mert a saját lovuknak pihenni is kellett. A Teslának meg töltödnie kell és ez még nem olyan gyors dolog. Szóval csak helyi használatra biztosan jó - csak arra meg pont a Tesla feleslegesen drága, vannak olcsóbb elektro autók is, kicsik, nagyvárosi forgalomban és föleg parkoláskor jobbak.

Nagyon jó elektro-dízel hibridet vezettem, az egy Citroen DS 5 volt, és jó volt vezetni is, meg szép is. Na azt sem tervezem megvenni. :-)

geeeteee 2018.05.20. 11:58:42

Köszönetet érdemel minden nemcsak Tesla vásárló, hanem mindenki, aki úgy dönt, hogy tesztalanyként még fizet is érte, támogatja a technológiai fejlődést. Ők a legújabb-kor mecénásai.

geeeteee 2018.05.20. 11:58:51

A mi Merkuros Zsigulinkra lecsapott a nagybácsim, szóval megoldható volt az átruházás. A papíros részéről nem tudok, ilyesmihez akkor még kicsi voltam. Aztán a szűkebb családban nekem lett először kocsim. Egy 850-es. Nem az, hanem a farmotoros fityó.

Taxomükke (UK) 2018.05.20. 12:25:35

@geeeteee: Nekem is az volt az elso autom.

Golf2 2018.05.20. 12:40:11

@geeeteee: A 850est 1 kisollóval ki lehetett nyitni és beindítani.

geeeteee 2018.05.20. 13:04:35

Abból is a legutolsó évjárat, akkor nem tudtam, a téma kapcsán csekkoltam le. en.wikipedia.org/wiki/Fiat_850
Állandóan melegedett, forralta a vizet, az olaj a lékekből ment a hűtőre, az meg fogta a port, tömődött el. Meghajoltak azok a hosszú szelepemelő szárak is. Tettünk rá Skoda porlasztót, a pillangószelep tengelyének kopása miatt az eredeti kuka lett. Szegény kisautó a sok megfőzés után még le is lett fagyasztva, otthagytam NDK-ban félúton Berlin meg Saßnitz között. Emlékszem, meg is vakultam pár napra, amikor pajzs nélkül kivagdostam a hosszában szétrepedt fűtéscsöveit. Az a világoskék volt, ami a wikin is van, azt festettük át darázsra, okkersárga és szurokfekete. És még a lélekvándorlásra is hozott bizonyítékot, tizensok év után kellett levelezzek átírás ügyben. Lehet, az alváz- és motorszáma a mai napig közöttünk él.

geeeteee 2018.05.20. 13:04:41

@Golf2: Volt utána C Rekordom, kettő is, aztán meg ARO-m, azokat is. A legjobb haverom meg bogaras volt.

Taxomükke (UK) 2018.05.20. 13:27:08

@geeeteee: Nem nagyon.
Bar elvitt Gorogorszagba es ott korbe, 5000 km max. 80 km/h-val. Ha gyorsabban mentem, felforrt a viz (ugy, hogy folyamatosan ment a futes).
Aztan lett egy Citroen BX-em -- es visszasirtam a Fiatot, mert az csak neha volt rossz, nem ment tonkre benne valami minden egyes 30 km-nel hosszabb ut alkalmaval.
Aztan lettek normalis autoim is.
Nem veletlen, hogy nalam nagyon regota az elsodleges szempont a megbizhatosag, aztan a nagy meret es a kenyelem. A kocsi kora nem igazan erdekel, a marka is csak annyiban, hogy megbizzak benne.

geeeteee 2018.05.20. 14:43:57

@Taxomükke (UK): Pontosan. Te hallgatóztál. :D Édzzséjsziksztit nyúzok, 84-es dízel, sima szívó.

savanya jóska 2018.05.20. 14:43:57

@Határátkelő:

ennek a dolgozatnak valóban hülyére sikerült a címe. Catchy...maybe for the Tesók :)

geeeteee 2018.05.20. 14:44:05

Néhány évig meg hajtottam egy szivar quattrót, metálbordó, gyári szélesített sárvédőkkel, nyolccollos alufelnikkel, 225-ös peres papucsokkal. Nem tudtam elmenni vásárolni, ha néha otthon voltam, lefele a lépcsőházban az elsőnek odaadtam a listát, mire visszaért a második meg már végzett velem. Sokszor elment miatta napi három patron.

geeeteee 2018.05.20. 14:44:09

Itt lent meg volt ferlénem, az hasonló volt külsőre. 88-as, méretre, alakra, csak mások voltak benne a varázslatok.

fordulo_bogyo 2018.05.20. 16:01:12

Az autok kapcsan valamit nagyon felremagyaraz a szerzo.
Egy konkret auto, a Tesla az, amire itt es most varni kell. Es nem meglepetes, elore lehetett tudni.
Masfele autot azonnali elvitelre arusitanak.

Chevi Volt elektromos (hibrid?) autot penteken este kiprobaltam, szombat delelott eldontottem, hogy az kell, szombat delutan masfel orat toltottem a kereskedonel, es a sajat uj autommal jottem haza...

Ugyanakkor olvasom, hogy Magyarorszagon elo ismerosom egy uj Ford autora kb harom honapot vart...

gabors 2018.05.20. 16:21:56

@Határátkelő: igazad van nem hir amugy erdekes csak a cim volt kicsit bulvar... mar kerestem hogy hol van a medicare-rol vagy medicaid-rol vagy esetleg Bernie-rol szo... aztan csak annyi hogy egy tesla-ra varni kell ez mar regen is igy volt pl Viper vagy mas limited edition kocsiknal ...

amugy lehet hogy csodbe megy az egesz mielott a posztolo kocsit kapna ... :-)

egy plugin hybrid toyota prius 4Gen-t barmikor vehet kicsivel kevesebbert es abban meg motor is van ha eppen olyan helyre is akarna menni ahol nincs tolto :-)

2018.05.20. 16:28:35

@gabors: azert a priusz eleg benacska egy teslahoz kepest. de amugy en is a medicare-es social security-s dolgokat vartam.

Herr Géza 2018.05.20. 16:51:00

@fordulo_bogyo: Nono. Konkrét újautót, ami a kesekedőnél, vagy bárhol az adott országban fizikailag ott áll valamelyik kereskedő udvarán, órák, de legfeljebb napok múltán hazavihetsz valóban. Ha azonban “katalógusból”, az opciós listán cseresznyézve rendelsz új autót, akkor úgy alapból fél évvel számolnod kell. Vagy sokkal többel. Tavaly itt egy Skoda Superbet egyedi konfiggal kb. 1-1,5 év várakozással kaptál meg. Pedig az nem egy Lambó, vagy Rolls Royce, stb.
Persze ehhez tudni kell, hogy pl. a japán, koreai gyártóknál jellemzően van az adott típusból kettő-négy felszereltségi szint, amiknek az opciós listája még kb. max. 10-20 rendelhető extrát tartalmaz. Az európai, de különösen a német autóknál már egy Golf kaliberű autónak is biblia vastagságú a rendelhető extrákat, azok kombinációit tartalmazó prospektusa. A “névre” készülő autó legyártása meg a mai világban sem túl gyors.

gabors 2018.05.20. 17:18:12

@fordulo_bogyo: azert az nem kulonleges hogy varni kell ha pl adott szin vagy opcio eppen nincs abban szalonban ...

es varni kell pl ha tuzpiros musztangot akarsz venni ...

de valoban eddig mind a harom automat ott helyben kivalasztottam (elore tudtam mit akarok csak szint neztuk meg) es azt el is hoztam par ora mulva mindent ott inteznek biztositas (ennelkul nem lehet elvinni) rendszam (ezt intezheted magad ha akarod kaphatsz ideigleneset) de legutobb volt mar rendszamom az elozo kocsirol es mindent inteztek regisztracio stb sot adot is befizetik amit kell (persze az en penzembol)

ez a Tesla dolog valoban elore tudhato volt csak az nem meddig kell majd varni meg hogy le kellett tenni tobb ezer dollart

ez NEM szocializmus hanem kokemeny kapitalizmus kereslet es kinalati szabalyok ezert kerhet Musk elore penzt MERT van aki hajlando ezt megtenni ...

gabors 2018.05.20. 17:36:16

@LepesMez: ultel mar az ujban (4 Gen) ? csak amultam mennyit fejlodott

de megint nem egy kategoria foleg ha Model S vagy az SUV-t nezem de en inkabb egy Prius- 4-t vennek (fogok) mint Tesla-t Tesla 3 csak masodik autonak jo ... ha hosszabb utakat is tervez valaki az egyelore meg nem mukodik mert "videken" nem sok helyen van tolto ha nem megy ki LA vagy New York vonzaskorzetebol az mas.

Ja amugy csak a gyorstolto allomas otthonra tobb ezer dollar foleg ha nincs 240V 50A eleve akkor meg plusz az es ha valahova (nagyihoz) elmegy az ember vele es csak normal hazi 110V van az kb 4 napig tolt !!! Szoval nem egy teljes erteku auto mint egy plugin-hybrid Bolt vagy Prius... de van akinek pont ez jo meg lehet van egy masik SUV melette a hetvegi kirandulasokhoz

savanya jóska 2018.05.20. 17:39:24

@gabors: Most láttam a Sunday Morningban, Mama Musk se egy vizesnyolcas...

www.cbsnews.com/news/maye-musk-the-silver-cover-girl/

gabors 2018.05.20. 17:56:08

a tesla tolteshez ... :-)

totalcar.hu/belsoseg/2018/05/18/ez_neked_kornyezetvedelem_meg_fenntarthatosag/

vagyi ha kempingezni menne az ember tesla-val van megoldas lehet vinni egy aggregatort !!!

Nekem a Priusom-hoz van egy inverter hurrican esetere tudom arammal ellatni a legszuksegesebbeket ... kb egy napig elmenne egy tankkal durvan 1 KW max de huzamossabban inkabb 750W-t tud...ez a 12V-rol .. (kovetkezo lepes lesz direkt a hajto akksi amint a warranty-nak vege kb 25k mulva kb)

gabors 2018.05.20. 18:03:18

@gabors: ooooops fake news-t nyomtam a cim alapjan

megse tesla-t toltenek aggregatorral ... ezert bocs HA lehet vedd ki azt igaz a masodik fele teljesen jo :-)

Herr Géza 2018.05.20. 18:04:04

@gabors: A cikket tovább is olvastad az első bekezdésnél? :D

Herr Géza 2018.05.20. 18:04:58

@gabors: Látom, lassan olvasol.... :)))))

Shanarey 2018.05.20. 18:27:44

Ritka hülye cím a mai. Gratulálok.

A Tesla, egy jó autó, de az ára az egekben, s az sem biztos hogy lesz Tesla jövőre is, avagy pár év múlva. A Tesla 3, nem rossz autó, bár tényleg fapadosnak látszik, mert nincs tele csili-vili kapcsolókkal és lámpákkal az a rész amely a műszerfal lehetne. Helyette egy db tablet van beépítve, s azon keresztül működik minden. Illetve vannak funkciók, amelyek automatikusan is működnek, vagyis azért nem kell mindenért a tableten tapicskolni. Persze aki nem kertes házban lakik, avagy nincs olyan garázsa, amelyben akad elég áram a töltéshez, az kissé macerássá teszi az életet. De hát valamit valamiért.

Mindenesetre, ha Amerikában nem is, de nyugat Európa nagy részében azért el lehet vele közlekedni. Magyarországon persze ez nem működik, mert a politikusoknak még nincs elektromos autója, így a az autós töltő ellátottság, az csak szavakban létezik, vagyis ígéretek vannak, némelyik talán már le is járt.

Amúgy, teljesen elektromos autót, most még nem érdemes venni, kb 3- 5 év múlva az árak drasztikusan csökkennek, s majd akkor kell ebbe bele ugrani, már csak azért is mert addigra tényleg lesz választék.

gabors 2018.05.20. 19:13:10

@Herr Géza: yep ezek a cimek csak click-bait-ek !!! bocs mindenkitol kar hogy nem lehet sajat kommentet torolni vagy legalabb szerkeszteni de megertem miert :-)

2018.05.20. 19:41:55

@Shanarey: " Magyarországon persze ez nem működik, mert a politikusoknak még nincs elektromos autója"

hahhaha ja, ez sajna igy van ott mindennel

2018.05.20. 19:59:36

Nem tudom, egyszerűen fel sem tudom fogni, hogyan költözhet valaki önszántából egy éppen épülő-félben levő autoriter rendszerbe. Egyszerűen elképzelhetetlen számomra, hogy önként egy olyan országba költözzek, ahol éppen felszámolják a jogállamiságot.
Túl puha volt a Kádár-rendszer, lehet, Magyarország jobban járt volna egy Ceau-féle kemény, személy-elvű, észak-koreai rendszerrel ... akkor talán meg tudnák becsülni az emberek, mit is jelent valóban egy demokratikus rendszer, és nem néznék tétlenül a szétverését. Nem mellesleg, a politikusoknak is ott lenne a példa, hogy az a bizonyos lámpavas nem üres fenyegetés ....

Hari Seldon 2 2018.05.20. 20:13:11

@Pink Petsch:
Mondjuk én sem értem.
(De nem is az én dolgom, hogy megértsem. Nem vagyok pszichológus, hogy beleéljem magam.)

2018.05.20. 20:24:44

@Pink Petsch: ja nehez megerteni, de ha valaki szenved kulfoldon, akkor miert ne menne vissza. lehet, hogy nekik azt a fajta szivast konnyebb elviselni.

2018.05.20. 20:33:54

@Hari Seldon 2: No, az én sem, de ilyenkor azért elgondolkozok ... mi a franc a motiváció? A hétköznapi rohanásban, úgyem tölthet majd a poszterina több minőségi időt együtt a szüleivel vagy a barátaival Magyarországon, mint ha Nantesből látogatnának haza évenként pár hétre. Persze, majd megtapasztalja, egyelőre úgy tűnik, nagyobb a honvágy, de a gyakorlat azt mutatja, hogy majd elmúlik ... és pofánkap a magyar rögvalóság.
Hm, amikor tavasszal Párizsban "nyaraltam", Bobignyban volt a szállásom, talán neked nem kell magyaráznom ;). Elég annyi, hogy amíg bebuszoztam a Hoche metróállomásig, én voltam kábé a Hófehérke :))). De a lényeg, hogy még abban a párizsi peremkerületben is szívesebben laknék, ha muszáj lenne választanom, mint a mai Magyarországon, úgy en bloc ...

somlobodog 2018.05.20. 20:38:51

A Merkúr volt anno az egyetlen opció. Itt a tesla egy az 1000boL...

savanya jóska 2018.05.20. 20:38:55

@Hari Seldon 2: nincs otthon rokonod hogy az empátia pislákoljon nálad?

2018.05.20. 20:39:14

@LepesMez: Értem én, de "külföld" nem egy meghatározott ország, ugyebár ... Romániából indulva, nekem ez a 4.-ik ország, ahol jelenleg élek, ezzel csak azt akartam mondani, hogy nem biztos, az ember elsőre megtalája az "igazit". Az is igaz, hogy nekem alapelvem, hogy soha-nem-haladunk-visszafelé ....

gabors 2018.05.20. 21:03:01

@Hari Seldon 2: azert ha valaki nem elore lerendezett allas/lakas stb-vel megy ki 2 ev semmi nekem az usa-ban majdnem ennyi volt az elso munkat megtalalni ... igaz nekem volt tamogato csaladi hatter igy szarpucolasra nem kenyszerultem es idot adott hogy valamennyire angolul is megtanuljak arra azert meg 10 ev kellett .. mostmar bar halvany akcentussal de jol beszelek (ez NYC-ben nem egy kirivo dolog marmint az akcentus)

de mindenki ott eljen ahol szerinte jobb akar eszak koreaban is

gabors 2018.05.20. 21:10:09

@latcho rom: ez pl nem akarmi mindegy ki mit gondol az Index-rol ez azert mar banan-koztarsasag szintu ... (vagy uzbegisztan/kazahsztan/oroszorszag)

egy VOLT miniszternek ilyet megcsinalnak

index.hu/sport/futball/2018/05/20/kisvarda_meccs_nb2_index/

Hari Seldon 2 2018.05.20. 21:20:38

@latcho rom:
Nézd, most keményen fogalmazok:
1. Az akit nem zavar ami ott van, az csak élvezze, amíg lehet. Legyen boldog azzal. Semmi ügyen nincs vele.
2. Akit zavar, de nem tud eljönni (elképzelhető különböző okok miatt) azt sajnálom. - "itt állok másként nem tehetek"
3. Akit meg zavar ÉS el tudna jönni, de csak a szája jár azt meg végképp nem sajnálom. A konformizmust nem szeretem. Mi három kisgyerekkel jöttünk ki, a lányok akkor voltak 3,5 - 3,5 évesek és 11 hónapos. 2013-ban Mme Seldonnal és a 11 hónapos Johannával autóztam 14 órát "Staulandon" keresztül, hogy mehessünk interjúzni.
El tudod képzelni, hogy micsoda meló ezt a felcseperedő társaságot napi szinten ellátni. Beszoktatni oviba, elvinni őket külön képzésekre. - Most is például mind a három zeneiskolába jár. Egyik itt a másik ott. Addig a másikat ide vinni, meg amoda. Pont visszaérni a zeneiskolához a egyikkel amig a másik végez...
Szóval aki konformista, azt nem sajnálom.
Ezen kívül én úgy vagyok vele, hogy a szüleim nyugdíjasok, úgyhogy kb az nekem innen elég, hogy fizetik a nyugdíjat.

savanya jóska 2018.05.20. 21:41:44

@Hari Seldon 2: tudom hogy milyen kemény gyerekekkel lenni, full time, nekem nem kell magyarázkodnom, van itt elég sötét faszi akik szerint egy férfi nem maradhat otthon a gyerekekkel..

De nem erről beszéltem.

Hari Seldon 2 2018.05.20. 21:51:56

@latcho rom:
OK, értem. Én is csak azért mondam, hogy lehettünk volna konformisták, akkor nem kellett volna ennyit szerveznünk.

2018.05.20. 22:43:11

@Hari Seldon 2: Hm, hát erősen remélem ;)

montroyal ( CAN qc) 2018.05.21. 03:22:38

francia férjjel Mo-o éltek es a kislany szuletese utan 1 évvel(?) koltoztek Fraciaorszagban ahol gondolom meg mindig angolt hasznalva franciat kezdett tanulni , de angolt tanitott ... es az eredmeny 1 év 9 honap tokeletesen megtanult franciaul is ... én csak irigykedek mert nekem ezt 20 év utan (14 év francia feleseg aki se angolul se magyarur nem beszélt ) sem tudom ezt elmondani es messze nem tokéletes ..

FutureFry 2018.05.21. 19:26:24

electrek.co/2018/05/20/tesla-model-3-delivery-timelines-new-orders-production

“...
In the US, someone placing a new reservation for the Model 3 with the Long Range Battery with single RWD motor, which is currently the only version in production, was given a 12 to 18 months delay.

Now it will be only 4 to 6 months, according to Tesla’s update.

The Model 3 with Long Range Battery and All Wheel Drive Dual Motor and the Performance versions are going from 12 to 18 months to just 6 to 9 months.

Longtime Model 3 reservation holders who were already invited to configure but were waiting for those versions will get the car in 12 to 16 weeks.
...

juletræ 2018.05.22. 10:33:24

"Látva az élet minőségét, az emberek toleranciáját, udvariasságát, a városi élet élhetőségét"

Te, biztos, hogy Franciaországban éltél?
Sajnos nekem pont az ellenkezö tapasztalatom van a franciákkal. A legfurcsább az, hogy utálják a (kis)gyerekekeket. A legellenszenvesebb meg az, ahogy a (közlekedési) szabalyokat semmibe veszik és "bumperkleven" -eznek az autópályán.
És nem tudom, de nekem a _kutyaszar_ kifejezetten csökkenti a városi élet élhetöségét.

( Kétség kívül, a németek rezerváltak, a hollandok is érdekesen vezetnek, az északiak meg megközelítetetlen[nek tünnek], de nekünk prímán sikerült kijönni velük. A franciák a kakukktojás :) )

juletræ 2018.05.22. 10:33:52

@Hari Seldon 2:

Hi, te F-en élsz, lenne néhány kérdésem ( just for my academic interest).
1. Szerinted mennyi energiába kerül F-ben elérni egy 100.000 EUR bruttó/év állást, úgy hogy nem beszélsz franciául? ( Tényleg érdekel, mert ha ésszerü az energia, akkor akár még szóba is jöhet.)
2. Van tapasztalatod arról hogy F-ben a vállalatok mennyire hierarchikusak? ( P.l., hogy a szenior munkavállaló mennyire kap szabad kezet a munkában - inc. a nálánál magasabb hirerch. szintekkel való, direkt és napi, munkaügyi kapcsolattartásban )
3. A franciák (munkahelyen kívül) úgy átalában mennyire segítökészek/befogadók az expatokkal ( tehát a képzett idegenekkel, akik nem a szoc. rendszeren akarnak élösködni, hanem az átlagnál több adót fizetnek _be_ ?)
4. Mennyire lehet egy francia cégnél meglenni franciatudás nélkül, és van-e olyan tendencia, hogy a francia nyelvet ellened fordítják (p.l. ha megpróbálsz fr-beszélni, akkor szintaktikai és szemantikai hibáidat használva ürügynek szándékosan és rosszhiszemüen félreértik/félre értelmezik amit mondasz - p.l. munkaügyben)

Mondjuk én csak egy céget látok, és egy cégröl olvastam konkrétan ( SocGen) -- de ugye, ez egy kis elemü minta :). Ezért is érdekelnek más vélemények.

Köszi.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása