oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. február 27. 06:30,  Helyzetjelentés az amerikai sütifrontról 121 komment

2018. február 27. 06:30 Határátkelő

Helyzetjelentés az amerikai sütifrontról

Valamikor a múlt héten (ha jól emlékszem) a kommentek között előkerültek a sütemények, és P. Elliot szokás szerint írt egy olyan hozzászólást, ami után nem tudtam nem megkérni, hogy írjon egy kicsit arról, milyen süteményeket szeretnek az amerikaiak, és mit és hogyan süt ő. Ez következik most, de előre figyelmeztetek mindenkit, hogy nyálcsorgatás lesz. Én szóltam… (A fotókat is köszönöm természetesen neki.)

Te mit szoktál sütni-főzni? Mi az, amit szeretsz abban az országban, amit élsz, és mi az, amit nem ennél meg? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_140.jpg

„Amerikai életemet úgy kezdtem, hogy sütni egyáltalán nem tudtam, nem is érdekelt. A városban akkoriban sok magyar lakott még, volt magyar cukrász, aki nem állt éppen a helyzet magaslatán, ami a minőséget illeti, de mégis, igazi nyersanyagokat használt. 

A rétestésztát maguk készítették, és nem boltban kapható vajastésztát használtak, szóval ehető volt, a tortái is elfogadhatók voltak, főleg, hogy jobb nem volt. Amerikai vásárlói is voltak bőven. 

Az amerikai sütemények annyira édesek voltak (mára sokat javult a helyzet), hogy európai számára szinte ehetetlenek voltak. 

A közkedvelt almás, tökös, cseresznyés pite volt a legáltalánosabb sütemény még a régi-régi időkből, ezek most is népszerűek. Voltak persze torták, szintén nehéz, émelygős, a csupa cukros brownie… A bevándorlók persze hozták magukkal a hazai ízeket, lassan a helyiek is kezdtek átvenni belőlük ezt-azt. 

Én a sütéshez akkor kaptam kedvet, amikor a lányom iskolás volt, és volt olyan iskolai parti vagy rendezvény, ahol megkérték a szülőket, hogy a gyerekek közreműködésével süssenek valami érdekes dolgot. 

csokis_malnas.JPG

Így hát előkapartam a szakácskönyveimet és több-kevesebb (inkább kevesebb…) sikerrel sütöttem valamit. Szerencse, hogy mivel nem tudták, milyennek kellene lennie a kész süteménynek, olyannak fogadták el, amilyennek gyártottam, tehát jó volt, vagy legalábbis nem rettentően rossz. 

Egy különleges néni 

A fordulópont akkor jött el nálam, amikor megismerkedtem valakinél egy magyar öregasszonnyal, aki süteménnyel kínált. A saját műve és valami fantasztikus volt, sosem hittem, hogy ilyen is lehet egy bejgli, kirepedve persze sosem volt és még ott volt sorban egy csomó egyéb sütemény. 

Az a nő egy mestercukrász volt, csak nem tudta magáról, és már túl idős is volt hozzá, hogy ezzel a felismeréssel esetleg kezdjen is valamit, például nyisson egy cukrászdát. Addigra egyébként már az utolsó magyar cukrászda is bezárt és azóta sincs helyette. 

Látva a nagy érdeklődésem, az öregasszony elkezdett tanítgatni. Igaz, csak elméletben mesélte el, hogy miként kell, de én nagyon figyelmes tanítványnak bizonyultam. Hálásnak is, amit ajándékokkal fejeztem ki, de egyszer valamivel elrontottam a dolgot. 

A néni valahonnan egy alföldi tanyáról került Amerikáig 30 éves kora körül. A nyelvhasználata rendkívül figyelemre méltó volt, mert én még férfit sem hallottam olyan elképesztően trágárul beszélni, ahogyan ő napi szinten tette. 

Kötőszóként használta a ló (és a kanca) nemiszervét, kifejezetten restelltem vele bárhol megjelenni, mert amerikai környezetben ezeket szépen átfordította angolra és a hallgatók csak hápogtak. 

Kürtőskaláccsal hódította meg Kaliforniát egy szegedi lány 

Szandra Szegedről indult, aztán amikor Kaliforniában járt, úgy döntött, amikor legközelebb visszatért, viszi magával egyik kedvencét, a kürtőskalácsot is. Így is tett, és egy igazi sikersztori kerekedett belőle. 

Még a sütésoktatás elején történt, hogy megkérdeztem tőle nagyon óvatosan, hogy nem lehetne-e ezeket a kötő- és nem kötőszavakat valahogy kihagyni a szókincséből, mert borzasztóan hangzanak és mit gondolnak rólunk!? 

A néni nagyon megsértődött, többet nem állt velem szóba, és a cukrászati tanácsait is beszüntette. Pont rosszkor, mert azóta is siratom azt a csodálatos meggyes piskótát, amit sütött, és a fele tepsinyit megettem, egyszerűen nem tudtam leállni vele.

Az általa elmondott receptből csak arra emlékszem, hogy volt benne búzadara is, attól lett olyan fantasztikus az anyaga: puha, de nem lágy, rugalmas, szinte elolvadt a szájban – jaj, de finom is volt! 

Amikor elszabadult a pokol 

Annyit mindenesetre elért az oktatásával, hogy beleszerettem a sütésbe, és elkezdtem próbálgatni. Egyre jobban sikerült, sőt, már néha úgy, hogy ha valakit megkínáltam vele, akkor az igazán elismerően nyilatkozott róla (ami nem sikerült, azzal nem kínáltam senkit, hehehe), szóval fejlődtem. 

Egyszer a lányom megkérdezte, nem sütnék-e valamit, amit a munkahelyi partira bevihetne. Csináltam almás pitét, zserbót és linzert.

Itt szabadult el a pokol, mert a süteményeket félóra alatt szétkapkodták, és a következő partira már egyenesen felkérés jött, hogy újra olyat kérnek, illetve valami jó magyar sütit. 

Ezzel nem is volt baj, mert nincs olyan sok parti évente, talán négy, de közben érkeztek a levélkék, hogy sütnék-e nekik ezt meg ezt, mert kellene a templomi rendezvényre, meg ünnepre, erre-arra, megfizetik. 

Visszaüzentem, hogy erre nincs időm (kedves sem lett volna), de a recepteket és a hozzá mellékelt tanácsokat nagyon szívesen megosztom velük. Sajnos első eresztésben vagy nyolcan elégették a diós korongokat, ettől mindenki kedvét vesztette.

dios_1.jpg

Viszont annyian emlegették a sütiket, hogy húsvétkor, de főleg karácsonykor küldtem be csak úgy egy tálcányit kóstolgatni, és a lányom négy nagyon kedves barátjának külön egy-egy dobozkányit. Mint a gyerekem mesélte, nemcsak megették, amit küldtem, hanem még a dobozkákból is kéregettek, illetve volt, aki ki is szedett belőle. 

Azóta a négy barát abban a pillanatban, amikor átveszi a dobozkáját, már süllyeszti is el a táskájába és viszi haza. 

A társaság nagyon értékeli a süteményeket, kifejezetten restellem, amikor a lányom karácsonykor hozza tőlük a küldeményeket, ajándékkártyákat, cserepes virágot, különböző ajándékokat, és nagyon szép köszönő sorokat kellemes karácsonyt kívánva. Őszintén szólva kényelmetlennek értem, hiszen nem azért küldöm, hogy viszonozzák. 

A szomszédaim közül is van néhány, akinek szoktam karácsonykor küldeni, azoknak, akik szintén küldenek, illetve van két nagyon idős nő, aki már nem tud sütni, de nagyon örül a küldeménynek. 

Ezt élvezem, ebben van valami olyan régies emlék még, amikor mindenki sütött, és küldött a másiknak. Manapság a fiatalok már, illetve ha küldenek, akkor az bolti sütemény. 

Mit szeretnek az amerikaiak? 

A magyar süteményből első számú és verhetetlen a linzer málnalekvárral töltve, ebben a baracklekváros is jó, a többi (legyen bármilyen lekvár) nem igazán népszerű.

linzer.jpg

A zserbó nem mindenkinek jön be, a legtöbben rajonganak érte, van, aki nem szereti. Az almáspite mindenkinél siker, na, ez az egyetlen, amit két nő is tud sütni, ők főleg templomi rendezvényekre viszik. 

Először még ez sem sikerült nekik, de kitartóak voltak, mára már tökéletesen úgy csinálják, mint én (küldtek kóstolót, onnan tudom… hehe). 

A fánk oké, de ők a doughnut-ot szokták meg, ami jóval édesebb, másfajta íze van, és nem szeretik lekvárba mártogatni, meg úgy sem, ha beleteszem a tölteléket. A baracklekvár meg nem különösebben kedvelt itt. 

Amióta a habosabb, könnyebb torták elterjedtek (vagy 35 éve), a magyar torták nem igazán népszerűek a krém sűrűsége miatt (csokitorták például). Manapság már szívesebben töltenek meg egy tortát pudinggal és az általában nagyon laza krémet kívülre kenik. 

Az aprósütik, kis kiflicskék, vagy az őrölt dióval, liszttel, vajjal készített málnalekváros korongocskák nagyon mennek, de a legtöbb aprósüti (ezalatt a szárazabb sütiket értem) valahogy egyformák. Nagy kelete az aprósütiknek van inkább. 

Más ország süteményeiből tudnék ilyet választani (Kisrumpf is adott ilyet), de az nem magyar. 

A pite hatalmas kedvenc 

Az amerikaiak nagy pitekedvelők még ma is, vannak, akik ráéheznek a régi ízekre, például a rebarbarával készített pitére. Ezt üzlet már ritkán árulja, meg rebarbarát is nehéz kapni. Nagy kedvenc itt a chocolate chip, a brownie, a cupcake, a muffin és a torták.

turos.jpg

Meg kell hagyni, hogy a torták, amiket még csak nem is a cukrászdák, hanem az egyszerű élelmiszerboltok árulnak, egyre jobb ízűek és állagúak. Ilyen helyen nem szoktam vásárolni, mert vackok voltak mindig, de egyre többen kínálnak meg vele, és ha nem mondják, nem hiszem el, hogy ott vették. 

Persze nem igazi vajjal készülnek, de valahogy kezdenek olyanok lenni (vagy csak a környékünkön van így, ki tudja), mint az igaziak, szóval ezeket is veszik. 

Természetesen mennek az olasz sütik, és minden olyan ország süteményei, ahol jól sütnek. Ilyen nincs sok, inkább egy-egy kiemelkedő finomság egy-egy országból. 

Úgy is lehet mondani, hogy a maiak begyűjtenek minden országból egy-egy nagyon jó sütit, ami aztán némi változtatásokkal elamerikaiasodik. Csak annyit tudnak, hogy olasz süti, de már sokszor csak hasonlít arra, beolvadtak ők is az országba az emberekkel együtt.

linzer_2.JPG

A végére egy recept 

A végére ideírnám az egyszerű, ám fantasztikusan finom receptemet, amivel mindig nagy sikert aratok, a Maria Hajkova sütis könyvből. 

25 deka liszt, 25 deka vaj, 25 deka porcukor, 25 deka őrölt dió és 2 tojássárga. Elmorzsolni a vajat, hozzáadni a többit, jól összegyúrni. Korongokat szaggatni belőle, bemelegíteni a sütőt 185 Celsius fokra és csak akkor tesszük be, amikor már felmelegedett. 

Nagyon kell figyelni, mert könnyen megég, halványbarnának kell lennie. Akkor szedjük ki a tepsiből, ha kicsit vagy teljesen kihűlt, mert melegen könnyen törik. Málnalekvárral ragasszuk össze...”

HÍRMONDÓ 

Járd be pénzért Skandináviát! 

Méghozzá úgy, hogy pénzt is keresel vele! Ez nem is hangzik olyan rosszul, persze elsősorban annak, aki hajlandó sokat utazni, és elbír egy kamionnal.

Hogyan került egy magyar család Grönlandhoz hajóval? 

Olyat már hallottunk, hogy egy család fogja magát, összepakolja a holmijait és nekivág hajóval a nagyvilágnak. Na de hogy ezt éppen észak felé, a hideg és a jeges vizek birodalmába tegye…  

Rámozdultak Szlovákiára a határátkelők 

Jelentősen, több mint harmadával több külföldi dolgozik az országban most, mint egy évvel ezelőtt. És még ez sem elég, elsősorban az autóipar lenne képes szinte korlátlan számú embert felszívni. Ha lenne kit.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gasztronómia sütemény Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9113699806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szakasz2 2018.02.27. 11:15:19

Köszönjük a posztot, az én izlésemnek mindez túl édes és cukros (pl. minek megporcukrozni az amúgy is édes sütit).

@P.Elliot: Az a fontos, hogy valami "eredeti" legyen, vagy hogy finom és egészséges? Brownie-ből lehet nagyon finomat is csinálni: mindig lehet kevesebb cukrot használni, mint a "receptek", állítják, végülis nem a Bibliáról van szó. :) Meggyőződésem, hogy sok modernkori betegségért ez a rengeteg cukor a felelős. Mi kb. 15 éve kezdtük el apránként csökkenteni a "hivatalos" receptek cukor mennyiségét, manapság ott tartunk hogy az ajánlott és szokásos értékek kb. harmadát-negyedét használjuk - és rendkívül finomak az így készült sütik és jóval kevésbé egészségtelenek is. Plusz emellett pld. mandulalisztet meg sok egyéb fajta lisztet is használunk (a családban van gluténérzkény gyerek), és ezek az ízek a kevesebb cukor mellett jól érződnek is. Nem csak a búza létezik - ez a másik, ami sok egészségügyi problémát okoz manapság.

A végére egy kis OFF: Az alábbi cikk kapcsán eszembe jutott a Magyarország 2.0 pályázat.
divany.hu/szuloseg/2018/02/27/az_ilyen_otletek_teszik_annyira_menove_a_finneket/

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.27. 11:20:29

@Mrs. Clayton: konyv teren nem ismerek trefat. Sussetek belole egyutt, hatha kedvet kap hozza, vagy masold le. Kar lenne erte ha csak porosodna valahol.

P.Elliot 2018.02.27. 11:21:34

@Mrs. Clayton: Na, ezek a regi szakacskonyvek ertekesek mert mindig talalni benne egy-egy gyongyszemet amit mar elfelejtettek.
Nekem ez a Maria Hajkova sutoskonyv szinten valami nagymamai orokseg, 57-ben adtak ki, a novereme volt es o adta nekem egyszer oda hogy o mar nemigen sut. Az a dios korong is onnan van.
En egyszer egy ujsagban talaltam, ittteniben egy kukorica lepeny/ sos, fuszeres, regi-regi receptet, dijnyertes volt, aki bekuldte maga is egy oreg neni volt akinek az anyukaja sutotte nekik amikor meg kislany volt.
Na, ez is nagyon finom, annyira az hogy a Halaadas napi pulyka melle mindig megsutom.
A feltett receptjeim koze tartozik, sok kerti fuszernoveny van benne meg tejfol.
A garazsvasarokon is ha latok regi szakacskonyvet akkor meg is szoktam venni.

Dikusz 2018.02.27. 11:23:11

@P.Elliot: hogy őszinte legyek, én nem is kóstoltam, de a recept szerint már láttam, hogy túl édes lenne. A zserbóba sem teszek baracklekvárt, az már sok lenne nekem, egyébként is a mézeset szoktam csinálni.

@Olliék: -nak igaza van, a kakaós kevert a legegyszerűbb süti, én még felkockázás után csokiöntetbe megforgatom, és kókuszreszelékbe mártogatom.

P.Elliot 2018.02.27. 11:27:18

@szakasz2: Varjal csak, nem eszunk mindennap sutemenyt itt sem meg gondolom otthon sem. A porcukros linzernek van cukortalan valtozta mint a talon latod is.
Igen, okosabb kevesebb cukrot hasznalni, / lasd az en alig edes torok kekszemet amit napi szinten eszek/ de azert unnepeken ha cukrosan a jobb azert bizony megcukrozom ugy ahogy kell. Nem kell magunk ele huzni a talat, eleg egy-egy darab.
Nagy hive nem vagyok a csokkenteseknek mert vegul annyira lecsokken az eredeti jo recept hogy egy vacak lesz es senki sem emlekszik ra hogy valaha milyen finom volt.
Most megyek a kavemat csinalni meg hozni a kekszemet, igaz masfele nincs is itthon most.

P.Elliot 2018.02.27. 11:32:09

@Olliék: Ne gondold. Ilyen fenyes lesz neked is es barkinek. Masnapra kicsit matt fenyt kap de csak kicsit. Mikor eloszor megcsinaltam en is meglepodtem hogy milyen szepen nez ki.

Olliék 2018.02.27. 11:33:13

@Dikusz: Legközelebb rumos kakaóba mártsd. Eszméletlen. :))))

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.27. 11:44:12

@P.Elliot: ne dicsérj, bár nagyon jól esik, de nem vagyok profi. Nem végeztem iskolát, a receptjeim egyik sem az az enyém, mind mások könyveiből vettem, s az apró változtatások véletlen művei. Mint a narancsolaj a tortád bevonatában. (Nemrég csináltam valakinek, úgy illatozott a lakás!) S néha akkorákat bénázok ám, csak nincs itt senki, hogy lássa :-)

Nekem az első kalácsom az, amelyik ritka szépen mutatott a képen, aztán kalapács kellett hozzá, máig sem tudom, mit szúrtam el, de hosszú évekre elijesztett a tésztáktól. Szép fényes, hatalmas, de mint a szikla!

A citromos szelet a lemon bar... Eredetileg egy magyar oldalon találtam, ott írta, hogy amerikai a recept, aztán egy Barefoot comtessa könyvben találtunk hasonlót, szinte szóról-szóra ugyanazt, de mégis más sütési módszerrel. De van sokféle változata. A magyar változatra esküszöm. Majd elküldöm a megjegyzéseimmel.

Amúgy pedig azt vallom, everything in moderation - including moderation :-) Süti legyen, de alkalmanként. S akkor élmény legyen. Majd lesétálom.

Dikusz 2018.02.27. 11:45:17

@Olliék: ha lehet fokozni, inkább kakaós rumba:)

Dikusz 2018.02.27. 11:52:26

@kisrumpf: na, a kaláccsal én is így jártam. Sok-sok évvel ezelőtt apukámat szerettem volna meglepni vele, augusztus 20-ra.
Mindent tettem bele, amennyi a receptben meg volt adva. Sokfonatosat csináltam, gyönyörű barnára sült, tökéletes lett, kívülről..., viszont megenni nem lehetett, olyan kemény volt. Szegény apu párszor evett belőle, de aztán nem bírta tovább:)))

A pogácsákkal, sajtos sütikkel vagyok így, még soha, semmilyen formában nem sikerült, mindig beton lett.

P.Elliot 2018.02.27. 12:06:32

@kisrumpf: De igenis dicserlek mert rengeteget tanultam toled, szerintem apro kis magyarazatokban van a lenyeg hogy mit hogy csinaljunk. Azon lehet elcsuszni.
Azt a lemon bart mar hallottam emlegetni de meg sosem kostoltam, na majd utananezek.
A dekoralast azt viszont nem tudom megtanulni sem rendesen, ahhoz valami jo rajzolasi keszseg kell, nem? A hab csovel sem tudok szep kupacokat nyomni, vagy nagyobb-vagy kisebb illeve formatlan..

P.Elliot 2018.02.27. 12:08:30

@Dikusz: Nem tul forro a sutod? Talan valahol kiszokik a suti nedvessegtartalma. Nem kellene betenni egy kis vizet egy edenykebe amig sul es az utolso 5 percben eltavolitani?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.27. 12:31:16

@P.Elliot: műszaki rajzoló voltam korábban.... egy kis tehetség kell hozzá, igen. De sok gyakorlással fejlődhetsz, nem szabad ám feladni!

Olliék 2018.02.27. 12:32:22

@Dikusz: Az én titkom a zsír és tejföl. De szoktam a pogi tésztát még főtt krumplival is lazítani.

Mrs. Clayton 2018.02.27. 13:03:18

@kisrumpf: nem akarok gonosz lenni, de a menyemeknel nem lattam konyvespolcot, szoval passz h hova lett.
en utalom az ilyen home, meg bath fuggesztoket, meg az ilyen hazi okossagokat a hazbol a csaladdal lesz otthon meg hasonlo coelhoi baromsagok, naluk ilyennel van tele a lakas

P.Elliot 2018.02.27. 15:36:57

@Mrs. Clayton: Hogy ne csak a sutemenyekrol beszelgessunk, felhoztad hogy a menyedeknel ilyen feliratos fuggesztok vannak.
Vilagszerte divat lett, nekem ugyan egy darab sincs mert valahogy ugy erzem hogy nem illik nalam sehova vagy mert nem talaltam meg megfelelot szovegut, de lattam en mar nagyon szepeket is ami nagyon tetszett, foleg lakberendezesi magazinokban vagy a teveben gyonyoru hazakban/ nem feltetlenul nagy hazakban/, egy lakberendezo ert hozza.
Egy utcaval odebb ahol lakom talan 2 eve koltozott ide egy indoneziai epiteszmernok, jo New Yorki munkahellyel, az kitett a hazara a bejarati ajto fole egy szep faragott szurkes tablat ami igencsak jol mutatott, belevesett felirattal/ hogy A...ez a neve, kiirni nem akarom, idehaza van. Ha meg elment, megforditotta hogy A. nincs idehaza.
A pasas meg notlen, egyedul el, felirata teljesen kinalta a betoronek hogy jojjon nyugodtan, A. nem fogja zavarni a tevekenysegeben....
Mindig elkapott a nevetes ahogy elhajtottam a haz elott kocsival, mar elore tippeltem hogy A. odahaza van-e vagy nincs. Egy darabig nezte a szomszedsag, meg gondolom hasonloan mulattak rajta aztan valaki felvilagositotta hogy milyen kovetkezmenyekkel jarhat egy ilyen felirat egyszer.
A. bevette a tablat de nekem hianyzik....Olyan mulatsagos volt hogy ekkora meggondolatlan lovat sem igazan lattunk meg...

Mrs. Clayton 2018.02.27. 16:10:53

@P.Elliot: nekem abszolut nem jonnek be ezek a tablak, feliratok. Kb ugy erzem hogy hulyenek vagyok nezve, mert azt hiszi a haz ura hogy egyebkent nem jonnek ra hogy a furdo az nem a konyha es ezert ki kell irnia a kad szelere ilyen faragott fabetukkel hogy ez egyebkent a bath. Persze lehet h a hazban lakoknak nem egyertelmu mindez es maguknak vannak a feliratok. Most talaltam egy kifejezetten hulyet: www3.next.co.uk/g221034s6#155066
Komolyan minek kell ezeket kiakasztani a falra?

A szomszedodrol nekem azonnal az jutott eszembe amit te is irtal, hogy jo hogy nem tesz ki sutit is az asztalra a betoronek.

Aztan hulyeseg temanal maradva engem pl irritalnak az olyan tetovalasok, amik itt elegge divatosak bizonyos tarsadalmi retegek koreben. Pl a hatara tetovaltatja anyuka a harom gyereke nevet szuletesi datumat. Mondjuk ez a leghulyebb mert ezt latni sose latja, szoval ha el is felejti ahhoz a tukorbe kell nezzen, hogy elolvashassa. Persze vannak akik a karjukra tetovaltatjak ugyanezeket az infokat. Ezt meg megertem, mert tenyleg ha olyan hulye, akkor onnan leolvashatja. Azt mondjuk nem tudom, majd ha alzheimeres lesz, akkor vajon kerdezgetni fogja a rokonokat, h kik ezek az emberek a karjan?

zoldzeller 2018.02.27. 17:17:35

Nagyon szepek:)
Nekem is nagyon hasonloak a tapasztalataim mint Kekmadarnak. A mi edessegeink altalalban nem eleg edesek az amerikaiaknak.

Ime, az en szubjektiv velemeyem: a bolti edessegek altalaban szarok (legalabbis ezen a kornyeken). A doughnut szerintem isten buntetese, a brownie tul edes es tomeny, a red velvet cake elott ertetlenul allok (bar en altalaban nem ertem a mestersegesen szinezett eteleket) a cookiek,sugar cookie-k, cupcake-ek meg csak meh, seriously? A fahej es az icing irant erzett perverz vonzodasukrol mar nem is beszelnek.

Ami nagyon finom tud lenni, ha jol csinaljak: a key lime pie, es a pecan pie.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.27. 19:04:55

@Zoole Reloaded: aha, ismerem, de csak kolcsonpeldanyt lattam. Treasure!!

SzZoole 2018.02.27. 19:07:41

@kisrumpf: sokat ér, tudom, mi ajándékba kaptuk, rengeteg hasznos dolog van benne.

Dikusz 2018.02.27. 19:12:41

@P.Elliot: Hagyományos típusú gáztűzhelyem van, nem kombinált tűzhely, azaz a sütő is gázzal megy. Nem tudom mérni a sütő hőfokát, így biztos igazad van.

Az edénykés dolgot megpróbálom, úgyis készülök hétvégére sósat sütni, meg tortát is, szülinapi vendégség lesz, ha összeszedem addigra magam.
Téglát, vagy tetőcserepet benedvesítve a régiek nem ugyanezért pakoltak a sütőbe?

Dikusz 2018.02.27. 19:14:22

@Olliék: Meg az, hogy tudsz sütni:)))
Ezt a tanácsot is megfogadom, hátha sikerül.

Dikusz 2018.02.27. 19:17:58

@Zoole Reloaded: Tényleg nagyon értékes.
Igazán értékes -és itt nem az anyagiakra gondolok- az viszont csak szakmabelieknek az.

SzZoole 2018.02.27. 19:21:36

@Dikusz: pár száz font lehet az értéke, de igen, az amit tartalmaz az igazán értékes :-)

P.Elliot 2018.02.27. 19:25:00

@Mrs. Clayton: Nem, nem ilyen tablakra gondoltam hogy tetszik, majd ha latok valahol egy tetszetoset majd lefotozom es megmutatom mert ocska giccs cuccok is vannak am ebbol boven,
A tetovalasokat utalom, elrontja a jonep azt a szep boret vele, ha mar annyira divatolni akar, jo, fiatal, meg szereti a hulyeseget, van boven olyan ami lekopik vagy le lehet mosni.
Halistennek nalunk se a lanyom, se a vejem nem szereti az ilyesmit, nem kell bosszankodnom.

P.Elliot 2018.02.27. 19:30:21

@Mrs. Clayton: Ami meg a tetovalasbol erdekes tud lenni az az ha az olimpiai 5 karikat nyomatod a karodra vagy a bokadra, ugy persze hogy versenyzo voltal, ilyennel mar talalkoztam, abban a pillanatban korulvettek az illetot nagy ujjongassal.
Versenyzo! Hurra! lehet irigykedni vagy csodalni de mindenesetre elotted van egy ilyen csodabogar mert hat ugye nincs beloluk sok es erdekes eloben latni.
Ilyennel nagyonis el tudom fogadni a tetovalast.

P.Elliot 2018.02.27. 19:32:14

@Dikusz: Miert pakoltak valami cserepet a sutobe? Sosem hallottam de igazsagod lehet, biztositottak hogy ne szaradjon ki tulsagosan a sutemeny. Na majd megprobalom en is, van pizza kovem is.

Dikusz 2018.02.27. 19:55:00

@P.Elliot: Rákerestem a neten, jól emlékeztem, tényleg így van, csak a téglát/cserepet nem kell beáztatni mielőtt beteszik a sütőbe.
Beáztatni a Pataki-tálat szokták.

Mrs. Clayton 2018.02.27. 20:13:50

@Dikusz: errol az jutott eszembe amikor keith floyd fozott valahol mexicoban talan, bogracsban szabadteren, es mindig mondja h hany fokra vagy gazos suto eseten hanyas fokozatra kell a sutot allitani, de most fahasabot hasznalt ugye a bogracs miatt es azt mondta hogy tegyek fahasab 4-re a langot, szakadtam a rohogestol.

P.Elliot 2018.02.27. 20:46:17

@Dikusz: De ha nem aztatjak be a cserepet akkor mire valo? tudja valaki? Szivesen tanulok uj dolgokat, plane eletemben nem hallottam rola. Talan arra teszik a tepsit hogy ne egjen le az alja gyorsan?
Valami oka csak kell hogy legyen.

SzZoole 2018.02.27. 20:53:25

@P.Elliot: ezt a régi sütöknél alkalmazták, a modern sütöknél nincs ra szükség.
Azért tettek a cserepet( tetőcserepet többnyire) az aljára mert a Sütő nagyon égetett és az ételek alja megégett míg a teteje meg nem sült meg.

P.Elliot 2018.02.27. 21:01:27

@Zoole Reloaded: Ertem mar, koszi, lam, arra tippeltem en is hiszen mi mas szerepe lehetne. Nyaron az udvaron tervezunk egy kis pizzasuto kemencet epiteni, na majd emlekezni fogok erre. Meg csak otleteket gyujtunk hozza, ritkan fogjuk hasznalni, inkabb barati osszejoveteknel amikor sokan vagyunk mert faval akarunk benne tuzelni, abban a remenyben hogy nem gyujtjuk fel az erdot.

SzZoole 2018.02.27. 21:07:18

@P.Elliot: samott téglával rakasátok ki.
A samott tégla fatüzelésű berendezések, kandalló, kemence építéséhez ideális, optimális hőtárolást és hosszú élettartamot biztosít.

Dikusz 2018.02.27. 21:14:41

@Zoole Reloaded: na, a nagy szakértelmemmel képes lettem volna félretájékoztatni @P.Elliot: -ot:)

P.Elliot 2018.02.27. 21:17:41

@Zoole Reloaded: Ugy fogunk tenni, koszonom,en ugyan azt sem tudom mi az a samott tegla bar odahaza hallottam ezt a szot de majd utananezunk hogy itt mit is takar. Milyen furcsa hogy az osember meg utana levo emberek behuzodtak a barlangba lakni, fozni most meg megyunk kifele a szabadba, ott fozunk, ott van a nappalihoz hasonlo/ nekem ugyan nincs/ esoallo kinti kanapek, garniturak, fogadni mernek hogy nem vagyunk messze attol hogy a halobutorok is megjelenjenek...

SzZoole 2018.02.27. 21:24:47

@P.Elliot: Fireclay bricks a neve.
Ezzel én is így vagyok, ahogy jó idő van keszitem is ki a BBQ sütőt és a bográcsot

SzZoole 2018.02.27. 21:25:31

@Dikusz: en is csak vissza emlékszem a gyerekkorombol :-)

Olliék 2018.02.27. 21:26:28

@Dikusz: Várom az eredményt. Azt nem mondom,hogy tudok sütni, de szoktam és szeretek. A család édesszájú, de a sós apróságok se rohadnak ránk. :)
És nagyon sok hasznos tanácsot kaptam a szocóban az öregeimtől. Na azóta profi pék vagyok. Zsemle,kenyér,kalács már csukott szemmel is.

Olliék 2018.02.27. 21:28:21

@Zoole Reloaded: Az én nagyanyám alufóliába csomagolta a téglát. Annak van értelme?

SzZoole 2018.02.27. 21:30:38

@Olliék: na azt nem tudom, azért nem vagyok ám én olyan öreg, csak 44 leszek :))

SzZoole 2018.02.27. 21:34:50

@Olliék: az alufóliárol az még eszembe jutott, hogy felénk az öregek vaspapirnak hívták :-)

P.Elliot 2018.02.27. 21:48:04

@Zoole Reloaded: Koszonom, mar fel is irtam, majd megyek megnezni.
Itt most olyan jo ido van hogy szinte nyar, legalabbis ma meg majd holnap, aztan ujra jon a fagy de holnap azert sutunk kinnt valamit vacsorara.

SzZoole 2018.02.27. 21:55:06

@P.Elliot: azért egy szakembert is keres meg ez ügyben :-)
Itt meg azért arrébb van, hogy kint sutogessunk, talán áprilisban

Olliék 2018.02.27. 21:59:49

@Zoole Reloaded: :))) 35 vagyok, de nekem is csak attól ugrott be a tégla,hogy írtátok.
Anyu még most is vasazza az alufóliát ))))

Dikusz 2018.02.27. 22:00:46

@Zoole Reloaded: Naja, de hol van már az én gyerekkorom... Meg amúgyis mifrancot csináltunk volna a Csikágó szélén a második emeleten egy féltéglával?

Dikusz 2018.02.27. 22:02:14

@Olliék: Hogyne lenne! Nem ég le a féltégla:))))

SzZoole 2018.02.27. 22:02:59

@Olliék: anyunak bánni kell egy moder gaz tűzhelyet és akkor nem kell vaspapirba csomagolt téglával lesulyozni :)))

SzZoole 2018.02.27. 22:04:13

@Dikusz: “Meg amúgyis mifrancot csináltunk volna a Csikágó szélén a második emeleten egy féltéglával?”

Megdobálni a cigókat? :-))

NorthPier 2018.02.27. 22:52:33

@Olliék: Nem nagyon, de sokkal jobban mutat alufóliába csavarva, mint kopaszon :-)

Olliék 2018.02.27. 23:01:54

@Zoole Reloaded: Édes szívem. Drága édesanyámnak főzőlapja 3s villanyspárheltje van. De a tégla az még mindig köll. Pont. Nem tudom ledumálni róla,ha kilopom két nap múlva lesz új. Ez van. A legjobb,hogy kijött karácsonykor,és basszus hozott nekem téglát a sütőbe. :))))

P.Elliot 2018.02.27. 23:08:03

@Olliék: Hat ez oriasi hogy hozott teglat mert neked nem volt, hehehe...
Hiaba, az idosek ragaszkodnak dolgokhoz mert anelkul szerintuk nem lesz olyan az etel, ital, sutemeny....
Nem is olyan ritkan van is igazsaguk de a tegla mondjuk nem kell.
Annakidejen Hoffi micsoda eloadast tudott volna csinalni errol a teglarol!

P.Elliot 2018.02.27. 23:09:25

@Zoole Reloaded: Fogok valaki hozzaertot keresni persze.

Dikusz 2018.02.27. 23:11:41

@Zoole Reloaded: Ez nem a Dzsumbuj volt, a VII.ker.Rottenbiller u-ban laktunk.
A Garai térre jártunk piacra, az a környék már elég necces volt, teli nehézfiúkkal. A Keleti pu. mögötti Verseny utca - Százház utca meg kifejezetten életveszélyes volt akkoriban.

Dikusz 2018.02.27. 23:17:05

@Olliék: Óóóóóóó.... az "Édes szívem"-et Zolinak mondtad? Biztos örül neki:)))) (viccvót, tréfáltam, stb)

De feltételezem, anyukádra gondoltál, amikor ezt írtad.
Mondd meg neki, hogy ne egy téglát vigyen, hanem kettőt, és akkor előbb-utóbb meg lesz az alapanyag a saját házhoz:)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.28. 01:10:10

@zoldzeller: "Ami nagyon finom tud lenni, ha jol csinaljak: a key lime pie, es a pecan pie."

..nem beszelve a New York cheese cake-rol :)
Nalunk van egy szuper "cukraszat" (ugye itt nincs a hagyomanyos europai ertelemben vett cukraszda, ezert rakom idezojelbe. Ez inkabb egy bakery), ami isteni finom tortakat csinal, es a peksutemenyei is messze foldon hiresek. Mindig sorok allnak barmelyik uzletukben...

zoldzeller 2018.02.28. 01:32:05

@Zsuzsi65: a cheese cake nekem nagyon tomeny, soha nem tudtam megkedvelni:(

Olliék 2018.02.28. 06:30:56

@Dikusz: Anyura írtam, de ha örül neki,akkor a Zolinak.:)

Olliék 2018.02.28. 06:33:50

@P.Elliot: Igen,és még hoz nekem cukrot,lisztet,virslit, teavajat stb. Tudod,amit itt nem lehet kapni.:D
De imádom. Egy időben az idegeimre ment, de ahogy vénülök rájöttem,hogy csak édesanya. Mind ilyenek vagyunk/leszünk.

SzZoole 2018.02.28. 07:34:50

@Olliék: ne már, ezt nem hiszem el, nyilván vicc, husi bébi ;))
Mármint hogy otthonról vitt téglát az édesanyád.....
Vaspapírod legalább volt? :-)))

SzZoole 2018.02.28. 07:37:21

@Dikusz: keleti és környéke, ismertem, jó hely, volt biznyic a fiúkkal arrafelé

Olliék 2018.02.28. 08:40:52

@Zoole Reloaded: Nem vicc. Fóliát nem, azt elfelejtette.

P.Elliot 2018.02.28. 13:18:51

@Olliék: Igen, minden noben benne van a tyukanyo szellem, boldog lehetsz hogy ilyen anyukad van. A szemeben meg mindig a gyereke vagy, az a kislany aki odabujt hozza. Had hozza azt a vajat meg a teglat ha ugy gondolja hogy ezzel valamit segit neked. Segiteni olyan jo erzes, magamrol tudom.
Az en lanyom, 30-on tul neha odajon, hatulrol atolel, az arcomhoz simitja az arcat, megkerdezi ugyanebben a pozban hogy mit olvasol vagy mit csinalsz, az ember szivet, lelket elonti a jo erzes, azt hiszem hogy az anyakat is kell neha dedelgetni nem csak a gyerekeket.

kék madár 2018.02.28. 20:25:52

@zoldzeller: a cheese cake-t en is csak egy honapig szerettem, az ember, foleg ha a Daubnertol egy sarokra nott fel, nem tudja becsapni a hasat :)

Hamar wiki:
www.yelp.com/biz/old-europe-coffee-and-pastries-asheville

blackhairlady 2018.03.01. 04:56:44

@zoldzeller: Probaltad mar a turtle chees caket? A whole foodsban csinalnak isteni finomat, a karamelltol es a pecantol valami fantasztikusan jo ize es allaga lesz.

Olliék 2018.03.01. 10:32:31

@P.Elliot: ÍGy így. Sőt, már meg is kérem,hogy hozzon ezt,azt. Ő és szerintem minden szülő iszonyú nehezen éli.meg a távolságot. Az én anyukámra kifejezetten jellemző,hogy haszontalannak érzi magát.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.01. 15:58:36

Nagyon jó, olvasmányos poszt! A rácsos sütemény kellemes emklékeket ébresztett. Édesapám egy fél tepsivel végzett egy délután alatt. (Nem volt túlsúlyos, sőt.)

Apropó (pék)sütemény, a finom, ropogós sósperec senkinek sem hiányzik?
:-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.03.01. 16:06:04

@Hobbiszakács: (az az egy dolog, amiért bemegyek a Lidl-be, de pszt. Ugyan nem roppanós de roppant finom.)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.01. 17:28:02

Itt nincs, még a Lidlben sem, :-( Én tegnap sütöttem... finom lett, de még kell tökéletesíteni. :-)

P.Elliot 2018.03.01. 17:33:47

@Hobbiszakács: Miert, tudsz valami finomat?
Itt az Usaban valahogy a sos dolgok nemigazan mennek, mar probaltam kinalni de valahogy nem szeretik.
Apukad fel tepsinyit evett meg? Ami az illeti meggyes piskotabol, / a sutos neni receptjevel keszitve/ en is megettem egy fel tepsivel csak azert nem tobbet mert a ferjem ramszolt...

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.01. 17:49:30

@P.Elliot: "en is megettem egy fel tepsivel " - Na ugy-e? :-)

Éhes embert kell kínálni pereccel. Utcán, menet közben is lehet eszegetni. Otthon pedig savanyú vagy édes joghurtot lehet inni mellé.

P.Elliot 2018.03.01. 17:55:49

@Hobbiszakács: Tudsz valami jo receptet ra?
Itt is aruljak piacokon meg a street food-ok kozott a puha perecet amire mustart kennek.
Az megy, az viszont en nem szeretem, szememben nem tobb mint a mustaros kenyer.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.03.01. 17:57:05

@Hobbiszakács: aa, jo neked, en nem probalkozom ilyennel. Amugy nagy gyengem a ropi. Par honapja volt magyar is a Tescoban, szerintem visszamaradt valahol, mert tobbet nem lattam. Ha veszek (ritkán, mert hizom mint a diszno), akkor lengyelt veszek, az is van a Tescoban. Persze, vehetnem a lengyel boltban is, csak baratsagtalanok a kiszolgálók, nem megyek be.

P.Elliot 2018.03.01. 18:11:29

@kisrumpf: Ismered az a krumplispogacsa receptet ami a neten kering, nem erzik rajta a krumpli csak olyan lemezesre sult finom ropogos de a szajban elolvados valami?
Gyors, egyszeru, iszonyatosan eteti magat.

Mi ujsag nalad a piacon? Veszik a sos sutemenyeket vagy meg nem probaltad?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.03.01. 18:34:27

@P.Elliot: betegseg miatt kihagytam kettot, most pedig a vihar miatt nem lesz piac. Nem probaltam sosat, csak e gy szaraz lapos kenyerfelevel probalkoztam, sokfele maggal, sulyos bukas volt. A kovaszos kenyer fogy es a krumplis buci. Old reliables, haha.

P.Elliot 2018.03.01. 18:40:18

@kisrumpf: Akkor jobb ha megmaradsz a szokasos sutiknel. A magyarokl szerinten azert ertekelik a sosat mert kell valami ilyen is az ital melle . Nagy a hovihar? Itt tavaszias felhos nap van, most megyek ki kertezni az udvarra.
Vigyazzatok hogy el ne csusszatok.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.03.01. 18:46:09

@P.Elliot: egyelore csak nagy szel van, hora meg varunk. Mar korabban elcsuszkaltunk a boltba, -3, ferj vegzett a meloval, jon a nyugis este. Remelhetoleg :-) kerteszkedes annyi volt, hogy tegnap levertem a havat a közösségi kert foliasatrairol.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.01. 18:55:13

@P.Elliot: Kelesztett kenyértésztából (liszt, tej, kis olaj, só, és cukor) ujjnyi vékony hurkákat sodrok, perecet formálok belőlük, majd szódabikarbonás, fővő vízbe (1 evőkanál bikarbona egy liter vízhez) teszem 10-15 másodpercig, utána kiveszem, és be vele a 200C fokra előmelegített sütőbe. Amikor barnulni kezd, akkor sűrű liszt-só-víz keverékkel "meglocsolom", és visszarakom a sütőbe, amíg elkészül. (Ha tojással megkened előtte, akkor fényes is lesz. De az már istenkísértés lenne.)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.03.01. 19:28:02

@Hobbiszakács: jaaaj, emlékszem, hogyan törtük le a bolti perecröl azokat a sós fehér göböket...amik igy rá voltak "olvadva" a perecre...

P.Elliot 2018.03.01. 19:57:04

@kisrumpf: Igen, igen. Emlekeztek az oriaskiflire a Varosligetben? meg vasarokon? Na, az is meg volt nagyszemu soval szorva, azt is csipegettuk, olyan szalagszeruen jott le rola a teszta, de jo is volt.
Mennyi emlek elojon etellel kapcsolatban.

P.Elliot 2018.03.01. 19:58:56

@Hobbiszakács: Koszonom, feltetlenul ki fogom probalni, az istenkisertessel egyutt/ tojassal kenni/...Ha sikerul akkor barati grillezesen is feltalalom. Meddig marad friss? Elozo nap is jo ha megcsinalom?

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.01. 20:04:20

@P.Elliot: Legjobb frissen, de másnap is ehető, csak nem tudom, mi a jobb: zacskóban vagy letakarva tartani. :-(

P.Elliot 2018.03.01. 20:08:56

@Hobbiszakács: Na majd kikiserletezem. Koszi...

FutureFry 2018.03.01. 21:39:04

@FutureFry: Senki nem kérdezte, de azért itt egy recept hozzá:
www.marthastewart.com/1523992/cast-iron-huckleberry-cobbler
(Bár azt mondja, hogy lehet blueberry-vel helyettesíteni, de úgy nem az igazi)

P.Elliot 2018.03.03. 00:08:35

@FutureFry: Mar tegnap akartam reagalni erre a beirasodra csak nem mukodott a laptopom.
Azert nem kerdeztek szerintem a huckleberry cobblert mert ki a nyavaja talal hozza huckleberryt, itt nalunk nem aruljak, masutt sem nagyon, de megis buszken jelenthetem hogy van nekem egy uveg jam-em belole, Hannibalban vettem Mark Twain varosaban a lapatos hajo ajandekboltjaban amikor a Missisipin hajoztunk. Csak a neve miatt, ugye Huckleberry Finn. Egyiket felbontottuk idehaza megkostolni es kopedelem volt, a masik meg mindig megvan, csak a helyet fogalja, pont jokor irtad be ezt mert itt a lehetoseg megszabdulni tole.
Szerinten jam-kent is jo? vagy keverjek bele blueberryt is?

FutureFry 2018.03.03. 02:07:58

@P.Elliot: Jam-ként nem az igazi. Pancake-ben és Cobbler-ben jó, de tulajdonképpen frissen szedve, magában a legjobb (csak a medvéket kell elhessegetni :)). Egyébként lehet kapni az Amazonon nyers-fagyasztottat (bár én még nem vettem ilyet online):
www.amazon.com/Freshly-Frozen-Wild-Huckleberries-Gallon/dp/B0001KZ8YC

P.Elliot 2018.03.03. 02:20:13

Milyen a friss ize? Mint a blueberry? Hol ettel frisset? Hol szedted?

FutureFry 2018.03.03. 06:54:14

@P.Elliot: A huckleberry-nek több fajtája van, a Kanada/Usa keleti felén található változat [1] nem olyan mint a nyugati [2] (amiből szintén több alfaj van). Amit én ismerek az a “Western Huckleberry” (Kanada nyugati és Amerika Észak-Nyugati részén találhatóak a változatai): A bogyói kisebbek, és intenzívebb az ízük mint a “nemesebb” rokonának, a blueberry-nek. Persze nehéz leírni pontosan milyen is (finomabb :)). Csak vadon nő, 2-3000 láb felett (speciális, savas talajon, pl. ahol a bear grass [3] is), és nincs is igazán központi gyökérrendszere, hanem diffúz kolóniákban található, ahol a földből kinövő “bokor” csak a kolónia egyik ága (és egyedileg nem is áttelepíthető). Ezért is nem tudták még nemesíteni, bár vannak útmutatók hogyan lehet próbálkozni [4], arról nem is beszélve, hogy hajtásból/magból növesztve 10-15 év (!) mire teljesen termővé válik (bár az első 3-5 évben már lehetnek bogyók).

[1] en.wikipedia.org/wiki/Gaylussacia_baccata
[2] en.wikipedia.org/wiki/Huckleberry
[3] en.wikipedia.org/wiki/Xerophyllum_tenax
[4] www.cals.uidaho.edu/edComm/pdf/BUL/BUL0821.pdf

P.Elliot 2018.03.03. 11:31:19

@FutureFry: Furcsa noveny lehet. Jol kiokositottal, nagyon szepen koszonom. Kar hogy a jam valtozata nem jo izu. Ki fogom probalni a frisset fetetlenul ha egyszer modom lesz ra.

FutureFry 2018.03.03. 18:05:03

@P.Elliot: Egyébként szerintem a Jam-nek se rossz (igaz a keleti változatot nem próbáltam). Szezonban Farmer's Mareket-eken szoktak frisset árulni.

P.Elliot 2018.03.03. 18:56:31

@FutureFry: Itt soha, sem nem lattam, se nem hallottam rola, ott ahol vettem lattam eloszor hogy ilyen is van. Majd kesobb megnezem a neten a termest es a novenyt meg hogy fordul-e elo itt nalunk, lehet hogy igen de en meg eletemben nem hallottam, de mondom, arulni nem, azt tudnam...

P.Elliot 2018.03.03. 23:24:55

@NorthPier: Ennyi sok berry? Jocskan van benne amit nem ismerek.
Hat azert erdei kornyezetben nem mernek szedni mert felnek hogy osszetevesztem valami merges bogyoval.
Nagyon erdekes volt, koszonom szepen hogy feltetted.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása