oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. február 05. 06:30,  Magyarország egy Amerikában élő magyar szemével 288 komment

2018. február 05. 06:30 Határátkelő

Magyarország egy Amerikában élő magyar szemével

Vajon milyennek látjuk Magyarországot és azon belül is Budapestet, és a szülővárosunkat több évnyi távollét után? Mennyit változott előnyére és hátrányára az ország? Ezeket a kérdéseket válaszolja meg a mai poszt, Susan írása, amihez képeket is küldött.

Te milyennek látod külföldről Magyarországot? Hogyan változott mindaz, amit az országról gondolsz? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

5_63.jpg

„Nemrég Határátkelő az egyik poszt felvezetőjében fogalmazott így: Magyarként aligha tudjuk (még sok-sok külföldön töltött év után sem) külső szemlélőként nézni Magyarországot és/vagy Budapestet, hiszen valamilyen emlék mindenkit köt az országhoz. 

Nagyon találó gondolat, és azt hiszem, hogy valahol ez is közrejátszott abban, miért vegyes érzelmek keveredtek bennem, amikor 3 év után először látogattunk haza Magyarországra. 

Sokáig vívódtam, hogy megírjam-e az alábbi posztot, mert tudom, hogy az ilyen jellegű írások mindig egy kicsit a „darázsfészek” kategóriába esnek. Nem utolsósorban azért, mert személyes – és így nagyon szubjektív – voltuk miatt sosem festhetnek reális képet. 

Igyekszem azért valamiféle egyensúlyt teremteni, mert az emberi természet már csak ilyen: szeretjük, ha a mérleg egyik oldala sem billen túl magasra vagy mélyre. 

Eltérően a tőlem megszokott – bédekker stílusú – posztoktól – a következőben kicsit személyesebb élménybeszámoló következik arról, milyen pozitív (+)  és negatív (-) élmények értek az alatt a 2 hét alatt, amit Magyarországon töltöttünk az ünnepek alatt. 

Pozitívum: találkozás és újdonságok 

Három éve voltunk utoljára látogatóban, így nagyon jó volt végre megölelni a szeretteinket, és élőben, nem csak a számítógép képernyőjén keresztül látni őket. Megállapítottuk, hogy a laptopjaink képfelbontása megfelelő, mert a valóságban sem fedeztünk fel több ráncot egymás arcán. :) 

Mint minden alkalommal, első nap most is átestünk a „jaj-de-összement-a-lakás-és-minden-milyen-pici” szindrómán, ami természetes módon következik abból a tényből, hogy az óriás méretek országából (értsd: USA) mentünk haza látogatóba, és a szemünk már elszokott az európai (magyar) méretektől. :) 

Sikeresen regenerálódva a 13 órás repülőút és +9 órás időeltolódás után, örömmel vetettük be magunkat „kies szülővárosom” (Budapest agglomerációjában levő kisváros) újra felfedezésébe. 

A napi séták előkészületei kicsit hosszadalmasak voltak, révén két réteg pulóver, kabát, sapka, sál, kesztyű és csizma magunkra öltése több időt vett igénybe, mint felkapni egy könnyű dzsekit és sportcipőt (hja, nem kellett volna úgy elkényelmesedni Dél-Kalifornia 20 C fokos teleiben). 

De a friss, csípős levegő – főleg a kisebbik lányomnak, aki ritkán jut ilyen téli élményekhez – csupa élvezet volt! :) 

Örömmel fedeztünk fel újdonságokat, mint pl. a híres Kincsem ló emlékét őrző szobrot (a versenyló istállója a városunkban volt), de egy kis nosztalgiáért sem kellett messzire menni: az óvoda, az iskola, a Polgármesteri Hivatal (öregeknek Tanácsháza) vagy a gyógyszertár ismerősként köszönt vissza. 

1_171.jpg

Ez utóbbi azért okozott egy kis fejtörést. Történt ugyanis, hogy felajánlottam anyukámnak, összekötjük a kellemeset a hasznossal, és elsétálunk a patikába kiváltani a gyógyszereit. 

Ő: „Emlékszél még, merre kell menni?”

Én: „Hát persze! Csak nem gondolod, hogy 3 év alatt elfelejtettem, melyik irányban van a patika?” 

Kb. 20 perc gyaloglás után enyhe gyanakvás kerített hatalmába… Mintha a gyógyszertár sokkal közelebb lenne a házunkhoz. Hmmm, lehet, hogy mégsem jó irányba indultam el? 

A kezdődő demenciát mint okot kizárva arra a következtetésre jutottam, hogy – akár akarom, akár nem – ez a hely már nem a lakóhelyem. Nem visz a lábam automatikusan a megszokott helyekre, a szemem nem mindenhol találja az ismerős épületeket, üzleteket.

2_136.jpg

Negatívum: a szavak már mást jelentenek

(Talán nem is igazán negatív kategória, valahol kilóg a sorból, csak azért sorolom ide, mert a fentiekkel párhuzamba állítható.) 

A „már-semmi-nem-olyan-mint-régen” keserédes érzése mindenkiben ott van és elkerülhetetlen, aki több év külföldi lét után látogat a szülőhazájába. Mégis kicsit szíven üt, amikor szembesül vele az ember. 

Így voltam én is a fenti incidens után, ráeszmélve, hogy az addig magától értetődő és természetes dolgok már nem azok. Nemcsak a földrajzi környezet változik, hanem mi is. 

Azon kaptam magam, hogy bár magyarul beszélek, a szavak mégsem azt jelentik nekem, mint amit a családomnak. Miért? Azért, mert a kommunikációnk – a mögöttes tartalom – már más nekem, és más nekik. Sokszor nevettünk, néha magyarázkodtunk, máskor kicsit tojáshéjon lépkedtünk, nehogy megbántsuk egymást. 

Ismerős a következő szituáció? 

Családi ebéd:

Otthoniak: „Egyetek még egy kicsit a…-ból!” (tetszőleges fogás behelyettesítendő)

Mi: „Köszönjük, nagyon finom volt, de már tele vagyunk!”

Otthoniak: „Oh, ugyan már. Mondd meg nyugodtan, ha nem ízlik!”

Mi: „Tényleg tele vagyunk, mert elszoktunk már az ekkora nagy ebédektől, tudjátok, nálunk este van a fő étkezés.”

Otthoniak: „Nem kell udvariaskodni, nyugodtan mondd meg, ha nem akarod megenni.”

Mi: „TÉNYLEG ízlett, de elég volt, köszönjük! :)” 

Pozitívum: a karácsony 

A gyerekkori karácsonyok mindenki életében maradandó élmények, így a mostani ünnep számunkra is különleges volt, hiszen az elmúlt 10 év amerikai karácsonyai után visszacsöppentünk egy másik – magyar – hagyományba. Érdekes volt látni, kiből milyen reakciót váltott ki. 

Én: nosztalgia „at full capacity” :) = a karácsonyfa előtt állva, lelkesen éneklem a jól ismert karácsonyi dalokat – a néhol kissé megkopott szöveget la-lalala-la-la-val pótolva; 

Nagylány (24): nosztalgia „half-loaded” :) = az agy rejtett zugaiból még előtörnek az emlékek óvodás és kisiskolás korból; a karácsonyi énekek dallama, és szövege ismerős, a „mindenki-mindenkinek keresztbe-kasul adogatja az ajándékokat” (a mi családunkban így zajlott a dolog) emléke nem halványult el teljesen; 

Kisebbik lány (16): nosztalgia „at low capacity” :) = a kisgyerekkor emlékeit kezdik átfedni az amerikai szokások, és hiányzik a karácsony reggeli ajándékbontás, amikor is a család legfiatalabbja egyenként adja oda mindenkinek a fa alatt sokasodó ajándékokat (a mi családunkban ez a szokás legalábbis). 

Na, a kissé filozófálgatós bevezető után nézzük, milyen egyéb élmények értek minket jártunkban-keltünkben. 

Pozitívum: a fejlődés 

Szuper látni a fejlődést. Budapesten a növekvő turizmus hatása érezhető. Gombamód szaporodnak az éttermek, üzletek, szolgáltatások (szinte otthon éreztük magunkat, látva az ismerős cégneveket, márkákat). 

Három évvel ezelőtt még a kissé lepukkant, régi metrószerelvényeken utaztunk, most minőségi ugrás volt az új metrón vagy a felújított kocsikban ülni. A buszokon, villamosokon digitális kijelző a következő megálló nevével feltüntetve. Sok helyen a magyarul nem értő turistákra gondolva angolul is tájékoztatják az utasokat, átszállási lehetőséget is jelezve. 

Ugyanezt mondhatom el az agglomerációs vonatközlekedésről. A Bp-Vác vonalon futó vonatok gyönyörű tiszták, kényelmesek, minden kocsiban több helyen konnektor a laptopoknak. A digitális kijelzőn nem csak a következő állomást, de még a vonat pillanatnyi sebességét is jelzik.

3_122.jpg

Negatívum: kisvárosi hanyatlás 

A fejlődés – úgy tűnik – csak a fővárosra, és közvetlen környékére korlátozódik. A Budapesttől kb. 25 km-re levő kisvárosunkban – ott lakó családtagok szerint – hanyatlás figyelhető meg: élelmiszerüzletek zártak be, rossz az áruellátás, kevés a szolgáltatás. 

Sejtem, hogy ennek több oka lehet: talán a város jellege (agglomeráció, így a lakók többsége a fővárosban intézi a vásárlást, oda jár szórakozni stb.) az egyik, a másik pedig a nem kompetens városvezetés. 

Nemcsak a szülővárosomban, de Budapesten is megfigyeltem a következőket: nagyszerű technológiai fejlesztések lepusztult infrastruktúrában (pl. digitális kijelző a lepukkant vasútállomáson), vagy a kiváló elgondolás nem igazán úgy működik, ahogy kéne. 

Ilyen például az  érintőképernyős információs tábla a Westendben, ami túl lassú, nehézkes rajta megtalálni valamit, így előtte hosszú sor állt. Helyette megtette volna egy hagyományos tábla is, amit egyszerre több ember használhat. Sejtem, hogy az okok itt is összetettek, amibe most nem is akarok belemenni.

4_87.jpg

Pozítvum: turistaszemlélettel könnyebb 

Időnként meglepődöm, hogy a huszonéves lányom milyen sokszor fején találja a szöget, és helyesen lát meg dolgokat. Így volt ez most is, amikor egy számomra bosszantó incidens (banki ügyintézés) után megjegyezte: „Mama, képzeld azt, hogy csak egy turista vagy, aki érti, mit beszélnek a helyiek.” 

Milyen igaza volt! Amikor ezt a „turista-magatartást” felvettem, és egyszerűen elfogadtam, hogy a dolgok NEM az általam megszokott módon működnek, sokkal jobban éreztem magam! 

Ezek után felszabadultan sétálgattam a lányaimmal a Belváros karácsonyi vásáraiban, és elvegyülve a külföldiek között, mi is ugyanúgy élveztük a Bazilikánál a látványos és szórakoztató fényfestést; kortyolgattuk a forralt bort, lelkesen fényképezkedtünk a Halászbástyánál, Mátyás-templomnál, vagy örökítettük meg az őrségváltást az Elnöki Palotánál. 

A Nemzeti Galéria híres szobrai és festményei a kisebbik lányomat is „lázba hozták”, mert szereti a képzőművészetet.

A MÜPA karácsonyi koncertje is tartogatott kellemes meglepetést a számunkra. Ajándék jegyeket kaptunk egy családtagtól a Muzsikás együttes koncertjére, és nem igazán hardcore népzene rajongókként úgy voltunk vele, hogy majd csak „túléljük”, és különben is a családdal eltöltött minőségi idő a fontos. 

Kellemes meglepetésként ért az Amadinda ütősegyüttes részvétele (mindig kedveltem őket). Amikor pedig polinéz ritmusokat kezdtek el játszani, mindhármunk lába egyszerre kezdte el ütni a ritmust, hiszen egy pár évvel ezelőtti Hawaii utunkat juttatta eszünkbe! 

Nem meglepő módon a „tapserősség-mérő” azt jelezte, hogy a hazai közönség nagyobb részének tetszését inkább az erdélyi néptáncok és ritmusok, mint a polinéz hangvilág nyerte el. 

Hozzá kell tennem, hogy a moldovai/bukovinai – a magyar fülnek kicsit talán „egzotikusabb”, számomra a balkáni népzenét (ah, fiatalságom Balkán táncházai!) idéző ritmusok nekünk nagyon tetszettek! 

Természetesen a kulináris élvezetek sem maradhatnak le a listáról. A New York Kávéház nem csak a miliőjével, hanem a finom desszertjeivel is lenyűgözött! A lányaim egyöntetűen kijelentették, hogy a forró csoki még a San Francisco-i Ghirardelli csokigyár cukrászdájában kapható forró csokit is kenterben veri! Az pedig nagy szó… 

A somlói galuska és a Sacher torta szintén díjnyertes volt nálunk. A kávéház a lányaim Instagram oldalára is felkerült, mint a „világ legszebb kávéháza”. :) 

10_24.jpg

Negatívum: az árak 

Nem szabadna, de az ember óhatatlanul beleesik az ár-összehasonlítások csapdájába, én sem vagyok alóla kivétel. Nem csak a számomra már szokatlan nagy számok, hanem a Ft-ról USD-re való átváltás utáni árak voltak húsba, jobban mondva pénztárcába vágóak. 

A turistáktól hemzsegő belvárosban természetesnek vettem, hogy – mint mindenhol – a szuvenírárusok nem csinálnak túl nagy etikai kérdést abból, mekkora árat szabjanak a portékájuknak. Ha a turista hajlandó fizetni, miért ne? 

De amikor a drogériákban, szupermarketekben láttam az árakat, azért felmerült bennem a kérdés, vajon az átlagfizetésű átlagember mennyit és hol vásárol?

Pozitívum: hatalmas a kínálat 

El kell mondjam viszont, hogy csak a pénztárca vastagsága szab határt a vásárlásnak, mert még az elmúlt 3 évhez viszonyítva is nagyot nőtt az áruválaszték, és kínálat – legalábbis ez volt a benyomásom. 

Az élelmiszerek piaca – köszönhetően az egyre népszerűbb „multikulti” étkezésnek és a terjedő „alternatív” táplálkozási szokásoknak (vegetáriánus, vega, ilyen-olyan mentes stb.) – bővült. 

Az élelmiszeripar gyorsan felismerte az üzleti lehetőségeket, és lecsapott a változó-megújuló étkezési trendekre: a laktózmentes tejtermék választéka hatalmas! 

Családtagok csodálkozva néztek rám, mikor említettem, hogy nálunk az USA-ban (Kaliforniában) én eddig nem fedeztem fel laktózmentes tejfölt sehol! (Javítson ki valaki, ha van.) 

Ez mondjuk teljesen érthető: Magyarországon, ahol a tejföl alapélelmiszernek számít, erre az alternatívára is van igény. Az USA-ban, ahol viszont korántsem használnak ilyen sok tejfölt, nincs igazán rá kereslet. 

A plázákban vagy a Belvárosban egymást érik a designer butikok és világmárkák. A lányaimnak felcsillant a szeme, amikor a Westendben felfedeztek egy Zara üzletet. 

Persze egy ici-picit csalódtunk, mert az áruválaszték azért még nem ugyanaz, mint nálunk, de az enyhe csalódást egy Bershkában vásárolt farmerdzseki (kisebb lányom legnagyobb örömére) enyhítette. :) 

Negatívum: a közrend őre 

Hazautazásunk reggelén búcsúzóul még tapasztalatot szerezhettünk közrendészetünk kedvességéből. Ferihegyen (bocsánat, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren) beszállás előtt akartunk valami reggelifélét enni. Kora reggel lévén (kb. 6.30 lehetett) nem túl sokan voltak az induló terminálon. 

Elindultunk a mozgólépcsőkhöz, hogy az emeleten vegyünk valamit, amikor is egy szigorú tekintetű, egyenruhás hölgy angolul (gondolta, azzal nagyot nem tévedhet) közölte: CAN’T GO UP! 

Akciófilmekhez, és az utóbbi idők sajnálatos terrortámadásaihoz edződött agyamban rögtön átsuhant a baljós gondolat és már a „crime scene” sárga-fekete csíkos szalagját fürkésztem, de sehol semmi! Szinte ösztönösen reagáltam (talán ezért is csúszott ki a számon angolul), és visszakérdeztem: WHY? Erre a sztoikus válasz ez volt: CSAK! 

Túl korán volt egy frappáns (és valószínűleg a hölgyet meglepő) „köszönjük a kimerítő választ” reakcióra, így a rend őrét meghagytuk abban a hitben, hogy külföldi turisták vagyunk, akik úgysem értenek magyarul. 

Elindultunk a terminál másik oldalán levő lépcsőhöz, hogy alternatív megoldásként ott menjünk fel az emeletre. Kb. 20 perc múlva, mintha semmi sem történt volna, a mozgólépcső elindult. A mai napig rejtély számomra, mi történt. 

Minden jó, ha a vége jó! 

A hazautunk eseménymentes volt, a londoni átszállás után az Air New Zealand Los Angelesbe tartó gépén nagyszerű kiszolgálásban volt részünk (itt a reklám helye: mindenkinek melegen tudom ajánlani őket, nemhiába kapták meg az Év Légitársasága címet). 

A jó 10 órás út alatt egyfajta számvetést készítettem az otthoni látogatásunkról, és a következő konklúzióra jutottam: 10 év, és az idei látogatásunk kellett hozzá, hogy azt az érzelmi köldökzsinórt, ami még Magyarországhoz kötött, el tudjam vágni. 

Ma már képes vagyok úgy tekinteni rá, mint a felnőtt gyerek a szülőjére: az időnkénti büntetések okozta frusztráció és harag már régen elszállt, a csalódások és kritika helyét a megértés, és egyfajta nosztalgiával behintett szeretet vette át. 

Már meg tudom látni, hol és miben hibáztak a szüleim, mert időnként én is ugyanazokat a hibákat követem el. Meg tudok nekik bocsátani, pusztán abból a tényből fakadóan, mert a szüleim. Magyarország mindig ezt a szülői helyet fogja elfoglalni a szívemben.”

HÍRMONDÓ 

„Nincs olyan dolog, amiért hazaköltöznénk” 

„A kiszámíthatatlan jövő elől jöttünk el. Miért mennénk haza? Sajnálom, de ilyen indok nincs.

Minden harmadik magyar nyomorban él 

Az Oxfordi Egyetem magyar tanára szerint a magyar gazdaság számos problémával küzd, és az uniós támogatások, a határátkelők hazautalt pénze és a multik nélkül nem nagyon tudna működni.

Mi lesz a külföldi kiküldetésben lévő magyarokkal? 

Immár hosszú évek óta zajlik a vita a külföldi kiküldetésben lévők bérezéséről, ami több tízezer magyart is érint. Az Európai Bizottság szociális és munkaügyért felelős tagja azt mondta, a testület tisztázná ezeket a szabályokat.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr313634466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2018.02.05. 22:49:06

@Pink Petsch: igen, itt bólogat mellettem :-)))

zoldzeller 2018.02.05. 22:51:12

@Pink Petsch: toketes:) Imadom a marha hust, es ontetet koszonom nem kerek, max valamilyen olajat (oliva, avokado, dio). Na, latod, ilyen egyszeru engem jol tartani;)

2018.02.05. 22:53:30

@Zoole Reloaded: Jah, és közben a kezében a cukrászkés -tvagy mit használnak ők, speckó, mert amiket én látok, a mi cukrászainkkal, az a wtf-kaegória :DDD

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.05. 22:56:42

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: "túlkoros kamaszlány megunta az arany semmittevést Klaiforniában" Nem tudom, miert gondoljak sokan, hogy aki CA-ban el, az csak "arany semmittevo" lehet? :) ez nagyon elcsepelt sztereotipia, Birca ;) Rolad nem felteteleztem, hogy csak a szappanoperakbol szerzed az ismereteidet :)
Tortenetesen - mint olyan sokan masok - o is dolgozott a foiskolai evei alatt, sot, sikerult neki a 4 ev anyagat 3.5 ev alatt letudni. A semmitteves arra is jo volt, hogy egy fel evet Europaban toltott, es ott (is) bovitette ismereteit a vilagrol :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.05. 22:59:15

@verkagrafomanka: "ránéztem a lányod instagramjára, nagyon jók a képei, meg amiket ír, azok is, és erről eszembe jutott, hogy Veled magyarul vagy angolul beszél(nek)?"

Koszi, atadom neki:) A nagyobbikkal eleg sokszor magyarul beszelek, de van ugy, hogy irasban viszont angolul (egyszerubb, gyorsabb sokszor). A kisebbikkel altalaban ugy megy, hogy en magyarul, o angolul vissza :)

2018.02.05. 23:00:57

@zoldzeller: Hm, ha összerakom neked ezt a 4 fajta zöldsalátát, mindenféle öntet nélkül, olyan szorulásod lesz tőlük, mint egy nyúlnak ... bogyókat fogsz potyogtatni :DDD De megkegyelmezek, kapsz majd mellé 2 olajat és 2 balzsamecetet, mondjuk, tökmag- és citrom olajat, meg málna- és paradicsom balzsamecetet ... oszt variágalsd magadnak :DDD
A roastbeefet különben a saucier kollétgák sütik meg -néha túl a közepesen- nekünk ... Hm, hogyismondjam, nem rossz az, de én megvárnám a füstölt kacsamellet 1,5 centis vastagságú szeletekre vágva ;)

zoldzeller 2018.02.05. 23:08:03

@Zsuzsi65: Es a szuleid jonnek latogatoba?
Mi kb 6 eve nem voltunk Magyarorszagon, tesomekig szoktunk csak menni, kb 2 evente, de tesomek is jonnek minden masodik evben - szoval igy megvan az evi talalkozo.
A nagyszulok pedig evente 2x2 honapot vannak itt (a ferjem anyukaja pedig mar nyugdijas, szoval o meg tobbet tud jonni, es neki nincs testvere). A fiuk egymassal kizarolag angolul beszelnek... sot a pici mostanaban velem is angolul beszel, en meg magyarul hozza.

zoldzeller 2018.02.05. 23:13:52

@Pink Petsch: banyek, allati ehes vagyok. Ez az egyetlen negativuma, hogy se szenhidratot, se tejtermeket nem eszek, hogy gyakorlatilag folyamatosan taplalkozok.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.05. 23:17:44

@zoldzeller: apukam sajnos mar nem el, anyukam sem fiatal mar es fel a hosszu uttol...ugyhogy valoszinuleg o mar nem fog jonni. Ezert is jarunk mi haza inkabb.

zoldzeller 2018.02.05. 23:20:01

@Zsuzsi65: sajnalom. Testvered van? A mi szuleink meg eleg "fiatalok", de mivel a ferjemnek nincs testvere es neki is mar csak anyukaja el, ezert egyre tobbet gondolkozunk rajta, hogy mi legyen kesobb.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.05. 23:25:44

@Valaki2: köszönöm, de az itt nincs, s mondom, nem sütök már, nem kell szerencsére.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.05. 23:26:03

@Lrdx: igen, a Lactaid markat ismerem, a tejet isszuk is. A tejfoluket meg nem lattam, de a turojukat igen :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.05. 23:27:06

@zoldzeller: igen, van egy noverem, remelem, oket is ra tudjuk venni, hogy jojjenek latogatoba :) (eddig meg nem voltak)

Csodabogár 2018.02.05. 23:27:54

@Pink Petsch: EZ jöhet nekem is bármikor. Te tudod, hogy itthon miért nem lehet egy tisztességes salátát kapni? Ezen mindig hőbörgök magamban.

2018.02.05. 23:29:47

@zoldzeller: Hm, és mi a pozitívuma? A hús és a zöldségek kombinációja ugyan elég sokáig ki tud tartani, hogy a változatosság illúzióját adja, akár éveken keresztül is (ebből él meg az a paleos hülyegyerek, akit az a sok istrenbarma tart el, aki bedől a szar dumájnak., mert tudatlan barom). De előbb-utóbb a szervezet fellázad, és követeli a szénhidrát és cukor adagját .. ha meg nem kapja meg, még képes, és leáll ... ilyen egy majom ez ...

cattaneo 2018.02.05. 23:30:52

@Pink Petsch: Két eset van, ha a hotelnek mindenáron kell a vendég, és ez gyakori eset (aznaptól lesz vki pl. gluténmentes étrenden), akkor alapból kell rá kell számolni 4-5 plusz fogást a meglévő rendelésekre. Másik opció a "nem szóltál, így jártál, válogass abból, ami van", persze udvariasan, másnapra/fennmaradó naponta viszont előre jelezheti a kérését. (Ha tényleg nem ételallergiás, csak pont aznaptól akar pl. fogyózni vagy ketózni vagy akármi, szíve joga, akkor FOG találni így is megfelelőt a menüben.)

Ákos Weress 2018.02.05. 23:31:09

@jojó78.: Csak a vélemény tartalmával van bajom......hogy valaki ennyire anyagiakban méri az életet és mennyire nem jelent neki semmit a szülőföld . Az ilyenek jobb is, ha mind átkelnek a határon...

2018.02.05. 23:39:57

@Csodabogár: Jah, mert nem veszik .... Egyszer, amikor még nagyjából életvitelszerűen éltem Budapesten, írtam a Sparnak, hogy a saláta-kÍnálatukban szívesen vennék némi bővítést a fejes-, jég- és legfeljebb tölgysalátán kívül ....Merthogy ugye, főként Ausztriában minimum 10 féle saláta kapható a leguccsó kis Sparban is. És ez most nem vicc. Visszaaírtak, hogy köszönik az észrevételt, értékelik is, de egyébként meg kurvára nem fogy a friss zöld, amit 4 nap után kukázhatnak, az meg baszott nagy veszteség (oké, ezt nem írták bele szó szerint, de ugye, nyilvánvaló). Helyette viszont nagyon sokfajta marinált salátát ajánlottak a figyelmembe, mert ugye, azokat eszi a magyar ..
Hát ez van. Ruccanj át a Nashmarktra ;))

2018.02.05. 23:43:24

@Ákos Weress: Te viszont büszkén döhglesz éhen otthon! Bravó! Legalább nem szaporodsz... már remélem.

Herr Géza 2018.02.05. 23:49:37

@Pink Petsch: :D Mesélhetek én is (pontosabban a nejem) az ilyen-olyan vega, glutén-, laktózmentes agymenésű divathülyékről, akik aztán benyomnak hat adag tejszínhabot a schwarzwaldi tortához, miután a teljes étlapot végigfikázták eltartott kisujjal... Mert ők “olyat nem ehetnek”....:D
Igen, vannak, akik tényleg nem. Csak nekik messze nincs akkora arcuk.

kék madár 2018.02.05. 23:50:54

@Virago_1000: az arányok, kedves, az arányok

2018.02.05. 23:53:34

@cattaneo: Minden vendéglátóhelynek kell az új vendég, még annak is, amelyik már 40 éve üzemel, és a mostani törzsvendégei jórésze még kamaszként járt ott először az azóta elhunyt szüleivel. Szóval, ilyen formában a kérdésfelvetés nem megfelelő....
De míg 10 éve egy év alatt volt annyi "glutén-laktóz-bubámtöké-érzékeny" vendég, most ez 1 hét alatt összejön....:P De még ezzel sincs baj, csak ne akkor tudnám meg, hogy glutén-mentes kenyeret akarnak, amikor a csálinger már jön a rendelésért ...

Herr Géza 2018.02.05. 23:58:02

@Ákos Weress:
Definiáld már vazze, hogy kinek miért kell jó legyen a “szülőföld”? De a duplavé legyen benne kicsi szívem...

2018.02.06. 00:01:30

@Herr Géza: Nem, azok valóban nem, akik tényleg érzékenyek. Azok halkan megkérdik, hogy a "helles balsamico" szósz, például, mitől annyira látványosan fehér, mert, bocs, de ők laktózérzékenyek, és hát tényleg bocs. És amikor mondom, hogy a marha/sertés alaplétől, mert az így hat az ecetre, akkor, ha vegánok, megköszönik, és annyi. Ha meg nem vegánok, akkor kanalaznak. Ja, és megköszönik, ugyancsak :D
Onnan ismerni fel a divat- gasztrobuzit, hogy nagy a pofája ... :DDDDD

Herr Géza 2018.02.06. 00:14:43

@Pink Petsch: Tudod, a nejem lépett a vendéglátóiparból, de a végén már ő is ki volt akadva attól, hogy pl. a 40 vendégből 5 vega, 8 vegán, 6 laktózérzékeny, 9 gluténmentes kaját akar, stb. Aztán főzzél rájuk..

Macropus Rufus 2018.02.06. 00:18:55

@Arthamyr: .

sajnos nem azért savanyú
100g tejfölben átlagosan 3.5g laktóz van.

mindenevok.hu/lactosolv-2/a-tejfelek-es-tejtermekek-laktoz-tartalma/

Macropus Rufus 2018.02.06. 00:18:58

@gabors: egy kérdés: mihez képest csökken a felére a tejfölben a laktóz? Mi a kiindulási pont?

Macropus Rufus 2018.02.06. 00:19:11

@Arthamyr: " A jövőbeni fennmaradáshos nem szükséges a húsevés."
A természet már rég rájött, hogy azonos mennyiségű hús és növényi táplálék esetében a húsban sokkal több energia van, tehát a húsevőnek sokkal kevesebb táplálék kell mint a növényevő társainak. (az elefánt naponta pl. a saját súlyával majd azonos mennyiségű növényt eszik meg... ez tonnában mérhető! Sarkosítok, de ez kb. olyan mind ha én napi 70-75kg zöldséget ennék) Továbbá az emberi emésztő rendszer elsősorban nem növényre van ráállva. Még a fogaink sem elsősorban a növény rágására van kitalálva, de arra is alkalmasak mint minden minden evő esetében. De ugye ízlésben nem érdemes vitázni. Kinek a pap, kinek a papné ;)

gabors 2018.02.06. 01:04:47

@Virago_1000: "Ime egy pelda az objektivitasukra a sok kozul:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-4573882/Fake-news-row-Muslim-protesters-TV-crews.html "

Hmmm considering the source !!!... "daily mail" .... biztos igazad lehet ... :-)

2018.02.06. 01:05:54

@Herr Géza: Te, ez mondjuk nem baj, ha tudod előre, mert leszarom, ha vegán, az ő baja .... csak tudjam előre. De azért basztam már vissza tálcát csálingernek lendületből, mert úgy dobta be a tálalóba, hogy 5-gluténmenets-kenyér-lesz .... Mondtam, ja, a legközelebbi éjjel.-nappali, ahol ilyet vehetsz, az Stuttgartban van, jó utat .... Máskor meg pofázattok időben ....
Tele van már a tököm ezzel a hellyel. Az a baj, hogy nincs egy valós indok, amivel felmondhatnék, igy kénytelen vagyok kivárni a szerződésem lejártát, basszameg! Pedig már rohadtul elegem van!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.06. 01:07:52

@maxval bircaman szeredőci szürke proletár: haha, most latom, ez a kamaszlany-dolog nekem lett cimezve :))))) flattering:)

gabors 2018.02.06. 01:12:29

@Macropus Rufus: "egy kérdés: mihez képest csökken a felére a tejfölben a laktóz? Mi a kiindulási pont? " a "tejhez" kepest amibol van. A "savanyodas" "alvadas" vagy ahogy akarod hivni alatt a tejsav bacik eszik meg a lactoz egy reszet (hasonloan joghurt/kefir stb)

zoldzeller 2018.02.06. 01:12:54

@Pink Petsch: Eszek rizst, quinoat, bulgurt ezek tartalmazzak azt a mennyisegu carbot ami kell. De egyszeruen csak szeretek igy enni, nincs semmi allergiam, vagy problemam:) Es most mar tobb mint 4 eve tart, ugyhogy meg csak nem is igazan uj keletu dolog, vagy barmilyen divatos trendhez lenne koze (legalabbis nem tudok rola) es tenyleg nem vagyok nagyon problemas.... natur csirkemellel es paradicsom vagy uborka salataval is boldogga teheto vagyok:) De ha lehet valasztani akkor inkabb voros hust eszek.

Van mar vegan fekete csoki is, ami a szukseges cukor mennyiseget potolja;)) Eleg sok csokit eszek...

gabors 2018.02.06. 01:15:56

@Zsuzsi65: olyan "late" hagyma fele "vendegmunkas" duma, a birka maga meg bulgariabol osztja az eszt ott turista :-)

gabors 2018.02.06. 01:22:08

@Macropus Rufus: " de ez kb. olyan mind ha én napi 70-75kg zöldséget ennék)" ez butasag az elefant alajaban veve celullozt eszik azert kell belole annyi (fu meg hasonlok) abbol lehet neked is kellen 70kg

de vannak mas novenyi eredetu dolgok is pl gabona, de egyebb zoldseg/gyumolcs dogivel ... amugy tul sok huseves kimondottan artalmas foleg a sotetebb husok... ja az oseink nem is eltek 30-35 evnel tovabb amig el nem kezdtek NOVENYT termeszteni ... amugy a 18-szazad vegeig 19 szazed elejeig az emberek donto tobbsege europaban hust nem igen evett nem hogy heti de inkabb havonta egysze (sem) ... kinaban es sok mas helyen manapsag sem nagyon azt nem halltak meg ki a franc essen belejuk ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.06. 01:24:01

@gabors: oh, ismerem ot, tudom :)) multkor ajanlottam neki par jo videot, hogy az angol hallas utani megerteset kicsit csiszolja :)

2018.02.06. 01:27:08

@zoldzeller: Akkor megnyugtattál :DDDD Bár ez a quinoa ... ugye, nálunk van ez az ayurvédás szarság ...végülis vannak köztük egészen elfogadható, sőt jó kaják is, bár ha csak ezeken kellene élnem, megpusztulnék., Ugye, nem kell ecsetelnem, hogy ez a kb. 3 éve felkapott legújabb mag, a quinoa elég gyakran szerepel, és sokféle formában próbálják lenyeletni a néppel. Szerintem, egyszerűen csak szar, illetve, leginkább felesleges ... a szervezet sem dolgozza fel........... ízetlen, töltelékanyag, az előfőzött, zacskós szar rizsnek is több íze van, mint a quinoának. Viszont legutóbb, az ayurvédás szakácssrác, csinált valami lepénykét belőle, ami agyonfűszerezve, meg valami nem normális (értsd, nem búza) liszttel és némi vízzel, és ayurvédás "spéci" fűszerkutyulmányokkal, egészen, fogyasztható lett ... de elsősorban a mellé adott, egészen kiváló rebarbara chutney miatt! ;))))

zoldzeller 2018.02.06. 01:27:31

@Pink Petsch: pedig ezek a glutenmentes kenyerfelek borzamasak.

M. Péter 2018.02.06. 01:33:04

@Virago_1000: A Daily Mail tele van fake news-zal.

2018.02.06. 01:38:16

@zoldzeller: Ja, azok, már kinézetüktől elmegy az étvágyam. Pléne, itt, ugyanis a német pékségek kenyérválsasztéka elképesztő, és kurvajó ... még a rozskenyerek között is találtam olyan 100%-ban rozslisztből készültet, ami mégsem hozza azt a savanykás utóízt, amit utálok bennük, de a rozsos, teltebb ízvilágot, viszont igen ....

kék madár 2018.02.06. 01:47:55

@gabors: @Zsuzsi65: szerintem beteg a ficko, olyan eszement dolgokat ir olyan blogokon ahol hagyjak, hogy a betuk fejreallnak - az ozonlik a toke Magyarorszagrol Nemetbe meg a finomabbak koze tartozik) de a legdurvabb az a Putyin demokraciaja szosszenetei

gabors 2018.02.06. 03:10:30

@kék madár: nekunk megvolt az osszes !!! apam bekottette annak idejen evente mindet .. 3 eve dobtuk ki az egeszet amikor kolotoztek es nem volt hova tenni.... akkor mondtam hogy konyvtarnak kellene ajandekozni mondta probalta de nem fogdtak el :-))

gabors 2018.02.06. 03:12:16

@kék madár: "az ozonlik a toke Magyarorszagrol Nemetbe " az semmi MO gyarmata a nyugatnak ezert epitenek oda gyarakat ami alapbol nem is jo Mo-nak :-)

zoldzeller 2018.02.06. 03:32:46

@Pink Petsch: tobbet beszelunk a quinourol, mint amennyit megerdemel:)) talan annyit lehet rajta segiteni, hogy egy kis hagymat lehet ala fonnyasztani es husleben fozni... de en leginkabb csak salatara szoktam szorni;) Koretnek nem szeretem/szeretjuk mert semmi ize nincs.
Mi az isten az az ayervedas kaja??
Regebben neha vettem vegan sajtot (valami magvakat hasznalnak hozza) meg vettem gluten mentes kenyeret, de annyira szar, hogy sose ettem meg. Igazabol a kenyer evest ugy hagytam abba, hogy rajottem mar hetek ota nem ettem es kivancsi voltam van-e olyan pont amikor akarok enni. Ha ugy erzem kenyer kell, akkor ugyis fogok enni.:)

kék madár 2018.02.06. 04:20:51

@gabors: basszus nagyon nem kellett volna kidobni!!!

kék madár 2018.02.06. 04:23:36

@zoldzeller: utoljara akkor ettem glutenmentes kenyeret amikor megkivantam az alkoholmentes sort! Utana milyen jol is esett egy cukormentes francia kremes!

gabors 2018.02.06. 04:46:16

@kék madár: "@gabors: basszus nagyon nem kellett volna kidobni!!! "

tudom de tenyleg nem volt hova tenni .... megvolt meg az Elet es Tudomany kb 30 evre vissza Nok Lapja meg meg egy vagy ket hetilap Magyar Konyha ....

vegul is nem kidobtuk hanem elvittuk a MEH-be (van meg ilyen) es eladtuk hulladek papirnak :-))))) a ber kocsit ugy leultettuk hogy ez elso lampanal majdnem keresztul mentem mert a fek az istennek sem fogott rendesen .... meg jo hogy kb 5 km-re kellett csak menni minden kanyarban csuszott ki kocsi segge a tulsujtol

kék madár 2018.02.06. 05:20:20

@gabors: en egyszer a totalcar szerkesztosegebe vittem 2 borond car and driver-t meg road & track-et, nem tudok ujsagot kidobni

_z_ 2018.02.06. 07:54:13

@Ákos Weress: Mert a vilag csak feket-feher lehet ugye? Az hogy valaki dönt ket lehetöseg között, az csak azt jelentheti, hogy amit nem valasztott, amellett SEMMI nem szolt, igaz?
Azt hiszem a hozzad hasnolok miatt született meg az a polofelirat, hogy "Ha te vagy a magyar, akkor en inkabb a turista".

dekoninckxx 2018.02.06. 08:36:26

Aranyos kis cikk, de ...
Az Amadinda azért volt jó, mert a ritmusról eszünkbe jutott Hawaii... ?
Otthon érzem magam, mert itt is van Zara... ?

tanato 2018.02.06. 08:42:43

@Zsuzsi65: @zoldzeller: Nagyon jó a gyerekek nyelv fokozatos váltásáról szóló kommentjeitek.De egyértelmű,az állam nyelve lesz az alapértelmezett böngésző program hosszabb távon.Ezt pl. én is megfigyeltem régebb óta itt élő más anyanyelvű családok esetében,legyeneki azok akár arabok,oroszok vagy kínaiak,a gyerekek egymás között már magyarul beszélnek,a szülőkkel meg pl. kínaiul.

Herr Géza 2018.02.06. 08:43:29

@gabors: Sőt... Azért nem nyomta még le a Lőrinc Művek Zrt. az Apple-t a tőzsdén, mert a Mercedes, Audi, Bosch, ZF, stb. szarérhúgyér elcsábíccsa a jómagyar szakmunkásokat, oszt munkaerőhiány van Felcsúton. Ki kell őket rúgni a picsába, szárnyalni fog a dzsidipi... :))) Hajrá Lőrinc!

Arthamyr 2018.02.06. 09:19:23

@Macropus Rufus: Nézd, én nagy húskedvelő vagyok, tehát felesleges az ízlések és pofonok az irányomba, én fogok is húst enni, amíg lehetséges. De ez nem változtat a tényen, hogy a húsevés nem takarékos, ha az egész táplálékláncot nézzük.
Hiába eszik az oroszlán naponta sokkal kevesebbet a testsúlyához képest, mint az elefánt, ha amit megeszik, az meg sok napig legelt sokat. Különbség az ember és az oroszlán között pl., hogy emberből nagyon sok van, és az ember nem specializálódott a húsra. Másrészt a növényi eredetű táplálékok közül nem feltétlenül az elefánt étrendjét kitevő dolgok a leghatékonyabbak.

Arthamyr 2018.02.06. 09:22:19

@Pink Petsch: " a szervezet sem dolgozza fel" - Gratulálok. Honnan szeded ezt a sok okosságot, meg az önbizalmat hozzá?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.06. 09:47:28

@gabors: van még MÉH? Mikor volt ez? Az idén kellene kipakolnom régi lakhelyemet, s biztos lesz könyv, ami már az antikváriumnak sem kell. S már elöre izzadok, hogy nagyi régi bútoraival mi legyen... ezzel fog telni idén a szabadság.

Gleccsertetű 2018.02.06. 10:10:02

ez egy tök jó poszt volt, sok boldogságot a családnak az usában.

Ákos Weress 2018.02.06. 11:15:29

@Pink Petsch: ne reménykedj , nagyon jól elvagyok itthon és eszem ágában sincs emigrálni...:)

szakasz2 2018.02.06. 11:16:21

@Arthamyr: Itt egy pár tudományos hivatkozás (lásd a linkelt cikkek alján), amit hiányoltál
www.tenyek-tevhitek.hu/a_glutenmentes_etrend_nem_csak_a_coliakiasok_szamara_hasznos.htm
www.tenyek-tevhitek.hu/a-gluten-agykarosito-hatasai.htm
www.tenyek-tevhitek.hu/a-gluten-barkinek-okozhat-belproblemakat.htm
www.tenyek-tevhitek.hu/a_glutenerzekenysegen_tul_sok_mast_is_okoz_a_gabona.htm
www.tenyek-tevhitek.hu/gluten-uj-megvilagitasban.htm
...

Attól, hogy nincs valami a "mainstream"-ben, attól még létezhet, akár tudományosan igazoltan is. Sajnos a gluténérzékenység egy olyan dolog, ami egy csomó egyéb problémát tud okozni, amire az ember nem is gondolna, és még csak kimutatni sem egyszerű. Nagyon valószínű, hogy sokkal több már manapság is az általa okozott probléma, mint amit effektíve orvosilag kimutattak.

Ákos Weress 2018.02.06. 11:31:41

@Herr Géza: süketnek zenéről, vakoknak szinekről,herr Gézának hazáról beszélni felesleges....:(

Ákos Weress 2018.02.06. 11:32:02

@_z_: szélsőséges gondolatokat irkálsz, amelyekkel nem tudok azonosulni. Sztm gyökértelen ember az, aki a bolti árcédulák alapján választ hazát magának...de ez az ő dolga, legyen boldog az olcsó cuccokkal. Engem a cuccok hidegen hagynak...

Arthamyr 2018.02.06. 12:19:15

@szakasz2: Az elsőre ránéztem.

"Kimutattuk, hogy gluténérzékenység valóban létezik. Egy orvosok által bagatellizált, homályos állapotból egy határozottan felismerhető állapottá vált, ami különbözik a cöliákiától. A gluténérzékenyeség 6-7-szer annyi embert érint, mint a cöliákia." - Ez még mindig csak 10-20%, és erősen kétlem, hogy ez a sok ember mind képben is lenne erről a betegségéről.

Másrészt: a tudomány mainstream. Legalábbis azzá válik, a mai gyors információáramlás miatt nem is kellenek hozzá évszázadok, mint mondjuk a középkorban. Ha valami szembe megy mainstreammel, azt okkal lehet szkeptikusan fogadni.

Amúgy ír ilyet is: "Sokak számára a felszívódó szénhidrát bevitel drasztikus csökkentése az optimális egészség kulcsa, ebbe pedig beletartoznak a gluténmentes gabonák fogyasztásának korlátozása is" - amiben van igazság. Sőt, lépjünk még egyet hátra: a kalóriabevitel csökkentése is segít a fejlett országok lakosságának többségén (a többség dagadt, vagy minimum puhos). Ha meg valaki elkezd figyelni a kajájára, és gluténmentesen eszik, jó eséllyel csökkenti a szénhidrátbevitelt, amivel jó eséllyel csökkenti a kalóriabevitelt is, és emiatt egészségesebb lesz. Már csak azzal is, hogy figyel az étkezésre (akármi miatt), jó eséllyel minőségibb étrendje lesz, ahhoz képest, hogy randomba összeeszik minden szart.

A többit nem olvastam el, annyi időm nincs (meg kedvem se), de nem látom egyértelmű referenciapontnak az általad linkelt oldalt, amin véletlen épp paleo cuccokat reklámoznak (ami egyébként nem feltétlen rossz). :)

Herr Géza 2018.02.06. 12:39:13

@Ákos Weress: Ja, ha a kérdésre nem tudsz válaszolni ... Pedig innám a szavaidat.

gregaba 2018.02.06. 12:53:36

@Pink Petsch: "ha onnan írtad volna a mondandódat és nem a "Lendvaiból", még akár hiteles is lehetnél ... de nem vagy."

:) Ez az igazán kemény értékzavar és kb reménytelenül átpolitizált lélek, amikor zsigerből Orbán/Habonyista ügynökként mutogatsz valakire, aki le meri írni, h teszemazt a budai agglomeráció igenis jó hely.
Akkor 2 tény, csak neked:
1. meggyőződéses Momentumos vagyok, amióta léteznek
2. Hosszabb időt töltöttem Szingapúrban, majd írországban, majd Skóciában: maradhattam volna, viszont hazaköltöztem, és egyáltalán nem Orbánék kedvéért.
Abban igazad van, h Szabolcs megye sokkal keményebb Pest megyénél, de ez önmagában nem érv a hazaköltözés ellen.

Herr Géza 2018.02.06. 13:08:06

@Pink Petsch: El vagy tévedve... Miért ne mondhatnál fel, indokolni sem kell (“mert csak”). A határozott idejű szerződésre is igaz. Szólj, ha kell paragrafus&ilyesmi. :D

szakasz2 2018.02.06. 13:13:57

@Arthamyr: Tudományos kutatásokat akartál, csak mutattam, hogy vannak jópáran. :)
A mainstream médiáról sarkítva annyit, hogy több kólareklámot látsz, mint ilyet, akkor egészségesebb több kólát inni, mint leszokni a gluténről/szénhidrátról?
Intelligens ember vagy a kommentjeid alapján, bizonyára tisztában vagy azzal, hogy a mainstream média kőkeményen a pénzről szól. Az jelenik meg benne, amihez sok pénz vagy komoly érdek fűződik - és a gluténmentesség propagálása egyikbe sem esik bele, de attól még a valóság bőven más lehet, mint amit a mainstream mutat. :)

Herr Géza 2018.02.06. 14:26:57

@szakasz2: “a gluténmentesség propagálása egyikbe sem esik bele, ...” Miért is? Abban is van pénz dögivel, sőt...

6. Ienin 2018.02.06. 14:27:04

Hát ebben nem sok lényegeset olvastam. Én is leírhatnám ide bármelyik napomat, de minek?

Arthamyr 2018.02.06. 14:30:40

@szakasz2:
1. Mainstream alatt nem _mainstream médiát_ értettem, nem csak a média lehet mainstream. Hanem pl. dietetikusok közt széles körben elfogadott nézetről. Pl. az mainstream, hogy napi 3500 bevitt kalória egy irodai munkát végző embernek sok. :)
2. Az általad linkelt oldalnak nekem eléggé úgy tűnik, a gluténmentesség propagálásához érdeke fűződik. Pl. Szendi Gábor könyve is erről szól, és gondolom akad még ott kapcsolt termék...
3. Az oldal kritika nélkül elfogadott n forrást, pedig biztos vagyok benne, hogy pont az ellenkezőjére is van n másik forrás (amit szintén nem szabad kritika nélkül elfogadni).

Ha pl. egy zabpehelygyártó cég figyelmeztetne a veszélyekre, egész más lenne. :)

2018.02.06. 14:50:30

Szuper poszt! Majdnem elsirtam magam az utolsó bekezdestol! Értem mirol irsz, azzal a különbséggel hogy bar egész eletemben vagyodtam az USAban, amikor ott voltam megse jött be és hazajottem, de ettől függetlenül ugyanazt érzem Magyarország irant mint te.

vándor madár 2018.02.06. 16:00:12

@Pink Petsch: " igy kénytelen vagyok kivárni a szerződésem lejártát,"

Fel lehet mondani 4 hét felmondási idővel, ha nincs más a munkaszerződésben megfogalmazva, de én meggondolnám.
1. Hová mész lakni?, mert a szállóról is kidobnak. 2. Nehogy rossz referenciát adjanak rólad.
www.volders.de/ratgeber/kuendigen/befristeter-arbeitsvertrag

Etniez 2018.02.06. 16:26:17

"De amikor a drogériákban, szupermarketekben láttam az árakat, azért felmerült bennem a kérdés, vajon az átlagfizetésű átlagember mennyit és hol vásárol?"

Nekem is ez járt a fejemben pár héttel ezelőtt, amikor otthon voltam. Kibírtam mindent fizetni, ami csak eszembe jutott, de két hét alatt elköltöttünk a úgy 4-5 hónapnyi magyar átlagbért a feleségemmel...

Roboduck 2018.02.06. 16:26:17

Nem tudnék kritikát megfogalmazni az írással kapcsolatban.
Azt hiszem a szerző is érzi: ez a távol töltött idő már elég volt ahhoz, hogy inkább turistaként élje meg a hazalátogatást.

_z_ 2018.02.06. 16:26:27

@Ákos Weress: "szélsőséges gondolatokat irkálsz, amelyekkel nem tudok azonosulni." En? Akkor magadrol mit gondolsz?
"Sztm gyökértelen ember az, aki a bolti árcédulák alapján választ hazát magának...de ez az ő dolga, legyen boldog az olcsó cuccokkal. Engem a cuccok hidegen hagynak..." Erre mondjuk konkretan nem irtam semmit (egyebkent a posztolo irt ilyet?), nem tudom hogy kerül a nekem szant valaszba. De amit tenylegesen irtam, arra meg nem reagalsz...
Vagy nem tudod, vagy nem akarod fölfogni azt a szerinted szelsöseges gondolatot, hogy nem csak szelsösegek vannak.

vándor madár 2018.02.06. 16:30:30

@kisrumpf: "Van még MÉH?"

Van. www.intermetal.hu/meh-telep
www.alcufer.hu/hu/telephelyeink/sopron/

Kell hozzá igazolvány, különben nem veszik át a hulladékfémet.
Meg vannak hulladékudvarok, de csak oda vihetsz hulladékot, ahova területileg tartozol és igazoltad, hogy ki van fizetve a szemétszállítási díj a lakcímedre.

www.stkh.hu/szolgaltatasaink/zoldudvarok-uzemeltetese/
www.fertorakos.hu/wp-content/uploads/2015/04/Tajekoztato_ZOLDUDVAROK_mukodeserol.pdf

Dikusz 2018.02.06. 16:41:42

@gabors: dr Veres Pál tanácsai eszméletlen jók voltak benne:)))

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.06. 16:56:35

@Arthamyr: a kovaszos kenyeret javasoljak glutenerzekenyeknek, sutom is egynek mar pár hónapja... s gond nélkül eszi. A hamar fepuffasztott, gyari kenyer ki tudja kezdeni az ember egeszseget, nem beszelve az adalekokrol. Amugy pedig ez az egesz tema... eh... a helyi health shopban meg mindig árulják a mergezo grainekrol szolo műveket.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.06. 17:00:23

@kisrumpf: jaj, bocsánat, elírtam, IBs-e van... sorry!!!!

Ákos Weress 2018.02.06. 17:17:22

@Herr Géza: rossz kérdésedre jó választ adtam.....

Arthamyr 2018.02.06. 17:17:29

@kisrumpf: Nem érdekel az IBS, ez olyan "gyengeség" mint a munkahelyi stressz és hasonlók, a helytelen életvezetés eredménye, nem sokan születnek vele. :) És kenyeret sem kell sűrűn enni, amióta kijöttem, leszoktam róla, kb. heti 1-2 étkezésnél eszek. 7-8 kg minusz, és emellett is erősebb vagyok. Persze ez nem csak a kenyérfogyasztás csökkentéséből következik, de az is része az életmódváltásnak.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.02.06. 17:22:23

@Arthamyr: good for you :-) A mindent mertekkel hive volnék, bar fekete csoki teren neha elszalad a lo.

Arthamyr 2018.02.06. 17:28:27

@kisrumpf: A mindent mértékkel a jó út. Nem túl megterhelő, és elég hatékony, az átlagember számára már az is jelentős előrelépés, ha nem visz be túl sok kalóriát, és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy miből vannak azok a kalóriák. :)

FutureFry 2018.02.06. 17:49:10

@Virago_1000:

www.snopes.com/cnn-muslim-protests-london/

Claim: "CNN Staged Muslim Protests After London Attack?"
Rating: FALSE

Dikusz 2018.02.06. 17:58:51

@kisrumpf: Alig fogyasztok kenyeret (ebben az évben összesen 1/2 kg-t sem), ez viszont nem látszik meg rajtam sajna.
Viszont a meleg, igazi, foszlós kenyeret nagyon-nagyon szeretném, a kovászosat is, csak nem tudok hozzájutni:)))

A fekete csoki akkor lehet kerek, lyukas, szögletes, gömbülyű, rövid, hosszú, mint a Pom-Pom meséiben, ugye:)

gabors 2018.02.06. 18:55:03

@kisrumpf: "van még MÉH? Mikor volt ez? Az idén kellene kipakolnom régi lakhelyemet, s biztos lesz könyv, ami már az antikváriumnak sem kell. " azt hogy mostanaban hogy hivjak nem tudom de van hulladek ujrahasznosito valami legalabbis ahol en annak idejen eltem ott meg van...

gabors 2018.02.06. 18:58:32

@Ákos Weress: 'hazáról beszélni " egy 19-dik szazadi csokeveny semmi tobb. De vannak akiknek meg most is megdobogtatja a szivet, hat igen a csordaszellemben is van valami :-)

gabors 2018.02.06. 19:03:38

@szakasz2: "A mainstream médiáról sarkítva annyit, hogy több kólareklámot látsz, " a kola reklamnak semmi koze a mediahoz csak szolok hogy ne legyel mar eltevedve ... barki hirdethet meg a GM mentes dolgokat gyartok is !!!! olyan reklamot latsz amiert valaki hajlando fizetni a mediat hidegen hagyja hogy az jo vagy rossz , vagy melyik szakasznak mi tetszik jobban

gabors 2018.02.06. 19:04:58

@6. Ienin: " Én is leírhatnám ide bármelyik napomat, de minek? " egyetertunk legyszi NE tedd :-))

Dikusz 2018.02.06. 19:35:11

@gabors: ez most nagyon ott van:)))

kék madár 2018.02.06. 20:17:54

@gabors: 'hazáról beszélni " nagy nemzeti ontudata annak van, akinek egyebkent semmi mas nem jon be, nem lat ki a fejebol es ebben az egyben tud kulonb lenni masnal. (magyar <> nem magyar)

kivetel persze az elnyomott nepek es szigetlakok, mint Erdely vagy Molokai.

Ákos Weress 2018.02.06. 21:36:36

@_z_: a fekete-fehér világképre utaltam...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.02.06. 22:51:48

@dekoninckxx: "Az Amadinda azért volt jó, mert a ritmusról eszünkbe jutott Hawaii... ?
Otthon érzem magam, mert itt is van Zara... ?"

Oh, nem, Amadindat egyebkent is szeretem, ez csak hozzaadott az elmenyhez:)
Haat, miutan a decemberi sotet hidegben mas nem igazan emlekeztetett CA-ra, csak a vilagmarkak, kenytelen voltam ezekkel beerni :))

_z_ 2018.02.07. 21:48:10

@Ákos Weress: "a fekete-fehér világképre utaltam..." Mivel? Hogy nem tudsz vele azonosulni?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.02.08. 11:51:49

@Dikusz: ez a pénz csak egy irányban értendő, vagyis kb annyi, amit te is mondasz.Köcskefalva, Ferkóhegy: ahogy te is mondod... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.02.08. 11:59:49

@Mrs. Clayton: Azigen. Elképesztő rendőréknél, hogy mit meg nem engednek magukról...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása