oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. május 17. 06:30,  Mennyit keres a magyar? 301 komment

2017. május 17. 06:30 Határátkelő

Mennyit keres a magyar?

Könnyű lenne elintézni a címben feltett kérdést azzal, hogy keveset, mert egyfelől felmerül a kérdés, hogy mihez (és kihez) képest, másfelől az adott kereset vásárlóértéke sem mindegy. A mai poszt témája tehát a pénztárcánk lesz, némileg kapcsolódva egy pár nappal ezelőtti bejegyzéshez.

forint_foto_egrian_1.jpg

Kisebb vihart kavart az az írás, melyben azt próbáltam megnézni, mennyivel drágább külföldön az élet. (Most azt hagyjuk, hogy egyes kommentek szerint semmi perc alatt kis híján a Habony-média flottájának egyik tagja lett a Határátkelő, hiszen két nappal később már megint Soros-ügynökké lett a blog – ez már csak így megy.)

Akkor többen kifogásolták, hogy a posztban miért nem szerepelnek a fizetések is (egyébként azért nem szerepeltek, mert voltaképpen az egésszel csak annyit lett volna a cél, hogy ismét felhívjam a figyelmet arra, senki ne a magyar pénztárcájához hasonlítsa a külföldön beígért kereseteket, mert az félrevezető lehet), úgyhogy arra gondoltam, ma lássuk, milyenek a magyar kereseti viszonyok a némettel és a régió többi országával összehasonlítva.

Ehhez az Európai Szakszervezeti Szövetség magyar kutatója, Galgóczi Béla tanulmányát hívom segítségül, és előre szólok, hogy értelemszerűen nem lesz teljes a kép (már csak azért sem, mert az általa feldolgozott legfrissebb adatok 2015-ösek, és azért azóta történt egy s más), de a folyamatokat szerintem jól ábrázolja. 

Ha röviden szeretném összefoglalni a tanulmány megállapításait, akkor azt mondanám: bár a magyar sajtó jelentős részéből az ömlik az emberekre, hogy Magyarország hasít és folyamatosan zárkózik fel, azok a fránya adatok megint mást mutatnak, nevezetesen azt, hogy ahelyett, hogy közelítenének a magyar bérek a nyugat-európai keresetekhez (legalábbis a némethez), inkább nő a szakadék. 

Nincs „alacsony kereset” stratégia 

Galgóczi Béla tanulmánya elején gyorsan tisztázza, hogy az alacsony munkabéreken alapuló versenyképesség stratégiáját a kelet-közép-európai régió nem választotta, hanem történelmi okokból alakult így. 

A rendszerváltást követően a legtöbb posztkommunista országban hosszabb-rövidebb ideig zuhantak a bérek, majd ezeket megpróbálták visszatornászni (Magyarországon a 90-es évek közepén, Szlovéniában és Szlovákiában az eurózónához való csatlakozás környékén), de kimondottan soha nem létezett olyan stratégia, amely direkt alacsonyan tartotta volna a béreket. 

Éppen ellenkezőleg, talán még sokan emlékeznek rá, hogy a rendszerváltás korának egyik nagy ígérete (illúziója?) az volt, hogy a keresetek felzárkóznak majd a nyugat-európai szintre.

Tulajdonképpen a 2004-es nagy uniós bővítéstől egészen a 2009-es válságig a legtöbben biztosra vették, hogy csupán idő kérdése, hogy az akkor új tagállamok gazdasági és anyagi téren is utolérjék a nyugati, gazdagabb országokat. 

Még a külföldi befektetők is komparatív előnynek tekintették a kelet-európai alacsony fizetéseket, amit gyakran arra használtak, hogy odahaza megpróbálják lent tartani a költségeiket és a fizetéseket. 

A negyede ma a magyar a német bérnek 

És valóban, ha megnézzük az alábbi táblázatot, azt látjuk, hogy 2000 és 2008 között nagyon dinamikusan nőttek a régióban a bérek (gyakorlatilag Magyarországon és Csehországban megduplázódtak, és Lengyelország sem sokkal maradt el, de mindhárom országban átlépte az évi 10 ezer eurót az átlagkereset, ami persze még mindig csak a harmada volt a németnek, de jelentős emelkedésnek számított az ezredfordulós 15 százalékhoz képest).

tablazat_1_1.jpg

A táblázatból szépen kirajzolódik a trend, hiszen például a csehek 1993-ban a német átlagkereset 8,3 százalékát (!) produkálták, innen érkeztek meg 2010-es csúcson a 35 százalékra (hogy aztán 2015-re visszacsússzanak 30 százalék környékére).

Magyarországon mindez kissé lassabban ment, de az 1993-mas 10,5 százalékról 2008-ra 31,9 százalékra sikerült eljutni, hogy aztán a legutóbbi adatok már csak 25,1 százalékot mutassanak – azaz ma egy magyar átlagos kereset a német egynegyede. 

Visszatérve a válság előtti időszakra, a növekedésnek köszönhetően ekkor egyre komolyabb tervek készültek a régióban az alacsony béreken alapuló gazdaság utáni időszakra. Csak hát jött a krízis, ami szinte egyik pillanatról a másikra véget vetett az emelkedésnek, ráadásul az uniós válságkezelési stratégia is gyakorlatilag ráerőltette ezt a modellt a régióra. 

A külföldi befektetések felhajtották a fizetéseket 

Noha előszeretettel hangoztatott teória, hogy a multik direkt alacsonyan tartják a béreket, ez nem teljesen (vagy nem úgy) igaz Galgóczi Béla szerint. Éppen ellenkezőleg, kifejezetten fontos szerepet játszottak a felfelé ívelő szakaszban, ami persze nem automatikusan történt. 

Viszont a termelékenység növekedésével párhuzamosan lassan a fizetések is emelkedni kezdtek, és mivel ezek a vállalatok a GDP nagyon jelentős részét adják a közép-európai régióban, a hatásuk nagyon fontos. Az már más kérdés, hogy mondjuk a magyar szakszervezetek mennyire jelentettek valós erőt ezekkel a cégekkel szemben a bértárgyalásokon. 

A határátkelés hatása 

Nagyon fontos szerepet játszik a bérek emelkedésében a kivándorlás. Igaz, régi adat, de azért érdekes, hogy a 2004 és 2009 közötti elvándorlás a cseheknél 0,44, a magyaroknál 0,68 század százalékos béremelkedést hozott, a sokkal mobilabb Lengyelországban már akkor is 2,73 százalékot jelentett. 

Az erőteljes elvándorlás több kelet-európai országban (főleg Lengyelországban, Romániában, és a balti államokban) egyes szakmákban úgynevezett üvegnyak hatást hozott létre, azaz szűk lett a keresztmetszet orvosokból, tanárokból, nővérekből, buszsofőrökből. 

A kormán pedig ha nem akart teljes összeomlást, nem tehetett mást, mint időről időre megemelte a fizetéseket a közszolgálati szektorban, különben némi túlzással nem maradt volna senki, aki tanította, gyógyította volna az embereket. 

Ebből az lett, hogy például Lengyelországban 1997 és 2007 között azokban a szakmákban, melyeket leginkább érintett az elvándorlás, az átlagnál nagyobb ütemben emelkedtek a bérek. 

A Nemzetközi Valutaalap egy tavalyi tanulmánya azt állapította meg, hogy a határátkelés által leginkább érintett kibocsátó országokban (a lengyeleknél, a balti államokban) dolgozók bérei markánsabban (akár 10 százalékkal többel) emelkedtek odahaza is, mint a régió más országaiban. 

A másik hatás, hogy a külföldön leginkább keresett szakmák művelői sokkal jobb alkupozícióba kerültek, mint más munkakörökben dolgozó társaik, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy (az elvándorlás, elöregedés, stb. miatt) folyamatosan csökkenő munkanélküliség szűkíti a munkaerőpiacot, ami szintén a munkavállalók malmára hajtja a vizet. 

Kizsákmányolás vagy termelékenység?

Sok szó esik a termelékenységről, és ezt szintén érdemes egy kicsit közelebbről megvizsgálni. Az nem meglepő, hogy az iparban ilyen szempontból a németek állnak a legrosszabbul, azaz fajlagosan ott kerül a legtöbbe egy adott egységnyi termék előállítása. 

Számokban ez annyit tesz, hogy Németországban 51 500 euróba kerül egy munkás, ő 67 900 euró értéket termel meg, ami 132 százalékos plusz. Ugyanez Szlovákiában 147,5 százalék (15 400 euró vs 22 800 euró), a cseheknél 163,3 (15 900 vs 25 900), a lengyeleknél 193 (12 ezer vs 23 200). 

Most kapaszkodjatok meg: Magyarországon 211,7 százalék, messze kiemelkedve az egész régióban. Itt 13 200 euróba kerül egy munkás, és 28 ezer eurót termel. Ha én multi lennék, ez nekem is tetszene. Ha munkavállaló, akkor annyira nem biztos.

tablazat_2_1.jpg

A végére még egy elgondolkodtató érdekesség ugyanebben a témában: 2008 és 2015 között egyetlen ország volt a régióban, ahol a reálbérek és a termelékenység egyaránt csökkent: igen, kitaláltátok.

tablazat_3.jpg

 

A következtetéseket mindenki vonja le magának.

Mennyi az annyi?

Mielőtt azonban megkapom, hogy nem néztük meg, mennyit keres a magyar, gyorsan vessünk erre is egy pillantást, méghozzá Reinis Fischer oldala alapján, ami az egy hónapra kiszámolt nettó keresetekkel dolgozik, szerintem ennél jobb nem nagyon kell, hiszen ez az az összeg, ami zsebben marad. 

Az élen Luxembourg áll 3149 eurós havi átlagfizetéssel (ez a 2014-2016-os évek viszonylatában 1,27 százalékos csökkenés), őket a dánok (3100), és a svédek (2560) követik. 

A negyedik helyen a finnek (2335), majd a németek (2225) következnek. Náluk érdemes egy pillanatra megállni, nem csak azért, mert rengeteg magyar számára az egyik legfontosabb célország, de azért is, mert 2014 és 2016 között nem kevesebb, mint 7,68 százalékkal emelkedtek a nettó bérek.

A 9. Ausztriában havi nettó 2124 eurót lehet hazavinni, az eggyel mögöttük álló Egyesült Királyságban 2113 eurónyi fontot, viszont érdemes megjegyezni, hogy a szigetországban az elmúlt években brutális, 22,9 százalékos csökkenés (!!) volt a nettó bérek esetében (2014-ben még majdnem 2600 eurónyi font került a – virtuális - borítékba hónap végén). 

Talán meglepő, hogy Spanyolországban, majdnem 8, Görögországban pedig 23,5 százalékot emelkedtek (!!!) a nettó bérek az elmúlt három évben, utóbbit őszintén szólva nem is nagyon értem.

Ami a régiót illeti, a csehek 793 eurót (11,6 százalékos emelkedés), a lengyelek 723-at (6,2), a szlovákok pedig 708-at (3,5) visznek haza hó végén. 

Magyarország hátulról a harmadik (persze, hogy Románia és Bulgária van mögöttünk), itt 570 euró a nettó átlagkereset, még úgy is, hogy 2014 óta 11,7 százalékkal emelkedett.

Helyezés  Ország Népesség  2014 2015 2016 2015-2016 % 2014-2016 %
      EUR Net EUR NET      
1 Luxembourg 0.50 3,189 3,149 3,149 0 -1.27
2 Denmark 5.60 3,122 2,307 3,100 25.58 -0.70
3 Sweden 9.50 2,690 2,551 2,560 0.35 -5.07
4 Finland 5.40 2,330 2,300 2,335 1.49 0.21
5 Germany 80.60 2,054 2,155 2,225 3.14 7.68
6 France 66.00 2,128 2,180 2,180 0 2.38
7 Netherlands 16.80 2,136 2,158 2,158 0 1.01
8 Ireland 4.60 2,160 2,129 2,129 0 -1.45
9 Austria 8.50 2,114 2,124 2,124 0 0.47
10 United Kingdom 64.10 2,597 2,253 2,113 -6.62 -22.90
11 Belgium 11.20 1,946 2,091 2,091 0 6.93
12 Italy 59.80 1,923 2,033 2,033 0 5.41
13 Spain 46.70 1,615 1,734 1,754 1.14 7.92
14 Cyprus 1.10 1,833 1,574 1,574 0 -16.45
15 Slovenia 2.00 1,044 1,092 1,092 0 4.39
16 Greece 11.00 818 1,004 1,069 6.08 23.47
17 Malta 0.40 1,092 1,021 1,021 0 -6.95
18 Portugal 10.40 985 1,001 1,001 0 1.59
19 Estonia 1.30 841 832 903 7.86 6.86
20 Czech Republic 10.50 701 765 793 3.53 11.60
21 Croatia 4.20 710 735 742 0.94 4.31
22 Poland 38.50 678 705 723 2.48 6.22
23 Slovakia 5.40 683 704 708 0.56 3.53
24 Latvia 2.00 557 601 664 9.48 16.11
25 Lithuania 2.90 524 544 585 7.00 10.42
26 Hungary 9.80 503 643 570 -12.80 11.75
27 Romania 19.90 398 417 463 9.93 14.03
28 Bulgaria 7.20 333 356 382 6.80 12.82
    505.90 1,489.43 1,469.93 1,508.61 2.39 3.73

Összefoglalva 

Azoknak, akik utálják a számokat (vagytok így páran), azoknak röviden összefoglalnám a helyzetet: a magyar rendkívül termelékeny, viszont nagyon olcsó munkaerő (hogy ezt kormányzati döntés, a szakszervezetek gyengesége vagy valami más okozza, az jó kérdés), és bőven az Európai Unió sereghajtói között van megbecsültségben. 

Nem kell hát annyira csodálkozni, ha a magasabb megélhetések ellenére sokan gondolják úgy, hogy másik országban könnyebben menne.

HÍRMONDÓ

Ausztriába, Németországba mennél dolgozni?

Akkor jó napod lesz, mert a mai munkaajánló jórészt ebbe a két országba irányuló lehetőségekről szól, de ha például design mérnök vagy, akkor sem maradsz hoppon. Na ugye.

Mit etetnek a gyerekeinkkel itthon és külföldön?

A menza persze mindenhol menza, ám ezzel együtt is sokszor fényévnyi a különbség aközött, amit a magyar iskolákban tesznek a gyerekek elé, és aközött, amit egy külföldiben kapnak. Lássuk csak!

Miért jobb Londonnál a vidéki Anglia? 

Éppenséggel ez ízlés kérdése, van, aki inkább a főváros mellett teszi le a voksát, de az kétségtelen, hogy az angliai vidéki létnek is megvannak a maga szépségei. Vegyük sorba őket!

Baj lehet nyáron Görögországban 

Aki oda menne nyaralni, az nyugodtan induljon el, de hogy sok nyugodt ember nem lesz körülötte, arra érdemes számítani. A helyzet ugyanis az, hogy ha a parlament elfogadja a legújabb megszorító csomagot, akkor tíz szűk esztendő vár a görögökre.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

(Fotó: Egrian)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5412510147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincs közöttünk csicska 2017.05.17. 22:23:47

@IT Knight: Szerintem programozónak tényleg csak olyan menjen aki szereti, mert ha pénzről beszélünk az ITben nem éppen a programozó a király.

somlobodog 2017.05.17. 22:24:10

@IT Knight: a levegő egy hulladék. Objektív adat, nézz utána. Az ingyen ovi bolcsi szintén 90%ban. Főleg a kaja amivel a gyereket etetik. Az egészségügy jó ha nyomod a borítékot. Anélkül szar. Oktatás BME biztos jó, nem tudom. Én 3 másik egyetemre jártam (elte, corvinus nem a bölcsész szakokra) nem voltam odáig. Többi a felsorolásban stimmel. Te vagy a 6k nettos IT-s? KB abból közepes kényelmes de sehova nem vezető langyos életét tudsz élni egy egy olcsobb Törökországgal meg télen 4 nap sielessel. Élethosszig hitellel egy Pest környéki házra. Nem rossz az... De azért nem is ez a paradicsom. A nyugati klasszikus középosztálytol azért messze van. Ha te így szereted, és jól érzed magad akkor örülök. Sztem sincs armageddon Magyarországon de azért vannak komoly problémák. A kozelet pedig az mert napi szinten jön szembe a szar. Én sem élek már ott és a focimeket nézem meg a neten de az is eléggé idegesítő, nemhogy el is olvassam a cikkeket. De sok sikert otthon

Arthamyr 2017.05.17. 22:26:23

@jolka40: Lehet, hogy attól egy icipicit jobb lenne hely lenne a világ. :)
Egyébként meg anyám egyedül, középiskolai tanárként megoldotta, hogy mindkét gyereke leérettségizzen, és főiskolára/egyetemre járjon, nem érzem úgy, hogy felelőtlen lett volna. Más kérdés, hogy a saját sorsát nem könnyítette meg ezzel.

Arthamyr 2017.05.17. 22:34:35

@Payrollerwitch: Igen, erre kellene az általam írt 3. megoldás: a törvények betartatása. :)
A nem gondoskodás nem egyenlő a meglopással...

Arthamyr 2017.05.17. 22:36:42

@Nincs közöttünk csicska: a saleses nem IT... A pm határeset.

Arthamyr 2017.05.17. 22:43:19

@Nincs közöttünk csicska: A 120k/év nagyon sok (semmiképp sem átlagos, ez picit jobb mint a development manager átlag), ezt hol/miért kapják?

whale 2017.05.17. 22:48:04

@Nincs közöttünk csicska: Hát amiket én látok és nagyon keresik az IT-ben, az a programozó. Léhűtőből ott is van elég. Lehet, hogy több a pénz, de az állás tuti kevesebb...

Nincs közöttünk csicska 2017.05.17. 22:48:07

@somlobodog: A levegő objektíve Budapesten egész jó, Párizsnál jobb, Londonnál meg pláne.

laci_52 2017.05.17. 23:08:02

A bérek összehasonlítása nem mond semmit az árak nélkül. Márpedig a megélhetési költségek igencsak eltérőek a táblázatban szereplő országokban.

kék madár 2017.05.17. 23:33:47

@IT Knight: azert gondolod, hogy ez mind tok jo, mert nincs osszehasonlitasi alapod. De ne en mondjam meg neked, hogy mi a jo neked, ugy van, ahogy te gondolod, Magyarorszag egy iszonyu jo hely lett, mint ahogy a csapbol is ez folyik (az osszes csatorna es a cso a Meszaros Lorinc tulajdonaban van)

olvaso.nl 2017.05.17. 23:52:17

@kék madár: szerintem a magyar ITsok tulnyomo tobbsege nem anyagi okok miatt lep le az orszagbol, en is eleg jol elvoltam ott aztan megis eljottem.
szerintem ez abszolut erzelmi vagy karrier dontes hogy ki jon el vagy marad ott. de amikor valaki nagyon bizonygatja hogy milyen jo is ott akkor az mindig gyanus.

Badeni_lakos 2017.05.18. 00:25:44

@kék madár: +1
ott a pont. A közügyekhez való hozzáállást, és konstruktiv párbeszéd színvonalát "kívánatos lenne emelni" bizony "az gyönyörűen restaurált Parlamentben.
A reakció természetes. Mindenki szereti megerősíteni a döntései helyes voltát.
Csakhogy BP-n döbbenetes alig vannak parkok, utcán alig vannak fák, padok.. nagyon szmogos, poros. Sötét, poros régi lakóházak belvárosban. Közutak minősége is fantasztikus. Ezt az IT Knight 600k nettóját olvasva szkeptikus vagyok. Ez fizetés otthon vagy: voll Stress vezetői, vagy egyéni szaktanácsadó pozíció.
Minden ilyen jó hírnek örülünk, ha igaz, természetesen. A 4-es Metro tényleg full király.
Természetesen az, ha valaki profin tárgyal pluszban német/francia nyelven, hozzáfér egy elég jelentős virágzó fogyasztói piachoz. Az angol nyelvtudás már alap. Meg Vállalkozni nem jó. USA protekcionista, Anglia meg már kifulladt (a konjunktúra ciklus), már nem virágzik, inkább már elvirágzott, hiába könnyű az angol, önmagában nem jelent semmit.
Németül meg úgyse fognak direktben jól C2+ Verhandlungsführer / V.sicher megtanulni,
Mert teljesen át kell állni agyilag más szintre gondolkodni.
Mert hosszú évek 10-15-20 év folyamatos ki/ önképzés, folyamatos bevetés külf., pofonok/ sikerek, kezelni kell, hatalmas kitartás és önfegyelem kell hozzá. (szaknyelv, ügyfelek dialektusa, stb.)
Mert nagy pszichológiai nyomás, és hatalmas emocionális áldozatot kell kibírnia a jelöltnek, így 1000 *C hőmérsékleten nagy nyomás alatt érlelődik meg, és jön létre a
Versenyképes, 100 milliós német piacon is helyt állni képes vállalkozó / szakember, és sanszos hogy feltalálja magát vállalkozó kedvében :)) mert komolyan mondom Egy tűt nem lehet elejteni szombat délelőtt, úgy hemzsegnek az emberek Stuttgart König Straße n, venni-venni-venni akarnak, de írhatnám nyugodtan München Kaufingerstraße t vagy Bécs Mariahilfer Str.t.

Ez a korporativ jóléti szociális piacgazdasági modell
gazdasági-társadalompolitikai koncepciója. (Mindenki jól jár vele. Mindenki elégedett.)

Shaktee 2017.05.18. 00:44:55

@montroyal: mennek a felzászlózott kocsik a Canadian Tire centerbe..

Go Sens, Go Canada!

Dikusz 2017.05.18. 00:55:17

@London2009: tudod az az igazság, hogy eddig még senki -zka sem- válaszolt arra a kérdésre, hogy mit tehet az a korosztály, akik mi vagyunk. Remélem te válaszolsz.

Durván fogalmazott, és szerintem nincs igaza. Azt írta: felejtsük el, már el a 40 évet. Nem a nyugdíjunkra gyűjtöttünk, hanem az akkori nyugdíjasoknak kerestük meg a nyugdíját. Ő pedig felrója nekünk, hogy miattunk nem lesz nyugdíja, mert az ő félretett pénzét adják nekünk. Nem érzed ezt ellentmondásnak? Kedves fiatal kollégám, egyik hivatalunkban volt sofőr (egyébként ő volt az egyetlen, aki négy év után érdeklődött felőlem) egyszer ugyanezt akarta mondani. Rájött, hogy pont tőlem kérdezi (pár hónappal később lettem nyugdíjas), zavarba jött, és elmosolyodott. Azt mondta, hogy jól van, jól van. Tudom, hogy ti meg a taníttatásunkat fizettétek. Hallhatta mástól, én sosem mondtam neki. Egyébként minimálbért kapott, de nem volt gond ez neki, mert volt olyan jövedelme, amiből élt.

Egy találós kérdés (nem kérem mégegyszer, hogy válaszolj, ha nem, akkor nem): nem csak az állami szektorban, szüleid révén tudod-e -nem összeget szeretnék tudni- mennyi a különbség a nyugdíja, és a fizetése között. Azokra gondolok, akik a max éveket dolgozták le.
Érdekelne az is, hogy a külföldön élő nyugdíjasoknak mennyi a különbség a nyugdíj, és a fizetés között. Mennyivel kevesebb a nyugdíj a volt fizetés között.

kék madár 2017.05.18. 01:06:02

@Badeni_lakos: nem akartam sorolni, hogy mi nem jo Bp-n, mert az en varosom, minden sarkat ismerem, de szo nelkul se tudom hagyni az idilli beallitast. Amikor hazamegyek, 2 nap utan depresszios leszek attol a nyomortol es agressziotol amit latok, igaz nem Rozsadomb es Zoldmal kozott mozgok csak. (Sri Lankan persze rosszabb a helyzet)

montroyal ( CAN qc) 2017.05.18. 03:18:38

@swing gitan: nezem 4 n em eleg ..meg 4-et helyre tenni a pingvineket ... holnap megnezem a kizaszlozott varost ...

Taxomükke (UK) 2017.05.18. 03:21:18

@Payrollerwitch: "... a bolygónak is meg kellene élni, amire kevés az esély..."
A bolygo meg itt lesz eg par millio vagy inkabb milliard evig, miutan mi kihaltunk. Inkabb magad miatt aggodj.
"The planet is fine. The people are fucked!" (George Carlin)

montroyal ( CAN qc) 2017.05.18. 03:57:28

Mennyit keres a magyar?

nem jo a cim a magyar IT-s,, legalabb is a commentek szerint ... persze én ehhez szagolni sem tudok a commenteket is vissza felé olvasom mert nem érek ra , a melohelyen dolgoznom kell .. .. viszont az orommel tolt el nekem se kell szegyenkeznem a @IT Knight: havi jovedelme mellett ... ezen a héten :-)))

tényleg nem tudok hozzaszolni de érdekes ez az IT-s vilag ..

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2017.05.18. 06:40:02

@olvaso.nl: teljesen igaz!
nálam sem az anyagi rész döntött - szakmai továbbképzés és életminőség számomra fontosabb - azóta pedig a közélet és a korrupció is bőven megelőzi. nem a bankszámla növekedése tesz boldoggá, hanem a stresszmentes, jól tervezhető élet és a visszajelzések (munkában vagy azon túl).

szerintem mo-on, bp-en is lehet boldogan élni, csak sokkal több energiát követel a kis élettered kialakítása és napi fenntartása.
ha esetleg nyerő vállalkozásod van, előbb-utóbb feltűnik egy fideszes gecinek és kicsavarják a kezedből. sajnos a magyar társadalom jó része semmit sem tanult '89 óta és pont a szakmához, nyelvekhez értő, munkát vállalókkal szeretné kifizettetni tespedtségét.

somlobodog 2017.05.18. 06:41:19

@Nincs közöttünk csicska: na de k*rva okos vagy. Ja nem. econ.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/EXTDEC/EXTRESEARCH/0,,contentMDK:20785646~pagePK:64214825~piPK:64214943~theSitePK:469382,00.html
Ott az Excel a végén. Utolsó fül. Bongeszgesd. Olvasd el a metodikat. PM szint Peking 106, Budapest 26, London 23, Párizs 12. Na szivogasd tovább a jó levegodet. Főleg hogy BP negyed akkora mint London. Azért mert leirom hogy objektív és te ugyanígy visszairod az nem érvelés. Csak lusta voltam kikeresni. Még NY is 23. De tény, peking szarabb. Sokkal. Na oda ne vandorolj ki. De mehetsz az EU-ba. Rosszabbul láthatóan nem jársz.

ebella 2017.05.18. 06:42:10

Gombokért dolgozó gyarmati népeket csináltak belőlünk a vezetőink. És mégis sokan hálásak nekik. Igaz már csak a legbutábbak. De mégis. El kéne gondolkodni végre, hogy van az, hogy akik velünk egy helyzetből, csak sokkal szarabb bérekkel indulók, hogyan előzhettek meg ennyire alaposan? Új vezetőket kelél választani és nem ideológia alapon! Itt van mindjárt a jobbik, ami erősen harcol az európai egyenlő bérekért! És azért e megélhetése mindenkinek fontos, remélem sokaknak fontosabb, mint a barom, álszent, polgárhülyítő ideológiák.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2017.05.18. 06:55:11

@whale: +1 az befizetett adókhoz és járulékokhoz kapcsolt választójoghoz.

grat minden új topictársnak, érezhetően faszább kommentek születnek!

FutureFry 2017.05.18. 06:58:15

@Arthamyr: "Amúgy az automatizációs problémára az lenne a megoldás, hogy szépen mindenki kevesebbet dolgozik. Lásd az előző posztom."

www.npr.org/2015/08/13/432122637/keynes-predicted-we-would-be-working-15-hour-weeks-why-was-he-so-wrong

"...

The economist John Maynard Keynes predicted that his grandkids would work just 15 hours a week. He imagined by now, we would basically work Monday and Tuesday, and then have a five-day weekend. His family's grandkids help explain why he was so wrong.

...

KESTENBAUM: John Maynard Keynes's argument for the 15-hour work week was that over time, thanks to machines and technology and new ideas, people get more productive. An hour of labor produces more and more stuff. Keynes figured we'd just decide to work less. In some countries, the number of hours worked has dropped some. But take the United States. In 1950, people here worked, on average, about 38 hours a week. Today, six decades later, we work 34 hours a week - a bit less but not much. Richard Freeman, a Harvard economist, says one of the things Keynes underestimated was the human desire to compete.

RICHARD FREEMAN: Think about these basketball players who get $80 million, $100 million contracts. You might have said they'll just take one contract. That's enough money to live your entire life in wealth and just never work a day.

KESTENBAUM: Or just play, like, one year. Or just play, like, a - play a couple years, right? Yeah.

FREEMAN: Yeah, exactly right. But they don't, and they push themselves. They push themselves. Keynes would've had great trouble understanding...

KESTENBAUM: (Laughter). LeBron James - yeah.

FREEMAN: (Laughter). Yes, yes.

KESTENBAUM: In fact, he says, earning more money can make it harder to take time off. If someone is paid $200 an hour, do you really want to leave early and go to the beach? You'll be sitting there on your towel, reading a novel, thinking, is this really worth $200 an hour 'cause you could be back at the office. The better you are at your job, the harder it can be to not do it. It's worth pointing out that Keynes himself seemed to have trouble following his own advice.

..."

midnight coder 2017.05.18. 07:58:25

@ebella: Igazából akik megelőztek minket, azok is gombokért dolgozó gyarmati népek. Csodák nincsenek, a béreket a munkaerőpiac határozza meg - és nem a szakszervezetek ahogy azt a blog sugallni próbálja - egy puszta közepén egy csapat ember nem fog sokat keresni csak azért mert ott van. Ott fog sokat keresni, ahol van termelési infrastruktúra, van tőke, vannak hazai vállalkozások a külföldiek mellett. És igen, ehhez kell képzés is, de ha a puszta közepén kiképzel 100 000 informatikus mérnököt, azzal csak azt éred el, hogy a 100 000 informatikus mérnököd záros határidőn belül elhagyja a pusztát és elmegy olyan helyre ahol van neki meló, és meg is fizetik.

Ha anno a történelmünk másképp alakul (törökök, tatárok, kommunisták kimaradnak) akkor most nem bérmunkások lennénk, vagy legalábbis nem ennyiért.

Más kérdés, hogy annak gyönyörű hajónak az oldalán, amit vágyakozva nézünk, és amire sokan át is ugrálnak erről a rozzant tutajról méretes lék van az oldalán és egyre szélesebb sugárban ömlik befelé a víz.

midnight coder 2017.05.18. 07:58:39

@adamskij: "sajnos a magyar társadalom jó része semmit sem tanult '89 óta és pont a szakmához, nyelvekhez értő, munkát vállalókkal szeretné kifizettetni tespedtségét"

Lásd Botka elvtárs fizessenek a gazdagok kampánya. Valahogy nagy tételben mernék fogadni, hogy ennek a vesztesei sem az állami csöcsön meghízott bal és jobboldali politikusok és a mögöttük álló slepp lesz, hanem az a polgár aki egy multinál dolgozik és van pofája megkeresni majdnem annyit, mint 300 kilométerrel arrébb az anyavállalatnál a takarítónő.

VT Man 2017.05.18. 08:46:50

"viszont érdemes megjegyezni, hogy a szigetországban az elmúlt években brutális, 22,9 százalékos csökkenés"

A Font árfolyama 15-20%-ot esett, lehet, hogy ezért?

rigolya2 2017.05.18. 09:14:22

@Arthamyr: Ha a rossz körülmények közé nem történne gyerekszülés, akkor nem lehetne orbánia büszke arra, hogy nő a termékenységi ráta... ami mondjuk azért is nő, mert a Ratkó-unokák, akik nem szültek annyi gyereket, mint szerettek volna, kiöregednek a nevezőből.

Ergo: A megszületett gyermekeket kéne jobban kiképezni... De hát az állam ezt nem akarja!

Arthamyr 2017.05.18. 09:38:13

@Dikusz: Erre csak annyit mondtam, pár évvel azután, amikor elkezdtem dolgozni, amikor még volt magánnyugdíjpénztár:
hogy ok. Én szopni fogok, mert a mostani nyugdíjasok nyugdíját ki kell fizetnem, meg még vagy 20 évnyi leendő nyugdíjasét is, mellé meg a sajátomat is meg kell takarítanom. De mondom, rendben, ez kell ahhoz, hogy helyreálljon a rend, elfogadom, hogy szükség van erre az áldozatra. Mondtam ezt pályakezdőként, annak a biztos tudatában, hogy én leszek a fasz rossz végén. Na ebből visszatáncoltak a kedves vezetők, de előtte sem erőltették az előrelépést. A baj ebben az, hogy ez az áldozat szükséges lesz, mert a rendszer fenntarthatatlan (egy idő után magától is össze fog omlani, vagy legalábbis használhatatlanná és roppant igazságtalanná degradálódik), és különböző okokból (demográfia, pazarlás, átcsoportosítás stb.) minél később vezetik be, annál nagyobb áldozatot kell hozni a változást kifizetőknek. Lehet, hogy már most is ott tartunk, hogy ezt nem bírják el.

Arthamyr 2017.05.18. 09:40:40

@FutureFry: Bár ott tartanánk, hogy jelentős probléma az emberek versenyzési vágyának (fú de rossz fordítás, nem tudom mi a jó magyar kifejezés) korlátozása.

ebella 2017.05.18. 09:43:15

@midnight coder: De mégis megelőztek. A tótok húsz éve még koldusok voltak hozzánk képest, ma meg lenézik a magyart, mert annyival jobban keresnek. Már átjárnak magyarok dolgozni. A zöldséges jobban fizet, mint itt az építőipari szakmunka.

A lengyelek járták európát, nehogy éhenhaljanak és árulták a cuccaikat. Ma meg ők is jóval többet keresnek. Miért is?

Azért a Horthy időkben, a háború előtt, Magyarország messze nem volt ennyire elmaradva bérben (az olaszoknál többet keresett a magyar, a németek csak kétszer annyit kerestek mint mi például), mint ma. Pedig akkor se voltunk nagyobbak.

A minimálbért meg nem a piac határozza meg, hanem a kormányok. Lásd Németország, ahol a keletiek nagyon el voltak maradva. Erre hoztak egy törvényt, hogy van minimális bér a munkáért. Most és itt is az kell! Ezért is támogatom a Jobbikot.

ebella 2017.05.18. 09:43:30

@rigolya2: De nem is nő igazán. Ha egy hónapban magasabb akkor azt hetekig hallgatod,. Ha éppen kevesebb gyerek születik (mint januárban), akkor meg hallgatnak. A halálozás meg folyamatosan csúcsokat dönt. A kivándorlás állandósult. Fogyunk nagy léptekkel.

Az évi plusz száz gyerekért (ki tudja mennyi belőle az itthon született és mennyi a valóban magyar)nem érdemes ezermilliárdokat a támogatásra költeni! Nem hatékony.

Talán, ha a bérek....De az is csak talán.

Arthamyr 2017.05.18. 09:44:17

@midnight coder: Erre én is fogadnék, ha lehetne (persze csak azután, hogy már nyertek Botkáék, mert arra nem fogadnék, akármilyen oddsot is adnak :)).

Arthamyr 2017.05.18. 09:46:41

@rigolya2: Az állam (-ot irányítók) bekaphatja (ák). Ez lenne a legeslegfontosabb feladata (ok, talán a rendfenntartás stb. fontosabb, de azokat azért egész vállalhatóan ellátja).

Arthamyr 2017.05.18. 09:55:50

@ebella: Ez kétélű fegyver. Mert valóban valakinek, aki nyomott béren dolgozik, és piaci okokból nem mozdul a fizetése a minimumról, erőszakkal meg lehet emelni a fizetését.
Viszont azoknak akik azért dolgoznak kevés pénzért, mert annyit ér a munkájuk, ezzel megszünteted a munkáját, és egyúttal ki is zárod őket a munkaerő-piacról. Akárhogy szabályozna a magyar állam (behozhatná pl. a legmagasabb nyugat-európai minimálbért), itt nem lennének nyugat-európai bérek. Én sem vagyok fanatikus hívője a termelékenység bullshitnek, de aki azt gondolja, hogy az állam fel tudná tornászni a béreket közvetlen beavatkozásokkal, az nagyon el van tévedve.

Payrollerwitch 2017.05.18. 09:58:30

@Taxomükke (UK): Ha meg kell... halni, akkor meg kell halni. :) Van nekem elég bajom, nem fogok még ezen is agyalni, főleg, hogy nem tudok változtatni rajta. Mindig mondom, hogy a bolygónak jobb lenne nélkülünk.

Payrollerwitch 2017.05.18. 10:02:59

@Arthamyr:
"A nem gondoskodás nem egyenlő a meglopással... "
Nem, valóban nem. De itt évtizedek óta lopják el a felzárkóztatásra szánt pénzeket. Nagy üzemben.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2017.05.18. 10:14:36

@szakasz2: Viszont ez a feketejövedelem nélkül van!

Magyarországon a bérköltség a nettó fizetés duplája. Felveszik az egyszeri dolgozót, a főnök megmondja neki, hogy "Na Béla, van rád 200e forintom. Vagy bejelentelek 150 bruttóra, és kapsz ebből száz nettót, vagy bejelentelek minimálbérre (85 nettó) és kapsz zsebbe még 43-at."

Vajon melyik opciót fogja a melós választani?

A fekete- és szürkegazdasággal adjusztálva valószínűleg nem lenne már olyan kiugró a magyar melósok termelékenysége.

Mbraun 2017.05.18. 10:19:18

Nincs ember már semmire sem, pékségben heti szinten cserélődtek az eladó személyzet, mert képtelen voltak megfelelő embert találni. Vendéglátó helyen olyan ember szolgált ki akinek semmi köze nincs a pincér munkához. A német tulajdonban lévő csapágy gyárba nem találnak munkásokat, semmilyen szinten. Ja és most akarják bővíteni, mikor még a meglévő gyáregységre sincs elég ember. Ezek mind kelet-magyarországi nagyváros tapasztalatok.
Hogy mennyire jól teljesít az ország, talán az tükrözi legjobban hogy Innsbruck és környékén 2014 utan 2016 vége felé már kb. 2-3*szor annyi magyar éldegél, persze családostul, és igen sok fiatal (20-30 év). Nem hiszem hogy bárki is visszajönne a nagy magyar gazdasági csodába.
Valaki írta a fizetéseket, mármint a fele borítékban, vagy csak minimál bér, mai napig divat, mert ugye a vállalkozó hogy venne még minden második évben az új Mercit, vagy BMW-t, és nyaralna a tengertúlon évente több alkalommal.

Badeni_lakos 2017.05.18. 10:26:43

@midnight coder: nincsen lék az oldalán. Épp ellenkezőleg: erősebb lesz a magországok között az integráció. (EU 2.Ø)

Fontosak az erős közintézmények is (független szakszervezetek) a gazdasági teljesítmény és magas hozzáadott érték mellett (innováció és product development).
A 3 oldalú egyeztető "kerekasztal" tárgyalások a legfontosabb ak ekkor a:
Munkaadók, Munkavallalok, és a Kormány képviseleti szervei között.
Szakmai továbbKépzésről is megállapodnak nemcsak a béremelés ről.
Az ember a legfőbb érték a DACH ban. (Az emberi agy. A kreatív termelő potenciál a dolgok megjavítása, és fejlesztése érdekében)

Arthamyr 2017.05.18. 10:27:14

@Payrollerwitch: Az az egész társadalom meglopása.

tnsnames.ora 2017.05.18. 10:37:26

Nagy köszönet az írásért, belőlem külön posztot is kiváltott (amivel régi adósságomat is törleszthettem egyúttal):

liftinstinct.blogspot.hu/2017/05/termelekenyseg.html

szakasz2 2017.05.18. 10:49:05

@Gerusz: Hogy a feketejövedelem mennyire játszik be itt, azt egyikünk sem tudja megbecsülni, de annak maga a létezése is nagy gáz. Egyébként van egy tippem, hogy az összes hatása nem lenne 10%-nál nagyobb, de persze ellenőrizni ezt lehetetlen.

Az viszont látszik, hogy még a kelet-európai országok között is a termelékenység/bér mutatóban relatíve min. 10-20%-kal le vagyunk maradva, pedig mint a többi táblázatból és egyéb forrásból is tudjuk, kb. 20-25 éve ugyanekkora vagy nagyobb előnyünk volt.
Hogy egy klasszikust idézzek: "Elk*rtuk, nem kicsit, nagyon!"

bontottcsirke 2017.05.18. 11:10:06

@Din Serpahis: Nagyjából hülyeségeket írsz, mert;

1. A fizetést nem az állam adja

2. 40 év munka után menjenek csak el jó nyugdíjjal az emberek

3. Hiába, nettó 120-ért már csak notórius alkoholistákat lehet kapni, akik viszot nem jók semmire.

Tútótuk_rátótuk 2017.05.18. 11:10:16

Az effektív, a valóban létező, megélt életszínvonal szerintem jóval magasabb Magyarországon, mint amilyennek a cikkben ismertetett számok alapján kéne lennie...

kewcheg 2017.05.18. 11:21:27

Amint itt már írták, nem elsősorban, vagy nem csak a fika fizetésekkel van baj, hanem az általános lepukkantsággal inkabb.
Városomban (nem írok nevet, nem akarok politikát) az utcák, járdák gyanazok, mint gyerekkoromban. Nemhogy kátyús, hanem egyszerűen töredezett, repedezett, csorba járdaszegélyekkel stb. Vízvezetékhálózat, ahol lakom - 80 éves. És remény, esély sincs, hogy valaha új legyen. (Holott erre tudtomal még van is eu alap) Egyszerűen a mindenkori városvezetés csinált egy-két teret- természetesen jó drága, de legalább szar, már két év múlva is hepehupás térkőburkolattal, meg csináltak egy jó drága, nagyon hosszú villamosvonalat.(30 km) Ez Miskolc. ...

London2009 2017.05.18. 11:31:38

@Nagy kámpics: Ebben igazad van es tenyleg jo lenne ha ez igy mukodne. A norveg cikk kapcsan emlitettem, hogy a mi csaladunkban a ferjem oldalan van egy autista kisfiu. Konyoregtek az anyjanak mikor osszeallt a gyerek apjaval, hogy hagyja ott, ennek nem lesz jo vege, ez a hapsi egy idiota stb. Nem hallgatott persze senkire. Egyaltalan nem volt meglepetes, hogy nem egeszseges gyerek szuletett a kapcsolatbol. Azota persze szetmentek es a ficko osszeallt egy masik novel. Lass csodat, az a gyerek is beteg... Hogy mik vannak?
Ugyhogy ez jol hangzik es bar tenyleg tudnanak az emberek merlegelni, ahogy te irod, de nem tudnak.

whale 2017.05.18. 11:38:37

@Dikusz: NAgyon szívesen válaszolok, bár te elegánsan elsasszéztál mellettem...:)
NE arra szavazz, aki neked a legtöbbet ígéri, hanem arra, aki a gyerekeidnek, unokáidnak....
VAlamint az sem ártana, ha a tisztelt nyuggerek is részt vennének a közteherviselésben, és legalább EHO-t fizetnének, lévén az eü szolgáltatásokat ők veszik leginkább igénybe.
Fun fact: tudtad, hogy a gazdag nyugaton a nyugdíj adóköteles?

whale 2017.05.18. 11:38:41

@kewcheg: Jó, miskolcot hagyjuk. 93-tól 2006-ig jártam oda, családból kifolyólag. Még hallottam "fújni a gyárat", a DIGÉPET, meg az LKM-et...:DDD
Azt a várost bezárták, csak elfelejtettek szólni az ott élőknek...

ebella 2017.05.18. 11:39:35

@Arthamyr: A magyar termelékenység a fele a németének ma is. (Éppen mint 1930-ban) A bér meg a negyede, de harmincban még a fele volt.

Ha van akinek annyit is ér a munkája amennyit kap, akkor ez Németországban nem így volt? Mert ott a keletiek bérét durván megemelte a minimálbér bevezetése. És még sem küldték el őket tömegesen.

Minket egyszerűen kifoszt az elitünk. Persze már akit, de átlagban 100%, hgy ez történik.

ebella 2017.05.18. 11:39:44

@Gerusz: Akkor minek mennek át még a Felvidékre is dolgozni, ha itthon azét megvan a lóvé csak feketén? Egyébkánt az állam is kb. négyszázezer alkalmazottat foglalkoztat minimálbéren. (És pár százezret meg még az alatt a közmunkásokat.) Azok is kapnak zsebbe?

Shaktee 2017.05.18. 12:02:39

@montroyal ( CAN qc): :)) 5-1

Mi is megyunk tulipanozni ma

ebella 2017.05.18. 12:02:53

@bontottcsirke: Csak olyan huszonöt százaléknak adja az állam a fizetést. A minimálbért meg ő határozza meg.

whale 2017.05.18. 12:03:17

@ebella: Bárcsak így lenne! A szomorú valóság az, hogy a magyar termelékenység 200% felett van, míg a német valami 50% körüli!!!
Éppen ezért keres a német 4-5X annyit, mint a magyar, mert ott a termelékenységet a bérköltség húzza le!
Szóval a helyzet a régi vesszőparipám. Azért keresünk keveset, mert a megtermelt haszonból kevésbé részesülünk, mint nyugaton!
Miért? Mert itthon nincs munkásmozgalom, azért! Tévedés ne essék, a tőkés kint sem jókedvében fizet annyit, amennyit, hanem mert ott qrva erős szakszervezetek vannak, amik ezt kiharcolják!

Payrollerwitch 2017.05.18. 12:05:03

Mondjuk a Ripost nem egy mértékadó hírportál, de ezt a cikket teljesen el tudom hinni. Megint itt egy megoldás, amiről már most látszik, hogy nem jó, de fogadjunk, hogy keresztülverik, és aztán megy majd a csodálkozás, hogy ez sem jött be. Eszem megáll...

""Amikor felveszek valakit, elmondom neki, hogy nincs alapfizetés, jattos rendszer van. Ez azt jelenti, hogy amit a felszolgálók az este során összeszednek borravalóban, azt szétoszthatják maguk között. Így érdekük, hogy megfelelően szolgálják ki a vendéget, hiszen ki kell udvarolniuk belőlük a fizetésüket" – árulta el a Ripostnak Juhász Ákos étterem tulajdonos."

Azért érdekelnének a munkaszerződések, meg egy-két papír az elszámolásról.

London2009 2017.05.18. 12:09:29

@Dikusz: Abban igaza van, hogy a feloszto-kirovo rendszer egyszeruen nem ugy mukodik ahogy sokan elkepzelik. (Nem rad gondolok.) Nem ugy kell elkepzelni, hogy havonta levonjak a nyugdijjarulekot 40 even at, amit osszegyujtenek egy lathatatlan kis malacperselyben es azt a nyugdijas eveim kezdeten feltorhetem es elkolthetem. Tehat amit most te nyugdijkent kapsz, azt tenyleg a most aktiv keresok fizetik be a kasszaba. De feltetelezem, hogy ezt te is tudod.
A kerdesedre, hogy mit kellene tenned? Semmit! Orulj neki, hogy kapod es ha jo nyugdijad van, akkor meg plane! Itt a kerdes inkabb, hogy mi mit tegyunk mai fiatalok? Honnan lesz nekunk nyugdijunk?
Azt gondolom, hogy nekunk mar muszaj most elkezdeni magunkrol gondoskodni. Amit en tobbek kozott mar meg is tettem es igy nem is aggodom a nyugdijas eveim miatt. (Mar csak elni kell addig.) Az angol allami nyugdij kulonben irto gyenge. Viszont itt vannak tok jo magannyugdijpenztarak peldaul. De persze mas modja is van az ongondoskodasnak.
A szuleim nyugdijat meg ha akarnam sem tudnam megmondani, hogy mennyi. Azt tudom, hogy mindketten elegedettek a nyugdijukkal. Az anyae pedig szinte tobb, mint a fizetese volt. O pedagoguskent dolgozott egesz eleteben.

2017.05.18. 12:54:55

a love onmagaban mit sem er, egy ures szam.

Meg kell nezni a vasarloerteket (mire tudod elcserelni es az mennyibe faj ), az meg ugye erosen egyenfuggo, hogy kinek mi van a kosaraban. Van akinek repa, van akinek maserati.

Az expatos oldalak meg a penzugyi oldalak livecost osszehasonlitooldalai jo tampontot adnak, mi hol mennyibe kerul.

Tútótuk_rátótuk 2017.05.18. 13:39:11

@Payrollerwitch: Az állítólagos ordító munkaerőhiány idején mondjuk nem tudom, hogyan lehet ezt megcsinálni, de amíg van, aki ilyen feltételekkel is vállalja a melót, ez nyilván nem is fog változni...

kewcheg 2017.05.18. 13:39:11

@whale: ..nincs munkásmozgalom...akkor a kiba..ott 40 év kommunizmus mire volt jó? Hogy kapná be az összes fa..omat marx meg engelksz...

Tútótuk_rátótuk 2017.05.18. 13:39:11

@zseketto: Meg azt is figyelembe kell venni, hogy a pénz csak egy része az életminőségnek. Régóta külföldön élünk, de én nem hiszem, hogy ANNYIVAL (ha egyáltalán) boldogabbak vagyunk, mint amennyivel euróban/forintban/akármiben kifejezve többet keresünk az otthoninál...

rigolya2 2017.05.18. 13:39:11

@kewcheg: Az EU csak úgy adott villamoshálózat felújításra pénzt, hogy meg kellett hosszabbítani a hálózatot, vonalat. ezért lett Miskolcon és Debrecenben is néhány új megálló.

Nem megérte az új villamoskocsikért???

kewcheg 2017.05.18. 13:39:11

@London2009: pedagógusok,hivatalnokok nyugdíja tényleg jó, hiszen egész életükben fehéren, bejelentve dolgoztak 1-2-3 munkahelyen.A gond azokkal van, (jellemzően nők) akik otthon voltak, tehát kvázi "nem dolgoztak", vagy olyan helyen voltak, ahol nem sokkal voltak bejelentve.
Egyébként én is látom, hogy ma egy nyugdíjas házaspár,akik az életüket egy iskolában, vagy egy tanácson vagy hasonló helyen dolgozták végig, remekül kijön a pénzéből, ha nincs különösebb súlyosabb betegségük.(nem irigységből mondom) Ismerek olyan nyugdíjas házaspárt , a közelben, akik minden hónapban eltöltenek néhány napot H.szoboszlón, négycsillagos wellness-szállodában. (Ez alsóhangon is egy százas, tehát kell hogy legyen még vagy három-négy megélhetésre)

London2009 2017.05.18. 13:46:59

@kewcheg: azert ez nagyon relativ, hogy mi a jo nyugdij. A ket nyugdijbol, ami tenyleg jonak szamit mondjuk epp, hogy eleldegelnenek. Szerencses helyzetben vannak mert van egyeb beveteluk, amugy cask a nyugdijbol nem sokra jutnanak.

Dikusz 2017.05.18. 13:48:22

@London2009: köszönöm a válaszod:)
Persze, hogy tudom, ti keresitek meg a nyugdíjunkat, ahogy mi is tettük, egy percig sem vitattam. Viszont nem csak a stílus a baj, hanem amit ír. Nekünk felrója, ha leírja valaki, hogy a 40+ év okán megdolgoztunk a nyugdíjunkért. Az a szüleink/nagyszüleink nyugdíjára ment, de mi ne várjuk tőle, hogy az ő keresetéből fizessék a nyugdíjunkat.

Nem is tehetek érte semmit, elég volt a munkából. Sok-sok évig vetették szemünkre azt, hogy miért dolgozik az aki már nyugdíjban van, adjuk át a helyet a fiataloknak, maradjunk az unokázásnál. Nyugdíj+fizetés, dupla jövedelem, hogy képzeljük ezt már! Ugyanakkor volt (lehetőség most is van rá azt hiszem), hogy a gyesen lévő kolléga kapja a gyest, a gyerek bölcsibe jár, ő pedig teljes munkaidőben dolgozhat.

Másik hozzászóló emlegette a szendvicsgenerációt, úgy vettem ki az írásából, magára gondol. Papír szerint abba a korosztályba tartozom, de mint 'majd mindent, ezt sem lehet csak így venni. Nem élnek sajnos már a szüleim, nincs már férjem sem, unokám sem lesz egyhamar. Gyakorlatilag egyedül lettem hirtelen. Nem élem fel a nyugdíjamat (plusz özvegyi), tehát én is félreteszek a fiam nyugdíjára, pedig nem várja el. Ő is, mint minden fiatal ugyanazt mondja, hogy neki nem lesz nyugdíja. Válaszoltam is neki, ugyanazt amit te is írtál, magadnak kell gondoskodni erről.

Tényleg időben kell elkezdenetek gondoskodni a nyugdíjatokról. Nem csak az itthoniaknak, hanem akár Angliában is. Nem is véletlenül kérdeztem tőled, hogy mi a nyugdíjhelyzet Angliában. Többször említettem a sok éve Angliában élő barátomat. Ő is azt mondta, hogy az állami nyugdíjtól felkopna az álla, ráadásul ha jól értettem még adózik is, viszont neki még volt módja, hogy fizessen vállalati nyugdíjat. Meg is tette, a jövedelméből nem keveset fizetett be rá. Mikor megemlítettem, hogy itthon (mindenkinek, aki maximális munkaviszonyt tudja igazolni), alapból ugyanannyi lesz a kezdő nyugdíja, mint a nettó fizetése, ráadásul dolgoznia sem kell, majd' leesett a székről. Csak ezért kérdeztem a szüleid nyugdíját, nem az összegére voltam kíváncsi természetesen. Hiszen írod is, hogy édesanyád nyugdíja is annyi, mint a nettó fizetése. Na ez az, ami azt hiszem nem így van Angliában.
A bésziszterkedési ajánlatod még áll?:) (viccvót).

ebella 2017.05.18. 13:58:41

@whale: Nézz utána!

"Ezt támasztja alá az a tény is, hogy az egy főre jutó hozzáadott érték, azaz a vásárlóerő-paritáson mért GDP/fő mutató Magyarországon az uniós átlag csupán kétharmada, az osztrák szintnek pedig alig több mint fele."

szexikozgaz.hu/2014/11/03/miert-keresunk-kevesebbet-itthon-mint-nyugaton/

Az első amit a témában találtam. Nyugodtan elhiheted, nem kitaláltam, hanem olvastam róla nem egyszer.

DieNanny CH 2017.05.18. 14:01:20

@Nagy kámpics:

"Én aztán senki helyett nem akarom eldönteni, hogy ő maga ronda-e, vagy hogy ő maga buta-e vagy beteges. Viszont fontosnak tartom, hogy ő maga tudja, ha az (=legyen igénye az önismeretre)."

Hát, igen ritka az az ember, aki elismeri, hogy ronda/alkesz/szorongó...

Amúgy, engem nem zavar ez a vita - jobban mondva, beszélgetés, én ezt csak úgy felületesen veszem komolyan, és örülök, hogy te olyan típus vagy, aki nem acsarkodva akarja az igazát bizonygatni.

:-)

DieNanny CH 2017.05.18. 14:08:44

@Beriman:

Félreértetted. Azt írta, hogy ahogy Ném.o-ban, úgy Mo-on is, a nettó a bruttó kétharmada.

(Hogy ez igaz, vagy nem, azt nem tudom. De nem azt állította, hogy Mo-on 2200 euró a bér.)

DieNanny CH 2017.05.18. 14:18:24

@somlobodog:

"Ahelyett hogy mennél a munka után és hasznalnad a pénzt, főleg fiatalon, inkább bebetonoztad magad. Hát ez nem az állam vagy a társadalom vagy a gyurcsany/orban hibaja "

Valóban nem, én egy szót sem szóltam az államra vagy az elnökökre.
Arra reflektáltam, hogy "nem mobilis a magyar".
Házat valóban érzelmi alapon vettem, kölcsönre, 10 évvel ezelőtt. Akkor még nem tudtam, hogy hiba volt. Bár, nem tudom, mennyire tudtam volna nyugodtan élni a szüleimmel a 42 m2-es házukban...

Amit elképesztőnek gondolok: 129 ezerből csak és kizárólag bérlakásban tudok élni, nagyon minimális igényekkel - ha menni akarok a munka után, hiszen önerőből sosem fogok tudni saját ingatlanhoz jutni - ami nem is szempont, hiszen akkor bebetonoznám magam, és lehet, pont ott, ahol se közel, se távol, nem találnék munkát.

Na, szóval, most ezért vagyok külföldön. Mert a külföldi fizetésből ez viszont sikerülni fog.

Dikusz 2017.05.18. 14:19:56

@kewcheg: ha olvasod az előző, kissé hosszúra sikeredett @London2009: -nak írt hozzászólásomat, láthatod mit írtam erről.

Valóban, magam is 1984-2013-ig az állami szektorban dolgoztam. Előtte meg az elátkozott derossznekünk rendszerben meg mindenki be volt jelentve, ha nem maszekként dolgozott. Van egy olyan kolléganőm (egy évvel idősebb), tehát előbb kezdett dolgozni mint én, mégis még mindig dolgozik. Bedolgozóként otthon kötötte a zoknikat, ami akkor nem kevés bevétel volt ám, viszont az éveibe, nem számított bele. Olyan ismerősöm is van, akinek 43 ledolgozott év után 58000 Ft a nyugdíja. Viszont volt olyan egyenes, hogy azt mondta nem pampoghat, elismerte hogy magának köszönheti. Kamionozott, taxizott évekig vállalkozóként, ezért nem fizetett/minimális összeget fizetett járulékot. De ha meg szeretne élni, ahogy mondta, addig kell dolgoznia, amíg a kezét fel tudja emelni.

Azt azért hozzátenném az állami alkalmazottakra írt megjegyzésedhez: ez csak abban az esetben igaz és csak a bejelentett munkaviszonyra értem, ha egész életükben pedagógusként/önkormányzati alkalmazottként dolgoztak. Nem tudom személyesen ismered-e azt a nyugdíjas házaspárt, vagy csak a szomszéd ismerőse mesélte, hogy hallotta valakitől,akik minden hónapban 2-3 napot tudnak finanszírozni Hajdúszoboszlón. Az utóbbi években évente egyszer töltöttem 5 napot a városban, persze nem a négy csillagos szállodákban. Ismerve netről az árakat (és a szállodákat), az a 100000 inkább 150000 ám. Ezért fogadom kételkedve a soraidat, mert egy átlag pedagógus/hivatalnokállami alkalmazott nyugdíjas házaspár ezt nemigen tudja megengedni magának, ráadásul havonta. Még akkor sem, ha nincsenek gyerekeik, idős szüleik, akiket támogatni kell. Magam is hivatalban dolgoztam 30 évig, átlagos ügyintézőként. Van olyan ismerősöm, aki sosem dolgozott állami cégnél mégis legalább annyi a nyugdíja (én összeget is mondtam, ő nem) mint nekem. Ugyanolyan adminisztratív területen dolgozik még most is mint én. Leesett az álla, azt hitte az állami szférában húde nagy fizetések vannak. Ráadásul azt mondta, hogy ők tartanak el minket. Szállodánál dolgozik ügyintézőként, abból a pénzből élnek, amit más (köztük ugye én is) költ náluk, tehát messze nem termelőüzem a cége.

DieNanny CH 2017.05.18. 14:20:42

@IT Knight:

Természetesen! A fenti kommentem egy része a válasz arra, miért. Az ottani fizetésből fizetem a lakhatást, az ellátásomat, a kölcsön törlesztését és félre is tudok rakni. Ilyen hétköznapi okaim vannak.

Tútótuk_rátótuk 2017.05.18. 14:28:40

@Dikusz: Mikor megemlítettem, hogy itthon (mindenkinek, aki maximális munkaviszonyt tudja igazolni), alapból ugyanannyi lesz a kezdő nyugdíja, mint a nettó fizetése,

Na, pl. egy német erről csak álmodhatna... De azért ugye tolni kell folyton, hogy Mo.-n szegénység, nyomor...

ebella 2017.05.18. 14:29:02

@whale: Ráértem és itt a pontos adat:

Mi harminc dollárt termelünk egy munkaóra alatt, a németek hatvanat. És ott a többi ország is sorban.

Szóval hol jogos a négyszeres kereset, ha kétszer olyan jól termelnek? Maradok annál, hogy a magyarokat kirabolják a vezetőik. Horthy még nem rabolta ki, akkor megfelelt a bérátlag a termelékenység átlagának, ma teljesen elszakad tőle és közben a politikusok nyomják az "okosaknak", hogy nem vagyunk termelékenyek, azért kevés a fizu.

www.mfor.hu/cikkek/makro/Dolgozik_a_magyar__csak_nem_termel.html

ebella 2017.05.18. 14:29:06

@Dikusz: Az állam a legnagyobb minimálbéres, garantált bárminimumos foglalkoztató. És még most sem adnak semmit a garantáltan kívül, inkább nem vesznek fel karbantartót az iskolába (nincs jelentkező a garantáltért), háromszorosáért kiadják a munkát maszekoknak. Igaz, annak is megvan a haszna, csak az nem az állam, hanem egyes vezetők zsebében landol.

Shaktee 2017.05.18. 14:29:49

@montroyal ( CAN qc): txt moi s'il vous plait...2-3pm?

merci la

Sir Galahad 2017.05.18. 15:01:47

Ez most egy kivételes helyzet. a nyugati bérek mindig is magasabbak voltak a keletieknél, de pár évvel ezelőttig nemigen tudtak az itteni munkavállalók legálisan kimenni dolgozni vagy azért, mert innen nem engedték őket oda, vagy azért, mert ott nem fogadták őket. Aki teheti, használja ki a lehetőséget, amíg lehet. Nem lesz sokáig szerintem, mert már mindkét oldalon látják a buktatókat. Az angolok már el is kezdték a munkaerőpiacuk szűkítését, hamarosan a többiek is folytatják - és az is látszik, hogy adminisztratív korlátozások nélkül Kelet-Európában gyakorlatilag össze fog omlani az egészségügy és még sok egyéb terület.

whale 2017.05.18. 15:02:05

@ebella: itt a fejünk fölött a cikk, olvasd el. A termelékenység nem az előállított értéket jelenti hanem az előállítható értékre eső költséget.nem abszolút érték hanem viszonyszám. Tehát ha 10 dollár értéket állítasz elő 9 dollár költséggel, nem vagy termelékeny. Ha ugyanezt a 10 dollárt 1 dollár költséggel állítod elő kurva termelékeny vagy. Erről szól Kína 30 éve...

kewcheg 2017.05.18. 15:02:20

@Dikusz: Nem ismerem.De ismétlem, nincs ezzel gond,egyáltalán nincs irigység.Szerencsére egyszer egy évben a családommal én is elmegyek a mondott fürdőhelyre, és a szokott helyünkön (aminek a neve az orosz űrállomáséval azonos:))) állítom, hogy a vendégkör ötven százaléka magyar nyugdíjas.
(Ha meg sem szólalnak, arról lehet őket a legjobban megismerni, hogy férfin-nőn vegyesen fejenként egy kilo arany van- a gyógyvízben...no comment:)

ebella 2017.05.18. 15:43:42

@whale: És, Mit akartál ezzel cáfolni? Amit a közgazdászok a beidézettben leírtak?

Megjegyzem, a kínai iparban vagy tíz éve magasabb a bér mint a magyarban. (Nem azt hiszem, hanem jártam nem egyszer üzleti ügyben náluk.) De akkor sokszorosának kéne lenni a fizunak, hiszen szerinted sokkal termelékenyebbek.

London2009 2017.05.18. 16:13:53

@Dikusz: 2014-ben vettem egy ingatlant itt Londonban, irtam is cikket itt rola. Ki van adva, nem is gondolok ra. Nekem az lesz a nyugdijam.
Nalunk van ceges magannyugdijpenztar es itt ezerrel nyomjak meg tamogatjak, hogy rakjunk bele annyi penzt amennyit csak tudunk. A ceg belerak azt hiszem 3%-ot mint benefit. Aztan ha en hajlando vagyok mondjuk plusz 2%-ot befizetni akkor a ceg azt megduplazza. Tehat akkor mar 7% menne bele. Ez igy megy tovabb, azt hiszem a max osszeg a 7% amit megduplaznak, ugyhogy baromira megeri fizetgetni. Ugyhogy lesz itt nyugdij, nagyon is jo nyugdij, de csak annak aki kemenyen fizeti azt evtizedeken at. Oszinten szolva nekem ez egy sokkal szimpatikusabb rendszer. Az allami nyugdij arra eleg, hogy az ember ne haljon ehen. Masra nem. Par szaz font per het. De nem tudom pontosan. Nekem itt van a haz meg a magannyugdijpenztar, az uram is hasonloan jart el, ugyhogy mi ugy gondoljuk, hogy mi rendben leszunk. Mondom, mar csak elni kell addig! :D
A babysitterkedessel viszont en nem vicceltem! Amint aktualis lesz szolok!! : )

gabors 2017.05.18. 16:18:47

@whale: " a szavazatodért- amit én simán adófizetéshez kötnék- "

szoval a diakok vagy az otthon gyes-en levo anyukak sem szavazhatnak ? vagy aki eppen munkanelkuli vagy kozmunkas ... a 2.0 as verzioban a nok mellett a ciganyokat, svabokat, tothokat is ki kellene zarni a szavazasbol .. a 2.5 verzioban, ha bevalik a 2.0-as) csak a 10 millio EUro feletti ingatlannal rendelkezok maradhatnak szavazok ... akik megvalasztjak a kiralyt es meg lehet sporolni nehany billiot minden ciklusban a szavazason (jo lesz abbol stadionra)

gabors 2017.05.18. 16:34:37

@whale: "Fun fact: tudtad, hogy a gazdag nyugaton a nyugdíj adóköteles? " az usa-ban csak egy bizonyos osszeg (nem is kicsi) felett es az allami viszont NEM, magannyugdij viszont igen (es a privat nyugdijjellegu megtakaritasok amik adomentesen lettek elteve) ... sot ezekbol kotelzo 72 folott kivenni a toke X%-kat kortol fuggoen, kuloben bunteto ado van rajuk azert hogy ne lehessen adomentesen tovabb adni az utodoknak

whale 2017.05.18. 16:35:34

@kewcheg: Sajnos pont arra hogy aki meghallja a munkásmozgalom, szakszervezet szót csak káromkodni legyen kedve...

whale 2017.05.18. 16:35:44

@ebella: De pont ez a lényeg értsd már meg! A termelékenységet a bérek alacsonyan tartasaval lehet ma már csak növelni nagyrészt mivel a többi költség globálisan ugyanaz. Gondolok itt a nyersanyagok az energia és a gépek árára...
Azt meg kötve hiszem hogy a kínai melós többet keresne mint a magyar. Erre kérnék valami hiteles forrást addig népmese bocs....:)

Sequoyah 2017.05.18. 16:35:59

Sokfelekeppen lehet nezni ezt a temat.
Nekem ITsken jo keresetem volt otthon is es kulfoldon is. Es hiaba volt 3x akkora a fizum, a napi eletre ugyanugy a fizum 2/3-ada megy el kint is es itthon is, ennyivel magasabbak az arak is.
Viszont az az 1/3-ad ami megmarad, abban mar oriasi kulonbseg jelentkezik. Abbol az 1/3-adbol sokkal jobb kocsit es TV-t veszek, illetve szebb helyre megyek nyaralni.
Eletstilustol fugg, hogy valaki mikre is vagyik. Etterembe szeret jarni, vagy szep autot szeretne.
Viszont az alacsony keresetueknel azt tapasztalom, hogy mig Mo-on epphogy megelnek, es csak a legszuksegesebbekre telik, addig nyugaton bar szinten meg kell huzni a nadragszijat es sporolni, de ki tudnak jonni hogy meg marad is kicsi. Es ha jol vegzik a munkajukat, szinte barmilyen szakmaban ki lehet torni, es egy kellemes kozeposztalybeli letet megfinanszirozni.

Barkalot 2017.05.18. 16:52:07

Budapesten egy kecó rezsi nélkül nem nagyon van 100 ezer alatt/hó. A minimálbér nettója alig 80 ezer forint. Bécsben 1000 euró alatt szinte senki nem visz haza, egy kis külvárosi lakás rezsivel már van 600 euróért. 50 euró a havi bérlet. Még mindig marad 350. Ráadásul nem sokan keresnek ilyen kevés pénzt Ausztriában mint 1000 euró.
De Magyarország jobban teljesít!!!

London2009 2017.05.18. 17:15:35

@Sequoyah: Maximalisan egyetertek. Nekem mondjuk azert szerencsere nem megy el a fizetesem 2/3-a a kiadasokra. Az azert egy kicsit sok szerintem. De ez lenyegtelen. Tenyleg azon van a hangsuly, hogy ami marad az mire eleg. Na es ebben teljesen igazad van, hogy sokkal tobbre, mint Mo-on.

2017.05.18. 18:08:33

@zalap: "múltkor voltam Gdanskban és Poznanban, hozzánk képest már az is Nyugat-Európa, legalábbis nekem ez volt a benyomásom látva a épületek, közterületek és az infrastruktúra állapotát"

Ez a része nem a béreken múlik, hanem azon, hogy náluk nem lopják szét az országot a vezetőik. Legalábbis nem olyan mértékben, mint a mienket a mieink. Pl. kíváncsi vagyok, hogy a lengyeleknél produkált-e valaki 6 év alatt, akkora vagyonnövekedést a nulláról, segghülyeként, mint Orbán strómanja.

Sequoyah 2017.05.18. 18:28:07

@Barkalot: Legtobb orszagban nagyon jol el lehet lenni egy alacsony keresetu parnak. Az egyikuk berebol gond nelkul kijon egy akar jobbfajta lakas is. A masikuk berebol pedig minden mas.

Dikusz 2017.05.18. 19:29:56

@London2009: én se vicceltem vele, ha aktuális lesz, megyek :)))
Barátom nem 7%-ot tolt bele, többet. De ő is azt mondta, kevés az állami nyugdíj. Gondolom nem csak nálatok, az unió boldogabbik felén a többi országban is. Ez kifelejtődik valahogy mindig.
Itthon mégis gond, minket -nyugdíjasokat- okolnak ezért. Most kell megtanulnunk, hogy az állam nem oldhat meg minden problémát helyettünk, tennünk kell érte.
Nem okolom a fiatalokat, huszonévesen én is azt hittem, én tudom a tutit, nem az idősebbek. Meg nem szeretnék a "bezzeg az én időmben" mantrát hajtogatók közé tartozni.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2017.05.18. 22:22:47

@midnight coder: következtetéseddel egyetértek, ámde azon szögből Botkával is, hogy valamilyen módon el kell kapni és meg kell adóztatni a vagyonnal rendelkező, de adók alól kibújó réteget, lásd M.Richárd, M.Lőrinc, H.Árpád, R.Antal. roppant hosszú a lista és sajnos nem ők ülnek a Csillagban.

viszont meghalt Chris Cornell, aljas geci ez a világ.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2017.05.18. 22:25:00

@Barkalot: €31,75 a havira számított éves bérlet, nem €50. fasszopó osztrákok!!!4! ja, mégsem.

whale 2017.05.19. 08:24:51

@gabors: NEm kell hisztériázni. Nyilván lehet finomítani a rendszeren. Mondjuk aki egy választási ciklusban legalább 3 évet adózott, az szavazhat. Mondjuk. Jó lenne, ha az döntene a zenéről, aki fizeti, nem gondolod?
ÉS mivel nem vagyok antidemokrata despota, a nyugdíjasok szabadon dönthetnének, hogy bele kívánnak-e szólni az ország ügyeibe, vagy sem.:)) Aki szeretne szavazni, fizessen adót!
Ezt egyébként kiterjeszteném a teljes társadalomra, akár!
Csak aztán a tisztelt potyautasok lennének a legjobban felháborodva, ha a politikai osztály -úgy mint most a nyuggerekét- az adófizetők kedvét keresné, nekik kedvezne. Én mégis valahogy igazságosabbnak érezném a rendszert, mint a mostanit, ahol az aktív generációk csak fejőstehénnek jók...

Arthamyr 2017.05.19. 08:59:55

@Sequoyah: Ha te ITsként elköltöd a bevételed 2/3-át, elég nagy lábon élhetsz.

London2009 2017.05.19. 11:01:34

@Dikusz: ez sem 7%. Ugy nez ki, hogy 3% amit alapbol kapunk, plusz az onkent vallalt 7%(ez a maximum, ha ennel tobbet raksz bele mar nem duplazzak meg). No es ezt megduplazzak, igy lesz belole 3+7+7. 17% befizetes havonta a fizetesbol. Azert ez nem rossz es ebbol tolem cask 7%-ot vonnak le. A tobbit "kapom".
Mindenesetre igy van, eljott az az ido, hogy mindenkinek meg kell tanulnia gondoskodnia magarol.
Itt tudod gondolom, hogy a bolcsi meg az ovoda sincs ingyen. Nagyon kemeny penzeket kell kifizetni erte. Ezert van szukseg ennyire nannyre meg babysitterre.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.05.21. 08:43:56

@DieNanny CH: egyszer a magyar foci is jó volt, meg a kenyér is 3.60. itt nálunk a pubban a 35 evemmel vén öregnek számítok. A kollégáim nagyobbik fele 22-27 éves kb , és simán dolgoztak már 4-5 helyen, nem 20 km-re egymástól, hanem 2-300-ra. Oke lehet mondani, hogy "de hát fiatalok", az idősebbek meg 8-10 helyen. Arra is kellene akkor valami ideológia.

DieNanny CH 2017.05.21. 09:47:30

@dorian gray:

Ez mennyiben érinti az én kommentemet?

DieNanny CH 2017.05.21. 10:52:47

@dorian gray:

"Arra is kellene akkor valami ideológia."

Az az érzésem - és nem kutattam nagyon utána -, hogy külföldön több lehetőség van a bérlakásban -szobában élésre.
Mindenki Pesttel jön, hogy mennyi az albérlet. Viszont munka nem csak ott van!
Kíváncsiságból megnéztem egy magyar, 45 ezer lakosú várost - 50 ezer Ft alatt nincs bérlakás. Szoba meg semmilyen.
Vannak még egyáltalán munkásszállók? Nem cégesek, hanem amit egy város tart fenn? Vagy szolgálati lakások? Tényleg nem tudom.
Hát, ezért nem mobilis a magyar. Mert 100 km-re nem tud elköltözni - nincs hova -, de 200 km-re, a határon túl, már talál albérletet.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2017.05.21. 12:57:49

@DieNanny CH: alapvetően annyiban érinti, hogy a magyarok nagyobbik része, ha nincs mondjuk 30km-en belül munka akkor már sír. Azt nem vitatom, hogy nyugaton sokkal több a bérleti lehetőség, mint otthon. De az is eléggé tényszerű szerintem, hogy odahaza, ha nincs napi ingázást távolságon belül munka, akkor a költözés gondolata a nagyobb többségnél fel sem merül. Inkább csak a sopankodas.

DieNanny CH 2017.05.21. 13:12:36

@dorian gray:

" akkor a költözés gondolata a nagyobb többségnél fel sem merül. "

És valószínűleg a nagyobb többségnél anyagi okok miatt nem merül fel. Hiszen 30 km-re megvenni egy bérletet olcsóbb, mint az 50 km-re lévő településen albérletet fizetni.

Pl. a Mo-i városomban elég sűrűn járnak buszok, de ha már 1x át kell szállnom, akkor az 50 km-es táv úgy másfél óra utazást jelent.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása