oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. augusztus 27. 06:45,  Amerikai kajakalandok 79 komment

2016. augusztus 27. 06:45 Határátkelő

Amerikai kajakalandok

Ha már szombat van, akkor azt javaslom, nézzünk egy kicsit a tányér mélyére. Ebben az esetben pedig a beszélgetés kiindulópontja legyen egy (illetve több) amerikai tányér, hiszen a jelek szerint Bumber kifogyhatatlan az amerikai élményekből. Hiszen Minneapolis, július 4., és Chicago után most - hogy stílszerű legyek - a kaja kerül terítékre. Nem csak éttermekbe megyünk, de azon is el lehet vitatkozni, hogy mennyire drága vajon az élelmiszer az Egyesült Államokban. Aztán a kommentekben persze ti is elmondhatjátok, milyen gasztrokalandok értek mostanában (vagy írjátok meg rövidebb-hosszabb posztban, ha van kedvetek – a cím a szokásos hataratkeloKUKAChotmail.com).

hamburger2.jpg

„Meglehetősen sok (nem feltétlenül negatív) előítélettel vágtam neki Amerikának, legalábbis ami a gasztronómiát illeti. Kevésbé elegánsan megfogalmazva hatalmas adagokat, rengeteget evő embereket, sok sört és meglehetős változatosságot vártam. Ezek közül akadt, ami bejött, és volt, ami nem.

Ezt az írást szeretném két részre szedni, mert egyfelől azt gondoltam, érdekes lenne beszélni az élelmiszerüzletekről, utána pedig szívesen írnék az éttermekről, kávézókról és útmenti étkezdékről.

Kezdem az üzletekkel, mert ez az egyszerűbb (és még fotót sem tudok mellékelni, mert elfelejtettem fényképezni – végül is minek fotózna az ember egy szupermarketben, nem igaz?).

Sok mindent lehet hallani arról, mennyibe is kerül a kajavásárlás Amerikában. Ennek a mondatnak szerintem így nem sok értelme van, mert egyrészt az ország hatalmas, azaz ami igaz mondjuk Minneapolisban, az szinte biztosan nem igaz a kanadai határ melletti kistelepülésen és egészen biztosan nem igaz mondjuk New Yorkban vagy Washingtonban.

Szóval maradjunk Minneapolisnál, ha már ott töltöttem némi időt.

Azt vettem észre, hogy az ember előtt az a választási lehetőség áll, hogy vagy minőséget vásárol és akkor az drága, vagy megelégszik az ilyen-olyan (jellemzően saját márkás) élelmiszerekkel és akkor az nem vészes.

Persze a minőséget mindenhol meg kell fizetni, Európában, Magyarországon is, de én úgy vettem észre (simán lehet, hogy nincs igazam, akkor cáfoljatok meg, végül is csak látogatóban voltam), mintha Amerikában nagyobb lenne a szakadék a két véglet között.

Konkrét árakat most nem tudok mondani (sajnos, pedig eszembe juthatott volna, hogy felírjak pár példát), de például a péksütemények esetében igen nagy a különbség az előre csomagolt, ki tudja milyen búzából (?) készült izé és a minőségi, nem génkezelt alapanyagból előállított zsemle, kenyér ára között. Egy dollár alatt is lehet például szeletelt kenyeret kapni, de például friss cipóért 3-4 dollár között is előfordul, hogy kell fizetni.

Ugyanez igaz a húsokra és sok minden másra is, ami azért is érdekes, mert ugyan mindent meg tudsz venni, de bennem azért egy-két termékkel kapcsolatban nagyon nagy kérdőjelek merültek fel.

Magyarországon az ember vesz egy kiló csirkemellet vagy akár többet, karajt, combot stb., míg Amerikában az áruházban inkább néhány szeletet csomagolnak össze a húsneműkből tálcára, és így lehet őket megvenni, gyakran elég borsos áron.

Ha néhány jó minőségű marhahússzelet (kb. mondjuk 40 dkg körül) 6 vagy akár 10 dollár körül van, akkor ki lehet számolni, hogy egy nagyobb mennyiség bizony megterhelheti a költségvetést.

Ésszel vásárolni

A másik megfigyelésem, hogy kétféleképpen lehet vásárolni: vagy bemész és megveszed azt, amit megkívánsz – ez szerintem nem olcsó. (Kifejezetten nem magyar pénztárcával mérek, hanem mondjuk egy kinti átlagkeresethez képest.)

A másik lehetőség, hogy ésszel vásárolsz, akkor viszont elég jól ki lehet jönni, jó minőséget vehetsz jó áron. Mondok egy példát. Egyik nap az egyik nagy élelmiszerláncban vásároltunk, amikor észrevettük, hogy a Pink Lady alma (nagy kedvenc) le van értékelve.

Nem kicsit, nagyon, körülbelül félárra, ami még magyar pénztárcával is kifejezetten olcsónak számított (tudom, nem váltunk át, de ebben az esetben volt értelme). Olyannyira, hogy körülbelül olyan 300 forintra jött ki egy kiló, ami nagyon jó ár.

Vettünk is belőle rendesen, és utána még egyszer, mert körülbelül egy hétig le volt árazva. A szőlő vagy cseresznye viszont elképesztő árakon volt, főleg magyar mércével mérve, azt akkor nem is vettünk, holott nagyon jól nézett ki. Másik üzletben illetve másik időpontban viszont épp utóbbiakkal jártunk hasonló szerencsével, mint korábban az almával.

Ha már itt tartunk, egyébként is minden nagyon jól néz ki, csak a hibátlan zöldség-gyümölcs kerülhet ki a polcokra, panaszkodnak is a gazdák, hogy egyszerűen lehetetlen elvárásokat támasztanak velük szemben az üzletláncok és rengeteg, egyébként teljesen jó minőségű és fogyasztható termény megy pocsékba, mert a láncok nem veszik át.

Röviden összefoglalva tehát én azt tapasztaltam, hogy ha minőségi élelmiszereket szeretnél vásárolni, az sokba kerül, még egy átlag amerikai pénztárcához mérve is, ha viszont főleg a mennyiség fontos, akkor elég olcsón ki lehet jönni. (Mielőtt azt mondanátok, hogy ez mindenhol így van, hadd írjam le ismét, hogy persze, de szerintem Amerikában nagyobb a szakadék.)

A mennyiségről

Ha már a mennyiségnél tartunk, a másik előítéletem az volt, hogy baromi nagyok az adagok és az emberek sokat esznek.

Mindkettő igaz is.

Nincs mit szépíteni, akkora adagokat adnak, hogy az én európai gyomrom (pedig normális, átlagos felnőttnek tartom magam) elég ritkán volt képes megbirkózni velük.

Sokan sokszor leírták már, hogy Amerikában mintha minden nagy lenne, és egyébként tényleg: nagyok az autók (speciel Minnesotában rengeteg a pick-up, de ennek praktikus okai vannak), szélesek az autópályán a sávok (ez meg gondolom a rengeteg pick-up miatt is van így…), nagyok az adagok, és persze nagyok az emberek (ami meg a nagy adagok miatt van így).

A nagy adagok még hagyján, ennél sokkal veszélyesebb a refill-kultúra, azaz hogy szinte minden étteremben (legyen az gyors vagy hagyományos) ingyen újratöltheted, vagy újratöltik neked az üdítőt.

Márpedig egy-egy pohár üdítőben önmagában is annyi cukor van, ami elég lenne egy kisebb családnak, de előfordult, hogy mire magamhoz tértem, a pincér már a harmadik kört hozta ki – belegondolni is rémes, mennyi cukor és kalória ez.

(Nem utolsósorban, visszatérve egy pillanatra az üzletekhez, mindent hatalmas adagokba csomagolnak, legyen szó édességről, cukorkáról vagy chipsről (10 kis zacskó az egy nagyban, vagy több liter popcorn, stb.), amit az emberek ilyen mennységekben vásárolnak, és ennek következtében esznek is meg.)

Ami nagyon bejött, azok a különlegességek, hogy csak egyetlen példát hozzak, az általam addig nem ismert Nut Roll, ami egyszerre sós (a mogyoró miatt) és édes (a töltelék miatt). Elsőre kissé morbid volt, de nagyon finom…

nut_roll.jpg

A reggeli

Emberes adagokat lehet reggelizni is. Egy alkalommal a Lake Superior mellett (erről még nem írtam, pedig talán megérne egy posztot, most röviden csak annyit, hogy a tó nagyjából akkora, mint Magyarország és 3-4 fokosnál nyáron sem melegebb, igaz, cserébe télen sem fagy be), szóval betértünk az egyik kis település kávézójába.

Persze rögtön jött a palacsinta, az omlett, és az eggs benedict, és bár sejtettük, hogy egyik sem lesz kicsi, azért mindegyik mérete eléggé elgondolkodtató volt (szégyen vagy sem, nem is sikerült megenni mindet). Ráadásul palacsintából kettőt rendeltünk biztos, ami biztos alapon – hát mit mondjak, nem kellett volna…

omlett.jpg

palacsinta.jpg

eggs_benedict.jpgAz omlett és a palacsinta után egy kis eggs benedict - egyenként is elég egy fél napra

Más kérdés, hogy ez már inkább brunch volt (azaz kései reggeli, vagy reggeli-ebéd keverék, kinek hogy tetszik), azaz szinte főétkezés, ami után ebédre csak egy szendvicset esznek. De még így is sok volt.

Ha már reggeli, akkor egy gondolat a kávéról is, már csak azért is, mert mindig mindenki leírja, hogy az amerikai kávé gyenge és sokat isznak belőle. Jelentem, mindkettő igaz. :)

Hamburger és társai

Nem akarlak untatni titeket hosszú leírásokkal, így inkább csak pár mondatban a legfontosabb benyomások, néhány képpel:

A hamburger

Soha nem értettem, mitől olyan népszerű a McDonald’s, amikor gyorsnak ugyan gyors, de szerintem (kövezzetek meg) erősen súrolja az ehetetlent.

Értetlenségem Amerikában tovább fokozódott, mert olyan hamburgeket ettem (némileg talán drágábban, de nem megfizethetetlenül drágán), hogy a könnyen kicsordult néha a gyönyörűségtől.

hamburger.jpg

Vegyünk csak egyetlen példát, és akkor gyorsan fejet is hajtok egy klasszikus amerikai műfaj, az útmenti étkezde előtt. A Minneapolis és Chicago közötti úton van az A&W lánc több eleme (ez azt hiszem, valami helyi specialitás, az általam erősen ihatatlannak tartott root beer egyik zászlóshajója).

Az egyiknél megállva kifejezetten finom hamburgert (és rántott sajtot) ettünk. Nem állítom, hogy gasztronómiai csoda volt, és a Michelin-csillag odaítélésének veszélye sem fenyegeti, de nagyon kellemes volt, és egy útmenti, benzinkút melletti kajáldához képest pedig kifejezetten finom.

aw.jpg

utmenti_allo_aw.jpg

Pizza

Azt hiszem, a Chicagóról szóló posztban említettem már az ottani pizzát, ami a kifejezetten vastag tésztájáról híres. Ez biztosan megosztja az embereket, nekem bejött, bár ebből is akkora adagokat adtak, hogy ember legyen a talpán, aki megeszi (az éttermekben több ember is volt a talpán, mert szépen fogyott).

Az éttermek egyébként elég drágák, de ebben az esetben is igaz, amit az üzletek kapcsán írtam: ha az ember figyel, ki lehet fogni jó ajánlatokat. A chicagói Giordano’s pizzaláncban például egy ebédmenü 10 dollár volt, előétellel, kis pizzával (=egy átlag európai gyomornak pont elég), itallal és fagyival, ami elég korrekt ajánlat.

Szóval nem állom meg, hogy pár pizzás képet azért ide is betegyek.

Minden más

Elég sok helyen kajáltunk, és általában mindenhol azt tapasztaltam, hogy a személyzet elképesztően kedves (ez persze természetes, de azért magyarként az ember megjegyzi), az ételek általában finomak, noha sikerült egy-két alkalommal melléfogni, de ez benne van a pakliban.

Minden étterem, lánc törekszik arra, hogy valamivel kitűnjön az irdatlan tömegből, így aztán van. Ahol az asztalodnál készítik el a megrendelt fogást…

… vagy az itallal trükköznek…

koktel_ok.jpg

… esetleg a látványra mennek rá, és egy sörfőzdét alakítanak át.

Nem szeretnélek titeket tovább untatni, nekem nagy élmény volt Amerika (már amennyit láttam belőle) ilyen szempontból is, egy nagy tanulsággal: nagyon nehéz megállni, hogy az ember ne egyen sokat és folyamatosan.”

HÍRMONDÓ

Brit állampolgárságot kaphatnak a magyar orvosok

Az Institute of Public Policy Research szerint minél hamarabb meg kellene adni a brit állampolgárságot minden olyan uniós állampolgárnak, aki legalább több mint hat éve dolgozik a brit közegészségügyben, a többieknek pedig garantálni kellene a tartózkodási engedélyt a Brexit után is. További részletek itt.

A hajós munka előnyei és hátrányai

Sokan választják a hajós munkát kiindulásként a külföldi élethez, hiszen számtalan előnye van (például éhen biztosan nem halsz, és a szállásod is biztosított), ám elég sok a hátránya is. Ide kattintva mindkettőről bőven olvashatsz.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gasztronómia Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3411654836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2016.08.27. 06:57:11

De mitől olyan dagadtak...

sellőlány 2016.08.27. 07:55:09

Hasonló élményeim voltak arrafelé, továbbá nagyon zavart, hogy átlagos szupermarketekben nem lehetett kis tételben vásárolni egy adott termékből. Pl. tojás min. 15-ösével csomagolva, felvágott min. fél kilónyi szeletelve (színe döglött, íze nem sok a férjem szerint), sajt hasonló, tej csak gallonos kiszerelésben, pékáru rettenet és szinte mindenben volt hozzáadott cukor. Mivel mi csak pár napot töltöttünk itt-ott, nem lett volna értelme bespájzolni. Ezért reggelire maradt a zabkása gyümölccsel, ebéd-vacsora a Wholefoods Marketben (idővel már kaját is csak ott vagy hasonló koncepciójú helyen vettünk, mert volt kisebb kiszerelés és jobb a minőség) vagy étteremben (kerültünk a fast foodot). Ez anyagilag eléggé tarthatatlan lenne hosszútávon, de miután utazás volt, nem számolgattuk a dollárokat. SF-ban a crab cioppino a kikötőben fantasztikus volt, ahogy a japán negyedben evett ramenre is jó szívvel emlékezünk.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2016.08.27. 08:14:55

@Golf2: haha... a sok cukortol. Atlag magyar 13g cukrot eszik naponta az amerikai 130at. Nem latod el van rejtve az etelekben, italokban. Na meg mozgas hianya... lasd super size me.

SzZoole 2016.08.27. 08:50:53

Ha masert nem is,de egy ilyen kaja korutra elmennek.Az adagok miatt is.
Mondjuk engem a hamburger,pizza es tarsai nem igazan csikolnak,de steak es BBQ keszitmenyek annal inkabb:)

catnip cupcake 2016.08.27. 09:58:18

Hozzáadott cukor ide vagy oda, azért szívesen elmennék az USA-ba (még nem jártam ott) egy kaja-körútra. Főleg, hogy a Wendy's jó régen kivonult Magyarországról:(

A témában meg ott van a 'Man v Food' sorozat (www.youtube.com/watch?v=2MUaxGtXT-0&list=PL7hMu83bJu1vlBQjRyl039OAHsOni9G9O), brutális:)

tanato 2016.08.27. 10:01:19

Ezt az NHS cikket már máshol is olvastam,ez így nehéz lesz az angoloknak,hogy eü.dolgozókra ne vonatkozzon a Brexit,másokra meg igen.

CharlieBrown 2016.08.27. 10:14:56

@catnip cupcake: Ne a Wendy's miatt akarj kimenni. Baromira kerestem en is legeloszor, elenken elt bennem a chilis bab sajttal, melle a hejaban sult oklomnyi krumpli tejfollel-sajttal-snidlinggel. Na ez baromira nincs ott :D

CharlieBrown 2016.08.27. 10:15:14

Kimaradt, hogy mindenhol drive-ineznek a jenkik :)
Dobbenet volt eloszor, hogy inkabb kinn allnak jaro motorral 20 percig sorban a meki elott, mint hogy bemenjenek, es az ures kassza ele allnanak...
Mi NY-ban kb 2 sarokra laktunk egy kis delitol. Fullon ejjel nappal minden szirszarral. Zoldseg-gyumolcs parades volt, a kenyer ott is, meg floridaban is 4-5$ volt a nalunk megszokott kezzel keszitett (ami naluk extra, a szeletelt ezer evig eltarthato sz.rjuk a default kenyer. A gallonos ice tea viszont baromira barati volt 0.99-1.25$-ert :D

Határátkelő 2016.08.27. 10:16:36

@tanato: Vonatkozni fog rájuk is, csak éppen gyorsan megadják mindenkinek az állampolgárságot, tartózkodási engedélyt és csókolom. Gondolom, lesz majd valami gyorsított eljárás, és kész.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2016.08.27. 10:59:23

Jaj, de jó téma. Fogok is írni majd. Azok az adatok súlyosak. 1 kg-t híztam két hét alatt. Steakért az argentinokhoz kell menni, fura ízű az amerikai marhahús.

Vagy hozzánk, az írekhez, jó kis húsik vannak...

Csodabogár 2016.08.27. 10:59:42

Részemről csak Floridáról tudok írni, mert ott éltem tartósabban. Hangsulyozom előre is, hogy minden csak szerintem van igy. lehet, hogy másoknak nagyon bejön. Szóval szupermarketben lehetett kisebb adag felvágottat stb. kapni, viszont ehetetlenűl rossz. Ha valaki tartósan kint van, érdemes egy olasz vagy német üzletet keresni, ahol van ehető sonka és felvágott is. A gyümölcsök mindig gyönyörűen néznek ki de mindig éretlenek és élvezhetetlenek. Kenyér mindig becsomagolva létezik csak, ettől aztán olyan mint a szivacs. A husok oly mértékben vannak tele vízzel, hogy inkább fő mint sül. Halak jók voltak. Olcsóbb éttermekben a sült krumpli mindig finom. Hamburgert eleve nem szeretem a pizzát annál inkább, de Floridában nem sikerült olyat találni, ami elmlékeztetett volna egy valódi olasz pizzára. Azt hittem, hogy majd remek steakeket fogok enni. Sikerült is, csak a meztelen steak minden szósz nélkül elég unalmas tud lenni. Ezen egy francia bistro segített, miiután rátaláltunk.
Turistaként NewYorkban és Kaliforniában kicsit jobb benyomásaim voltak, bár ott is rendszerint olasz éttermekbe vittek.
Árak megjegyzéséhez semmi tehetségem nincs, viszont a kávé nagyon olcsó, nagy mennyiségben importáltuk az olasz espresso kávét, minden haza uton.

tanato 2016.08.27. 11:29:06

@Határátkelő: Hogy mi lesz még ebből a Brexitből?hatalmas kavar.Ami az én itthoni meglátásom,ugyanúgy özönlenek kifelé a környezetemből a fiatalok mint ha mi sem történt volna.

Főgebra 2016.08.27. 11:34:12

@tanato:

"mint ha mi sem történt volna. "

Miért, mi történt? Volt egy népszavazás és kész! Bejelentett már valaki valamit is? Majd talán jövőre!

Mit aggódsz?
Elfogytak a migráncsok?

tanato 2016.08.27. 11:43:23

@Főgebra: Nem ,migráncsolunk kifelé Brexit ide Brexit oda.

tanato 2016.08.27. 11:49:23

@Főgebra: Érdekesség migránsügyben,egy hete voltunk kint a kecskeméti strandon,nemsokára jött egy csapat arab gyerek 8-16 évesig vagy ötvenen.Jó hangosak is voltak.Minden strandoló elhűlve nézegette őket,egy apuka mondta a fiának,ne menj most a csúszdára tele van menekültekkel,többen is mondogatták hogy kerülnek ezek ide,el is húzódtak az arab gyerekektől sokan.hat azért a gyűlöletkampány rendesen a lelkekben,agyakban,
csekély angoltudásom elővéve azért megkérdezgettem őket honnan jöttek.Kiderült:egy Dubai sportiskola tanulói,három hetes edzőtáborozáson vannak itt és most elhozták őket strandolni.Magyarország meg nagyon tetszik nekik nagyon jól érzik magukat,már másodszorra jöttek Kecskemétre tavaly is voltak.

szalka240 2016.08.27. 12:18:09

@FeketeMacska73: Ezt a 13g-ot meg honnan szedted? Ezek szerint egész Magyarország diabetikus étrendet követ, vagy nem ugyanazt értjük cukor alatt.

Bredpitt Monika 2016.08.27. 12:35:08

@Csodabogár: jaj nekem,
Meg jo hogy odairtad szerinted, a liver wurst sokkal jobb amerikaban, mint itthon,

Nem voltal szerencses a steakkel sem, en pont Florida ban ettem istenit egy olyan amerikai etteremben, ahol talcan kitoltak a nyers valasztekot es abbol valaszthattal, az egyik legjobb vacsora volt, amit valaha ettem, egyebkent meg epp nemreg lattam egy musort az intenziv allat tartasrol, pl a franciak sem buszkelkedhetnek, a kultura bolcsoje.. .. .
A sos vizes csirket meg nemcsak America ban aruljak, eleg elmenni az itteni sparig......
lol

Bredpitt Monika 2016.08.27. 12:45:13

Bumber, az altalanositasert meg szamolunk.
vannak kover amerikai ak es sovanyak, van aki sokat eszik,van aki keveset, menj el egyszer new jersey be es nezd meg a felso tizezer felesegeit, na, ok nem esznek sokat, gymbe jarnak, fittek es egeszsegesek, nem lattam kovereket Vermontban, LA ben es ha jol meggondolom szerintem Manhattan sem koverekkel van tele, es van egy csomo szegeny gyerek, akiknek kilatszik a bordaja, lattam oket, egy Seaside Heights nevu helyen, ami az oceanparton van, olcso motelekben laknak ,
igy megy ez

Csodabogár 2016.08.27. 12:51:36

@tanato: A népnek meg nincs előitélete, á dehogy!:-(((

Csodabogár 2016.08.27. 12:58:27

@Bredpitt Monika: Manhattanben külön felhívta a figyelmünket az idegenvezető arra, hogy itt nem kövérek az emberek. Hogy miért? Nem járnak autóval, mert ott nem érdemes és parkolni szinte lehetetlen, illetve hihetetlenül drága. Floridában iszonyat példányok sétálnak a tengerparton bikiniben. Nagyon irigylem az öntudatukat én biztos inkább elbujnék valahova. Ott viszont a 20 méterre lévő akárhova is kizárólag autóval közlekednek.
Ha megtalálod a helyet, akkor kapsz jó steaket, de egy akármilyen steakházban nemigen.

P.Elliot 2016.08.27. 14:06:12

Hat igen, itt minden nagyobb mint masutt. Az orszag, a kaja adagok, utak, erdok, minden...
Az etelek nagyon valtozatosak, minden allamnak mas a specialitasa, mast esznek fokeppen, en peldaul rosszul vagyok a deli allamok sonkas szosszal leontott reggelihez adott pogacsaitol, / amibol egy darabbal is jol lehet lakni/, meg eleve az egesz deli konyhatol. En New Orleansben egyszeruen nem tudtam megenni azokat a vackokat, igaz hogy a tengeri eteleket nem szeretem de mas sem jott be, az egesz fuszerezes borzaszto volt.
Sosem ertettem hogy miert erzek egyes eteleket/ gumbo leves pl. / abszolut mocsarizunek, foldes iznek, a ferjem azt mondogatta hogy biztosan a viz miatt mert itt nagyon sok a mocsar. Elfogadtam bar az ivovizet nem ereztem annak de ilyen fuszer nincs ami foldizu.
A titokra akkor dobbentem ra amikor a teveben az egyik vilaghiru szakacs/ Emeril/, bemutatta hogy hogy keszitik a deliek a rantashoz hasonlo dolgot amit a gumbo-ba meg mas etelekbe kevernek, 3 fajta van, az elso egeszen halvany szinure piritva, a masik jo barnara, a harmadik feketere, na ez adta a fold izt szerintem. A pasas mondta hogy nagyon picike langon, teljes 20 percen at piritgatja mire eleri ezt a nekem mocsarizunek erzett allapotot.
Nekem nincs kedvencem hogy hol ennek legszivesebben, ez nem is allamtol fugg hogy az ember jo kajat kap-e, / kiveve nekem a deli konyhat/ hanem magatol az etteremtol hogy mit hogy keszitenek, felszolgalnak-e valamit ami a maguk kreacioi fantasztikus dolgokat, vannak kicsi, egeszen egyszeru helyek ahol kigyozo sor van elotte annyira finomat foznek, ezek elobb utobb felkeltik a teve fozo musora figyelmet is hogy ki kell menni interjura, kostolasra es meg nagyobb reklamot vernek neki ezaltal.
Pizzat is mindenhol maskeppen csinaljak, a vastag tesztaju nekem nagyon rossz, en a jol megsult vekonyat szeretem. Steaket ritkan eszek mert nem szeretem a nyers hust, ha igen akkor nagyon jol megsuttetem.
Ami a koverseget illeti, itt sem minden ember kover, van persze aki nem hagyja ott az etelt, otthon is van eleg meg mas orszagokban elhizott. Az uzletekben valoban a penztarcakhoz merik az arakat de ebben az a jo hogy akkor is meg tudsz venni mindent ami kell az etkezeshez nem kell ehezni, mas orszagokban is ez van hogy olcso elelmiszer olcsobb anyagokbol.
Hibas gyumolcsot valoban nem szabad arulni de abbol ivolevet meg mas dolgokat keszitenek, nem megy karba.
Az olyan evo versenyes musorokat nem ugy kell venni hogy minden ember ennyit eszik hanem hogy meg tudja-e enni azt a hihetetlen meretu adagot valaki, altalaban nemigazan de mokanak jo a vendegeknek...A lefogyaszto, kover emberek musoraval is ez van, vadasznak nehany peldanyt akit be lehet mutatni elrettentesnek hogy mire vezet a mertektelen eves.
Meg annyit tennek hozza hogy amerikai szomszedaim akik evente mennek Budapestre a gyogyfurdok miatt pont a mult heten kerdeztek hogy megadnam-e az igazi gulyas/ hosszas tisztazasa hogy a porkoltet ertik-e alatta vagy a gulyaslevest/ receptjet mert amit ott ettek az iszonyuan sos volt es rossz az utolso 2 evben. Nem mondtam nekik de tudom miert volt sos, azok ott ahol ettek marhahus leveskockaval szaporitottak a szaftot/ ezt egy magyarorszagi szakacstol tudom/ es ezert volt sos, szoval a hires porkolt sem jon be mindenkinek. Fozni tudni kell barmit.
Ugy altalaban nagyon sok jo kaja van itt, ki kell ismerni hogy mit hol adnak, steakek is nagyon finomak csak megfelelo helyeken kell keresni. A McDonald az gyors etterem mint mindenki tudja, arra valo hogy az ember gyorsan bekap valamit es odebball, az nem etterem.
Ferjemmel kettonk kedvence a kornyeken a Harold ahol mi a pastramit szoktuk enni, szinte csak azt, egy adag eleg ugy kettonknek hogy a maradekot meg 3 napig esszuk szendvicseken, minden adag elkepeszto es nagyon jo izuk van.

www.google.com/search?q=harold+deli+edison&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi-sKrnxuHOAhWBWh4KHaQmDuQQ_AUIBigB

Hari Seldon 2 2016.08.27. 14:59:39

"Soha nem értettem, mitől olyan népszerű a McDonald’s, amikor gyorsnak ugyan gyors, de szerintem (kövezzetek meg) erősen súrolja az ehetetlent."

Ezt én sem értem. Szerintünk is a leggyengébb ebben a kategórában. Egyszerűen "unalmas". Sajnos nálunk ebből van a legtöbb amióta a Burger King kivonult. Annak meg már 10 éve is van. (most kezdek itt ott látni az autópálya mentén új BK-eket)

Mi is amikor tehettük a nyaralás alatt, vagy KFC-be vagy Quick-be mentünk. - Ezeknek van egy különleges előnye is: van beltéri játszó rész is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.08.27. 15:46:42

@Csodabogár: Kalifornia kulinaris elvezet nekem. Az evek soran rengeteg nemzet eteleit sikerult felfedeznunk es megszeretnunk. Zoldseg es gyumolcs teren el vagyunk kenyeztetve, leven CA az orszag zoldsegeskertje:) persze itt is van oriasira novesztett, hibatlan, de zamat nelkuli gyumolcs, de tobbsegeben finom, es megfizetheto aru. A pink lady alma nekem is egyik kedvencem:) Egyebkent ami a learazasokat illeti, eleinte meg bennem is elt a magyar mentalitas, es amikor valahol nagy learazast lattam, rogton arra
gondoltam, na akkor ez v.nem valami jo minoseg
v.mas "trukk". De sokszor egyszeruen csak meg
akarnak szabadulni pl.nagyobb mennyisegu arutolv.egyeb uzleti okbol szallitjak le a arat
A hamburgerrol is tenyleg nagy tevhitek elnek sokak
fejeben ( mcdonalds elmenyek alapjan:) Az 1 $-os
mekit bun egy napon emliteni egy "igazi"
hamburgerrel. CA-ban van egy In-N-Out nevu
hamburgeres lanc, na ott mindig sorba kell allni (!)
mert annyira nepszeru (es finom):) Van egy "titkos"
menujuk ( ami nem is annyira titkos, hiszen fent van a
neten) es a kaliforniaiak tobbsege arrol rendel. A
nepszeuseguk egyik titka, hogy mindent friss
alapanyagbol, ott helyben csinalnak.

M. Péter 2016.08.27. 16:00:28

@Csodabogár: A déli államokban általában több a kövér, Mississippi és Alabama vezet.

Herr Géza 2016.08.27. 16:42:44

@Zsuzsi65: "De sokszor egyszeruen csak meg
akarnak szabadulni pl.nagyobb mennyisegu arutol..." Nem, az amolyan kiárusítás jellegű. Az akciózás kizárólag azt a célt szolgálja, hogy behozza a vevőt az üzletbe. Bemész a félárú alma, meg 30%-kal olcsóbb akármi miatt és közben rendesen bevásárolsz a nem akciós cuccokból is. Ilyen egyszerű ez... :)))

SzZoole 2016.08.27. 17:23:18

Az nem volt meg,hogy amerikaban a zsaruk lovoldozik a fekakat,a fekak meg a zsarukat?
Es az,hogy a hulye zsaruk lelottek egy suketnemat mert az,az igazoltatasnal kezzel-labbal probalt beszelni es a zsaruk fenyegetve ereztek magukat?
Szurnyu hely az az amerika,mennyen oda az akinek 2 anyja van 6 apja....:)

2016.08.27. 17:26:30

Hat ez poen lehet, szerintem a hatalmas adagokra az lehet a megoldas, hogy ketten esztek egyet, az nem jo? Mi szoktuk igy neha, pedig nem is Amerikaban lakunk. :D

A refill-kultura Skandinaviaban is van, szerintem mondjuk ez jo szokas, jofejen nagyvonalu, hiszen neha egyszeruen nem eleg egy kave. :D Ha Amerikaban csak cukros uditokkel vannak ezek, az nem olyan jo, de a kave, az nagyon kedves ajandek. :D

A hirmondohoz: a britek nem felnek attol, hogy ez visszafele fog elsulni, es a brit allampolgarsag megadasa utan csak megtobbeket fog elszivni az amerikai, ausztral, stb (magan)egeszsegugy? Ezekben az orszagokban konnyebb brit allampolgarkent munkat vallalni, nem? Es gondolom jol is fizetnek...

skye8 2016.08.27. 17:31:49

kedvenc amerikai (kanadai) kajam a csirkeszarny (chicken wings), eddig a Buffalo Wild Wings vezet a listamon, a fokhagymas-parmezanos izesitessel. Tengeri mutyuroket egy toparti vendegloben szoktunk enni, kicsit dragabb de megeri, kedvencem a seafood bouillabaisse (teljesen mas mint a halaszle Es nem zsiros). Felvagottakat es kolbaszt a lengyel szupermarketben vasarolunk, a feta sajtjuk es a libamajpastetomuk a nyero nalam, az ar+minoseg felulmulja a kanadai szupermarketek felvagottjait. Fast foodokat keruljuk, az egyetlen ami izlett a terhessegem alatt a Tim Hortons chilije volt :))) 10 percre van a hazunktol egy nagyon jo kinai all you can eat, onnan rendelunk sokszor csipos csirket Meg sult rizset, ket napra eleg. Kave...hat az olcso kave (lotty) Amit a Nagy tartalyokbol arulnak nagyon gyenge, en a lattet szoktam rendelni a starbucksban, vagy megfozom otthon a mcdonaldsos kavemat.

Világgá mentem · https://www.facebook.com/vilaggamentem/ 2016.08.27. 17:46:18

Egy jó ideje kint vagyok Ázsiában, már csak egy kis másfajta kaja miatt is elugranék Amerikába :D
Pláne, hogy eddig még nem is jártam arrafelé...

Alamedan 2016.08.27. 17:46:22

@sellőlány: Eppen az obol kornyeke ahol a legjobb uzletek vannak, tojas is van mindenhol hatos es tizenkettes kiszerelesben. 15 db-ost meg nem lattam pedig jopar eve itt elek. :-) Remek sajtokat, husokat, felvagottakat lehet kapni. Persze nincs otthoni kolbasz, szalami stb. de ilyen finom es valtozatos konyhavilag talan egesz USA-ban nincs.

SzZoole 2016.08.27. 17:54:57

@skye8: buffalo wild wings,az melyik resz a bivalynak?:)))
Csak vicc volt,tudom,hogy egy franchise.

M. Péter 2016.08.27. 17:56:20

@mojyo: Az állampolgárság nem számít, a brit PLAB vizsgát viszont elismerik, a magyar orvosi diplomát önmagában nem.

skye8 2016.08.27. 18:16:49

@Zoole[uk]: :)))) hat a lapockaja....

SzZoole 2016.08.27. 18:22:45

@skye8: ertem:)
Feletek csirkepacalt lehet kapni ?:)))

jewel79bp 2016.08.27. 18:31:25

@P.Elliot: Ez vicces... Én imádom a cajun ételeket, igen, a roux-t is (az a fekete rántás), alligátor, béka, crab, gumbo, jambalaya, sweet tea, cornbread... Imádom az egész déli részt, Louisianát... Nagyon nehezen lehet itt Európában amerikai kajákat főzni, half en half, cream of tartar, cornmeal stb errefelé nem kapható, úgy meg nem az igazi. Nálunk egyedül poptartot kapni, azt szoktam venni :) szóval kinek mi jön be. Én nagyon szeretem az amerikai kajákat.

catnip cupcake 2016.08.27. 18:35:49

@Hari Seldon 2:
ó, a Quick... az is volt nagyon rövid ideig Magyarországon a 2000-es évek elején (pl. a Nyugati téri Raiffeisen bank helyén).

Na, most már senki nem mossa le rólam, hogy ilyen fast-food junkie vagyok (vagyis inkább voltam) :D

SzZoole 2016.08.27. 18:36:31

@jewel79bp: cream of tartar-t itt szinte minden nagyobb uzletben lehet venni kisebb-nagyobb kiszerelesben,söt az Amazonrol is lehet rendelni.

Hari Seldon 2 2016.08.27. 18:49:57

@catnip cupcake:
Én csak itt ismertem meg, és amennyire tudom, már csak Franciaországban és Belgiumban vannak. Mindenesetre mi ezt kedveljük, mert nem egy szokásos BigMac sablon, másrészt ha nem a belvárosi helyekről van szó, mindenhol van jó kis beltéri játszóhely. Nagy előny az, például most a kánikulában, vagy novembertől márciusig amikor kint rossz az idő. Nálunk ez is szempont... :-)

jewel79bp 2016.08.27. 19:02:46

@Zoole[uk]: én Hollandiából írok ;) itt nincsenek ilyesmik.

2016.08.27. 19:41:21

@catnip cupcake: En is emlekszem rajuk, talan egyszer ettunk ott, ilyen "hideg" szendvicsezos inkabb, nem? Ugy ertem, nem az a burgeres.

Nekem a gyorsetteremlanc mindig az utazast, az utonlevest juttatja eszembe, tobbnyire benzinkutaknal vagy reptereken elek veluk, vagy akkor, amikor erre az erzesre vagyom es mar hianyzik az utazas de benzinre nincs penz, csak "benzinkutas" kajara :D Ezek kozul amugy en az ilyen szusizosakat szeretem a legjobban, vagyis az ilyen hidegtalazosakat, szoval ahol nem ilyen olajban sult meg kenyeres dolgokat lehet kapni, hanem rendes kajat. :D Mostansag mar a MOL-kutaknal is jok vannak amugy, tavaly telen pl ettem makosgubat, ti tudtatok, hogy lehet ilyet? Az is nagyon szuper volt. :)

Golf2 2016.08.27. 19:42:37

Nehezen lehet Európában amerikai kaját főzni.Épp annyira mint amcsiban európait.Gott sei Dank.

P.Elliot 2016.08.27. 19:48:57

@jewel79bp: Na latod, ahany ember annyi izles, en menekulok a deli kajak elol de orulok hogy neked izlik.
Valaki irta es tenyleg igaz hogy az Amazonon mindent lehet kapni ami hianyzik neked a fozeshez, lehet hogy dragabban mint itt de van.
Szoval te szereted a fekete rantas izet? En eloszor amikor kostoltam az azzal keszult levest, majdnem oklendeztem tole es nem tudtam elkepzelni sem hogy micsoda "fuszer" lehet benne, nekem hatarozottam fold ize volt.
Meghozza mocsaras folde.

P.Elliot 2016.08.27. 19:53:35

@Golf2: Igy igaz, itt meg az europai fuszerek hianyoznak illetve a nyersanyagot sokaig kell kutatni mire minden osszejon hozza. Pl nincs megfelelo pirospaprika, ami van a chili vagy ujabban valami braziliai paprikat arulnak meg a magyar hentesek is.Az elelmiszer boltokban van ugyan import magyar paprika, koronas cimerrel ellatva, made in hungary de ha kibontod nem piros hanem erosen barna, az ize is fura, megrontja az etelt....
A savanyu kaposzta sem olyan, a lecsoba tett debreceni tul sos, csak havanyan hasonlit hazai rokonara es lehet folytatni a vegtelensegig.

sellőlány 2016.08.27. 19:58:26

@Alamedan: Az első ilyen hely Oaklandben volt, egy Smart&Final (Oakland City Center 12th St, ha kell akarod csekkolni), ott láttam 3*5-ös tojásokat. Először komolyan megijedtem, hogy éhen fogunk halni, mert semmiféle más kajaüzlet nem volt a környéken, és azokban a napokban tömegközlekedtünk, tehát nem nagyon tudtuk felderíteni boltok szempontjából a helyet. Aztán, ahogy írtam, ahogy betettük a lábunkat SF-ba, sokkal jobb lett a helyzet. Illetve nagyon jó volt még a Monterey Market, ott bevásároltunk mindenféle kenceficéből, olívákból illetve vettünk egy darabot egy kézműves cipóból. A végösszegre nem emlékszem, csak arra, hogy sokkoló volt, de megérte. Innentől kezdve már megtaláltuk a jó helyeket, és ott valóban láttam kisebb kiszerelésű dolgokat is, ahogy szintén említettem feljebb. De mivel a standard szupermarketekről volt szó a posztban, az első kommentem elején erre is reflektáltam.

Taxomükke (UK) 2016.08.27. 20:00:59

@Zoole[uk]: Javaslom a Big Texan ettermet :))

SzZoole 2016.08.27. 20:05:49

@Taxomükke (UK): dehogy megyek en oda,hogy lelojenek a zsaruk vagy a fekak

SzZoole 2016.08.27. 20:07:55

@jewel79bp: de ott viszont van nevetos cigi/bonbon/suti es medzsik mashrum:)))

jomtom 2016.08.27. 20:57:28

Bő 10 éve családfa kutató oldalon láttam, hogy egyik távoli rokon kereste papámat. 1 évvel később meghivtak Manchesterbe, majd Londonba, unokatesómhoz és lányához.

Manchesterből írtam az amerikai rokonoknak, aki visszairtak, hogy vegyem fel coast to coast a repülőjegyet és az Öt-tótól
Floridáig, illetve New Yorktól LA-ig vendégük vagyok.
Mindez 2002-ben volt. Egyedül nem akartam menni, párom azt mondta, hogy ő nem vágyik az USÁ-ba. A kapcsolat nagyon sok rokonnal mai napig is él, évi néhány e-mail formában.
A képeken látott fiatal és középkorú emberek, mind dagadtak vagy kövérek voltak. Az USÁ-ban a legmagasabb az egészségügyre forditott költség, egészségügyi állapotuk mégis valahol a tucat érték után van a világranglistán.

Freilassing, ahol lakom, kicsi, 16.000-es település. Salzburg közelsége miatt 6 nagy élelmiszer hálózat üzemeltet nagy áruházakat. Az élelmiszer minősége csak részben jobb a magyarországihoz képest, a spanyol és holland zöldségek és gyümölcsök ízetlen és kemény. A helyi német sem sokkal jobb. A hálózatok saját márkás termékeinek minősége, ize, szaga, stb. semmivel sem rosszabb, mint a márkás élelmiszerek, Utóbbi saját véleményem. 4 hónap tapasztalata alapján írom.

skye8 2016.08.27. 21:27:35

@Zoole[uk]: persze inyencseg mint a bekacomb :))

2016.08.27. 21:28:19

@jewel79bp: Mennyire "nehéz" a holland nyelv?

SzZoole 2016.08.27. 21:51:06

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: reszeg angol probal nemetul beszelni kozben krakog es olyan erzesed van,hogy le akar kopni:)))

adg 2016.08.28. 01:03:43

@mojyo: ausztraliaban nem konnyebb. Nem jelent elonyt a brit allampolgarsag. Sot, sokszor nyelvvizsgazniuk is kell, mert csak ielts 6- nak fogadjak el a brit (usa, can, ir stb) utlevelet, igy ha keves pontja van a delikvensnek, akkor kell a nyelvvizsga. Ott erdekes modon sokan elvereznek, hiaba anyanyelvuk. Mert ugye vizsgazni is tudni kell:))

montroyal ( CAN qc) 2016.08.28. 01:33:34

@Zsuzsi65: nalatok van Five guys az nalunk népszeru mindig sorba allas van es jok a burgerek
@Golf2:

szerintem attol koverek mert a Tv vagy Net elott ulnek hosszu orakat a mozgas csak a huto kozotti tavolsag a zacsko szamra evett chips meg a dobozszamra evett fagylaltok, bisquits amik hizlaljak a segguket es nezzetek meg egy BBQ amikor rogyasig tele van husokkal kolbasz burger sokszor csak egy kissebb tarsasagnak ..

montroyal ( CAN qc) 2016.08.28. 01:53:58

Az omlett és a palacsinta után egy kis eggs benedict - egyenként is elég egy fél napra
mi van ? hetvegen ha lustak vagyunk kimegyunk a szomszedba benedictet reggelizni a vacsoraig eleg.. palacsinta es omlet nelkul ..

kepfeltoltes.hu/150614/10993121_858815570866772_3491914770835514471_o_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

montroyal ( CAN qc) 2016.08.28. 02:05:11

@tanato: hosszu ido ota ismet bementem a McDoba csak smoothies akartam ,de ha mar ott voltam ettem menut is ... a megrazo benne az volt, hogy dugig volt az etterem kendosokkel millio jol nevet gyerekukkel,akik orditoztak rohangaltak az asztalok kozott .. normal feher ember nem volt ott csak par csendes philippin ...kint az asztaloknal a ya-man fekete dealerek a superhot autojaik mellett ... szoval sokaig nem fogok megint menni ..nem vagyok rasszist ,DE..

Igaz Barát 2016.08.28. 06:06:24

A Lake Superior egész évben 3-4 fokos? Én a saját szememmel láttam befagyva télen illetve a saját testemmel fürödtem benne nyáron. A téli hőmérsékletét nem tudom, de nyáron biztos volt vagy 20 fokos a vize.

Alamedan 2016.08.28. 08:01:13

@sellőlány: Smart&Final-t ismerem. Ide (Alameda) nem jottetek at? :-)

tanato 2016.08.28. 10:33:31

@montroyal ( CAN qc): Világos,ott tényleg sokan vannak,de nálunk egész másról van szó.

M. Péter 2016.08.28. 12:00:34

@jewel79bp: Cream of tartar=borkősav, élelmiszerboltban, háztartási boltban vagy mezőgazdasági boltban kapható, half and half előállítható azonos mennyiségű tejből és tejszínből, cornmeal=kukoricadara, ha sima élelmiszerboltban nincs, román vagy olasz boltban garantáltan található.

2016.08.28. 15:11:54

@montroyal ( CAN qc): Ha leírod azt, hogy "nem vagyok rasszista, DE..." akkor rasszista vagy :D

pappito · http://pappito.com 2016.08.29. 03:57:36

@mojyo: ahogy M.Péter mondta, a brit állampolgárság nem sokat jelent, két könnyebbség van britként:
- nem feltétlenül kell a nyelvtudást igazolni, ha brit iskolákba jártál
- sok brit végzettséget alapból elismernek, nem kell drágán és lassan elismertetni (helyinek megfeleltetni)

de amúgy minden más ugyanúgy vonatkozik

pappito · http://pappito.com 2016.08.29. 04:04:26

@M. Péter: a cream of tartar az borkősavas, tejszínes tej?

Treff Bubi 2016.08.29. 07:52:27

A gyümölcsökről érdekelne, hogy Amerikában lehet közvetlenül a termelőtől vásárolni annak, aki nem csak a tökéletes külsejű árut hajlandó elvinni?

Mikkamak 2016.08.29. 07:52:41

@M. Péter: Erre mondják, hogy Mississippi hivatalos madara a rántott csirke.

valasz a KE-nek 2016.08.29. 07:52:57

Az én tapasztalatom az, hogy a választék elképesztő nagy, szerintem árban sincs magasabban, mint nálunk, feltéve, ha a sztenderd szupermarketekben vásárol az ember.
Mondjuk én nem ott tettem, többnyire valamelyik bio láncban, többnyire a Wholefoods Marketben vagy időnként a Trader's Joe-ban. Na, azok drágábbak. És nem azért vásároltam ott, mert annyira igényes bio lennék, hanem mert egy idő után rettenetesen vágytam natúr joghurtra, meg valami egyszerű zsömlére és egyszerűen csak ott kaptam natúr joghurtot meg rendes pékárut. Mondjuk, amit ott kaptam az hibátlan volt. Még most is érzem a juhtejből készült natúrjoghurt ízét, amit egy kiváló ciabattával fogyasztottam el rendszeres időközönként.
Ami nekem nagyon hiányzott az USA-ban az a rendes pékáru. Itthon minden sarkon van egy pékség, ott meg nem láttam sehol, a szupermarketekben meg csak minimum 6-os, de inkább nagyobb kiszerelésben lehetett kapni olyan zsömlét, amin messziről látszott, hogy lisztet igen keveset, de annál több adalékanyagot látott.
A péksütemények túlnyomó többségét leöntik egy cukros mázzal, nem igazán értettem mi szükség van rá, anélkül jobb lett volna.
Viszont minden kis sarki deliben olyan szendvicseket készítenek, hogy csak na! Bemész, megmondod milyen kenyérből, tortillából készüljön, mi menjen bele és nem sajnálják a belevalót. Isteni!
És kövezzetek meg, de nekem az amerikai kávé nagyon bejött! OK, nem a 6-7 dl-es pohárban, de egy szolíd, 3 decis, jó forró kávé elszürcsölgetni...hmmm.

swfla 2016.08.29. 07:53:14

@Golf2: lehet Amerikaban europait fozni, csak elobb utana kell jarni a nyersanyag-lelohelyeknek. Aminthogy minden orszagban, kiveve ha Magyarorszagon jarsz ;-)
Ugy vettem eszre, hogy a lengyel-jugo boltok toljak a magyar dolgokat is, szoval eloszor arrafele keresgelj... Hadd irjak par konkret dolgot is, talan valakinek segit:

- Uveges cekla valami "Lowell" nevezetu cegtol (www.lowellfoods.com)

- Meggybefott a Bende-tol (www.bende.com)

- Szörpök - citrom, narancs, granatalma, stb a neve "Adriatic Sun" szloven cucc, egy Brown International Inc (Fort Lee, NJ-bol) importalja

- Somlekvar (SOMLEKVAR!!!) Fruby nevezetu cegtol, az van rairva hogy "Drenjak marmelada", ez Szarajevobol, es valami ELAN Export-Import Corp terjeszti Budd Lake, NJ-bol

- Csipkebogyo lekvar a Podravka-tol, Horvatorszagbol. Ezt valami Grand Prix Trading Corp forgalmazza Ridgewood, NY-bol

- fustolt cserkeszkolbasz szinten a Bende-tol, meg ha bablevest akarok csinalni, akkor a Bende-fele fustolt tarjat veszem (esetleg ha ritkan van oldalas toluk) es azt kockazom bele.

- Kovaszosuborka-imitacio (azert imitacio, mert ennek kivetelesen nem 100% az ize, de elegge megkozeliti) a Bubbies-tol, es a Whole Foods Marketben lehet kapni. Zold cimkeje van, es "Kosher Dill Pickles" neven fut.

- a libamajkremrol mar lehuztam azt a reszet a csomagolasnak, amin a ceg neve van, 1000 bocs erte, de nekunk az is rettentoen izlik.

- a bosnyak gyerek a boltjaban egyebkent forgalmaz Pick szalamit is, a rovid verzio (20 centis) kerul $11-be.

A tobbihez nem tudom az arakat, sajnos, de egyik sem egy hasraeses.

Igy kapasbol most ennyi. Szoval van itten minden usáskijába', csak nem a Walmart kornyeken kell csellengeni, mer ott semmi nincs. Illetve de: ott szoktam venni a munkas zoknijaimat, minden evben egyszer tehat oda is benezek (a kozonsege egy esettanulmany)

Egyetlen dolgon nem szoktam varialni: daraltpaprikat a katonacimboramtol szervalok, paprikafoldje van Szeged mellett. Ugy erzem, ennyi torodest meg egy csavargo is megerdemel :-)

ps: oszinten, mikor ettetek utoljara somlekvart? Nekem volt mar 30 eve is, uh dobtam egy hatast, mikor meglattam a polcon.

folyt kov.

Bicepsz Elek77 2016.08.29. 07:53:49

@randomnotexists:
Ha leírod azt, hogy "nem vagyok rasszista, DE..." akkor rasszista vagy :D
Ott a pont!!! Bar inkabb tipikus Szadeszosnak irnam le: Raccista ellenes, de csak addig mig nem orola van szo...

Mas: Anglia is hasonlo(sok orszagban jartam Europaban, es Angliaban messze a legnagyobb a valasztek-csak "minek"??). Vannak alapelelmiszerek egesz olcson, de az elso ev utan mar keruli oket az ember. Nekem fura volt pl. a Sainsbury's basic foldimogyoro ehetetlenul sz.r volt, mig a 30 pennyvel dragabb kovetkezo fokozat meg egeszen jo!!! Az almabol meg a basic volt sokkal jobb, mint az agyoncukrozott(azzal "nemesitett" dragabbak!!!
Az a baj, hogy a "gyors elet"gyors kajat kivan es nincs se ido, se hely, se alapanyag fozocskezni. Sok az egeszsegtelen gyorskaja es pubkaja, ahol lejart husokat is siman betesznek stb. Ja, amugy a husokon es szendvicseken oriasit kaszalnak a boltok az elobbit nagyban veszik 50 pennyert darabjat es eladjak 8 fontert!!! Es akkor meg csak nem is biomarha!!! Az utobbi eloallitasi koltsege 20 penny es eladjak 2,5 fontert.
Az USA-ban azert korbeneznek, mert erdekes lehet. A markas ruha sokkal olcsobb tudtommal, meg sok mas is. A TV zos eletmod meg az angolszasz orszagok velejaroja. A britek is a masodik legkoverebbek Europaban(utanunk). Aki nem az, az vagy sportolo vagy az elit tagja, ahol nagyon nezik, hogy mikor mit es mennyit esznek, masreszt rengeteg a szabadidejuk sportolni, hiszen a passziv jovedelmeikbol elnek!!!)

"

swfla 2016.08.29. 07:54:00

Na addig is, amig a moderator atnezi az elozo posztomat, hogy nem irtam-e bele olyan szavakat, hogy kuki meg miegymas, itt a 2. resz a nagyobb uzletlancokrol:

A whole foods-ot mar emlitettem, egy idoben naluk vettem a disznohust ($4.99/lb country style pork ribs... legtobbszor), meg a marha daralthust a csilisbab-hoz. Ha tortat akarok, kizarolag naluk, ott a csokoladetorta nem a k*rvaedes hulladek, hanem az a kellemesen keser-edes, amilyennek egy igazi csokitortanak lennie kell. $25-be kerul a mulatsag.

Mostanaban viszont a fresh market (www.thefreshmarket.com/all-stores/) ugrott elorebb hus fronton, egyreszt ott is megvan amit keresek, masreszt a szalonna kinalatuk a hentespulton nagyon durva. Ha lesutom a szalonnajukat, mielott nyakonontom a tojassal, nulla viz jon ki belole, gyakorlatilag semmit nem ugrik ossze a szelet. Ezt meg a Gwaltney se tudja 100%-ra hozni.

Olivaolaj a nagy 3L-es femdobozos Filippo Berio... $22-ert. Egy ideig kitart.

Valaki emlitette a sonkat, ha jol emlekszek... Boar's Head shankless boneless skinless prosciutto, $14 / lb az ara, ha jol emlekszek. Arulnak vmi $23/lb prosciutto-t is, de nem vettem eszre semmi kulonbseget uh azt kihagytam.

Szinten Boar's Head a Lite Liverwurst, kb. $11/lb aron, a kedvenc alternativa, ha a bosnyak boltban epp nincs a libamajkrem

Ja, es a Boar's Head-nek van az a Mozarella with Italian Herbs.... fenomenalis. Ezeket nem csomagoljak elore, a deli reszen kell kerni a csajtol.

Kb. ennyi jutott eszembe.

Maccy Dee-be, A&W-be, stb. nem jarunk, mer nekunk ott nem adnak semmit, ha hamburget akarok (nagyon ritkan, mert elegge ki van szamitva a kosztpenz), akkor van egy kornyekbeli hely, amit egy ex-food controller faszi nyitott, oda bezorgetek. Mondjuk csak a szendvicse kerul $11-be, ha valami koretet akarsz hozza, akkor az extra. Ez az arkulonbseg mutatja is a minosegi ugrast: ket fajta husbol tudod kerni, bolenyhus vagy a free range angus beef. Nagyon durva.

Meg irok egy harmadikat is, aztan megyek aludni.

* minden cucc, amit fentebb irtam hormon- es antibiotikum-kezeles nelkuli allatokbol. A prosciuttoban mondjuk nem vagyok teljesen biztos, de az amugy is csak unnepnap van nalunk.

swfla 2016.08.29. 07:54:07

A fuszerekre visszaterve, a daraltpaprika ugye adott, a tobbit jellemzoen egy oreg szir hazaspar boltjabol szoktam venni. Nagyon sajnalom oket, latszik rajtuk, hogy rohadtul kivannak ettol a cirkusztol. Parszor voltam eszak-afrikaban, ugyhogy aki mar megfordult ilyen piacokon, az tudja, milyen az, mikor belepek a boltjukba, es megcsap az a vaskos fuszerszag.

Minden van naluk, amire szuksegem van, azt sajnalom, hogy nem volt alkalmam sose megtanulni a konyhajukat, mert a valasztek 9/10-ederol azt se tudom, mire hasznaljak.

Ami meg az edessegekrol jut eszembe, a svajci Lindt ide is elhozza a dolgait (bar egy svajci melosuk azt mondja, hogy az alapanyagok nagy resze viszont helyi beszerzes), az a csokolade-ingeremet tudja kezelgetni, meg az Aldi arul egy mogyorost, ami izben siman hozza a regi piros-mogyorost (nem azt a hulladekot, amit a 90-es evekben lehetett kapni, miutan belepiszkaltak a receptjebe, hanem a regi kommunizmus-verziot)

A vegere hagytam a lenyeget: A Trader Joe's-nal van konyakmeggy, ami pont olyan, mint a magyar. Keseredes, es klasszul roppanos. Az alkohol is pont elegendo mennyiseg benne. Eleg hosszu volt az ut mig elertem hozza, vegigprobaltam az osszes letezo konyakmeggyet a polcokon. Mind olyan edes, hogy egy hetig intravenasan ram volt kotve a kerti slag. Egyetlen hatrany a TJ's cuccnak: csak decemberben aruljak. Talan van mar Halaadas kornyeketol, de az biztos, hogy szezonalis cucc, mert tobbszor kerdeztem a nyominger hipszter gyerekeket, es mindig ugyanaz volt a valasz: ha nincs a polcon, akkor elfogyott. Nem, nem tudja sajnos, hogy mikor lesz megint. Thanks dude.

Az ize egyebkent nem veletlenul olyan, mint a magyar, a doboz hatoldalan ra van irva, hogy Product of Hungary :-)

Advanced Flight 2016.08.29. 07:54:17

"Nem szeretnélek titeket tovább untatni"

Pedig még untathattál volna egy kicsit, érdekes és jó poszt :-) szívesen olvasnék még egyéb amcsi kajaélményekről.

Csávógyerek 2016.08.29. 07:54:44

Ennyi trágya amcsi kaját, amit a szerző felsorakoztatott! A mai eszemmel a lábamat be nem tenném ezekre a helyekre. Amikor 16 éve először jártam az USA-ban, még azt hittem, itt mindig mindenki steak-et eszik, úgyhogy én is így jártam el. A negyedik nap olyan szarul lettem, hogy a kaján túl egy gyógyszertárral is meg kellett ismerkednem. Ostoba voltam? Nem kétséges. Mint állat, annyira.

Van itt rendes kaja bőven. Mind boltban, mind étteremben. Csak fel kell fedezni. Sajna, mindez hosszú ideig tart. Évekig. Meg pénzbe is kerül. És valóban vannak helyzetek, ahol az ember rákényszerülhet a mocsokra, ha mindenáron enni akar. Magam inkább kihagyok egy-két étkezést, ha úgy alakul.

Az egyik képen az asztalnál készítik a fogást. Na, ennek Amerikához csak annyi köze van, hogy itt is vannak japán éttermek, merthogy ez egy tipikusan japán dolog, amit "hibachi"-nak hívnak.

2016.08.29. 08:38:31

1 hét konferencia, aztán még 1 hét utazgatás volt. Első héten ami a meló rész volt, 4 csillagos szálloda. Majdnem minden cukrozott ami reggelinél volt. Zöldség egyáltalán nem volt, valamennyi cukrozott befőtt csak. A kenyér és pékáru is édes volt. Instant diabétesz volt komolyan, undorító.
2 hét után mikor repültem haza, csak annyit éreztem: Istenem, de jó hogy ide születtem Európába...

zdyzs 2016.08.29. 09:16:53

@Bredpitt Monika: Persze, abban igazad van, hogy vannak sovány amerikaiak is, de az is igaz, hogy olyan kövér emberek, akikből ott sok van másutt csak mutatóban vannak. Menj csak be egy nagyobb Levi's boltba, olyan méretek vannak amelyeket Európában sehol nem kapsz, csak csináltatni tudsz. Volt olyan nadrág, amelynek egyik szárába simán belefért volna mindkét lábam és még maradt is volna hely. Pedig én sem vagyok aneroxiás. És ez sztenderd méret. Azaz kell, hogy legyen rá jelentős kereslet

@Zsuzsi65: Az In-and-Out nagyon király! Szuper burgereket árulnak, de azért nem éttermi minőség.

A szupermarketekben meg szerintem - azon felül persze, hogy minél többet vegyél - két okból vannak nagy adagok:
1. Az amerikaiak még mindig sok gyereket nevelnek (főleg nyugaton), nem ritka, hogy 6-7 emberre kell vásárolni, akkor simán érdemes megvenned az 5 literes tejet. Mi öten vagyunk és már nekünk sem okoztak gondot a nagy adagok
2. Nem járnak naponta boltba, ezért rendesen bespájzolnak ha már elmentek vásárolni.

Nekünk 2014 nyarán nagyon pozitív meglepetés volt, hogy végre lehetett jó péksüteményeket kapni, 20 évvel ezelőtt még csak a szar előrecsomagolt kenyerek voltak. Nekünk a nagy kiszerelés sem okozott gondot. Inkább kifizettük a felárat, csak ne kelljen a szájpadlásodra felragadó ki-tudja-miből-készült kenyeret venni.

Six 2016.08.29. 16:05:57

@FeketeMacska73: 13 g cukor kb egy deci üdítőben van... de szép lenne, ha ennyi lenne a magyar napi bevitel, inkább vhol 60-80 között lesz az, ha nem fölötte. 50g lenne a felnőtt ajánlás
a supersize me meg csak és kizárólag arról szólt, hogy az ember meghízik ha 4-5-6000 kalóriát visz be naponta. mekkora döbbenet már! :)

Ludovikás Levente 2016.08.29. 23:32:52

@zdyzs:
Iszonyat kövér emberekkel dolgoztam Amerikában, előtte ilyet még nem is láttam. De odakint se, mert ezek gyalog soha nem közlekednek, bár nem is nagyon lett volna hol abban a városban ahol voltam

A koszt egyébként borzalmas, soha nem lehet jóllakni hiába tömi magába az ember. Disznóhúst sehol se kaptam, szalonnáról meg kár is beszélni. Mindenütt a teljesen ízetlen, vagy inkább halízű csirkét adják, odahaza bele se harapnék egy ilyenbe, de nincs más

USA = gasztronómiai katasztrófa, legalábbis az én ízlésem szerint

egosumquisum 2016.09.13. 09:58:44

A minőségi és "átlagos" élelmiszerek ára között Magyarországon is hatalmas a különbség. Tudom, mert csak azt veszem/eszem és az élelmiszerrel kapcsolatos kiadásaim messze a legnagyobbak a kellemesen eleresztett költségvetésemnek.

Annyi a különbség, hogy Magyarországon kevésbé van szem előtt a minőségi élelmiszer, kifejezetten meg kell dolgoznod érte hogy megvedd, sarki boltban olyat nemigen találsz.

Legrosszabb a helyzet marhahús esetén, amiből minőséget kizárólag importból találsz, (igazán jót sokszor csak amerikából, bár ez nem teljesen igaz) így az áruk még magasabb mint amerikában.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása