oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. május 24. 06:46,  Áldom a szerencsém, hogy fiatalon elindultam 163 komment

2016. május 24. 06:46 Határátkelő

Áldom a szerencsém, hogy fiatalon elindultam

Lélekben kívülállóként töltött magyarországi ifjúkor után saját megítélése szerint még éppen idejében ment Londonba BL4, hogy aztán ír feleségével New Yorkban telepedjenek le. A mai poszt mégsem a külső, sokkal inkább a belső történésekről szól, arról, hogyan találja meg valaki a helyét a világban.

egyesult_allamok_new_york_city_foto_pixabay_com_unsplash.jpg

„Egy korábbi bejegyzésem után néhányan megjegyezték, hogy szívesen olvasnának egy életrajzi irományt. Ez hízelgő, de nem szeretnék részletesen írni arról, hogy mi minden történt velem. Megfordultam néhány országban, de nem volt különösebben kalandos az életem eddig, és nincsen ahhoz tehetségem, hogy ezt mégis izgalmasan adjam elő. Írok inkább arról, ami szerintem érdekesebb: Miért kerültem oda, ahol vagyok, és hogyan éltem ezt meg.

A Magyarországról elköltöző emberek beszámolóiban nem ritkán erős érzelmek jelennek meg Magyarországgal kapcsolatban, akár pozitív, akár negatív előjellel, leggyakrabban talán mindkettővel.

A kivándorlás sokszor küzdelmes feladat és jelentős áldozatokkal jár, és nem csupán a családtól vagy jó barátoktól való távolság, hanem a megszokott környezet, kultúra hátrahagyása miatt is. Olykor ezt a magyarországi helyzet miatti frusztráció árnyalja. Mindez érthető, hiszen ha meg is éri adott helyzetben, az otthont vagy hazát elhagyni súlyos döntés. De milyen az, ha az embernek nem igazán otthona, ahonnan eljön?

Kívülállóként Magyarországon

A szocializmusban születtem Magyarországon. Vallásos család, és nem csupán névleg, templom minden vasárnap, ellenzéki újságok az ágy alatt, nyugati vendégek. A nyolcvanas években ez már nem volt különösebben veszélyes, de még gyerekként átélve is megtanítja az embert egyfajta önállóságra, elvekért való kiállásra.

Erre a rendszerváltás után, tizenéves koromban sem volt kevesebb szükség. Gyorsan kiderült, hogy Magyarországon nem öntudatos polgárok által épített nyugati típusú demokrácia alakulgat, mint reméltünk. Ahogyan a korábbi ellenzék az újonnan kapott hatalmával élt, az lassan nyilvánvalóvá tette, hogy jelentős részüket a szívük mélyén kevésbé zavarta maga a diktatúra, mint az, hogy 1989 előtt történetesen nem az ő ízlésük szerint diktáltak.

A fiatalságomat valamennyire kívülállóként töltöttem Magyarországon egy olyan szellemi környezet hatása alatt, idővel annak képviselőjeként, amely külsőségeiben magyar volt ugyan, de sok szempontból mégis inkább nyugat-európai.

Akkoriban ez nem tudatosult bennem. Elvileg tisztában voltam vele, hogy Magyarország más, mint mondjuk Ausztria, ahol sok időt töltöttem, de tizenévesként az „én az egész világ ellen” narratívát tartottam jó magyarázatnak a helyzetre, nem disztingváltam úgy, ahogyan most visszatekintve teszem.

Hogy jóhiszeműséget feltételezünk egy vitapartnerről, hogy megadjuk az alapvető tiszteletet mindenkinek, hogy átengedjük a gyalogost a zebránál, hogy óvjuk a környezetünket, hogy nem az az első gondolatunk, hogyan lehet kibújni egy szabály alól, nekem mind-mind magától értetődő dolgok.

Ahogyan az is, hogy a mindenkire egyenlően vonatkozó törvények garantálják egy társadalom gördülékeny működését, és a rokonhoz, főnökhöz, politikai vezetőhöz fűző lojalitás ezt nem bírálhatja felül. A zsidózás számomra ízléstelen, az összeesküvés-elméletek ostobán hangzanak.

A piacgazdaság a szememben egy komplex és hatékony rendszer, amelyben sem a szabad rablás ígéretes lehetőségét, sem elnyomó úri huncutságot nem látok. Számomra sem a vállalkozó, sem a politikus, sem a rendőr, sem a liberalizmus nem szitokszó, hanem egy saját sorsukért felelősséget érző szabad polgárok alkotta társadalom fontos kellékei.

Természetesen a világon sehol nem működik minden tökéletesen, de óriási különbségek vannak az egyes társadalmak által megcélzott szintek között, és ezek a kiragadott példák jól illusztrálják, mit hiányoltam.

Középiskola vége felé fogalmazódott meg bennem először, hogy az, amit akkor a koromra jellemző végletes és erősen túlzó véleményként barbár provincializmusnak láttam magam körül, nem csupán a felszínt érinti, hanem sok áttételen keresztül létrejövő okozat.

A valódi okok pedig - amelyek elejtett utalásokban, gesztusokban, a sorok között olvasva pillanthatóak meg időnként - sokkal mélyebben, az emberek többségének szocializációjában rejtőznek, és ezért az élet minden területén nagyon hosszú távon nyomot hagynak. Ekkor már sejtettem, de még nem tudtam biztosan, és be sem vallottam magamnak igazán, hogy magyar vagyok ugyan Magyarországon, mégis idegen.

Ideje volt továbbállni

Jó néhány évvel később, tizenévesből fiatal felnőtté érve megtalált egy londoni állásajánlat egy olyan pillanatban, amikor a magánéletemben is épp készen álltam a váltásra. A magyar viszonyok közt jónak számító egzisztenciámat (informatikusként nem nehéz) gyorsan felszámolva elköltöztem.

Nem igazán volt hosszú távú tervem, egyszerűen egyre inkább úgy éreztem, hogy nem találom a helyem, alig valami köt oda, ahol vagyok, szóval miért ne. Nem dühösen jöttem el, még csak nem is szomorúan, mert nem úgy éreztem, mintha elveszítettem volna valamit, hanem mintha valódi otthonom sosem lett volna, ehelyett a számomra fontos emberek és én mintha kiküldetésben éltünk volna valami fura helyen. Nem lustálkodhattam tovább, ideje volt továbbállni.

Nem hiába keltem útra: hamarosan meghatározó élmény lett, hogy tanúja voltam egy főnök és beosztottja közötti markánsan eltérő véleményeket ütköztető, mégis mindkét irányba messzemenően udvarias hangnemű és főleg jó hangulatú politikai vitának.

Már nem emlékszem, mi volt a téma, de soha nem felejtem el a fejlett vitakultúra mint civilizációs vívmány miatti megkönnyebbülést, amelyet akkor éreztem, amikor egy idő után rájöttem, hogy nem kivételes esetet láttam. Magyar voltam ugyan Angliában, de életemben először valahol mégsem teljesen idegen.

Nem tudom megítélni, mennyire igazak a tömegszálláson nyomorgó és magukat mosogatásból eltartó magyarokról szóló történetek. Kevés magyarral találkoztam, rossz körülmények között élővel eggyel sem.

Számomra London mást jelentett: kiváló és változatos társaság, mert viszonylag kis helyen összegyűlik rengeteg tehetséges és ambiciózus fiatal a világ szinte minden részéről. Ott akár egy olyan magának való kocka is, mint én, megtalálhatja a számára tökéletes párt. Ő ebben a történetben egy ír lány, aki nemcsak hozzám jött, de még a szüleinek is hajlandó volt bemutatni, és aki miatt még a sokadik házassági évfordulónk után is fülig ér a szám.

Nem volt nehéz a beilleszkedés

Persze nem volt a londoni tartózkodásom teljesen idillikus, de a kihívások, csalódások nem a kivándorláshoz köthetőek, inkább csak egy fiatalember útkeresésének voltak természetes részei, mint lettek volna bárhol a világon. Az új, szokatlan környezetbe való beilleszkedés nehézségei, noha létezniük kellett, valahogy nem hagytak mély nyomot bennem. Feltételezem, azért, mert hozzá voltam szokva: ahonnan jöttem, számomra az is szokatlan, vagy inkább nem teljesen megszokható világ volt.

Anyagi gondjaim a szakterületem miatt nem voltak, és az angol nyelv szerencsére könnyen ragad rám. Nyilván igen sokat kell még tanulnom, de nem érzem úgy, hogy ne tudnám nagyon precízen kifejezni magam.

Igyekszem megőrizni a tudásomat és kifejezőkészségemet magyar nyelven, de - számomra is meglepő módon - eszembe nem jutna egy általam nem beszélt nyelven írt könyvnek a magyar fordítása után nyúlni az angol helyett. Ha hivatalos levelet kell írni, azt a feleségem egyre gyakrabban rám hárítja.

Összecsiszolódás

Egyesek szerint ritka a magyar férj és nem magyar feleség kombináció. Vannak magyar származású barátaim, de mivel sosem kifejezetten magyarok társaságát kerestem, nem annyira sok, hogy saját statisztikát készíthetnék.

Nekünk semmi nehézséget nem okozott megszokni egymást, és nem hiányzik az, hogy a feleségem eredetiben olvassa Adyt, vagy értékelje Romhányi humorát, elvégre angol nyelven nem kevésbé kiváló alkotások érhetők el, ráadásul sokkal több, és ezeket közösen élvezhetjük. Valószínűleg mindketten többet kapunk azzal, hogy a párunk egy kissé más kultúra egyedi szemléletmódját tudja közvetíteni.

Én enyhítettem kicsit az olykor nyersen őszinte kelet-európai és németes stílusomon, ő pedig igyekezett keményíteni a saját kifejezésmódján, hogy ne értsem félre. Veszekedés köztünk soha nem volt, ilyen apró kompromisszumokra két ember között már csak az eltérő személyiségtípusok miatt is általában szükség van.

Közös kaland, amely összekovácsol

A londoni kitérő után eredetileg karrierépítési céllal az Egyesült Államokba költöztünk, és itt ragadtunk, mert meglepetésünkre megtaláltuk azt a helyet, ahol valóban otthon érezhetjük magunkat. Európa sok szempontból hiányzik, de New York ad egy nagyon fontos pluszt Londonhoz képest, bár ott is jól megvoltunk: egyikünk sem érzi úgy, hogy csupán szívesen látott vendégek vagyunk.

Ez a bevándorlók országa, és ha valaki azzal a szándékkal jön ide, hogy beilleszkedik, akkor a helyiek jellemzően befogadják. Személyes beszélgetésekben időnként előjön, hogy vajon mit gondolok az USA külpolitikájáról vagy belső társadalmi problémáiról, és persze megvan a véleményem, ahogyan máshol is mindig megvolt, de a lakóhely választása számunkra arról szól, hogy a mindennapok hol telnek igazán kellemesen. Jól működik egyébként az, hogy új környezet ez mindkettőnknek, amelyet mint európaiaknak együtt meg kellett szoknunk, és ahol helyt kell állnunk. Ez egy közös kaland, amely összekovácsol.

Körülbelül egy évtizede jöttem el Magyarországról. Ellátogatunk oda minden évben, de azóta néhány napnál többet egy huzamban nem töltöttem ott. Budapest a lepukkantsága ellenére is gyönyörű, és a vidéki kirándulásainkat is mindig élvezzük.

Megmutattam a feleségemnek az épületeket, utcákat, hegyeket, ahol felnőttem, ez neki érdekes volt, nekem kicsit nosztalgikus, ugyanakkor már inkább egzotikum, amely a különössége, nem pedig a megszokottsága miatt figyelemre méltó. Előbb-utóbb viszont el fognak fogyni a számunkra érdekes látnivalók, és ha néhány évtized múlva az idősebb generáció sem lesz velünk, nemigen megyünk majd oda többet, nem lesz miért.

A pozitív hozzáállás

Gyanítom, hogy önbeteljesítő jóslatként működik az a gyakran sulykolt életérzés, miszerint más országban, más kultúrában élni elkerülhetetlenül tragikus veszteség, még ha esetenként szükséges is, vagy megéri.

Szerintem nem indokolt és nem érdemes így hozzáállni. Egyfelől nem indokolt, mert ugyan a magyar kultúra egyedi, ahogy minden kultúra az, de egyáltalán nem kivételes. Például a sokat emlegetett magyar konyhaművészet sem az: szlovák, lengyel, de akár osztrák vagy ukrán étteremben is megtalálom a gyerekkoromból ismerős ízek nagy részét.

Másfelől nem érdemes, mert bár személyiségtől függ, mennyire könnyű a váltás, pozitív hozzáállással mindenképpen sokkal könnyebb, és ha valaki kicsit is nyitottan áll a világhoz, bárhol rengeteg érdekes, élvezetes, magas színvonalú dologgal megtöltheti az életét.

Időben indultam el

A magyarországi élményeim bőven 2010 előttről valók. Az azóta tartó fordulatot elborzadva követtem figyelemmel, mert a társadalmi változások Putyin korrupt és diktatórikus Oroszországára emlékeztetnek, noha nyilván nem ugyanaz történik ott.

Ebben nem is a hatalmon levők szavai és cselekedetei a legaggasztóbbak, hanem az erőből való hatalomgyakorlásnak, az alávetettségnek, a párthűségtől és személyes kegyektől függő boldogulásnak a széleskörű elfogadottsága.

Ma már menekülnék. De Magyarország jövője nem az én problémám. A rokonaim, barátaim nem kis része elment onnan (ezért sem központi téma nálam a földrajzi távolság, az mindenképpen megvan, bárhol élek), aki pedig nem, az felnőtt emberként meghozta a saját döntését.

Áldom a szerencsémet, hogy viszonylag fiatalon elindultam, amikor még könnyebb új kapcsolatokat, egzisztenciát teremteni, egy idegen nyelvet magas szinten elsajátítani, beilleszkedni, és amikor ezt nem teherként, hanem izgalmas kalandként éli meg az ember.

Néha eszembe jut, hogy jobban jártam volna-e, ha Nyugat-Európában vagy Észak-Amerikában születek jobb lehetőségek közé, és talán nem kell új otthont keresnem. Nem tudom. Talán igen, de igazából nem vagyok biztos benne, hogy előrébb lennék az élet bármely területén. És nem tudom, ki lennék a rengeteg hasznos tapasztalat nélkül, az önállóság nélkül, amelybe egy ilyen életút — már Magyarországon és később azon kívül is — belekényszerített, és a tágabb perspektíva nélkül, amelyet az ad, hogy ismerem nem csak a nyugati, de a kelet-európai látásmódot is.

Az a szakmai szint és anyagi biztonság, amelyet az Egyesült Államokban elértem kapcsolatok, könyöklés és — ami a legfontosabb — különösebb stressz nélkül, reálisan nem lenne megcélozható Magyarországon annak ellenére sem, hogy az informatikusok közül a jobbaknak ott is jól megy a soruk. Ez nagyon fontos téma, de számomra más volt az elsődleges szempont, és ilyesmiről már sokan írtak, úgyhogy nem részletezem.

Helyes-e végleg elhagyni Magyarországot?

Kifejezetten hazafias érzelmek számomra sosem léteztek, logikusan végiggondolva marhaságnak tartom az ilyesmit. De ha őszinte szeretnék lenni magammal, nem tudhatom, nem állnék-e kicsit másként a dologhoz, ha olyan környezetben növök fel, amelyet igazán magaménak érezhetek, és ahol nem kell a békesség kedvéért gyakran titkolnom a világnézetemet, bizonyos értelemben az identitásomat.

A többi ember megsegítésének a vágya, sőt kötelessége, viszont létezik számomra, és mivel sok szó esik arról, hogy helyes-e végleg elhagyni Magyarországot, én is elgondolkodtam ezen. Attól a pillanattól, hogy megláttam a későbbi feleségemet, a döntési lehetőség megszűnt, mert nem kérhetem tőle, hogy hosszú távra Magyarországra költözzön, mégis érdekes kérdésnek tartom ezt.

A saját válaszom az, hogy ott szeretnék élni, és ott fogok a lehetőségeimhez mérten hozzájárulni a közösség boldogulásához, ahol úgy érzem, nem csak a GDP-termelő képességem miatt marasztalna a környezetem, hanem tényleg szívesen látnak, és elfogadnak annak, aki valójában vagyok.

Olvasom időnként, és látom a saját szememmel, ha néha összefutok magyarokkal, hogy sokaknak mennyire nehéz a magyar kultúrától, nyelvtől, ízektől, egyebektől elszakadni. Ezt értem, de átérezni nem tudom.

Talán fordítva is nehéz ezt elképzelni, ezért ezt az írást betekintésnek szánom egy olyan élethelyzetbe, amely valószínűleg kevésbé gyakori, de mindenképpen kevésbé gyakran említett. Igyekeztem nagyon őszintén és pontosan átadni, mit éltem át.

Így névtelenül megtehetem, hogy elmondom kertelés nélkül az igazat. Anélkül, hogy az járna a fejemben, megsértődik-e valaki, mert nem tekintem a magyar identitást szent tehénnek, és anélkül, hogy arra kellene figyelnem, ne hozzam kellemetlen helyzetbe a hasonló gondolkodású, de a konfrontációktól jobban tartózkodó szüleimet.

Nem meggyőzni próbálok bárkit arról, hogy hogyan érdemes hozzáállni a dolgokhoz. Még azok is, akik egyetértenek velem elvi kérdésekben, sokszor teljesen másként élik meg ugyanazokat a hétköznapi interakciókat, és általában könnyebben át tudnak lépni egyes dolgokon, amelyek számomra feltűnőek és kikerülhetetlenek.

A saját szemszögemből írtam arról, ami az életemben meghatározó volt eddig, és ez épp annyira függ attól, hogy én magam hogyan viszonyultam a világhoz, mint attól, hogy mit kaptam kívülről. Remélem, érdekes volt ez az írás azoknak, akiknek újat mondott. Akik pedig részben magukra ismertek, azoknak talán jó tudni, hogy nincsenek egyedül.”

HÍRMONDÓ

Mennyit kereshetsz egy osztrák szupermarketben?

A magyar kiskereskedelemben a munkaadók is rájöttek, ha nem nyúlnak alaposan a zsebükbe, lassan nem lesz ember, aki beállna a pultba, beülne a pénztárba, vagy feltöltené az árut. Nagy kérdés, hogy a béremelés elég lesz-e az elvándorlás megállításához, amikor a szomszédos Ausztriában azzal együtt is nagyságrendileg magasabbak a fizetések, hogy a megélhetés is többe kerül.

Ráadásul a külföldi elhelyezkedéshez nem is kell feltétlenül alapfokúnál erősebb nyelvtudás; a raktárban, vagy például húsüzemben, sütödében elhelyezkedők esetében ugyanis elsősorban a tapasztalat számít. A teljes cikket itt olvashatjátok el.

Zöld elnök Ausztria élén

Ha már Ausztria, emlékezzünk meg arról is, hogy elképesztően szoros küzdelemben a Zöldek pártja által támogatott, hivatalosan függetlenként induló Alexander Van der Bellen nyerte az osztrák elnökválasztást, hajszálnyival megelőzve az Osztrák Szabadságpárt jelöltjét, Norbert Hofert. Heinz Fischer államfő a hivatalos eredmények bejelentése után közölte, a megválasztott elnök számára a legfőbb feladat az árkok betemetése lesz. Részletes eredmények és a fordulatos választás története itt.

Itt a megoldás az idegölő reptéri sorokra

Aki rendszeresen utazik repülőn (és a határátkelők között azért jócskán akadnak ilyenek) alighanem beletörődött már, hogy Európán belül a reptérre ki- és bejutás, valamint a biztonsági vizsgálat tovább tart, mint maga a repülőút. Az Egyesült Államokban az sem ritka, ha az utasoknak akár két órát is várniuk kell, mire átjutnak az ellenőrző pontokon.

Pedig van megoldás, és nem is olyan ördöngösség, hiszen egyetlen speciális kiképzett kutya ezer utast tud ellenőrizni egy nap alatt, ami drámaian lecsökkenthetné a várakozási időt. Részletekért ide kattintsatok.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

(Fotó: pixabay.com/Unsplash)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Nagy-Britannia Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr348742014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2016.05.24. 15:43:40

@Karma17: na jo,de,en foldmeroket es gazdaszokat hoztam-vittem:)

Karma17 2016.05.24. 16:29:08

Kicsit elterve a mellebeszelestol. En is nemileg hasonloan erzek, mint a posztolo, azzal a nehany kulonbseggel, hogy nekem nem volt ennyire nyugati szemleletu a nevelesem (ennyire vallasos sem, errol van egy par sztorim is :) ). Ugyanakkor a gengsztervaltas utan en meg remenykedtem, hogy lesz valami fordulat, hogy kb. 20 ev alatt eljutunk az eredeti tokefelhalmozas vegeig, es vegre elkezd mukodni a gazdasag.

Nos ez (szerintem) hiu remeny volt. Es most, hogy a fiam iskola kozelebe ert, nem akarom, hogy abban az oktatasi rendszerben nojon fel, amiben en, illetve meg talan egy annal is rosszabban.

gabors 2016.05.24. 17:23:12

ez a legjobb iras amit olvastam hosszu ideje... persze azert is tetszik mert en is New Yorkban elek (igaz 1990-ota)....

gabors 2016.05.24. 17:23:22

@firg_firg: "Pedig demokratikusan lettek megvalasztva es aztan ujravalasztva. Ez is meg az elozo is. Mindegy melyik. Na, engem az aggaszt igazan, hogy erre van igeny. "

azert az alkotmanyt nagyon at kellett irni hogy masodszorra is nyerjenek !! Az eloszor a szocik buntetese volt ami sikerult is..

- nincs masodik fordulo es 43%-ra lehet 2/3 ! szavazatok duplan is szamitanak a listara .... korzetek megbuheralasa stb. nem mondom ugyes (es demokratikus is csak nagyon illiberalis ez mar)

- kis kamu partok letrehozas lehetne sorolni

hasonloan nepszavazasi valtoztatasok

Ja meg megemilitem hatarokon tuli allampolgarokat ... nem azok akik "elmentek" hanem akik SOHA nem voltak magyarorszagiak !!!

Hari Seldon 2 2016.05.24. 17:25:11

@BL4:
Azt hiszem értem mire gondolsz, egyet értek.

firg_firg 2016.05.24. 17:46:33

@gabors: a dolog ott kezdodik hogy a jogosultak tobb mint fele el se megy szavazni

Narina 2016.05.24. 17:48:44

@Zoole[uk]: Nem! A tobbiek tagadjak :D

macamuca [IHUN] 2016.05.24. 17:58:52

@diggerdriver:
Hajdú-bihariként nekem új, hogy ők is/mi is tirpákok lennének/lennénk. Tudtommal ez a szabolcsiak ragadványneve, eredetileg származást jelölt (tehát nem minden szabolcsi tirpák, és nem minden tirpák szabolcsi), később lett általános értelmű jelző (és nem túl pozitív jelentésű).
Mindegy, engem nem zavar.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.24. 18:18:20

Remek iras, le a kalappal! Minden gondolataval egyet tudok erteni, en is nagyon hasonloan eltem/elem meg a kulfoldi letet.

SzZoole 2016.05.24. 18:22:01

@Narina: en nem tagadom,nyiregyhazi vagyok,aki tagadja az Meg szarhazi:)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.24. 18:22:53

@BL4: "Ez egy letagadhatatlanul európai gyökerű, és ezért nagyon ismerős, viszonylag könnyen megszokható, mégis más civilizáció. Könnyebben látszik ez akkor, ha valaki hosszabb időt töltött itt."

Igen, ez egy nagyon talalo megfigyeles. Mi is majdnem 10 eve elunk az USA-ban, de a nyugati parton. A keleti partra atutazva tapasztaljuk ezt az erdekes, "mintha Europaban lennek" erzest, vegyitve a mar szamunkra is megszokott, es ismeros amerikai mentalitassal. Tenyleg akkor feltuno ez, ha eltolt az ember jo par evet itt, es megismeri az itteni kulturat is.

gabors 2016.05.24. 18:45:02

@firg_firg: "a dolog ott kezdodik" sajnos szerintem itt vegzodik a dolog ez mar az okozat es a fijjuk is tudjak erre IS szamitanak ...

bezzeg erdelybol minden level megerkezett meg a halottak is visszakuldtek a szavazolapokat :-)

szerencsere New Yorkban van konzulatus ott lehet (de csak szemelyesen) magyarorszagi magyaroknak gyakorlni az allampolgari jogot (amiota ezt lehet minden alkalomkor elmentem)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.24. 18:55:33

@Karma17: @Zoole[uk]:
Hehehe pont olyanok vagytok mint a Fidesz szavazók.
Egyik sem vállalja magára. A Nyíregyházinak a Mátészalkai a tirpák a Mátészalkainak a Kisvárdai a Kisvárdainak a Nyíregyházi.
Szégyellitek? Nem szégyen csak kellemetlen.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

Golf2 2016.05.24. 18:57:32

@gabors: Milyen volt 26 éve kinn ,könnyebb? 90- ben nem volt nehéz kijutni?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.24. 19:00:21

@gabors: Ne beszélj mellé. Jogszerű és törvényes volt a választás.
Minden módosításhoz a nép megadta a kétharmadot hogy TÖRVÉNYESEN csinálhassanak azt amit akarnak.
Aki nem ment el szavazni az választási szempontból nem létezik.
Sőt semmilyen erkölcsi joga nincs bírálni a választást.
A választás NEM matek. A választás TÖRVÉNY.
A magyar VÁLSZTÓpolgárok megadták a felhatalmazást minden disznóságra. TÖRVÉNYESEN adták meg.
A többi duma.

SzZoole 2016.05.24. 19:04:32

@diggerdriver: Tudod mi a kellemetlen?
Viktor szomszedfalujaban lakni:)))

montroyal ( CAN qc) 2016.05.24. 19:29:42

@Golf2: 90-ben nem volt tul nehéz igaz 88ban indultam Austriaba ..
csak annyit mondtam a canadai kovetsegen ,hogy nem akarom hogy a lanyom is kommunista nevelés kapjon mint en ..meg mosogeprol meg szines TVrol kerdeztek de mondtam nem az az ok az volt otthon is .. erre a kihallgato azt mondta -welcome to Canada .. persze mint onsponzoros mindent fizettem es letettem akkor 10K..

pamut 2016.05.24. 19:51:04

Csatlakozom a többiekhez, remek írás, talán az idei év eddigi legjobbja.
Minden magyart sajnálok akit elveszít az ország, de az ilyen jó, kiérlelt, árnyalt gondolkodásúakat, nyugatias értékrendűeket különösen. Pont ilyenekből van óriási hiány itthon, pont ilyenekből kéne sokkal több, de már alig marad itt aki példát adna, irányt mutatna.

pamut 2016.05.24. 19:55:13

@diggerdriver:
A fideszes választási rendszer olyan mértékben kedvez a fidesznek és torzítja-nagyítja fel a valódi szavazati arányt parlamenti hatalommá, ami már önmagában kimeríti a választási csalást, hogy többi stiklijükről ne is beszéljünk. Az igaz hogy a többség velük van és a feles többséget ma is megnyernék, ennyi jogos is lenne, de a 2/3-os arányt már csalással szerezték meg.

Golf2 2016.05.24. 20:06:23

@montroyal ( CAN qc): Jókor léptél,kicsit késöbb már nehezebb lett volna.90-től már nem adtak menedékjogot?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.24. 20:12:54

@pamut:
Ki adta nekik a felhatalmazást a választási törvény módosítására?

gabors 2016.05.24. 20:24:24

@Golf2: "Milyen volt 26 éve kinn ,könnyebb? "

Nem hiszem hogy konnyebb volt. En turistakent jottem nagybatyam meghivasara es mikor a fel ev (akkoriban annyit adtak) letelt hivatalosan beiratkoztam a Queens College-ba ... igy lett F-1 vizumom

"90- ben nem volt nehéz kijutni? " haromszor voltam a kovetsegen mire vizumot kaptam harmadszorra az amerikai nagybacsi is velem jott es "kioktatta az alkalmazotat mint amerikai allampolgar jogairol" igy akkor meg lett a vizum.... nyilvan sejtettek hogy friss diplomaval esetleg kint maradok de allas ajanlatom (eloszerzodesem volt egy ceggel ami nemsokra ra megszunt)

Mar a 90-es evekben sem volt lehetoseg hivatalosan dolgozni sot munkavallasi papirokat nem igen lehetett szerezni valami nagyvallalaton kivul... ahova meg csak ugy nem tudott egy magyar bekerulni ismeretlenul.

Nekem szemelyesen szerencsem volt es 1992 nyaran G-4 vizumos allast talaltam. Amiben kb az segitett hogy valamit ertettem az akkor eleg uj PC-khez...

Zold kartyam 2004-ben lett amerikai feleseg (nem kamu) altal nem volt szuksegem ra vegul akar mostanaig is

Igen a kilencvenes evek egeszen masok voltak Dinkins volt a polgarmester es 42-ik utcaban meg nyiltan ment a prostitucio es kabszer arulasa... Manhtattan de foleg a Bronx nem volt kozel sem biztonsagosnak mondhato. De a Times Square meg igazi volt nem olyan disneyland mint most. Sot europainak sem igazan volt mondhato, inkabb nemzeti gettok voltak. Akkor meg magyar negyed is volt az upper-east side-on tobb etteremmel bolttal utazasi irodaval .. ma mar csak ket templom van mar a konyvesbolt is bezart.

Persze voltak mar akkor is elheto helyek foleg Queens-ben Brooklyn-ban vagy a megfizethetetlen Manhattanben

A 90-es evek masodik feleben kezdodott el a varos pozitiv iranyba fejlodose oriasi epitkezesekkel (maig tartoan)

Ja es sajnos eloben lattam az ikertornyok leomlasat es a napikg tarto fustot ....

Regen minden jobb volt ugy mint Mo-on !!!

gabors 2016.05.24. 20:24:28

@diggerdriver: "Ne beszélj mellé. Jogszerű és törvényes"

Ja, mint a pancho arena, a kisvasut, a traffik, foldeladas, MOL reszvenyek, MNB alapitvanyok ...

Amugy azt hiszem minden orszaggyulesi valaszatson resztvettem es szavaztam !!!

gabors 2016.05.24. 20:24:30

@montroyal ( CAN qc): 90-ben mar sokkal nehezebb volt (kimenni nem) foleg a valasztasok utan en Oktoberben mentem akkor mar szo nem volt mendekjogrol vagy barmi hasonlorol ...

pamut 2016.05.24. 20:25:23

@diggerdriver: Senki, mivel erről soha egy szót sem ejtettek sem a választási programjukban, sem szóban, sem sehogy, azaz erre senki sem szavazott.

Ha meg úgy vesszük hogy a nyertesnek _mindenre_ felhatalmazása van mert általános bizalmat kapott bármire, akkor a logikád alapján úgy is variálhatták volna a törvényt 100%-os mandátumarányuk legyen a parlamentben.

montroyal ( CAN qc) 2016.05.24. 20:43:06

@Golf2: @gabors: mar en sem kaptam menedekjogot( kértem) mint onsponzoros emigrans kaptam letelepulest .. immigrant landed ..

pamut 2016.05.24. 20:49:43

@diggerdriver:
Szerinted az a demokrácia hogy aki nyer az attól kezdve korlátlanul azt csinál amit akar?

SzZoole 2016.05.24. 20:56:51

@montroyal ( CAN qc): nem kaptal menedekjogot,Es behivo parancsot?:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.24. 21:16:45

@pamut:
Nem. Azt csinál amire törvényileg felhatalmazást kap. Törvényesen megtehették amit tettek? Meg.
A kétharmad veszélyes fegyver.
Ha a magyar nép választópolgárainak jelentős része úgy gondolja hogy nem vesz részt a választáson és valamelyik párt kétharmadot kap akkor nem kell csodálkozni hogy ide jutottunk.
Akik elmentek szavazni kétharmadot adtak. A többi meg viselje a következményeket. Tetszettek volna elmenni szavazni.

pamut 2016.05.24. 21:39:11

@diggerdriver: Szóba sem hoztam azokat akik nem mentek el szavazni, nem rájuk alapoztam az érvelésem.

Az első sorod szerintem önellentmondásos:
"Nem. Azt csinál amire törvényileg felhatalmazást kap. Törvényesen megtehették amit tettek? Meg."
Nemmel kezded, aztán igennel fejezed be.

Ha azt gondolod, hogy pusztán az legitimál bármit hogy megszavazták a parlamentben, akkor szerintem tévedsz. Ez csupán egy formális, jogi természetű felhatalmazás, de ettől még lehet politikailag vagy demokrácia szempontjából illegitim. Pl. megtehette volna fidesz hogy felviszi a parlamentbe jutási küszöböt olyan magasra, amit csak egyedül ő tud megugorni, és akkor nem kettő, hanem három harmada, azaz 100%-a lenne a parlamentben. Teljesen "törvényesen", ha csak úgy nézzük hogy törvényesen megszavazzák.

Nézd nem akarok vele szavakon lovagolni, meg kergetőzést játszani veled. Az van, hogy a demokrácia - igen sokak, milliók tévedésével szemben - nem azt jelenti hogy királyt választunk 4 évre, aki 4 évig élet-halál ura, megszavaztathatja magának az első éjszaka jogától kezdve bármit és akkor az tök legitim, törvényes. A demokrácia lényege az arányos népképviselet, a hatalmi ágak egyensúlya, a folyamatos kontroll a hatalom felett, és az is, hogy a hatalom nem élhet vissza a hatalmával. A kirívóan aránytalan választási rendszer megszavazása épp úgy hatalommal való visszaélés (és törvényesített csalás), mintha az első éjszaka jogát szavazták volna meg. Antidemokratikus, mert a demokrácia az maga a népképviselet elvét jelenti, a szó maga is ebből ered. A fidesz mögött azonban soha nem volt a nép 2/3-a, a szavazásra elmentek 2/3-a sem volt mögötte soha, tehát nincs és nem is volt soha politikai-demokratikus értelemben felhatalmazása, jogosultsága nagyobb hatalmat kiragadni magának mint amennyi járt volna neki.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.24. 21:47:04

@pamut:
Még egyszer mondom. A választási törvény NEM matek. A másik pedig hogy mindig a VESZTES matekol.
A választási törvény NEM a népről szól. Azokról akik voksolnak. A többi az választási szemszögből nem létezik.
Nem a szívem csücske az Orbán kormány de elfogadom a magyar nép döntését. De másképp is mondhatom ha akarod. Amit főztek egyék meg.

pamut 2016.05.24. 21:51:09

@diggerdriver: Az előző kommentem túl elvont volt, mondok egyszerűbbet: a parlamenti fideszes többség pár hete megszavazta magának, hogy a jegybank alapítványaihoz Matolcsyék által áttolt 260 milliárd "elveszíti közpénz jellegét" - ez a kifejezés egyből klasszikussá vált.

Ez legitim? Frászt az, ez a törvényesített lopás eddigi legtisztább formája volt. Normális országban egy ilyenbe nem csupán belebukna egy kormány, de a párt is örökre eltűnne a süllyesztőben, és akkor a büntetőjogi következményekről még nem is beszéltünk.
Egy percig sem érdemes azt hinni hogy ami Magyarországon van az normális demokrácia.

pamut 2016.05.24. 21:53:41

@diggerdriver: Úgy látom nem értetted meg amit írtam. A magyar nép nem így döntött.

De nem akarok ezen vitázni, meg túl jó ez a poszt ahhoz hogy szétoffoljuk, szóval inkább hagyom. Jó éjt.

gabors 2016.05.24. 22:01:39

@gabors: meg hozzateszem hogy eppen mult penteken adtam be az allampolgarsagi kervenyemet. Most mar tobbet eltem itt mint Mo-on igy gondolom ertelme van hogy allampolgar is legyek...

Hogy itt is tudjak majd elni a valasztojogommal ... errol a ciklusrol mar lekestem remelem nem rajtam mulik majd hogy Trump-bol ne legyen elnok :-)

gabors 2016.05.24. 22:01:43

@diggerdriver: " Törvényesen megtehették amit tettek? Meg."

Ha meg nem akkor hetfon irtak egy uj torvenyt amit kedden megszavazott a parlament es szerdan meg torvenyes lett az ami vasarnap meg nem volt az...

az uj valasztasi torveny alapjan akar 25%-os tamogatottsag eseten is siman 2/3-ot lehet szerezni csak eleg kamu partot kell osszehozni hiszen nincs masodik fordulo minden egyeni korzetet meg lehet nyerni 25%-al is termeszetesen torvenyesen. :-)

gabors 2016.05.24. 22:01:48

@montroyal ( CAN qc): canadaban mindig mas szabalyok voltak most is lehet hivatalosan bevandorolni sokkal okosabbak mint az usa ebbol a szempontbol. Ha mefelelo szakmad van (ha jol tudom van egy lista) beszeled a nyelvet ha a franciat az plane jo es a pontrendszer alapjan mehetsz ... (ingyenelokre ott sincs szukseg gondolom). Arrol nem halottam hogy ha eleg penzed van az OK, de kinek volt Mo-on szocializmusban ilyen merteku penze??? talan meg megvan a valutalapom 100 dollart lehetett talan atvaltani hivatlosan ??

az usa rendszere meg mindig csalad egyesitesen alapulo bevandorlas amit az europai kultura fenntartas miatt alakitottak ki, de mostanaban baromi nagy ongol a dolog mert tavaly pl a bangladeshiek voltak ez elso helyen es az indiaiak a masodikon.. a csaladegysitesben. Egy darabig jottek zsidok is nagy szamban a volt szovjet illetve akkor meg szovjetuniobol

Azon kivul meg rohej hogy 30,000 H1B vizat adnak ki es kb 30,000 politikai mendekkerot engednek be ... vagyis ezrek mennek a tuttira hazassag egy amerikaival ami szinte azonnali bevandorlast jelent (ha ertelmessen csinaljak)

igy jott be a pakisztani terrorista no is aki Calaforniaban gyilkolaszott ... es valoszinuleg igy fognak jonni a kovetkezo evtizedben is.

egy kivetel meg mindig van Kuba... onnan aki szarazlabbal eleri az orszagot automatikusan bevandorlo... jonnek is Mexicon keresztul sokan ... valoszinuleg ezt hamarosan megvaltoztatjak de csak a kongresz tudna megtenni viszont mig Obama van addig mindent elutasitank (embargot is csak a kongresz tudna eltorolni)

33621 2016.05.24. 22:04:47

@diggerdriver: Szerintem a Hajdú Bihariak a hurkások, nem pedig a tirpákok! Te kis tudatlan!:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.05.24. 22:23:14

@33621:
Szerinted. Hogy ti hogyan meccseltek egymás között az a lőtéri kutyát nem érdekli.
Innen dunántúlról mind tirpákok vagytok.

montroyal ( CAN qc) 2016.05.25. 01:03:19

@gabors: ilyen merteku penze
akkor az itteni egyhaz sponzorolt igazabol de 12 k el kellett kuldenem hogy 1 evig biztos megtudjak elni nekik ne keruljek penzbe ezt a lehetoseget nem sokkal utanam eltoroltek a penz kamatostol visszakaptam 1 ev utan es kozben is adtak hogy vegyek autot munkaba jarni ... repjegyeket orvosit is fizetnem kellett .. a jegyzokonyvbe a kovetsegen beleirtak es en alairtam hogy nem fogok segelyre menni es minden munkat elvallalok ... akkor igy ment .. ja es nekem is csak valuta alapom volt, de 2 evig voltam Bécsbe .. tudjatok cigi , orosz pezsgo, kaviar barackpalinka, nerobol , stb ..

Bal 2016.05.25. 02:46:36

@BL4:

Kicsit átsüt a kocka az írásodon, minden bracket a helyén van. :)

Nem hiszem, hogy valójában válaszoltál a "helyes-e végleg elhagyni Magyarországot?" kérdésre (előrebocsátom, szerintem nem is lehet). Annyit írtál, hogy sosem érezted igazán otthon magad ott, és hogy szívesebben élsz ott ahol vagy.

Világos, hogy személyesen neked kint jobb, de mintha itt valami közösségi szempontból morálisan abszolút értelmezést feszegetnél. Azaz ha elmegyek, "megloptam"-e egy közösséget? Tartozom-e valamivel?

Nézhetjük pusztán anyagi oldalról: kifizetted-e az iskoláid, orvosi költségeid? Ki fizeti most a szüleid nyugdíját? De elgondolkodhatunk azon is, hogy tetszőleges emberi populációban csak kis százalék lesz az, aki szerencséje (született intelligenciája, lehetőségei) révén valamilyen menő szakmában tud elhelyezkedni, ami externáliái révén az egész csoportnak nyereséget generálhat. Ha ez a kis szerencsés százalék ehelyett dezertál a populációból, az vajon cserbenhagyás?

Ha pedig igen, akkor hol a határ? Ha valaki nem érzi jól magát otthon, mekkora egyéni szenvedéssel tudja a tartozását törleszteni?

Nem hiszem, hogy ebből az egészből morálfilozófiai kérdést lehet és kell csinálni. Egy ország nem fog szemrehányóan nézni vagy tételes elszámolást benyújtani. Mindenki maga kell egyensúlyba hozza az erkölcsi számláját.

Szerintem ha jól alszol a döntésed után, nem tartozol semmivel. Ha meg nem és kétségeid vannak, akkor meg valószínűleg tartozol. Ezt mondjuk agnosztikus ateistaként mondom, abszolút erkölcsbe vetett hit nélkül. Ha hívő vagy, akkor lehet komplikáltabb is az eseted.

hothead 2016.05.25. 02:57:17

@Golf2:
Evek ota nem irtam ide, de ezek az onkentes (es persze pontatlan) statisztika keszitesek meg mindig mindennaposak, ugy latom (max a felhasznalok valtoznak) - miert csak Angliabol irnak, miert csak IT-sok irnak, miert csak nok irank, sikertortenet-e az angliai mosogatas ill. baby sitter-kedes stb.
A blogot latogato kulfoldon elok nem tekinthetok reprezentativ csoportnak.

A tegnapi poszt az enyem, es annak ellenere, hogy a munkamrol nem irtam, mindossze egyetlen mondatban utaltam csak ra, (kizart dolog, hogy kiszurtad) ennek ellenere fizikai munkat vegzek. Anno egyetemet (is) vegeztem es onkentes munkam is van neha. Akkor most mi van?

Ha meg fizikai munkason az iskolazatlan embert erted, akkor meg is van a valasz a kerdesedre.

BL4 2016.05.25. 04:52:31

@Bal:
Én sem gondolom, hogy lehet egy ilyen kérdésre általános választ adni. Az egyes személyes helyzetek nagyon eltérőek. Nem abszolút iránytűnek szántam a saját válaszomat, hanem csak egy konkrét példának, amely talán elgondolkodtató, és ezáltal esetleg hozzájárulhat egy-egy jó döntéshez vagy megnyugtató indokláshoz, amely mellett aztán jól lehet aludni.

gabors 2016.05.25. 06:45:32

@montroyal ( CAN qc): aha igy mar ertheto.... koszi a magyarazatot akkor nagyon rendesek voltak szegeny kommunista menekultekkle :-)

Canadat szeretem igaz elkovettem egy hibat hogy februrarbe mentem Montrealba !!! na baszott hideg volt. de elobb utobb megyek mert ott van legkozelebb egy Formula 1 futam (lehet lesz majd New Jerseyiben is valamikor

ilyesmi itt is van mikor valaki zoldkartyara szponzoral valakit bizonyiani X osszeget .. persze nem volt gond mert tobbet kerestem mint a felesegem de a szabaly az szabaty

gabors 2016.05.25. 06:45:40

@Bal: "Nézhetjük pusztán anyagi oldalról: kifizetted-e az iskoláid, orvosi költségeid? Ki fizeti most a szüleid nyugdíját? "

AZ hogy ki hova szuletik vagy nem az a szulok "bune" ok vallaltak nem a gyerek ...

Szerintem semmivle sem tartozunk sem az orszagnak sem masnak meg a szuloknek sem!!!

Bocs ha tul sarkitottam ...

Golf2 2016.05.25. 06:59:57

@hothead: Diploma nélkül iskolázatlan az ember?

2016.05.25. 07:17:20

@Bal: Egy, haladóbb szellemű társadalomban (népnél) ez kb. fel sem merülhet, mint kérdés. Kérdezd meg az íreket, hogy hazaárulónak tekintik-e önmagukat, vagy a honfitársaik szerint bárkit is cserben hagytak-e. A magyar mentalitás (gondolkozásmód) olyan szinten defektes tud lenni, hogy az már nem normális kategória. Moralizáláson és a szokásos baromságokon kívül, a kivándorlásról nem sok értelmes dolgot lehet olvasni. Nincsen semmiféle árulás, cserbenhagyás, ez maszlag, és egy olyan illúzióra épít, hogy mi összetartozunk. Érdekes mód ez csak akkor kerül szóba, amikor valakit vissza kell húzni, magyarán önzés. Minden más esetben a széthúzás a jellemző.

Mindenkinek egy élete van, mindenki legyen ott boldog, ahol tud. Az meg szerintem szintén nem lehet kérdéses, hogyha valaki nem Mo.-n érzi jól magát, attól még az országot szeretheti. Csak éppen olyanok a körülmények, vagy az átlagember hozzáállása, ami taszítja. A kifizetted-e már a bkv bérletedet meg egy demagóg duma, lehet, hogy aki kimegy, az több lóvét küld haza, mint amennyit itt egy hónapban keresett. A nyugdíjasokért nem kell aggódni, akinek még akkorra élni fognak a majdani nyugdíjas szülei, azokat "kénytelen" lesz támogatni, ha nem akarja, hogy nélkülözniük kelljen.

Bal 2016.05.25. 10:00:46

@gabors: erre írtuk, hogy ez egyéni. Én például úgy érzem, hogy tartozom a szüleimnek és Magyarországnak is.

Semmi baj azzal, ha te nem. Csak légy következetes majd, és a gyerekeidtől se várj semmit. És remélhetőleg a szüleid sem várnak tőled semmit, szóval nem fognak csalódni.

Bal 2016.05.25. 10:15:36

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

"lehet, hogy aki kimegy, az több lóvét küld haza, mint amennyit itt egy hónapban keresett"

Lehet - ettől még az egyénnek érdekes a kérdés, hogy ő konkrétan megteszi-e azt, amit elégnek lát.

Nekem pl. a magyarországi felsőoktatásom önköltséges szakon úgy 8-10 millió forintba fájt volna. Nagyjából fél évet adóztam otthon, a diplomáimmal pedig egy másik országot gazdagítok.

Szüleim nyugdíját jelenleg más kortársaim adójából fizetik otthon. Akik nem voltak elég szerencsések vagy képzettek ahhoz, hogy elmenjenek.

Szüleim mellett pedig nem tudok ott lenni, amikor szükségük lenne rám. Sok rokonom él otthon, akiknek mikroszkopikus mértékben, de rosszabb lett azzal, hogy én elmentem.

Ráadásul én választhatok: megvan az anyagi biztonság, nem kényszerből vagyok kint.

Engedd már meg nekem, hogy kicsit rosszul érezzem magam.

Badeni_lakos 2016.05.25. 11:43:34

@Bal: "...Akik nem voltak elég szerencsések vagy képzettek ahhoz, hogy elmenjenek.
"
És / vagy akik a Szívükre hallgattak, az emocionális tényezőkre:
- család, barátok, barátnő, barát, stb. miatt (kapcsolatok)
- az "otthonuk" iránti kötődés miatt. Ahol felnőttek, azt érzik csak igazán magukénak.
- és beilleszkedtek, és nagyon jól kialakítottak már mindent...

így aztán itt adóznak, élik életüket beletemetkezve a munkába, és más politikai, vagy korrupciós témákkal már nincs idejük és erejük foglalkozni.

2016.05.25. 12:13:36

@Bal: Ez egy erdekes dolog, hogy ki mit var el es kitol. Te voltal az, akivel Magyarorszag individualizmusarol beszelgettunk, nem? En abszolut ertem a dilemmaidat amugy, ugyanakkor megis ugy tunik, hogy tobb elvaras van az egyen fele a kozosseg reszerol, mint forditva, ezt most nem negativ dolgonak ertem, vagy ilyesmi, csak elgondolkodtatoak ezek a belso konfliktusok amikrol neha megnyilvanulsz :)

Ugy ertem, az valo igaz, hogy a magyarok tenyleg rendkivul individualistak, ugyanakkor a kozossegben megiscsak *rengeteg* az elvaras, es raadasul az intolerancia azok irant, akik nem felelnek meg. Ez utobbi foleg irtozatos karokat tud okozni, foleg, hogy a kozosseget alkoto egyeneknek mind hatalmas individualista egojuk, es sajat kulonbejaratu elvarasaik vannak a masikkal szemben, tehat valaki (egymas) mindig valamennyire utalva van, mert nem olyanok, amilyenek szerintuk lenniuk kell, ebbol aztan lesz tobbmillio megnemertett, serult, lelkibeteg ember (akik aztan kivandorolnak es ide kuldik a terapias irasaiakat, vagy otthon maradnak es onnan kommentelnek szepeket. :D)

Ugy ertem, egyfelelol valamennyire nyilvan jogos megkerdezni, hogy visszafizetjuk-e a tandijat, vagy kifizetjuk-e a szuleink nyugdijat, de akkor a kozossegtol is kerjuk szamon, hogy ok kifizetik-e az okozott anyagi kart a csaladon, meg a terapiat, es, ha szembeallitjuk a ket osszeget egymassal, akkor vajon ki jon ki rosszabbul, vagy jobban? :D

Felem a szuleim nem tamasztottak semmilyen elvarast, nekik minden jo, amit en csinalok, es, bar mar felnott vagyok reg, meg mindig oket bantja, hogy nem tudnak nekem segiteni, persze en meg inkabb nekik szeretnek, en ettol meg nem vagyok elkenyeztetett vagy felelotlen, nagyon is a szivemen viselem a sorsukat es nagyon szeretnem jobba tenni az eletuket. Egy normalis csalad, vagy egy tagabb kozosseg szerintem akkor mukodik, ha az, hogy osszetartozunk, nem elvarasokhoz, feltelelekhez kotott, hanem abszolut alap, es mindenen felul all, es nem az van, hogy mindenki egyutt, kiveve a masikokat, meg a joskapistat a bognar utca 3/c-bol meg a rohadek zsigulist a masodikrol.

Vagyis roviden: ez egy ilyen ketiranyu dolog. Nem vagyok hippi, es tisztaban vagyok vele, hogy nincs olyan kozosseg, amiben mindenkinek fizikailag jo, de egy absztrakt, mentalis hely jarhatna legalabb a kozosseg minden tagjanak, es akkor abban nem is lesz kerdes, hogy az egyen mit ad vissza bele. Amig viszont nem igy mukodik, addig nem biztos, hogy feltetlenul erdemes ezen szorongani, de ha a teny, hogy ezen szorongsz, mar megbizonyosit teged a sajat lelkiismereted letezeseben, es ez a teny paradox modon megiscsak megnyugtat valahogy, akkor mar megerte. :D

2016.05.25. 12:28:51

@Bal: Ne haragudj, de ez annyira magyaros ez az agonizacio meg szamolgatas hogy kinek mennyivel tartozol, ki fizeti a szuleid nyugdijat stb. Sok embert ismerek akik mas orszagba koltoztek vagy terveztek koltozni mint ahol szulettek, soha senkiben meg csak fel sem merultek ilyen kerdesek. Pont most van a csaladomban egy nyugat-europai erettsegizo fiatal, aki masik orszagba fog egyetemre menni mint ahol az elmult 18 evet toltotte. Ezt lazas tervezgetes elozte meg, az egesz csalad kutatta a kulonbozo szoba joheto orszagokat es egyetemeket, erosen gondolkodtak pl. Skandinavian ahol nem kell tandijat fizetni, aztan megis mas lett a befuto. Egy percre eszebe sem jutott senkinek hogy jajj, ki fizette az eddigi iskolaztatast, mi lesz szegeny skandinav adofizetokkel akiknek a penzebol finanszirozzak arrafele az egyetemeket, ki mennyi adot fizetett, ki fogja kinek a nyugdijat fizetni, mi lesz szegeny szulokkel elhagyatottan stb. Az erdekel mindenkit hogy hol fogja magat jol erezni a fiatal, hol talal jo szinvonalu egyetemi kepzest, stb. Semmi vilagfajdalom meg agonizacio.

Narina 2016.05.25. 12:42:35

@mojyo: Hejjjj, de almos vagyok en ehhez! Alapbol adom a +1, de vegen ugy megtetszet kuszalni a mondatott, hogy Nagy Sandor inkabb kifordult volna az ajton, a materializalodik ez a mondat csomo formajaban.

Badeni_lakos 2016.05.25. 14:48:09

@BL4: Nagyon jó írás, lendületes is, meg bátorító is. Az életünk valóban egy csuda lehet, ha azzá formáljuk.

De:

"...a párthűségtől és személyes kegyektől függő boldogulásnak a széleskörű elfogadottsága."

Ez nem igaz szerintem a Magyaro.on élő magyar emberekre. Hogy miért tűnik neked mégis elfogadottnak? Mert a hétköznapi emberek annyit dolgoznak, túlóráznak, hogy Nincsen erejük meg idejük már a nap végén, hogy a "párthűséggel" meg "kegyekkel" foglalkozzanak. Ugyan már! A munkába ez a kevés itthon (belföldön) dolgozó ember 199% ig bele van temetkezve.

"Ma már menekülnék. De Magyarország jövője nem az én problémám. "

Dehogy nem a Te felelősséged is! Tudod miért? Mert ha mi nem teszünk ellene, (magyar állampolgárok) akkor ki fog? Senki sem fog!!! Ezért is voltak a pedagógus tüntetések... csak nagyon szoftosak voltak. Franciaországban ilyen helyzetre sokkal radikálisabban reagálnak az önszerveződő tüntetések.
És miért? Mert a francia hagyományok, és az állampolgárok sokkal több tartalékkal rendelkeznek, mint idehaza stb. stb.

Mégis: Szerintem Nincs kifogás! Figyelj, ha mi nem teszünk ( Mi = én + Te + ő + Mi + ti + ők ) a "kegygazdálkodás" és közösségi pénzek kilopása ellen, amit mind a két oldal (jobb és a nem-is-létező bal oldal) elkövet a magyar társadalom ellen, akkor kérlek szépen :
Nem is fog itt semmi sem épülni a te értékeid mentén.

Namost, te már kint élsz NYC-ben. Onnan csak annyit lehetne tenned, hogy összeszerveznél sok ilyen elkötelezett értelmiségi emberkét, hogy valahogy, valamit Tegyetek is már a "magyar ugaron" különben csak a muhar, meg a gaz, ami "altat, befed"
pont ami most van.
"s egy kacagó szél suhan el a nagy ugar felett"
amit ne várjunk már meg! És ez a Mi felelősségünk! ennyi.

Bal 2016.05.25. 15:05:33

@Mirjam2: nézd, ha nekem is az lenne a kérdés, hogy költözzek-e Svájcból Svédországba, csak röhögnék ha valaki moralizálni kezdene ezen. Mindkettő kőgazdag ország, ahol eggyel több vagy kevesebb PhD igazán nem oszt vagy szoroz, csodálatosan jól működő intézményekkel, erős középosztállyal és a rájuk támaszkodó erős demokráciával. Kiegyenlített populációs transzferrel brain drain nélkül, ahol ugyannyi esélye van annak, hogy egyszer visszaköltözöm mint annak, hogy nem. Ha le tudnának mondani a népviseletükről, holnap egy ország is lehetnének, észre se vennék.

De ugyanez ráhúzható Magyarország és Nyugatra is? Otthon tényleg annyira jól működik minden, hogy nem kéne el a segítség? Hol számít jobban a hiányod, hol lehet nagyobb impaktod? Hol tudsz a legtöbbet hatni arra, hogy a dolgok jobb irányba menjenek?

Semmi világfájdalom nincs ebben. Pláne semmi nem magyaros. Ha valaki kis indiai faluból százezerből egyként megcsinálja a szerencséjét külföldön, és egyhavi fizetéséből az összes éhező gyereket meg tudná etetni a falujában, akkor szerinted legjobban teszi, hogy vissza se néz? Amellett lehet érvelni, hogy nem várható el több felelősség a sajátja, mint bármelyik éhező falu iránt, de hát mindenkinek egyszerre nem tudsz segíteni. Ha pedig ki kell választani valamit, akkor már miért ne a szűkebb környezeted?

Elgondolkodtál már azon, miért jótékonykodnak a milliárdosok, noha építhetnének maguknak még nagyobb luxusyachtot is helyette?

Badeni_lakos 2016.05.25. 15:57:03

@Bal: Nagyon-nagyon igazad van!! Itt a lényeg:
" és egyhavi fizetéséből az összes éhező gyereket meg tudná etetni a falujában, akkor szerinted legjobban teszi, hogy vissza se néz?"

A másik pedig ehhez: Andrew Carnegie, USA philanthropist, a XX. sz. fordulóján világ leggazdagabb embereként eladományozta Dollármillióit. Aztán még egyszer milliomos lett, és Azt is eladományozta!!!
Namost idehaza nem adományozni kellene, hanem a teljes vezetői klientúrát ellenőrizni kellene, hogy ne lopjanak, ne bőséges megélhetést lássanak a politikában...

Bár nem tudom Donald Trump ezzel hogy van? Vagy hogy lesz?
( Ő aztán nagy zsivány... lehet hogy Orbánnal egymásra találnak a zsiványságban. )
( Trump milliárdos volt, elveszítette az egészet, aztán 1,5 év múlva Újra megcsinálta az egészet, Sőt még több $ milliárdot! azért ez nem semmi, egy Szorgos törekvő szabad versenyes amerikai ingatlanos ;) és üzletember! Na de Philantróp -e szíve mélyén? :)) hát ha valami neki megéri, akkor megéri! :D talán az lesz ő is :D

Kivancsi 2016.05.25. 17:00:57

kb 1 evvel ezelott 100%-osan megertenem a posztolot de az elmult 1ev tortenesei es migraciok miatt mas oldalrol is lehet vizsgalni az eletet!?

"Kifejezetten hazafias érzelmek számomra sosem léteztek, logikusan végiggondolva marhaságnak tartom az ilyesmit. De ha őszinte szeretnék lenni magammal, nem tudhatom, nem állnék-e kicsit másként a dologhoz, ha olyan környezetben növök fel, amelyet igazán magaménak érezhetek, és ahol nem kell a békesség kedvéért gyakran titkolnom a világnézetemet, bizonyos értelemben az identitásomat"

a vilagnak pont ilyen gyokertelen minnel kisebb vagy inkabb nem letezo identitasu, befogadasra hajlamos masszara van szuksege.....

hogy ez a jovo? hogy ez jo lesz? ki tudja?
mi mar nem fogjuk megtudni, hogy ez-e a joirany?
vagy csak az emberiseg zsakutcaja lesz?

WLaci 2016.05.25. 17:01:01

Remek írás, gratulálok a szerzőnek!!

gabors 2016.05.25. 18:23:22

@Badeni_lakos: "Trump milliárdos volt, elveszítette az egészet, aztán 1,5 év múlva Újra megcsinálta az egészet, Sőt még több $ milliárdot! azért ez nem semmi, egy Szorgos törekvő szabad versenyes amerikai ingatlanos ;) és üzletember! Na de Philantróp -e szíve mélyén? :)) hát ha valami neki megéri, akkor megéri! :D talán az lesz ő is :D "

ezt a meset honnan vetted ??? Trump MASOK penzet jatszotta el kb negyszer !!! ennyiszer ment csodbe ugy hogy nem keves neki dolgozo vallakozo es ceg egy petakot sem kapott ... csalt egesz eleteben ... tokeletes masa a mai Mo vallalkozok tobbsegenek.

Ja es nem semmibol indult am !! apja az akkor New York egyik legnagyobb vallalkozojoa oriasi politikai befolyassal .. az egyik legjobb iskolakba jart

Azt nem mondem hogy nem okos. Mert masok penzet megkaparintani azt jol tudja Trump University jo kis pelda erre.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2016.05.25. 18:42:07

@gabors:" Mert masok penzet megkaparintani azt jol tudja Trump University jo kis pelda erre."

Igy van, perlik is szepen emiatt. www.nbcnews.com/politics/2016-election/trump-university-lawsuit-will-go-trial-ny-judge-rules-n562816

Bal 2016.05.25. 18:50:26

@mojyo: igazad van, ez kétirányba kell működjön. Nekem csoportnyomás ellen elég jól bevált Lesarom© tabletta, de tudom, hogy sok ember kevésbé immunis a bűntudatkeltésre.

Nagyon sok ilyen embert láttam itt Angliában, aki az otthoni terhelő környezet elől menekült : elvált anyuka aki rátelepszik ajnározott gyereke életére, mikor jön már az unoka, lesz tisztességes munkád, életed, feleséged, férjed, családod ... aztán a gyerek persze sikítva menekül, amihez kénytelen sztorikat kitalálni hogy utálja a politikát, mert azt mégse mondhatja meg, hogy képtelen volt elviselni az anyját. Na nekik tényleg nem szabad hazamenni ha élni akarnak, bár mostanában már az is előfordul, hogy az ilyen mama egyszerűen kijön a gyerek után.

Ez se magyar specialitás egyébként, a klasszikusan egymásra utalt társadalmakra jellemző ez a közösségi elvárás. Kínai kollégám olyanokat mesél, hogy ehhez képest nálunk hűvös skandináv viszonyok vannak.

2016.05.25. 19:36:26

@Bal: Ooo... En is szoktam 'jotekonykodni' meg onkenteskedni, ennek semmi koze a temahoz. Sok embert ismerek akik szegeny orszagokbol vandoroltak ki, igazan szegeny orszagokbol, nem olyanokbol mint Mo. Sehol nem csinaljak ezt a dramat hogy hazaarulas, meg ki fizette az oktatasodat, stb. Mindenki ott el ahol akar vagy ahol tud, nem kell ezt tulkomplikalni. De persze lehet ezen agonizalni, ha valaki ettol jobban erzi magat.

Badeni_lakos 2016.05.25. 19:41:34

@gabors: Tökjó hogy ezt a kommentet beírtad! Mert
1.: megmondom őszintén, nem olvastam utána, egy ingatlanos haverom mesélte. De most utánaolvasok!
2.: Rájöttem vmire! Ez pusztán nézőpont kérdése! (Tök mind1 hogy "4* becsődölt úgy, hogy eljátszotta mások pénzét" , vagy h a saját pénzét is azzal együtt elbukta...) Ő maga csak visszatért, mint a "Tough Guy, akit nem lehet kiejteni.
Valahol ez, hogy visszatért a nulláról, ez ad neki egy olyan domináns képet, amivel Hillary nem tudja felvenni a versenyt. Sikeres, nagydumás üzletember. Magabiztos, Pofátlan, Gátlástalan is. Bomba szlovén nője van... micsoda Hype van körülötte!! egész Amerika ő rá fókuszál! ez a Nyerő kombináció!!
Vagy ő, vagy érvénytelen szavazás.
És szeritem ő is éppúgy "erőből" fog politizálni... és tárgyalni is. Hiszen a vérében van!

2016.05.25. 19:45:01

@Bal: Értem. Az biztos, hogy én nem fogom megmondani, hogy te mit érezz, meg mit ne. Neked kell tudnod.

"Nekem pl. a magyarországi felsőoktatásom önköltséges szakon úgy 8-10 millió forintba fájt volna. Nagyjából fél évet adóztam otthon, a diplomáimmal pedig egy másik országot gazdagítok."

1 pont neked, habár ha nagyon belemennék, ez is lehetne demagóg szöveg. Mint amikor vissza akarják hozni a külföldre költözött orvosokat meg embereket a jóindulatú honfitársaink. Mert ugye nem a probléma okát kellene kezelni, hanem azokat kell visszahúzni (általában csak pofázás szintjén, mivel az a legkönnyebb), akik a problémát a saját módszerükkel oldják meg, például lépnek.

"Szüleim nyugdíját jelenleg más kortársaim adójából fizetik otthon. Akik nem voltak elég szerencsések vagy képzettek ahhoz, hogy elmenjenek."

Erről nem te tehetsz, semmi közöd ahhoz, hogy a gondoskodó magyar állam illúzióját még mindig fenntartják a politikusok, mert ebből is politikai előnyt tudnak kovácsolni saját maguknak. Változni akkor fog a jelenlegi rendszer, ha már nem lehet tovább pénzelni. De bizonyára az még elég messze van. Láthatod, hogy még nem rohadt szét elég az eü. meg az oktatás ahhoz, hogy esetlegesen a populista szar dumán kívül tegyenek is valamit a megoldás érdekében. Az nem cselekvés, hogy valamelyik bohóc államtitkár-helyettes nyilatkozik egy olyat, hogy már folyamatban van a probléma megoldása. Aki ezt elhiszi, az tényleg egy hülye, és fogalma sincsen arról, hogy mekkora gondok vannak valójában. Persze akit nem érint (még), az le is szarja.

A külföldi munkavállaláshoz nem szerencse kell. Szerencse a lottó ötöshöz kell. Dönteni kell. Akarod-e, vállalod-e az árát, hajlandó vagy-e bevállalni az ismeretlent, a szokatlant. A komfortzóna miatt erre a legtöbb ember nem hajlandó. A képzettség abban az esetben igaz lehet, hogyha valaki az iskolás évei alatt olyan nyelvoktatás kapott, amit kint is tud használni. Mivel kint pont a legtöbb esetben nem a papírod számít, hanem a valódi tudásod, ezért még azt is megmerem kockáztatni, hogy a mi papírországunkhoz képest jóval alacsonyabb képzettségű is lehetsz, nem kell mindenhez diploma. Ha nem volt/nincsen remek nyelvoktatás (ami bizony szerencse kérdése is), akkor marad a kőkemény nyelvtanulás, ha az illető megtudja engedni magának a nyelvtanárt.

Erősen túl van misztifikálva ez a külföldi munkavállalás. Nyelv kell, pénz addig (amíg nem találsz munkát, legalább ne halj éhen), és borzalmas méretű flexibilitás, és persze rengeteg bátorság. Önismeret sem árt, meg akaraterő, hogy ne adja fel az ember az első komolyabb kudarcnál. Manapság már a pénz sem akadály, több tíz, ha nem több 100 cég foglalkozik külföldi munkavállalással, csak nyelvet várnak el. Jó, lehúznak, de hát valamit valamiért. Manapság már csak akarat kérdése, hogy akarok-e dolgozni kint, vagy sem. Vannak olyan tényezők, amikor nem tudsz elmenni, azt is látom és értem.

"Szüleim mellett pedig nem tudok ott lenni, amikor szükségük lenne rám. Sok rokonom él otthon, akiknek mikroszkopikus mértékben, de rosszabb lett azzal, hogy én elmentem."

A te döntésed volt, ha neked is rossz emiatt, miért vagy kint?

"Ráadásul én választhatok: megvan az anyagi biztonság, nem kényszerből vagyok kint."

Akkor főleg miért vagy kint. :)

2016.05.25. 19:48:04

@Badeni_lakos: "így aztán itt adóznak, élik életüket beletemetkezve a munkába, és más politikai, vagy korrupciós témákkal már nincs idejük és erejük foglalkozni."

Nincsen ezzel semmi gond. Csak elvárni se várják el, hogy majd más, helyettük kikaparja a gesztenyét. Vagy együtt, vagy sehogy.

2016.05.25. 19:48:59

@Bal: Az igaz, hogy az egymasrautalt tarsadalmakban ez a csaladban meginkabb igy van, nekem is van kinai ismerosom. Ami erdekes a magyar viszonyokban azonban, hogy ezek az elvarasok total vadidegenekkel szemben is leteznek, nem csak a csaladon belul, sot. Egy ilyen kozegben pedig nemcsak a csaladban letezni nehez, hanem vallalkozni, erteket letrehozni, vagyis csupa olyasmiket csinalni, amikkel "tenni lehet az orszagert". Mert miert ilyen, miert nem masmilyen, kinek kell ez, mi a jo ebben, miert nem olyan, stb. Ha megjelenik valami cikk valami vilaghiru magyar mittudomen akarmirol, mondjuk etelszobraszrol, akkor ennek mi ertelme van, ez mikor fogja visszafizetni az oktatasara a penzt, miert nem csinal valami "rendes" munkat. A fel orszag annak sem tudott orulni, hogy a magyarok kijutottak az EB-re, mert mi ertelme van, ugyis kiesnek, stb.

Azt persze nem tudom, hogy mennyire magyar specialitas ez, es mennyire van jelen mashol, a multkori beszelgetesben mondtad, hogy fura, hogy a magyarok a sok vesztes meg elbukott dolgokat unneplik a nemzeti unnepen, szerintem meg nem is a vesztes dolgok a furak, hanem, hogy sose egyutt szivas volt, hanem csak az egyik resz vesztett a masikkal szemben, vagyis nem nagyon van ilyen egyben erzes. Szoval ketlem, hogy sok olyan hely van meg a vilagon, ahol ennyire az alapoktol kezdve nincsen kozos megegyezes, semmilyen ertekrol. Ez pedig rendkivuli modon le tudja meriteni az embert, es ezt nem biztos, hogy mindenki ujra be szeretne vallalni, hiszen valoszinuleg egy csomo ilyen napi onigazolasos harcban helytallt, amig az adofizetok fizettek neki az oktatasat meg az orvosi kezeleset, tehat a szamla egal. :D

Pepibubó 2016.05.25. 20:35:20

Csodálatos és megdöbbentő élmény volt számomra ez az írás. Ugyanis olyan, mintha a tér és az idő egy másik síkjában én írtam volna. Sokszor elképzeltem, mit gondolnék, ha ezt, vagy azt tettem volna ennyi és ennyi éves koromban, ha oda születtem volna, mit gondolnék, és így tovább! És akkor egyszer csak itt látom leírva...
Majdnem megkönnyeztem magamat, hogy nem csupán álmaimban, hanem tényleg létezik az az élethelyzet, amiről én már örökre lemaradtam...
Pedig ezzel az egy mondattal - és ez az egyetlen ilyen - nem értettem egyet: "Kifejezetten hazafias érzelmek számomra sosem léteztek..." Számomra léteztek, nagyon is. Csakhogy most - mivel az összes többi mondat a szívemből szólt - sokkal inkább gondolom, mint eddig bármikor, hogy ezzel az egy mondattal összefoglalt része a létemnek önámítás volt. Amikor ötvenhatos, egykori hősök képesek "megmagyarázni" maguknak és a köznek a 2010. óta történteket.

gabors 2016.05.25. 20:35:31

@Badeni_lakos: "Valahol ez, hogy visszatért a nulláról,"

Megint ez a mese a nullarol meg visszajott ...

Akkor miert nem mutatja meg mondjuk az elmult 5 ev adobevallasait? Lassuk illetve lassak azok akik majd szavaznak!

Valoban elnoki kvalitasok ezek "nagydumás üzletember. Magabiztos, Pofátlan, Gátlástalan is. Bomba szlovén nője van."

Az hogy sikeres uzletember azt csak Trump allitja (nem mondom hogy szegeny). Egyes szamitasok szerint ha az apjatol orokolt penzt bankba tette volna most joval gazdagabb lenne szoval kerdeses a sikeresseg.

Mar az egesz valasztasi kampanya egy uzlet kolcson adott maganak amibol a sajat uzleteit fizette ki (repulo, hotelek mindefele rendezveny szervezo cegek) most meg a RNC-tol kappott penzbol a kampanya vissza adja neki a penzt DE azzal kampanyol hogy self-funding ...

Sajnos amerikaban is igaz hogy sokat dolgozo kisember nem latja hogy pont a Trump felek miatt

mivel utanna olvasol mint irtad, keress ra hogy illegalis lengyel munkasokkal epitette egyes projecteit, szinten hogy a modell cegenel micsoda kizsakmanyolas volt, vagy keress ra hogyan semmizte ki az elozo felesegeit ... az hogy csalta is oket az mar nem is erkolcsi kategoria

Nagyon sajnalnam ha egy ilyen karakterbol elnok lenne, de akar ez is megtortenhet.

DieNanny CH 2016.05.25. 20:42:35

@diggerdriver:

"Nagyon nehéz a határt meghúzni.
Zolika a te munkád fizikai munka? Vagy az enyém?"

Hát, ez az! Úgy 10 éve voltam valami ingyenes életmód-tanácsadáson, és amikor a kérdőíven rajta volt a kérdés, hogy fizikai vagy szellemi dolgozó vagyok-e, megkérdeztem a tanácsadót. Ő csak kicsit gondolkodott, aztán azt mondta, egy óvónő fizikai dolgozó...

:-)

DieNanny CH 2016.05.25. 21:05:24

"Előbb-utóbb viszont el fognak fogyni a számunkra érdekes látnivalók, és ha néhány évtized múlva az idősebb generáció sem lesz velünk, nemigen megyünk majd oda többet, nem lesz miért."

Elfogyni???????

2 hete Észak-Balatonon voltam 5 napot. Minden napra terveztem több programot is, és még a századrészét sem láttuk annak, amit meg lehetett volna nézni.
Van pl Keszthelyen egy modellvasút, ami a 3. legnagyobb Európában.
Vagy van egy csak és kizárólag csigaházakból épített a világon egyedülálló Országház-makett - 4,5 millió darabból áll...

Én attól félek, a maradék életem sem lesz elég, hogy mindent megismerjek Mo-on...

Május 40. 2016.05.25. 22:04:29

Alig tisztelt posztoló, én két okból is örülök, hogy elhúztál, és a hozzád hasonlók elhúztak végre innen. Az egyik, hogy tisztul az ország. A másik, hogy 4 gyermekem lassan felnőtt lesz, és a sok-sok itthon hagyott, elértéktelenedő ingatlanotokhoz sokkal olcsóbban tudnak hozzájutni. Nem akarod magaddal vinni néhány cimbidet is? Jó lenne!

Határátkelő 2016.05.25. 22:06:04

@Pepibubó: Nem teljes értem, mit nem engedtem be, ott van 20:35-ös időponttal.

Határátkelő 2016.05.25. 22:06:41

@Pepibubó: Gondoltam, elég egyszer... (az elsőnél későn vettem észre, azért elnézést.)

plutonic 2016.05.25. 22:53:20

Kivalo cikk, sok hasonlo erzesemet megfogalmaztad benne, amelyre en nem voltam kepes.. En is fiatal felnottkent hagytam el Mo-t es en is NYC-ben telepedtem le hosszu evekre.
Sok sikert a tovabbiakban is!

plutonic 2016.05.25. 22:53:33

@Bal: Ertem, hogy mit probalsz kozolni, igazad is van, de hadd irjam le az en tapasztalataimat.
En megprobaltam visszaemigralni Mo-ra, tobbszor is, egyszer sem sikerult es ennek egyetlen oka volt: elegem lett azt hallanom, hogy "ez nem Amerika, itt maskepp mukodnek a dolgok".

Pepibubó 2016.05.25. 23:35:37

@Határátkelő:
Köszönöm, hogy beengedted. Bár igazán nem a magam szórakoztatására írtam, hanem még mindig inkább közérdekből. Az első szöveg elküldés után több mint egy óráig nem jelent meg, akkor írtam a következőt és akkor jelent meg percekkel később. Aztán mostanra a második is, a láthatóan személyesnek szánt üzenetemmel együtt. Nagy kérés lenne, hogy ezt a másodikat szedd ki? Ugyanis a benne szereplő email címet csak neked szántam, a nagyobb nyilvánosságnak nem. Köszi előre is!

Komment Terasz Podcast 2016.05.26. 09:01:58

nagyon jól járt a posztoló, szakmai és anyagi szempontból is. hogy ez az élet célja - mármint a szakmai és anyagi jólét? kinek igen, kinek nem.
valamiért mégis úgy érzem, hogy az ilyen sztorikról nekünk itthon-maradottaknak nem is kellene értesülnünk. miért? mert a posztoló nyilván perfekt angol, rokonai barátai sincsneek már itthon, ahogy írta - tehát lenne kivel beszélgetni ezekről kint is. mégis, ő valamiért vadidegen magyarokkal közli ezt. miért? mármint angolul is: WHYYY?!
:D

DieNanny CH 2016.05.26. 10:29:52

@plutonic:

Hasonlót hallok én is, pedig nem is próbálok visszaemigrálni Mo-ra:
"Ez nem Svájc, itt másképp működnek a dolgok!"

:-(((

tableno 2016.05.26. 10:33:00

@Komment Terasz Podcast: Hihetetlenül eredeti és frappáns gondolatok, most jól megaszontad nekünk, hazátlan disszidenseknek! Kádár elvtárs büszke lenne rád! :)

tableno 2016.05.26. 10:34:30

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Amire az adekvát válasz: "igen, ott működnek!" :)

plutonic 2016.05.26. 13:43:38

@Komment Terasz Podcast:
Tenyleg nem erted, mirol szolt a poszt?

Gery87 2016.05.26. 13:44:04

@Kivancsi:

Ki-bevándorlás, népvándorlás mindig is volt, ahogy új népek, nyelvek, kultúrák, identitások is születtek és tűntek el...
Ez természetes folyamat önmagában, ami nyilván nem jelenti hogy az okok mindig pozitívak!

A kérdés hogy ki bírja tovább:)
Mennyire tud a tagjai számára hosszú távon vonzó és prosperáló lenni egy közösség.

A magyar most vesztésre áll a harcban...egy sikertelen, elszegényedő, elöregedő, gyermektelen, tehát önmagát reprodukálni is képtelen haldokló identitás....számbelileg és területileg is csökken.

(Az más kérdés hogy a reprodukcióban a nyugat is vesztésre áll, és máshonnan pótolja a tagjait - amíg tudja - ezt nevezhetjük sikernek DE ami az alapnépesség cseréjével, keveredésével jár és végső soron megváltoztatja azt.
Hogy most ez jó e vagy sikernek könyvelhető e el...jó kérdés.)

Nem mondom hogy ez jó, mert közvetve mindenkit érint aki itt lakik hogy nincs gyerek, sok az eltartott, az öreg, a beteg, a mentálisan leszedált, inaktív stb.....
Aki tud elmegy és és egy másik sikeresebb közösség tagja lesz, és így az utódai is...

-Igaza van annak aki azt mondja hogy minek nyűglődjön egy átlagember egy ilyen haldokló kultúrában, társadalomban ami minden téren sikertelen...

-Meg igaza van annak is aki azt mondja hogy az ere adott válasz (gyermektelenség, kivándorlás, apolitikus beállítottság) pusztító.

Talán annak van a legkevésbé igaza aki be akar zárni mindenkit hogy közösen szenvedjünk...mert: az nem változtatja meg az okot amiért sikertelen - és kivándorlásra, identitás váltásra ösztönző - a közösség!

Akinek az a válasza egy problémára hogy elmegy (ami sokaknak az egyetlen lehetősége), attól ne várjuk hogy itt maradva (marasztalva) majd változást hoz a "nyugatias" eltérő beállítottságával, meg majd aktív lesz közéletileg!
(ez nem bírálat, a legtöbb ember ilyen...csak élni akar és hagyják békén...a "teher alatt nő a pálma" itt nem áll meg).

tanato 2016.05.26. 13:49:32

@Gery87: Ezt lájkolom,ez tényleg jó komment,egyetértek.Mi magyarok a népvándorlásban abszolút vesztesek vagyunk,jelen helyzet szerint.

Narina 2016.05.26. 14:26:55

@Mirjam2: Nagyon ugy tunik hogy sokban egyet ertunk! Ismet adom Onnek a pontot +1!

Narina 2016.05.26. 14:32:29

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: Hm ez mar nekem is szoget utott a fejembe! Teszem azt, ha valaki elegedet es boldog egy helyen, mert nyilatkozik kisse keseruen, esetleg mert nem megy haza, ha nincs kulonosebb oka ra, hogy kin maradjon! Azonban ez a kerdes mar az O belugye!

Gery87 2016.05.26. 15:04:04

@tanato:

Már az elmúlt évszázadok bevándorlásaival is vesztesek voltunk hosszútávon!
Az állam nyert rajtuk, egy ideig sikeresen integrálta is őket...de maga a magyarság kiszorult ill. asszimilálni sem tudta többségüket...ez is sikertelenség, már vagy 500 éve.

Badeni_lakos 2016.05.26. 15:11:27

Rájöttem ma vmire! A cikk hatása alatt.

Hogy mi az oka a Túl nagy a szakadéknak Ausztria és Magyaro. között!!

>> az, hogy Hegyeshalom / Sopron után a határ túloldalán már a hatalmas Német nyelvterület és egységes attitűd következik.

És nincs átmenet!!

Egy kis átmeneti tartomány kellene, ahol magyarul & németül is beszélnek, a politikai / vezetési attitűd német, de a nyelv már magyar is.

És a kis hipotetikus tartomány adhatna útmutatást Magyaro.nak.
és jobban rá lennénk kötve Európára.

Ahá! Ezt kéne megcsinálni! A GYSEV mentén mondjuk...

Gery87 2016.05.26. 17:40:50

@Badeni_lakos:

Volt már német vezetés (Habsburgok) magyar lakosság felállás...
Nem ez az ok.
Útmutatás most is van: negatív is pozitív is...

(amúgy elég gyerekes elképzelés, már megbocsáss..)

Badeni_lakos 2016.05.26. 20:23:58

@Gery87: Neked meg még ennyi ötleted sincs, Öregem. Mit szapulod le a felvetésemet? Ha csak pesszimistán tudsz szólni, illetve nincs megoldásod a lopikálás visszaszorítására akkor ink. ne kommentáld más eredeti felvetéseit szerintem. Írtam hogy csak egy hipotézis! És tudom, hogy nem reális, De akkor is... ha sokan elég kitartóan küldenek vmiért, akkor minden lehetséges! Köszi szépen.

tanato 2016.05.26. 21:21:24

@Gery87: Azt elcseszték az akkori urak,nem szabad lett volna hatalmas tömbökben betelepíteni pl. a szerbeket/kisebb részben a románokat/ a török kor után kiürült magyar vidékekre/BÁcska_Bánát-Temes,Arad megyékbe./Nem gondolkoztak előre.

Gery87 2016.05.27. 11:27:51

@Badeni_lakos:

Én nem is gondolkodom ilyesmin, mert nem ebben látom a problémát, de véleményem lehet róla és el tudom dönteni hogy szerintem milyen...
Ha meg írsz valamit nyilvánosan akkor viseld el a kritikát is...pláne ha tudod hogy "nem reális"...."eredetinek" se mondanám, hallottam már meredekebbet is:)
Azt meg ne döntsd el én mire reagálok..."szerintem".

Ha csak pozitív visszajelzést akarsz minden ötletedre, akkor
nem a nyilvános kommentfelület a legalkalmasabb erre...jó reggelt.

@tanato:

Egyrészt ők nem gondolták hogy ebből majd probléma lesz (a nacionalizmus kora előtt járunk), másrészt meg nyilván nem volt más akit be lehetett volna hívni.
+ nem is a magyar vezetés döntött hanem a Habsburgok, ők meg érdekes módon világosan látták hogy "oszd meg és uralkodj" elve ezzel pl a szerbekkel, tökéletesen érvényesíthető...

"Nem gondolkoztak előre. "

Ez ilyen népbetegség lehet:)

Bal 2016.05.27. 14:27:51

@Mirjam2: hogyne lenne köze. A kérdés ugyanis lényegében az, hogy csak a saját érdekeid számítanak, vagy néha játszhat más is.

BL4 2016.05.27. 14:39:28

Köszönöm a sok pozitív visszajelzést és érdekes hozzászólást! Jó látni, hogy érdemes volt ezt megírni.

Bal 2016.05.27. 14:43:23

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: @Narina: speciális munkám van, brit viszonylatban is extrém magas keresettel. Ha megnyernéd a lottóötöst, de csak havi bontásban fizetik ki, szerintem ti is maradnátok pár évet ahelyett, hogy oda mennél, ahova a szíved húz ...

DieNanny CH 2016.05.28. 11:29:05

@pamut:

Szerintem pedig a magyar nép döntött így.

Akik elmentek, azoknak a többsége igennel szavazott. A szavazásra jogosultak fele ment el - így jön ki az a szám, hogy a szavazásra jogosultak csupán 30 %-a szavazott igennel.

Akik NEM mentek el, azok úgy döntöttek, hogy nem mennek el. A saját, önálló döntésük volt.
Mi az, amit nem lehet érteni?

tanato 2016.05.28. 23:22:22

@Gery87: Így van a Habsburgok előre gondolkoztak,már a Rákóczi szabadságharc után voltak a hatalmas betelepítések.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása