oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. december 01. 06:43,  Családtörténet Erdélytől Angliáig 162 komment

2015. december 01. 06:43 Határátkelő

Családtörténet Erdélytől Angliáig

A mai írásnak története van, amennyiben egy hosszú kommentből nőtte ki magát poszttá. A minap ugyanis Glorianna írt a nyelvtanulás kapcsán egy hozzászólást, én pedig megkértem, hogy kerekítse poszttá, mert szerintem nagyon érdekes tapasztalatokat fogalmazott meg, és az sem mindennapi, ahogyan egy Erdélyből induló család szétszóródik Európában.

europa_terkep_london_rajzszog_foto_pixabay_com_hebifot_jpg_modositott.jpg

„Erdélyi vagyok, nyolc dédszülőm három ország hat nemzetiségéhez és négy vallásfelekezethez tartozott. A nagyszüleim számon tartották a származásukat, de valamennyien magyarnak vallották magukat, és az első világháború után valahogy mind Erdélyben maradtak.

Ennek megfelelően a szüleim is magyarok voltak, ugyanakkor a családban megmaradt az a követelmény, hogy valamennyi együtt élő nemzetiség nyelvét ismerni kell, plusz legalább egy idegen - Erdélyben nem beszélt - nyelvet is kell tudni.

Így lett, hogy apám a magyar-román-német mellett franciául, anyám oroszul tudott. Mire leérettségiztem, magyarul, románul, németül nagyjából egyformán, oroszul meglehetősen, franciául és latinul valamennyire tudtam. Utóbbi hármat az idők folyamán elfelejtettem, cserébe rám ragadt kevéske angol.

Meglehet, a családi multikulti erdélyi specialitás, arrafelé a vallási (és implicite nemzetiségi) türelemnek több évszázados múltja van - az egy másik kérdés, hogy a XIX-XX. században „sikerült” meghonosítani ott is a nacionalizmusok vadabb változatait.

Utóbbiakról azt gondolom, hogy a románok kissé megkésett nemzetté válása, ill. az azt megelőző magyar oktatás- és kultúrpolitika gyakorlata sokat rontott a békés egymás mellett élés korábbi gyakorlatán.

Mindez azonban nem befolyásolta a józan erdélyi szülőket abban, hogy gyermekeiket legalább három nyelvűvé neveljék, lévén maguk is poliglottok. Rendszerek jöttek-mentek, határok csúszkáltak ide-oda, a kisember tanult, ill. időnként nyakába vette a világot.

A gyerekeket megviselte az országváltás

Az erdélyi magyarok többsége 1920 után úgy érezte-gondolta, hogy az anyaország afféle biztosítókötél - ha otthon már elviselhetetlen a létezés, Magyarországra bármikor át lehet telepedni (valóban lehetett mindig, hivatalosan is - óriási macerával).

Ezt tettük mi is, miután világossá vált: hiába értelmesek a gyerekek, ott számukra legfeljebb egy faipari szakközépiskola lehet a karrier. Két évig tartott a hivatalos áttelepedés „lepapírozása”, itt mindkettőnket állás, szolgálati lakás, a gyerekeknek iskola várt - amiért máig hálás vagyok az egykori megyei pártbizottságnak. :)

Ugyanakkor a gyerekeket - bármennyire is felkészítettük őket - nagyon megviselte az országváltás. Önmagában a költözés nem, korábban is sokszor költöztünk.

Hanem az iskolai követelményekkel nem tudtak mit kezdeni. Eléggé lekezelően és „úgysem tud semmit” stílusban felmérésre kötelezték őket, megállapítandó, hogy kell-e évet ismételniük.

A tanárok becsületére legyen mondva, a felmérés után nem csak hogy évismétlést nem emlegettek, hanem úgy kellett lebeszélni őket arról, hogy egy osztállyal feljebb - ötödik helyett hatodikba, ill. második helyett harmadikba - írják be a gyerekeket (nem zsenik, csak Romániában mások - mennyiségileg nagyobbak - voltak a követelmények, kölköncök azokat teljesítették).

A másik nagy gondjuk a baráti kapcsolataik meglazulása, majd teljes megszűnése volt. Jóllehet nyitottak és könnyen barátkozók voltak (és maradtak), Magyarországon csak lassan, 3-4 év alatt alakult ki egyfajta szociális kapcsolatrendszerük.

Végül a középiskolában sikerült igazi barátokra szert tenniük - vagyis összesen jó 5-6-7 év kellett ahhoz, hogy az alapvetően jó kapcsolatteremtő képességű kamaszok biztonságos „szociális hálót” építsenek maguk köré - értelemszerűen semmilyen nyelvi nehézségük nem volt. Fogalmam sincs, mennyi idő és energia kellett volna a kapcsolatok kialakításához és ápolásához, ha még nyelvi korlátok is akadályozták volna őket.

Országváltás felnőttként: a fiam története

A következő országváltásuk nagyon különböző volt. A fiam - ő az idősebb - az ELTE után Németországban szerezte meg a PhD fokozatot, majd pár évig különböző egyetemeken - Németországban és Angliában - dolgozott, közben folyamatosan kereste az itthoni munkalehetőségeket, hiába.

Magánélete hazahúzta volna, de állás sehol - legalábbis olyan nem, amire családot lehetett volna alapítani. Végül elfogadott egy angliai „szakma közeli” állást, az addigi tudományát megfejelte egy oxfordi MA-val, és most már biztosan nem költöznek haza - a párja itthon járt egyetemre, államvizsga után kiment ő is, a szakmájában dolgozik immár 6 éve (egyetlen percig nem kellett egyéb munkát végeznie).

Tehát úgy alakult, hogy a fiam végül az Egyesült Királyságban telepedett le, felesége magyar, ő maga a magyaron kívül angolul és németül tud (jól, lévén mindkettő munkanyelve), a felesége angolul és finnül.

A két nagyobb gyerek - öt- és hároméves - pontosan tudja, hogy otthon alapvetően magyarul, kapun kívül többnyire angolul beszélünk, és a legtermészetesebb módon váltogatják - nem keverik - a nyelveket, koruknak megfelelő szókinccsel és választékossággal beszélnek. Az ötéves az iskolában szépen teljesít, a hároméves a preschoolban szintén. A legkisebb még csak babanyelven kommunikál J

Az eddigi mérleg tehát: három gyerek, civilizált - magyar mércével mérve is tágas - lakás, megfelelő autó, au-pair, évente legalább kétszer hosszabbacska pihenés (síelés+nyaralás), hétvégente kirándulás, művelődés, sport.

Kiegyensúlyozottság, semmi komolyabb stressz, folyamatos szakmai továbbképzés, a „nagypolitika” iránti abszolút közömbösség, a helyi közügyek iránti érdeklődés, havonta pár óra önkéntes munka, vegyes nemzetiségű baráti kör, kellemes alsó középosztálybeli angol élet.

Országváltás felnőttként: a lányom története

A lányom érettségi után - német nyelvtudását tökéletesítendő - ment Németországba, az eredeti terv szerint egy évre, egy ismerősömhöz. Eleinte rettentő rosszul érezte magát, de alapvetően kitartó leányzó, úgyhogy nem szaladt haza, ha már egy évről volt szó...

Az évből még volt hátra vagy két hónap, amikor „jött” a szerelem egy német-olasz férfi személyében, és a lányom maradt feleségnek Németországban. A fia már kétéves volt, amikor saját gyerekkori álmának megvalósításába kezdett, és beiratkozott a helyi egyetemre.

Magánéleti problémák adódtak, számosak - ő maradt nappali tagozatos egyetemista elvált, gyermekét egyedül nevelő anyuka. Nem volt egyszerű mutatvány, amit véghezvitt: befejezte az egyetemet, s noha párszor felmerült, hogy hazajöjjenek, a fiát nem akarta (valószínűleg nem is tudta volna) hosszabb időre elválasztani az apjától.

A jelen állapot: 14 éves gimnazista fia van, jó állása, kellemes lakása, kocsija, sokat utazik. Baráti köre soknemzetiségű, értelemszerűen német többséggel. A nagypolitika egyáltalán nem érdekli, a helyi közügyek is csak annyira, amennyire közvetlenül érintik valamilyen formában.

A fia hatéves koráig nagyjából egyformán beszélt magyarul és németül (3 éves koráig magyar au-pair volt mellette, óvodás korában évente két hónapot Budapesten járt oviba), utána pár évig inkább csak németül, a magyarja kopott rendesen - valószínűleg azért is, mert semmi komolyabb motivációja nem volt, hiszen a családban csaknem mindenki megértette akkor is, ha németül beszélt.

Másodikos gimnazista - 12 éves - korában azonban ismét érdekelni kezdte a magyar nyelv is (az iskolában angolt és franciát tanul), és azóta is lelkesen olvas magyarul, beszél is, főleg a kis unokatestvérekkel, hiszen ők nem tudnak németül.

Az unokáim nem váltottak országot, csak beleszülettek abba, hogy a rokonság szanaszét van, több országban, és ebben semmi rendkívülit nem látnak. A többnyelvűség is ugyanolyan természetes számukra, mint volt a dédszüleim számára jó 100-120 évvel ezelőtt.

„Szokja a füle” a több nyelvet

Mindezzel csak arra szerettem volna rámutatni, hogy sem az országváltás, sem a többnyelvűség nem XXI. századi találmány. Az egynyelvű közegbe zárt emberek hajlamosak extra teljesítményként értékelni egy-egy nyelv legalább „konyhanyelvi szintű” elsajátítását - és ez bizony homogén nyelvi közegben valóban nem egyszerű mutatvány.

Én a magam részéről igencsak szorgalmaznám, hogy minél több gyerek minél kisebb korban minél többet halljon idegen szót - ha másért nem, legalább azért, hogy „szokjon a füle” a többféle beszédhez.

Fokozódó hétköznapi agresszió

Mint látható, mindkét gyerekem (ill. mindhárom, a menyemmel :)) nem csak beilleszkedett, hanem kifejezetten jól érzi magát ott, ahol van. Évente legalább egyszer pár napra hazajönnek, és egyre jobban furcsállják az itthoni - meglátásuk szerint fokozódó - hétköznapi agressziót, pl. a közlekedésben.

Azt mondják, évről évre türelmetlenebbek, morcosabbak, feszültebbek itthon az emberek. Azt is furcsállják, hogy itthon „mindenki” (ismerőseik, barátaik) panaszkodik és a problémái megoldását valaki mástól - főnöktől, kormánytól, akárkitől - várja.

Azt nem értik, hogy velük egykorú - tehát 30+ éves - felnőtt emberek miért viselkednek úgy, mintha kiskorúak lennének: saját felelősség kérdése fel sem merül, ha probléma van, akkor „jöjjön valaki, és oldja meg”. További, számukra érthetetlen körülmény a szakmai karrier és a pártszimpátia összefüggése.”

(Fotó: pixabay.com/HebiFot)

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Románia Németország Anglia Erdély Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr58128940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

©________ 2015.12.01. 07:14:23

SZeretem azilyen torteneteket

HardPötty 2015.12.01. 07:52:28

A tegnapi után ez a poszt felüdülés. :) Valami azért piszkál és szerintem én értelmezem félre...
"ott számukra legfeljebb egy faipari szakközépiskola lehet a karrier". Ez egy kicsit lenéző... abból a szempontból jogos, hogy nincs esélyegyenlőség, de az iskola által nyújtott szakma szempontjából nem jogos. Apám mindig azt mondta, "ha bebasz a gebasz és visszabombázzuk magunkat a középkorba, akkor először az irodisták halnak éhen"

Taxomükke (UK) 2015.12.01. 07:53:26

Ácsi, ácsi... Hol van golf??

HardPötty 2015.12.01. 08:07:41

@Taxomükke (UK): Rossz szóviccek rovat: Golfozni van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 08:10:39

Egy értelmiségi család multikulti története, kicsit bestokizva de jól megírva.
Nekem tetszett.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 08:12:31

@Taxomükke (UK):
Beszart a fauvé és depresszióba esett…
:)))))))))))))))

Muscari 2015.12.01. 08:25:25

@Taxomükke (UK): én is ezt akartam kérdezni.

Köszönjük a posztot, nagyon tetszett. Jó kis család, nem csak hamuban sült pogácsa volt a batyuban, az látszik :-) További sok boldogságot kívánok..

Számomra is elképzelhetetlen volt a többnyelvűség azelőtt, holott ma már tudom, hogy a világ nagyobb részén ez a természetes. Magyarországon az ember régebben, főleg a rendszerváltás előtt eléggé be volt zárva.

Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL) 2015.12.01. 08:32:46

Jol szetszorodott a csalad... De a vegen a lenyeg megiscsak az, hogy mindenki a helyere kerult es jol erzi magat. :)

(A szerzo sosem gondolkodott rajta, hogy o maga is tovabbvandorol valamelyik gyermeke iranyaban?)

maxval bircaman BircaHang Média · http://bircahang.org 2015.12.01. 08:32:58

Ez van szinte mindenhol Kelet-Európában: az országok csak egy etnikumé, a többiek idegenek.

Ez azt, amit a legtöbb nyugat-európai képtelen megérteni.

A múltkor egy svájci lánynak 30 percig kellett magyaráznom, míg megértette, hogy lehetséges, hogy a romániai magyarok a román-magyar meccsen az idegen csapatnak, azaz a magyaroknak drukkolnak.

TX7AW 2015.12.01. 08:33:23

Csak ennyi érthetetlen számukra? Hazaköltöztem, most meg nézek ki a fejemből: olyan ár, hogy 105 Ft vagy 110 Ft nincs. Olyan van, hogy 103, 102, 99... Közben meg nincs 1Ft, 2 Ft. Az az alap, hogy semmi sem az, aminek látszik.

©________ 2015.12.01. 08:36:11

Én csak érdeklődöm: Golffal minden rendben van??

©________ 2015.12.01. 08:37:05

@HardPötty: nem érzem lenézőnek, csak mint oktatási szint maximum jelölte meg.

©________ 2015.12.01. 08:48:18

@diggerdriver:
off
figyu, most hogy is van ez a lakástakarék? fel lehet venni nem csak lakás célra is? nem érek most rá utánakeresgetni, jól emlékszem, hogy a múltkor ezzel foglalkoztál?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 08:59:28

@Praliné.:
Nekem Fundamenta van. Lakásfelujítasra használom fel.
De lehet lakástakarékra is gyűjteni.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 09:39:03

@TX7AW: Ennél már csak az Államokban rosszabb, ahol mindennek a nettó ára van kiírva, ráadásul az adó mértéke termékenként eltérő, tehát csak sejtheted, hogy mennyit fogsz fizetni a kasszánál.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 09:39:48

A közlekedésben tapasztalható agresszióról órákig tudnék mesélni. Ha Határátkelőt érdekli, szívesen írok erről egy bejegyzést, mert simán megértem, ha valaki ez elől menekül vidékre, esetleg külföldre. A kevés kivételtől eltekintve botrányosan viszonyulnak egymáshoz az emberek a magyar fővárosban.

Ami a mai bejegyzést illeti: tetszik ez a "soknemzetiségű" élet, biztosan nyitottabbak a világra, mint a legtöbb magyar, mégis hiányolom a gyökereket. Kicsit olyan, hogy mindenhol otthon vagyunk, de sehol sem vagyunk otthon igazán.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.12.01. 09:43:18

Érdekes írás, köszönjük.

@A nagy kékség: Nálunk a hús ára 100 gr -ban megadva.
:D

glorianna 2015.12.01. 10:10:54

@HardPötty: Bocs, ha félreérthetően fogalmaztam. Semmilyen munkát nem néz le egyikünk sem. Ott és akkor igencsak beszűkítette az aktuális hatalom a kisebbségi fiatalok lehetőségeit, és számos egyéb körülmény is hozzájárult a döntéshez, miszerint menni kell otthonról - haza.
@Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL): dehogynem :) Egyelőre Mo-on tart egy önként vállalt kötelezettség.

glorianna 2015.12.01. 10:11:06

@A nagy kékség: Csuda tudja... a gyökerekről annyit, hogy az 1600-as évekig visszamenőleg tudunk a felmenőkről, a távolabbi rokonokkal is van kapcsolatunk (ez már azért sem magától értetődő, mert 3 kontinens 17 országában vannak szétszóródva), vannak családi szokásaink (és ételeink), amelyek legalább 4-5 generáció óta változatlanok, és amelyeket a gyerekek is megtartottak. És igen, valóban nyitottabbak, elfogadóbbak vagyunk az átlagnál.
A poszttal elsősorban az volt a célom, hogy biztassak mindenkit: többnyelvűvé kell válni, a világ jobban kinyílik, és sokkal érdekesebb, ha az ember nincs bezárva egyetlen nyelv kalodájába.

Golf2 2015.12.01. 10:18:32

Szerbiában vagyok,nem volt net,köszönöm az érdeklôdést:)

HardPötty 2015.12.01. 10:20:45

@A nagy kékség: én olvasnék erről.

Amúgy a fele gyíkember azért nem tisztelik egymást.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.12.01. 10:34:44

Off:
Itt a blogon számtalanszor feltett és feszegetett kérdésekre (mi lesz veled Mo, mit kéne tenni, hogy elinduljon valami pozitív változás stb.,) néhány válasz:
index.hu/gazdasag/2015/12/01/a_kreativitas_nem_tehetseg_kerdese/

Narina 2015.12.01. 10:52:07

Ez fantasztikusan jo poszt volt! Hihetetlenul zsenialis! En szivesen olvasgatnek meg tole par posztot(mondjuk ugy minden heten :) ). Nagyon tetszet, tenyszeru szep iras, jol atgondolva, csiszolt nyelvi stilus, nagyon bejott. Kar, hogy nincs giga csillag, mert erre azt adnek, nem egy snasz lik-ot.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 10:53:46

@VPBA:
Jó cikk. A Himnuszt már régen le kellett volna cserélni mert egy katasztrófa.

Narina 2015.12.01. 10:59:02

@A nagy kékség: Na erre en is mindig kivancsi voltam. En szivesen elolvasom, ha meg irod ide.

Csodabogár 2015.12.01. 11:30:02

Remek poszt, régen találkoztam itt ilyennel. A család irigylésre méltó a többnyelvűséggel. Felmenőim Partiumból jöttek Magyarországra 1900 körűl. Sajnos kizárólag magyarul beszéltek. Szüleim annyit tudtak németül, ami a középiskolában kellett, nem sok. Szerintem is kincs a gyerekkorban elsajátított bármely idegen nyelv.
Posztolo gyermekei jól látják. Sajnos itthon a népi demokráciában nagyon megszokták a népek, hogy állambácsi intéz mindent.:-(

TX7AW 2015.12.01. 11:42:49

@A nagy kékség: Jó tudni, bár nem vigasztal. Valahogy úgy érzem, a mindennapjaim szintjén manipulálja a gondolkodásomat.

On: A poszt tetszett.

DorotkaB 2015.12.01. 11:42:49

Nagyon jó poszt volt, és számomra már csak azért is érdekes, mert az én családomban is van hasonló szál, a nagymamám ága Észak-erdélyi, szintén magyar, román és szász felmenőkkel. Ők a II. vh. előtt költöztek át Magyarországra és érdekes módon épp ellentétesen alakult az életük, teljesen egynyelvűek lettek, kivéve persze azokat a rokonokat, akik Erdélyben maradtak, ők "muszájból" románul is tudtak. De a végeredmény az, hogy az én családomban ma az egynyelvűség a "norma", mint annyi más családban Magyarországon, én mindig is furcsának számítottam a nyelvek iránti szeretetemmel, sőt, talán nem túlzok, ha azt mondom, hogy még a saját rokonaim közül is többen lenéztek amiatt, hogy a nyelvek érdekeltek és nem a szerintük "hasznos" elfoglaltságok.

Mikor Magyarországon vagyok, engem is néha meglep az emberek reakciója például egy-egy külföldivel kapcsolatban. Sokan mintha még büszkék is lennének rá, hogy a magyaron kívül nem beszélnek más nyelvet (anyukám egyik kedvenc vicce a "látod, ez is mennyi nyelvet beszél, aztán mire megy vele.." utalva arra, hogy beszélhetsz te akárhány nyelven, ha a magyar csak magyarul ért), de olyan is van, hogy az illető képes lenne más nyelven szólni, de dafke nem teszi. Én a magam részéről örülök, hogy ha nem is vagyok eredendően többnyelvű, de sikerült elég magas szinten elsajátítanom több nyelvet. Szerintem nagyon sokat hozzátesz az ember világképéhez, már csak az is, ha például a magyar sajtóban megjelenő híreket netán eredetiben is el tudja olvasni.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 11:42:49

@glorianna: A többnyelvűséggel kifejezetten egyetértek. És a többivel is. :)

vándor madár 2015.12.01. 11:42:49

@Praliné.: "figyu, most hogy is van ez a lakástakarék? fel lehet venni nem csak lakás célra is?"

Régebben fel lehetett használni nem lakás célra is, de most már nem, ahogy nézem. A lakásfogalom azért elég tág.
De így már nekem nem tetszik.

Herr Géza 2015.12.01. 11:47:22

@Golf2: Legközelebb csakis nettel böven ellátott területre menjél, mert ha nem vagy itt reggel 9-ig legalább egy kommenttel, akkor többen már megkezdik a gyüjtést a koszorúra.... :)))))))

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 12:01:29

@DorotkaB: Előfordul, hogy külföldi utas kér segítséget. Ilyenkor a legtermészetesebb módon váltok át angolra vagy németre, aztán beszélgetni kezdek. A belső tükörben közben látom az utasok arcát, amire valami ilyesmi kifejezés ül ki: jé, ez a sofőr nem csak magyarul beszél? Szóval igen, ez itthon a mai napig furcsa jelenség. :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 12:01:36

@TX7AW: Csak akkor, ha hagyod, hogy manipulálja. A legjobb, ha nincs pénzed. Akkor az árakat sem fogod nézni. :)

Taxomükke (UK) 2015.12.01. 12:25:13

@diggerdriver: Igen egy foto kapcsan kerdezte is egyik baratom, hogy melyik orszagban keszult, nem volt szamara logikus, hogy 141.9 (vagy vmi ilyesmi) volt kiirva...

Bredpitt Monika 2015.12.01. 12:26:54

@VPBA: Köszi a linket, el fogom olvasni.

Bredpitt Monika 2015.12.01. 12:31:12

Irigylem a poszt íróját a nyelvek miatt.

Én Amerikában mindig azt szoktam mondani, hogy azért nem tudok a spanyol ajkúakkal beszélni , mert hülye voltam és nyolc év alatt nem tanultam meg spanyolul, pedig ott aztán lehetett volna (persze mondhattam volna azt is, hogy azért nem tudok velük beszélni, mert ők nem tanultak meg angolul).

Szeretem a nyelveket............(és a fantáziámat).

pamut 2015.12.01. 12:46:12

@glorianna:
Németországban szerezett PhD, majd egy oxfordi MA. ---> "alsó középosztálybeli angol élet."

Ezt nem igazán értem, ilyen magas és nagy presztízsű kvalifikációk Angliában csak alsó középosztálybeli életre elegendők? Azt hinném ez inkább a felső-középosztályba belépő.

Amúgy nagyon jó poszt, köszönöm.

@diggerdriver: Egyetértek. És lenne is miből válogatni bőven.

33621 2015.12.01. 13:09:43

@diggerdriver: Lengyelországban az üzemanyagot meg köbdeciméterben mérik a benzinkútnál!

P.Elliot 2015.12.01. 13:13:15

Jo poszt, torekvo csalad, tetszik hogy ennyire fontosnak tartottak hogy megorizzenek minden nyelvet ami a csaladban elofordult. Milyen erdekes lenne ha az ember kikutatna hogy milyen nyelvu csaladokbol szarmazott es az utodait felkerne, "kenyszeritene", hehehe hogy sajatitsa el oket egytol egyig.
Sajat csaladombol a nemetet es a franciat kellene, ennyit tudok de van ott szerintem mas is.
Nagyon tetszik a posztiro csaladjanak a nyelvtudasa.....
Van egy kerdesem a kommentelokhoz. Van otthon, / valoszinu hogy van/ csaladfa kutatas? Most olyan igazit ertek alatta nem olyat amit itt hallottam hogy otthon van aki megcsinalja, levezeti ha baro, grof akarok lenni, addig tekergeti amig az nem jon ki belole, nem ilyet szeretnek.
Meg otthon a 70-es evekben is volt a ferjemnek egy oreg baratja akinek levezettek a kutyaborig, meg is csinaltatta a csaladi cimert, rohogjetek, kihimeztette egy himzonovel es ugy kuldte el, / kobor kutya nem akadt? Vagy ugy nem volt hiteles mert nem regi volt a kutya?/ mert kellett neki rongyrazasnak kulfold fele ahova a novere ferjhezment es kellett az eszejatszashoz hogy o is valaki, / gazdag ferje volt/.
Szoval olyan igazi kellene nekem, tud valaki cimet? Nem most kell de talan utananeznek a jovoben....

Herr Géza 2015.12.01. 13:21:08

@P.Elliot: Egy gróf Szentadrássy címet lízingbe adhatok, ha gondolod... :DDD

P.Elliot 2015.12.01. 13:31:03

@Herr Géza: Hehehe....
Tudok vadabbat is. Az itteni regi 56-os meg azelotti ven alakok kozott dult a kerkedes hogy ok kicsodak, nagyon sokan vasaroltak vitezi cimet amit otthon adtak at valami disz unnepseg/ le sem merem irni hogy hol/ kereten belul, ennek van vagy 15 eve is mar. 2000 dollarba kerult. Kozelrol ismertem ezt a pasast aki azutan mindig a neve ele illesztette, otthon legalabbis.
Majd osszestunk a nevetestol, / egy baratnom ferje volt/.

Herr Géza 2015.12.01. 13:36:31

@P.Elliot: @Herr Géza: Most látom,hogy volt Szentadrássy (Andrássy, Szent-Andrássy) Géza gróf is, úgyhogy akkor én öt ezennel "örökbe" fogadom... :)))
Imhol a címer:
kepfeltoltes.hu/view/151201/Andrassy_cimer_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Mellesleg mi valami oldalági elfajzott pereputty vagyunk anyai nagyanyám vonalán.:-)

2015.12.01. 13:41:16

Ez egy szuper poszt, koszonjuk szepen, a multikulti hatter, a tobbnyelvuseg hatalmas ajandek.

©________ 2015.12.01. 13:41:41

off
na, hát az ausztrál rendőrök is nyugodtan nyitva hagyhatják éjjelre az ablakot...
444.hu/2015/12/01/rendor-meg-nem-imadkozott-igy-azert-hogy-megforduljon-a-szelirany

DorotkaB 2015.12.01. 13:50:06

@A nagy kékség: Igen, biztos, hogy az ilyesmi nem mindennapi élmény :) Egyébként szerintem az is gyakran probléma, hogy hiába tanult valaki az iskolában angolul vagy németül, akár 8-10 évig, mivel a nyelvoktatás még az én időmben is sokkal inkább írás- és nyelvtanközpontú volt (nem tudom, most milyen, de én az angolt a '90-es évek második felétől kezdve tanultam, általánosban), ezért sok ember sajnos egyszerűen nem tudja a gyakorlatban használni a tudását. Lenne ott valamiféle elméleti háttér, de ha élesben kell megszólalni, akkor az már nem megy. Ha valaki élt külföldön, és az adott ország nyelvén, vagy épp angolul kommunikált már idegenekkel, annak sokkal könnyebben megy - ahogy te is írod - automatikusan váltani a másik nyelvre, mert van beszéd-tapasztalata, tudja, hogy mire számítson (semmi rosszra...)
Még azt is sokszor tapasztaltam Magyarországon, hogy sok ember inkább egy szót se szól angolul, csak nehogy hibázzon, nehogy nevetségessé váljon. Bár ezt inkább valami Közép-európai fóbiának gondolom, mert cseheknél, ukránoknál is találkoztam vele. Én pl. Finnországban tanultam meg egy életre, hogy nem az számít, hogy mennyire szabatosan és nyelvtanilag helyesen beszél az ember, egyedül az a fontos, hogy a másik megértse, hogy mit akar mondani. Ha közben mutogatva, akkor úgy :)

glorianna 2015.12.01. 13:50:17

@pamut: Lehet, hogy belépő, de egyelőre messze van attól, amit mi felső középosztálynak gondolunk. Az feltételezne már valami komolyabbacska vagyont, ami honnan is lenne röpke tizenpár év alatt, aminek legalább fele tanulás volt... Azt még hozzáteszem, hogy nekem nem állt módomban anyagilag támogatni a nagykorú gyerekeimet, amit elértek, az mind az ő teljesítményük. Úgy voltam-vagyok ezzel, hogy megtanítottam őket tanulni és dolgozni, azt nem veheti el tőlük senki - a többi az ő dolguk. A nagycsaládi tapasztalat szerint nem is érdemes vagyonkát gyűjtögetni, mert jön egy hatalomváltás vagy rendszerváltás, vagy "csak" egy nagyfőnöki hiszti, és kisember nézheti az üres markát. K-európai szocializáció...

glorianna 2015.12.01. 13:50:20

@P.Elliot: "tetszik hogy ennyire fontosnak tartottak hogy megorizzenek minden nyelvet ami a csaladban elofordult" - sajnos, nem pontosan így van. Az olasz, a dán és az örmény már a dédszüleimnél kikopott a családból... a román ráadásnak jött 1918 után, olyan megfontolásból, hogy "az állam nyelvét tudni kell". Ez utóbbi megfontolás érvényes ma is: annak az államnak a nyelvét, ahol él (élni akar) az ember fia-lánya, bizony kell tudni, legalább annyira, hogy a hivatalos és a mindennapi ügyeket intézni lehessen.

nyuszigonosz 2015.12.01. 13:58:44

A mai poszt nagyon jó.

Igen, óriási elöny a többnyelvü környezet . Jó persze , akkor is meg kell öket tanulni, de gyerekkortól több nyelvet használva másképp áll az ember a dolgokhoz. Mert több különbözö kultúrát ismer meg, nem csak a nyelvet.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.12.01. 14:01:02

"Azt nem értik, hogy velük egykorú - tehát 30+ éves - felnőtt emberek miért viselkednek úgy, mintha kiskorúak lennének: saját felelősség kérdése fel sem merül, ha probléma van, akkor „jöjjön valaki, és oldja meg”"

Ezt én sem értem, 89 óta már el kellett volna szakadnunk ettől az állambácsizmustól, de úgy tűnik, aki abban nőtt fel, annak ez lehetetlen. Szerencsére a fiatalabbak nagyrésze ezt már nem örökölte.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 14:04:12

@glorianna:
Figyelj, Narinanak igaza van. Az ilyen jól író posztolók írhatnának gyakrabban is.
Ez a blog abból posztol amit mi utunk.
Mint a te posztod isutatja van még itt potenciál amit ki kéne hadználni.
Szóval hajrá.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2015.12.01. 14:04:23

@P.Elliot: Igen, van. Férj családjának csináltak, és a Magyar Családtörténet-kutató Egyesület honlapján a Magyar családtörténeti adattárban meg is található, és kiadták könyvben is. Szerintem ott érdeklődj. Minket megkeresett valaki, hogy szeretné a férjem családfáját feltérképezni (ő egészen véletlenül mindkét részről nemesi családból származik.) Na, most ez az illető abból él, hogy családfákat készít, kiadja könyvben. Mi is megvettük, de ez egyáltalán nem kötelező, hiszen nem mi kértük, hogy csinálja meg.

P.Elliot 2015.12.01. 14:24:56

Koszonom, majd egyszer utananezek.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.12.01. 14:26:17

@glorianna: ...olyan megfontolásból, hogy "az állam nyelvét tudni kell".

Ez nem csupán megfontolás, hanem kötelezettség volt. Járhattál magyar/német iskolába, az érettségihez kötelező (román) történelmet románul tanították, Igaz, hogy Marosvásárhely-Székelyudvarhely-Csíkszereda térségben létezett egy "Magyar Autonóm tartomány (1952-1968 között), ahol az állam nyelve a román és a magyar volt.

hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_Auton%C3%B3m_Tartom%C3%A1ny

Kolozsváron a hatvanas években még három nyelven beszéltünk. A román magyarul szólt hozzánk, mi magyarul válaszoltunk, Schultz bácsi pedig németül bólogatott. A magyarok a Főtérre vezető korzó baloldalán, a románok a jobb oldalán sétáltak. Egészen jól megvoltunk, amíg 1980 telén elvonták az élelmet, és attól fogva ellenséggé vált mindenki, aki a hússorban előtted állt.

A nyelvekről annyit, hogy az anyanyelvet nem lehet elfelejteni, de a második nyelvet időlegesen kitörli a harmadik, azt meg a negyedik. Manapság már könnyen váltok, a szomszédom román, a munkában a svéd nyelv mellett az angolt használom. Norvéggal (csak nem bergenivel) is megértjük egymást, és talán a dánnal is, feltéve ha kiveszi a szájából a gesztenyéket.
:-)

@pamut:

Skandináviában a PhD és/vagy az egyetemi alkalmazottság szegénységi bizonyítvány. Csak az élhetetlenek - és a hasznos kapcsolatok néküli bevándororlók - maradnak az tudomány területén. Az élelmesek elmennek pénzt, és ezáltal státuszt szerezni.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.12.01. 14:27:36

Javítás: A román magyarul szólt hozzánk, mi ROMÁNUL válaszoltunk,

glorianna 2015.12.01. 14:28:05

@diggerdriver: Köszönöm az elismerést - mindnyájatoknak :)
Álszerénység lenne, ha tagadnám: jól esik. Alkalomadtán - és ha idő is lesz rá - elmondom majd, hogyan lehetett nagyon zárt országban is poliglottá nevelni a gyerekeket.

Herr Géza 2015.12.01. 14:35:02

@nyuszigonosz: Na, rád vártam... :))
Hogy leírjam: így van, csatlakozok.
:)))

Ogorki (Megelhetesi kivandorlo | PL) 2015.12.01. 14:35:10

@33621: es 1:1 a valtasi arany, szoval tokmindegy. :) De eloszor en is meglepodtem rajta.

Herr Géza 2015.12.01. 14:36:49

@Hobbiszakács: Na igen, ilyennek kellene lennie egy kultúrvilágnak. :D

nyuszigonosz 2015.12.01. 14:52:21

@Hobbiszakács: Abban az esetben, ha használod a nyelveket, akkor nem törli ki a következö az elöbbit. Ez olyankor van csak, ha egy már megtanult és beszélt nyelvet idölegesen nem használsz, ( az idöleges lehet pár év is olyankor) de belekezdtél egy további megtanulásába. Na akkor tud sok minden törlödni.
De lehethogy ez is személyfüggö dolog.

maxval bircaman BircaHang Média · http://bircahang.org 2015.12.01. 14:52:39

@diggerdriver:

Én Strauss Éljen A Magyar című alkotását www.youtube.com/watch?v=5Xv6WDkWXv0 javaslom új magyar himnusznak.

Előnye:
- optimista hangvétel,
- lehet dúdolni,
- táncolni lehet rajta: www.youtube.com/watch?v=ut8PkDXIj1Y

Hátránya:
- idegen ember írta,
- kicsit komolytalan hangvételű,
- polka.

Mrs. Clayton 2015.12.01. 15:18:40

O, ez tok kedves, hogy benezek ide es herr gezanak szolo osszes valasz nalam sarga

2015.12.01. 15:23:38

@pamut: 'Ezt nem igazán értem, ilyen magas és nagy presztízsű kvalifikációk Angliában csak alsó középosztálybeli életre elegendők? Azt hinném ez inkább a felső-középosztályba belépő.'

Nem a posztolo csaladjaval kapcsolatban, hanem altalanossagban irom hogy ugyanugy ahogy Mo.on, Angliaban sem lesz valaki attol anyagilag vagy tarsadalmilag automatikusan jobban megbecsult hogy van egy MA-je, vagy akar PhD-je Oxfordbol. Ott is van egy csomo ember akinek van pl. egy ilyen fokozata mondjuk filozofiabol es alig talal maganak munkat. Sot a filozofianal joval piackepesebb szak eseten is elofordulhat ez; egyeniseg, ambicio, szerencse kerdese. A felso-kozeposztalyba meg leginkabb orokolt vagyonnal lehet bekerulni, nem egy MA-vel.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 15:28:37

@DorotkaB: Nekem viszonylag könnyű dolgom volt, mert egyrészt éltem is angol nyelvi környezetben, ahol folyamatosan kellett tudnom kommunikálni, másrészt nagypapám folyékonyan beszélt németül, így tőle is sokat tanultam. De igen, a hazai nyelvoktatás nem áll valami magas szinten, meg hát sok embert nem is érdekel ez a téma, hiszen "úgysem használják a megtanult nyelvet".

sara 2015.12.01. 15:29:39

Nekem pár éve mesélte egy idetelepült erdélyi magyar, hogy ők nem az anyaország szeretete miatt jöttek, hanem a jobb megélhetésért... Vissza is mentek, amikor Romániának egy kicsit meglódult a szekere.... Hát, ez a poszt is erre rímel.....

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 15:29:54

OFF

Tanúja voltam az egyik plázában egy új Kormányablak megnyitójának. A bejárattal szemben álló karácsonyfát, ami addig a kutyát nem zavart, el is húzták gyorsan az útból, hogy ne hátráltassa ezt a remek eseményt. Rákérdeztem az egyik taknyos szervezőnél, hogy ezt kinek a parancsára tették, de őszintén állította, hogy ennek semmi köze nincs a dakota törzsfőnökhöz.

Éljenek a keresztények és a demokraták.

ON

Mrs. Clayton 2015.12.01. 15:50:07

@pamut: onnan tudod h a felso osztaly tagja vagy hogy nem kell menned dolgozni, ha kell akkor messze vagy

Egyebkent itt a kornyekunkon ismert sztori, h Diana apukaja kb egy kioregedett sofornek oltozve terelgette az autokat a szereny althorp kastely parkolojaban egy nagyobb esemeny alatt, aki nem ismerte azt hitte o a parkolo or kozben meg o volt az earl, errol annyit ki mit csinal es hogy nez ki.

glorianna 2015.12.01. 15:59:54

@Hobbiszakács: Bocs, bizonyára elkerülte a figyelmedet, hogy ott éppen a nagyszüleimről és az 1920-as évekről volt szó... nekik egészen az 1948-as államosításig semmi dolguk nem volt a román állammal, azon kívül, hogy fizették a közterheket.
A nagy átalakítás - a román nacionalizmus gyakorlati vonatkozásai - az 1968-as közigazgatási átszervezéssel kezdtek kiteljesedni, akkor alakítottak a korábbi 19 tartományból 41 megyét (akkor szüntették meg a Maros Magyar Autonóm Tartományt is), és rajzolták meg úgy a megyehatárokat, hogy három székelyföldi megyét kivéve sehol ne maradjon magyar többség - a Partiumban ez elég nehéz bűvészmutatvány volt, de megoldották :S. Egyúttal felgyorsították a megmaradt zsidók alijázását, és fejpénz ellenében kezdték kiengedni a szászokat és svábokat az akkori NSZK-ba. Nem csak a nyolcvanas évekbeli élelemhiány kezdte ki a román-magyar viszonyt, már a hetvenes évek elején is számos olyan intézkedés történt, ami egyre kényelmetlenebbé tette a kisebbségi létet. Ha ott éltél, nyilván emlékszel pl. arra, ahogy a kolozsvári magyar színházat akarták megszüntetni gazdasági okokra hivatkozva. Vagy arra, hogy a hetvenes évek közepétől már az egyetemek és kutatóintézetek se fizethettek elő külföldi szaklapokra. Vagy arra, ahogy az egykori kolozsvári református fiúgimnáziumot előbb kétnyelvűvé, végül tiszta román iskolává alakították, röpke 12 év alatt. Vagy vigyoroghattál te is azon, hogy a fontosabb (exportra, pláne nyugati exportra gyártó) vállalatok vezérigazgatója román volt (lehetőleg regáti és párttag), de a főmérnöke magyar, a főkönyvelője szász vagy zsidó. Vagy tudhatod azt is, hogy miért van a főtéri Mátyás-szobor talapzatán a Mathias Rex felirat - holott annakidején Fadrusz még Mátyás király-t "írt" rá. Sajnos, nem újkeletű az "acsarkodás" - szerencsére az utóbbi 8-10 évben a folyamatos csillapodást tapasztalom, mintha Erdély visszatérne a tordai országgyűlés szelleméhez. Jó volna, nagyon szurkolok nekik :)

Muscari 2015.12.01. 16:20:51

@A nagy kékség: és ez Pesten történt, ahol azért jellemzően többen beszélnek nyelveket. Ugyanez vidéken még nagyobb csodálkozást váltana ki.

©________ 2015.12.01. 16:28:54

@DorotkaB: hát igen, ezt a lépést legnehezebb megtenni

©________ 2015.12.01. 16:29:54

@glorianna: tanulni kell a zsidóktól meg a cigányoktól. nem véletlenül tartják aranyban a vagyonuk egy részét.

Határátkelő 2015.12.01. 16:42:25

@A nagy kékség: Érdekel, pláne úgy jó lenne, ha össze tudnád hasonlítani a külföldön tapasztaltakkal.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 16:48:28

@Határátkelő: Oksa. Ha lesz egy kis időm, összedobok valami finomat. Összehasonlítani? Az egyszerű. Ami kint tök jól működött, arról itthon hallani sem akarnak az illetékesek. :) Egyébként én ezt a bejegyzést inkább a pesti emberek hangulata felől közelíteném meg. Már van is egy tervem. :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 16:48:35

@Muscari: A kollégáim többsége még magyarul is alig tud, a köszönés pedig az utasoknak esik nehezükre. Ezek után mit várunk? :) Itt mindenki a saját kis zárt világában él. Nyitni a világ felé? Ugyan már!

micsoda? 2015.12.01. 16:48:40

@Muscari: Nem tudom, hogy ki volt bezárva, és ki nem. Mindenesetre ingyen volt az angol tanfolyam, fillérekért a könyv, és hozzá a lemez. Az igy tanultakkal nyugodtan kószálhattam Londonban akár egyedül is.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 16:48:44

@glorianna: Nekem Romániából (pontosabban Erdélyből) egy emlékem van. Valamikor a '80-as évek közepén (még bőven a Ceausescu érában) valamiért Marosvásárhelyen jártunk, és gyerekként nagyon utáltam, hogy csak egy csatorna volt a tévében, azon is valami politikai műsor ment. :) Viszont emlékszem egy téli erdei tájra is, ami viszont nagyon tetszett. :)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 16:48:49

@Cyrus Sabien: Most olvastam. Amúgy ezeknek a tiniknek hol vannak a szüleik, akik egy kicsit kordában tudnák tartani a valóságtól elrugaszkodott vágyakat? Mert azért van némi különbség az egészséges ambíció és a hülyeség között.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.01. 16:51:47

OFF
Hej, Digger, mit szólsz egy ilyen diggerbabához?Kb az 5 éves lányomnak való a homokozóba...Még van rajta testvérfellépő is hátul, mint a babakocsikon...
:-))))))))

www.youtube.com/watch?v=v8WNSBqCpwU

glorianna 2015.12.01. 16:58:26

@Praliné.: Rendben, majd ha lesz valami olyasmi, aminek egy részét "tárolni" kell, fontolóra vesszük a lehetőséget :)

33621 2015.12.01. 17:09:51

@micsoda?: Most kérdés hogy hova voltál bezárva? Könyvtárba, börtönbe, vagy esetleg az elmegyógyintézetbe?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 17:34:32

@geegee:
Beázik a kabin, a légkondi meg nyáron fűt télen hűt.
:)))))))))

Csodabogár 2015.12.01. 17:45:28

@glorianna: Sajnos ezt a gyors vagyonvesztést családunk többször megtapasztalta. Sok mindent megvontak a szüleim maguktól, mert előbb legyen ház, meg tartalék pénz stb. Mit értek vele? Az ingatlanokat államosították, a megtakarítás meg semmit se ért. A "biztonságos" aranyat csak a börtönbecsukás veszélye mellett lehetett mélyen áron alul eladni, mikor enni valóra kellett. Ezek után és már soha semmi féle vagyon gyűjtésére nem törekedtem. Carpe diem! Nem bántam meg.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2015.12.01. 17:55:04

@glorianna: Persze, hogy emlékszem az acsarkodás évtizedeire. Főleg a szüleink szívták meg, mi csak beleszülettünk. Arra pedig, ami 1980 után történt, arra az abszurd "nem-létre" senki sem gondolt volna.

" Vagy arra, hogy a hetvenes évek közepétől már az egyetemek és kutatóintézetek se fizethettek elő külföldi szaklapokra."

Erre különösképp emlékszem, mivel egyik kollegám a szteroidok, a másik kollegám a karotenoidok fejezetet kellett megírja a Ceausescuné egyik, százvalahány :-) nyelvre lefordított híres/hírhedt könyvéhez. Akkor tényleg vigyorogtam, de nem a szaklapok hiányán, hanem azért, mert hajszál (és párttagság) híján megúsztam a "megtiszteltetést".

LyukasBogrács 2015.12.01. 18:16:57

"A fia már kétéves volt, amikor saját gyerekkori álmának megvalósításába kezdett, és beiratkozott a helyi egyetemre."

Ketevesen egyetemre ment ?

LyukasBogrács 2015.12.01. 18:17:00

"civilizált - magyar mércével mérve is tágas - lakás, "

Roman mercevel mekkora ?

micsoda? 2015.12.01. 18:17:02

@33621: Olvasd el még egyszer, nem rólam van szó, hanem rólad:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.01. 18:20:28

Még nem olvastam a kommenteket, köszönöm, hogy megirtad, nagyon tanulságos. És nagyon egyetértek. Egyébként ujvideki szerb évfolyamtarsam mondta, hogy az ő szülei számára is természetes volt a kétnyelvűség (magyar, szerb), a nagyszülei meg még németül is tudtak. Ő már nem beszélt magyarul, de nagyon tolták neki a szülei az angolt és a franciát.

glorianna 2015.12.01. 18:38:54

@LyukasBogrács: Attól tartok, kihívásokkal küzdesz az értő olvasás terén. A kétéves gyerek anyja iratkozott be az egyetemre. A lakásmérettel kapcsolatban: utalás volt az angoloknál gyakori sajátságos szobaméretekre.

DieNanny CH 2015.12.01. 18:43:45

@A nagy kékség:

Hát, igen. De mi számít gyökérnek? A hely, ahol apukám született? Vagy inkább, ahol anyukám? vagy ahol én? (Vagyis, mivel én Pesten születtem kórházban, de 1 hetesen egy kisvárosba vittek a szüleim, akkor nekem az a gyökér, ahova hazavittek?)
Sőt, 29 évesen abból a városból is elköltöztünk egy másikba - akkor most ez a másik a gyökér?
Hány évig kell valahol lakni, hogy gyökérnek lehessen felfogni?
És hány évesen kell ott lakni, hogy annak lehessen felfogni?

glorianna 2015.12.01. 18:45:38

@Hobbiszakács: Óóóó, ilyen "tudományos" történetek akadnak nálam is. :) Hozzá tartoznak az akkori korhoz....
"Főleg a szüleink szívták meg, mi csak beleszülettünk."
Ezek szerint valamivel fiatalabb vagy, mint én. Az én szüleim konkrétan belehaltak :(
"Arra pedig, ami 1980 után történt, arra az abszurd "nem-létre" senki sem gondolt volna."
Ijesztő, ahogy arrafelé megy most Mo. Északkeleten és Dél-Baranyában már vannak térségek, amelyek lehetnének akár a 40 évvel ezelőtti Románia legszegényebb részén :(((

glorianna 2015.12.01. 18:50:27

@Csodabogár: Persze, a káeurópai családtörténetek elmaradhatatlan eleme a legalább egyszeri - de inkább a többszöri - teljes vagyonvesztés. Én sem éreztem soha semmilyen késztetést a kuporgatásra.

33621 2015.12.01. 18:56:44

@micsoda?: Szerencsére engem csak könyvtárba tudtak bezárni eddig!

DieNanny CH 2015.12.01. 18:56:55

@33621:

A kólát itt 100 cl-es palackban árulják...
És nem tudják a dkg mit jelent... (Só-liszt-gyurma receptet osztogattam, és nem tudták értelmezni a 25 dkg-ot...)

Herr Géza 2015.12.01. 19:09:25

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Német nyelvterületen biza a deci, deka nem járatos... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.01. 19:11:41

Na, időközben elolvastam, szuper, igazi "rendes" "hagyományos" poszt egy végtelenül ügyes, valszeg a jég hátán is megélő famíliáról.Grat nekik, hogy így megállják a helyüket.

Shanarey 2015.12.01. 19:13:02

@glorianna:

Hmmm, erről még én is tudnék mesélni.
:-)

2015.12.01. 19:13:09

@A nagy kékség: "mégis hiányolom a gyökereket"

Pedig van egy csomo.

*bumm tsssss*

nyuszigonosz 2015.12.01. 19:14:55

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nanny, német nyelvterületen semmire sem mész, ha deka és decivel jössz. Mert ez itt nem így van. Miért is kellene akkor itt ezt bárkinek is értelmezni tudnia?

@Herr Géza:

Megelöztél Géza úr. :-)

nyuszigonosz 2015.12.01. 19:19:49

@glorianna: Igaz. És az is, hogy az ember tényleg nem érez késztetést a kuporgatásra.
:-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.12.01. 19:30:26

@DorotkaB: "hogy nem az számít, hogy mennyire szabatosan és nyelvtanilag helyesen beszél az ember, egyedül az a fontos, hogy a másik megértse, hogy mit akar mondani. Ha közben mutogatva, akkor úgy :)"

Állítólag Lomb Kató mondta azt, hogy a nyelv az, amit rosszul is érdemes tudni...És milyen igaza van.

DieNanny CH 2015.12.01. 19:39:09

@nyuszigonosz:

Értelmezésként arra gondoltam, hogy átváltani. Mert mégsem hüvelyket kell cm-re, hanem dkg-t grammra...

nyuszigonosz 2015.12.01. 19:47:58

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Én meg arra gondoltam, hogy errefelé olyan, hogy dkg nincs. A mértékegységek a gramm , idösebbeknél még a pfund ( kb. fél kiló) és aztán kiló és aztán a még a Zentnerrel is mész valamire ( persze már nem recepteknél :-) )

Itt nem tanulták sosem a dekát, nem használták sosem. Nem mond semmit.

gabors 2015.12.01. 20:00:59

@A nagy kékség: "Ennél már csak az Államokban rosszabb, ahol mindennek a nettó ára van kiírva, ráadásul az adó mértéke termékenként eltéro, tehát csak sejtheted, hogy mennyit fogsz fizetni a kasszánál."

ez csak nagyvonalakban igaz .... nem mindennek van a netto ara kirva pl. benzin cigi .... egy allamban altalaban csak egy forgalmi adokulcs van (meg a 0) tobsszor lehet talakozni olyannal hogy adott helyen az van kiirva hogy az arak az adot tartalmazzak.

a legnagyobb buhera talan a szolgaltatasoknal van pl hotel es hasonlok de "arukra" ez nem igaz.

pl buszjegy arat bruttoban irjak ki :-)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 20:01:07

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Nekem az jelenti a gyökeret, ahol a gyerekkoromat töltöttem, ahol fociztam, ahol suliba jártam, ahol ellopták a bringámat. Persze ezt sokkal nehezebb így megfogalmazni akkor, ha valaki már gyerekkorától kezdve állandóan költözködik. Emlékszem, volt egy Roland nevű haverom, az anyukája volt a házmester nálunk, mert így jutottak lakáshoz. Előtte albérletről albérletre jártak, és már az volt a kilencedik lakás a fővárosban, ahol laktak, pedig a srác akkor még csak 12 éves volt.

33621 2015.12.01. 20:12:34

@nyuszigonosz: A mértékegységeket nem a németektől vettük át annak idején, a monarchiában?

nyuszigonosz 2015.12.01. 20:24:13

@33621: Nemtudom. Nem éltem még akkor. :-)

nyuszigonosz 2015.12.01. 20:27:35

@33621: Meg a monarchia, hát az az Osztrák-Magyar monarchia volt, ( nagymamámnak a születési anyakonyvi kivonata volt az, amit a monarchiában allítottak ki: szép volt )

M. Péter 2015.12.01. 20:28:58

@nyuszigonosz: Ausztriában ismerik a dekát, a német wikipedia szerint: "In Österreich (und auch den anderen Nachfolgestaaten Österreich-Ungarns) wird vor allem beim Einkauf von Lebensmitteln und in Rezepten die Maßeinheit Dekagramm häufig verwendet und dabei umgangssprachlich oft zu „Deka“ verkürzt."

LyukasBogrács 2015.12.01. 20:33:58

@glorianna:
Pesti poen (lett volna).
Lenyege, hogy hulyenek tetettjuk magunkat.
Ha veszik a lapot, ok rohognek.
Ha nem, akkor mi.

DieNanny CH 2015.12.01. 20:37:09

@M. Péter:

Hát, lehet, a wiki ezt írja, de 2000-ben a Baden-i Billában nem ismerték... :-)

nyuszigonosz 2015.12.01. 20:47:04

@M. Péter: Na, akkor a Ford- nicknek igaza van abban, hogy a Monarchiaból származik a deka is még. :-)
És kösz, hogy írod, ezt nem tudtam.

2015.12.01. 20:54:09

@VPBA: Az a baj, hogy a mocskos EU ezt sem engedné. El kell fogadni, hogy mi a világ ellen harcolunk. :/

2015.12.01. 20:59:39

@Cyrus Sabien: Ez indexes cikkek nélkül is teljesen nyilvánvaló. :)

Simon Hasonmasa (TW) 2015.12.01. 21:02:09

@diggerdriver:

Miert katasztrofa a Himnusz es miert kellett volna mar lecserelni?

M. Péter 2015.12.01. 21:02:39

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Lehet, de nézelődj a SPAR receptjei között, sok olyan van, ahol a mennyiségeket dekában adják meg, pl. www.spar.at/de_AT/index/rezepte/nachspeise/marillenkonfekt-397.html

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.01. 21:05:26

angol nyelvterületen sincs deka meg deci. és? egyébként visszaszokni is szar volt, belezavarodtam rendesen.
a burmaiak akkor álltak át a benzin mérésében a gallonról a literre, amikor ott voltam. átálljtották a benzinkutknál a jelzőtáblákat (hm, gondolom a mérőórákat is). de a távolságok még mindig mérföldben vannak kiírva. a gyümölcsöt stb azért kilóra adják az ábécében (hm, a piacra nem emlékszem), mert az import mérőmasinák kilóban számolnak.
a 930 (vagy 950?) köbcentis tejesüveg is angol mértékegység lehet? már megint lusta vagyok utánanézni, pedig azért nekem tudnom illene az ilyesmit. thaiföldön a vizespalackok egy része is ilyen, és hozzá az újratöltő automaták viszont egy litert adnak, úgyhogy a legvége mindig jól beteríti azöldfülű jövevényeket :-D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 21:05:42

@geegee:
Nem csak telefonról írtam rohaggyon meg.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 21:10:22

@Simon Hasonmasa (Roch):
Azért mert olyan hangulata van hogy a meghallgatás után fel akarom vágni az ereimet.
Depressziós, letargikus, negatív kisugárzású, világfájdalmas, az élettől is elmegy a kedve annak aki hallgatja.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 21:11:33

Na elkezdek összegründolni egy posztot én is...

Taxomükke (UK) 2015.12.01. 21:13:41

@A nagy kékség: Régesrégen Csehszlovákiában a vonaton megismerkedtünk egy keletnémet sráccal, aki magyarul tanult, mert az angolnak nem látta értelmét, hiszen - úgy gondolta - angol nyelvterületre úgysem juthat el soha, Magyarországra szeretett volna előbb-utóbb határátkelni....

Taxomükke (UK) 2015.12.01. 21:17:09

@LyukasBogrács: Úgy hiányoztál, mint halnak a bicikli.

Simon Hasonmasa (TW) 2015.12.01. 21:17:37

@diggerdriver:

Ertem. Szerintem meg eppen nem. Volt ido amikor igy velekedtem, en is. Aztan megertettem, hogy kibaszott mely, meltosagteljes es fenseges.
Dehat ez az izlesrol szol.

Taxomükke (UK) 2015.12.01. 21:18:09

@glorianna: Nem olvasni jár ide, hanem kötekedni. Én már szűröm.

pamut 2015.12.01. 21:28:58

@glorianna: Azt hiszem másképp értelmezzük az osztály-fogalmat, nálam a középosztálynál még ehhez nem feltétlenül kell vagyon, elég a jó végzettség, az ahhoz stimmelő megbecsült, elismert és megfizetett munka illetve karrier, és persze társadalmi elismerés, illetve kapcsolatrendszer, de ez utóbbi gondolom jön az egyetemről meg a munkahelyről is.
Mondjuk lehet hogy tévedek, azt sem tudom van-e objektív meghatározás erre.

Btw, én pont leszarom ki milyen osztályban van, akár fent van akár lent, nem ezért írtam.

@Mirjam2: Ha jól értem a posztot van munkája, méghozzá a végzettségének megfelelő.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 21:45:54

@Simon Hasonmasa (Roch):
Más fogalmaink vannak a méltóságteljesről és fenségesről.
Hogy mély abban egyetértünk.

©________ 2015.12.01. 21:54:01

@glorianna: nemcsak a tarolas, hanem a mozditnatosag. Ha menni kell.

glorianna 2015.12.01. 21:59:19

@LyukasBogrács: "Lenyege, hogy hulyenek tetettjuk magunkat."
Úgy tűnik, számodra ez nem túl megerőltető.

glorianna 2015.12.01. 22:04:19

@pamut: Nem tudom, van-e egzakt meghatározása - annyira nem is érdekel. Alapvetően azután "igazodtam", amit itt-ott olvastam a felső középosztályról.
És valóban nem számít a besorolás, a lényeg, hogy kölköncök valóban jól érzik magukat a bőrükben.

Csodabogár 2015.12.01. 22:13:28

@nyuszigonosz: Az osztrákok viszont tudják és használják is, főleg a dekát.

Csodabogár 2015.12.01. 22:17:06

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Az biztos bevándorló volt. Velem megesett Bécsben, hogy 100 gr. sonkát kértem, mire az eladó rámnézett és megkérdezte. Meinen sie 10 deka?

Csodabogár 2015.12.01. 22:18:33

@Simon Hasonmasa (Roch): Szerintem sírós pátoszos, én is cserélném boldogan. Tiszta öröm pl. az olasz himnuszt hallgatni.

nyuszigonosz 2015.12.01. 22:22:48

@Csodabogár: Kösz, M.Péter -nick is már szólt.

Herr Géza 2015.12.01. 22:30:26

@M. Péter: De hogy tegyenek bele azért egy kis csavart, legalább máshogy rövidítik: dkg helyett dag... :)))
Különben igaz, receptben én is találkoztam vele, de boltokban, piacon sosem láttam.
Én annak idején az NDK-ban akadtam el a dekával, pedig olyan szépen artikulálva kértem a 10 dkg felvágottat, mégsem akarták megérteni. :D
Egyébként a suliban tanítják itt is, de mivel nem használják, hamar feledésbe merül.

Simon Hasonmasa (TW) 2015.12.01. 22:30:48

@Csodabogár:

Engem viszont felemel. De, ertem amit mondasz.

Viszont, nagy genya ez a Max:)))

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 22:41:14

@Taxomükke (UK): Csehszlovákiáról jut eszembe. Volt Pozsonyban egy tök jó kis áruház (legalábbis anno jónak tűnt), Prior volt a neve. Szuper csukát vettem ott magamnak (legalábbis anno szupernek tűnt). Most Tesco van a helyén. :(

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 22:41:15

@gabors: Hát, én egy csomót jártam például a Safeway-be, a Wall Martba (de kisebb delikbe is), és valahogy sosem annyit fizettem, mint amennyit fejben kiszámoltam. A kaja még hagyján, de amikor vettem mondjuk fogkrémet, arcszeszt, mosogatószert, akkor igencsak más jött ki a végére, mint amire számítottam. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.01. 23:12:53

@Herr Géza: hű, most eszembe jutott valami olyasmi, hogy valamikor, már meg nem mondom melyik osztályban, de itt Magyarországon, azzal jött a tanár, hogy mától a dkg az nem dkg hanem dag. aztán valamiért nem maradt úgy, visszcsinálták a hivatalos rövidítést, vagy nem is tudom, aztán én angolos iskolában voltam és ott nem volt dekagram.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.12.01. 23:32:52

@Csodabogár:
Szerintem a legoptimistább az USA himnusza.

Herr Géza 2015.12.01. 23:39:34

@Dragonlady (Bp, Hun): Akkor az gondolom az SI mértékrendszer bevezetése tájékán lehetett.... 1980. jan. 1.-től lett kötelező. :D

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.01. 23:45:01

@diggerdriver: Akkor hallgasd meg a spanyol himnuszt is, és rögtön dobni fogod az amerikait. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.12.02. 00:00:30

Géza ez gonosz volt :-) akkor meg óvodába se jártam :-)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.12.02. 00:41:07

@diggerdriver: Na meg az olasz.
www.youtube.com/watch?v=DeDmsIMwQX8

Azóta szeretem, amióta Schumi állandóan ezt vezényelte a dobogó legfelső fokáról. :)

Aztán volt szerencsém látni Rómában az őrségváltást, ott is eljátszották a himnuszt. Rendesen kirázott a hideg (jó értelemben). Akkor valami furcsa irigységet éreztem az olaszok iránt.

De azért amikor egy magyar sportoló az olimpián könnyes szemmel hallgatja a mi himnuszunkat, az is megható.

blackhairlady 2015.12.02. 01:53:32

@glorianna: szuper csalad, nagyon tetszik:)

montroyal ( CAN qc) 2015.12.02. 02:28:32

@A nagy kékség: @diggerdriver: jo akkor legyen ilyen is persze az eredeti az igazi

www.youtube.com/watch?v=Dr_ggtogdQA

www.youtube.com/watch?v=9mvJW1_l4GM

es csak kepekben himnusz nelkul .. .. de jo latni mennyi helyet ismerek mar ..
www.youtube.com/watch?v=YQrTIC7T-mw

blackhairlady 2015.12.02. 02:31:05

@diggerdriver: raadasul nincs egy meghatarozott zeneje, igy az akapellatol a countryn kersztul az operasig minden mufajban el lehet enekelni es el is eneklik.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása