oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. november 22. 06:42,  Kapcsolataink 74 komment

2015. november 22. 06:42 Határátkelő

Kapcsolataink

Az eheti blogajánló az emberi kapcsolatok kérdését járja körül (legalábbis szándékom szerint). Először megnézzük, milyen a kapcsolat az amerikai magyarok és az angliai magyarok motivációi, tervei között. Aztán Svájcba látogatunk, ahol a generációk kapcsolatának erősítésére vannak érdekes kezdeményezések, végül, de nem utolsósorban Brazíliáig megyünk egy esküvő kapcsán.

amerikai_magyarok_es_angliai_magyarok_kep_prehryfarkas_hu.jpg

Kezdjük rögtön egy érdekes összehasonlítással, amit a Prehryfarkas blog végzett el a saját, idei, az amerikai magyarok körében végzett, és a tavaly tavaszi, az angliai magyarok körében lefolytatott Menjek/Maradjak felmérés között. Lássuk, mire jutott!

„Az angliai magyarok átlagéletkora 12 évvel alacsonyabb az amerikai-magyarokénál. (33 vs. 45 év). Ez a rendkívül jelentős különbség talán még jobban érezhető akkor, ha egy másik szemszögből vizsgáljuk meg ugyanezt az alapadatot, ugyanis az angliai magyarok 72%-a esett a 25 és 40 éves kor közé, míg ugyanennek a korcsoportnak az aránya Amerikában csupán csak 35% volt. (...)

Az angliai magyarok döntő többsége (65%) csak 2009 után érkezett a szigetországba. Sőt a 2004 előtt érkezettek a minta csupán elenyésző részét képezik Angliában. Az amerikai-magyarok érkezési éve ezzel szemben sokkal nagyobb szórást mutat és itt 2009 után csak 22%-uk érkezett az Újvilágba. (...)

A Menjek⁄Maradjak felmérésben a budapestiek számaránya lényegesen magasabb mint az amerikai-magyar felmérésben (40% vs. 25%). (...) Az angliai magyarok leginkább gazdasági okokból költöztek Nagy-Britanniába, míg az amerikai magyaroknál nem ez volt a meghatározó és döntő motiváció. Sőt ott nem volt egy, a többihez képest jelentősen domináló motiváció sem a letelepedésre.

Az MTA kutatói – egy másik kérdésből – az Angliába költözés legfontosabb okának a munkavállalást találták, ugyanis a válaszadók több mint háromnegyede – saját bevallásuk szerint – dolgozni ment a szigetországba.

Ezzel szemben az amerikai magyarok esetében – és valószínűleg a kérdésfeltevés eltéréséből kifolyólag is – nem a magasabb életszínvonal volt a döntő motivációs tényező a megkérdezettek többségének kiköltözésében. Ezt mindössze csak 21%-uk említette. Sőt ebben a felmérésben a válaszadók majdnem kétharmada (62%) kifejezetten nem gazdasági jellegű okot hozott fel az Újvilágba való elköltözésére.

Amíg az angliai magyarok esetében a résztvevők döntő többsége (73%) nem tervezi a közeljövőben a visszatérést Magyarországra, addig az amerikai-magyaroknál ez a minta kicsivel kevesebb, mint a felére érvényes csak (48%).

Érdekes viszont, hogy mindkét felmérés válaszadóinak csupán egészen elhanyagolható töredéke (6% és 3%) akar csak 1 éven belül hazatérni. Ezen túl, a soha vissza nem térésnél is (38% és 35%) meglepően megegyező az arány a két felmérésben.

Mindkét felmérésben résztvevők legnagyobb mértékben egészségükkel, legkevésbé pedig társasági életükkel elégedettek. Külön figyelemreméltó, hogy az amerikai magyarok egészséggel kapcsolatos elégedettsége statisztikailag is igazolható mértékben nagyobb a Menjek/Maradjak felmérésben résztvevőkénél.

Hasonlóan meglepő a társasági élettel való elégedettség pozitív különbsége az amerikai-magyarok javára. Ez talán a két minta külhonban eltöltött időtartalmának köszönhető, mivel az amerikai-magyar válaszadók lényegesen hosszabb ideje élnek új otthonukban. Így ebből kifolyólag valószínűleg több idejük és lehetőségük is volt beilleszkedni, új ismerősökre szert tenni Amerikában. Jelen összehasonlítás nem egy kinyilatkoztatott vagy sejteni vélt értékítélet egyik minta eredményei mellett vagy ellen.

A teljes elemzést az eredeti posztban olvashatjátok el.

Generációk együtt vagy külön?

Rengeteget halljuk, régen mennyire természetese volt több generáció együttélése. Ez mára eltűnőben van (az okokról könyvtárnyi szakirodalom született már), annak ellenére is, hogy az anno minden résztvevő számára előnyös volt. Ma is vannak azonban kezdeményezések, ezek közül mutat be párat a Svájc és más blog.

oreg_es_fiatal_foto_pixabay_com_publicdomainpictures.jpg(Fotó: pixabay.com / PublicDomainPictures

„Ma már minden magára valamit is adó fiatal azonnal önálló életre vágyik, és elköltözik a szülői házból, amint megteheti. De nemcsak külön költöznek, hanem be is darálja őket a rohanó élet, és szüleikkel, nagyszüleikkel gyakran alig marad idejük beszélni, találkozni.

Még rosszabb a helyzet, ha más városba, netalán más országba sodorja őket a sors. Ily módon előfordulhat, hogy az unokák már szinte alig találkoznak a nagyszülőkkel és nem nagyon van kapcsolatuk idősekkel. Az idősebbek pedig pont abban az életkorban maradnak magukra, amikor szükségük lenne a támogatásra, társaságra, segítségre.

Svájcban több jó példát is láttam ennek az űrnek a - legalább részleges - betöltésére.

Létezik pl. egy online platform (www.rentarentner.ch), ahol nagyszülőt lehet örökbe fogadni. Az apropót az adta, hogy ma már egyre később szülnek a nők és bizony mire megszületik az első gyermek, már nem biztos, hogy élnek vagy nagyon aktívak a nagyszülők.

A másik oldalról nézve nyugdíjas emberek felnőtt gyermekei csak nagy sokára örvendeztetik meg őket unokákkal, pedig már nagyon vágynak unokázni. Erre kínál megoldást ez a platform. Nagyjából úgy működik, mint egy társkereső portál. (...)

Ugyanezen az oldalon munkaközvetítés is folyik. Adottak a szaktudással, tapasztalattal és szabadidővel rendelkező nyugdíjasok és a kisebb-nagyobb feladatok elvégzésére segítséget kereső fiatalabbak.

Legyen szó egy szekrény összeszereléséről, kutyasétáltatásról vagy a nyaralás alatti viráglocsolásról, bármi meghirdethető. De komolyabb munkákat is kínálnak a nyugdíjasok számára. (...)

Van olyan is, hogy egy fiatal még nem költözne el otthonról, de tanulmánya más városba szólítja. A lakbér Svájcban igencsak magas, különösen egy diák számára.

Gyakran többen bérelnek egy lakást (Wohngemeinschaft, röviden WG), de van olyan lehetőség is, ami az eredeti családi felálláshoz hasonlít. Idős emberek, akiknek van üresen álló szobájuk és azt szívesen kiadnák fiataloknak, ma már szervezett formában tehetik ezt.”

A teljes posztot a Svájc és más blogon olvashatjátok el.

Kapcsolatok a világ túlsó végéről

Miközben az északi féltekén a telet várjuk (már aki várja…), addig Brazíliában lassan nyár lesz, jönnek a 40 fokos hónapok, a forró délutánok… A Szerelem Salvadorban blog szerzője pedig férjhez ment (ezúton is gratuláció neki), de legutóbbi posztja nem ezért érdekes nekem elsősorban, hanem azért, amit az emberi kapcsolatokról írt benne. Lássuk!

salvador_foto_szerelemsalvadorban_wordpress_com_1.jpg(Fotó: szerelemsalvadorban.wordpress.com)

„Így ünnepeljük majd a Karácsonyt is, kisruhákban,  a ropogós grillhúsok meg a napkrém illatában megfürdőzve. Sehol egy igazi fenyőfa, vagy a didergető tél elől meghittséget adó fahéj meg narancs illatú csendes otthon, nyoma sincs az európai kultúrának.

Néha hiányzik a hideg, az esős szürke délutánok, ahogy munka után még összefutunk az Oktogonnál a barátaimmal, azokkal, akikkel egészen kisgyerekkorunk óta tanúi vagyunk egymás életének.

Aztán arra gondolok, hogy most éppen arról teszünk tanúbizonyságot, hogy tart tovább is a szeretet, mint a városon, vagy az ország határain belüli egy-kettő vagy száz kilométer. Látom, kristálytisztán látom és értem az otthon hagyott kapcsolataim erősségét, milyenségét, hogy kinek mennyit érek én, ha megannyi ország és a végeláthatatlan óceán választ el bennünket.

Nem volt könnyű döntés az oltár elé állni, folyton csak a papa járt a fejemben, álmatlan éjszakáimon fel-alá jártam a nappaliban, az alvó lakás csendjében hallottam még a cigarettától eltorzult, vén dörmögő hangját, ahogy azt mondja, hogy kisleányom, az intéseit, és úgy vágytam a bogárszemű, nedves, szerető tekintetét az arcomon, hogy azokban a pillanatokban mellettem legyen, hogy ne legyek olyan végtelenül magányos ennek a trópusi díszlet színfalai mögött. (...)

Nem lehet mindig futva élni, nem lehet megállás nélkül rohanni az élet elől, az nem lehet, hogy a jól ismert régi mintáimban maradva játszom újra és újra a saját történetem, miközben a díszleteket, a szereplőket kényem kedvére cserélgetem.

A nagy nap előtti éjszaka a bordó bőrkanapén ültem csöndesen, fejemben az utóbbi huszonhat év filmkockái peregtek, a vágyaim, amelyek valaha elérhetetlen távolságúnak tűntek, a félelmeim, amelyek mindig olyan szorosan közel a szívemhez, jobbra nézve az én nyúlcipőm, a másik szobában pedig a férfi, záloga a valakihez tartozásnak, az elköteleződésre való képességemnek.”

A teljes posztért ide kattintsatok!

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Brazília Svájc Nagy-Britannia Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr248097224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2015.11.22. 07:38:39

Érdekes,elgondolkodtatò poszt.

Golf2 2015.11.22. 07:55:53

"Nem lehet mindig elrohanni az élet elöl"...

©________ 2015.11.22. 08:19:12

Hat most sokat tudnek kommentelni:-)

Muscari 2015.11.22. 08:35:23

Nekem ez a pótnagymama dolog tetszik, jó lenne itt is valami hasonló.

Gyerekkori barátok: irigylem azokat, akiknek van, nekem a legrégebbi és gyakorlatilag egyetlen megmaradt otthoni barátságom is csak kB 15 éves. Azt sem tudom, hogy mi van azokkal, akikkel együtt nőttem fel, mindenki szétszéledt. Nyilván azoknál tud megmarani, akik az életük nagy részét egy helyen élik le, de ez ma már egyre ritkább.

DieNanny CH 2015.11.22. 08:41:13

Jók.
(Látom, a svájci blogíró is olvasta az eheti coopzeutungot.) Amiben még az is volt, hogy ez a "fiatal ember segít ottlakásért cserébe" Ném.o-ban 30 egyetemi városban működik. Mert, nekem az jött le a cikkből, hogy csak és kizárólag diákoknak szól. Ami furcsa, hogy egész Zürich kantonban mindössze 29 ilyen "partnerség" van.

A salvadori bloghoz: tud valaki olyan történetet, amiben az író világ életében a déli féltekén élt, aztán felnőttként került az északira, és hiányoznak neki a karácsonyi medencés- és grillpartik? Mert szerintem csak mi kötjük a hideget, havat, szürkeséget a karácsonyhoz. Csak kíváncsi lennék, ők hogyan élik meg.

@Jekatyerina Belohabadorova:

Légyszi, ne fogd vissza magad! :-)

DieNanny CH 2015.11.22. 08:46:41

Ja, még az első bloghoz: Itt nagyon "idegesített" sokszor, hogy ha valaki Mo-ról beszél, akkor igazából Bp-t érti alatta. Tényleg nagyon idegesített!
De, ha igaz a felmérés, miszerint a kint élők nagy többsége Pestről ment ki, így már érthető.
(Érdekes lenne tudni, miért. Vagy, mivel Mo lakosságának 1/5-e Bp-en él, ezért a kivándoroltak 1/5-e is automatikusan pesti származék kell hogy legyen?)

zebralany · http://zebralany.blog.hu 2015.11.22. 09:11:32

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Férjem ilyen, mikor északi féltekére költöztünk hiányolta a karácsonyi görögdinnyét és a grillezést. Kinek mi a megszokott....

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2015.11.22. 09:20:38

Jó kis válogatás. A statisztikáknak mondjuk csak elvonatkoztatva van értelme, mert ritkán hitelesek.
A pótnagyi dolog tényleg jó lenne ha jobban elterjedne, nagy szükség volna rá. Rengeteg kisgyerek nő föl nagyszülő nélkül és rengeteg nagyi van unoka nélkül. Pedig nem kéne hogy így legyen.

maxval bircaman BircaHang Média · http://bircahang.org 2015.11.22. 09:24:26

"Az angliai magyarok döntő többsége (65%) csak 2009 után érkezett a szigetországba."

"az angliai magyarok esetében a résztvevők döntő többsége (73%) nem tervezi a közeljövőben a visszatérést Magyarországra"

A két mondat együtt jelzi: aki nemrég tántorgott ki, az még maradni akar. Azaz nem Anglia/USA a különbség oka.

Ana72 2015.11.22. 10:21:27

@ChristineK: talán nem is általában a statisztikákra kell azt mondani, hogy nem hitelesek, hanem inkább az eredményeik bemutatására. Például nem lehet csak úgy, kiragadva értelmezni egy-egy arányértéket, megoszlást vagy összefüggést, mert úgy nincsen sok értelme. És a módszertan kérdése a döntő a hitelesség szempontjából, mert baromira nem mindegy, hogy milyen kérdésekkel operált pl. egy kérdőív (esetleg sugalmazó, szubjektív, vagy nem egyértelműen megfogalmazott, vagy többféleképpen is értelmezhető kérdések), milyen volt a mintavétel (kiknek a körére terjedt ki, reprezentatív volt-e, mi volt a válaszadás módja stb.). Ezért érzek nagy felelősséget abban, hogy valaki hogyan interpretál egy-egy kutatási eredményt, illetve hogy milyen következtetéseket von le belőle (a legtöbb esetben az eredmények az okokra nem mutatnak rá, az az értelmező szubjektuma sokszor, illetve az összefüggések sohasem ok-okozati kapcsolatot jelölnek, de ezt nagyon sokan értelmezik így).
Szóval, a statisztika jó dolog, csak nem mindegy, hogyan csinálják a kutatást, aminek az adatait a statisztika megjeleníti, és nem mindegy, hogy ki és hogyan mutatja be azokat, milyen kontextusban.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2015.11.22. 10:51:28

@Ana72: Jóvanna, én nem tudom ezt ilyen mélyenszántón megfogalmazni. :)

puhacica 2015.11.22. 10:59:10

annak a "salvadori" lanynak azt kivanom, hogy legyen nagyon boldog! (olyan szepet irt.)

2015.11.22. 10:59:21

@Muscari: Ez bizony tényleg így van. :(

Ana72 2015.11.22. 11:29:18

@ChristineK: jaj, jójó, nem azért írtam, hanem hogy mindig minden attó függ, mennyire felelősséggel használjuk fel :)
off:
viszont, tegnap megsütöttem a piri-piri receptedet, igaz, módosításokkal (nem csirkeszárnnyal, és kevésbé csípős formátumban), de nagyon bevált, köszi (y)

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.22. 11:29:24

Az angliai életem során alig beszéltem magyarokkal, viszont mikor Floridában jártam, kétszer is meghívtak az ottani magyarok a helyi klubba. Nagyjából ugyanezt tapasztaltam Kaliforniában is. Idő hiányában soha nem tudtam részt venni egyetlen eseményen se, de valahogy úgy éreztem, hogy az Államokban élő magyarokra sokkal jobban jellemző ez a fajta összetartás, mint az európai társaikra. Közvetlenebbnek, lazábbnak tűntek. De lehet, hogy tévedek, úgyhogy talán majd jön Zsuzsi, és megerősíti ezt.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2015.11.22. 11:45:50

@Ana72: Írtam is a receptnél hogy nem találni két egyforma leírás és hogy mindenkinek érdemes kikísérletezni a saját szájíze szerinti szószt. Csirkeszárnyból pedig azért praktikus készíteni mert a szárnya az a rész ami képes rövid idő alatt is a legjobban átvenni az ízeket legyen szó fűszerezésről vagy szószokról.

Csodabogár 2015.11.22. 11:58:28

@Muscari: A helyzet az, hogy mikor az ember kellően megöregszik, menet közben szó szerint meghalnak körülötte a barátok. Talán ha valaki egy helyben lakik, menet közben termelődnek újak, de azok már nem a régi igaziak.
Nem mindenki alkalmas olyasmire, hogy bevegyen valakit a lakásába. Én pl. megőrülnék a gondolattól is. Előbb fogok bemenni egy otthoba, ahol van saját szobám és a pénzemért ellátnak, mint hogy itthon közösködjek bárkivel.
Régen itthon is ki volt adva minden cselédszoba, albérlőnek. Egyetemisták nagyrésze ilyenben lakott.

_Boris_Vian_ 2015.11.22. 12:26:42

@Csodabogár:

"Nem mindenki alkalmas olyasmire, hogy bevegyen valakit a lakásába. Én pl. megőrülnék a gondolattól is"

Ez nem valami fura perverzió az embereknél, hanem kényszer.

Talán fura lehet svájci nyugdíjjal beleképzelni magadat a 80 rugót kereső munkás helyzetébe hogy miért lakik másokkal együtt....

Ana72 2015.11.22. 12:26:45

@ChristineK: igen, csak mi nem szeretjük a szárnyát :) de azért a kép, amit feltettél, nagyon ínycsiklanóan néz ki. az enyém nem lett ilyen szép, de a páromnak ízlik ;)
bocs az off-ért :)

_Boris_Vian_ 2015.11.22. 12:28:06

@maxval bircaman BircaHang Média:

A külföldön élés első pár éve általában az "álom" időszaka. Mikor nem látjuk teljesen reálisan az országot, ahol élünk, kábít az idegen környezet, lényegében ez egy éberálom fázis.

Jövőbeli tervekről eleve csak azokat érdemes megkérdezni a külföldön élők közül, akik legalább már 3-4 éve kint élnek, mert akkor kezd a többség kijózanodni és reálisabban felmérni a helyzetét.

Nem véletlenül nyilatkozza hangosan a frissen kitelepültek nagyon nagy része hogy soha többé vissza nem teszi a lábát Magyarországra. 2 év múlva ugyanezek az emberek már közel sem tartják elképzelhetetlennek a visszaköltözést.

A többséget hidegzuhanyként érik a reálértékek árai, pl ingatlan és szolgáltatások.

Általában ekkor jön egy negatív szakasz a legtöbb kitántorgó életében, kis depresszió, levertség, realizálódik az agyban hogy bizony itt is piszok nehéz pl materális javakat szerezni.

Aztán van egy szociológiai nyomás is a többségen, azt érzik hogy valamit "mutatni" kell, tehát minél jobban igyekeznek megfogni a pénzt, spórolnak, hiszen nem szegénynek jöttek ki egy gazdag országba hanem gyarapodni.

Sokan elmennek a kisebb ellenállás irányába, tehát ha pl összegyűlt a lóvé egy esztergomi garzonlakásra, akkor hazaköltöznek és tengetik tovább az életüket otthon.

EZen a ponton szerintem nagyon kevés az aki kitart az idegenben élés mellett. Mert baromira hervasztó azt látni hogy spórolsz, kuporgatsz, aztán egy garzonlakás 20 % át se tudod lerakni készpénzben. Ez megöli az ember lelkét és inkább hazamenekül ilyenkor a nagy része az embereknek.

P.Elliot 2015.11.22. 13:12:28

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Egy brazil lannyal beszeltem egyszer errol aki ingerulten rangatta magara a sapkajat a munkahelyen hogy milyen erzes itt elni karacsonykor, kuncogva hallgattuk az illetlenul oszinte, nyomdafesteket alig turo velemenyet az amerikai karacsonyi idojarasrol, a kabat, sal, sapka, kesztyu rabsagarol, igaz hogy neki nem sokat mondott a hoeses, a kandallo tuze, a karcsony hangulata, o az otthonira vagyott...
Mikor meseltem neki hogy milyen oriasi setalni, hemperegni a hoban, elvezni a friss hideg feldobo levegot, neman hallgatta es azt mondta hogy ha szereted akkor csak csinald csak, en nem!

P.Elliot 2015.11.22. 13:22:49

@ChristineK: Hat nem tudom ki hogy erzi, az unokahiany van amikor rogton meg is szunik ha a "berelt" unoka bemutatja hogy mit tud.
Nem sok kisgyerek jar hozzam de akik voltak, leggyakrabban ket kisfiu jon, 5-6 evesek most de a szulok nem birnak veluk, amit itt muvelnek, nahat! Egymast kergetik a hazban, belekapaszkodva mindenbe es ha az borul akkor oda se neki, rohannak tovabb, az ebedloszekreny nehany pohara is eldolt amikor teljes erobol nekimentek.
Volt olyan 4 eves aki az unnepi etkezesnel a vendegeket dobalta etellel, az anyja csak nyavogott hogy N. nem szabad csinalni de hogy kozbelepett volna, azt nem, nekem kellett kivinni a kolkot onnan, soha tobbet nem hivtam meg oket/ akkoriban jottek ki ide, meg azt sem lehet mondani hogy Amerikaban tanulta a stilust.
Az elozo ket kisfiu viszont amerikai volt.
Szoval nem igazan vagyok oda attol hogy az otthon nem megnevelt gyerekeket a pot nagyszulore sozzak, az nem fog beloluk jo gyereket faragni. raadasul sok gyerek erkezik videojatekkal amit ott is nyomogat, alig akarja letenni, hat valahogy mas a nagyszulo-unoka kapcsolat mint regen.
Persze vannak jo gyerekek is, jo szuloi haterrel, ezek valoban sok oromot adhatnak mind a ket iranyban.

P.Elliot 2015.11.22. 13:33:00

@A nagy kékség: Valoban kozvetlenebbek es lazabbak, irigyseg is alig van koztuk ha a masiknak jobban megy. Az is igaz hogy akinek jobban megy az figyel kicsit a masikra, ha valaki uj ember jon, most az illegalisokrol beszelek annak segitenek munkat keresni, beajanljak masoknak, ez foleg az epito munkasok kozott van igy, hivatalos munkahelyet ugysem tud papir nelkul elvallani senki.
Befogadjak maguk koze, segitik.
Nem tudom miert, illetve nem tudom miert van az masik orszagokban ha nem....

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.11.22. 14:28:58

@_Boris_Vian_: Igen, csak ezt nem tudod elmondani annak, aki még el sem indult. Jó eséllyel nem is fogja érteni a külföldi élet ilyetén pszichológiáját, illetve úgy fogja érezni, hogy vele ez nem történhet meg.

Szívemből sajnálom azokat, akik muszájból lépnek le, majd az általad leírtak miatt a frusztráltságuk kint nemhogy csökkenne, inkább hatványozódik.

Kicsit olyan ez, mint a gyász fázisai; előbb jön a megdöbbenés, aztán a tagadás, végül a másik hibáztatása, ami ebben az esetben a leginkább Magyarország lesz. És ez az a pont, ahol beindul a hazaköpködés.

Nem sokan rendelkeznek annyi intelligenciával, hogy a helyén kezeljék ezt a dolgot. Ez pedig már az önigazolás időszaka, amikor az illető önmagának is hazudva próbálja elhitetni a környezetével, hogy mégiscsak jó döntést hozott. Beledöglene, ha be kéne vallania a kudarcot, ami tulajdonképpen nem is kudarc, csak a tanulási folyamat része.

arncht 2015.11.22. 15:39:02

Amerikaba legalis uton az emberek elenyeszo reszenek van lehetosege kimenni. Pedig mennenek oda tobben is .

2015.11.22. 15:47:44

@Jekatyerina Belohabadorova: Bizonyára hatalmas biznisztől esik el, aki nem ad bele lóvét. :D

2015.11.22. 15:56:52

@A nagy kékség: BezzegMagyarországon minden jobb, mint bárhol máshol a világon. Jó fizetés, jó életszínvonal, kitűnő színvonalú egészségügy és oktatás, remek infrastruktúra. Rendezett a gazdasági és jogi háttér. Kölcsönös bizalom van a felek között. Prosperáló ország. Van jövökép és stabilitás.

El kell fogadni, hogy aki elhagyja a szent anyaföldet, az mindig hazátlan/boldogtalan/lelki nyomorék/idegen/pénzéhes lelketlen ember marad. Persze ezt mindig a többi lelki nyomorék-savanyú a szőlő ember akarja bebizonyítani, de ilyen apróságokon ne akadjunk fent. Hiszen a pénz nem minden. Mit ér a pénz, ha nem érzed a balatoni sült hekk illatát, ha nem tudod megsimogatni a Normafa fáit, ha nem tudsz őszintén és önfeledten nevetni. Ha nem vagy részese az itthoni családod mindennapi életének. Ha nem a többiekkel építed az országot. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.11.22. 16:41:39

@A nagy kékség: en azt latom, hogy a generacios "szakadek" itt is ugyanugy jelen van, mint mashol. Az idosebb generacios magyarok nem igazan vegyulnek a fiatalokkal. Oszinten szolva en sem jarok nagyon magyar programokra, mert a tobbseguk vagy kisgyerekeseknek szol, vagy nosztalgia-partik, ami nekem nem annyira jon be. Azert vannak idonkent jo kezdemenyezesek, itt Del-Kaliforniaban csinaltak rendszeres piknikeket, ami szerintem egy jo otlet volt. Vannak orszagszerte magyar kozossegi hazak, ilyen-olyan sikerrel...az itteni honfitarsaim talan tudnak hozzafuzni tapasztalatokat...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.11.22. 16:47:31

@P.Elliot: szerintem a kozvetlenseg abbol adodik, hogy felveszik az itteni mentalitast, hiszen az amerikaiak tobbsege is ilyen. Minden idekoltozo magyarnak feltunik ez, a kultursokk elso szakaszaban levoktol mindig azt halljuk, hogy "milyen baratsagosak es kozvetlenek az amerikaiak" :) ez teny.

montroyal ( CAN qc) 2015.11.22. 16:52:43

@maxval bircaman BircaHang Média: maradni -menni kulombseg lehet az is ,aki Angliaban dolgozik kulonosen nem utkozik nehezsegekbe a az unios papirjaival ,viszont amerikaban a cel a nehezsegek nelkuli elethez a PR status vagy az allampolgarsag ... ez hosszabb ido ,de ha megvan nagyon meggondolando a visszakoltozes .. esetleg nyugdijaskent ,viszont az hosszu kinti elet utan nem biztos hogy bejon

az angliaiknak meg van hattere, lakas, rokonsag ,barati kor, a hosszab ideje kint elo amerikaiaknak nem olyan szoros a kotodes ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.11.22. 16:54:27

Egyebkent az amerikai-angol statisztika nekem kicsit olyan spanyolviasz erzetet keltett. Olyan megallapitasokat tett, amelyeket bonyolult statisztikai leiras nelkul is tudunk a jozan paraszti eszunkre es alapveto tudasunkra alapozva: mint pl.az amerikai amagyarok tobbsege ritkabban latogat Mo-ra, mint az angliaiak...jeeee, tenyleg?:) ki gondolta volna, hogy 6-10.000 km-rol kevesebbszer ugranak haza emberek:))

montroyal ( CAN qc) 2015.11.22. 16:59:49

@Zsuzsi65: mint nalunk a templom szervezeseben 70es a halal kozott a nagytobbseg , az iskola szervezeseben termeszetesen a gyerekes szulok ...
azert ma is megyunk a templomba ebedre mert ez az iskola tamogatasara lesz ...

montroyal ( CAN qc) 2015.11.22. 17:21:22

@arncht: nalunk is tobb magyart ismerek akik mar USAbol kilettek tiltva illegalisan hosszuideje ott dolgozasert ,es most Canadaban folytatjak .. akarmeddig el lehetnek, ha nem vezetnek kocsit ,nem keverdnek mas illegalis dolgokban ,meghuzzak magukat es foleg egeszsegesek .... 2 ismerosrol hallottam akik rovid uton hazakerultek , az egyik ordibalt nyilvanosan a csajaval, a masik a kocsijaval bement az indian teruletre csempesz cigit venni ..

Csodabogár 2015.11.22. 17:28:45

@P.Elliot: Nem vagyok brazil, de a hóban hempergés gondolatától is kiráz a hideg. Ez kor független, kiskoromban is utáltam a havat és a hideget.

2015.11.22. 17:34:59

@montroyal ( CAN qc): Mo.-n minden nő, naponta. Mert bemondták a tévében. Amúgy az tényleg érdekes, hogyha ennyire rohamosan fejlődünk (kackac), akkor a fizetéseken ez miért nem látszik. :)))

2015.11.22. 17:36:06

@A nagy kékség: A Mo. köpködésre is tudok írni pár demagóg faszságot, ha gondolod.

Shanarey 2015.11.22. 17:52:52

@montroyal ( CAN qc):

Ez amit belinkeltél marhaság, de hát ez a megrendelésre készült statisztikák egyik jellemzője.

A kutya, ebben a bekezdésben van elásva:

"Ha valaki korábban a medián értékre volt kíváncsi, érdemes volt figyelni a KSH Munkaügyi adattárát. Ebből a legutóbbi, 2011-es adatok szerint kiderült, hogy a munkában állók 65 százalékának jövedelme el sem érte az akkori éves nettó 144 ezer forintos átlagbért"

P.Elliot 2015.11.22. 19:14:03

@Csodabogár: En viszont imadom a havat, semmi olyan helyen nem akarnek elni ahol nincs. a gyerekkori nagy szankozasok, hoban hempergesek, szaladgalasok a zuhogo hoban vagy csak setalni, jaj de szep is volt az. Most is az lenne ha esne de mar egyre kevesebbszer esik itt.
Azt is nagyon szeretem ha hullik a dara, annak azt az apro kis kopogo hangjat a csendben/ ha havazik akkor meg a madarak is befogjak a szajukat jobbjara/, azt az erdes kis szemcseket az ember arcan ahogy rahullik.....valami kulonlegesen jo erzes nekem...
Tropusi helyek csak nyaralasra valok nekem.

P.Elliot 2015.11.22. 19:16:00

@Zsuzsi65: Tenyleg, igazad lehet, felveszik az itteni mentalitast.

P.Elliot 2015.11.22. 19:17:22

@diggerdriver: Nagy taps...mikor hozzak mar kulfoldre is? Ide peldaul. Van itt eleg sok magyar akit erdekelne, diszlet is alig kell hozza.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.11.22. 19:19:28

@P.Elliot:
Semmi közelebbit nem tudok még. Az biztos hogy a januári első előadáson ott leszünk.

P.Elliot 2015.11.22. 19:20:49

@Jekatyerina Belohabadorova: Nocsak, egy okos hazankfia.....Aztan ugy gondolja hogy csak felvesszuk azt a kerekpart a foldrol es mar kuldjuk is haza? A tulajdonos beleegyezese nem is kell hozza? Aztan mi van ha loptak mielott atjottek vele? Exportalni akarja mas tulajdonat? Hallatlan hogy milyen naiv emberek vannak.

P.Elliot 2015.11.22. 19:23:11

@diggerdriver: Hat azert kerdezd meg a rendezoket. Nagyon orulok hogy musorra tuztek megint, gondolom helyhiany is lehetett. Ossze kell irnod egy sajat szinhazteremre valot. Most csak hulyulok....

P.Elliot 2015.11.22. 19:28:19

Este, jo? Mert most nem erek ra.

33621 2015.11.22. 21:00:21

@Golf2: A Totalcaron Csikós belsőség pontonos cikkénél lehetnél gyorsabb! Ott is lehetnél az első! Most csak pillanatnyilag az utolsó vagy! :-)

_Boris_Vian_ 2015.11.22. 21:13:07

www.penzcentrum.hu/utazas/top_10_ezekben_az_orszagokban_a_legjobb_elni_a_vilagon.1047215.html

Na, már megint egy lista amiről ismét kiderül hogy Ausztrália a világ legjobb helye :D !

UK, Németország, Ausztria fasorban sincs!

Herr Géza 2015.11.22. 21:41:30

@_Boris_Vian_: Egy lista a sok hasonló közül... Ki indul úgy útnak, hogy ilyen listákat nézeget?

puhacica 2015.11.22. 22:08:58

@33621: azt a giroszkopos cuccot nagyon kitalaltak, egyszeru, de nagyszeru. :)

2015.11.22. 22:16:12

@Herr Géza: Németország nincsen benne, szóval merem remélni, hogy rosszul érzed magad miatta, és elkezdesz csomagolni... :)

puhacica 2015.11.22. 22:20:37

@33621: nekem ez az egyik kedvencem, ha erdekel az ilyesmi, ajanlom. a masodik video a "hogyan keszult", 2:50 korul van a taxis jelenet, szerintem ez a legjobb, amit egy gorkoris srac forgat. :)

blackhairlady 2015.11.22. 22:42:35

@P.Elliot: nalunk sosem esik, na jo, 15 evente egyszer:)
Tavaly hideg volt, de elotte volt olyan ev, hogy rovidnadragban elveztem a napsutest kint. Nekem sem hianyzik a hideg havas tel.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.11.22. 22:51:01

nahát, Burma sincs a listában (surprise, surprise), aztán mégis simán lehet pl ott is élni. Finnország, Izland, Svédország, Norvégia? nane, mi vagyok én, hóember?

Herr Géza 2015.11.22. 23:09:34

@puhacica: Megnéztem az elsőt is, naná, hogy a ca. 6 szereplőből rögtön van egy magyar (nevű) koma: Viktor Franyo...
Látott már valaki amerikai film után stáblistát magyar név nélkül???

Simon Hasonmasa (TW) 2015.11.22. 23:25:41

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:

Tokeletes megfogalmazas.
Rohadt sok angol is koltozik vissza UK-ba a no1 Ausztraliabol hasonlo okok miatt:)))

P.Elliot 2015.11.23. 03:22:21

@Signora con i capelli neri: Mindig nagy vagyam volt egy karacsonyt a hegyekben egy havas fenyoerdoben tolteni de a ferjemet nem tudom rabeszelni. Tudom, meg kene kotoznom, belokni a kocsiba es csak ott engedni ki, / autokulcs nalam, hehehe/...

P.Elliot 2015.11.23. 03:25:49

@Herr Géza: Nagyon koszonom, tenyleg szep. Kivanj nekem havas, feher karacsonyt hatha a ho jobban hallgat rad..

arncht 2015.11.23. 09:17:13

@montroyal ( CAN qc): hat orom lehet ilyen megturt emberkent elni :) amugy nem is nagyon ertem az amikat. kanada es ausztralia pl tamogatja a magasan kepzett munkaerot, usaban semmi. en szivesen kiprobaltam volna magam az usaban, amit csinalok azt nagyon jol megfizetik ott, de vegigzongorazva mindent, oda jutottam, hogy kb zero az esely legalisan. igy inkabb ausztriaba koltoztunk. a mindenfele kerulout, kiskapu nem az en vilagom - szeretem egyenesen, es becsuletesen csinalni a dolgokat.

arncht 2015.11.23. 09:17:21

@montroyal ( CAN qc): usa amugy azert lett volna szimpatikus, mert ott nem bevandorlokent kezelnek, ezt egy europai orszagban sose fogod elerni, max a gyereked. europa csak a felszinen befogado (meg a kormanykommunikacioban).

Shanarey 2015.11.23. 19:25:57

@montroyal ( CAN qc):

Eszemben sincs, nem haragszom én rád.
:-)

A problémám csak annyi hogy huszonsok év Magyarországi munkaviszonnyal a hátam mögött, emlékszem hogy a statisztikai adat, és az éppen aktuális fizetésem között, mindig volt egy bizonyos szakadék, és sosem az én fizetésem volt a magasabb. Ráadásul ez akkor is így volt, amikor egy KFT résztulajdonosa voltam és persze emiatt ügyvezető igazgató.

gabors 2015.11.23. 21:11:28

@arncht: "Amerikaba legalis uton az emberek elenyeszo reszenek van lehetosege kimenni. Pedig mennenek oda tobben is . "

Marmint dolgozni ... nem lehet legalis uton mert kimenni az semmi visa-waiver egyelore meg mukodik....

Illegealis munkaval viszont nem sokat lehet keresni az a mexikoiak felsegterulete... feher ember nem tud versenyezni lefele !!!!

20-25 eve meg csak csak el lehetett kezdeni mostanaban szinte lehetetlen... mert nem lehet legalissan jogositvanyhoz sem jutni ...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása