oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. július 23. 06:41,  A futószalag – ausztriai szülés és anyakönyvezés 115 komment

2015. július 23. 06:41 Határátkelő

A futószalag – ausztriai szülés és anyakönyvezés

Azok, akik a Magyarország és én pályázatra érkezett „lelkizések+ (vagy fogalmazzunk megengedőbben: kevésbé konkrét írások) miatt panaszkodtak, ma megkapják a magukét, méghozzá Péter jóvoltából, aki azt szedte össze, mi történik Ausztriában, és milyen ügyeket kell elintéznie annak, aki gyermeket vár – az első pillanattól egészen a gyermekorvos kiválasztásáig. Mit mondjak: alapos írás, csakúgy, mint az előzőek (az egyik arról szólt, hogyan legyünk vállalkozók Ausztriában, a másik pedig a családi ügyintézésekről).

varandos_no_foto_pixabay_com_greyerbaby.jpg(fotó: pixabay.com / Greyerbaby) 

„Miután a gyógyszertári teszten megjelennek a csíkok, vagy a kijelző kiírja, hogy „Schwanger”, a kismama vagy elmegy a bejáratott nőgyógyászhoz, vagy a docfinder.at-n keres gyorsan egyet.

Ha szűkösebben áll pénzzel, akkor olyat, aki szerződött a biztosítókkal. Ők vannak kevesebben, ezért eléggé futószalagszerűen dolgoznak. Mindig várni kell, de ő is lelkiismeretesen megvizsgál, és nem kell fizetni (a parasolventia – hálapénz ismeretlen fogalom Ausztriában). Ha esetleg nem szimpatikus, akkor tudni kell, hogy csak negyedévkor (01.01, 03.01, 06.01, 09.01 után) lehet váltani.

Ha meg tudja fizetni a választott orvost (Wahlarzt) (a biztosító a hivatalos szerződéses tarifa 80%-át fizeti, tehát ha az 100 EUR a magánorvos viszont 200€-t kér érte, akkor is csak 80€-t térít), akkor viszont kereshet magának egy nagyon együttérző, empatikus szuperdokit is.

Kötelező vizsgálatok

A doki az első látogatáskor kiállítja a Mutter-Kind Pass-t. Az ebben található kötelező vizsgálatokra feltétlenül el kell menni, mert később feltétele lesz a Gyed-nek (Kinderbetreuungsgeld). Ha nem végezzük el a vizsgálatokat, visszamenőlegesen a felére csökkentik a Gyed-et és a különbözetet vissza kell fizetni.

A Mutter-Kind Pass kiállításával egyidőben be kell jelenteni a munkáltatónak (írásban!) a terhességet. Az orvos által a fogantatás időpontjaként megjelölt naptól (a terhesség kezdetétől) a kismamára az anyavédelmi törvény (MschG) előírásai (pl. elbocsátás elleni védelem, stb.) vonatkoznak.

Ausztriában nem kötelező a genetikai vizsgálat. A doki csak akkor küld el, ha úgy ítéli meg, hogy szükséges. Éppen ezért minden körülményt el kell mondani neki.

Itt említeném meg, hogy ha valaki valamiért a terhességmegszakítás mellett döntene, akkor annak tarifája közel 600 €-nál kezdődik és nem is végzik el akárhol.

Bár nincs minden kórházban szülészet, felkészítés és terhestornát minden nagyobb településen tart egy-egy szülésznő/védőnő (Hebamme). Köztük is van, akinek van szerződése a biztosítókkal és van, akinek nincs.

Ők az illetékesek az otthonszülés kérdésében is, valamint komplikációmentes terhesség esetén ők is kiállíthatják a Mutter-Kind Pass-t, tehát kiválthatják a nőgyógyászt is.

A szülés

Ha eldöntöttük, hogy kórházban szülünk, akkor érdemes egy közeli, szülészettel rendelkező kórházat választani. A kórházfenntartók az utóbbi években centralizálták és modernizálták ezt a szolgáltatást, vagyis a kórházösszevonások után nem mindenhol tartották meg az osztályokat, de ott, ahol megmaradtak, többnyire modern, családbarát környezetet alakítottak ki.

Ha apuci is szeretne az újszülött mellett éjszakázni (aludni nem nagyon fog :)), akkor azt érdemes előre bejelenteni a kórháznak, hogy a szülés után családi szobát kaphassanak.

Az anya és a baba állapotától függően választhatunk, hogy a szülés után rögtön hazamegyünk vagy befekszünk-e pár napra.

A kórházban tartózkodásért fizetni kell, kivéve, ha egyébként recepdíjmentesítettek (Rezeptgebühr-befreit) vagyunk. Enélkül a napidíj 20-30 EUR körül van. Nem egységes. Kórháza válogatja, hol mennyit kérnek.

Ennek fejében viszont napi 3-4 étkezést kapunk és étkezésenként 2-4 féle menüből válogathatjuk össze az ételeket.

A receptdíjmentesítést a biztosítónktól kérhetjük egy formanyomtatványon, ha a család nettó jövedelme nem ér el egy bizonyos szintet. Ez egyedülállóknál kb. 870 EUR, pároknál kb. 1300 EUR és minden gyerek kb. 135 EUR-val növeli a határértéket.

A legtöbb szülészet a manapság szokásos kínálattal várja a kismamákat. Többnyire van medencés, kapaszkodóköteles és spéci szülőágyas szülőszoba is.

Megesik, hogy nem minden megy rendben. Ilyenkor a babák a legmodernebb monitorokkal felszerelt intenzív osztályokra kerülnek, ahova természetesen az anyukák is mennek a babával és az apukák éjjel-nappal bármikor szívesen látott látogatók.

A kórházban kérhetjük az orvostól, hogy írjon fel receptre anyatejpumpát. Ezt letéti díj ellenében a helyi gyógyászati segédeszköz szaküzletben válthatjuk ki. Csak a gépet adják. A szívótölcsért magunknak kell megvenni. Darabja 35-95 EUR, de használtan akár 5-10 €-ért megkapjuk a willhaben.at-n.

A gyes

A szülés várható időpontját megelőzően 8 héttel, illetve ha a nőgyógyász nem engedi tovább dolgozni a kismamát akár sokkal előbb a kismama jogosulttá válik Gyes-re (Wochengeld).

Ez az utolsó három hónap átlagfizetésének megfelelő összeg és 8 héttel a szülés utánig jár (12 hét koraszülés, császármetszés vagy ikerszülés esetén). Ez a négy (öt) hónap egyébként kötelező szülési szabadság, ami alatt tilos dolgozni.

A szülés utáni 8 héten belül be kell jelenteni a munkáltatónak, ha otthon fogunk maradni a babával (Karenz), különben véget ér az elbocsátás elleni védettség (Schutzfrist). A választott formától függetlenül bármelyik szülőfél otthon maradhat (minimum 2 hónapot).

Az anyakönyvezés

A szülés után a kórház anyakönyvese fog jelentkezni. A szülést követő egy hétben nála pontosíthatjuk vagy módosíthatjuk a gyermek nevét. Magyarként nem vonatkoznak ránk az osztrák névválasztási szabályok, így ebben nincsenek korlátok.

A kórházban kiállított papírokkal el kell menni a kórház településének anyakönyvi hivatalába (Standesamt). Ha a szülők nem házasok, az apuka itt nyilatkozatot tehet a gyermek elismeréséről, majd kiállítják az anyakönyvi kivonatot és bejelentik a gyereket az anya lakcímére.

Ha nem adnak automatikusan, feltétlen kérni kell a nemzetközi anyakönyvi kivonatot is. Mégpedig legalább két (2) példányban! Hivatalosan csak egy jár ingyen, de sok helyen ilyenkor többet is kiadnak, ha kérjük. Ha nem, akkor darabja 9 EUR. Egy eredeti példány kelleni fog a magyar anyakönyvezéshez!

Innét a biztosítóhoz visz az utunk, ahol bejelentjük a gyermek születését és kérjük az anya vagy az apa biztosításába való felvételét (Mitversicherung). Itt rögtön generálnak neki egy taj számot (Versicherungsnummer) és hamarosan a e-Card-ot is megküldik.

Az itt kiadott igazolással adjuk be az EU polgárok bejelentkezését (Anmeldebescheinigung für EU/EWR Bürger) a megfelelő helyen. Ez többnyire az idegenrendészet (Fremdenpolizei) a járásfőnökségen (Bezirkshauptmannschaft – BH), de Bécsben a Magistraat.

Jogi csaták

Várhatóan azt fogják állítani, hogy amíg nincs útlevél vagy személyi, addig nem tudják bejelenteni, de ez ügyben én már megvívtam a kis jogi csatámat és a következőket tudom tanácsolni:

A letelepedési törvény (NAG) és annak végrehajtási rendelete (NAG-DV) azt mondja, hogy az Ausztriában született gyermekek, a születéstől számított 6 hónapon belüli első bejelentésénél nem szükséges az útiokmány, ha a gyermek még nem rendelkezik ilyennel.

A valakinek gondja akad, elutasítás esetén is erőszakolja ki, hogy fogadják be a kérelmét és adjanak aktaszámot (Kennzahl), majd az aktaszámra hivatkozással küldje el az alábbi jogértelmezést emailben az illetékes hivatalba (ezt engedelmetekkel meghagyom németül, akit nem érint ugorja át... - Határátkelő):

„Laut §7 Abs. 3 der NAG-DV:

"Im Fall des erstmaligen Antrags eines Kindes nach § 23 Abs. 4 NAG binnen sechs Monaten nach der Geburt (§ 21 Abs. 2 Z 4 NAG) entfällt, sofern das Kind noch nicht über ein gültiges Reisedokument verfügt (§ 2 Abs. 1 Z 2 und 3 NAG), das Erfordernis der Vorlage des gültigen Reisedokuments (Abs. 1 Z 1)."

§7 befindet sich im Abschnitt 3. was über §19 NAG handelt was sich im Abschnitt 6. ("Verfahren - Allgemeine Verfahrensbestimmungen") befindet.

§19 Abs. 3 NAG: "Der Bundesminister für Inneres ist ermächtigt, durch Verordnung festzulegen, welche Urkunden und Nachweise für den jeweiligen Aufenthaltszweck (Abs. 2) dem Antrag jedenfalls anzuschließen sind."

Diese Ermächtigung bezieht sich auch auf der Verfahrensablauf von Dokumentation des unionsrechtlichen Aufenthaltsrechts und der im §53 Abs 2 vorgeschrieben Dokumente, inklusive die Reisedokumente.

Da im §19 Abs. 1 NAG "Anträge auf Erteilung eines Aufenthaltstitels oder auf Ausstellung einer Dokumentation des unionsrechtlichen aufenthaltsrechts" explizit erwähnt wird, §7 Abs. 3 NAG-DV muss sich auch auf Verfahren über §53 Abs 2 NAG beziehen.

Die offizielle Stellung des Bundesministeriums für Innere ist dass §7 Abs. 3 der NAG-DV muss auch für Anträge für Anmeldebescheinigungen für EU/EWR Bürger angewendet werden. Diesbezüglich Herr Mag. Schratter auf der Nummer 01/531263419 in Bundesministerium für Inneres steht zu verfügung.”

Ezután napokon belül ki fogják állítani az igazolást.

A családi pótlék

Mindez azért szükséges, mert családi pótlékot (Familienbeihilfe) és Gyed-t (Kinderbetreuungsgeld) csak ennek a dokumentumnak a birtokában igényelhetünk.

Mindkettőt megtehetjük személyesen (az előbbit az adóhivatalban (Finanzamt), a másodikat a biztosítónknál), levélben és online. Online csak akkor, ha előbb csináltattunk hozzáférést az adóhivatalban.

Az e-Card-ot beregisztrálhatjuk polgárkártyának (Bürgerkarte) vagy a telefonunkra kérhetünk belépési tokent (Handy-Signatur). Az utóbbi a kényelmesebb, mert bármilyen eszközön használhatjuk, míg az előzőhöz kártyaolvasó és PC kell.

Ezzel nagyjából el is intéztünk mindent. A lakhely szerinti Standesamt küld majd egy köszöntőt és ad pár ZMR bejelentőt, továbbá valami ajándékot. Mi választhattunk 50 EUR vásárlási utalvány, házpatika és pelenkázó-hátizsák között.

A Gyed

Visszatérve a Gyed-re, ebből több verziót választhatunk. Jövedelemfüggőt (ami a Wochengeld 80%-a) vagy 12+2, 15+3, 20+4, ill. 30+6 hónaposat. A „+” utáni hónapok, amiket a másik szülő vehet igénybe. Ezek fix összeget adnak. Minél hosszabb, annál kevesebb pénz havonta. Lehet mellettük valamennyit dolgozni, de a maximális hozzákereshető jövedelem meg van határozva (Zuverdinstgrenze).

Készüljünk fel rá, hogy a biztosító kérni fog egy E nyomtatványt Magyarországról, ami jó esetben fél év alatt jön meg, de volt már példa egy évre is. Persze a pénzt egy összegben visszamenőlegesen kifizetik, de amíg ez a papír nem érkezik vissza, egy fillért sem adnak. Gyorsítani azzal lehet, ha nyilatkozunk az ügyet intéző győri hivatalnak a korábbi hazai munkáltatóinkról.

A Gyed vége után 4 hétig tart még a védettség.

Ha akarunk, a gyermek 7 éves koráig otthon maradhatunk (Elternzeit). Ebben meg kell állapodni a munkaadóval és leginkább csökkentett munkaidőt vagy részmunkaidős foglalkoztatást jelent. Ez kiterjeszti az elbocsátás elleni védelmet a gyermek iskolába lépéséig.

Feltétele, hogy a munkaadónak legyen legalább 21 alkalmazottja (velünk együtt) és a Gyes-el, Gyed-el együtt legalább 3 éve álljunk alkalmazásban az adott munkaadónál. Kisebb cégnél és/vagy rövidebb alkalmazásnál is van erre lehetőség, de szabályok némileg eltérnek. Vita esetén érdemes a dolgozók kamarájához (Arbeiterkammer – AK) fordulni.

Ha a család anyagilag gondba kerül a Gyed alatt és a Gyed-en kívül nem kap más ellátást, ill. nem tud dolgozni, akkor a területileg illetékes szociális segélyegylettől (Sozialhilfeverband) igényelhet létminimumbiztosítást (bedarfsorientierte Mindestsicherung), valamint a tartománytól lakhatási támogatást (Wohnbeihilfe).

A gyerekorvos

Miután hazamentünk a babával, keresnünk kell egy gyermekorvost. Itt kevésbé nyúlhatunk mellé, de ahogy a nőgyógyászoknál láttuk, aki szerződött a biztosítóval annál nagyüzem van.

Az oltások nagyjából ugyan azok, mint Magyarországon. Kivéve a születés utáni TBC oltást, amit itt nem adnak be. Valójában nincs is sok értelme, mert a TBC-től konkrétan nem óv meg, csak egyes mellékhatásoktól, amikre viszont már van modern gyógymód is.

Az egyéb vizsgálatokat a Mutter-Kind Pass tartalmazza. Ahogy fentebb írtam, ezeket mindenképpen meg kell csináltatni, különben elveszítjük a Gyed-t.

A következő rész a hazai anyakönyvezést veszi górcső alá...”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

FELHÍVÁS!!

Itt a nyár, aki csak teheti, nyaralni megy - küldjetek képeket arról, merre jártok, írjatok pár (vagy több sort) a kellemes (vagy akár kellemetlen, de remélhetőleg olyan kevés lesz) élményeitekről, hadd szülessen belőle poszt. A cím a szokásos hataratkeloKUKAChotmail.com. Előre is köszönet! (Ha az email tárgyába beleírjátok, hogy Nyaralás, az sokat segít. :) )

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: egészségügy ügyintézés gyerekvállalás Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr877648282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

soad1221 2015.07.23. 09:29:55

@fhdgy: bizonyos szintű gyerekességgel szerintem nincs gond. sőt a gyerekének ez kifejezetten jó is lehet, közelebbi kapcsolat alakul ki a gyerek és a szülő között.
Nyilván ez szituáció, hely függő, hol és mikor engedheti meg magának. Én pl a gyerekeimmel játszva kevéssé tűnök komolyan vehető embernek... :)

Flamy (fat cat wannabe) 2015.07.23. 10:03:37

Hat a tema duplan nem erint, de vegre egy jol megirt tenyalapu poszt. Csak igy tovabb! :)

LittleG (uk) 2015.07.23. 10:12:54

@fhdgy: Van egy mondás, aminek értelmében életünk első felét a szüleink, második felét a gyerekeink teszik tönkre.
Nem hallottam még, de félig találó. Szerintem az életünk elsp felét a szüleink, a másodikat a gyerekeink teszik tönkre és széppé is egyben.

Határátkelő 2015.07.23. 10:18:09

@Ödenburger [Hu/At]: Nincs mit. Mindent a Kedves Olvasóért, pláne, ha törzskommentelő is. :))))

fhdgy 2015.07.23. 10:18:30

@LittleG (uk): Igen, azok a boldog emberek, akiknek boldog gyerekkoruk volt és boldog gyerekeket nevelnek.

A mondás, bár sajnos sokszor igaz, szolgáljon okulásként!

SzZoole 2015.07.23. 10:49:28

Na végre egy élvezhető poszt.

@diggerdriver: miert,neked mar csak emlék,puhoskam:)

@Határátkelő: anglias poszt mikor lesz mar végre,olyan regen volt,tudod ahol mindig esik es a kutyák nem ugatnak:)
Egyébként nekem van kutyám(vagy valami olyasmi)es ugat,csodálkoztam is rajta:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.23. 10:57:10

@Zoole[uk]:
Van kutyád? Dugva tartod? Ez melyik a tömödszőrű vagy az untigfurdki fajta? Mesélj róla maga nyalja a seggét?
:))))))))))))))))))))
Na de nem is Londonban laksz. Ha átléped vele a városhatárt lebénulnak a hangszálai.

LittleG (uk) 2015.07.23. 11:02:34

A poszt engem nagyon nem érint, de nagyon jó és érdekes volt olvasni.
(Miért kell fújják a hideg levegőt a légkondiból, mikor kinn 11 fok van??????)

SzZoole 2015.07.23. 11:03:47

@diggerdriver: van,matefurdki verdtelier:)))
Magának nyalna,de nem tudja szegény olyan hosszu,ha meg megpróbálja,felborul szegény:)
Nem is akarok tobbet Londonban lakni eleg volt,de te mióta laksz Londonban?
Az legfeljebb csak London külső:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.23. 11:06:05

Szolgálati közlemény.
Segírségre van szüksége egy londoni magyarnak. Szerrtné letenni a CSCS vizsgát de nem tud bejelentkezni.
Ha valaki aki jól beszél angolul jelentkezne azt nagyon megköszönnénk.
Fel kéne hívni a vizsgahelyet és időpontot foglalni neki.
Részleteket telefonon vagy emailben megbeszélnénk.
Köszönöm.

QXI 2015.07.23. 11:26:25

Nagyon jó részletes és pontos post. 2-3 dologot pontosítanék:
1. Apa csak magánkorházban vagy privát biztosítással aludhat a szülés után a korházban. Általában a családi vagy egy személyes szobákat előre le kell foglalni.
2. A szülés után nem mindegyik korházban jelentkezik a korház anyakönyvese.
3. Az Anmeldebescheinigunghoz és GYES-hez lett kérni a magyar nagykövetségen egy igazolást, hogy a baba magyar útlevele meg lett igényelve. Ez az igazolás nem ingyenes (ha jól emlékszem 28 Euro). Viszont elég sok várakozási időt és idegeskedést megsporol a szülöknek.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.23. 11:29:49

@diggerdriver:

Első gyerekemet Leninnek köszönhetem.

1987. november 7. volt, akkor még munkaszüneti nap. Mit csinál ilyenkor az ember, ha fiatal és unatkozik? Hát szexet.

Ehhez külön impulzus volt, hogy aznap hajnalban találkoztam a repülőtéren apámmal, aki éppen Athénből utazott át, de megállt nálam 3 órára, s hozott magával ajándékba 3 kiló pisztáciát.

Szóval aznap délután megeszegettünk kb. 2 kiló pisztáciát, aztán meg jött a szex.

Fiam a mai napig szereti a pisztáciát.

2015.07.23. 12:16:45

Kedves @maxval bircaman megbízott szerkesztő:

Az angolban van egy ilyen rovidites: TMI azaz Too Much Information...

LittleG (uk) 2015.07.23. 12:25:49

@Mrs Rumcajsz CA: Ha nem pont erre gondoltam, TMI.

SzZoole 2015.07.23. 12:26:32

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Max es hogy hivjak a fiad,VI.Maximillien?:)
Hatodik Maximilien,azaz Vlagyimir Iljics Maximilien:)
Csak vicc volt

SzZoole 2015.07.23. 12:27:07

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Max es hogy hivjak a fiad,VI.Maximillien?:)
Hatodik Maximilien,azaz Vlagyimir Iljics Maximilien:)
Csak vicc volt

LittleG (uk) 2015.07.23. 12:27:19

akkor mar inkabb a turo rudirol beszelgessunk :)
vagy vesezzuk kia kolbaszokat?

SzZoole 2015.07.23. 12:37:18

@LittleG (uk): ok,beszéljünk a kolbászokrol
Az enyém 18/5-os,a tied?;)))
Csak vicc volt

Nekem az itteni kolbászok mar sokkal jobban izlenek az otthonitol.A kedvencem a 96%-os hús tartalmú angus,de mindegyiket szeretem.
Jo pár hónapja vettem a magyar boltban Sütő kolbászt,mintha egy marék sót ettem volna,megnéztem mit tartalmaz,46%- hustartalom,a többi íz fokozó na meg a kihagyhatatlan pácsó(pác só)

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.07.23. 12:38:24

Jo kis poszt, foleg annak tanulsagos akit erint.
Parommal most mentunk at hasonlon, de nem lesz belole poszt :).
Moszkvaban a tortenet hasonlo a szulesig csak korlatozottabbak a korhazi lehetosegek (latogatas 9-21 kozt!?) es a szamlan a szamok csunyabbak. Korhazvalasztas: 1 azaz EGY 'europai szintu' ahol nagyitoval kell angolul beszelot keresni (en hulye, nem tudom az orosz orvosi nyelvet).
Anyakonyvet nem adnak csak 1 eredetit es kesz. Igazabol nekem ez sem kellett volna de a konzulatus ragaszkodott hozza.

En arra lennek kivancsi, hogy mikor adtatok be a magyar anyakonyv kerelmet es mikor jott meg. Mi 2 honapja varunk.

LittleG (uk) 2015.07.23. 12:51:42

@Zoole[uk]: Oké, ez magaslabda volt, ott a pont.
Hm, én csak most álltam neki kipróbálgatni az ittenieket, másodjára, mert elsőre egy vackat sikerült venni és akkor én kijelentettem hogy az angol kolbászok nem jók :)
Nemrég azt hiszem Mr Long írta hogy szereti az ittenieket, gondoltam, adok nekik még egy esélyt, vettem picit drágábbat és olyat, aminek van valami színe (nem olyan, mint az első volt) és látám hogy ez jó.
Továbbra is az otthonit, abból is a füstöletlen, házit/házi jellegűt preferálom, de mostmár rendszeresen eszünk ittenieket is, kicsit megpirítva egész jók. Angus? Erről még nem hallottam. Ez egy márka?
(Londonból szoktak lejárni valakik, körbejárnak több helységbe és valami £6-7/kg áron van náluk májas, véres hurka meg kolbász, na azok nagyon finomak. Van más disznóságuk meg savanyúságuk meg tepertőjük is, azokat még nem próbáltam.

Muscari 2015.07.23. 13:01:12

@fhdgy: nekem nem volt boldog gyerekkorom, de a gyerekeim boldoggá tettek és tesznek (19 és 22 évesek). Tudom, hogy mindkettő tűzbe menne értem.

Muscari 2015.07.23. 13:04:47

@diggerdriver: tud időpontot foglalni online is, nem?

Ha nem megy, holnap délelőtt hívjál fel, akkor az egész család otthon lesz.

fhdgy 2015.07.23. 13:14:15

@Muscari: az ötvenes-hatvanas években anyagilag szűkösen éltünk, de azt mondom, hogy boldog gyerekkorom volt. Sok mindent meg kellett tanulni és szokni. Apám kemény embert volt, de nagy szíve volt. Anyám szeretettel nevelt.

LittleG (uk) 2015.07.23. 13:22:35

@fhdgy: Az, hogy valakinek boldog gyerekkora volt-e vagy sem, nem attól függ, hogy mennyire voltak eleresztve anyagilag. Kivéve persze, ha nélkülözött a család vagy más extrém (pl. háborús) körülményeket. Nekem pl. édes-keserű emlékeim vannak, volt benne nagyon jó is, meg nagyon nem jó is (érzelmi, családi alapon).

fhdgy 2015.07.23. 13:34:55

@LittleG (uk): nálunk az a mondás járta, hogy szegények vagyunk, de jól élünk. Pénz kevés volt, de jó ennivaló volt bőven. Kemény munkával, de megtermeltük. Ebből is azt tanultam meg, hogy dolgozni kell.

Így nem is értem, hogy falun ott sok ház, nagy telekkel, felveri a gaz, nem műveli senki, életerős emberek nem dolgozzák meg,csak panaszkodnak, hogy még enni sincs mit.

Tudom, útálatos minden fa, aminek a végén vas van ( ásó, kapa, fejsze és hasonlók ), pont az enni való megtermelhető velük.

soad1221 2015.07.23. 13:38:12

@fhdgy: ebben tökre igazad van..

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.23. 14:10:09

@Muscari:
Küldd el nekem az email címed. Köszi.

Muscari 2015.07.23. 14:27:04

@fhdgy: engem id szerettek és szetetnek a szüleim. Egymást viszont folyamatosan marják már több, mint 40 éve, a többit meg inkább nem írnám le nyilvánosan. Folyamatosan menekültem otthonról, a mai napig úgy van, hogy egy hét után alig várom, hogy jöjjünk vissza.
Örülj neki, hogy ilyen szerencsés vagy :-)

Muscari 2015.07.23. 14:47:19

@fhdgy: ez egy nehéz kérdés, hogy miért nem művelik legalább a kertet. Egy részüknél nyilván játszik a maximális igénytelenség és lezüllés, de szerintem nem mindegyiknél.
Sokszor inkább a tanult tehetetlenség lehet az oka, illetve a "már úgyis minden mindegy", hogy feladják.
Megint másokat meg kellene tanítami kertészkedni, de sajnos semelyik ok kezelésére nincs megoldás, meg csak hajlam sem az illetékesek részéről.

cuneguund 2015.07.23. 15:00:29

de furcsa, hogy nem kotelezo a genetikai vizsgalat... vagy mashol sem az? nem vagyok tul jol informalt ebben a kerdesben, de en naivan azt gondoltam, hogy az alap

©________ 2015.07.23. 15:54:09

@Muscari: nem, ez egy konnyu kerdes. Ha az ember csinalt mar konyhakertet.

montroyal ( CAN qc) 2015.07.23. 16:00:11

super.. sok hasznos tudnivalo ... szemely szerint en amikor 27 eve Austriaban voltam kihagytam ... de ha szulnek, biztos oda ternek vissza ... ja hogy ferfi vagyok? ... az nem baj en is kepes lennek szulni ... ha egy csinos holgy elotte teherbe ejtene ... na melyik az elsodleges ?..

catnip cupcake 2015.07.23. 16:14:16

@LittleG (uk): Ajánlom a "Black Farmer" márkájú kolbászt (www.theblackfarmer.com/), Sainsburyben/Tescoban szokott lenni, jó minőségű, gluténmentes, a boltiak között szerintem a legjobb. Mi ezt vesszük, ha épp nem jutunk el a közeli farm boltjába (ott lehet a legfinomabbat kapni). Krumplipürével és csemege uborkával ("gherkins in sweet vinegar" - a Sainsburys saját márkás terméke) isteni:)

LittleG (uk) 2015.07.23. 16:14:51

vicces, nem? hogy a nép ilyen posztot akar, de aztán meg nem sok kommentelnivalója van. Akkor most melyik a jó? Jól összeszedett informatív posztok vagy rágnivaló csont? Vagy egyik nap ilyen, hogy haszna is legyen, másik nap olyan, hogy szórakozni is lehessen :)

Csodabogár 2015.07.23. 16:15:46

@fhdgy: Ezt mantrázom én is mindig, a sok városi hajléktatan láttán. Nagyrészük vidékről jött a városba, miért nem meg vissza, megtermelni a betevő falatot????
Eddig még választ soha sehol nem kaptam a kérdésemre.:-((

2015.07.23. 16:27:50

@Csodabogár: volt ilyen torekves, lehet, hogy meg mindig van is. Kis eloregedo falvak polgarmesterei ajanlottak fel uresen maradt hazakat kertekkel hajlektalanoknak. Az otlet jo volt, de a hajlektalanok nem eltek vele, nem akartak videkre koltozni ill mar olyan szinten atalakitotta a gondolkodasukat a hajlektalansag, hogy nemhogy egy hazat kerttel nem tudtak volna ellatni, de sajat magukat sem. Volt egy-ket sikersztori es paran talpraalltak azert

Coco C. 2015.07.23. 17:53:31

@Csodabogár: Mert a kertben megtermelt termékekbol nem lehet a villanyt, gázt vagy fát fizetni, nem viheted oda a penztárhoz, hogy itt egy kilo paprika az étolajert cserebe.
Az jó, ha magadnak megtermeled amit megeszel, de ennél sokkal többről szól az élet. Munkahely nélkül nem tudsz fent maradni a felszínen, akarmennyire is jo mezőgazda vagy.

macamuca [IHUN] 2015.07.23. 18:11:20

@Csodabogár:
Es hol termeljen? Fogjon egy darab Földet, vesse be, gondozza, oszt mindjart lesz neki, na mi is? Zoldeseg+gyümölcs. Kenyér? Ja, persze, vessen búzát is, orolje meg, süssön kenyeret. Hat persze. Hus? Ja, hat tarson csirkét, malacot, stb. Ehhez is boooooven eleg az elhatározás, meg a fanyelű-vasvégű szerszám. Hat hogyne.
Es lakni hol fog? Villany? Fűtés? Víz? A számlák kifizetésére penz?

Falun eltunk, nagy kertunk volt. Műveltük. Zoldseg+gyümölcs volt, a haz a sajátunk!!, raktam el jócskán befőttet is. De a kenyeret vettük, ruhát úgyszintén (pedig sokat magam varrtam, de az anyag is pénzbe került..), cipőt úgyszintén, a szamlakkal sakkoztunk. Évente 1 malacot vágtunk, azt is meg kellett venni, meg a takarmányt is... Csirkenel detto. Hetente 1, azaz 1 alkalommal ettunk hust. Ennyire telt.
Es hagytuk a francba.
Elmentünk varosba, paneldobozba. Mert ott volt munka=penz. Es kapálás, kertmuveles NÉLKÜL jobban eltunk, mint a sajat kertünket muvelve.

Szoval hagyjuk mar ezt az alromantikus, csak-akarni-kell,-tessenek kapálni,-regen-is-igy éltek,-oszt-milyen-jo-vót!! - dumát.
Nem vót jó, azert változott.
Es aki próbál változtatni, csak nem sikerul, az meg nem jelenti azt, hogy hulye, vagy lusta.
Nem veletlenul ürülnek ki a falvak....

Golf2 2015.07.23. 19:11:20

@macamuca [IHUN]: angolban is vannak paneldobozok?

2015.07.23. 19:15:43

@LittleG (uk): Na es, semmi sem akadaly, ha arrol van szo, hogy erzelmi kerdest es eletbevago lelki ugyet csinaljunk akarmibol, magyarok vagyunk elvegre, vagy mi, nezd csak meg a kommenteket. :D

DieNanny CH 2015.07.23. 20:02:09

@fhdgy:

Ez érdekes, nekem nagyon szép gyerekkorom volt, mindenünk megvolt... Gondoltam gyerekként.
Aztán felnőttként szembesültem azzal, miután kielemeztem a családi képeket, hogy nagyon szegények voltunk.
Soha, egy szóval nem mondták szüleim gyerekkorunkban, hogy szegények vagyunk.

(Vagy az luxusnak számít, hogy ugyanolyan vitorláshajós pólóm volt, mint Ullmann Mónikának a "Barátom, Bonca" c. filmben...?)
:-)))

DieNanny CH 2015.07.23. 20:04:12

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Vagyis a "Legyél te is Bonca" -ban. Nem mindegy.

Mr Long 2015.07.23. 20:17:29

@diggerdriver: Azt a neten is lehet foglalni, nem? Itt manchesterben igen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.23. 20:22:59

@Mr Long (lassan exhataratkelo):
Biztos lehet de nem ért hozzá. Én mikor utoljára vizsgáztam telefonon jelentkeztem be és egy magyar csaj vette fel. Két évvel ezelőtt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.23. 20:55:31

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Jajj, az a marh@ság, télleg.Mi a t*k*m volt az a bonca?Annyi az értelme, kábé, mint a bircának...
:D

2015.07.23. 20:58:10

@LittleG (uk):

Attol fugg, mi a cel... ha a 600 komment, akkor a masik. Ha az informacio megosztasa, akkor ez. Szerintem. (En tovabbra is az informativ posztokra szavazok...)

SzZoole 2015.07.23. 21:09:16

@LittleG (uk): Az angus marhahusbol keszul,majdnem olyan mintha hamburgert ennel.Van egy masik is,illetve nagyon sok fajta van,ami hasonlit a magyar kolbaszokra,piros paprikas az is,csak nincs agyon izesitve,sot chorizosat is lehet venni,en mindegyiket szeretem:)

SzZoole 2015.07.23. 21:12:08

@Beth A.: En is csinaltam a hatso kertben egy vetemenyest,sok mindent meg tudok termelni magunknak,csak tarhonya vetomagot nem tudok venni sehol:)

SzZoole 2015.07.23. 21:18:10

@LittleG (uk): Bizony,@catnip cupcake: -nek igaza van,ha a legjobbat akarsz enni,akkor farmshop,nem a legolcsobb,de magasan uberel minden kolbaszt:)

Fajankó 2015.07.23. 21:26:22

Szerintem az ajánlgassa ezt a konyhakerti-háztáji kérdést aki maga is csinálja.
Na hányan maradunk?

2015.07.23. 22:03:05

@Fajankó: Oh, pedig milyen jo is meggyozodve lenni rola, hogy igazam van, es megmondani masoknak, hogy eljenek ugy ahogy en! :D En peldaul a sziberiai tajgan nottem fel es farkasok neveltek es medvek, es magamnak vadasztam a renszarvast, es ha nekem jo volt igy, akkor barki mas is meg tudna csinalni, sot, nehogy mar nekik konnyebb legyen, hiszen nekem is kifejezetten hasznomra valt, es nem tudom elkepzelni se, hogy mashogy is lehetett volna, szoval akkor nem ertem, hogy miert ne lehetne ez a sztenderd???!!!

kardio1 2015.07.23. 22:30:52

@Zoole[uk]: a chorizoS az milyen? Chorizot gyakran eszem itt, finom. De az maga egy kolbász. Azzal nem lehet egy másik kolbászt ízesíteni.

SzZoole 2015.07.23. 22:33:08

@kardio1: szerintem ugyanaz,csak puha es sütni való

LittleG (uk) 2015.07.23. 22:52:26

@catnip cupcake: köszi, ki fogom próbálni :)

De Farmshopról nem tudok a közelben.. ezt úgy kell érteni, hogy kimész egy farmra és ilyen kézművesz-szerű boltokban árulják a portékáikat?

"Sima" hentesek nem jók?

LittleG (uk) 2015.07.23. 22:53:12

@LittleG (uk): itt a városban ugyanis nem sok a farm :)

LittleG (uk) 2015.07.23. 22:58:10

@Zoole[uk]: Hát, hentestől kóstoltam marhakolbászt, száraz volt és ízetlen, az én ízlelőbimbóimnak legalábbis.. pedig jól nézett ki..

LittleG (uk) 2015.07.23. 22:59:13

@LittleG (uk): mondjuk kenyai vagy milyen hentes volt, itt a belvárosban, de tudok olyan hentest is, ahol nagydarab idősebb angol férfiak szabják-vágják az árut, lehet körülszaglászok ott

2015.07.23. 23:57:47

@FutureFry: You Can't Unwatch it! Koszi!!:D kedves toled:D most ilyenekkel fogok almodni:D :D :D (mert azert megneztem persze :D)

2015.07.24. 00:00:55

@geegee: bonca meg csak hagyjan, de TunderLala, a hideg futkosott a hatamon tole :D:D:D

pappito · http://pappito.com 2015.07.24. 02:14:55

@Zoole[uk]: az Angus az egy marha fajta (mint az Aubrac, Fríz, Galloway, Wagyu, Hereford, Magyar Szürke, stb.), mivel vagy tíz éve költik a pénzt a marketingjére, szépen beépült a köztudatba, hogy az angus az prémium húst ad, ergo több pénzt lehet kérni érte. AMúgy tényleg frankó húsa van, szép márványos és maga az állat nem túl zsíros.

pappito · http://pappito.com 2015.07.24. 03:36:21

@Mrs Rumcajsz CA: a Tündér Lala nagyon szép mese

a tévéfeldolgozása elég zorall volt, mondjuk :)

SzZoole 2015.07.24. 05:57:43

@LittleG (uk): en olyen farmshopra gondoltam,ami közvetlenül a tanyán van es a sajat áruját árulja
Pl. Ki mesz a tanyára,megallsz es ra mutatsz egy kapargalos kendermagosra,hogy ezt kérem es amíg a shopban nezelodsz,addig a farmer nyakon vágja a csirkét es 20 perc mulva a kezedbe adja megkopasztva.
Na,en ilyen farmshopra gondoltam:)

SzZoole 2015.07.24. 06:00:09

@pappito: igen az,koszi a kiigazítást :)
Itt Londonban komplett étterem lánc épült ki ra,Angus Steakhous nevel.

fhdgy 2015.07.24. 07:47:58

@macamuca [IHUN]: én mást látok. Nagyon sok kap ilyen, olyan segélyt. Ha MINDENT vennie kell átkozottul nehezen lehet ebből megélni. Ha az élelem jó részét megtermeli, már jobb a helyzet. Nyilván nem termel lisztet, cukrot és hasonlókat. De termelhet krumplit, sárgarépát, babot, paprikát, paradicsomot stb.

És ne beszéljünk álromantikáról. Városban éltem, vettem telket, műveltem. Programozó létemre nem esett le az aranygyűrű. Akkor akinek ott van eleve 300 négyszögöl, neki milyen romantika kellene, hogy ne csak bukfencett vessen benne?

©________ 2015.07.24. 08:29:21

@Zoole[uk]: 20ptercalatt aviz seforrfel a kopasztashoz.
mondjuk nyugaton lehet....

DieNanny CH 2015.07.24. 08:49:46

@pappito:

A tv-feldolgozása magának Szabó Magdának sem tetszett, mert Zsurzs Évával ellentétben, aki puttó-angyal-szerűnek képzelte a tündéreket, Sz. M. vékony, filigrán típusnak. Mint ahogy én is... :-)

soad1221 2015.07.24. 08:50:26

@macamuca [IHUN]: na várjunk. nem arról volt szó, hogy aki dolgozik, vagy városba költözik...., hanem aki falun él ott a kert tele gazzal, és nincs munkája sem, és segélyeken él, vagy 1-1 alkalmi munkán, stb...
azért ez nagyon nem ugyanaz.

továbbá azt nem írta senki, hogy ettől majd lesz kolbászkerítés. DE azzal a zöldséggel több van, vagy azzal a gyümölccsel több van, vagy azzal a csirkével több van. hogy az is pénzbe kerül? igen. de olcsóbb, mint ha készen venné? igen. munkával is jár? hát bizony... és azt hiszem itt a probléma...
és szerintem ne vedd magadra. ha te művelted a kerted, azon kevés ember közé tartozol, aki ha van, megműveli...

soad1221 2015.07.24. 08:52:29

@Muscari: én személy szerint nem nagyon teszek különbséget a "már úgyis minden mindegy", és a maximális igénytelenség között...

DieNanny CH 2015.07.24. 08:54:32

@fhdgy:

Volt ilyen kezdeményezés pár éve. Osztottak vetőkrumplit, napos csibét. Fél évvel később a krumpli meg volt edve (sic!), a naposcsibét talán hagyták pár száz grammra hízni, aztán megették. Már amelyik életben maradt. Mert nem vigyáztak rájuk, megette a kutyájuk, vagy elhullottak.
Szóval, nem aranygyűrűről van szó, hanem ezt is tanulni kell. Utánanézni, utánajárni, kérdezni, hajnalban felkelni, a legnagyobb kánikulában is kimenni és megitatni - EZ AZ, amit nagyon kicsi százalékuk csinál csak.

soad1221 2015.07.24. 08:55:33

@Fajankó: mondjuk én és a feleségem. meg a szüleim. meg tudok még mondani jó néhány embert a közvetlen környezetemben.
ismétlem: senki nem mondta, hogy ebből meg fog élni. De, ha ezzel egy picit meg tud spórolni, akkor már megéri, különösen, ha kevés az ember pénze.
Ja igen, dolgozni kell vele.

soad1221 2015.07.24. 08:58:15

@mojyo: ezt lehet, hogy egy icipicit kiforgattad? :)

DieNanny CH 2015.07.24. 08:58:51

@soad1221:

Nem mondanám, hogy a saját olcsóbb.
Tavaly vittünk fürtös paradicsomot piacra, akkor, mikor az Aldiban volt 299 Ft negyed kiló. A mi, aznap hajnalban szedett, kilónként 700 forintra árazottra azt mondták drága... Szóval, régi piacos családból származva - nagypapám még hajóval vitte az árut a pesti nagybanira! - azt mondom, a saját termés sokkal drágább, mint a bolti!
(Azzal együtt, hogy tudom, egészségesebb és frissebb.)

soad1221 2015.07.24. 09:02:32

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: amennyiben eladásra szánod, hiszen ott kifizetteted a saját munkádat. Ami tök természetes.
Viszont, ha saját célra termeled, akkor olcsóbb, hiszen a saját magadnak végzett munkát nem fizeted ki. Az "csak" a Te időd és energiád...

soad1221 2015.07.24. 09:04:54

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: illetve nem teljesen értem, a 299-ft-os negyed kilós, az 1200 ft kilója, szemben a 700 ft-os kilónkénti árral... majd' duplája az aldis... akkor mégiscsak olcsóbb, max alkudni akart, vagy csak nem tudott számolni...( vagy nem járt az aldiban.. :))

DieNanny CH 2015.07.24. 09:11:40

@soad1221:

Igen, nem fejeztem ki magam egyértelműen.
Tehát, nem lehet eladni olyan áron - mert a vevők mindent drágállanak -, amiben a permetszer ÉS a belefektetett munka költsége benne van. Vagyis, igen, abban igazad van, hogy saját célra "olcsóbb", viszont az eladás ráfizetés.

fhdgy 2015.07.24. 09:17:06

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ha erre azt írom, hogy "büdös nekik a munka", lehet ez a közös véleményünk?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.07.24. 09:55:42

@diggerdriver: :D:D Igen, szerintem kerhetsz. elso fontos dolog, megtalalni a megfelelo partnert:D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.07.24. 10:17:21

Vegre itthon amugy, koszonom mindenkinek az aggodast, kek madar, digger, pappito, muscari,Dragonlady es a tobbiek.

A korhazzal vegyes erzelmeink vannak, vannak nagyon jo es nagyon rossz tapasztalatok is.
Addig is 1 kep a kis Kevin Lalarol: (Kevin Lewiskent anyakonyveztetjuk)

scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11234046_10153429860689286_5355499435036204957_n.jpg?oh=70cd9d4221db032b6a16bf598b43fd4e&oe=56575745

fhdgy 2015.07.24. 11:01:21

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: éppen útban vagyok a somogyi fatornyos hazámba. Most, útközben is, majd szülőfalumban, nyitva tartom a szemem, hogy kik művelik és kik nem kertjüket. A gyorsösszefoglalóval még ma délután jelentkezem.

A vonatozás egyébként MÁV módra borzalmas, de örömmel jelentem, hogy a fűtés kiváló!!!

LittleG (uk) 2015.07.24. 13:23:00

@Zoole[uk]: jelentem épp most ettem az itteni eddig legfinomabb kolbaszt, Morrisosns-os thick pork sausage with caramellized onion nyammmmm

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.24. 19:29:13

@pappito: Az Angusok közt is van egy nagyon nagy marha, a Young...Az tol valamit a koncert előtt, és utána három órát pörög a hátán, úgy gitározik...És lassan már 70 éves...
:-))))))))))))

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2015.07.24. 20:33:02

@tildy[UK]: gratulálok tildy, gyönyörű a kisbabád!!! Mekkora haja van!! Sok boldogságot és egészséget kívánok!

pappito · http://pappito.com 2015.07.25. 00:31:38

@geegee: annak az Angusnak is megkérik az árát :)

pappito · http://pappito.com 2015.07.25. 00:33:31

@tildy[UK]: gratula, jó egészséget, boldog életet!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.25. 01:54:47

@pappito: Hát ja.Most voltak itt Stokiban, de nem tudtam kimenni, a jegyek már elfogytak hónapokkal ezelőtt...Fákk.Pedig jó lett volna, ki tudja, jönnek e még?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.07.25. 01:57:47

@pappito: Meg eccer olvastam egy cikkben, talán a Jagger, vagy a Keith Richard nyilatkozta, hogy csak annak köszönhető, hogy még egyáltalán élnek; hogy mindig minőségi drogot, alkoholt toltak (mer' mondjuk volt rá gempájuk...).Bakker, valszeg a pia meg a narkó tartósította őket...
:-))))

2015.07.25. 02:49:35

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @pappito: igen a tv valtozatra gondoltam:) kivert tole a viz, pedig a sokkal 'horrorisztikusabb' jelenetekkel teli Ido Urait meg imadtam:) ez van:)

Muscari 2015.07.25. 11:59:52

@macamuca [IHUN]: most olvastam csak, amit írtál, maximálisan egyetértek.
Itt olyan emberekről volt szó, akiknek nincs munkájuk. Attól azonban még a takarmányt meg kell venni, az öntözéshez a víz nagyon drága, ha nincs kút stb. Lehet persze ciszternát csinálni, de nem mindenki olyan ügyes. Növényvédőszerek? Egy vagyon.
Szóval a kertészkedéshez is kell befektetés az állattartáshoz meg pláne, nem megy az csak úgy magától.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása