oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 22. 06:46,  Skócia ötven árnyalata 321 komment

2015. június 22. 06:46 Határátkelő

Skócia ötven árnyalata

Akár klasszikus határátkelős történet lehetne is a mai, hiszen szerzője, Ladiszla bölcsész végzettséggel nem tudott elhelyezkedni Magyarországon, így indult neki az Egyesült Királyságnak, ahol főleg a vendéglátóiparban dolgozik, most éppen pincérnőként. De szerintem nem ez a lényeg, hanem az, hogy mi mindent tanult meg magáról az elmúlt évek alatt. (A képekért is jár a köszönet.)

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet.

cim_par_nappal_ezelott_fenykepeztem_dunoon_skocia.jpgPár nappal ezelőtt fényképeztem - Dunoon, Skócia

„Augusztusban lesz két éve, hogy elhagytam a süllyedő hajót. Lehet erős ez a kijelentés, de hála az internet csodájának, és Mark Zuckerberg találmányának, napról napra követhetem, mi is történik otthon.

Megpróbálom röviden elmesélni a történetemet. Milyen előzmények vezettek odáig, hogy összeszedtem a kis motyómat, felültem a repülőre, és magam mögött hagytam mindent, ami fontos, családot és barátokat.

Mikor befejeztem az egyetemet 2012-ben, még pontosan tudtam, hogy mit fogok kezdeni magammal. Meg voltam róla győződve, hogy én leszek az Operettszínház új rendezőasszisztense.

Hogy ott majd találkozom végre a nagy Ő-vel, és olyan életem lesz, amit mindig is akartam. Pontosan tudtam, hogy ki lesz az. Mekkorát tévedtem. Nem hogy az operettbe, egy színházba sem kerültem be. Csak ígéreteket kaptam, hitegetést, de semmi többet.

Padlón

Telt az idő, egyre csüggesztőbb volt a falat bámulni, önéletrajzok százait szétküldeni olyan állásokra, amik egy kicsit sem érdekeltek, miközben a kilók csak úgy rakódtak rám, az élettől is elment a kedvem.

Elég nehéz volt bármiben is örömet találni. Frissen végzett egyetemista voltam, három szakmával, két diplomával a kezemben, és nem kellettem sehová.

Sokszor láttam a másik nagy zenés pesti színház igazgatójának arcát magam előtt, ahogy belépek hozzá reménnyel telve az állásinterjúra, és ő tömény undorral tekint rám. Ahogy érezteti velem, mekkora csalódás volt látni engem, azután a motivációs levél után, amit küldtem neki, aminek hála másnapra már be is hívott interjúra.

Mit is mondhatnék, padlóra kerültem. Aztán 2013 augusztusában felvettem a kapcsolatot egy gyermekkori barátnőmmel, aki egy cégen keresztül ment ki Angliába dolgozni. Megadta a cég nevét, felkerestem őket. Két héten belül küldték az emailt, hogy megvan a szerződésem, Royal Celtic Hotel, Caernarfon, Wales.

Alig volt egy hetem összekészülődni. Soha olyan gyorsan nem telt el egy hét az életben. Még észbe se kaptam, már a repülőn ültem, összeszorult gyomorral, de tele reménnyel.

Amit a legnehezebb elviselni

Egy pub fölött laktam, és kidolgoztam a belemet is. Alig egy hónap alatt majd tíz kilót fogytam. Több mint egy évig dolgoztam housekeepingen. Két és fél hónapot Walesben, majd utána Dél-Angliában, Cornwallban, St. Austell városában. Ahol egy szlovák lány lett a legkedvesebb barátom.

Sok mindenben segítettük egymást, sok mindenen mentünk át közösen. Együtt éltük át a Noro vírus szörnyű napjait, mikor nem tudtunk lábra állni, annyira gyengék voltunk. A bulikat, a bevásárlásokat, az első angol mozinkat, ahol mi ketten voltunk, akik a leghangosabban nevettünk.

Az életem kezdett helyre állni, mégsem éreztem jól magam. Két diplomával, három szakmával takarítottam. Ezt a legnehezebb elviselni. A tudatot, hogy egész életedben azt hallottad otthon, hogy neked tanulnod kell, vinned kell valamire. És közben mások után takarítod a fürdőszobát. Ez az, ami a legnehezebb, legyőzni önmagad, megalkudni. De ezt sem lehet örökké.

Skócia, a keserédes emlék

Én olyan embernek tartom magam, aki igyekszik mindig előbbre törni. Mikor kimentem, az angoltudásom nagyon gyenge volt, de ha rá vagy kényszerítve sok minden ragad rád.  Nem állítom, hogy most gyönyörűen beszélek, de sokat tanultam, sokat fejlődtem, önerőből, mert csak így lehet.

Egy év takarítás után lehetőségem nyílt feljebb lépni, és eljutni oda, ahová mindig is vágytam, Skóciába, a Felföldre, mint báros és pincérnő. Egy csodás helyre, Blair Athollba.

Máig úgy él bennem, mint egy keserédes emlék. Bármi rossz is történt ott velem, amit csakis magamnak köszönhettem, a szívem egy darabja, máig visszavágyik oda.

Volt egy titkos helyem, egy hídon, a folyó felett. Körülöleltek a hegyek, a természet. Szabad voltam, és ragyogtam. Soha annyira nem éreztem, hogy élek, mint ott. Végre kimásztam a bábomból, és nem bántam meg. De sajnos el kellett jönnöm, véget ért a szezon, és nem tudtak több munkát adni.

A második családom

Mintha kirántották volna alólam a talajt. Észak-Írországba kerültem, ahol fantasztikus embereket ismertem meg. Szerencsés vagyok, mert azok ellenére, amiket az ember hall, és sajnos sokszor igazak is, én csak kedves, odaadó, szeretni való magyarokkal találkoztam (kis vételtől eltekintve). Mind kint keresték, és találták meg a lehetőséget.

Egy olyan családdal laktam együtt, akiket a mai napig második családomként szeretek. Bár barátokra, és azt hiszem mondhatnom, hogy valamennyire családra is leltem, el kellett jönnöm, a munkám miatt.

a_bucsubulimon_mielott_elhagytam_volna_eszak_irorszagot.jpgA búcsúbulimon, mielőtt elhagytam volna Észak Írországot 

Most újra Skóciában vagyok, ahol a tengerparton lakom, egy apró nyugati parti kisvárosban. Sokszor esik, rengetegszer, most is meg vagyok fázva egy kicsit. De mindez nem számít.

Dolgozom, és jól végzem a munkám, amiért nem csak a főnökeim becsülnek meg, de a vendégek is. Ami a fő, van munkám, van életem, van lehetőségem egy jobb jövőre, ami otthon nem volt, és egyre kevesebb ember számára lehetséges. Nem pincérnőként szeretnék nyugdíjba menni, amint lehet, tovább szeretnék lépni, és itt van is rá lehetőségem.

Sokat tanultam magamról

Sok minden van, ami hiányzik, a családom, a barátaim (akik kitartottak mellettem, és még azok), de egy percig nem bántam meg, hogy kijöttem. Nehéz, hogy nem lehettem ott az unokatestvérem esküvőjén, a keresztanyám temetésén, vagy nem gratulálhattam személyesen az egyik legjobb barátnőm eljegyzéséhez.

Nehéz, hogy a kutyámat csak a laptopon keresztül láthatom, és nem érinthetem meg, a szívem szakad meg, mikor kinyomom a Skype-ot. Sok mindenből kimaradok, ami rossz érzés.

Hazudik, aki szerint nincs árnyoldala annak, hogy ha az ember kijön, mert van. De ugyanakkor sokat megtanulsz magadról, arról, hogy ki vagy, mit akarsz, kik az igazi barátok, kik keresnek, kik törődnek veled.

Megtanulod értékelni a perceket, amikor együtt lehetsz velük, és a családoddal. Megtanulsz erős lenni, nap mint nap legyőzni azt, aki tegnap voltál. Megtanulsz jobb lenni, mersz remélni, és vágyakozni, mert tudod, hogy itt megteheted. Nem könnyű, de megteheted, megvalósíthatod önmagad.

Minden nap hálát adok érte, hogy itt lehetek, hogy az óceán mellett sétálhatok el munkába menet, és ha közhely, ha nem… én igenis énekelek az esőben, bár szörnyű hangom van, ugrabugrálok, mert jól esik, ha hülyének is néznek ezért, és mosolygok az emberekre, akik bármilyen furcsa… visszamosolyognak! Számomra ez Skócia, a Szabadság ötven árnyalata!”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Anglia Nagy-Britannia Skócia Egyesült Királyság Észak-Írország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr817562828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 15:43:01

@mojyo: Erdekes amit irsz. Biztos az en keszulekemben van a hiba, de ha idegen nyelvu szamot hallgattam, a szoveg, a jelentes nem foglalkoztatott. A szavakat csak mint a dallam reszeit eszleltem, meg az sem erdekelt hol kezdodik az egyik, hol vegzodik a masik. Tolem akar hottentottaul is enekelhetnek :-).

A matekot meg szerintem sokkal valtozatosabban hasznaljuk, mint hogy hany perc van meg a fel tizes buszig. Es a mindennapi matekunk nagysagrenddel hasznosabb es hasznalhatobb mint a slagerekbol felcsipett 'nyelvtudas'.

Egyebkent igazad van, tenyleg nem kellene, h luxus legyen.

2015.06.23. 15:51:45

@zöldeketbeszélek: Jo, a buszos pelda csak egy pelda volt, tenyleg sokkal tobbfelekeppen hasznaljuk a matekot, ez igaz :) De, ahogy azt sem vesszuk eszre, hogy az eppen matekozas, igy az idegennyelvet sem vesszuk eszre, a zeneszamok is csak egy pelda volt :) Mas modon is ertunk idegen nyelveken, peldaul olyan aprosagokat is, mint peldaul a nemzetkozi roviditesek.

Az persze igaz, hogy nemcsak te, hanem sok mas ember szinten nem figyel peldaul a zenek szovegeire, de ha nem lenne luxus a nyelvtanulas, hanem jobban beepulne a gondolkodasba, akkor ez valtozhatna (es tobben jonnenek ra, hogy a zenek amiket hallgatnak szarok es jobbakat csinalnanak :D)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 15:55:07

@mojyo: Amikor eloszor olvastam el az egyik kedvenc Beatles szam szoveget, csodalkoztam nagyon :-D.

FutureFry 2015.06.23. 15:59:40

@mojyo: @pappito: Matek és/vagy nyelv: Az érdekes az (már más is mondta, de magamon is észrevettem), hogy amikor már (pl. évtizedes külföldi lét után) már idegen nyelven beszél, gondolkozik, álmodik, és úgy általában él valaki, a számok/számolás marad meg utolsónak az eredeti nyelven...

nyuszigonosz 2015.06.23. 16:04:56

@FutureFry: Nem marad meg az sem. Legalábbis én csak hallásból ismerem azt, hogy " de az ember az anyanyelvén számol" mert hát nem.

@mojyo: Ez jó, amit írsz, és így is van. Meg ma, mikor mindenkinek ott az internet a kezében szinte, vagy elötte, hát nem nagy ügy híreket vagy bármi mást is más nyelven olvasni, vagy hiszen könyveket olvasni, szabadidöben.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 16:09:12

@zöldeketbeszélek: @pappito:
a csak és kizárólag rigóutca már legalább 12 éve megszűnt, még a határátkelésem előtt én is készítettem fel már embereket más vizsgákra. nem emlékszem már melyik volt (a műszakis??) ahova csapatokban özölöttek át az emberek, mert másféle volt (szerintem jobb). aztán elkezdték zt, hogy a Cambridge stb azért nem jó, mert nincs benne fordítási feladat ("nem kétnyelvű"), és ezeket el kellett menni honosítani a rigóban (csak a fordítási feladatot megcsinálni). aztánvolt olyan, hogy pl a külker, azidegenforgalmi és a gazdasági főiskolák/ egyetemek akkreditáltatták a saját szakmaival bővített nylevvizsgáikat, és azt kellett letenniük a diákjaiknak (tesóm is ezzel szenvedett pár évig, mert 1 felsőfokú + 1 közép volt a követelmény). aztán ezután leragadtam, nem tudom, mi történt.
egyébként 2001-ben volt olyan érettségiző taníványom, akit hatszor vágtak ki a rigóból, ő nagyon hangosan tudott hisztizni. elég hamar rájöttem, hogy konzekvensen és makacsul rosszul használta az összes igeidőt, és nem volt hajlandó elhinni nekem (az angoltanárnak), hogy igazam van és ő beszél hülyeségeket. simán lehülyézett (az egész osztály előtt), hogy én nem tudom :-) aztán nem is tudom, mi lett a vége a történetnek :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 16:20:40

@pappito: ez biztos, hogy seperc alatt megváltozott akkor, amikor lett konkurenciájuk, de hogy most milyen állapotok vannak, fogalmam sincs.
ha már felejtés, szerintem nem mindegy, hogy az ember a majdnem semminek felejti el a 60%-át vagy a jó erős középfoknak.
"bezárva a magyar nyelvbe" na ezt én némelyik családtagon látom nagyon. szégyen és gyalázat ezt erőszakkal továbbvinni a következő generációkra. nem vagyok egy nagy konteo-mániás, de szerintem simán van mindenféle hátsó szándék abban, ahogy a mai oktatáspolitika abszolút háttérbe nyomta a nyelvoktatást. nehogy már mást is lássunk és halljunk és tudjunk, merüljünk csak bele a privát kis pocsolyánkba, ahol a kormány propagandaplakátjai meg az m1 az "információ".

@négyzet: veled mi van??? :-)

@mojyo: én mostanság a Lidl-ben pislogok, egy csomó dologra angolul van ráírva, mi az, magyarul meg valahol csak a sok dolog között picike betűvel. én elvagyok, de elképzelem Béla bácsit, hogyan tájékozódik, kb mint én Kínában a képek alapján. (ez se normális szerintem.)

Ginix 2015.06.23. 16:21:44

@FutureFry: @nyuszigonosz(D): nekem te vagy az első, aki nem az anyanyelvén számol, mindenkivel ezen szoktunk rötyörészni (nemzetközi mindenkivel), h a folyamatos társalgásunkban azzal a svunggal mondja a finn, a német, a venezuelai, stb a számolást az anyanyelvén, amivel a mondatot kezdte:) sztem az egy tök jó skill, ha ez neked nem kihívás, persze, tudom én is, csak ösztönösen magyarul jön és csak odafigyeléssel megy angolul.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 16:34:14

@nyuszigonosz(D):
@Ginix:
nekem is csak magyarul megy a számolás úgy igazán.
sőt a telefonszámok memorizálása is.
de legalább ettől nem dőlök a kardomba :-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 16:35:16

@Dragonlady (Bp, Hun): En eloszor a BME ketnyelvu vizsgajaval probalkoztam. (2005) A magnohallgatas remalom volt. Recsego, halk, hadaro szoveg, zsufot, nagy terem, tema: szervatultetes diszkobaleset utan...(???).

Rigo utca (2014): Nyugodt, kis letszamu terem, fejhallgato, gyonyoru, tiszta szovegfelmondad. Tema: motoros rablas autopalyan...

Observer99 2015.06.23. 16:41:29

@zöldeketbeszélek:
"...a mindennapi matekunk..."
Maradjunk annyiban, hogy az nem matematika, hanem nemes egyszerűséggel számtan!! A négy alapművelet néha megspékelve egy egyszerű százalékszámítással, még a számtannak sem a csúcsa!!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 16:51:15

@Observer99: Es ez most problema? Meg ez is hasznosabb es hasznalhatobb mint az a par szleng, ami a dalszovegekbol rankragad...- csak mert az eszmecsere errol szolt ;-).

2015.06.23. 16:54:23

@Dragonlady (Bp, Hun): Hat igen ez valoban gaz, de Magyarorszag mindig szivas volt, multiceg logisztikaja szempontjabol, az elso szavaim amit oroszul megtanultam az a cukor, viz, so, es egyeb elelmiszeripari osszetevok voltak amiket csomagolason lattam :D Most gondolom meg rugalmasabba valt az egesz, ezert rairjak angolul es barhol kozott utaztatjak a csomagokat, nem csak K-Europaban. Vagyis azt hiszem ez lehet az oka, de Bela bacsi szempontjabol tenyleg nem jol van ez igy, ezzel egyetertek.

@zöldeketbeszélek: Atyam micsoda temak :D Ezekben biztos van valami nepneveloi szandek, hogy ne csak nyelvet tanulj, hanem vigyazz magadra az autopalyan, es ovatosan vezessel :D

Ginix 2015.06.23. 17:01:07

@zöldeketbeszélek: nem feltétlenül, legalábbis egy kolumbiai barátom szerint:) mikor ecuadorba kerültem, az első heteben ez a barátom nagyon komolyan kifejtette, h jobb, ha megtanulom a káromkodásokat, mert ha megtámadnak (ami ott elég esélyes), akkor ha azt kiabálom, amit tudok (pl. ajtó, ablak, konyha, stb), akkor legfeljebb mindenki hülyének néz, ellenben, ha tudok egy ízes "concha tu madre"-t, arra azért felkapják a fejüket!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.06.23. 17:03:13

@Dragonlady (Bp, Hun): Ha tenyleg ez lenne barki szandeka...ezt ma mar keptelenseg megcsinalni, hacsak nem cenzurazzak a netet es nem zarjak el a mar most is idegen nyelvet/nyelveket jol beszeloket.

blackhairlady 2015.06.23. 17:05:20

@pappito: Abban egyetertunk, hogy jo, ha van nyelvtudas. Abban viszont nem, hogy ezt kotelezove kell tenni. Legyen ez az egyen sajta dontese, aztan majd o profital vagy ellenkezoleg, lemarad allasokrol a nyelvtudas meglete vagy hianya miatt. Az egyetem tanitsa meg az adott szak tantargyait tokeletesen, azon felul mindenki sajat maga donti el, hogy mit, melyen nyelven olvas, tanul.
Raadasul te teljesen kihegyezed az angol nyelvre. Szerinted minden egyeteme vegzettnek kellene tudnia angolul? Mi vana zokkal akik nemetet, olaszt, spanyolt tanultak?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 17:24:04

@blackhair-lady:
akkor szerintem meg hadd döntsem el én is, hogy akarok-e tanulni integrálni meg szögfüggvényeket számolni, de ha én egyszer nem mérnök akarok lenni, hanem pszichológus.

FutureFry 2015.06.23. 17:24:50

@Ginix: @nyuszigonosz(D): Én (magamban) - több évtizedes angol nyelvterületen élés ellenére - ritkábban számolok angolul mint magyarul (pedig minden másban angolul - akarom mondani amerikaiul - gondolkozom). Ráadásul nálam az is "súlyosbítja" a helyzetet hogy gyerekként egy jó darabig csak angolul tanultam a matematikát (is).
Informális felmérés alapján személyes (nem feltétlenül magyar) ismerősök is így vannak (azaz az anyanyelvükön számolnak, annak ellenére, hogy sok évtized óta itt élnek).

blackhairlady 2015.06.23. 17:42:42

@Dragonlady (Bp, Hun): Csak megjegyzem, en nem a nyelvtanitas/tanulas ellen vagyok, hanem hogy kotelezove tegyek a nyelvvizsgat ahhoz, hogy a diplomad megkaphasd.

FutureFry 2015.06.23. 17:48:50

@Dragonlady (Bp, Hun): Ezt már egyszer kifejtettük itt, a telefonszám nem igazán számolás, hanem "memoriter" (mint egy vers). Azaz azt olyan nyelven "böfögi vissza" az ember amin hallotta/megjegyezte (legalább is én így vagyok vele, azaz egy amerikai telefonszámot lassabban fogok megadni magyarul mert "le kell fordítanom" fejben)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 17:57:58

@blackhair-lady:
akkor én meg az ellen vagyok, hogy matekból kelljen érettségizni akkor is, ha az ember nem ebben az irányban tanul tovább.

@FutureFry:
bocs, és tényleg ez igaz egyébként. csak eszembe jutott. a másodfokú egyenlet megoldóképletét angolul tudom pl, ez is ilyen. vagy az angol kollégám, aki nem tudott rendesen thaiul, de a saját telefonszámát ezen a nyelven magolta be.
egyébként engem az is összezavar, ahogyan az angolok / agolosok írják a számokat írásbeli szorzásnál és osztásnál. sokmindent meg kellett szoknunk, pl a szorzás jelét, tizedespontot, de szerencsére ezzel viszont nem nyüsztettek minket gimiben.

FutureFry 2015.06.23. 18:16:41

@Dragonlady (Bp, Hun): A telefonszámnak egyébként tényleg olyan versritmusa/tagolása van minden nyelvben - jó jelenet róla (amerikai telefonszámokról):
youtu.be/RW7iB2iOTKw

blackhairlady 2015.06.23. 18:17:36

@Dragonlady (Bp, Hun): Rendben:) Azert a gimit es az egyetemet en nem kevernem, de vegul is mindenki az ellen tiltakozik ami ellen csak akar, sajnos (vagy hala isten) donteshozoi helyzetbe csak kevesen kerulnek.

Mr Long 2015.06.23. 18:28:19

@pappito: A nyelvvizsga a diploma megkapasanak a feltetele, de ki ellenorzi, hogy kesobb is tudja-e?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 18:28:55

@blackhair-lady:
én mondjuk érettségit se adnék senkinek jó kis B1-es angol vagy német nélkül :-))) most is kötelező ugyan az érettségi egy nyevlből, de azért ezt viszonylag könnyű megírni kettesre.
szerintem a mai világban egyszerűen nyelvtudás nélkül nem beszélhetünk művelt, "érett", tanult emberről.

Mr Long 2015.06.23. 18:32:02

@blackhair-lady: Az en szakmamban az igazi fejlesztesek nemet nyelvteruleten tortennek. Az angoloknak, araboknak is ok szallitanak.es tudjuk mennyire nem szeretnek angolul beszelni. Szoval siman lehetnek nemet nyelvteruleten angol tudas nelkul, de akkor miert kellene kotelezoen angolul is tudnom? usz a diplomam nem is szukseges a szakmamhoz, nem is sokszor olvasok a vegzetsegemnek megfelelo szakirodalmat.

SzZoole 2015.06.23. 18:36:04

Ezt nem hiszem el,meddig kel meg a kommentjeim utan oda irni,hogy,Csak vicc volt,mar megint magyarazatra szorulok.
@Bud Taste: Figyelj,mi diggerel nem csak a blogon,de a valos eletben is baratok vagyunk es ezert engedhetjuk meg magunknak az ilyen kommenteket.Hogy eloszlasam a ketelyeid,nem,nem jarok a Waitrose-ba,sot,sehova se jarok vasarolni,ugyanis azt a felesegem intezi,en ugyanis utalom vasarolni.Amire nekem szuksegem van,azert beugrok a legelso utamba eso uzletbe,teljesen mindegy,hogy mi a neve.
A masik,az otthon levo lakasunkon egy filler tartozas sincs,es nem is volt.Az ittenit meg meg csak bereljuk,meg!
Az igazsaghoz hozza tartozik,hogy 2,azaz ketto darab "merdzso" all a garazsban,egy a felesegemnek es egy nekem es ha hiszed ha nem,azon sincs egy filler/penny hitel sem.
Ez most nem volt vicc.

blackhairlady 2015.06.23. 18:45:55

@Mr Long (UK): Errol beszeltem. Annyi fele egyetemi, foiskolai szak van, dontse el mindenki maga, hogy kell-e neki nyelvvizsga vagy sem. Foleg ugy, hogy az iskola nem is koteles felkesziteni a nyelvvizsgara, mindenki oldja meg maganak, sajat penzbol. Igy szerintem nem fair elvarni akarmilyen nyelvvizsgat.

blackhairlady 2015.06.23. 18:48:23

@Dragonlady (Bp, Hun): Figyi, te nyelvtanar vagy, pontos keped van arrol, hogy milyen egy 30-as letszamu osztalyt tanitani egy nyelvre. ha most ebbe belegondolsz, akkor is elvarnad a nyelvvizsgat?

Mr Long 2015.06.23. 18:48:49

@blackhair-lady: " mindenki oldja meg maganak, sajat penzbol."
Ez nem erv az ellenkezoknek. :) Tudod, a neten barmibelerhrto mar. Igaz az nem javitja ugy a hibaidat, mint egy magantanar x ezeret...

2015.06.23. 18:52:47

@blackhair-lady: Szerintem meg az nem fair, hogy az iskola nem koteles biztositani a nyelvtudast. :D Ertem, hogy mi a problemad amugy, de szerintem nem az elvaras a rossz, hanem ahhoz kellene igazitani az oktatast. Legalabbis ez lenne a normalis. Regen rossz, hogy arrol vitatkozunk, hogy diplomahoz, felnott fejjel kelljen-e egy nyelvet legalabb kozepfokon tudni, kb altalanos iskolaban kellene az elso nyelvvizsgat megcsinalni. :D

2015.06.23. 18:54:30

@Dragonlady (Bp, Hun):

"szerintem a mai világban egyszerűen nyelvtudás nélkül nem beszélhetünk művelt, "érett", tanult emberről."

@mojyo:

"Szerintem nevetseges, hogy mikozben az irni-olvasni-szamolni tudas kotelezo es alapmuveltseg resze, a nyelvtudas az egy ilyen luxus maradt,"

"Ezzel nem az egyeneket szapulom persze, akiknek nem ez nem sikerul, hanem inkabb a nyelvoktatas szinvonalat"

Én pont fordítva gondolom, éppenhogy az egyéneket kellene szapulni. Ha meggondoljuk, az iskolából tömegével jönnek ki az emberek, akik nem olvasnak semmit (alighanem az is szűkíti a szellemi horizontot), másik tömegével, akik egyáltalán nem sportolnak, pedig ezekre is vannak tantárgyak. Plusz a legtöbb ember (az értelmiségiek is) állati műveletlen akár csak a felső tagozatos geometriából meg a legalapvetőbb fizikai vagy kémiai ismeretekből is, a dolognak meg az a mérnök az ellentétpárja, aki azt sem tudja, hogy a verset vagy a filozófiát eszik-e vagy isszák.

Én nem hiszem, hogy az iskolának az volna a szerepe, hogy erre megtanítson minket, ha pedig mégis, akkor nyilván nem csak a nyelvoktatás nem működik, de semmi más sem, és soha nem is fog, és én személy szerint erőszakos, otromba marhaságnak tartom például a kötelező olvasmányokat, a nyelvvizsgát, meg éppenséggel az érettségit magát is. Soha senki nem lett még attól (illetve: nem attól lett) nyitott, érdeklődő, művelt, érdekes stb. ember, hogy leérettségizett (lediplomázott) vagy van középfokú nyelvvizsgája. Ha az ilyen vágyainkat akarjuk iskolai keretek közé ültetni, csalódni fogunk.

Szvsz az egész rendszert el kellene törölni a francba... de tudom, hogy megint csak kileng az anarcho-méterem.

Mr Long 2015.06.23. 18:59:22

@mojyo: Van egy angol es egy magyar egyetemista a sajat orszagukban. Vegignyomjak azonos kurzuson az azonos targyakat (ezert kapni fogok...) es a vegen atvehetnek a diplomajukat. Az egyikmegkapja, mert beszel angolul, amasik meg fel evig nyelvet tanul, hogy legyen egy papirja, amiert megkapja az ugyan olyan diplomat (megint kapni fogok) mint a masik. Kinek tart tovabb ugyan azt a tudast megszerezni? Kinek tart tovabb a diplomajat megszerezni, hogy kapjanak ket egyforma allast?

2015.06.23. 19:02:34

@Mr Long (UK): Termeszetesen ugyanannyi ido lenne megszerezni ugyanazt a tudast mindkettojuknek, hiszen az altalam elkepzelt vilagban a magyarnak mar erettsegivel kellett, hogy legyen legalabb egy nyelvvizsgaja, illetve en az angol diaknak is kotelezove tennem. :D

Mr Long 2015.06.23. 19:09:15

@mojyo: A tudas megszerzese ugyan annyi, csak a diplomae nem :)
De mindegy, szarok bele es megyek zakokat nezegetni, esetleg venni. :)

blackhairlady 2015.06.23. 19:12:24

@mojyo: Nem arrol vitatkozunk, hogy kell-e nyelvet tudni, hanem hogy a diplomahoz csak a nyelvvizsga megletekor juthatsz hozza.
Azzal egyet ertek, hogy a nyelvet normalisan, idoben elkezdve kell okattani az altalanos iskolakban es a kozepsulikban. Abban mar nem, hogy az egyetemen is, ha az nem konkretan a te szakodhoz elengedhetetlen, pl angol tanar. Miert kene egy kemia-biosz szakosnak nyelvizzsgaznia ha o nem akar?

Ugy erzem sokszor, hogy idonkent a fellegekbe emelunk bizonyos targyakat, masokat emg ledegradalunk, attol fuggoen, milyen a sajat erdeklodesi korunk.
Es ilyenkor jonenk az olyan reakciok, hogy "nem halt bele meg senki, hogy nem tudott integralni, hogy enm tudja jol a helyesirast, hogy enm tudja a lug es a sav kombinaciojanak eredmenyet, hogy enm olvasott Esterhazyt, stb, stb...".

Mr Long 2015.06.23. 19:17:00

@blackhair-lady: Cimboram nemetul dolgozik, de nincs nyelvvizsgaja belole. Akkor o most tudja a nyelvet, vagy menjen el vizsgazni, hogy elhigyjek. Maskor mindigvaz van, hogy nem szamit a papir, csak a tudas. Bezzeg most mindenki a papirt vedi.

blackhairlady 2015.06.23. 19:17:24

@mojyo: A szemelyekkel is gond van, emrt sok sok diak lustasagbol nem tanulja meg a nyelvet, mert nem fogja fel, hogy majd szuksege leeht ra. Voltak mar itt is peldak, es szerintem mindenki aki ult mar nyelvoran, kozossegben, latta, hogy hanyan teszik oda magukat ugy igazan, es hanyan vannak csak ugy el, mert ugye egy nyelvorara tanulni kell, es ha nem irsz hazi, nem gyakorlod, akkor nem fogod tudni. Ez meg neha ugye idoigenyes, amely idot nem szeretne a diak a nyelvtanulasra tolteni. Aztan majd egyetemistakent, vagy amikor beteszi a labat eloszor a kulfoldi orszagba, a fejet veri a falba, hogy miert is nem tanult akkor amikor csak ez let tvolna a dolga. Szoval szerintem az egyennek legalab akkora felelossege van mint az oktatasnak.

blackhairlady 2015.06.23. 19:19:55

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Igy van. Majd ha el kezd elni, dolgozni a nem magyar kornyezetben, akkor kiderul, kinek a tudasa mennyit er.
Aztan szep zakot vegyel am, nehogy valami ronda angol stilusut :))))

2015.06.23. 19:22:33

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Rendben, kellemes shoppingolast. :D

@blackhair-lady: Nem errol van szo, nem emelunk a fellegekbe meg degradalunk semmit, vagyis en nem, es semmikepp sem en vagyok az, aki azt mondja, hogy nem halt bele meg senki, hogy NEM tudott valamit. Ilyesmit sose mondanek, szerintem tanuljon mindenki minel tobbet, ebben egyetertek Leninnel :D

Pont, hogy az van, hogy sokan ugy allnak hozza, hogy hat attol meg lehet valaki jo szakember, hogy nincsen nyelvvizsgaja. Lehet, de nem diplomas szinten, szerintem.

A diplomahoz meg sok egyeb esetben nem juthatsz hozza, peldaul, ha nincsen erettsegid. Ebben az esetben el sem kezdheted. En azt szeretnem, hogy ha az nyelvi erettsegi (ami azt hiszem mar kotelezo), olyan szinvonalu legyen, hogy lehessen erte nyelvvizsgat is kapni. Ha ilyen lenne az oktatas, ez az egesz nem lenne tema, mert nem lenne olyan diplomas, akinek csak a nyelvvizsga hianyzik. A masik, hogy ha mar igy alakult, hogy nyelvvizsga nelkul kerult be valaki egyetemre, akkor az egyetemek miert nem tamogatjak egyaltalan a piackepes nyelvtudas, vagy akarmilyen nyelvvizsga megszerzeset, es ez sem kellene, hogy igy legyen... en csak errol beszelek.

Mr Long 2015.06.23. 19:22:39

@blackhair-lady: Nekem bejon az angol zako stilus. A tapados olaszost gyulolom. Azok keptelenek emberi ruhakat csinalni.

nyuszigonosz 2015.06.23. 19:24:31

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Szerintem a tudás - föleg egy egy nyelv tényleges tudása, ismerete - százszor többet számít, mint egy papír, sokesetben a semmiröl. Csak lehet legyezgetni meg beszélni róla, hogy "de nekem felsöfokú nyelvvizsgám van" aztán a jónapotot nem érti ugyanazon a nyelven a papírt lengetö.

2015.06.23. 19:24:55

@Mr Long (lassan exhataratkelo): En nem a papirt vedem, en nem tudom mi a kulonbseg papir es papirnelkuli nyelvtudas kozott, ha valaki tud valamit, akkor le tud belole vizsgazni, nem? En komolyan nem ertem, hogy mi a kulonbseg.

Igaz, az szerintem is hulyeseg, hogy sok penzbe kerul mondjuk a vizsga, de ha egyetem lennek, en fizetnem minden hallgatonak eskuszom. :D

2015.06.23. 19:27:19

@blackhair-lady: Igen, az egyennek is van felelossege, de az oktatas felelossege az, hogy az egyenben elultesse az erdeklodes csirajat, ha mar otthonrol nem jon :) De nyilvan mindenkinek masok a kepessegei... en elfogadom, hogy valaki nem akarja tudni magas szinten a nyelvet, en csak azt hiszem, hogy az oktatas tudna csokkenteni az ilyen emberek szamat. :)

pasztasuta 2015.06.23. 19:31:41

@Mr Long (lassan exhataratkelo): én vagyok az a cimborád, csak eltévesztetted a nyelvet, mert nem német, hanem olasz. :D

Mr Long 2015.06.23. 19:41:28

@mojyo: Nem, mert mas a szokincse, lenne vele munkaja rendesen. Szaknyelvet beszeli evek ota, masra nem hasznalja.

2015.06.23. 20:13:54

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Hat valahogy csak megtanulta a szaknyelvet :)

A nyelvvizsgaztatasi rendszeren amugy biztos van mit javitani, hogy ilyen eset minel kevesebbszer forduljon elo (marmint, hogy beszeli a nyelvet, de nincs rola papirja), de valahogy merni kell a nyelvtudast, ahogy minden mas tudast is csak igy lehet lemerni, a diplomaig az ember valojaban rengeteget vizsgazik az egyetemen, akkor a nyelv is beleferhetne, persze ahhoz rendesen is kellene tanitani az egyetemen is, es hat itt kezdodik a problema sajnos :(

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 20:20:20

@zöldeketbeszélek: nekem ezzel komoly problemam van. Neha olyanok vannak, amikrolmagyarul se tudok egy tomondatnal tobbet mondani, nemhogy akarmilyennyelven.....

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.23. 20:32:58

@mojyo:

Mar napkozben szerettem volna ezt beirni, de csak most ertem haza.

Szoval. Egyet felejtetek el, egy csomo ember mar felnottkent megy egyetemre.
hogy a pelda ertheto legyen, legyek mondjuk en, aki nem akarok kulfoldre menni, nem akarok nemzetkozi joggal foglalkozni, tegyuk fel, jegyzo akarok lenni a kis falumban, amihez aztan semmi idegen nyelv sem kell, tegyuk fel, hogy nem tudok egyet sem semennyire.
Rossz jegyzo lennek?

Vagy az a 84 eves bacsi, aki par eve beiratkozott miskolcra, vagy a 60 eves csoporttarsam, akik mindketten onceluan jarnak ide nem keves penzert, ok most akkor nem kaphatjak meg a diplomajukat? Ok akkor rosszabb jogaszok lennenek, mint a nyelvvizsgazott huszevesek?

Nem demagogozok, rengeteg 40-50-60 eves iratkozik be.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.06.23. 20:55:40

@mojyo: Nem. Engem rigo kozepen kivagnanak, itt meg siman letettem a cambridge esol level 2-t. Beszelni tudom, bemagolni a szabalyokat kevesbe.

2015.06.23. 21:09:00

@~~Babette~~: Hat de en sem mondom, hogy jo ez igy, ahogy van, en csak azt mondom, hogy nem az elvaras a rossz, hanem, hogy az oktatas minosege es a lehetosegek nincsenek hozza igazitva. Azt kellene megoldani, hogy lehessen olcson megtanulni legalabb egy nyelvet kozepes szinten, es nem eltorolni a nyelvvizsgat, mint kovetelmenyt, en csak ezt szeretnem.

Nem lennel rossz jegyzo, de ha le tudsz vizsgazni romai jogbol, le fogsz tudni nyelvbol is, nem? Akik kesobb iratkoznak be, nekik meg azert nincsen mar reg nyelvvizsgajuk, mert 40-60 eve meg a mostaninal is kevesbe volt ez sajnos hangsulyos, amit mar reg be kellett volna potolni az oktatasi rendszernek.

@tildy[UK]: De nem kell a Rigoba menni, Magyarorszagon is lehet Cambridge-t csinaltatni es azt is elfogadjak a diplomahoz. Es meg a Rigon, meg a Cambridge-n kivul kismillio nyelvvizsga van amik kozul lehet valasztani.

kék madár 2015.06.23. 21:28:41

@~~Babette~~: ezzel az ervelessel, hogy o csak jegyzo akar lenni Rojtokmuzsajon, a tantargyak 85%-a alol fel kene ot menteni, mert tok felesleges

Mr Long 2015.06.23. 21:58:04

@mojyo: Nem lett zako :( De lett ing :)

BTW attol mert van nyelvvizsgaja nem tudja jobban kovetni a kulfoldi szakirodalmat. Ahhoz akarnia kell, akkor meg tudni fogja a nyelvet.

2015.06.23. 22:07:06

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Ezt en is igy szoktam, marmint, hogy elindulok peldaul zakoert, es hazajovok harom par cipovel, negy puloverrel, meg meg egy csomo mas dologgal. :D

Amugy meg mondom, hogy elhiszem, hogy nem tokeletes a nyelvvizsgaztatasi rendszer, es, hogy nem minden esetben fedi a papir a tudast, es van egy csomo olyan, mint a baratod, aki tudja, de nincs papirja, es olyanok is, akiket most emlegettel, hogy papir meg van de nem erdekli a kulfoldi szakirodalom, de a diploma ugye egy papir, amiert meg kell tanulni dolgokat, es az is le van valahogy merve, tesztelve, akkor valahogy le kell merni a nyelvtudast is, es erre a vizsganal meg nem talaltak ki jobb modszert. Egy kicsit olyan ez a nemkellpapir, mintha en a rendornek magyaraznam, hogy esku biztosur, tudok en vezetni... :D

Mr Long 2015.06.23. 22:41:43

@mojyo: Nem azzal van bajom, hogy tudnjon nyelvet, hanem azzal, hogy ez egy extra dolog, amit beker az egyetem, de nem tesz semmit az elerhetosegeert. Ningy minosegbiztositott nyelvoktatas (volt egy feleves heti 1x2 oras kurzus nekem, annyit is ert), de megkovetelik, hogy legyen. Ennyi erovel kerhetnek, hogy tudj repulot vezetni, de nem erdekeli oket hogy szerzed meg rola a papirt.

2015.06.23. 22:51:20

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Igen, egyetertek, en is pontosan errol beszelek, hogy szerintem is ez a problema.

De, szerintem erre az a megoldas, hogy fejlesszek az egyetemi (kozepiskolai, altalanos iskolai, ovodai, stb) nyelvoktatast, es nem az, hogy ne kelljen nyelvvizsga a diplomahoz. (Igen, tudom, alomvilagban elek.)

Mr Long 2015.06.23. 22:57:44

@mojyo: Vagy legyen egy-ket szakmai targy valaszthato idegen nyelven. Az tobbet erne, mint egy nyelvvizsga.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 23:04:00

@blackhair-lady:
a nyelveket már elég régóta két csoportban szokták tanulni, inkább az a baj,hogy heti 2-3 óra lószart se ér.
de 15 fős csoportokban heti 4-5 órában a középiskola alatt igen szerintem reális elvárás egy B1-es szint.
az más kérdés, hogy remélem, nem kerülök olyan helyzetbe, hogy a mostani fizetésekért vissza kelljen mennem magyar iskolába a mostani körülmények közé és ezt elérni. simán megértek mindenkit, aki jó nyelvtanár (én is annak tartom magam) és inkább elmegy máshova normális fizetésért ennyit gürizni.

@Th's child:
értem, hogy honnan jössz ezzel a szöveggel, de akkor ilyen alapon szüntessük meg az egész társadalmat is.
Papagály kollégával (szerintem jó rég nem járt már itt) nagyon jól meg tudnátok ezt beszélni, neki is egyik vesszőparipája a téma.

@nyuszigonosz(D):
persze hogy a tudás számít, nem a papír, de azért általában azért vannak papírjaink, mert van mögötte valami, ezek olyan egyezményes dolgok, pl jogosítvány is.

@mojyo:
na, pont ezt mondom én is.

2015.06.23. 23:04:53

@Mr Long (lassan exhataratkelo): Hat ez most is van, nekem kellett, de en egyaltalan nem ereztem hasznosnak :D A szaknyelv persze fontos es kellene is vele foglalkozni egyetemi szinten, de ahhoz is kell, hogy legyen valami nyelvtudas, ahonnan mar nem lenne nehez letenni akar a nyelvvizsgat sem.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 23:09:53

@mojyo: ugyanabban az álomvilágban élünk :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.23. 23:11:16

@Mr Long (lassan exhataratkelo): te nem exhatárátkelő vagy, hanem sokszoros határátkelő. ezt soha nem lehet visszacsinálni (undo), nem erről szól a hazajövés :-)

Mr Long 2015.06.23. 23:53:40

@Dragonlady (Bp, Hun): Szoktam is mondani asszonynak, hogy en meg sosem voltam "kulfoldi turista" angliaban. Eloszor az interjumra jottem, masodik alkalommal meg mar koltozes volt. Egyszer el kell jonnom ide csak ugy magamnak intezve :)

FutureFry 2015.06.24. 03:48:46

@mojyo: @~~Babette~~:
(Bár nem diploma) de van precedens arra, hogy nyelvtudás alól “felmentést” kaphat valaki kora alapján: pl. (ha jól tudom) a magyar állampolgársághoz nem kritérium a magyartudás (legalább is nem kell vizsgázni) 60 éves kor felett (plusz sok (8?) év ottlakás után).
Meg az amerikai állampolgársági vizsgánál is van hasonló (ahol 50-55 éves kor felett és 15-20 év permanens rezidensként már nem feltétel az angoltudás).

swfla 2015.06.24. 07:06:51

Hat ebbe az irasba belelattam 26 evvel ezelotti onmagam.
Kosz az idoutazasert!

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 07:16:49

@mojyo:

Hat nem eppen:-)

Mert annak, hogymi a kulonbseg a longa manu traditio meg brevi manu tradicio kozt, arrol tudokbeszelni, mert annak van ertelme, de arrol,
hogy egy marha balesetet okozott a palyan, arrol nem, menjen lassabban es kesz, kit erdekelnek az idiotak.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 07:17:46

@kék madár: hja, szamitottam egy ilyenvalaszra;)))

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 07:21:56

@FutureFry: volt ilyen a diplomanal is, 40 ev felett, de egylepcsos felmeno rendszerben megszuntetik. Szerencses, aki meg beleesett;)

De rossz is a kifejezes, hogy felmeno, mert csak azokra vonatkozik a mentesseg, akik mar szerzodesben voltak a felsooktatasi intezmennyel, es zaros hataridon belul befejezik azt.

2015.06.24. 08:59:25

Na meg az hogy két diploma meg a gyenge angol. Mégis milyen lehetett az a két diploma? a mai fiatalok legalább 8-12 évig tanulnak angolul, akkor mitől lehet gyenge mégis ?

M. Péter 2015.06.24. 09:07:58

@zöldeketbeszélek: Szakirodalom olvasása lehetséges nyelvvizsga nélkül is, pl. nem kell tudni hozzá beszélni vagy írni tudni. Olvastam már holland, cseh és bolgár szakcikkeket, pedig egyik nyelven sem tudok. Egy falusi jegyző vagy általános iskolai tanító mennyi idegen nyelvű szakirodalmat olvas az életében?

Ezzel szemben természettudományokból elég kegyelemkettessel átmenni az középiskolában, érettségizni már nem kell belőlük, gazdasági témájú tárgyakat egyáltalán nem kell tanulni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.24. 09:37:55

@irdesmond:
írta később, hogy két másik nyelvet tanult
@M. Péter:
szerintem is kellene egy alap science érettségi mindenkinek, és történelem helyett meg alap gazdasági. nagyon sokmindent át kellene alakítani, de az elkövetkezendő 20 évben nem fogják.

nekem furcsa a mai világban, hogy bárki is tud a nyelvek ellen érvelni, de hát van ilyen :-)

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 09:38:52

@Dragonlady (Bp, Hun):

félreértés van.
nem a nyelvek ellen érvelünk, hanem a kötelező nyelvvizsgapapír ellen.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.06.24. 09:46:29

@~~Babette~~:
de hát valahogy mérni szokták a tudást ezen a szinten már.
szerintem aki tud normálisan egy nyelvet, annak nem lehet gond egy IELTS 5-ös szint vagy valami hasonló.
nem abból kéne kiindulni, hogy a Rigó utcai nyelvvizsga 15 vagy 20 éve egy merő szemétség volt, és ebből lehúzni az egész koncepciót úgy ahogy van. azért ma már kicsikét árnyaltabb a dolog.

2015.06.24. 12:34:40

@blackhair-lady: Eeeen? Dehogy, ezt nem @Mr Long-nak irtad? O tervezi, ugy tudom :)

@~~Babette~~: Hat, honnan tudod, hogy nem gondolod meg magad az egyetem alatt, es nem akarsz inkabb kgfb meg casco biztositonal dolgozni, ha jogasz leszel? :D

Amugy, a jogon nem kotelezo a latin? Ugy tudom, az orvosoknak is kell... akkor valasszatok latin nyelvet, franciat, vagy olaszt, abbol menni fog a vizsga! :D

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 13:27:58

@mojyo: onnan tudom, hogy nem akarok:) nem fogom kifejteni, de nem.
de, kötelező. de nem élő nyelv, és az euban sem beszélik:)
az én nyelvvizsgámmal semmi baj;)

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 13:28:39

@Dragonlady (Bp, Hun): világos. ma már az egyetemek is csinálnak saját nyelvvizsgát

2015.06.24. 15:08:21

@~~Babette~~: Ertem, rendben, ha nem, nem. :D Ez teljesen elfogadhato amugy, de a tomegeknek szolo (felso)oktatast nem lehet ennyire individualis igenyekhez igazitani, en hiaba csakis azert jarok az orvosira, hogy szerencsejatekfuggoket gyogyito pszichiater legyek, attol meg vizsgaznom kell ortopediabol is vagy hogy hivjak azt a tudomanyt ami a csontok egeszsegevel foglalkozik :) Szoval erted, bizonyos kovetelmenyeket akkor is teljesiteni kell, ha ugy erzed, hogy arra szemely szerint nincs szukseged a karriered szempontjabol.

Igen, a nyelvvizsga is lehet ilyen valakinek. de szerintem nem rossz kovetelmeny, elmeletileg a nyelvtudast kellene, hogy merje, az pedit potencialisan ugye arra valo, hogy az ember perspektivajat szelesitse a vilaggal kapcsolatban, az ilyen vilaglatas pedig minden diplomastol, ertelmisegitol elvarhato. Csak nincs hozzaigazitva az oktatas sajnos.

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 15:49:59

@mojyo: na jo, de erted,ennyi erovel a jogsit is kerhetnek, az is alap, es azt se tanitjak tantargykent.

2015.06.24. 15:53:07

@Dragonlady (Bp, Hun):

"de akkor ilyen alapon szüntessük meg az egész társadalmat is."

Neeem.:) (Vagy legalábbis nem ilyen alapon.)

Nehéz nekem higgadtan érvelni oktatásügyben (nem is nagyon szokott menni), mert az egészet egy megalázó horrornak éltem meg, de slágertéma amúgy, pár havonta tuti van egy "viral" videó vagy cikk a témában, ahol egészen komoly emberek mondanak komoly kritikát az oktatásról (és nem azzal folytatják, hogy szüntessük meg a társadalmat is).

Itt van például ez a viszonylag közismert TED előadás 2006-ból, hogy az iskola hogyan öli a kreativitást:
www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY

Vagy nagyon keresgéltem most egy cikket (nem találtam meg), ami nagyjából arról szólt, hogy elég komoly félreértés arra használni az iskolát, hogy tárgyi tudásokat tanítson az embernek. Példaként hozta fel, hogy például írni-olvasni úgyis minden gyerek megtanulna, mert egyrészt a gyerekek mintakövetők (ha apu olvas, én is fogok), másrészt állati kíváncsiak.

Meghökkentő gondolatnak tűnik, de ajánlom megfontolásra például a számítógép-használatot. Te, ti, mi ezt még nyilván nem tanultuk iskolában, mégis a fiatal generációnak teljesen alap, hogy használ számítógépet. Mind megtanulunk valamennyire főzni, barkácsolni, mindannyiunknak van valami hobbija, az, ha az ilyesmiket betesszük az iskolába, az nem más, mint a gyerekek idejének nem hatékony felhasználása.

Szintén közhely gondolat a témában, hogy mennyire gyorsan változik a világ. Én például netnomádként élek, pedig amikor a gimit kezdtem, még mobiltelefon sem nagyon volt. Nyilván nem készíthetett fel az iskola az életre, és nyilván a mostani iskola sem készítheti fel a mostani diákokat, hogy mi lesz 25 év múlva, mert arról senki nem tud semmit.

Közismert probléma a végzettségek inflálódása is: az elmúlt 100 évben egyre emelték a kötelező oktatás korhatárát, és míg 30 éve még elég volt egy érettségi az élethez, ma egy diploma sem elég. Világosan látszik, hogy senkinek a munkaerő-piaci helyzetén nem segít a még több oktatás (illetve: egyénekén természetesen segít, az átlagén nem).

Ebben a standardizált, vizsgákra meg pontszámokra épülő rendszerben egyébként a diákok egy része (5-10-20 százalék? nem tudom) nyilván kivirágzik, van egy másik része, amelyiket meg érzelmileg megráz, de a többség számára egyszerűen nem hatékony, értelmetlen időtöltés hosszú évekig, akár két évtizedig is.

És ugye ez most nem csak az érzelmektől megrohasztott véleményem, hanem időről-időre felvetődik komoly szinteken is, hogy kell-e például folyóírást oktatni, vagy kellenek-e egyáltalán tantárgyak általában. Én azt gondolom, hogy nem kellenek, és a nyelvvizsga meg a nyelvvizsga követelménye éppenséggel egy lépés a (szerintem) rossz irányba, és ez a válasz @mojyo: -nak is ("a valaki tud valamit, akkor le tud belole vizsgazni, nem?"), nos, azért rossz ötlet a nyelvvizsga, mert ez az egész standardizált, méricskélős, tornasoros rendszer kártékony.

Plusz beemelném a beszélgetésbe az ECDL-t is, ami egy rém alapfokú tanfolyam a számítógépek használatáról. Számítógépek nélkül ma létezni lehetetlen, ebben, gondolom, egyetértünk, és vajon nem kellene egy ilyen vizsgát is kötelezővé tenni érettségi előtt? Mojyo, te nyilván tudsz számítógépet használni, elmész-e letenni egy ilyen vizsgát, és vajon fogja-e javítani az esélyeidet bármilyen munkára, és fogja-e javítani az életedet bármiben, ha lesz ilyen vizsgád? Én azt gondolom, hogy nem, mert az egész egy felesleges kreáció, akárcsak a nyelvvizsga, és mindkettő kizárólag azoknak az életében hasznos, akik emiatt valami bérpótlékot kapnak a kis állásukból.

Ezzel arra is reagálnék, hogy nyelvtudás nélkül eleve kár diplomát adni, hiszen naprakész szakirodalom-olvasás nélkül úgyis kaka szakember lesz illető. Nos, az emberek többsége nem a munkájának él. Hogy ez jó-e vagy rossz, azt nem tudom, de így van. A mi korosztályunkban a diplomások aránya már 30% fölött van, a mostani fiatalok között nyilván 50% fölött lesz (a végzettségek inflálódása, emlékszünk). Ezeknek az embereknek csak kis része akar übermenő szakember vagy kutató lenni, a legtöbb csak egy viszonylag kényelmes életet akar magának (amivel szerintem semmi baj nincs).

Félre ne értsetek, a nyelvtudás, és szerintem különösen az angol nyelv tudása szerintem is abszolúte elengedhetetlen, hiszen az ember se utazni, se a szűk nyelvi határain kívül barátkozni, se információkat szerezni, de még egy tisztességes pornót letölteni sem tud e nélkül. És szerintem is át kellene szabni az iskolai nyelvoktatást (és az iskolákat általában), de kifejezetten nem értek egyet az érvekkel, amiket itt többen írtatok. Ez előfordul, remélem, nincs harag.:)

Ja és Dragonlady, a zolee kérdésére adott válaszodból látom, hogy a kisbaba-projektben ráfordultál a célegyenesre. Nem tudom, mit illendő ilyenkor mondani, mindenesetre sok szerencsét és kitartást kívánok! :)

Ugyandehogy (törölt) 2015.06.24. 16:25:29

@Th's child: segytek: meg kell kérdezni minden áldott nap, hogy egyben van-e még :DDD

kék madár 2015.06.24. 16:26:17

@~~Babette~~: es engem a tantargyak 85% alol fel is mentettek (hulye vagy kisfiam itt a 2-es) mert tudtak, hogy a budos eletben nem fogok azzal foglalkozni amit "tanultam"!

2015.06.24. 16:31:12

@~~Babette~~: Igen, amugy teljesen igazad van, kerjek a jogsit is! :D

@Th's child: Kerlekszepen, hogy ne vedd ezt szemelyeskedesnek, es foleg nem sertesnek, de veled nagyon faraszto beszelgetni, mert minden valaszod egy oriasi hatalmas essze es egy reszletkerdesbol is kepes vagy eljutni valami vegletes kovetkeztetesig :D Mar mondtam az eletertelme-kommentednel is, gondolkodj kevesebbet, erezzel tobbet :D Itt egy ilyen reszlet dologrol beszelgetunk az oktatassal kapcsolatban, hogy kell-e nyelvvizsga a diplomahoz, erre neked az a valaszod, hogy az egesz iskola hulyeseg, es minek mericskelni barmit is. Ne haragudj, de ezzel en nem nagyon tudok mit kezdeni. Elfogadom, hogy te igy latod a kerdest, es oszinten sajnalom az iskolaval kapcsolatos traumatikus elmenyeidet, amiktol erre a kovetkeztetesre jutottal, de ezek vegletek, es nagyon messzire visz attol a kerdestol, hogy kell-e nyelvvizsga, vagy sem.

Nem kell mindenbol filozofiai kerdest csinalni, es nincs ertelme azzal az egesszel szemben vitatkozni, ahogy most be van rendezve az elet, mert ez belathato idon belul nem fog megvaltozni, foleg nem egy TED-es bullshiteloadastol, es foleg nem attol, hogy az egeszet fenekestul tamadjuk. Tudom, hogy manapsag narcisztikus idoket elunk, es divatos azt mondani, hogy az iskola megoli a kreativitast (nem oli meg egyebkent, csak a tanulasi folyamat serti az egot, de manapsag mar ez is elviselhetetlen sokak szamara, foleg nyugaton), de az a helyzet, hogy amig nem vagyunk gondolatolvasok, nem tudjuk, hogy mi van masok fejeben, ezert azt talaltak ki, hogy akkor vizsgazzon le nehany dologbol. Erre azert van szukseg, mert ez egy garancia arra, hogy akkor tudni fogja, mit operal, mit vezet, milyen munkat ad ki a kezebol. Kell, hogy legyen egyfajta felelossegvallalas ezzel kapcsolatban, a vallalatoknak sem azert van minosegbiztositas, hogy szivassak vele a dolgozokat, hanem, mert ez fogja garantalni, hogy nem csak az az ugyfel lesz boldog, akinel eppen ugy sikerult, hanem mindegyik ugyanazt a minoseget kapja meg tolunk. Muszaj valami garancia arra, hogy en tudok vezetni, kulonben megolok valakit az autommal. Igy arra is kell egy garancia, hogy en beszelek egy nyelvet, tudok szamolni, es ertek a szamitogephez. Tudom, hogy minden ilyen meres egy stresszforras, es tudom, hogy sokszor szivataskent elik meg az alanyok, de erre nem lehet az a megoldas, hogy akkor en bloc toroljuk el a vizsgat, mert akkor hogyan mashogy vallaljunk felelosseget a megszerzett tudasunkert? Sajnalom, elfogadhatatlannak tartom, nem ez a megoldas, hanem inkabb az, hogy tanitsuk meg, hogy ez a garanciavallalasrol szol, es nem a szivatastol, tanitsuk meg az onbecsulest, es a helyes onertekeles, hogy a vizsga eredmenyetol ne re-evalualodjon mindenki komplett szemelyisege es eletenek az ertelme, es kezeljuk helyen a tanulasi folyamatot.

Ez a velemenyem a dologrol, nem kell valaszolni, reszemrol en ezt lezartam, nem akarok ebbe tovabb belemenni, mert tenyleg rettenetesen faraszto minden apro kerdesbol eljutni addig, hogy mit csinaljunk az egesz tarsadalommal, nem hiszek ebben, nem visz elore, sajnalom, es bocsanat ha ezzel megbantalak, nem annak szantam.

blackhairlady 2015.06.24. 16:31:44

@mojyo: Ezt jol beneztem:) Igen, o az, es rola tudom is. Es meg kavera vagy faradsagra sem hivatkozhatok, szimplan csak figyelmetlen voltam:(

kék madár 2015.06.24. 16:33:05

@Th's child: "az emberek többsége nem a munkájának él"
en sem a munkamnak elek, estenkent nem a szakirodalmat bujom, de ha nem tanulnek evente egy jo negyedevi anyagot, mar reg nem tudnam elvegezni az alapveto feladataimat. Mondj egy szakmat, amihez diploma kell es nem valtozik semmi, eleg az amibol levizsgaztal eleted vegeig

blackhairlady 2015.06.24. 16:38:24

@Dragonlady (Bp, Hun): Szerintem senki enm beszelt a nyelvek ellen, ezen a blogon meg aztan foleg elhangzik naponta tobbszor is, hogy mennyire fontos. A diplomahoz szukseges nyelvvizsga bizonyitvannyal nem ertunk egyet nehanyan. Es (tudom, es-sel enm kezdunk mondatot:D) kezd egyre inkabb bebizonyosodni, hogy jelenleg nem is mukodik rendesen, mivel rengetegen nem kaptak kezhez az allamvizsga utan a diplomat, most viszont valami konnyitett nyelvvizsgat vagy mit tehetnek azok a diakok.

kék madár 2015.06.24. 16:43:38

@mojyo: ez nekem uj
" csak a tanulasi folyamat serti az egot, de manapsag mar ez is elviselhetetlen sokak szamara, foleg nyugaton"

2015.06.24. 16:52:43

@kék madár: Marmint micsoda? Hogy a tanulasi folyamat serti az egot? Hat akinek azt mondjak a szulei, hogy te vagy a legokosabb, es az iskolaban szembesul vele, hogy nem is, az konnyen megsertodhet, foleg, ha nem kezeli a helyen a dolgokat. A tanulasi folyamat sok kudarcelmennyel is jar, ezt igy ertettem.

Vagy a nyugatozas? :D Hat tobbnyire onnan jonnek ezek az otletek, hogy az iskola hulyeseg, es tobbnyire nyugati felfogas az egocentrikussag (ti, az iskola ertem legyen, vs kelet: az iskola azert van, hogy utana en lehessek a gazdasagert/tarsadalomert).

kék madár 2015.06.24. 17:07:45

@mojyo: ertem, de en nem ezt tapasztalom. Soha senkitol nem hallottam meg "nyugaton" azt, hogy az iskola/tanulas hulyeseg, csak pont az ellenkezojet

2015.06.24. 17:15:11

@kék madár: Hat orulj neki, akkor nem olvasol Guardiant meg ahhoz hasonlo lapokat :D Tobbnyire onnan jonnek ezek az otletek, es ez a TED-es eloadas amit @Th's child belinkelt, is egy nyugati ember adja elo, o sem azt mondja, hogy a tanulas hulyeseg, hanem, hogy az iskola megoli a kreativitast.

Te is iskola/tanulast hasznaltal az elobb, vagyis, behelyettesited egymassal, ennek az (altalam nyugaton divatosnak tartott) allaspontnak a kepviseloi meg elvalasztjak a kettot, azt mondjak, hogy tanulni nem ugy kell, ahogy eddig, mert az iskola rossz es elnyomja a szemelyiseget (szerintem csak az egot). Vagy valami ilyesmi. En meg nem ertek veluk egyet. Csak ennyi :)

2015.06.24. 17:23:24

@mojyo:

Ok, értem, sajnálom.

@kék madár:

"Mondj egy szakmat, amihez diploma kell es nem valtozik semmi, eleg az amibol levizsgaztal eleted vegeig"

Hát, nyilván változnak dolgok egy élet alatt, de nagy élmezőnyködés biztos nincs például a tanároknál, tiszti iskolát végzett rendőröknél meg katonáknál, logisztikusoknál, könyvelőknél, banki alkalmazottaknál, nav-nál, de még olyan patinás szakmákat is le lehet tudni minimális efforttal, mint a jegyző vagy a gyógyszerész. Stb. Eleve minden vállalatot működtetnek pénzügyesek, személyzetisek, hasonlók, akiknek többnyire van vonatkozó felsőfokú végzettségük, de ha nem akarnak megszakadni és továbblépni, akkor egy életet le lehet tudni abszolút minimális erőfeszítéssel.

kék madár 2015.06.24. 17:23:45

@mojyo: a TED-rol mar leirtam a velemenyem. Az iskolarol meg egyetertek veled, azt meg tudom tenni egy mondatban :)

kék madár 2015.06.24. 17:29:01

@Th's child: jo kis lista, utalok tanulni, ezt korabban is megkerdezhettem volna!

DieNanny CH 2015.06.24. 18:36:06

@Th's child:

"Hát, nyilván változnak dolgok egy élet alatt, de nagy élmezőnyködés biztos nincs például a tanároknál,"

Ha a tanárokról nem is tudok nyilatkozni, de óvónőként elég sok problémám volt olyan kolléganőkkel, akik alig 10 évvel előttem végeztek, és már számomra is begyepesedettek voltak...

Ladiszla Oprável 2015.06.24. 19:10:08

@blackhair-lady: Azt írtam, hogy én dolgoztam egy saját musicalen:)) A sajátomat kezdtem el írni:)

M. Péter 2015.06.24. 23:07:35

@Dragonlady (Bp, Hun): A természettudományokat, informatikát pedig teljesen el lehet kerülni az érettségin és az egyetemen.

négyzet 2015.06.25. 18:25:25

@irdesmond: úgy lehet, hogy két másik nyelvet tanult, nem angolt (írta az elején hozzászólásokban). Az egyik a német, a másik az olasz. Angolt csak magától tanult, filmekből, internet stb. segítségével.

négyzet 2015.06.25. 18:29:12

@Dragonlady (Bp, Hun): bocs, hogy csak most, kicsit lejöttem a netről az elmúlt egy hónapban :) Jobban és könnyebben alakult minden, mint vártam, lényegében egészen simán ment, semmi komplikáció és mindenki jól van. Csak az itthonlétet viselem kicsit nehezen már, de hamarosan lehet többet és messzebbre mászkálni.

kardio1 2015.06.25. 22:19:15

@nyuszigonosz(D): Bocsi a kései vàlaszért, de nem olvastam.

nyuszigonosz 2015.06.25. 22:21:46

@kardio1: Kösz, hogy válaszolsz. Így is úgy is meg kell várnom, míg végre megjelenik itt, de meg fogom venni. Az összes könyve jó, de az Adamsberg könyvek, azok a legjobbak.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása