oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. január 28. 06:52,  Hová mennek a határátkelők? 383 komment

2015. január 28. 06:52 Határátkelő

Hová mennek a határátkelők?

Ma harmadik részéhez ér (és egyben befejeződik) az a minisorozat, melyet a Tárki tanulmánya alapján kezdtem, és ami azt próbálja meg felvázolni, kik a határátkelők, mennyien vannak / vagyunk és végül melyek a célországok. Egy biztos: Magyarország a határátkelésnek köszönhetően Magyarország sosem lesz többé olyan mértékben zárt világ, mint korábban volt.

migracio_busz_brit_zaszlo.jpg

Mielőtt belevágnánk a hová? kérdés taglalásába, hadd foglaljam össze röviden az első két rész tartalmát, már csak azok kedvéért is, akik nem olvasták ezeket a posztokat.

A mennyien? kérdésre a Blaskó Zsuzsa, Ligeti Anna Sára és Sík Endre jegyezte Magyar külföldön – Mennyien? Kik? Hol? című Tárki-tanulmány azt a választ adja, hogy Magyarországon a migrációs hajlandóság az 1990-es évekhez képest már az EU-csatlakozás előtt növekedni kezdett, majd 2010 és 2012 között tovább nőtt, azóta kismértékben csökken.

A megállapítja, hogy migráció növekedésének trendje mindenesetre Magyarországon 2006 után kezdett felgyorsulni, és azóta töretlenül emelkedik. A Tárki szerint a háztartások 2-3 százalékához tartozik olyan háztartástag, aki a felvétel idején külföldön tartózkodott. (Akit a teljes poszt érdekel, ide kattintva olvashatja el.)

A kik? kérdés kapcsán azt a megállapítást érdemes visszaidézni, mely szerint a migránsok körében a férfiak aránya magasabb, mint a nőké. Ami a kormegoszlást illeti, a külföldön élő magyarok körében a 26–50 éves korcsoportok aránya a legnagyobb. a felsőfokú végzettségűek aránya igen magas a határátkelők között, az alapfokú végzettségűeké viszonylag alacsony. (A teljes posztot itt olvashatjátok el.)

Nincs meglepetés a TOP3-ban

Ma arra a kérdésre keressük tehát a választ, hogy hová is mennek Magyarországról a határátkelők. Akit egy kicsit is érdekel a téma, alighanem rögtön három ország nevét vágja rá, ezek pedig Ausztria, Németország és Nagy-Britannia.Aki ezekre tippelt, nem tévedett, legfeljebb a sorrendben lehet eltérés.

A Tárki által idézett három felmérés közül a SEEMIG és a KSN Népességtudományi Kutatóintézet (Életünk fordulópontjai 2012) kutatása szerint egyaránt Németország és az Egyesült Királyság a két legfontosabb célország, a harmadik helyen Ausztria található. A legutóbbi népszámlálás érdekes módon inkább német túlsúlyt és valamivel gyengébb angliai jelenlétet mér.

tablazat.jpgÉrdekes, hogy más társadalmi csoportok mennek e három országba, pontosabban a Nagy-Britanniában és az Ausztriába-Németországban munkát vállalók háttere.

A 18–65 évesek között Németországban a legkisebb a nők, a fiatalok és a felsőfokú végzettségűek aránya és körülbelül ugyanez a helyzet az Ausztriában tartózkodókkal is.

Angliába jellemzően a fiatalok mennek (a 18-31 évesek aránya 63 százalék, azaz közel kétharmad), a férfiak és a nők aránya kiegyenlítettebb, több mint kétszer annyi köztük a diplomás, mint a Németországot választó határátkelők között.

Honnan hova?

Nagy-Britanniába egyébként jellemzően Budapestről és a megyeszékhelyekről mennek (41 százalék), összehasonlításképp ez az arány Németországban 26, Ausztriában 23 százalék.

Németországba Észak- (19 százalék), és Közép-Magyarországról (16 százalék), valamint az Észak-Alföldről (15 százalék) mennek a legtöbben, Ausztriát viszont (egyáltalán nem meglepő módon) kétharmad részt (67 százalék) valamelyik dunántúli régióból választják.

Az ausztriai munkavállalást logikusan leginkább a földrajzi hovatartozás határozza meg: a dunántúli régiókból jelentősen nagyobb eséllyel mennek oda dolgozni a magyarok, ez az arány a Nyugat-Dunántúl esetében kiugróan magas, hiszen onnan közel tízszer nagyobb eséllyel mennek Ausztriába, mint a Közép-Magyarországon élők.

A Tárki szerint tehát ha meg szeretnénk rajzolni a Németországba határátkelők profilját, akkor alacsonyabb iskolai végzettségű, idősebb férfit látnánk (ebben persze benne van az én leegyszerűsítésem).

Az Egyesült Királyságot illeti (ha megint profilt szeretnék rajzolni), oda mennek a legfiatalabbak, és a legmagasabb iskolai végzettségűek, és a nők is nagyobb valószínűséggel választják Angliát, mint a férfiak.

Sokat beszélünk itt a blogon a nyelvtudás fontosságáról. Ezzel együtt is furcsa, hogy míg a Németországban élő magyaroknak csak alig több mint fele (57 százaléka) beszél németül, addig ez az arány Ausztriában már 74 százalék.

Végezetül hadd idézzem a Tárki összefoglalását, mert szerintem fontos megállapításokat tartalmaz: egyfelől azt, hogy Magyarország sosem lesz többé olyan mértékben zárt világ, mint korábban volt, másfelől, hogy a határátkelés várhatóan a jövőben is megosztó téma lesz - vagy ahogyan a Tárki fogalmaz: „egyre inkább politikai és társadalmi érzelmeket fog gerjeszteni”.

A moderálási alapelveket itt olvashatod el.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kutatás Magyarország TÁRKI

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr527114849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrs. Clayton 2015.01.28. 23:04:50

@blackhair-lady: mar megvan, elvileg en 20-an koltozok, ha nem talal ki az ugynokseg megint valami faszsagot, most mar ott tartunk h csak a bekoltozes tobb mint 3000 font es kezd elegem lenni, viszont nekem pentekig itt fel kell mondanom
az az igazsag, hogy a haz elegge popec, a falu is nagyon klassz, de szerintem nagy lehuzas az egesz
nem, nem lesz masik sulija, kocsival jar be, mondjuk eddig is, csak most 20 percet fog autokazni naponta

Mr Long 2015.01.28. 23:09:50

@M. Péter: oystert nem tudom elszamolni, ezt siman kifizetik.

@NagyságosSodalisO [eng]: @qkuc: koszi

Sanyi9 2015.01.28. 23:10:17

@Mirjam2: Nemetorszagban nagyon sok ember nem beszel se nemetul, se angolul. Peldaul a nemak. Es megis megvannak.

Sok szakma letezik, amelyikhez nincs szukseg nyelvtudasra. Peldaul: harangozo, zsebmetszo, favago, kinai.

Mr Long 2015.01.28. 23:10:53

Btw egy posh hogy oltozkodik?

Mrs. Clayton 2015.01.28. 23:19:18

@Mr Long (UK): tortenetesen, akik utanunk jottek megnezni a hazat az asszonyon egy muszorme sapka meg valami bunda-kabat feleseg volt, az emberen meg valami oltony-kabat kombo es Minivel jottek
en megmondom oszinten, hogy nem is vettem oket eszre, biztos en is sznobkent neztem at rajtuk, csak az bosszantott fel, h a drivewayen hagyott kocsijukat mutogatta nekem az ugynok, mire megjegyeztem, h ezzel akar a csomagtartomba is beallhatnak, raadasul nalunk 4 auto van a csaladba es mindegyik nagyobb mint a Mini, szoval nincs mit nezegetni
a kerdesedre egyebkent a valasz, hogy olyan boltban vasaroljak a ruhajukat poshek, ahol jellemzoen 3x szorzoval kalkulaljak az arat a minoseghez kepest
ha bemesz egy plazaba mondjuk a John Lewisba, na ott szembe fognak ezek a nepek jonni veled, valoszinuleg ha nem lepsz odebb a Primarkos farmeredben, akkor fel is loknek, persze utan meg fogjak kerdezni h jol vagy-e, de egyebkent te nem figyeltel es ezert mentel nekik

tanato 2015.01.28. 23:23:40

@blackhair-lady: Köszi az infót!Akkor ez a systema a biztosítótársaságra helyezi a hangsúlyt.

M. Péter 2015.01.28. 23:27:12

@Mr Long (UK): Haladni kellene a korral. Mit csinálnak, ha valaki olyan helyre utazik, ahol már csak az oysterhez hasonló csipkártyás jegy van?

ctboy (US) ENTP · http://stress.blog.hu/ 2015.01.28. 23:30:45

@tanato:
Megjegyzem, hirekbol hallom, hogy a kozvetett kifizetes (biztosito fizet az orvosnak) elott, mikor a beteg kozvetlenul fizette az orvost, az orvosok voltak a legnagyobb adoelkerulo uzleti reteg.

tanato 2015.01.28. 23:44:01

@ctboy (US) ENTP: Ez bizony Mo.on is így van,sok magánorvos nem ad számlát,de itthon ugye ez nem feltűnő mert más helyen sem adnak sokfelé az eü.-n kívül.A vizitdíjas időben viszont adtunk rendesen számlát mindenkinek mert a beteg meg elszámolt vele az önkormányzatnál.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.28. 23:49:24

Ha mar UK, par napja megkerestek az egyik magyar kereskedelmi tevetol, hogy olyanok Londonban elo magyarokkal forgatnanak, akik gazdasagi okokbol hagytak el Magyarorszagot, de gyakran segitik az otthonmaradtakat anyagilag.

Ha valakit erdekel, tudok elerhetoseget adni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.28. 23:50:14

@tanato: En mindig kaptam Magyarorszagon maganorvostol szamlat.

2015.01.28. 23:51:01

@Jess G: Muszorme sapka = posh??? Na nemaaar dehiszen enis olyat hordok es csak egy csoringer csoves vagyok :D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.28. 23:51:23

@Mr Long (UK): 1 honapja vettem egy eves travelcardot ceges loanbol , be kellett scannelnem a szamlat rola, elfogadtak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.28. 23:53:07

@Shanarey(England) ISTP: "Hová mennek a határátkelők?

A határon túlra.
Miért oda mennek ahová?
Nos,mert lehet választani."

Hát ja, ezek télleg elég hülye kérdések... :D

Olyan ez, mint a
Hol írták alá az xyz békeszerződést?
A lap alján...

:-))

Muscari 2015.01.29. 00:00:35

@mojyo: én valamikor egész jól tudtam oroszul, szerintem nem bonyolult. Sőt, kapszkodj neg, a férjem szerint könnyebb, mint az angol. Szerintem ő sose fog úgy tudni angolul, mint oroszul, sajnos mára nagyon nagy köztünk a különbség az én javamra, de ezt nehogy elmondja neki valaki! Egy szintről indultunk neki annak idején, aztán ő valahogy lemaradt.

Valamennyit értek még oroszul, de beszélni nem tudok, mert minden angolul jut eszembe.
Épp a napokban beszélgettünk róla, hogy el kéne kezdeni spanyolul vagy olaszul tanulni, még nem döntöttük el melyik legyen.

Mrs. Clayton 2015.01.29. 00:08:24

@mojyo: az angolok nagyon nem vennenek meg soha igazi alltbol keszult sapkat, mint mondtam nem figyeltem meg oket es nem is akarom tovabb elemezni, mert ranezel es latod h ki a nem atlagos, lefele is meg felfele is

blackhairlady 2015.01.29. 00:10:06

@Jess G: az klassz, gratulalok!
Ja hogy akkor uj munkahelyed is lesz? Akkor egy csomo valtozas van az eletedben. Talan meg lanykeres is lesz?:)

Mrs. Clayton 2015.01.29. 00:17:59

@blackhair-lady: oszinten szolva ezek mindegyike kilatasban van, de probalunk eloszor csak egy dologra koncetralni, mert igy is alig lehet mindent osszeegyeztetni es mebolondulni sem lenne jo ido elott

blackhairlady 2015.01.29. 00:18:04

@tanato: mivel a biztosito fizet, ezert igen, igy van. Ha "out of pocket" fizeted, vagys sajat zsebbol, akkor oda mesz ahova akarsz. Itt viszont ropkodnek a tizezrek, dollarban. Altalaban "itemized bill"_t, vagyis reszletes szamlat szoktunk kerni a vizsgalatokrol, mert szeretnek tulszamlazni, neha olyan vizsgalatot is feltuntetnek ami el sem keszult.

Muscari 2015.01.29. 00:18:18

@Mr Long (UK): lehet, hogy írták már, de igen. Vegyél oystert, úgy olcsóbb és azt majd később is tudod használni, vagy ha már nem kell vissza lehet váltani.

2015.01.29. 00:23:42

@Muscari: Azt nem en mondom, hogy bonyolult, hanem teny, amit abbol allapitottam meg, hogy az orosz konyvek altalaban vastagabbak, mint az angol konyvek :D Neheznek viszont szerintem sem az, nekunk (marmint, neked is, meg a ferjednek is, meg nekem is), valoszinuleg azert konnyu, mert a magyar is bonyolult, es hasonlo a logikaja egesz sok dologban :) En nagyon szeretem, szerintem szuper. Lehet, hogy a ferjednek csak tobb ido kell, hogy kicsit raerezzen az angolra, vegulis eleg tavol all a ketto egymastol.

Spanyol vagy olasz, hat az jo kerdes, en tanultam egy kicsit (kotelezo volt egy ideig, ne kerdezd miert, semmi koze nem volt ahhoz amit tanultam a gimiben :D), de en szerettem, viszont mar mindent elfelejtettem belole, bar erteni ertek kicsit meg. A tesom nagyon szereti, es olaszul is tud nagyon jol, nekem egyik sem tunik neheznek, szoval hajra. :D Nekem mondjuk a portugal tetszik a legjobban ezek kozul a deli nyelvek kozul, lehet azert, mert kicsit szlavos ahogy hangzik, de lehet, hogy csak a brazil foci miatt. :D

Muscari 2015.01.29. 00:29:46

@tildy[UK]: hihi, az egyik nőgyógyász az első alkalommal adott, aztán már nem. A többi sosem (fogorvos, szemész, másik nőgyógyászok)
Életemben legalább tíz magán fogorvosnál jártam, soha nem kaptam számlát!

Lehet, hogy nem nézek ki adóellenőrnek :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.29. 00:31:14

@Muscari: Vagy rossz helyre jarsz. Nogyogyasz is fogasz is, de meg sportorvos is. Korabban szemeszetre jartam, ott is kaptam.

Muscari 2015.01.29. 00:35:12

@Jess G: vesztek vagy béreltek? Mintha azt írtad volna, venni akartok, jól emlékszem? Mindenesetre sok kitartást kívánok a költözéshez, az nekem mindig egy tortúra :-(

Muscari 2015.01.29. 00:42:12

@tildy[UK]: az orvos munkáját nem ez alapján ítélem meg, nekem mindegy a számla. Ezek az orvosok összesen négy különböző településen voltak, kisvárosok, megyeszékhely, BP. Nem is mindig a legolcsóbbak, egyszer pedig még egy kis műtétem is volt.

Érdekelne mások tapasztalata is, mert úgy látszik nagyon különbözik a kettőnké, nem tudom, mi az oka.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.01.29. 00:49:32

hataratkelo.blog.hu/2013/04/15/miert_koltozom_vissza_magyarorszagra?full_commentlist=1#comments

Valamiért visszataláltam ehhez a poszthoz.Érdemes beleolvasni a kommentekbe, hogy majd' 2 évvel ezelőtt ki miket mondott, írt...
Szórakoztató... :-)))

blackhairlady 2015.01.29. 01:52:24

@Muscari: a nogyogaszom sozem adott, igaz nem is kertem:)
A borgyogyasz es anyu idegorvosa egy "magan klinikan"volt, ami egy csaladihaz jellegu epulet, sok kiz rendelovel, kulonbozo orvosokkal. Itt van recepcio, az idopontot, igazolast, receptet itt ajak ki, szamlaval egyutt. De itt is volt olyan amikor csak ellenorzes volt, es zsebre vagta a penzt, semmi szamlaadas nem volt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 04:49:57

@tildy[UK]: még nem olvastam tovább ezt itt, de eszembe jutott, hogy kb 7-8 éve jöttek ide a Fókusztól forgatni és kerestek magyarokat. a stáb vagy 4 napig beszállásolta magát a haverom kanapéjára Bangkokban, elhülyéskedtek, mászkáltak mindenhova, söröztek (nem kurváztak). majd a srácok csináltak egy olyan riportot, amiből az jött le, kb névvel-címmel, hogy mindenki aki ide jön, a törvény elől menekül (egyébként nem is mellesleg, van kiadatás stb, nem lehet örökre elbújni), közben a haver meg simán az x telekom cégnél dolgozott munkavállásival, legálisan, normálisan. simán olyan olyan dolgokat mondtak konkrét emberekről meg helyzetekről, amikről tudták, hogy nem igaz, de hát műsort azt csinálni kell.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 04:54:43

számlaadás: a tesóm mondja, hogy neki van cafeteria részeként egészségpénztár, és nagyon nem szokták szeretni pl a fogorvos, ha számlát kér, de adnak.

2015.01.29. 06:13:46

@ctboy (US) ENTP: A ferjem tokeletesen megertette mirol van szo amikor a 'korrupcio' szot hasznaltam. Pont a magyar kifejezes, 'halapenz', a teljesen felrevezeto. A korrupcio az korrupcio es nem 'tip'.

2015.01.29. 06:17:49

@tanato: En meg semmi ilyen rendszernek a letezeserol nem hallottam soha masik orszagokban (hogy szerintem jobb x vagy z korhaz vagy orvos es ezert 'bribe'-ot fizetek hogy oda mehessek). Termeszetesen ha megtudom hogy egy orvos allitolag jobb mint egy masik, akkor megprobalok hozza bejelentkezni, de olyat meg nem hallottam hogy ezert kulon penzt adnanak illegalisan (termeszetesen ha maganorvosrol van szo, akkor van egy tarifa amit fizetni kell). A Ctboy altal irt biztositos megoldasrol nem hallottam es nem is ertem, ez lehet hogy valami kulonleges amerikai rendszer.

2015.01.29. 06:22:00

@Sanyi9: Nem tudom mit akarsz ezzel bizonyitani. Szerencsere engem nem erint a dolog mert nem nekem kell olyan kornyezetben elnem es dolgoznom ahol nem tudom mi folyik korulottem. Sajnalom az olyan embereket akik igy elnek. Lehet hogy szerinted ez normalis, szerintem nem.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 06:24:41

@Mirjam2: én egyébként azon gondolkoztam, mert ilyen kis alattomos vagyok, hogy mi van, ha az ember tudja ugyan az illető orvos "tarifáját", de utána azt mondja, hogy bocsi, meggondoltam magam, mégse fizetek. visszarakja a nőgyógyász a gyereket? feljelenteni stb nem tud. (NEM arra gondolok, ha magánrendelésre megy az ember, vagy ha direkt behívja munkaidőn kívül az orvosát, hanem szimplán arra, hogy fizetni kell / szokás annak is, aki éppen ott van, mert az ő munkaideje.)
(és egyébként meg, én is fizetnék, persze, ha olyan helyzet lenne, hogy az ápolónő az 5O beteg közül azokat eteti és mosdatja csak meg, akik fizetnek - mert többre nincs ideje és ez van. ezzel én se tudnék mit csinálni, kinek van kedve az elvei miatt egy kórházban megdögleni. ja, persze, hát ettől él és virul a rendszer. szerintem a másik részről sokszor nem is simán korrupció, hanem extortion, ez zsarolás magyarul? angolul erősebbnek hangzik nekem.)

tanato 2015.01.29. 07:07:09

@tildy[UK]: Sokszor nem adnak,adóelkerülési célból,jópáran már le is buktak,szakmától függetlenül.

2015.01.29. 07:09:34

@Dragonlady (now in Thailand): 'Jobb helyeken' elore kell fizetni, illetve a legtobb helyzet olyan hogy nem egyszeri alkalom hanem sokaig annak a szemelynek a hatalma alatt vagy akinek fizetni kell, pl. sulyos betegseg eseten ami hosszas kezelest igenyel, vagy operacio utan vissza kell menni kotozesre, varratot szedni stb. Ha megnezed a weboldalt amit a Guardian belinkelt a tegnapi cikkbe, olyan beszamolokat latsz hogy direkt fajdalmat okoztak annak a betegnek aki nem fizetett, pl. a gipszet gez nelkul tettek fel a torott kezre vagy valami ilyesmi, mar nem emlekszem a reszletekre; illetve fogorvosnal csak az kapott fajdalomcsillapitast aki fizetett. Es igazad van, ez nem csak siman korrupcio, hanem valoban a zsarolas kategoriajaba esik (extortion). Pl. nekem sajnos volt korhazban komaban levo hozzatartozom, probald meg hogy nem fizetsz az orvosnak / novernek mikor tudod hogy magatehetetlenul fekszik ott es szo szerint azt csinalnak vele amit akarnak. Ha valaki szerint ez ugyanolyan mint az etteremben borravalot adni, az nem volt meg ilyen helyzetben.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 07:12:14

@Mirjam2: nyilván olyan helyzetekre gondoltam a nemfizetéssel, amikor már nem tudják megbosszulni az emberen.

tanato 2015.01.29. 07:12:51

@Mirjam2: Na erről van szó,amíg itthon nem lesz számlás ellátás ahol már arra nem kell ráfizetni,addig él a mutyi.Mert nyilván plussz pénz nélkül akár számlás akár féllegális nem fog pl. egy jónak mondott sebész megoperálni,akinek amúgy is ezer dolga van a saját betegeivel akik hivatalosan hozzá tartoznak.Nyilván most nem a sürgősségi ellátásról beszélek.De az sajnos igaz,ha hivatalosan számlára menne akkor bizony súlyos pénzekbe kerülne mint ahogy írjátok is.Persze erre is volna megoldás mint anno avizitdíj hogy csak jelképes vagy részösszeget fizetne a paciens az önrész mintájára.

tanato 2015.01.29. 07:15:21

@Mirjam2: Amit írsz az már persze bűncselekmény,de az ért legtöbbször a hálapénz azért megy mert én nem az éppen soros orvossal akarom magamat vagy családtagomat kezeltetni hanem egy jóhírűvel.

2015.01.29. 07:16:38

@Mr Long (UK): Igen, hacsak meg nem valtoztattak azota a szabalyokat miota en sivatagi szamuzetesemet toltom. De ugy tudom nincs olyan hogy Zone 1 travelcard, csak Zone 1-2 (lehet hogy tevedek).

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 07:18:08

@tanato: az egyértelmű, hogy van ilyen is, olyan is (korrupció is, zsarolás is), meg van, ahol tényleg HÁLApénzről van szó.

tanato 2015.01.29. 07:20:51

@Dragonlady (now in Thailand): Nem kell fizessél ha éppen annál szülsz aki bent van,vagy bejelentkezel egy kezelésre hivatalosan semmiféle választott orvos nélkül.Na de majd meglátod ha itthon leszel.Fizetni akkor szoktak a betegek ha valami plusszt várnak el.Döntő többségében akkor ha te ragaszkodsz x dr.-hoz,de ez már egy papír nélküli megbízási szerződés.

2015.01.29. 07:21:15

@Dragonlady (now in Thailand): Az a baj hogy nagyon keves ilyen helyzet van az egeszsegugyben amikor bemesz, kisetalsz es nem latod oket tobbet. Illetve a legtobb ilyen helyzet nem eleg komoly ahhoz hogy igazan szamitson, adsz-e vagy nem. Persze ha tenyleg nem latom oket tobbet akkor tuti hogy nem fizetnek, de vannak Mo.on szerintem egy csomoan akik azert fizetnek mert 'illik' - agyrem. Pont azert kene a 'halapenz' meg hasonlo eufemizmusok helyett vegre korrupcionak hivni, mert az tudatositana az emberekben hogy valojaban mirol van szo.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 07:27:19

@tanato: persze, majd meglátom. jövő héten lesz ultrahang, múltkor még azt mondták, ez valszeg császár lesz, ha még mindig ez a helyzet, akkor másképpen kell majd keresni is.
sajnos elég jól tájékozott vagyok elvi szinten, régóta olvasok ebben a témában is :-(

2015.01.29. 07:29:28

@tanato: Ertem, oszinten szolva ezzel nem voltam tisztaban hogy a legtobbszor a 'jobb' orvosert fizetnek onkent, ez valoban inkabb korrupcio mint zsarolas tehat ilyen ertelemben jobb, de az egesz rendszer alapvetoen korrupt a szabalyozatlan penzfizetes lehetosege miatt. Sajnos annyira beepult a rendszerbe es az emberek gondolkodasaba a 'halapenz' hogy szerintem a mi eletunkben mar nem fogjak ezt felszamolni, lehet hogy utana sem. Mo.on annyira benne van ez a koztudatban hogy talan soha nem lesz olyan mint Nemetorszagban vagy Angliaban ahol az egesz koncepcio (beteg penzt 'csusztat' az orvosnak) egyszeruen ertelmezhetetlen az emberek szamara.

2015.01.29. 07:33:28

@Dragonlady (now in Thailand): De pont ezert kene kriminalizalni a halapenzt (ami meg is tortent a legtobb orszagban) mert ha egyaltalan van ilyen lehetoseg, akkor termeszetes hogy ki fogjak hasznalni. Kepzeld el mi lenne ha a hivatalokban is az lenne a szokas hogy 'halapenzt' adsz annak a hivatalnoknak aki szuper jol intezte az ugyedet, vagy a rendoroknek, biroknak, ha elegedett vagy a dontesukkel, stb.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 07:39:59

@Mirjam2: érteni értem, de ezt se mi fogjuk megoldani :-/

na mondjuk azért ehhez a hivatalos példához nem kell túl élénk fantázia :-)))) annak ellenére, hogy nekem személyesen még nem kellett ilyesmit, de azt tudom, hogy az iskolák sokat fizetnek azért, hogy ne piszkálják meg az alkalmazottjaikat, és ne akadékoskodjanak túlságosan pl vízumhosszabbításnál.
(hm, szeintem otthon is vannak olyan dolgok, amik nagyon nehezített pálya lesznek csúszópénz nélkül, de majd kijavítanak mások, ha mégsem.)
nem, nem értek vele egyet, de nem tudok mit csinálni a helyzettel.

mostanság próbáltam utánakérdezni, mennyi kis pénzért hosszabbítanák meg a jogsimat (mert legálisan turistavízumon nem fogják, kész bukta, innentől nem lesz megint jogosítványom, és igen, anélkül fogok vezetni megint). bosszant, hogy úgy tűnik, ezt épp nem lehet elintézni. :-(

2015.01.29. 07:45:05

@Dragonlady (now in Thailand): Nem arrol van szo hogy meg fogjuk oldani, azt is tudom hogy vannak korrupt hivatalnokok (eltem Indiaban...), de ha szoba kerul a 'halapenz', nem fogok egyeterteni azokkal akik szerint ez normalis, olyan mint a borravalo vagy 'nem nagy ugy'.

tanato 2015.01.29. 08:19:23

@Mirjam2: nem jó a HASONLAT,MERT általában hivatalnokot nem választunk az adott az illető területen.Orvost viszont a sürgősségi esetek kivételével választt a beteg és ezért fizet.Jobb volna ha ez legális volna számlára de z nem lehetséges a népszavazás után.Amit nem választ azért nem is fizet,pl. szemorvosnál szemüvegfelíráskor,vagy fülészeten ha bedugult a füled vagy a psychiátriai szakrendelésen a depressziós nem fizet,miért is tenné a területi ellátásban van benne.

Taxomükke (UK) 2015.01.29. 08:22:41

@Jess G: Mi a szokasos kauciot fizettuk, amikor kibereltuk a hazat, asszem, 5 heti penzt, es egyhavi berleti dijat elore.

DieNanny CH 2015.01.29. 08:26:01

@geegee:

Úúú, elkezdtem olvasni... :-)

DieNanny CH 2015.01.29. 08:36:02

@Dragonlady (now in Thailand):

Érdekes, pont tegnap olvastam az itteni Teszt-újságban, (Ktipp, itt gépek, fogkefék, szolgáltatások tesztjei vannak) hogy egy nő, miután rendkívül jól ellátták egy kórházban, hálából egy kis büfét csinált nekik, vagyis rendelt 200 frank értékben egy szendvicstálat. (Csak azért került bele az újságba, mert elkeverték a rendelését, aztán végül mégis nagyon gyorsan megoldották.)
Tehát ez itt teljesen elfogadott. Mármint EZ a típusú hála.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.29. 09:28:24

@tanato: Szerintem neki nincs magyar tb-je.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.29. 09:35:31

@Muscari: Nos, én sem kaptam soha nyugtát magánrendelésen,pedig voltam már egy jó pár helyen.Ami engem bosszantott, hogy még arra sem képesek, hogy a nyugtatömböt, legalább alibiből kitegyék az asztalra.
Sem nőgyógyász, sem bőrgyógyász, sem fogorvos..sorolhatnám...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.29. 09:37:12

@Dragonlady (now in Thailand): Tényleg , Lady, jut eszembe, hogy állsz az Eu-s biztosítási kártyával...te ezt onnan meg tudod lőni? Vagy már régen megvan ?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 09:38:58

@tildy[UK]: de lesz, de mert kifizetem magamnak a havidíjat. másképpen nem merem, mert magánban nem fogadják az embert, ha valami olyan komplikáció van, amivel nem tudnak mit kezdeni helyben, pl koraszülés.

2015.01.29. 09:39:25

@tanato: Igen de ha lenne halapenz, tutira elkezdenenek az emberek pl. olyan banki ugyintezot valasztani ahol gyorsabban vagy konnyebben lehet szamlat nyitni, vagy olyan birot aki altalaban enyhebb iteletet szokott hozni betores eseten, stb. :) Remelem hogy ilyen soha nem lesz.

qkuc 2015.01.29. 09:41:34

@geegee: Ilyenkor mondom mindig, hogy IQ teszt is kéne, hogy felkenjenek valakit képviselőnek, kormánytagnak. De azt hiszem a többség "elbukna", :D.

DieNanny CH 2015.01.29. 09:41:39

@NagyságosSodalisO [eng]:

Én voltam magán UH-n, és fogászaton. Mindkét helyen kaptam számlát. Sőt, mikor állami fogászaton panoráma-röntgent csináltak (6ezer Ft), arról is kaptam számlát.
Úgyhogy ez tényleg igaz, hogy embere (orvosa) válogatja...

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 09:42:12

@NagyságosSodalisO [eng]: nincs, meg vagyok lőve. de egyébként nemrég találtam valakit hasonló helyzetben mint én, akinek 8 évig nem vették észre, hogy nem fizet utána senki, és semmi akadályt nem görgettek az útjába, amikor végülis kijelentkezett. az lesz a kérdés, hogy nekem belémkötnek-e, és mennyire, amikor úgy jelenek meg a rendszerben megint, hogy fizetek.

qkuc 2015.01.29. 09:48:14

@Dragonlady (now in Thailand): Egészségpénztári kártyahasználathoz adniuk KELL számlát (egy készül neked, egy készül a pénztárnak), hogy el tudjanak számolni a pénztárral. Emlékeim szerint alá is kell írni őket (hétfőn a fogorvosnál emlékezet frissítés lesz, :D).

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.29. 09:53:44

@Dragonlady (now in Thailand): Értem, de azt hiszem, ha a havi minimum TB -t fizeted mindennek rendben kell lennie. De ezt talán Tanato jobban tudja nálam.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.01.29. 09:54:55

@Dragonlady (now in Thailand): Szupi, sok sikert! Remelem talalsz valami jo korhazat:)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 09:54:59

@qkuc: hát nyilván azért nem tetszett nekik, hogy mszáj volt sszámlát adni, mert különben alapból nem adtak volna :-/

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.29. 09:58:13

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Persze, egyetértek veled. Attól függ kibe szalad bele az ember.
@Dragonlady (now in Thailand): Hát remélhetőleg azt is látni fogják, hogy a köztes időben életvitelszerűen külföldön tartózkodtál.

2015.01.29. 10:14:41

@NagyságosSodalisO [eng]: Nem tudom ti milyen helyekre jartok :), en mindig kaptam szamlat maganfogorvostol Budapesten.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.01.29. 10:23:45

@Mirjam2: Háát, elvileg össze-vissza, mindenfelé, épp mire van szükségem. Persze általában megvannak a jól bevált orvosaim akikben megbízom, tehát mindig ugyanoda megyek. Szaktudás, tapasztalat szempontjából mind kiváló orvos. De valahogy nyugtát még nem láttam. Mondjuk nem mintha rohadtul kellene.:-) Elfelejtik? Vagy ez már a kölcsönös bizalom jele ? Tudják, hogy nem NAV-os vagyok.:-))) Nem tudom...

Muscari 2015.01.29. 10:27:18

@Babette .: na most én is megnéztem, tényleg nagyon jó!

Ugyandehogy (törölt) 2015.01.29. 10:30:14

@Dragonlady (now in Thailand): csak az akarom mondan a hazakolesed esetere, hgy en eleg jol eleldegeltem eddig ugy, h sosem adtam halapenz orvsnak.

Muscari 2015.01.29. 10:36:00

@Mirjam2: volt ezek között pesti is, több is. Az egyik fogorvos, nem a legolcsóbb, a férjem fogát jóval drágábbért tømte be, mint az enyémet, pedig kb ugyanazt kellett csinálnia, ugyanakkora fogon, a fogkövet is is többért szedte le. Kifüggesztett árjegyzéke sem volt, hogy mást ne mondjak. Hozzá aztán nem mentünk többet.

Most Die Nanny szülővárosába járok fogorvoshoz, mert az közel van, ha otthon vagyunk (recepció van :-)) de számlát ők sem adnak.

tanato 2015.01.29. 11:20:27

@Babette .: Na pontosan erről van szó,nincs oka aggodalomra Dragonladynek.

tanato 2015.01.29. 12:50:43

@Mirjam2: na jó azért szabad bíróválasztás a vádlott részéről meg szabad ügyintéző-választás az okmányirodában azért sehol nem létezik a világban.Szabad orvosválasztás meg/térítés ellenében/kórházválasztás azért mindenütt van a világon.

tanato 2015.01.29. 12:53:48

@NagyságosSodalisO [eng]: valószínűleg rendben is lesz bár megkérdezhetik hogy az elmúlt 8 évben hová fizetett.

DieNanny CH 2015.01.29. 12:55:46

@Muscari:

Na, ott még csak az SZTK-ban voltam, magánnál nem. Valójában magánorvosnál 1 évvel ezelőtt voltam először, fogászaton.

Vagyis, most jut eszembe, 16 évvel ezelőtt lézeres szemműtéten voltam Pesten a Bécsi úton, emlékszem, kérték a tb-kártyát, de fizetnem is kellett. Arra már nem emlékszem, kaptam-e számlát.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 13:03:37

@tanato: pontosan egyébként 12 és fél év, mióta eltűntem :-/

**mimi** 2015.01.29. 13:09:08

@tanato:
erre mondtam én neki, hogy vigye magával az igazolásokat, hogy kint volt biztosítva.

pasztasuta 2015.01.29. 13:12:06

@Muscari: en most voltam nemreg maganrendelesen vervetelen Budapesten es kaptam szamlat, nem kellett erte kulon szolni, nyomtak a kezembe automatikusan. A leleteket is gyorsan megkuldtek emailben, teljesen korrektek voltak.

tanato 2015.01.29. 13:25:19

@Dragonlady (now in Thailand): @**mimi**: Mindenképpen vinni kell az elmúlt 12 év biztosítási igaZOLÁSAIT,KÜLÖNBEN LEVERHETIK RAJTAD mind a 12 év összegét az pedig nem 2 fillér.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.29. 13:28:43

@tanato: 5 év után elévül, az biztosnak tűnik. pont 5 éve van csak biztosításom, csak persze kiszórtam mindent 3 éve a költözéskor. valahogy el kell magam vonszolni a biztosítóig és próbálni kérni tőlük valami papírt. de még mindig leginkább a wc-ágy vonalon mozgok csak :-(

2015.01.29. 13:54:47

@Dragonlady (now in Thailand): Abbol lehet esetleg gond ha olyan orszagban voltal biztositva amivel nincsen kettos adoztatast elkerulo egyezmenye Mo.nak; ebben az esetben sajnos mindket helyen fizetni kene elvileg, ha nincs a magyar mellett mas allampolgarsagod. A biztositasodrol nem volt 'soft copy'?

2015.01.29. 14:02:25

@tanato: Igen, ebben teljesen igazad van. Vegulis az orvos megiscsak egy szolgaltatast nyujt, nem ugyanolyan mint egy hivatalnok vagy rendor.

blackhairlady 2015.01.29. 15:59:17

@Dragonlady (now in Thailand): Mindenesetre ha elkezded fizetni, meg a szules elott gyozodj meg rola, hogy biztosan vsszakerultel=e a rendszerbe. Akar ha gyogyszerterban megkerdezed, ok is meg tudjak mondani, Ne hogy az legyen, hogy hirtelen orvoshoz kell szaladnod es nem biztositottkent jelensz meg a szmitogepben a burokracia lassusaga miatt.

blackhairlady 2015.01.29. 16:05:12

@Dragonlady (now in Thailand): Van ott kint biztositasod? Ha igen, es bemutatod nekik (illetve kitoltesz egy papirt, hogy pontosan mely naptol kezdodott a kinti betegbiztositas), akkor nincs gond.

Shanarey 2015.01.29. 17:35:42

@Babette .:

Pedig ez a zene sem mai gyerek (1992)

Ugyandehogy (törölt) 2015.01.29. 17:44:38

@tanato: 5 ev
Azert elevules is van a vilagon...

Meg amugy is eloszor meg kene nezetnie valami orvossal a taj szamat, hogy mit mutat....

Shanarey 2015.01.29. 18:03:17

@Babette .:

Én arra gondoltam, hogy ez még most is jó zene.
Mielőtt kitekeredtem ide, előtte nemsokkal megvettem a lemezüket most már CD-n és DVD-n, mert 92-ben csak kazettán adták ki, s az elhasználódott a valaha volt autóimban.

Ugyandehogy (törölt) 2015.01.29. 18:59:52

@Shanarey(England) ISTP: jo zene. De meg a zenekar nevet se hallottam sose.

tucano 2015.01.29. 23:23:49

@Muscari: most kezdem újra az oroszt. Egyszerűen nem tudok megbékélni vele, hogy hülyeségből a szemétbe menjen 8 év tanulás. Ha tudok kérni egy pohár kvaszt meg egy Pravdát, már boldog ember leszek :D Pedig régen a címlapot fordítottuk, de kivoltam tőle, meg az elmebeteg tanárunktól (nem jelző, tény).

2015.01.29. 23:30:05

@tucano: Te is? Én is elkezdtem megint, pont azért amit írtál, fáj az a sok év amit elvileg tanulással töltöttünk mert kötelező volt és nem jegyeztem meg semmit.

kardio1 2015.01.30. 08:05:40

@Saman: Ez igy ebben a formaban teves. Az Amerikaba 56-ban kivandoroltak abban ternek el a korabbi kivandoroltaktol, hogy ok mar nem remeltek, hogy valaha is visszajohetnek, ezert be akartak illeszkedni, amerikaiva valni. A korabbiak penzt keresni mentek.

tucano 2015.01.30. 14:29:05

@Turchi: bravo! Közben az első online leckén rájöttem, hogy minden szutyok nyelvtani táblázatot úgy belémvertek, hogy első átolvasásra visszajön (plusz a kapcsolódó orosz órai emlékek:)

2015.01.30. 16:50:11

@tucano: Van pár orosz kisgyerek errefelé, szoktunk beszélgetni, persze csak olyan szinten hogy ki vagy, hogy hívnak, stb. Én a nyelvtanra már nem annyira emlékszem, viszont rengeteg szóra, aztán mondatokra meg egyre sem, kivéve hogy a tanárnak hogy kellett jelenteni óra elején DD. Ja meg a himnusz...

a zajtó kzáródnak 2015.01.30. 19:31:01

@tucano: bennem csak olyanok maradtak meg, hogy el-lá-ló-li, meg ájá-uju-oj. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása