oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. október 14. 06:45,  Milyen az egészségügy „á la française”? 226 komment

2014. október 14. 06:45 Határátkelő

Milyen az egészségügy „á la française”?

Nemrégiben egy Magyarországon élő orvos ismerősöm kapott egy levelet, melyben az iránt érdeklődtek nála, hogy nem lenne-e kedve külföldön dolgozni tovább, mindent intéznek neki, és a magyar viszonyokhoz képest természetesen kiemelkedő fizetés várja. Ez jutott eszembe, amikor elolvastam Médecin Kardio1 mai írását, amely a francia egészségügy rejtelmeibe avat be minket, és arra is választ ad, miként tud ott egy magyar orvos munkát vállalni. (A képeket szokás szerint most is köszönöm!)

1 régi parkkal.jpgA kórház régi (de még ma is működő) épülete

„Az angliai egészségügyet a beteg szemszögéből bemutató poszt kapcsán jött az ötlet, hogy bemutassam, milyen a francia változat. Miután orvos vagyok, a nézőpontom is más természetesen.

Nem pályakezdőként kerültem ide, Magyarországon az állami és a magánegészségügyet is megtapasztaltam és csaknem hat évvel ideérkezésemet követően rendelkezem némi rálátással az itteni egészségügyre is. 

Hozzátenném, hogy a mai magyarországi orvosképzés részleteit nem ismerem, így pontos összehasonlítást ezen a téren csak a saját korábbi képzésemmel tehetek.

Hogyan lesz valakiből orvos Franciaországban?

Az érettségi után az orvosnak készülő fiatal egyszerűen beiratkozik a kiválasztott egyetem orvostudományi karára. Az állami oktatás tandíjmentes. Felvételi nincs. Jól hangzik, ugye?

Mégsem olyan egyszerű az élet, mert az első év után, ami közös az orvosnak, fogorvosnak, gyógyszerésznek, szülésznőnek készülők számára, egy nagyon nehéz versenyvizsga következik, ennek eredménye dönti el, ki mit tanulhat a továbbiakban: orvostanhallgatóként az eredetileg beiratkozottak kb. 15-20%-a folytathatja tanulmányait (konkrét példa : mostani interne-ünk {a szó magyarázatát ld. alább} szerint, amikor ő beiratkozott Bordeaux-ban, 2400-an kezdték az első, közös évet, ebből 600-an folytathatták tanulmányaikat egyáltalán, 360-an orvostanhallgatóként).

Sikertelenség esetén egyszeri évismétlésre van lehetőség. Ezen vizsga elkerülésére sokan választják a külföldi orvosi tanulmányokat, nem kevesen tanulnak Belgiumban (térítésmentesen), vagy a kolozsvári egyetem francia nyelvű orvosi karán fizetős képzésben.

A harmadik év után externe státuszba kerülnek, határozott idejű munkaszerződéssel az egyetemi oktatókórháznál, évi 5 hét szabadsággal. Ügyelniük is kell, a fizetésük azonban jelképes, havonta 100-250 €. Ez az időszak félállásnak felel meg, a másik felében elméleti oktatás folyik.

A hatodik év végeztével egy újabb vízválasztó következik: az ECN (Epreuves Classantes Nationales). Ez egy országosan, minden hatodéves számára egy időben tartott versenyvizsga, melynek eredménye alapján sorba rendezik a frissen egyetemet végzetteket, akik a rangsornak megfelelően választanak specialitást.

Így minél hátrébb van valaki a rangsorban (még egyszer hangsúlyozom, hogy egyetlenegy vizsga alapján!), annál kisebb választási lehetősége van. Későbbiekben ez a választás érdemben már nem módosítható. Országosan és régiónként is adott számú hely van az egyes specialitásokból, így a kevesebb helyet biztosítókból igencsak az ECN rangsor elején kell végezni.

2 régi parkkal.jpg

A versenyvizsga letételét követően és a specialitás „kiválasztása” után interne-ek lesznek, ez a fázis a specialitástól függően 3-5 év. Ez idő alatt már kötelező és szabadon választott hathónapos gyakorlatokat tesznek a választott régió kórházaiban, fizetést kapnak (kb. 1800€, ügyeletektől függően), éves szabadságuk van, de még nem orvosok. Az internat végeztével elkészítik és megvédik a diplomamunkájukat és ezt követően válnak orvossá.

A kvótarendszer eléggé szigorú volt hosszabb ideig, ezért nagyon sok orvos hiányzik a rendszerből, akiket bevándorlókkal igyekeznek pótolni, ennek a korábbi rövidlátó politikának köszönhetem én is, hogy itt dolgozhatok. Miután a francia nyelvtudás nélkülözhetetlen, magyar orvos kevés van, leginkább arab és fekete-afrikai, illetve a volt szocialista országokat tekintve román orvosok a jellemzőek a bevándorlók között.

Hol helyezkednek el a frissen végzett orvosok?

Alapvetően két választási lehetőségük van: vagy az állami, vagy a magánegészségügyet választják. Itt ennek a kettőnek a „vendégköre” nem különül el annyira élesen egymástól, mint azt Magyarországon láttam ideérkezésem előtt.

Ott a fizetős szolgáltatásokat direktben rendező, többnyire tehetős betegekkel volt dolgom, akik persze szerettek különféle, szakmailag nem indokolható igényeket támasztani, mondván: „Aki fizeti a zenészt, az rendeli a muzsikát”. Így a csili-vili környezet (pláne az állami egészségügy intézményekkel összehasonlítva!) nem feltétlenül járt együtt a színvonalas szakmai ellátással.

Arról nem is beszélve, hogy a használt eszközök, készülékek színvonala gyakran elmaradt az államiban láthatótól, mondván, minek erre költeni, fontosabb a bőrfotel és a festmények a falon.

Itt másképpen van: az állami kórházakhoz és a magánklinikákhoz nagyjából ugyanazok fordulnak, inkább a konkrét lehetőségek a meghatározók, nem a pénzügyi háttér. Attól függetlenül, hogy az állam által elismert magánintézményben vagy állami kórházban történik az adott ellátás, a társadalombiztosítás (Sécurité Sociale) ugyanannyit térít.

Ez a térítés kevés kivétellel - ez a bizonyos alacsony jövedelműek részére járó CMU (Couverture Maladie Universelle) - nem teljeskörű (a régebben Németországhoz tartozó Elzászban és Moselle-ben 80%-a, másutt 70%-a a Sécu által meghatározott normának, így gyakorlatilag mindenki rendelkezik egy kiegészítő biztosítással (ez a mutuelle), mely nagyjából fedezi a fennmaradó részt (kivéve a drágább fogászati ellátásoknál, felnőttek szemüvegénél, főleg, ha az pl. progresszív), beleértve a receptre felírt gyógyszereket is.

Az orvosokhoz visszatérve, az állami ellátásban dolgozók státusza nagyon stabil (nevük: praticien hospitalier), határozatlan idejű szerződésük van, sok a szabadság (csak tudja kivenni…), és nem csak magyarországi mércével mérve, de az itteni átlagfizetéshez képest is jól meg vannak fizetve.

3 régi.jpg

Messze nem annyira viszont, mint a magánegészségügyben dolgozók, akik két státusz között választhatnak: vagy secteur 1-ben dolgoznak, ilyenkor áraikat a társadalombiztosítási árakhoz igazítják, így a betegek nem tartoznak többel, mint amit az államiban kellett volna fizetniük (az alap- és a kiegészítő biztosítás mindkettőt téríti, de leginkább utólag), míg secteur 2 esetén lehetőségük van ennél akár jóval magasabb árat is megszabni.

Persze az adó a magánorvosok esetében jóval magasabb, de a kocka igazán a nyugdíj idejére fordul meg, mert az állami egészségügyben dolgozók nyugdíja jóval magasabb lesz.

Ez utóbbiak helyzete még annyiban különleges, hogy teljes állású kórházi orvosként is van az embernek lehetősége a kórházi munkaidejének maximum 25%-ában magánrendelést folytatni a kórház által biztosított helyiségben és felszereléssel. Vagy van arra is lehetősége, hogy erről lemondjon, és ekkor átalányszerű pótlékot kap havonta!

A frissen végzett orvostanhallgatók röghöz kötése ismeretlen fogalom, bár újabban sokat beszélnek arról, hogy ezen változtatni kellene, mert óriási területi aránytalanságok alakultak ki az országban. A nagyvárosokban sokszor egymás sarkát tapossák az orvosok, más vidékeket meg „désert médical”-nak (orvosi sivatag) hívnak, annyira kevés a szakember. Ez utóbbinak az a következménye, hogy bizonyos rendelésekre csak igen hosszú várakozási idő után lehet eljutni.

Ennek egy extrém példája volt egy az újságokban is megírt eset, hogy egy 93 éves idős néni szemészeti rendelésre (privát természetesen) 3 évvel későbbre kapott időpontot!

Az orvostársadalom elöregszik. A mi városunkban és közvetlen környékén dolgozó háziorvosok egyharmada 5 éven belül nyugdíjba megy. Ez itt és más vidékeken is egyre súlyosabb probléma, ezért is van helye a bevándorló orvosoknak. Ugyan fokozatosan növelik az orvosképzési keretszámokat, és egyre inkább próbálják irányítani a végzett orvosok elhelyezkedését, ezek hatása csak később mutatkozik majd meg.

Más-e kórházi orvosnak lenni Franciaországban, mint Magyarországon?

Erre mindenki rávághatja kapásból, hogy persze, hiszen sokkal többet keres, vagy hogy nincs hálapénz. Ez persze igaz, de nemcsak ebben más.

Magyarországon az átlag kórházi osztályon van egy osztályvezető főorvos és vannak a különféle rangú beosztott orvosok, így az osztályvezető egyfajta kiemelt státuszban van. A beosztottak naponta intézik a hozzájuk tartozó betegek ügyeit, de a végső szót sok esetben a főorvos mondja ki a heti 1-2 úgynevezett nagyvizit során.

új parkolóval 2.jpgA modernebb szárny

Itt ugyan vannak kinevezett osztály-, vagy részlegvezetők, nincs ilyen erős hierarchia. Gyakorlatilag minden orvos önállóan kezeli a betegeit, noha többé-kevésbé gyakran vannak közös megbeszélések, ezek leginkább informálisak. A hierarchia hiánya az egyetemi kórházakra, vagy a nagyobb vidéki kórházakra nem érvényes.

A nővérek helyzete is más, mint Magyarországon. Itt mindegyikük főiskolának megfelelő végzettségű. A nem szorosan vett nővéri munkát a segédápolók végzik. Így a nővérekre lehet bízni jónéhány olyan feladatot, ami Magyarországon az orvosra hárul.

A betegkör sem olyan, mint Magyarországon, kb. 10-15 évvel idősebbek átlagosan, sok 90 év feletti betegem van és a 100 évnél idősebbek sem ritkák.

Hogyan keressünk orvosi állást Franciaországban?

Állást találni voltaképpen nem nehéz. Én magam egy párizsi székhelyű „fejvadász” céggel vettem fel a kapcsolatot az interneten, de van magyarországi székhelyű, hasonló profilú cég is, illetve több weboldal foglalkozik már orvosi állásközvetítéssel.

Otthonról állást találni főleg a kevésbé felkapott régiókban könnyű természetesen, de ha már egyszer itt van az ember, könnyebb jobb állásra váltani, főleg a szakmai ismeretségek kialakulása után.

Állami kórházban először határozott idejű, fél- vagy egyéves szerződést adnak, ezt hívják praticien contractuel státusznak, mely hosszabbítható, maximálisan összesen kétéves időtartamra.

új parkolóval.jpg

Ezt követően kell letenni (lehet előbb is, de nem érdemes, lásd alább) egy versenyvizsgát (concours de praticien hospitalier) Párizsban, melynek két típusa van: az 1-es típus esetén csak egy bizottság előtti meghallgatás van, melynek során az addigi pályafutást kell bemutatni, illetve a jövőbeni tervekről kell beszélni, a 2-es típusúban ehhez járul még egy tételhúzást követő, maximum egy órás szakmai vizsga is.

Mindkét esetben egy vaskos dossziét kell összeállítani az addigi tanulmányokról és szakmai pályafutásról. Az 1-es típusú vizsga legalább két év igazolt franciaországi közkórházi orvosi munkaviszony megléte esetén választható. Sikeres vizsga esetén végleges kinevezést kap a jelentkező.

A fizetési besorolás (ahhoz hasonló, mint otthon a közalkalmazott bértábla, csak más számokkal :)) megállapításánál a magyarországi munkaviszonyt is beszámítják! A kinevezést követően három évig az adott intézményben kell dolgozni, ezt követően lehet igény szerint másik városba, intézménybe áthelyezést kérni, ilyenkor újabb három év múlva lehet csak újra munkahelyet változtatni.

A jó francia nyelvtudás elengedhetetlen, és még emellett is újra kell tanulni nemcsak a gyógyszerek többségének nevét, hanem számos egyéb kifejezést is. A szaknyelv sem angol-latin keverék, mint Magyarországon, hanem ez is francia, természetesen rengeteg rövidítéssel.

Megéri-e magyar orvosként Franciaországban állást keresni?

Mindent összevetve, a saját tapasztalataim alapján megéri. Társadalmilag megbecsült és megfelelően megfizetett az orvos Franciaországban, a szakmai színvonal pedig, legalábbis a szűkebb szakterületemen, a kardiológiában igen jó. Hat évvel ezelőtti döntésemet nem bántam meg…”

átadásra kész új kórház.jpgAz átadásra kész új kórház

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kórház egészségügy Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr226786059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tanato 2014.10.14. 07:30:01

Köszi Kardió,nagyon jó cikket írtál.Hiánypótló,eddig még itt orvosi látószögből nem született írás a kinti eü.rendszerekről.Remélem más országokban élő magyar orvoskollégák is kedvet kapnak és leírják az ottani eü.rendszereket orvosi szemszögből.vannak azért bőven Angliában,Svédországban.Németországban ,Ausztriában,Svájcban,Norvégiában meg kisebb részben a tengerentúlon USA-ban,Kanadában,Ausztráliában,Öböl menti államokban is magyar orvosok.
A franciák,ugyanúgy,mint mi itthon nem fordítottak elég figyelmet az orvosképzésben lévők számának növelésére,,most ezért szorulnak ők is hozzánk hasonlóan a sok elöregedett orvos miatt.Nem vették figyelembe az általános elöregedést és a meghosszabbodó élettartam miatti egyre növekedő eü.ellátási többletet.Nyilván mondjuk1000 82 éves ember sokkal több eü.munkaóra ráfordítást igényel mint 1000 28 éves.És relatíve egyre több a 82 éves mint a 28.
Annyiban más a helyzetük hozzánk képest,hogy ők képesek megfizetni és odatoborozni kelet-Európából és a harmadik világból a szükséges szakembertöbblet egy részét

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 07:35:32

Mit lehet ehhez hozzátenni?
Semmit.
Úgy tökéletes ahogy van.

NIKI LAURA 2014.10.14. 07:55:01

Uk ebben is laza,lazabb.
Magyar sebesz/radiologus/patologus dolgozik itt,forditas,illetve vlami " club"ba( na jo,regisztralt tagsag) belepett,oszt mar dolgozik is.
Heti egyszer Wizz( fizetik), transfer Lutonrol( fizetik), es heti 1000£,a tobbi 600e mellekeresi a Kecskemeti korhazba.

Ezert erdemes volt par evet lehuzni Szegeden az orvosin,gondolkozom is,En is elvegzem levelezon....vegul is,valtani sose keso!

NIKI LAURA 2014.10.14. 07:58:41

@NIKI LAURA(Lajosmizse,Alsolajos Tanya): ja,a heti 600e kizarolag a SEBESZ,ha operal,es persze zsebbol zsebbe.
A radiologus es a patologus fizu alapbol magas,mert ott nincs paraszolvencia....a patologussal meg minden kollega cimbi,mert O jon( johet) ra a szakmai mellefogasokra,

Shebelle 2014.10.14. 08:16:50

Én csak egyet nem értek (jó még sok mást sem :) ) , hogy nem vállalna e az ország kisebb rizikót azzal hogy inkább megreformálná az orvos, egészségügyi képzést, mint behozza a harmadik világból az egészségügyi dolgozókat? Nem értek hozzá, ezért is kérdem.
Amúgy köszi a posztot.:)
Egyszer volt "szerencsém" megtapasztalni Hyeresben az egészségügyi ellátást. Az EU-s kártyámmal nem tudtak mit kezdeni, így el sem fogadták, szerencsére volt magán utazási biztositásom. Igy fizettem én, szigorúan csak bank-kártyával lehetett: az orvosi vizsgálatnál 22 eurot mig a patikában 88eurot(négy csomag antibiotikumért, amit aztán ki sem szedtem), szerencsére itthon mindent átfizettek, pedig amit a kórházban kaptam számlát az csak kézzel írott volt, pecsét nélkül csak egy olvashatatlan aláírással.S a recept is kézzel volt írva, számomra olvashatatlanul. A gyógyszertárban is jól kikérdeztek mi a bajom, s azt mondták max két dobozzal szedjem ki a gyógyszert,így is tettem. Ezzel együtt még mindig nagy Francia rajongó vagyok! :)
Szívesen olvasnék még több francia cikket!!!! :)

szaszo71(D) 2014.10.14. 08:21:42

@diggerdriver: Egy nagy baj van: franciául kell beszélni :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 08:39:29

@szaszo71(D):
Van az az alkoholmennyiség ami után folyékonyan beszélek franciául.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 08:55:40

Szuper post, nagyon jo volt olvasni.Nagyon jo erzes igy bepillantani a masik oldalba,mert bar ittelökent mar volt reszem korhazi ellatasban,meg orvossal is sokszor van dolgom ( szerencsere nem betegseg,hanem a 7 hos fiam szokasos havi-2 havi kontrolljai miatt), eddig nem volt fogalmam a hatterööl,ami ezt az itteni rendszert müködteti.( Biztositasokrol azert volt nemi infom,erdeklödö tipus vagyok).Egyebkent en meg vagyok-voltam elegedve az itteni ellatassal ( a fiamat az egyik közeli orisasi korhazban szültem), bar neha neztem nagyokat,de vegül mindig jo vege lett a dolgoknak,ezert rajöttem,attol hogy a megszokottol elteröen csinalnak dolgokat,az meg müködhet..ahogy a ferjem szokta mondani ( es nem bantasbol,meg nem ironiabol): nem kell megijedni az F-es ( francia) logikatol,attol hogy mas mint a mienk,meg müködik.. :) Es valoban müködik..vessetek meg erte,de en nagyon beleszerelmesedtem ebbe az orszagba az elmult 16 honap soran es fura,de meg a korhazban töltött napokra ( pedig 2szer 1 hetet voltam benn szüles elött) is szivesen gondolok vissza.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 08:57:28

@Shebelle: hozzad hasonloan en is rajongo vagyok,mar ami Franciaorszagot illeti..igy akkor legalabb te megbocsatod ha esetleg tul elfogult lennek a hozzaszolasok soran.. :)

DonTintoretto 2014.10.14. 09:04:38

Laikusként is nagyon érdekes a poszt, köszönöm!

Annyival egészíteném ki, hogy egy jó mutuelle (ami nagymértékben a munkáltatótól függ) fedezi a felnőtt szemüveg árát is, a progresszív lencsékét is.

(Legalábbis az én biztosításom szerint) Két évente lehet a szolgáltató kontójára újat csináltatni, kivéve ha az orvos már ezt megelőzően indokoltnak látja.

Korábban volt egy limit volt a teljes szemüvegre, de ennek volt egy olyan következménye is, hogy akinek elég volt egy egyszerű lencse, annak nagyon csili-vili keretet is finanszírozott a biztosító, ezért most már külön van a lencsére és a keretre is limit.

Továbbá megfelelő optikus választása esetén nem utólag fizeti a biztosító a szemüveg árát, hanem azonnal az ő számlájukra terhelik az fizetendő összeget.

Konkrét példa: tavaly decemberben csináltattam szemüveget, azt hiszem összesen 450 Euro körül volt az ára, és mivel a keret ami tetszett, kicsit drágább volt mint a limitem (200 Euro körül talán), ezért összesen 5 Eurot fizettem helyben, a többit a biztosítóra terhelték.

Shebelle 2014.10.14. 09:04:46

@Kozsdine Szegedi Krisztina: Mi az hogy!!!! Én is szerelmetes vagyok Franciaországba! :) Küldtél már be posztot? Én szívesen olvasnám!!! :)

rezsöatya 2014.10.14. 09:32:58

@diggerdriver: azert lefogadom, hogy fogsz meg ehhez te hozzaszolni... majd megkerdezed, hogy hany voltos a mutolampa es mindjart brillirozhatsz!
:DDD

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 09:37:58

@rezsöatya:
Fateeeeer...
Úgy tűnik régen gyalultál már.
:))))))))))))))))))))

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 09:39:05

@DonTintoretto: a szemüvek kerdes lehet nalunk is aktualis lesz hamarosan ( leanyzomnak van problemaja a szemevel,egyenlöre szemtorna,szemcsepp,aztan majd kiderül) es ferjem is mondta hogy ne parazzak,mert a mutuelle majd allja a szamlat... :) Annyit akartam ezzel irni,hogy a jo mutuelle valoban sok mindenre jo...es igen,nagymertekben a munkaltatotol függ...nekünk ezzel szerencsere makunk van..

@Shebelle: Nem,nem küldtem meg be posztot, pedig azert lenne elmenyem ( iskolakezdes,korhazi ellatas, mittudomen meg mi egyeb), de felek tul elfogult vagyok-pozitiv ertelemben es ez itt nem biztos hogy nyerö.Igazabol nem akarok senkit megbantani.Ami teny,nekem sokat szamit az hogy mekkora szemetkupacbol meg nehezseg utan kerültem ide es mekkorat valtozott az eletem jo ertelemben...Ezek miatt en erre az orszagra soha de soha nem fogok rosszat mondani-mondjuk neha kritikus vagyok,na de az is kell.Remelem nehany ev mulva allampolgar is leszek ( csaladdal együtt),de ha esetleg mashova sodor is majd az elet,Franciaorszag mindig a hazam marad.
Hü..hosszu lettem.Szoval lehet hogy egyszer bator leszek egy poszthoz,de most meg nem az az idö van.Egyebkent ha valamire kivancsi vagy, priviben barmikor valaszolok.

Józsi01 2014.10.14. 10:06:27

Ezek szerint mindenhol az EU-ban orvos hiány van. Sajnos a gazdagabb országok minden szakmában elszívják a szegényebb országoktól a képzett embereket. Így is lassítva annak fejlődését.

Az írás nagyon jó volt, köszönöm. A továbbiakra minden jót, áldást, békességet kívánok Önnek és családjának.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 10:07:22

Na, megjelenik egy francia poszt, és milyen szépen összegyűlünk itt franciaországiak. Egyébként nagyon jól összeszedett írás.
Amennyit én hozzá tudok tenni az az, hogy amennyire látom, az itteni nővérek tényleg sokkal komolyabb munkát végeznek / felelősségteljesebb a feladatkörük, mint Magyarországon.
De majd fog jönni Mme Seldon és majd hozzászól.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 10:09:03

@tanato:
Most mégis Kardio írta?
Az elején azt írta a HA, hogy Médecin írta.
Na, mindegy, biztos jön a szerző.

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 10:13:40

@Hari Seldon 2: tenyleg szepen összegyülik a "francia" tarsasag.Korhazi tartozkodasom alatt en is eszleltem hogy itt masabb a növerek feladatköre mint Magyarorszagon.Ezen tul szerintem meg a szülesznök feladatköre meg szerepe megerne önmagaban egy miset... vagy egy külön posztot..ha lenne bennfentes... :) Mme Seldon-t kivancsian varom! :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:00:32

látom, csönd van, feldobom a hangulatot (aztán majd kérdezek ontopic is)
------
"VIII. ker, a hangot nem lehet itt visszaadni.
- Szóval, tegnap beba..tam, oszt a Gázsi jól megvert, leestem a lépcsőn, gyött az omoc (OMSZ=mentők), oszt aszonta, komodói cibere.
- Tessék?, nem értem...
- Komodói Cibere.Vagy maga hülye? (commoti cerebri, agyrázkódás)
------
T. Páciens lába rohad, benne kukacok hemzsegnek, le kell vágni.
Mire ő: nem elég lefújni Chemotoxszal?
-------

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:03:57

na akkor ontopic

az a kérdés, hogy ezek a mindenféle versenyvizsgák nem mennek-e szembe az uniós előírással, miszerint a külföldön (eu) szerzett szakmák egyenértékűek és elfogadandók?

"Az 1-es típusú vizsga legalább két év igazolt franciaországi közkórházi orvosi munkaviszony megléte esetén választható"

és a 2-es esetén hogyan van?

az tetszik, hogy ilyen hamar és és sok gyakorlati oktatás van, tudtommal ennyi nincs itthon. bár a minap is találkoztam olyan fiatal kislányokkal a kórházban, hogy jajcsaknéztem.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:05:21

@Shebelle: én is francia rajongó vagyok, és addig nem halok meg, amíg nem tanulok meg franciául.
mondjuk ez elég nagy terv, tekintve, hogy addig még előtte ezer dolgom van, időm viszont kevés:D

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:06:28

@NIKI LAURA(Lajosmizse,Alsolajos Tanya): annyira jó, hogy te mindenhez értesz. nem vagytok ti rokonok diggie-vel?
:D

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:08:55

@Józsi01:
"Így is lassítva annak fejlődését. "

ezzel nem feltétlenül értek egyet. nem lehet az, hogy pont ez ösztönzi őket a fejlődésre, csak hogy megtartsák a szakembereket?
(most nem az unortodox Mao-ról beszélek)

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:09:43

@Kozsdine Szegedi Krisztina:

erről jut eszembe, a segédnővérkéknek milyen végzettség kell?

Hari Seldon 2 2014.10.14. 11:19:20

@Kozsdine Szegedi Krisztina:
Mme Seldon déltájban végez, fél egy körül biztos itthon lesz.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 11:22:45

@Babette.:
Bizony, az itteni rezidensek, amik nagyjából az interne-ek, nagyon önállóak. - De mondom, majd délután jön Mme Seldon majd ő is hozzászól.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 11:23:37

@Hari Seldon 2:
Persze utána megy vissza 3-ra délután. Itt a munkarend így működik.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 11:29:57

@Babette.:
Nincs valami közöd Rezsöfaterhez?
Dugva tart vagy mi?
:)))))))))))))))

Hari Seldon 2 2014.10.14. 11:29:59

@Babette.:
Hajrá. Az angol szókincsének körülbelül 2/3-a a franciából származik, így vagy úgy. (leginkább a normann hódítás miatt) Ezért írásban nagyon sok szó hasonló. (Persze a nyelvtant valószínűleg nehezebbnek fogod találni)

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 11:32:51

@Babette.: fogalmam sincs..nem is tudom,miert tölem kerdezed??? ...en csak betegkent talalkoztam a francia korhazi rendszerrel..illetve nem is... a szülest nem mondanam betegsegnek... :D

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 11:34:16

@Hari Seldon 2: remek,majd akkor elolvasom mit tett hozza a temahoz. :) tapasztaltam hogy a rezidensek eleg önalloak... :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2014.10.14. 11:43:10

bocs az OFFért (a témához nem nagyon tudok hozzászólni):

Jani haverjáéknak akartam tegnap ajánlani de lehet hogy már látták:

www.origo.hu/utazas/europa/20141010-elmenybeszamolo-albaniarol.html

És ez pedig ma:

index.hu/kulfold/2014/10/14/nem_hianyzik_az_otthoni_buskomorsag/

Én is Leedsben tanultam :)

na bocs, ON

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 11:57:51

@Kozsdine Szegedi Krisztina:
azert neked írtam, amit odaírtam: mert az írásodról jutott eszembe.
elnézést kérek, többet nem fog előfordulni...

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 12:01:11

@Babette.: semmi baj,nem azert kerdeztem.Csak csodalkoztam rajta... :) Illetve ertetlenkedtem egy sort... :) Nem akartam radförmedni,ne haragudj ha annak tünt.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 12:08:20

@DavidToth: Igen, köszi. És tegnap belinkeltem a filmet is, már elérhető youtube-on.

A mai témához csak annyit, hogy Albániának erős gazdasági és kulturális kapcsolatai vannak Franciaországgal.

A kórház témához én sem tudok hozzászólni, de a poszt nagyon alapos és informatív volt.

adg 2014.10.14. 12:10:05

@DavidToth: ha jol emlekszem, nem csak lattak, hanem lektoraltak, szakertettek vagy sugtak a cikket. Szerintem ez volt az.

--------
A poszt jo volt, hozzaszolni meg nem tudok. :)

2014.10.14. 12:10:50

Remek poszt. Koszonom, hogy megirtad. Es vegre nem UK-Svajc-Svedia poszt Europabol :))))

Rengeteg kerdesem van, elkezdem,,aztan, ha van idod valaszolhatsz,mvagy privatban irom oket.

A francia oktatas mindenkinek ingyenes EUs utlevellel? Mindenkit felvesznek fuggetlenul attol. Hogy hol vegzett? Nekem nagyon tetszik ez a modszer, hkgy mindenki kap lehetoseget, aztan a nem odavalo kihullik.

Mik a tapasztalatok a kollegak szakmai tudasarol? Job-rosszabb, mint egy SOTEt vegzett? Megfeleoen ellatott orvosi eszkozokkel a korhaz?
Nem tudom orvosi palyan hogy megy, de nalunk kotelezo evi x ora szakmai tovabbkepzes. Nalatok is van ilyen?

Kellett franciabol vjzsgaznod, hkgy elkezdhess kint dolgozni?
A te es az en generaciomban, tudtommal csak nehany budapesti gimnazium es a francia intezet tanitott ugy franciaul. Hogy az utana hasznalhato is volt. Holt tanultal? Van olyan a magyar orvosin, hogy franciaul veszel fel targyakat?

Utolso kerdes. Miert van az, hkgy kinden orszagban az onkologust csak szajaban a cigarettaval latod?

2014.10.14. 12:13:19

Csak egy gondolat. Az, hogy egy darab vizsga alapjan itelnek meg,maz szerintem teljesen rendben van. Amikor szivbillenytuvel mutesz valakit, akkor us elsore kellen, hogy sikeruljon. Es gondolom, mint orvos a mutet elott te is stresszelsz.

2014.10.14. 12:14:56

@NIKI LAURA(Lajosmizse,Alsolajos Tanya): ez nem teljesen igaz igy. Kell nekik valami angol vizsga, meg biztositas....

A brit egeszsegugy tegnap strikeolt, noverek, szulesznok, stb. Amit kertek, 1%-os fizetesemeles

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 12:15:30

@adg [Au, Darwin]: Nincs hozzá közünk, csak annyi, hogy a Dienes Tibit jól ismerjük.

Mme Seldon 2014.10.14. 12:22:21

Nagyon jó írás.

Az itteni interne-eknek sokkal gyakorlatiasabb a képzésük, mint a magyar rezidenseknek (Magyarországon elvégezheted az egyetemet úgy, hogy pl nem vettél vért, a gyakorlatokat ellébecoltad, és az egyetem végén ott állsz doktorként, és fogalmad sincs, hogy mit hogy kéne csinálni. De ha kíváncsi vagy, érdeklődő és a nyakára jársz a gyakorlatvezetőknek és nővéreknek, akkor is lehet, hogy kevesebbet lesel el, mint itt a gyakorlati képzés során). Ennek megfelelően sokkal önállóbbak és nagyobb a felelősségük is a még nem doktor interne-eknek, mint az otthoni doktor rezidenseknek.
A nővéreknek is nagyobb a hatáskörük, a gyerekosztályon van infirmiere (ápolónő), puericultrice (gyerekápolónő), auxiliaire puéricultrice (segéd gyerekápolónő)
A szülésznők vezetik a szülések nagy részét, orvost csak gond esetén hívnak, elég sok a vákuumos szülés (ennél és a császármetszésnél a szülész orvoson kívül jelen kell lennie gyerekgyógyásznak is).
A szülésznő neve sage-femme (bölcs asszony), de vannak férfi "szülésznők" is (Magyarországon nem találkoztam férfi "szülésznővel"). Talán modern kori bábának felel meg.

"A betegkör sem olyan, mint Magyarországon, kb. 10-15 évvel idősebbek átlagosan, sok 90 év feletti betegem van és a 100 évnél idősebbek sem ritkák."

Az én betegkörömben nem találkoztam még 100 évessel
( A legidősebb betegeim a XX. század végén születtek :)

adg 2014.10.14. 12:23:58

@VPBA: akkor bocsanat, rosszul emlekeztem. Oregszem...

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2014.10.14. 12:28:22

@VPBA: @adg [Au, Darwin]: már azt hittem hogy lemaradtam valamiről de látom már tisztázódott a dolog

igen, köszi megnézem a filmet amint tudom

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 12:28:59

@adg [Au, Darwin]: Te valószínűleg pont a Dienes Tibire gondoltál (alban.hu), aki szervezett turizmussal foglalkozik, és aki egyáltalán szervezte az egészet, és saját autóval Mo-ról kihozta az OzoneNetwork-ösöket. Mi tudtunk a filmforgatásról, sőt majdnem benne lett a filmben egy ismerős bio sajtüzem is, de aztán az nem jött össze a Tiboréknak, mert nagyon ki volt sarkítva az idejük.

Mme Seldon 2014.10.14. 12:31:35

@charlieharper:
Néhány dologra válaszolok én is :)
Továbbképzés: évi 15 nap képzési szabadság van, a továbbképzések/kongresszusok fizetősek, de utólag esetleg visszatérítik az árát vagy egy részét.
(OFF: A francia bürokráciára jellemző, hogy Marseille-ben voltam májusban továbbképzésen (előre befizettem márciusban), majd hosszas levelezésbe bonyolódtam a saját kórházammal és a marseille-i képző központtal arról, hogyan fogják visszafizetni. A saját kórházam valamiért azt gondolta, hogy nekik a képző központnak kell kifizetniük a továbbképzési támogatást, ugyanis az általam beküldött számlán nem volt ráírva, hogy payé /fizetve/, de nem is mehettem volna, ha nincs előre befizetve. Így a képző központnak kétszer fizettük ki a számlát. Mindegy, a lényeg, hogy öt hónapi levelezés után tegnap visszautalták a pénzt :)

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 12:41:46

@Mme Seldon: Köszönjük az informativ kiegeszitest,szuper igy egyben olvasni mindenröl. :) Egyebkent ferfi " szülesznöhöz" volt szerencsem a közel 2 hetes benntartozkodasom soran, es az uriember humorerzeke ätsegitett 1-2 nehez es kellemetlen szituacion. :)

Mme Seldon 2014.10.14. 12:42:51

@charlieharper:
25 éve érettségiztem a budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban, heti három órában tanultam franciául, és negyedikben megcsináltam a Rigó utcai középfokot. Egyetem alatt még egy évet jártam a Francia Intézetbe.
Ezután tavaly tavasszal volt az előző főnökömmel egy telefonos interjúm (a skype nem működött),és szeptemberben kezdtem dolgozni.
Semmilyen orvosi francia nyelvet nem tanultam előleg, nem tudtam a "pelenka", "csípő", "méhkas" és hasonló szakszavakat. A rengeteg rövidítéssel én is megküzdöttem (kedvencem a RAD: rien a dire - semmi különös vagy retour a domicile - hazamehet) Nem kellett vizsgát tennem.
A mostani főnököm azt mondta, hogy jól beszélek franciául, csak kicsit túl gyorsan (mondja egy francia:) )

Shebelle 2014.10.14. 12:54:51

@Kozsdine Szegedi Krisztina: Remélem hamar rászánod magad az írásra, biztos vagyok benne sok értékes információ és hasznos tudnivaló lesz majd benne, alig várom.
Élnék majd a lehetőséggel, és irok privátban.....

Evain 2014.10.14. 12:55:51

Ha már off, diggernek szeretettel. Azt hiszem ezek után elmondhatom, hogy mindent láttam. :D
acidcow.com/pics/20141014/gifs_06.gif
Figyelem, not safe for work.
On

Shebelle 2014.10.14. 12:56:46

@Babette.: Beletrafáltál! Én szintúgy, pár kiegészítéssel. Ami még hasonló, az a kevéske idő. Nem vagyok már egy mai darab :)

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 13:02:13

@Shebelle: Posztot nem igerek,egyenlöre biztosan nem..majd egyszer ha raszanom magam meg ha a mostaninal több idöm lesz-nem tudom lesz-e ilyen.A privat üzit majd varom es amint tudok,reagalok is.

tanato 2014.10.14. 13:14:18

@Hari Seldon 2: Szerintem Médecin és Kardio ugyanazon személy,de ha nem az még jobb mert akkor van még egy orvos a blogon.

qkuc 2014.10.14. 13:31:49

OFF

Aki esetleg külföldi IT fejvadász cégről tud, kérem ossza meg velem, :).

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 13:40:04

@tanato: nincs Medecin nevű regisztráció a bloghun.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 13:42:25

@Mme Seldon: na én a gimiben maradtam le a franciáról, mert mire elkezdődött a suli, addigra a francia fakultációt németre cserélték.
olyannyira, hogy át se tudtam nyergelni az angolra.

és te a gimi óta nem is beszéltél a költözésig franciául?

kardio1 2014.10.14. 13:45:44

A posztot én irtam. Elôzetesen csak annyit kértem HA-tol, hogy a nevemet ne irja ki, ha nem muszàj, ô meg annyira komolyan vette eszt, hogy elkeresztelt Médecin-nek. Végülis az vagyok :)

@tanato: Köszönöm!

kardio1 2014.10.14. 13:47:27

@diggerdriver: Nem szoktam ilyen elismerést kapni tôled, igy különösen értékes :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.14. 13:47:53

@Hari Seldon 2: hát még előtte van a német aktivizálása. versenyben van még a zongorázás, meg a rajzolás.
ezekből a zongorázással meg a franciával sosem foglalkoztam.
ezernyi dolgot kéne megtanulni még:)

Mme Seldon 2014.10.14. 13:50:00

@Babette.:
Nem túl sokat. van egy levezőpartnerem még a gimnázium óta, vele néha email-eztünk, meg amikor Franciaországban voltunk (pl. nászúton) akkor turistaként beszéltem franciául.
@kardio1:
Gondoltam én, hogy nem termett itt hirtelen még egy kardiológus :)

kardio1 2014.10.14. 13:51:01

@NIKI LAURA(Lajosmizse,Alsolajos Tanya): Kamarai elismerés, diplomàk forditàsa és egyebek ott is kell, màrmint UK-ben.
Egyébként, akit te emlegettél, az afféle helyettesitô orvos, ha helyben végképp nem talàlnak. Itt is eléggé elterjedt ez a rendszer, remplaçant-nak hivjàk ôket és jol keresnek. Egy aneszteziologus (altatoorvos) kb. 600 eurot kap NAPONTA.

kardio1 2014.10.14. 13:52:18

@Shebelle: De igazad van, de a nagy rendszerek reformja itt is épp olyan nehézkesen halad, mint Magyarorszàgon.

Warlimont 2014.10.14. 13:54:23

@Shebelle:
"Én csak egyet nem értek (jó még sok mást sem :) ) , hogy nem vállalna e az ország kisebb rizikót azzal hogy inkább megreformálná az orvos, egészségügyi képzést, mint behozza a harmadik világból az egészségügyi dolgozókat?"

Tulajdonkeppen orvosnak lenni nem olyan halas munka, mint a filmekben. Elvegzed a leghosszabb (otthon 6 ev), legtanulosabb egyetemet, majd meg 4-5 tovabbi ev, mire szakorvos vagy, es ugyelhetsz latastol-mikulasig. Allando stressz, felelösseg, sokan pedig agyban de facto keptelenek lennenek az egyetem elvegzesere, a jelentkezök szamat ezek limitaljak eleve.

De van egy masik oldal is. Az orvoskepzes rendkivul draga, az egyetemek fenntartasa iszonyu penz, es ehhez jön, hogy mire valaki szakorvos lesz, addig az allam fizet neki altalanos es közepiskolat (12 ev), egyetemet (6 ev) es meg a szakvizsgaig is ut megy (4-5 ev), azaz egy embert 22-23 even at kell tanitani. Ez sokba kerul. Ha viszont behozol kulföldröl kesz szakorvost, ez a sok idö es penz mind megsporolhato, tehat sok nyugat europai orszag egyszeruen nem is nagyon erölteti a sajat orvoskepzes felfuttatasat.

Az itthoni helyzet, hogy a magyar orvosfizetesek a minimalber köruliek, az ugyeletet ne szamoljuk a fizeteshez, mert az kulön kökemeny ejszakai munka. Es akkor te tanulsz x even at, es a fizetesed egy irni-olvasni alig tudo juhasz szintjen mozog, közben meg az ugyved haverod fele ennyi energiaval mar a harmadik uj autojat veszi, es max akkor ejszakazik, ha valami szorakozohelyen van. Vegul ha nincs kulönös csaladi-barati köteleked itthon, es van benned egy kis akaraterö a boldogulashoz, ezt nem tudod sokaig nezni, lelepsz, mert kezenfogva visznek fejvadasz cegek, nagyon harcolni se kell erte.

2014.10.14. 13:56:47

Es ha NYCbe jonnel praktizalni, akkor a betegeid max 40es korosztaly lenne. Nem a 80, 90esek.

@Mme Seldon: ez a sage-femme, angolul midwife, a UKben is hasonlo. Az allami korhazakban van altalaban midwife-led delivery unit es orvos csak akkor van a szulesnel, ha komplikacio van. Nekunk ez a modszer nem tetszett, ugyhogy mentunk maganba, ahol vegig orvos volt.

Ez a mutuelle hogy mukodik? A munkahley adja a fizetesen felul?

2014.10.14. 13:57:33

Es ha NYCbe jonnel praktizalni, akkor a betegeid max 40es korosztaly lenne. Nem a 80, 90esek.

@Mme Seldon: ez a sage-femme, angolul midwife, a UKben is hasonlo. Az allami korhazakban van altalaban midwife-led delivery unit es orvos csak akkor van a szulesnel, ha komplikacio van. Nekunk ez a modszer nem tetszett, ugyhogy mentunk maganba, ahol vegig orvos volt.

Ez a mutuelle hogy mukodik? A munkahley adja a fizetesen felul?

Ennike (DK) 2014.10.14. 13:59:40

Koszi kardio, jo posztot irtal, a kardiologia nekem is kicsit a szivem csucske, en nover vagyok, de 13 kardiologia utan intenzivre valtottam. En is megerositeni tudom, sokkal gyakorlatiasabb a kepzes, es igen a novereknek a kompetenciaja is mas, mint otthon.
Nagyon szeretek itt dolgozni, de, amikor a 86 eves egyedulallo nenit mar hetedszer hoztak be ejszaka 3-kor obs AKS-el, es minden vizsgalatot mindig becsulettel elvegeznek, szivkateterezesen is volt mar 3x, de a legnagyobb baja az ejszakai szorongas (mellkasi panaszokkal), gondolom mashol kellene tapogatozni, mert ez a meglevo eroforrasok tulhasznalasa, szerintem.
Azert itt sincs tokeletes egeszsegugy, de minden ingyenes, es nem tesznek kulonbseget tarsadalmi hovatartozas alapjan, mindenki ugyanazt kapja, ugyanannyit var.( az mas, hogy egy grönlandi hajlektalanhoz, jo kesore ment ki a mento es, addig szegeny meghalt...ilyen is elofordul, ilyenkor egy hetig errol szol a media)

kardio1 2014.10.14. 13:59:47

@DonTintoretto: A mutuelle vagy tényleg mindent fizet, de akkor dràga, vagy kevesebbe kerül, és alkalmanként nem térit valamit esetleg. Nekem egy közepes mutuelle-em van, kb. 140€ havonta a csalàdnak, de pl. a fogszabàlyzàsnàl az àr harmada (félévente 130€ kb.) a mi költségünk, vagy pl. progressziv szemüvegre tavalyelôtt 530, idén 630€-t fizettem... A gyerek szemüvegeket téritik, ill. a normàl felnött szemüvegeket is nagyjàbol.

Megyek rendelni (én nem 3-kor kezdek délutàn, mint az északiak :)) ), majd még késôbb visszajövök és vàlaszolok a felmerülô kérdésekre mindenkinek.

tanato 2014.10.14. 14:04:22

@Warlimont: Te hol is praktizálsz?

tanato 2014.10.14. 14:05:58

@kardio1: Jó poszt volt,egyedül még a családról nem írtál,feleséged is orvos?Gyerekek?

Ennike (DK) 2014.10.14. 14:09:54

Meg annyit kiegesziteskeppen, hogy itt Daniaban, a szulesznokepzesre bejutni, neha magasabb karaktereket kovetel mint az orvosira valo bejutas....
12 es karakter a maximum, es 10 folott kell teljesiteni joval a felvetelhez, mig mernoki kepzesre talan 6-7 is eleg.

Ja es meg egy, sokadik felmeresre Daniaban az emberek a NOVEREKBEN biznak a legjobban:)))), masodik helyen az orvosok ;))

politiken.dk/indland/ECE2421966/disse-faggrupper-stoler-vi-mest-paa-sygeplejersker-og-laeger-topper/

Hari Seldon 2 2014.10.14. 14:11:05

@kardio1:
Gondolhattam volna, hogy te vagy, nagyon déli volt a stílus...
:-)
Mi itt északon nem tudunk ilyen könnyeden írni.

Evain 2014.10.14. 14:15:45

@charlieharper: hát a holland terhesgondozásról én is tudnék írni, ha az angol nektek nem jött be, asszem itt dobtatok volna egy hátast. :)

adg 2014.10.14. 14:16:16

@Mme Seldon: "A rengeteg rövidítéssel én is megküzdöttem (kedvencem a RAD:"
Az en kedvencem pedig a FOS, bar ez nem orvosi kifejezes. (factor of safety)

DonTintoretto 2014.10.14. 14:17:43

@kardio1: Az ár mellett attól is függ, hogy mit tud a céged kitárgyalni. Nekünk 130 Euro körül van, abból 60-at fizetek én, a többit a cég. Amint írtam, a szemüveg ingyen volt gyakorlatilag. Valóban a nagyobb fogászati beavatkozásnál van önrész (szerencsére még nem volt benne részem), de azt leszámítva...

Kb napi 100 Euroig még a szülészeten külön szobát is fizetnek. Sebészeti beavatkozás esetén határ nélkül fizetnek külön szobát. Nem tudom, hogy ezek mennyire szokványosak, de engem a saját szoba finanszírozása lepett meg a legjobban.

Hozzáteszem, hogy bár a mutuelle-ünk nem drága, azt nekünk is külön kiemelték a cégnél, hogy elég jó szolgáltatásokat kapunk. Az ellentmondást a cég mérete -> tárgyalópozíciója oldja fel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 14:26:49

@Babette.:
Szóljak neki?
Talán rád tudom beszélni...
:))))))))))))

coeris 2014.10.14. 14:29:04

Inormativ iras, koszi! Neha eszembe jut, hogy mehettem volna orvosnak, de valamiert a sablonos "fujj, sok ver" attitud visszatartott. Pedig nagyon szep hivatas masokat gyogyitani, kalapemeles minden elhivatott dokinak.

@adg [Au, Darwin]: az en kedvencem a LOFAR (LOw-Frequency ARray). Latszik, hogy megizzadtak a derek hollandok, hogy osszehozzak ezt a szep betuszot, mintha direkt a kedvunkert gyartottak volna... :D

Kozsdine Krisztina ( Alsace,France) 2014.10.14. 14:30:44

@charlieharper: nekem pont az tetszett a dologban,hogy nincs doki amig nincs baj...sajnos a vegere latszott hogy baj lesz, igy a doki rohanvast jött,es vegül verprofin megoldottak a helyzetet.Egyebkent a terhesgondozasomat kizarolag doki vegezte, mi valasztottuk,de lehetett volna csak szülesznöt is,volt egy hosszu lista a szoba jöhetö emberekröl a papirkötegben amit a Conseil Generaltol kaptam. ( Magyar megfelelöjet ennek az intezmenynek nem tudom, ök inteznek mindenfele szocialis es joleti dologgal kapcsolatos dolgot-pl. gyerek utazasi kartyaja,jogi tanacsadas,stb...hosszu lenne felsorolni.)

qkuc 2014.10.14. 14:35:30

@charlieharper: Na ja, végre van némi változatosság, :D.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 14:36:17

@DonTintoretto:
"Hozzáteszem, hogy bár a mutuelle-ünk nem drága, azt nekünk is külön kiemelték a cégnél, hogy elég jó szolgáltatásokat kapunk."

Hol van a mutuelle biztosításotok?

DonTintoretto 2014.10.14. 14:42:04

@Hari Seldon 2: A Gras Savoye-n keresztül van Malakoff Médéric-nél.

qkuc 2014.10.14. 14:45:41

Érdekes poszt volt, és minden tiszteletem az eü-ben dolgozók-é (orvos, nővér, mentős), még ha időnként mormogok is a hazaiakon, :D.

Lettem volna orvos, de nem bírom a vért, a vérvétel is egy parányit vicces cirkusz szokott lenni az esetemben, :D.

Határátkelő 2014.10.14. 14:49:08

@kardio1: Hát ha nem bánod, átírnám Kardionak. Csak egyszerűbb lenne... :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 15:02:50

@kardio1:
Nagyon nagyon szégyellném magam ha aszerint itélnék meg egy posztot hogy ki írta.
Meg amúgy sincs bajom veled.
A poszt meg tökéletes.

Muscari 2014.10.14. 16:11:43

@Mme Seldon: köszi a kiegészítést, a férfi szülésznő különösen tetszik :-)

Azt nem tudom hogy tudja - e mindenki, hogy már otthon is vannak férfi ápolók, apukámat is ápolta egy.

Nemes egyszerűséggel csak tökös nővérnek hívják őket :-)

Most a posztot Kardio1 írta, vagy van rajta kívül más magyar kardiológus is Franciaországban? Ő úgy emlékszem az iskolarendszerről akart írni, nem említett szakmai posztot.

Warlimont 2014.10.14. 16:13:20

@tanato: "@Warlimont: Te hol is praktizálsz?"

Mar Svedorszagban, bö 2 eve, elötte majd 15 evig otthon.

Muscari 2014.10.14. 16:22:25

@kardio1: akkor megnyugodtam :-)

NNagyon érdekes poszt volt, köszi szépen. Magyarorszagon hányan végeznek az orvosin egy évben, azt tudod?
Érdekes, hogy ott is öregszik az orvostarsadalom, csak ott van utánpótlás. Magyarországra meg már nem sokan mennek.
Pár éve a sszüleimnek volt egy arab dokija, aki egyik napról a másikra eladta a praxisát és szó nélkül eltűnt. Lehet, hogy már ő sincs Magyarorszagon.

tanato 2014.10.14. 16:46:30

@Warlimont: Köszi az infót!Milyen szakos vagy?

kardio1 2014.10.14. 17:27:15

@Babette.: Nem mennek szembe az EU-val ezek a versenyvizsgàk, mert ezek nem teszik lehetetlenné az orvosi munkàt, csak a "közalkalmazotti" statuszhoz kelle ennek a letétele. Kamarai tagsàg viszont alapfeltétel minden orvosi munkakörhöz, akàr àllami, akàr magàneü.-ben.

Herr Géza 2014.10.14. 17:27:30

@qkuc: Oszt mégis, milyen "külföldi"-re gondolsz? Szváziföld is jöhet, vagy csak Európa ? Német ??

kardio1 2014.10.14. 17:29:08

@Babette.: A 2. tipusù versenyvizsgàra végülis bàrmikor mehet az ember, nem kell 2 év àllami munkaviszony. De ha nincs szabad poszt, akkor a sikeres versenyvizsga érvényessége lejàrtàval ùjra kell probàlkozni.

Mme Seldon 2014.10.14. 17:30:15

@Muscari:
A SOTÉ-n kb 300-an, a 3 vidéki egyetemen (Pécs, Szeged, Debrecen) kb 120-160-an végeznek.

Herr Géza 2014.10.14. 17:33:15

@qkuc: Ha a germán jó, akkor pl. itt találsz direktben is állást, meg találsz böven fejvadászt is:

www.stepstone.de/jobs--IT--1000000.html

Csak gyözzed végigmogyorózni.:)))

Vagy itt: www.experteer.de/ Az alaptagság ingyenes a komolyabb fizetös, de itt jobban tudsz IT-s headhunterekre keresni...

kardio1 2014.10.14. 17:35:13

@Babette.: Tudtommal kétféle segédnôvér van. Az ASH (agent spécialisé hospitalier) (vagy ennek egy minôsitett vàlfaja az ASHQ (agent spécialisé hospitalier qualifié), illetve a külön képzés utàn (nem felsôfokù) diplomàval rendelkezô AS (aide-soignant). Ez utobbiak képzése kb. 1 év, felvételi van, a képzés részben elméleti, részben gyakorlati.

A nôvérek (IDE= infirmier diplomé d'état) külön alcsoportjàt képezik külön ràképzés utàn az IADE-ok (infirmier d'anesthésie diplomé d'état, azaz altatosnôvér) és az IBODE-ok (infirmier du bloc diplomé d'état, mûtôsnô)

kardio1 2014.10.14. 17:35:51

@Hari Seldon 2: Es meddig dolgozik este? Tovàbà mikor kezd reggel?

Quercus a favágó 2014.10.14. 17:37:29

@Shebelle:

"Én csak egyet nem értek (jó még sok mást sem :) ) , hogy nem vállalna e az ország kisebb rizikót azzal hogy inkább megreformálná az orvos, egészségügyi képzést, mint behozza a harmadik világból az egészségügyi dolgozókat?"

Miért költene erre? Nem sokkal egyszerűbb, ha a szegény országok a saját szűkös forrásukból kiképzik az orvosokat,mérnököket, IT szakembereket, stb, a gazdag országok meg ebből válogatnak.
Tökéletesen tisztába vannak azzal,hogy a periféria országai soha nem fognak tudni olyan jövedelmet biztosítani egyetlen szakembernek sem mint ők.

kardio1 2014.10.14. 17:52:52

@charlieharper:
Tudtommal EU-s àllampolgàrok gond nélkül mehetnek itt àllami egyetemre. A fizetôs iskolàk meg a franciàknak is azok. Ebben a "mindenki jöhet, legfeljebb kiszorjuk a nagyjàt" elvben, fôleg ha ilyen szélsôségesen igaz, mint az orvosin, csak az a kérdéses, hogy az infrastruktùra birja-e ezt.
A kollégàk szakmai tudàsa nem rossz. Hirek szerint az angoloké rosszabb (bàr az is igaz, hogy a franciàk nem nagyon szeretik az angolokat, igy az infokat kritikàval érdemes kezelni...Olyan különbség van inkàbb, hogy ki gondolkozik magànorvos, ki meg àllami orvos modjàra. A magyar orvosnak itt beilleszkednie szakmailag nem nehéz.
Az orvosi eszközökkel valo ellàtottsàg lehetne jobb is (ezt mindig és bàrhol el lehetne mondani), bàr ez egy kis vidéki korhàz, és ahhoz képest nem rossz.

Itt még csak bevezetés alatt àll a Magyarorszàgon kötelezô szakmai tovàbbképzés. Azért jàrok kongresszusokra, tovàbbképzésekre. De nem kötelezô.

A franciàrol: én Dunaùjvàrosban, a gimnàziumban kezdtem. Utàna a szegedi egyetemen folytattam, az elsô évben én voltam egyedül az évfolyamon, és francia anyanyelvû tanàrom volt...Egyetem alatt középfokù nyelvvizsgàt tettem és egyszer egy honapig Strasbourg-ban, egyszer hàrom honapig Pàrizs mellett (Antonyban laktam és Clamart-ban volt a korhàz) voltam gyakorlaton. Az angolul tudoknagyon küzdöttek egymàssal a gyakorlati helyekért, a franciàhoz nem volt verseny :)
Közvetlen a kijövetel elôtti évben egy évig jàrtam a Francia Intézetbe.
Nyelvvizsgàt nem kértek, de a fejvadàsszal màr kellett franciàul beszélnem telefonon, utàna pedig a korhàzzal is. Két és fél hétig itt voltam, megnézni, milyen, majd pàr honappal késôbb jöttem. Az orvoskamarànàl akkor volt egy elbeszélgetés.

Az onkologussal kapcsolatos kérdésedre nem tudok vàlaszolni, de nàlunk egyetemen az érsebész prof. dohànyzott mindig és cigarettàval a szàjàban mondta a dohànyos érszûkületes betegeinek, hogy tegyék le a cigarettàt...

Utolso kerdes. Miert van az, hkgy kinden orszagban az onkologust csak szajaban a cigarettaval latod?

kardio1 2014.10.14. 17:53:31

Bocs, benne maradt charlie utolso mondata.

kardio1 2014.10.14. 17:55:05

@charlieharper: Itt ma volt sztràjk a jobb munkakörülményekért. En készenléti ügyeletes vagyok ma, a személyzeti igazgato küldött tegnapelôtt egy levelet, hogy legyek szives biztositani az ügyeletet...

Muscari 2014.10.14. 17:56:19

@Mme Seldon: köszi a választ, hát ez nem túl sok. Ha még el is mennek jópáran, akkor nem sok mindenki marad az otthoniaknak. Tíz éven belül nagy baj lesz.

kardio1 2014.10.14. 17:57:38

@Mme Seldon: a férfi szülésznôket nem sage-homme-nak hivjàk àm! :) (azt hiszem, maïeuticien). Az azért szerintem tùlzàs, hogy a sage-femme-ok meg a praticien hospitalier stàtuszért sztràjkolnak egy jo ideje. Mégsem orvosok...

kardio1 2014.10.14. 18:01:40

@Mme Seldon: Nekem csak 5 nap jàr tovàbbképzésért, és àltalàban a gyogyszercégek segitenek a kongresszusokra ejutni. En pacemakeres képzésre jàrok, a korhàz nehézkesen fizet...

Sütemény1975 2014.10.14. 18:02:07

@kardio1: sztrajkolas nagyon megy a franciaknak. Calaisban is rendszeresen gyakoroljak :)

kardio1 2014.10.14. 18:04:17

@Mme Seldon: Rengeteg a rövidités. Gyakori még a RAS (rien à signaler) is. Magyarorszàgon hallottam egy kardiologusrol, aki szintén hasznàlt röviditést, pl. egyszer egy ultrahangos lelete ez volt: SEV (semmi eget verô). Eltanàcsoltàk...:)

qkuc 2014.10.14. 18:07:14

@Herr Géza: Köszönöm a linkeket, :).

kardio1 2014.10.14. 18:07:21

@charlieharper: Nem tudom, a privàt szféràban hogy mûködik, de a mutuelle-emet én fizetem...

kardio1 2014.10.14. 18:09:53

@Ennike (DK): Az AKS akut koronària szindromàt jelent? Itt SCA a röviditése.

kardio1 2014.10.14. 18:11:07

@tanato: Nem véletlenül nem irtam a csalàdrol. Privàtban szivesen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 18:11:38

@QUERCUS:
Jah az élet nem habostorta...
:)))))))))))))))

kardio1 2014.10.14. 18:11:58

@Hari Seldon 2: Egy mûszaki ember meg még ùgy se :)

kardio1 2014.10.14. 18:16:54

@Kozsdine Szegedi Krisztina: A Conseil Général a megyei önkormànyzat megfelelôje.

kardio1 2014.10.14. 18:20:24

@Muscari: Amikor én végeztem, akkor Pesten kb. 300, a hàrom vidéki egyetemen kb. 200-200 ember végzett, igy kb. évente ezer jön ki durvàn szàmolva.

kardio1 2014.10.14. 18:21:55

@Mme Seldon: Mi 190-en voltunk Szegeden. Elôször egy szegedi àllàst sem akartak meghirdetni, aztàn végülis lett 10 àllàs.

qkuc 2014.10.14. 18:22:23

@kardio1: Jajj, imádnátok az IT-t, egy rövidítés 8 különböző dologra, 8 egymástól tök eltérő/távoli dologra ... I'm lovin' it! :D

kardio1 2014.10.14. 18:23:29

@QUERCUS: Ez nem ilyen egyszerû. Mert bizonyos helyeken a bevàndorlàs ellenére is kevés az orvos. Mindenképpen többet kell képezzenek.

Mme Seldon 2014.10.14. 18:23:33

@kardio1:
A SEV nagyon jó.
8,30-12h, 15-18h, plusz ügyeletek (itt astreint, vagyis behívós, az elmúlt héten kétszer csináltam lumbálpunkciót hajnal háromkor, de ez állítólag extrém ritka :) Amikor behívós vagyok, este bemegyek körülnézni, hétvégén délelőtt és délután kell vizitelni, meg este körülnézek és ha sok a beteg a sürgősségen, maradok és segítek az interne-eknek (a főnököm csak megmondja, mit csináljanak).
Gyakorlatilag az interne-ek tartják folyamatosan a frontot, számomra furcsa ez a rendszer.

kardio1 2014.10.14. 18:24:37

@Sütemény1975: Calais-ban inkàbb a menekültekkel van a probléma. Legalàbbis arrol hallani leginkàbb.

Mme Seldon 2014.10.14. 18:25:20

@kardio1:
és ebből az 1000-ből évente minimum 300 kimegy külföldre...
Állítólag könnyebb évfolyamtalálkozót tartani Németországban, mint Magyarországon.

Mme Seldon 2014.10.14. 18:25:58

Debrecenben idén 160 orvost avattak.

Shebelle 2014.10.14. 18:27:33

@kardio1: Köszönöm, valami ilyesmire gondoltam én is....

@Warlimont: Nem vitatom, hogy orvosnak lenni hivatás és nagy felelősség, sőt mély tiszteletem az övék és más egészségügyi dolgozóék. Én nem tudnám csinálni. Csak azt furcsálltam illetve furcsállom, hogy gyakorlatilag az ország így betesz saját polgárainak, és most nem az orvosok képzettségét vonom kétségbe.
Azt viszont nem osztom, hogy bele kéne számítani az alap és középiskola éveit is, ez ugyanis kötelező. Ha jól tudom Franciaországban is 15 éves korig van az iskolakötelezettség, nos ami ezután jön én csak azt számolnám.

Hogy Magyarországon milyen az egészségügyi helyzet arrol van némi sejtésem, gondolom hasonló mint nálunk,felvidéken. Speciel a hozzászólásban Franciaországra gondoltam, ilyen szempontból félreértettél.

Gyanítom, egyre jobban ott is rádöbbennek majd, hogy a szakember import nem fogja tudni megoldani teljesen a problémát, s így kénytelenek lesznek a változtatásra, de ez még odébb van, illetve ha már most elkezdenék, akkor is csak tizenvalahány év múlva lenne némi látszata.

@QUERCUS: Igen így is van, de van benne némi kockázat, nem gondolod? Ami lehet drágább lesz,mint az egészségügy, az iskolaügy megreformálása, de ezt nem tudhatjuk most még. Ezért kérdeztem kardiot ő hogy látja.

tanato 2014.10.14. 18:35:37

@kardio1: Oké várom privátban

kardio1 2014.10.14. 18:35:51

@Mme Seldon: En àlt. 9-re jövök dolgozni és este 7 körül megyek haza. Elvileg déltôl kettôig van ebédszünet, de àltalàban nem megyek haza, ha meg itt vagyok, biztos, hogy megtalàlnak a munkàval...
Ha készenlétes (astreintE) vagyok, szombat-vasàrnap délôtt dolgozom (vizit, ùj betegek stb.), Néha elôfordul, hogy ezen kivül is bejövök szombat délelôtt, de akkor hétközben teszek egy fél napot szabaddà. A hétvégi munkànàl érdemes 3 oràt benn lenni, mert lényegesen megugrik a dijazàs.
Mivel mi csak hàrman vagyunk, igy kb. 10 nap készenlét van havonta, ha épp egyenlôen oszlik el.

Quercus a favágó 2014.10.14. 18:37:01

@kardio1:

Szerintem ennek gyakorlatilag csak annyi az oka, hogy az orvosok egy jelentős része nem beszél megfelelő szinten idegen nyelvet(pl. francia). Ez egyébként minden szakmára igaz. Azon szakemberek,akinek mind a szaktudása,mind a nyelvtudása megfelel a megcélzott ország elvárásainak, már túlnyomó többségében határátkeltek.

kardio1 2014.10.14. 18:37:54

@Mme Seldon: Olvastam egy cikket néhàny honapja, miszerint az orvosira jelentkezôk 70%-a tervezi azt, hogy külföldön dolgozik majd a végzés utàn!

kardio1 2014.10.14. 18:43:24

@QUERCUS: Azért vannak otthon még olyanok, akik nyelv- és szaktudàsa megfelelô lenne, de màs okok miatt maradnak.

Quercus a favágó 2014.10.14. 18:44:34

@kardio1: @Mme Seldon:

1000 ember végzett. De hányan indultak? Hányan morzsolódtak le az évek során? Hányan lettek pályaelhagyók?

kardio1 2014.10.14. 18:48:49

@QUERCUS: Nàlunk nem volt nagy lemorzsolodàs. Voltak félévismétlôk, de ôket a "fentrôl" visszamaradok potoltàk. Màs iskolàba nagyon kevesen mentek el. Viszont volt egy évfolyamtàrsam (nem tudom, most mit dolgozik) aki egyszerre végezte Szegeden az orvosit és Pesten a Kandot...(ez utobbit levelezôn).

Mme Seldon 2014.10.14. 18:50:24

Forbachban a 8 gyerekgyógyászból három szíriai, két német, egy bolgár, és két francia. :)

Mme Seldon 2014.10.14. 18:53:01

@QUERCUS:
a SOTE-n volt egy mondás, hogy ha a másodévet elvégezted, már kirakhatod a d-t a neved elé,mert a dr fele megvan :)
Elég kicsi a lemorzsolódás, viszont a pályaelhagyók arányát nem tudom.

kardio1 2014.10.14. 19:04:29

@Mme Seldon: Amikor én idejöttem, 3 félàllàsù francia kollégàm volt. Most van egy félàllàsù francia, egy félàllàsù jordàniai (30 éve Fro.-ban él, de erôsebb akcentusa van mint nekem), és egy teljes àllàsù romàn kollégàm...

kardio1 2014.10.14. 19:18:52

Ami még érdekes lehet, hogy nem divat a többi korhàzi dolgozo részérôl doktor urazni, vagy doktornôzni az orvosokat: Monsieur vagy Madame plusz a vezetéknév a szokàs.

Muscari 2014.10.14. 19:21:35

@kardio1: erről a múltkor volt egy film a tévében. Hihetetlen, hogy gyakorlatilag sátortábort állítottak fel, ott élnek a kikötő mellett. Aztán megpróbálnak felugrani a kamionokra, amik Angliába tartanak, egyszerűen életveszélyes amit művelnek.

A kamionosok meg nagyon félnek, mert ha elkapják őket, ezer font büntetést kell fizetniük minden ember után, aki a kamionban volt, hiába nem tudtak róla. Simán felvették kamerával, ahogy futnak a kamionok után az emberek, látszik, hogy bármire képes.

Azt nem értem csak, hogy a francia hatóságok miért nem csinálnak valamit. A másik, hogy miért nem jó ezeknek az embereknek Franciaország, miért akarnak minden áron ide jönni.

Quercus a favágó 2014.10.14. 19:29:10

2011-es adatok szerint Magyarországon fizetős képzésben 12 millió forintba kerül egy diploma a SOTE általános orvosi szakán. Ez az összeg szerintem azóta csak nőtt. Ha a fizetősön ennyibe kerül, akkor az államilag finanszírozotton sem kevesebb.Tehát legalább ennyibe kerül az államnak is.
Vegyünk 100 embert, aki elkezdi a képzést. Mennyi morzsolódik le? 10? Oké. Végez 90. Mennyi lesz a pályaelhagyó? 10? Oké. Marad 80. Mennyi lesz ebből a 80-ból,aki megfelelő színvonalú munkát tud végezni? Aki pl. nem vét olyan műhibát, ami miatt jelentős kártérítést kell fizetni, aki megfelelően diagnosztizál, műt, stb. vagyis hatékonyan dolgozik, tehát piacképes. 50? Oké.
Mennyibe kerül tehát egy piacképes orvos "előállítása"? Az összes eddig fölmerülő költség, az indulástól, osztva ötvennel.

Az USA-ban 40 ezer dollár körül van egy éves tandíj. UK-ban 13-15 ezer font. Spanyolországban 20 ezer euro.
A fenti séma alapján mennyibe kerül ezekben az országokban egy piacképes orvos "előállítása"
És ugyan ezt a számítást bármilyen szakmában el lehet végezni.

Nem sokkal egyszerűbb a készből válogatni? Nem sokkal egyszerűbb, ha a szegény országok fölvállalják ezeket a költségeket? Az itt kommentelő orvosoknál,mérnököknél, IT szakembereknél hány százaléka a munkatársaknak az adott országbeli?

Mennyi pénzt spórolnak meg a gazdag országok azzal, hogy egyszerűen elszipkázzák a képzett szakembereket a szegény országoktól? Mennyi pénz buknak ezzel a szegény országok?

Hari Seldon 2 2014.10.14. 19:35:41

@Muscari:
Hogy miért akarnak Angliába menni? - Ki tudja? Talán nem bírják a francia konyhát.

Muscari 2014.10.14. 19:45:21

@Hari Seldon 2: :-)))

Pedig mind ide akar jönni, valamiért ez nekik az álomország.

Szerintem meg Franciaországban sokkal jobb a klíma is, nem csak a konyha. Pláne a Riviérán....

Sütemény1975 2014.10.14. 19:45:56

Zolinak integetek! Most megyek el HH mellett.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 19:48:55

@QUERCUS:
Csak egy kérdésem lenne.
Vannak Magyarországon olyan szakmák ahol ugyanennyibe vagy még többe kerül a képzés.
Viszont elenyésző a külföldre távozók aránya.
Például a vadászpilóták, a repülésirányítók, markolókezelők, ja az nem bocs.
Azokat miért fizetik meg olyan jól hogy ne akarjon külföldre menni?
Ne tévedjünk, itt nem arról van szó hogy annyit kapjon egy orvos mint egy francia kollégája. Annyit kapjon hogy ne akarjon külföldre menni.
Annyit kapjon hogy ugyanazt az életszínvonalat tudja élni.
A kettő között jelentős különbség van.

kardio1 2014.10.14. 19:52:10

@Muscari: Szerintem menjenek csak Angliàba :))
Komolyra forditva a szot, romboltak màr le tàborokat, de mindig ùjratermelôdik.

kardio1 2014.10.14. 19:54:10

@QUERCUS: Itt a francia orvosok, legalàbbis a fiatalabbak, a nagyobb vàrosokban koncentràlodnak. Minél nagyobb egy korhàz, arànyaiban annàl több a francia orvos.

kardio1 2014.10.14. 19:55:01

@Muscari: Viszont biztos csak angolul tanultak az emberkereskedôk szervezésében :))

kardio1 2014.10.14. 19:56:47

@diggerdriver: Errôl van szo valoban. Es sem az otthoni rezidensek, sem az orvosok nem kernek olyan bért, amit nyugaton megkaphatnànak, csak otthon lehessen normàlisan élni belôle.

M. Péter 2014.10.14. 20:00:46

@charlieharper: Az állami egyetemekre csak érettségi kell, ezért tömegnyomor van, és a diákok 40-50%-a kibukik. Az elit a grande école-okra jár, ott viszont nagyon kemény felvételi vizsga van.

Quercus a favágó 2014.10.14. 20:02:18

@kardio1:

"Es sem az otthoni rezidensek, sem az orvosok nem kernek olyan bért, amit nyugaton megkaphatnànak, csak otthon lehessen normàlisan élni belôle."

Igen. Ugyan ezt kéri még több millió ember, aki más területen dolgozik.
És akkor megint ott tartunk, hogy miért alacsonyak a bérek Magyarországon.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 20:04:10

@Muscari:
A fene... Pedig az lett volna a második tippem.
Hát akkor nem marad más, mint az angol divat, és a csinosan öltözködő angol lányok... :-)
Több tippem nincs mára. Jó éjszakát!

Muscari 2014.10.14. 20:05:11

@Sütemény1975: te nem parazol Calais-ban idefele jovet az illegalis bevandorloktol?

Mr Long 2014.10.14. 20:14:56

@QUERCUS: Mernokoknel sok. Itt mindenki maganak fizeti, vagy diakhitelbol (bar azt is maganak fizeti, hisz vissza kell csengetni) igy az allamnak nem kerul penzbe (max a diakhitel).

Mr Long 2014.10.14. 20:16:54

@Muscari: Ott kell tudni franciaul gondolom. Itt nem kell tudni angolul...

tanato 2014.10.14. 20:27:22

@kardio1: Köszi,megkaptam,nemsokára válaszolok is.

SzZoole 2014.10.14. 20:34:24

@Sütemény1975: miert nem kanyarodtal be,a kornyeken egy csomo helyen tudsz parkolni:)
Miert nem hasznalod a dunkirki compot?Dunkirk kisebb,gyorsabb es olcsobb is,mint Calais,es nincsenek ott azok a retkek se,akik at akarnak szokni.
Egyszer probald ki.

2014.10.14. 20:39:42

@Muscari: 'miért akarnak minden áron ide jönni'

Azert mert mazochistak. Hallottak hogy a nacionalista angolok mind utaljak az idegeneket, es elso kezbol akarjak tapasztalni a gyuloletet! (Zolee utan szabadon: vicc volt...)

33621 2014.10.14. 20:40:00

Igaz hogy ma Francia ország a téma, de ez a Hollandiai híd is érdekes lehet!

toochee.postr.hu/repulo-hid/

Ui: Evainnak szeretettel.

2014.10.14. 20:51:15

@QUERCUS: ja, de USA es UKben a sajat zsebbol leszel orvos, nem az allam finanszirozza

@M. Péter: grande ecole fizetos?

2014.10.14. 20:52:11

@Muscari: ki kellene tenni Calaisban a tablat Albania fele. Eldorado

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 20:57:18

@QUERCUS:
Csakhogy a többmillió másik emberen nem múlik olyan "jelentéktelen" semmiség mint egy ország egészségügye.
A többmillió másik embernek kimegy külföldre 10%-a míg az orvosok 30-50%-a.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 21:06:04

@charlieharper:
Figyelj Charli.
Múltkor mondtad hogy változtak a self employed jogszabályok.
Mondtam hogy akik nem az építőiparban dolgoztak azok nem fizettek adóelőleget.
Az adóhivatal meg nehezen tudta behajtani.
Szóval most beszéltem egy ismerősömmel aki a divatszakmában van(varrónő) és ügynökök közvetítik ki különböző dizájnstúdiókba varrni.
A régi gyakorlat szerint a cég átutalta a kiközvetített vállalkozó bérét az ügynökségnek és az a payment company-ján keresztül kifizette az egészet neki.
Most az ügynökségnek alkalmazni kell a vállalkozót és annyiban változott hogy a járulékokat utána AZONNAL be kell fizetni merthogy alkalmazott.
Ennyi a változás.
Az építőiparra nem vonatkozik mert mi eleve több adóelőleget fizetünk mint a tényleges összeg.
Szóval ez van.

kardio1 2014.10.14. 21:08:08

@QUERCUS: A közalkalmazotti orvosi bérek igen alacsony szintre voltak-vannak lenyomva. Màsok az egyes szakmàkban elérhetô fizetések egymàshoz viszonyitott arànyai Magyarorszàgon, mint nyugatabbra. Es ez baj.

kardio1 2014.10.14. 21:10:01

@Zoole[uk]: A Dunkerque-i kompot màr kiprobàltàk és bejàrattàk az angolok, amikor 1940-ben elmenekültek a kontinensrôl a németek elôl :)

Quercus a favágó 2014.10.14. 21:11:59

@charlieharper:

És ezt akkor is megtehetné az amerikai, vagy az angol állam, mármint, hogy nem finanszíroz orvosképzést, ha nem tudná elszipkázni a szegény országokból a szakembereket?

SzZoole 2014.10.14. 21:15:14

@kardio1: :)))

Viccet felre teve a dunkirki(dunkerque-I)tenyleg sokkal kultulraltabb,mint a calais-i.

Muscari 2014.10.14. 21:15:53

@Hari Seldon 2: Hat akkor jo ejt neked is :-)

kardio1 2014.10.14. 21:18:36

@charlieharper: A grande école-ok nem mind fizetôsek, de mind nagyon szelektiv. Gyakorlatilag a francia politikai élet és¨a felsô közigazgatàsban dolgozok java része is egy iskolàban, az ENA-ban (Ecole Nationale d'Administration; az itt végzetteket hivjàk énarque-oknak) végzett. Ez nem fizetôs. Kb. 7-8%-ot vesznek fel. A kereskedelmi iskolàk (écoles de commerce) mindegyike fizetôs, az iskola teljes tartama alatti tandij 30-50000 euro között mozog. A kezdô bér a végzés utàn nagyjàbol a tandijjal arànyos.

Muscari 2014.10.14. 21:31:55

@Mirjam2: nem rossz, nem rossz...
En is azert vagyok itt, mert elvezem, hogy mennyire utalnak ;-)

Quercus a favágó 2014.10.14. 21:32:40

@kardio1:

Én már egy párszor belementem itt gazdasági, politikai kérdések taglalásába, de akkor is kár volt. Még egyszer nem fogok.
Nekem azt a kérdést kell megválaszolnom, hogyan éljem túl a holnapot, nem azt,miért tart ott az ország, ahol.

Örök éccaka van, szép álmokat mindenkinek.

2014.10.14. 21:34:41

@QUERCUS: hat ki vagyok en, M.Peti, hogy fejbol tudjam a szamokat?
Azt ne felejtsd el, hogy ezekbd az orszagokba mar az egyetemekre nagyon sokan jonnrk "kulfoldrol", ezeknel nincs kiszipolyozas.
Soksn akik vegeznek, britek/amerikaiak maguk is kulfoldre mennek. Akkor most Hong Kong kiszipolyozza a UKt?

Rengeteg del-afrikai orvos menekult a rasszista Mandela rezsim elol az USAba es Kanadaba. Megint szo nem volt kiszipolyozasrol. Es sok ilyen van.

a klasszikus kelet-europaiak, akikre td gondolsz, azoknsk nagyon nehsz az USAban orvoskent dolgozni. Vizsgak es a folyamat hosszu, keves a k-europaban vegzett, bar nem vegeztem felmerest.

Egyebkent szerintem forditva ulsz a lovon. Az emberek, akik jelentkeznek a "Nyugatra" el akarnak menni az elozo orszagukbol; legyen az Mo vagy Lebanon.

Taxomükke (UK) 2014.10.14. 21:47:36

@Sütemény1975: "Zolinak integetek! Most megyek el HH mellett."
Apropó, én csütörtök kora reggel fogok integetni neki. :))

Taxomükke (UK) 2014.10.14. 21:48:57

@M. Péter: Szóval te nem csak az angliai dolgokban vagy otthon, a francia rendszert is ismered?

2014.10.14. 21:53:51

@QUERCUS: Az orvos egyike azon keves embernek akik barhol a vilagon tudnak dolgozni (termeszetesen nyelvtudastol fuggoen, de a nagy reszuk raadasul tud valamennyire angolul). Igy ha konfliktus van valahol, mint pl. most Sziriaban, es a lakossag nagy resze megprobal elmenekulni Nyugatra, akkor az orvosnak a tobbieknel nagyobb eselye van arra hogy befogadjak, munkat talaljon mashol. Tehat nem arrol van szo sok esetben hogy a gonosz Nyugat el akarja szipkazni a szegeny fejlodo orszagoktol az orvosokat, hanem rengetegen probalnak menedeket kerni nyugati orszagokban, es utobbiak termeszetesen elonyben reszesitik azokat akik hasznosak a tarsadalomnak, mint pl. orvosok.

kardio1 2014.10.14. 21:53:57

@QUERCUS: Pedig sok mindenben egyetértünk...

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.10.14. 22:00:53

@QUERCUS: "Mennyi pénzt spórolnak meg a gazdag országok azzal, hogy egyszerűen elszipkázzák a képzett szakembereket a szegény országoktól? "

Sokat. Ellenben ezért drágán megfizetnek a sok szociális rendszeren élősködő menekült formájában. Tudom, nem illik a világképedbe, hogy a nyugat nem gonosz.

Sütemény1975 2014.10.14. 22:04:28

@Muscari: 2000 font/ fo a dijszabas.
En brusszel utan mar pisilni sem allok meg. Akkor van gond, ha dugo van a kikotonel, es beall a sor. Volt mar, hogy baseball utovel kellett elkergetni oket.
Regebben kaptak vmi egyszeri komoly osszeget ha at tudtak jutni. Most allitolag mar nem kapnak. Dolgozni egyik se akar, csak csungeni a szocialis halon.

kardio1 2014.10.14. 22:04:54

@VPBA: Màr az is baj, ha hiszünk nektek? :))

Muscari 2014.10.14. 22:06:06

@kardio1: @tanato: ha meg itt vagytok, nagyon erdekes posztot talaltam a Praxison. Nem igazan szeretem es ritkan olvasom, de most ehhez annyi kollegatok hozzaszolt es elegge erdekes a tema, a Hanta virus.

praxis.blog.hu/2014/10/14/halalba_segitettek_a_lanyomat?full_commentlist=1#comments

Sajnalom szegeny szuloket, de en is megertem, hogy egy ilyen kulonleges betegseget nehez felismerni. Nagyon jok a hozzaszolasok.

Sütemény1975 2014.10.14. 22:10:36

@Zoole[uk]: sajnos le kellett jonnom Erithbe meg rakodni :(
Sajnos a dfds a legdragabb komp. Meg nem is en dontom el, hogy melyikkel megyek. Szivem szerint csak Harwichbol hajoznek Rotterdamba :)

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 22:11:50

@kardio1: Jaj, dehogy. De akkor higgyetek el mindent! :)))

SzZoole 2014.10.14. 22:15:08

@Taxomükke: vissza fele jovet be is koszonhetsz:)))
Legutobb nagyon jo minosegu kave babot sikerult szereznem,akar kavezhatunk is egyet:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 22:17:50

@Mirjam2:
Nana én is tudok bárhol a világon dolgozni.
Az árok mindenhol árok...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.10.14. 22:19:34

@Sütemény1975: nekem nem dragabb,olcsobb,ha azt a tarsasagot hasznalom,lehet,hogy a kamionokra dragabb.
Nezd meg ezt az oldalt.

www.directferries.co.uk/

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 22:19:57

@Zoole[uk]:
Mi van keresztülment a macskátokon?
Azt mondják az a legjobb kávé.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.10.14. 22:24:07

@diggerdriver: nem,nem a macskan:)))
Mikor voltunk Isle of Weight-on,meglatogattunk egy alpaca farmot es ott vettem egy par zacsko perui kave babot,igy valoszinu azert olyan jo az aromaja mert az alpacan ment at:)))

i got my (törölt) 2014.10.14. 22:33:05

@kardio1: részben pont ezért kéne fizetőssé (teljesen önfinanszírozóvá) tenni az egész felsőoktatást, persze elérhető hitelekkel, ahogy amerikában. akkor nincs gond, hogy csak invesztál az ország, aztán a "hálátlan" pógárok meg lelépnek.

tanato 2014.10.14. 22:34:16

@Muscari: Nem rossz a Praxis.blog,gyakran odatévedek én is.Elég hosszú a cikk majd nekiveselkedem azért még éjszaka és átnyálazom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 22:37:08

@Zoole[uk]:
Na. Akkor jó. Az mégiscsak állat, nem úgy mint a macska.
:))))))))))))))))))))))))))))))

tanato 2014.10.14. 22:43:44

@QUERCUS: @kardio1: Pontosan,az arányokkal van baj.Még a Rákosi időkben levitték az értelmiségiek bérét mert ugye "osztályidegenek "voltak.Sok más pályán,pl. jogászok,közgazdászok,műszakiak bérei az évtizedek alatt szépen visszakapaszkodtak egy felsőbb szintre,de az orvosokéi/meg a tanárokéi/nem igen mozdultak el még egy jól dolgozó fizikai munkásét sem érik el/pályakezdők és frissen szakvizsgázottakról van szó/.30 éve amikor kezdtem egy gyermekosztályon,jókat derültek rajtam a 18 éves kisnővérek mert magasabb pénzeket vittek haza egy pályakezdő orvosnál.És ez jelenleg is hasonló.Ha sikerülne az országon belüli bérarányokat kissé javítani máris kevesebb fiatal menne el.De a képzésben levők létszámát mindenképpen emelni kell itt is meg nyugaton is meg a harmadik világban is,bármennyire fáj ez a kormányoknak,nem lehet nem meglépni.

SzZoole 2014.10.14. 22:47:52

@diggerdriver: nem ertem mi bajod van szerencsetlen macskaval,eddig meg egyszer sem szart bele a cipodbe:)))

Muscari 2014.10.14. 22:53:21

@VPBA: ma megneztem az Ozone-os videot, hat nagyon jo. Most mar biztos, hogy megyunk majd. Vegul is mi Boszniat is megjartuk mar, ott se tortent semmi bajunk, az meg kulon jo, hogy igy szeretik a magyarokat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 23:03:04

@tanato:

A nőgyógyász elmegy letenni a jogosítványt. A KRESZ-en és az EÜ-n már túl van, a műszaki következik. A vizsgáztató azt mondja neki:
- Kap 100 pontot, ha szétszedi és összerakja a motort.
A nőgyógyász szétszedi és összerakja a motort.
- Gratulálok, ez 150 pontot ér.
- Miért kaptam ennyi pontot, hiszen csak 100 lehetett volna a maximum.
- Az rendben van, hogy szétszedte és összerakta a motort, de mindezt a kipufogón keresztül.

Sütemény1975 2014.10.14. 23:04:23

@Zoole[uk]: igen, rank mas dijszabasok vonatkoznak.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 23:05:26

@Muscari: Örülök, hogy tetszett. Valóban jól bemutatták azokat a helyeket, amit egy turistának feltétlenül látni kell. Bár Dienes Tibi azt mondja, hogy még egy film kijönne a felvett anyagból. Gyertek bátran, minden igaz, amit láttál, és még van egy csomó látnivaló. Na meg, a hangulat. Az utánozhatatlan.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 23:07:03

@kardio1:

Egy autószerelő épp egy motor hengerfejét szerelte le, amikor meglátta, hogy egy híres szívsebész lép be a szervizbe. Amíg a szívsebész a szervizvezetőre várt, a szerelő átkiabált a termen:
- Hé, doki, kérdezhetek valamit?
A sebész kicsit csodálkozva odasétált a szerelőhöz. A szerelő kiegyenesedett, letörölte a kezét, és ezt kérdezte:
- Szóval doki, nézze meg ezt a motort. Én is kinyitom a szivet, kiveszem a billentyűket, megjavítom, beteszem az új alkatrészeket, és amikor kész, úgy működik, mintha új lenne. Hogy lehet az, hogy ezért alig kapok egy kis lóvét, míg maga nagy pénzeket akaszt az alapjában véve ugyanilyen munkáért?
A sebész elmosolyodott és odasúgta a szerelőnek:
- Próbálja meg mindezt járó motorral!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 23:10:56

@Zoole[uk]:
Addig örüljél mert utána életedben egyszer végigszőrös lesz a faszod.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kardio1 2014.10.14. 23:14:57

@i got my: Ezt nehezen vernéd àt Magyarorszàgon! De még itt is prüszkölés lenne belôle, azt gondolom!

Bonjour 2014.10.14. 23:15:16

@charlieharper: @kardio1: én úgy tudtam eddig, hogy a grande école rendszerben nincs orvosi képzés. Ezek szerint mégis?

Jó kis francia poszt. lemaradtam a mai dumáról, de kár, bár időm úgyse nagyon volt.

Kardio, a korábbi kommentedhez így utólag annyit, hogy amúgy északabbra azért nézhetnek délinek, mert az r-t nem olyan elegánsan mondják mint Párizsban, hanem keményebben, valahogy úgy, ahogy én :). Tudomány szerint, ha ezt az r-t nem tanultad meg az óvodában (vagy déli vagy :)) akkor már nem is fogod később. Tényleg.

Jó kis poszt volt amúgy!

kardio1 2014.10.14. 23:16:22

@VPBA: Azt màr azért nem! :))) Vagyok annyira kritikus, mint egy bencés :)

kardio1 2014.10.14. 23:20:16

@diggerdriver:
Tudod, mi a különbség Isten és a kardiologus között?
Isten sohasem àllitotta, hogy kardiologus! :))

kardio1 2014.10.14. 23:25:33

@Bonjour: Bonsoir!
Az orvosképzés csak publique-ben van. A grades éxoles màs tanulmànyokat tesznek lehetôvé.
En az r-t hol igy mondom, hol ùgy. De egyik esetben sem ùgy, mint a magyart. Nagyon késôn éreztem erre rà. Nyilvàn nem tökéletes, de azért közelit. A romànokat jol meg lehet ismerni az akcentusukrol, fôleg mert az r tipikusan görgetett (roulé) nàluk.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 23:25:46

@kardio1: Hát, ha már így szóba hoztad, a mai poszthoz (ami nagyon jól sikerült) érdemben sajnos nem tudunk hozzászólni, csupán annyit, hogy ő is tanult franciául fent említett intézményben, és történetesen Kodály gyóntatója volt a franciatanára. Kár, hogy már nem sokra emlékszik belőle (nem a tanáron múlott) :))

kardio1 2014.10.14. 23:27:24

@VPBA: Az albàn utàn nem lesz nehéz ùjra nekiveselkedni. Ha az ment, ez is sikerülni fog! :)

Bonjour 2014.10.14. 23:28:50

@kardio1: ja igen, az énarque szó pedig egyenlő azzal. Hogy "trop technique", Hollande-ot tartják pl. annak. Nincs kellemes mellékzöngéje, na.

Bonjour 2014.10.14. 23:37:26

@kardio1: ahh, csak délen, meg svájcban van esélyed elérni azt az r-t, hogy meg tudd téveszteni őket. Szerintem. Pedig fiatalon, gyerekként tanultam meg, eredeti francia kiejtést hallottam. Persze, lehet, hogy antitalentum vagyok, de én meghallom egyből, ha valaki nem anyatejjel szívta magába. Azért ez nem okoz álmatlan éjszakákat :).
Pl most is megyek aludni.
Örülök, hogy még szót váltottunk, meg megdícsérhettem a posztodat.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 23:39:10

@kardio1: Igen, azt mondja, nem túl nehéz nyelv (amit én nem nagyon hiszek el). Egyébként itt mi valahogyan felkerültünk a francia nagykövetség levelezőlistájára, és azóta mindig kapunk meghívót a Club D'Affaires France-Albanie, meg az Alliance Francaise Tirana rendezvényeire. Nagyon erős kulturális kapcsolat van a két ország között. Mondjuk már Enver is Franciaországban járt egyetemre Montpellier-ben aztán Párizsban, de mindkettőből kibukott :( Az előző miniszterelnök is folyékonyan beszél franciául, a lánya meg a Sorbonne-on tanult.

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@charlieharper: nálatok is 90-100 órás a heti munkaidő, vagy ez csak legenda?

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@Zka:
"drágán megfizetnek a sok szociális rendszeren élősködő menekült formájában."

nekem úgy tűnik, egyre inkább az lesz a divat, mint kanadában meg ausztráliában (ld. még a svájci népszavazási eredményeket): csak a minőségi húst engedik be, aki szakmailag "értékes" bevándorló.

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@QUERCUS:
Az USA-ban 40 ezer dollár körül van egy éves tandíj. UK-ban 13-15 ezer font. Spanyolországban 20 ezer euro.

azért ne felejtsd el, hogy pl. ausztriában, dániában meg valószínűleg az európai országok többségében ingyenes vagy majdnem az a felsőoktatás.

"költségeket? Az itt kommentelő orvosoknál,mérnököknél, IT szakembereknél hány százaléka a munkatársaknak az adott országbeli?"

nálunk legalább 70-80% helyi erő.

"egyszerűen elszipkázzák a képzett szakembereket a szegény országoktól? Mennyi pénz buknak ezzel a szegény országok? "

nyilván sokat. de ki kötelezi őket az ingyenes képzésre? az integrációnak nyilván vannak olyan elemei, amiken nyer, meg olyanok is, amiken veszít az ország. nem jelentéktelenek az európai jövedelemtranszferek. ld. még pl.:
Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból erdészeti potenciál helyreállítására nyújtandó támogatások

Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az erdő-környezetvédelmi intézkedésekhez nyújtandó támogatások

Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból a Natura 2000 erdőterületeken történő gazdálkodáshoz nyújtandó kompenzációs támogatás

stb.

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@tanato: én nem szeretem az orvosokat, de elismerem, hogy jó eséllyel ez az a szakma, amelyik a leginkább alulfizetett ma magyaro.-n (nemzetközi összehasonlításban). azt hiszem, nem tévedek, ha azt mondom, nyugat-eu.-ban kb. tízszeres fizetést kaphatnak, míg egyéb szakmák esetén csak 3-5-szörös a jellemző bérszintkülönbség.

hogy miért épp az orvos meg a tanár, arra könnyű a válasz: ők jellemzően nem a versenyszférában eveznek, ki vannak szolgáltatva az államnak, korlátozottak a sztrájkolási lehetőségeik, viszonylag rossz az érdekérvényesítő képességük (ez utóbbi okát nem tudom, ehetnének erősebbek, szervezettebbek, ez valószínűleg a szakma saját sara).

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@qkuc:
két osztrákot ismerek jobban, a manpowert tudom ajánlani, a qualysoftot nem. bécsben talán elég lehet az angol egyes helyeken, egyébként többnyire jó német nyelvtudás elvárt. ha megy a német és érdekel ausztria, írj magánüzenetet.
amúgy ha felmész az állásportálokra, szerintem nehezebb céges hirdetést találni, mint fejvadászost. :)

kardio1 2014.10.14. 23:42:10

@Bonjour: Hollande-nak az én szememben (és most màr a többség szemében) nincs kellemes mellékzöngéje ;)
Magyaràn, az egyik legnagyobb problémàja Fro.-nak, hogy ô nyerlt 2012-ben.
Egyébként azt hiszem, több jobboldali politikus is ott végzett.

Bonjour 2014.10.14. 23:43:14

@kardio1: ja igen, én sem úgy mondom, mint a magyart. Csak a hangképzés rendszere kialakul szájban/fejben hamar (hú de áltudományosan fogalmaztam, de sajnos nem értek hozzá) és az nem teszi lehetővé. Meg voltam győződve, hogy nincs akcentusom, amíg rá nem ébresztett valaki, hogy dehogynem. Jó, enyhe, de mégis. Rengeteg külföldön felnőtt magyart ismerek, mindnek akcentusa van, ha magyarul beszél, kivétel nélkül. Néha persze csak azt hiszed, vidéki, de aztán gyanús.
Na ez visszafele is igaz.

Na jó éjszakát tényleg.

Bonjour 2014.10.14. 23:50:48

@kardio1: na jó, még egy kommentet engedek magamnak. Sz'al igen, röviden egyetértek, (hosszabban meg túl hosszú volna). Amúgy a Science Po a másik politikusképző, kicsit másabb a szellemiség. Ezt néhány politikus nem támasztja alá :).

i got my (törölt) 2014.10.15. 00:12:26

egy rövid mese (igaz történet) arról, mi köze lehet a kardiológusoknak a statisztikus fizikához. (ez a tudományág nem csak a részvényárfolyamok elemzésében lehet hasznos. ;) )

Reilly’s first act was to turn to the work of a cardiologist named Lee Goldman. In the 1970s, Goldman got
involved with a group of mathematicians who were very interested in developing statistical rules for telling
apart things like subatomic particles. Goldman wasn’t much interested in physics, but it struck him that some of
the same mathematical principles the group was using might be helpful in deciding whether someone was
suffering a heart attack. So he fed hundreds of cases into a computer, looking at what kinds of things actually
predicted a heart attack, and came up with an algorithm—an equation—that he believed would take much of the
guesswork out of treating chest pain. Doctors, he concluded, ought to combine the evidence of the ECG with
three of what he called urgent risk factors: (1) Is the pain felt by the patient unstable angina? (2) Is there fluid in
the patient’s lungs? and (3) Is the patient’s systolic blood pressure below 100?
For each combination of risk factors, Goldman drew up a decision tree that recommended a treatment
option.

***
aztán klinikai próbának vetették alá az algoritmust:
***
For the first few months, the staff
would use their own judgment in evaluating chest pain, the way they always had. Then they would use
Goldman’s algorithm, and the diagnosis and outcome of every patient treated under the two systems would becompared. For two years, data were collected, and in the end, the result wasn’t even close. Goldman’s rule
won hands down in two directions: it was a whopping 70 percent better than the old method at recognizing the
patients who weren’t actually having a heart attack. At the same time, it was safer. The whole point of chest
pain prediction is to make sure that patients who end up having major complications are assigned right away to
the coronary and intermediate units. Left to their own devices, the doctors guessed right on the most serious
patients somewhere between 75 and 89 percent of the time. The algorithm guessed right more than 95 percent
of the time.

****
és a sztori csattanója és tanulsága:
****
It is no surprise that it has been so hard for Goldman to get his ideas accepted. It doesn’t seem to make sense
that we can do better by ignoring what seems like perfectly valid information. “This is what opens the decision
rule to criticism,” Reilly says. “This is precisely what docs don’t trust. They say, ‘This process must be more
complicated than just looking at an ECG and asking these few questions. Why doesn’t this include whether the
patient has diabetes? How old he is? Whether he’s had a heart attack before?’ These are obvious questions.They look at it and say, ‘This is nonsense, this is not how you make decisions.’” Arthur Evans says that
there is a kind of automatic tendency among physicians to believe that a life-or-death decision has to be a
difficult decision. “Doctors think it’s mundane to follow guidelines,” he says. “It’s much more gratifying to
come up with a decision on your own. Anyone can follow an algorithm. There is a tendency to say, ‘Well,
certainly I can do better. It can’t be this simple and efficient; otherwise, why are they paying me so much
money?’” The algorithm doesn’t feel right.

***
a kevesebb információ gyakran szisztematikusan jobb döntésekhez vezet.

i got my (törölt) 2014.10.15. 00:21:37

@kardio1: szóval lehet, hogy isten nem mondta, hogy ő kardiológus, de a jelek szerint a statisztikus fizikus még nála is jobban ért a diagnózis felállításához és a szívroham által fenyegetett ügyfél felismeréséhez ... ;)
(igen, eddig minden szívrohamomat stat. fizikus kezelte. :) )

2014.10.15. 03:20:23

@i got my: nem, nem normalis, csak, ha nagyon nagy gaz van. 90-100 oras hetek utan, amugy is zokni az illeto ebben a szakmaban. Jo donteseket nem fog hozi.

tanato 2014.10.15. 06:55:01

@diggerdriver: Ez jó ez a nőgyógyászos4

tanato 2014.10.15. 07:01:52

@i got my: Igen nincs erős Orvosi Kamara ez így van,nagyon széthúzunk,100-an ezerfelé.

kardio1 2014.10.15. 11:09:05

@Bonjour: Persze, akcentusom mindig lesz. De azért remélem, nem tùl erôs.

@tanato: Megkaptam, majd irok mailt.

@i got my: Nagyot vàltozott a vilàg a hetvenes évekôta. Ma mindent a nezmzetközi ajànlàsok (guidelines angolul vagy recommandations franciàul) alapjàn kell végezni, nincs igazàn helye az orvoslàs mûvészetének. Ezek az ajànlàsok pedig többnyire nagy esetszàmù klinikai vizsgàlatok alapjàn születnek, melyek tervezésében a matematikusoknak nagy szerep jut.

i got my (törölt) 2014.10.15. 20:39:14

@charlieharper: mondjuk a 100 órás munkahét kapcsán előttem egy excelt meg powerpointot kalapáló analyst vagy associate jelent meg. az általa hozott döntések minőségére hamar fény derül. :)
átlagos időben mennyi a munkaidő?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása