oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. október 14. 06:45,  Milyen az egészségügy „á la française”? 226 komment

2014. október 14. 06:45 Határátkelő

Milyen az egészségügy „á la française”?

Nemrégiben egy Magyarországon élő orvos ismerősöm kapott egy levelet, melyben az iránt érdeklődtek nála, hogy nem lenne-e kedve külföldön dolgozni tovább, mindent intéznek neki, és a magyar viszonyokhoz képest természetesen kiemelkedő fizetés várja. Ez jutott eszembe, amikor elolvastam Médecin Kardio1 mai írását, amely a francia egészségügy rejtelmeibe avat be minket, és arra is választ ad, miként tud ott egy magyar orvos munkát vállalni. (A képeket szokás szerint most is köszönöm!)

1 régi parkkal.jpgA kórház régi (de még ma is működő) épülete

„Az angliai egészségügyet a beteg szemszögéből bemutató poszt kapcsán jött az ötlet, hogy bemutassam, milyen a francia változat. Miután orvos vagyok, a nézőpontom is más természetesen.

Nem pályakezdőként kerültem ide, Magyarországon az állami és a magánegészségügyet is megtapasztaltam és csaknem hat évvel ideérkezésemet követően rendelkezem némi rálátással az itteni egészségügyre is. 

Hozzátenném, hogy a mai magyarországi orvosképzés részleteit nem ismerem, így pontos összehasonlítást ezen a téren csak a saját korábbi képzésemmel tehetek.

Hogyan lesz valakiből orvos Franciaországban?

Az érettségi után az orvosnak készülő fiatal egyszerűen beiratkozik a kiválasztott egyetem orvostudományi karára. Az állami oktatás tandíjmentes. Felvételi nincs. Jól hangzik, ugye?

Mégsem olyan egyszerű az élet, mert az első év után, ami közös az orvosnak, fogorvosnak, gyógyszerésznek, szülésznőnek készülők számára, egy nagyon nehéz versenyvizsga következik, ennek eredménye dönti el, ki mit tanulhat a továbbiakban: orvostanhallgatóként az eredetileg beiratkozottak kb. 15-20%-a folytathatja tanulmányait (konkrét példa : mostani interne-ünk {a szó magyarázatát ld. alább} szerint, amikor ő beiratkozott Bordeaux-ban, 2400-an kezdték az első, közös évet, ebből 600-an folytathatták tanulmányaikat egyáltalán, 360-an orvostanhallgatóként).

Sikertelenség esetén egyszeri évismétlésre van lehetőség. Ezen vizsga elkerülésére sokan választják a külföldi orvosi tanulmányokat, nem kevesen tanulnak Belgiumban (térítésmentesen), vagy a kolozsvári egyetem francia nyelvű orvosi karán fizetős képzésben.

A harmadik év után externe státuszba kerülnek, határozott idejű munkaszerződéssel az egyetemi oktatókórháznál, évi 5 hét szabadsággal. Ügyelniük is kell, a fizetésük azonban jelképes, havonta 100-250 €. Ez az időszak félállásnak felel meg, a másik felében elméleti oktatás folyik.

A hatodik év végeztével egy újabb vízválasztó következik: az ECN (Epreuves Classantes Nationales). Ez egy országosan, minden hatodéves számára egy időben tartott versenyvizsga, melynek eredménye alapján sorba rendezik a frissen egyetemet végzetteket, akik a rangsornak megfelelően választanak specialitást.

Így minél hátrébb van valaki a rangsorban (még egyszer hangsúlyozom, hogy egyetlenegy vizsga alapján!), annál kisebb választási lehetősége van. Későbbiekben ez a választás érdemben már nem módosítható. Országosan és régiónként is adott számú hely van az egyes specialitásokból, így a kevesebb helyet biztosítókból igencsak az ECN rangsor elején kell végezni.

2 régi parkkal.jpg

A versenyvizsga letételét követően és a specialitás „kiválasztása” után interne-ek lesznek, ez a fázis a specialitástól függően 3-5 év. Ez idő alatt már kötelező és szabadon választott hathónapos gyakorlatokat tesznek a választott régió kórházaiban, fizetést kapnak (kb. 1800€, ügyeletektől függően), éves szabadságuk van, de még nem orvosok. Az internat végeztével elkészítik és megvédik a diplomamunkájukat és ezt követően válnak orvossá.

A kvótarendszer eléggé szigorú volt hosszabb ideig, ezért nagyon sok orvos hiányzik a rendszerből, akiket bevándorlókkal igyekeznek pótolni, ennek a korábbi rövidlátó politikának köszönhetem én is, hogy itt dolgozhatok. Miután a francia nyelvtudás nélkülözhetetlen, magyar orvos kevés van, leginkább arab és fekete-afrikai, illetve a volt szocialista országokat tekintve román orvosok a jellemzőek a bevándorlók között.

Hol helyezkednek el a frissen végzett orvosok?

Alapvetően két választási lehetőségük van: vagy az állami, vagy a magánegészségügyet választják. Itt ennek a kettőnek a „vendégköre” nem különül el annyira élesen egymástól, mint azt Magyarországon láttam ideérkezésem előtt.

Ott a fizetős szolgáltatásokat direktben rendező, többnyire tehetős betegekkel volt dolgom, akik persze szerettek különféle, szakmailag nem indokolható igényeket támasztani, mondván: „Aki fizeti a zenészt, az rendeli a muzsikát”. Így a csili-vili környezet (pláne az állami egészségügy intézményekkel összehasonlítva!) nem feltétlenül járt együtt a színvonalas szakmai ellátással.

Arról nem is beszélve, hogy a használt eszközök, készülékek színvonala gyakran elmaradt az államiban láthatótól, mondván, minek erre költeni, fontosabb a bőrfotel és a festmények a falon.

Itt másképpen van: az állami kórházakhoz és a magánklinikákhoz nagyjából ugyanazok fordulnak, inkább a konkrét lehetőségek a meghatározók, nem a pénzügyi háttér. Attól függetlenül, hogy az állam által elismert magánintézményben vagy állami kórházban történik az adott ellátás, a társadalombiztosítás (Sécurité Sociale) ugyanannyit térít.

Ez a térítés kevés kivétellel - ez a bizonyos alacsony jövedelműek részére járó CMU (Couverture Maladie Universelle) - nem teljeskörű (a régebben Németországhoz tartozó Elzászban és Moselle-ben 80%-a, másutt 70%-a a Sécu által meghatározott normának, így gyakorlatilag mindenki rendelkezik egy kiegészítő biztosítással (ez a mutuelle), mely nagyjából fedezi a fennmaradó részt (kivéve a drágább fogászati ellátásoknál, felnőttek szemüvegénél, főleg, ha az pl. progresszív), beleértve a receptre felírt gyógyszereket is.

Az orvosokhoz visszatérve, az állami ellátásban dolgozók státusza nagyon stabil (nevük: praticien hospitalier), határozatlan idejű szerződésük van, sok a szabadság (csak tudja kivenni…), és nem csak magyarországi mércével mérve, de az itteni átlagfizetéshez képest is jól meg vannak fizetve.

3 régi.jpg

Messze nem annyira viszont, mint a magánegészségügyben dolgozók, akik két státusz között választhatnak: vagy secteur 1-ben dolgoznak, ilyenkor áraikat a társadalombiztosítási árakhoz igazítják, így a betegek nem tartoznak többel, mint amit az államiban kellett volna fizetniük (az alap- és a kiegészítő biztosítás mindkettőt téríti, de leginkább utólag), míg secteur 2 esetén lehetőségük van ennél akár jóval magasabb árat is megszabni.

Persze az adó a magánorvosok esetében jóval magasabb, de a kocka igazán a nyugdíj idejére fordul meg, mert az állami egészségügyben dolgozók nyugdíja jóval magasabb lesz.

Ez utóbbiak helyzete még annyiban különleges, hogy teljes állású kórházi orvosként is van az embernek lehetősége a kórházi munkaidejének maximum 25%-ában magánrendelést folytatni a kórház által biztosított helyiségben és felszereléssel. Vagy van arra is lehetősége, hogy erről lemondjon, és ekkor átalányszerű pótlékot kap havonta!

A frissen végzett orvostanhallgatók röghöz kötése ismeretlen fogalom, bár újabban sokat beszélnek arról, hogy ezen változtatni kellene, mert óriási területi aránytalanságok alakultak ki az országban. A nagyvárosokban sokszor egymás sarkát tapossák az orvosok, más vidékeket meg „désert médical”-nak (orvosi sivatag) hívnak, annyira kevés a szakember. Ez utóbbinak az a következménye, hogy bizonyos rendelésekre csak igen hosszú várakozási idő után lehet eljutni.

Ennek egy extrém példája volt egy az újságokban is megírt eset, hogy egy 93 éves idős néni szemészeti rendelésre (privát természetesen) 3 évvel későbbre kapott időpontot!

Az orvostársadalom elöregszik. A mi városunkban és közvetlen környékén dolgozó háziorvosok egyharmada 5 éven belül nyugdíjba megy. Ez itt és más vidékeken is egyre súlyosabb probléma, ezért is van helye a bevándorló orvosoknak. Ugyan fokozatosan növelik az orvosképzési keretszámokat, és egyre inkább próbálják irányítani a végzett orvosok elhelyezkedését, ezek hatása csak később mutatkozik majd meg.

Más-e kórházi orvosnak lenni Franciaországban, mint Magyarországon?

Erre mindenki rávághatja kapásból, hogy persze, hiszen sokkal többet keres, vagy hogy nincs hálapénz. Ez persze igaz, de nemcsak ebben más.

Magyarországon az átlag kórházi osztályon van egy osztályvezető főorvos és vannak a különféle rangú beosztott orvosok, így az osztályvezető egyfajta kiemelt státuszban van. A beosztottak naponta intézik a hozzájuk tartozó betegek ügyeit, de a végső szót sok esetben a főorvos mondja ki a heti 1-2 úgynevezett nagyvizit során.

új parkolóval 2.jpgA modernebb szárny

Itt ugyan vannak kinevezett osztály-, vagy részlegvezetők, nincs ilyen erős hierarchia. Gyakorlatilag minden orvos önállóan kezeli a betegeit, noha többé-kevésbé gyakran vannak közös megbeszélések, ezek leginkább informálisak. A hierarchia hiánya az egyetemi kórházakra, vagy a nagyobb vidéki kórházakra nem érvényes.

A nővérek helyzete is más, mint Magyarországon. Itt mindegyikük főiskolának megfelelő végzettségű. A nem szorosan vett nővéri munkát a segédápolók végzik. Így a nővérekre lehet bízni jónéhány olyan feladatot, ami Magyarországon az orvosra hárul.

A betegkör sem olyan, mint Magyarországon, kb. 10-15 évvel idősebbek átlagosan, sok 90 év feletti betegem van és a 100 évnél idősebbek sem ritkák.

Hogyan keressünk orvosi állást Franciaországban?

Állást találni voltaképpen nem nehéz. Én magam egy párizsi székhelyű „fejvadász” céggel vettem fel a kapcsolatot az interneten, de van magyarországi székhelyű, hasonló profilú cég is, illetve több weboldal foglalkozik már orvosi állásközvetítéssel.

Otthonról állást találni főleg a kevésbé felkapott régiókban könnyű természetesen, de ha már egyszer itt van az ember, könnyebb jobb állásra váltani, főleg a szakmai ismeretségek kialakulása után.

Állami kórházban először határozott idejű, fél- vagy egyéves szerződést adnak, ezt hívják praticien contractuel státusznak, mely hosszabbítható, maximálisan összesen kétéves időtartamra.

új parkolóval.jpg

Ezt követően kell letenni (lehet előbb is, de nem érdemes, lásd alább) egy versenyvizsgát (concours de praticien hospitalier) Párizsban, melynek két típusa van: az 1-es típus esetén csak egy bizottság előtti meghallgatás van, melynek során az addigi pályafutást kell bemutatni, illetve a jövőbeni tervekről kell beszélni, a 2-es típusúban ehhez járul még egy tételhúzást követő, maximum egy órás szakmai vizsga is.

Mindkét esetben egy vaskos dossziét kell összeállítani az addigi tanulmányokról és szakmai pályafutásról. Az 1-es típusú vizsga legalább két év igazolt franciaországi közkórházi orvosi munkaviszony megléte esetén választható. Sikeres vizsga esetén végleges kinevezést kap a jelentkező.

A fizetési besorolás (ahhoz hasonló, mint otthon a közalkalmazott bértábla, csak más számokkal :)) megállapításánál a magyarországi munkaviszonyt is beszámítják! A kinevezést követően három évig az adott intézményben kell dolgozni, ezt követően lehet igény szerint másik városba, intézménybe áthelyezést kérni, ilyenkor újabb három év múlva lehet csak újra munkahelyet változtatni.

A jó francia nyelvtudás elengedhetetlen, és még emellett is újra kell tanulni nemcsak a gyógyszerek többségének nevét, hanem számos egyéb kifejezést is. A szaknyelv sem angol-latin keverék, mint Magyarországon, hanem ez is francia, természetesen rengeteg rövidítéssel.

Megéri-e magyar orvosként Franciaországban állást keresni?

Mindent összevetve, a saját tapasztalataim alapján megéri. Társadalmilag megbecsült és megfelelően megfizetett az orvos Franciaországban, a szakmai színvonal pedig, legalábbis a szűkebb szakterületemen, a kardiológiában igen jó. Hat évvel ezelőtti döntésemet nem bántam meg…”

átadásra kész új kórház.jpgAz átadásra kész új kórház

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kórház egészségügy Franciaország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr196786059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardio1 2014.10.14. 18:35:51

@Mme Seldon: En àlt. 9-re jövök dolgozni és este 7 körül megyek haza. Elvileg déltôl kettôig van ebédszünet, de àltalàban nem megyek haza, ha meg itt vagyok, biztos, hogy megtalàlnak a munkàval...
Ha készenlétes (astreintE) vagyok, szombat-vasàrnap délôtt dolgozom (vizit, ùj betegek stb.), Néha elôfordul, hogy ezen kivül is bejövök szombat délelôtt, de akkor hétközben teszek egy fél napot szabaddà. A hétvégi munkànàl érdemes 3 oràt benn lenni, mert lényegesen megugrik a dijazàs.
Mivel mi csak hàrman vagyunk, igy kb. 10 nap készenlét van havonta, ha épp egyenlôen oszlik el.

Quercus a favágó 2014.10.14. 18:37:01

@kardio1:

Szerintem ennek gyakorlatilag csak annyi az oka, hogy az orvosok egy jelentős része nem beszél megfelelő szinten idegen nyelvet(pl. francia). Ez egyébként minden szakmára igaz. Azon szakemberek,akinek mind a szaktudása,mind a nyelvtudása megfelel a megcélzott ország elvárásainak, már túlnyomó többségében határátkeltek.

kardio1 2014.10.14. 18:37:54

@Mme Seldon: Olvastam egy cikket néhàny honapja, miszerint az orvosira jelentkezôk 70%-a tervezi azt, hogy külföldön dolgozik majd a végzés utàn!

kardio1 2014.10.14. 18:43:24

@QUERCUS: Azért vannak otthon még olyanok, akik nyelv- és szaktudàsa megfelelô lenne, de màs okok miatt maradnak.

Quercus a favágó 2014.10.14. 18:44:34

@kardio1: @Mme Seldon:

1000 ember végzett. De hányan indultak? Hányan morzsolódtak le az évek során? Hányan lettek pályaelhagyók?

kardio1 2014.10.14. 18:48:49

@QUERCUS: Nàlunk nem volt nagy lemorzsolodàs. Voltak félévismétlôk, de ôket a "fentrôl" visszamaradok potoltàk. Màs iskolàba nagyon kevesen mentek el. Viszont volt egy évfolyamtàrsam (nem tudom, most mit dolgozik) aki egyszerre végezte Szegeden az orvosit és Pesten a Kandot...(ez utobbit levelezôn).

Mme Seldon 2014.10.14. 18:50:24

Forbachban a 8 gyerekgyógyászból három szíriai, két német, egy bolgár, és két francia. :)

Mme Seldon 2014.10.14. 18:53:01

@QUERCUS:
a SOTE-n volt egy mondás, hogy ha a másodévet elvégezted, már kirakhatod a d-t a neved elé,mert a dr fele megvan :)
Elég kicsi a lemorzsolódás, viszont a pályaelhagyók arányát nem tudom.

kardio1 2014.10.14. 19:04:29

@Mme Seldon: Amikor én idejöttem, 3 félàllàsù francia kollégàm volt. Most van egy félàllàsù francia, egy félàllàsù jordàniai (30 éve Fro.-ban él, de erôsebb akcentusa van mint nekem), és egy teljes àllàsù romàn kollégàm...

kardio1 2014.10.14. 19:18:52

Ami még érdekes lehet, hogy nem divat a többi korhàzi dolgozo részérôl doktor urazni, vagy doktornôzni az orvosokat: Monsieur vagy Madame plusz a vezetéknév a szokàs.

Muscari 2014.10.14. 19:21:35

@kardio1: erről a múltkor volt egy film a tévében. Hihetetlen, hogy gyakorlatilag sátortábort állítottak fel, ott élnek a kikötő mellett. Aztán megpróbálnak felugrani a kamionokra, amik Angliába tartanak, egyszerűen életveszélyes amit művelnek.

A kamionosok meg nagyon félnek, mert ha elkapják őket, ezer font büntetést kell fizetniük minden ember után, aki a kamionban volt, hiába nem tudtak róla. Simán felvették kamerával, ahogy futnak a kamionok után az emberek, látszik, hogy bármire képes.

Azt nem értem csak, hogy a francia hatóságok miért nem csinálnak valamit. A másik, hogy miért nem jó ezeknek az embereknek Franciaország, miért akarnak minden áron ide jönni.

Quercus a favágó 2014.10.14. 19:29:10

2011-es adatok szerint Magyarországon fizetős képzésben 12 millió forintba kerül egy diploma a SOTE általános orvosi szakán. Ez az összeg szerintem azóta csak nőtt. Ha a fizetősön ennyibe kerül, akkor az államilag finanszírozotton sem kevesebb.Tehát legalább ennyibe kerül az államnak is.
Vegyünk 100 embert, aki elkezdi a képzést. Mennyi morzsolódik le? 10? Oké. Végez 90. Mennyi lesz a pályaelhagyó? 10? Oké. Marad 80. Mennyi lesz ebből a 80-ból,aki megfelelő színvonalú munkát tud végezni? Aki pl. nem vét olyan műhibát, ami miatt jelentős kártérítést kell fizetni, aki megfelelően diagnosztizál, műt, stb. vagyis hatékonyan dolgozik, tehát piacképes. 50? Oké.
Mennyibe kerül tehát egy piacképes orvos "előállítása"? Az összes eddig fölmerülő költség, az indulástól, osztva ötvennel.

Az USA-ban 40 ezer dollár körül van egy éves tandíj. UK-ban 13-15 ezer font. Spanyolországban 20 ezer euro.
A fenti séma alapján mennyibe kerül ezekben az országokban egy piacképes orvos "előállítása"
És ugyan ezt a számítást bármilyen szakmában el lehet végezni.

Nem sokkal egyszerűbb a készből válogatni? Nem sokkal egyszerűbb, ha a szegény országok fölvállalják ezeket a költségeket? Az itt kommentelő orvosoknál,mérnököknél, IT szakembereknél hány százaléka a munkatársaknak az adott országbeli?

Mennyi pénzt spórolnak meg a gazdag országok azzal, hogy egyszerűen elszipkázzák a képzett szakembereket a szegény országoktól? Mennyi pénz buknak ezzel a szegény országok?

Hari Seldon 2 2014.10.14. 19:35:41

@Muscari:
Hogy miért akarnak Angliába menni? - Ki tudja? Talán nem bírják a francia konyhát.

Muscari 2014.10.14. 19:45:21

@Hari Seldon 2: :-)))

Pedig mind ide akar jönni, valamiért ez nekik az álomország.

Szerintem meg Franciaországban sokkal jobb a klíma is, nem csak a konyha. Pláne a Riviérán....

Sütemény1975 2014.10.14. 19:45:56

Zolinak integetek! Most megyek el HH mellett.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 19:48:55

@QUERCUS:
Csak egy kérdésem lenne.
Vannak Magyarországon olyan szakmák ahol ugyanennyibe vagy még többe kerül a képzés.
Viszont elenyésző a külföldre távozók aránya.
Például a vadászpilóták, a repülésirányítók, markolókezelők, ja az nem bocs.
Azokat miért fizetik meg olyan jól hogy ne akarjon külföldre menni?
Ne tévedjünk, itt nem arról van szó hogy annyit kapjon egy orvos mint egy francia kollégája. Annyit kapjon hogy ne akarjon külföldre menni.
Annyit kapjon hogy ugyanazt az életszínvonalat tudja élni.
A kettő között jelentős különbség van.

kardio1 2014.10.14. 19:52:10

@Muscari: Szerintem menjenek csak Angliàba :))
Komolyra forditva a szot, romboltak màr le tàborokat, de mindig ùjratermelôdik.

kardio1 2014.10.14. 19:54:10

@QUERCUS: Itt a francia orvosok, legalàbbis a fiatalabbak, a nagyobb vàrosokban koncentràlodnak. Minél nagyobb egy korhàz, arànyaiban annàl több a francia orvos.

kardio1 2014.10.14. 19:55:01

@Muscari: Viszont biztos csak angolul tanultak az emberkereskedôk szervezésében :))

kardio1 2014.10.14. 19:56:47

@diggerdriver: Errôl van szo valoban. Es sem az otthoni rezidensek, sem az orvosok nem kernek olyan bért, amit nyugaton megkaphatnànak, csak otthon lehessen normàlisan élni belôle.

M. Péter 2014.10.14. 20:00:46

@charlieharper: Az állami egyetemekre csak érettségi kell, ezért tömegnyomor van, és a diákok 40-50%-a kibukik. Az elit a grande école-okra jár, ott viszont nagyon kemény felvételi vizsga van.

Quercus a favágó 2014.10.14. 20:02:18

@kardio1:

"Es sem az otthoni rezidensek, sem az orvosok nem kernek olyan bért, amit nyugaton megkaphatnànak, csak otthon lehessen normàlisan élni belôle."

Igen. Ugyan ezt kéri még több millió ember, aki más területen dolgozik.
És akkor megint ott tartunk, hogy miért alacsonyak a bérek Magyarországon.

Hari Seldon 2 2014.10.14. 20:04:10

@Muscari:
A fene... Pedig az lett volna a második tippem.
Hát akkor nem marad más, mint az angol divat, és a csinosan öltözködő angol lányok... :-)
Több tippem nincs mára. Jó éjszakát!

Muscari 2014.10.14. 20:05:11

@Sütemény1975: te nem parazol Calais-ban idefele jovet az illegalis bevandorloktol?

Mr Long 2014.10.14. 20:14:56

@QUERCUS: Mernokoknel sok. Itt mindenki maganak fizeti, vagy diakhitelbol (bar azt is maganak fizeti, hisz vissza kell csengetni) igy az allamnak nem kerul penzbe (max a diakhitel).

Mr Long 2014.10.14. 20:16:54

@Muscari: Ott kell tudni franciaul gondolom. Itt nem kell tudni angolul...

tanato 2014.10.14. 20:27:22

@kardio1: Köszi,megkaptam,nemsokára válaszolok is.

SzZoole 2014.10.14. 20:34:24

@Sütemény1975: miert nem kanyarodtal be,a kornyeken egy csomo helyen tudsz parkolni:)
Miert nem hasznalod a dunkirki compot?Dunkirk kisebb,gyorsabb es olcsobb is,mint Calais,es nincsenek ott azok a retkek se,akik at akarnak szokni.
Egyszer probald ki.

2014.10.14. 20:39:42

@Muscari: 'miért akarnak minden áron ide jönni'

Azert mert mazochistak. Hallottak hogy a nacionalista angolok mind utaljak az idegeneket, es elso kezbol akarjak tapasztalni a gyuloletet! (Zolee utan szabadon: vicc volt...)

33621 2014.10.14. 20:40:00

Igaz hogy ma Francia ország a téma, de ez a Hollandiai híd is érdekes lehet!

toochee.postr.hu/repulo-hid/

Ui: Evainnak szeretettel.

2014.10.14. 20:51:15

@QUERCUS: ja, de USA es UKben a sajat zsebbol leszel orvos, nem az allam finanszirozza

@M. Péter: grande ecole fizetos?

2014.10.14. 20:52:11

@Muscari: ki kellene tenni Calaisban a tablat Albania fele. Eldorado

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 20:57:18

@QUERCUS:
Csakhogy a többmillió másik emberen nem múlik olyan "jelentéktelen" semmiség mint egy ország egészségügye.
A többmillió másik embernek kimegy külföldre 10%-a míg az orvosok 30-50%-a.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 21:06:04

@charlieharper:
Figyelj Charli.
Múltkor mondtad hogy változtak a self employed jogszabályok.
Mondtam hogy akik nem az építőiparban dolgoztak azok nem fizettek adóelőleget.
Az adóhivatal meg nehezen tudta behajtani.
Szóval most beszéltem egy ismerősömmel aki a divatszakmában van(varrónő) és ügynökök közvetítik ki különböző dizájnstúdiókba varrni.
A régi gyakorlat szerint a cég átutalta a kiközvetített vállalkozó bérét az ügynökségnek és az a payment company-ján keresztül kifizette az egészet neki.
Most az ügynökségnek alkalmazni kell a vállalkozót és annyiban változott hogy a járulékokat utána AZONNAL be kell fizetni merthogy alkalmazott.
Ennyi a változás.
Az építőiparra nem vonatkozik mert mi eleve több adóelőleget fizetünk mint a tényleges összeg.
Szóval ez van.

kardio1 2014.10.14. 21:08:08

@QUERCUS: A közalkalmazotti orvosi bérek igen alacsony szintre voltak-vannak lenyomva. Màsok az egyes szakmàkban elérhetô fizetések egymàshoz viszonyitott arànyai Magyarorszàgon, mint nyugatabbra. Es ez baj.

kardio1 2014.10.14. 21:10:01

@Zoole[uk]: A Dunkerque-i kompot màr kiprobàltàk és bejàrattàk az angolok, amikor 1940-ben elmenekültek a kontinensrôl a németek elôl :)

Quercus a favágó 2014.10.14. 21:11:59

@charlieharper:

És ezt akkor is megtehetné az amerikai, vagy az angol állam, mármint, hogy nem finanszíroz orvosképzést, ha nem tudná elszipkázni a szegény országokból a szakembereket?

SzZoole 2014.10.14. 21:15:14

@kardio1: :)))

Viccet felre teve a dunkirki(dunkerque-I)tenyleg sokkal kultulraltabb,mint a calais-i.

Muscari 2014.10.14. 21:15:53

@Hari Seldon 2: Hat akkor jo ejt neked is :-)

kardio1 2014.10.14. 21:18:36

@charlieharper: A grande école-ok nem mind fizetôsek, de mind nagyon szelektiv. Gyakorlatilag a francia politikai élet és¨a felsô közigazgatàsban dolgozok java része is egy iskolàban, az ENA-ban (Ecole Nationale d'Administration; az itt végzetteket hivjàk énarque-oknak) végzett. Ez nem fizetôs. Kb. 7-8%-ot vesznek fel. A kereskedelmi iskolàk (écoles de commerce) mindegyike fizetôs, az iskola teljes tartama alatti tandij 30-50000 euro között mozog. A kezdô bér a végzés utàn nagyjàbol a tandijjal arànyos.

Muscari 2014.10.14. 21:31:55

@Mirjam2: nem rossz, nem rossz...
En is azert vagyok itt, mert elvezem, hogy mennyire utalnak ;-)

Quercus a favágó 2014.10.14. 21:32:40

@kardio1:

Én már egy párszor belementem itt gazdasági, politikai kérdések taglalásába, de akkor is kár volt. Még egyszer nem fogok.
Nekem azt a kérdést kell megválaszolnom, hogyan éljem túl a holnapot, nem azt,miért tart ott az ország, ahol.

Örök éccaka van, szép álmokat mindenkinek.

2014.10.14. 21:34:41

@QUERCUS: hat ki vagyok en, M.Peti, hogy fejbol tudjam a szamokat?
Azt ne felejtsd el, hogy ezekbd az orszagokba mar az egyetemekre nagyon sokan jonnrk "kulfoldrol", ezeknel nincs kiszipolyozas.
Soksn akik vegeznek, britek/amerikaiak maguk is kulfoldre mennek. Akkor most Hong Kong kiszipolyozza a UKt?

Rengeteg del-afrikai orvos menekult a rasszista Mandela rezsim elol az USAba es Kanadaba. Megint szo nem volt kiszipolyozasrol. Es sok ilyen van.

a klasszikus kelet-europaiak, akikre td gondolsz, azoknsk nagyon nehsz az USAban orvoskent dolgozni. Vizsgak es a folyamat hosszu, keves a k-europaban vegzett, bar nem vegeztem felmerest.

Egyebkent szerintem forditva ulsz a lovon. Az emberek, akik jelentkeznek a "Nyugatra" el akarnak menni az elozo orszagukbol; legyen az Mo vagy Lebanon.

Taxomükke (UK) 2014.10.14. 21:47:36

@Sütemény1975: "Zolinak integetek! Most megyek el HH mellett."
Apropó, én csütörtök kora reggel fogok integetni neki. :))

Taxomükke (UK) 2014.10.14. 21:48:57

@M. Péter: Szóval te nem csak az angliai dolgokban vagy otthon, a francia rendszert is ismered?

2014.10.14. 21:53:51

@QUERCUS: Az orvos egyike azon keves embernek akik barhol a vilagon tudnak dolgozni (termeszetesen nyelvtudastol fuggoen, de a nagy reszuk raadasul tud valamennyire angolul). Igy ha konfliktus van valahol, mint pl. most Sziriaban, es a lakossag nagy resze megprobal elmenekulni Nyugatra, akkor az orvosnak a tobbieknel nagyobb eselye van arra hogy befogadjak, munkat talaljon mashol. Tehat nem arrol van szo sok esetben hogy a gonosz Nyugat el akarja szipkazni a szegeny fejlodo orszagoktol az orvosokat, hanem rengetegen probalnak menedeket kerni nyugati orszagokban, es utobbiak termeszetesen elonyben reszesitik azokat akik hasznosak a tarsadalomnak, mint pl. orvosok.

kardio1 2014.10.14. 21:53:57

@QUERCUS: Pedig sok mindenben egyetértünk...

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.10.14. 22:00:53

@QUERCUS: "Mennyi pénzt spórolnak meg a gazdag országok azzal, hogy egyszerűen elszipkázzák a képzett szakembereket a szegény országoktól? "

Sokat. Ellenben ezért drágán megfizetnek a sok szociális rendszeren élősködő menekült formájában. Tudom, nem illik a világképedbe, hogy a nyugat nem gonosz.

Sütemény1975 2014.10.14. 22:04:28

@Muscari: 2000 font/ fo a dijszabas.
En brusszel utan mar pisilni sem allok meg. Akkor van gond, ha dugo van a kikotonel, es beall a sor. Volt mar, hogy baseball utovel kellett elkergetni oket.
Regebben kaptak vmi egyszeri komoly osszeget ha at tudtak jutni. Most allitolag mar nem kapnak. Dolgozni egyik se akar, csak csungeni a szocialis halon.

kardio1 2014.10.14. 22:04:54

@VPBA: Màr az is baj, ha hiszünk nektek? :))

Muscari 2014.10.14. 22:06:06

@kardio1: @tanato: ha meg itt vagytok, nagyon erdekes posztot talaltam a Praxison. Nem igazan szeretem es ritkan olvasom, de most ehhez annyi kollegatok hozzaszolt es elegge erdekes a tema, a Hanta virus.

praxis.blog.hu/2014/10/14/halalba_segitettek_a_lanyomat?full_commentlist=1#comments

Sajnalom szegeny szuloket, de en is megertem, hogy egy ilyen kulonleges betegseget nehez felismerni. Nagyon jok a hozzaszolasok.

Sütemény1975 2014.10.14. 22:10:36

@Zoole[uk]: sajnos le kellett jonnom Erithbe meg rakodni :(
Sajnos a dfds a legdragabb komp. Meg nem is en dontom el, hogy melyikkel megyek. Szivem szerint csak Harwichbol hajoznek Rotterdamba :)

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 22:11:50

@kardio1: Jaj, dehogy. De akkor higgyetek el mindent! :)))

SzZoole 2014.10.14. 22:15:08

@Taxomükke: vissza fele jovet be is koszonhetsz:)))
Legutobb nagyon jo minosegu kave babot sikerult szereznem,akar kavezhatunk is egyet:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 22:17:50

@Mirjam2:
Nana én is tudok bárhol a világon dolgozni.
Az árok mindenhol árok...
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.10.14. 22:19:34

@Sütemény1975: nekem nem dragabb,olcsobb,ha azt a tarsasagot hasznalom,lehet,hogy a kamionokra dragabb.
Nezd meg ezt az oldalt.

www.directferries.co.uk/

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 22:19:57

@Zoole[uk]:
Mi van keresztülment a macskátokon?
Azt mondják az a legjobb kávé.
:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.10.14. 22:24:07

@diggerdriver: nem,nem a macskan:)))
Mikor voltunk Isle of Weight-on,meglatogattunk egy alpaca farmot es ott vettem egy par zacsko perui kave babot,igy valoszinu azert olyan jo az aromaja mert az alpacan ment at:)))

i got my (törölt) 2014.10.14. 22:33:05

@kardio1: részben pont ezért kéne fizetőssé (teljesen önfinanszírozóvá) tenni az egész felsőoktatást, persze elérhető hitelekkel, ahogy amerikában. akkor nincs gond, hogy csak invesztál az ország, aztán a "hálátlan" pógárok meg lelépnek.

tanato 2014.10.14. 22:34:16

@Muscari: Nem rossz a Praxis.blog,gyakran odatévedek én is.Elég hosszú a cikk majd nekiveselkedem azért még éjszaka és átnyálazom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 22:37:08

@Zoole[uk]:
Na. Akkor jó. Az mégiscsak állat, nem úgy mint a macska.
:))))))))))))))))))))))))))))))

tanato 2014.10.14. 22:43:44

@QUERCUS: @kardio1: Pontosan,az arányokkal van baj.Még a Rákosi időkben levitték az értelmiségiek bérét mert ugye "osztályidegenek "voltak.Sok más pályán,pl. jogászok,közgazdászok,műszakiak bérei az évtizedek alatt szépen visszakapaszkodtak egy felsőbb szintre,de az orvosokéi/meg a tanárokéi/nem igen mozdultak el még egy jól dolgozó fizikai munkásét sem érik el/pályakezdők és frissen szakvizsgázottakról van szó/.30 éve amikor kezdtem egy gyermekosztályon,jókat derültek rajtam a 18 éves kisnővérek mert magasabb pénzeket vittek haza egy pályakezdő orvosnál.És ez jelenleg is hasonló.Ha sikerülne az országon belüli bérarányokat kissé javítani máris kevesebb fiatal menne el.De a képzésben levők létszámát mindenképpen emelni kell itt is meg nyugaton is meg a harmadik világban is,bármennyire fáj ez a kormányoknak,nem lehet nem meglépni.

SzZoole 2014.10.14. 22:47:52

@diggerdriver: nem ertem mi bajod van szerencsetlen macskaval,eddig meg egyszer sem szart bele a cipodbe:)))

Muscari 2014.10.14. 22:53:21

@VPBA: ma megneztem az Ozone-os videot, hat nagyon jo. Most mar biztos, hogy megyunk majd. Vegul is mi Boszniat is megjartuk mar, ott se tortent semmi bajunk, az meg kulon jo, hogy igy szeretik a magyarokat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 23:03:04

@tanato:

A nőgyógyász elmegy letenni a jogosítványt. A KRESZ-en és az EÜ-n már túl van, a műszaki következik. A vizsgáztató azt mondja neki:
- Kap 100 pontot, ha szétszedi és összerakja a motort.
A nőgyógyász szétszedi és összerakja a motort.
- Gratulálok, ez 150 pontot ér.
- Miért kaptam ennyi pontot, hiszen csak 100 lehetett volna a maximum.
- Az rendben van, hogy szétszedte és összerakta a motort, de mindezt a kipufogón keresztül.

Sütemény1975 2014.10.14. 23:04:23

@Zoole[uk]: igen, rank mas dijszabasok vonatkoznak.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 23:05:26

@Muscari: Örülök, hogy tetszett. Valóban jól bemutatták azokat a helyeket, amit egy turistának feltétlenül látni kell. Bár Dienes Tibi azt mondja, hogy még egy film kijönne a felvett anyagból. Gyertek bátran, minden igaz, amit láttál, és még van egy csomó látnivaló. Na meg, a hangulat. Az utánozhatatlan.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 23:07:03

@kardio1:

Egy autószerelő épp egy motor hengerfejét szerelte le, amikor meglátta, hogy egy híres szívsebész lép be a szervizbe. Amíg a szívsebész a szervizvezetőre várt, a szerelő átkiabált a termen:
- Hé, doki, kérdezhetek valamit?
A sebész kicsit csodálkozva odasétált a szerelőhöz. A szerelő kiegyenesedett, letörölte a kezét, és ezt kérdezte:
- Szóval doki, nézze meg ezt a motort. Én is kinyitom a szivet, kiveszem a billentyűket, megjavítom, beteszem az új alkatrészeket, és amikor kész, úgy működik, mintha új lenne. Hogy lehet az, hogy ezért alig kapok egy kis lóvét, míg maga nagy pénzeket akaszt az alapjában véve ugyanilyen munkáért?
A sebész elmosolyodott és odasúgta a szerelőnek:
- Próbálja meg mindezt járó motorral!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.14. 23:10:56

@Zoole[uk]:
Addig örüljél mert utána életedben egyszer végigszőrös lesz a faszod.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

kardio1 2014.10.14. 23:14:57

@i got my: Ezt nehezen vernéd àt Magyarorszàgon! De még itt is prüszkölés lenne belôle, azt gondolom!

Bonjour 2014.10.14. 23:15:16

@charlieharper: @kardio1: én úgy tudtam eddig, hogy a grande école rendszerben nincs orvosi képzés. Ezek szerint mégis?

Jó kis francia poszt. lemaradtam a mai dumáról, de kár, bár időm úgyse nagyon volt.

Kardio, a korábbi kommentedhez így utólag annyit, hogy amúgy északabbra azért nézhetnek délinek, mert az r-t nem olyan elegánsan mondják mint Párizsban, hanem keményebben, valahogy úgy, ahogy én :). Tudomány szerint, ha ezt az r-t nem tanultad meg az óvodában (vagy déli vagy :)) akkor már nem is fogod később. Tényleg.

Jó kis poszt volt amúgy!

kardio1 2014.10.14. 23:16:22

@VPBA: Azt màr azért nem! :))) Vagyok annyira kritikus, mint egy bencés :)

kardio1 2014.10.14. 23:20:16

@diggerdriver:
Tudod, mi a különbség Isten és a kardiologus között?
Isten sohasem àllitotta, hogy kardiologus! :))

kardio1 2014.10.14. 23:25:33

@Bonjour: Bonsoir!
Az orvosképzés csak publique-ben van. A grades éxoles màs tanulmànyokat tesznek lehetôvé.
En az r-t hol igy mondom, hol ùgy. De egyik esetben sem ùgy, mint a magyart. Nagyon késôn éreztem erre rà. Nyilvàn nem tökéletes, de azért közelit. A romànokat jol meg lehet ismerni az akcentusukrol, fôleg mert az r tipikusan görgetett (roulé) nàluk.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 23:25:46

@kardio1: Hát, ha már így szóba hoztad, a mai poszthoz (ami nagyon jól sikerült) érdemben sajnos nem tudunk hozzászólni, csupán annyit, hogy ő is tanult franciául fent említett intézményben, és történetesen Kodály gyóntatója volt a franciatanára. Kár, hogy már nem sokra emlékszik belőle (nem a tanáron múlott) :))

kardio1 2014.10.14. 23:27:24

@VPBA: Az albàn utàn nem lesz nehéz ùjra nekiveselkedni. Ha az ment, ez is sikerülni fog! :)

Bonjour 2014.10.14. 23:28:50

@kardio1: ja igen, az énarque szó pedig egyenlő azzal. Hogy "trop technique", Hollande-ot tartják pl. annak. Nincs kellemes mellékzöngéje, na.

Bonjour 2014.10.14. 23:37:26

@kardio1: ahh, csak délen, meg svájcban van esélyed elérni azt az r-t, hogy meg tudd téveszteni őket. Szerintem. Pedig fiatalon, gyerekként tanultam meg, eredeti francia kiejtést hallottam. Persze, lehet, hogy antitalentum vagyok, de én meghallom egyből, ha valaki nem anyatejjel szívta magába. Azért ez nem okoz álmatlan éjszakákat :).
Pl most is megyek aludni.
Örülök, hogy még szót váltottunk, meg megdícsérhettem a posztodat.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.14. 23:39:10

@kardio1: Igen, azt mondja, nem túl nehéz nyelv (amit én nem nagyon hiszek el). Egyébként itt mi valahogyan felkerültünk a francia nagykövetség levelezőlistájára, és azóta mindig kapunk meghívót a Club D'Affaires France-Albanie, meg az Alliance Francaise Tirana rendezvényeire. Nagyon erős kulturális kapcsolat van a két ország között. Mondjuk már Enver is Franciaországban járt egyetemre Montpellier-ben aztán Párizsban, de mindkettőből kibukott :( Az előző miniszterelnök is folyékonyan beszél franciául, a lánya meg a Sorbonne-on tanult.

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@charlieharper: nálatok is 90-100 órás a heti munkaidő, vagy ez csak legenda?

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@Zka:
"drágán megfizetnek a sok szociális rendszeren élősködő menekült formájában."

nekem úgy tűnik, egyre inkább az lesz a divat, mint kanadában meg ausztráliában (ld. még a svájci népszavazási eredményeket): csak a minőségi húst engedik be, aki szakmailag "értékes" bevándorló.

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@QUERCUS:
Az USA-ban 40 ezer dollár körül van egy éves tandíj. UK-ban 13-15 ezer font. Spanyolországban 20 ezer euro.

azért ne felejtsd el, hogy pl. ausztriában, dániában meg valószínűleg az európai országok többségében ingyenes vagy majdnem az a felsőoktatás.

"költségeket? Az itt kommentelő orvosoknál,mérnököknél, IT szakembereknél hány százaléka a munkatársaknak az adott országbeli?"

nálunk legalább 70-80% helyi erő.

"egyszerűen elszipkázzák a képzett szakembereket a szegény országoktól? Mennyi pénz buknak ezzel a szegény országok? "

nyilván sokat. de ki kötelezi őket az ingyenes képzésre? az integrációnak nyilván vannak olyan elemei, amiken nyer, meg olyanok is, amiken veszít az ország. nem jelentéktelenek az európai jövedelemtranszferek. ld. még pl.:
Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból erdészeti potenciál helyreállítására nyújtandó támogatások

Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az erdő-környezetvédelmi intézkedésekhez nyújtandó támogatások

Az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból a Natura 2000 erdőterületeken történő gazdálkodáshoz nyújtandó kompenzációs támogatás

stb.

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@tanato: én nem szeretem az orvosokat, de elismerem, hogy jó eséllyel ez az a szakma, amelyik a leginkább alulfizetett ma magyaro.-n (nemzetközi összehasonlításban). azt hiszem, nem tévedek, ha azt mondom, nyugat-eu.-ban kb. tízszeres fizetést kaphatnak, míg egyéb szakmák esetén csak 3-5-szörös a jellemző bérszintkülönbség.

hogy miért épp az orvos meg a tanár, arra könnyű a válasz: ők jellemzően nem a versenyszférában eveznek, ki vannak szolgáltatva az államnak, korlátozottak a sztrájkolási lehetőségeik, viszonylag rossz az érdekérvényesítő képességük (ez utóbbi okát nem tudom, ehetnének erősebbek, szervezettebbek, ez valószínűleg a szakma saját sara).

i got my (törölt) 2014.10.14. 23:41:49

@qkuc:
két osztrákot ismerek jobban, a manpowert tudom ajánlani, a qualysoftot nem. bécsben talán elég lehet az angol egyes helyeken, egyébként többnyire jó német nyelvtudás elvárt. ha megy a német és érdekel ausztria, írj magánüzenetet.
amúgy ha felmész az állásportálokra, szerintem nehezebb céges hirdetést találni, mint fejvadászost. :)

kardio1 2014.10.14. 23:42:10

@Bonjour: Hollande-nak az én szememben (és most màr a többség szemében) nincs kellemes mellékzöngéje ;)
Magyaràn, az egyik legnagyobb problémàja Fro.-nak, hogy ô nyerlt 2012-ben.
Egyébként azt hiszem, több jobboldali politikus is ott végzett.

Bonjour 2014.10.14. 23:43:14

@kardio1: ja igen, én sem úgy mondom, mint a magyart. Csak a hangképzés rendszere kialakul szájban/fejben hamar (hú de áltudományosan fogalmaztam, de sajnos nem értek hozzá) és az nem teszi lehetővé. Meg voltam győződve, hogy nincs akcentusom, amíg rá nem ébresztett valaki, hogy dehogynem. Jó, enyhe, de mégis. Rengeteg külföldön felnőtt magyart ismerek, mindnek akcentusa van, ha magyarul beszél, kivétel nélkül. Néha persze csak azt hiszed, vidéki, de aztán gyanús.
Na ez visszafele is igaz.

Na jó éjszakát tényleg.

Bonjour 2014.10.14. 23:50:48

@kardio1: na jó, még egy kommentet engedek magamnak. Sz'al igen, röviden egyetértek, (hosszabban meg túl hosszú volna). Amúgy a Science Po a másik politikusképző, kicsit másabb a szellemiség. Ezt néhány politikus nem támasztja alá :).

i got my (törölt) 2014.10.15. 00:12:26

egy rövid mese (igaz történet) arról, mi köze lehet a kardiológusoknak a statisztikus fizikához. (ez a tudományág nem csak a részvényárfolyamok elemzésében lehet hasznos. ;) )

Reilly’s first act was to turn to the work of a cardiologist named Lee Goldman. In the 1970s, Goldman got
involved with a group of mathematicians who were very interested in developing statistical rules for telling
apart things like subatomic particles. Goldman wasn’t much interested in physics, but it struck him that some of
the same mathematical principles the group was using might be helpful in deciding whether someone was
suffering a heart attack. So he fed hundreds of cases into a computer, looking at what kinds of things actually
predicted a heart attack, and came up with an algorithm—an equation—that he believed would take much of the
guesswork out of treating chest pain. Doctors, he concluded, ought to combine the evidence of the ECG with
three of what he called urgent risk factors: (1) Is the pain felt by the patient unstable angina? (2) Is there fluid in
the patient’s lungs? and (3) Is the patient’s systolic blood pressure below 100?
For each combination of risk factors, Goldman drew up a decision tree that recommended a treatment
option.

***
aztán klinikai próbának vetették alá az algoritmust:
***
For the first few months, the staff
would use their own judgment in evaluating chest pain, the way they always had. Then they would use
Goldman’s algorithm, and the diagnosis and outcome of every patient treated under the two systems would becompared. For two years, data were collected, and in the end, the result wasn’t even close. Goldman’s rule
won hands down in two directions: it was a whopping 70 percent better than the old method at recognizing the
patients who weren’t actually having a heart attack. At the same time, it was safer. The whole point of chest
pain prediction is to make sure that patients who end up having major complications are assigned right away to
the coronary and intermediate units. Left to their own devices, the doctors guessed right on the most serious
patients somewhere between 75 and 89 percent of the time. The algorithm guessed right more than 95 percent
of the time.

****
és a sztori csattanója és tanulsága:
****
It is no surprise that it has been so hard for Goldman to get his ideas accepted. It doesn’t seem to make sense
that we can do better by ignoring what seems like perfectly valid information. “This is what opens the decision
rule to criticism,” Reilly says. “This is precisely what docs don’t trust. They say, ‘This process must be more
complicated than just looking at an ECG and asking these few questions. Why doesn’t this include whether the
patient has diabetes? How old he is? Whether he’s had a heart attack before?’ These are obvious questions.They look at it and say, ‘This is nonsense, this is not how you make decisions.’” Arthur Evans says that
there is a kind of automatic tendency among physicians to believe that a life-or-death decision has to be a
difficult decision. “Doctors think it’s mundane to follow guidelines,” he says. “It’s much more gratifying to
come up with a decision on your own. Anyone can follow an algorithm. There is a tendency to say, ‘Well,
certainly I can do better. It can’t be this simple and efficient; otherwise, why are they paying me so much
money?’” The algorithm doesn’t feel right.

***
a kevesebb információ gyakran szisztematikusan jobb döntésekhez vezet.

i got my (törölt) 2014.10.15. 00:21:37

@kardio1: szóval lehet, hogy isten nem mondta, hogy ő kardiológus, de a jelek szerint a statisztikus fizikus még nála is jobban ért a diagnózis felállításához és a szívroham által fenyegetett ügyfél felismeréséhez ... ;)
(igen, eddig minden szívrohamomat stat. fizikus kezelte. :) )

2014.10.15. 03:20:23

@i got my: nem, nem normalis, csak, ha nagyon nagy gaz van. 90-100 oras hetek utan, amugy is zokni az illeto ebben a szakmaban. Jo donteseket nem fog hozi.

tanato 2014.10.15. 06:55:01

@diggerdriver: Ez jó ez a nőgyógyászos4

tanato 2014.10.15. 07:01:52

@i got my: Igen nincs erős Orvosi Kamara ez így van,nagyon széthúzunk,100-an ezerfelé.

kardio1 2014.10.15. 11:09:05

@Bonjour: Persze, akcentusom mindig lesz. De azért remélem, nem tùl erôs.

@tanato: Megkaptam, majd irok mailt.

@i got my: Nagyot vàltozott a vilàg a hetvenes évekôta. Ma mindent a nezmzetközi ajànlàsok (guidelines angolul vagy recommandations franciàul) alapjàn kell végezni, nincs igazàn helye az orvoslàs mûvészetének. Ezek az ajànlàsok pedig többnyire nagy esetszàmù klinikai vizsgàlatok alapjàn születnek, melyek tervezésében a matematikusoknak nagy szerep jut.

i got my (törölt) 2014.10.15. 20:39:14

@charlieharper: mondjuk a 100 órás munkahét kapcsán előttem egy excelt meg powerpointot kalapáló analyst vagy associate jelent meg. az általa hozott döntések minőségére hamar fény derül. :)
átlagos időben mennyi a munkaidő?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása