oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. október 02. 06:48,  A legzöldebb sziget 319 komment

2014. október 02. 06:48 Határátkelő

A legzöldebb sziget

Mi más lenne, mint Írország, amiről sok mindent lehet olvasni és hallani, olyannyira, hogy az ember néha nem is tudja eldönteni, hogy most akkor elképesztő válság van, vagy mégis jól megy. A mai poszt szerzője, O’Soma nem a semmibe és nem minimális pénzzel döntött a költözés mellett, története ennek ellenére, vagy éppen ezért hordoz tanulságokat.

Írország tábla.jpg

„Eltelt már kb. két hónap azóta, hogy egy hosszabb kommentben – ami már-már bejegyzés méretűre sikeredett -, röviden leírtam én és családom külföldre költözésének rövid történetét.

Akkor nagyon sokan bíztattak, hogy írjak hosszabban, mert szívesen olvasnának egy teljes történetet bejegyzés formájában. Ettől eddig két dolog tartott vissza: 1. a rosszindulatú kommentelők, akikkel tele van a blogszféra, 2. amikor írni kezdek vagy túl rövidre vagy túl hosszúra sikerednek a történeteim, nem mindig tudom elkapni a lényeget. Azért most megpróbálom.

Három éve élek Írországban. Családom két éve, nyár végén csatlakozott hozzám. Előtte több mint tíz évig hosszabb-rövidebb megszakításokkal külföldre ingáztam, mint szabadúszó IT-szakember. Sok országot megjártam, hétfőn kirepültem, pénteken haza.

Soha nem foglalkoztatott az a gondolat, hogy tartósabban külföldre költözzek, jól éreztem magam az utazgató szakértő bőrében. Amit kerestem magyarországi cégembe utaltattam, minden pénzt hazalapátoltam. Így utólag végiggondolva én voltam a világ legnagyobb marhája, de még nem túl későn kaptam észbe.

A bürokrácia

Amikor éppen külföldön dolgoztam állandóan azon görcsölt a gyomrom, hogy éppen mivel vág meg a NAV, mi nincsen rendben a könyvelésemmel, a befizetett havi milliókon felül mit próbálnak még behajtani rajtam.

A könyvelőm alapos volt, de az átláthatatlan és betarthatatlan szabályok mindig adnak lehetőséget arra, hogy a hivatali bürokraták hibát találjanak, és még jobban megsarcolják azokat, akik mindent bevallanak. Mert tőlük van mit elvenni.

Amikor éppen Magyarországon dolgoztam, az első pár hónap után mindig kerestem a lehetőséget, hogy mehessek minél messzebb, bárhova, csak el a haveri alapon szerveződő struktúráktól, a menedzserképzőből nyakamra ültetett idióta vezetőktől, a semmittevő nagyszájúaktól, a bürokrácia és a hatalmaskodó közalkalmazottak hadai, a pénzbehajtó rendőrök és a korrupció elől.

Minél több ideig voltam otthon, egyre inkább azt éreztem, hogy nem oda tartozom, nem vagyok képes beilleszkedni, a kevés barátomon és családomon kívül kommunikálni sem akarok senkivel.

Egyből éreztem, hazajöttem

Az utolsó otthoni próbálkozásom alkalmával, amikor már én is kerestem a kiutat, megkeresett egy külföldi ügynökség, hogy az én tapasztalataimnak megfelelő pozíció van Írországban.

Azonnal kaptam az alkalmon, két napon belül lezavartuk az interjúkat és egy hónapon belül már itt ültem ahol most is, csak akkor még szerződésesként. Amikor először szállt le a gépem a helyi reptéren, a szívem tudta, hogy hazajöttem. Ilyen gyönyörű vidéket és tájakat még soha nem láttam azelőtt, pedig a világ rengeteg szegeltében jártam már.

Az első évet még ingázással töltöttem, de ez elszívta az energiáimat. Mivel átszállással tudtam csak utazni, hogy a munkaidőmet is kitöltsem hétfőn és pénteken, ezek a napjaim legalább 16 óra aktivitást követeltek tőlem – 8 óra munka, 8 óra utazás, de a maradék 8 óra az nem szórakozás, hanem elájulás volt.

A könyvelőm állandóan azzal zaklatott, hogy a repjegyek bizonylatai, a lakásbérlésről a számla és úgy általában minden papír, amit külföldről prezentálni tudok költségeim elszámolásához necces, a NAV bele fog kötni.

Vittem a családot is

Egy év után megbeszéltük a dolgot a feleségemmel, felpakoltam a családot és kihoztam őket magamhoz. Kicsit tartottunk tőle, hogy a gyerekek nem tudnak majd beilleszkedni – korábban, a gazdasági krach előtt már volt egy próbálkozásunk Belgiumban, de az nem jött be, Brüsszel nem az a hely, ahol gyerekeket szeretne felnevelni az ember. Minden nap kisírt szemekre érkeztünk az oviba, nem tanult a gyerek szinte egy szót sem franciául.

Az első nyár borzasztó volt, állandóan szakadt az eső, feleségem kicsit berágott, hogy a szép napsütést otthagyta ezért, de gyorsan belátta, hogy jobb és nyugisabb életünk lesz itt.

A gyerekek hihetetlenül gyorsan fejlődtek, három hónap után folyékonyan beszélték a nyelvet. Mára –a második év végére – mindketten felzárkóztak a helyiekhez, sőt, bőven le is hagyták őket. Osztályelsők ír nyelvből, mindenből kitűnő tanulók.

A második nyelv – angol – megtanulása szivacsot varázsolt az agyukból, mindent nagyon gyorsan magukba szívnak. És ami a legfontosabb: szeretnek iskolába járni, nem stresszelnek, nincsenek agyonhajtva (pl. hétvégére feladatokat sem nagyon kapnak).

Mindketten állami támogatott helyet kaptak a helyi zeneakadémia gyermekprogramjában. Szeretném, ha a magyar identitásukat sem veszítenék el, ezért otthon csak magyarul beszélünk, a helyi magyar iskolába is jártak, de időszűke miatt idén már csak otthoni történelem és nyelvtan tanulás lesz.

A legkisebb lányom itt tanult meg írni és olvasni magyarul és angolul, sok otthoni megirigyelhetné. Akcentus és hiba nélkül megy neki mindkét nyelv. Illetve hát az angol az ír akcentussal. :)

Lakásbérlés

Mielőtt a családom kijött, én egy belvárosi két szobás lakást béreltem. A bérleti díjak igen magasak, bár ez relatív. A brüsszeli árak kb. fele, a budapestiek sokszorosa egy lakás vagy ház. Minimum egy évet kell aláírni, ha valaki felmondja a lejárati dátum előtt, elveszti a letéti díjat, ami általában egy havi lakbér.

Mivel két szoba és a kis lakás kevés volt már négyünknek, átköltöztünk egy ikerházba, közel a munkahelyemhez. A bérleti díj nem volt sokkal több, viszont a hely első osztályú volt. Sajnos az ingatlanok itt egész más technikával épülnek, mint otthon, a szigetelésre nem fordítanak – vagy inkább fordítottak – nagy hangsúlyt, ezért a rezsink igencsak megemelkedett.

Időközben, mivel hosszútávon ide tervezünk, elvállaltam, hogy maradok alkalmazottként a cégemnél, amikor megváltak a drága szerződéses emberektől. Örültem, hogy vége a gyomorgörcsnek a könyvelés körül, a cégemet bezártam és eladtam, minden otthoni szálat megpróbáltunk elvarrni.

Sikerült kiemelkedően magas fizetést kialkudnom, így továbbra sem jelentett gondot a ház bérlése és a család fenntartása egy fizetésből. Feleségem még nem kapott munkát és hát nem is nagyon keresett, mert a nyelvet tanulja rohamtempóban.

Az ő szakmájában tökéletes nyelvi ismeretekre van szükség, mint ápolónő nem értheti félre, milyen gyógyszer is kell a betegnek. Ha majd elhelyezkedik – most már folyamatban van a dolog -, akkor jön el számunka a Kánaán megint. Remélem.

Itt nagyon jól megfizetik a kórházi dolgozókat, az otthoni fizetések nyolc-tízszerese sem ritka, de a nyelv ismerete nagyon fontos. Még segédápolóként is az otthoni nővéri fizetés négyszerese érhető el, ezt a pozíciót a nyelv tökéletes tudása nélkül is meg lehet szerezni. (Azért ne rohanjanak az ápolók feladni mindent és kiköltözni, olvassanak tovább és az árakat is vegyék figyelembe!)

Bérlés helyett inkább saját ingatlan

Minden megtakarított pénzünket beleöltük egy ház megvásárlásába és berendezésébe Magyarországon, majd rá két hónapra kiköltözött a család. A bérlés, szállodai élet megfelelt addig, ameddig egyedül voltam, nem is igazán érdekelt hova megyek haza esténként, a hétvégéket viszont Magyarországon töltöttem.

A bérelt házunk szép volt, de a főbérlő nem akart rá költeni, úgy gondolta, hogy az a bérlő dolga. Én viszont úgy, hogy más hitelét fizetve nem szeretném még fel is újítani a házat, kifesteni, bevásárolni bele a házat otthonná varázsoló dolgokat. Egyre inkább azon járt az agyam, hogyan lehetne saját ingatlanunk.

Elkezdtünk keresgélni és sikerült elérhető áron normális, alig 10 éves sorházi házat találnunk, viszonylag nagy kerttel, két fürdővel, nappalival, három szobával. Kis szülői kölcsönnel és a még meglévő megtakarításainkkal összeraktuk a kezdőrészletet, és felvettünk hitelt 15 évre. Devizahitel, de devizában is törlesztjük. :)

A törlesztőrészlet kétharmada annak, amit a bérletre fizettünk. Annyi a különbség, hogy fél órát kell autóznom a munkahelyemre, nem öt percet. Valamit valamiért.

Itt tartunk jelenleg. Évente átlag kétszer utazunk haza látogatóba, a család és barátok is meglátogattak már minket itt, nem a világvége. Jól érezzük magunkat, mi befizetjük, amit be kell, cserébe senki nem zaklat, hagynak jól élni.

Hivatalokba semmiért nem kell járni, minden elintézhető interneten vagy postafordultával, a közigazgatásban ennél jobban működő és költséghatékonyabb rendszerrel még nem találkoztam. Néha már-már annyira eseménytelen, nyugodt és egészséges az életünk, hogy unalmasnak is mondható.

Tíz perc autóútra vagyunk olyan tengerpartoktól és festői tájaktól, amiket mások Facebook-posztokban osztogatnak meg, mint meglátogatni kívánt álomhelyeket. Minden talpalatnyi zöld – és minden zöld – tele van tehenekkel, bocikkal, birkákkal. Persze a trágyázás szagát meg kell szokni, de annyi baj legyen.

Árak – ingatlan

Ennyi volt a történetünk szubjektív leírása, nézzünk tényeket. Biztosan lesznek kioktatók, akik majd megmondják, hogy ez nem így van és még igazuk is lehet, de én csak azt írhatom le, amit tapasztaltam.

Írország Európa egyik legdrágább országa. A feleségem biztosan máshogyan vezetné le, de én csak ezekből tudom: egy korsó sör kocsmában 4-5 euró. Boltban a legolcsóbb Aldi gazdaságos 1 euró. A legolcsóbb cigi 8 euró 20 cent.

Ház bérleti díj város szélén 1000 euró körül (inkább több mint kevesebb, 3 szobás házról van szó), városban 1400. Házárak – beton héjazat, fa belső szerkezet, ikerház fél – 3 szoba szintén, két fürdővel, 120-140 nm: város szélén kb. 200 ezer euró, távolodva a várostól lemegy egészen 80 ezer euróig. Dublinban és környékén ennek duplája. Nagyobb házak ára a csillagos eget veri.

Szoba árakkal nem vagyok teljesen tisztában, de valahol 300-400 euró körül hallottam őket, külön fürdővel. Mi csak Aldiban és Lidl-ben vásárolunk, szinte mindig. A legolcsóbb és minden van, ami máshol is.

Mivel a 4 millió íren kívül él a szigeten még kb. másfél millió lengyel, minden sarkon van lengyel bolt, mi több áruház, ahonnan a magyaros ételekhez szükséges termékek viszonylag olcsón beszerezhetők.

Autó

Az autó fenntartása is költséges. 2008 előtti autók esetén az adó magas: 1.2-es motorral 360 euró évente, de már egy 2.0 dízelre 720 euró. 2.0 motor felett hatalmasat ugrik az összeg. 2008 utáni autókra a károsanyag kibocsátás alapján számolják és jóval alacsonyabb az összeg.

A biztosítás attól függ, hogy milyen bónuszigazolást tud hozni a tulaj és még kiket nevez meg, akik vezethetik az autót. Könnyen lehet éves szinten több mint ezer eurót fizetni. Mi kis autót használunk jelenleg, 420 eurót fizetünk, de nemsokára becseréljük a magyar jogsinkat írre, ez majd csökkenti a biztosítási díjat is.

A külföldről hozott autókra van regisztrációs adó, ami magas ugyan, de saját autó behozatala letelepedés esetén ingyenes. 1980 előtti autókat nem kell vizsgáztatni, az adójuk 50 euró és a biztosítás sem drága, ha valaki esetleg szeretne veteránokkal foglalkozni.

Oktatás, egészségügy

Az oktatás ingyenes, de a gyerekeknek egyenruhát kell venni, tanszereket, könyveket, befizetni a kirándulásokat esetleg tábort. Nyugodtan lehet gyerekenként 3-400 eurót tervezni évente.

Az egészségügy fizetős. Egy vizit a körzeti orvosnál 30-50 euró körül van. A közkórházak ingyenesek, de a várólisták hosszúak. Ha valaki kiemelt kezelést és elbánást szeretne, fizetnie kell vagy külön egészségbiztosítást kötni. A biztosítás családonként úgy 2500 euróról indul, csomagonként megy felfelé az ár és határ a csillagos ég. A paraszolvencia, kenőpénz szinte ismeretlen fogalom.

Állami nyugdíj csak akkor jár, ha valaki legalább tíz évet dolgozott az országban, ennél kevesebb év esetén a befizetések elvesznek!

A szociális ellátás

Az írek nem élnek rosszul, de itt is megvan a lecsúszott réteg, elég vastagon. Azt kell, hogy mondjam, sokak maguknak köszönhetik. Meg sem próbálnak tenni semmit, hogy jobb legyen, panaszkodnak, és azt mondják nincsen munka. Pedig ők anyanyelvi szinten beszélik a nyelvet!

Minek is mennének el dolgozni, ha olyan magasak a szociális juttatások, hogy nincs is rá szükségük? Sokan a frissen csatlakozott országokból csak a szociális juttatások miatt jöttek korábban, erre az írek akkor jöttek rá, amikor kitört a vulkán Izlandon és rengeteg segély és családi pótlék ragadt a postákon.

Nem is laktak itt, csak jöttek Wizzel meg Ryannel a lóvéért havonta. Azóta szigorítottak a szabályokon, félévente ellenőrzik, hogy itt van-e még a delikvens. Olyat is hallottam a rádióban, hogy valaki 10 gyerek után vette fel a családi pótlékot – gyerekenként 130 eurót -, de mint kiderült a gyerekek fele a testvére, unokaöccse, stb. volt és nem is voltak itt.

Már PPS számot – univerzális egyéni azonosító szám, TB, adó, stb. – sem adnak mindenkinek, csak akinek van lakcíme és munkahelye is. E nélkül a szám nélkül nem lehet szociális juttatásokat igénybe venni, így kiszűrik azokat, akik csak azért jöttek volna.

Szerencsére a középréteg nagyon erős és talán a legnagyobb lélekszámú az országban. El sem tudják képzelni milyen jól is élnek, nekik ez a természetes. Itt nem tűnik fel, ha a szomszéd új, drága autót vesz.

Lenézik-e a külföldieket?

Az a réteg, akikkel én találkozom, kedves, barátságos, befogadó. Akik ismernek, tudják, hogy dolgozni jöttünk, nem segélyért, így egyenrangúként kezelnek. Nem érzem magam rosszul, a cégemnél minden második ember külföldi. Kelet-európából én vagyok az egyetlen.

Azért hangsúlyoztam ki, hogy az a réteg, akikkel én találkozom, mert több helyi magyartól megkaptam már, hogy ez a réteg a képzett, értelmiségi réteg. Ők megtapasztalták már, hogy a kétkeziek és a vidékiek igenis kinézik őket innen.

Igazuk lehet, velünk az ingatlanügynök volt lekezelő a ház vásárlásakor, de gyorsan helyre tettem. Még ügyvéddel és bírósággal is fenyegetett, de csak kiröhögtem. De ettől nem gondolnám azt, hogy ilyen az átlag ír.

Én továbbra is pozitív vagyok őket illetően. Cserébe elvárom, hogy ők se a dublini reptéren 10 kiló kábítószerrel letartóztatott magyar alapján ítéljenek meg engem. Szinte minden írnek van valahol külföldön élő rokona, Egyesült Államokban, Ausztráliában, stb.

A szigeten van 4 millió ír, ezen felül a világon még vagy 15 millió. Minden filmben van valamilyen utalás az ír származásra. Mivel ők nagyon is jól tudják, hogy milyen a kivándorlás, alapvetően befogadók.

Én úgy érzem, hogy a rendszert kihasználni szándékozók miatt alakulhatott ki bizonyos rétegekben a bevándorlókkal szembeni gyanakvás, és ezért nem lehet elítélni őket.

Meggazdagodni itt sem lehet

Sok magyart ismerünk, vannak, akik irodában, vannak, akik gyárban, McDonald's-ban, pékségben vagy boltban dolgoznak. Eddig senki nem panaszkodott a megélhetést illetően, ha valaki dolgozik, kap is annyit, hogy tisztességes életet élhessen. Mindegy mivel foglalkozik.

Könnyű tervezni a kiadásokat, nem állnak elő naponta vagy havonta új adókkal és nem akarják a kereset felét valamilyen jogcímen az állami zsebbe áthelyezni. Itt visszautalnék arra, hogy segédápolóként is jó keresetet lehet elérni, de azért azt fontos tudni, hogy annyira nem jót, hogy egy házat vagy lakást lehessen bérelni belőle és a család is megéljen. Ahhoz már két ilyen keresetre van szükség.

Az egyedülállók sokan csak szobát bérelnek, vagy közösön vesznek ki házat és elosztják a költségeket. Akinek jó szakmája van és legalább társalgási szinten beszéli a nyelvet, az fog találni munkát, de ne számítson arra, hogy meggazdagodik.

Állítólag a gazdasági összeomlás előtt annak is ajánlottak munkát, aki turistaként jött, annyira kellett az ember. Ez sokat változott, az ország megsínylette a krachot, de a hiányszakmákban mindig van kereslet a jó és tapasztalt szakikra. Aki bekerült és jól dolgozik, azt meg is becsülik.

A rádióban mindig azt hallgatom, hogy mikor melyik multi vagy helyi cég teremt új munkahelyeket, milyen szakmával és hány új embert keresnek. Úgy alakítják az adórendszert, hogy a cégeknek megérje idetelepülni és az embereknek megérje dolgozni. A tavalyi adóemelések után már pedzegetik, hogy csökkenteni lehet idén, mert sokkal több volt a bevétel, mint számolták és szükséges lett volna. Nem lopta el senki a többletet.

Hát ennyi (nem írom, hogy röviden, mert ez nem volt az), amit hirtelen össze tudtam hozni. Elnézést a csapongásért, próbáltam az összetartozó dolgokat egy helyen tartani, de ez nem mindig sikerült. Remélem, hogy aki végigolvasta, az nem szenvedésnek ítéli meg az erre szánt időt.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr296751317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. Péter 2014.10.02. 19:00:49

@McZozo: Nem egészen, mert a szabad mozgás egy nagyobb szerződés része, és az nem lehet a szerződésnek csak egy részét felmondani. A népszavazás arra kötelezte a kormányt, hogy 3 éven belül hozzon törvényt ebben az ügyben. Majd meglátjuk, hogy mi történik. Közben Svájcot kizárták az Erasmusból és a kutatási támogatásokból, az École Polytechnique Fédérale de Lausanne és az Eidgenössische Technische Hochschule Zürich sok pénzt buktak.

Aye aye 2014.10.02. 19:08:48

@wuaaa [nor]: Köszi!
Na ez a "sok pénzzel jön, akkor beléphet akkor is, ha nincs munkája" téma a másik, mindjárt végigrágom, amit belinkeltél, (már elkezdtem olvasni, qnagyon kedvemre való a fogalmazása... :))) hátha abban is benne van.
Ugyanis az udi-n kétféle bejegyzés van ezzel kapcsolatban: az egyiken nincs megszabva összeg, így feltételeztem, hogy pl 1-1,5 évnyi fedezettel beengednek az országba, de ma találtam egy másik infót, mely szerint a minimum az 1 mio NOK, ez esetben viszont akkor mégiscsak munkát kell találnunk előbb. Tehát valamelyikünk kiköltözik, de a 3 hónap nem biztos, hogy elég lesz, ezért kérdeztem a fentit.

Aye aye 2014.10.02. 19:16:40

@wuaaa [nor]: No, ebben sincs konkrét limit meghatározva. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.02. 19:18:19

@blackhair-lady: Most hétfőn kezdtem el egy intenzív tanfolyamot (5*5 óra hetente). Durva. Igen, olasz után nehéznek érzem. Nagyon bizonytalan vagyok a kiejtésben, ilyen az olasz tanulása során sosem volt. Nem vagyok teljesen kezdő, de nagyon meg kellett erőltetnem magam, hogy igazán meg akarjak tanulni angolul, annyira nem szeretem. Ugyanakkor meg borzasztó hátrányban vagyok az angol-nemtudásom miatt. Részben a munka miatt kell, de ez bonyolult, a pozícióm bizonytalan, még lógok a levegőben. Az első gyakorlatomat jövő szerdán tartom, az első óráimat jövő pénteken :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.02. 19:20:36

@TilosazA (UK): Sajnos már én sem vonhatom kérdőre a nagyszülőket...bár én csak jót örököltem tőlük...(most szomorkodom.)

nbernadett 2014.10.02. 19:23:14

Nem tudom miért gondolja még mindig mindenki azt, hogy ír jogsival olcsóbb a biztosítás. HÜLYESÉG! A biztosítónál mondták. Városi legenda. Régen lehet így volt de ma már tökmindegy.

Muscari 2014.10.02. 19:38:04

@puhacica: nem, az nem jo, hivatalos papir kell, számla, bankszalmakivonat vagy bérleti szerződés.

Azon kivul tényleg, mi van, ha regisztralnak a határon, akkor bukta az egesz. Az a legjobb, ha mar kint vagy es van a kezedben egy bérleti szerződés.

Szerintem ne parazz, amig uniós tagok, nem korlatozhatjak a bevandorlast. Ket eved meg biztosan van.

Muscari 2014.10.02. 19:45:50

@charlieharper: ez nagyon durva, nem is hallottam meg rola. Es belole faragtak peldakepet a munkásosztály számára. Hahaha!

osoma 2014.10.02. 19:46:59

@nbernadett: Akkor majd szólok az AVIVA ügyintézőknek, hogy nálad tájékozódjanak a díjaikról, mert ők nem jól tudják. Jelenleg több, mint 400 eurót fizetünk évente EU jogsival. Megkérdeztem őket, hivatalos választ kaptam, ha becseréljük írre, majdnem fele lesz a tarifa. Egyébként ha mindegy lenne, hogy EU jogsi vagy ír, akkor nem lenne külön választható az online kalkulátorokban sem. :)

puhacica 2014.10.02. 19:47:34

@M. Péter: @Muscari: ok, koszi, akkor nem ugralok. :)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.10.02. 19:48:16

Na kellett nekem ilyet írni, hogy linkedinen releváns ajánlatokat kapok. Erre ma jön egy csaj nálam munkát keresni. LOL

qkuc 2014.10.02. 19:55:45

@TilosazA (UK): Szép jövőkép, de vállalom a kihívást, :D.

2014.10.02. 19:56:07

@Zka: És adtál neki munkát? :D

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.10.02. 19:58:53

@Philosoraptor: hát szó se róla, jó csaj, de Jereván kicsit messze van :D

TilosazA (UK) 2014.10.02. 20:01:05

@qkuc: Nekem a graffitik tetszenek a legjobban. :)

qkuc 2014.10.02. 20:02:44

@TilosazA (UK): A kanadai póló sem rossz, :D.

nbernadett 2014.10.02. 20:06:45

@osoma:
Nem vitatkozom, felesleges. Nekünk az FBD-nél azt mondták teljesen mindegy a jogosítvány, mivel az EU-ban vagyunk.

osoma 2014.10.02. 20:10:53

@nbernadett: Lehet, hogy biztosítótól függ. Ha a biztosító nem mondta volna, hogy csökken a díj, én sem költenék rá 110 eurót feleslegesen, hogy lecseréljem a jogsikat.

TilosazA (UK) 2014.10.02. 20:15:59

@qkuc: Mikor mész Kanadába? Melyik részére?

Hari Seldon 2 2014.10.02. 20:16:17

@kardio1:
Nálatok kettő gyerek van?
Viszont úgy látszik, akkor nagyjából hasonló nálatok is a bérlakás árszínvonal.

nbernadett 2014.10.02. 20:26:04

@osoma:
A Te pénzed, Te tudod. Nekünk elismerték a magyar B10+ bónuszt és valami huszonpár eurót fizetek havonta a kocsira, magyar jogsival :-)

Mrs. Clayton 2014.10.02. 20:30:08

@Muscari: majusban nem kellett lakcimigazolas, hanem azt kellett igazolni, hogy van munkaja, tehat vagy egy szerzodest vagy egy munkaajanlatot kellett bemutatni

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.02. 20:37:03

@Jess G:
Májusban nem kellet semmi munkaszerződést bemutatni.

qkuc 2014.10.02. 20:59:00

@TilosazA (UK): Ó, még nem tudom, :). Egyelőre megvárom az új bevándorlási rendszer élesedését, de a kanadai urak tanácsa alapján Vancouver (vagy Toronto), ha találok állást, :). Még itthon szeretnék két vizsgán túlesni, ami feldobná az önéletrajzom, :).

2014.10.02. 21:02:16

@Hari Seldon 2: nalatok nagyon olcso a haz es a telek. Mi is erosen gondolkodjnk egy francia videki hazon. Evekig Spanyolo volt a befuto, de az idetlen tovenyeik miatt letettunk rola. Nalatok meg bagoert van videki vityilo.
@M. Péter: valahogy szegeny Svajc majd potolja a penzt.

Hari Seldon 2 2014.10.02. 21:06:34

@charlieharper:
Melyik részén? Mert ugye, elég változatos az ország.

Sütemény1975 2014.10.02. 21:19:12

@diggerdriver: milyen valto? :)
kerlek ez full automata! :)

eddie1977 2014.10.02. 21:22:13

Tisztelt Határátkelő!

Kérem, hogy ezt a hozzászólásomat tegye ki a blogjára.

Az összes hozzászólónak címezve.

A blogom nyilvános, így bárki számára olvasható a „vergődésem”. Mindenkinek lehet véleménye arról, hogy miben és mekkorát hibáztam. Szapulni és anyázni is lehet engem, mert bírom.

Egy valamire azonban mindenkit megkérnék, kiváltképp a flash.gordon nevű felhasználót, akit a saját blogomról már kitiltottam.

Gingert hagyják békén! Ő nem ártott senkinek, hozzászólást is csak egy-két alkalommal írt itt, a Határátkelő blogon, mellesleg azokban sem volt semmi kivetnivaló.

Nem hinném, hogy elegáns dolog a háta mögött megjegyzéseket tenni rá, kiváltképp a gyermekvállalás témában, ami egyébként is mindenkinek a legbelsőbb magánügye.

Remélem, hogy az olvasók megértik, miért fordulok hozzájuk ezzel a kéréssel, és a jövőben képesek lesznek tiszteletben tartani a másik ember méltóságát.

Határátkelővel korábban már megállapodtam abban, hogy békén hagyjuk egymást, és én ehhez a mai napig tartom magam.

Még egyszer megkérek mindenkit, hogy a gúnyos, lenéző, Gingert is érintő sértegető megjegyzéseiket tartsák meg maguknak!

Megértésüket előre is köszönöm!

Mindenkinek boldog életet kívánok!

Eddie

Határátkelő 2014.10.02. 21:25:37

@eddie1977: Igaza van Eddie-nek, ez tényleg nem elegáns, úgyhogy megkérnék mindenkit, hogy ne ezen a blogon beszéljetek ki olyanokat, akik nincsenek itt, ráadásul közös megállapodás alapján.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.10.02. 21:27:57

@Aye aye: @wuaaa [nor]: Bocs, hogy belevau, de lehet, hogy segit.
Sväjcban ugy van, hogy egy naptäri évben lehet maximum 3honapot mindenféle engedély nélkül tartozkodni. A hivatalban a néni megsugta, hogy mivel nincs ellenörzés, pecsételés a hatäron, ezért csak akkor jelentsük be a tartozkodäst, amikor mär munka is van. Mivel attol az idöponttol kezdve kötelezöen kell a helyi eü-t tämogatni. Addig meg okés az Europai Egészségbiztositäsi Kärtya is. Ez ugye akkor jätszhato, ha van hol lakni. Ha viszont elkérik a hatäron az utlevelet, és beszkennelik, akkor azt a rendszer belépésnek regiszträlja. (Német hatär közelében élek, volt hogy a sväjci hatäron kértek utlevelet, és a redszerben ugye benne van, hogy van érvényes tartozkodäsi engedélyem.)

Sütemény1975 2014.10.02. 21:28:16

@Babette.: hollywood-i filmeket csont nelkul megertek. az angoloknal mar szokott problema lenni. egyszer probaltam felirat nelkul ir filmet megnezni. nem sikerult :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.02. 21:37:02

@Sütemény1975: ez egy x aktak resz volt. egy bbc- meg ki tudom venni a szavakat, aztan ott jon a feladat, h megertesem, de ebben csak zart szaju bugyborgast hallottam:D

SzZoole 2014.10.02. 21:38:26

@diggerdriver: en emlekszem.
Van kalap nincs kalap,van kalap nincs kalap:))))
De hivtuk fityma csattogtatasnak is:)))))))))))))))))))))

Muscari 2014.10.02. 21:39:09

@zöldeketbeszélek: ugy örülök neked, holnap írok emailt ha nem leszek nagyon kipurcanva.

Sütemény1975 2014.10.02. 21:39:30

@Hari Seldon 2: a hideg kiraz a kommentjeidtol. mobilon nem tudlak sajnos szurni.

Hari Seldon 2 2014.10.02. 21:43:35

@Sütemény1975:
Mi a bajod Zidane-al?
Tök jó fej...

Muscari 2014.10.02. 21:44:08

@Mme Seldon: szia. Semmi komoly, csak a lanyom 18 éves es 150cm.En is kicsi vagyok, de nem ennyire. A gyerekorvos azt mondta minden oké, és hogy ez csak genetikai.
Az lenne a kérdésem, hogy szoktak növekedési hormont adni annak, akinek kevés termelődik, vagy nem avatkoznak be? Meg se vizsgálták egyébként, és már csak elméleti szinten érdekel a dolog.

Sütemény1975 2014.10.02. 21:46:18

@diggerdriver: friss kamionos vagyok a magam rovidke 3 evevel, ugyhogy nem. csak automatat vezettem.

2014.10.02. 21:46:33

@Mme Seldon: keresztezte egymast az emailunk. En is irtam neked az emailedre, amin itt vagy regisztralva

@Hari Seldon 2: Bretagne

@diggerdriver: akartam mar reg kerdezni. Mindig K-europaiakrol irsz epitkezesek kapcsan. De csak roman es albanokrol irsz. Nem talakozol lengyel, szlovak es balti tomeggel az epitoiparban?

Muscari 2014.10.02. 21:48:16

@Jess G: ez nagyon erdekes. Decemberben meg lakcimigazolast kértek, a fiamnak nem volt munkája.

Az is lehet, hogy az ügyintézotol függ? Mert ugy nez ki ahányan vagyunk annyi tapasztalat.

Sütemény1975 2014.10.02. 21:48:32

@Babette.:x atkakat angol felirattal neztem, ugy is van meg dvd-n. ahhoz nem artott, mert amit Scully neha hablatyolt, az nekem se jott at :)

Mme Seldon 2014.10.02. 21:53:29

@charlieharper:
egyelőre nem kaptam meg (vagy csak nem találom, charlieharper-re keressek?) el tudnád küldeni még egyszer?
A középiskolai levelezőtársam Bretagne-ból származik, voltam is náluk gimnazista koromban, most már jó ideje Párizsban él :)

Muscari 2014.10.02. 21:55:07

@Sütemény1975: ezzel a kommenttel konkrétan mi bajod van? Meg úgy egyébként, szerintem Hari tok jó fej. Néhány dologról sarkos kicsit a velemenye, de ennyi bele kell hogy férjen.

En igen rikan szűrők valakit, akit kéne az hal Istennek ritkán jon. Hintat meg csak atgorgetem. Tedd te is ezt, ha valakit nem akarsz olvasni.

Chamroe 2014.10.02. 21:56:11

@Naschkatze (Mostindien / CH): Köszi a linket, nagyon elgondolkodtató képek.

osoma 2014.10.02. 21:59:30

@nbernadett: A bónuszt nekünk is elismerték, kettőnkre négyszáz X euró a full comprehensive biztosítás - mert ugye attól is függ az összeg, hogy third party vagy comprehensive, kik vannak a biztosításon, mint named driverek, a lakcímről nem is beszélve, stb. Rákérdeztem, ezt mondták. Ha ír a jogsi, kevesebb a díj. Nem mondhatok mást, ha egy biztosítós ezt mondta nekem. Mint említettem, simán lehet, hogy biztosító függő a dolog. Egyébként a jogsit megéri becserélni akkor is, ha nem változik a díj. Innen ugye nem fogok rohangálni Magyarországra, ha lejár. Úgy tudom, hogy itt nem is kerül annyiba meghosszabbítani és sokkal több ideig érvényes. De ebben nem vagyok biztos, UK információm van csak. Haveromnak 20 évre adták a jogsit.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.02. 22:00:44

@charlieharper:
De igen de közel nem olyan jelentős az arányuk mint a románoknak és albánoknak.
Ha Kelet Európát 100%-nak veszem akkor 50%román 20% albán és 25% lengyel, litván, moldáv 5% lett, ukrán.
A románok fele a moldovai részről jött 20% Erdélyből a többi egyéb részéről az országnak.
Az albánok negyede koszovói albán. Itt nincs különbség közöttük.
Ha albánokkal dolgozok azok utána nem eresztenek. Akkor azon a helyen végig velük vagyok.
Ez csak az én nem hivatalos becslésem az arányokra.

Mme Seldon 2014.10.02. 22:02:23

@Muscari:
Ha már gyerekkorban (még a növekedési periódusban) kiderül, hogy GH (növekedési hormon)-hiányos, lehet adni növekedési hormont, de a növekedési hormon-hiánynak egyéb tünetei is lehetnek. (idézet: "A növekedési hormon legszembetűnőbb tünete a kortársaktól való növekedési elmaradás. Emellett a gyermekek babaarcúak, pocakjuk elődomborodó és testszerte fokozott zsírpárna képződés figyelhető meg. Gyakran csak többszöri rákérdezésre derül fény arra, hogy újszülöttkorban visszatérően mértek alacsonyabb vércukorértékeket.").
A növekedési hormont felnőttkorban -növekedési céllal -már nem érdemes adni.
Itt egy link: www.medikids.hu/a-novekedes-elmaradas-gyerekkorban-es-annak-kezelese/
Remélem, a lányodat nem zavarja a magassága és boldog élete lesz "kicsiként" is. :)

blackhairlady 2014.10.02. 22:04:56

@zöldeketbeszélek: Sok sikert a nyelvtanulasban es az oktatasban is:)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.02. 22:05:38

@Muscari: Nagyon aranyos vagy, de majd privátban árnyalom a dolgot...nem annyira happy, mint látszik :(.

blackhairlady 2014.10.02. 22:20:05

@zöldeketbeszélek: Es tudsz uszni? Vagy hajlando vagy megtanulni?:)

kardio1 2014.10.02. 22:21:35

@Hari Seldon 2: A kabilok nem is arabok, hanem külön nép, a berberekkel rokonok, azt jiszem. Es eleve joval kevésbé vallàsosak is.
A mi vidékünkön sok a harki (az algériai hàborù alatt a francia oldalon harcolt arabok).
Az arab probléma azért komplex, mert sok, egészen jol beilleszkedett arab szülôktôl szàrmazo fiatal radikalizàlodik. Szoval az àltalad vàzolt beolvadàsi folyamat ellentétes irànyba is mûködik.

kardio1 2014.10.02. 22:33:42

@Hari Seldon 2: Igen 2. A mi bérleti dijunk itt a dràgàbbak közé tartozik.

kardio1 2014.10.02. 22:36:56

@Hari Seldon 2: Szerintem délnyugaton! :) Esetleg délkelet, de az nem olyan jo vidék :)) Lotharingia nem jàtszik, mert hideg és mert csak erôket lehet làtni az A4-esen Pàrizs felé... : D

kardio1 2014.10.02. 22:40:41

@charlieharper: Bretagne sem rossz! Ezek szerint marandsz Britanniànàl, mindegy, hogy kicsi vagy nagy?

wuaaa 2014.10.02. 22:41:19

@Aye aye: Bocsi de dolgozok, nem volt lehetőségem tovább érdemben kommentelni, majd utánanézek hogy mennyi az az annyi, de szerintem egyszerűbb az alibi-kompjegy vonal ha valami..
Nem tudom kérdeztem-e már, hogy milyen területen fogsz munkát keresni?

wuaaa 2014.10.02. 22:44:52

@Sütemény1975: "friss kamionos vagyok a magam rovidke 3 evevel, ugyhogy nem. csak automatat vezettem"

Hát akkor te kamionosok között olyan vagy, mint zenészek közt a dobos... :D

arsenal71 2014.10.02. 22:54:32

@micsoda?: Mi nem az alföldről jöttünk, és előtte bejártuk Európát. Van összehasonlítási alapunk. Írország gyönyörű. Szinte minden hét végén kirándulunk, mert nem lehet betelni a Smaragd szigettel. Hihetetlenül jól érezzük magunkat, és nagyon hamar otthonra leltünk. Most már véglegesítettük. Életünk legjobb döntése volt Írország. :)

DieNanny CH 2014.10.02. 22:57:02

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Tegyük fel, hogy beszkennelik belépésnél, de kilépésnél nem. Mondjuk turistáskodtam 2 hétig. Ha megyek 4 hónap múlva újra, esetleg nem szkennelik - mert a vonaton nekem szinte mindig csak megnézik, vagy annyi sem -, aztán mikor ki akarok menni, megint szkennelik, és hoppá! Ott az van, hogy 5 hónapja léptem be... Viszont egy újra ki- és belépést nem regisztráltak.
Na, ilyenkor mi van?

2014.10.02. 23:00:27

@arsenal71: Tutira jól érzitek magatokat? Biztosan nem vetítesz? ;)

DieNanny CH 2014.10.02. 23:01:47

@Muscari:

Talán vigasztal a dolog, hogy ez a színésznő 19 éves, és 155 cm magas.
www.imdb.com/name/nm2028116/bio?ref_=nm_ov_bio_sm

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.10.02. 23:20:01

@DieNanny [SZ,CH]: Semmi :-)
Ez csak akkor "érdekes", ha munkät akar vällalni / tartozkodäsi engedély kell. Mert akkor kell bemondani, hogy mikor jöttél be az orszägba. Aztän, hogy ezt ellenörzik-e, és ha igen hogyan, azt nem tudom. De pl ha lejär a tartozkodäsi engedélyed, és nem hagyod el az orszägot, akkor 3honap mulva jön 1levél az idegenrendészettöl, hogy van 1heted elhagyni az orszägot. A levél alja perforält, azt a hatäron letépik, lepecsételik és visszaküldik az ott megadott cimre, hogy tényleg elhagytad az orszägot. Abban az évben legälisan mär turistaként nem jöhetsz be. Nälam a lötéri kutyät nem érdekelte, hogy megvan a következö szerzödésem, és "csak" värnom kell a kezdésig. Haza (vagy ahovä akartam) kellett mennem, és csak az ujabb munkavällaloi vizummal jöhettem be ujra. Manapsäg mär lazäbb az ellenörzés, de bärhol, bärmikor kérhetik a parirjaidat. Öcsémtöl Zürich belvärosäban kérték pär honapja ugy, hogy bicajjal volt, megällitottäk, odaadta a tartozkodäsi engedélyét, és amig a központ ellenörizte, hogy valodi-e, addig kedélyesen elbeszélgetett a rend öreivel. (Megdicsérték, hogy milyen jol beszél németül. :-) )
Mondom, minden csak akkor szämit, ha valaki legälisan szeretne munkät vällalni. ;-)

rumitom 2014.10.02. 23:58:27

@La Pantera: nem panaszkodom a helyre, bar a parkolast kicsit huzosnak tartom. A jobb helyek 1200 euronal kezdodnek...

rumitom 2014.10.03. 01:53:57

@M. Péter: ez nem olyan egyeetelmu. Volt (kb egy honapja) hogy kerestem embert es a barataik hivtak hogy a te allasodra kerestek meg. Kerdeztem a project directort h vmirol tudnom kene e, kiderult az altalam keesett szemelyt nem sikerult a hrnek belonie

rumitom 2014.10.03. 02:03:09

@Mr Long (UK): 300/ napert inkabb mallorcan logatom a labam es a fulem botjat sem mozgatom. A szakemberhiany valoban redicilously elkenyelmesiti az embert, kulonosen itben

montroyal ( CAN qc) 2014.10.03. 03:13:57

@tanato: megeroszakoltak-a-76-eves-not.html

3x .. mert o nyugdijas es raer ... sot azota is nyitva hagyja az ablakot ..

Muscari 2014.10.03. 05:54:56

köszi szépen a választ, nála az említett tünetek egyike sem jelentkezett és már megbékélt a "magsságával". Azért aggódik csak, hogy ha terhes lesz majd, akkor elfér-e benne a baba.

Muscari 2014.10.03. 05:56:20

@Mme Seldon: az előző kommentem neked akart menni.

Muscari 2014.10.03. 06:05:01

@kardio1: itt is sokszor a második generációs bevándorlókkal van a baj. Valószínűleg identitászavarban szenvednek, úgy érzik, hogy nem tartoznak ide, ők mentek el harcolni az IS oldalan is.

Azt hiszem az okok kiderítése szép kis feladat lesz a társadalomtudósoknak.

Muscari 2014.10.03. 06:06:33

@DieNanny [SZ,CH]: köszi, bár én lennék megint 19 éves...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.10.03. 06:34:49

@blackhair-lady: Bocsi, hogy csak most, beájultam a gyerek mellé :))). Na igen, úsztam én már abban a mély vízben kb. 5 éve, vendégelőadóként, de azért az más, amikor nem csak beugrasz egy-két órára, hanem ott vagy, elérhető és számon kérhető vagy :). De igazából szeretem csinálni. Ha minden jól alakul (kopp-kopp-kopp), megpályázok valamilyen rövid időtartamú ösztöndíjat mondjuk jövőre, mert különben az életben nem fogok angolul megszólalni. Rettenetesen gátlásos vagyok, ha idegen nyelven kell beszélnem.

DieNanny CH 2014.10.03. 08:06:01

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Köszi, ilyeneket nem tudtam. (Bár engem nem érint.)
Úgy tavalyelőtt jöttem az éjszakai vonattal, az ülősben (azért lényeges, mert szinte csak itt van igazolványellenőrzés.)
Jött a svájci határőr, és egy magyar pasi csak a Bewilligungot adta oda, a határőr meg sem nézte, hanem adta vissza, hogy hát neki nem ez kell. Erre ez a pasi elkezdett vele vitatkozni, hogy minek akarja látni az útlevelét? Mi, a többi 5 utas, idősebbek lévén - vagyis még átéltük az olyan határátkeléseket, hogy: néma csend, mozdulatlan ülés stb -, visszafojtott lélegzettel vártunk, mert nem tudtuk, ezt a közjátékot az őr rajtunk fogja-e "megbosszulni."
Aztán ez a férfi odaadta a személyijét, de minden rendben volt vele...

Aye aye 2014.10.03. 08:06:28

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Köszi, igen ez jó ötlet, hogy a bejelentkezést csak akkor ejtsük meg, ha már van munka - kivéva, ha már ők "bejelentkeztettek" :) Azt hiszem Norvégiában nincs ilyen 3 hó/év limit. Furcsa is az egész. Aki pl a munkája miatt kétlaki életet él, az mit csinál Svájcban? Bejelentkezik oda is?? :))) tudtommal két helyre nem lehet, vagy igen?

DieNanny CH 2014.10.03. 08:09:47

@zöldeketbeszélek:

Ez a gátlásosság elmúlik majd idővel.
Gyakorolj először tükör előtt - eleinte, ha nincs otthon senki -, jó sokat. Aztán gyereknek, férjnek mondj fel/el dolgokat idegen nyelven (tudom, mivel iskolába jársz, ott eleve meg kell szólalni...), és bele fogsz szokni.
Sok sikert kívánok!

Aye aye 2014.10.03. 08:16:20

@wuaaa [nor]: Munka ügyben, szerintem amíg nem folyékony a norvégom, bármi, ami szembejön - de az is lehet, hogy a férjemből fogunk élni, ha ő talál vmit közgazdász vonalon, ami kb elég a megélhetésre, a többit meg kipótoljuk a tartalékból. A két gyerek mellett lehet, h jobb ha én otthon vagyok vagy max részmunkám van, mert a napközi/ovi többet elvinne, mint, amit én hoznék + szerintem a gyerekeket megviselni, ha egyik pillanatról a másikra egész nap egy teljesen idegen környezetben lennének. Eltelik pár hét és úgyis kérni fogják, hogy hadd maradjanak benn a töbiekkel :)))

Mr Long 2014.10.03. 09:33:05

@rumitom: Sajnos en allami megrendelesre dolgozom, ez nem IT vagy bank :S

Mr Long 2014.10.03. 09:39:09

@rumitom: Arra probaltam ravilagitani Hintanak (bar mar meggyozodesem, hogy troll), hogy nem kell atomtudosnak lenni, hogy normalisan megeljen az ember. Igaz lakast/hazat ebbol a penzbol is csak hitellel vesz az ember, meg meg keves egy uj ferrarihoz (nem mintha kellene, olaszok ne tervezzenek autokat...), de kenyelmes eletet biztosit, megszakadas nelkul. Ehez nem kell mas, mint egy diploma es tapasztalat.

Mr Long 2014.10.03. 09:39:55

@Mr Long (UK): Bocs, diploma sem kell hozza, eleg egy HNC/HND es par extra ev tapasztalat. Szoval o is elerhetne.

Hari Seldon 2 2014.10.03. 09:57:33

@kardio1:
Igen, ebben igazad van.
Vannak lecsúszó fiatalok, és miután saját magát nem jó hibáztatni senkinek :-) , ezért "kitalálják", hogy mi a "megoldás", viszont a többségi arabok, látják azt, hogy leginkább a lúzerek "találják meg a helyes utat", ezért a normálisabbjának egyre kevésbé lesz szimpatikus.
Megoldás, leginkább a gettók felszámolása lenne. Amennyire én látom, akik a városban élnek eléggé igyekeznek.
Meséltem már, hogy itt nincs kivétel, a muzulmán gyereknek is kell "rajzolni" mikulást, húsvéti nyuszit.
Ilyen és hasonló módon azoknál akik nem gettóben nőnek fel, a szokásaikba beépülnek a keresztény szokások. Pár generáció után meg a teljes adaptáció.
Mondjuk én kisvárosba lakom(tam), itt nincs igazán gettó, és az utcán nem nagyon látni ilyen fiatalokat.

Igen, tudom, hogy a kabilok egy berber törzs, talán a legjelentősebb most is Algériában.
Egyébként ott egy időben megint előtérbe került a kabil arab ellentét, ezért az ottani kabiliában demonstratívan inkább használták a franciát mint az arabot.

A harkik meg eleve lojálisak voltak a francia államhoz, ez eleve ad nekik egy meghatározott identitást. Nekik is meg a gyerekeiknek is. Ez egy köztes állapot, a gyerekeik vagy "visszaesnek", vagy "továbbmennek".
Ezekre mondtam, hogy most egy folyamat közepén vagyunk (mint mindig) de ezt mondjuk 20 év múlva lehet majd látni, hogy merre halad. Mondom, én optimista vagyok.

Hari Seldon 2 2014.10.03. 09:58:59

@kardio1:
Elmész ám! Te, te déli!
(most ezt nagy sértésnek szántam! :-)

arsenal71 2014.10.03. 10:03:44

@Philosoraptor: Mi lenne az értelme?
Persze nekünk relatív könnyű volt, biztos állásra jött a feleségem, mint magas beosztású orvos. De ez abban mindegy, hogy itt működnek a dolgok. Szeretnek és megbecsülnek minket.
Ha van állásod, három év tényleg elég, hogy rendbe szed magad.
Legmerészebb álmainkat is túlszárnyalta az élet.
Itt van egy kicsi, húsz fős magyar társaság. Egyik sem akar hazamenni. Tény, hogy mindenkinek jó szakmája és állása van. Orvosok, programozók. Öreg vagyok már a lódításhoz. Évente három-négy barátunkat fogadjuk vendégségbe. Hamar buknék, ha Háry Jánost játszanék. De miért is játszanám?

arsenal71 2014.10.03. 10:10:39

@nbernadett: Melyik biztosítónál vagy?

kardio1 2014.10.03. 12:14:50

@Hari Seldon 2: örülök, hogy ilyen optimista vagy!
Ami az harkikat illeti, a fô probléma, hogy sokan nem tudtak franciàul, még ott Algériàban. ide kellett menekülniük a hàborù utàn, de nem ez a hazàjuk. Es az ô gyermekeik ilyen köztes àllapotban nôttek fel. Na, ôbelôlük lesznek aztàn a radikàlisok.
Ami egyébként az iskolàt illeti, itt forditott jelenséget làtok. A mi iskolànk elvileg katolikus lenne, de mivel muzulmànok is jàratjàk ide a gyerekeiket, az ô érzékenységükre valo tekintettel ebbôl szinte semmi sem làtszik. Szerintem az àllami iskola legyen semleges, de egy, nevében katolikus iskola ne csak a nevében legyen az. nem kötelezô ide mindenkit felvenni, aki csak azért jön, mert az iskola jo szinvonalù.
Na de mit is vàrok, ha az egyik gyerek osztàlyfônöke Front de Gauche szimpatizàns...:(

Hari Seldon 2 2014.10.03. 14:43:15

@kardio1:
A lányok is egy katolikus iskolához tartozó óvodába járnak. Akkor tudtuk meg, amikor bementünk megírni a jelentkezési lapot.
Döbbenten vettük észre, hogy fel van téve a kérdés, hogy engedélyezi, hogy részt vegyen stb stb... gyorsan beírtuk, hogy nem.
Aztán kiderült, hogy csak az iskolánál van ilyen kérdés, az óvodában még nincs. :-)

Nem tudom, nálunk még Forbachban az óvodában a muzulmán gyerekek is ugyanazt csinálták mint a helyiek, mindenféle mikulás ragasztás, nyuszi rajzolás, stb... A kórházba a mikulás ünnepségre behívták a muzulmán gyerekeket is, ők teljes természetességgel örültek a nagy piros ajándékának, ahogy a szüleik is.
Hasonló helyzetben muzulmán országban én biztos nem mennék el/kerülném az ilyen vallással összeköthető eseményeket. Szóval részükről ez egy oldódás.
Másik eset, amit biztos már írtam, a fejkendős lány ahogy beért a bölcsőde kapuján vette le a fejkendőt. Magyarul elindult egy adaptációs úton.
Mindig úgy vagyok vele, én hogyan érezném magam egy olyan országban ahol ők vannak többségben. Hogyan tudnék alkalmazkodni? Válasz, természetesen sehogy. (épp ezért becsülöm azt, aki legalább megindult a civilizációba)

Várható, hogy a harkik gyerekei most identitási válságban vannak. Apjuk "áruló", ezért nekik "kompenzálni" kell.

Szóval lényegileg, itt a kisvárosi szintet érzékelve én optimista vagyok. (nagyvárosban valószínűleg más helyzet) Szerintem továbbra is az a legfontosabb ott, hogy a gettókat felszámolják. Így csökken a muzulmán kohéziós hatás.

www.washingtonpost.com/blogs/monkey-cage/wp/2014/07/22/some-good-news-about-muslims-in-europe/

kardio1 2014.10.03. 15:07:54

@Hari Seldon 2: A "gettok" ùgy alakultak ki, hogy az HLM-ek, meg az olcso környék vonzza ôket együvé. En azért nem szeretnék olyan környéken lakni, ahol sok a maghrebin. Magyarorszàgon sem felkapottak az indiaiak àltal lakott települések.

wuaaa 2014.10.03. 19:27:50

@Aye aye: "....amíg nem folyékony a norvégom.."

Ehhez azért kelleni fog pár év, főleg úgy, hogy együtt lesz a család és állandóan magyarul fogtok beszélni. Előnyök/hátrányok, ugye..

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.10.03. 20:48:43

@DieNanny [SZ,CH]: Nekem az elején mindig kérték a tartozkodäsi engedélyem is az utlevél mellé amikor beutaztam. Aztän egyszer összeszedtem a bätorsägom, és megkérdeztem az egyik kedves bäcsitol, hogy miért kérik el mindig. A välasz a viläg legegyszerübb välasza volt. Azért, mert benne van az utlevelemben a munkavällaloi vizum. :-))) Azota ugye ez mär megszünt, meg mäsik utlevelem is van. ;-)
@Aye aye: Van valami olyasmi, hogy ott van a tartozkodäsi helyed, ahol 180napnäl többet vagy 1évben. ;-) Erröl amugy én nem nagyon tudok nyilatkozni, mert én ällando lakos vagyok. De szerintem mindenki oda jelentkezik be, ahol jobban tud adozni, nem? Vagy nem ezt értetted a 2laki életen?
@Muscari: Itt pl az egyik legnagyobb baj az albänokkal van. (Bocs Jani haverja és haverjané) Ez nem azt jelenti, hogy CSAK velük van a baj. A szülök ältaläban keményen dolgoznak, a gyerekek jol beszélik a helyi dialektust, viszont nem nagyon szeretnék alkalmazni öket, mert: A csalädban erös a hierarchia. = Az van amit apu mond. És a sväjcinak qrvära nincs kedve apuval vitatkozni, mert... a läny éppen honaptol nem fog jönni többé, mert férjhezadtäk. Vagy mert megy äruföltöltönek, nincs flancos tanuläs. A fiuk sokszor fuszträltak az otthoni elnyomäs miatt, és ez agresszioba torkollik. És innen nagyon nehéz kitörni. Egyesével megy, és ha nem akarjäk, hogy a többiek visszahuzzäk öket, akkor kväzi meg kell tagadniuk a sajät népcsoportjukat. (Ismerös, ugye?) A legnagyobb baj az az, hogy "nem engedik" öket kitörni, és ez az iskoläban kezdödik. Még mielött fölhäborodna valaki! Mindenki ismer joravalo, derék, szorgos albänokat, akik nem olyanok, mint... Viszont a nagy többségnek azokkal van bajuk, akik gettosodnak, ugy viselkednek, mintha otthon lennének (märmint ott, lent délen). Szerintem mindenütt ugyanaz a baj, ugyanazokkal van a baj. És ugye az emberi alaptermészet az, hogy a "mäst" (a normätol eltéröt) tüzzel-vassal probälja irtani.

DieNanny CH 2014.10.03. 21:37:01

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Aháá, hát, én eddig csak személyivel jöttem... Útlevéllel egyszer sem.

i got my (törölt) 2014.10.03. 23:05:52

az tényleg igaz, hogy 10 évnél kevesebb nyugdíjszerző idő esetén elveszik az egész? eddig úgy tudtam, hogy összeadódik, bárhol az eu-ban dolgozik valaki.

osoma 2014.10.07. 16:42:10

@i got my: Szia. Csak veletelnul tevedtem erre megint, ha nekem cimezted volna a kommentet, kaptam volna rola ertesitest.
Nos a munkaban toltott ido osszeadodik, de gondolom az orszagfuggo, hogy a befizetett jarulekok alapjan folyositanak-e nyugdijat. Itt Irorszagban ha valaki nem toltott el 10 evet, az nem kap. A szabalyokbol:

"You need to:
1.Have paid social insurance contributions before a certain age
2.Have a certain number of social insurance contributions paid and
3.Have a certain average number over the years since you first started to pay"

"If you reach pension age on or after April 6 2012, you need to have 520 full-rate contributions (10 years contributions). "

Reszletesen:

www.citizensinformation.ie/en/social_welfare/social_welfare_payments/older_and_retired_people/state_pension_contributory.html

Nelossel · http://www.nelossel.hu/ 2014.10.09. 14:21:24

@TilosazA (UK): Végülis lehet mutogatni, meg rajzolni is, minek a szájtépés folyton. :p

Lorima 2014.10.31. 21:54:51

Számomra ez egy hasznos és informatív cikk volt, hasonlóakat keresek ezen az oldalon! Köszi O'Soma! :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása