oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 12. 06:41,  Nincs kiskapu, meg magyarázkodás 304 komment

2014. március 12. 06:41 Határátkelő

Nincs kiskapu, meg magyarázkodás

Nem volt rossz munkám otthon, a feleségemnek még meg is van, de éreztük, hogy ebből nem lesz egyről a kettőre jutás, pláne ha egyszer csak jön a baba – körülbelül így kezdődött mai szerzőnk, Gábor története, melynek első államosa egy Salzburgtól 50 kilométerre fekvő falu. Bevallom, nekem tetszik az a nyugodtság, ami a posztból árad és ami nem csak a helyszínnek, hanem alighanem a szerző hozzáállásának is köszönhető. (Én pedig köszönöm neki a fotókat is!)

cím_95.jpg

„Alig vagyok túl az első (kultúr)sokkon, 1 hét múlva leszek itt 3 hónapja. Egy alig 900 fős faluban, Ausztria közepén, Salzburg tartományban, 902 méter magasan, 2-3 ezer méteres csúcsokkal körbevéve.

Régóta rendszeres olvasója vagyok a blognak, Facebookon is követem, már akkor is érdekelt, amikor bennem még csak érlelődött a külföldi munka/élet lehetősége.

Nős vagyok, gyermekünk még nincs, bár már nagyon szeretnénk, a feleségem március végén diplomázik, júniusban már ő is költözik ki. 30 éves vagyok, 11 éves átfogó szállodai tapasztalattal és egy idegenforgalmi diplomával.

Németül két éve kezdtem el magán tanárral tanulni, kimondottan a beszédre szorítkoztunk, tudtam, hogy nem nyelvvizsgázni szeretnék majd, hanem állást találni német nyelvterületen.

táj 1_1.jpg

Bíztam az angolomban kezdettől fogva, tudtam, ha megakadok németül, értik az angolt is, de ha nem muszáj, akkor inkább ne, értékelik, ha németül próbálkozik az ember.

Szükség volt némi környezetváltozásra

Nem volt rossz munkám otthon, a feleségemnek még meg is van, de éreztük, hogy ebből nem lesz egyről a kettőre jutás, pláne ha egyszer csak jön a baba, akkor meg csak az én fizetésem.

Köztudott, hogy Magyarországon az idegenforgalomban / vendéglátásban ritkán fizetnek !hivatalosan! minimálbér felett, amiből pedig az ember többnyire megél, az a borravaló, de ugye abból nem lesz se nyugdíj, se félretett pénz.

Viszonylag könnyű utat választottunk, hiszen Ausztria közel van, az idegenforgalom virágzik, és amúgy is éreztük, hogy szükségünk van némi környezetváltozásra, elég volt a zsúfolt, koszos, egyre idegenebbnek tűnő budapesti belvárosból.

Kizártam, hogy közvetítő irodán keresztül keressek állást, úgy gondoltam, hogy a diplomám... nem, a szakmai tapasztalatom elég lesz, egy, a korábbihoz hasonló állás betöltésére.

Bécsben jártam 2 interjún, nem jött össze, de kalkulálva a lakhatással, étkezéssel és a fizetéssel, nem is igazán egyezett volna az elvárásaimmal, úgyhogy vállalva a távolságot, imádott nejemtől távol fél évig, elkezdtem kutatni a hegyek közt.

Érek-e valamit az osztrák munkaerőpiacon?

Tapasztalatból mondom, érdemes fölülni a vonatra vagy beülni a kocsiba és személyesen megjelenni. Regisztráltam néhány oldalra, kizárólag ingyenesekre, és elkezdtem küldözgetni az önéletrajzomat (mázlim van, mert a feleségem HR-es), közel sem teljes sebességgel, hiszen nem menekülésről volt szó, első körben pusztán arról, hogy érek-e valamit az osztrák munkaerőpiacon.

Nem kellett sokáig várjak a sikerélményre. Volt egy szabadnapom, este felültem egy Euronight-ra, hajnalban Salzburgban átszálltam (a Lokal Express mosdója olyan tiszta, hogy könnyedén átöltöztem benne), reggelre a szállodában voltam a megbeszélt időpontra.

patak.jpg

Nem maradtam sokat, nem is kérdeztek sokat, emiatt talán nem is éreztem sikeresnek a beszélgetést. Tovább vitt az utam, gondoltam, ha már eljövök idáig, lebeszélek minimum 2 interjút, szóval már bátrabban, bár kissé fáradtam érkeztem a második helyre.

Mindenhonnan 1 hetet ígértek a válaszra, 2 hét múlva kaptam egy emailt az első helyről, hogy ha még részemről aktuális, akkor várnak szeretettel. Elvállaltam. Csak a tisztánlátás végett, éjszakás recepciós vagyok egy 170 szobás szállodában, túlórát, éjszakai pótlékot törvényileg meghatározott keretek között fizetik! Nincs „kiskapu", meg magyarázkodás.

Szerelmesek lettünk a környékbe

Bankszámlát még a nyáron egy bécsi kirándulás alkalmával nyitottunk, hogy ne minden pénzünk legyen - az egyre gyengülő - forintban, így már csak egy osztrák telefonkártya kellett. A lakcímem azonnal állandó lakcím lett, szerencsére, mert azzal sokkal könnyebb a későbbiekben itt intézkedni (pl. hitel, adókedvezmény)

A személyi igazolványomat leadtam még otthon már előre és az OEP-nél, illetve a NAV-nál is szóltam, hogy részemről vége, követelésük nem lehet többé felém.

Egy imádott feleséget otthon hagyni, még ha nem is örökre és nem is a világ végén, borzasztó nehéz, így is, hogy minimum 2 hetente találkozunk.

A hegyeket nem lehet megunni, a friss levegőt sem, mindketten szerelmesek lettünk a környékbe, számtalan lehetőség nyílik kirándulni, sétálni, enni, inni, ha pedig mindenképpen kell a város, vagy nem lenne később máshol munka, hát Salzburg 50 km, sokan bejárnak innen is, akár vonattal, akár autóval kényelmes megoldás, végig autópálya, és nem tudom hogy csinálják, de Ausztria ezen része híres arról, hogy nincsenek közlekedési dugók.

jégcsap.jpg

Az emberek osztrákok is meg nem is, úgy értem sok a bevándorló, többen dolgoznak itt németek, mint azt bárki is hinné, de toleránsak a helyiek, mosolyognak, köszönnek, próbálnak beszélgetni, szóval azt gondolom, hogy csak az nem tud beilleszkedni, aki nem akar.

Az ajtókat nem zárják

Itt szólok, tudom, hogy én soha nem leszek osztrák, még ha az útlevelem az is lesz egyszer, hiszen másképp nevelkedtünk, más meséken nőttünk fel, más történelemkönyvből tanultunk, de ezzel szemben a nyelvüket megtanulhatom (nem a németre, hanem a helyi nyelvjárásra gondolok), beállhatok önkéntes tűzoltónak, szívhatom a kristálytiszta levegőjüket és megköszönhetem (ezt nem nekik:) ), hogy egy olyan korban élünk, ahol mindezt csak is a saját képességeim határolják.

Egy faluról beszélek, hangsúlyozom, természetesen mások a körülmények Bécsben, vagy akár a jóval kisebb Salzburgban is. Itt természetes, hogy az ajtókat nem zárják, a garázs tele holmival tárva nyitva, kerítés ritkaságszámba megy, és persze minden udvar takaros és rend veszi körül a házakat. Az az Ausztria, amit én is elképzeltem anno.

plakát_1.jpg

Jövő év elejére felépül egy 28 lakásos társasház a falu határában, az önkormányzatnál lehet regisztrálni, hogy szeretnénk kibérelni egy lakást, összesített pontszámok alapján dől majd el, ki lesz a szerencsés 28 között! Ha házas vagy, pontot ér, ha lakik rokonod helyben, pontot ér, ha van gyerek, kortól függ mennyi pontot ér, és így tovább.

Működne Magyarországon is?

1997 óta az Önkormányzat (Gemeindeamt) törekszik az autómentes turizmus népszerűsítésére, ez abban áll, hogy fenntartanak kb. 10 elektromos autót (Peugeot iOn, Renault Zoe, Opel Zafira), amit a kedves turista rendkívül kedvező feltételekkel vehet igénybe. Pl. ha leadja a saját autója kulcsát, akkor díjmentesen használhatja ezt az autót.

elektromos autó.jpg

Tankolni ingyenesen az Ausztriában már elég jól kiépült konnektorokról lehet, és a télen (hideg miatt szűkebb) kb. 60-80 km-es hatótáv pedig több mint elég az alkalmi használatokhoz. Mivel én is már helyi lakos vagyok, nekem is kedvezményesen odaadják, kaució nélkül, 21.-EUR / nap. Ilyenkor akarva akaratlanul is hasonlítgat az ember fejben, vajon működne ez Magyarországon is? Lehetséges, de kissé azért utópisztikus.

A legközelebbi vasútállomás kb. 10 perc kocsival végig le a hegyről, saját autó híján pedig marad a menetrendszerinti, de „telefonálni kell, hogy jöjjön" minibusz. Házhoz jön és visz, szóval kényelmes.

Van helyben óvoda és általános iskola, tűzoltóság, élelmiszerbolt, sportbolt, étterem, pizzéria, szórakozóhely, szarvasrezervátum, egy tó, ami télen korcsolyapálya, nyáron strand, szóval egészen el van kényeztetve az ember.

játszótér_1.jpg

Át kell venni a ritmust

Nyolc sílift visz fel a hóhatár fölé, melyek között egy pár sűrített földgáz üzemű autóbusz közlekedik az autómentesség jegyében síelni vágyók kiszolgálására. Visszatérve a munkára, jól érzem magam, a legtöbb kollégám német (itt kötelező a 13. és a 14. havi fizetés, és általában a bérezés is magasabb), a főnökök osztrákok.

A helyiek néha kicsit olaszosak, nem kapkodnak, inkább bent maradnak tovább, hogy befejezzék a munkájukat, de mindezt minden zokszó nélkül. Ehhez alkalmazkodni kell, át kell venni a ritmust, a hozzáállással sosem volt bajom, világ életemben amit kiadtam a kezem közül, az tudtam, hogy engem jellemez, ezért mindig törekedtem a legjobbat nyújtani mind szolgáltatásban, mind termelésben.

Itt érzem először egy munkahelyen, hogy emberileg és anyagilag is elismernek. Aki hasonlóra és tisztességes megélhetésre vágyik tisztességes munkával, érdemes elgondolkodnia.

táj 2.jpg

Napi 3 étkezést és a szállást a szálloda biztosítja, így nem kell törjem a fejemet, hogy miből fogunk lakást bérelni júniustól. Na, ismét egy hasonlítgató gondolat. A klasszikus helyeken (Lidl, Aldi, Interspar) bevásárolni, szinte alig drágább, mintha Budapesten lennénk, kis odafigyeléssel sokat lehet spórolni anélkül, hogy lejjebb adnánk az igényekből.

Jól érzem magam, alig várom, hogy a feleségem is itt lakjon velem, utána ígérem, írok a további tapasztalatokról, lakásbérlés, autóvásárlás, mindezek fenntartása és úgy általában, hogy hosszútávon is megérte e kijönni, vagy még csak a kezdeti fellángolás szól belőlem” :)

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: vendéglátás Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr915853732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.12. 19:01:35

@zubrovka:

"Nem volt rossz munkám otthon, a feleségemnek még meg is van, de éreztük, hogy ebből nem lesz egyről a kettőre jutás, pláne ha egyszer csak jön a baba, akkor meg csak az én fizetésem."

Ezt nem egészen értem. Oké, a zsebbe fizetett pénz tényleg nem számít bele a nyugdíjalapba, de a feleséged nem jogosult tgyásra, gyedre? Ezek azért nem elhanyagolható pénzek ám. (A gyes persze lófütty, de az úgyis a második évtől játszik csak optimális esetben.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.12. 19:04:24

@montroyal ( CAN qc): Ááá, azért a villany meg gáz kandalló az elég rettenetes lehet.Akkor már minek a kandalló, egyszerűbb venni egy villanyradiátort, meg egy kandalló-dvd-t a tévéhez, oszt jónapot.Ha kandalló, akkor csakis fával, nyilván van neki egy romantikája (fahordás, aprítás, stb) de a tűz pattogását, a fa illatát nem adja vissza semmi más.
Persze igaz, a kandallót én is csak kiegészítő fűtésként használnám...

Mr Long 2014.03.12. 19:07:54

@shakti_rom: A francia tengerpartoson rohogott. Aztan emlekeztettem, hogy talan ez volt a problema amikor par hete probalkozott egy francia csajnal, de nem lett semmi belole par talalkozas utan. :DDDDDDD

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.03.12. 19:10:53

@Chang Yai: Mi egy megyeszékhelytől 40 km-re élünk. Busszal 1 óra járásra van. Alig vesznek fel oda valakit, vidéknek számítunk. Hogy 8-ra beérj dolgozni, 6-kor elindulsz, mondjuk 4-ig dolgozol és mire haza érsz, 6-7 óra van.
Közelebb egyáltalán nincs munka. (Csak helyben "köz"...)

2014.03.12. 19:11:24

@Chang Yai: Nem olvastam a hozzászólásokat, éppen nem tudom miről van szó de a PayPal nekem se jön itt pedig használok Hotspot Shield valamit, még fizetős elite nyavalya is van hozzá de bizonyos Goggle oldalakra se enged.

lyken 2014.03.12. 19:19:17

Nagyon jó írás, sok sikert! :)

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.03.12. 19:19:26

@montroyal ( CAN qc): Egy pillanatra felakadt a szempillám, hogy miért akarsz használt condomot eladni... :D

@Kövérmadár [swe]: Eredetileg ez is ilyen lett volna, illetve ilyen volt valaha. Úgy hirdették, mint kezdő házasok megoldását.
Csako jött a rendszerváltozás, és lett egy csomó ember, aki hirtelen lakásra szorult, de volt gyerek. Így változtattak a rendeleten.
Ma már lehetetlenség oda bekerülni gyerek nélkül. Amúgy sem egyszerű, ahogy mondják.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.12. 19:21:21

@nezzazegfele: erre gondoltam, túl sok ilyen sztorit olvas az ember :-( nekem a fele családom egyébként esztergomi, az se igazán a semmi közepe, de ahhoz már eléggé, hogy ott se nagyon lehet ugrálni :-(

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.12. 19:24:33

@Turchi: akkor ezekszerint welcome to a blacklisted country :-/

33621 2014.03.12. 19:29:35

@Chang Yai: Lehet hogy jobban jártak volna a nagyszüleid vagy a te közvetlen felmenőd. Anyáméknak a II. világháború után Chillébe volt útlevelük, de ekkor jöttek a szülők hogy akkor mivelünk mi lesz itt, pedig anyai és apai ágon is volt még testvér aki itt maradt volna.
Persze maradtak, a nagynéniék meg mentek így is.
A fenébe én most egy Dél amerikai ranchon élnék, vagy lehet egy milliomos lehetnék ott!:-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.12. 19:38:42

@33621: nemtom, mondtam feljebb, hogy Argentína lett volna a lehetőség? nem is tudom, hogyan tudták előre, hogy pont az. azért az se volt végül egy kellemes diktatúra. Chile se :-/ olyan nehéz előre látni akár csak pár évet is, hogy mi reménytelen, és mi az , ami nagyon jó lehetőség lesz. nemhogy pár évtized.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.12. 19:40:05

@33621: @33621: nemtom, mondtam feljebb, hogy Argentína lett volna a lehetőség? nem is tudom, hogyan tudták előre, hogy pont az. azért az se volt végül egy kellemes diktatúra. Chile se :-/ olyan nehéz előre látni akár csak pár évet is, hogy mi reménytelen, és mi az , ami nagyon jó lehetőség lesz. nemhogy pár évtized.

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.12. 19:44:04

@Kövérmadár [swe]: én ilyet nem láttam tőle leírva. csak egy kijelentést, hogy mi a jólét.
és egyébként valóban igaza van. ha neked a mostani életformád mellett lenne egy nagy házad, nyilvánvalóan nagyobb jólétben élnél, mint most. az a jólét, amikor az autó-ház-utazásból nem kettőt választhatsz, hanem nem kell választanod.

M. Péter 2014.03.12. 19:45:32

@házelőtthinta: A hawaii-i óceánparti házba nem kell kandalló.

33621 2014.03.12. 19:47:03

@Chang Yai: Pedig megnézhetnéd Debrecenbe az új 2-es villamost és a mindjárt készen lévő új stadiont!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.12. 19:52:37

Na szóval...

kepkezelo.com/images/mio3p5a5l1kkng0tqjx.jpg

Remek poszt volt.
Nincs mit hozzátenni, nincs mit elvenni belőle, ez így kerek egész.
Évek múlva is így fog érezni a poszt írója.
Ennél szebb helyet elképzelni sem tudok.
Ha gazdag lennék már ott laknék.
Jó lenne ha a posztoló itt maradna kommentelni is.
Csak gratulálni tudok az íráshoz.

montroyal ( CAN qc) 2014.03.12. 19:58:58

@nezzazegfele: OK condo vs condom.. bujj bele megtudod a kulombseget ..DDD

montroyal ( CAN qc) 2014.03.12. 20:04:34

@geegee: egyet ertunk a kandallo eseteben de mar csak villanyt lehet venni .. nekem is az van de mint egy butor, rajta a tv van oldalt 2 kisszekreny a hi-finek .. szoval inkabb tarolasra van bar melegit is es imitalja a tuzet , ritkan hasznaljuk mert kozponti futes van ..

2014.03.12. 20:09:06

@Mirjam2: nem akarlak idegesiteni, de penteken lesz a £105millios rollover huzas a national lotteryn

montroyal ( CAN qc) 2014.03.12. 20:10:28

@shakti_rom: venni milliok nekem nem erne meg ha lenne penzem sem , berelni talan de par evig felepiteni a kllietelt ahhoz nem vagyok eleg fiatal..

pontiustolpilatusig 2014.03.12. 20:13:54

Ami a lakást illeti: ha egy adott helyen vagy, könnyebben van szerencséd. Firenzében laktam 3 hónapig, amíg barátom Párizsban volt, tartottam a bérelt lakást (szoba-konyha+ picike kis fürdőszoba) havi 1000 euróért (én fizettem) egy nagyon régi házban (Via Maggio), alattunk egy szláv hölgy lakott egy ablak nélküli elég nagy, eléggé komfortos egyetlen helyiségből álló bérleményben, csak a folyosóra tudott szellőztetni. Ezt a helyiséget megkaphattuk volna utána 500 euróért, úgy, hogy a korábbi lakásba jelentkezhettünk volna be, de Firenze nem volt jó a munkavégzéshez (ahhoz messze van, hogy havonta legalább egyszer-kétszer haza kell ugorni), ráadásul ott legalább napi 10 órát dolgozva egy ablaktalan helység eléggé nyomasztó. De mondjuk egy vendéglátósnak eléggé főnyeremény lehet, tekintettel arra, hogy minden volt benne, mosógép és kábeltévé vagy 800 csatornával, internet, akárcsak a mi átmeneti lakásunkban.

Latcho Rom 2014.03.12. 20:13:54

@Mr Long: Vagy tul korán vette elo a polish sausage-t :D

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.12. 20:24:54

@maxval a gondolkodó birca: De, társbérlet 1945 után a lakáshiány miatt és a mesterségesen meghatározott lakásszükséglettel támasztották alá.

blackhairlady 2014.03.12. 20:32:01

@Chang Yai: Sokan vagyunk igy ezzel szerintem:) En mondjuk a ferjemmel bejartam Mgayarorszagot (is), mert a ferjemet erdekelte, es hat mindig jo alkalom volt a motorozasra. Egyebkent valoszinuleg en sem jutottam volna el sok varosba.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.12. 20:32:16

A duolingónál ezt írja ki.

kepkezelo.com/images/6arckw02j7t1afcn6h41.jpg

De a mikrofon se működik.
Ilyenkor mi van?

blackhairlady 2014.03.12. 20:39:19

@nezzazegfele: Nekunk ilyen szoc. berlakas volt az elso "normalis" otthonunk, 89-ben kaptuk. 1 evet vartunk ra, 1 gyerekkel. Egy 10 emeletesben egy 40m2-es, masfelszobas lakas. en szerettem. Volt sok sok kis haziallatunk, gyorsan szaporodtak. No nem nyuszikak, hanem szep nagyra nott csotanyok.
Mar nem emlekszem melyik evben, de az onkormanyzat meghirdette oket megvetelre, a szolgalati lakasokkal egyutt, 150ezer ft-ert megvettuk.

2014.03.12. 20:39:33

@charlieharper: Dehogynem akarod ... ;)

blackhairlady 2014.03.12. 20:40:57

@diggerdriver: Ugye? Pedig nem akarodzott megneznem, de a lanyom addig konyorgott amig elmentem vele a moziba. Aztan amikor jottek sorba a regi nagy slagerek, meg a kor feelingje, akkor mar orultem, hogy hagytam magam rabeszelni:)

puhacica 2014.03.12. 20:42:31

@micsoda?: igen, az nekem is feltunt, ahogy a felesegerol ir. ritka. viszont nagyon szep. :)

@Chang Yai: az uram is esztergomi. volt ido, mikor onnan jartunk fel Pestre dolgozni. 4 ora/nap ment el utazassal. hamar kinyiffantunk. ha normalis utak lennenek, en ma is visszamennek, mert 50 km nem tavolsag. Bubanatvolgyet el tudom kepzelni lakhelyemnek. igaz, Szentendre se rossz.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.12. 20:44:44

@nezzazegfele: Na akkor itt is megköszönöm (a blogodra is írtam) a duolingo-s tippet, nekiláttam olasz-angol kombinációban, nagyon jópofa:)!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.12. 20:48:25

@blackhair-lady:
Mi a Lurdy házban néztük a feleségemmel.
Az egész teremben ketten voltunk de levetítették.
Szuper film.
Szenzációs színészi játékkal.

2014.03.12. 20:49:53

@Chang Yai: Nekem egyszer letiltottak az osszes bankkartyamat mikor Nepalban voltam egyedul. Teljesen kikeszultem, szinte semmi penz nem volt nalam. Kb. az utolso fillerjeimen felhivtam egy baratnomet egy telefonfulkebol hogy kuldjon nekem zsozsot Western Unionnal, aztan visszamentem a szallodaba es ketsegbeesetten ultem az agyon, erre megszolal a mobilom, egy kedves holgy a UK bankombol hogy azt mondja: 'gyanus tevekenyseget eszleltunk a szamlajan, valaki Kathmanduban probalt meg tobbszor penzt levenni a szamlajarol'. Beleuvoltottem a telefonba, hogy 'az en voltam! Konyorgok, csinaljanak valamit, mert nem tudom kifizetni a hotel szamlamat, segitseg!' A no kirohogott, aztan szerencsere azonnal feloldotta a kartyakat, igy volt mibol vacsoraznom. Azota mindig bejelentem elore minden bankomnak hogy melyik orszagba megyek es mennyi idore. Ja es 'emergency' keszpenzt is hordok magamnal :).

SzZoole 2014.03.12. 20:50:49

@charlieharper: £107 millio es az euro millionson a national lotteryn "csak" 2.2millio es ma sorsoljak.

2014.03.12. 20:56:53

@charlieharper: 'nem akarlak idegesiteni, de penteken lesz a £105millios rollover huzas a national lotteryn'

Neee maaar! :(((

2014.03.12. 21:01:26

@Zoole[uk]: bocs, nem en vagyok a lotto szelveny felelos nalunk :)
A lenyeg, hogy szep adozott mennyiseg.

@Mirjam2: vigasztaljon a tudat, hogy a legtobb lotto milliomos evekkel a nyeremeny utan szegenyebbek, mint a nyeremeny elott

blackhairlady 2014.03.12. 21:02:53

@diggerdriver: Mi eleg gyakran voltunk csak a kis csaladdal 3-4-en:)
A mult penteken a delelott 10.30-as eloadasra mentunk el a ferjemmel a robocoopra, harman voltunk, mi ketten es egy idosebb bacsi:)))

SzZoole 2014.03.12. 21:06:22

@charlieharper: miert nem jatszol online?
Hat aki £107 milkat el tud tapsolni az meg is erdemli,hogy utanna szegenyebb maradjon.

2014.03.12. 21:06:34

@M. Péter: jaaaaaaa, hogy ezert nem erti Maxval, hogy Ausztriaban miert nem kell kerites. Igen, igy furcsa lehet. A kommunizmus = kerites nelkuli videk, meg mindig nem ertem

2014.03.12. 21:09:58

@Zoole[uk]: igazad van ,el is kuldom Mirjamnak a szamokat, amiket megtettem

2014.03.12. 21:10:23

@charlieharper: Igen, ettol sokkal jobban erzem magam, minek is nekem 105 millio... Csak a gond lenne vele... Foleg mivel Hinta is megmondta hogy jon a vilagvege meg a total kommunizmus.

2014.03.12. 21:11:11

@diggerdriver: Nekem is ezt írja ki, nemtom mért. Egy dolog nem megy így, ha neked kellene mikrofonba beszélni. A többi jó, ezért én kikapcsoltam ahogy írta. Ha a férjem hajlandó vele foglalkozni, akkor a flash izét is meg tudom mondani.

SzZoole 2014.03.12. 21:12:03

@charlieharper: de ha nyersz,akkor o is nyer nem?

**mimi** 2014.03.12. 21:19:18

@Turchi:
a mikrofont én is kikapcsoltam, nálam se ment...jó így nekem , a fene se akar vele beszélgetni...:)

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.12. 21:21:01

@charlieharper: ezek az osztrákok ilyenek.átjönnek ide is lakni, oszt nem használnak kerítést.

2014.03.12. 21:24:41

@Babette_: en se hasznalnek, ha nem lenne muszaj (bocs, ha rosszul van irva, de keverem a j es ly-t ebben a szoban) a kornyeken

micsoda? 2014.03.12. 21:24:55

@maxval a gondolkodó birca: Sehol a világon még kommunizmus nem volt. A rendszerváltás elötti szocializmus csak lépéseket tett felé. Egyszerűen butítás, a szóhasználat.

Az kevés, hogy "visszavetette az országot" :)

2014.03.12. 21:26:22

@charlieharper: Maxval meg en azt mondjuk (javits ki, Max, ha felreertettelek) hogy ha nincs kerites, mi ugy erezzuk magunkat hogy nincs privacy-nk, megfigyelnek bennunket. De nem akarok ebbe belemenni mert megint en leszek a Gonosz Osztrak Ellenes Nember :). Nyilvan van akinek pont a kerites nelkuli vilag jon be, es van akinek nem.

2014.03.12. 21:29:08

@Mirjam2: UK a CCTV kamerak orszaga, foleg London (valami statisztika szerint az egyik legtobb CCTV). Ott nem erzed magad bebortonozve/megfigyelve?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.12. 21:31:21

@Babette_:
Rendben.
Én a jelenlegi helyzetünket nem ahhoz mérem, hogy kinek mi a jólét, hanem ahhoz, hogy Magyarországon még ennyi sem jutott. Tehát annál sokkal-sokkal jobban élünk.

Azt sosem álítottam, hogy gazdagok lennénk, csak nincsenek anyagi problémáink (azt nem nevezem annak, hogy nem tudok kifizetni jelenleg egy irreálisan magas házárat - megjegyezve, hogy a házárak Magyarországon is irreálisan magasak, szerintem -> csak tégla és vezeték).

2014.03.12. 21:31:51

@diggerdriver: @**mimi**: Azt mondja "nagyagy" a férjem, hogy meg kell nézni hogy a saját gépeden a flash player ( adobe) automatikusan frissít-e vagy neked kell. Vagy a duolingo-nak ez egy általános hibája. Különben meg nem értem amit mond DD

2014.03.12. 21:38:34

@charlieharper: 'UK a CCTV kamerak orszaga, foleg London (valami statisztika szerint az egyik legtobb CCTV). Ott nem erzed magad bebortonozve/megfigyelve?'

Furcsa, de nem. Ezek nem racionalis dolgok, hanem tudatalattiak. Engem kimondottan megnyugtatnak a kamerak, nagyobb biztonsagban erzem magam toluk. Pedig racionalisan tudom hogy egyreszt nem jelentenek biztonsagot mert a bunozoket nem erdekli van-e kamera vagy nincs, masreszt valoban sulyosan megsertik a privacy-t. Fejben ezt tudom, de erzelmileg meg megis megnyugtatnak. Mint ahogy a falak / keritesek is. Nem tudom miert - gondolom egy pszichologus ki tudna elemezni. Gondolom hogy nem csak en erzem magam biztonsagban a kamerak miatt, hanem sokan masok is, ezert helyeznek el egyre tobbet a UK-ben illetve ezert nem tiltakoznak ellene az emberek. Hamis biztonsagerzet.

______________ (törölt) 2014.03.12. 21:40:34

@Turchi: @**mimi**: @diggerdriver:
ha androidos tablettátok van, akkor szerintem el is lehet felejteni a flasht, úgy tudom azokon helyből tiltva van, mondván, hogy nem biztonságos.

2014.03.12. 21:42:42

@sorsolo: Nekem nem az van, sima laptop, vagy mi D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.12. 21:55:18

@sorsolo:
Nekem az androidos telón jó csak az asztali PC-n nem.

blackhairlady 2014.03.12. 21:55:28

@Turchi: Hat nem egy nyelvet beszeltek a zuraddal?:)))))))
Nalam kulonben mukodik rendesen douliglo, az iment megneztem.

2014.03.12. 21:59:22

@blackhair-lady: Hát őőőő olyan okos hogy azt már nem is lehet érteni DD

DieNanny CH 2014.03.12. 22:02:02

@maxval a gondolkodó birca:

"de minden szoba más-más családnak volt kiutalva, akik közösen használták a közös helyiségeket. Mo-n ez sosem létezett."

De igen, létezett. Szüleim így kezdték házasságkötésük után - a vállalati, 3 szobás lakás szobáiban egy-egy házaspár lakott. Konyha, fürdő közös volt. Egyedülállók munkásszálláson laktak, gyerekeseknek pedig vállalati lakás. Először úgy volt, a születésem után egy garzont kapnak, ebben az esetben anyukám visszaköltözött volna a szüleihez, velem. Aztán születésem előtt mégis felépült a 3 szobás lakásunk...

2014.03.12. 22:09:48

@diggerdriver: @**mimi**: Probléma megoldva, egyedül!! Szóval megkeresed a flash playert a gépeden rákattintasz és ezt a képet kellene látnod: kepkezelo.com/images/d18ihta3058lvpy5sa88.jpg
Először rámész az alsó nagy ikonra, local storige akármi, ott add, hozzáadod a duolingo webcímét, majd ugyanezen a képen a felső ikonra, camera and micr, ott is add, duolingo webcím, és már nekem működik is.

DieNanny CH 2014.03.12. 22:31:01

@charlieharper:

Jól írtad. Ez a német "muss sein" (kb: kell lennie)-ből jön. Így pontos j.

GERI87 2014.03.12. 22:31:06

@micsoda?:

Rossz oldala:

-Az egyszeri parasztoktól is elvették a földet...előtte két rendszertől is várták hogy legyen igazi, hatásos földosztás...végül semmijük sem maradt.
-élő állatot, terményt mindent beszedtek "padlássöprés".
-ha nem "prolik" , "parasztok" szóval 'jómunkásemberek' voltak a szüleid, nehezebb volt egyetemre járnod, érvényesülnöd...
(apám még a 70-es, 80-as években sem kapott ingyen étkezést a menzán mert "értelmiségiek" a szülei....:)
-erőltetett iparosítás
-elszigeteltség, áruhiány
-cenzúra
-származás és társadalmi helyzetből fakadó megkülönböztetés.
-emberi jogok korlátozása
stb.

Persze a rendszer....főleg MO-on...puhult és ezek egy része megszűnt, enyhült de a kommunizmus MO-on is úgy kezdte pályafutását hogy százezreket tett tönkre, egzisztenciákat rombolt le....és nem csak a nemesekre meg gazdag parasztokra "kulákokra" és az egyházra kell gondolni....meg bányákba küldött kurvákra...

A másik meg hogy hosszútávon valós piaci képzettséggel nem rendelkező emberek tömegei termelődtek ki, a saját tulajdonú lakások miatt is nagy a röghöz kötöttség, ami nem tett jót a mobilitásnak...az emberek elszoktak a versenytől, a piaci játékszabályoktól....nem fejlődött ki polgári-demokratikus értékrend, a politikai kultúra hírből sem ismert....
(Emiatt is vannak olyan pártok, igények amilyenek....)

Ezek mind a rendszer velejárói, nem lehet tőlük megszabadulni, jobbítani.

A kommunizmus csak a tehetségtelen, lusta, buta, nagyon rossz szociális háttérrel rendelkező lumpen elemnek jó.
Nekik jó volt mert az állam bevitte őket a gyárba, vagy huszadik portásnak, adott nekik lakást, fizetést...és ezt meg is ideologizálta...
Csak ezekre nem kéne egy egész társadalmat építeni!

DieNanny CH 2014.03.12. 22:33:33

@Kövérmadár [swe]:

Ezzel én is így vagyok.
Miért lenne az számomra probléma, hogy nem tudok kifizetni olyan dolgot, amire nincs szükségem?!

2014.03.12. 22:38:02

@diggerdriver: Az add gombokat megtaláltad mindkét helyen? A címhez kell a stb is. Többet nem tudok segíteni mert annyira én sem értek hozzá de ha valakinek megmutatod aki foglalkozik ilyenekkel biztos meg tudja csinálni, mert nálam pl. csak ez volt a hiba.

2014.03.12. 22:40:26

@diggerdriver: Jaj, lemaradt egy része a mondatnak, a címhez kell az is hogy stb

2014.03.12. 22:43:51

@diggerdriver: Hát ilyen nincs, nem írja be azt hogy h t t p : / / most direkt kihagytam szóközöket, ha ezt se írja be akkor befejeztem most D

2014.03.12. 22:56:39

@diggerdriver: az stb. nem kell sehova DD, de a setting/account se, csak a főcím, duolingo.com

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.03.12. 23:01:11

@montroyal (CAN qc): Izé, én az utóbbiba nem tudok, lévén nő vagyok, így csak koncentrálok mindjárt és elképzelem...
Hááát, szűk lehet, na... :D :D :D

@diggerdriver: Hangszóró ki-be kapcs, esetleg bővítmény ellenőrzés. Nekem is kiírt ilyet az elején. Lekapcsoltam a mikrofont, hogy én nem kívánok beszélni (volt rá valami opció), és onnantól a hanglejátszás működött.
Állítólag függ a böngésző verziószámától is.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.12. 23:03:38

@Turchi:
Na most betette a listába mindkét helyen de továbbra is megjelenik a szöveg hogy nem tud hangot lejátszani.

2014.03.12. 23:06:52

@diggerdriver: Akkor sajnos passzoltam, de mi sem használjuk a belebeszélést, kikapcsoljuk és csak fülelünk, de azért holnap kipróbálom mennyire ismeri fel a kiejtést, pláne az enyémet DD

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.03.12. 23:06:54

@blackhair-lady: Most, hogy mondod, az anyósomék lakása is ilyen volt. Azokat is eladták, kb. iylen áron. Az utolsó részletet nemrég fizette ki, valami 3500 Ft körül perkáltak havonta a 80-as évektől kezdve. :)

@zöldeketbeszélek: Örülök, hogy bejött Neked is :)

@Mirjam2: A hideg kirázott, basszus... :D Jó, hogy jól végződött. Most mosogathatnál Katmanduban, hogy ledolgozd a szállást :)

montroyal ( CAN qc) 2014.03.12. 23:07:04

@tanato: koszi en is talaltam karosszerias munkat norvegiaban ezen az oldalom 3k euro .. hova kuldjem a registralasi stb dijat ..

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.03.12. 23:12:59

@Mirjam2: Világvége, meg kommunizmus? Facepalm. Megyek, ásom a bunkert, a fenébe a krumpliágyással... :D

@Turchi: Ilyenek ezek az informatikusok... :D Nekem is meg kellett tanulnom kockanyelven, hogy szót értsünk egymással :D Jó lehet a nyelvérzékem, mert ma van a jubileumi házassági évfordulónk :D

2014.03.12. 23:17:06

@nezzazegfele: DD, nem egyszerű, találkoztam pár kollégájával még Pesten és mindegyik úgy néz ki az enyémmel együtt mint a nagy gondolkodók, nem is érteni a beszédjüket. Gyerek is mondta hogy a papa okos, csak nem tud magyarázni...

Latcho Rom 2014.03.13. 00:04:21

@montroyal ( CAN qc): él itt 2-3 ezer magyar..

de az se kell, nincs sok megbizható, jó európai karosszériás a városban.

Kiderül mi lesz..kanadai kollégáim orditoznak ha hallják Marois-, hogy meg akarják tartani a dollárt, s nyitott határok lesznek..mon cul mon frere..

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.13. 00:14:38

@montroyal ( CAN qc): oké, persze, értem, ha ez a szabály, akkor nincs mit tenni.De legalább jó praktikus... :-)

Aki meg csóró, annak ott van a tévén nézhető kandalló, alvárium, stb videók.Mikor először láttam, röhögtem rajta, de mára elfogadhatónak tartom.Karácsonykor pl biztos ad egy kis plusz hangulatot.Csak én minden évben elfelejtem... :D

montroyal ( CAN qc) 2014.03.13. 01:57:07

@shakti_rom: ja a magyarokra nem szamithatunk azt tudjuk ...nehogy rajtuk gazdagodjak meg ... vegul is inkabb a lakas eladasa lenne a problema ..
@geegee: egy 70-es tvn lehet jol mutat

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.13. 06:18:43

@DieNanny [SZ,CH]:
Mert akkor nem felelsz meg az elvarasoknak es a kliseknek. :)

Ezert szeretnek engem is, a 4 kerek, 3 szoba, 2 gyerek viziobol nekem csak a 4 vagy inkabb 8 kerek jatszik (nem, nem szeretnek kamiont :) ).
De pl. szivesen vennek egy kisrepulot, amivel be lehet jarni Europat. Attol tartok nem fog osszejonni :)

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.13. 08:05:59

@Kövérmadár [swe]: de ha lenne pénzed házra, akkor kijelenthetnénk, hogy valóban, objektíven is jólétben éltek, igaz?

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.13. 08:11:07

@nezzazegfele: a bunker fölött hagyd meg a krumplit, és a bunkerből is fogod tudni frissen szedni alulról.

maxval a gondolkodó birca · http://maxval.co.nr 2014.03.13. 08:25:46

@micsoda?:

Tévedsz, de nézz utána inkább, most nincs kedvem elmagyarázni.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.13. 08:44:29

@Babette_:
Nem feltetlenul.
Aposomnak volt penze hazra... most egy erdo mellett laknak egy ketszintes, 4 haloszobas hazban.
De masra nem nagyon marad penzuk.

Pl. ami onreszt beletettek, annyiert siman vennek egy autot magamnak (es ez csak 10m ft korul van). Fogok is, de nem most ;)

HA lenne penzem hazra + egy 15m-s autora + evente meg ugy 1,5-2m-t elnyaralni, akkor az mar mas szint lenne, igen. De erre azert nem mindenkinek futja 30 evesen.
De arra, ahogyan mi elunk mindenki kepes, aki itt dolgozik (2 keresovel, gyerek nelkul).

Magyarorszagon is kepes erre mindenki? Ahhoz viszonyitva joletben elunk. Az itteni gazdagokhoz kepest nyilvan nem, de nem is egy ligaban jatszunk.

Tehat kijelenteni, hogy ugyanazok a problemaink itt, mint ott nem kis butasag.

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.03.13. 10:04:18

@Babette_: :D Jó ötlet! Már értem, hogy a skót halála után miért ültettetett a gyerekeivel krumplit a sírjára... :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.13. 16:35:05

@Mirjam2: szerencsére velem semmi ilyesmi nem történt még, és még soha nem is jutott eszembe a bankoknak bármit is bejelenteni, de lehet, hogy nem árt tudatosítani magamban egy-két fontos dolgot. (kétheti készpénz mindig van, nemtom, félek hogy benyeli az ATM egyszer a kártyámat, mind a hármat, vagy ilyesmi.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.13. 16:40:36

@charlieharper: ez a kerítés nélküli dolog, ez akkor működik, ha enne ellenére megvan a privacy, nem?
nyugatiak mondják, én nem tudom, hogy thai faluban pl azt jelenti a kerítésnélküliség, hogy akármelyik szomszéd, haver, stb besétál a konyhádba és kiveszi a sört a hűtődből, akármikor jön-megy, na ezt én se szeretném, de valamiért az az érzésem, hogy az osztrákok nem így nyomják, attól hogy nincs kerítés, még nem fogja odaszaratni a kuytáját, lenyúlni a papucsodat, meg ki-be mászkálni az életedben.
én speciel azt nem szeretem, ha már privacy, ha hallom a szomszéd szexuális életét. a tévé vagy a gyereksírás nem zavar :-)

adg 2014.03.14. 04:27:17

@Chang Yai: Na itt nalunk ossze van vonva a ket megoldas. Bar sok helyen nincs kerites, nekunk eppen van. kb 1 meter magas, a ket kapu nem zarhato. Nincs rajta zar egyaltalan. Csengo sincs. Ha jon valaki, akkor vessuk eszre, amikor benyit. Eloszor eleg meglepo volt, de itt igy megy mindenfele. Legalabb kerdes nelkul nem eszi ki a hutobol a sort.
De amikor jonnak pl gaztartalyt cserelni, akkor is csak bejonnek, kicserelik, elmennek. A postas behozza a cuccot a mosogepre, ami a haz alatt van. Karacsonykor meg csak ugy atjottek a szomszedok, hoztak egy kis sutit, bar eleg szar volt. Amikor idekoltoztunk, csak ugy bejottek bemutatkozni.
Mostmar megszoktuk.
Annyi hatranya van a dolognak, hogy allitolag fiatalok buli utan be szoktak menni neha egy-egy helyre, hogy a kinti hutobol szerezzenek kis sort meg. A mi kornyekunk nem igazan atjarhato es nincs semmi szorakozohely a kozelben, igy ez nem fenyeget talan, meg hutonk sincs odakint.
A multkor leesett az ajtonk, egy hetig a haz tarva-nyitva volt, mire jott valaki, es megcsinalta.
Amugy a rendes ausztral szokas az az, hogy ha elmesz vendegsegbe, akkor tied a haz minden javaval egyetemben. Gond nelkul korulneznek, esznek-isznak barmit amit barhol talalnak. :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.14. 05:21:51

@adg [AU]: na ezek érdekes dolgok, köszi a sok részletet :-)
asszem engem nem zavarna, ha a kertben mászkálnak mondjuk gáztartály vagy akármi konkrét céllal, de mivel én otthon ruha nélül vagy igen kevés ruhában szoktam mászkálni, mármint ezen az éghajlaton, és ráadásul iszonyú rendetlenség tud lenni, én biztos zárnám az ajtót és nem lenne ki-be mászkálás, csak ha én azt kinyitom.

pandacska 2014.04.09. 19:39:53

Sziasztok! Szívesen dolgoznék Ausztriában és ha nem is rögtön az elején, de szeretném magammal vinni a cicámat. Mit gondoltok, találok olyan szállást hosszabb távon, ahol az állatot tolerálják? Köszönöm szépen a választ előre is.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása