oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. március 04. 06:47,  Vakker, Vennlig, Vagal 440 komment

2014. március 04. 06:47 Határátkelő

Vakker, Vennlig, Vagal

A mai történet Norvégiába visz minket (igaz, némi ázsiai kunkorral), és kiderül, hogyan lehet önkéntesként elindulni, milyen gyermeket várni az északi országban, milyenek az emberek, és szeretnek-e dolgozni a norvég fiatalok. A képeket is a szerző, Kata küldte, amiért köszönet neki.

cím_91.jpg

„Egy mesebeli történetet szeretnék megosztani az olvasókkal. Mindig látom az intelmeket, hogy Norvégiába nehogy elinduljatok terv, pénz, vagy munkaszerződés nélkül.

Pénzünk nagyon minimális volt. Norvég nyelvtudásunk szinte semmi, csak angol. Tervünk pedig: itt akarunk és fogunk élni. Be is jött, szép lassú döcögős kezdés után.

A lengyel párom nélkülem már próbálkozott Trondheimben munkát találni; közben sátrazott parkban, erdőben és temetőben. Ez volt a kezdet: 2012 nyara, másfél éve. Most pedig egy gyönyörű lakásban lakunk a 4 hónapos kisfiunkkal az álomszép Kvinesdalban. Merészek voltunk, és szerencsések!

Ázsiában kezdődött

Kezdjük az elején a regényes sztorit. Vagy még annál is régebben: 2010 őszén otthagytam a kényelmes munkáséletemet Budapesten, és nekivágtam Ázsiának hátizsákos turistaként. Innentől mintha újjászülettem volna.

A hercegem 3 hónap után Kínában várt rám, és azóta Daniellel osztjuk meg a mindennapokat. Két évig bejártuk a fél világot fillérekből, és közben hihetetlen dolgok estek meg velünk.

A karácsonyt kórházban fekve töltöttem Laoszban (másnap ki is engedtek). Laktunk egy hónapig egy elhagyatott épületben a világ egyik legdrágább városában, Sydneyben.

Dolgoztunk egy fél évet egy ismerősnek Kanadában. Majd átbicikliztük fél Argentínát, és megnéztünk még pár országot Dél-Amerikában. Ekkor már tudtuk a következő lépés: a családalapítás.

Önkéntesként egy farmon

Sose voltunk eleresztve anyagilag az utazások alatt, ha tehettük, kerestük a kapcsolatot a helyiekkel, és elkerültük a zsúfolt turistacélpontokat. Így nemcsak rengeteget lehet spórolni, de sokkal jobban megismerni az egyes népeket. No, sose gondoltam, hogy ez lesz a hideg skandinávok között is!

lindesnes.jpg

Miután Daniel sikertelenül járt a nyári hónapok alatt, jött egy ötlet, hogy máshogy próbálkozzunk. Találtunk egy családot az interneten keresztül, akik fogadnak önkénteseket a farmjukon (workaway). Ilyenkor pár óra munkáért cserébe az ember kaphat kosztot, kvártélyt.

Így kerültünk a délen lévő Kvinesdalba (kb. pont félúton Kristiansand és Stavanger között). Náluk laktunk két hétig, és nem lett volna rossz kezdet. De sajnos nem a legkedvesebb norvégokat fogtuk ki, akik kiraktak minket és végül az egyetlen új ismerősnél kötöttünk ki inkább. (Ő egyedül lakik az erdőben a kutyáival egy folyóvíz és áram nélküli házban. Véletlen ismertük meg egy erdei sétánk során.)

Ez október közepén történt, és épp leesett az első hó. Így aztán főleg vadregényes volt a pár lakókocsiban töltött éjszaka az erdei ház mellett. Az új barátunk elvitt a szüleihez is, akik nagyon kedvesen, az elejétől bizalommal fogadtak. Náluk is aludtunk párszor a nagy hideg beköszönte miatt.

Azóta kiderült, hogy a legjobb embereket ismertük meg a környéken, már együtt karácsonyozunk velük, és a srác nővére az egyik jó barátnőm lett. (A farmos család pedig nem a legjobb hírnek örvend az egész faluban…)

Autó nélkül nem megy

Novemberben elugrottunk Gdanskba (ahova Daniel valósi), hogy vegyünk egy kicsi kocsit kölcsönpénzből (ezer hála emiatt az illető nagyon közeli barátomnak!). Itt ugyanis semmit nem lehet kezdeni autó nélkül. Ezt nehéz otthon elképzelni, de így van!

jeg auto.jpg

Minden családban alap, hogy két kocsi áll a ház előtt (plusz egy lakóautó is sokszor). Az újdonsült barátunk pedig leszervezett egy másik sráchoz szállást nekünk pár hónapra ingyen. Illetve a fizetség az volt, hogy Daniel befejezi a tetőtér leszigetelését (ő ugyanis ács / asztalos). Így a telet egy egyedülálló, 150 nm-en lakó (azóta) havernál töltöttük.

Kerestük a munkát, tanulgattuk a nyelvet, és élveztük a havat. Gyorsan felvettük a jó norvég szokást: ki a szabadba minden nap, ha esik, ha fúj! Azóta még 3 helyen laktunk, és mindegyiknél 2 méterre a háztól indul egy ösvény az erdőbe. Nekem ez volt az álmom valaha, hiszen Pestről is milyen bonyolult volt kikerülni a természetbe.

Munkakeresés

Munkát találni tényleg nagyon nehéz itt, nekem is végül az új barátnőm segített. (Danielnek később kapcsolatok nélkül, a NAV honlapján keresztül lett állása) Ez a takarítósdi decemberben bukkant fel, de csak márciusban kezdtem el dolgozni.

A főnököm ragaszkodott hozzá, hogy nem csinálhatok semmit a rendőrségi engedély nélkül. Azóta már tudom, hogy nem így van. Ráadásul innen 100 km Kristiansand, ahova menni kell ilyen ügyekben, és általában kb. egy hónapot várni kell, hogy bemehessen az ember. Kétszer feleslegesen megjártam az utat, mert nem megfelelő papírt kaptam az alkalmazómtól. Érdemes mindennek rendesen utánajárni…

szeeep.jpg

Nem mindenhol annyira drága

És hogy folytatódjon a mese, amint beálltam a takarítós bizniszbe, kiderült, hogy terhes vagyok. Egy ideig nem mondtuk persze el, de szerencsére pont jól jöttünk ki, hiszen meglett a kötelező 6 hónap munkaviszonyom.

Közben költöznünk is kellett, és nem hagyott el minket Fortuna istenasszony: ismét ingyen lakhattunk egy házban pár hónapig. Egy újabb haver ment el külföldre egy időre, és szívesen vigyáztunk az otthonára meg a kutyáira.

Azóta már saját lakásban lakunk, itt 5000 koronáért mesés kilátás és 72 m2 áll rendelkezésünkre. Úgyhogy nem mindenhol annyira drága Norvégia, és meg lehet okosan is oldani a kajálást is.

Most fél éve az én gyesemből és Daniel napi 3 órás munkájából vígan éldegélünk. Amúgy is ebben az országban nagyon támogatják az embert. Nekem az első vizsgálattól a szülésig minden ingyen volt! Azt hiszem nem meglepő, hogy csodálatos élmény volt világra hozni a gyerekem. Egyáltalán nem éreztem magam kórházban; inkább családi hangulattal, szeretettel, segítséggel vettek körül a nővérkék…

Az állam egy évre támogatja az anyukákat; választhatsz 48 hétig a fizud 100%-t, vagy 58 hétig 80%-ot kapsz. Ezután pedig barátságos mini óvodák várják a gyereket, ahol 3 felnőtt vigyáz mondjuk 6-7 gyerekre. (A pelenka pl. olcsóbb, mint otthon).

Kényelmes élethez szokva

A norvégok szeretnek amúgy panaszkodni például a magas adók miatt (36%-ot vonnak le az ember bruttójából, de szerintem kapunk is vissza érte sok mindent), vagy mert a benzin sokba kerül.

Az üzemanyag 14-15 korona körül mozog, ami tényleg több mint otthon (majdnem 600 Ft), de az órabérekhez viszonyítva meg szerintem nem olyan durva.

Egyébként az látszik még nagyon feltűnően, hogy milyen kényelmes élethez vannak szokva a norvégok, és a pénznek más az értéke, mint nálunk. A fiatalok elég könnyen szórják, és alapnak veszik, hogy mindig van elég. Ráadásul nem szeretnek annyira dolgozni, és a magas munkanélküli segély miatt sokan távol tartják magukat a pénzkereséstől.

Gyönyörű, barátságos, merész

Ez a falusi élet nekünk nagyon bejött. Kvinesdal 6000 fős lakossággal rendelkezik, és a következő jelmondattal: Vakker, Vennlig, Vagal. Azaz gyönyörű, barátságos, merész. Hírhedtek is az itteni lakosok a környéken. Tavaly télen volt szerencsénk nekünk is kipróbálni például a jégen vezetést, pedig az nem is számít igazán őrültségnek.

nyar to.jpg

Egyébként mindig is úgy képzeltem, hogy majd előbb lesznek lengyel meg egyéb bevándorló barátaink, mert a norvégok hírhedten hidegek idegenekkel. Fél év után már ismertünk több mint egy tucat vikinget, és egyetlen másmilyen nemzetiségbelit sem! Meg kell mondjam, nem ismerem a norvég nagyvárosokat, de itt vidéken jó fejek az emberek. Ez volt a tapasztalatunk amúgy a világ minden táján…

Közben szerencsére összeismerkedtünk egy tucat magyarral a szomszéd faluból, és nekem ez sokat számít, hogy nem csak van, akivel az anyanyelvemen tudok beszélni, de értjük ugyanazokat a poénokat, meg problémákat (a lengyelekkel is elég sok a közös…)

Norvégia csodálatos hely, azóta is csak ámulom a hegyeket, fjordokat, és nehéz elhinni, hogy itt élünk. De semmi sem lehetetlen! Mindenkinek üzenem, fő, hogy legyünk pozitívak!

(Mi már elképzelni se tudjuk, hogy a rendszer rabjai legyünk örökre. Tervben van a következő pár éves utazás a gyerekekkel…)”

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr75841993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

holl gold 2014.03.05. 01:24:58

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]:
A posztolo nagyjabol azt a tipust kepviseli amiert a norvegok nem szeretik a bevandorlokat.

Ugyanezert nem szeretik sem Daniaban, Svedorszagban sem ezt a tipust...Sajnos en is ismerek ilyet (magyar hazaspar) aki meg egy szalmaszalat sem tett keresztbe de kihasznalta mar a rendszer ÖSSZES elönyet es meg log az allamnak egy valag penzzel (amit soha nem tudnak rajta behajtani mert nem fog dolgozni soha a budös eletbe es nincs a neven SEMMI, minden az elvalt feleseg neven van, meg a ket kocsija is)...ugyanugy jarni fog a nyugdij neki is (letminimum, mint aki valoban de keveset dolgozott, f@szom-eszem megall)...rendesen benyalta az allam ezt a trukköt...

adg 2014.03.05. 01:25:35

@puhacica: pl igy: 360fokbringa.hu/hu/rolunk
Ezek korbebringazzak par ev alatt az egesz Foldet. Voltak nalunk is egy vacsorara, akkor jartak pont feluton. Most uj zelandon nyomjak, aztan del amerika, eszak, es haza, kesz.
Ok konkretan masok kedvessegebol elnek ez az ido alatt, meg nemi aprobb bevetelekbol. Azert kell venni idonkent ezt azt, de szallast/kajat igyekeznek megoldani ingyen, amennyire lehet.

De hat ezt csak ilyen fiatalon lehet. En megdoglenek hamar. :)

adg 2014.03.05. 01:37:05

@sorsolo: Es meditalas kozben is jon a szazezer?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.05. 01:43:05

@Mr Long: Fhuh, bakker, ez meleg pite lehetett... :D Meg a visszaállítás is az lesz.Megnéztem volna a góré arcát... :D

pappito · http://pappito.com 2014.03.05. 02:00:03

@adg [AU]: ez azért más helyzet, mint amiben a poszttoló van

Ráadásul ezek a bringások csinálnak merchandisinget meg support site-ot, szereztek szponzorokat, kommunikálnak szépen (és remélhetően közben remekül érzik magukat) ez szinte szüges ellentéte annak amit a szerző csinál most.

skye8 2014.03.05. 03:35:17

az iromany olvasasa kozben mar tudtam hogy poszter darabokra lesz szedve. a sztori fele szerintem fikcio, vagy sok mindent elhallgat az iroja. el nem tudom kepzelni hogy ilyen 'munkamorallal' mibol volt penze utazni pioca csaladnak.

adg 2014.03.05. 03:53:19

@pappito: Ez erre a kerdesre vonatkozott:"magyarazza mar el nekem valaki, hogyan lehet fillerekbol korbeutazni a vilagot???!!!" Pl igy is lehet.

Es amiket irtal, azok az aprobb bevetelek. Maguk mondtak, hogy rendesen deficitesek lennenek, ha mindenhol szallast meg kajat kene fizetniuk.

--------------------------
A poszthoz vissza, ok ketten megjartak azsiat, ausztraliat es kanadat, meg mittudomenmit meg. Barmiben mernek fogadni, hogy nem a szocialis ellatorendszereken csungtek. Azsiaban tuti, ausztraliaban szinten, mivel nem alkalmas ra az utleveluk :), es szerintem kanadaban sem csinalhattak azt. Az elso adobol finanszirozott beveteluk a gyes a gyereknek. Tovabbra is ugy gondolom - bar ez nyilvan semmit sem jelent - hogy nem ingyenelok meg eloskodok voltak, hanem alkalmi munkabol eltek. Munkaert cserebe kajat meg lakhatast kaptak. Ezt eleg sokan csinaljak. Es nem rogton gyereket szultek a segelyre, ahogy itt fent irta valaki. Nem segely. Es ott elnek mar egy rovidke ideje. Tanuljak a nyelvet is. Minek, ha csak a segely kell, aztan mennek tovabb?
Ez nem az a segelymigracio, amit ukben lehet latni, meg kanadaban. Persze nyilvan nem beloluk fog megvastagodni a norveg allamhaztartas. Nem irja, hogy barmikor barmilyen segelyt kertek volna. Lehet, hogy az alkalmi munka utan meg adoztak is, fizettek afat, stb.
Jut eszembe, mikor szuletett a legnagyobb lanyom, meg eppen egyetemista voltam. A felesegem mar dolgozott majd egy eve. Ezek utan kaptunk csaladi potlekot, gyedet, szuletesi penzt, nem tudommit evekig. Akkor mi is netto ingyenelo segelyert szulok voltunk, merthogy addig kb semmit sem tettunk be a kasszaba? Aztan beletettuk, mostmeg megint nem. De ez masik sztori.

Nagyon nem csodalkozom, hogy nem jott a posztolo, szerintem utoljara lattuk...

2014.03.05. 04:34:26

@adg [AU]:

Kanadában nagy valószinüséggel illegálisan dolgoztak, vagyis csaltak. Mert ha nem, akkor ahhoz komoly tervezés és várakozás kellett volna, munkavállalási vizum, szakképzett munkakör, labour market opinion, stb. De ehhez túl lazák voltak, sőt büszkék arra, hogy minden tervezés nélkül nekiindultak a világnak.

De @skye8: nak is igaza lehet, ez valóban "mesebeli történet", vagyis fikció :)

adg 2014.03.05. 05:15:42

@cougarcat: Ez mondjuk eleg valoszinu. Oz-ban szinten.

Mr Long 2014.03.05. 06:42:55

Szova elmondhatjuk, hogy Norbi elhagyta a furotornyot es korbeutazta a vilagot?

2014.03.05. 07:00:00

@házelőtthinta: komolyan azert elkuldhetnek, mert sokat vagy beteg? Ha akarsz ne valaszolj, van valami folyamatos betegseged, ami folyamatos kezelesre szorul?
@Kövérmadár [swe]: nezd, Hinta dolgozik, anyukajaval el, nem a sultgalambot varja. Meg ha ki is rugnak, megoldja. Irta, hogy jart egyetemre (nem tudom mit tanult), beszel angolul es gondolom valamennyire nemetul. Szerintem inkabb o el a rendszeren kivul, mint a fenti par es a sajat akaratabol.

tanato 2014.03.05. 07:13:48

@Zoole[uk]: Igen,mivel a ho.-ügyeleteket ,megpályázó cégek is visszajuttatnak általában az illetékeseknek.

SzZoole 2014.03.05. 08:15:20

@tanato: de szepen fogalmaztal:)))
En ettol cifrab ban,szokimondobban,irtam volna le,de azert igy is meg ertettem,koszi.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 08:23:50

@adg [AU]:
Hüü de nagyon egyetértek.
Az itt negatívan megnyilvánulók többsége egy árva fillérrel sem finanszírozta posztoló életét de elmondja mindennek.
Tán csak nem magyarok?

puhacica 2014.03.05. 08:25:01

@sorsolo: de a 100e nem jon havonta magatol. a posztolo szemelyisege meg nem olyannak tunik, hogy dolgozott latastol vakulasig a kesobbi utazgatasert. a fapados arakkal annyiban tevedsz, hogy egy fovel szamolsz, de pl. kettonknek "Europa" minimum 120-150e, a Kanari-szigetek meg a duplaja, pedig az is ide tartozik. minden mas 2-300e/fo. es mivel a forint minden esemenyre reagal, de meg arra is, ha a pok pukizik a sarokban, egyik naprol a masikra dragulnak meg az utazas koltsegei. tegnap 317-ert valtottam eurot. igaz, ez annak mindegy, aki a vilagot jarja epp.
@pappito: azt nem tudom, milyen. hallottam mar rola, de meg nem tapasztaltam...
@adg [AU]: de az oceant nem lehet atbiciklizni! mondom, egyedul a thaifold-ausztralia-del-amerika viszonylat elvisz million feluli osszeget ket fore csak a repjegyre.
hinta, te meg stoppolj le egy boinget...

2014.03.05. 08:28:04

@diggerdriver: de. Mindenki aki barmilyen kritikat megfogalmaz, barmirol az nyilvan magyar.
Nyitottal mar ki mondjuk angol nyelvu blogokat es a kommenteket?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 08:29:53

@házelőtthinta:
Hazudnek, ha azt mondanam, hogy nem szorakoztat az, ahogy visszanyal a fagyi neked... ;)

Osztod itt az eszt, megmondod a frankot, ismered az osszes osszeeskuvest es betartasz a "hatterhatalomnak"... A bolcsek kove nalad van, te csinalod jol, Mester!

Charlie, digger es a tobbiek meg mind a rendszernek bologato rabszolgak! Oh igen!
A sok loser, ugysem jutnak semmire sem! 8)

Latod mar, hogy miert bukas az, amit te itt folyamatosan hirdetsz? A gazdasagi katasztrofa a sajat mikrovilagodban egy onbeteljesito joslat... nem azert, mert az arabok / zsidok / csilliardos iparmagmasok akarjak, hanem onmagad miatt.

pappito · http://pappito.com 2014.03.05. 08:30:32

@diggerdriver: az nem magyarnaklevés kérdése, ha nem bírja valaki, ha hülyének nézik

2014.03.05. 08:31:23

@puhacica: az oceanos dologot helyesbitem
A vitorlas communityben bizony atstoppolod :)
Gyakran kell plussz egy par kez a vitorlasokon es cserebe elviszik az illetot a kovetkezo kikotoig
Termeszetesen a "stopposnak" tudnia kell vitorlazni es navigalni

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 08:32:04

@diggerdriver:
Finanszirozom helyette a fekakat... ettol aztan sokkal jobb nekem :)

Dehat ha nem mondhatok velemenyt, akkor inkabb csendben maradok... majd te elbeszelgetsz a feltoltott kepeiddel ;)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 08:40:35

@charlieharper: @pappito: @Kövérmadár [swe]:
Ha minden embernek hozzátok hasonló hozzáállása lenne a akkor Kolumbusz soha nem fedezi fel Amerikát.
Miért baj az hogy valaki nem nyárspolgár hogy nem akar beállni a sorba hogy nem akar oppurtunistán bepunnyadni a munka világába?

pappito · http://pappito.com 2014.03.05. 08:42:22

@diggerdriver: az nem baj. minden fasza.

ntm akár el is olvashatnád amit mások kommentelnek és akkor nem arra válaszolnál amire gondolsz, hogy más gondol

pappito · http://pappito.com 2014.03.05. 08:44:06

upsz, hiba, olyan ritkán járok ide, hogy elfelejtem kit kell olvasás előtt kibannolni a francba a képernyőmről...

over and out

andaluzkutya 2014.03.05. 08:44:58

@diggerdriver: Az nem baj, de ne mondja azt, hogy a többiek a rendszer rabjai, míg ők szabadok. Mivel ők is alapvetően függnek attól, hogy a többiek megtermelik azokat a dolgokat, amikkel aztán kalandozhatnak.
Felőlem kalandozhatnak, de írja azt, hogy "én nem tudok tartósan egy helyen lakni, de köszönöm azoknak akik lehetővé tették, hogy az állandóságra való igényükkel lehetővé tették, hogy nekem legyen hova mennem" :) Vagy valami hasonlót:)

andaluzkutya 2014.03.05. 08:47:52

@diggerdriver: tud valaki arról, hogy Kolumbusz negatívan nyilatkozott azokról, akik nem voltak felfedezők?
Gondolj bele, Kolumbusz beszól, hogy ti hülye rabszolgák, mért nem kerekedtek fel, aztán mire visszamegy meghozni a jóhírt, hogy felfedeztem Amerikát, addigre senki sincs ott és nekiállhat felszántani a földet, hogy legyen mit enni:)

négyzet 2014.03.05. 08:58:57

Na, este már nem jutottam ide, de még azt akartam írni, hogy

akik azzal jönnek, hogy de hát Norvégia csak abból gazdag, amit az istenke adott, vagyis az olajból, azok gondolkozzanak el azon, hogy miért nem hasonló ország akkor például Venezuela vagy Nigéria vagy miért nem Szaúd-Arábiába mennek a segélyvadász bevándorlók. Norvégia annak köszönheti, hogy gazdag, hogy a szemlélet eleve adott volt ahhoz, hogy okosan használják fel, amit kaptak, és ne csak néhány kiskirályt gazdagítson az olajvagyon.

Miközben a posztban leírtak szerint a norvégok elég gondtalanul élhetnek, Venezuelában hiánygazdaság van, meg mostanában ez: 444.hu/2014/03/04/nyugdijas-tabornok-kezdett-egyszemelyes-ellenallasba-venezuelaban/

pappito · http://pappito.com 2014.03.05. 08:59:15

@andaluzkutya: a jó öreg Christóbal melózott nem csak úgy kirándulgatott, fizetésért hajókázott, személyzettel, katonasággal... és még így se találta el amit keresett, pedig kiokoskodta fejben, hogy mi merre. Minden volt, csak hátizsákos csavargó nem. Plusz vagy tíz évig melózott (kereskedőként) aztán beházasodott az éppen vadul gyarmatosító és tengeri hatalommá váló portugália nemességébe, körbehaknizta fél európát az indiás ötletével, de éppen nem jókor, leégett, mint a franc, aztán elment az államot szolgálni, kinevezték admirálisnak és a spanyol királynő finanszírozta az expedícióját. A másodikra egyenesen hivatalt csináltak (mint lázárnak minisztériumot, hehe) annyira állami kaland volt.

(és akkor nem említettünk ezer más okot, hogy miért határtalan baromság példaként felhozni őt ehelyt)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 09:09:03

@diggerdriver:
Segitek, rendben?!

Elhet ugy, ahogy szeretne, nem kell dolgoznia sem. Utazhat, ahogy jolesik, tamaszkodhat masok joindulatara. Ezzel semmi baj nincsen!

De!

Ha onszantabol nem dolgozik es onszantabol nem akar beallni a sorba, akkor:
- Ne fogadja el a tarsadalomtol (bologato birkaktol) a gyest!
- Ne jarjon orvos es a gyereket se vigye oda, ha beteg!
- Ne kerjen tamogatast es ugy altalaban ne legyen koze az allamhoz.

Aki nem veszi ki a reszet a kozteherviselesbol az ne is tartsa a markat...

Tudod, hogy mi a tipikusan balkani mentalitas? Lelakni a rendszert es kozben semmit sem visszaadni.

@andaluzkutya:
Pl...

2014.03.05. 09:11:36

@pappito: az analogia az volt, hogy allami penzbol utazgat = gyereket nevel. Igy forditottam, lehet, hogy rosszul

megamedve 2014.03.05. 09:12:28

Na ez pont egy olyan történet volt, amitől kirázott a hideg. Elég lett volna csak egyszer nem "szerencsésnek" lenni, vagy belefutni valami bűnözőbe, esetleg szexuális baromba, aki kihasználja a tájékozatlan idegeneket, és a "mesebeli történet"-ből modern horrorsztory lett volna.

Az evolúció megfordítója... vissza a fára! (törölt 2014.03.05. 09:12:46

Ez egy tipikusan olyan sztori, amiben kivilaglik, hogy mennyire nagy a jolet Norvegiaban. Ott meg csovezni, meg potyautaskodni is erdemes. Jo a poszt, nyilvan a tobbseg nem igy vagna neki egy hataratkelesnek, de nekik bejott. Nekik nincs is mas celjuk, mint a rendszert kihasznalva viszonylag jol elni a legminimalisabb munkabol. A rendszer szidalmazasa azert vicces annak tukreben, hogy ok is a rendszer bokezusegebol elnek, huznak hasznot.

Sajnos nagyon keves ilyen igazan felhotlen joleti allam van mar a vilagon, Norvegia ezek szerint meg ilyen.

En azt mondom csinalja, akinek ez kell, amig megteheti. Tenyleg van akinek ez az idealis elet.

micsoda? 2014.03.05. 09:12:54

Nekem a poszt eleje kevésbé érthető, de bizonyára az én hibám. Szerintem ami még szükséges Norvégiához, hogy az ember gyereke bírja a klímát. Nekem nem jönne be:)

négyzet 2014.03.05. 09:16:31

@puhacica: "de a repjegy n a g y o n d r a g a !"

jogos a kérdés. nekem van ismerősöm, aki t-keletre ment x hónapra csavarogni, csak előtte néhány évet informatikuskodott mo-n, és volt pár milliója repkedni ide-oda.

Ugyandehogy (törölt) 2014.03.05. 09:45:51

@Mr Long: ha tudnád, hogy a kis pöcs mennyit tanult a két betűért, megértenéd ...

nyuszigonosz 2014.03.05. 09:50:10

@adg [AU]: Viszont érdekes módon egy olyan országot kerestek a gyerek születéséhez, ahol nem nekik kellett fizetniük a kórházi ellátásért és gondolom a baba miatt kapták a lakást is.
Ilyen világlátóknál meggyözöbb lett volna a "véletlen" terhesség és szülés pl. a kínai fal tövében vagy a sivatagban.. érted?
Mert ha már terhesség,és amiatt éppen nem a világot szaladják össze, nagyon átgondolták azért, hogy hol kapnak ebben az esetben a legtöbbet.

2014.03.05. 09:52:57

@charlieharper: Persze hogy el. Egy mekiről van szó még mindig, miért ne raknák ki azt aki sokat beteg. 5 perc alatt van a helyére más.Mi a meglepődés oka? De nincs szerencsétek, úgy néz ki, megmaradok.

@Kövérmadár [swe]: Örülök hogy jól szórakozol a sorsomon. Szerencsére félni nem kell, netre és kajára úgy is telni fog hogy nem forgatok burikat, úgyhogy nagy baj nem lesz, félnetek nem kell!

Én nem tartok be semmiféle hatalomnak ugyanis nem tudok neki betartani. Az hogy rabszolgák vagyunk mindannyian, az nem tudom miért meglepő tény bárkinek is. A nyugati ebek kicsit jobban vannak jelenleg tartva, így kevésbé zajosak.

A gazdasági összeomlás mantrázása pedig nem más mint lelki felkészülés. Lehet nem fog összeomlani semmi. De ha igen, én előnyben leszek a többséggel szemben mert egyáltalán nem leszek meglepődve.

azok a balkánon ragadt balkáni mentalitású emberek meg ugyanúgy dolgoznak mint te, csak kevesebbért. te meg őket szidod folyamat hogy milyen visszamaradottak. Elmenekülni biztos sokkal nemesebb dolog mint otthon maradni és küzdeni.

2014.03.05. 10:02:21

@shakti_rom: Igen, nem akarom kritizalni az aldozatot, de szegeny nagyon nem tudta hogy mit csinal, szerintem, mikor hozzament a pasihoz. Egyebkent a volt ferj nem riksa-vezeto, hanem auto(riksa)-vezeto - nagy kulonbseg! :) Autovezetoknek sokkal magasabb a tarsadalmi statusza a riksa-vezetokhoz kepest. Ettol fuggetlenul csodalkozom hogy egyaltalan regisztraltak a hazassagot. Altalaban nehez meggyozni a hatosagokat hogy regisztraljanak helyiek es kulfoldiek kozotti hazassagot ha ugy gondoljak valami nincs rendben; siman elkuldhetnek, azt mondhatjak hogy szerezz beleegyezest a szuleidtol, gyere vissza par honappal kesobb, stb. Pl. volt nyugati no ismerosom akit felrehivott az anyakonyvvezeto es kikerdezte hogy honnan ismeri a pasit, ismeri-e a csaladjat, biztos-e benne hogy hozza akar menni, stb. stb.; probalta meggyozni hogy szerinte a pasi nem hozza valo, penzt / utlevelet akar tole stb. Ez nyilvan nem torvenyes, de en azt szeretem Indiaban hogy a common sense-et reszesitik elonyben a szabalyokkal szemben :)

Persze lehet hogy a nonek mindezt elmondtak es megis eroskodott hogy hozza akar menni a pasihoz. 'Grave error of judgement', szegeny. Szerintem a ferfi is aldozat, valoszinuleg fogalma sem volt hogy mibe keveredett mikor felesegul kerte a csajt; nem ertette az egesz helyzetet, utana meg mar keso volt, ugy erezte hogy minden kontrollt elvesztett a szituacio felett es a vegsokig elment hogy ezt visszaszerezze.

Mr Long 2014.03.05. 10:04:41

@Babette_: Kb mint egy mernok, matematikus, kemikus vagy fizikus.

Mr Long 2014.03.05. 10:07:19

@házelőtthinta: " A gazdasági összeomlás mantrázása pedig nem más mint lelki felkészülés. Lehet nem fog összeomlani semmi. De ha igen, én előnyben leszek a többséggel szemben mert egyáltalán nem leszek meglepődve."
Ha autot vezetek barmikor belemhajthat a szembejovo. Inkabb nem vezetek es akkor nem johet belem.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 10:08:58

@micsoda?:
A klima a legkevesebb, hidd el :)

@házelőtthinta:
"Nemes" dolgot cselekedni biztosan jopofa, de nem az en vilagom. Egyetlen eletem van, tervem es vagyam annal tobb. Nem pazarolom az idomet talanokra, majdokra es esetlegekre.
A "nemesnek levest" nem fizeti meg senki, sem anyagi, sem semmilyen ertelemben...

Nem vagyok bunozo, nem keresem a kiskapukat, beadom a kozosbe amit kell, kiveszem, amit kell. A csaladomnak megadok mindent, amit csak tudok; nekem ennyi eleg, a maszlag nem erdekel.

nyuszigonosz 2014.03.05. 10:20:52

@házelőtthinta: Ne írjál butaságot, nem tudom ki örülne neki, ha téged kidobnának a munkahelyedröl.
Ha ez mégis valami miatt megtörténne, munkabíróságra kell adni a dolgot.

andaluzkutya 2014.03.05. 10:34:12

@házelőtthinta: "A gazdasági összeomlás mantrázása pedig nem más mint lelki felkészülés. Lehet nem fog összeomlani semmi. De ha igen, én előnyben leszek a többséggel szemben mert egyáltalán nem leszek meglepődve."

Nem értek egyet. Ha nem omlik össze semmi, akkor ahelyett, hogy most jól érezted volna magad, végigrettegtél egy csomó évet fölöslegesen. Ha összeomlik sokminden, annak te annak az évekig tartó rettegés miatt már megtörve, lelkileg sérülten vágsz neki, így sokkal rosszabb esélyekkel. Az előnyt én nem látom. Nyilván tisztában kell lenni azzal, hogy semmi sem biztos, pl. bármikor a fejemre eshet egy meteorit/zongora/repülő/dinoszaurusz/kövérmadár/stb, de ha az időmet azzal töltöm, hogy ezektől rettegek, vagy arról beszélek folyamatosan, hogy mennyire veszélyes is minden, mert előbb-utóbb ez bekövetkezik, akkor nagyon elcseszem a mindennapjaimat...

vojti 2014.03.05. 10:51:45

A reagálást halogattam egy ideig, mert nem látom értelmét. Részben már kamutörténetnek látják sokan a dolgot.
(Rengeteg ilyen sztori van a világon, szomorú, hogy nem hiszik el egyesek..)
Másrészt az egész blog szerintem a szórakoztatásról (+ némi információ közlésről) szólna.
A mi történetünkkel csak azt mutattam volna meg, hogy így is lehet csinálni. Mert tudom hogy kilógunk a sorból.
És ez hiányzik a legtöbb emberből: az ELFOGADÁS a más iránt.
De örülök hogy páran megértették a lényeget, és nem anyáztak..

A költségei egy ilyen utazásnak sokszor elképzelhetetlenül alacsonyak. Az óceánon át kell repülni, de hadd osszam meg a hírt, hogy Ázsiába szárazföldi közlekedés is van!
A transszibériai vasúton 3. osztályú jeggyel eljutottam Moszkvából Pekingbe 50eFtért (közben pár megállóval).
De mi sehol a világon nem HIÉNÁSKODUNK! Nem kuncsorgunk kajáért, szállásért. Én se hittem volna el régen, de tényleg rengeteg ember segít szívesen bármiben; és magától! Ezt nekünk magyaroknak különösen nehéz elhinni, mert nincs bizalom egymás iránt az emberekben. Példának elég ha megnézzük a couchsurfing jól működő szervezetét, ott muszáj megbízzon az ember az illetőben, ha beengedi a lakásába..
Bármilyen helyzetben, ha nem segített senki, mi csendben meghúzódtunk a sátrunkban, ha esett, ha fújt.

Az ÉLŐSKÖDÉSt is megint csak kikérném magunknak. Nem tudom, hogy egyesek nem olvasták el rendesen a cikket, vagy elnézést, ha valami kimaradt.
A megélhetésről pedig annyit, hogy ketten kb 20e koronát keresünk most havonta. 6ezer az albink, árammal. Egy kocsink van, de nem kell sokat használni. A gyerek egyelőre anyatejen él, a pelenka meg olcsó.
Mivel szerintem a húsoknak itt nem túl jó az íze, nem veszünk sok állati eredetű ételt. Nincs tévénk se, arra se kell költeni. Más az értékrendszerünk, ez van.
Magyarországon dolgoztam több éven át, ment az adófizetés rendesen. És itt ugyanez. Legális állásban voltunk/ vagyunk mind a ketten, nem tudom miért húzzuk le akkor az itteni államot??
Rengeteg olyan norvégról hallani, akik a jólét miatt mindenféle drogok függői, ők is a segélyből élnek munka nélkül (és talán sose dolgoztak). Most akkor melyik a jobb vagy rosszabb? Mi vagy az ilyen helyi fiatalok? Szerintem egyik se. Nem kéne elítélni egymást.

De jól szórakozom a sok kommenten azért, vicceshány ember milyen gondolatokkal ment tegnap aludni. Akit sikerült pozitívan inspirálni, hajrá!

andaluzkutya 2014.03.05. 11:02:50

@vojti: Nekem konkrétan annyi bajom volt, hogy a többieket a "rendszer rabjai"-nak nevezted, ami azért nehezen nevezhető pozitívnak. Valóban rengeteg segítőkész ember van mindenfelé, de gondolj, bele, ha ők nem lennének szerinted a "rendszer rabjai", akkor a sátratokat couchsurfing-eznétek körbe, vagy hol laktatok volna? Akkor is ilyen élmény lett volna az egész túra, ha nem vagytok ráutalva a "rabok"-ra?
Némi szkepticizmussal fogadtam, hogy gyesből és 3 órás munkából lehet annyit keresni, amennyi elég. Nem fogok turkálni a zsebetekben, hogy a 20ezer hogy jön össze, de ha annyi van, abból meg lehet hárman élni, ilyen lakbér mellett.
Én amúgy jókedvűen, kellemes gondolatokkal feküdtem le, ezek ritkán függenek a napi poszttól:)

nyuszigonosz 2014.03.05. 11:02:59

@vojti: " Rengeteg olyan norvégról hallani, akik a jólét miatt mindenféle drogok függői, ők is a segélyből élnek munka nélkül (és talán sose dolgoztak). Most akkor melyik a jobb vagy rosszabb? Mi vagy az ilyen helyi fiatalok? Szerintem egyik se. Nem kéne elítélni egymást."

Te viszont elitéled a szintén segélyböl élöket. Hol a te toleranciád?

2014.03.05. 11:08:03

@vojti: Aki ide posztot ír, annak a negatív kritikát is el kell fogadni. Ne kérd ki magadnak. Leírták a véleményüket. Volt aki finomabban, volt aki keményebben. Ez egyébként mindig így megy, lehet rá számítani ha már olvastál itt más posztokat. Én a gyerek résznél elakadtam, kritika nélkül csak azt mondanám hogy merész, de a ti életetek, ti dolgotok.

andaluzkutya 2014.03.05. 11:24:54

@házelőtthinta: "Én nem tartok be semmiféle hatalomnak ugyanis nem tudok neki betartani. Az hogy rabszolgák vagyunk mindannyian, az nem tudom miért meglepő tény bárkinek is. A nyugati ebek kicsit jobban vannak jelenleg tartva, így kevésbé zajosak."

Érdemes lenne tisztázni, hogy a rabszolga definíciója. Az, hogy az ember függ rengeteg más embertől, vagy más emberek döntésétől, még nem rabszolgaság. A nyugati ebek meg valóban olyan jól vannak tartva, de még a magyar ebek is, hogy kellő elszántsággal és képességekkel az lesz belőle, ami csak akar lenni. Vagy úgy érted, hogy azért szolga, mert a tevékenysége másnak is hasznos? Vagy mindenki a "háttérhatalmat" szolgálja ki?:)

trópusi ebihal 2014.03.05. 11:25:09

vojtiéknak lehet, hogy az a nagy ebben a sztoriban, hogy végülis csöves, hajléktalan életmódból visszakerültek a normális emberi körülmények közé (amiről mondjuk más indul alapból). Ráadásul ezért alig melóztak/melóznak. Ami érdekes, és elég ellentmondásos, hogy pont azt kritizálja, amire most büszke: lakás, pénz (ami nem sok, de az ő mércéjükkel az). Szóval, elég személyiségzavaros a sztori.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 11:42:05

@pappito:
Pontosan azért hoztam fel ötnert neki is a dolgozó emberek teremtették meg a pénzt a felfedezéséhez.
Jaa hogy a Királynő adta?
Annak meg a fán termett.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 11:48:07

Akkor osszuk újra a lapokat.
Ezek ax emberek nem loptak nem csaltak.
Törvényes juttatást kapnak ami mögött munka van.
Egyetlen bünük van hogy nem élik a mi nyárspolgári életünket.
Megérdemlik hogy megfeszítsék öket.
Kilógnak a sorból.
A történelem során ezért már meghaltak néhány millióan.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 11:52:24

@vojti:
Drukkolok nektek.
Minden álmotok váljon valóra.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 11:59:28

@diggerdriver:
Nem erdekel, hogy milyen eletet elnek.
Nem erdekel, hogy kilognak-e a sorbol.
Nem erdekel, hogy ezt torvenyes keretek kozott teszik-e.

Az egyetlen dolog, ami erdekel, hogy ki finanszirozza mindezt, illetve kiveszik-e a reszuket a kozosbol. Semmi mas!
Ha beleteszik, amit kell a kozosbe, akkor egeszsegukre... ha nem, akkor elitelem az eletviteluket.

Ennyire egyszeru a dolog.

andaluzkutya 2014.03.05. 12:02:50

@diggerdriver:
Azért elég komoly kiszúrás valakinek azt kívánni, hogy minden álma váljon valóra... Nem hallottál még rémálmokról? :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 12:07:20

@andaluzkutya:
Annyit biztos nem hallgattam végig mint te:))))))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.05. 12:10:54

@vojti: nekem nagyon tetszett a történet, sok ilyen emberrel találkozom én is itt Ázsiában, aki hasonlóképp tolja. én is csinálnám, tetszene, ha elég jók lennének hozzá a social skilljeim, meg nem bírom a stresszt, inkább a guesthouse, mint a bizonytalanság meg a trópusokon sátor :-) (valami nagyon jó beach kedvéért simán elvagyok egy függőágyban egy hétig.)
ez a rendszer rabjai kiszólás, ezt nem kellett volna, szerintem, és akkor teljesen mások lettek volna a reakciók.
jó utat!

(egyébként nagyon jó áron lehet levadászni repjegyeket, ha az ember észnél van és tervez, meg nincs fix időpontja.)

(még két nap iskola.... és vége a "rabságnak" :-) )

2014.03.05. 12:52:53

@andaluzkutya: pontosan. mindenki őket szolgálja ki így úgy. azt nekem senki nem hintse el hogy nem központusol sehová a rengeteg munka lenyomata mert egyszerűen nem hiszem el! ha évmilliókon át nem volt képes úgy működni az emberiség hogy ne lett volna mindig ilyen, akkor miért pont most működne nem úgy? Tudom hogy akinek van egy viszonylag stabil, jó élete (vagy legalábbis stabilnak érzi) az magasról te erre és jól is teszi mert minek olyanon pörögni amin nem igazán tudunk változtazni.. a jóléti társadalmak is csak azért alakultak ki mert rájöttek hogy nem lehet úgy tartani az emberket hogy egyik napról a másikra élnek és nem telik nekik a kicsinyes dolgaikra pénz. csak most meg már elszaladt kicsit a ló, túlságosan meghízott a viszonylag jólétben tespedők száma, így most a birkanyírás fázisnál tartunk, ezért zuhan a nyugati életszínvonal...semmi köze ennek a gazdasági válsághoz, ami egyébként egy kitaláció..komolyan ki veszi komolyan ezt az egészet...számokat országokkal meg adósággokkal..odaírnak valamit és megtesznek valamit. Én meg végrehajtom és elhiszem hogy ezért volt.

mentegetik a pénzintézeteket mert őket meg kell menteni hogy mi élhessünk. engem ki ment meg? én nyugodtan csődbe mehetek a goldman sachs viszont nem mert ő fontos. én nem vagyok fontos. és utálom azt hogy a világ így működik. hogy aki fontos annak mindig meg lesz mentve a bőre. Hol van itt a szabad és tiszta verseny mikor egyes játékosakat megmentek engem meg hagynak megdögleni a futópálya szélén? Erre adjon nekem valami egy kézzelfogható magyarázatot...de ők nem magyarázatot adnak nekem, kisembernek hanem bűntudatot. mantrázzák a képembe hogy túl sokat fogyasztok és a nem csillapodó éhségem a gazdaságot is mérgezi. Mindennek a tetejébe nekem ezt szeretnem kell. Na ezért sütögetek én húst egy mekiben. Nem fogok beállni versenyezni nálam tízszer nagyobb vadakkal. Semmi értelme. Az első körben szétszednének. Inkább próbálok elpillegni a perempályákon.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 13:35:11

@házelőtthinta:
Tyuha... :D

Mentsd meg sajat magad! Mi is azt tesszuk.
Nem varjuk el mastol, hogy vigyazzon rank, megvedjen, jajjdevizahitel... tanultunk, dolgoztunk, gondolkoztunk. Ennek van eredmenye es nem azzak, hogy a nagytestrrszt felvaltva hibaztatjuk vagy varjuk tole a kenyerunket.

DieNanny CH 2014.03.05. 13:42:16

@házelőtthinta:

"mantrázzák a képembe hogy túl sokat fogyasztok és a nem csillapodó éhségem a gazdaságot is mérgezi."

Nem furcsa neked, hogy te is ugyanezt mantrázod - nekünk?!
Másról sem szól minden kommented, mint hogy megvetsz minket, akik a pénzt hajkurásszuk, mert csilivili palotákat akarunk építeni, meg csodaautókat venni, és százezres telefont.
Te pontosan ugyanazt csinálod, mint az általad megvetett felső tízezer.

Latcho Rom 2014.03.05. 14:23:28

@Kövérmadár [swe]: ??

"nagytestrrszt " nagytestrészt? nagy testvért?, mi akart ez lenni pulya? :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 14:41:18

@andaluzkutya:
Miért kell belemagyarázni dolgokat.
Hol írta hogy a TÖBBIEK a rendszer rabjai?
Azt írta ö nem akar a rendszer rabja lenni.
Nyilván mert annak érzi magát.
Hol van szó a TÖBBIEKRÖL?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.03.05. 14:41:27

@shakti_rom:
Telefonrol kinlodva gepelek :)

Nagytestrész ;)

@DieNanny [SZ,CH]:
Annyi kiegeszitesem lenne, hogy mivel minden "hatterjatekos" profitbol el es minden profit fogyasztason alapszik, ezert kotve hiszem, hogy barkinek is az lenne az erdeke, hogy ne fogyasszak.

A gazdasag is az elfogyasztott javak alapjan no/csokken, igy az allamot sem karositom (a gazdasag egyeb szereploi az elozo pontban mar szerepeltek).

Aztan az is lehet, hogy az az Exxon erdeke, hogy ne vegyek uzemanyagot, az MB-e pedig, hogy ne vegyek toluk autot. A legitarsasagok is akkor jarnak jol, ha nem utazom veluk...

Az a szomoru hirem, hogy hinta baratunk olyan szinten csokott es sotet, hogy rajta mar csak a jegcsakany segit, mint Trockij-on :)

andaluzkutya 2014.03.05. 15:20:06

@diggerdriver: Ez nem belemagyarázás. Ebben a mondatban benne van a megvetés az "átlagember" életformája felé. Írhatta volna azt is, hogy "Mi már elképzelni se tudjuk, hogy egy helyen/országban/kontinensen/munkahelyen/stb. éljünk örökre." Ez teljesen oké lett volna, mivel nem minősíti az egyéb életviteleket.
Példa:
Gyermekemmel beszélgetek a továbbtanulásról. Azt mondom neki, hogy "Fiam/lányom, én el nem tudom képzelni, hogy az én gyerekem földmunkagép-kezelőként dolgozzon". Nem mondok semmit a földmunkagép-kezelőkről, de joggal gondolhatja azt, aki ezt hallja, hogy az én szememben ennél megalázóbb dolog nem történhet senkivel, mivel az én szememben ez egy "aljamunka". Nem?
Javíts ki nyugodtan, ha tévedek:)

andaluzkutya 2014.03.05. 15:22:49

@diggerdriver: persze lehet, hogy eszébe jutott, hogy mintha lettek volna történelemkönyvben emberek, akik a rendszer rabjai voltak és ennek a mondatnak semmi aktualitása nem volt:)
Amúgy már csak azért pörgök a témán, mert éppen nincs jobb dolgom:))

négyzet 2014.03.05. 15:24:09

@vojti: te írtad a posztban, hogy épphogy elkezdtél Norvégiában dolgozni, máris terhes lettél, és épphogy kijött a minimum 6 hónapos idő. Igazából szerencsétek van, hogy elég 6 hónap, ráadásul a világ talán egyik legbőkezűbb államába mentetek, ahol a szülés is a legjobb körülmények között ingyen van, nem Chilében jött a gyerek például - ezt látták a kommentelők tervezett segélyvadászatnak, ha szabad így fogalmaznom az egyszerűség kedvéért.

Érdemes amúgy a dolgokat jobban kifejteni, itt különösen a tervezés lépései és gyakorlati dolgok érdeklik az embereket, az érzelmi rész kevésbé szerintem, illetve az is fontos, de előbbi nélkül nem nagyon áll meg, különben jönnek a kérdések, mint ez a miből is utaztátok végig a világot, ami nem csak zsebben turkálás, lehet, hogy valakit tényleg érdekelne, ötletadónak vagy bármi.

Az önkéntes farmos tapasztalatok részletes leírása például engem spec érdekelt volna, mert akartam ilyet, csak végül nem tudtam menni. Rá is kerestem a farmra, így a blogodon végül megtaláltam a részleteket.

Latcho Rom 2014.03.05. 15:44:00

@Kövérmadár [swe]: addict :-)
de legalább nem razza a segged a gep, mint a digsiét amikor ide irkál :-)

puhacica 2014.03.05. 18:54:06

@charlieharper: ez a megoldas mondjuk valoban nem jutott eszembe. viszont nagyon jo lehetoseg, ha valaki ert a hajozashoz. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.03.05. 19:01:21

@andaluzkutya:
Elég jól levezetted a példa is jó csak azért nem állja meg a helyét mert csak a kiragadott mondatot minősíted és egy szó sem esik arról hogy ez egy zárójeles bekezdés volt egy másik mondat követte.
A két mondatot együtt kell értelmezni pláne hogy hangsúlyozva volt zárójelekkel.
A két mondat egy egész és mindenki csak az első mondatot véleményezi.
Miért?
Számtalanszor beszéltünk már róla hogy nem elegáns mondatokat kiragadni szövegkörnyezetükből.
Olvasd el a két mondatot együtt és úgy értelmezd.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.05. 19:35:54

@vojti: Na ez a transszibériai vasút marhára érdekelne.Milyen körülmények vannak, hány nap, mit lehet közben látni, csinálni, aludni hogyan, stb...Most néztem a guglimapszon, hát csak légvonalban is van vagy 10 e kilométer...földfelszínen lehet , másfélszer, kétszer annyi is...odab@sz... :-O

Nem anyázkodtak volna ennyien, ha télleg egy picit máshogy, más szavakkal fejezed be a poszt.
Sok sikert a továbbiakban.

______________ (törölt) 2014.03.05. 20:47:29

@házelőtthinta:
"Nem azt mondom hogy nagyobb szegénység van Kanadában mint nálunk mert ez nyilván nem igaz, hanem azt hogy sok a szegénységben felnőtt gyerek. A nyugati országokban is. "

és az is világos, hogy az ottani "szegények" egy jó része jobban él, mint a magyar középosztály? ha igen, akkor nem értelek... vagy a magyar középosztályt is sajnálni kell, mert "szegények"?

itt a blogon neked kéne a legjobban értened, hogy attól, hogy cad 2000-nél kevesebb havi pénzből kell megélniük, még nem biztos, hogy sínylődnek.

DieNanny CH 2014.03.05. 20:49:52

@geegee:

A transzszibériairól olvastam egyszer régen egy riportot. Az maradt meg bennem, hogy az állomásokon elég sokat áll a vonat, az ablakon keresztül lehet vizet, meg pirogot venni.
A vonaton van zuhanyzó is, és az egyik riportalany pont akkor szappanozta be magát, mielőtt állomásra értek, így azt a fél órát szappanosan kellett töltenie, ugyanis állomáson nem működik a zuhanyzó. Arra már nem emlékszem, hogy mert ez tilos, vagy mert olyankor nincs áram.
Ennyi maradt meg bennem, talán a Nők Lapjában olvashattam úgy 10 éve...

nyuszigonosz 2014.03.05. 21:01:21

@geegee: Transzszibériai vasútról láttam pár dokumentumfilmet. Érdekesek voltak.
Én egyszer utaztam Bratislava-Kijev vonalon vonaton. ( 12 napos utazás többi része csupa város és aztán repülögép - város - repülögép....)
Hálokocsis volt, tea egyfolytában ingyen, étterem volt, zuhany szintén, és 3 nap nem volt mást mit nézni, mint a nyírfákat.
Szépek a nyírfák. :-)

Mondjuk egy következö utazás az Budapest-Kijev kezdetü, na az repülögéppel volt, hát összehasonlíthatatlan: nem voltak nyírfák. :-)

______________ (törölt) 2014.03.05. 21:21:44

@házelőtthinta:
"A gazdasági összeomlás mantrázása pedig nem más mint lelki felkészülés. Lehet nem fog összeomlani semmi. De ha igen, én előnyben leszek a többséggel szemben mert egyáltalán nem leszek meglepődve."

ez kicsit úgy hangzik, mint amikor arisztid cipel egy hatalmas követ a sivatagban, hogy ha majd jön az oroszlán, azt eldobva gyorsabban tudjon futni...

egyet nem értek. miért nem értelmesen készülsz, ha már egyszer az összeomlásban hiszel? pl. értelmes lenne, ha a permakultúrát tanulmányoznád. meg ha nem egy panelra spórolnál, hanem mondjuk helyette egy faluban vennél 1 millióért egy kis, lerobbant házat, amit 1-2 M-ból helyrepofozhatnál. önellátás! annak lenne értelme. de cigire spórolni, hogy majd annak jó lesz az árfolyama... :((( ne haragudj, de ez több, mint rövidlátás.

mikulenko 2014.03.05. 21:27:24

A posztoló mit ért ezen a (workaway), önkéntes munkán?
Sosem hallottam róla. Ez mit takar, és hol lehet iylet találni, ami megbízható forrásból származik?
:)

Köszi!

______________ (törölt) 2014.03.05. 21:43:19

@házelőtthinta:

"de ők nem magyarázatot adnak nekem, kisembernek hanem bűntudatot. mantrázzák a képembe hogy túl sokat fogyasztok és a nem csillapodó éhségem a gazdaságot is mérgezi."

ellenkezőleg: akkor vagy jó polgár, ha jó (sokat) fogyasztó vagy.

"sütögetek én húst egy mekiben. Nem fogok beállni versenyezni nálam tízszer nagyobb vadakkal. Semmi értelme. Az első körben szétszednének. Inkább próbálok elpillegni a perempályákon. "

ha úgy "nem versenyzel", hogy a legrosszabb pályán versenyzel (ahol a legkisebb a verseny), akkor eléggé elcseszed. senki se 7 md. emberrel versenyez, mindenki egy részpályát választ magának, ahol sok nagyságrenddel kisebb a verseny.
te döntöd el, hogy mit akarsz, mivel töltöd az időd, csak jelzem: van néhány egyéb választási lehetőség is a csúcs és a mcdonalds között - ami akár még számodra kedvezőbb, érdekesebb is lehet, mint a végletek.

2014.03.05. 21:49:38

@mikulenko: www.workaway.info/ (kb. egy masodpercig erolkodtem mire megtalaltam)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.05. 21:54:53

@sorsolo: én már ajánlottam neki a Kachin vagy Shan vagy valamelyik távoli állam kis hegyi falujait itt, mert ott olyan körülmények vannak, elvileg, hogy ha bedőlne a világ, ott akkor se tűnne fel senkinek :-( tehát semmi megrázkódtatás.
(csak persze külföldiek be se mehetnek ezekre a területekre már megint egy ideje, pedig mennék pl én is nagyon két hétre, több tanítványom a határvidékekről jött, és mindig hívnak.)

2014.03.05. 21:55:00

@vojti: Amikor Kanadában dolgoztatok, volt hivatalos munkavállalási engedélyetek? Ha igen, hogyan szereztétek meg? Csak érdeklődöm mert nemrég panaszkodott itt egy IT-s nekem egy régebbi posztnál hogy ő se kapta meg. Milyen munkára kaptátok az engedélyt? Itt vannak akik szeretnének ide munkavállalási engedélyt kapni, talán te adhatnál valami információt, hogy hogyan intézted el.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.03.05. 21:58:46

@Mirjam2: nem tudom, ezt ismered-e, amikor különösen aljas hangulatban vagyok, ezt szoktam :-) "Let me google that for you" (workaway csak demó hozzá)

lmgtfy.com/?q=workaway

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.06. 00:02:56

@Babette_: Csak olvasok. Vizsgára készülök, senkivel sem vesztem össze, csak nincs időm nagyon kommentelgetni.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.06. 00:06:06

@charlieharper: Beszóltam Mirjamnak, ő vissza, én küldtem neki kenyérreceptet, ő megköszönte. Hát, ha ez neked már összeveszés, nagyon nyugodt életed lehet :))!

skye8 2014.03.06. 03:42:53

@cougarcat: ez megvalaszolatlan kerdes marad....:)

2014.03.06. 11:19:53

@zöldeketbeszélek: Semmilyen osszeveszesrol nem volt szo, a kenyer jo lett, bar legkozelebb jobban oda kell figyelnem mikor az altalad belinkelt, dagasztasrol keszult kepeket probalom kovetni, mert nem kelt meg rendesen a teszta. Sok sikert a vizsgara!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.03.06. 11:51:06

@DieNanny [SZ,CH]: Hahh, most hogy írod ezt a szappanos dolgot, rémlik valami nekem is, hogy olvastam.Igen, valszeg nyomtatásban, még az internet előtti időkből... :D

@nyuszigonosz/D/: Köszi neked is.

Amit még mocskosul kipróbálnék, az a svájci vonat.A legvaddisznóbb hegyek oldalába vágva, 2-3000 méter magasan, na az kegyetlen lehet.Volt erről valami sorozat is, láttam pár epizódot, nagyon odavert.Csak az a baj, hogy valszeg kell hozzá egy ottani bank aranykészlete... :-/

2014.03.06. 19:50:58

@skye8: Úgy látszik igazad lesz, pedig a következő kérdésem ez lett volna: "és adót fizettetek?" :))

mikulenko 2014.03.06. 20:01:33

@Mirjam2: Köszi.
Igen, ezt természetesen megtaláltam. De valóban létezik a workaway dolog?
Nehéz elhinnem....@_@

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.07. 10:55:43

@Mirjam2: Hát én is ezt írtam :). Ami a kenyeret illeti, szerintem a legfontosabb az élesztő minősége, azután pedig a kelesztés helyének hőmérséklete. Végül pedig, hogy legyen némi pára a sütőben- ez egyébként minden kelt tésztánál jót tesz.

bpetya75 2014.03.07. 12:17:40

@zöldeketbeszélek:

Akkor kéz- és lábtörést! Vagy jószerencsét, ha az jobban tetszik. ;-)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.03.07. 20:38:00

@shakti_rom: @bpetya75: Köszi, még holnap délelőtt is nyomom, aztán végre nyugtom lesz :).

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása