oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. augusztus 26. 06:47,  Nem azért jöttem, hogy örökre elvonuljak 346 komment

2013. augusztus 26. 06:47 Határátkelő

Nem azért jöttem, hogy örökre elvonuljak

Ma ismét egy olyan történet következik, melynek szerzője, András, nem anyagi gondok elől ment el Magyarországról, hanem azért, hogy tanuljon. Méghozzá Milánóban, mert hova is mehetne egy designernek készülő fiatal, ha nem az észak-olasz városba? Ráadásul azok is örülhetnek, akik szívesen olvassák, hogy adott városban mi mennyi, hiszen erről is szól a beszámoló egy része.

cím tomeg_a_naviglio_granden.jpg

„Hadd mutassam be a várost, ahol élek! Milánó Lombardia fővárosa, Olaszország egyik északi nagyvárosa. Budapestről jöttem, így megpróbálom ehhez mérten értékelni új környezetemet. Bár valamivel kisebb a magyar fővárosnál, az agglomerációval együtt viszont sokkal nagyobb, ehhez igazodik az infrastruktúrája is.

Szeretek itt lenni és úgy érzem jó döntés volt idejönni. Fél éve keltem át a határon, úgy érzem most jött el az ideje, hogy beszámoljak élményeimről a Határátkelő blogon. Megpróbálom pontokba szedni mindazt, amit hasznos információnak vélek az otthoni érdeklődők és a vándorlásra készülődők számára.

Miért vagyok én itt?

Elsősorban a továbbtanulás volt az a cél, ami idehozott a design fővárosába. A BME-n végeztem alapképzést, most pedig az egyik milánói intézményben hajtok a formatervező mesterdiplomáért. Tehát egyelőre nem munkát keresni jöttem, és nem is a riasztó magyar közélet elől menekülök.

Hogy miért éppen Milánó? Korábban jártam már itt és nagyon megtetszett a város. Szeretem az olasz életérzést, a helyi gasztronómiát, az emberek nyitottságát.

A legfontosabb indok, amiért éppen itt, és nem hazai egyetemen folytatom tanulmányaimat, az a kapcsolatépítés. Ebben a szakmában - főleg nemzetközi téren - érdemes minél több hasznos kapcsolatot szerezni, erre pedig Milánó az egyik legalkalmasabb hely, ahol rengeteg diákkal és üzletemberrel találkozhatok a világ minden tájáról.

Magát a „kivándorlást" nem úgy kezelem, mint a legtöbb olyan ember, akik elhagyják az anyaföldet. Nem vagyok röghöz kötött ember, tehát nem okoz szívbajt az se, ha a Föld túlsó oldalán akad éppen dolgom.

Nem azért jöttem ide, hogy örökre elvonuljak Magyarországról egy jobb élet reményében, csupán bővíteni szeretném azt a területet, amit hazának hívhatok. Lehetőleg minél nagyobbra - hisz ki mondta, hogy azon a 93 ezer négyzetkilométeren kell boldogulnom, ahová születtem? A vándorlás pedig nem végleges, az egyetem után nyugodtan visszatérhetek, vagy tovább is mehetek.

vacsora_a_naviglio_pavesen.jpg

Vacsora a Naviglio Pavesén

Érkezés

Három lehetőség van arra, hogy Magyarországról bevonuljon valaki Milánóba. Az első a repülő, ami inkább rövid távú tartózkodás esetén praktikus. Mind a két népszerű fapados társaságnak van járata Budapest és Milánó között; az egyik Malpensára, a másik Bergamóba viszi az utasait.

A városba vonattal vagy busszal lehet bejutni, a csomagokat pedig előszeretettel megsarcolják a légitársaságok, így sokak jogosan gondolják úgy, hogy a repülés nagy lehúzás.

A másik opció a vonat és busz kombinációja, én ezt preferálom a legjobban. Nemzetközi buszjárattal el lehet jutni Triesztbe vagy Velencébe, onnan pedig a Frecciabianca gyorsvonattal Milánóba. Azért szeretem, mert nem korlátozzák a csomagjaimat, így több kézipoggyászban vihetem az értékesebb holmijaimat, amelyekre személyesen szeretnék vigyázni. Bár sokáig tart az út, én nem szeretek sietni, főleg ha ilyen messzire megyek.

A harmadik opció az autózás. Benzinnel és autópályadíjakkal kell számolni. Akinek nincs kocsija, annak megéri telekocsival vagy baráti társasággal (a költségeken osztozva) menni.

villamos_a_colonne_di_san_lorenzonal.jpgVillamos a Colonne di San Lorenzónál

Szállás

A szállodák bizony drágák, az ifjúsági hostelek pedig messze vannak a központtól, ráadásul nem is annyira jók. Aki nagyon spórolni akar, az alhat 20 ágyas szobában idegenekkel - hát, akinek ez megfelel, annak hajrá. Hosszabb távon, mint pl. az én esetemben, már albérletet kell keresni.

Milánó nem kimondottan az a hely, ahol sok magyarnak lenne haverja, ismerőse, aki tárt karokkal várja ingyen szobákkal az érkezőket. A neten több keresőoldal is van, melyek elsősorban ügynökségek által közvetített lakásokat hirdetnek.

A keresést nagyon precízen végezhetjük: ár, terület, környék, berendezés, stb. alapján. Ezeknél sajnos bele kell törődnünk, hogy valamennyit az ügynökség is zsebre fog vágni a pénzünkből, illetve az alacsony árak meglehetősen kicsi területet és minőséget jelentenek. Így lehet böngészni havi 400-1000 eurós sávon belül mindenféle kategóriában.

Értelemszerűen a belváros felé haladva, továbbá a lakótársak számát csökkentve egyre nagyobb árat kapunk, az igényesebbek pedig több ezret is kifizethetnek havonta. Annyi előnye van a dolognak, hogy mindig fix összeget fizetünk, mert a rezsi és egyéb költségek is benne vannak az árban.

Január és június környékén, amikor véget érnek a félévek és tanévek, sok lakás és szoba felszabadul a városban, ilyenkor lehet jó helyeket találni. Vannak tulajdonosok, akik ügynökségek nélkül, személyesen adják ki lakásaikat; az aktuális szerződések lejártakor csak kitesznek az ablakra egy telefonszámot. Előnyben vannak ilyenkor azok, akik már eleve Milánóban élnek, vagy lakik ott ismerősük, így lehet lecsapni a legjobb helyekre.

Mindennapi kiadások

Bizonyára sokakat érdekelnek a piszkos anyagiak, ezért összefoglalom ezt a témakört is - bár nem szeretek beszélni róla. A havi lakbéren kívül számolni kell még a bevásárlás, a telefon, a tömegközlekedés és néha egy kis mulatozás költségeivel is. Ezek meglepően szinte mindig kevesebbet visznek el egy hónapban, mint maga a lakás.

A mobilszolgáltatás havi 10 eurónál kezdődik, és aki nem akar értelmetlenül több gigás adatforgalmat elpötyögni az okostelefonján (a mindenhol ingyen wifi világában), annak nem is kell többet szánnia rá.

A tömegközlekedés havi diákbérlete 17 euró. Az élelmiszer se sokkal drágább, mint Magyarországon. Hetente legalább 30 eurót rá kell szánni; 90 fölé is csak akkor szalad a kontó, ha több hétre előre veszünk tartósítható árut. Akinek van mosógép az otthonában, annak a mosással se kell különösebben számolgatnia (kb. fél évre előre meg lehet venni a mosószert), de amúgy a nyilvános mosodák se drágák.

Közlekedés

Ez az a része a milánói életnek, ami sokkal előrébb jár a fejlődésben, mint a budapesti. Pedig itt is vannak rozzant, ősrégi buszok és villamosok, sőt kellemetlen utastársak is.

Három metróvonal és tíz elővárosi vasúti járat köti össze a várost az agglomerációval. Az ötös metró első szakaszát már át is adták, a negyedik építése pedig folyamatban van.

Úgy tűnik, a pontosságot és a kényelmet eléggé komolyan veszik, ha síneken gördülő járművekről van szó, mert a Magyarországon tapasztalt pofátlan késések és zsúfolásig telt kocsik itt még nem jöttek divatba. A metrónál természetesen beléptetőkapuk vannak, az állomásokon pedig folyamatosan működő jegyautomaták. Hallatlan, micsoda csúcstechnika!

A villamosok szépen behálózzák az egész várost, a nagykörúton pedig mindkét irányba körbe mennek a trolik. A megállók alapos, érthető tájékoztatást nyújtanak még a legelveszettebb turistáknak is: térkép mutatja a járat teljes vonalát, valamint kijelző mutatja, hány perc múlva jön a következő. És ha nem történik valami katasztrófa köztünk és a jármű között, akkor a kiírt idő szerint meg is fog érkezni.

A kocsikázást nem ajánlom senkinek. Egy olasz városban külföldiek számára kifejezetten veszélyes. Az olaszok vakmerőek, gyorsak, türelmetlenek, de szerencsére ügyesek is. A sztereotípiáknak megfelelően a milánóiak is régen felfedezték a városi robogózás előnyeit, tehát ne lepődjünk meg, ha a piros lámpánál sok Vespa és Piaggio előzget.

A nagykörúton külön úttesten haladhatnak a buszok, a robogók és a taxik, így a legnagyobb csúcsforgalomban sem tarthatja fel őket a torlódás. Apropó taxik: csak akkor használjuk, ha nagyon muszáj, mert drága. 7-10 euróba kerül csak az, hogy beszállunk, végül pedig átlagosan 20 euróba kerül a fuvar.

A kerékpárosok jól érezhetik magukat: bár nincs sok kerékpárút, a bringások egyre többen vannak. A városnak pedig már van saját biciklibérlő-rendszere.

m5_metro_milanoban.jpgAz M5 metró Milánóban

Felsőoktatás

Itt tartózkodásom lényege, hogy minőségi oktatást és értékes mesterdiplomát kapjak. Emiatt azt hiszem, már nem kell aggódnom, az eddig eltelt félév bebizonyította, hogy megérte idejönni. Van tandíj, nem is kevés, de minden egyes centjéért megdolgozik az egyetem.

Híres, sikeres és sokat tapasztalt designerek tanítanak minket, kissé más szemszögből, mint ami a műszakin volt. A műhely tele van hasznos kütyükkel és szerszámokkal, a tantermek is igényesen vannak berendezve. Tehát a tandíj itt valóban egy szolgáltatás díja, mellyel mi diákok meg vagyunk elégedve.

Vannak más egyetemek is a városban - miért is ne lennének még jó design sulik a design fővárosában, ugyebár. Többért is, meg kevesebbért is lehet a szakmát tanulni, a tehetséget pedig ösztöndíjakkal honorálják.

Miért jó ez? Az olasz és európai diákok csak akkor jönnek ide, ha komolyan gondolják, hogy ebből a szakmából akarnak megélni. Milánónak pedig Európán belül pont ezt a szerepet kell betöltenie: kiváló munkaerőt kell termelnie az iparnak.

Ugyanakkor jönnek rengetegen a tengerentúlról is. Az ő funkciójuk a legtöbb esetben annyi, hogy hozzák magukkal gazdag szüleik pénzét - tiszteletem a kivételnek, aki tényleg tud is valamit. Mert azt nem tudom megmondani, hogy a 95 százalékuk honnan szerzett bachelor diplomát. Viszont amikor hazatérnek, jól fizetett "sztárok" lesznek, mert itt szerezték a mester oklevelet.

Mondanom sem kell, hogy én melyik típus vagyok a kettő közül. Merész vállalkozás volt részemről, hogy családi megtakarításainkat erre a tanulásra mozgósítottam. Viszont sosem fogom megbánni, mert rengeteg új dolgot tanulok itt 2 év alatt.

A tandíj pedig arra motivál, hogy tanuljak, dolgozzak rendesen, mert ezt nem lehet elcseszni. Tanáraink tele vannak hasznos kapcsolatokkal, ezért érdemes imponálni nekik a szorgos órai munkával és a pályázatokon való részvétellel.

Karrierépítés

Ami a munkakeresést és a pályakezdést illeti, Milánó cseppet sem olyan jó hely, mint ahogy azt sokan gondolnák. Olaszországban is elég labilis a gazdaság, még az északi régiókban is komoly gondot jelent a fiataloknak a munkaszerzés.

Aki kebabot szeretne sütni, vagy utcát söpörni, az nyugodtan jöhet ide, csak alapfokú olasz nyelvtudás kell hozzá. Komolyabb állást, amihez diploma kell, nem mellesleg felsőfokú olasz tudás is, már nehezebb találni. Főleg a kreatív szakmákban, mert sok a jelentkező.

Sokan kérdezték már tőlem, tudok-e jó designer munkát valahol a városban, meg hogy nem kérdezném-e meg a helybéli ismerőseimet is, tudnak-e valamit. Bocsi, nem! Az olaszok nem fogják külföldieknek ajánlgatni azt a kevés jó munkahelyet, amit találnak, mert ők is szeretnének megélni valamiből.

Jómagam azért vagyok itt, hogy a tanulás mellett nemzetközi téren építgessek kapcsolatokat. Milánó nem azért várja a magamfajtákat, hogy a diploma után az első stúdióban behuppanjunk egy székre, és ott üljünk a nyugdíjas évekig.

Rengeteg üzletember jár errefelé a világ fejlődő országaiból, akik keresik a kreatív emberek társaságát. Arabok, oroszok, kínaiak, indiaiak, és a többiek mind idejönnek a Nemzetközi Bútorszalonra meg a Design Hétre. És ha találkoznak valakivel, akinek tetszik a portfóliója, akkor nem haboznak az ajánlatokkal.

Sokat nem tudok mondani azoknak, akik nem a kreatív szektorban akarnak elhelyezkedni. Mint mondtam, egyszerű fizikai munka itt is akad bőven, főleg most hogy a város szeretne épülni/szépülni a 2015-ben megrendezésre kerülő Expóra. De talán vannak még olyan helyek a világon, ahol többet lehet keresni betonkeveréssel. A többi értelmiséginek pedig igazán semmit se tudok ajánlani.

unicredit_torony.jpgEgy bank nevét viselő torony

Gasztronómia

Az életben nekem mindig fontos volt az evés, így hát Olaszország ebből a szempontból is ideális választás volt számomra. Szeretek tésztázni, pizzázni, fagyizni. Vannak jó éttermek, bár hosszú távon jobban megéri, ha főz magára az ember. Nos, nekem az se megy rosszul.

Nagyon kellemes időtöltés tud lenni, ha az embert megvendégelik vacsorára olasz haverjai. Még a legszerényebb felszereléssel is igyekeznek igényesen ellátni a vendégeket, illetve tisztelni a hagyományokat. Az asszonytól a legféltettebb háziborig mindent bevetnek annak érdekében, hogy jól lakjunk.

A jó konyhaművészet a bevásárlásnál kezdődik. A piacokon lehet jóféle húst és zöldséget, valamint tejterméket venni. Akinek jó érzéke van hozzá, az itt is ugyanúgy tud válogatni, mint otthon.

Árban nagyon megéri, viszont időigényes, főleg ha nincs piac a lakóhelyünk közelében. Sajnos erről a módszerről már leszoktam, mert a közelemben van szupermarket, ahol mindent meg tudok venni. Sőt, legalább olyan jó az áru, mint a piacon.

A szezonális termékek talán egy kicsit később érkeznek a polcokra, de ez nem mindenkinek fontos. Viszont az olaszok nagyon védik és tisztességesen fogyasztják a hazai árut, így a legtöbb friss élelmiszer biztosan ott készült valahol a közelben, és nem a világ végéről hozták be.

Amit érdemes Olaszhonban enni: olívabogyó, olívaolaj, paradicsom, tészta, mediterrán gyümölcsök, hal, marhahús és persze olasz sajtok - csak azért emelem ki ezeket, mert tapasztalataim szerint jóízűek. Továbbá minden, ami a jó olasz ételek készítéséhez kell. Amikor hazamegyek Magyarországra, néha viszek olajat és sajtokat, mert jobban megéri itt venni, mint otthon az import árut.

Turizmus

Pár szóval megemlékezek a helyi látványosságokról azok kedvéért, akik csak utazgatni szeretnének errefelé. Milánóban a segítségem nélkül is meg lehet találni az olyan dolgokat, mint a Dóm, a Galleria, a Castello, az Utolsó Vacsora meg a sok múzeum.

Én nem az a típus vagyok, aki tüzetesen átvizsgálja az ilyen dolgokat, így hát szeretettel ajánlom az internet és az útikönyvek használatát, aztán sok sikert kívánok a városnézéshez.

A tipikus sightseeing buszok korrekt körutat tesznek meg, amelyeken szinte mindent látni lehet, ami vonzza a fényképezős, halászsapkás távol-keletieket. Csak hogy ne tűnjek teljesen bunkónak, felhívnám a figyelmet a Triennale múzeumra: kreatív embereknek és művészeknek kötelező feladat a megtekintése!

Amit én személyesen ajánlani tudok az ide látogatóknak, az a Navigli-zóna. A Dómtól délre fekvő területen rengeteg szép régi épület, hangulatos sétálóutca, finom ételek és kimért italok várják a turistákat. Aki ugyanezt keresi magasabb árfekvésben, annak irány a Brera-zóna, a Dómtól északnyugatra.

Akinek több mint egy napja van e városban tartózkodni, annak mindenképp érdemes kimenni a környékbeli kisvárosokba is. Monza, Bergamo, és Pavia nagyon szép helyek, a Comó-i tó vidéke káprázatos. Kocsival nincsenek messze a sípályák és a tengerpart sem.

Sport és szabadidő

Utálom a focit; de akik szeretik nézni, ahogy mások labdáznak, azoknak ajánlom megnézni egy Milan-meccset a San Siro stadionban. Állítólag jó móka. Jómagam autóport-őrült vagyok, így én a monzai Autodromora szoktam elzarándokolni.

Sportolásra (nemcsak nézésre) amúgy bőven van lehetőség. Uszodák és konditermek várják mindazt, aki nem akar tésztahasat növeszteni. A parkokba sokan járnak futkározni, a külvárosban szoktam néha street workout bandákat is látni. Egy szó mint száz: ez egy nagyváros, nem barlang, tehát minden lehetőség adott a testmozgásra.

Hogy a szabadidőt ne csak ivással és tanulással töltsék a fiatalok, jó időben sokat járnak a város parkjaiba. Piknikezés és szabadtéri játékok is le tudják kötni a figyelmüket, nemcsak a netezés.

A városban kevés pláza van, így a bevásárlóutcákban elég jó forgalom van. Mozi és színház is akad bőven. Aki IMAX-re vágyik, az itt rosszabbul jár, mint Budapesten, mert a keleti agglomerációba kell érte mennie, nagyon messzire.

piknik_a_parco_sempioneban.jpgPiknik a Parco Sempionéban

Éjszakai élet

A bulizás Olaszországban nem olcsó mulatság, így akik szeretik csinálni, azok megbecsülnek minden egyes alkalmat, ami adódik rá. Az igényesebb zenés szórakozóhelyekre a belépő 15-30 euró is lehet, az italokat itt minimum 10 euróért adják. Olcsóbb helyeken, főleg a külvárosokban vagy még messzebb, már 5 eurós vagy akár ingyenes belépővel lehet bejutni, a sör pedig csak(!) 5 euró.

Tanév közben a diákok inkább boltban vett üzemanyaggal táplálják magukat, egy sör ez esetben csak 1 euró. A bulizás pedig házibuli (vagy vacsora) és utcabálozás kombinációja a legtöbb esetben.

Koncertek tekintetével Milánó szerencsés helyzetben van, mivel a híresebb zenekarok gyakran figyelembe veszik a turnéjuk tervezése során ezt a nagyvárost.

Több nagyszínpados szórakozóhely is van, mint pl az Alctraz, továbbá a Rho Fiera is helyet biztosít a sztárfellépőknek. Az sem ritka, hogy ingyenes koncertet nyomnak a város főterén.

tomeg_a_dom_teren.jpgTömeg a Dóm téren

Konklúzió

Érdemes volt-e idejönni? Erre a válasz csakis igen lehet, persze nem mindegy, milyen szemszögből. Jó itt tanulni, emberek közt lenni, szórakozni és kikapcsolódni. Akinek semmi dolga sincs Olaszországban, annak is érdemes egyszer az életben eljönnie, hogy megtapasztalja ezt az életérzést.

Én úgy vagyok vele, hogy amíg befejezem az egyetemet, igyekszem kiélvezni minden egyes percét a Milánóban töltött időnek. Minden lehetőség adott rá, hogy ezt túlköltekezés nélkül megtegyem.

Abban már egyáltalán nem vagyok biztos, hogy később is itt maradnék, mert idővel biztosan tovább visz az a vágy, ami idehozott: csak menni kell előre, menni és világot látni!

Akit érdekelnek még részletesebb élménybeszámolók Milánóról, azt szeretettel várom a blogomra! Szeptembertől új posztokkal jelentkezem, addig is nevessenek, szörnyülködjenek, szórakozzanak vagy unatkozzanak az eddigi írásaimon. Nem fogják megbánni, vagy talán mégis."

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY! Megváltoztak a kommentelési szabályok, a részleteket ide kattintva olvashatod el, ahol az is kiderül, mi kell ahhoz, hogy a jövőben is ugyanúgy hozzászólhass a posztokhoz, ahogyan eddig. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás Olaszország Milánó

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr135476408

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem azért jöttem... 2013.08.26. 12:15:53

Bejegyzés a Határátkelőnek Amint látják, épp nyári szünet zajlik ezen a blogon. Július közepe óta itthon tartózkodom, avagy nyaralok - Magyarországon és Székelyföldön felváltva. Mivel Milánó ideiglenesen nem része a mindennapi életemnek, a blogot is s...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ffüttyfürütty 2013.08.26. 20:01:57

@diggerdriver: Te hazahordtad a markolókat? :OOO :)
@Kovermadar: Akkor ne olvasd el Pokol Béla Európa végnapjai című könyvét

nyuszigonosz 2013.08.26. 20:02:25

@charlieharper:
Audiban még nem ültem eddig, lehet, hogy az a kényelmes német autó, mert Opel Zafirám volt egy hétre.
Hát, ismerösek voltak a betonülések abban is. :-))

nyuszigonosz 2013.08.26. 20:05:03

@Zoole: Akkor a rossz Merci a saját Mercim volt, na mindegy.
Szép volt, meg keveset fogyasztott, meg nem Kombi volt, de a fél világ belefért, csak az ülései: hat hosszútávon fárasztó volt.

Az A -Merci az meg már szerencsére nem saját. :-))

nyuszigonosz 2013.08.26. 20:06:25

@Kovermadar: Chryslert még nem próbáltam, pedig gyerekkoromban mindig mondtam, hogy majd ha nagy leszek, akkor Mercedeszem lesz meg/vagy Chrysler.
Na Mercedeszem már volt. :-))

BTBTBT 2013.08.26. 20:06:35

@Shanarey:
Nekem úgy tűnik - aztán lehet, hogy ez kisebbségi álláspont -, hogy fordulni látszik a politikusok érdeke, és végre már ők is látják, hogy a helyzet egyre tarthatatlanabb, és ha lassan is, de valamit tenni kell ellene. Ettől persze még nyugdíja meg rendes eü.-ellátása még nem lesz mindenkinek.

Noha kérdés, hogy kisvárosban vagy városban történnek az általad leírtak, de a skóciai viszonyokról nem sokat tudok, viszont a tendencia, amit leírsz, délebbre is jelen van.

A KFC-nél (Sámánnal vagy nélküle) meg úgy általában a gyorséttermi láncoknál viszont felettébb furcsának tartom, ha ez így ebben a formában igaz, mert ott aztán nagy a pörgés, és a fluktuáció meg a túljelentkezés miatt simán kib@sznak, ha túl sokat vagy beteg.

Amit aggasztónak tartok Európa-szerte, nemcsak a nyuszis szigeten, az a fiatalok óriási méretű munkanélkülisége. Ez Angliában jó "ugródeszka" lesz később a chav-életmódhoz meg. Az meg sok jót eddig még nem szült.

2013.08.26. 20:08:59

@Zoole: 2 tankkal eljutottal Magyarorszagra?

SzZoole 2013.08.26. 20:10:46

A nemet premium autokrol csak annyit hogy van a Mercedes es a tobbi.....a BMW az mindig is csak masodhegedus volt az Audi meg csak probalkozik,volt szerencsem mindegyikhez ugy hogy batran allithatom,egyszer egy porche cajjanal le vezettem par ezer kilometert de az megint mas kategoria.

2013.08.26. 20:13:16

@Zoole: igy van, kiveve a Cayenne reszt. Inkabb Merc, de ez mar csak izles

SzZoole 2013.08.26. 20:14:20

@charlieharper: igen,7.6 atlagfogyasztassal 90 literes a tankja a kocsimnak egy tankal megteszek 1100-1250 kilometert ugy hogy a nemet autopalyan 180-200 as atlagot mentem.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.08.26. 20:14:53

@nyuszigonosz:

Na ez www.spectator.co.uk/features/8901281/bulgaria-vs-nigel-farage/ marha jó, mármint a videó a brit politikus látogatásáról bulgáriai cigány gettóba.

Aztán volt vele egy interjú, s az újságíró megkérdezte tőle "elnézést, ez a Farage név nem hangzik angolnak, Ön nem angol származású?", mire ő kissé zavarodottan elmagyarázta, hogy francia származású családból származik, de már nagyon régóta Angliában élnek az ősei. Aztán "az Ön felesége angol, ugye?", mire Farage megint kissé zavarodottan "nem, a feleségem német".

BTBTBT 2013.08.26. 20:18:05

@Kovermadar:
Igen, de csak munkanélküli (jobseekers allowance), a többi "támogatás" (benefit néven fut). De azok is járnak - jövedelemtől függően.

A munkanélküli egyébként 2 jogcímen jár.
1) ha már dolgoztál legalább 12 hónapig, tehát az NI-ra van levonásod,
2) családi jövedelem alapján.

Itt szörnyülködhetsz azon, hogy hányféle támogatás igényelhető. Értelemszerűen ugyanaz a személy nem kaphatja meg mindet.

www.gov.uk/browse/benefits/jobseekers-allowance

BTBTBT 2013.08.26. 20:19:01

@Kovermadar:
Itt meg csak úgy általában olvashatsz az angliai támogatásokról -

www.gov.uk/browse/benefits

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 20:19:50

@charlieharper:
Kellett a Mercinek kis autó a flottafogyasztás miatt mint a BMW-nek a Mini.
Hogy milyen lett az A azon már lehet vitatkozni.

SzZoole 2013.08.26. 20:20:50

@charlieharper: a ket auto kozott kenyelemben nincs kulombseg csak annyi hogy cayennet nem gyoztem benzinel tankolni 18 liter az atlag fogyasztasa es 452 LE bodeletes nyomatekkal meg hogy 0 rol 100ra csak 5.5 mp. alatt volt,mig az enyem csak 235LE 530 nm a nyomateka es 0 rol 100ra csak 7mp:))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.08.26. 20:21:41

@charlieharper: @Zoole:
Hülye kérdés következik: mi a különbség ezek között:
- MB C230;
- MB C230 AMG?

Ha maradunk MB-nél, akkor a karosszériát leszámítva mi a különbség a C és az E osztály között?
Lehet-e rámondani, hogy az E kényelmesebb vagy a C kényelmesebb? Vagy az összes különbség a külseje?

2013.08.26. 20:22:52

@Zoole: az enyem tobbet eszik, de egy tobb, mint 2 tonnat "cipel".

SzZoole 2013.08.26. 20:25:36

@Kovermadar: az AMG az egy tuning ceg a mercinek nagyobb faceliftel felszerelt autokat adnak ki meg nagyobb teljestmennyel,az E classe nagyobb karosszeriaval rendelkezik mint a c classe

think different 2013.08.26. 20:26:23

@diggerdriver: nem vagyok boyracer, de szo nelkul elfogadnam az uj A250 AMG-t :)

2013.08.26. 20:27:35

@Zoole: papir szerint 3.8 alatt lennek 100-on, de soha nem ennyit mertem.

2013.08.26. 20:28:58

@Zoole: plussz kezzel osszerkott motor

think different 2013.08.26. 20:28:59

Az en jarganyom piros, ket ajtos, nagy motorja van es konnyu vele felszedni csajokat.

Ha idoben integetnek a megallokban:)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.08.26. 20:30:06

@Zoole:
OK, akkor AMG nem nagyon érdekel.
C / E... nagy test nagy élvezet? :)

Mibe kerül, amikor egy kompresszor adja meg magát?

2013.08.26. 20:30:13

@Zoole: :))) tobbet. Nem vagyok egy Vettel

Shanarey 2013.08.26. 20:32:15

@nyuszigonosz:

Régen nekem volt audim, az a bizonyos Audi 80, még nem lekerekített vonalakkal, diesel volt 1,6-os 70 literes tank, és nagyon kényelmes ülések.

nyuszigonosz 2013.08.26. 20:32:24

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Végignéztem a 12 perc Bulgáriát az angol politikussal.

Csodálkoztam, hogy az angol nyelv nemtudása ellenére azért nagyrészt még értettem is. :-))

SzZoole 2013.08.26. 20:33:00

@Kovermadar: igen az e nagyobb,azt nem tudom mert az enyem diesel es turbo feltoltos,a kompreszoral a benzineseket szerelik fel.

nyuszigonosz 2013.08.26. 20:34:05

@Shanarey: Akkor egyszer majd ki kell próbálnom egy Audit még. :-))

Shanarey 2013.08.26. 20:37:22

@nyuszigonosz:
A mai Audikról, nincs tapasztalatom.

2013.08.26. 20:39:07

@Zoole: a felesegem vezetese mellett joval tobbet eszik, kb 15 felett.
Elirtam fenn, 4.8alatt kellene 100-on lennie.

SzZoole 2013.08.26. 20:39:53

@charlieharper: az enyemet meg nem akarom chippelni mert garancias,talan kesobb,igy is ha sport fokoztban odalepek a gazpedalnak 60-70 mph-ig folyamatosan villog az ESP,a kormanyon levo flappy valtot meg ki sem mertem probalni:))

nyuszigonosz 2013.08.26. 20:42:10

@Shanarey:
A mai Audik óriásiak, és megint elegánsak , szépek, mint az Audi 80 is a maga korában. A közbeesö években voltak olyan nemszép Audik is.

Talán megteszem azt, hogy egy autokereskedésben érdeklödve bámulni fogok egy Audit és akkor esetleg kipróbálhatom.

2013.08.26. 20:45:59

@Zoole: ooooo, Brabus chip tuning?

SzZoole 2013.08.26. 20:46:00

@charlieharper: en ezt nem ertem,En 180 cm magas vagyok es 85 kg,a felesegem 153 cm es 50 kg korul van megis ha O vezeti az autot mindig tobbet eszik a fene se erti ezt,ja az En labbmeretem 42es az ove meg csak 34es

DieNanny CH 2013.08.26. 20:47:03

@kozmopolita:

Ráadásul itt a közelemben egy ilyen "virágos" kiírta, hogyha a vevőnek nincs aprója, dobjon be amennyit tud, meg egy cetlit a nevével címével, amin a visszajáró összege van, és a paraszt elküldi neki postán...

SzZoole 2013.08.26. 20:51:38

@charlieharper: ja azt nezegettem £2000 korul megcsinaljak plusz 60LE es plusz 100 nm nyomatek,igy kozel 300 lovas lenne a nyomateka pedig 640 nm de ezt mar csak negykerek meghajtasnal lenne ertelme igazabol.

NorthPier 2013.08.26. 20:51:49

@Barátusz: "De mit is várnánk egy olyan országban, ahol a vezetékeket ellopják a közterületről, hogy színesfémnek eladják? Siralmas, és az évtizedek kérdése, amíg a fejekben rend lesz téve."
Szóval ne is haragudj... Inkább olvasd el ezt:
www.fogyasztok.hu/cikk/20100928/femtolvaj-brit-vasut-problema-rez

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 20:53:09

Miért van az hogy nekem csak pozitív tapasztalataim vannak a románokról mind a munkahelyen mind az utcán míg mások itt a sárgaföldig lehúzzák őket?
Nekem rengeteget segítettek és segítenek most is. Soha a legkisebb problémám nem volt velük pedig tőlük tartottam a legjobban.

BTBTBT 2013.08.26. 20:56:51

@NorthPier:
Aki keres, talál - hároméves cikket a neten.
Komolyra fordítva a szót: akkor ettől a magyar helyzet jobb lesz? Van remény fejlődésre?
Nem haragszom.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 20:59:30

@think different:
Nézd, én kb 15 cégnél dolgoztam már itt olyan nagy cégeknél mint a PC. Harrington, a Braun, a Breheny, a Brennen, a Skanska a Vilmott Dixon a Galdris. Ezek hatalmas cégek.
Sehol mondom sehol nem volt 20%-nál magasabb az angol melósok aránya. A menedzsmentben már ők dominálnak valóban.

2013.08.26. 21:00:28

@Zoole: azt mondjuk az M25-on ugysem hasznalod ki. Azert jo, ha van eleg lo :) En csak rohogok, amikor a mellettem levok kapaszkodnak felfele az autopalyan, az enyemnek meg oda se kell lepni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 21:00:49

@diggerdriver:
Érdekes viszont hogy az aszfaltozók mind angolok pedig az nálunk tipikus cigány munka.

nyuszigonosz 2013.08.26. 21:02:58

@diggerdriver: Mert a románok is mint mindenki sokfélék.
Akik dolgoznak, és normßalisan élnek, azokkal szerintem sehol senkinek nincs problémája, mert miért is legyen.

Viszont vannak a nem ilyen románok is. Mint ahogy vannak ingyenélni szeretö németek, angolok, akarkik is.

SzZoole 2013.08.26. 21:11:48

@charlieharper: igen ezeken en mosolyogni szoktam egy jo par ezer merfoldet mar lenyomtam en is az autopalyakon Angliaban es azert vannak szep kis emelkedok,a tempomatot mindig 85 mph ra allitom es az dombra felfele is annyi meg le fele is,erdekes modon lefele mindig versenyezni akarnak de felfele csak probalkoznak es ha nyomok egy felkover gazt visszavalt kettot a hetbol es csak neznek utannam en meg csak mosolygok:)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.08.26. 21:18:41

ez a romános sztereotípia mindenhol megvan (lengyeleknél, más kelet-európaiaknál, nyugaton), vagy a mi privát agymenésünk?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 21:26:40

@Chang Yai:
Nem tudom de szerintem zsigeri gyűlölet él a magyarokban a románokkal szemben míg az ő részükről ez nincs így.

Shanarey 2013.08.26. 21:33:11

@diggerdriver:
Nekem nincs velük bajom, kivétel az ottani élősködő réteg. na meg az önjelölt szakmai mesterek, akik trehány munkát végeznek, de a pénzt azt elvárják ugyanúgy, mintha a munka kifogástalan lenne.

think different 2013.08.26. 22:00:18

@diggerdriver: En elhiszem, de nekem az a furcsa, hogy regen tenyleg nem hallottam angolt eptikezesek mellett elsetalva, most meg inkabb angolt hallok.
Ezek nem nagy epitkezesek a kornyekunkon (es nem is csoro kornyek), inkabb uzletek atalakitasai, burkolas, nyilaszarok csereje vagy tetocsere, scaffolding utan.

Neha nagyon hianyzik a tervezes...:/

BTBTBT 2013.08.26. 22:02:13

@Shanarey:
Ne keverjük már a románokat a román cigányokkal.

@diggerdriver:
Jaj, dehogynem. Voltak ők Csau alatt is oltva az erdélyi magyarság ellen, a sógornőm családja regélt róla eleget, és ez azóta sem múlt el nyomtalanul.

Latcho Rom 2013.08.26. 22:03:34

@diggerdriver: Romaniaban, vagy a hataron tul?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.08.26. 22:14:52

@Sexual Harassment Panda: Odarakja a hagymat krumplit , olyan igen, de kist talkat nem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 22:25:28

@think different:
Az épületfelújítás az más műfaj mint ahol én dolgozok.
Arról a részről nem tudok semmit

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 22:29:43

@think different:
Akkor itt miért vannak a legnagyobb jóindulattal irántam?
Nem hiszem el hogy romániában gyűlölik a magyarokat aztán ha kijön ide akkor ez hirtelen átfordul az ellenkezőjébe.

Latcho Rom 2013.08.26. 22:38:10

@diggerdriver: Nincs min veszekedni kimt. Roman baratokkal mentunk pecazni - hasonlok a tapasztalataim mint neked - szoba jott Dozsa valahogy, azt mondtak hogy roman. Ezt tanitottak nekik. Nyeltem, s hagytam a fenebe a dolgot.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.08.26. 22:44:15

@shakti_rom:
Ja így van. Néha szóba hozzák Erdélyt. Azt mondják mindig az övék volt csak az utolsó 1000évben nem és ők csak visszakapták.
Jól van barátom ha úgy volt úgy volt.

Shanarey 2013.08.26. 22:48:49

@Barátusz:

Ez nem keverés, hiszen ők rohannak elsőnek kifelé, amint lehet, és már sokan kinn is vannak.

Akikre te gondolsz, azok, azok akikkel Digger is találkozik munkaidőben, azok dolgoznak, nem pedig a benefit miatt vannak ott.

Amúgy pedig, a szerint az ország szerint nevezik őket ahonnan elindultak, ahogy a Kanadai csapat is Magyarnak voltak nevezve.

NorthPier 2013.08.26. 22:48:56

@Barátusz:
Nem kerestem, múltkoriban olvastam erről. Most csak visszakerestem (volna), de azt a cikket nem találtam, de ez is erről szól. Ez tényleg 2010-es írás, de keress rá angolul, 7 millió találat, a legfrissebb múlt heti.
Az is igaz, hogy valami hatékony módszert találtak a kábellopások ellen (cable theft can cost the industry up to £16 million pounds every year - úgyhogy nem kis tétel), a cikk állítása szerint "az elmúlt időszakban" 60 %-kal sikerült csökkenteni az esetek/károk mennyiségét.
Változás? Nem hiszem. A mérték változhat, de a jelenség marad.

Shanarey 2013.08.26. 22:49:45

@Shanarey:

És a magyarokkal szemben akartak megint vízum kényszert, nem a magyarországi cigányok ellen.

BTBTBT 2013.08.26. 23:11:55

@Shanarey:
A videón román cigányok láthatók a Hyde Park nyugati részén, ugyanakkor a "shelter"-es angol pacák, a nagy "szakértő" szimplán románoknak titulálja őket. Nem azért, mert nem tudja, hogy kik, hanem ő is inkább PC a tévében.
És nem azért, mert meg akarom védeni a nem cigány román állampolgárokat.

@NorthPier:
Értem én, csak attól Mo.-on nem lesz jobb, mert a világ más pontján is lopják
Mellesleg ez a kommentem eredetileg arra vonatkozott birca-nak, hogy a magyarok anno széplopták a munkahelyeiket is a cucilizmusban.

@diggerdriver:
Ne keverjük azt, hogy veled Londonban hogya viselkednek az ott szintén idegen románok, meg azt, hogy hogyan bánnának veled - meg mással is, persze nem mindenki, ugye -, ha Romániában dolgoznátok együtt.
Ráadásul én is inkább abbahagyom az általánosítást, mert nyilván nem minden egyes román utálja a magyarokat.

Latcho Rom 2013.08.26. 23:29:46

@Barátusz: Romaniai magyar vagy, vagy ez is hetpecsetes titok?

BTBTBT 2013.08.26. 23:42:26

@shakti_rom:
Nem, a sógornőm az. Én magyar vagyok, mo.-i.
Miféle hétpecsétes titkok lehetnek itt?

Shanarey 2013.08.26. 23:48:51

@Barátusz:
Tudom hogy kik vannak a videón, de ezek szerint te nem érted, vagy nem akarod érteni a lényeget. Akiktől fél a nyugat, azok vannak a videón is, s főleg ezek rokonai jönnének Bulgáriából is.

BTBTBT 2013.08.27. 00:01:07

@Shanarey:
Nagyon is értem, miről van szó, de az a gond, hogy a videón lévők a kitoloncolás ellenére is visszajöttek a töketlen angolok miatt, és azok még most is csak rácsodálkoznak az egészre.
A segélyturizmus ellen viszont már van tervezet, és remélhetőleg tettek is követik hónapokon belül, így majd nem az adófizetőknek kell eltartani a "jólétért semmit se teszünk"-népséget. Nemzetiségtől függetlenül.

Shanarey 2013.08.27. 00:09:54

@Barátusz:

Ennek én is örülnék, mert én sem azért megyek oda 5-én hogy benefit huszár legyek, de azt is szeretném ha senki sem nézne annak, csak azért mert "keletről" jöttem.

BTBTBT 2013.08.27. 00:40:47

@Shanarey:
Itt a gond azokkal van, akik nem dolgozni jönnek. De azkkal egyre inkább. Ha te mestere vagy a szakmádnak, de legalábbis jól értesz hozzá, akkor nem azzal piszkálnak, hogy "ja, mer ez keletről jött".

Shanarey 2013.08.27. 00:59:23

@Barátusz:

Két elektromos szakmám van, és a kollégáim szerint a mestere vagyok, de papírom a "mester" fokozatról nincs :-)

Shanarey 2013.08.27. 01:01:41

I'm Electrician, and Security Technician

Shanarey 2013.08.27. 01:03:35

Na én el,

I go to sleep.

G.N. for all

BTBTBT 2013.08.27. 01:04:39

@Shanarey:
Emlékszem, hogy korábban beszéltél a szakértelmedről mindenhez, amiben áram van.
Az elképzelhető, hogy el kell majd végezned itteni tanfolyamot is - de semmiképpen ne diplomára gondolj -, hogy munkát is adjanak, mert hiába tudod például az angol szakszavakat, mert szolrgalomból megtanultad Mo.-on, idekint azért szeretnek erről valami, az ő szabványaik szerintit látni írásban.

Ilyesmikre érdemes lenne rákeresned a neten.

pappito · http://pappito.com 2013.08.27. 01:59:43

@charlieharper: a régi A osztály (az a gyösz) az rettenet, annak a tervezőjét tényleg egy féltengellyel kellett volna agyonverni. A mostani viszont jó. Jó vele menni, és nem csak az AMG verzióval, a simával is. És olcsó is. Persze nem oda van célozva, ahova az E vagy a SUV-ok vásárlói néznek.

pappito · http://pappito.com 2013.08.27. 02:07:54

@Zoole: Az AMG a gyári tuningcég, 100% Daimler tulajdon. Affalterbach-ban vannak.

A széria modellekből csinálnak performance változatokat, és egyedi kiviteleket. (persze egy A45 AMG is széria, mert készül belőle sok) Meg ők építgetik a CLK TDM-et meg ezeket a mindenféle kispéldányszámú bigyókat.

De átalakítanak széria motorokat. Minden AMG motoron ott a lapka belegravirozva a motort összeállító mérnök aláírásával. Most már ők is ilyen pekidzsekkel dolgoznak, van AMG katalógus, hogy a kedves vevő válogathasson a karbon műszerfalmintákból :)

pappito · http://pappito.com 2013.08.27. 02:10:41

ja, a poszthoz meg:

" a csomagokat pedig előszeretettel megsarcolják a légitársaságok, így sokak jogosan gondolják úgy, hogy a repülés nagy lehúzás."

Hát igen, ritka pofátlanok ezek a légitársaságok, az ötezer-nyolcezer forintos jegyedért nem viszik el a két nagy kufferedet ingyen és alig 1-2 járat van Bp-Milánó között. Rohadékok.

pappito · http://pappito.com 2013.08.27. 02:16:11

@puhacica: "barátnőm 2 éve volt Új-Zélandon, ő is azt mesélte, hogy kipakolják a zemberek a kis portékájukat meg a "kasszát" az út szélére és senkinek eszébe se jut csórni."

a valóság kicsit árnyaltabb :) A városokban is van sok helyen és a legtöbb becsületkasszás megoldás működik, sőt, van állami kezelésű erdőben campsite, ahol van doboz, dobjál bele, ha ott sátraztál (meg szokott lenni levelezőlap, hogy írd meg, hogy ott aludtál és akkor valahogy beszedik a 8 dollárjukat :) Vidéken rengeteg helyen van ilyen.

De volt olyan műsor a tévében, hogy becsületkassza az út szélén rejtett kamerával és azért volt aki megpróbálta kiszedni a pénzt a lelakatolt kis dobozból, és olyan is aki nem fizetett a gyümölcsért. A többség fizetett.

De a becsületkassza rendszeres volt a gyerekkoromban mindenfele Magyarországon, pedig komenizmus volt. (túráztam sokat sokfelé) és ahogy valaki írta a nyugati részeken ma is az.

2013.08.27. 04:14:48

@pappito: az uj A-hoz, ugy tudom, hogy a kezdetektol kaptak AMG inputot a tervezeshez.
Egyebkent a regi A hogy ment at a belso quality controlon?

pappito · http://pappito.com 2013.08.27. 04:32:01

@charlieharper: én már azt sem értem, hogy hogy jutottak el a prototipus legyártásáig...:) aztán ráadásul fel is borult azon a hülye teszten, módosítani kellett a futóművet. De amellett, hogy rusnya egy bódé lett a W168, voltak más bajok is vele, szerencsére majd' tíz éve nem gyártják. Nem hiába ez a fronthajtás akkor még nem ment ügyesen a márkának. Az utódja a W169 se lett jobb, az egész koncepció - szerintem - el volt baltázva, csak rengetegsok milliót öltek már bele gondolom, másfél milliót végül is eladtak tíz év alatt.

Szerencsére összetépték a terveket, kidobták a motorokat és a W176-ot újracsinálták előről a semmiből, új motor, új minden.

Persze amikor a W168 kijött, akkor a prémiumoknak nem volt ilyen kategóriájuk sem, nemhogy modelljük, a mostani W176 meg az egyes bömbi meg az A3-as Audi konkurrenciája lesz/van., mert időközben megszületett a kisprémium.
Egyelőre nem a MB diktál, a két konkurrencia jobb számokat hoz. Majd meglátjuk, az új modellek nagyon jól mennek, majd az idő megmondja. Ráadásul nyit a márka a fiatalabbak felé, az jó ötlet, hogy levakarják a csillagról a nagypapi-autó imidzset.

SzZoole 2013.08.27. 07:42:45

@pappito: koszi a megerositest bar En is azt irtam hogy a mercinek a tuning cege,jo dolgokat csinalnak,de En egy brabus faceliftet jobban szeretnek:)))

pappito · http://pappito.com 2013.08.27. 09:16:01

@Zoole: a brabus is azért töttbet tud mint egy facelift, belenyúlkálnak azok a motorba rendesen, csak győzd kifizetni, aztán meg tankolni :) A faceliftjeik nekem kicsit bazáriak.

az független barkácsklub, szóval a brabus mod-okhoz nem volt szerencsém, sajnos, pedig igen szívesen kipróbálnék tőlük ezt-azt.
Ők csinálnak olyat amitől a G osztály kevesebb, mint hat másodperc alatt van százon :) Na az érdekes lehet.

SzZoole 2013.08.27. 14:45:19

@pappito: ha tudom hogy Te is merci bolond vagy akkor pontosabban fogalmazok dolgokat,termeszetesen tisztaban vagyok hogy mit tud a brabus mindent elolvasok ami veluk kapcsolatos.En valoszinuleg be fogok epitetni egy chipet kesobb csak az en autom meg garancias es amiatt nem szeretnem elvesziteni a garanciat pedig egy kicsit dobna az auto teljesitmenyen:)).Mas,mivel az enyemet szalonban vettem ezert a Mercedes idokozonkent kuld nekem meghivokat kulombozo rendezvenyeire ahol az modeleket termeszetesen AMG-ket is lehet ki probalni tesztelni a A classtol kezdve az SLSig,ami ugye a nagy almom mar mint az SLS csak hat ugye ketto gyerek es egy feleseg mellet......A G class nekem is tetszik bar az inkab neked lenne valo mert az csodalatos orszag ahol Te vagy ott biztos hogy jol ki lehet hasznalni,En legalabb is biztos hogy turaznek vele amikor lehetne:)))

DieNanny CH 2013.08.27. 18:20:01

@Zoole:

Tesómék is innen Svájcból egy tankkal mennek. Itt a ház előtt teletankolnak - Citroen9 (asszem...) a hétüléses. Anyukám utcájának a végén meg a másik benzinkút. Oda már rögtön bemennek, hogy mikor szüleimhez beállnak az udvarba, másnap ki is tudjanak állni. Ez kb 1200 km. Pedig benne van az egész itteni gyerekszoba... És Mo-on szinte nem is mennek autópályán.
Érdekes viszont, hogy visszafelé nem elég az 1 tank. Valószínűleg többet mennek hegynek fel.

SzZoole 2013.08.27. 19:23:12

@DieNanny: .nekem egy kicsivel azert hosszab az ut London,Dover,Calais vagy Dunkirk .Begium egy kiss resz Hollandia nagy reszt Nemetorszag,Ausztria es Magyarorszag keleti resze Nyiregyhaza.Londontol majd nem Doverig autopalya.Amikor a komprol lehajtunk par kilometere ott az autopalya es Nyiregyhazaig,persze Pesten keresztul vegig autopalyan vezetek,mindez kicsivel tobb mint 2200 km,2 felnott es 2 gyerek a tobb mint 500 literes csomagtartom telepakolva,ja es a kocsim 3000 cm3 is.A magyarorszagi uzemanyagok minosege messzeelmarad az mas unios orszagoketol,nekem tobbet fogyasztott az auto amig otthon tankoltam.az unokaocsem benzinkutas es O is megerositette ezt a tenyt.

2013.08.27. 21:19:59

@Zoole: nekem eddig a belga es nemet uzemanyagtol fogyasztitt legjobban az auto. A magyar meg &*%& volt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.08.27. 21:40:26

@Shanarey: betegség a munkahelyen ügyben - én ettől mindig ki voltam akadva, hogy ha otthon mondjuk két napig fostam-hánytam, amivel ha akar se tud az ember orvoshoz menni, akkor bajban voltam. mondjuk nekem olyan tahó főnököm volt először, hogy államvizsgázni se engedett el, a munkahelyi papírjaimba az került bele, hogy igazolatlan hiányzás.
perpill olyan van itt, hogy évente 5 napit lehet fizetetten betegnek lenni, nem kell semmi papír, csak betelefonálsz, a teaching assistantek megoldják a lyukakat. ha nagyon beteg az ember, úgyis orvoshoz megy, egy fosással vagy migrénnel meg minek. ha több , mint 5 nap, akkor orvosi papír kell ahhoz, hogy fizetett legyen. namost az a helyzet, hogy ahol normális főnö9k van, normális körülmények, ott az emberek nem fognak visszaélni azzal, hogy akár lóghatnának 5 napot. de a többség egyébként azt csinálja, ha valami beüt, vagy szarul van, hogy bemegy, letanítja azt a pár órát, aztán hazamegy kialudni magát vagy futni a köreit. hát nekem jobban tetszik, mint amikor a főnök a nyakamba liheg, és ismeretlenül is lógós, lusta stb stb dügnek néz. onnan kezdve aztán tényleg nem akar majd az ember dolgozni menni....

Shanarey 2013.08.27. 21:50:24

@Barátusz:

Nos igen, el kell majd végeznem, a 17. edition névre hallgató kiegészítést, ha villanyszerelőként akarok hivatalosan dolgozni.

Ezt kérik a legtöbb álláshirdetésben, amit eddig nézegettem.

@Chang Yai:

Magyarországon ez ritkán főnök függő dolog, de itthon azért a többség igazoltan hiányzik. Ilyen tahó főnököm volt nekem is, aki úgy gondolta hogy karácsony másnapján nem lehet semmi bajom. Pedig volt. Ritkán vagyok beteg, 8-10 évente vagyok több napos beteg, az évi egyszeri októberi náthát leszámítva.

SzZoole 2013.08.27. 21:58:18

@charlieharper: nekem az Angolal sincs bajom,mindig shell premium dieselt tankolok nekem az jon be a leg jobban,egyszer voltunk a tescoban vasarlni,a mellete levo tesco kuton tankoltam,alig vartam hogy kijarjam belole.Igaz a mondas hogy " olcso husnak hig a leve",pedig a shellnel £1.49ert,a tesconal £1.34be kerul egy liter,es shelles gazoljal nagyobb tavolsagot megteszek.

M. Péter 2013.08.27. 23:45:27

@Zoole: Egy magyarországi benzinkutas mit tud a külföldi benzinről? Unokaöccs helyett inkább mondjuk vegyészménökök által készített összehasonlításnak hiszek.

Rob007 2013.08.28. 11:22:10

Monzában voltál már F1-es futamon? Nagy álmom, hogy egyszer eljussak oda, bár fogalmam sincs mennyibe kerülne úgy nagyságrendileg az egész kirándulás.

Mert még a jegy megoldható lenne, de hogy hol találhatnánk szállást a közelben elfogadható áron az már jó kérdés.

body_andras 2013.08.28. 13:47:42

@Rob007: idén sajnos még nem leszek olaszországban, vmikor a f1 nagydíj után térek vissza. voltam már wtcc hétvégén monzában. maga a város is remek hely, a park óriási, a pálya nagyon hangulatos. de egyszer az életben muszáj lesz f1-re is odamennem. árakat egyelőre nem tudok mondani, de amint tudok részletes beszámolót adni, kiteszem a blogomra.

Krisztina Csizmadia 2013.11.23. 18:28:21

Én egy évet éltem Milánóban, most júliusban jöttem haza.
Isteni hely, nagyon jól éreztem magam és nagyon hiányzik.
Én is gondolkodtam rajta, hogy beküldöm a történetemet, de hát megelőztek :D

Mintha láttam volna a nevedet az egyik szórakozóhelyen készült partyfotón, amit az olasz barátaimról csináltak. Szoktál fotózni szórakozóhelyeken?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása