oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 24. 06:57,  A legnagyobb probléma a bizonytalanság 215 komment

2013. március 24. 06:57 Határátkelő

A legnagyobb probléma a bizonytalanság

Ma Ciprus felé vesszük az irányt, természetesen a válságról lesz szó, arról, hogy az ottaniak miként élik meg ezt a nem könnyű időszakot. Nagy hálával tartozom a ciprusi országfelelősnek, Orsinak, mert kérésemre villámgyorsan megírta a mai posztot, melyből egyebek mellett az is kiderül, hogy a helyiek élelmiszert és benzint táraznak be maguknak arra az esetre, ha kifogyna a készpénz.

Ciprus bank (AP).jpg

„Egy ideje már lehetett tudni, hogy valami nincs rendben a ciprusi gazdasággal, hogy a bankrendszer túlságosan függ a görögöktől, és hasonlók. A konkrét okokról rengeteg információt lehet találni a híroldalakon.

Az utóbbi hónapokban néhány alkalommal figyelmeztettek is minket hozzáértő ismerőseink, hogy akinek pénze van a bankban, az azonnal utalja máshová. Úgy látszik, az aggodalom nem volt hiábavaló, múlt szombaton kaptunk egy telefont, hogy nézzünk rá a hírekre, mert gond van.

Kis válságtörténet

Nem vagyok szakértő, de röviden összefoglalva: Ciprusnak 17 milliárd euróra lenne szüksége, hogy ne menjen csődbe, ebből 10 milliárdot az EU biztosít, de csak akkor, ha Ciprus előteremti a maradék 7 milliárdot.

Múlt szombaton az első javaslat az volt, hogy minden lekötött bankbetétre különadót vetnek ki. Ekkor a bankok már bezártak egy háromnapos hosszú hétvégére, valamint minden elektronikus tranzakciót blokkoltak.

Kedden a ciprusi kormány visszautasította a bankbetétek megadóztatását, és bejelentette, hogy más megoldást keres. Keresték Oroszországban, felröppent a hír, hogy a ciprusi gázkészletet ajánlják fel további kölcsönök fejében s hasonlók.

Végül aztán tegnap (azaz szombat) este egy kormányzati forrás közölte: a kormány megállapodott az Európai Unióval és a Nemzetközi Valutaalappal, hogy 20 százalékos adót vetnek ki a Bank of Cyprusban lévő, 100 ezer euró feletti betétekre, és 4 százalékot a többi pénzintézet hasonló nagyságú betéteire.

Mindenesetre a bankok továbbra is zárva tartanak, keddig biztosan, lévén hétfő munkaszüneti nap.

A városokban rosszabb a helyzet

A legnagyobb probléma a bizonytalanság, az emberek nem tudják, mit tegyenek. Akinek van pénze a bankban, az kivenné, de a készpénzfelvétel az érintett bankoknál limitálva van.

Néhány helyen már nem fogadnak el semmilyen bankkártyát, külföldit sem, mivel az a pénz is ciprusi bankban folyna be. Főként a városokban alakult ki ez az állapot.

Mi egy nagyobb faluban élünk, 35 km-re Limassoltól. Itt lehet készpénzt felvenni, nincsenek sorban álló emberek, lehet kártyával vásárolni az élelmiszerüzletben, és lehet kártyával fizetni a benzinkúton is. Ciprusi kártyával is.

A városban egészen péntekig mindennap lehetett látni embereket a bankautomaták előtt, de csak kettesével-hármasával. Péntek óta viszont minden bankautomata előtt 20-30 ember ácsorog. Az automatákat alighanem még mindig feltöltik, mert még nem ürültek ki.

A férjem fizetését várjuk

Mi viszonylag szerencsés helyzetben vagyunk, mivel nemzetközi cégénél dolgozunk, a fizetésünket és a munkánkat nem érinti közvetlenül a válsághelyzet, de több ismerősünknek bizonytalan, hogy megkapják-e a soron következő fizetésüket, vagy hogy meg tudják-e menteni a megtakarításaikat.

Ha az ország csődbe megy, akkor valószínűleg a mi munkánk és életünk is ellehetetlenül, úgyhogy nagyon várjuk a megoldást.

(A poszt tegnap kora délután született, így az azóta körvonalazódó megállapodásról Orsi még értelemszerűen nem tudhatott – Határátkelő)

Jelenleg a fő problémánk az, hogy a férjem hogyan kapja meg a fizetését. Az, hogy végül megkapja, szerencsére nem kétséges, a kérdés a mikénten van. A fizetését múlt pénteken utalta el a munkahelye, azóta a bankok zárva tartása miatt a pénz a limbóhintóban, mivel senki sincs a bankokban, aki megnyomná a jóváírás gombot.

Mi nem vagyunk megszorulva, de vannak családos kollégái, akik minden hónapban nagyon számítanak a fizetésre, náluk ez komoly probléma.

Tovább nyújtózkodtak, mint ameddig a takarójuk ért

Őszintén szólva a válság várható volt. A pontos szabályozást nem ismerem, de csak ha a magam szintjén összehasonlítom a ciprusit a magyar adórendszerrel, akkor itt szinte semmit sem adózunk.

Rengeteg adókedvezmény létezik, például amikor itt dolgozni kezdtem, az első évben csak 6 (hat) százalékot vontak le a bruttó fizetésemből. Nem véletlen, hogy Ciprus offshore-paradicsom, a társasági adók is alacsonyak. Míg például Magyarországon minden kis kézműves után ott lohol az adóhatóság, addig itt sok kirakodóvásáron egyáltalán nem kell számlát adniuk.

Sokszor gondolkodtam azon, hogy a hozzám hasonló, mindennapi munkából élő fiatal ciprusiak hogyan tudják megengedni maguknak, hogy álomautókkal járjanak, míg én egy 12 éves ütött-kopott Hyundait vezetek, pedig nem is keresek rosszul. Hallottam ismerőseimtől, hogy lakberendezésre, elektronikai cikkekre hitelt vesznek fel, szóval úgymond tovább nyújtózkodtak, mint ameddig a takarójuk ért.

Nem számítunk zavargásokra

Akad olyan magyar ismerősünk, aki azt tervezi, hogy ha csődbe megy az ország, akkor tovább áll. A munkahelyemen is felmerült a kérdés, hogy hová költöztessük a céget, ha úgy hozza a helyzet.

Az emberek, különösen a ciprusiak, akiket jobban érint a válság, lemondják a programjaikat, élelmiszert és benzint táraznak be maguknak arra az esetre, ha kifogyna a készpénz.

Mindeközben az élet megy tovább, nem számítunk zavargásokra. Múlt hétvégén a karnevál foglalta el az embereket, ezen a hétvégén pedig az orkán erejű szél fogja. Mi nem pánikolunk, nem látok rá semmi okot. Egyelőre."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: válság Ciprus

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr435164845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Inta omri 2013.03.24. 15:56:35

Látom, Orsi hatott rád ez a "no problemo" mediterrán életfelfogás :-D

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2013.03.24. 15:57:18

@Sanz: értem, csak azt nem értem, hogy mi értelme van a bérek adóterheinek csak egy részét elemezni és hasonlítani.

mommmmo 2013.03.24. 16:10:39

@Sanz: Hat persze, de az, hogy a munkaltatoi jarulekokat nem a munkavallalo fizeti nem mas, mint egy konyvelestechnikai dolog, tipikus parasztvakitas, hogy egyszeru Emese ne lassa egybol, hogy mennyi adot es jarulekot fizet.

europeans · http://www.weareeuropeans.blog.com 2013.03.24. 16:11:40

@hagyma:
Felreertes ne essek, nem gondolom, hogy a magankolcsonok okoztak a jelenlegi szituaciot Cipruson. Ez csak egy szemelyes megfigyeles a reszemrol, a magam szintjen.
Penzmosasrol, kulfoldi betetesekrol, es 100 000 EUR feletti bankbetetekrol nincsenek szemelyes megfigyeleseim.

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 16:12:50

@hagyma:

Bocs, tudod mi a különbség / hasonlóság a csöd és a credit event között ?!

pamut 2013.03.24. 16:22:10

@Zka: hm, kádárista vonás lenne, hogy tisztességes munkáért tisztességes bér jár? :o

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 16:22:52

@pamut:
"És elárulom, semmiféle "szolidaritás" nem kell ahhoz, hogy a kispénzűek legalább annyit keressenek, amennyi a létminimum, ez ugyanis JÁR nekik. "

Már ne is haragudj, de ez a JÁR (így, nagy betüvel ) nem tükrözi a jelenlegi aktuális helyzetet. Senkinek semmi nem JÁR ( maximum a pofája ), de mindenki TEHET azért, hogy a helyzete jobb legyen. Felelös helyzetfelméréssel, a trendek megbecslésével, szabadidö belefeccolásával a továbbképzésbe, stb, stb.

Nyilván a tüzoltó meg a tanár ( stb ) sem szívjóságból van ott, ahol. Vagy nem TUD, vagy nem AKAR továbblépni. Ha tudna/akarna, akkor nem lenne ott. Namármost, akkor hogy is van ez a "JÁR" ?

A Földön 7 milliárd ember van. Ha mindenki megkapná, ami neki JÁR (mármint hogy szerinte), akkor vlsz. a Föld készletei kimerülnének.

Igenis disztingválni kell, hogy kinek mi jut. Lehetöség szerint úgy, hogy a disztingciót a "rendszer" végezze el. Nézd, ha most p.l. kökorszak lenne, akkor vlsz. nem élném túl, mert nem rendelkezek azokkal a képességekkel, amivel egy kökorszaki társadalomban túl lehetne élni. És egy szavam sem lehetne, mert ha nem illek oda, akkor mi a fenét keresek ott.
Hasonlóképpen, ha egy (poszt)ipari társadalomban veleki nem rendelkezik azokkal a készségekkel, amikkel "túl lehet élni", akkor ugyan ne JÁRJON neki semmi. Mert az nem hatékony és nem ösztönöz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:24:31

@europeans: tehat gondoltad:)
azt hiszem ha nincs 100 ezer euronal nagyobb betetetek, akkor nem kell aggodnod
bar ha ciprus makacskodik es tenyleg bedontik, akkor erdekes lehet a helyzet
@Diffeomorfizmus: en nem vagyok szakember
elolvasok ezt-azt, azutan gondolok valamit
itt is irnak rola,azt is elolvasom
amugy egeszeben nem erdekel
de ma ez volt a bejegyzes, ezert hozzaszoltam

30-06 2013.03.24. 16:25:58

És hol van még az emlegetett 30%-os fogyasztási jellegű "luxus" adó, amire terv már van, csak még az nem tiszta, hogy mi fog tartozni a luxus fogalma alá.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:27:07

@Zka: igen sok minden jar
a befizetett adod, a nyugdijjarulekod az eu biztositasod , a torvenyben leirt javadalmazasok, stb utan
ezt nem Kadar talalta ki
nekem is jar majd nyugdij itt amerikaban, mert vonjak a berembol
jar x nap szabadsag
x nap betegszabadsag
adokedvesmeny a gyerekek utan
stb stb stb

Spacecake 2013.03.24. 16:27:51

hát ugye egyszer hopp-egyszer kopp...
pont nem Ciprus lesz az az ország,amiért bárki is könnyeket fog hullatni...megérdemlik..
ja hogy az IMF és az EU diktál??
nocsak,nocsak,talán tényleg jobb 0.25%-al drágább piaci hitelt felvenni és azt fizetgetni,mint az IMF ultimátumait elfogadni??!!
nagy pofon ez...
mondjuk azt nem értem,h tudták magukat így leszívni,nincs ennyi tartalék(ezek szerint nincs),6Mrd ajró ne legyen már olyan egetrengető összeg,főleg ne egy offshore paradicsomnak...
kicsit elkalkulálták magukat a srácok.
lehet nem csak a magyar politikusok bénák, és lopnak csalnak hazudnak??:-)
viszont h a következő 1000évben oda se viszi senki a pénzét,az is tuti....
újra el lehet kezdeni dolgozni,ami annyit tesz,h kecskéket legeltetni meg atúristák seggét kinyalni(és visszavenni a pökhendiségből)
a pozitív hozadéka a dologbak:
valszeg elég olcsó lesz ott a következő időkben ott nyaralni:-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:29:35

@Diffeomorfizmus: de a kokorszak elmult
megneznem ezt a nagy arcot, ha bajba kerulnel
azt mondanak OK munkakeptelen lettel, nem jar neked semmi csak a pofad

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 16:31:16

@pamut:
Nem csödblabla, hanem versenyképtelenség. A kettö nem ugyanaz.

Nézd, az, hogy p.l. Flandria a lepusztult vallon bányákat mind a mai napig szubveniálja, és a belga munkanélkülíségi segély gyakorlatilag nincs korlátlan, az a versenyképesség hiányának tipikus esete.

A skandináv 55% marginális kulcsú adórendszer dettó. Meg az is, hogy p.l. Hollandiában az ovoda havi 1000 EUR (ugye, amit a leendö adófizetök nevelésére hoztak létre, hogy a szülök ne maradjanak otthon gyerekezni, ahenm fizessék az adót), de a nyugdíjakat egészen a közelmúltig eszükbe se jutott csökkenteni. ( Arról nem is beszélve hogy a depriváltak az ovodai költségeket visszaigényelhetik, míg a "gazdagok"nem ).

és akkor még nem is beszéltem arról, hogy Angliában a MUNKANÉLKÜLI segélyhez körülményes hozzájutni ( bár az ember fizeti az adót ), míg a depriváltaknak meg Mayfair beli meg hasonló lakásokat utalnak ki ingyen.

Stb, stb.

Az egész tele van vadhajtásokkal, ösztönzi az élösködést, a teljesítményt meg visszafogja. Na, EZ a versenyképtelen.

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 16:32:26

@hagyma:

Mint ahogy azt is mondják. Van biztosításom, pont erre az esetre. Meg teszem félre a pénzt ezerrel ( nem pedig utazásokra és plazma TV-re költöm ). Mert tudom, hogy csak magamra számíthatok.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.24. 16:33:27

@Sanz:

Igen, ez így igaz.

Ha a nettót a bruttó százalékában nézzük, Mo-n az átlag 58,5 %. ennyit kap kézhez az dolgozó. Az EU-ban ezzel Mo. a 25. helyen áll.

Ha a nettót a szuperbruttó (teljes bérteher) százalékában nézzük, Mo-n az átlag 43,4 %, ennyit kap kézhez az dolgozó. Az EU-ban ezzel Mo. a 27., azaz az UTOLSÓ helyen áll.

Ha pedig a közvetett adókat is belszámítjuk, akkor a dolgozó átlag 44,5 %-ot ill. 33,0 %-ot kap (brutóból ill. szuperbruttóból), mindkét adattal az ország a 27. helyen áll az EU-ban.

S hogy legyen valami ontopik is, mind a 4 adatban Ciprus áll az 1. helyen, ott a legkisebb az átlag adószint az egész EU-ban.

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 16:36:17

MInt ahogy én is elkezdhetek 50 éves koromban aggódni hogy kirúgnak és nem találok munkát. Ugyanis akkorra már sokat keresek ahhoz, hogy fiatalokkal pótoljanak, FELTÉVE, hogy a cég nem tudja az ismereteimet és képességeimet jövedelmezöen kihasználni. (éppen ezért megyek mindig specialista állásokba, mert ott az ismeretet talán nehezebben lehet helyettesíteni.)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:43:10

@Diffeomorfizmus: ugyanmar
-vad pelda 17 evesen autobalesetet szenvedsz, lebenulsz, se rokonod sem ismerosod akkor mi van?
ki fog eltartani?
egy "otthon" amit az adofizetok fizetnek
de meg van ezer lehetoseg a buktara az eletben onhiban kivul is
ez nem a kokorszak mint mondtam, mas a modern tarsadalom felepitese
lattam en mar nagy arcokat nagyot bukni
birca is itt magyaraz a vadkapitalista elveivel...
a vilag nem fekete-feher

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:44:15

@Diffeomorfizmus: ne haragudj, elfelejtettem, Te hol elsz?

Kacorlakk 2013.03.24. 16:45:15

@pamut: Teljesen Veled értek egyet az adózás megítélésében.

Szélesíteném a palettát: a bérek, jövedelmek igazságtalanul aránytalanok. Sokan a minimálbérért rabszolgáznak napi 10-12 órát (szakmával is!), mások ennek a 10-20-szorosáért lógatják a lábukat. Nincs olyan adórendszer, mely ezt az értékétől elrugaszkodott, önkényesen, néha a kereslet-kínálat varázsszóra hivatkozva megállapított jövedelmet igazságosan tudná megadóztatni - még a több kulcsos sem.

Példával megvilágosítanám:
Magyarországon egy mentőtiszt tavalyi bruttó átlagbére 156 ezer Ft volt, ennek a nettója 102 ezer.
A banki vagy a biztosítási szektorban tavaly a kezdő átlagbér legalább 330 ezer, a nettója 211 ezer.
Nincs olyan adórendszer, mely ezt a két bért a társadalmi értékének megfelelő nettóra hozná ki, de a korábbi igazságosabb volt. Tudom, egyén szintjén megoldható, a mentőtiszt is képezze át magát banki tisztviselőnek. Társadalmi szinten eleve igazságtalan a két bér aránya.
Mindketten a bruttó kb. harmadát adózták ilyen-olyan címen, a banki adott esetben tépi itt a száját, hogy kétszer annyit adózott mint a mentős, mit akarnak még tőle. Semmit, tőle semmit, a társadalom ad neki igazságtalanul sokat – legalábbis a mentőshöz képest. Nem tudom, mi lenne a jó arány kettejükre, de én fordítva fizetném őket (tudom, az egyik állami, a másik privát, akkor is).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:52:47

@Kacorlakk: persze
tobbek kozott errol van szo
a tarsadalmakban igazsagtalnul kialkult nagy jovedelmi kulonbsegek miatt szukseges a savos ado es akar a luxusado is
es pont errol van szo, hogy sok esetben nem is ertheto miert alakultak ki ezek igy
a bank tobb penzt keres azokon akik pl mentosok, de hitelre vesznek lakast, mivel tobb a haszon ezert tobbet fizet az alkalmazottainak, de az nem fizet savosan tobb adot, hogy a mentosnek is tobb jusson

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 16:53:59

najo nem en fogom kitalalni a kapitalizmus utani uj rendszert, raadasul ebedido van:)

pamut 2013.03.24. 16:57:42

@Diffeomorfizmus:
"Már ne is haragudj, de ez a JÁR (így, nagy betüvel ) nem tükrözi a jelenlegi aktuális helyzetet."
Oké. És azoknál akik több százat keresnek, azoknál is figyelembe óhajtod venni az "aktuális helyzetet"? Vagy ezt csak a szegények ellen sütöd el?

"mindenki TEHET azért, hogy a helyzete jobb legyen."
Valóban, Pl. lediplomázhat. És akkor kezdő tanárként épp csak megkapja a létminimumot :)

Megjegyzem vannak olyan állások, amelyek várhatóan a minimálbér körül maradnak. Akik ott dolgoznak, azoknak is jár a létminimum.
Itt van pl. az ápolónői fizetés. megalázóan kevés, testi és pszichés leterhelés is a betegeket ápolni, mozgatni, mosdatni, elviselni a fertőző betegségek rizikóját, állandóan gennyes vagy vérzős sebeket kötözni, elviselni az érthetően feszült vagy elkeseredett betegek állandó panaszát vagy éppen állandó hörgését, nyögéseit, stb.

"Nyilván a tüzoltó meg a tanár ( stb ) sem szívjóságból van ott, ahol. Vagy nem TUD, vagy nem AKAR továbblépni."
ööö, ezt hogy? először is mindkettő hivatás, tehát nyugodtan lehet feltételezni, hogy hivatástudatból vannak ott. másodszor miért is kéne továbblépni? ezek csak átmenti melók? vagy valamiért kínos, lebecsülendő melók? miért kéne továbblépni, talán nem fontos és hasznos munka a tűzoltó meg a tanár munkája?

"A Földön 7 milliárd ember van. Ha mindenki megkapná, ami neki JÁR (mármint hogy szerinte), akkor vlsz. a Föld készletei kimerülnének."
Ezt ugyan korántsem nem venném ilyen biztosra, de még ha így is lenne: ezzel azt akarod mondani, hogy az igazságosság eleve lehetetlen, ettől kezdve fogadjuk el a lentiek szívnak? ha az igazságosság csakugyan lehetetlen, ki mondja meg, hogy kik szívjanak? akkor már miért ne a fent lévők szívjanak? mert neked úgy tetszik?

" ha egy (poszt)ipari társadalomban veleki nem rendelkezik azokkal a készségekkel, amikkel "túl lehet élni", akkor ugyan ne JÁRJON neki semmi. Mert az nem hatékony és nem ösztönöz."
Te már egészen messze kerültél... mégis miről beszélsz? Pusztuljanak a tanárok és a tűzoltók, vagy mi?

Diffe... őszintén... nem vagy te véletlenül egy kissé szociáldarwinista?

Kacorlakk 2013.03.24. 17:01:56

@hagyma: Teljesen igazad van. Az ember azért társadalmi lény, mert többek között képes és kötelessége eltartani a rászorulókat.

Amúgy is, valahol olvastam mostanában, az emberiség 30%-a képes mindazon javakat előállítani, mellyel a 100% léte biztosítható. Innentől kezdve a 30 terrorizálhatja a 70-et?

Más: Gratulálok! Remélem, kisimultak a vonásaid!

pamut 2013.03.24. 17:05:33

@Diffeomorfizmus:
Lehet azzal érvelni, hogy a skandinávok versenyképtelenek, de az a helyzet, hogy pl. Svédország a VILÁG legversenyképesebb országai között van, az ilyen listákon rendre az első 5 helyezés valamelyikét szerzi meg.
Tehát Svédország nem versenyképtelen, hanem nagyon is versenyképes. Mint minden országban, ott is, meg az angoloknál, és máshol is nyilván van pár hülye kisadó, vagy belső inkoherencia, de ettől még a rendszer egésze gyönyörűen bírja versenyt.

Továbbá itt állandóan úgy érvelnek egyesek, mintha én valami 50%-os adót akarnék kivetni a jól keresőkre... ugyan már... azért van egy kis mozgástér a 16 és az 50 között... ne a saját téves feltételezéseiteket vetítsétek belém...

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.24. 17:21:57

@Kacorlakk: ott tévedsz, hogy a társadalom csak a mentősnek ad.
a banki alkalmazottat a bank fizeti.

pamut 2013.03.24. 17:23:10

@Kacorlakk:
Egyetértünk. Tényleg égbekiáltó aránytalanságok vannak :(

Meg azt is látni kéne (persze ebben a közönyössé fásult országban hiába is mondom...), hogy óriási össztársadalmi károk is következnek abból, hogy vagy egy millió ember a létminimum alatt tartunk, hogy szenvedjenek ahogy tudnak.

Csak pár ilyen kár:
1. Ezek az emberek 99,9%-ukban fokozatos szellemi és testi satnyulásban, leépülésben szenvednek, illetve ezzel párhuzamosan óriási feszültség gyűlik fel bennük. Ideális céltáblái a nyomorukat kihasználó populista, destruktív politikusoknak. Kocsányon lógnak az idegeik, a folyamatos kilátástalansággal és sárga csekkekkel folytatott reménytelen, örök harcukban felőrlődött idegeikkel olyan állapotba jutnak, hogy a legordasabb eszméket képviselő, a társadalmi feszültséget gyűlöletkeltésre használó erőknek ki lesz szolgáltatva. Jó ez? Visszahúzza ez az össztársadalmat? Visszahúzza még a tehetősebbeket is Naná.

2. Bűnözés. A fentiekből is következően belőlük aránytalanul több bűnöző kerül ki. Jó ez? Visszahat a gazdagabbakra is? Naná.

3. Fogyasztás. Pont most, 2011-ben derült ki, hogy az ország belső fogyasztása az adóátrendezésnek köszönhetően csökkent. Mert a tehetősek eddig is megvették amit akartak, a többlet pénzt meg szépen elrakák, vagy külföldön költötték el. Azok viszont, akik szegények, tehát kényszerűen el kell költsék az összes pénzük, azok kevesebbet költöttek, költenek, mivel kevesebbet keresnek. Azaz az össz-belső fogyasztás csökkent. Ez pedig rossz a magyar gazdaságnak, cégeknek, mert szűkül a piacuk, rossz az államnak mert csökken az ÁFA-bevétele, közvetlenül is, meg a cégek alacsonyabb termelése miatt is. Na, jó ez? Frászt jó.

Biztos lehetne még sorolni pár dolgot. Azt kéne látni, hogy egy hajóban eveznünk, és lehet játszani kiutálósat, meg a szomszéd sírja mindig zöldebbet, meg lehet összeverekedni a száraz csontok felett, meg lehet gyűlölni a szegényeket amiért nem dolgoznak ingyen, lisztért meg hideg vízért, de az van hogy egy társadalomban élünk, és visszahatnak a dolgok.

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 17:26:07

@pamut:

Bocsáss meg, az EFFEKTÍV adókulcs az kb 3X% ( és nem 16% ). Ugyanis ehhez még a TBJ-t meg a nyugdíjjárulékot is hozzá kell számítani.

A kommerek alatt 2010 elött 52%os effektív adókulcs volt. ( EFFEKTÍV és nem marginális ). Mindezt a kb 6 mió HUFos fizetésekre. Cserében volt a jóváírás meg a hasonlók.

Nem gondolod, hogy ez így túlzás ?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.24. 17:28:10

@tildy:):

Én az Európai Statisztikai Hivatal adatait vettem alapul.

Kacorlakk 2013.03.24. 17:31:05

@Babette_: A bank sem a Holdról jött, ő is a társadalom része, az igaz, legtöbbször nem állami.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.24. 17:32:46

@Kacorlakk: leginkább nem az. versenyszféra. a mentősök fizetését abból adják, amit a versenyszféra adóban befizet.

Ugyandehogy (törölt) 2013.03.24. 17:33:16

@Kacorlakk: és amennyi megmarad a spanoknak osztogatás után.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.24. 17:33:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
ahh, oke, bar meg ugy is tobb , mint amennyirol en tudok, mint atlag.

pamut 2013.03.24. 17:37:38

@Diffeomorfizmus:
A minimálbéresek talán nem fizetnek nyugdíjjárulékot meg TB-t?

És miért kéred rajtam számon az előző kormány adórendszerét? Közöm? Ha vennéd a fáradtságot visszaolvasni, leírtam hogy én hogy képzelem. Bár ami azt illeti, a mostaninál még az előző rendszer is jobb volt, noha az sem volt jó.

Kacorlakk 2013.03.24. 17:40:49

@Babette_: Szép eufemizmus ez a versenyszféra kifejezés. A versenyszférának az állam képzi az oktatással a tagjait, az állami gyógyellátás tartja karban a dolgozóit stb. A versenyszféra beépült a társadalomba, használja, néha - sokszor - kihasználja.

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 17:41:46

@pamut:
"Oké. És azoknál akik több százat keresnek, azoknál is figyelembe óhajtod venni az "aktuális helyzetet"? Vagy ezt csak a szegények ellen sütöd el?"

Nézd, aki többet keres, az mobilisabb. És ha szarakodnak az adóval, akkor odébbáll. Mert ö magával szolidáris.

"Itt van pl. az ápolónői fizetés. megalázóan kevés"

Erre mondom azt, hogy igaza volt Bokrosnak a koraszülött jóléti államról. M.o nem tudja ezt kitermelni.

" tehát nyugodtan lehet feltételezni, hogy hivatástudatból vannak ott. másodszor miért is kéne továbblépni?"

Nyilván azért hogy többet keressenek.
Kereslet kínálat. Ha a keresleti oldal nagyobb, a bér felmegy. Másrészröl meg kiderülhet, hogy a jóléti állam tényleg koraszülött, és vissza kell skálazni.
És el lehet gondolkodni, hogy p.l. miböl generáljunk több jövedelmeet, hogy tüzoltót tudjunk toborozni piaci bérért.
Minél elöbb annál jobb.

"ezzel azt akarod mondani, hogy az igazságosság eleve lehetetlen, ettől kezdve fogadjuk el a lentiek szívnak? "

Semmi sem lehetetlen, csak éppen nem célszerü. Mert nem díjazza a jó tulajdonságokat és nem bünteti ( eléggé) a káros tulajdonságokat.

"Pusztuljanak a tanárok és a tűzoltók, vagy mi?

Diffe... őszintén... nem vagy te véletlenül egy kissé szociáldarwinista?"

De, szociáldarwinista vagyok. Ugyanis RAJTAM soha senki nem segített saját magamon kívül. Sem a külföldi beilleszkedésben, sem amikor ki akartak dobni az országból ( mert 2 hónappal az engedély hosszabbítása elött rúgtak ki, és a hosszabbítás feltétele volt a munkaszerzödés ), sem akkor, amikor az egész csoportomat lapátra tették a recesszió kellös közepén, a tornádó "szemében". Nem. Megoldottam magam, mert elörelátó voltam, beosztóan éltem, elöre felmértem és csökkentettem a kockázataimat. Ez mellesleg el is várható volt tölem, ez nem érdem, józan ész. De másoktól is elvárható.
Ja igen : Magyarországon mindenki azzal jött, hogy miért nem cserélem le a 1X éves kocsimat, mert az "nem illik a társadalmi státuszomhoz". Mondom azért mert nem engedhetem meg magamnak. Aki mondta, annak ( 2003-ban ) egy 7 milliós kocsija volt és harmadannyit keresett, mint én.

Ha én megtehetem mindezt( minden protekció nélkül ), más is meg tudja tenni.
És azért mert én megtettem és jobban keresek, ugyan miért legyek szolidáris azokkal, akik nem tették meg mindezt, HOLOTT megtehették volna.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 17:53:04

@Kacorlakk: thx
oh a vonasaim mar 6-7 eve nem rancosak az itteni eletem kapcsan, ez volt a pont a tortenet vegen
/bar a szemem alatt mar kicsit kezd rancosodni, kene valami jo szemranckrem/

zobod 2013.03.24. 18:05:57

@hagyma: szamárság, nem a társadalom érdeke. Ez csupán azoknak az érdeke, akik mások munkájából akarnak jobban élni annál, mint amit maguknak előteremteni képesek. Lehet, hogy sokan vannak, de ez nem érv, ez csak egy jelenség.

A munkaerőpiac minden munkát beáraz, a nettó és a bruttó között azonos aránynak kell fennállnia a munkakör árától függetlenül. Ha nem így van, akkor az azt jelenti, hogy az alacsony munkaerőpiaci munka elvégzője egységnyi munkával magsabb életszínvonalat tud termeteni, mint a magsabb munkaerőpiaci értékű munka elvégzője.

Az egész progresszív adózás, meg differenciált áfa meg a többi, azok mind-mind csak a gyengébb szociális helyzetű szavazók kiszolgálásáról szólnak, a középosztály kontójára.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 18:08:55

@zobod: most ha ugy kezded, hogy szamarsag, akkor en miert olvasnam tovabb?

pamut 2013.03.24. 18:09:00

@Diffeomorfizmus: Hát, bevallom, sajnállak. Kereshetsz bármennyit, te bizony szegény maradsz örökre. Na nem pénzben mérve, hanem emberi érzésekben mérve. Ez most durván hangzik, de hát tényleg ezt látom ki a soraidból: végletesen önző, a szolidaritást felvállaltan megvető, és ami a legszomorúbb, szociáldarwinista vagy.

"Ugyanis RAJTAM soha senki nem segített saját magamon kívül."
Oké, utálod a világot, tele vagy sérelmekkel amiken képtelen vagy túltenni magad és a sértettség határozza meg az egész gondolkodásod, veled senki sem törődött, és most ezt jól meg akarod bosszulni a világon. veled nem törődtek, hát mással se törődjön senki.
Nézd, sajnállak. A vitának nyilvánvalóan semmi értelme, az érzelmeid és a sértettséged beszél beszél belőled, az észérvek csak ezeket racionalizálják.

Na egyre azért mégis reagálok, mert az tényleg hajmeresztő (bár nyilván ezt is tök ellenkezően látjuk):
"Nézd, aki többet keres, az mobilisabb. És ha szarakodnak az adóval, akkor odébbáll. Mert ö magával szolidáris."

1. Azt elhiszem hogy te csakis magaddal vagy szolidáris, de mások nevében szerintem nem beszélhetsz. A régi adórendszerben kevesebben vándoroltak ki, tehát a tények cáfolják a logikádat.
2. A szegény is odább állhat. Nem kell a mobilitását lebecsülni. Mert nincs az az adórendszer, akár nulla %-os adókulccsal is, aminél ne lehetne sokkal jobban, többszörösen keresni külföldön. És, mit tesz isten, a tények is ezt igazolják, a kormányváltás óta megemelkedett az elvándorlók aránya. Hiány van orvosokból, de már hiány ápolókból, és egyéb szakemberekből is bőven.
3. Ha a gazdag egy kicsit kevesebbet keres, attól lehet hogy rossz kedve lesz, de a megélhetése nem kerül veszélybe. Ha egy szegény keres még kevesebbet, akkor nem csak szomorúbb lesz, de a megélhetése is veszélybe kerül. Tehát dupla motivációja lesz a kivándorlásra, sőt lehet nem is marad más választása.

Áh, hagyjuk... semmi értelme...

PannonBoy 2013.03.24. 18:09:39

Talán ez a ciprusi téma rávilágítja az embereket, hogy ne Cipruson off-shore-ozzanak, hanem a saját országukban tartsák a pénzüket.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 18:10:55

@jöttem láttam mentem: az a baj ha haggyak bedolni, a fel EU bajban lesz

a portolion nagyon roviden es konkretan le van irva, hogy mentek csodbe, 5 perce olvastam
de elotte is ugyanezt hallottam, csak ez konkret
szanj ra 1 percet

mommmmo 2013.03.24. 18:12:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: na koszi ezert, mindig kivancsi voltam erre, hogy mi is az igazsag a 16%~os adorol szolo rohelyes porhintes mogott..

Amugy en asszisztens kontrollerkent meg konyvelokent dolgoztam a UK~ben, ott az egesz berszamfejtes hr rendszerbol jott, de nem emlekszem, hogy barmifele "munkaadoi jarulek" megjelent volna jelentos tetelkent. Ott a berkoltseg az volt amit kifizettunk, minusz ado, minusz tb es kesz, parasztvakitas nelkul..
Valaki fel tudna vilagositani a UK~bol, hogy valami felett elsiklottam~e??

Komolyan egyszeruen borzaszto hogy Magyarorszagon mennyi mindent megtesz azert az adminisztracio, hogy minel zavarosabba tegye a dolgokat.

zobod 2013.03.24. 18:15:48

@jöttem láttam mentem:

Ciprus bankrendszere úgy ment csődbe, hogy az EU/IMF/ECB lenyúlta Görögország privát hitelezőinek - pl. ciprusi bankok - pénzét, a tavalyi, cinikusan rendezésnek nevezett csalárd államcsődje során.

Tanulság:
- az EU/IMF/ECB olyan mértékben unortodox, hogy Matolcsy csak pisloghat
- az EU/IMF/ECB intézmények hiteltelenek (Juncker eurogroup vezető 2011-ben Görögorszég csődjének lehetetlenségéről beszélt)
- az euroövezet bankfelügyelete sóhivatal (az összes ciprusi bank átment a stresszteszten tavaly)
- az egyes nemzetállamok által közzétett statisztikák megbízhatatlanok (görög adathamisítások), és az EU ezt elfogadja
- a hitelminősítők képtelenek előrejelezni a folyamatokat (nézd meg mikor vágták bóvliba ciprust)
- a legfontosabb: a betétesnek meg kell értenie, hogy a bank az nem egy atombiztos széf, ahol a pénzét őrzik, a bankot tekintse az adósának, akivel szemben neki követelése van. Pont úgy ítéljen meg egy bankszámlanyitást, ahogy azt ítélné meg, mikor valakinek kölcsönt ad. A betétbiztosítás pedig csak a kisbetétesekre vonatkozik, a felső-közép rétegek ki vannak téve a populista kormányok dézsmaszedési törekvéseinek.
- a milliomosok meg megint megúszták, a múlt hét előtti időszakban több milliárd eurot vittek el ciprusról, illetve több orosz oligarcha nyilatkozott úgy, hogy már bebiztosította magát. Hogy őnekik ehhez honnan voltak meg az információik, azt nem tudom, a fantáziádra bízom.

DieNanny CH 2013.03.24. 18:26:20

@fallera:
Ez nagyon jó és érthető.

drkovax 2013.03.24. 18:30:48

@hagyma: Az amióta bank van a világon benne van a játékszabályokban, hogy a bankot időnként ellopják és ha peched van, akkor a te pénzed is épp abban volt. Az már egy modern fejlemény, hogy valamekkora betétbiztosítás van. Az Eu 100.000 EUR-os határa alatti ügyfelek megsarcolása a betétbiztosítás felmondását jelentette volna, ezért több mint életveszélyes az EUR jövőjére nézve.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 18:41:12

@drkovax: ertem en ezt, csak erdekes modon ez forditva nem mukodik
nincs benne, hogy nem tudok fizetni es haggyanak beken
az altalad jatekszabalyoknak nevezett dolgok tul egyoldaluak es a bankokat vedik
amellett a banfonokok, barmi tortenik kozben milliardosok lesznek
erdekes ez
de most igy van
engem nem erint, nincs olyan osszegu betetem a bankban amit az itteni torvenyek szerint ne kapnek meg

collateral collector (törölt) 2013.03.24. 18:42:21

Ha most hirtelen megállapodás születne, és elfogadnák a bankbetétek megadóztatàsát ilyen-olyan arányban, akkor is már minden mindegy lenne, mert a bankokat úgyis azonnal megrohamoznák a betétesek, amint kinyitnak. (És a bankrendszer alaptulajdonságából következően mindig csak a betéteseknek egy részét lehet egyidejűleg kifizetni. Ha túl sokan mennek egyszerre, az mèg a leg-egészségesebb bankrendszerben is azonnali bedőléshez vezetne, nemhogy egy elbaszott, már eddig is az ECB-s lélegeztetőgépen - ELA, Emergency Liquidity Assistance - függő, már csak papíron létező bankrendszer esetében.)

Az egyetlen elméleti megoldás az lenne, ha az emberek elfogadnák a vágást, és utána NEM akarnák azonnal kivenni az összes pénzüket - de a dolog természetéből adódóan ugye ez lehetetlen, még ha bízna is valaki a rendszerben, abban már akkor sem bízhatna, hogy a többiek nem fogják azonnal megrohamozni a bankokat.. Ez azt is jelenti, hogy ezek a bankok már sohasem lesznek úgy "nyitva", mint régen, teljesen függetlenül attól, hogy milyen hitelcsomagot kap Ciprus, illetve milyen konkrétumokban állapodnak meg a felek. Porciózni fogják a pénzt, mint háborúban az élelmiszer-fejadagokat - egészen addig, amíg az ECB úgy nem dönt, hogy az ELA-ról is végleg levágja Ciprust, ami viszont egyet jelentene azzal, hogy gyakorlatilag az ország megszűnik az eurózónának a tagja lenni.

Tréfarépa367 2013.03.24. 18:43:39

Angolul tudóknak: www.eutimes.net/2013/03/russian-leader-warns-get-all-money-out-of-western-banks-now/

A lényeg :a nyugati világ eladósodottsága akkora, hogy kb 30% bankszámlaadóra lenne szükség ahhoz, hogy fenntartható legyen ismét. Nem én találtam ki, hanem a Boston Consulting Group.

"The facts which state that between household, corporate and government debt, the developed world has $20 trillion in debt over and above the sustainable threshold by the definition of “stable” debt to GDP of 180%."
"will have to be funded by the world’s financial asset holders: the middle-and upper-class, which, if BCS is right, have a ~30% one-time tax on all their assets to look forward to as the great mean reversion finally arrives and the world is set back on a viable path."

drkovax 2013.03.24. 18:47:32

@Zka: stimmt, ha mindent figyelembe veszünk, akkor (családi kedvezmény nélkül) 100.000 Ft kézbe kapott nettó bér, a munkáltatónak 200.186 Ft közvetlen költséget (bér, járulékok,adók) jelent (+az átutalások banki költsége, ami a legjobb helyeken is kiegészíti 201.000-re).

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 18:48:43

@Tréfarépa367: teljesen hiheto
es valahol nem is lenne rossz otlet, ha mindenkit levagnanak 30 szazalekra
de akkor mindenkit
a teljes EU-t
az egesz amerikat
lehet mindenki jobban jarna

Kacorlakk 2013.03.24. 18:50:33

@DieNanny: Igazad van, nagyon jó is érthető is. Csak a lényeg marad ki mögüle: igazságosnak tartod, hogy valaki egyedül többet kapjon már eredetileg mint a másik kilenc együttvéve? Mindössze ennyi a háttere. Maxval viccében dettó. Van egy tulajdonos és két senki. Ez igazságos? (Amúgy viccnek jó.)

collateral collector (törölt) 2013.03.24. 18:51:02

@zobod: ".. Juncker eurogroup vezető 2011-ben Görögorszég csődjének lehetetlenségéről beszélt .."

A kútba ugrás esete, tudod. Te biztos elhitted, amúgy senki más. Ez kb. annyira volt hihető, mint az, hogy "Magyarország jobban teljesítt" :p

A ciprusiak maguknak köszönhetik.

2013.03.24. 18:52:18

@PannonBoy: Nem, viszik a Kajmán-szigetekre, vagy más adóparadicsomba. :)

drkovax 2013.03.24. 18:52:52

@hagyma: Ezen nincs is vita köztünk. Ciprus esetében sem merült föl, hogy a segítség fejében a bankok egy füst alatt állami tulajdonba kerüljenek (ha már úgyis az állam fizeti ki a tartozásaikat), tehát a bankok tulajdonosai legalább ennyivel szálljanak be a buliba. (Mondjuk ennél többet is el tudnék szebb álmaimban képzelni, de annak nincs realitása, hogy azok a tulajdonosok, akik a korábbi évek osztalékait felvették, legalább az osztalékaik, a vezetők a bónuszaik erejéig jót álljanak...)

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2013.03.24. 18:55:46

Csak nem?A kelta tigris után egy újabb bezzeg ország?Az arany-szax nem szólt előre?

marykutya2 2013.03.24. 18:57:05

a kommentelok 95 szazalekanak ajanlom szeretettel vegignezni, hogy is megy ez egy nagysagrenddel nagyobban pl usa , kicsit
hosszu film de minden mondata aranyat er .

indavideo.hu/video/Bennfentesek_avagy_a_Penzugyi_Szektor_Fehergalleros_bnozoi_Inside_Job

collateral collector (törölt) 2013.03.24. 18:58:55

@zobod: de a többi, amit írsz, az mélyen igaz, most nem fogom beidézni

drkovax 2013.03.24. 18:59:43

@collateral collector: A ciprusiak a bankjaik vezetőinek köszönhetik, nem maguknak. Sem azok személyébe, sem azok döntéseibe nem volt beleszólásuk ...

DieNanny CH 2013.03.24. 19:03:45

@Kacorlakk:
Be lehet rangsorolni a munkákat, hogy melyik mennyit ér? Egyszer egy évig jártam hetente 1x takarítani. Előtte nem értettem, miért nem képes a lakástulajdonos maga kitakarítani. Nos, azóta tudom, és nehéz fizikai munkának tartom a takarítást.
Volt olyan ismerősöm, aki a fülem hallatára mondta, hogy az óvónői munka könnyű, óvónéni egész nap ül és játszik a gyerekekkel. Óvónő vagyok, így tudom, hogy ez nehéz munka.
Fogalmam sincs, igazából mit csinál egy banki alkalmazott, ezért nem tudom, miért van 500ezer Ft-os fizetése.
(Arról meg pláne nincs fogalmam, egy miniszter mit csinál, hogy havi 1milliót kap.)

Szóval a "divat", a társadalom dönti el, kinek a munkáját becsüli többre. Ezáltal ki fog magasabb fizetést kapni...

MEDVE1978 2013.03.24. 19:09:32

Az igazi probléma az, hogy még lehet, hogy így, a "kímélő" megoldás ellenére is összeomlik a ciprusi bankrendszer. Ugyanis nem nagyon van olyan épeszű betétes, aki egy ilyen IMF-EU-ECB akció után ciprusi bankban tartaná a pénzét. Valószínűleg az ottani pénzek nagy része most útnak indul Svájcba vagy Észak-Európába. Csak az idő mutatja meg, hogy trojka nyert-e ezzel: felszámolják a ciprusi offshore paradicsomot, amit már régóta akarnak, de nagyon nagy a veszélye, hogy ezzel együtt az egész ciprusi gazdaságot taccsra teszik annyira, hogy kiesik az euroövezetből.

collateral collector (törölt) 2013.03.24. 19:11:10

@drkovax: a bankárok is ciprusiak, a politikusok is, és a szavazók is, tehát ennél picit komplexebb a kérdés.. Nyilván az átlagemberek a legkevésbé hibásak, de tudod ez úgy van, hogy amíg jól élnek mások pénzén, addig nem érdekli őket, amikor meg gáz van, akkor hirtelen felháborodnak, hogy "a mocskos bankárok és politikusok eladósították és csődbe vitték a hazámat".. Persze igazad is van, de nem teljesen.

Kacorlakk 2013.03.24. 19:26:20

@DieNanny: Én sem tudom, hogyan kellene rangsorolni, de azt látom, a "divat" nagy aránytalanságokat szül. Te sem véletlenül mentél el, megértem, elfogadom. Szerintem egy óvónő sokkal hasznosabb munkát végez egy biztosítási ügynöknél, keresetük szerint viszont az ügynök a megbecsültebb. (Hogy fokozzam, egyszer azzal érveltek nekem erre a példára, hogy az ügynökre "érték" van bízva. A maga módján igaza is volt, a pénz ma érték, a gyermek nem.)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 19:37:13

@Kacorlakk: az ugynokre semmi ertek nincs bizva, de a cegenek hasznot termel
effektive es kimutathatot
az ovono meg nem termel, sot gondot okoz az onkormanyzatnak, mert ki kell fizetni a fizeteset
es ez igy nincs jol

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 19:40:21

es ileynkor kene azt mondani a nagyon jol kereso ugynoknek, amit kb amerikaban is
hogy vidd a gyereked ahova tudod es akarod
nagymama, nagypapa, fizetos bolcsi,, szitter stb
bar az ovi lehet allami is, de fizesd meg az ovonot
es akkor megint allami oviban lehetne mondani
mennyit keresel?
ennyit kerunk/ebbol lehet fizetni ovonenit/
munkanelkuli vagy
OK hozd ingyen, vagy minimalis penzert
es ez nem a birca altal felvazolt marxizmus

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.03.24. 19:41:26

termeszetesen az ingyenesseget komoly feltetelekhez kotni!!!

dr. KING SCHULTZ (törölt) 2013.03.24. 19:52:32

Én csak azt nem értem, hogy a bankokat miért kell megmenteni?
Ha jól tudom a bankok nem mások mint vállalkozások. Kivétel persze az állami bank.

macamuca [IHUN] 2013.03.24. 19:54:11

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"A szegényeket nem érinti az,,hogy a túladóztatás csökkent.

Az érvek nyilvánvalóak: nem lehet olyan ország sikeres, ahol az átlagkeresetűek gazdagnak minősülnek és súlyos adókkal sújtják őket."

De, érinti őket. A második kulcs megszüntetésével cirka 600 milliárd ft. szja-bevételtől esett el az állam (ez az összeg azok zsebében maradt, akik addig fizették a második kulcsot = volt annyi a havi/éves bérük, hogy érintette őket a második sáv is, vagyis nem voltak megélhetési gondjaik a 2 sávnál sem, az 1 sáv bevezetésével pedig több maradt a zsebükben). Ezt a bevétel-kiesést kellett pótolni máshonnan, hisz a kiadások nem csökkentek, tehát erre az összegre szüksége volt az államnak. Nos, pótolták-pótolják, méghozzá unortodod módszerekkel: újabb és újabb adók kivetésével. Olymindegy, hogy közvetlenül vagy közvetve, de ezek az adók érintik az embereket, és megnövelik a kiadásaikat. A tehetősebbek kiadásait és a csóróbbakét is. Vajon melyik réteg fog jobban sziszegni? Az, amelyiknek a korábbihoz képest alacsonyabb szja miatt több maradt a zsebében, vagy az, akinek kb ugyanannyi, csak épp a megélhetési költségek növekedtek (élelmiszer, rezsi, stb)?
Mert hiába vet ki az állam adót pld a mobilszolgáltatókra, ha az áthárítja azt az ügyfelekre (és matelcsi nagymamája, illetve telefonálási szokásai nem mérvadóak, akkor sem, ha szerinte igen). Vagy hiába ír elő kötelező 10 %-os rezsicsökkentést, ha az amúgy is veszteséges lakossági szektor tovább csökkenő befizetéseit a céges szektor szolgáltatási árainak megnövelésével fogja kompenzálni az energiaszolgáltató: az így megnövekedett energiaár beépül a termékek árába. Alacsonyabb lesz a saját villanyszámlám havi 400-500-600 ft.-tal, de az elektromos kemencében sütött kenyér ára magasabb lesz 30-40 forinttal, merthát árat emel feléjük az E-On. Akkor havi szinten jól járok vagy rosszabbul? És ez csak egyetlen termék...
Az efféle áremelkedések szintén azt érintik rosszul, akinek kevesebb csörög a zsebében, vagyis a szegényebbeket (közben persze a tehetősebb is morog az áremelkedés miatt, de nem a mindennapi megélhetése kerül veszélybe).

Egyszóval, a szegényeket igenis érinti az, hogy egysávos lett az szja. Méghozzá negatívan.
Magam ugyan konkrétan egyik táborba sem tartozom, valahol a kettő között vagyok, de csúszok lefelé. Ez konkrétan annyit jelent, hogy az adójóváírás kivezetésének köszönhetően a nettó keresetem nem változott (volt béremelésünk), a vásárlóértéke viszont csökkent: ugyanúgy 1 sávban adózok, mint a 2 sávos rendszerben (=nem érintett a második sáv akkor sem), csak éppen összegszerűen nem emelkedett a jövedelmem, és a reálértéke is csökkent.
Nem voltak megélhetési gondjaink, mostanság viszont kezdenek lenni...
Tényleg milyen jó is ez az 1 sávos adózás.... kinek is? Hát annak, akinek több maradt a zsebében. Azt a 600 milliárdot meg majdcsak összedobja más, unortodox módszerek segítségével az ország.... Lassan belerokkan ugyan, node ha kell, akkor kell. Tényleg okos lépés volt 1 sávosra váltani....

Kacorlakk 2013.03.24. 19:59:01

@hagyma: Mo-n most is éppen átmeneti állapot van. A gondolkodásból annyi még biztosan szocialista, hogy mindenki ingyenes ellátásokat vár az államtól, de a kapitalizmust nem tanultuk meg annyira, hogy ehhez tisztességes adózásra van szükség, nem tömeges adóelkerülésekre.
Így aztán a pénz hiányában (és a meglévő elherdálása miatt), a tisztázatlan viszonyokból adódóan totál értékrendi válság alakult ki. Remélem, megérem még a feloldását, de nem hiszem.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.24. 20:04:07

@macamuca:

"Tényleg okos lépés volt 1 sávosra váltani...."

Ezzel egyetértek. Többi mondatoddal nem. Az egykulcsos adó egy abszurd igazságtalanságot szüntetett meg, így helyes lépés. Természetesen önmagában ez nem volt elegendő, mást is kellett volna lépni.

Alapvetően itt a baloldali politika leépítése a cél. Sajnos azonban a Fidesz ehhez hozzá sem kezdett. Ez a fő gond. A Fidesz beszél. de nem csinál semmit.

A gondok nem az egykulcsos adó miatt vannak, hanem a rossz, baloldali gazdaságpolitika miatt. Ezt kellene megszüntetni, de erre se igény nincs Mo-n, se politikai akarat nincs. Sajnos remény sincs. Bajnaiék új mozgalma jól indult, erős jobboldali nézetekkel, de lassan balra tolódtak azóta, hogy a szélsőbalos Millával, marxista LMP-frakciókkal és más hasonló szedett-vedett entitásokkal gyűltek össze.

Ami a hatósági árakat illeti, erről lehet vitázni. De amíg ilyen van, helyes lépés az árcsökkentés.

JJJJJ 2013.03.24. 20:05:18

@hagyma: "es valahol nem is lenne rossz otlet, ha mindenkit levagnanak 30 szazalekra
de akkor mindenkit
a teljes EU-t
az egesz amerikat
lehet mindenki jobban jarna "

Hát én legfeljebb akkor járnék ezzel jól, ha megkapnám az eladósodottak vagyonából a tőlem elvett pénzre jutó részt. Szóval vihetik a megtakarításaim egy részét, de akkor kérem a részem a lakásokból/autókból is.

hot-spot (törölt) 2013.03.24. 20:06:53

Szerintem itthon sokkal jobban félnek az átlag emberek mint bárhol máshol.
Meg most már a csilliárdosok is akik külföldre menekítették a lopott lovettát.

Diffeomorfizmus 2013.03.24. 20:18:25

@pamut:
"végletesen önző, a szolidaritást felvállaltan megvető, és ami a legszomorúbb, szociáldarwinista vagy."

bocs, vadidegen emberekkel szemben nem megy a szolidaritás. A szociáldarwinizmus pedig nem látom h. miért negatív. Régen ugye a pestis pusztított/szelektált meg a háború. Most ez nincs.

Egyébként sértettségnek nyoma sincs bennem, csak a könyvelötermészetemnek : az adót úgy tekintem, hogy követelésem van a jövöben a szociális rendszerrel szemben. Azonban a szociális rendszer rossz adós, mert nem fenntartható, amit csinál.

Egyébként valóban nincs értelme a vitának: a vonatkoztatási rendszereink nem ugyanazok.

kela-bá 2013.03.24. 20:21:10

A blog címe: " A legnagyobb probléma a bizonytalanság"

Bizony-bizony, a bizonytalanság , az bizony.

Életkép: A NAV ügyfélváróiban munkában megfáradt adózók sorszámmal a kezükben bizonytalanul várják ügyük intézését.
CIPRUSI bankválság miatt bizonytalan az ott "adóoptimalizálás" miatt elhelyezett pénzecskék sorsa. Bizony.

Ferenc pápa ma a világ "bizonytalanságának" okáról ezt mondta:
Pénz , hatalomvágy, korrupció. (Érdekes ezzel nincs tele a világsajtó.)

(Érdekes fentebb, marykutya2 18:57:05-kor ajánlott Indavideója)

Tájékoztatásul:@Kacorlakk:
@macamuca: @dr. KING SCHULTZ: @hagyma: @collateral collector: @marykutya2: @Tréfarépa367: @Philosoraptor:

01234567 2013.03.24. 20:48:31

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Furcsa, mert Ausztriában ezt a gazdasági szemléletet láttam, és amikor 2001-ben Németországban voltam, ott is. De hát mindkét gazdaság döglődik...

01234567 2013.03.24. 21:04:33

@pamut: A tanár, a tűzoltó, orvos az egy hivatás lenne. Nem munka. Na most hogy a hivatás egy életpálya, azt olyannak mint ő (Diffe...) hiába magyarázod, sok minden hiányzik belőle, empátia, szociális érzékenység, emberség..stb.. Ő már a ma embere...

01234567 2013.03.24. 21:08:49

@pamut: Azoknak, akik még mindig, a ma Magyarországát elnézve is, be lehet adni, ezt a vadkapitalista 100 éve avitt baromságot, hogy az alacsonyan tartott bérek, a vékony, jelentéktelen szociális háló, az alacsony, laza adózás..bla..bla a versenyképesség záloga szerintem vagy a szemükkel és a fülükkel van a baj, vagy az agyukkal.

vomit 2013.03.24. 21:10:05

ujabb 2 milliardot varnak toluk, ugyhogy ezzel a tempoval nem csak OP, de akar az osszes jelenlevo fizetni fog.
Cyprus Bailout Needs Rise By €2 Billion As Conditions Deteriorate Rapidly
www.zerohedge.com/news/2013-03-24/cyprus-bailout-needs-rise-%E2%82%AC2-billion-conditions-deteriorate-rapidly

01234567 2013.03.24. 21:12:29

Amúgy az EU most jelét adta annak, az Unión belül ennyi volt az offshore, mivel kezd a gazdaság rovására menni, és ilyen módon, pont a legtehetősebbek kerülik ki a válságot, és a részvételt annak megoldásában, és egy oldalvágással megcsapolta az orosz pénzeket az EU-ban, megmutatva Oroszországnak, vehet akármennyi fegyvert, azért még gazdasági téren a partnerségben ő van lent.

zobod 2013.03.24. 21:49:02

@vomit: sokat elmond ezekről az eu/ecb/imf kompetenciájáról, hogy két milliárd eurot csak így benéznek. Ha a múlt héten a ciprusiak elfogadják az ajánlatot, akkor most mit csinálnának ezek a szerencsétlenek?

Itt egy érdekes cikk:
edition.cnn.com/2013/03/21/business/opinion-cyprus-bailout-pissarides/index.html?hpt=hp_c1

mzgldr 2013.03.24. 22:37:33

@Diffeomorfizmus: Általában azok szoktak ilyen kurva magas lóról megnyilatkozni, akik

1. igazából bárminemű erőfeszítés nélkül kerültek oda, ahova

2. akik a szegénységből felkerültek a középosztály közepére.

Van egy normális szakmájuk, pár havi megtakarításuk, talán egy ingatlanuk is és osztják az észt, hogy "csak akarni kell, nekem senki nem segített, csak a lustaságod akadályoz meg abban, hogy magasabb szintre lépj, látod nekem is bejött az élet".

Nagyon egyszerűen le lehet oltani azzal, hogy akkor te miért nem a befektetéseid kamataiból élsz? Miért nem vagy még milliomos (euróban)? Talán nincs elég motivációd? Sütnivalód? Olyankor meg elkezdenek hápogni.

Egyébként meg gondolom téged annyira nem segített senki, hogy már az óvodában is te tartottad a foglalkozásokat a többi gyereknek, az aszfaltos útra direkt rá se lépsz, hanem gyalogolsz mellette, olyan helyre nem mész, ahol van közvilágítás, a folyókat meg mindig átúszod és közben puffogsz, hogy tőled ezért vonják az adót, amikor igénybe se veszed őket.

desw 2013.03.24. 22:43:03

@01234567:
"és egy oldalvágással megcsapolta az orosz pénzeket az EU-ban, megmutatva Oroszországnak, vehet akármennyi fegyvert, azért még gazdasági téren a partnerségben ő van lent. "

:)) Csak aztán nehogy Szergejék elzárják a gázcsapot pár napra, vagy nehány milliócska eurót piacra dobjanak. Ebből a hülyeségből mindenképpen az EU fog szarabbul kijönni.

fal_adja_a_masikat (törölt) 2013.03.24. 22:50:58

Az a szerencséje ennek a sok pénzhajhászó önző embernek, hogy a legnagyobb nélkülözésben tapasztalhatják majd meg az emberi szolidaritást és azokat az értékeket, melyek pénzért nem vehetők.

Sanyi9 2013.03.24. 22:51:01

@Diffeomorfizmus: honnan szeded ezeket a furcsa szavakat? Peldaul a "szubveniálja" az szubvencionalja akar lenni? Meg kikre hasznalod a "depriváltak" szot? Ok mitol vannak megfosztva?

flippant 2013.03.24. 22:51:26

@Tréfarépa367: Na jó, de kinek tartoznak ha mindenki tartozik? A büdös sárgáknak?

kela-bá 2013.03.24. 22:54:45

"A legnagyobb probléma a bizonytalanság." Miért is ?

Indavideo.hu/Benfentesek avagy a pénzügyi szektor fehérgalléros bűnözői.inside job. ( Amerikai riportfilm, devizások figyelmébe is)

Pihenésként meg ez: www.logoszvilag.hu
Jó éjt !

vomit 2013.03.24. 23:02:04

@collateral collector: 1931-es Kreditanstalt csodnek utanaolvasni, komplett orszagok megrokkanasan nagyot csodalkozni.

sibileau.com/martin/2012/03/18/on-gold-stocks-financial-repression-and-the-kreditanstalt-of-1931/
You have been warned! If months from now (2012 marcius) you read in the papers that the EU Council irresponsibly demands strange things from a peripheral country in need of a bailout, remember the KreditAnstalt. Remember 1931…

Kard 2013.03.25. 04:17:05

@pamut: Cipruson a válság csak most fog jönni és nagyon fog fájni. A ciprusi GDP 40%-át adja a pénzügyi szektor. No ezeknek egy jó része el fog költözni mivel vége a "szüzességnek". Ahogy Magyarországra nem jön új befektető mostanság a kormány "ügyes" politikája miatt úgy fognak pucolni az offshore pénzek a bankokból. Na most ha csak a fele veszik el annak a 40%-ak (normál országokban 6-7% az a 40) akkor is 20%-os GDP csökkenés jön a következő években. Viszonyításképpen a 2008-as válság utána nagy beesés Magyarországon 7.1% volt.
A legrosszabb, hogy semmit nem tudnak tenni, mert bementek egy egyirányú utcába még évekkel ezelőtt.
Vagy haircut vagy totál csőd.

VT Man 2013.03.25. 09:31:46

@macamuca:
Mennyi irigy proli van itt!

Tudod, mennyit adózik valaki, akinek a szuperbruttója 1 millió Forint (azaz a vállalatnak ennyi pénze van rá?)

1 millió szuperbruttóból kb. nettó 500 ezret kap meg a "köcsög gazdag burzsuj". 500 ezret pedig elvesz az állam SZJA, TB, stb. formájában!

És akkor te, irigy proli, kevesled! Hogy miért csak az 50%-át veszi el az állam az illetőnek járó pénzből?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.25. 19:04:38

@mommmmo:

Az egykulcsos szja-adó mindenképpen pozitívum volt, de önmagában nem javított a helyzeten, mert minden más adó magas maradt, sőt volt amit növeltek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.25. 19:07:36

@mommmmo:

MIndenhol az EU.ban van különbség bruttó és szuperbruttó között, azaz mindenhol van munkaadói járulék.

Arányosan nézve a helyzet a legrosszabb Mo-n, s a legjobb Cipruson.

Lásd erről az én táblázatomat: maxval1967.files.wordpress.com/2013/03/eue1.png

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.25. 19:09:36

@VT Man:

Többet vesz el az állam. Ha egymillió a szuperbruttó, akkor a nettó 434 ezer Ft.

Diffeomorfizmus 2013.03.25. 21:03:58

@mzgldr:
Sajnos te összekeversz néhány dolgot, illetve nem olvasol figyelmesen.

Az hogy magas lóról beszélek, egyszerüen nem igaz. Természetesen vannak nálam jobbak, ez a világ legtermészetesebb dolga. Csak azt mondom, hogy amit én megtehetek, azt más is megteheti. Ma több lehetöség van, mint idáig bármikor a történelem során.

" Miért nem vagy még milliomos (euróban)? Talán nincs elég motivációd? Sütnivalód? "

Megmondom miért. Azért mert útálok kockáztatni. Egyébként meg lett volna a lehetösége, hogy (így vagy úgy ) milliomos legyek EUR-ban, pontosan tudtam, hogy mit kellett volna csinálnom, de nem tettem. Nem éltem a lehetöséggel, csak az én hibám, senkit nem hibáztathatok érte. Talán 30 év múlva, amikor visszavonulok, a nyugdíjalapommal meg a megtakarításaimmal az leszek. De ez elég sok mindentöl függ.

Diffeomorfizmus 2013.03.25. 21:09:48

@mzgldr:
"Egyébként meg gondolom téged annyira nem segített senki, hogy már az óvodában is te tartottad a foglalkozásokat a többi gyereknek, az aszfaltos útra direkt rá se lépsz, hanem gyalogolsz mellette, olyan helyre nem mész, ahol van közvilágítás, a folyókat meg mindig átúszod és közben puffogsz, hogy tőled ezért vonják az adót, amikor igénybe se veszed őket."

Ez merö személyeskedés, amely vagy érvhiányból vagy indulatból következik, így ezt inkább nem kommentálnám.

Mrsmihaly 2013.04.01. 12:02:12

@jöttem láttam mentem: egyet retro veled. Sokan dicsekedtek Cipruson, hogy csak a bevandorlok dolgoznak, a benszulött lakossag, meg el mint marci hevesen. A hulyekkel elöfordul hogy többet költenek, mint amennyi a beveteluk. Remelem most jol megszivjak, mert megerdemlik a piszkos, gerinctelen csalok!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása