oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 27. 06:52,  Ami a máz mögött van 146 komment

2013. január 27. 06:52 Határátkelő

Ami a máz mögött van

Éppen egy hete olvashattátok Zeeuws Meisje írását arról, miként is került ki Hollandiába. Sokan hozzászóltatok, sokat is kérdeztetek (jó szokásotok szerint), úgyhogy most itt a (nekem nagyon izgalmasnak és érdekesnek bizonyult) folytatás. Jó olvasást és beszélgetést!

Middelburg Roosevelt Academy.JPG

"Azt hiszem mindenki emlékszik az első tétova csókjára, ahogy az első munkanap is kitörölhetetlenül belénk ég. Így vagyok ezzel én is. Az első napok és hetek olyan élénken élnek ma is bennem, mintha csak tegnap történtek volna.

A kedves olvasónak talán mondanom sem kell, hogy az izgalmas érkezés után még mozgalmasabb időszak következett. Annyi új inger ért, annyi információt kellett feldolgoznom, hogy eszembe sem jutott azon gondolkodni, vajon megérte-e ilyen messzire jönni otthonról. Vitt az áramlat, s én szíves-örömest sodródtam vele.

Ott volt mindjárt a gólyahét, amit a hollandok kissé másként értelmeznek, mint a magyar diákok. Ahogy az ottani neve is mutatja, bevezettek minket mindenbe, amire az elkövetkező három évben számítanunk kellett, vagyis amit egy hétbe bele lehetett sűríteni.

Volt ott dékáni köszöntő, adminisztratív nap, tantárgyfelvétel, megmutatták, hogyan használjuk az egyetem hihetetlenül gazdag könyvtárát, de a nemzetközi diákok kedvéért ironikusan kaptunk egy szóbeli használati útmutatót is hozzájuk, avagy „ilyenek vagyunk, mi hollandok, így kell kezelni minket".

Odaérkező, kelet-európai diákként, még ha az időjárás felettébb szórakozott kedvében volt is, és félóránként váltogatta kegyes napsütéses, aztán borús és csepegős arcát, a legnagyobb örömöt talán az első tengerparti látogatás jelentette. Mondanom sem kell ugye, biciklivel.

Nagylelkű volt hozzánk a sors, mikor e morgós nevű város egyetemét olyan félsziget közepére helyezte, ahonnan 10 km-en belül számos varázslatos partszakasz elérhető, annak izgalmas dűnéivel és hosszú strandszakaszaival.

Az igazsághoz hozzátartozik ugyan, hogy itt a tengerpart nem azt jelenti, mint pl. Görögországban. Itt az ég kissé szürkébb, a víz augusztusban is rettentően hideg (a hollandok azt mondták szuper, s hogy bemutassák nekem, meg is mártóztak benne tüstént), de hát ha az ember lányának megadatik, hogy karnyújtásnyira éljen a tengertől, akkor madarat lehet vele fogatni.

Vége a mézesheteknek?

Lassan, de biztosan azonban véget értek a mézeshetek is. Pont úgy, mint a fiatal házasoknál, mikor hazatérnek a nyaralásból, s kezdődnek a dolgos hétköznapok a korai keléssel, a mosogatni való edényekkel és a vasalatlan ingekkel. Ilyen volt ez velem s az én Middelburgommal is... jöttek a felhős, esős tanítási napok, s velük együtt a felismerés, hogy mit is tettem én.

Ott voltam 18 évesen egy idegen országban, aminek a nyelvét még nem beszéltem, ahol mindenben csakis saját magamra számíthattam: akkor is, ha tartózkodási engedélyt kellett a városházán intézni, akkor is, ha tanácstalan voltam a szobám bérleti szerződésével kapcsolatban.

S bár kedves emberekkel voltam körülvéve, az örömömet és a bánatomat nem tudtam olyan szinten velük megosztani, mint a családommal. Egy csapásra lesz felnőtt ilyenkor az ember lánya. Egy csapásra átértékeli mindazt, amit otthon olyan természetesnek vett: a reggeli kedves ébresztőt édesanyjától, a forró kakaót a nagymamájától, s a csajos éjszakába nyúló beszélgetéseket a húgával és a barátnőivel... Mert még a kenyér íze is más, s hiányzik még az a belesütött cetli is, amin annyiszor mérgelődött.

Szépen lassan jönnek a felismerések is

Azok az információk, amiket az elmúlt hónapok alatt az ember látott-hallott, de valamiért figyelme átsiklott felette. Azok a részletek, amikre mások lehet figyelmeztettek is, amiket okos blogok buzgó írói ugyan megosztottak vele, de a képbe, amit az áhított országról dédelgetett, valahogy nem fért bele, ezért az információt jó mélyen elraktározva felülírta az útikönyvek tökéletes leírásaival.

Így a fejében ott van a tulipán és a szélmalom, a sok kis csatorna és mézeskalács házikó, de a máz mögött mindig tátong valami, amit csak egy idő után tapasztal meg az utazó.

Én speciel tudtam, hogy Hollandiába felvételiztem. Azt is, hogy az Utrechti Egyetem egyik karára vettek fel. Azt is, hogy Utrechtől nagyon messze fogok lakni, de cserébe egy nemzetközi intézmény diákja lehetek. Eddig magyar oktatási rendszerre hangolódott, 18 éves elmém még tudta kódolni a leírtakat.

Arra viszont csak ott jöttem rá, hogy mit is jelent egy „international honours college" diákjának lenni. Merthogy ez nem az a tipikus magyar egyetem, ami az én fejemben élt. Itt nem voltak hatalmas előadótermek, csodálkoztam is, hogy ilyen kis helyiségekbe hogyan fogunk ilyen sokan elférni.

Nem volt különbség az előadás és a szeminárium között sem, s az otthoni barátaimtól kapott, ez irányú kíváncsiskodó leveleket elég nehéz volt megválaszolnom.

Aztán először nem volt egyértelmű a szakosodás sem - ha valaki politológiát akart tanulni, de mellette érdekelte zeneelmélet, akkor minden probléma nélkül össze tudta egyeztetni. De ha mindent lehet, akkor mire a sok szabály? Mi a minor, a major, a track, a kötelező közös alap, és a társaik?

Flamand tutor, a személyes segítség

Hogy a sok új részletet mind megértsük, és ne vesszünk el az egyetemi szabályzatok útvesztőjében, Manon „barátnőm", a nemzetközi tanulmányis, frissében elirányított egy középkorú közgáz professzorhoz, mondván, hogy ő lesz mostantól 3 évig a személyes segítségem.

Rajta keresztül tudok kommunikálni az egyetemi rendszerrel, s kéthetente köteles voltam jelentkezni nála, hogy minden rendben megy-e velem. A gimnáziumi évek alatt megszoktam, hogy nekem van egy osztályfőnököm, de ő, mivel 35 fős osztályért felelt, soha nem tudta pontosan, hogy kivel mi történik.

Kéthetente személyes félórát meg pláne nem kaptunk tőle...megvoltam akkor is, s nem is igazán értettem, hogy most már, felnőtt egyetemistaként, minek nekem egy ilyen tutor.

Az én „személyes segítőm" első körben megkérdezte tőlem, hogy mit szeretnék itt csinálni. Mondhattam volna bizonyára bármit, ő regisztrált volna. De mikor nagyratörő terveimet meghallotta, ő is értetlenül csóválta a fejét. Közölte velem, hogy felejtsem el, amit otthon láttam.

Itt nem lesz egy szemeszteren belül 15 kurzusom, s váltig állította, hogy higgyem el, nem kell nekem első félévben franciául tanulnom. Elég lesz nekem a kötelező akadémiai angol, a szerződésben foglalt holland, a statisztika és a bevezetés a pszichológiába tantárgy.

Nem értettem őt. Nem értettem, miért nem érti, hogy én a gimnáziumban is sok tantárgyat tanultam. A matek-fizika tagozatos gimnázium idegen nyelvi osztályában hozzá voltam szokva, hogy a magyaron kívül három nyelvet tanulok, ebből angolt heti 16 órában. Miért lenne itt gond?

Na meg egyébként is, minek az a kötelező angolóra, ha mindent angolul fogunk tanulni? Arról nem is beszélve, hogy hogyan fogok én így bármire is szakosodni, ha kezemet megkötve csak 1 szabadon választható tantárgyam lesz az első félévben?

Akadémiai angol, amivel rendesen feladták a leckét

A válaszok jöttek szépen sorjában. volt, amit a tutorom válaszolt meg, volt, amit a saját bőrömön, nem mindig fájdalommentes felismerések közepette tapasztaltam.

Kezdjük mindjárt az általam eleinte erősen kérdőjelezett kurzussal, amit szakosodástól függetlenül mindenkinek teljesítenie kellett az első szemeszterben. Akkor is, ha épp Amerikából jött, s a mestersége címere előzőleg már nyelvész volt. Cambridge-es nyelvvizsgámnak azért vettem valami hasznát, a haladó csoportban találtam magam.

Ez ott azt jelentette, hogy a kötelező „ismerjük meg az angol igeidőket" köröket kihagyva (ja igen, mert az angolul folyékonyan beszélő holland diákok kapásból nem tudják, mi az a present perfect, s hogy azt egy gyakorlaton belül még passzív formába is áttegyék, az felettébb nehezükre esik) én egyenesen főképp anyanyelvi angolt beszélő diákok közé kerültem.

A tanár egy füleimnek zeneként ható, kiváló brit akcentussal büszkélkedő, azonban eszméletlen szőrszálhasogató férfi volt. Eldarálta, hogy nála majd szépen megtanuljuk, hogyan kell egyéni és csoportelőadást tartani, hogyan kell kivonatot és tanulmányt írni, s hogyan kell elkerülni a plagizálást.

Az amerikai diákok a padból majdnem kiesve jelentkeztek, hogy akkor ők kikérik maguknak, hogy MLA, APA vagy Chicago-t kell követni, meg hogy szoftver van-e, amivel ők magukat leellenőrizhetik. Én, s még néhány hozzám hasonló kelet-európai társam pedig leesett állal figyeltük az eseményeket, merthogy hozzászólni, na azt bizony nem igazán tudtunk.

Értettem én a szavakat, tudtam, hol van Chicago, de mi köze van annak az én beadandóimhoz, s milyen szoftverekről beszélnek itt?? Jött a válasz sebtében. A Wikipedia tilos, és nagyon vigyázzunk, mert kis kihágás kurzusbukás, nagy kihágás egyetemtől búcsúzást jelent. A kihágást értettem. A veszélyt is kódoltam. De a Wikipedia fogalmával még mindig nem voltam tisztában.

A holland „honours college" rendszer

Ilyen csekélységeken azonban, mint ez a weboldal, nem sok időm volt töprengeni. Dübörgött az egyetemi gépezet, én pedig kénytelen voltam felvenni a tempót.

A heteink nagyon strukturáltak voltak. Minden héten 2x2 napban voltak kurzusaink, a szerda „szabad" volt. A hétfői órarend megegyezett a csütörtökivel, s a keddi a péntekivel. Mind a 4 tantárgyból heti 2x2 óránk volt. A szemeszter 15 hétből állt, s nagyon intenzív munkát jelentett az átlag diáknak is, tanulmányi szerződésem révén pedig kifejezetten nagy volt rajtam és a további 14 „kiválasztott" kelet-európai társamon a nyomás. Hogy miért is?

Általános szabály volt, hogy mindösszesen 6 órát lehetett mulasztani, azt is igazolni kellett. Minden órán, mivel legfeljebb 25-en lehettünk egy csoportban, a tanár névsorolvasást tartott, s egy fényképpel ellátott jelenléti íven személyesen ő jelölte be, hogy ki van a teremben. Csalás tehát eleve kizárva.

Nem lehetett lavírozni

Mindemellett az órai aktív részvétel itt elengedhetetlenné vált. Az, aki csöndben szerette volna végigülni a szemeszter, jobban tette, ha inkább otthon maradt. Mert a jegyünk minimum 10%-a minden esetben azon múlott, hogy milyen mértékben járultunk hozzá az órai diskurzushoz.

A követelményrendszer része volt, hogy minden kurzuson, min. 2, de ha kicsi volt a csoportlétszám, akkor 4-5, legalább fél órás prezentációt kellett tartani megadott témában, amelynek végén vitát kellett generálni. Mondanom sem kell, hogy a kérdések minősége és az azt követő vita milyensége szintén mérlegre került.

Egy-egy ilyen prezentációra általában a tanár adta meg az anyagot, s 80-120 oldal terjedelmű tudományos cikken, könyvrészleten kellett átrágni magunkat akkor is, ha éppen nem mi adtunk elő. Szemfülesek voltak ugyanis.

Aki nem olvasott, nem volt aktív az órán, annak a tanár külön kérdéseket tett fel, s nagyon hamar rá lehetett jönni, hogy ki blöfföl. Ezen kívül már magától értetődött, hogy a szemeszter „félidejében" ZH és kisesszé (általában 1500 szó), s vizsgaidőszakban írásbeli vizsga és záródolgozat (általában 3000 szó) is feladat volt, csak hogy ne unatkozzunk.

A szabályok mindenkire vonatkoztak

A szabályok nemcsak minket, diákokat kötöttek. Middelburgban nem árult senki zsákbamacskát: a szigorú rendszer a tanárokra ugyanúgy vonatkozott. Augusztus végén mindenkinek előkészítettek egy kb 20 oldalas leírást minden kurzusról. A tökéletes átláthatóság kedvéért órára pontosan tudatniuk kellett, hogy pl. mikor kell október 28.-án az első beadandót online elküldenünk, ahogy azt is, ők mikor teszik közzé az eredményeinket.

(Előfordult, hogy valaki 10 percet késett a záróesszéjének online leadásával, s azzal az indokkal, hogy 4 hónapja tudta, mikor van a beadás, ezt már nem fogadták el.).

A precízség érzékeltetéseként még fontos tudni, hogy a tanárok nem késtek az óráról, de tőlünk is maximálisan elvárták, hogy tiszteljük az idejüket. Furcsa volt, de gyorsan meg lehetett szokni ezt a rendszert. (Nem úgy, mint aztán pár évvel később Magyarországra visszatérve az idő lazább értelmezésére és az utolsó pillanatban kapkodás hagyományára nagyon nehéz volt újra ráhangolódni.)

Megtanítottak tanulni

Jól átgondolt struktúra volt ez. Ami a legjobban tetszett, az az volt, hogy bár magas követelményrendszert állítottak velünk szemben, meg is tanítottak minket tanulni! Az akadémiai angol óra, bár nagyon sok kényelmetlenséggel járt, az első szemeszterben mindannyiunkat felkészített a feszített tempóra.

A helyzet érzékeltetése kedvéért, a kedves olvasó képzeljen el egy termet nagyrészt anyanyelvi angol diákokkal. Itt kell az ember lányának, jöjjön az Magyarországról vagy Brazíliából egy általa kiválasztott témában 5 vagy akár 45 percet beszélni – power point prezentációval (előtte erről sem hallottam), átgondolt szerkezettel, figyelmet felkeltő és megtartó mondatokkal és meggyőző testbeszéddel.

A megszabott időtől max. 10%-ban térhettünk el, ami 5 perces előadásnál szinte tökéletes időzítést igényel. S mikor befejezte az izguló diák beszédét, ahelyett, hogy fellélegezhetett volna, ki kellett értékelnie a saját teljesítményét.

S ezzel még nincs vége: a diákok mindegyikének kötelessége volt pár szóban összefoglalni a hallott előadás erős és gyenge oldalait, s javaslatot tenni, hogy a kiejtéstől a stílusig és a testbeszédig terjedően mire figyeljen legközelebb az előadó. Elképesztő? Pedig így volt.

A tanulmány és a kivonat (absztrakt) írás gyakorlása szintén, fájdalmasan hosszú órák árán történt meg. A beadott munkák ellenőrzését mindig a forrásjegyzéknél kezdték, s ha egy pontosvessző vagy egy betűtípus nem volt rendben, a tanár el sem olvasta az éjszakákba nyúló munkánk eredményét.

Akkor gyűlöltem. Ma már tudom, nagyon igazuk volt. Minden szónak, minden érvnek és ellenérvnek a helyén kell lennie, mert a nemzetközi tudományosság egy kőkemény világ, ahol évtizedek múltán is előráncigálják az embert, ha valami vétséget követett el. Ők ezt, ott, 2004-ben, a 18 éves diákoknak már fontosnak tartották átadni.

A tanulmányi szerződés

Az első hetek végén tökéletesen értettem a tutort, aki azt javasolta, hogy a négy tantárggyal elégedjek meg. Ezt a tempót tartani akkor sem lett volna könnyű, ha angol lett volna az anyanyelvem, s mindegy, hogy milyen eredményem lesz a vizsgán.

De én, mert ugye pofonból is nagy kell, az ösztöndíjszerződésemben vállaltam, hogy nem bukok meg vizsgán, s az összesített átlagom nem lesz rosszabb B-nél, azaz magyar jegyekben 4-esnél.

Bár az egyetemen maradhattam volna, de onnantól kezdve mindent magamnak kellett volna fizetnem. Az én esetemben azonban ez elképzelhetetlen volt. Maradt hát a késő éjszakákba hajló könyv fölött görnyedés, az egyre inkább életstílussá váló maximalizmus, és a konok kitartás, hogy jó lesz nekem.

Pénz, pénz, pénz...

Mert a háborúhoz, de az én holland tanulmányaimhoz is ez kellett. Amint mondottam, az egyetemi tandíjamat és a szállásomat az ösztöndíjam fedezte. Nekem már „csak" annyi feladatom volt, hogy a többit valahogy megoldjam.

Az elején (mint már írtam) 2000 euróból gazdálkodhattam, mert édesanyám ennyit tudott nekem (megjegyzem nem egyszerűen) biztosítani. S bár kopogtattam jó pár bank ajtaján, egyik sem akart nekem diákhitelt adni.

Maradt hát a fejtörő: hogy tud egy vidéki településről, egyszülős háztartásból származó leányzó, akinek vagyona 2004 őszén egy bőröndnyi ruhával volt egyenértékű, boldogulni egy holland egyetemen?

Hát makacsul kitartóan és kreatívan. Az első tartózkodási engedélyem mellé munkavállalási engedélyt nem kaptam. Miért is adtak volna, ha tanulni mentem oda. Így hivatalos munkáról a hatalmas egyetemi leterhelés mellett szó sem lehetett.

All in

Jöttek az első kiadások: 120 eurós tankönyvek, 50 eurós adminisztrációs díjak, 80 eurós diákönkormányzati hozzájárulás, 25 eurós mágneskártya, hogy bejussak az egyetemre - mind akkora tételek, amekkorákra otthonról nem számítottam. Hazai, 2004-es árfolyamban ezek az egyetemi tételek túl magasak voltak ahhoz, hogy én előre fel tudjam őket becsülni.

Nem volt egyszerű a helyzet. Volt azonban mindig bennem egy jó adag kitartás, hogy megcsinálom. Akkor már nem volt visszaút, mint a pókerben, „all in". Haza nem mehettem, mert otthon is elkezdődött a tanév, s énrám a gimnáziumi érettségimmel a munkáltatók nem vártak volna tárt karokkal.

Elkezdtem hát kutatni és érdeklődni, mint azt az érettségim tavaszán tettem, s ami eredményesnek bizonyult. Azóta is azt javaslom mindenkinek: ha „csak" a pénzhiány az akadálya, hogy külföldi egyetemen tanuljon, még ne adja fel.

Támogatások

Akkor, 2004-ben az én esetemben ugyanis bebizonyosodott, hogy megéri kutatni. Amit otthonról még nem tudtam, hogy jogosult vagyok ott helyben állami diáktámogatásra. A holland állam szemeszterenként ugyanis 900 eurót folyósított azért, mert az állam, aminek állampolgára voltam (és vagyok), nem támogatta anyagilag a tanulmányaimat.

Nem tudtam azt se, hogy a könyveim árát ösztöndíj formájában vissza lehet igényelni a második szemesztertől, ha fel tudtam mutatni egy olyan átlagot, amely meghaladta az évfolyamét.

Aztán ott volt a számítógép kérdése. A szűkös forrásomból laptopra nem futotta, ezért éjjel-nappal az egyetemi számítógépeknél ültem, s beadandót írtam, előadást szerkesztettem, vagy „csupán" az emailben elküldött feladatokat és kiértékeléseket követtem.

Az éjjel-nappalt itt szó szerint kell érteni, mert az egyetem épülete hétköznap és hétvégén éjfélig nyitva volt. De ami az elején hátrányt, a későbbiekben előnyt jelentett. Megfigyeltem, hogy a termet éjszaka és hétvégén felügyelők felettébb fiatalok, s többségében románul vagy oroszul beszélnek.

Szóba elegyedtem velük, s kiderült, hogy ők is diákok, akik szabadidejükben, zsebpénzüket kiegészítendő az egyetemnek dolgoznak. Egy újabb ajtó nyílt ki előttem, s amint második évtől a tartózkodási engedélyemmel szabadon vállalhattam munkát, én is egyike lettem az egyetemi diákasszisztenseknek.

Ugyan nem számítógépeket felügyeltem, hanem a tanulmányi osztályon segítettem (feladataim talán legnehezebbike a fénymásológép kezelése volt), majd hamarosan, mivel tanulmányi átlagom jó volt, tanárok kutatásaiban asszisztálhattam: interjút gépeltem, adatbázist építettem, grafikont rajzoltam.

2005 őszét írtuk, s én óránként 8 eurós órabért kaptam. A hab a tortán pedig az esti és a hétvégi, óránkénti +50%-os kiegészítés volt. Anyagilag tehát már sínen voltam."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: felsőoktatás egyetem Hollandia Middelburg

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr435045390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. Péter 2013.01.27. 15:22:14

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ez sokat megmagyaráz Semjén diplomamunkájáról.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 15:32:36

@VíziLó:

Sokat ez nem jelent. Az ember a rosszat elfelejti és csak a jóra emlékszik. Ugyanígy ma is sok magyar Kádárt szentnek tekinti, pedig ha holnap ugyanaz a rend lenne, pl. nem lehetne utazni, akkor meg felhábodorodna.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 15:34:57

@M. Péter:

A diplomamunka azért más, mint az évfolyamdolgozat és a doktori.

Évfolyamdolgozat: nem kell saját ötlet, ismertetni kell egy adott témát.

Diplomamunka: nem kell saját ötlet, de össze kell foglalni egy témát alaposan

Doktori: KELL saját ötlet.

M. Péter 2013.01.27. 15:35:32

@nitta: Itt valami nem stimmel. 12% szabályosan, tehát nem Schmitt Pál módra idézve nem sok. Ha meg tényleg olyan bunkók, hogy csak a százalékot nézik, akkor már csak ezért is jobb máshová menni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 15:42:19

@M. Péter:

Egyébként Semjénnel a gond nem maga a doktorija, mert alapvetően rendben van a 30 %-os saját munka és a 70 % idézet - ez egy JÓ arány.

A gond ott van, hogy az idézeteket jelölni kell egy tudományos munkában minden oldalon lábjegyzettel, s nem elég a végén felsorolni a felhasznált irodalomban. Tessék megnézni - direkt kormánypártit mondok - Orbán dolgozatát, abban minden oldalon ott vannak a lábjegyzetek. Szóval úgy tűnik Semjén úgy írta meg a dolgozatot, hogy nem ismerkedett meg a dolgozatírási szabályokkal.

Egyábként sajnálom a Semjént. Ismerem őt, s egy aranyember, ez nem vicc. Magánemberként kedves, udvarias, művelt ember. A gond, hogy politikusként elhitette magával, hogy a politika az valami csúnya dolog, ahol a rossz, kellemetlen alak szerepét kell játszani.

mommmmo 2013.01.27. 15:49:07

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Igen, az aranyok nemileg valtozni fognak. Az afrikaiak kabe 3 generacioval kesobb fognak atterni a nuklearis csaladmodelre, mint az europaiak tettek, es ezert kisse meg novekedni fog az aranyuk a fold nepessege koreben.
Jelenleg az van sok afrikai orszagban, hogy a korabbi 8-10 gyerekes csaladmodelrol ternek at a 6-8 gyerekre, es lehet kongatni a veszharangolt, hogy meg mindig mennyire tulszaporodnak, de a novekedes uteme csokken, es meg 2 generacio es ugyanugy atveszik a "szuljunk 1-2 gyereket, de annak adjuk meg mindent" modelt mint mi tettuk Europaban.

Nekem a legtobb indiai\arab kollegam az emirsegekben 5-6 gyerekes csaladbol jott, de ok szinte mind megalltak 2-3 gyereknel, es elkepesztoen nagy energiat forditottak az oktatasukra. Kiveve a helyi, emirsegi arabokat, ok a kivetel, nekik az a missziojuk most hogy benepesitsek az orszagukat, meg amugy sincs nagyon mas dolguk, mint hogy szaporodjanak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 15:56:07

@mommmmo:

Látható ez szinte mindenkinél, aki ismeri saját családfáját.

Nekem nagyon sok adatom van saját családfámról.

Apai nagyapámnak még 5 testvére volt, ő volt a 6., legkisebb.

A 6 testvér közül egynek volt 3 gyereke, háromnak 2 gyereke, egynek 1 gyereke, egynek meg nulla.

E 6 gyerek közül 3-nak egy gyereke sincs, s 3-nak meg van 2-2 gyereke.

Érezhető a tendencia 3 nemzedék alatt.

mommmmo 2013.01.27. 16:06:52

Persze. Es ugyanez a dolog Afrikaban meg Azsiaban 2 generacioval kesobb jatszodik le. Amugy ahogy az emberek kilepnek a ruralis csaladi gazdasagokbol, es igy a nok is potencialis penzkeresove valnak, akkor alapvetoen megvaltozikaz egesz szaporodasi strategia.
Csak ugye Afrikaban meg Azsiaban meg sokan mindig ruralis csaladi gazdasagokban elnek..

De ettol fuggetlenul arrol meg mindig nem vagyok meggyozodve, hogy a jeghegyek sem olvadoznak a sarkokon:)

venember 2013.01.27. 16:39:20

Nagyon jó írás. Gratula!

nitta 2013.01.27. 16:41:00

@M. Péter:
Ez a University of Kent volt, ok allitolag 10%-ot toleralnak. Hat azt hittem, agyverzest kapok, amikor behivattak a dekanhoz. Magyarazkodtam, hogy de hat otthon nalunk meg kell emliteni az idezett akademikusokat, meg ott a forras is, macskakarom, amit akarnak... egyetlen mondatot nem tudtak plagizalva kimutatni. Akkor is. MA szinten legyen sajat gondolat es nem idezgetunk, ez BA-n szokas. Roppant kinos volt.

tanato 2013.01.27. 17:22:40

@mommmmo: Birca jól látja a folyamatokat,szeretem a hozzászólásait,úgyanúgy mint a tieidet is,látszik hogy két lábbal álltok a földön.A túlnépesedést is jól látjátok,szép lassan "magától" megoldódik.A másodgenerációs Nyugaton élő afrikaiak,ázsiaiak ugyanúgy redukálják a születésszámukat mint a helyiek,illeszkednek hozzájuk.Úgyszintén mint itthon a tanultabb cigányok,nekik is csak 2 max 3 gyermekük van,nem 5-6 vagy még több mint a telepeken élőknek.
A felmelegedés is tényleg marhaság,akkor találták ki amikor Európában az én gimnazista meg egyetemi éveimben tényleg olyan enyhe telek voltak folyamatosan 10 -15 éven keresztül hogy havat meg fagyot sem láttunk,éreztünk.Erre találták "fel" a felmelegedés elméletét.a 10-15 éves ciklus elteltével viszont egyre szigorodtak a telek a nyolcvanas évek végétől sokkal több lett a havas és a fagyos napok száma pl. 95-96 vagy 2002-2003 tele kifejezetten zord volt novembertől márciusig kisebb nagyobb megszakításokkal állt a hó.De a tavalyi az idei vagy a tavalyelőtt tél is kemény volt/van./Értelmesebb meteorológusok már az enyhe telek ciklusában is mondták hogy nincs semmiféle globális melegedés, az időjárás mindig meleg és hideg évek sorozatának ciklusaiból állt.A sarki jégtakaró olvadásának rémisztő médiaképeit meg általában nyáron szokták filmre venni sokkolandó a nagyérdeműt,elfelejtvén mondani hogy télen meg ugyanennyi vissza is fagy.Ha igaz volna az emberi kéz által okozott melegedés a teleknek kellene egyre enyhébbé válnia hiszen akkor járatjuk csúcsra a széngáz kibocsájtását a fűtés miatt.

montroyal ( CAN qc) 2013.01.27. 18:23:46

@NIKI LAURA: 2011 ben voltam Del-afrikaban 2 het korbe turistakent tenyleg nagyon tonkre tettek ezt a szep orszagot azelot a feketek nem johettek a belvarosba ma nem ajanlatos fehereknek setelni Johannesburgban uresek az utcak a Hilton bezarva a varoskozepen mert feherturistaknak ott setalni veszelyes ami meglepett hogy a lakasokat egyszeruen elfoglaltak a feketek es a tulaj feladta egyszeruen igy lakanak varosszerte lakast rabolva nem fizetve.. amugy nyomortelepeket is meglatogattunk es ott baratsagosak voltak gondolom szervezett turistak penzt hoznak nekik de nem keregettek es nem is volt szabad adni semmit meg a gyerekeknek sem..)azert en adtam) viszont mindenutt lehet ezerszamra latni kis forma hazakat amit Mandela epittetet nekik.. szoval szep orszag jo saafarik, de nem feherembernek valo egyre tobben csak elvandorolnak pedig 25 evvel ez elott vonzo volt mert feher csak fonok lehetet en is gondolkoztam rajta ..

zopilote 2013.01.27. 18:24:14

@Rebarbaraa:
Szerintem Niki Laura meg sem emlitette Del - Amerikat, Del - Afrikarol irt a
hozzaszolasaban. Ott kicsivel maskepp alakult a helyzet a spanyoloktol valo
fuggetlenseguk utan, es kicsivel korabban is (100 - 130 ev).

montroyal ( CAN qc) 2013.01.27. 18:27:04

@hagyma: tejfol azt nem tudom de videki sajt uzembe voltunk es az nagyon super..

zopilote 2013.01.27. 18:43:04

@NIKI LAURA:
" Bár sokan megköveznek érte,de egyre inkább úgy gondolom,hogy ha nem teljesen debil valaki,itthon egyre több lehetőség van! "
Ebben teljesen igazad van, en is ezt erzem es latom, amikor otthon vagyok. Nem a gyors
meggazdagodasra gondolok munka nelkul, hanem csak ugy altalanossagban, az elet szinte
minden teruleten latok lehetoseget. Kulonosen most, amikor a " jobbak " elmenekulnek,
tobb az esely a versenyben is. Otthon meg a ciganyokat is jobban elviselem, mint kint a
pakiket, lengyeleket, vietnamiakat vagy akarmelyik mas naciot. Elvegre ok is magyarok,
ok a mi ciganyaink, hozzank tartoznak :)

NIKI LAURA 2013.01.27. 18:54:53

Elnézést a posztolótól,hogy egy Holland tartalmú poszt során mindig mást emlegetek,de:

Egy Dél-afrika-Canada-Hollandia hármasból kellene egy országot gyúrni az optimális élethez!

Birca:igen,Surinam NL része.
A KLM gépein a displayen lehet választani Suriname dokumentum filmeket,az öreg dél amerikai papa hollandul beszél,egy mondat telivan:"tach-tach-tach"..csupa krákogás.

Montroyal:Johburgban a kafferek(huu,ezt értik,és utálják) kukoricát termelnek a felhőkarcoló tövében.
Külön táblák vannak a "traffic light"mellett,"HIJACK ZONE"
Nekem egyszer a namibiai határ elött kiraktak egy követ,de ki tudtam kerülni.

Apropó,Namibia.
Azt tudtátok,hogy DAK része volt 89-ig,South-West afrika néven?
Németül beszél mindenki,és a DAK rand fizetőeszköz.
Kiválló a közbiztonság,és német sör van mindenhol!

DAK-ból fehérként csak Kapstadt(Cape Town)jöhetne szóba ,illetve Gardenroute,Vinyard..

LittleG (uk) 2013.01.27. 18:55:10

@charlieharper: Nem tudom, hogy könyveket is ír-e, de pl. fimjeivel láttat

www.yannarthusbertrand.org/

Itt "a" film szájtja, trailere:

www.homethemovie.org/en

Itt az egész film fenn van:

www.youtube.com/watch?v=NNGDj9IeAuI&feature=youtu.be&hd=1

(szerintem érdemes megnézni)

NIKI LAURA 2013.01.27. 18:59:50

@zopilote: hozzám ugyan nem,utálom a "potrohos"fajtájukat.

Torontoban a Jarvison köpködték a szotyit,és készültek "valentin"munkára.
Telipakolták a metrot forinttal,mert token helyett ezt is bevette a gép.
A "agymosott"totonto blog nagyon jó,érdemes elolvasni mindenkinek.
Kicsit rasszista,de kivállóan mutatja be a cigusok dolgait Kanadában.
Vancouverbe nem mennek annyian,mert drága a jegy.

2013.01.27. 19:04:33

@NIKI LAURA: mi az a valentin munka

NIKI LAURA 2013.01.27. 19:18:05

@charlieharper: HE,HE...mit gondolsz...hát a volunteer,csak igy nem jegyzi meg:)))

2013.01.27. 19:34:44

@LittleG.: majd vegignezem. A trailer jo, szepek a felvetelek.

2013.01.27. 19:38:58

@NIKI LAURA: namibiaban meg nem voltam. Vegigvezettunk viszont a garden route-on. Jo'burgbe nem megyunk, ha nem muszaj. Kelet Afrikaban voltunk tobbszir, Kili labanal es megnezni a Victoria vizesest. Kilire nem mentunk fel, nem birtuk volna.
Del-Afrikat szetcsesztek, aki tud menekul onnan. Pedig az lenne a foldi paradicsom a klimaval, tajjal, stb.

tucano 2013.01.27. 19:52:29

@NIKI LAURA: "igen,Surinam NL része."
nem, 75-től független.

tucano 2013.01.27. 19:59:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nem is volt más választásuk, ugyanis az offshore üzletág letiltása után csak és kizárólag a turizmus maradt, mint bevételi forrás. Ha otthagyták volna a hollandokat, akkor becsukhatták volna a boltot, így meg szépen prosperálnak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 20:03:13

@NIKI LAURA:

"Németül beszél mindenki,és a DAK rand fizetőeszköz."

Ez túlzás. Angol a fő nyelv.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 20:05:16

@tucano:

1990-ban a hollandok felajánlották egyébként, hogy ha kérik, visszaveszik Suriname-ot. Érdekes ez a Suriname - Mo-nál másfélszerese, de félmillió lakos csak. S gyakorlatilag mindenki a tengerparton lakik, az ország belsejében csak pár ezer indián van.

tucano 2013.01.27. 20:06:23

@NIKI LAURA: "A feketék jól élet,bár erős szegregáció volt,létezett iskola,ellátás,munka...mindent megkaptak."

A feketék nagyon szarul éltek, a klasszikus kiszolgáló rétegen kívül. Most is.

tucano 2013.01.27. 20:13:10

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Igen, meg a szomszédok is pont ilyenek arrafelé. Az éghajlat keménysége, az utak és persze az érdeklődés teljes hiánya miatt nem is tűnik úgy, hogy valami változna. Pedig jó helyek egyébként, legalábbis én szeretem, hogy olyan vidékiek.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.27. 20:13:33

Az elözö poszt is nagyon tetszett, és mostmär tudom, h miért ir ennyire élvezetesen a posztolo. :-)
Remélem, még olvashatunk töled!

spangola 2013.01.27. 20:15:49

@InShape blog: ""átfuttatták a beadott dolgozatot több különböző egyetemi adatbázison, hogy hasonlít -e egy régebbi dolgozatra, valamint Google és Google Scholar kereséseket is futtatott szoftver"
már írtam valahol: a Corvinuson is így van, legalábbis a nemzetközi szakon"

Basszus, én ilyeneket itt hallok először. Nagyon nagyot változott a világ, mióta én lediplomáztam. (még nem a credit-rendszerben)

Nemrég tudtam meg azt is, hogy a mai felsőoktatásban már nem kézzel jegyzetelnek a hallgatók, hanem egy-két ember tableten, és azt utána megosztják egymással, meg mindenféle infót nyomnak fel a facebook-ra.

Nálunk még más volt.

interpreter 2013.01.27. 20:18:58

@tucano: Mindenkinek igaza van.
A német császárság része volt,ezért német gyökerei vannak az országnak.Az épületek,mintha Hamburgba lennél.
Sokan beszélik a deutsche sprache-t.

A Dél Afrikai feketék :A volt francia és belga gyarmatokon működő orvosoknak feltűnt, hogy a fekete gyerek első éveiben minden téren, agyilag is, gyorsabban fejlődik a fehérnél.

Előbb vesz tudomást környezetéről, előbb beszél és előbb tud járni. Ez az előny kb. 3 éves korban a legnagyobb. Hároméves kortól 10-12 évig a fehér (és minden más fajú) gyerek behozza a hátrányt. Ekkor intelligenciájuk nagyjából hasonló. Azonban amíg a más fajú gyerek ezután testben és szellemben tovább fejlődik, a fekete szellemi fejlődése megáll és így marad.

Tapasztalat szerzése, lexikális tudása növekedhet, de intelligenciája nem. Absztrakt gondolkodásra képtelenek. Jellemző, hogy a fekete saját nyelven legfeljebb ötig tud számolni, azon túl már csak angolul.

Nincsen bennük kezdeményező képesség, önálló gondolkozás, kritikus helyzetekben nem reagálnak, pl. ezért nem hallani DA-i légitársaságoknál fekete pilótáról.

A fekete jövőképe legfeljebb öt nap, ennél hosszabb távra képtelen tervezni. A mának él, lehetőleg mindent azonnal össze szeretne harácsolni. Ami a kezébe kerül, azt addig nyüvi, amíg tart. Utána újat követel.

Ezek után joggal felmerül fel a kérdés, hogy akkor miben tehetségesek? Kitűnő ritmusérzékük van a táncoláshoz és a zenéhez, különösen jól énekelnek kórusban. Nyelvtehetségük nagy. Még a hetvenes években Délnyugat-Afrikában (most Namíbia) néhány napot töltöttem a vadállatokban bámulatosan gazdag Etosha nemzeti parkban (30 ezer km² területű). Egyik este a vacsorát kiszolgáló fekete pincér nyelvtudásával büszkélkedett. Megkértem, hogy mondjon valamit németül. Erre ő: Heil Hitler!
Vannak sikeres természetgyógyászaik, bár több a csaló, mint a becsületes. Néhány jó orvos is akad közöttük. Részemről 1 vagy 2 százalékra teszem a feketék számát, akik intelligencia tekintetében képesek felvenni a versenyt a többi fajtával.
A következő eset, amely valóban megtörtént, jól jellemzi a fekete mentalitást. Egy birkafarmernál 30 évig minden nyár végén egy fekete munkása nyírta a gyapjút. Jó munkája jutalmául a farmer 100 birkát adott neki, hogy törzsterületen gondok nélkül megéljen belőlük.

A farmer nagy meglepetésére a fekete egy év után megjelent nála, és munkát kért. A farmer csodálkozva kérdezte, hogy miért nem tud a birkákból megélni? Válasz: lenyírtam őket télen, és mind elpusztult a hidegben. Farmer: hogy tehettél ilyet, mikor 30 évig mindig nyáron volt a nyírás?! Fekete: mert nem volt ott a baas (főnök).

Taxomükke (UK) 2013.01.27. 20:19:00

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Akkor mar ketten vagyunk, akik igy gondolkodnak...

spangola 2013.01.27. 20:26:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Elhiszem.

Magyar irodalom:
középiskolában az a lényeg, hogy érzéseket keltsünk fel egy tanulóban egy mű kapcsán, és az, hogy el tudják mondani, hogy nekik mit jelent az a vers vagy novella, akármi. Kisebbeknél rajzot készíttetünk, hogy kifejezzék az érzéseiket.

Felsőoktatás magyar irodalom:
soha nem az volt a lényeg, hogy mi, a hallgatók mit érzünk egy mű kapcsán.
Sőt, magyar irodalom szigorlaton 1 mondat után durván leállított a tanár, ugyanis mindvégig csak az volt a lényeg, hogy tudjuk, hogy az irodalomtörténészek mit gondoltak az adott műről.
Azt kellett megtanulnunk, hogy melyik irodalomtörténész mit gondolt, meg persze a szigorlatok sem úgy zajlottak, hogy adott költő, író nevét húztad, hanem egy nagy korszak, akár több száz év korszakát,
aztán helyezd bele a szerzőket, annak műveit, évszámokat kellett tudni, hogy ki mikor mit írt, verseskötetek címét.

Egyszer valamiért kivágtak, amúgy nagyon jól tanultam,
és a tanár, akit nagyon szerettem, hogy jól megszívasson, azt mondta, hogy UV-ra Jókai összes művének címét és keletkezési dátumát kell neki úgymond felmondanom.

Jókai, aki a magyar irodalom egyik legtermékenyebbje volt!
Magolás volt, semmi más, de bemagoltam. Persze már nem emlékszem rá.

M. Péter 2013.01.27. 20:29:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ha fordítva lenne, 30% idézet és 70% eredeti munka, akkor is magsa lenne az idézetek aránya, de ha a 70% idézet jónak számít, akkor az a Pázmányt minősiti.

spangola 2013.01.27. 20:31:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Az én dédnagyanyának 16 gyereke volt, melyből 4 meghalt gyerekkorában.

A nagymamámnak már csak 5.

Apámnak már csak 3.

Nekem 0.

interpreter 2013.01.27. 20:31:47

@montroyal: Az apartheid-évek alatt az országban biztonság uralkodott. Miután DA saját elhatározásából 1961-ben megszűnt az angol világbirodalom tagja lenni, hallatlan gazdasági fejlődés indult meg, amely a nyolcvanas évek végéig tartott és minden emberfajra előnyös volt.

Európából ezekben az években érkezett a legtöbb fehér bevándorló, nagy többségükben szakemberek. Megemlíthető, hogy a feketék részére ekkor létesültek modern egyetemek és a déli félteke legnagyobb és valószínűleg legjobb kórházai.

A merev apartheid-törvényeknek kétségkívül nagy hibái is voltak, melyek az emberi méltóság megsértésére vonatkoztak, és talán főképpen az, hogy a gyakorlatban nem lettek végrehajtva logikusan és becsületesen. Például a feketék szabadon vásárolhattak a fehér üzletekben és áruházakban, vagy a fehér családokban nagyon sokszor fekete dadák gondozták a kisgyerekeket (különösen búroknál). Viszont nem léphettek be éttermekbe, egyesületekbe, sőt, még a református templomokba se.

A hatvanas évektől kezdve a liberális és kommunista propaganda által felszította hisztéria DA boszorkányüldözésévé fajult. Célja egy olyan bűnbak felállítása volt, aki Afrika minden bajáért felelőssé tehető, s emellett jó szolgálatot tesz nyugati politikusok népszerűsítésének (pl. Bob és Edward Kennedy, és sokan mások).
A XX. század totalitárius szelleméhez méltóan a propaganda nem tétovázott a "fajgyűlölő" DA-i rendszert az abszolút rosszal azonosítani, és erőszakos megdöntését előkészíteni. A fehér uralom elsöprésének tervét nem a fekete tömegek iránti együttérzés sugallta, hanem az ország kincseinek megkaparintása.

Az apartheid korszak utolsó elnökét, a 73 éves Pieter Bothát, az NP liberális beállítottságú kormánytagjai 1989-ben a parlament segítségével "betegszabadságra" küldték, azaz eltávolították a hatalomból. Az új elnök De Klerk miniszter lett, aki rohamléptekben számolta fel az apartheid korszakot.

1990 elején kiszabadultak a politikai foglyok (néhány százan lehettek, a legnevesebb Mandela volt), legalizáltak minden terrorista mozgalmat (az ún. "felszabadító hősöket"), mint az African National Congress-t (ANC) és a kommunista pártot is.
Ezután gyorsan következtek az események. Három évig tartó fehér-fekete "alkotmányhozó" tárgyalások után De Klerk tálcán adta át a hatalmat az ANC-nek. Az 1994-ben tartott általános választásokon az ANC fölényesen győzött.

Az első elnök Mandela volt. Javára legyen mondva, hogy 27 évi börtön és házi fogság után a fajok közti békítő politikát hirdette. Utódául Mbekit jelölte, akit saját pártja, az ANC, az elmúlt hetekben rúgott le az elnöki "emelvényről". Mbeki egy karakter nélküli, az ország valódi problémáit mellőző, alattomos fehérgyűlölő, senkiházi hazudozó volt. Kilenc éves garázdálkodása többek között a közbiztonság vészes romlását, az ország kitűnő infrastruktúrájának lezüllesztését, a fehér szakemberek, orvosok, ápolónők stb. tömeges kivándorlását, az AIDS elterjedését és még sok más bajt eredményezett. Mbeki minden fontos probléma megoldása elől kitért, vagy egyenesen tagadta, hogy létezik. Jellemzésére csak két példát említek: Mbeki szerint ő még életében nem találkozott AIDS-sel (a DA-i feketék ±30%-a AIDS-es); vagy Zimbabwében nincs se vérengzés, se éhínség (mégis a zimbabwei menekült feketék milliói élősködnek rajtunk).

interpreter 2013.01.27. 20:41:14

@NIKI LAURA: Pusztító hajlamukra álljon itt egy példa. A nyolcvanas évek végén az apartheid törvények lazulásával megindult a feketék ellenőrzés nélküli beáramlása a nagy fehér városokba, különösen Johannesburgba.

Először a városközpont 10-15 emeletes bérházait szállták meg, egy kis lakásba 20, 30 vagy még több jutott. A lakások heteken belül csatatérként nézték ki: kitörték az ablakokat, szétverték a WC-t, fürdőszobát (mikor a WC ürülékkel megtelt, a fürdőkádba végezték dolgukat), összetörték az ajtókat, a padlón tüzet gyújtottak, ami miatt sok egész bérház leégett.

Mondani sem kell, hogy a belvárosok fehér lakói az invázió elől a külvárosi negyedekbe húzódtak vissza.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.27. 20:41:27

@interpreter:

"Jellemző, hogy a fekete saját nyelven legfeljebb ötig tud számolni, azon túl már csak angolul."

Hát, ez NAGYON erős túlzás.

Diffeomorfizmus 2013.01.27. 20:47:24

@nigara:
TB - az adóban benne van.
Emellett viszont kell privát TB kasszát is fizetni, az anderzorg.nl havi 77 eur 600 eur-s önrésszel, alacsonyabb önrész drágább havidijat jelent nyilván.
Nyugdíj : ha 15-55 éves korodig NLben voltál, akkor évi 18KEUR, ha nem, akkor arányosan kevesebb. De viszont akkor van egy "pensioengat"-od, és így az évi "jaarruimte"-d megnövexik.

A büdös kommunisták ott is hatalomra kerültek. Szerintük a "nivellálás az egy ünnep" - ennek jegyéeben az alsó, 32%-os sávot 37%-ra emelik, és az arbeidskortingot ( most évi kb. 2017 eeur ) eltörlik. A jó hír, hogy mindez csak jövöre, addig leehet reménykedni, hogy a jeelenlegi holland kúrmány megbukik ( BTW: a hollandok szava a "kúrmány"-ra az hogy roverheid - csak hogy tudd ;) )

jelzáloghoz jutás most elég nehéz, asszem a ház 102%-ét hitelezik csak meg. A visszafizetés annuitás alapú ( az aflossigsvrije hypotheek idéntöl megszünt ). Lakásárak esnek, idén 7-8%-ot jövöre pedig 5-6%-ot fognak esni. Amszterdam mellett ( Hilversum, Haarlem ) egy sorház már megoldható 200 Keur alatt. Rotterdam még jobb.

M. Péter 2013.01.27. 20:49:19

@nitta: Akkor tényleg nagyon hülyék.

2013.01.27. 20:50:28

@interpreter: nem irnal egy posztot DA-rol?

Diffeomorfizmus 2013.01.27. 20:50:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
suriname-i négerek kurvára utálják a hollandokat, ott suriname-on.
A NL-beli beilleszkedésük sem problémamentes, de legalább nem akarják a sariát NL-re kiterjeszteni és nem gyilkolásznak filmrendezöket, mint a kutmarokkaan-ok. ;) [ www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=kutmarokkaan&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CCsQFjAA&url=http%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FKut-Marokkaan&ei=7YQFUcuFH8nasga1yYHYBA&usg=AFQjCNG6PmvPbbvexJszjeG9eroEOku4FQ&bvm=bv.41524429,d.Yms ]

Taxomükke (UK) 2013.01.27. 21:48:57

Ilyenkor milyen csendes a tarsasag, bezzeg hetkoznap, munkaidoben...

GERI87 2013.01.27. 21:51:06

@NIKI LAURA:

"Azt tudtátok,hogy DAK része volt 89-ig,South-West afrika néven?
Németül beszél mindenki,és a DAK rand fizetőeszköz.
Kiválló a közbiztonság,és német sör van mindenhol!"

Az túlzás hogy németül beszél mindenki. Pár tízezer német ajkú fehér él ott azért az tény...

www.afriport.hu/index.php/elemzes/15250-a-namibiai-nemetek-elemzes.html

Jogilag nem volt Dél-Afrika része, mandátum terület volt - gyakorlatilag gyarmat - a megszállás pedig az ENSZ határozat után is megmaradt 1990-ig.
Előtte sem volt a Német bir. része, gyarmat volt, ami nem ugyanaz mint Berlin külvárosa....

spangola 2013.01.27. 21:57:05

@Taxomükke: én sosem vagyok fenn munkaidőben:)

tucano 2013.01.27. 21:58:39

@interpreter:
Most erre mit lehet mondani?

@Határátkelő:
Kérlek szépen....

GERI87 2013.01.27. 21:59:21

@interpreter:

Én nem Apartheidet erőltettem volna, volt rá terv is és meg is próbálták, hogy önálló fekete államokat hoznak létre DA területén és így lesz fajilag tiszta angolszász állam DA mint pl Ausztrália.

Nem jött be. A 60-as évek 70-es évek-ig még működött a szegregáció (USA-ban is valamilyen formában) de utána már vagy az "önkéntes szeparatizmus" vagy az erőteljes integráció (USA példa ismét).

Ami lett egy az egy rakás szar, mintha kelet MO-ot rábíznánk az putrinegyedbéli cigányokra.

tucano 2013.01.27. 22:23:53

@GERI87: Nem, mert az önálló fehér területek azonnal összeomlottak volna gazdaságilag az olcsó munkaerő nélkül, ami aztán szép lassan be is következett. A gazdaság szerkezete (pont úgy mint Zimbabwéban) értelmezhetetlen volt, fejlődésképtelen. Teljesen elszartak mindent, utána már késő volt kattogni. Megvolt a lehetőség egy értelmes dél-afrikai nemzeti összefogásra az angolai kaland végén, de képtelenek voltak rá, hogy erejükön felül támogassák a feketéket. Mind erkölcsi, mind anyagi szempontból bukásra volt ítélve a rendszer. Egyébként szerintem nagy mázli, hogy Mandela jött és nem egyből a kedves asszony az autógumijaival vagy egy Mugabe.

phaidros 2013.01.27. 22:40:06

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem teljesen az. Nem is vehet onnan semmit. Alapvetően a plágiumkereső szoftverekről van szó - ott nem lehet smittelni.

phaidros 2013.01.27. 22:43:40

Posztolónak: nagyon tetszik a fogalmazás, látszik, hogy tanult, összeszedett ember írta. Öröm olvasni.

Hetfoi (törölt) 2013.01.27. 22:53:13

"Szépen lassan jönnek a felismerések is. Azok az információk, amiket az elmúlt hónapok alatt az ember látott-hallott, de valamiért figyelme átsiklott felette. Azok a részletek, amikre mások lehet figyelmeztettek is, amiket okos blogok buzgó írói ugyan megosztottak vele, de a képbe, amit az áhított országról dédelgetett, valahogy nem fért bele, ezért az információt jó mélyen elraktározva felülírta az útikönyvek tökéletes leírásaival."

zopilote 2013.01.27. 23:14:41

@interpreter:
" A következő eset, amely valóban megtörtént, jól jellemzi a fekete mentalitást.......... "
Nagyon sok hasonlo, sot durvabb esetet lehetne felsorolni a FEHER mentalitasra is :)

mommmmo 2013.01.27. 23:57:50

@interpreter: Eleg rasszista egy hozzaszolas ez valoban.
Felhozol nehany negativ peldat, aztan rakened az osszes feketere..Mondjuk az angol wc hasznalatanak tudasa\nem tudasa nem igazan fugg a rassztol, hanem attol, hogy hasznalt-e valaki olyat korabban.

Te Del Afrikaban elsz amugy? En voltam ott egy parszor, a baratom ott dolgozott fel evet.
Amig ott volt 2 inzultus erte, az egyik az volt, hogy valami lepukkant feka megprobalta felemelni a csomagtartojat, amig a piros lampanal allt, de mivel le volt zarva, csak odebballt.
A masik az volt, hogy 4 lepukkant bur belerohant az autojaba kabe 70-nel, tropara tortek a kocsit, a baratom terdet is elegge, de a kierkezo rendoroket nem vartak meg, mert ugye nem akartak alkohol tesztet..
Ez az epizod meg mit jellemez vajon?

A burok kozott is jo sok taho van egyebkent, a masik epizodom az volt veluk, hogy a repulon jo elore a folyoso mellett kertem szeket, mivel terhesen elegge gyakran kellett ugye a mellekhelyiseget hasznalnom.
Mire a mellettem ulo bur ifju, kijelentette, hogy csereljunk helyett, mivel o egesz uton pialni kivan es igy hugyozni is, szoval neki kell a folyoso mellett ulnie, es nem nekem. Csak igy lazan.. Mar eppen azon gondolkodtam, hogy elmagyarazom neki, talan az en terhessegem is van olyan indok mint ez, az meg plane, hogy en ide csekkoltam be, erre az ulesre, de aztan jott a legikisero, es atultette a gep vegebe, gondolom nekik is feltunt, hogy baj lesz, ha nem lepnek kozbe..

Amugy igy elso latasra a feketek sokkal csendesebbek es visszafogottabbak, , mint ezek a helyi falu bikai, csak hat az ugye mas kerdes, hogy a nagyfoku nyomor mit hoz ki nehanyukbol. De a feherek nagy szellemi folenye akkor sem tunt fel annyira.

Plusz azt te sem gondolhatod komolyan, hogy hosszu tavon egy olyan sz@rban, mint az appartheid jo lenne barkinek is elnie.

mommmmo 2013.01.28. 00:02:03

@mommmmo: Ja amugy ebbol azt akartam ugy meg altalanossagban kihozni, hogy a bunozes mellett a rengeteg ittas vezeto is eleg nagy problema Del Afrikaban, es az peldaul leginkabb a buroknak koszonheto, mivel a kocsiban ulok 70%-a feher (mig az utcan gyalog lofralok 98%-a fekete)

montroyal ( CAN qc) 2013.01.28. 00:16:44

@interpreter: koszi egy kis felelevenitest nagyon jo idegenvezetonk volt es nagyon jol felvazolta a helyzetet jo volt olvasni es tapasztaltuk egy kicsit a mai helyzetet egy erdekesseg amit megtudtunk a munkahelyeken a dolgozok feher fekete aranyanak tukrozni kell a nepesseg aranyat tehat kb 10bol9 fekete es egy feher ami azt eredmenyezte a kepzett feher emmbereket nem foglalkoztathatjak es olyan amilyen feketekkel helyettesitettek... mindenesetre nalam az alap a safari volt ezert valasztottam DAt de Sun city, port elisabet, es a nagy varosok is tettszettek egyebkent magyar csoportal voltam super jo volt

montroyal ( CAN qc) 2013.01.28. 00:19:31

@interpreter: igy van mi is lattuk persze csoportban setaltunk ezeken a helyeken..

GERI87 2013.01.28. 01:26:18

@tucano:

"Nem, mert az önálló fehér területek azonnal összeomlottak volna gazdaságilag az olcsó munkaerő nélkül, ami aztán szép lassan be is következett."

Miért Amerika az afroamerikai munkaerőn alapult ? Nem.
Ez nem érv, hagyjuk ezt a "gazdag kizsákmányolja a szegényt" féle hülyeséget.

Mandela egy Obama féle 'proli messiás' semmi több, sajnos.

hajniy 2013.01.28. 03:03:05

@nigara: nincs így....
max 500 eurót kaphatsz, ha mellette dolgozol 32 órát havonta...ami elsőnek semmiségnek tűnik, de diákmunkát találni egy nem-hollandnak nem piskóta...

mommmmo 2013.01.28. 03:54:01

Az igaz persze, hogy a jelenlegi fekete politikai vezetesuk sz@rt nem er, de hat ez megint nem fekete sajatossag, mindenhol semmirekello vezetok vannak, ahol egy demokratikus hagyomanyokkal nem rendelkezo nepseg megprobal demokraciat jatszani. Nem nagyon kell messze menni, hogy erre peldat talaljunk, ugye.

tucano 2013.01.28. 07:48:29

@GERI87: "Miért Amerika az afroamerikai munkaerőn alapult ? Nem."

Ha az USA-ra gondolsz, akkor nézd majd meg, hogy mi történt a déli államok gazdaságával a polgárháború végét követő rabszolgafelszabadítás után. A bostoni és new yorki gyárakban semmi sem történt természetesen, de ahol az olcsó munkaerő létkérdés volt, ott összezuhant csúnyán a gazdaság. Pont úgy, mint DA-ban.

"Ez nem érv, hagyjuk ezt a "gazdag kizsákmányolja a szegényt" féle hülyeséget."

Üdvözöllek a kapitalizmusban, majd szólj kérlek, ha a gazdag nem zsákmányolja ki a szegényt :D

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.28. 09:03:27

Jó kis írás volt. Azt is jó olvasni, hogy nem kolbászból van a kerítés, van itt egy egy írás ami hajlamos ezt sugallni.

nigara 2013.01.28. 10:06:59

@hajniy: köszi :) és valami ösztöndíj esetleg létezik? (tanulmányi vagy bármilyen)

tableno 2013.01.28. 10:36:10

@tucano: tegnap láttam a "Django Unchained" nevű új Tarantino-opuszt. Nem is tudom, miért jutott ez most eszembe... :)

Globetrotter2014 2013.01.28. 10:54:07

Nagyon jó poszt, ez a blog mindig kiemelkedőt tud produkálni, anélkül hgy önmagát isemételné unalmasig...

glinolid 2013.01.28. 11:48:03

@nigara: Az elmúlt 1 millió évről is van ilyen videó - Grönlandon, 800 körül gabonát arattak. A légköri CO2 tartalom akkoriban kb. 280 ppm volt és még is melegebb volt, mint napjainkban ( kb 400 ppm légköri CO2 tartalom mellett)

nigara 2013.01.28. 11:58:46

@glinolid: azért azt megkérdezném, hogy 800 körülből milyen feljegyzések vannak Grönlandról az időjárást, CO2 szintet illetően.

tableno 2013.01.28. 12:14:03

@nigara: Nem kellenek feljegyzések. Ki lehet mutatni fossziliákból meg a sarki jégrétegből, hogy kb milyen volt az éghajlat több ezer évvel ezelőtt. És például a római korban is jóval melegebb volt, mint most, a késő középkort pedig "kis jégkorszaknak" is nevezik. Ezzel együtt én is inkább azon a véleményen vagyok, hogy a klímaváltozás nagyon komoly problémákat fog okozni, bár világvégét szerintem nem.

KopaszMercis 2013.01.28. 12:42:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ezekszerint magyarorszagon legealabb 5 szar semmit nem ero egyetem biztosan van, es a pazmany kozejuk tartozik ;)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.28. 12:52:06

@KopaszMercis:

Tévedsz, a Pázmány kifejezetten az egyik jó egyetem.

KopaszMercis 2013.01.28. 14:36:39

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Igen a Columbia MBA-sek reszketo terdekkel figyelik, hogy mi az ásás a pazmanyon...

Globetrotter2014 2013.01.28. 14:40:30

@KopaszMercis: nem kevésbé rettegnek a Pajzántól mint az Eltéttől.

GERI87 2013.01.28. 16:39:28

@tucano:

DA-ban nem volt rabszolgatartás, fekete szegényréteg volt persze, de bányamunkáért, mezőgazdaséi igdénymnkáért menniyt kéne fizetni szerinted? A gazdaság azért zuhant össze mert alkalmatlan vezetők kerültek hatalomra.

tucano 2013.01.28. 16:54:55

@GERI87: persze, hogy nem volt rabszolgaság. De ahogy te írtad bányamunka, mezőgazdasági idénymunka...., éhbérért, napi 2x6 órában utaztatott munkásokkal, nehogy szervezkedni tudjanak, stb.

Ennyit tudtak kihozni a döbbenetesen jó adottságaikból, ami teljesen beteg gazdaságszerkezetet eredményezett és persze a teljes politikai kiközösítés, erősödő belső ellentétek, stb. És persze a vezetők is.
Így megy ez, több generáció teljes elbaszarintásának eredménye. Viszont szerintem az mindenképpen eredmény, hogy nem egy Mugabe került hatalomra, akkor mi lett volna...

M. Péter 2013.01.28. 17:42:06

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Van rosszabb is, de ettől a Pázmány még nem lesz jó. Nemzetközi rangsorokban a világon a sokezredik helyen áll.

GERI87 2013.01.28. 17:42:17

@tucano:

"Ennyit tudtak kihozni a döbbenetesen jó adottságaikból"

Az is vmi, főleg afrika többi országhoz képest, (évtizedes polgárháború, népírtás, éhezés, nyomor, AIDS)
amik szintén sok jó adottsággal rendelkeznek

Most Dél-Afrika is oda tart, hurrá!

tucano 2013.01.28. 19:17:18

@GERI87: pont ezt akartam írni, hogy egy Afrikában lévő, de nem oda tartozó országból lesz/lett egy helyi szinten kimagasló ország. Kiváncsi voltam a beszélgetésünk miatt egy-két adatra és persze nagyon komoly adatokat produkálnak a többiekhez képest, pont ugyanúgy, mint Izrael, ha helyi összehasonlítást végzünk. Egyébként szerintem nem véletlen, hogy DA egyetlen korábbi szövetségese megfigyelve hogy mi történt lent a csücsökben, teljesen más utat választott és kitart a végsőkig. Na mindegy, hátha lesz mostanában vmi jó kis DA poszt aztán megint lehet ilyesmikről írni. Egyébként Brazília is pontosan ilyen pályát futott be: véres kezdetek, tökéletes lehetőségek helyett apartheid nem kimondva, aztán mostanra teljes társadalmi kudarc.

mommmmo 2013.01.28. 19:24:21

@tucano: Es ott mi alapjan ment az Appartheid?

tucano 2013.01.28. 19:50:55

@mommmmo: A feketék a mai napig gyakran másodrendű állampolgárok. Az olyan régiókat, ahol többségben voltak/vannak az egykori rabszolgák leszármazottai, szóval ezeket döbbenetesen elnyomták. Azt sem tudjuk hogy hány és milyen lázadás volt az elmúlt száz évben, mert még a nyomait is eltörölték (a lá Száz év magány). Hányszor hallani a déliektől, főleg a Sao Paulóiaktól, hogy ők tartják el az országot, az északiak lusta népség, stb. Aztán, ahogy Lula hatalomra került villámgyorsan változott a helyzet. Gyakorlatilag az 1800-as évek vége óta nem fejlesztettek semmit sem az északi, észak-keleti államokon, most pedig pl. Pernambuco tavaly 12.2%-ot fejlődött. Eddig is lehetett volna, de még az ott termelt pénzt is elvitték onnan. Ott van Latin-Amerika legnagyobb kikötője, de ha el akarsz küldeni egy konténert onnan, akkor mehetsz Sao Pauloba.
Vagy próbáljon meg egy fekete bekerülni Rio vagy SP elitjébe, hát sok szerencsét hozzá.
Persze ma már más a helyzet, de valódi változásról kb. az utolsó 20 évben beszélhetünk, pont úgy mint Dél-Afrikában.
És ahogy a szegregáció csökkent, pont úgy cserben is hagyták a szegényebb feketéket, mint Dél-Afrikában. Szabad vagy csinálj, amit akarsz, de az én pénzemhez/gyáramhoz/farmomhoz ne nyúljál... esetleg karácsonykor küldök vmi kaját vagy használt ruhát. Könyveket tudnék írni a témáról, mert mi magyarok is valami ilyen teljes társadalmi zűrzavar felé zuhanunk, csak nálunk nincs igazi erőszak, viszont cserébe nem fel, hanem lefelé tart a gazdaságunk.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.01.28. 22:58:27

Erdekes volt olvasni a holland egyetemi vilagrol, koszi a reszletes beszamolot. Egy reszletre reagalnek a sok kozul, mivel az nekunk is ujdonsag volt itt az USA-ban, amikor a lanyom kozepiskolaba kerult. A plagizalas itt is fobenjaro bun, tul. lopas, es mint minden, a magantulajdon ellen iranyulo torvenyszeges, ezt is nagyon beleverik a fejekbe, mint NO-NO.
Szoval a lanyom kozepiskolajaban is szabaly volt, hogy minden beadando esszet fel kellett tolteni egy weboldalra, ami kifejezetten plagizalas-ellenorzo, es a tanar ezt szigoruan ellenorizve adta a jegyet. Akit erdekel, itt belekukkanthat: turnitin.com/

Sanyi9 2013.01.29. 01:12:07

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ezt kifejtened? Marmint, nekem eleg logikusnak tunik, hogy a tudomany jol ismeri mar a Foldet (hol mennyi, milyen, mi terem) es ki lehet szamolni, hogy hany embert lehet ebbol eltartani. Ha oda jutunk, hogy a sivatagban is hektaronkent X tonna buza kellene, hogy teremjen, akkor van egy kisebb problemank...

A globalis felmelegedessel kapcsolatban sem ertem, hogy mire utalsz. Jo 100 eve letezik relativ komoly meteorologia. Gondolom nem eppen olyan ordongos megvizsgalni, hogy milyen iranyba valtozik a homerseklet (helyi szinten es globalisan). Mi a mitosz ezekben a dolgokban?

Sanyi9 2013.01.29. 01:14:15

@interpreter: Ezt a hozzaszolast viccnek szantad, nem? (a fekete gyerek megall 10-12 eves szinten...)

Sanyi9 2013.01.29. 01:22:22

@tucano: "Vagy próbáljon meg egy fekete bekerülni Rio vagy SP elitjébe, hát sok szerencsét hozzá." - En feher boru vagyok, de meg soha nem kerultem be semmilyen elitbe... Mondjuk lehet, hogy a feketeket diszkriminaljak, mig en csak egyszeruen hulye vagyok.

Sanyi9 2013.01.29. 01:25:12

@GERI87: en a banyamunkaert meg a mezogazdasagi idenymunkaert is rendes bert szeretnek, amibol meg tudok elni. Szerintem ezek nem konnyu munkak (a banyaszat meg veszelyes is. Marmint az ember lemegy, az biztos, azutan meg kiderul, ha meg fel is tud jonni...). Te mivel foglalkozol?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.29. 09:01:51

@Sanyi9:

A mítosz nem a hőmérséklet változása. Ez tény! A Föld története során voltak hidegebb és melegebb időszakok. Most éppen melegedés van kb. 400 éve.

A mítosz az a sötétzöld eszme, hogy az emberi tevékenység a változás oka.

tucano 2013.01.29. 09:44:44

@Sanyi9: De ha akarnál, simán megtehetnéd. Veszel külföldön egy leértékelt jobb öltönyt, Ausztriában bérelsz egy nagy dzsippet, meg kölcsönkérsz egy órát és welcome to felső magyar tízezer.
Ha ők tennék ugyanezt, egyből jönne, hogy de jól megy a sofőrnek...

nigara 2013.01.29. 10:00:58

@tucano: szerintem könyvet is nyugodtan írhatnál :) de inkább először egy posztot lécci, az nagyon klassz lenne!

tucano 2013.01.29. 10:09:07

@nigara: mindig megígérem, aztán ellustulom, mentségemre szóljon, hogy egész nap ütöm a gépet. Viszont könyvet már írtam témába is vág, meg kéne kérdeznem HÁ-t, hogy írhatok-e róla:D

nigara 2013.01.29. 10:19:20

@tucano: de ha a könyvből átemelsz dolgokat, és meg sem említed, hogy ez az a könyv :) akkor nem reklám...
Persze azt gondolom, hogy a reklámmal sem lenne gond ebben az esetben.

tucano 2013.01.29. 10:23:14

@nigara: azt hiszem írok is neki, sok téma bele sem fért, majd kiválasztok olyanokat. Köszi szépen, magamtól semmit sem csinálnék, kivéve ha jók a hullámok:)

mommmmo 2013.01.29. 14:14:46

@tucano: Aha, koszi..:)

Csak azert kerdeztem, mert ugye mi is Braziliaba keszulunk, vagyis a baratom mar ott is van oktober ota, es a kikoltozes elott pont arrol beszeltunk, hogy na abban az orszagban biztos nincs jelentosege a borszinnek, mert annyi keveredes volt ide es oda...nemtudom hany ev kozel kelet utan mar elegunk lett a torzsi kaszti es nem tudom milyen baromsagokbol...

Hiaba lennenk privilegizaltak borszinunk alapjan, akkor is lenyomja az ilyesmi az ember hangulatat, legalabbis nekunk. Na de amugy gyanitottuk mar akkor is, hogy ez a brazil lazasag a borszinnel kapcsolatban csak a tavolbol nezve van igy...

Amugy Del Afrikarol: a baratom meg akarta ott szabaditani a leanyvallalatot egy tehetsegtelen es arrogansan hulye menedzsertol, amit nem tudott megvalositani, mert az illeto volt az egyetlen feka kabe a senior menedzsmentben, es ha nem lett volna meg a megfelelo feher\fekete arany, akkor elestek volna egy rakas allami megrendelestol, a helyi szabalyozas alapjan.

Szoval a helyzet nem olyan egyszeru, hogy "meg mindig el vannak nyomva", a helyzet inkabb az, hogy a minosegi oktatashoz sem igazan fertek megfelelo aranyban hozza a feketek, es ezt nem lehet annyival elintezni, hogy na mostantol ok lesznek a vezetok hulyen, es kesz...

A farmokrol es a foldekrol: tenyleg tulnyomoreszt meg mindig feher tulajdonban vannak, es vannak olyan hangok, hogy ok, csak vegyuk el a feherektol, de ha az orszag nem tisztelne a magantulajdon intezmenyet sem, akkor aztan az vegkep betenne nekik azt hiszem.

Ja es a jelenlegi feka vezetoik tenyleg borzasztoak, az a Jacob Zuma egy paprikajancsi, nem tudom hany felesege van, pedig az alkotmany nem is engedne a tobbnejuseget? Es hat megy a gatlastalan korrupcio es az emberek lesz@rasa a vezetoik reszerol, mert nincsennek demokratikus hagyomanyok, en ugy gondolom a fekak korabban valamifele torzsi szerkezetekben elhettek a sajat kis eletuket, amit hogyha magasabb tarsadalni szintre emelunk, akkor korrupt uram batyam vilag lesz belole.

Szoval itt arrol van szo, hogy igen, elkepesztoen torz es fenntarthatatlan volt a tarsadalom szerkezete mar korabban is, es most jott a felszinra a sz@r, az appartheid eltorlesevel, korabban meg csak majd szet robbant az egesz a feszultsegtol.

De azt viszont tokre nem ertettem, hogy tudjak szamon tartani a "megfelelo fekete\feher aranyt" a cegnel, amikor mar nincs bejegyezve senki igazolvanyaba, hogy fekete vagy feher, mint korabban. Es amugy is, mi van a felverekkel.

tucano 2013.01.29. 16:50:14

@mommmmo: Brazíliában is sokat változott a helyzet, mondom ma már szerintem a nagyon gőgös urakat kivéve senkit sem érdekelnek ilyen hülyeségek.
Kapcsolódó zene: www.youtube.com/watch?v=N0_KMzAhOhc
Ugye a fekete kultúrát már minden szempontból elismerik, hiszen annyi, de annyi ajándékot adtak a nemzetnek (ha fogalmazhatok ilyen szépen).

Az egykori afrikai kultúrák fejlettségben simán felvették a versenyt az európaiakkal, csak technológiailag nem. De nem is kellett, mi a fenének? Viszont ahol törzsi kultúra találkozott az európaival, ott csak üszkös romok maradtak. Látjuk, hogy a mi alapból teljesen torz társadalmunkkal, mit tett még a 45 utáni időszak, hát akkor mit kaphattak azok a szerencsétlenek. Nagyon érdekes ugye, mert 30 éven belül Nigéria és Angola ott lesznek gazdasági erejüket tekintve a legerősebb 10 ország között és egy pillanatig sem vonom kétségbe, hogy amikor elkezdenek kiállni magukért, akkor lesz nagy nyivákolás. És abban csak reménykedni lehet, hogy vmi demokrácia-szerűség lesz és nem valami rémuralom.
És ha már O Rappa, akkor itt van a könnyűzene szerintem legszomorúbb klipje(Lelkem, avagy a béke, amit nem akarok), de minden perce maga az igazság, megyek zsepiért:
www.youtube.com/watch?v=vF1Ad3hrdzY

codenamecass 2013.01.30. 22:02:20

Sziasztok! Kérem, aki teheti, töltse ki az alábbi kérdőívet! Nagyon fontos lenne, a szakdolgozatomhoz szükséges. A kérdőív témája a hollandiai munkavállalás.

Link a kérdőívhez: docs.google.com/spreadsheet/viewform?fromEmail=true&formkey=dElLN1ZZOXY5aV8tZmhKTk9ySEtyN0E6MQ

Előre is köszönöm a segítséget!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása