oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 23. 06:57,  „Nem akartam megvárni, amíg múzeumba küldenek” 213 komment

2013. január 23. 06:57 Határátkelő

„Nem akartam megvárni, amíg múzeumba küldenek”

Aki több-kevesebb rendszerességgel követi a blog életét, az tudja, nem véletlenül nevezem különlegesnek a mai posztot. Egyrészt mert interjú eddig még nem volt a Határátkelőn, másrészt mert a beszélgetést a norvég olajiparban dolgozó magyar szakemberrel (aki nem Norbi, hanem Samu Lajos) készítette Lantos Gábor, a Magyar Rádió Skandináviában kalandozó munkatársa, aki már többször jelentkezett itt írásaival (itt olvashatjátok őket). Remélem, ezzel régi (és nekem is fájó) tartozásnak mondhatunk közösen búcsút.

Samu Lajos_1.jpg

A hatvanas évek közepén Norvégia - kis túlzással - csak a térképen létezett. A skandináv ország lakói a gazdag svédek és dánok állandó lenézése közepette élték mindennapjaikat, a térség szegényeiként. A fordulatot 1969-70 hozta, amikor felfedezték az első tengeri olajmezőt. A fejlődés gyors, látványos, mai napig tartó. Mivel a készletek legalább ötven, de inkább száz esztendőre elegendőek, az egykori szegénylegény mára dúsgazdag úrrá növekedett. A norvégiai fekete aranyról, a kutatásokról, környezetvédelemről, s minden más ehhez kapcsolódó dologról Alta városában beszélgettem Samu Lajos geofizikussal, a North Energy cég munkatársával.

- Kezdjük a legkézenfekvőbb kérdéssel! A vállalat egyetlen magyar dolgozójaként mi a feladata?

- Geofizikus vagyok, a munkám lényege az olaj és a földgáz megtalálásával, feltárásával kapcsolatos tevékenység. Méréseket, elemzéseket végzünk, hogy olajat vagy gázt találjunk Norvégia partjai mentén, elsősorban a Barents-tengeren. Az előzetes kutatások, gazdasági számítások befejezésével teszünk javaslatot arra, hogy hol érdemes a fúrást megkezdeni. Hangsúlyozom, mindez a tengeren zajlik, nem pedig a szárazföldön, hiszen ott nem találnánk sem olajat, sem földgázt. A tengeri mérés, mélyfúrás igen költséges tevékenység. A fúrás, majd siker esetén a kitermelés akkor indulhat el, ha a vizsgálatok igazolták, hogy érdemes ott dolgozni, s a készletek elegendőnek bizonyulnak. Az időfaktor évtizedekben értendő.

- Említette már, hogy a kutatások a tengeren zajlanak. Az Alta környékén lévő szárazföldön nincsenek feltárható területek?

- Nincsenek. Ha visszalapozunk a történelemkönyvekben, láthatjuk, hogy Dél-Norvégiában, az Északi-tengeren fedezték fel az első víz alatti olajmezőket. Következett a Norvég-, majd a Barents-tenger. Ez utóbbinál az az érdekesség, hogy 1990-től majdnem egy teljes évtizedre leállt a tevékenység, majd az ezredforduló környékén újraindult. Alta fontos település, mert az elmúlt 5-6 évben az érdeklődés központjába került Barents-tengeren már felfedezett és a még felfedezésre váró olajmezők e városhoz vannak a legközelebb. Emellett - norvég cég lévén - az igen távoli északi régió gazdasági fejlődésének elősegítése is szempont volt.

- Milyen mélyen található a fekete arany?

- A fúrások mélysége másfél és négy és fél kilométer között változik, többnyire a háromszáz méternél mélyebb tengervíz alatt. A mi cégünk maximum nyolcszáz méteres vízmélységig merészkedik. Minél lejjebb, és minél mélyebb vizekre hatolunk, annál költségesebb a kitermelés. Nyolcszáz méternél mélyebb tengerrészekre csak az óriáscégek (Statoil, BP) hatolnak be, hiszen egy esetleges sikertelen fúrás gazdaságilag az egész vállalatot tönkreteheti. A North Energy vállalatnak nincsen saját tengeri platformja, ezekkel csak a legnagyobbak rendelkeznek. 2012-ben négy fúrásban voltunk érdekeltek. Ezek általában nem azonos időben történnek, de tavaly novemberben és decemberben kettő egyszerre zajlott.

- A tenger alól kitermelt olaj hova kerül?

- Előfordul, hogy a platformokhoz érkező tankhajók szállítják el az olajat. De többnyire a tenger fenekére épített hatalmas tartályok jelentik az állandó tárolókapacitást. Az infrastruktúra kialakításának fejlettebb szintjén - szintén a mélyben – kiépített csővezetéken keresztül is történhet az olaj elvitele, miközben a földgázra eleve a csővezetékes szállítás jellemző. Délebbre, az Északi tengeren és a Norvég-tenger déli részén már kiterjedt csővezeték-hálózat épült ki. Északon, a Barents-tengeren egyelőre csak egy rövidebb gázvezeték létesült, amely egy közeli gázmezőt köt össze az Alta városától 140 kilométerre északra elterülő Hammerfesttel, A kiaknázás során sok esetben bukkanunk olajra és földgázra is.

- Milyen messze vannak a tengerparttól a fúrótornyok?

- Ötven és két-háromszáz kilométer között kell elképzelni. Ötven kilométeren belül egyetlen torony létrehozását sem engedélyezik, hiszen az olajiparnak tekintettel kell lennie a halászat érdekeire. A lehetőségek egyre fogynak, így az újabb platformok mind távolabb kerülnek a norvég partoktól. Ezzel kapcsolatban volt egy „kis" – négy évtizedes - határvita az oroszokkal, de tavaly velük is sikerült a megállapodás. Olyannyira, hogy a jövőben a két ország szorosan együttműködik a Barents-tenger olaj- és gázkincsének kiaknázásában, egymás infrastruktúráját is közösen használva fel.

1_3.jpg

- Örök kérdés, hogy meddig elegendőek a készletek?

- Norvégiában a következő ötven-száz évben egészen biztosan. Sokatmondó adat, hogy a Barents-tengeren a lehetőségek mintegy egynegyedét használtuk fel eddig a kutatásra, kitermelésre pedig még ennél is kevesebbet. Arról nem is szólva, hogy a sarki jég folyamatos visszahúzódása miatt újabb és újabb területek nyílnak meg. Tudom, hogy ilyenkor jön az obligát kérdés, hogy mindez mennyire jó a világnak? Azonban a jég fogyása nem „jó vagy nem jó" kérdés, mert mindez tény. Ilyenkor aztán jönnek a környezetvédelmi aggályok, amelyek Norvégiában sem kerülhetőek meg. Az állam felügyelete mellett valamennyi vállalat maximálisan igyekszik odafigyelni ezekre a dolgokra, így itt nagyon kicsi a valószínűsége annak, hogy bármilyen környezeti katasztrófa következzen be. Az új területek kijelölését alapos környezetvédelmi hatástanulmány előzi meg. Senki nem gondolná, de egy-egy halfajta ívási helye megakadályozhatja, hogy platform épüljön ezen állatok élőhelyére, vagy annak közelébe. A norvég olajipar és halászat szinte kéz a kézben dolgozik egymással, egymás mellett. Nekünk, olajosoknak tudomásul kell vennünk, hogy a halászat ősi ágazat, mi vagyunk az újak, amely olykor beleköp a hallevesbe.

- Ön járt már tengeri fúrótornyon?

- Bármennyire is meglepő, amióta Norvégiában élek, még nem. Korábban a MOL-nál dolgoztam Budapesten, s onnan mehettem volna az INA adriai platformjaira, de ez is kimaradt az életemből. Odakint a tengeren abszolút nemzetközi csapat dolgozik, de egy-egy jó állást nagyon nehéz megszerezni. A biztonsági követelmények és előírások elképesztően szigorúak. Ha például ön most ki szeretne oda menni, el kellene végezni egy EBK-tanfolyamot (egészség, baleset, környezetvédelem), amely egy napos. Utána indulhatna csak ki a tengerre.

- Mit jelent Norvégiának az olaj megléte?

- Mindent. Az ország 1970 előtt Portugáliával volt egy szinten, a fő bevételt a halászat és a hajógyártás jelentette. A svédek és a dánok sajnálkozva beszéltek a sötétben ülő norvégokról, hiszen mind a két ország magasan előzte meg a norvégokat a gazdasági eredmények tekintetében. Amúgy ezek a derék svédek még most is szeretnének fitymálva szólni Norvégiáról, csakhogy jelen pillanatban az ide munkavállalási szándékkal érkező külföldiek közül a legtöbben Svédországból jönnek. A képzeletbeli dobogó második fokán a lengyelek állnak. Amúgy az olaj jót is tett ennek az országnak, meg rosszat is. Norvégia nem követi némely arab ország példáját, ahol számolatlanul szórják a pénzt és költenek olykor teljesen felesleges dolgokra. Mindent elmond erről, hogy az éves termelésből származó bevétel két-három százalékát (!) költik csak el, a többi pedig megy az állami Olajalapba. Tehát nem történhet meg az, hogy az olaj és a pénz is elfogy egyszerre. Ugyanakkor, mint mindennek, ennek a hihetetlen gazdagságnak is vannak árnyoldalai. Az idős és középkorú norvég emberek még tudják, milyen az, ha nélkülözniük kell, de a harminc év alatti generációnak erről már fogalma sincsen. Számukra a pénzköltésnek nincs határa, pedig esetükben sem ártana egy kis önkontroll.

- Norvégia még a helyiek szemével is nagyon drága ország. Kiindulva abból, hogy csak az olaj mekkora bevételt hoz – s akkor még az egyéb jól prosperáló dolgokról nem is beszéltem -, miért nem teszik egy kicsit olcsóbbá magukat, az életet?

- Rossz hírem van. Sem az állam, sem a hatóságok nem gondolkodnak ezen. Az adók enyhítése sem merül fel bennük. Ezek miatt a helyiek is morognak. De a visszalépés errefelé nem divat. Pedig tényleg megengedhetnének maguknak egy kis enyhítést.

- Jöjjön most már a történet személyes vonatkozású része. Samu Lajos hogyan került Norvégiába, Alta városába?

- Huszonhét évvel ezelőtt, amikor elkezdtem, az is vonzott a geofizikusi szakmában, hogy könnyen el lehet menni külföldre dolgozni. Ezek után huszonhét évet a MOL-ban töltöttem el. De azt tudtam, hogy az olajtermelésben Magyarország nagyon kicsi pont, szakmai fejlődésemet felgyorsíthatom egy olyan országban, ahol „dübörög" az olajipar. Hogy ennyi idő után országot váltsak, családunk pénzügyi helyzetének alakulása is kellett. Tisztában voltam azzal, hogy Norvégia olaj- és gázipara a világ élvonalában van. Olajexportja a hetedik, gázexportja a második helyen áll a világon. A jövő kilátásait pedig jól jellemzi, hogy a 2012-ben felfedezett új készletek tekintetében Norvégia a glóbuszon a hetedik, de ha a 2010-2012 közötti időszakot veszem alapul, akkor hatodik! Azt is tudtam, hogy nagyon messzire nem akarok költözni, így kézenfekvő volt a norvégiai célállomás. A családi tanács is számba vett minden lehetőséget: Egyesült Államok, Anglia, Norvégia. Aztán 2011 májusában előbb én hajóztam be Alta városába, majd augusztusban jöttek a többiek.

- Nehéz volt megkapnia ezt az állást?

- Maradjunk abban, hogy nem volt egyszerű – mondja mosolyogva Samu Lajos. - Nagyon sokat segített Bukó László kollégám, aki nélkül valószínűleg nem sikerült volna. A folyamat sem nevezhető mindennaposnak. Először a vállalat honlapján nézegettem az állásajánlatokat, pályáztam, visszadobták. Nem adtam fel. Bukó Laci sem. Addig piszkálta a főnököt, hogy hallgassanak meg, amíg sor került egy másfél órás telefonos interjúra. Izzadtam is rendesen, mert a vezető geofizikus egy Skóciában élő ausztrál, gondolhatja mennyire fáztam attól, hogy esetleg nem értem meg az angol kiejtését. De simán ment minden. Közben megint teltek a hetek, de nem izgultam, mert tudtam, hogy ez a norvég módi. A következő állomás egy videós konferenciabeszélgetés volt, Oslo, Alta, Edinburgh, Csepel helyszínekkel – Csepelen laktam én. A végén már olyanokat meséltek, hogy Alta az a hely, ahol két hónapig fel sem jön a nap. Nagyon kedvesen azt is a tudomásomra hozták, hogy járt itt egy pakisztáni, aki ahogy érkezett, úgy távozott. De nem hagytam elrettenteni magam. A sort, újabb hosszú szünet után egy személyes interjú zárta itt, Altán, Biztató vége lett ugyan ennek a beszélgetésnek is, de megint kezdődött a hónapokig tartó várakozás. 2011 januárjában egyszer csak kaptam egy váratlan e-mailt, hogy érdekel-e még az állás? Érdekelt. Aztán májusban nekivágtam. Onnantól kezdve tőlem semmilyen papírt nem kértek, nekik az előzetes és alapos felmérés elég volt. Ez egyben azt is mutatja, hogy itt mennyire létezik még az egymással szembeni bizalom.

- Alta gyönyörű város, a magyar átlagemberek számára elképzelhetetlenül nyugodt errefelé az élet. Könnyen ment a beilleszkedés?

- Nekem igen, mert én ilyen habitusú vagyok. Szegedi születésűként én már a budapesti nyüzsgést sem kedveltem. Nagyon mulatságos momentum volt, amikor szeretteimnek hazaküldtem egy fotót a városról. Szombat délután készítettem, esett az eső, szürke volt az ég, s a képen – amely a városközpontot ábrázolta – egyetlen ember sem volt látható. Ez kissé meghökkentette a feleségemet, Zsuzsát, de mára már ő is tökéletesen beilleszkedett ide.

Alta, hó az iskola előtt.jpg

- Nem sajnálja azt, hogy viszonylag későn vágott neki ennek a kalandnak? Hiszen tudása, tehetsége révén már évekkel korábban is kijöhetett volna.

- Tudja, a magyar ember olyan, hogy csinál magának egy akadálypályát, s saját magát riasztja el attól, hogy belevágjon a külföldi munkavállalásba. Majd abban reménykedik, hogy eljön az összes akadály eltűnésének ideje, de ez sosem következik be. Én is így voltam ezzel. Mindig vártam, hogy odahaza javuljon a helyzet, ami persze sosem következett be. Át kell jutni a tű fokán, agyban kell mindennek eldőlnie. És akkor lehet elindulni. Mindezt magam is átéltem. Hogy bánom-e? Nem hiszem, hogy bármiért is ostorozni kellene önmagamat. És jól döntöttem. Errefelé nem az van, mint odahaza, ahol egy ötven feletti embert szépen leírnak, ellehetetlenítenek. Itt a kor érdem is, nem csak állapot. A norvég olajiparban nem a huszonévesek dominálnak. A munkaadóim mindig attól félnek, hogy mi lesz, ha egyszer esetleg elmegyek innen? Magyarországon mit hallok? „Örülj, hogy itt dolgozhatsz, azt csinálod, amit szeretsz, és még pénzt is kapsz ezért." Egy kezdő esetében ez még talán rendben is lenne, de húsz év szolgálatot követően kissé nevetségesen hangzik ez a mondat. Nem szerettem volna megvárni azt, hogy egy huszonöt éves kezdő közgazdász múzeumba küldjön, csak azért mert elmúltam ötven és nem vagyok elég hatékony.

- Mi az az egy dolog, amit ha tehetne, hazavinne, vagy hazaküldene innen azért, hogy a magyarok élete jobbra forduljon?

- Azt, hogy ebben az országban egy kivételével minden ügyet el lehet otthonról is intézni. A kivétel az, amikor külföldiként Norvégiába érkezve el kell menni a helyi rendőrségre bejelentkezni, regisztrálni. Na, ez nem megy a fotelből, de minden más igen. Márpedig ez nem kis részben bizalmi kérdés is.

- S mi az, amit otthonról idehozna, hogy a norvégok sorsa váltson pozitív irányba?

- A régi magyar iskolarendszert és oktatást. Ez talán ráférne Norvégiára. Amúgy itt nem sok baj és meglepetés éri az embert. A házvásárláshoz felvett banki hitel kamata 3,6 százalék. Nincs szélsőséges szórás egyes jövedelmek között, azaz nem fordulhat elő, hogy egy középvezető húszszor többet keressen, mint egy szállodai szobaasszony. Norvégiában az alacsonyabb fizetésűek is kacagva megélnek havi jövedelmükből és egyáltalán nem érzik magukat másodrendű állampolgárnak. Az olló itt nyílik a legkeskenyebbre Európában. Két gyermekem, Attila és Kristóf is remekül érzik magukat, szeretem a munkám, élhető helyen vagyunk. Mi bajom lehetne?

Eddig tartott tehát a Samu Lajossal készült interjú, amely – nagyon remélem – sok kérdésre választ adott. A 100 napos utazás pedig folytatódik, s hamarosan újabb fantasztikus sorsú emberekkel ismerkedhettek meg, de már nem csak Norvégiából, hanem Svédországból is. Addig is gyertek és kövessétek utamat egy lájkolással ezen az oldalon.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia Skandinávia Száz nap északon

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr155036886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

portugéza 2013.01.23. 14:57:57

@NIKI LAURA: "40èvesen râkot kapni"

Nem kerül fizikailag kapcsolatba az olajjal, de semmi esetre sem olyan mértékben, mint egy olajmunkás, ha jól értem a munkáját (elemzések, mérések, gazdasági számítások végzése). Tengeri fúrótornyon sem járt még.

bpetya75 2013.01.23. 15:07:41

@Frőczy Sanyi:

Magyarországon vagy egyemista, vagy külföldön?

Nordstjernen 2013.01.23. 15:15:58

Nem tapasztaltam meg annyira sok mindent az itteni (norveg) oktatasi rendszerrol (gyerek hijan), de amit eddig hallottam az eddig nagyon pozitivan hangzott szamomra. Es itt most a gyakorlatiassagra gondolok, es nem a fegyelmezes hianyara (amivel en sem ertek egyet, a gyerekeknek meg kene tanulniuk, mi az a tisztelet, plane, hogy Norvegiaban ez egy fontos dolog - elvileg, lol).
Mindig is az volt Mo.-n a bajom, hogy csak tomtek belem az elmeletet, gyakrolat pedig nulla. Inkabb termeszettudomanyos erdeklodesu vagyok es ezert is sajnalom, hogy se fizika/kemia/biologia/foldrajzorakon nem volt semmilyen erdekes gyakorlati jellegu bemutatoora/kiserlet vagy terepmunka. Meg arrol sem volt szo gimiben, hogy ezekkel a tantargyakkal mit lehet kezdeni a kesobbiekben, merre lehet tovabbtanulni, milyen igeny van ra, illetve valoban milyen munkat vegeznek az adott szakmakban (persze az orvos/szaktanar nyilvanvalo, de engem ezek kozul pont egyik sem erdekelt).
Utoljara altalanos iskolaban kellett "kutatomunkat" vegeznem (ugye akkoriban ez nem a wikipediaval, hanem a konyvtarazassal volt egyenlo) es kiseloadast tartanom. Es nana, hogy megcsinaltam tisztessegesen, mert erdekes informaciokra bukkantam a szakkonyvekben es elveztem is. Egyebkent ott sem volt ez jellemzo, csak jo tanart fogtam ki.
Egyetemrol pedig ne is beszeljunk, sikertelen szenvedes volt az egesz. :( Jo term.tud.-i alapok hianyaban human szakokkal probalkoztam, ahol a Kovacs Jozsi eletrajzatol kezdve az osszes letezo es ma hasznalhatatlan latin nyelvu jogi kifejezest be kellett magolnunk. Tok semmi ertelme nem volt, megis hol lesz nekem erre szuksegem? Meg a lexikalis muveltsegre sem lehet hivatkozni, mert az ember ugyis elfelejti a millio evszamot es helynevet, hogy hol mi tortent.
Inkabb legyen egy gyerek/diak kevesbe muvelt, de amit tanult, azt tudja hasznalni a valo eletben is. Kesobb (jobb esetben) ugyis megjon az igeny a tobbi potlasara (vagy nem, errol egy norveg tanarom jut eszembe, aki a napokban megkerdezte, hogy mi az a meteorologia, mert meg sosem hallott rola - szegenyt majdnem kepenrohogtem). :D

Furos 2013.01.23. 15:27:28

@bpetya75: @Nordstjernen: Errol nekem mindig a Good Will Hunting c. film jut eszembe amikor Matt Damon elmagyarazza az okoskodo egyetemistanak,hogy amire o vagy a szulei kifizettek sulyos dollarezreket azt a tudast egy konyvtarberlettel is uberelni lehet :)
Az eredeti gondolatokrol meg ne is beszeljunk.
En nem lattam ertelmet annak idejen az egyetemnek es most sem erzem,h kevesebbett tudnek hozzatenni 1 beszelgeteshez mintha diplomas lennek,sot!
Ennek ellenere beiratkozom szeptembertol egy mesterkepzesre mert ugy erzem az ot tanultakat hasznositani tudom majd a kesobbiekben.
Good Will Hunting egyebkent kotelezo darab! :)

Annagabi · http://annagabika.blogspot.hu/ 2013.01.23. 15:28:35

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Nem kell túl messze menni,tőlem Ausztiában kérdezte egy osztrák kb. 6 éve,hogy van-e tévé és számítógép nálunk?
Egy másik azt mondta,hogy a magyar kollégájától tudja,hogy nálunk nincsen tél,és mindig 25 fokos meleg van,ez így van-e?Nem cáfoltam rá,ha már ilyen hülye...

kriosz 2013.01.23. 15:28:39

@bpetya75: ezt a szótárt nem is ismertem de jónak tűnik, ki fogom próbálni, köszi.
Nehéz dolog ez a tanulás, tanítás, el kéne találni ugye az arany középutat olyan meg nincs.
Igen, igaza van Andalúzkutyának hogy próbálják beilleszteni a gyereket, ők összefoglalva küzdenek az un. mobbing /minden amitől szarul érzi magát a gyerek, szociálisan a suliban/ellen, néha átesve a ló túloldalára. Persze ettől még ugyanúgy van mobbing hiszen megint csak mit tudnak tenni, elbeszélgetnek a gyerekkel a szülőkkel dehát már megint a szülőknél vagyunk.
Gondolom sulija is válogatja, itt is vannak klassz suliki, jó tanárokkal és van aminek már messziről rossz a híre. Csak kicsit túl sokat foglalkoznak a gyerek lelkével meg jogaival.
Kis konkrét példa amit soah nem értettem, nem kell tudni kivűlről a szorzótáblát csak valamikor majd ötödik környékén ha jól emlékszem, de már tanulják a szorzást és az osztás és ami ezzel jár, harmadikben. Emlékszem mennyit szenvedtünk mert a gyerek nem tudta a sz orzótáblát, a feladatok meg adva volt. Kérdezem , nem kell tudni a szorzótáblát? Nem majd később v. amikorra megtanulom!!ÁÁÁ, nem is bírtam bevágattam velük és simán mentek utána már a feladatok. Utálok magolni, soha nem is voltam jó benne de pár dolog matekban, fizikában stb. egyszerűen nem megy enélkül.

kriosz 2013.01.23. 15:29:50

@Annagabi: Én azon s zoktam röhögni mikor a tanárnő megkérdezi hogy mi ünnepeljük a karácsonyt? Meg karácsony táján elég sokan megkérdezték?

Taxomükke (UK) 2013.01.23. 15:31:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ismeros dolog. Nekunk rokonok latogattak haza Amerikabol a hetvenes evek legvegen kb., es az elmondasuk szerint a hataror dobbenten nezte a 8-10 guriga vecepapirt a borondjukben... Mondtak, hogy ugy hallottak, Magyarorszagon nincs vecepapir, ezert hoztak magukkal.

kriosz 2013.01.23. 15:34:58

@Nordstjernen: jó aképed :)
Nagyon gyakorlati oktatás itt sincs, legalábbis gyerekeim elbeszléséből, talán majd most fognak boncolni egy békaszivet de eddig semmi ilyesmi /most 17 éves/ itt a nagy gimiben már ők is sokat magolnak, tudni kell egyszerűen, sokszor volt hogy én is olvasom és mire a mondat végére értem azt sem tudtam hogy miről van szó, jó párszor el kellett olvasni. Kisgimiben vannak jó kis feladatok, hogy maguknak kell összeállítani mondjuk egy országról beszámolót stb. akit érdekel az tényleg élvezettel csinálta, akiti meg nem hát.../van mindenféle gyerekem :)/ de itt is volt pl. bosszantó dolog, hogy gyrek itt szenvedett vele, tök jó lett az előadása de lerontották jegyet mert túlment 20 másodperccel.. Na, szóval itt is csak vízzel főznek, van sok jó és sok hülyeség is. Viszont sok tanárral beszélgettem privátba és a legtöbb, főleg idősebb tanárok ők panaszkodtak hogy nincs fegyelem a suliban, tisztelet a gyerekektől és így egyre nehezebb.

Annagabi · http://annagabika.blogspot.hu/ 2013.01.23. 15:35:34

@kriosz:
Hihi...Most,hogy mondod,igen,de ezen már meg sem lepődöm.
de aza durva,hogy szomszédok,nem?
Te Norvégiában merre?

bpetya75 2013.01.23. 15:43:24

@kriosz:

Jó kipróbálást! :-)

Na ezt a szorzótábla dolgot frankón nem értem. Számomra kb olyan, mintha forgalmi vizsgára nem kéne ismerni a közlekedési táblákat, elég vezetés közben megtanulni őket...

Nagy gond ez az arany középút. Felismerni a határt a szabadság és a szabadosság között. Nem szabadna túlzásokba esni a gyerekek jogait illetően. Szerintem inkább a jogok szoruljanak kicsit (csak kicsit!) hátrébb, és ne a kötelességek.

bpetya75 2013.01.23. 15:45:41

@Furos:

Csakhogy a sztoriban a srác zseni. Az átlagember számára egy normális egyetem elvégzésének van jelentősége. Ismeretszerzés, gondolkodásmód, kapcsolatépítés. Így hirtelen.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.23. 15:45:48

@Taxomükke: hat olyan sokat nem tevedtek, mert kb. 70-ig amit magyarorszagon wc papirkent arultak az a doboz alaku lapkak,, az sok mindenre megfelelo volt, de.... arra nem annyira

kriosz 2013.01.23. 15:51:58

@Annagabi: Hedmark, Hamar környéke. Te hol élsz, itt?
@bpetya75: Én is ledöbbentem kicsit , már tudtam hogy sokkal szigorúbb irányt képviselek a tanulás terén dehát ez hülyeség. Előszőr tanultassák meg azt a gyerekekkel, igen magolja be, az a legegyszerűbb :) és utána feldatozzanak. A gyerek itt nyíg, magyarázom neki dehát mire végigvisszük hogy a 6x3 az 3+3+3+3+3+3 hát lemegy a nap, inkább tudja kivűlről.És még mindig rengetegen az újjukon számolnak. Én nem vagyok tanár, nem tudom mi alegjobb módszer, amivel könnyen és logikusan tudnak tanulni. Ja, másik kedven /én vagyok a szemét-norvégiai:)/
harmadik /9 éves lesz/ még mindig összevissza írják a betüket, nagy betű kisbetú, ahogy esik úgy puffan. Mondom a tanárnak nem kellene már azért kissé a folyékony normális írást tanítani? Megint jött a duma, hogy hah lveszi a gyerek kedvést ésatöbbiésatöbbi, na basszus ne már.Milyen kedvet vesz el harmadikban hogy még mindig úgy ír mint egy elsős??De mivel ugye itt mindenki így ír ezért nem gáz, én vagyok egyébként az akadékoskodó anyuka a suliban de ugyis ráfogják hogy mert külföldi vagyok és el voltam nyomva:)

Frőczy Sanyi 2013.01.23. 15:52:54

@bpetya75: Magyarországon. De a legrosszabb az egészben az, hogy nem látom hogyan tudnám azt a rengeteg mindent, amit meg kell tanulni a való életben használni.
A másik gond az idegennyelvek oktatása. Ma Magyarországon szinte lehetetlen használható nyelvtudást a közoktatás keretein belül elsajátítani. Szerencsére az internetnek köszönhetõen rengeteg alternatív anyag, módszer, film, zene, információ érhetõ el ami segített a nyelvtanulásban.

Furos 2013.01.23. 16:06:29

@bpetya75: Az igaz,hogy a sztoriban a srac zseni de az uzenet attol meg igaz a nem zsenikre is.Ismeretszerzés, gondolkodásmód, kapcsolatépítés helyett talan a valos eletben hasznalhato tudast szereznenek a delikvensek :)
Tisztelet a kivetelnek.

Furos 2013.01.23. 16:08:14

@Frőczy Sanyi: Ott a pont! Meg csak nem is valakitol aki kulfoldrol okoskodik es meg diplomaja sincs mint en,hanem valakitol aki benne van a rendszerben.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:08:57

@kriosz:

Ennek az oka az, hogy az ateista-szekuláris államokban a Karácsony ma már közösségi ünnep, nem vallási. Annyira eltávolodott az egész a vallástól, hogy helyi szokássá minősül át. Ha pedig helyi szokás, akkor miért ünnepelnék más országban is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:16:01

@Annagabi:

Egy egyébként művelt bolgár ismerősöm nagyon meglepődött, amikor megtudta, hogy Mo-n van bortermelés. Ő úgy tudta, hogy "ott, messze északon" az éghajlat nem alkalmas szöllőtermelésre.

kriosz 2013.01.23. 16:18:43

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ez igaz, bár szerintem itt inkább azért kérdezik mert rengeteg a muszlim. Már elég régóta jön a apir a sulitól hogy elengedjük e a gyereket a karácsonyi ünnepségre a templomba? Sőt, van már olyan suli is aki nem ism egy mert sok a bevándorló és nehézményezik. Bár ezen meglehetősen felháborodtak a norvégok és igazuk volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:21:00

@Furos:

"amire o vagy a szulei kifizettek sulyos dollarezreket azt a tudast egy konyvtarberlettel is uberelni lehet"

Hát nem éppen. Sok oka van ennek.
- kell tanulási módszer,
- kell kiválogatási módszer,
- a tudást piramisszerűen kell felépíteni.
Ezekhez tanár kell. A könyvtár nem segít.

Frőczy Sanyi 2013.01.23. 16:22:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem sokat tévedett az az ismerõs, úgy emlékszem, hogy Dél-Lengyelország - Ukrajna környékén van az az elméleti vonal amitõl északabbra nem lehwt szõlõt termeszteni. Persze a németeknél is nagyon híres borvidék van a Rajna mentén, de azt túlzás bornak nevezni ami ott készül :)

Furos 2013.01.23. 16:27:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Maxval en a filmre utaltam.
Az egy film,kicsit mas a valosag. Egyebkent aki nem szerezte meg az alapokat altalanos iskolaba vagy nincs tanulasi modszere mire egyetemre eler esnem tudja kivalasztani,hogy mit tanuljon meg az minek is van az egyetemen???
Na itt jon be a filmbeli idezet....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:31:26

@kriosz:

Volt egy híres eset tavaly Dániában - a magyar sajtóban nem jelent meg róla semmi, ha nem tévedek -, ahol egy lakóközösségben a muzulmán többség betiltotta az évtizedek óta szokásos köztéri karácsonyfát. Egyszerűen az ökormámyzati képviselők többsége muzulmán volt, s letiltották a Karácsony hivatalos ünneplését, de ugyanakkor Eid-ünnepet meg tartottak hivatalosan.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:33:38

@Furos:

Hogyan kezdesz pl. jogot tanulni, ha nem tudod, hogy milyen tankönyveket kell megvenned és milyen sorrendben?

Ez kb. olyan, mintha úgy kezdenél magyarul tanulni, hogy kezdenéd a mondattannal, majd az év végén megtanulnád, hogy milyen a nyelvtan, aztán meg a legvégén a kiejtést.

Annagabi · http://annagabika.blogspot.hu/ 2013.01.23. 16:35:36

@kriosz:
Nem,de húzok arrafelé.Viszont pont a túl laza oktatás miatt még nem.Látom,ti pont jó helyen laktok,közel mindenhez!:-)Barátainknál voltunk látogatóban többször,Trondheim,nagyon tetszett.

2013.01.23. 16:38:32

@Frőczy Sanyi: az idegennyel tanulas nem magyar problema. A lanyom franciaul tanul az angol iskolaban es egy szot nem tud megszolalni, mikor atmegyunk Franciaorszagba. :(( En meg otthon tanultam a 80-as evekben franciat, de az enyem messze veri a lanyom 4 eves francia tanulassal megszerzett tudasat. Es maganiskokaba jar! A masik igen hasznos nyelv amit tanul, az a latin.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:40:58

@charlieharper:

A latin az legalább érdekes és sok tekintetben bizony jó dolog.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.01.23. 16:49:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Erről történész haverom jut eszembe. Kérdeztem tőle, hogy tudsz latinul olvasni? Igen. És beszélgetni? Nem, mert nem beszéli senki. Így csak olvasni tanítanak minket...

kriosz 2013.01.23. 16:52:06

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ezekből a dolgokból egyre több probléma lesz.Az emberek ugy istenigazából /mindegy hogy mit mondanak/ csak egy bizonyos szintig tolerálják a másik kulturáját és ez igy is van jól, nemhiba olyan különbozőek az országok és a népek. Viszont az állam meg megpróbál mindkét félnek eleget tenni meg ennek annak, ami a benszülötteknek persze hogy nem tetszik annyira.
@Annagabi: Közel mindenhez :) Trondheimhez nem, Alltához sem igen :)Most hol vagytok?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.01.23. 16:57:52

@kriosz: De az országnak nem kell megfelelnie a bevándorlóknak. Nem megyek Finnországba, ha nem szeretem a hideget, nem várom el, hogy meleg éghajlatot csináljanak. Ahogy Indiában sem várom el. hogy szüntessék be a színes ruhárat, mert én csak a graffitszürke öltönyeimet szeretem. Na jó, lehet, hogy az első nem jó példa, de akkor is!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 16:58:31

@charlieharper:

Persze, ez tény. A latin nem arra való, hogy másokkal kommunikáljunk. Persze lehet ezt is, de ez alapvetően egy zárt pár tízezres létszámú kör.

Frőczy Sanyi 2013.01.23. 16:59:13

@charlieharper: maxval arra gondolhatott szerintem, hogy az újlatin nyelvek elsajátításában segíthet egy bizonyos latin alap. Bár annyira nem ismerem ezeket a nyelveket (csak egy-két szót tudok románul). Apropó, valahol olvastam, hogy a román õrzött meg a legtöbb latin alapot. Amúgy ha jól sejtem, a középkorban a latin volt az angol...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.01.23. 16:59:57

@yetti: nehogy már a többség hódoljon be, mert a bevándorló lesz kedves odaöltözni. Ráadásul a legtöbb bevándorló nem értéket teremteni megy oda, vagyis azok, akik lázadnak az őslakosok hagyományai ellen. Szerintem.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 17:00:10

@yetti:

Ez egy elavult tanítási módszer.

Nyelvet nem lehet így tanítani. Igenis kell beszéd is, s fordítás is ide-oda. Az egy elavult módszer, hogy eredeti szövegeket olvastatnak és azokat fordítják - így nem lehet eredményt elérni.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.01.23. 17:04:52

@charlieharper: mondjuk nem olyan sokan járnak oda latint gyakorolni az eltéről

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 17:09:53

@Frőczy Sanyi:

Ami a szavakat illeti, a legtöbb latin szó az olaszban maradt meg, utána meg a spanyolban. A románban van a legkevesebb, mert a románt erős szláv hatás érte, így sok benne a szláv jövevényszó.

A latin azonban sosem volt olyan szinten világnyelv, mint manapság az angol. A Római Birodalom 2000 éves fennállása alatt, a kezdeti 6-7 században a latin egyáltalán nem volt világnyelv, aztán a következő 7-8 évszázadban az lett, de csak Nyugat- és Közép-Európában és Észak-Afrika nyugati részén. Mindenhol máshol a Birodalmon belül a görög volt a világnyelv. Sőt, maguk a latin anyanyelvű rómaiak is a műveltség részének tekintették a görög nyelv ismeretét, így minden család, akinek volt pénze a gyereke iskoláztatására, görög rabszolgát vásárolt vagy esetleg szabad embert alkalmazott a gyerekei mellé házitanítónak.

A Római Birodalom utolsó 7 évszázadában már a görög volt az állam nyelve.

Aztán a latin szerepe persze folytatódott, immár diplomáciai, tudományos nyelvként kb. a XVII. sz. végéig, s e tekintetben már valóban az egész európai kultúrkörre kiterjedt. De még ma is egy rakás tudomány szókincse latin alapú.

kriosz 2013.01.23. 17:13:43

@yetti: Hát persze hogy nem kellene, tipikus adod akissujjad a végén már a karod kéne. Dehát jóhiszemüek, naivak legalábbis eddig de szép lassan változik a kép, anorvégok sem hülyék. Egyébként nem is értem ezeket az embereket, mindegy hogy miért elköltözöm ide oda /ha megm enekült vagyok akkor meg hatványozottan örülök mint majom a farkának/ eszembe sem jutna hogy mert már kettőnél többen vagyunk a fajtámból akkor legyen úgy ahogy eddig éltem, teljesen más kultúrából. Én mindig azokat né zném meg akik kiokosítják ezeket az embereket.

01234567 2013.01.23. 17:13:44

@Whave: Azt nem mondtam, hogy nem viccesek :) És őszintén megmondom, engem is meglepett, úgy döntenek, halvány lila gőzük sincs az adott munkáról, sőt igazából most én azzal szembesültem, a szakmai rész jó esetben 30-40 %-a az egész felvételnek, abból a munkához kapcsolódó gyakorlati dolgok jó ha 10%. Megdöbbentő. Az még inkább, a többi meg a személyedhez kötődő, sokszor a magánéletedhez, legszemélyesebb dolgaidba is " beleleső" kérdés, hátulról jövő teszt, "vizsgálat". Iszonyat, és undorító. Semmi köze a dologhoz, és engem nem lepne meg, hogy az a típusú HR munka, amivel legtöbbször találkoztam, termelné a későbbi lelki, pszichés sérülteket, mindkét oldalon.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 17:14:55

@charlieharper:

A jelenlegi római pápa kifezetten nagy latinbarát. Mostanában adott ki valamilyen utasítást, hogy egy rakás pap nem beszél rendesen latinul, s ezen változtatni kell. Létre is hozott egy új szervezetet a latin népszerűsítése érdekében. A Twitteren is csak latinul ír a pápa. Persze ez érthető, hiszen a latin náluk nem csak érdekesség, hanem ez a katolicizmus hivatalos összekötő nyelve is. A hivatalos okmányokat ma is latinul adják ki, ez mindig a jogerős verzió, az összes többi fordítás. (Hozzáteszem: a Vatikánban az ott dolgozó emberek jellemzően olaszul beszélnek egymással, nem latinul.)

Furos 2013.01.23. 17:15:07

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Haaat. Ha valaki elvegezte a gimnaziumot az nehogy mar ne tudja kitalalni,hogy milyen konyvek kellenek pl joghoz es milyen sorrendben.
Mondjuk a jog nem biztos,hogy a legjobb pelda mert szerintem-ez maganvelemeny-kifejezetten az a szak ahol az a bizonyos kenyelmes ulohely meg a seggeles szuksegeltetik.
Jogaszok javitsanak ha tevednek.

2013.01.23. 17:23:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ez mind szep es jo, de a mindennapi eletben hasznalhatatlan, foleg nem katolikuseknal/ateistaknal.
A tudomanyok alapjat, ami hasznalja a latint, boven megerti majd a franciabol es az angolbol. Egy 12 evesnek boven eleg lenne egyenlore egy nyelv az iskolaban, francia.

Annagabi · http://annagabika.blogspot.hu/ 2013.01.23. 17:27:37

@kriosz:

Ausztria.
Amúgy a bevándorlókkal itt is ugyanaz a helyzet,mint bárhol.Persze,vannak,akiket nagyon nehezen fogadnak el,de szerintem ha azt látják,hogy be akarsz illeszkedni,alkalmazkodsz a helyi szokásokhoz,nincs gond.Arról nem beszélve,hogy a gyerekeink már nem teljesen magyarok lesznek,valljuk be.

Annagabi · http://annagabika.blogspot.hu/ 2013.01.23. 17:29:36

@Annagabi:
Eddig nem volt norvég poszt,ami bővebben belement volna a gyerekes családok életébe,óvoda,iskola,miben másabb,mint itthon.Ideje lenne,szívesen olvasnám!!:-))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.23. 17:32:57

@kriosz: akkor mukodik a personal branding:) Koszi:D

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 17:35:03

@charlieharper:

Ha valaki nyelvet tanul, nyilván érdemes használható nyelvet tanulni.

A latin ma már - a katolikus egyházon kívül - csak bölcsészeknek való. Hozzáteszem: a világnyelveket leszámítva, még mindig a latin a leghasznosabb azonban, ha a beszélők/használók közösségének létszámát nézzük. Pl. mondjuk a sefüle-sefarka dilettáns eszperantónál 100-szor hasznosabb.

kriosz 2013.01.23. 17:36:24

@Annagabi: Ja, a gyerekeink már valami nagyon kevertek lesznek, néha én is elfilózgatok, a gyerekeim mindkét szülője különböző nemzetiségű egy harmadik országban. Itt aztán van kutluráliskeveredés de egész jól jöttek ki belőle. Szerintem ez még jó is. Mindenképpen lényegesebben szélesebb látókörüek, ez már most látszik, nyitottabbak, nem félnek idegen nyelveken beszélni és érdekli őket az idegen kultúra mindenféle hátsó gondolat nélékül, pusztán kiváncsiságból.
Egy összehasonlító poszt, ja jó lenne , én sem tudom hogy otthon milyen, csak a magamét az meg már gondolom régen a múlté :)
Mekkorák a gyerekeitek?

2013.01.23. 17:41:05

@yetti: ezt en sem fogom fel soha, amikor pl olvasom, hogy Angliaban a muszlimok beszolnak a miniszoknyas csajoknak, meg kiutik a fiatalok kezebol a sort (bar en szemely szerint meg sosem lattam ilyet). Ehhez pofa kell. Akkor minek jon el otthonrol, ha azt a rendszert akarja idehozni? Vagy ha nem tetszik neki itt, miert nem megy oda, ahol a muszlim ertekek szerint elnek?

Bar idaig nem hiszem, hogy az ennyire radikalis fajtaja eljutna a gondolkodasban (mert nyilvan nem minden muszlim ilyen, sot).

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.23. 17:43:21

@Annagabi: Amennyit en lattam, erdekesen allnak a dolgokhoz. Versenges nem tul gyakori, emlekeim szerint nem is osztalyoznak jo ideig. Ami fura, hogy a gyerekeknek sincs ra igenyuk, hogy kiemelkedoek legyenek, hianyzika versenyszellem.

kriosz 2013.01.23. 17:43:50

@tildy:): Már benéztem a blogodba is, nagyon szeretek külföldön élő magyarok blogján nézelődni, a hétköznapi dolgokat olvasgatni, mindig is érdekelt hogy máshol hogyan élnek. Máshogy olvassa egyébként az ember így a hszeket.

mernok-ur 2013.01.23. 17:48:06

Ismerösöm palyakezdo közgaz hallgato penzügy-szamvitelen. Egy budai külfldi egyetemen tanul, és a felső 10%ban van az eredményei alapján. 2 nyevlven perfekt. Magyar tanacsado cegnek meggyozte a HR-es nőt, majd kövi körben a vezérigazgatóval beszélte. Kérdezte a ferfi, ha ennyire komolyan veszi a kozgazt miert nem ment normalis egyetemre, mondjuk a Corvinusra? Mondta neki ismerősöm, hogy szerinte ez jobb mint a Corvinus. Nem is magyar hanem angol diplomat kap és angolul is végezte ráadásul. Nem vették fel. Helyette felvették a vilag 33. legnagyobb cégéhez 2x annyi fizuert. True Story...

zopilote 2013.01.23. 17:53:02

Oktatassal, tudassal kapcsolatban egy dolog faj nagyon, az hogy nem tudtam megtanulni
az elmult majd 30 ev alatt programozni. Pedig eleg jo voltam matematikabol, ismerem
a szamrendszereket, van elkepzelesem a valoszinusegszamitasrol is. 1976 ota dolgozom
digitalis adatrogzitokkel, muszerekkel, de egy kibacott programnyelvet nem tudtam meg -
tanulni, pedig szerettem volna. Nagyon sok konyvvel probalkoztam, de a "hello" -ig sem
jutottam el :)) Egyet talaltam, a PostScriptet, ami logikus es ertheto volt szamomra, de azt
valahogy elhanyagoltam. Tenyleg hulye lennek, vagy mi? Vagy lusta? Nem tudom:((
Ismerek embereket, pl az unokaocsem, nem egy eszkombajn, matekbol meg is bukott,
de programozni tud, azt mondja, hiszen tanulta :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.23. 18:05:34

@Whave: ehhez tenyleg pofa kell. Ugy gondolom, negy fal kzot mindenki azt csinal, amit akar ( betartva a torvenyeket persze), de ha mar idejott, akkor legyen kedves beilleszkedni, itt o az idegen, neki kell alkalmazkodni, nem az itt eloknek hozzajuk. Ha nem tetszik a rendszer, haza lehet menni.

Azt sem ertem, ha nekem le kell vennem a bukosisakot a bankban, o miert mehet be total lefuggonyozve?

A multikulti nem arrol szol, hogy idejovok es azt csinalok , amit akarok, hanem beilleszkedesrol, egyuttelesrol.

zopilote 2013.01.23. 18:05:47

Az agymosasrol: epitkezesen dolgoztam es egyszer ebedszunetben osszejottunk tobben. be -
szelgettunk. Felhozodott a vallas es egy kanadai hatarozottan allitotta, hogy a Vasfuggony mo-
gott leromboltak minden templomot. Mikor mondtam, hogy nem egeszen, sot templomba is
jartam, azt mondta, biztosan azert mehettem misere, mert kivaltsagos kommunista voltam :)
Mas: mint koztudott, Kanadaban ket hivatalos nyelvu orszag reven, oktatjak a franciat angol
nyelvteruleten es vica versa. Ettol fuggetlenul az atlagember csak az egyik nyelvet erti, beszeli.
Es igen is, a befogado orszag idomul a bevandorlokhoz. lasd turbanos angol palotaor, turbanos
kanadai RCMP tag, sot szikheknek nem kell munkavedelmi sisakot viselni.

zopilote 2013.01.23. 18:25:52

El British Kolumbiaban az USA - bol menekult mormon vallasi szekta, akiknel a tobbnejuseg es
a kiskoruakkal valo hazassag alapveto dolog. De nem tudjak oket elitelni, ugyanis az alkotmany
biztositja a szabad vallasgyakorlast. Regebben volt egy masik szekta, az orosz dukhobarok -
lelekbirkozok, akiket csak eroszakkal, hosszu szivos harccal tudtak betorni. (attol fuggetlenul
erdekes, bekes emberek, de nem ismerik a magantulajdont es az esku fogalmat, ezert utaztak
rajuk) Legalabb 30 ezren voltak, annak idejen Toltszoj tamogatta a kivandorlasukat Oroszor -
szagbol.
A regebben emlegetett sracnal, aki hazakoltozott innen Magyarorszagra 4 gyerekkel, az kana -
dai oktatas szinvonala volt az egyik fontos ok.

bobsys 2013.01.23. 18:39:32

Szerncsere en sohasem tapasztaltam meg az itt leirt butapicsa HR temat. Se Magyarorszagon se kulfoldon. Amit feltunt, hogy mint ITs a HResek nem nagyon faggatjak vagy csak szerencsem volt. Magyarorszagon multiknak dolgoztam a HR interju csak par kotelezo kerdes meg angolul beszelgetes volt mindig. Ozifoldon en egy kis cegnek dolgoztam ott nem volt HR, de feleseg bekerult egy nagy ceghez ott a fejvadaszos interjun kivul nem volt HR, a cegnel mar szakmai dolgok jottek fel.
USAkoknal meg aztan zeronullasemmi HR volt. 3 telefonos interju a kovetkezokkel: leendo fonokom, leendo kollegam es a divizio (vagy mi) director aztan jott az ajanlatt e-mailben. A fonokommel a mai napig nem tallakoztam szemelyesen :)

Frőczy Sanyi 2013.01.23. 18:50:45

@zopilote: majd akkor aztán vakarhatja a turbánját, ha ráesik valami...

zopilote 2013.01.23. 19:04:19

A muszlim vallassal kapcsolatban pl. mi is "agymosottak" vagyunk, nem is kicsit. Dolgoztam
boszniai es iraki muszlim vallasuval, es erdeklottem toluk, tenyleg olyan gyulolet van a szun -
nik es a shitak kozott? Mindketto azt valaszolta, hogy otthon a hazajukban nem erdekelte az
embereket, hogy melyik szektahoz tartoznak, sot csak azt tudtak, hogy muszlimok. Es Europa
nagyon sokat koszonhet a muszlimoknak, tudomany es kultura teruleten. Par napja neztem a
Youtube - on egy, a BBC altal keszitett dokumentumfilmet a Szaud - Arabiaban is elkezdodott
vallasi nyitasrol, a cime Inside The Saudi Kingdom. Rendkivul erdekes es tanulsagos.
www.youtube.com/watch?v=au9Aqd_-2hc

DieNanny CH 2013.01.23. 19:05:29

@Whave:
"Tanulja meg a 4 sornyi szoveget es mondja fel, ettol lesz okos."
Hát, ez nálam is így volt. Mióta olvasni tudok, falom a könyveket, 12 évesen az Elfújta a szél-t olvastam, mindig kitűnő volt a helyesírásom - de magyar nyelvtanból 2-3 között bukdácsoltam, mert egyszerűen nem ment a fejembe pl a 'j - ly' szabálya... Most őszintén: melyik a fontosabb? JÓL tudni, vagy azt tudni, hogy miért jó?

Sanyi9 2013.01.23. 19:23:39

Szerintem ez egy nagy kamu. Olyan orszag, hogy Norvegia, nincs is. Meg olaj a tenger alatt, persze... Jo, hogy nem direkt sör tor fel a viz alol... En nem hiszek egy szot sem az egeszbol.

2013.01.23. 19:45:41

@zopilote: nekem semmi bajom veluk, addig amig nekik sem belem. Ha elelnek a szomszedomban es nem kovetelik a sharia law-t, akkor felolem az osszes muszlim feleseg le lehet fuggonyozve. Ha ez nekik jo, csinaljak. Csak ne kivanjak ezt a csaladomtol. Es fozzenek jo vindaloot!
Egyebkent az igen demokratikys Svajcban megszavaztak, hogy tilos ujabb mecsetet epuetni.

2013.01.23. 19:46:53

@charlieharper: bocs a mellegepelesert. Telefon, kicsi a billentyuzet

01234567 2013.01.23. 19:48:39

@bobsys: Külföldön ilyen gondom sohasem volt. Papírok másolatát elküldtem a közvetítőnek ha volt, vagy a jövendő esetleges munkaadónak. Telefonáltak, azon beszéltem, általában már a jövendő munkaadóval. a legtöbbször a munkahelyre közvetlen kellett menni, a munkaadóval találkoztam, vagy "nagy cégnél" a közvetlen főnökkel. Papírt soha nem kértek, semmilyent. A beszélgetés tartalma: mennyi ideje csinálom, mit értem el beosztásilag, eredményeim. Meghatározott próbaidő, általában 1-3 hónap, elmondva hogy ő mit vár, aztán mehet. A fizetés már eleve a munkaadó oldaláról volt kínálva, tárgyalni lehetett róla. (anyám sirass, nálunk még a takarítónői állásoknál is bérigény megjelölése van, röhej ) A családi állapotom, életkorom, miért hagytam ott az előző helyet, mit tervezek a jövőben..egyéb gusztustalan kérdések soha. Nem kellett idióta teszteket kiöltenem, kétszer kitöltenem egy óra különbséggel ugyan azt a kérdőívet, esetleg nem hazudok , talán egyszer kellett "bemutatóznom" de azt ami a munka lett volna, és nem egy idióta, a munkahelyhez abszolúte nem hasonlító tesztpályán, a jövendő munkához abszolúte nem hasonlító munkaműveleteket végeznem...Teljesen más volt külföldön. Profi.

tableno 2013.01.23. 20:50:05

Mint mommmo-val már többször kifejtettük a blogon, Magyarország egyik legnagyobb baja a béka segge alatt tanyázó vezetési és management kultúra. A hülyepicsa hatalommániás HR-es is ennek az általános problémának az egyik idegesítő tünete. Még jó, hogy oly sok ember szerint a közgazdászok szakmája felesleges, haszontalan időppocsékollás...

Frőczy Sanyi 2013.01.23. 21:05:09

@tableno: nem tudom miért, de ahogy nézegettem az álláshirdetéseket kb. 1 hónapja (úgymond felmérni mik a lehetõségeim végzés elõtt) rengeteg hr gyakornokot kerestek M.o-n. Mintha másra nem is lenne igény...

bobsys 2013.01.23. 21:32:40

@01234567: "A családi állapotom, életkorom..."
Ez a legjobbb. Nem kernek fenykepes oneltrajzot, meg hany eves vagy hol laksz miert ott stb... Senkit nem erdekel. Azt mondtad ezt tudod, akkor gyere es miutasd meg. A probaido utan pedig meglehet beszelni a tovabbiakat.

andaluzkutya 2013.01.23. 21:36:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Orvosin is kötelező a latin, még vizsgáztunk is belőle, deklináltam jobbra-balra:)
Meg ugye a diploma egyik fele is latin nyelvű.

M. Péter 2013.01.23. 21:47:51

@zopilote: Brit Columbia (ahol ezek a szakadár mormonok élnek) legfelsőbb bírósága alkotmányosnak találta a poligámia tiltását:
canlii.ca/en/bc/bcsc/doc/2011/2011bcsc1588/2011bcsc1588.html#SCJTITLEBookMark3714

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 21:53:14

@andaluzkutya:

Igen, de alapvetően orvosi szavakat tanultok csak, nem sok mást. Egy átlagos orvos nem fog megérteni egy egyszerű latin mondatot se. Mondjuk hány orvos érti meg ezt a mondatot, hogy "ovis sum et conor cogitare, nec semper possum"? Az orvos betanulja a szakszavakat és ennyi, mint a gyógyszerész vagy a jogász vagy a biológus.

andaluzkutya 2013.01.23. 21:56:41

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem csak szakszavakat tanultunk, hanem ragozni is. Van, aki még emlékszik is dolgokra:) Én nagyrészt elfelejtettem, csak a szakszavak jelentésére emlékszem, meg néhány viccre, pl. "polio amici".
De vicces volt, hogy míg más nyelven olyanokat tanulsz meg először, hogy "jó napot, engem Bélának hívnak", addig latinul az első megtanult mondat az volt, hogy "a nagymama a sebészeten van, mert eltörte a combcsontját".

2013.01.23. 21:59:33

@andaluzkutya: es ezt az eletben hol fogod hasznositani, hogy ezt rl tudod mondani latinul? Meg mindig ugy gondolom, hogy urdu, punjabi vagy kinai sokkal hasznosabb es eletszagubb lenne.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.23. 22:00:10

@andaluzkutya:

Ilyen az orvosi latin.

De aki valóban a latin nyelvet tanulja, az úgy tanulja, mint más nyelvet. Az egyik latin könyvben az első fejezetben egy rabszolgalány rózsával diszítette az asztalt, a másikben meg arról volt szó, hogy Itália az Európában, Egyiptom meg Afrikában, s a Nílus az nagy folyó.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.23. 22:14:58

@zopilote: bocs hogy szolok, nem tudom mirol irsz , es hogyan, de ne irj elvalasztast a mondataidban, nagyon szettori a blogmotor, nehezkes olvasni.

andaluzkutya 2013.01.23. 22:51:37

@charlieharper: Hát például jön egy latin beteg, akinek a nagymamája éppen a sebészeten van, mert eltörte a combcsontját, és akkor elmondhatom ezt neki:)

M. Péter 2013.01.23. 22:53:02

@Whave: A második generáció, aki már ott született, gyakran radikálisabb a szülőknél.

2013.01.23. 22:58:09

@M. Péter: ja, pont ma olvastam az ujsagban, hogy 19-22 eveseket allitottak elo a fent emlitett muslim patrol miatt. de nem is ertem, ez nekik vajon olyan, mint skinheadnek lenni, vagy mi van emogott, hogy a masodgeneracios a durvabb?

2013.01.23. 23:00:21

@Frőczy Sanyi: keszulnek a 2016-os hazatelepulesi-felveteli hullamra bizonyara :)

M. Péter 2013.01.23. 23:05:05

@zopilote: Pedig a szunnik és a síiták kb. úgy utálják egymást, mint a katolikusok és a reformátusok a reformáció idején, vagy mint a protestánsok és a katolikusok most Észak-Írországban. Voltak is összetűzések köztük.

Frőczy Sanyi 2013.01.23. 23:13:07

@Whave: na arra aztán készülhetnek... Csak gyõzzék majd a munkát :)

Anyádlóháton 2013.01.23. 23:15:42

Megint egy jó írás. Gratulálok Gábor, de Samu úrnak is kijár az elismerés! Mert nagyot álmodni és kitartott mellette. Igen, megerősítem a cikkben elhangzottakat.... a világ ezen végén a bizalom, ígéret és az adott szó még mindig többet jelent a nyomtatott paragrafusnál. További sok sikert a Samu családnak, Gábornak meg sok szerencsét a további kalandozásához.

bpetya75 2013.01.23. 23:43:50

@Furos:

Ismeretszerzés, gondolkodásmód, kapcsolatépítés. Ezek helyett mi is lenne a valós életben használhatóbb tudás? Maximum a gyakorlati tapasztalat, azt meg meg lehet szerezni ezekkel együtt is. Sőt...

bpetya75 2013.01.23. 23:46:57

@Frőczy Sanyi:

Nem tudhatod előre, hogy mi lesz az a tanultakból, ami hasznodra lesz. Én ötödéven még nem tudtam, hogy mit fogok dolgozni, csak azt tudtam biztosan, hogy mit nem akarok. Természetesen azt a munkát végzem, amit anno nem akartam, és még élvezem is. Meg meg is élek belőle.

A nyelvoktatás az én időmben is katasztrofális volt, sajnálom, hogy ez sem javult...

zopilote 2013.01.24. 00:51:15

@M. Péter:
Igen, a torveny egy dolog, de az ervenyesitese mar sokkal nehezebb. Senkit sem iteltek meg
el poligamia miatt, ugyanis nehez bizonyitani. Es a pilgamiaban eloknek is eleg sok esszeru
ervuk van. (en nem vedem vagy tamadom oket, nekem egy felesegem volt, az is sok volt) :)))

zopilote 2013.01.24. 01:00:21

@tildy:):
Ez a tordelesi dolog engem is roppant zavar, nem tudtam az okara rajonni. Tanacsot meg nem
akartam kerni a kozosben, mert a jogos lehulyezest sem szeretem :))) A legegetobb ebben az,
hogy a tordeles egyik tantargyam volt, amikor nyomdaszatot tanultam collegeban. Ennyit az
oktatas minosegerol. A felvetelin ilyen kerdesek voltak, hogy ha egy ora alatt egy nyomdagep
x mennyisegu lapot tud produkalni, akkor 10 es fel ora alatt mennyit tud kinyomtatni.

zopilote 2013.01.24. 01:09:49

@M. Péter:
Ezt en is tudom, azert is kerdeztem toluk. Azt mondtak, nem volt jelentosege naluk, bekesen
eltek egymas mellett. Oszt meg es uralkodj. Valami hasonlo lehet mogotte. Mint a regi Jugo
teruleten, ahol latszolag bekesen eltek egymas mellett nepek. Gazdasagi, politikai vagy
vallasi okokbol egymasra lehet meg a magyarokat is uszitani :((((

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 03:17:07

@kriosz: super jellemzesek ,, tetszik elegedett canadai?foleg amikor heti 3 nap 8-este9ig 2nap 8-6ig szombat 9-1ig dolgozok viszont senkivel nem kell veszekednem a munkaert , a munkasom 9-,930 kor jon es 4kor lelassul mert 5kor megy haza es soha nem dolgozik hetvegen.. es elegedett vagyok nagyon...

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 03:35:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: keson tudok ma olvasgatni de egy hasonlo velem is megesett az elso autoszerelo muhelybe ahol dolgoztam a 80 eves tulaj buszken megkerdezte - MO-on is vannak ilyen muhelyek? azt mondtam nincsenek! a KOJAL es egyeb szervek nem is engednek mukodni egy uzemet ahol nincs oltozo melegviz es semmilyen tisztalkodasi hely , ebedlo ,ugyfelvaro , de kosz mindenutt, balesetveszelyes tarolas,olajban csuszkalas es oreg szar hasznalhatatlan szerszamok... mire a fonokom mergesen azt mondta - majd ha a mercedesnel dolgozik ott maskepp lesz ...

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 03:43:55

@Annagabi: en ha azt mondom magyar vagyok azt mondjak - az jo... es hogy szereted a telet ? ugye nalatok nincs? ... ok de amikor megkerdeztek es nalatok hany feleseget engedelyeznek?.... hat van ilyen .. de azert sokan vagtak kapasbol -igen voltam budapest praga becs etc turista uton es milyen szep Bp..

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 03:53:07

@Taxomükke: egy forditott eset egyfonokom meselte regebben(60as 70es evek?) amikor Mo-rol meglatogattak ot a rokonai es elmentelk vasarolni pl elelmiszer aruval ,zolseg gyumolcsel tomott oriasi boltok es megkerdezte mit szoltok mennyi minden van itt-- az egyetemista Mo-i unokaocs azt monta komolyan -tudjuk tanultuk az iskolaban a dolgozokat kizsakmanyoljak nincs penzuk eleg es nem tudnak vasarolni azert halmozodnak fel az aruk az uzletekben...

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 04:11:54

@zopilote: Es igen is, a befogado orszag idomul a bevandorlokhoz

2-3 eve quebecben volt egy parlamenti bizottsag ami az accomandations reasonable-t vizsgalta vagyis hogy miert nezik el a kissebsegnek hogy az o szokasait elfogadjak ami sokszor torveny ellenes vagy elfogadhatatlan lenne .. a zsidoktol indult - koteleztek a GYMet sotetitet uvegekre cserelni az ablakokat .rendornot nem fogadnak el intezkedesre a boltokban koser arut veszunk fizetunk tobbet , akarjuk v nem mert mas nincs ,sot egy kulon alkalmazott ellenorzi csak ilyen aruk lehetnek a polcon stb ami felhaborodast keltett de vegul a bizotsag elsumakolta az egeszet es elmarasztalta az arab szokasokat .. de semmi sem valtozott

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 04:46:40

@zopilote: poligamiat ugy oldjak meg csak egyel ,az utolso feleseggel van megeskudve es az elozoektol elvalt de tovabbra is egyutt el az egesz nagy csalad ..

M. Péter 2013.01.24. 10:15:19

@zopilote: Ha úgy csinálják, mint az utahi sivatagban élő poligamisták, hogy egy nővel hivatalosan is összeházasodik, a többivel meg csak az állam áltel el nem ismert egyházi házasságot köt, az ellen nagyon nehéz bármit is tenni, mert akkor az össze olyan férfit is büntetni kéne, aki a felesége mellett szeretőt tart.

kriosz 2013.01.24. 10:18:31

@montroyal: jól van na, eddig olyan kis elégedettnek tűntél a hszeid alapján, már ez i s baj??

M. Péter 2013.01.24. 10:24:18

@zopilote: Szaddam Husszein szunni volt a síita többségű Irakban, és előszeretettel gyilkolta a síitákat. Pakisztánban néhány napja több, mint 100 síitát öltek meg merényletekben. Ez nem egy újkeletű fejlemény. Boszniában majdnem mindenki szunni, a síitákat valószínűleg csak hallomásból ismerték.

montroyal ( CAN qc) 2013.01.24. 13:30:08

@kriosz: mhindhen natyhon jo mhindhennel meg vfagyok eleghedve... de sajnaljatok mar egy kicsit...

kriosz 2013.01.24. 15:56:50

@montroyal: úúúúúgy sajnállak,, na tényleg, sehol sem tökéletes, a kanadai klimát meg el tudom képzelni:)de ezzel a kis panaszkodással lettél egész:) na, jó a delfinért irigykedem egy kicsit

Zka77 2013.01.25. 09:56:48

@zopilote: én is ilyen matekból szar programozó vagyok :) Nincs is köze ennek a két dolognak egymáshoz. Persze vannak olyan programozói melók, ahol van, de olyan alterület szinte minden szakmában van, ahova intenzív matek kell.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása