2022. szeptember 03. 06:30,  Európa, a győzelem 229 komment

2022. szeptember 03. 06:30 Határátkelő

Európa, a győzelem

A hatvanas évek közepe sok szempontból Európa egyik aranykoraként él sokak emlékezetében – a fokozódó jóléthez társult a szabadság, ami a vasfüggöny mögül kiszabadulva még nagyobb élmény lehetett. Csodabogár szerint mindenképpen, aki egy kora őszi út emlékeit idézi most fel.

paris_1966.jpgPárizs 1966-ban

„1965-ben szabadultam ki a vasfüggöny mögül, azzal a feltett szándékkal, hogy mostantól utazni fogok. 1966 nyarán lett Stockholmban saját lakásom és elfogadható állásom. Ősszel már utazni akartam. Találtam is egy partnert ehhez, egy Amerikából visszadisszidált mérnökfiút. Aztán szeptemberben tényleg elindultunk.

Képzeljétek el, hogy nem volt internet, gurulós koffer, meg ilyesmi. Három hétre terveztük az utat, vonaton, szó szerint fapados osztályon, nagyon kevés pénzzel. Stockholmból indultunk, első cél Párizs.

Párizs

Megérkeztünk, már nem emlékszem mennyi idő után, de nagyon hosszú volt az út. Volt egy könyvünk, Europa 5$ per day. Abban voltak tippek szállásra, vendéglőre, stb. Kofferek a megőrzőbe és mentünk szállást keresni. Mondanom se kell, hogy olcsón kellett laknunk és pocsék szállások voltak.

Másnap mentünk a Louvre-ba. Mona Lisát még megkerestük közösen, aztán elváltunk másfél órára. Én megkerestem a kis római rabszolga írnokot, „akit” jól ismertem Lyka Károly Művészetek története c. könyvéből.

Mikor megláttam sírva fakadtam az örömtől, hogy tényleg itt vagyok, szinte hihetetlen volt. Nemrég még olyan elérhetetlennek tűnt. Persze beleszerettem Nikébe és úgy éreztem, hogy én is egy ilyen győztes vagyok, hiszen itt lehetek, nekem ez volt a győzelem.

Öt teljes napot szántunk Párizsra. Mentünk egész nap. Megnéztük a Bastille-t, a cellát, ahol Marie Antoniette várta a guillotint. Csodás volt a Luxemburg kert. Felmásztunk az Eiffel-toronyra. Természetesen a Notre Dame és a Montmartre se maradhatott ki.

Akkoriban még nem volt előre jelentkezés és sorbanállás sehol. Felfedeztünk egy önkiszolgáló éttermet és ott ettünk minden nap. Az angol, német és svéd tudásunkkal nem mentünk semmire, de az önkiszolgálóban ki voltak rakva az ételek, csak rájuk kellett bökni és kész.

Olaszország

Firenze

A hatodik napon megint vonatra ültünk és mentünk Firenzébe. Az is jó hosszú út volt. Ott is mentünk a szokásos úton. Dávid, Uffizi képtár és a templomok. Erre csak 3 napunk volt.

Róma

A következő állomás Róma. Csodálatos meleg szeptember volt, már nagyon csábított a tenger, de nem mentünk. Fontosabb volt a Forum Romanum, az angyalvár és egyáltalán a város. Akkoriban volt az olasz filmek fénykora, meg akartuk ismerni a helyszíneket, a város hangulatára voltunk kíváncsiak.

Természetesen elmentünk a Vatikánba is. A székesegyházat és a Sixtusi kápolnát is látni akartuk. Az utóbbi valahogy össze volt kötve a Vatikán múzeummal, ahol fantasztikus szép képek vannak, iszonyat mennyiségben.

Igen ám, de a nyitvatartás csak 10-12 és délután 3-5 közt. A belépőjegy a mi pénztárcánknak nagyon drága volt. Megvettük a jegyeket, és végigrohantuk a múzeumot, mert kétszer már nem akartunk annyi pénzt kiadni. De legalább a kápolnát nyugodtan megnézhettük. Nem toltak ki az utánunk érkező turisták. Persze még nem volt restaurálva és elég sötét és homályos volt. Látcsőbérlés se volt betervezve, de láttuk.

Nápoly

Utolsó úti célunk Nápoly volt. Megint leraktuk a koffereket a megőrzőbe és elindultunk szállást nézni. Mint utóbb kiderült, valami helyi ünnep volt, ahova sokan jöttek a környékből is.

Jó két órás mászkálás után, lassan már esteledett végre valahol mondták, hogy van szoba. Kicsit csodálkoztak, mikor mondtuk, hogy elmegyünk a kofferekért.A szoba egy borzalom volt, a folyosói mellékhelyiségről már nem is beszélve. Ruhástól feküdtünk az ágyra. Egész éjszaka nagy mászkálás volt a házban. Kiderült, hogy egy kuplerájban aludtunk.

Reggel korán mentünk nézelődni. Biztos rossz helyen voltunk, hiszen Nápoly egy nagy város, mert mikor megtaláltuk a tengert, egy koszos kikötőt láttunk csak. Visszamentünk az állomásra, nyitva volt a turista iroda, megkérdeztük, hova mehetnénk, ahol fürdeni is lehet a tengerben. Négy napunk volt még.

Mondtak valamit elfogadható áron, az állomástól indult nemsokára egy busz, ami odavisz. Elrohantunk a csomagjainkért és mentünk, azt se tudtuk hova. Ma már tudom, hogy az amúgy is csodás Amalfi part legfelkapottabb helyére keveredtünk.

Persze a nagy szállodákat mi nem is láttuk, mert Positano falu szélén egy kis családi panzióba keveredtünk. A szálláshoz teljes ellátás is járt. Igaz, le kellett gyalogolni a domboldalon, hatalmas kaktuszok közt a tengerpartra, délben meg fel, aztán megint le, de a szoba tiszta és rendes volt.

Az asszony főzött nagyon jókat. Ott ültünk a bambinikkel egy asztalnál, azt hiszem más vendég nem is volt. Csodálatos 4 nap volt és bennem maradt a vágy, hogy még egyszer elkerüljek oda.

Jó sokáig tartott, de eljutottam és már egyáltalán nem tetszett. Tele volt minden turistákkal, a szűk utcákon rengeteg autó, a gyalogos csak a falhoz lapulva közlekedhetett. Néhány óra múlva már csak menekülni akartam a helyről.

Akkor Positanoból egészen Rómáig vitt minket a busz, ahonnan aztán megkezdődött a hosszú és nagyon fárasztó ut, vissza Stockholmba. Ilyenkor örülök, hogy eleinte sokat utaztam, mikor még nem volt sehol ekkora tömeg mint mostanában.

Sok szép emlékem van, ez mindent megért nekem. Ha most visszagondolok, nem tudom elképzelni, hogy hogy bírtam ki ezt az utazást. Azt hiszem, hogy az előttem kitárult végtelen szabadság vett szárnyaira.”

(Fotó: Steve Archbold)

Címkék: Olaszország

P.Elliot 2022.09.03. 12:40:28

Nagyon orulok ennek a posztnak mert nagyon sok emleket felidez amit a mostani emberek meg hallomasbol se nagyon tudnak, azt hogy regen milyen volt utazni annak akinek alig volt penze.
Ez azokra is ervenyes akiknek volt de nem valthatta be illetve ki sem vihette!
Nekem elso nyugati utazasom tarsasut volt tehat elore forintba fizettuk be a szallast, etelt, mindent es tisztesseges ellatast hotelt kaptunk.

Nem igy a 70 dollaros turista.

A ferjem egyetem utan minden masodik evben beadta a kerelmet, csak egyszer utasitottak el de utana mivel mindig hazajott, megkapta.

Nahat, azok az utazasok meg halvanyan sem hasonlitottak a mostani akar szereny utazasokhoz.

Az ugyan lehetseges volt hogy forintban elore megvaltani az egesz orszagot behalozo vasuti jegyet, arra nem kellett kolteni. Hotelre viszont igen tehat a 70 dollar tobb mint a felet arra kellett felretenni, a tobbibol muzeumi belepok, valami ennivalo de nagyon szerenyen am!

A magyar turista csak egyet tehetett ha vegig ki akarta hasznalni a 30 napot akkor sporolt.
Meghozza az ennivalon!

Az akkori magyar turista egy jokora szatyrot is vitt magaval amit amennyire csak tudott telepakolt konzervekkel, foleg maj es halkonzervek, teli, illetve turista szalami ami elallt meg a melegben is huto nelkul es kenyer.
A ferjem meselte hogy egy 2 kilos kenyer lapult a cuccai kozott mert arra se akart kolteni hogy minel tobb penze maradjon a latnivalokra. Egy darabig eleg is volt, utana vasarolta.

Barhol leult, vagott a kenyerbol, a szalamibol vagy bontotta a konzervet es ivott pl. Olaszorszag a kutakbol es teletoltotte a kulacsat.
Van meg otthon olyan hogy kulacs? Valahogy olyan idegenul hangzik nekem most a szo, olyan regen nem hallottam vagy olvastam sehol.

Amikor Gorogorszagot jarta ott jobb volt mert Athenben volt ingyen szallasa es ennivaloja ismerosoknel sot azok adtak kolcson penzt is neki azzal hogy otthon fizesse meg a rokonaiknak amit meg is tett de sokat nem kerhetett persze.

A mai fiatalsag elkepzelni se tudja hogy a 60-as, gondolom meg a 70-es evekben is csak ennyi penz allt a rendelkezesere hiaba volt ra penze nem engedtek kivinni meg forintban se tobbet, illetve igen, 200 forintot ha jol emlekszem ami akkor is nulla penz volt.

Voltak akik megkockaztattak hogy szerzett dollart vittek ki, a lagerben meselte valaki hogy az ennivalos szatyraban volt zoldpaprika is, egyet megroppantott nagy ovatosan, beledugta a szerzett 20 dollarost, belekeverte a tobbi koze es nem jottek ra,

P.Elliot 2022.09.03. 12:54:54

A kuplerajos sztorin irto jot mulattam, ha ilyen helyzetbe kerulok akkor is atok jot szorakoztam volna rajta hogy en meg kupiban is voltam, a fiataloknak minden erdekes, nekem legalabbis az lett volna, foleg hogy mindent a humoros oldalrol szemlelek.

Egyebkent Szabo Magda irono irt hasonlo sztorit amikor Gorogorszagban nem talaltak megfizetheto hotelt egy este es mivel valamitol hasmenest kapott muszaj volt megszallni valahol, egy kuplerajban kotottek ki ahol szinten feloltozve toltottek az ejszakat holott minden nagyon tiszta volt. Az irono elvezte a sztorit, a ferje kevesbe pedig ez is egy elmeny a sok kozul.
Hogy voltam kupiban is, hehehe....mindent a humoros oldalarol kell felfogni es akkor meg az elet is konnyebb...

Golf2 2022.09.03. 13:41:35

Már ezért az élményekért megérte lelépni.

littke 2022.09.03. 15:23:49

Nos nejem és én 69-ben (a nászutunkon) átmentünk Olaszba Jugóból, ma Szlovénia. Előtte 2 szer voltam piros útlevéllel, egyedül nyugaton, autóstóppal. Az előtt stoppoltam otthon, Kelet Németben és Lengyelországban.

Az első nyugati úton Skóciáig elstoppoltam egy barátommal, a 70 dollár 2 hónapig tartott!! Youth Hostel-ben laktunk, a napi eledel babkonzerv és keménytojás volt Angliában, sajt és baguette Franciában, hering konzerv Nyugat Németben.

A második ut 2 évvel ezután Olaszban volt ahol Rómában elmentem a kanadai követségbe, kivándorlás ügyben érdeklődni.

Azutáni évben eskűvönk után Jugóba mentünk nászutra.

Utazás a fő hobbim, a tiltott gyümölcs, amit a komcsik annó megtiltottak, talán azért is lett az.

P.Elliot 2022.09.03. 16:40:41

@littke: 70 dollar 2 honapig?

Jol beosztottatok!

Igen, akkoriban autostoppal barhova el lehetett jutni, szivesen felvettek az embert, most nem, meg ki merne beszallni idegen kocsiba.

Vegulis mit mondtak a kanadai kovetsegen a bevandorlasra?
Otthon maradtatok vagy kulfoldrol irsz?

littke 2022.09.03. 16:53:50

@P.Elliot: A kanadai követségen Rómába, beszéltem egy Immigration Officer-rel.

Mondta Kanada szivesen fogad bevándorlókat, különösen szakembereket, nagy szükség van rájuk. Mondta kb 1/2 évig tart a procedúra, a kérvény beadása után.

Így is lett. 1969 -ben májusában disszidátunk, októberben már Kanadában voltunk. 20 évig Torontóban, azóta Ottawában.

P.Elliot 2022.09.03. 17:09:16

@littke: Ezek szerint eskuvo utan rogton disszidaltatok is. Hogy mentetek at Jugobol Olaszba? Hivatalosan vagy atlogtatok?

Lagerben voltatok vagy egyenesen mehettetek Kanadaba?

Nekunk Usaba 9 honapig tartott az ugyintezes 72-ben. Addig lagerben.

P.Elliot 2022.09.03. 17:22:13

A posztolonak csak gratulalni tudok hogy megvalositotta az almait a maszkalassal.

A kezdet persze nehez, meg keves penz de utana azert ilyen szempontbol is jo lett.
Mi is vegigjartuk ezt, az elso evben nem is voltunk sehol, a masodik evben az uj kocsival leszaladtunk Floridaba es utana is minden evben mentunk valamerre, kiveve amikor gyereket vartam es meg utana 2 evig nem mert ugy ereztem hogy felesleges torteni az ilyen kicsike gyereket.

2 eves szuletesnapjan lerepultunk vele Disney Worldre mint fo ajandek es aztan mar mindig jott velunk mindenfele....
Igen, utazni, maszkalni , nagyon nagyon jo dolog.

A Kadar rendszerben rengetegen leptek le...

littke 2022.09.03. 18:04:23

@P.Elliot: Igen. Jugóból, azaz a mai Sloveniából, csak "áttúráztunk" egy alkalmas helyen.

Utána Trieste mellett egy hónap lágerben, majd Róma mellett (Latina) 3 hónap egy másik lágerben.

Mindezt le is írtam egy bloggban, ha rámkattintasz és megkeresed a sok közül részletesen el is tudod olvasni.
fressstart.blog.hu/admin/post/list

Golf2 2022.09.03. 19:32:15

@P.Elliot: rengetegen leptek le...Azért maradtunk még 9 millióan.Kitartás,még csak alsó ajakig ér a hidegvíz.

P.Elliot 2022.09.03. 20:43:20

@littke: Azt irtak ki hogy az oldal megtekintesehez nincs jogosultsagod...

Mindegy, latom hasonloan ment a dolog mint 3 evvel kesobb nalunk. Mi is ket helyen voltunk..
Szerencsesek voltatok hogy at tudtatok szokni. Beszelgettem olyan novel aki a ferjevel hasonloan probalkozott de oket elkaptak a jugok.

P.Elliot 2022.09.03. 20:45:36

@Golf2: Tobb mint 10 millio volt a lakossag 1972-ben, esett nagyjabol 1 milliot.

littke 2022.09.03. 21:08:51

@P.Elliot: Hmm. A bloggom neve fressstart.blog.hu/
Ja ez egy jó hely volt nem népszerű.

P.Elliot 2022.09.03. 21:13:59

Na, latom lesz mit olvasnom, majd este nekilatok!
Koszi.

Zulu4321 2022.09.03. 23:04:37

@P.Elliot: Nekem is Szabo Magda jutott eszembe, nagyon szeretem a Zeusz kuszoben-t. Illetve Feher Klara, az o nyugati kalandozasaik is tartogatnak hasonlo sztorikat:)

Latcho Rom 2022.09.03. 23:04:43

@P.Elliot: csodabogi is szabómagda fan. ;)

Nekünk is párizsban nyílt ki a világ.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.09.03. 23:04:52

"Megnéztük a Bastille-t"

Szerintem azt már korábban lebontották. :-)

P.Elliot 2022.09.04. 01:45:49

@Zulu4321:
Azert tudod egyet nem ertek hogy akkoriban egy iro, mondjuk Szabo Magda is azert ment Gorogorszagba mert ki akartak adni a konyvet, talalkozott a forditoval hogy olyan gyengen lett eleresztve penzileg.

Azert az megis egy eges az orszagra es a szocializmusra nezve hogy az irono taskajanak a fule/ jol emlekszek?/ elszakadt es nem tudtak potolni, ugy jarkalt hogy lakkal befestett leukoplaszt tartotta a fulet.

Csak az nem vette szerintem eszre aki nem akarta.
Igy nem igazan lehet jo velemenyt epiteni az orszagrol, a szocialista eletformarol.

Feher Klaraek meg szinte vegigkoplaltak minden utazast es fillereskedtek. Szinten egy iro hazaspar, ok mondjuk szerencsere nem kerultek mas irok kozelebe, foleg nem akkor amikor meg olyan kocsival jartak ami szinte szetesett alattuk.

Feher Klara utleirasai is nagyon szerettem de egyszer olvastam rola valamit ami nagyon meghokkentett.

Nem tudom igaz-e, mennyie igaz hogy o segitett a kihallgatasoknal kihallgatni a komunista ellenes foglyokat. Hallottal te errol? Vagy valaki?
Egyszeruen megiszonyodtam attol a notol utana.

Ha igaz akkor nyalta az uj rendszer segget mivel nem tudok rola hogy barkiet bantottak volna, igen zsido volt de szegeny zsido meg gondolom nem ortodox.
Mindegy is. Azota nem tudok olvasni tole, egyszeruen hanyingerem van tole. Neten olvastam, nem tudom mennyire igaz.

P.Elliot 2022.09.04. 01:47:29

@Latcho Rom: Mindenkinek kinyilt a vilag valahol, hehehe...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.04. 05:03:05

@Zulu4321: Zeusz kuszoben nagy kedvencem volt, azert is, mert a 80as evek kozepe-vege fele volt egy gorog baratom (boyfriend)...inkabb az orszagba es kulturaba voltam szerelmes, mint bele, azt hiszem :)) 2 evig levelezgettunk, meg igazi levelben, es voltam nala 2x Athenben. Sok szep nyari elmeny jon vissza, most kicsit nosztalgiazom is :))

Golf2 2022.09.04. 12:52:25

@P.Elliot: Az az 1 millió nagyrésze a temetőben van,nem külföldön.

P.Elliot 2022.09.04. 14:23:05

@Golf2: Kozben szulettek gyerekek is ezalatt az ido alatt nemcsak meghaltak az oregek, ezt kifelejtetted.

fhdgy 2022.09.04. 16:09:25

@P.Elliot: A csökkenésnek kettő összetevője van:

1. Többen haltak meg, mint ahányan születtek, Természetes fogyás.
2. Többen mentek el az országból, mint ahányan jöttek. Sajnos, ez is természetes.

Egy kis személyes tapasztalattal, ami a fogyást illeti, mindjárt folytatom.

fhdgy 2022.09.04. 16:27:31

@P.Elliot: Az elmúlt három napban keserű dologgal szembesültem.

Nagyítóval sem lehet találni embert, aki napszámban eljönne dolgozni egy-két napra. Ha egyszer-egyszer el is jön, bár megbeszéltük, a következő napon már nem jön. A telefont nem veszi fel, vissza nem hív.

Nem tudom, hogy hogyan kellene fogalmaznom a dolgokat, hogy ne tűnjön cigányozásnak. Szándékom szerint nem is az, csak annak tűnhet. Így kérek mindenkit, hogy ne vegye cigányozásnak!

Szóval, akik nem jöttek következő napon, cigányok voltak. Akik egyáltalán nem jöttek, azok nem cigányok voltak. A nem cigányok tegnap sem, ma sem, holnap sem jönnek.

Aki ebben az országban hajlandó napszámban fizikai munkát csinálni, az cigány!

Amiért nem cigányozás: valamikor szidtuk a cigányokat, hogy nem dolgoznak, most meg már a magyarok nem dolgoznak!!! A cigányok már dolgosabbak?

Kb. négy éve történt: Kaposváron voltam, várnom kellett, leültem a hűsre, mert meleg volt és bámészkodtam. Nem messze tőlem parkfelújítás volt. Kb. félórát bámészkodtam és figyeltem, hogy hogyan dolgoznak. Ha hiszitek, ha nem, a cigányok dolgoztak! A nem cigányok álltak, bámultak, ténferegtek, de egy kapavágás, ami nem sok annyit nem tettek.

Még emésztem az elmúlt egy hét történéseit, próbálom kiagyalni a következményeket, de nagyon pesszimista vagyok!

P.Elliot 2022.09.04. 17:30:23

@fhdgy: Na igen, az emberek meg ciganyoznak hogy igy, meg ugy, nem akarnak dolgozni.

Szerintem ez nem fajfuggo.
Itt is van cigany de ezek szinte kivetel nelkul / a jo reszuk bevandorolt/ jomenetelu emberek, bizniszelnek foleg, az utepitesben vannak nagyon sokan, nagy cegeik is vannak.
Akit ciganyt ismerek akik akkor disszidaltak ide mikor mi. egy hazaspar, / otthon mint a no mondta mindig jol betettek nekik ezert is jottek el/, a ferfi a Johnson&Johnson vilagceghez ment gyari, szalagmunkasnak, par ev mulva munkavezeto lett/ ilyet csak nagyon szorgalmas ember kaphat/, meg kesobb az egesz teremnek a fonoke.
Semmifele magasabb iskolat nem vegzett csak amit otthon, angolul jol megtanult es nagyon megbecsultek.
A felesege a szules utan nem ment vissza dolgozni, nem volt ra szukseg, nevelte a kislanyt.

Egyebkent azok kozul akik velunk egyutt jottek ki, ok vettek eloszor hazat, a masodik ev vegen mar le tudtak tenni a beugrot.

Itt semmi rosszat nem mondanak a ciganyokrol, az is egy nepfaj mindenki szemeben es meg is vannak becsulve, jo dolgos embereknek tartjak nyilvan oket akik tartjak a ciganysagukat es nagyon nem szeretik ha valaki be akar hazasodni kozejuk.
Otthon ez pont a forditottja holott hagyni kell oket ervenyesulni, kicsit tamogatni, otthon is dolgoztam cigannyal a bolcsodeben, mar amilyen rendes familia volt az!

Csodabogár 2022.09.04. 18:01:30

@fhdgy: Sajnos általános keserv, hogy nem lehet semmi munkára találni embert. Mi tényleg egy kis munkára kerestünk, több hirdetőt felhívtunk, akik úgy hirdettek, hogy bármilyen kis munka ő elvállalja. Nem vállalta el, vagy majd egyszer...stb.
Így aztán részemről nagyon nehéz becsületesnek maradni. Végül találtam valakit, nyugdíjas szaki, akinek jól jön egy kis pénz. Megcsinálja a jövő héten.

Amerikában más a célcsoport, POC, nem a mi kisebbségeink. Mióta már a Winetut is támadják a jogvédők, nem merek leírni semmit amibe bele lehetne kötni.?.(((

fhdgy 2022.09.04. 20:10:40

@P.Elliot: Azért gondolom, hogy nem vehető cigányozásnak, amit írtam, ha valakik megsértődhetnének, azok a nagymellű magyarok.

Egyébként, sokat gondolkodtam és nem szedtem gondolkodásgátlót! Attól félek, hogy már semmi sincs a helyén.

Nincs elég orvos, tanár, mérnők, stb. Nincs elég programozó. Nincs elég ez, meg az.

Semmiből sincs elég, csak a qrva sok dumából.

Mérnök, orvos, tanár nem is lesz mostanában. Alig jelentkeznek ezekre a szakokra. Aki, esetleg, végez, az meg elhúz!

A saját piszkunkban fogunk megdögleni?

P.Elliot 2022.09.04. 20:26:57

@fhdgy:
Majd jonnek mas orszagokbol akik az elmentek helyett letelepednek, vagy hozzak oket. Ugyis ez a cel ahogy latom, mostanaban.

Majd azok dolgoznak, mas lesz az orszag persze de ezek a valtozasok mindig is voltak mindenfele.

Megint lesz egy nepesseg keveredes.
Az sem biztos hogy rosszul fog elsulni az emberek szempontjabol.

Ki tudna!

fhdgy 2022.09.04. 20:32:35

@P.Elliot: Nem akarlak bosszantani, de még is megteszem!

Ahogy ismerem magunkat, ezt is el fogjuk szabni. Ide már csak azok fognak eljutni, akik máshova már nem kellettek, tehát a selejtek!

Ez lesz! Fogadni mernék rá!

Illetve mégsem! Úriember biztosra nem fogad!

P.Elliot 2022.09.04. 21:08:07

@fhdgy: Ezt nem ertem, mi az amit te is megteszel.
Kivandorolsz?

Golf2 2022.09.04. 21:20:03

@P.Elliot: Majd jonnek mas orszagokbol...
Most épp Mongóliából csalogat munkásokat a kurmány,kell a ner építkezésekre.Szép mongol-magyar gyerekek lesznek...

fhdgy 2022.09.04. 21:41:16

@Golf2: Ne csodálkozz! A mongol folt megtalálja a mongol foltot!

fhdgy 2022.09.04. 21:43:03

@P.Elliot: Nem, bosszantottalak!

Rámutattam, hogy mi magyarok milyen balf.szok leszünk.

Nekünk még a tehénsz.r sem fog lapjára esni!!!

Zulu4321 2022.09.04. 21:57:23

@P.Elliot: "Azert tudod egyet nem ertek hogy akkoriban egy iro, mondjuk Szabo Magda... olyan gyengen lett eleresztve penzileg."

Egyenloseg volt hehe... Amugy meg dehogy, hanyan tudtak 6(!) hetet Gorogorszagban tolteni 66-ban? Kicsit az o dontesuk is volt, hogy ennyire csoron adjak elo, mert masfel honapot akartak maradni.
Igen, en is olvastam ezt FK-rol, ha jol emlekszem, elvakultan hitt es tamogatta a kezdeti szoc. epitest, csak kesobb jott a nagy ebredes, kiabrandulas.
@Zsuzsi65: Ird meg;-)

Csodabogár 2022.09.04. 22:31:30

@fhdgy: Ez a politikailag korrekt megjelölés. People of color!!! És képzeld így beszélnek a német tv-ben.:-(((

P.Elliot 2022.09.05. 02:31:59

@Zulu4321: Nem akartam leirni de azt olvastam rola hogy kihallgatasoknal a fogoly fejet verte a falba veresre....

Egy no!
Ez a no!
Egy no aki olyan szep kis konyveket, elbeszeleseket irogatott ilyen vadallat volt/ mint latom az utazasaiknal nem honoraltak neki a nagy buzgalmat.

Lehet hogy elvakultan hitt a rendszervaltozasban es epiteni akarta a szocializmust de igy?Tudtam volna szemen kopni.

A kiabrandulas mitol jott? Nem honoraltak elegge a buzgalmat? Vagy eppen ott is volt aki lenezte erte hogy no letere ilyen vadallat es kirugtak onnan illetve megjegyeztek maguknak hogy mifele, a ferfiak nem igazan toleraljak vagy tapsolnak amikor egy no ilyenre kepes. Akkor sem ha mellettuk van.

P.Elliot 2022.09.05. 02:38:21

@fhdgy: Nem hiszem hogy csak a selejtek telepednenek le Magyarorszagon. Lehet hogy az elso generacio tanulatlan mert lehetosege se volt feljebb menni de majd a gyerekeik megtoltik az iskolapadokat.

Ebben a nepesseg csereben nem latok sok rosszat, manapsag minden orszag jol meg van keverve mas nepekkel.

Majd idovel "magyarok" lesznek ezek is, ugyis van mint hallom eleg kinai, van indiai, afrikai, kis verfrissites.

Nem rossz az.

Olyan orszagban lakom ahol ilyesfele verfrissites volt mindig is.
Nem valt a karukra.

P.Elliot 2022.09.05. 02:41:51

@fhdgy: Ez jo, a mongol megtalalja a mongol foltot.

@Golf2:
Igen, szep magyar-mongol kis kolkok lesznek....

fhdgy 2022.09.05. 07:54:41

@P.Elliot: Az, hogy nekünk csak a maradék vagy a selejt jut, következőképpen értem.

A magyar törvények fényévekkel kullognak az élet mögött. Ha megjelennek is, sokszor borzalmasak.

Tehát, akik idejönnének, első adandó alkalommal is mennének tovább, mert nem tudnánk kezelni a problémát.

Hány erdélyi, kárpátaljai magyar is ment tovább?

Határon túlról nézve hívogató volt Magyarország, belülről meg inkább taszító.

Csodabogár 2022.09.05. 10:23:33

@fhdgy: Az erdélyi és kárpátaljai csak azért jött ide, mert a magyar útlevéllel, amit olyan nagylelkűen ajándékoztunk oda, mehettek tovább az EU-ba. Nem is volt szándékukba itt maradni egy percet sem.
A kínaiak ha bele gondolsz nem rosszak. OK neked nem fognak dolgozni, de maguknak annál inkább. Még olyat nem hallottam, hogy egy kínai nem kereste volna meg a megélhetésére a pénzt. Már van egy külön városrészük Pesten, házat és lakást vesznek, gyerekeiket rendesen fegyelmezetten nevelik, semmi baj nincs velük. Gondolom fizetik az adót is, nem feketén dolgoznak.

fhdgy 2022.09.05. 11:25:02

@Csodabogár: Erdélyiekről, kárpátaljaiakról, azokról beszélek, akik még Ceaușescu idején vagy csak egy kicsit később jöttek.

Azok, akik már úgy jöttek, hogy pl. Erdélyben megkapták a magyar állampolgárságot, útlevelet és magyar állampolgárként mentek tovább, maximum csak megpihentek, ők egy másik kategória.

A kínaiakkal semmi bajom. Valahol még csodálom is őket. A legtöbbjük jól beszél magyarul, semmi balhé körülöttük, max. csak egymás között, arról meg nem is tudunk.

Ja, és dolgoznak!

Csodabogár 2022.09.05. 12:28:38

@fhdgy: Igen és ez a lényeg!
Voltak itt egy időben vietnamiak is, még az 50-es években. Nem tudom mit csináltak, talán tanultak.
Valamikor jöttek a görög kommunisták is. Azok beilleszkedtek. Ismertem teljesen görög nevü magyart is. Ő orvos volt, de a család tök paraszt volt.
Szóval régebben befogadóbb volt a társadalom. Ezért is háborogtam OV kirohanásán. Ebben az országban színmagyarról beszélni?
Mellesleg a görög nevű orvosnak magyar felesége lett, a gyerekeik meg svájciak, de tökéletesen beszélnek magyarul. A papa egy kukkot nem tud görögül semmi görög identitása nincs.
Szerintem nem az ördögtől való a népek keveredése, a bevándorlók igen hasznosak lehetnek az adott országnak, ha jól integrálják őket.

P.Elliot 2022.09.05. 13:45:10

@fhdgy:
Na ez az, a torvenyeknek kellene valtozni hogy Magyarorszagra betelepulo kulfoldi maradjon is.

Nem neheziteni, konnyiteni, persze a lakossagon is mert mint hallom tele van az orszag mindent megnehezito torvenyekkel.Az erdelyiekbol akik magyar utlevellel mentek tovabb van egy reteg akik azt hittek hogy ok magyarok, erre a kepukbe vagtak otthon hogy ok romanok csak fogjak be a csoruket.

Ismertem a netrol egy szegeny, magat magyarnak tarto not aki szo szerint kiuldozodott az orszagbol holott szepen kezdtek mar berendezkedni, orultek hogy ott vannak de allandoan jott a lefigymalo megjegyzes hogy a romanok, ok nem magyarok, mit keresnek itt.

Vegul kijottek ide de itt sem talaltak a helyuket igazan, a gyerekeik mar igen, nem tudtak hogy igazabol most hova tartoznak, Ok magyaroknak vallottak magukat Romaniaban is meg Budapesten is de ezt nem engedtek nekik.

Romaniaban meg persze budos magyar, na, ott ismertek el hogy ok magyarok, egyszer mint meselte egy roman rakopottt a szoknyajara...
Hat szo ami szo vegiguldoztek oket ket orszagon.
Olyan szomorkas kis nagyon helyes no volt, nem tudom mi lett vele mert elkoltoztek Floridaba a gyerekek utan nyugdijas korukra.

P.Elliot 2022.09.05. 13:58:28

@Csodabogár: Igen, en is ismertem gorog nevu embereket otthon, sot volt a rokonsagban is, nem verrokon csak a sogorom oldalarol valaki aki gorog pasashoz ment hozza.

Nagyon jol beilleszkedtek bar a fiuknak gorog keresztnevet adtak, magyarnak vallottak magukat gorog hatterrel.
Semmi baj nem volt veluk.
Azt nem tudtam hogy a kinaiaknak kulon varosresze is van mar, hat igen, terjeszkednek, igy is lehet orszagot hoditani idovel ha tul sok lesz a magyar kivandorlas.

Itt is sok van beloluk, nagyon dolgosak, nagyon szorgalmasak, a szar munkat is elvallaljak ha mas nincs, a gyerekeiket tanittatjak magas, magasabb fokon, azok mar nemigen fognak etelfutar munkat csinalni.

Ezekrol mindig eszembe jut az NLC-n egy magyar no akinek kinai ferje lett es azt mondta hogy a ferje szerint a kinaiake lesz a vilag.

Azt is mondta hogy orul hogy a gyerekei kinaiak mert a ferjenek igaza lehet es akkor az o gyerekei biztonsagban lesznek.

Furcsanak talaltam de lehet hogy volt igazsaga. Irta a topikban hogy meglatogattak a gyerekekkel egy gazdalkodo topiktarsat/ a ferj otthonmaradt dolgozni, valami kereskedo volt, uzletuk valahol/ es hogy a kislany hogy orult a kirandulasnak, a fiu is aki viszont allati rossz lehetett mert tiltas dacara is felmaszott a traktorra, le is esett rola meg zavargaszta az allatokat, hehehe....

Nem igazi csendes kis kinai volt.
Azota felnottek, nem tudom mi lett veluk.

Az biztos hogy a kinai csaladszereto, rettentoen sokat kepes dolgozni es nem panaszkodik, betartja a torvenyeket, jo polgarok szerintem, itt is!
Nagyon iskolaztatjak a gyerekeiket csakugy mint az indiaiak...

Golf2 2022.09.05. 14:08:20

Na végre 1 rendes fehér nő lesz Anglia vezetője!

Golf2 2022.09.05. 14:10:59

@P.Elliot: betartja a torvenyeket...itt vadkeleten ott csalnak ahol tudnak,adót,bármit.

P.Elliot 2022.09.05. 14:30:34

@Golf2: Marmint a kinaiak csalnak otthon?
Honnan tudod?

En pont magyarorszagi kozlonyben vagy miben olvastam a neten hogy minden szabalyt a kinaiak betartanak otthon.
Peldanak vett egy rakomany dolgot amit behozattak eladasra, hogy olyat meg sosem talaltak hogy pl. 11 bizsu ekszernel ne 11 lett volna, veletlenul se 12, / adoznak utana/.

Semmifele szabalyt nem hagnak at, ellentetben peldaul a magyarok ugyeskedesevel.

fhdgy 2022.09.05. 16:32:50

@Csodabogár: @P.Elliot: Nem tudom, hogy feltűnt-e nektek, hogy az Ukrajnából menekülőkkel nincs problémája pártunknak, kormányunknak és führerünknek.

Nem az a probléma náluk, hogy valaki migráncs-e vagy sem, hanem színes bőrű e.

Magyarul, jöhetnek a migráncsok, csak fehér legyen a bőrük színe.

Ha néger, ha arab, ha ázsiai ( mi is onnét jöttünk állítólag ), akkor nem jöhet.

Tömény rasszizmus.

Csodabogár 2022.09.05. 16:38:26

@P.Elliot: Golf mindent tud és azt is jobban. Ezt te még nem vetted észre?
Én nem tudom, csak amit látok, itthon is és más országokban is. A kinai az nem megy seregélyért meg ingyenkonyhára, hanem dolgozik, a gyerekeit taníttatja.
Jópofa dolog, a kinai vegyes üzlet. Szerintem teljesen mindegy hol van, milyen országban az üzlet ugyanúgy néz ki. Rengeteg áru összezsúfolva kicsi helyre. A kasszánál ott ül a mama és a kisgyerek, aki félig a pult alatt írkál valamit. Gondolom leckét. Az itteniek már remekül tudkják mondani a számokat, árat magyarul. Spanyolországban az orrom alá dugta az árral a telefonját. Lehet, azt hitte, nem tudom a számokat spanyolul.
És meg egy. A gyerekeik az utcán, mindig rendesen fel vannak öltözve.

Csodabogár 2022.09.05. 16:45:58

@fhdgy: Számomra ez teljesen világos, de a szírek se jöhetnek, pedig többnyire fehér bőrüek és elég soknak van szép kék szeme. Ezt a német tv-ben látom.

Sajnos a régen vendégszerető népként reklámozott magyarok minden szempontból totál intoleránsak. legyen az bőrszin, származás, eltérő szexuális érdekeltség, mindegy. Persze lassan már egymást is utálják. Az irigység határtalan, csak azt nézik többnyire másnak mi van, ahelyett, hogy igyekeznének maguknak megszerezni amit szeretnének.
Én mindig azt mondom, hogy aki szorgosan dolgozik a jövőjén, az nem ér rá irigykedni másokra.
Biztos van sok rendes és szorgos ember itthon, csak nem látszanak az elsöprő többségtől.

fhdgy 2022.09.05. 16:54:19

@Csodabogár: Megkukkoltam a wikipediát, azt írja, hogy Szíria lakosságának kb. 90 %-a arab és muszlim.

Így egy szíriainak 10 % esélye sincs Mo.-on nem tranzitzónába üldözöttnek lennie.

Ha keresztény, akkor lehet, hogy jöhet. Ha fidess tag, akkor tuti!

fhdgy 2022.09.05. 16:57:31

@Csodabogár: Egyre pesszimistább vagyok. Magyarországon úgy teremnek az idióták, mint eső után a bolond gomba.

Régen nem volt sikk hülyének lenni. Ma meg már valaki dicsekszik vele, hogy ő milyen hülye,

Az egyre több hülye, egyre inkább meghatározó.

Golf2 2022.09.05. 17:00:21

@P.Elliot: Mindent olcsóbban adnak mint a magyarok mégis sokkal gyorsabban gazdagodnak a legdrágább kocsik,házak miből átlag 10 év alatt.Konténekkel hozatják a kacatokat a kutya se ellenőrzi őket hisz ugyanúgy néznek ki.Maffiaszerü zárt közösség.

Golf2 2022.09.05. 17:03:31

@fhdgy: Már Óbudán is a fidesz nyert tegnap.Úgy látszik feladta pest is,es a pénzt választja...Kiábrándító.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.05. 17:20:52

@Zulu4321: haha, mar nagyon melyen kene leasni az emlekeimben, de arra emlekszem, milyen elmeny volt eloben eloszor latni a kepekrol mar annyira ismert Akropoliszt.

Arra is emlekszem, hogy amikor egyszer meglatogattam a baratom, kiderult, hogy nem tudott eleg szabadsagot kivenni, igy tobbszor egyedul voltam napkozben a lakasan. Persze nekem az elkepzelhetetlen volt, hogy otthon uljek egesz nap, mint egy gorog haziasszony, igy tobbszor fogtam magam, es egyedul mentem felfedezni a varost es a tengerpartot. Buszke voltam magamra, mert potyogtem egy kicsit gorogul, es meg tudtam kerdezni, melyik busz megy oda, ahova akartam :)
A baratom meg nem igazan ertekelte (tipikus gorog ferfi mentalitas akkor meg), hogy egyedul maszkalok a varosban, sot a tengerparton! :))
Nem is tartott tul sokaig a romanc, haha :))

P.Elliot 2022.09.05. 18:00:33

@Golf2: Szo sincs rola hogy rablobanda. Az a hirkozlony pontosan azt emelte ki hogy barmelyik vagy akar az egesz kontenert felbontjak, mind az van benne es annyi ami a szallitolevelen szerepel.

Hogy soha nem talalni hamis szamlat.
Ok mar rajottek arra amire a magyar maganuzletek meg nem hogy tisztessegesen kereskedni hozza a bizalmat, az engedelyt az allamtol.
A vevoket is ha nem akarod atejteni.
A regi vilagban amikor meg gyerek voltam meg elobb ennek hire volt, a tisztesseges kereskedes.

Jo, volt aki nem ugy csinalta de annak is megvolt a hire.
Minden tisztesseges ember a tisztesseges uzlethez megy mert biztos lehet benne hogy nem csapjak be.

P.Elliot 2022.09.05. 18:11:24

@Csodabogár: Igen, pont ugy van ahogy irod. Kicsi uzlet mert kar tobb penzt kolteni nagyobbra amikor ebben is el lehet helyezni.
Sporolas az uzlethelyiseg beren. A mama ul a penztarban, az o fizeteset nem is szamoljak mert nincs, a csaladban dolgozik.
Erre sincs kiadas.

A kisgyerek a labanal lecket ir, igen, gyakran latni a csalad gyerekeit, egyreszt az a lecke biztosan meg lesz irva, lehet hogy a szulo meg at is nezi, a kolyok nem csavarog az utcan, nem tud eltanulni ki tudja milyen bajt hozo otleteket egy masik, kevesbe vagy sehogy ellenorizett gyerekektol.

Es igen, a gyerekek tisztak, nincs rajtuk szakadt holmi, nem log a cipofuzojuk, igy tanuljak mar gyerekkorban. Nagyon sokmindent lehet eltanulni peldabol.

Ami meg az hogy a kinainak tul jol megy, uj kocsi, haz, ez-az, azok a filleres aruk haszna fel tud am rendesen szaporodni ha jo a vevokore.

Probald ki Golf. Egy kis uzletnyitast.

Ha nekik megy akkor neked is menne ha ugyanugy allsz hozza mint ok.

Azok a filleres aruk nagyon keveskebe kerulnek ha egyenesen gyartol van rendelve.

P.Elliot 2022.09.05. 18:26:27

@Zsuzsi65:

Na persze, a gorog ferfiak nemigazan dijazzak ha egy no szabad akar lenni.

Ferjem ismerosei Athenben egy akkor alig 60 eves magyar no es a kisse idosebb gorog ferje aki egy kukkot sem tudott magyarul, hosszu hazassaguk alatt se tanulta meg, igy nemetul beszelgettek a ferjemmel hogy o se maradjon ki.

Na, ez a felvilagosult frappans no mar az elejen helyretette a ferjet, o ment ahova akart, csinalt amit akart, nem engedett beleszolast semmibe ami az o dolga volt.
Talan neveles kerdese is ez.

Kijelenteni/ nem megmondani a pasasnak meg eskuvo elott mert csak a megmondas engedekenyebb dolog, hehehe/, hogy en kulfoldi vagyok, az en orszagomban szabadok a nok es itt sem kivanok ezen valtoztatni, ha nem tetszik akkor nincs hazassag, menj a fenebe.

A hazassaguk nagyon jo volt, sokat utaztak, jol megertettek egymast es nem hiszem hogy a ferfi barmikor megbanta a hazassagot holott a nonek egy petakja se volt, o meg vagyonos uzletember volt.

Talan meg az elejen meg kellett volna mondani a baratodnak hogy ne is almodjon arrol hogy teged besorolhat a gorog nok koze.

Mindegy, az amerikai ferjjel jobban jartal szerintem, azokat nem lehet meglepni semmifele mas szokasokkal, jobbjara mindent elfogadnak hogy masutt mas a szokas.
Neha meg at is veszik szinte teljesen....Itt is nevelesen mulik, hehehe....

Dharma Bum 2022.09.06. 09:40:57

@Golf2: ugyan ugyan tecser miatt is rováztál.

Dharma Bum 2022.09.06. 09:40:59

@Csodabogár: dehogy illeszkedtek a görögök, húztak haza a gyerekeik, maradtak is ott, sok barátom volt köztük.

Dharma Bum 2022.09.06. 09:41:01

@Csodabogár: párizs tele van kínai clochardokkal.

P.Elliot 2022.09.06. 23:49:52

@Csodabogár: Megint letertunk/ mint szokasos/ a topik temajatol.
Irj meg egy kicsit hogy merre jartatok az elejen, mit lattatok?

Es a jonep is szoljon csak hozza, szamoljon be rola hogy o hova ment es milyen volt a kulfoldi utazasa amikor eloszor a sajat penzebol utazott, nem apu-anyu adta neki.

Golf2 2022.09.07. 07:17:56

@P.Elliot: Jónép jelentkezik.Első utam NDK 1980,második utam München 1981.Időutazás volt,kb.30 év.

P.Elliot 2022.09.07. 10:55:19

@Golf2: Kicsit bovebben irjal, mit lattal, merre mentel, mi nyugozott le, egyedul voltal vagy massal.

Tetszhetett ha az elso utan a kovetkezo evben ujra utra keltel...

P.Elliot 2022.09.07. 11:31:47

Nekem az elso utam nem is Olaszorszag volt hanem Praga, ugy remlik sot biztos hogy 1971-ben.

A karacsonyt ott toltottuk a csalad nagy meltatlankodasara hogy miert akkor?
Nem is tudom, a volegenyem szerette volna ha egybekotjuk a szilveszterrel is es ott, en meg orommel belementem mert meg sosem voltam kulfoldon.

Egy pragai Ibusz szobaban laktunk 10 napot, nem is az Ibuszon keresztul mert a parom mar volt ott naluk es jo hely volt, irt nekik es visszairtak hogy biztositjak a szobat nagyon szivesen neki.

A belvarosban volt, kozponti helyen, kicsit odon/ az en modernet kedvelo izlesemhez/ a berendezes de kellemes szoba, baratsagos haziak, mindenben a kedvunket kerestek, vittunk nekik ajandekba egy rud teliszalamit amit mint egy kincset ragadtak ki a kezunkbol.

Amikor odamentunk a szomszedbol kellett elkerni a kulcsot mert masutt karacsonyoztak de hagytak nekunk egy papirt hogy a hutoben talalunk elokeszitett hideg vacsorat es sort.
A vacsora nem volt benne a "szerzodesben", szoval igen kedvesek voltak.

Na, ott szerettem meg a sort amit addig utaltam, meg a szagat is.
Foleg a barna sor izlett, minden nap ittam ott egy uveggel, szerintem ra lehet szokni olyan finom, az otthoni kobanyai vagy minek hivtak kopedelem volt nekem, meg a szaga is.

Nagyon jol teltek a napjaink, amire emlekszek a ter, ovarosi ha jol remlik hogy milyen szep volt kulonosen az esi megvilagitasban, az erdekes ora, az aranymuvesek utcaja, a pici hazak.

Vettunk egy kilo mandarint, milyen finom volt, otthon alig arultak es korlatozva, ott nem.
Egy napos kirandulasra elvonatoztunk Karlovy Varyba, micsoda tomeny fenyoillatu volt a levego, szinte harapni lehetett.

Pragaban az etelek is lenyugozoek voltak.

Azota se ettem olyan jokat mint ott pedig kis bufekben ettunk, komolyabb helyre nem telt, mindenhez szinte knedlit adtak ami finomabb volt mint a zsemlegomboc es kulonbozo szoszokkal volt leontve. Meg a libasult melle is azt tettek es vegigcsorgattak a zsiros, leveses szaftjavval, soha olyan jot nem ettem.
Emlekezetem oriz meg egy masik knedli etelt, cseh nyelven egy kukkot se tudtunk csak ramutattunk valami etelre , szoval valami daralt husos barnamartas, telfolos, kiderult hogy ez tudo. Otthon meg nem ettem volna noha kostoltam mar, itt viszont olyan ize volt hogy naponta azt ettem volna de csak a knedlivel termeszetesen.

Nagyon tudtak fozni.

Egyszer voltunk csak masik helyen a Svejk kocsmajaban mert azt minden turista megnezi a konyv miatt, csak a legyszaros csaszarkepre emlekszem, meg a pincer is mutogatta.

A szilvesztert a Lucerna nevu szorakozohelyen akartuk tolteni de nem volt mar ra eleg penzunk igy elmentunk egy szinten hirdetett muvelodesi hazba ahol elfogadhato ar volt, egy asztalhoz ultettek egy cseh fiatal parral.
A ket ferfi beszelgetett nemetul, mi nok nem tudtunk.

Nagyon helyesek voltak es merevek. Sokat tancoltak de olyan udvarias tavolsagtartassal ahogy egy magyar soha es ami furcsa volt hogy ejfelkor mi egymas nyakaba borultunk ok egyszeruen kezet fogtak egy uj kivantak boldog ujevet egymasnak.

London2009 2022.09.07. 14:34:04

Irto jo vagy! Nekem arre nem sikerul emlekeznem, hogy mult hetvegen merre jartam nem, hogy 60 evvel ezelott. De tenyleg, fogalmam nincs mar, hogy milyen szallasaink voltak evekkel ezelott vagy pontosan merre mentunk es mi volt nyitva es mi nem. Jo lett volna utinaplokat vezetni, talan meg nem keso elkezdeni.

P.Elliot 2022.09.07. 14:56:10

@London2009: Varjal csak, erre en is csak nyomokban emlekszem, pl. Karlovy Varybol abszolut semmire egy teren kivul ahol valami gyogyvizet ittunk egy kutbol meg vettunk valami nagy ostyaszeru valamit, valami helyi jellegzetesseg volt.
Teljesen biztos hogy sokmindent lattunk de kihullott a memoriambol, valoszinu nem volt fontos.

Irjal csak utazasi naplot, a kislanyod fogja ertekelni kesobb meg az unokaid is hogy mi hogy volt, hogy reagalt a kisgyerek dolgokra,mi tetszett neki es ilyesmi.
Beszelgettem egy novel a neten keresztul aki a kislanya minden napjat leirta, meg szuletes elott is hogy hogy volt az amikor a korhazbol odaszoltak neki hogy sikerult a nehezen osszehozott terhesseg, nem beultetes volt de valami komolyabb beavatkozas.

Honapokon at olvastuk a naplot de aztan ahogy lenni szokott egy valaki betolakodott, szemetkedett es a no bezarta a blogot mindenki elol, azota hallottam hogy megegy kislany szuletett.

Hat irj le minden utazast ertekelni fogja az utokor.

Golf2 2022.09.07. 14:59:58

@P.Elliot: NDKban dolgoztam hivatalosan onnan vonatoztam haza piros útlevéllel és indultam kékkel ibusz busszal Münchenbe.A határon mindenkit leszállítottak szetszedtek gyalog visszaküldték akinél bizonyítvány volt...Visszafele kb négyen voltunk a buszon az ötvenből a többi disszidált.

P.Elliot 2022.09.07. 15:50:46

@Golf2: 4 ember ment csak vissza?

Akkor igen nagy forgalom lehetett a lagerekben ott Nemetorszagban.

Bizonyitvanyt vinni az maga a disszidalast jelentette a hatarorok szemeben.
A ferjem diplomajat a gorog baratai vittek ki kesobb amikor Budapesten jartak es leadtak Romaban egy baratjuknal, ott tudtuk felvenni, el is utaztunk erte amikor hiret vettuk, ide Amerikaba mar a diploma is jott velunk.

Szervezni is tudni kell. Akkoriban nagyon atneztek hogy kinel mifele papirok vannak. Nekem volt szemelyi igazolvanyom, en turabusszal mentem, megtarthattuk, viszont nem volt utlevelunk csak kozos ami a magyar idegenvezetonel volt.

fhdgy 2022.09.07. 16:08:24

@London2009: A közelmúltra nem emlékezni, a régmúltra viszont igen, ez egy életkor fölött teljesen normális, megszokott dolog. Nem azt mondom ezzel, hogy mindenkinél így van, de a többségnél igen.

Több, mint 66 évvel ezelőtti utazásra elég jól emlékszem, pedig még négy éves sem voltam.

Jugoszláviába utaztunk a szüleimmel. Apám a II. VH. kezdete óta nem látta az apját és 1956 nyarán volt először hazamennie.

Még nem voltak mindig rendes vonatok, volt, hogy marhavagonban utaztunk. Ülőhely sem volt mindenkinek, álltunk. Nyár volt, a nagy vagon ajtó elhúzva, én a térdek között nézegelődve láttam az elsuhanó táját. Úgy emlékszem, mintha tegnap lett volna.

Hétfőn Kaposváron voltam. Mit láttam útközben? Hát, nem tudom.

Azt el tudom mondani, hogy mit kellett volna látnom, mert elég jól ismerem az utat, de azon kívül semmi!

P.Elliot 2022.09.07. 16:43:34

@fhdgy: En is emlekszem kisgyerek korombol kristalytisztan dolgokra. 3-4 eves lehettem, most valoban van olyan hogy feljovok az emeletre valamiert es utana vissza kell neha mennem hogy eszembe jusson hogy miert is jottem fel.

Azert erdekes lenne ha egyszer osszeirnam magamnak hogy mire emlekszek. A rokonokrol is.
Mar ugysem elnek, nincs meg a veszelye hogy netan pofan csapjanak miatta, hehehe.,..

Azert voltak nagyon jo rokonaim, tobbek mint a furcsabbak kozul valok.

P.Elliot 2022.09.07. 16:46:31

@fhdgy: Azert elutaznek egy marhavagonban nehany megallot mar csak az erdekesseg keveert is meg szeretek megtapasztalni dolgokat hogy mi milyen volt.

Az erdeklodes meg nem szall ki belolem de majd lassan azt is megtapasztalom, gondolom.

Csodabogár 2022.09.07. 16:56:51

@P.Elliot: 1945-ben mentünk vissza Pestről Szegedre. Akkor se voltam lelkes és most sem hiányolom az ilyen utazást. Ma is frászt kapok az oroszoktól.
Voltak nekem is előző utazásaim, amikre emlékszem. Prágába Karslbadba stb. na és NDK körúton is voltam az IBUSZ-al. Az is nagy élmény volt és egész jól emlékszem rá. Az adta a lükést, hogy megtanuljak németül.Gyerekkori utakra is a szüleimmel, Miskolc, Eger, a Dunántúl úgy általában. Nagyon szerettem utazni mindig. Boldog voltam ha apám magával vitt néha üzleti utakra.

fhdgy 2022.09.07. 16:58:12

@P.Elliot: A "néhány megálló", az sok volt. Azt nem mondom, hogy jugoszláv területen végig marhavagonban kellett utazni, de sokat.

Eleve nagyon nagy kerülőt kellett tenni, mert még nem voltak meg a Dráva hidak. Somogyország majdnem közepéből Eszék melletti kis faluba mentünk. Pécsnek lett volna normális, de arra nem lehetett.

Teljesen ellenkező irányba, Gyékényes-Kapronca majd úgy Eszék.

Viszont Eszéken zöldek voltak a vonatok, nem feketék mint nálunk.

Később mesélték a szüleim, hogy hajnali három körül indultunk, aztán délután értünk oda.

P.Elliot 2022.09.07. 18:24:59

@Csodabogár: Utazni en is szerettem fiatal koromban de csak orszagon belul volt ra lehetosegem Pragan kivul, komolyabb utakra nem lett volna penzem, amikor mar lett akkor eljottunk.

Mindig otletszeruen mentem baratokkal, Balatonra, az Alfoldre, a Matraba, Egerbe , Debrecenbe meg ahogy adodott de oszinten szolva nem sok adodott meg 23 eves koromban leleptem az orszagbol.

Az oroszokkal nem volt semmi bajom mert nem eltem a haboru idejen, en kesobb mar csak rendes oroszokat ismertem akik szinten nem eltek a haboru alatt meg.

P.Elliot 2022.09.07. 18:27:50

@fhdgy: Vonaton utazni mindig szerettem, itt is noha tul gyors nekem, itteni gyorsvonatot nem probaltam de ahogy az allomason elzugott mellettem szinte elsoport a szele.

Szeretem illetve szerettem a cammogo vonatokat ahonnan lehetett kenyelmesen nezelodni....

fhdgy 2022.09.07. 21:19:36

@P.Elliot: Ha szereted a cammogó vonatot, akkor tudok Mo.-on olyan vasúti szakaszt, ahol tetűvel sem állná a versenyt a vonat.

A leggyorsabb vonatok, amivel utaztam, Németországban voltak, 250-nel suhantak.

Congeria 2022.09.07. 21:49:50

A II.VH után nőttem fel, a Rákosi és a Kádár rezsimben az emberek rengeteget dolgoztak, utazás az országon belül is ritkán történt. Szüleimnek a nyaralás azt jelentette, hogy az idő alatt nem kellett dolgozni. Általános iskolai koromban "úttörő " táborokban történt számunkra a nyaralás, Balatonnál, erdei táborokban. Rokoni látogatás során sok helyre elkerültem az országban, pesti létemre mind élvezetes volt, somogyi faluban , Szegeden vagy a Balatonnál.

Édesanyám sokat mesélt a dalmáciai tengerpartról, ahol fiatalkorában járt, nagyon vágytam oda.

Egyetemi éveim alatt sikerült rendszeresen dolgoznom is, gyűjtöttük a pénzt utazásra. Nászútra Jugoszláviába mentünk, Dubrovnyikba egyenesen. Igaz, nem marhavonatban, de nagyon nehézkes és fárasztó utazás volt. Megérte.

Ez megnyitotta a gátat. Az utazásokat is megkönnyítették, de még mindig az "átkos" volt, gyermeket hagytunk "túsznak" itthon, így kaptunk útlevelet 3 évenként.

London volt az első út, ismerősnél szálltunk meg, így kijöttünk a pénzből. Családos nyaralás Jugoszláviában lehetett ekkor, élvezhettük a gyönyörű helyeket, mielőtt a turizmus növekedése tönkre tette volna.

Még mindig az átkosban vagyunk, amikor a "brain export" révén Afrikába kerültünk. Olyan helyzetben voltunk, hogy ha elhagyjuk Magyarországot, a világon bárhová mehettünk volna, mindenhol befogadnak, mint menekültet. Kanadát választottuk, bevándorlóként,
így biztosítva volt az ott maradásunk. 3 év múlva a kanadai állampolgárság és útlevél birtokában kinyílt a világ számunkra. Bejártuk.

fhdgy 2022.09.07. 21:50:53

@P.Elliot: mire emlékszem a marhavagonból:

Állni kellett, gondolom maximum azok tudtak ülni, akiknek masszív kofferjeik voltak.

Egy történet erre: zsúfolt vonat, hely egy szál se! Fiatal ember kérdezi öreg anyókát, hogy ráülhet-e arra a csomagjára. Rá, rá édes fiam, csak a tojásokra vigyázz!

Miért, tojások vannak benne?

Nem, szögesdrót!!!

Az elhúzott ajtó egy vízszintes vasrúddal volt kitámasztva. Az elsuhanó táj, mint egy kissé elmosódott film, de színesben, bennem van vagy úgy hiszem, hogy bennem van. Utólag a táját úgy látom, mint egy rétes területet, benn liget szerűen fűzfákkal. Lehet, hogy a Dráva ártere mellett mentünk?

Azt kell, hogy mondjam, a fényképezőgép a fejemben nem is olyan rossz! Olyan 10-12 éves lehettem, amikor vonattal utaztunk Somogyországból Kaposváron, Dombóváron, Simontornyán keresztül Budapestre. Valahogy "filmre lett véve" a Dombóvár-Simontornya közti út. Somogyországból haladva jobboldalon dombok, baloldalon mezők, rétek. Álmomban többször végig utaztam a későbbiekben. Mindig láttam álmomban a tájat.

Aztán 2016-ban vagy 17-ben újra arra vonatoztam, nem álmomban, hanem a valóságban. Sőt, azóta autóval is sokszor jártam párhuzamosan a vasúttal arra.

Láss csodát! Ha becsukom a szemem, újra azt látom, amikor kinyitom!

Dharma Bum 2022.09.07. 21:51:29

@P.Elliot: az egyik első út prága volt, gyerek voltam..68 után? Nem biztos..de az igen hogy egy cseh polgár beszólt nekem

Tudod mi vagy te? -
egy szaros magyar -

fhdgy 2022.09.07. 21:53:29

@Congeria: Tudod, én somogyi legény vagyok!

Lennél kedves elárulna azt a somogyi falut?

fhdgy 2022.09.07. 22:05:36

@Dharma Bum: Nem tudom, hogy mit rontottál el, de valamit biztos.

Én elég sokat jártam a valamikori K und K területén. Soha nem volt kellemetlenségem a magyar mivoltom miatt, pedig nem tagadtam. Igaz, féltéglával sem döngettem a mellemet.

Felvidéken a Mečiar korszakban, a Fradi szurkolók elleni ( lehet, hogy jogos ) atrocitáskor is jártam. Még beszólás sem volt!

Horvátország egy kicsit más. Nem emlékszem, hogy régebb óta itt lennél, ezért leírom, hogy apám révén Szlavóniából származom.

Ha Horvátországban elmondom, hogy ... , akkor befogadnak. Akkor is, ha arra a kérdésre, hogy beszélek-e horvátul, csak azt tudom mondani, samo nekoliko reči ( csak néhány szót )

Congeria 2022.09.07. 22:15:50

@fhdgy:

Most már nem vonatozunk, utoljára otthon ültem vonaton, ahogy írod, az expressen, ami nem adja meg az utazás nézelődési élményét. Koromnál fogva volt élményem kiélvezni a füstös vonat, vagy a keskeny vágányú (vagy hogy is nevezik) nyújtotta élményt.

Balatonhoz menő vonatok is nagyon mások voltak, mint most. Kis településekre csak lassú személyvonat járt. Baráti társaságunkkal időnként utaztunk a Déliből éjfélkor induló, hajnali 5-6 körül beérkező járattal. Álmosan kászálódtunk le a kicsit ködös, napfényes reggelbe. Híres volt ez a járat, sokan vették igénybe, Alsóörsön a vonathoz hozzták a friss körözöttes kiflit, ennek az ízét még most is érzem a számban (vagy az emlékezetemben).

fhdgy 2022.09.07. 22:27:06

@Congeria: Bocsi, de Csorvás Békés megyében van, nem Somogyországban!

Somogyi létemre Békés megyét is viszonylag jól ismerem, mert sok évet dolgoztam egy békéscsabai cégnek.

Congeria 2022.09.07. 23:12:49

@fhdgy:

Igazad van, hirtelenjében ez jött az eszembe, régen volt, nagyon régen. Most már nincs is kitől megkérdezni, de talán előjön.

fhdgy 2022.09.07. 23:21:44

@Congeria: Jó, 30 km. Somogyország kellős közepétől, ahol én lakom!

fhdgy 2022.09.07. 23:34:36

@Congeria: Jó, a 80-as évek vége felétől a kétezres évek elejéig keresztül kasul jártam az országot. Sok-sok települést tudtam, hogy hányas úton, hányas kilométerkőnél van.

Most viszont megcélzom a legrövidebb utat az ágyikóm felé!

P.Elliot 2022.09.08. 01:16:27

@fhdgy: Ezen jot mulattam, a tetu mozgasu vonat, biztos van ilyen is.

Nem szeretem ha egy vonat gyorsan megy, suhan. Ha sietni kell valahova akkor mas de szeretem elnezegetni a vonatablakbol a tajat de nem ugy hogy elrohan az orrom elott.

Erdekes amit irsz errol a taj utazasrol. Vannak dolgok szerintem amik valamiert orokre rogzulnek a fejunkben, ki tudja miert.
Hiaba gondolkozok hasonlo nem tortent meg velem .
Nekem almomban neha figyelmeztetesek jonnek amik megvalosulnak valami formaban, nem szeretem az ilyen almokat.

P.Elliot 2022.09.08. 01:41:05

@Dharma Bum:
Ezt a szaros magyart milyen nyelven mondta? Magyarul?

Nyugi, en is tudtam volna mondani valamit az ilyen alaknak, nyugodtan, mosolygosan es melyseges lenezessel sajnalkozva hogy csak erre futotta a szokincsebol.
Honnan tudod hogy cseh polgar volt?

A csehekrol egyszer meselte a ferjem hogy amikor egyedul volt azt hiszem Pragaban akkor is es a vasutallomason kipakolta a zsomlejet meg a teliszalamit amibol csak egy arasznyi hosszusagu volt es amig varta a vonatot addig gondolta hogy eszik. Odament hozza egy vasuti or es kerdezte hogy van-e teliszalamija elado, mondta hogy sajnalja de nincs csak ez a darabkaja van.

Az or, elkunyeralta a darab szalamit, a ferjem nem kert erte penzt de az or hozott egy uveg bort erte es valami makkal toltott kis sutemenyt....

Igazabol ezert vittuk a Pragai Ibusz szobas nonek egy rudat ajandekba mert gondoltuk hogy ezek szerint van hire a magyar szalaminak.

A neni, foleg a bacsi szo szerint magahoz olelte a rudat es szemmel lathatolag nagyon orult neki.

P.Elliot 2022.09.08. 01:54:00

@Congeria: Jaj, ne is mond a korozottes kiflit meg a zsemlet, mi is ettunk odahaza a vonatokon, imadtam, itt is probaltam utanozni de valahogy nem az igazi.

Emlekszel a bambira ?, na azt is nagyon szerettem, sok valasztas nem is volt. Adtak meg a vonaton malnaszorpot de azt nem szerettem a szoda miatt mert nagyon csipte a szamat...

Itt talakoztam egy magyar pasassal meg rengeteg evvel ezelott, o a MAV-nal volt ilyen szakacsfele, emlekszel arultak a vonatokon szendvicseket.

Azt mondta hogy volt nagy ellenorzes amikor felszalltak de otet nem kellett felteni, Vett egy nagy disznocombot, eldugta a szemek elol, jo vekony szeletekre kloffolta, kirantotta es zsemle kozott arulta, jobban mondva egy fiatal kolykot vegigzavartak a vonaton a kosarral es gyorsan el is adta, mindig nagyon megszedtek magukat pedig osztozni is kellett...
Kerdezte hogy van fogalmad hogy egy diszno combbol hany adag rantott husos zsomle kerul ki?
Mar nem emlekszem de nagyon nagy szamot mondott.

London2009 2022.09.08. 10:48:31

@P.Elliot: igen, azt hiszem itt az ideje elkezdeni. Mindig is terveztem de sosem szantam ra magam. Most persze mar sajnalom. Foleg, hogy most mar mas jellegu utaink lesznek egy darabig.

London2009 2022.09.08. 10:51:59

@fhdgy: szinte semmire nem emlekszem kb. 10 eves korom elott. Csak emlekfoszlanyok vannak. Nagyon keves fotonk is van, de az a par emlekfoszlany is ahhoz a par fotohoz kotodik. Nem tudom miert van ez de egyszeruen nincsenek kisgyerekkori emlekeim szinte egyaltalan.
Nekunk voltak evente 2-3 nagy utazasaink. Intenziven es sok helyen jartunk, jottunk mentunk meg nem alltunk. Ennyi mindenre reszletesen en nem tudok mar emlekezni. Persze mar mas vilag van, biztos van vagy tizezer fotom es azokkal mindent fel lehet idezni. De azt egy kicsit sajnalom, hogy a nagy utakrol nem tettem el jegyeket, belepoket, nem irtam minden naprol par sort. No mindegy meg nem keso elkezdeni.

fhdgy 2022.09.08. 11:46:32

@London2009: Bocsi! Nagyon sok mindenre emlékszel!

Gondolkozz csak! A számokat, a betűket mind tíz éves korod előtt tanultad és még mindig emlékszel rájuk!!! -:)

Egy érdekes emlékem, nem tudom, hogy hány éves lehettem, de még nem jártam iskolába.

Néztem a malacokat az ólban. Egyszer csak feltűnt, hogy az egyik pislog. Jé, a többi is.

Kíváncsi voltam, hogy én is tudok-e pislogni. Megpróbáltam és tudtam.

Azóta viszont nem tudom abbahagyni. Tényleg azt hittem, hogy addig nem pislogtam, meg senki, meg semmi! Akkor fedeztem fel a pislogást.

P.Elliot 2022.09.08. 14:23:21

@London2009:
Ezekrol az utazasokrol eltett fotok es belepok, nekunk vannak de az utobbi 10 evben nem oriztunk meg ilyesmit vagy ha igen akkor melyen eldugva a papirok alatt es mar el is felejtettuk.
Amikor a lagerben voltunk akkor eltettunk mindent, nagy elmeny volt Olaszorszag, nekem, a ferjem mar jart ott.
Megvan minden beleponk ahova csak elmentunk es hogy nevessel is, megoriztuk a cimkejet az elso bornak amit ott ittunk, valami olasz bor volt, piros szinu, nehez, edes, kitudja micsoda. Nehany evvel ezelott a cimkerol megprobaltam felkutatni hogy van-e meg ilyen es rendelni Olaszbol a hazassagi evfordulonkra de valahogy nem talaltam.
Valami helyi, illetve Napoly kornyeki ital lehetett de nagyon finom volt es kis palinkas kupicaval iszogattuk, egyreszt mert keves penzunk volt, ilyesmire, masreszt nem voltunk nagy ivok, mi inkabb kostolgatni szerettunk mindent.

A penzrol nem kis beszelve ami nem volt csak igen keveske.
Amire mindig szivesen koltottunk, azok a kepeslapok, szinte kilonyi, meg ma is orommel nezegetem at. Mindenfele utazasnal sok-sok kepeslapot vasarolunk.

A fotokbol meg ne is mond mennyi van, egy hatalmas nagy plesztikdoboz, neha evente 1-2x leteritettem egy lepedot a nappali kozepere es kiontottem ra, a csalad ravetette magat es nezegettuk, mutogattuk, megbeszeltuk. Mindig megigerem magamnak hogy elllatom nevvel es datummal mert lehetseges hogy kikerul egyszer valahova ahol gyujtik, ugy mint en a regi fotoimat hiszen a rendes fotozas mar idejet multa, mar nem csinalnak papirra nyomottat hogy legalabb tudjak hogy mikor fotoztak, hol es kik vannak rajta.

P.Elliot 2022.09.08. 14:30:55

@London2009: Ami azt illeti 10 eves korom elott en sem emlekszem tul sok dologra. 3 eves kor korul igen, Szaladok a kerti uton/ ez olyan eles elottem valamiert/ a kapuhoz, ketoldalt mar csoves es zold kukoricak a kezemben valami jatek/ koltozes alatt alltunk/, mintha kis tuzhely lett volna meg egy babafele, kicsike hogy elastam a kerites melle hogy majd ha visszajovunk megtalalom.

Mivel a haz rokonnak lett eladva valoszinu hogy vissza is mentunk latogatoba de arra mar nem emlekszem hogy kiastam-e a jatekokat vagy elfelejtettem vagy mar nem is erdekelt.

Nagyon tiszta a kep elottem most is.
Meg az is amikor eloszor mentem iskolaba, a hatitaskam zotyogott a hatamon mert futottam, olyan fekete lakk papirmase vacak volt amit akkoriban arultak a gyerekeknek.

Aztan mar nem sokra. Karacsonyi emlekem jobban van azokbol az evekbol.

P.Elliot 2022.09.08. 14:34:20

@fhdgy: Na, ez a pislogas emlek. Ezeket hivjak racsodalkozasnak..

Azert szep is a gyerekkor egy gyereknek ha nyugalomban elhet, olyan mint egy evekig tarto utazas, mindent meglat, megtapasztal..

P.Elliot 2022.09.08. 14:36:50

Az oruletesen forro nyar utan itt van az elso huvos reggel itt a kertben.
Kardigant kellett felvenni, je!
Letezik olyan hogy kardigan? Meg a szot is elfelejtettuk!

Csak vissza ne terjen a meleg.
Egyaltalan, a nyar szot se akarom hallani ezentul. Az ilyen nyaret!

fhdgy 2022.09.08. 15:27:59

@P.Elliot: Itt most 29 °C van, kissé borult, a levelibékák kevéske esőt jósolnak. Viszont rettenetesen fülledt. Rövidnadrág, póló, kis séta és szakadt rólam a víz!

SzZoole 2022.09.08. 18:19:09

Úgy néz ki, hogy gyászba borul az ország. A család összes tagja Balmoral-ban van :-(

Én nem emlékszem semmire! Hivatalos orvosi pecsétes papírom van róla.

Csodabogár 2022.09.08. 19:22:19

@London2009: Az itt leírt útról, meg még a követjezőről, amikor Spanyol körutazást tettem, még rengeteg papírom, belépőjegyek prospektusok, sőt képeslapok is voltak. Fényképezőgépem még nem volt akkor. De aztán jöttek a nagy költözések és én kidobáltam mindent, mert a fejemre nőtt a papírhegy.
Később már nem volt annyira elementáris élmény az utazás, mint ez az első kettő, így nem is igen gyűjtögettem be semmit. Várostérképeim még vannak. Azok a könyvespolcon túlélték a könyvekkel együtt a költözéseket.

Csodabogár 2022.09.08. 19:23:56

@SzZoole: Soha nagyobb gyászod nem legyen!

SzZoole 2022.09.08. 19:39:49

Meghalt a királynő, éljen a király :-((

SzZoole 2022.09.08. 19:40:33

@Csodabogár: ebben nem vagyok biztos :-(

NemSam 2022.09.08. 19:46:19

@P.Elliot: Apró kalandok. Nem vagyok túl vagány, zömmel IBUSZ-szal utaztam. Az első hely ahol tengert láttam, Jugó, Rab sziget, minden befizetve, tökéletes volt. Pár év múlva úgy döntöttünk visszamegyünk. A csapat, három lány 25 és negyven között, és a 70 éven túli anyuka. Három nappal korábban indulunk, hogy csavargunk egy kicsi, kinéztünk egy útvonalat. Aztán meggondoltuk magunkat, menjünk Csontváry után. Ez addig volt meg, hogy Banja Lukánál fel kell menni a hegyekbe. Aztán mentünk, mentünk… . Este 10-re meglett Jajce, de hogy lesz szállás? Az első piros lámpánál odajött egy pasas, hogy szállást keresünk-e. Igen, és még aznap láttuk a vízesést felülről, másnap alulról. Tovább Mosztárba, onnét Dubrovnyik, ott is találtunk két szobát, és végig dorbézoltuk a fehér mészkő paloták között égbefutó kocsmasort.
Másnap Split, ott már volt időnk keresni, a Diocletianus palotát ölelő sorban szálltunk meg, és egy, a sétányon levő étteremben vacsoráztunk. Tellett erre a kiosztott zsebpénzből.
Más. A Rhodosz-Ciprus-Izrael hajóútnál Athénben szálltunk hajóra, előtte fél nap szabad. Nagyon meglepődtem, mikor az Akropolisznál belebotlottam egy legelésző szürke lóba.
És, ami nem jól jött. Marokkóba mentünk volna római átszállással, de Rómában sztrájk volt Szedjük le a csomagokat is. Aztán reggeltől estig álltunk a váróban, 0 infóval. Este 11-kor felszállt pár gép, de nem írták ki. Attól kezdve 10 percenként mentem az infós pulthoz, hogy esetleg Casablanka? Lett. Ott meg még vártak bennünket.

Dharma Bum 2022.09.08. 19:46:31

@P.Elliot: akcentussal, cseh volt, többünknek beszólt. 10 éveses lehettünk?

Dharma Bum 2022.09.08. 19:46:34

@Csodabogár: na! Eláshatja magát az a royal aki nem engedte Megant Balmoralba.

Dharma Bum 2022.09.08. 19:46:39

@Csodabogár: Isten óvja.

R.I.P. Elizabeth ||

Dharma Bum 2022.09.08. 19:46:42

@Csodabogár: ez faszi korgi kutyákat tart, enough said.

P.Elliot 2022.09.08. 20:37:21

@Dharma Bum: Valami magyar kapcsolata rokonsaga felmenoi csak lehettek ha akcentussal is de beszelt magyarul.
Magat is szidta a "draga". ez nem jutott eszebe, hehehe...

P.Elliot 2022.09.08. 20:39:22

@NemSam: Na, ez jo lehetett. Esemenyes, emlekezetes.

fhdgy 2022.09.08. 20:42:51

@SzZoole: Arra emlékszel, hogy hivatalos, orvosi papírod van róla?

Akkor mégis emlékezel, csak szelektíven!

fhdgy 2022.09.08. 20:55:41

@P.Elliot: Kik a szlovákok?

Azok a csehek, akik tudnak magyarul.

Szerintem nem kell feltétlen magyar felmenővel rendelkezni, elég, ha volt körülötte pár magyar. Jó vagy rossz.

Jó, nem csehországi, hanem horvátországi a példám. Rovinjban van egy ismerős család. A feleség magyar, apám szülőfalujából. A férj horvát. A meglepetés, hogy a férj jobban beszél magyarul, mint a felesége. Kérdeztem a férjet, hogy hol tanult meg magyarul? Hát a magyar gyerkektől ( sic! ), amikor fociztunk.

Ez a gyerkektől arra felé teljesen normális. A szlavóniai magyarok úgy mondják, hogy ők brencósan beszélnek. Van néhány falu, ahol még a nyelvújítás előtti magyart beszélik. Hogy mi a berencó, fogalmam sincs, ne kérdezzétek!

fhdgy 2022.09.08. 21:00:56

Agyamra megy a Firefox winfosh alatt.

Hol lehet vele kommentelni, hol nem. Másik oldalról meg szeretem, mert beállítottam úgy, mint egy akadálymentesített weboldalt. Fekete háttér, sárga, nagy betűk. Egész kellemes olvasni.

Így most kettő böngészőt használok párhuzamosan. Egyet olvasásra, egyet írásra. Amiben írni is tudok, ott még nem találtam meg ezeket a lehetőségeket.

Csodabogár 2022.09.08. 22:29:04

@fhdgy: Nekem, mióta új gépem van, mindig ki kell törölnöm az előzményeket ha kommentelni akarok. Nem csak itt, hanem nagyjából mindenhol, kivéve az index fórumot.
Hasznos a dolog, kevesebbet írok, mire kitörlöm meggondolom, hogy nem is annyira fontos megírni.:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.08. 22:58:42

Mar biztos mindenki olvasta/hallotta a hirt...:(
Miota lattam a Crown sorozatot, a kiralyno nekem nemcsak uralkodo, hanem anya, feleseg is egyuttal...what a legacy!

Charles helyett inkabb kerhetnenk William-et? Sokkal inkabb "king material...

#notmyking ;)

P.Elliot 2022.09.09. 01:10:36

@fhdgy:
Latod ez valahogy elkerulte a figyelmemet illetve nem gondoltam ra hogy a szlovakok tudnak magyarul...
Igy persze nem volt csoda hogy beszolt a pasas de akkor is mocskos, pofatlan dolog volt tole...

Congeria 2022.09.09. 03:16:54

@P.Elliot:
Félreolvastad a vonatos story-mat vagy én men fejtettem ki eléggé. Nem a vasúti büffében ettünk, nem is volt olyan abban az időben a hajnali munkásvonaton. Alsóörs már a Balatonnál van, az oda hétvégi utazókhoz vitték ki az állomásra és az ablakon keresztül vettük meg. a körözöttes kiflit.

Congeria 2022.09.09. 03:22:42

@Zsuzsi65:

Még jobb lett volna, ha lelép a vég előtt és élvezhette volna fia vagy unokája megkoronázását.

Congeria 2022.09.09. 03:25:52

@Dharma Bum:

Sorry, mi ez a dolog Megan és Balmorallal? Nekem kimaradt, nem olvasok a celebekről.

fhdgy 2022.09.09. 07:50:58

Kedden a királynő kinevezi az új miniszterelnököt, rá kettő napra királynő meghal.

Csak az motoszkál bennem, hogy cselekvő képes volt-e a királynő?

Halála előtt kettő nappal egyáltalán a tudatánál volt?

Dharma Bumm 2022.09.09. 07:59:25

@Zsuzsi65: szerintem ne itéljük meg a királyt egy tévésorozat alapján. Van egy viskója is erdélyben :)
femina.hu/otthon/karoly-herceg-erdelyi-haza/

Golf2 2022.09.09. 08:16:30

@SzZoole: Csak nem Kamilla lesz a nagyságos asszony?

Golf2 2022.09.09. 08:25:42

@SzZoole: Some of the biggest looming strike actions have been called off after the death of Queen Elizabeth II.

Golf2 2022.09.09. 10:47:50

@SzZoole: A kis pofátlan Meghan bezzeg nem ment el ...Honnan szalajtották?

fhdgy 2022.09.09. 11:11:07

@Golf2: Nem ment, vagy nem kívánatos volt a jelenléte?

Golf2 2022.09.09. 12:48:26

@fhdgy: Esze ágába se volt menni.

fhdgy 2022.09.09. 13:18:12

@Golf2: Én sem mentem, nem is akartam -:)

Részleteket nem tudok, mert nem foglalkozom a dologgal, de csak főcímek alapján, amivel találkoztam a neten, elég régóta van ott kavaras rendesen.

Golf2 2022.09.09. 13:27:27

@fhdgy: Zoole is beállt valamelyik sorba,egész Anglia sorbanáll,megemlékezik,London csurig lesz.Bár itthon kéne sorbanállni a fönök miatt,pezsgőt bontanék...

fhdgy 2022.09.09. 13:37:12

@Golf2: Hordóban van pezsgő?

SzZoole 2022.09.09. 14:17:46

@Golf2: igen, Queen Consort lesz, azaz a király felesége.

SzZoole 2022.09.09. 14:23:26

@Golf2: Meghan ahogy a katonabácsi mondja, nem szivesen látott személy.

Többen őt okolják azért mert a királynő ebbe az állapotba került.

A nagy kiszakadásból a királyi családtól a hétköznapi életbe semmi nem lett, mivel elkezdett visszafelé köpködni az Ophra interjuval, könyvek, potcast stb.

Ezt a királynő nehezen viselte. Ezek után szerinted szivesen látott személy a királyi házban?

Csak nehogy a házasságába is bele kerüljön.

nyuszigonosz 2022.09.09. 14:40:34

@SzZoole: Ennek ellenére még maga a királynö meghívta öket is a gyerekekkel együtt a nyáron Balmoralba, ahol tradicionálisan sok sok kimondottan gyerekprogram van a királyi család gyerekeinek.
Na nem mentek el, és pont erröl én tegnap délelött !, még mielött a királynö aggasztó egészségügyi állapotáról megjelenet volna bármi, mert: Harry és Meghan szept. harmadikán Londonba érkeztek az USA -ból, majd Harry tovább ment MAnchesterbe, ahol valahol beszédet is mondott, tudomisén mi kapcsán, majd másnap Düsseldorfba, (Németország) úgy tudom Meghan is ment vele, mivel Harry újonnan valahol valami beszédet mondott, majd a következö idöpont pont tegnap, szept. 8-án volt Harrynak Londonba. A közbeesö idöben - szept 5-6-7 ugyan a meghívás okán is! mehettek volna Balmoralba, ahová várták is öket, de le sem mondták, nem is mentek.
Na és ilyenkor megszólalnak a royal expertek, hogy miért is nem meg így meg úgy.

Majd tegnap Harry késön ért oda, amikor a királyi család bejelentette II. Erzsébet halálát, Harry gépe még nem szállt le Skóciában. Amit végtelenül sajnálhatott is, de mentek volna picit hamarabb oda, amit nem tettek meg.

SzZoole 2022.09.09. 15:32:05

@nyuszigonosz: igen, így történt. Azt nem tudom, hogy olvastad e, hogy Harry-ék a Windsor egyik vendég hazában szálltak meg kb. 5-6 száz méterre William-ék hazától, de nem látogattak meg egymást, vajon miért, nehéz kérdések ezek, amire sose kapunk választ, csak találgatások és talányok lesznek, szerintem.

Most nézem a híradót, Charles a Buckingham Palace előtti terén a több ezer emberel ép kezel.

ibb.co/nmF7bKV

SzZoole 2022.09.09. 15:56:14

@Zsuzsi65: ne ítéld meg Charles-t egy fikciós sorozat alapján kérlek :-)

Az egyik legértelmesebbnek, intelligensnek és műveltnek tartalak téged itt a blogon :-)

Ne ess bele a tájékozatlanok hibájába.

Do not judge him, before even knowing him.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.09. 16:17:03

@Dharma Bumm: nem a sorozat a lenyeg nekem...egyszeruen a hazassagaban mutatott viselkedese az, amitol nekem o soha nem volt szimpatikus. Tudom, csak az alapjan itelek, amit kivulrol lattam - mint mindenki mas - de ez van :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.09. 16:20:09

@SzZoole: lsd. az elozo kommentem. Lehet, hogy egy roppant muvelt, intelligens ember, es elhiszem, hogy o is szenvedett a hazassagaban, de nokent valahogy a masik oldalt (Diana) tudom jobban megerteni ;)
De tudom, minden eremnek ket oldala van :)

SzZoole 2022.09.09. 16:31:05

@Zsuzsi65: elfogult vagy, szép és szőke, mint Diana :-)))

De mint ahogy írod, az éremnek két oldala van :-))

Diana sem volt szent, láttam pár docut róla a napokban, de nem ítélem meg miatta férfi szemmel, sőt, lehet én is sorba álltam volna :-)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.09. 16:39:38

@SzZoole: :))) hat, igen, ez olyan dolog, amiben kivulallokent tenyleg csak talalgatni tudunk: vajon Diana viselkedese csak reakcio volt arra, ahogyan Charles (es a palota) bant vele, vagy sem...
Na de most egy-ket hetig van temaja a sajtonak, es vegre nem a haboru, az inflacio es egyebek a tema :)
Az angolok egyebkent hogy tekintenek Charles-ra mint uj kiralyra? Biztos furcsa lehet 70 ev utan megint egy king a queen helyett...

SzZoole 2022.09.09. 16:49:27

@Zsuzsi65: Diana rebellis volt :-)

Charles nem túl népszerű, pontosan amiatt, ami miatt neked sem, Diana miatt. William annál inkább:-)

Mindenki csak azt mondja, hogy; Majd meglátjuk :-)

Dharma Bumm 2022.09.09. 18:49:20

@Zsuzsi65: Nem volt könnyű élete, na.

Golf2 2022.09.09. 18:50:14

@SzZoole: Hihetetlen hogy milyen összetartó,kulturált nép az angol,lenne mit tanulni tőlük itt vadkeleten,de reménytelen.Itt csak a sky news jön de csak lesek.

SzZoole 2022.09.09. 19:00:29

Most fog beszédet mondani Charles a St Paul’s Cathedral-ban. A Cathedral ki van tömve emberekkel, feketék, barnák, fehérek együtt, vallástól függetlenül.

Golf2 2022.09.09. 19:09:38

@SzZoole: Miért kell ebben a beszédben Kamilláról beszélni,ráadásul fényezni...Banya.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.09. 19:10:15

@fhdgy: miert ne lett volna tudatanal? Nem volt demenciaja :)

SzZoole 2022.09.09. 19:29:03

@Zsuzsi65: erről a két betegségről beszélnek a leukemia vagy lymphoma.

fhdgy 2022.09.09. 19:42:56

@Zsuzsi65: nincs minden ember a tudatánál, amikor haldoklik. Ehhez nem kell demensnek lenni

nyuszigonosz 2022.09.09. 20:02:37

@fhdgy:
Tudatánál volt. Csak nem Londonban volt az egész hanem Balmoralban, ami szintén elöször fordult elö, hogy II. Erzsében ilyen jellegü dolgot nem Londonban intézett.
Istenem, de hát 96 éves volt. Megtehette JOhnson is, Truss is, hogy ök utaznak.

Vannak természetesen felvételek is, söt nem ült ezalatt az idö alatt, állt - beszélt - intézett - mosolygott. És ez még kedden volt.

Az egészségügyi állapota tegnap, csütörtökön lett aggasztó, de mint írtam, aki 96 éves, az lényegében bármikor meghalhat és anélkül, hogy napokig vagy akár tovább haldoklik.
Egyszerüen elfogy, mint a gyertya.

Golf2 2022.09.09. 20:03:26

@SzZoole: Általában értem,összetartó,hagyománytisztelő nép.De a franciák se kutyák,csak erről beszélnek,látszik hogy kultúrnemzetek.

P.Elliot 2022.09.09. 20:18:47

@Zsuzsi65:

Charles sosem mondott volna le a tronrol a fia javara, nem az a tipus. Szereti unnepeltetni magat es o is kiraly akar lenni mar pedig megsporolhatna egy koronazast es az ezzel jaro kiadast ha lemondana a fia javara.

Nem hiszem hogy tul jo egeszsegu, olyan voros neha a kepe hogy szinte langol, nem tudom mi lehet a baj vele.

Neha szimpatikus a pasas/ marmint megertem/ neha ellenszenves.

Egy biztos hogy nem volt konnyu felnoni az anyja mellett mint tronorokos. Volt itt egyszer vele egy oras interju, o szorgalmazta, mosta magat az altalanos ellenszenv miatt, o akarta az interjut, megmagyarazni hogy a valoperben o sem hibas meg az egesz eletukben. Amit a felseges mamarol beszelt vadaskodva , / mit kaphatott erte otthon/ abbol tenyleg azt lehetett leszurni hogy mar gyerekkent sem szerettek, kigunyoltak a fule miatt, napi szinten, az apja is/ ahelyett hogy holmi kozmetikai mutet ala vetettek volna, az anyja ugy rendelte be naponta nagyjabol feloras letolasra mindenert mint valami hibas alattvalot es semmi szeretete nem kapott toluk soha.

Na, ezert sajnalom.

A hazassaga meg, hat kenyszeritettek hogy elvegyen valakit es koteleztek hogy eljen vele ami nem sikerult amikor le kellett mondani a baratnojerol/ ugy remlik kozos eltitkolt gyerekuk is van/ akkor hogy epithetett volna fel egy jo eletet a kenyszerhazassaggal.

Dianat egy kis hisztis/ nem fogta fel a valo dolgokat/ nonek neztem aki tul fiatal volt hogy felfogja hogy mi megy itt es o nem szamithat erre a pasasra, otet is megertem....Nem ezt varta, a kiralyi csalad otet is lenezte.
Jol kitoltak vele.

Ilyenkor latom hogy milyen jo kozemberkent es szabalyok nelkul szabadon elni.

A penz nem minden.

fhdgy 2022.09.09. 20:21:20

@nyuszigonosz: Félreértés ne essék, nem vagyok konteógyáros.

Egy jó dublőr?

Nyugatiak gyanakodnak arra, hogy Putyinnak is dublőre van. Másnak miért ne lehetne? Churchillnek is volt. Mondhatnád persze, hogy akkor háború volt.

Egy dolgot ne felejts, a politikában mindig háború van, amikor a hatalom a kérdés.

Ha csak jópofizunk, akkor más a helyzet.

Még egyszer, nem vagyok konteógyáros, csak bujkál bennem a kisördög.

P.Elliot 2022.09.09. 20:23:57

@nyuszigonosz:
Ahogy ott volt az uj miniszterelnokkel kedden, latszott a ket kezfejen hogy jo sotet, beverzett, gondolom a gyakran adott vagy allandoan, valamifele infuzio miatt, nem tudott begyogyulni.
Tartottak benne az eletet amig csak tudtak.
Egyebkent ahogy ott allt szoknyaban, bluzban, kardiganban, egyszeru nem nagyon megfesult hajjal, sokkal szimpatikusabb volt mint amikor kikentek es diszesebb ruhakba bujtattak kalapostol egyutt....

Olyan helyes kis idos neni...

P.Elliot 2022.09.09. 20:30:17

@Golf2: miert lenne Kamilla banya?
Nyelt az is eppen eleget, annak is tonkrevaghattak az eletet eleg rendesen, mondjuk neki vegulis jol sult el, legalabbis megiscsak ahhoz a ferfihez tartozhatott aki ragaszkodott hozza de nem lehetett az sem valami sima dolog.
Meg hazassagkotes utan is valoszinu nagyon lenezhettek meg mondhattak rola mindent a hata mogot, netan meg a szemebe is.

A kiralynonek kellett volna kilepni ebbol a regimodi idiota szemleleteibol, mindenki elete maskeppen alakult volna, o persze szerelmi hazassagot kotott ha jol tudom.

P.Elliot 2022.09.09. 20:33:54

@fhdgy: Dublor szerintem csak ikerparral lehet, annyira azert senki se hasonlit a masikhoz hogy ne vegyek eszre.
Persze, tavolrol, homalyosan igen...
Putinnak szerintem nincs. Tul jellegzetes pofa. Bar ha meggondolom hogy mennyire tudnak ma maszkirozni, bar akkor sem.

fhdgy 2022.09.09. 20:46:33

@P.Elliot: Ha nem lehet jó dublőr. akkor miért agyalnak Putyin esetén annyit róla?

Ha Putyinnak lehet, akkor másnak miért nem?

A beoktatási fotók is olyan furcsák. Gulliver Liliputban.

Van egy kép, ahol a királynő nyújtja a kezét kézfogásra, az is olyan furcsa!

Videó nincs?

P.Elliot 2022.09.09. 20:51:44

@fhdgy: Ugy erted hogy a keddi videoban nem a kiralyno volt?

Eppen persze minden lehet mert tavolrol lett felveve de akkor miert volt a kezfeje beverzeses? Olyan mint aki gyakran vagy allandoan infuziot kap.

fhdgy 2022.09.09. 20:56:56

@P.Elliot: Én videót nem találok, csak képet.

Inkább úgy gondolom, hogy mindenki az, aminek látszik, csak nem akkor és nem úgy.

Az is furcsa nekem, hogy retikül van a királynőnél. Hova megy, honnét jön?

nyuszigonosz 2022.09.09. 20:58:59

@P.Elliot: Na most pont ezeket a képeket tettem ide @fhdgy: -nak-

Mindig volt valamilyen kézitáskája.
Tényleg nem kell elméleteket gyártani. :-) Ö volt az. Pont.

P.Elliot 2022.09.09. 21:48:27

@nyuszigonosz: Igen, latom. O az.
Azok a lila kezfejek is latszanak jol.

P.Elliot 2022.09.09. 21:55:55

@fhdgy: A ridikul maniakusan hozza volt ragadva a kiralynohoz, tan meg wc-re is vitte, / most csak hulyulok/, de tenyleg.

Emlekszem hogy evek folyaman milyen sok viccet gyartottak, meg a magyarok is hogy mi lehet az angol kiralyno ridikuljeben...

Szerintem semmi vagy csak egy zsebkendo. Kesobb talan surgossegi gyogyszer talan.
Az oltozekenek a tartozeka volt.

Mi lesz vajon azzal a sok ridikullel?
Victoria kiralyno gyerekkoratol megorzott mindent a halalaig, ruhat, cipot jatekot, barmit.

Az utolso darabig. Lehet hogy csinaltak neki muzeumot? Nem tudom...
Utanad mit oriznek meg a hozzatartozok?

Meg fogom ma kerdezni a gyerekeket hogy utanam mit fognak megorizni?
Nem hiszem hogy minden kacatot...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.10. 00:23:42

@fhdgy: persze, de o nem agyban fekvo, haldoklo valaki volt, hanem olyan vki, aki a szolgalatra tette fel az eletet, es szinte utolso erejeig talpon volt. Minden tisztelet neki!

Golf2 2022.09.10. 06:42:24

@P.Elliot: miert lenne Kamilla banya? Olyan átgázolós,eltökélt feje van,tuti hogy irányítja az öregkirályt.

fhdgy 2022.09.10. 07:49:33

@Zsuzsi65: Az utolsó kettő napról beszélünk. Olvastam olyat, hogy nagy fájdalmai voltak. Teljesen normális lenne, ha kapott volna erős fájdalomcsillapítókat, nyugtatókat. Ezektől is lehet az ember olyan állapotban, hogy jogilag nincs teljesen a tudatánál.

Én pl. 1998-ban kórházba kerültem erős szívproblémával. Amikor a feleségem meglátogatott, mondtam, hogy milyen jól érzem magam, milyen jó kedvem van, és minden milyen nyugodt körülöttem.

Ja, igen, mondta, tudnád, hogy mennyi Seduxen van benned. A kórlap az ágy végén volt, az átlagnál jobban is értett hozzá, eü. szakközépben tanított, sokat járt a gyerekekkel a kórházba.

Ha abban az állapotban aláírattak volna velem egy szerződést, hogy teljes tudatommal, stb. stb., hát erősen megkérdőjelezhető lett volna.

P.Elliot 2022.09.10. 12:59:39

@Golf2:

Nem hiszem hogy egy arcbol kellene itelni hogy ki milyen. Az angoloknak, foleg a noknek nagyon vekony vilagos arcbore van, nagyon vekonynak nez ki, talan a regebbi orokos paras kodos ido termelte ki ami hihetetlenul tud rancosodni, a maiak mar hasznalnak szilikonos vagy milyen arcfeltoltest bar az angol bor nemigazan birhatja szerintem de ki tudja.

Az angol nok nagy resze igazabol csak fiatalon szep, mar ha szep, idos orara osszeesik, a kozmetika tartja ugy ahogy ossze. Attol meg ugyanaz a szemely es nem banya.
Nem kell felulni a szennylapoknak azok ugyis csak a hatasvadaszatra mennek, persze megertem, nincs lehetoseged kozelebbrol ismerni azokat akiket kiteregetnek es elhiszed amit irnak.

SzZoole 2022.09.10. 13:15:30

@fhdgy: “ Mindezt csak azért írtam, mert egy miniszterelnök megbízása erős jogi aktus, teljes képességeket kíván a megbízótól is.”

A királynőhöz való látogatás csak formális, a protokoll kívánja így.

A miniszterelnök asszonyt a pártja választotta.

A királyi család nem politizál.

A királynő kézfején látható sötét folt a kemoterápiás kezelés miatt van, édesapámnak is ugyanilyen volt.

ibb.co/R9WBWSQ

fhdgy 2022.09.10. 17:04:46

@SzZoole: Azt én nem vitatom, hogy merő formalitás, de nélküle jogilag mégsem lenne miniszterelnök a miniszterelnök.

Egyébként, elgondolkodtam, hogy miért nincs helyettes király. Ha a király cselekvőképtelen, akkor ki nevezné ki, akár puszta formalitásból, a miniszterelnököt?

Tudsz valamit az eljárásrendről, érdekelne!

fhdgy 2022.09.10. 17:07:41

@SzZoole: Nekem, eddig, szerencsére, nem volt kemoterápiám, jó lenne, ha nem is lenne, de ilyen nekem is volt a kézfejem már, kétszer is.

Egyszer a szívműtétem után, a sok kanültől, egyszer meg hepatitisz e-m volt, akkor is a kanülök okozták.

SzZoole 2022.09.10. 17:48:22

@fhdgy: az elmúlt pár hónapban volt rá példa, hogy a királynő az egészségügyi állapota miatt nem volt elérhető a hivatalos dolgokon való megjelenésen, ez időben Charles helyettesítette.

Most nézem a híreket. Charles hivatalos beiktatása van, ahol ígéretet tett arra is, hogy kívül marad a politikától, ami az ő esetében nehéz lesz, mivel az utóbbi időben erősen bírálta Boris és kompániája néhány intézkedését, pl. a csatornán illegálisan átjött menekültek Rwanda-ba való elszállítása.

SzZoole 2022.09.10. 17:50:05

@fhdgy: ha megnézed a képet akkor a kézfejen látod a ragtapaszt, kemo kezelésről jött akkor haza.

P.Elliot 2022.09.10. 18:07:57

@SzZoole:

"Charles hivatalos beiktatása van, ahol ígéretet tett arra is, hogy kívül marad a politikától, ami az ő esetében nehéz lesz, mivel az utóbbi időben erősen bírálta Boris és kompániája néhány intézkedését, pl. a csatornán illegálisan átjött menekültek Rwanda-ba való elszállítása. ".....

Majd ugy fog csinalni mint aki ezt elfelejtette, hehehe.....

SzZoole 2022.09.10. 18:09:54

A temetés szeptember 19.-én 11 órakor lesz, és bank holiday lesz, ami azt jelenti, hogy nem kell menni dolgozni és még fizetik is.

SzZoole 2022.09.10. 18:15:14

@P.Elliot: ez a hivatalos álláspont, az, hogy a háttérben mi folyik, arról nincs és nem is lesz tudomásom/tudomásunk, szerintem.

P.Elliot 2022.09.10. 18:18:39

@SzZoole: En nem tudom de ha te mondod akkor ugy lehet, te elsz ott nem en bar amiota netezek es beszelgetek kulonbozo orszagban elo emberekkel azota nekem is tobb fogalmam van a vilagrol.

Jo ez a net, fej es latohatar tagito!

SzZoole 2022.09.10. 18:43:48

@P.Elliot: látod milyen jó ez az internet :-)

M. Péter 2022.09.10. 19:14:15

@fhdgy: Ha az uralkodó cselekvőképtelen, akkor régenst neveznek ki.

A királyi család 4 vagy 5 tagja viseli a Counsellor of State címet, ami azt jelenti, hogy a legtöbb ügyben eljárhatnak az uralkodó nevében (pl. legutóbb Károly herceg nyitotta meg a parlament ülésszakát a királynő helyett), de a miniszterelnök kinevezése pont azon dolgok közé tartozik, amit nem tehetnek meg.

fhdgy 2022.09.10. 19:50:19

@M. Péter: Ha a király cselekvőképtelen, akkor ki nevezhet ki miniszterelnököt?

Vagy addig nem lesz miniszterelnök, amíg nem lesz cselekvőképes király?

A királyt le lehet váltani, pl. reménytelen kómában van?

M. Péter 2022.09.10. 21:51:02

@fhdgy: A régens teljeskörűen gyakorolja az uralkodói hatalmat, miniszterelnököt is kinevezhet.

Congeria 2022.09.11. 00:27:01

Nálunk is megtörtént Charles III. hivatalos beiktatása, Justin Trudeau "Cheshire cat" kifejezéssel (ami az átvitt értelemben is nagyon illik hozzá), nagyon szigorú protokoll szerint. Ha a mellette álló fiúgyermek az ő fia, akkor időben gondoskodik arról, hogy a kanadaiak következő generációja se hiányoljon Trudeau politikust a nyakán.

NemSam 2022.09.11. 07:57:42

@Congeria: „Még jobb lett volna, ha lelép a vég előtt”. Anno életfogytiglani szolgálatra esküdött fel, és tartotta.

NemSam 2022.09.11. 07:58:00

@Golf2: „Olyan átgázolós,eltökélt feje van”. Ő tudomásul vette, hogy nem mehet férjhez a kedveséhez, nem várta el, hogy Károly a család ellenében feleségül vegye, és lépjen ki a családból. Ebben a körben, ha valaki banya, akkor Meghan az. Engedték, hogy beházasodjon, de rasszizmusról beszél alaptalanul, nem hajlandó a családban dolgozni, de elvárná, hogy mindent megkapjon ami a munkakörével járna, a család hírnevéből akar megélni, elfogadja az apósa pénzét, és közben mocskolja a családot.

NemSam 2022.09.11. 07:58:07

@Zsuzsi65: „egyszeruen a hazassagaban mutatott viselkedese az, amitol nekem o soha nem volt szimpatikus.”. Mert szerencsére fogalmad sincs, milyen egy hisztérikával házasságban élni.

taga20 2022.09.11. 07:58:11

@SzZoole: szerintem minden héten kéne egy temetés angliában.

www.youtube.com/watch?v=VCozLJbAPMQ

fhdgy 2022.09.11. 08:03:29

@taga20: Szerintem nagyon sok temetés van minden héten Angliában, Csak felhajtás nélkül.

SzZoole 2022.09.11. 10:52:07

Volt aki kérdezte, hogy Meghan-t ki nem engedte Balmoral-ba a királynő halálos ágyához. A Mirror cikke szerint Charles szólt Harry-nek, hogy ne hozza magával, mert Meghan nem kívánatos/nem szívesen látott személy.

apple.news/ARUSL9joSQoC33Ny5Titmmw

Csodabogár 2022.09.11. 11:10:45

@NemSam: Nekem Diana nem volt soha szimpatikus. Soha nem nézett senkinek a szemébe, olyan sunyi alulról jövő tekintete volt. Későbbi viselkedése meg undorító volt. Az arab hapsival meg direkt kereste a bajt.

Mutogatják a tv-ben a különböző szertartásokat, ami engem a cirkuszra emlékeztetnek, a fura öltözékek, parókák stb. Persze tudom, hogy ez kell a népnek,
A virágkereskedők meg egy évig ebből a halálból fognak élni.:-)

Golf2 2022.09.11. 12:12:01

@SzZoole: Lesz még baj ezzel a meghannal,találhatott volna magafajtát is dörtiharry

SzZoole 2022.09.11. 12:24:18

@Golf2: nézd, egy igazi siker történet a övé, a Los Angeles gettó részében felnőve, a világ leghíresebb királyi családjába bekerülve, a milliárdosok életét élve hercegnéként, kel ettől szebb álom, kérdezem én :-)

fhdgy 2022.09.11. 12:34:00

@SzZoole: Én ebből sok mindenről lemondanék, csak egy kis apróságért cserébe.

Egy kis boldogság nem "ártana" a sok nagyszerű dolog helyett.

Jó, persze, ezt nem konkrétan magamról és most mondom, csak úgy általában.

Nekem már egy másik kis apróság kell csak, egy kis egészség.

SzZoole 2022.09.11. 12:48:37

@fhdgy: hát igen, pont azt nem lehet semmivel megvenni.

fhdgy 2022.09.11. 12:51:25

@SzZoole: Egészség legyen, a többit majd megvesszük vagy hazahordjuk talicskával.

P.Elliot 2022.09.11. 13:17:32

@SzZoole:
Nagyonis teves informacioid vannak arrol hogy gettoban nott volna fel.

Apja valami fotos a filmezeseknel, anyja egyetemet vegzett valami szocialis vonalon, o maga is egyetemet jart es el is vegezte.

Ne a szennylapokbol szedd az ismeretedet.
M. privat iskolakban jart, sot katolikus iskolaba ha jol remlik gyerekkoraban, a getto olyan messze volt tole mint Mako Jeruzsalemtol ahogy a regiek mondtak.

Valaki irta, ezek utan nem tudom hogy igaz-e de miert ne hogy anyai napapja hotelportas volt New York valami nagy hoteljaban de lam, az is feljebb tolta a csaladot, a lanya hercegno lett Angliaban.
Gondolod Harry elvett volna egy gettoban elt not?
Annyira meg o sem volt bator!

P.Elliot 2022.09.11. 13:37:06

@Csodabogár: Egyetertek veled. Dianat a nep fenyezte ki es ha jol meggondolom o tette tonkre mert az ajult imadat/ furcsa ez az angoloknal ha "nemes" csaladrol van szo akkor foldre omolnak elotte/ amit mutattak az iranyaban nagyon helytelen volt mert az a szerencsetlen elhitte hogy o valaki, illetve felette all masnak.

Igen sunyi volt, konok is, mar tegnap is akartam irni de gondoltam csak nem, de ha te is ugy latod!
Igen, senki szemebe nem nezett, illetve alulrol felvele.

Nem volt okos no egy cseppet sem, iskolai is hianyosak, egyetemre ugy tudom nem jart, legfokeppen nem tudta felfogni hogy nem szerencse erte es ilyen hatalmas hogy hercegno lehet hanem ki lett szemelve es utana el lett szepen nyomva.

Ha egy kicsi esze van de nem volt, fel tudta volna fogni mar az elso idokben hogy o csak egy disznek lett kiszemelve a ferje mellett talan foleg azert hogy nehogy a pasas begolyozzon es elvegye Kamillat akit barhogy is nezzuk, oszinten szerethetett mert nem tartott volna ki mellette.

A pasas is nyelt eppen eleget.
Aztan itt volt ez a kis naiv, alig kinove a tinikorbol es a nep elhitette vele hogy o valaki, neki minden jar!
A ferje szerelme is es mikor raebredt a valosagra, nemhogy taktikat valtoztatott, elkezdett hisztizni amibol a kiralyi csaladnak elege lett mert valojaban nem szerettek.

Turelemmel, kimutatott mely szeretettel-szerelemmel, engedekenyseggel, lehetseges hogy jobban magahoz tudta volna kotni azt a pasast, vagy legalabbis annyira hogy ne boruljon fel nagyon az elete.
Buta volt na, bar mint ferfi a ferje nem egy igazan vonzo pasas, sosem volt az.

A kiralyno es a kornyezete lenezte, nem torodtek vele, irigyelhettek is a fenyezest a nep reszerol es foleg turelmetlenek voltak vele.

Valakinek le kellett volna ulni vele es oszinten atbeszelni a sztorit es azt hogy mit lehet tenni hogy fennttartsak a latszatot vagy hogy lehet kiszabadulni ebbol simabban....

P.Elliot 2022.09.11. 13:38:47

@P.Elliot: Rosszul irtam, a hotelportas nagypapa nem a lanyat tolta feljebb hanem a lany unokajat. Valojaban nem tolta csak az hogy micsoda rangletra utana.

P.Elliot 2022.09.11. 13:49:48

Megannak is van igazsaga meg gondolom elegge az orra ala kentek hogy fekete anyaval rendelkezik de o tulzasba vitte ezt hogy mindenben ezt latja, sertest amit kap, Dianat mindenfele fekete mult nelkul is leszarta a kiralyi familia.

Most ebbe kapaszkodik, a fekete multba ha ugy erzi hogy serelem erte.
O a masik aki megkaparint mindent amit lehet, sajnaltatja magat, itt azert jozanabban nezik a dolgokat, nem sok sajnalatot kap inkabb csodalkozast hogy mi a fenet akar meg!

A hirnevbol elnek, gondolom a kiralyi csalad is juttat valamit.

Egyebkent valamiert nem hiszek ebben a kapcsolatban hogy holtodiglan lesz, majd Megan tulzasba fogja vinni amit Harry is megelegel vagy raakaszkodik egy masik fiatalabb-szebb no es Harry hazakullog egy darabig csak mert azert most jobb elete van itt. Megbecsulik, nem nezik hulyenek, rebellisnek, fektelennek mert itt valahogy le is higgadt, komolyabb, latszik hogy nem piszkalja senki.
Amugy jol tettek hogy eljottek es a gyerekek nem abban a hamis vilagban nonek fel, jobban a valodiban.

SzZoole 2022.09.11. 14:45:49

@P.Elliot: igazad van, végülis te élsz ott. Tényleg egy átlagos sub urban részen nőtt fel, én nem szivesen élnek ott.

“ Woodland Hills has an average violent crime rate and a high property crime rate for Los Angeles.”

De majd jön Zsuzsi és megmondja milyen hely az, végül is ő ott él, mármint Los Angeles más részén.

P.Elliot 2022.09.11. 15:08:22

@SzZoole: egy atlagos resz es a getto kozott nagy kulonbseg van.
A crime rate egesz Los Angelesben magas, kiveve nehany reszt de ott sem minden helyen a varosokban csak egyes reszein.

SzZoole 2022.09.11. 15:15:08

@P.Elliot: nade gondolom te olyan részen élsz, ahol átlagon aluli (vagy nagyon minimális) a bűnözési ráta, és nem “csak” átlagos, és a betörések száma nem magasak, nem?

P.Elliot 2022.09.11. 15:38:49

@SzZoole: Igen, de mi koze ehhez a temahoz?

Los Angeles es kornyeke mindig "zavaros' volt...

SzZoole 2022.09.11. 16:05:37

@P.Elliot: semmi, az égvilágon semmi köze a témához :-)

Korábban láttam rólad fotókat, igen mutatós kis asszonyka vagy, biztos vagyok benne, hogy lánykorodban amikor a férjed nőül kért téged, biztos nagyon szép leányzó lehettél :-)

Golf2 2022.09.11. 17:33:45

@SzZoole: De hol szedte össze ezt a csajt Harry? Jó nőre befizethetett volna,akárhányszor,igy meg Harryból Pali lett.Ugródeszka.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.11. 18:19:24

@SzZoole: Na szoval Woodland Hills...mint minden nagyvaros eseten, nalunk is jellemzo, hogy sok nagyon kulonbozo arculatu, kulturaju, nepessegu kisebb telepules egybeepulese reven jott letre a nagy metropolisz.
Egeszen mas mondjuk eg ocean parti telepules, egy Santa Monica hegyekben levo, vagy a San Fernando volgyben levo varos.
Woodland Hills Santa Monica hegyek kozott van, egy viszonylag gaydag kornyek. Mellette van pl Calabasas, szinten a hegyek kozott, ahol sok holloywoodi celeb "bujik" el a millios villaikban.
Woodland Hillsben, ahogy idezted valahonnan, a property crime viszonylag magas, ami ertheto: a gazdagabb kornyekeken tobb a betores, mert van mit elvinni a hazakbol :)
South LA-ben (legszegenyebb, tobbnyire feketek altal lakott kornyek) inkabb gang-related crime jellemzo.
en.wikipedia.org/wiki/Woodland_Hills,_Los_Angeles
www.discoverlosangeles.com/visit/the-guide-to-woodland-hills

P.Elliot 2022.09.11. 18:44:31

@SzZoole: Nem, nem voltam szep. Jol neztem ki ennyi az egesz, ami mondjuk plusz volt az hogy magas voltam, vekony, es hosszu formas labaim voltak.
Csak ennyi, a szepseg elkerult de nem is szamitott. A ferjem fiatal koraban jol nezett ki, o sem szepseg de jokepu ami aztan ahogy az evek haladtak elore ugy kezdett kopni ahogy az lenni szokott.
Igazi szepseg nem tul elony egy hazassagban egyik felnel sem, a szep ferfit vagy not igyekeznek elhappolni az illetotol vagy legalabbis felteni lehet oket.

Te hogy neztel ki fiatal korodban? Most nem tulozva se felfele, se lefele. Meseld csak el.

Milyen magas vagy? Sosem lattam rolad fotot, olyan kigyurt sportos pasasnak kepzellek el, kopaszra nyirt vagy borotvalt, / ne kerdezd miert gondolom mert nem tudnam megmondani.

Es kitetovalt, ezt viszont a beirasaidbol tudom.

SzZoole 2022.09.11. 18:45:14

@Zsuzsi65: rendben van, neked hiszek, de mondjuk az a sok betörés nem teszi számomra biztonságos környéké :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.11. 18:48:53

@P.Elliot: nem gettoban nott fel, de szvsz az a tipikus felfele kapaszkodo tipus...nagyon simogatta az egojat, hogy igazi angol arisztokrata korokbe jutott be...es valahol naiv volt, mert azt hitte, az amerikai mentalitasat az evszazados tradiciokkal rendelkezo briteknel el tudja fogadtatni. Azt hitte, ha bekerul a palotaba, o lesz a "princess", mint a Disney mesekben, amin felnott...Hat, a valosag nem ilyen :) Sok-sok megkotottseg, protokoll stb., amihez neki, mint kivulallonak kellett volna alkalmazkodnia.
Diana is ebbe rokkant bele lelkileg, de az o szemelyisege (szvsz - tudom, nem mindenki ert ebben egyet velem itt) teljesen mas volt, mint az arrogans Meghan...

P.Elliot 2022.09.11. 18:58:15

@Zsuzsi65: Szep hely lehet...Na ez minden csak nem getto.
A ti lakhelyetek mennyire biztonsagos?
Itt nalunk is van betores, bunozes de nem sok, ahol en lakok ritka, egyreszt a hazak korbe vannak kamerazva, manapsag olcso megvenni es ugyan melyik ketes alak akarja hogy a regorsegen mar keressek is a pofaja utan hogy ez kicsoda.

Van egy vastag kokuszrostbol keszitett labtorlom a bejarati ajtonal, azt szottek vagy irtak bele hogy Mosolyogj/ magyarul irom hogy aki angolul nem tud az is ertse/, kamera elott allsz.
Ez viccesen utal egy nepszeru tv sorozat cimere de aki elolvassa rogton tudja hogy mar a kamera fel is vette a filmet rola hogy ott all, szep eles kepet a pofajarol es mar meg is erti hogy jobb ha kotrodik.

Nekunk meg sosem tunt el Amazon csomagunk vagy barmi!

A figyelo kamera ejszakai filmet is csinal ha mozgast erzekel, jol lehet latni hogy ki jott a hazhoz es mit csinalt. A kobor macskakat is mutatja, a mosomedvet meg a rokat akik ejszaka jonnek korutra.

A kinnt parkolo kocsikat is mutatja...
A cicaknak szoktam kitenni egy kis szaraz eleseget hogy lakjon jol a kobor es masnap megnezem hogy valoban o ette meg?

P.Elliot 2022.09.11. 19:06:04

@Zsuzsi65: Egyetertunk, Megan egy arrogans no es helyezkedos bar teljesen biztos hogy a palotaban ertek sertesek jocskan de hat Dianat is ertek.
Mindenkit aki mereszel hozzajuk tartozni es nem azonos korben szuletett, ez a kiralyi csalad mar csak ilyen. Majd most hogy a Felseges Mama elhuzott ott is lazulni fog, remelhetoen a KING emlekezni fog ra hogy milyen tortura volt az elet maganak is.

Egyebkent Diana is azt hitte hogy a palotaban o lesz a princess de o is ult egyet, ezek nem turnek ilyesmit.

Meganeknek nem josolok tul sok evet egyutt, ostoba ez a no hogy usztija a pasast a csaladja ellen, vegulis megiscsak az o csaladja, mindig nem voltak rosszak...
Valahova tartozni kell szoval azert a pasas idovel hazavonul, lehet hogy felesegestol ha az belatja hogy a hazassag ara ez.
Es persze befogja a szajat!

Csodabogár 2022.09.11. 19:55:43

Hol vannak a svédországiak? Mi van a választásokon ma? Valami beszámoló jöhetne a tudatlan hazaiaknak!

fhdgy 2022.09.11. 21:26:08

@P.Elliot: Lehet, hogy pont fordítva lesz. Én voltam katona, sorkatona is. Ment a szívatás rendesen. Akit alaposan megszívattak, attól elvárható lenne, hogy ő különb legyen. Vagy mégsem?

Sok-sok ember van, aki a korábbi sérelmeit olyanokon torolja meg, akik teljesen ártatlanok. Nem az a lényeg, hogy bűnös-e vagy sem, csak lehessen belerúgni, lehetőleg minél nagyobbat.

Az ember már csak ilyen gyarló.Meglepő, ha egy király kivétel lenne!

NemSam 2022.09.11. 22:29:13

@SzZoole: Az a randi csak Harry részéről volt „vak”. Meghan ismerőse hozta össze, nyilván nem Meghan kérésére.

NemSam 2022.09.11. 22:29:53

@Csodabogár: Az arab pasival nem lett volna baj, az hír lett volna, hogy férjhez megy, de hogy kihez, az nem, szerintem.
A „cirkuszok”- Én élvezem őket, és volt, hogy ott álltam a kordonnál, hogy láthassam a királynőt, mikor ment a parlamentet megnyitni. A mellettem álló vidékről jött fel, és nekem, mint idegennel magyarázta, hogy a királynő a golden coachon jön, és nem mondtam el neki, hogy nem, mert a golden coach a Mew udvarán áll. De nagyon szép volt a felvonulás, a lovas csapat különösen. Visszafele már autóval jött, akkor sikerült olyan képet készítenem róla, ami már közelinek tekinthető.
És egy még kedvesebb emlékem. Megint a Towerbe megyek, szitál az eső. Az udvaron egy csomó ember, díszruhában, papok, beafeaterek, és mások. Az egyik „pasas”, mikor észrevette, hogy fotózom őket, közelebb jött, és a kamerámba nézve pukkedlizett. Fél év múlva, egy vele készült riportból tudtam meg, hogy ő a koronaőr volt. Aztán elindult a menet, ezek az emberek, és 10-15 gyerek két méteres pálcákkal. Minden határkőnél megálltak, és egy elmondott rigmus után a gyerekek jól elverték a határköveket, hogy el ne felejtsék, hogy mi a dolguk, őrizzék a Towert.
A környező egyházkerületek képviselői vártak bennünket, ugyanúgy díszruhában. Mikor láthatóvá váltunk, hatalmas fújolás, fütyülés, mit egy focimeccsen, és, mikor odaértünk, üdvözlés, barátságos beszélgetés, és mentünk tovább.
Másnap a suliban kérdeztem, hogy mi volt ez, nem tudják, nem is hallottak róla. újságíró ismerős, a válasz ugyanez. Még mindig nem tudom, de nagyon hangulatos volt.

Csodabogár 2022.09.11. 22:46:40

Tudom én, hogy ez kell a népnek, de nekem biztos nem imponál. Én jobban szerettem a svéd királyi családot, akik szép csendben teszik a dolgukat. Az öreg királlyal "találkoztam" mikor a műegyetemen dolgoztam. Jött évente a hallókészülékét beállítatni az ezzel foglalkozó tanszékre, amivel egy házban volt az én irodám is. Semmi felhajtás, egy normál autó és a sofőrfőn kívűl senki.
Egy ilyen királyi család sokkal kevesebb pénzbe kerül mint az angol cifra.
Jut eszembe, úgy tűnik nincs egy megfelelő angol hullaszállító autó. Egy Mercedesel szállítmányozzák a koporsót,:-)

Csodabogár 2022.09.11. 22:52:04

@nyuszigonosz: Kösz. közben már meghallgattam a híreket. Azért mégse sikerült egészen a jobboldalnak betörni, ha csak nem számoltak el valamit nagyon durván.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.11. 23:35:50

@P.Elliot: a kornyekunk viszonylag biztonsagos, itt is sok hazon ott van a Ring kamera (nekunk is van), de az tany, hogy a 15 ev alatt, miota itt elek, romlott a helyzet nagy altalanossagban. A varosunk masik vegeben tobb a lopas, betores, kocsibeallokon levo kocsikbol ez-az eltunik stb.
A problema itt CA-ban, hogy "igen szeretett" kormanyzonk leszallitotta a buntetesi hatart a lopott holmikra, igy $1,000 alatt csak "misdemeanor" (szabalysertes) nem felony (bunteny).
Es ezek utan csodalkoznak, hogy a bolti polasok es kisebb betoresek megsokasodtak...Okos politikusok! ;) San Francisco-ban es tobb helyen drogeriak, kisebb uzletek kenytelenek voltak bezarni a sok lopas miatt...:(

P.Elliot 2022.09.12. 01:51:59

@fhdgy: Nem lehetetlen hogy igazad van, majd meglatjuk hogy mifele kiraly lesz belole es hogy hogy viszonyul a kornyezete embereihez.

Remeljuk hogy kilep ebbol az angol "merevsegbol".

Ma lattam a teven amikor a kiralyno koporsojat vittek, sort alltak az emberek, mindenki fotozott, egyetlen idosebb ferfi volt/ mar amit teve mutatott hogy integetett es csokot dobott az auto utan, valahogy olyan kedves gesztusnak tunt, olyan igazi bucsuzonak, Istenaldjonnak.

Egy szal viragot is dobott valaki ha jol lattam a kocsi utan. A tobbi csak a telefonjat szorongatva fotozott, filmezett.

P.Elliot 2022.09.12. 02:12:08

@Zsuzsi65: Hat ezek a lopasok itt is megszaporodtak, de inkabb uzletekben.

Altalaban a kozbiztonsag, es legfokeppen New Yorkban kezd nagyon rossz lenni.
Nem szeretnek ott elni most.
Lovoldozes csak ugy mert miert ne, fiatalok foleg.

Ha orszagszerte betiltanak hogy senki nem tarthat csak szezonalis vadaszfegyvert akkor nem lenne ez.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2022.09.12. 02:58:52

@P.Elliot: oh, ne legyel ennyire naiv :) gondolod, ha betiltanak a fegyvereket, akkor a rosszfiuk is rogton torvenytisztelok lennenek, es nem szereznek be feketen a lofegyvereket?

P.Elliot 2022.09.12. 04:45:21

@Zsuzsi65: Nem vagyok naiv de ha kevesebb lenne a fegyver akkor nem lenne mit elovenni.

Tudod hogy mostanaban New Yorkban mennyi taknyos tizeneves lovoldozik? Egymasra, masra. Konnyu hozzajutni ezek szerint.
Orulj hogy nem ott laksz.
Lehet hogy arrafele nalatok jobb a helyzet de itt csak rosszabbodott.

Itt nalunk ahol lakok nyugis de ki tudja meddig.
Senki kezebe nem valo bekeidoben fegyver.

NemSam 2022.09.12. 07:56:41

@P.Elliot: „meg gondolom elegge az orra ala kentek hogy fekete anyaval rendelkezik”. Nem hiszem, hogy ilyen megtörtént. Ezt tudták már akkor is, mikor a királynő áldását adta a házasságra. Amit Markle rasszizmusnak nevez, hogy a családon belül valaki felvetette, hogy milyen bőrszínű lesz a gyerek. Ez nem rasszizmus, rasszizmus az lett volna, ha nem engedik a házasságot. Saját példa, az unokahúgom négerhez ment feleségül. Örültünk, hogy boldog, szeretjük a srácot. Ha majd jön az unoka, miért ne találgatnánk, hogy fehér lesz vagy fekete, vagy a tejeskávé valamelyik árnyalata. Ettől még nem leszünk rasszisták.
Meghan egy önző dög. Az esküvő előtti cirkusz, hogy ő a zöld tiarát AKARJA. A királynő azt mondta, hogy majd azt viseled, amelyiket KÖLCSÖNADOM. Jogos, de állítólag Harry akkor veszett össze először a nagyival. Aztán lerobbantotta Harryról az összes régi barátját, majd a családját is, a személyzet meg menekült tőle. Ez nem az anyja származása miatt van. És azt a családot mocskolja, és a férjét is ráveszi erre, amelyiknek a hírnevéből élni akar.
Hamis világ vagy valódi? Egy amerikai milliárdos gyereke vagy dolgozik, vagy nem, vagy bulizik, drogozik. A királyi család tagjai dolgoznak, kivéve egy-egy fekete bárányt. Nézd meg Vilmost, teszi a vállalt dolgát, és nevelnek három gyereket.

Congeria 2022.09.12. 10:20:49

@NemSam:

Re: blind date.
Meghan barátnője, Jessica Maroney , a volt kanadai miniszterelnök Brian Maroney menye hozta őket össze . Nagyon gazdag, befolyásos család. Valószínüleg csak valami társaságot akartak Harrynak a torontói tartózkodása idejére.
Amikor Archie baby volt és H. és M. British Columbiában teleltek, J.M. vigyázott Archiera, amikor a szülők visszatértek egy londoni látogatásra.