oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. szeptember 13. 06:30,  Amerikából Magyarországra – egy nyár története 227 komment

2021. szeptember 13. 06:30 Határátkelő

Amerikából Magyarországra – egy nyár története

Noha sokáig kérdéses volt (és még így sem lett egyszerű), de azért idén nyáron csak sikerült Susanéknak ellátogatni Magyarországra. És megérte, mert nagyon kellemes emlékekkel gazdagodtak és még az is kiderült, hogy (mint írja), „amikor már nem „lebegünk” két világ között, amikor már el tudjuk engedni a múltat, akkor tudjuk igazán értékelni és élvezni azt, amit a régi otthonunk (Magyarország) tud nyújtani”.

cim_3_1.jpg

„Amikor ennek a posztnak az ötlete megszületett, még nem tudtam, hogy a Határátkelő blog életében nagy változás lesz. A hir, hogy ezentúl megszűnnek a napi rendszerességű posztok, sokunkat elszomoritott, hiszen szinte része lett az életünknek, hogy időnként benéztünk ide, többünk személyes barátságokat is kötött a blognak köszönhetően, és olvashattunk sok-sok érdekes történetet.

Szerencsére azért nem kell végleg búcsút mondanunk, hiszen a blog platformja most is lehetőséget ad, hogy a gondolatainkat megosszuk egymással. Így most következzen egy élményekkel teli magyarországi nyaralás története egy amerikai-magyar vegyespáros szemüvegén keresztül.

Az idei vakációnk sok szempontból rendhagyó volt. Nemcsak a COVID-helyzet miatt, hanem azért is, mert ezúttal a férjem is utazott velünk (általában ő marad otthon „házőrzőnek”, amiért végtelenül hálás vagyok neki). Idén viszont úgy gondoltuk, ő is megérdemli a pihenést velünk együtt. :)

Az út logisztikai előkészitése és a programok megtervezése – mint mindig – most is az én feladatom volt. Optimista számitásaim alapján arra jutottam, hogy a járványhelyzet augusztusra már biztos javulni fog, és egyébként is szeretnénk látni az aug. 20-i tüzijátékot, igy a nyaralás idejét ehhez igazitottam.

Az élet – és a politika - úgy hozta, hogy a korlátozások csak részben szűntek meg, és a különböző rendelkezések szinte az utazásunk előtti hónapig töbször is változtak.

Elengedni az érzelmi köteléket

Mielőtt a konkrét részletekről irok, egy pár személyes gondolat: ebben az évben úgy indultam neki a vakációnak, hogy azt kértem az égiektől, ez a nyaralás legyen más, mint az eddigiek.

Képes legyek elengedni azt a láthatatlan érzelmi köteléket, ami – magyarként – akár akarom, akár nem, valahol még ott van bennem, de a másik vége már az új hazámhoz köt. Képes legyek egy turista „ártatlan”szemével nézve élvezni mindazt, amit Magyarország nyújtani tud.

Az égiek pedig messze többet adtak, mint amit kértem. Nehéz lenne összeszámolni azt a rengeteg áldást, amit az idei nyaralásunk során megtapasztaltunk. Tudom, egy ateista vagy agnosztikus számára ezek a dolgok amolyan „jókor-jó helyen” véletlennek minősülnek, de számunkra egyértelműen több volt, mint szerencsés véletlenek sorozata.

Bonyolult szabályok

Nos, akkor következzenek a részletek. :) Ahogy említettem, a Covid eléggé bonyolulttá tette a beutazást Magyarországra. Esetünkben ez így nézett ki (a hosszú és részletes szabályokat kicsit leegyszerűsitve és zanzásitva): az érvényben levő jogszabályok alapján amerikai állampolgár akkor utazhat Magyarországra (légi úton) és kerülheti el a 10 napos karantént, ha 1. bizonyitani tudja, hogy üzleti céllal utazik, vagy 2. magyar állampolgár közvetlen hozzátartozójaként érkezik (a 3. lehetőség – focibajnokság – már nem volt aktuális, amikor mi utaztunk).

Maradt tehát a 2. lehetőség, igy felszerelkeztünk a házassági anyakönyvi kivonat másolatával és a mindenki számára előirt PCR-teszttel (a többi EU országokban elfogadták volna az USA oltási igazolásunkat, de Magyarországon még nem, emiatt csináltattunk PCR-tesztet).

A Los Angeles-i indulásnál a precíz Lufthansa-alkalmazott tüzetesen átnézett minden papirt, majd gondosan kiszámolta, hogy a PCR tesztek időpontja beleesik-e a szabály szerinti 3 napon belüli dátumba, továbbá megkérdezte, milyen céllal utazunk Magyarországra. A családlátogatás elegendő indok volt számára.

Átszállásnál Münchenben ismét megnézték a PCR-tesztet, de mást már nem kértek, Ferihegyen pedig már a kutyát nem érdekelte, milyen papirokkal jöttünk, épp csak rápillantottak az útlevelünkre, és mehettünk a csomagfelvételhez. (áldás #1)

Tizenöt éve rendszeresen repülünk, és így az évek során volt alkalmam megtapasztalni, hogyan fejlődött a repülőgépeken a technológia – kezdve a ma már mindennapinak számitó érintőképernyős tv-től az ülések hátában, a gépek tetejére szerelt kamerákig, amelyek mutatják, éppen merre repülünk, vagy – és ez a kedvencem – a napszakok változását imitáló fényekig az utastérben.

1_281.jpg

Emlékszem, régen elég drasztikus volt, amikor több órás éjszakai repülés után a személyzet felkapcsolta az utastérben a világitást, az utasok pedig álmos szemmel hunyorogva próbáltak magukhoz térni. Ehhez képest most a napfelkeltét (vagy naplementét) imitáló, fokozatos világosság v. sötétség sokkal könnyebbé teszi az időzónák átugrását. Hiába, fejlődik a technika.

Az Airbus A350-900-as gépen levő kamera, ha jól emlékszem, itt éppen Münchenben landoltunk.

Budapesten

Megérkezésünk után 2 napot Budapesten töltöttünk, és a férjem – jó szokásához hiven – már az első reggel nyakába vette a várost, amig mi a jó 12 órás repülőút fáradalmait próbáltuk kipihenni.

Mivel már többször járt a fővárosban, magabiztosan indult belvárosi sétájára egy telefonnal a zsebében. Gondos feleségként megkérdeztem, szüksége van-e térképre, amire természetesen nemmel felelt. Ahogy tudjuk, egy férfi soha nem téved el, csak alternatív útvonalat keres. �

Amikor úgy jó két óra múlva sem érkezett vissza a szálláshelyünkre, azért megfordult a fejemben, hogy felhivom. Abban a pillanatban csörgött a telefonom, és – le a kalappal előtte, amiért férfiúi hiúságát legyőzte – a férjem útbaigazitást kért valahogy igy:

  • Nevetni fogsz, de azt hiszem, eltévedtem. Ott voltam azon az utcán, ahol a villamosok járnak, aztán elsétáltam elég messzire, és most itt állok a sarkán ennek az utcának, de nem tudom kiejteni a nevét, szóval betűzöm: P-O-D-M-A-N-I…”.
  • Oh, Podmaniczky, akkor már tudom, hol vagy!

Rövid instrukció után hamarosan megérkezett a szálláshelyünkre, és kiderült, hogy is tévedt el. Amerikai agyában az élt, hogy a címben elől áll a házszám, és így a szeme állandóan a 1066-ot kereste a házak falán, de sehol nem találta. Hát persze, hiszen az az Airbnb szállásunk irányitószáma volt!

A 15. házszám előtt valószinűleg többször is elsétált, amig végül úgy döntött, mégiscsak felhív engem. � A kulturális különbségekből adódó vicces szituációk minden utazásról szóló történet legjobbjai, ebben a posztban is lesz még pár.

Irány a Balaton!

Na de térjünk vissza a nyaralásunkhoz, aminek a következő állomása a Balaton volt. A férjem puzzle játékokon edzett agyának köszönhetően a Ford Mondeo csomagtartójába sikerült bepakolni az összes bőröndöt (sőt, még az ominózus hűtőládát is – ha emlékeztek a problémáimra �), és irány Keszthely!

Első utunk a méltán népszerű, és nagyon fotogén mólóhoz vezetett, ahol ebben a látványban lehetett részünk (áldás #2) Valljuk meg, nem minden nap kapunk ilyet ajándékba!

2_237.jpg

A következő feladat – amiről kiderült, nem is olyan egyszerű – a kerékpárkölcsönzés volt. És hogy miért jelentett nagy kihívást? Azért, mert az én drága párom hegyikerékpárt akart, ugyanis otthon a környékünkön kb. ilyen ösvényeken szokott pedálozni (Big Tujunga Canyontól kb. 10 percre lakunk.)

A probléma ott kezdődött, hogy mindegyik kölcsönzőben csak trekking kerékpárt tudtak volna adni, ezen a férjem nagyon meglepődött. Próbáltam neki magyarázni, hogy itt a Balaton környékén nincsenek akkora hegyek, és az emberek többsége valószínűleg csak a sima, kiépített kerékpárutakon teker, szóval nincs igény a másik fajtára. Nehezen lehetett meggyőzni őt, de aztán végül belátta, és beletörődött, hogy be kell érnie egy trekinggel.

Vasárnap délelőtt besétáltunk a keszthelyi Tourinform Irodába, és előadtam az ott dolgozó fiatal srácnak, hogy hegyikerékpárt keresünk, de eddig nem jártunk sikerrel.

A fiú sem bíztatott sok jóval, de készségesen hátravezetett minket a tárolóhelyiséghez. Mielőtt beléptünk volna, halkan megjegyezte nekem, hogy „a férje biztos ki fogja szúrni a fehér mountain bike-ot, de az az enyém”. Mintha a próféta szólt volna belőle, ahogy beléptünk a tárolóba, a férjem szeme felcsillant, és rámutatott a fehér mountain bike-ra: „ezt kérem!”.

Végül maradtunk a trekkingnél, de rengeteg hasznos tanácsot és térképeket kaptunk, mert kiderült, hogy a srác annak a csoportnak a tagja, akik épp a Balaton környéki hegyi kerékpáros utakat térképezik fel együttműködésben a turistaszövetséggel (áldás #3).

Mondanom sem kell, a férjem boldogan nyugtázta, hogy mégsem kell lemondania a kedvenc időtöltéséről. A következő naptól kezdve minden reggel felfedező útra indult, és az egy hét alatt a rezi vártól kezdve a Keszthely környéki apró falvakig bebarangolta a Balaton-Felvidék egy részét. A bicaj pedig kiállta a próbát földutakon, vagy akár turistaösvényeken is (áldás #4).

A Balaton, mint mindig, gyönyörű volt, és a kis eső, ami esett, mindig éjszakára lett időzitve. Napközben kiváló strandidő, nem túl sok turista, remek ételek, italok, udvarias kiszolgálás, egyre több helyen angolul beszélő személyzet, és még George Clooney-val is találkoztunk � (áldás #5).

Erős Pista a kenyérre

Apropó, ételek, italok. Ismét egy humoros epizód, az eltérő szokásokból fakadóan. Az USA-ban nagyon sok étteremben szokás, hogy a rendelt étel előtt – amolyan étvágygerjesztőnek – friss kenyeret és apró tálkában vajat, esetleg más, kenyérre kenhető dolgot tesznek az asztalra (az étterem jellegéből adódóan ez lehet esetleg tortilla chipsz és salsa v. valami hasonló).

A lányaim ennek tudatában teljes természetességgel nyúltak az asztalra tett kenyérért, majd a mellé tett piros „pástétomot” szépen rákenték. Sajnos nem örökítettem meg az arckifejezésüket, amikor beleharaptak a kenyérbe!

Az Erős Pista valahogy nem igazán nyerte el a tetszésüket. :DDDDD Fel kell őket világositani, mit is kóstoltak (nálunk a háztartásban nincs ilyen, max. pirospaprikával találkoznak az amerikai magyar konyhánkban).

Memento Park

Na de vissza a vakációnk következő állomásához. A 2. hétre igazi „turistás” programokat állitottam össze, és azt szerettem volna, ha a család a régi és újabb magyar történelemből is kóstolót kap.

Régóta terveztem a Memento Park meglátogatását, és az egész családnak érdekes volt végigjárni, és megérteni, mit is jelentett a kommunista diktatúra Magyarországon.

Általánosságban elmondható, hogy az átlag amerikai az európai történelemről max. annyit tud, ami valamilyen szinten az USA-val kapcsolatos, igy a férjemnek – aki egyébként nagyon szereti a történelmet – roppant tanulságos volt a kiállitás. Sőt később egy családi beszélgetés alkalmával még hangfelvételt is készített anyukámmal, akit a II. világháborús és 56-os személyes tapasztalatairól kérdezett.

13_14.JPG

Kihagyhatatlan attrakciók

A következő pár nap sem unatkoztunk: következett a Pálvölgyi Barlang, majd Szentendre – mindig útba kell ejteni –, Visegrád, és persze a kihagyhatatlan attrakciók, mint a Hősök tere, Vajdahunyad vár, New York kávéház, Parlament (látogatással egybekötve), Fashion Street és a Dunakorzó.

Még a Széchenyi Fürdőt is kipróbáltuk, és nagyon élveztük, főleg, hogy nem volt tömeg. Mint annyiszor a nyaralásunk során, megint konstatáltuk a tökéletes időzitést, mert a kigyózó sor a pénztárnál akkor kezdődött, amikor mi már kifelé jöttünk az épületből (áldás #5)

Aug. 20-át már nagyon vártuk, mert többektől hallottuk, hogy az idei ünnepségsorozat nagyszabású lesz. Tényleg a bőség zavarával küszködtünk, annyi minden volt városszerte!

A Várra esett a választásunk, bár kicsit mosolyogtunk önmagunkon, és azon, hogy pont azt a napot választottuk a panorámában való gyönyörködésre, amikor a legtöbb ember tolongott ott. Azért a látvány még igy is megérte. Soha nem lehet megunni!

Amikor eltávolodunk, akkor kerülünk közelebb

Az esti tűzijáték valóban fantasztikus volt! Mindannyian nagyon élveztük, a férjem megjegyezte, hogy ez volt a leglátványosabb tűzijáték, amit valaha látott (nálunk államilag szervezett tűzijáték talán csak Washington D.C.-ben létezik, Kaliforniában inkább több helyszínen kisebb), amikor pedig a kisebbik lányom ezt mondta „I’m proud to be a Hungarian” (büszke vagyok arra, hogy magyar vagyok) kicsit elérzékenyültem �.

Másnap, 21-én indultunk haza Los Angelesbe. A hosszú repülőút jó alkalom volt arra, hogy az élményeinket gondolatban újra felidézzem. Ismét eszembe jutott, amit jó két héttel azelőtt kértem: azt, hogy képes legyek „elengedni” bizonyos dolgokat.

Ez a vakáció – mivel az amerikai férjemnek is köszönhetően inkább „turisták” voltunk, mint hazalátogató magyarok – megtanitott valamire: amikor már nem „lebegünk” két világ között, amikor már el tudjuk engedni a múltat, akkor tudjuk igazán értékelni és élvezni azt, amit a régi otthonunk (Magyarország) tud nyújtani. Akkor látjuk meg a szépségeit és értékeit.

Talán ellentmondásnak tűnik, de amikor eltávolodunk Magyarországtól, akkor kerülünk hozzá közelebb. Ezért tudta azt mondani a lányom, aki 5 éves kora óta az USA-ban él, hogy büszke a magyarságára. Ezért tudtuk mindannyian élvezni ezt a vakációt. És ez a sokadik áldás, amiért hálás lehetek!

(A posztom végén pedig egy rendhagyó utóirat: sokat emlegettem az „áldásokat”, amit ezen a nyáron kaptunk. Szeretnék megosztani veletek egy linket. Ahogy a sorozat szlogenje mondja: „come and see”...gyere, és nézd meg”. Azoknak ajánlom ezt a sorozatot, akik nyitottak arra, hogy a világ nem csak a „jókor-jó-helyen” véletlenek sorozata, hanem annál sokkal több. Ha végignézed az 1. évad 1. epizódját, az utolsó jelenetnél megérted, miről is beszélek, és biztos vagyok benne, hogy a többi epizódra is kiváncsi leszel. A sorozat  - eddig 2 évad, de 7 évadra tervezik - angolul, de magyar felirattal is nézhető, ill. applikációként (The Chosen) letölthető telefonra.)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8516687142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 19:24:44

@Csodabogár: errol elter e velemenyunk, de ezzel semmi problema. Ami pedig a betegek szamat illeti, tudjuk, hogy 1. a statisztikaknak nem lehet 100%-ban hinni, 2. azt is tudjuk, hogy a betegek nagy resze idos es/vagy egyeb betegseggel is kuzd, ami kozott elol jar az elhizas, es ugye az sem titok, hogy az USA-ban (es mas nyugati orszagokban) ez eleg elterjedt problema.
3. vajon az immunrendszer erositeserol miert nem beszel egyaltalan a mainstream media? Holott tele vannak a drogeriak polcai mindenfele immunerositovel, es hasonlokkal. Szvsz az oltas SOKKAL nagyobb uzlet (es ennek lobbija sokkal erosebb), mint a mar piacon levo es/vagy sokal olcsobb szerek alkalmazasa...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 19:27:29

@gabors: "A szavazok donto tobbsege ugy altalaban tudatlan iskolazatlan idiota es nem alktomany jogasz ..."

Akkor gondolom, te is kozejuk sorolod magad....bocs, ezt a magas labdat nem lehetett nem lecsapni :DDD

Golf2 2021.09.14. 19:31:14

@HakapesziM: Holnaptól ausztriában is kötelező az ff2 maszk.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 19:31:35

@para_noir: nem szektas, hanem egy crowd funded tv sorozat, amit ajanlottam:) tobb millioan lattak mar. Az, hogy a munkahelyed szervere mit enged be, az toluk fugg :)

élhetetlen 2021.09.14. 19:33:48

@fhdgy: Na, ez szép hozzászólás lesz, mert nem tudom a helyek nevét, csak a sztori marad. Az öcsém kamionos volt, Moszkvából jöttek haza. A Kárpátokban az egyik pihenőnél összefutott pár magyar, megvacsoráztak. Esett a hó rendesen. Az öcsém mondta, hogy induljanak. A többiek, hogy aludjanak ott, majd reggel induljanak. Az öcsém, gyerekek, addig menjünk, amíg még jönnek szemből. Átértek, másnapra lezárták a hágót. (Egyszerűbb, mint lecsúszott kocsikat menteni). Ha ott rekednek, az nem egy-két napos csúszás, abból hetek lehetnek.
A másik itthon volt, Siófokról mentünk Kenesére, személykocsival. Az öcsém mutatja, nézd szegényeket. Két román kamion a főút melletti földúton lábujjhegyen osont Siófok felé, belecsúsztak a kamionstopba, ami sokba kerülhet.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 19:55:17

@FutureFry: "Egyébként meg én Trump-tól úgy tudtam, hogy “when somebody is president of the United States the authority is total” [2], csak nem tévedett?"
Oh, az az ironia a sorok kozott :DDDD

persze, hogy o is tevedhet! :) Sot, tovabbmegyek, tobb olyan dolga volt, amivel nem ertettem egyet! na, ez most mennyire fog cognitive dissonanciat okozni egyeseknek? :DDD

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 20:00:37

@dikusz.: A Szoborpark nekunk nagyon tetszett! Csak kulfoldi turistak voltak ott, amikor mi mentunk. A benti muzeum reszben vetitett film es kiallitas is nagyon jo volt!
Itt az USA-ban kotelezove tennem errol a korszakrol tanitani, ugyanis az amerikaik 90%-anak lovese sincs, mit is jelent a szocializmus es diktatura. Sok fiatal (es kevesbe fiatal) szamara a szocializmus = szocialdemokracia, amit a skandinav allamokban latnak. Nem ertik meg, hogy a ketto nem ugyanaz, pedig itt van elottuk a pelda: Kuba, Venezuela. Azokat, akik itt nalunk a szocializmus eszmejet tamogatjak, elkuldenem par honapra azokba az orszagokba elni...mindjart maskepp gondolkodnanak...

FutureFry 2021.09.14. 20:23:31

@para_noir: “… A végén a link valami szektás cucc …”

Az egy Jézusról szóló sorozat, a mormon Angel Studios crowd-funded finanszírozású produkciója. Egyébként az Angel Studios eredetileg VidAngel volt (most már egy külön vállalat) ami pedig egy filmek önkéntes (főleg keresztény-puritán/“family friendly” alapú) cenzúrájára alakult cég: Azaz úgy lehet rajtuk (online) filmeket nézni, hogy kivágják belőlük a “sértő” részeket (állítható a szűrő: pl. erőszak, káromkodás, meztelenség, szex (nemekre/orientációra lebontva!), stb.). Eredetileg sok (szerzői-) jogi problémába ütköztek Hollywood-dal (pl. mert másolták a filmeket (pl. “ripped DVD”), de tudtommal a mostani streaming változat megoldása már jogilag tiszta. Mindenesetre azért is kezdtek saját produkcióba (is), mert ott teljesen a “maguk urai” lehetnek a tartalmat illetően.

Egyébként itt egy elég alapos (szerintem érdekes) cikk, arról hogyan működik a szűrés (és nem csak konzervatív/vallásos szűrők vannak hanem pl. az “újabb” Star Wars-okból ki lehet szépen szűrni Jar-Jar Binks-et is :)):
stephenfollows.com/vidangel-filter-objectionable-content-from-movies/

Arthamyr 2021.09.14. 20:39:42

@svajcineger: Látom kellett volna egy pár idézőjel. :)

@Zsuzsi65: Pár hónapja még ütötted az asztalt ezért (talán koronavírussal/maszkkal/oltással kapcsolatban?), most meg itt áldásokról írsz, szerintem a kettő furcsa egymás mellett.

FutureFry 2021.09.14. 21:06:19

@Zsuzsi65: “… Itt az USA-ban kotelezove tennem errol a korszakrol tanitani …”
Csak óvatosan a “kötelezővé tétel”-lel, lehet, hogy törvény- vagy alkotmányellenes lenne! (és még csak egészségesebbé sem tenné az embereket)

élhetetlen 2021.09.14. 21:13:15

@tildy[UK]: Furcsa dolgok ezek, felejteni könnyebb, mint tanulni. A barátnőm bátyja LA-ban él, három gyerek, a felesége is magyar, otthon magyarul beszélnek, és a gyerekek a nyarakat a nagyinál töltötték Magyarországon. A legnagyobb itt jár egyetemre, de angol nyelvű képzésre, és a barátnőméknél lakik. A bnőm meg futkos a három unokája, a piac és a konyha között, bevásárol három családnak, főz, mert a lánya is, a menye is terhes, két hónapon belül 5 unoka lesz, a srác meg nem bulizós, suli, aztán otthon, de nem megy ki beszélgetni a konyhába. A lényeg, az apja megállapította, hogy mióta Pesten él, visszafejlődött a magyar tudása.
Magamról, 20-s éveimben jól beszéltem oroszul, 45 éve nem használom, már a betűket sem ismerem fel. 15 éve még dánokkal dolgoztam, angolul beszéltünk, most ott tartok, hogy jön az unokahúgom a férjéve UK-ból, elkezdem a mondatot, aztán tolmácsot kérek, és akkor is, ha nem értem, amit mond a férj.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 21:34:52

@Muzsikok közt: valoszinuleg nincsen gyereked, aki 15 eve angol nyelvi kornyezetben el, es a nevelo apja nem beszel magyarul :)
egyebkent mibol vontad le azt a kovetkeztetest, hogy nem beszel magyarul? Az mas kerdes, hogy a fenti okokbol kifolyolag az angol jon eloszor a szajara, de egyebkent ketnyelvu :) a magyar rokonaival magyarul beszel, sot megtanitottam irni-olvasni magyarul :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 21:36:52

@Arthamyr: a ketto kozti osszefuggest nem igazan ertem, kifejtened?

dikusz. 2021.09.14. 21:43:05

@Zsuzsi65: Nekem is tetszett, több szobrot az eredeti helyén láttam még.
A Sziklakórházról hallottál már, esetleg jártál ott? Ha nem, legközelebb ki ne hagyjátok. Van angol nyelvű idegenvezetés is.

négyzet 2021.09.14. 21:46:12

@Zsuzsi65: "3. vajon az immunrendszer erositeserol miert nem beszel egyaltalan a mainstream media? Holott tele vannak a drogeriak polcai mindenfele immunerositovel, es hasonlokkal."

Hát lehet, hogy azért, mert egy normálisan működő immunrendszert nem lehet "erősíteni"? Persze, tele vannak a polcok ezekkel, EZ a legnagyobb üzlet, hatása ellenőrizhetetlen, valójában nem is érdekel senkit, bármit megesznek az emberek, ami "erősíti az immunrendszert" vagy más hasonló bullshittel hiteget, miközben a valódi gyógyszereket és valódi vakcinákat szigorúan ellenőrzik, könyvelt hatásfokkal kell működjenek, kockázatokkal stb.

Másrészt meg, de, nagyon is tele volt a média a D-vitaminnal pl.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 21:49:03

@dikusz.: Igen, a Sziklakorhazrol tudtam, de meg nem voltam. A ferjem viszont igen :) Vicces, nem? Vannak olyan helyek BP-en, ahol o jart, en meg BP kornyeki (volt) lakoskent nem :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 21:50:35

@négyzet: tele volt a média a D-vitaminnal pl...ja, es a mainstream media el is kezdte cenzoralni ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 21:58:12

@négyzet: "normálisan működő immunrendszert nem lehet "erősíteni"?"
ahogy tudjuk, az immunrendszert sok minden tudja gyengiteni, pl. a stressz es egyebek (lsd a cikkben alabb). Ez ellen tudunk tenni...

www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
"...On the whole, your immune system does a remarkable job of defending you against disease-causing microorganisms. But sometimes it fails: A germ invades successfully and makes you sick. Is it possible to intervene in this process and boost your immune system? What if you improve your diet? Take certain vitamins or herbal preparations? Make other lifestyle changes in the hope of producing a near-perfect immune response?

....

There appears to be a connection between nutrition and immunity in the elderly. A form of malnutrition that is surprisingly common even in affluent countries is known as "micronutrient malnutrition." Micronutrient malnutrition, in which a person is deficient in some essential vitamins and trace minerals that are obtained from or supplemented by diet, can happen in the elderly. Older people tend to eat less and often have less variety in their diets. One important question is whether dietary supplements may help older people maintain a healthier immune system. Older people should discuss this question with their doctor.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.14. 22:25:26

@FutureFry: koszi az infot a studiorol (HA olvasoinak) - en mar tudtam errol). A sorozatot egyebkent nem az Angel studio kesziti, hanem crowd funded, ahogy te is irtad...

Amit meg hozzatennek erdekessegkeppen: a sorozat Rotten tomatoes-n es mas ertekelo oldalakon (tudom, nem feltetlenul mervado) a legmagasabbra ertekelt sorozatok kozott van.

Ahogy a lenti kritika is irja, ez egy "binge-worthy" sorozat :) teljes nyugalommal tudom ajanlani BARKINEK (nem kell hozza vallasosnak lenned :) Sok ateista ismerosom lepodott meg miutan megnezte, es abszolut pozitivan nyilatkozott rola.

Egyebkent bevallom, en magam is - sokakhoz hasonloan - szkeptikusan alltam hozza eloszor, mert mar annyi giccses, alacsony szinvonalu, es/vagy szajbaragos, didaktikus filmet lattunk ilyen temaban. Ez a sorozat teljesen mas...De nem kell nekem hinnetek, biztatok mindenkit, hogy az eloiteletek helyett legyetek nyitottak, es gyozodjetek meg rola magatok :)

Ahogy a sorozat egyik szlogenje is mondja: "come and see" - gyere, es nezd (meg). Ne feledjetek, ez egy SOROZAT, karakter epitessel, tehat ne vard, hogy rogton az 1.evad 1. epizodjaban minden vilagos lesz szamodra :)

www.rottentomatoes.com/tv/the_chosen/s01
wng.org/articles/an-adaptation-of-the-gospels-worth-watching-1617297523

"...If The Chosen is anything to go by, writer/director Dallas Jenkins seems to have inherited the ability of his father, novelist Jerry B. Jenkins, to hook an audience. I’ve seen dozens of Biblical adaptations over the years, and I can count on one hand the number of times I felt I could give one an unqualified recommendation—not just for its spiritual value, but its entertainment value as well.

An indie production that owes its existence to crowdfunding, The Chosen impresses on both counts.

It’s important to note the long-form series isn’t a straight retelling of the Gospels, like Mark Burnett and Roma Downey’s miniseries. It takes creative license by asking intelligent questions then imagining stories that might answer them.
...
Put simply, The Chosen is one of the most engaging Bible-inspired productions I’ve seen. Surprisingly funny and relatable, we continue watching episode after episode not because we feel obligated to support it as a dutiful Christians, but because it’s compelling and hard to stop.

VidAngel has made The Chosen free for viewing on its streaming platform throughout April, or you can watch it through a free dedicated app on iPhone or Android. Jenkins does pop up now and then to appeal for contributions to film more episodes. To that I’ll only say that when I was done viewing, I donated, eager to see what he and his team do with season 2."

dikusz. 2021.09.14. 22:51:49

@Zsuzsi65: Tényleg vicces, de érdemes lenne neked is megnézni.
Olyan, mintha igazi lenne, nagyon élethű.
Állítólag az Evita kórházjelenetét is ott forgatták.

Csodabogár 2021.09.14. 23:11:33

@élhetetlen: Olvass angolul, kár elfelejteni.

bízwax 2021.09.14. 23:13:21

@Zsuzsi65: Például kit küldenél el az államokból?

Nem korai kicsit ezen törni a buksit, hisz alig száradt meg a tinta az útleveleden :)?

gabors 2021.09.15. 00:06:43

@M. Péter: "@gabors: Meg a Ráhel királykisasszony sem Kínában vagy Törökországban járt egyetemre, hanem inkább Svájcban."

ja igen a rohado nyugaton .... (soros ott nincs??)

igy van mint mondjuk szijjas elvtars is kozben meg 16x ment csak az usa-ba Hungarian Air Force feliratu DE NEM KORMANY gepen 2020-ban ... (rohadt nyugati a gep is) ... erdkekes nem ?

gabors 2021.09.15. 00:08:58

@P.Elliot: "@Csodabogár:
Ha valaha is szukseg lenne a magyar nyelvre annyit a lanyom is tud.
Amit meg nem, azt hozza tanulna."

Ja amikor vegre a vilag megvedese (eu utan persze) Magyarorszag lesz a vilag vezeto hatalma es a japanok kinaiak meg usakek is magyarul kezdenek majd tanulni a lanyod "nagy" elonyben lesz ...

ja ez nem vicc ! :-)

gabors 2021.09.15. 00:15:21

@FutureFry: spot ON !!!

Nem emlekszem zsuzsi mennyire tiltakozott mikor Trump azt mondta hogy az elnoknek abszolut hatalma van es BARMIRE utasitjahatja az osszes kormanyzot (kinyitas volt eppen) neztem is ke a fejembol hogy egy republikánusok akik ugy alapbol a szovetsegi hatalom megszunteteset szoktatak nyomni hogy orultek ennek ...

Most akkor mi van ?

zsuzsi ... az USA elso elnoke meg mielott elnok lett volna kotelezo ve tette a "smal pox" himlo oltast az ugynevezett "continental army" minden tagjanak a budos kommunista Washington ... hogy mit mert csinalni ..; nem ??

gabors 2021.09.15. 00:19:52

@Zsuzsi65: " 1. a statisztikaknak nem lehet 100%-ban hinni, 2. azt is tudjuk, hogy a betegek nagy resze idos es/vagy egyeb betegseggel is kuzd, ami kozott elol jar az elhizas, es ugye az sem titok, hogy az USA-ban (es mas nyugati orszagokban) ez eleg elterjedt problema."

ennel eddig joval okossabbnak tuntel ...es itt nem az elhizasrol van szo ...

tudom majd mondod hogy vannak eltero velemenyek amiket nem lehet figyelmen kivul hagyni (DE LEHET SOT KELL)...

vagy akarsz meg vitazni hogy lapos-e a fold .. vagy sajtbol van a hold ?

gabors 2021.09.15. 00:23:18

@Zsuzsi65: "Akkor gondolom, te is kozejuk sorolod magad....bocs, ezt a magas labdat nem lehetett nem lecsapni :DDD"

Pont nem en az atlag usa szavazonal sokkal jobban iskolazott vagyok sokkal jobban ismerem az alkotmanyt es NEM utolso sorban sokkal tobb adot is fizetek .... es fizetnek tobbet is ha kell ...

ES TUDOM hogy milyen veszelyes az altalad (is talan) propagalt idiota populizmus ...

Lehet vele nyerni mukodik is egy darabig (dont' cry for me Argentina)....

gabors 2021.09.15. 00:27:14

@Zsuzsi65: " Sot, tovabbmegyek, tobb olyan dolga volt, amivel nem ertettem egyet!"

szerencse ... mi volt amivel egyet ertesz ugy utolag 4 ev utan ... ?

mint immigrant (magyaroknak migrancs) peldaul ... ? Trump szabalyok alapjan 5-6 evvel TOBBET varhattal volna a vizumodra ha egyaltalan megkapod ..

gabors 2021.09.15. 00:30:52

@FutureFry: "@Zsuzsi65: “… Itt az USA-ban kotelezove tennem errol a korszakrol tanitani …”
Csak óvatosan a “kötelezővé tétel”-lel, lehet, hogy törvény- vagy alkotmányellenes lenne! (és még csak egészségesebbé sem tenné az embereket)"

spot on again !!!

gyonyoru nem? mikor ertelmesnek tuno "elvakultan" hivok a sajat ideologiajukat is kepesek feleldozni hogy terjesszek amiben hisznek marmint hogy "szabadsag" ot ra kell kenyszeriteni valaki masra aki nem hisz benne...

gabors 2021.09.15. 00:34:50

@Zsuzsi65: "@négyzet: tele volt a média a D-vitaminnal pl...ja, es a mainstream media el is kezdte cenzoralni ;)"

na megint HOL KI cenzoralta a D vitamint azert kezdesz nevtseges lenni bemegyek a CVS/Walgreen/RiteAid vagy akar 7/11 ben sehol nincs cenzruzva a D vitamin ....

Nem kene annyi Newsmaxot meg Fox-ot nezni ...

Beszelj az orvosoddal errol, ha eddig megbiztal benne akkor tedd most is es el fogja mondani hogy mi mennyi miert senki nem fogja cenzurazni ...

gabors 2021.09.15. 00:43:16

csak egy sima komment az USA-bol (Amerikabol) jottem az egy jo kis tarsas jatek volt a 70-es evekben viszont ma nem kene mar hanyatt esni akar ilyen jol megirt posztnak sem ... es az irojanak sem .....

ez ugyanaz a baromsag mint 90-es evebkeben ment DE EN ERDELYBOL jottem duma volt es ezzel ezerket 10 ezreket csaptak be sokszor eredelyik sokszor meg csak nem is erdelyiek ...

most megint jonnek az amerikabol jottem .... emberek

gabors 2021.09.15. 01:12:56

@Zsuzsi65: amugy kerdeznem szavaztal ?

megkaptad a "mail in " szavazo lapot ...

szavaztal ketszer ? ahogy mondjak immigransok csinaljak ? (vicc ez de amugy komoly)

szoval tenyleg Elder szerinted jobb lenne ?

Azert nagyon ugyes volt hogy Elder's mart tudta tegnap hogy tole elloptak ... .

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 01:36:55

@bízwax: "Például kit küldenél el az államokból?"
Ezt kifejtenéd? Neha kicsit nehez dekodolni a mondataidat...:) nem tudom, melyik mondatomra reagaltal ezzel :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 01:47:33

@gabors: igen, szavaztam :) Mert nem szeretnem, ha CA meg inkabb lecsuszna a godorbe, ahova az elmult evtizedekben sikerult jutnia :((
Nem tudom, mennyire vagy tisztaban a CA belpolitikaval, de ha csak a CNN-bol, NBC-bol, LA Times-bol es tarsaibol tajekozodsz, akkor eleg fals kepet kapsz ;)
En itt elek 15 eve, es a sajat boromon tapasztaltam azt, ami ezido alatt tortent...szomoru, hidd el!

FutureFry 2021.09.15. 02:00:17

@Zsuzsi65: “… A sorozatot egyebkent nem az Angel studio kesziti, hanem crowd funded, ahogy te is irtad... “
A crowd funding a _finanszírozás_ módja, azaz onnan van a rendezőnek/producereknek (köztük az Angel Studios-nak, aki a disztribútor is) a pénze, hogy elkészítsék a sorozatot.

“… teljes nyugalommal tudom ajanlani BARKINEK (nem kell hozza vallasosnak lenned :)  …”
Amikor láttam, hogy a “Chosen”-t olyan általam nagyra becsült személyek is ajánlják az Angel Studios oldalán mint a “Duck Dynasty” Robertsons családja, hát megremegett a kezem a play gomb felett. Belenézvén nem is csalódtam, valahogy pont ilyennek képzeltem el egy “Angel Studios”/“Loaves & Fishes Productions” (mormon-evangelical christian kooperációban készített) sorozatot.

(Kicsit) komolyabban: Szerintem a vitatott/“felháborító”, netán blaszfémiával vádolt filmek (mint pl. a "Life of Brian", “Last Temptation of Christ”, “Religulous”, de akár még Gibson “Passion of the Christ”-ja is), sokkal érdekfeszítőbben dolgozzák fel a témát. Tanulságos lenne, hogy ezekből mennyi menne át a VidAngel cenzúráján (nem tudom, hogy egyáltalán rajta vannak-e a szolgáltatásukon). Érdekességképpen a Cher féle “Burlesque” című film (amiről valószínű méltánytalanul sose hallottam eddig) játékideje majdnem a felére (!) csökken a VidAngel-en a szűrők alkalmazásával, de - az egyébként “G” kategóriás - “Barbie in a Mermaid Tale” (igen csak elavult computeres technikával készült, borzalmasnak tűnő) gyerekfilm is 22%-al rövidül azoknak akik nem akarják, hogy Barbie kilátszó (animált) hasa (“midriff”) netán a néző erkölcseire negatív hatással legyen.

FutureFry 2021.09.15. 02:10:13

@Zsuzsi65: “… ha csak a CNN-bol, NBC-bol, LA Times-bol es tarsaibol tajekozodsz, akkor eleg fals kepet kapsz ;) …”

Csak azt írtad meg, hogy szerinted honnan _ne_ tájékozódjon, de azt nem, hogy akkor miből… (vagy csak személyesen lehet, esetleg csak tőled? :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 02:38:46

@FutureFry: :)) haaat, en eleg hiteles forras vagyok a CA helyzetet illetoen, nem? :))) egyebkent van par hasznos oldal, pl. ez:
ground.news/
Megmutatja, hogy a hirforras, amibol a hireket atveszi, melyik oldal fele bias. Aztan az olvaso ennek alapjan itelheti meg a hirt.

Egy masik, szinten viszonylag kozepen allo: Spectatorworld.com
spectatorworld.com/topic/gavin-newsoms-california-falling-apart-recall/

FutureFry 2021.09.15. 05:02:37

@Zsuzsi65: “… viszonylag kozepen allo: Spectatorworld.com …”
FWIW: Az első (ground.news) link szerint a második (spectraworld-os) hírforrás/cikk: “This report's coverage is more Right.”

Egyébként nem igazán értem ezt a recall election-t:
- Egyrészt ez egy olyan választás, ahol elvileg Newsom 49%-al veszíthet úgy, hogy az ellene induló valamelyik nyertes jelölt annál kevesebbet (pl. akár csak pár százalékot) kap.
- Másrészt jövőre úgy is választások lesznek, akkor lehet leváltani a megválasztott kormányzót. Ahogy George Will (libertáriánus-konzervatív, nem éppen Newsom-párti) politikai elemző mondta erről pár napja: “... You can’t - in a case of a recall - simply declare a mulligan, because you don’t like the shot you took. … People deserve to suffer the choice they made ...”.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 05:59:35

@FutureFry: - "Egyrészt ez egy olyan választás, ahol elvileg Newsom 49%-al veszíthet úgy, hogy az ellene induló valamelyik nyertes jelölt annál kevesebbet (pl. akár csak pár százalékot) kap."

1. A valasztasi lapon 2 kerdes szerepel: akarod-e, hogy Newsome-ot visszahivjak?
2. Ha igen, akkor kit valasztasz helyette?

sajnos ugy nez ki, a sok megvezetett es agymosott kaliforniai a status quo-t akarja, es inkabb hisz a hipokrata politikusoknak, mint a sajat szemenek...Teny, hogy mindenki megerdemli, amilyen vezetoi vannak, de ugyanakkor az is teny, hogy azert elindult valami, es az emberek egy resze felismerte, hogy a demokracia azert meg nem halt meg teljesen, fel lehet emelni a szavukat, es a "we the people" szellemeben tenni valamit.
Talan 2022-ben ez inspiracio lehet...

FutureFry 2021.09.15. 06:13:44

@Zsuzsi65: Tudom, hogy ez a két kérdés szerepel(t), de pont ezért történhet(ett volna) meg (elvileg) pl. valami ilyesmi:
- Az első kérdésre 49.9% azt válaszolja, hogy “nem”
- A másodikat meg mondjuk 3%-al megnyeri valaki (a 46-ból).
Azaz 49.9% Newsom-ra szavazott mégis egy “3%-os” nyeri a választást (és lesz az új kormányzó).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 06:13:45

*Newsom - Gruesome, ahogy sokan hivjak :)) mindig rosszul irom a nevet, haha :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 06:40:09

@FutureFry: az elso kerdesre tobb mint 50%-nak kell lenni igennek ahhoz, hogy a 2. kerdesnek ertelme legyen. 50% alatt nincs recall.

FutureFry 2021.09.15. 06:56:25

@Zsuzsi65: “… az elso kerdesre tobb mint 50%-nak kell lenni igennek ahhoz, hogy a 2. kerdesnek ertelme legyen …”
Igen, az általam leírt esetben így is van (azaz 50.1% szavaz a visszahívásra), de mivel a második kérdésnél megoszlanak a szavazatok a jelöltek között, a végeredményben azok akik nem akarták Newsom-ot visszahívni többen lesznek mint a nyertesre szavazók.

Congeria 2021.09.15. 07:00:00

@Zsuzsi65: Ha sohasem fognak igazán magyarul beszélni, azt használni a mindennapi életben, a tanulás-tudás mindig hasznos. A magyar nyelv egyedi a világon, állítólag egyedi agyműködés is társul vele. Szerencsések a lányaid, hogy ezt is továbbadtad nekik.

Gratulálok a szép nyaralás megszervezéséhez és zökkenőmentes végbeviteléhez.

Arthamyr 2021.09.15. 07:04:24

@Zsuzsi65: Mármint mik között? Az áldások meg a "peer reviewed" cikkek közt? Látod én sem, ezért is kérdeztem rá.

FutureFry 2021.09.15. 07:30:43

@Zsuzsi65: @FutureFry:
Konkrét példa (persze ez most már moot):
Mondjuk, hogy 1,000 leadott/érvényes ballot van: Az első kérdésre (“Shall GAVIN NEWSOM be recalled (removed) from the office of Governor?”) 501-en igennel, 499-el nemmel válaszolnak. A második kérdésre (“Candidates to succeed GAVIN NEWSOM as Governor if he is recalled”) gondolom csak az első kérdésre igennel szavazók válaszolnak (bár a ballot szerint ez nem volt feltétel (!)), szóval az 501 szavazat a 46 jelölt között fog megoszlani. Mondjuk, hogy itt Elder nyer 12 szavazattal (miközben a többi jelölt mind 10 vagy 11 szavazatot kap). Végeredmény: Elder: 12 szavazat, Newsom-ot megtartani akarók: 499 szavazat, nyertes: Elder!

midnight coder 2021.09.15. 08:08:57

@Csodabogár: Amíg egy kutyapiszok van, az nyilván elõfordul. De volt szerencsém megfordulni turistaként jó pár országban. Vannak nagyon tiszta népek, általában északon - Pl. legutóbb Litvániában, Észtországban, Lettországban jártam, és a három országban összesen nem láttam annyi szemetet szétdobálva mint Pesten egy-egy külvárosi utcában - vagy akár vidéken az utak mentén kaszálás után. Az ellenpélda Pl. Tunézia ahol az ország kb. egy nagy szemétlerakó és csak a szállodák környékén szedik össze naponta a szemetet az utak mentén. Mi valahol a kettõ között vagyunk.

Csodabogár 2021.09.15. 08:33:43

@gabors: Csak általánosságban írtam, hogy egy extra nyelv ismerete esetleg jól jöhet. Ettől még lehet az a nyelv, akár svéd, holland vagy bármi.

Midnight Run 2021.09.15. 11:34:25

@Congeria:

Ezt kb. minden nép el szokta magáról mondani, hogy ők rendkívüliek, különlegesek, a nyelvük is fantasztikus és különös gondolkodás jellemzi őket. Minden népnek van kiválasztási története is.

A helyzet, hogy ebből gyakorlatilag semmi nem igaz. Mi magyarok nem vagyunk különlegesek. Pont ugyanúgy működünk, mint bárki más. A nyelvünk sem annyira különleges, mert a türk nyelvekben és a japánban is van hasonló megoldás - a ragok a szavak után jönnek - mint nálunk.

Szerintem ez a torz felfogás rengeteg kárt okoz, bár éppenséggel használhatnánk jóra is.

Congeria 2021.09.15. 13:47:07

@Midnight Run:

"Ezt kb. minden nép el szokta magáról mondani, hogy ők rendkívüliek......"
Hol írtam én a magyar népről? A magyar nyelvről írtam, hogy egyedi. Olvasd el megint és értsed is meg.

gabors 2021.09.15. 15:06:03

@Zsuzsi65: "Akkor gondolom, te is kozejuk sorolod magad....bocs, ezt a magas labdat nem lehetett nem lecsapni :DDD"

elozetes adatok szerint Nalatok is ugy all hogy az iskolazottabbak es jobban keresok igen magas %-ban szavaztak a trumpizmus ellen (koszonjuk !!! )

gabors 2021.09.15. 15:09:45

@HakapesziM: "Egyébként nem, oltottak nem halnak. " de halnak joval nagyobb szamban legyenek oregek fiatalok lanyok vagy fiuk ...

van veletlenul orvos ismersod ? ha van kerdezd meg (ha mer valaszolni meg mondja).... a betegek es a nagyon betegek foleg a halottak a be nem oltottak kozul kerulnek ki ... marmint ha covid-tol betegek nyilvan egy csomo ember (oreg fiatal/ no ferfi ) meghal a covid-tol fuggetlenul ez nem egy erv !

gabors 2021.09.15. 15:16:21

@gabors: "@HakapesziM: "Egyébként nem, oltottak nem halnak. " de halnak joval nagyobb szamban legyenek oregek fiatalok lanyok vagy fiuk ..."

bocs valoban az oltottak NEM halnak nagyobb szamban (de halnak) hanem a NEMOLTOTTAK halnak joval nagyobb szamban ...

nem tudom hogy de elkurtam a valaszt vagyis kb ugyanazt probaltuk talan mondani ... mindenki azt csinal amit akar, de az utobbi honapok azt mutatjak hogy szignifikans kulonbseg van az oltottak es NEM oltottak kozott ha megkapjak a covidot ... hogy ez mondjuk igy lesz 1 vagy 2 ev mulva is vagy minden evben kell uj oltas meg nem tudjuk ....

bízwax 2021.09.15. 16:38:16

@Midnight Run: Több Radnótit olvass. Krúdyt is..

bízwax 2021.09.15. 16:38:18

@FutureFry: ezek mind FakeNews, ahogy azt Trumpli elvtárs is megmondta ezerszer.

bízwax 2021.09.15. 16:38:27

Marad a Gavin Newsom, hálistennek.

Indul a sírás a NewsMaxon, Foxon.

:)

kék madár 2021.09.15. 16:38:44

@Zsuzsi65: " sok megvezetett es agymosott kaliforniai "
ez mindenkepp a het vicce, tehat a sok laposfoldhivo, oltas, tudomany es klimavaltozas ellenes republikanus a nem agymosott :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 17:17:47

@bízwax: yay! :) Lehetett volna egy fekete kormanyzonk, helyette megint egy white privileged guy marad ;)

FutureFry 2021.09.15. 17:48:12

@Zsuzsi65: Neked a jelölt bőrszíne vagy a policy-jai számítanak jobban?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.15. 18:03:49

@FutureFry: oh, szoval az nem szamit?? :) nem azt mondjak a liberalisok, hogy mi rasszistak vagyunk, mert nem latunk borszint? Vagy akkor most hogy is van ez? Szamit a borszin v nem? I'm confused:))
Ha jol ertem, akkor jo dolog nem latni a borszint?

FutureFry 2021.09.15. 18:32:06

@Zsuzsi65: Engem nem igazán érdekel, hogy ki mit mond: Én megpróbálok a jelölt bőrszínétől elvonatkoztatni szavazáskor. És úgy látszik (legalább is ezen a választáson) a választóknak is kevésbé számított a bőrszín (legalább is más tényezőkhöz képest).
Egyébként pont a választások előtt hallottam egy fekete nőtől egy rádióriportban Zora Neale Hurston adage-ját (Elder-re vonatkozóan): “All skinfolk ain't kinfolk”.

FutureFry 2021.09.15. 18:33:01

@FutureFry: ... elvonatkoztatni szavazáskor _is_. ...

bízwax 2021.09.15. 18:38:48

@Zsuzsi65:

Ezt nyomja most kínjában Tucker a foxon? ;)

bízwax 2021.09.15. 18:38:48

@Zsuzsi65: egy fekete Repubi kormányzó, s neked ez a lényeg.

bízwax 2021.09.15. 18:38:48

@Zsuzsi65: a jó fekete nektek republikánus. Ennyi.

FutureFry 2021.09.15. 19:26:04

@Zsuzsi65: “ … nem azt mondjak a liberalisok, hogy mi rasszistak vagyunk, mert nem latunk borszint? …”

Még csak annyit ehhez (ha már így felhoztad): Te aszerint határozod meg ez ügyben (is?) a nézeteidet és cselekszel (pl. választásokon), hogy idegenek/mások (pl. “a liberálisok”) mit mondanak rólad? Ha meg szerinted “jo dolog nem latni a borszint” akkor nem pozitívumként értékeled, hogy ezen a választáson úgy tűnik ez nem volt (fő) tényező?

Muscari 2021.09.16. 10:28:12

Jó volt olvasni, mi is most voltunk otthon és nagyon jól éreztük magunkat.

Azt viszont nem tudom, hogy az én posztommal mi történt. Több, mint egy hete elküldtem, tegnap újra írtam a bloggazdának, de semmi reakció nem érkezett.

Golf2 2021.09.16. 10:54:30

@Muscari: Érdekes,pedig sokkal rosszabb a helyzet mint amikor leléptetek a helyzet miatt...Ennyit számít a biztos háttér(pénz).

Arthamyr 2021.09.16. 11:15:32

@Golf2: Így van (és mindig is így volt), a "helyzetnél" sokkal inkább számít a "háttér", és nem csak pénz (persze az is), hanem egyéb, "személyre szóló" dolgok is.

Golf2 2021.09.16. 11:36:25

@Arthamyr: Kb.10 éve mentek ki ők is.Eggyet kéne mondani ami javult azóta itt. Mi lehet személyes ok pénzen,vagy biztonságon kívül? Pl.gyerekek jövője?Az is romlott nem kicsit.

Muscari 2021.09.16. 11:52:02

@Golf2: inkább arról van szó, hogy képesek voltunk túristaként nézni a dolgokat. Voltunk Badacsonyban, ettünk és ittunk finomakat, rengeteg rég nem látott baráttal és rokonnal találkoztunk. Szerencsére kevés olyan plakátot láttam, ami felbosszantott volna, így az sem rombolta le az élményt.

Arthamyr 2021.09.16. 12:08:08

@Golf2: Írok neked nem egy, hanem három személyes dolgot, ami javult azóta. 10 éve napi 9-12+ órát dolgoztam, és napi 2.5-3 órát utaztam a munkahelyre, gyakorlatilag semmi szabadidőm sem volt. Ezzel szemben ma egyrészt visszavonultan élvezem az életet a vidéki "birtokomon". Másrészt ha esetleg dolgoznom kell, azt is megtehetem itthonról, nem kell hozzá átvergődnöm fél Budapesten. Harmadrészt ezt a saját ügyfeleknek, jóval korrektebb nemzetközi árokon tehetem.
Írhatnék még személyes okokat, de felesleges, mert ez mindenkinek más, attól függően, hogy hogyan alakította az életét. A lényeg, hogy ezek sokkal fontosabbak, mint a "helyzet", amire céloztál.
A legutóbbi nem annyira személyes, már könnyebb (legalább részleges) távmunkát szerezni, ami jelentősen javítja az életminőséget. Itt van még egy, ami nem személyes, igaz ez nem 10 évvel ezelőtti, hanem kicsit korábbi: akkoriban 8-10%+ kamat is simán volt egy lakáshitelen (és ez azért a legtöbb embernek kelleni fog legalább egyszer az életében), ma jóval kedvezőbb kamatokkal is elérhetőek ezek.

Csodabogár 2021.09.16. 12:09:27

@Golf2: Mi javult? Pl. Budapest közlekedése, ami jó, megbízható és pontos. Általában gyakran jár pl. az összes metro.
Most hirtelen ez ugrott be, de biztos van más is.
Nekem persze 10 éve is jó volt.

Golf2 2021.09.16. 14:15:20

@Muscari: @Csodabogár: A bkv eddig is müködött,kocsival garantált a dugó.

Golf2 2021.09.16. 14:17:38

@Muscari: Ok.de az itt élők nem turisták,bárcsak még a plakátoknál tartanánk.

Golf2 2021.09.16. 14:21:15

@Arthamyr: 10 éve...de ezt nem ennek az országnak köszönheted hanem magadnak,meg hogy kimentél.

Arthamyr 2021.09.16. 15:21:32

@Golf2: Kérdezted, hogy mi lehet személyes ok, írtam. Általában az ilyesmi felett az embernek nagyobb kontrollja van, mint a "helyzet" felett, ami körülötte van az országban, világban.

Egyébként szerintem az (felső-)középkategóriás éttermek is javultak (több lett, nagyobb lett a választék), ez pl. egy környezeti adottság.

dikusz. 2021.09.16. 15:24:51

@Arthamyr: Az a három személyes dolog, ami jobb lett, azt magadnak köszönheted, mert te tettél érte, hogy jobb legyen.
Ezt már biztos százszor hallottad, leírom százegyedszer is: olyan a munkád, hogy otthonról is végezheted, ezt kevesen tehetik meg.

A nem annyira személyesnél megint csak az van, hogy hiába könnyebb részleges távmunkát szerezni egy programozónak, attól egy autószerelő, kamionos, buszsofőr, eladó, orvos még nem sokra megy ezzel.
Gyakorlatilag távmunkában dolgozni csak olyan tud, aki irodában dolgozik.

dikusz. 2021.09.16. 15:32:40

@Csodabogár: Budapesten a tömegközlekedés az adott kornak megfelelően jónak volt mondható, és folyamatosan javult, és ez nem csak az elmúlt 10 évnek köszönhető.

Arthamyr 2021.09.16. 17:06:38

@dikusz.: Ahogy írtam: "Írhatnék még személyes okokat, de felesleges, mert ez mindenkinek más, attól függően, hogy hogyan alakította az életét." Nyilván más helyzetben más előnyökre/hátrányokra tesz szert az ember.

"olyan a munkád, hogy otthonról is végezheted, ezt kevesen tehetik meg."/"Gyakorlatilag távmunkában dolgozni csak olyan tud, aki irodában dolgozik." - Elég sokan végeznek irodai munkát, nem csak programozók, és nem is csak IT-sok. A kétezres években még - Magyarországon legalábbis - nem nagyon volt távmunka, most már sokkal elterjedtebb, sőt talán még a covid is kedvező hatással volt erre. Ez környezeti adottság, és annak kedvező változása, amire az egyén hatása nem jelentős. Viszont az, hogy ki mit dolgozik, eléggé beletartozik a "hogyan alakította az életét" részbe, és személyes dolog.

Arról pedig nem volt szó, hogy ki, kinek és minek mit köszönhet, ugye golf a pénzt írta, hát azt is leginkább magának köszönheti az ember, nem a szél szokta összefújni a terasz sarkába.

Viszont azért írtam más környezeti dolgot is, én úgy érzékelem, hogy az éttermek javultak: több olyan van, ahova szívesen ülünk be.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.16. 17:09:26

@Muscari: nalam ugyanez volt, szoval csak turelem:) valoszinuleg nem bekuldesi sorrendben teszi fel a posztokat:) nekem sem valaszolt kb 2 hetig, utana pedig a posztolas elott 1 nappal.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.16. 17:11:45

@Muscari: pontosan errol van szo! Amikor turistakent tudsz nezni dolgokat, egeszen maskent latod Bp-et! Orulok, h ti is jol ereztetek magatokat!

SzZoole 2021.09.16. 18:37:10

@Zsuzsi65: pár hét múlva én is megyek Magyarországra, de nem tudnám magam hova sorolni, hogy miként, se nem turistaként és azt se mondanám, hogy haza. Egyszerűen csak látogatni megyek majdnem két hétre.

1 programom az biztos, a tetováló mesterem, egy egész délutánt beírt nekem, van mit be pótolni mert 4-5 alkalmat hagytam ki a csinkivirus miatt.

A második pedig @dikusz.: lesz, valószínű :-)

Nem fogok posztot írni, mert nyilván senkit nem érdekelne :-)

Vibi 2021.09.16. 18:50:32

@Golf2: mi a ferjemmel evrol evre tapasztaljuk hogy jobbak a boltban egyes termekek, jobb a kiszolgalas szinvonala, nyitnak szinvonalasabb helyek videken is, az utak jobbak mint pl 5-10 eve volt, mondjuk az arak is mennek fel az igaz, de meg mindig olcsobb mint nyugatabbra

Muscari 2021.09.16. 18:58:30

@Zsuzsi65: köszi szépen. Valószínűleg nem nézi már úgy az emaileket sem, mint régen, így akkor várok türelemmel.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.16. 19:00:36

@Vibi: a bolti termekek minoseget nem tudtam annyira felmerni, mert az utobbi par evben (2014, 2017 voltam legutobb Mo-n) nem tul sokat vasaroltam, igy osszehasonlitasi alapom csak a kaliforniai termekekkel van.
Nekunk most teljesen turista elmenyunk volt - tehat erdeklodessel kostolgattunk, probaltunk dolgokat, mint altalaban a turistak :)
Kellemes meglepetes volt sok uj termek, pl vegan dolgok. Az egyik lanyomnak, aki vegetarianus, nagyon izlett az egyik vegan "majkrem" :)
Az ettermek, evos helyek kinalata, foleg Budapesten hatalmas lett az elmult evekben, nekem ez nagyon tetszett (LA-ben hozzaszoktunk a nagy es sokszinu valasztekhoz, igy a mercem viszonylag magas :)

Vibi 2021.09.16. 19:23:30

@Zsuzsi65: en megujittattam a szemelyi igazolvanyomat iden, online tudtam idopontot foglalni, amire nehany perc kesessel be is hivtak. Nagyon segitokesz es kedves volt az igyintezo, gyorsan el is keszitette. A ferjem elment masszazsra, mentem vele mert nem szamitottunk ra hogy az illeto beszel majd angolul. Kellemes meglepeteskent ert hogy ugyan nem felsofokon de beszelt a masszor angolul. Ez videki kisvarosban tortent. Aztan etteremben rossz etelt hoztak, azonnal elnezest kertek es rogton keszitettek amit kertunk. Par eve meg nagyon jellemzo volt a bunko stilus, iden szerintem nem is tortent semmi kellemetlenseg. De kb 5 eve is meg lutri volt boltban bort venni. Iden egy rossz nem volt amit vettunk es jellemzoen 2000 forint koruli aron. Szerintem az meg kaliforniai viszonylatban is kifejezetten jo.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.16. 19:57:55

@Vibi: igen, en is ugyanezt tapasztaltam, es ezert orultem a fejlodesnek. Aki otthon el, ezt nem annyira veszi eszre, mert termeszetesen a valtozas nem egyik naprol a masikra tortenik, de nekunk, akik nem jarunk Mo-n olyan gyakran, ez feltunik.

Az az ar Ca viszonylatban NAGYON olcso! :) $6-7 nalunk a legolcsobb bor, ami a szupermarketben a legalso polcon van :)

SzZoole 2021.09.16. 20:22:26

@Zsuzsi65: én mindehol jól érzem magam :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.16. 20:40:09

@SzZoole: Igy van, ez a helyes hozzaallas mindenhez! :)

Vibi 2021.09.16. 20:42:09

@Zsuzsi65: igen igy ertettem, hogy meg ott is olcsonak szamitana a 2000ft-os bor, ahol amugy sem draga

bízwax 2021.09.16. 22:14:35

@Arthamyr: ezeknek a dolgoknak semmi köze bpesthez, de a sorsod alakulàsához, gondolom én.
Ami plusz azt a kinti létednek, munkádnak köszönheted.

bízwax 2021.09.16. 22:14:49

Egy angliai határátkelő írja a facebookon, fontos lehet:

« Segítség!
NEM LEHET MÁR VÁLTOZTATNI?
Mi külföldön (értsd nyugaton!!) élő magyarok elég rosszul éljük meg azt, hogy kimaradunk az előválasztásból, ha nincs már magyar lakcímünk. Nekem van, de sok barátomnak, ismerősömnek nincs. Az van ugyanis a lakcímkártyájukra írva, hogy lakóhely: külföldi cím és azt az előválasztáson nem használhatják.
Mi sokat teszünk azért, hogy az itteni UK-ban élő magyar közösség vegye a fáradtságot és érezze azt, hogy bevonódik a magyar politikába, fontos a szavazata.... stb. Én magam is írtam többször az előválasztás fontosságáról posztot és többen jelezték: részt fognak venni.
Erre hétfőn jött a hidegzuhany: külföldi lakcímmel nem lehet előválasztani. Miért nem? Magyarok vagyunk, Magyarországon éltünk és fizettünk adót, járulékokat évekig, magyar az útlevelünk és szoktunk szavazni. Mi kinti magyarok 2018-ban is bíztunk. Aztán elszontyolodtunk. Mos megint újra élt bennünk a remény, ami aztán hétfőn hamvában holt.
Miért nem szavazhatnak a miniszterelnök-jelölt jelöltre azok, akik 1. elkutyulták a lakcímkártyájukat (nekem is két óra volt megkeresni, mert itt Angliában ez egy felesleges irat) 2. a lakóhelyüknél az szerepel: külföld?
Sokan elhatározták, hogy 2022-re lesz magyarországi címük és elbumliznak a konzulátusra szavazni, hogy szavazatuk "többet érjen" és egy körzet jelöltjére is szavazhassanak vagy majd levélben szavaznak, mint külföldi lakcímmel rendelkező magyarok, de már most sem mindegy nekik, hogy ki lesz Orbán Viktor miniszterelnök kihívója.
Az előválasztási regisztrációnál lesz online kamerás azonosítás, ott be tudjuk mutatni a magyar útlevelünket és mondjuk még egy jogosítványt vagy bármit, ha lakcímkártyát nem is. Szerintem érthető, hogy 5-10-15 év után egy kinti magyar nem rendelkezik jelenleg magyar lakcímmel. Majd fog, ha például örököl egy lakást a szüleitől vagy ha visszaköltözik Magyarországra. Nem az a cél többek közt, hogy Magyarországot többségében a NER rendszere miatt elhagyó magyarok egyszer majd visszaköltözzenek?
Miért nem lehet a miniszterelnök jelöltre legalább szavazni, az lakóhely független?
Ezt a posztot írtam több angliai és néhány németországi, svájci és spanyolországi ellenzéki barátom nevében is.
Köszönöm, ha lesz megoldás!

bízwax 2021.09.16. 22:14:54

@Csodabogár: Bpest közlekedése jó és pontos volt 40 éve is.

taga20 2021.09.16. 22:14:59

@Zsuzsi65: örömmel olvasom, hogy te észak-koreában vagy kubában is simán elturistáskodnál, és csak a szépre emlékeznél.

a te magyarországod egy nem létező valami, egy patyomkinfalu;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.16. 23:28:30

@taga20: ha beengednenek, miert ne? :) Kubaba pl. tobb amerikai magyar ismerosom is ment nem is olyan reg, nem beszelve a jo oreg szocializmusrol, amikor sok magyarnak az volt a meno, ha ott nyaralhatott :) Egyebkent pedig csak azert, mert egy orszag politikailag/gazdasagilag ott tart, ahol, semmit nem von le a szepsegeibol.

Imadom a hegyeket, pl. ide szivesen elmennek!
www.worldatlas.com/articles/highest-mountains-in-north-korea.html#:~:text=Paektu%201%20Man tapsan.%20The%20mountain%20is%20located%20along,located%20along%20the%20eastern%20coast%20of%20North%20Korea.

FutureFry 2021.09.17. 01:11:59

@Muscari: @Zsuzsi65:
Turistáskodás: Szerintem az akinek esetleg nosztalgikus/gyerekkori élményei vannak egy helyről azért valószínűleg nem tudja kizárólag csak turista szemmel nézni a dolgokat (pláne ha még rokonai is élnek ott). Mondom ezt attól függetlenül, hogy eddig mind is jól éreztem magam Magyarországon, ha mentem (igaz már elég régen voltam), bár az is igaz, hogy (közéletileg/politikailag) ilyenkor megpróbálok egy “blissful ignorance” álláspontra helyezkedni (bőven elég az itteni politikai élet :))

És, hogy valami konkrétabbat is mondjak (a post szellemében): A Seuso kincset szerintem érdemes megnézni, pláne a vadásztálat amin a Pelso (valószínűleg a Balatonra utaló) felirat és díszítés is látható.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.17. 01:30:31

@FutureFry: "Szerintem az akinek esetleg nosztalgikus/gyerekkori élményei vannak egy helyről azért valószínűleg nem tudja kizárólag csak turista szemmel nézni a dolgokat (pláne ha még rokonai is élnek ott). "

Ez termeszetes, persze az erzelmek attol is fuggnek, milyen elmenyei voltak az illetonek Mo-n. A lanyaim, foleg a kisebbik szamara Mo mindig is a felhotlen gyerekkor, a nagyszulok es minden, ami ehhez kapcsolodik.
En ezt az erzelmi vonalat mar maskor is ugy fogalmaztam meg, hogy azoknak, aki - barmilyen okbol - rossz emlekekkel hagyjak el Mo-t, olyan ez, mint egy valas. Amig meg minden friss, es ott van a harag, fajdalom, addig nem kepes valaki meglatni az x eltoltott evben a pozitiv dolgokat. Erre csak akkor lesz kepes, amikor mar nincs erzelmi kotodes, hanem lezarta, elengedte a multat. Es errol az elengedesrol szolt az en posztom is.

Vannak, akik soha nem lesznek kepesek a teljes elengedesre, es ok lesznek, akik mindig inkabb negativ szemuvegen at nezik Mo-t. Es vannak azok, akik idovel megbekelnek, es kepesek a "blissful ignorance" jegyeben inkabb elvezni dolgokat. Akarcsak egy turista :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása