oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. augusztus 27. 06:30,  Levél egy határátkelő kutyájától 370 komment

2021. augusztus 27. 06:30 Határátkelő

Levél egy határátkelő kutyájától

Vajon ért-e két nyelven egy határátkelő kutyája? És miért a Fly névre hallgat? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kapunk Steve rendhagyó írásából, amihez képeket is csatolt.

cim_350.jpg

„Fly a nevem. A gazdám megkért, vakkantsak nektek már magamról, hogyan élek ebben a házban itt Kanadában. Küldök képet is. Sosem lehet tudni... ha megfelelő nőstény kutyát ismertek... nem lehet nagyon magas... mutassátok már meg neki, mert én mindig keresek párt! A gazdáim ígérték, de nem bízok bennük...

Nagyon nehéz itt találni, pedig mindenkit megszagolok! De ebben a fránya országban majdnem minden kutyát megfixálnak, én pedig igenis fiú maradtam, a gazdám megvédett, mondta nem hajlandó pénzt fizetni, hogy levágják - amit magának nem akar, a kutyájával se tegyék.

Szóval fekete, normál méretű, hosszúszőrű tacskó vagyok, öt éves. Négy éve élek ebben a házban. Itt feldolgoztam magam, ma már több állásom is van:

1, Ébresztő: reggel 6-kor, felkeltem gazdámat és kell velem sétálni menni.

2, Házőrző: aki az ajtóhoz jön és csöngetni mer, de még csak a ház előtt is ólálkodik, hát jól megugatom.

3, Üdvözlő: ha a gazdáim hazajönnek, kapnak csókokat, nagy az örömködés.

4, Bohóc: Vannak trükkjeim. A legegyszerűbb, ha beülök frissen elhagyott karosszékükbe, és amikor visszajönnek, dacosan a szemükbe nézek.

1_280.jpg

Fizetésem mindezért? Koszt és kvártély. Köztünk legyen mondva, gazdáim jó emberek, de a koszt lehetne több is, mert jó az étvágyam és nem vagyok válogatós. És persze hasvakarás, ez a prémium, ezt nagyon szeretem. Fültő vakarás az OK, de hasvakarás, az az igazi! Ezt naponta többször kell, mert nekem több állásom is van!

Futólag megemlítem, hogy van egy macska is a házban. Nem szeretek erről beszélni. A macskák felesleges állatok, érthetetlen, miért tartják? Már többször is próbálkoztam barátkozni / udvarolni neki, de csak pisszeg!

Éles karmai vannak, el is kerülöm. Régebben még fogott egeret (de inkább kismadarat), most már öregszik és nyugalomba vonult, de képes a legjobb foteleket elfoglalni!

Sétálni megyek naponta kétszer. Nap mint nap idegenek megállnak, milyen jóképű “kis” kutya, mondják. Megsimogathatom, kérdik? Hát én csak eltűröm, de keresztülnézek rajtuk, mit képzelnek ezek az idegenek? Némelyik tudatlan kérdi “puppy”?! Felnőtt kutya vagyok! Hogy mik vannak!

Városi kutya vagyok, sétálni pórázon megyek, de van egy kis kert a házunk mögött, oda sokszor kimegyek mókusokat kergetni.

Két nyelven is beszélek, angolul és magyarul. Értem, hogy séta/séta = walkie/walkie; car ride = autóval megyünk! Autóval menni nagyon szeretek, a hátsó ülés az enyém, az ablakot (két oldalon) le kell hajtani, hogy ki tudjak nézni! Jó megvetően lenézem a gyalogosokat, mert kocsiban ülni jobb!

Még befejezőül kérdezhetitek, miért hívnak Fly-nak? Ez ugyanis angolul legyet, avagy repülnit jelent, nem szokásos kutyanév.

Talán emlékeztek a régi (1985) filmre, Vissza a jövőbe (Back to the Future), ahol a főszereplő fiú, Marty McFly (Michael J Fox) ide-oda utazik a jövőbe/múltba. Innen ered. Amikor én fogamzottam, akkor már az én papám nem élt!

Ő híres kutya volt és hát a spermáját lefagyasztották, hogy lehessen kölke azután is, miután elpusztult. Így is történt, így születtem én. Szóval eredetileg McFly-nak hívtak, de a Mc idővel elmaradt. Na, most már mindent tudtok.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kutya Kanada

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2416671874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dikusz. 2021.08.30. 11:31:04

@P.Elliot: Szerintem jó helyre küldted, de lehet a hétvége miatt nem került még ki.
Kikerülés előtt szoktak értesítést küldeni, hogy melyik nap jelenik meg.

P.Elliot 2021.08.30. 11:37:23

@dikusz.: Szoval jo email cim volt.
Ez a lenyeg mert mar kezdtem gyanakodni hogy nem volt jo.
Koszi.

dikusz. 2021.08.30. 11:41:04

@P.Elliot: Szívesen.:)

Talán még nem volt idejük ránézni az üzenetekre. Nálam is volt, hogy a beküldött posztot később vették észre.

P.Elliot 2021.08.30. 11:54:21

@dikusz.: Pont most kaptam toluk uzenetet hogy a poszt ott van, ki lesz teve hamarosan..

dikusz. 2021.08.30. 11:59:41

@P.Elliot: Ez nagyon jó, biztos csak a hétvége miatt csúszott.

élhetetlen 2021.08.30. 23:30:55

@Csodabogár: Vásárlási szokások. 27 évig éltem Zuglóban, a bosnyák téri piactól egy megállóra. Karalábé főzelékre vágytam, kimentem, a legközelebbi bejárat előtt egy néninél volt négy darab, megvettem, be se mentem a piacra. Ahova bementem, az az oldalkapunál volt egy méter. Ott volt egy fazon, aki egy asztalról tört csokoládét árult. Ez azt jelentette, hogy a tábla csomagoláskor eltört, tehát nem díszpapír, csak lefóliázás, és a dolgozók megvehették olcsón, ő meg felvásárolta, és árulta. Én nem ettem, de anyu nagyon szerette, volt ott mogyorós, szőlős, mazsolás, amit akarsz, na oda jártam kilószámra csokit venni, de így célirányosan. 27 év alatt talán kétszer mentem be körülnézni.

élhetetlen 2021.08.30. 23:55:14

@fhdgy: Csak poén, csak a kikelésről, valaki nem itt, máshol írta, hogy a bazsalikom kényes kisasszony, mert elvetette, és csak két szál kelt ki, és ez fotóval. Én rátoltam, mert ugye, csak terasz, és a barátnőm vette a vetőmagot, amit a férje „elvesztett” a saját kocsijában. Mire a barátnőm másikak magot vett, már csak kis levelű volt a boltban. Azt vetettem el, amit kaptam, cserépbe, sűrű bozót kelt ki. Két ládába pikíroztuk, abból is dzsungel lett. A fele feldolgozva, de azt, hogy a körömnyi leveleket csipkedjem le, hát az borzasztó. Aztán mosni, mikrózni, hogy ez mennyivel könnyebb a nagy levelűvel, az nem elmondható. És a fele termés még kint van, de legalább van.

fhdgy 2021.08.31. 00:06:43

@élhetetlen: Jó, hogy írtad! Bazsalikom! Mire jó?

A kérdés azért kérdés, mert vettem egy hidropóniás tornyot. Próbáltam ezt, azt, de nem vagyok elégedett. A bazsalikomot ezerrel ajánlják. Jó, lenne, de mire használjam???

élhetetlen 2021.08.31. 01:21:52

@fhdgy: Nem tudom mit mondjak, mert nem tudom, eszel-e paradicsomos dolgokat. Én szeretem a paradicsomos húsgombócot, az ál töltött paprikát (a töltelék gombócokban rízzsel, ahogy kell, mellé az ízért két paprika), és a paradicsom mártást, paradicsom levest, paradicsomos káposztát, ezekbe teszek nem egy csipetnyi, hanem egy fél maréknyit. Ezért kell minden évben vetnem, mert fogy. Most a kis levelű betárolása babrásabb lett. Ez meg csak most jutott eszembe, még nem próbáltam, de jó lehet, hogy egy adag tejfölben elkeversz egy kis szárított bazsalikomot, ez felpuhul, míg kifőzöl egy adag tésztát, aztán összekevered, meg egy kis bors. Egy könnyű vacsorának jó lehet.
A másik alapfűszerem a majoránna. Nem főzök fokhagymával, a spenótban csak bors van, a kelkáposzta főzelékben meg csak sok majoránna. (ezt az idén a barátnőmtől kapom). A fasírtban sincs sem fokhagyma, sem hagyma, csak majoránna, és persze só, bors, paprika.
Sztori, Balatonon a lángosos, aki több mit tíz éve ismer, megbicsaklott, és kérdezte, hogy fokhagymát? Akkor mondtam, hogy még a fasírozottba sem, hanem majoránna. El sem tudja képzelni, mondtam, nem gond, tegnap sütöttem, öt perc múlva itt vagyok a kóstolóval. Első falat, furcsa, mások falat, ez jó. Következő szezon első lángos vételénél a kérdés, mi nem volt abban a fasírtban, és mi volt benne? Megmaradt az íz élmény, akkor felírta.
Más, az öcsém kamionos volt, tehát evett Angliától Görögországig, Leningrádig mindenhol. Ha Pestről indult, nálam szokott aludni. Kajáról beszélgettünk, mondja, hogy valahol evett egy teljesen más ízű fasírtot, mint ami a szokásos, mondta, hogy milyen volt. Én meg, jó, akkor veszek ki a mélyhűtőből, mert csak elfelejtette, hogy nálam ette a más ízű fasírtot.

Shaktee 2021.08.31. 07:01:16

@fhdgy: Mindenhez. De olasz szószokhoz főleg

fhdgy 2021.08.31. 09:05:22

@élhetetlen: @Shaktee: Én nem vagyok egy nagy szakács.

Tea ( nem szeretem ), zsíros kenyér, pörkölt, padlizsánkrém, aztán ki is fújt a repertoárom. -:)

Amiért érdekelt a dolog, az az, hogy ebben a toronyban egész évben lehet termelni, mert van hozzá három ledpanel, emiatt napfény sem szükséges, mert a panelek pótolják.

Akitől vettem a tornyot, azt állítja, hogy éttermek egész évben vevők lennének a friss bazsalikomra.

Idén raktam bele dinnyét, nem termett. Raktam bele paradicsomot, szépen virágzott, de paradicsom nem lett, karalábé nem ment fejbe. Saláta nagy, hosszúkás, idomtalan lett. Egyedül uborka lett, az jó volt, csak kevés.

Csodabogár 2021.08.31. 10:48:02

@élhetetlen: A piac végkép nem esetem, igaz nincs is annyira a közelemben, mint a bevásárló központ. Régebben velem jött az Ember is a cipekedés miatt. Én kb. már a harmadik üzletben voltam, mikor ő még mindig a hentessel beszélgetett. Most már ez nincs, neki se szabad cipekednie, így banyatankkal megyek ha pl. minden más mellett még krumplit is akarok venni.
Állítólag antiszociális vagyok, mert akivel nincs miről beszélgetnem, azzal nem beszélgetek. Ide tartoznak az összes kasszások, eladók stb. Emberre Amerikában nagyon ráragadt a small talk, ami nem más mint a semmiről beszélgetés.:-)

Shaktee 2021.08.31. 14:44:59

@fhdgy: igazi pizzát láttál már? A kis levelek a tetején, na az a basil(bazsalikom)

élhetetlen 2021.08.31. 14:58:07

@fhdgy: Feladom. El nem tudom képzelni, hogy ebben a készülékben olyan mennyiségű bazsalikomot tudnál termelni, amivel egy étterem szóba áll, ha naponta kell friss. (másnapra már fonnyadt). Elveted, kikel, szétülteted, három hónap, mire lesz belőle valami, levágod, és hol a következő szállítmány? Ami nem jött be, azt el kell felejteni.

fhdgy 2021.08.31. 14:58:34

@Shaktee: Ettem pizzát Triesztben. Annál rosszabb csak az volt, amit Balatonfüreden ettem. Hogy a triesztin volt-e valamiféle levél, nem emlékszem.

A legjobb pizzát Rovinjban ettem, azon nem volt semmi levél.

Hogy melyik az igazi pizza, nem tudom. Egyébként nem vagyok nagy pizza rajongó.

fhdgy 2021.08.31. 15:14:02

@élhetetlen: Ez egy olyan berendezés, torony, amiben tíz szint van, szintenként tíz ültetőlyuk, az összesen száz.

Lehetne gondolkodni több ilyenben is, a kérdés, hogy megéri-e!

Van-e rá kereslet, meg mennyiért lehet eladni?

Ez első gondolatom, amiért igazán vettem, áfonya szaporítás, de ekkor az év felében igazából kihasználatlan a berendezés.

fhdgy 2021.08.31. 15:28:36

@élhetetlen: Azt elfelejtettem írni, hogy sokféle növény is termeszthető benne, akár egyidőben is. Az egyik lyukban ilyen, a másikban meg amolyan.

A lényeg, hogy az egyik ne vegye el a fényt, a teret a másiktól. Ebből a szempontból az uborka rossz választás volt.

Shaktee 2021.08.31. 16:21:53

@fhdgy: fődhörahadt vagy obsitos :)

fhdgy 2021.08.31. 16:35:24

@Shaktee: nem baj, csak más betegségem ne legyen! -:)

P.Elliot 2021.08.31. 16:55:38

@élhetetlen: Ha etteremnek termeszt valaki bazsalikomot abbol valoban sok kell, ahhoz mar kell egy meleghaz is.

Nem tudom otthon mekkora otlet erre raallni , van-e ahhoz eleg vasarlo etterem aki napi szinten vesz.
Persze, nemcsak bazsalikom hanem friss petrezselyen is rozmaring, ilyesmi, a teveben lattam egy pasast aki szukszavuan csak annyit mondott hogy barcsak elobb tudta volna ezt!

Elvesztette a munkajat, fogyoban volt a munkanelkulisegely is, vegigjarta a nagy draga ettermeket es lassan azok allando vasarloi lettek, New Yorkban.

Kisebb varosban kevesebb draga etterem van ahol adnak a minosegre hogy a leheto legjobb nyersanyag legyen...

fhdgy 2021.08.31. 16:58:23

@P.Elliot: Zene volt füleimnek, amit írtál, addig a pontig, hogy New York. Az nem Magyarország, ugye?

P.Elliot 2021.08.31. 17:01:41

@fhdgy: En is ettem vacak pizzat Triesztben meg masutt is Olaszorszagban.
Biztosan vannak nagyon jo es draga pizzasutok akik beleraknak mindent es a mester nagyon tudja hogy mit sut.

Akkoriban amikor meg csoro magyarkent ott vartuk hogy atjohessunk ide az Usaba csak a normal pizzara telt, ...mar amikor.

Itt ahol lakok nagyonis tudjak hogy mi a jo pizza ilyen teren. Azt szeretem aminek a tesztaja nagyon, nagyon vekony a ropogos.

Azt a bizonyos szicilianak nevezett vastag tesztas remet, nem tudom megenni, olyan mintha paradicsomos kenyeret ennek.

Bazsalikomot frisset tesznek minden pizza tetejere bar be kell vallanom, a szaritott ugyanolyan finom, neha meg finomabb.

P.Elliot 2021.08.31. 17:08:10

@fhdgy: Fuszer noveny termesztessel azert ha csinalsz egy kicsit alaposabb kutatast nem is lehet rosszul keresni.

Milyen nagyobb varos van a kozeledben?
Kutass kicsit utana hogy hol lehet elsozni, milyen helyen a fuszereket. Nem tudom milyen ettermek vannak ott/ persze gondolom keves de talan masutt is vennenek, nem ismerem a korulmenyeket.

A kecskesajtjaidat is el lehetne mindjart sozni meg mindenfelet amit termelsze ha az a konyhara valo.

Allando vevoket, megrendeloket kell keresni akik lassan nagyon fognak ragaszkodni ahhoz hogy toled vegyek.

Jo kis kellemes duma, a hazhozvitel, neha kis sajt ajandek, fontos hogy egy kellemes pasasnak tartsanak...

fhdgy 2021.08.31. 17:26:38

@P.Elliot: Én kellemes pasas vagyok, már eleve így születtem. ( csak az a baj, hogy régen ) Nem kell komolyan venni! -:)

Tudod, én vagyok a legokosabb, meg a legszebb és a legszerényebb. Ez utóbbi nem engedi, hogy az előző kettővel dicsekedjek! -:)

Kaposvár ide kb. 40 km. A Balaton ( ez csak szezonban lenne érdekes, az meg rövid ) kb. ötven. Kettő kisváros van a közelben.

Az a probléma, hogy egy róka fogta csuka, csuka fogta róka esetével állunk szemben. Amíg nem termelsz, nincs mit eladj, nem tudhatod, hogy megveszik-e és mennyiért. Ha nem tudhatod, akkor mire, habokra, kezdj el termelni?

Én ez utóbbiba vágtam bele, nem is biztos, hogy a termelés miatt, inkább kíváncsiságból. Persze, ha még egy kis zsozsó is lenne belőle!

Felénk járja egy mondás: a vantól nem kell félni!

Már van kecsketejem.
Lehet kecskesajtom. ( elvben már tudok csinálni )
Lesz áfonyám.
Lehetnek fűszernövényeim.

Ezekhez már rendelkezem megfelelő eszközökkel.

Akarat is van, hisz kvázi hobbiból csinálom.

Egy dolog kellene már csak, hogy összeálljon a kép és a tettek mezejére lépjek.

élhetetlen 2021.08.31. 17:36:47

@P.Elliot: Kicsit félrement, de látom fhdgyhoz is eljutott az info. Én csak magamnak termelek egy 8. emeleti teraszon, és szárítom a terméket. Azt is csak azért, mert levelenként átnézem, rendesen megmosom, tehát jobban bízok benne, mint a tömegesen feldolgozottban (ahol a levél fonákján a pók petéje is ott van, és azt semmilyen ipari mosás nem viszi le).

P.Elliot 2021.08.31. 17:50:52

@fhdgy: Jon a tel, jo alaposan nezz utana hogy masok hogy csinaljak a termelest, az eladast, akarcsak a youtube-on is. Mas orszagokbol is.

Magyar online baratnom otthon meheszkedik. Rettento jo informaciokat szedett fel az oroszoktol a youtuberol amit hasznosit is.

P.Elliot 2021.08.31. 17:57:25

@élhetetlen:
En is termelek az itthoni kicsi kertemben fuszernovenyeket meg kinnt a kozossegi kertben is.
Nagy faxnit nem csinalok vele, persze en is atnezem a levelek fonakjat is de annyira nem nagyitozok mert nalam nincsenek furcsa modon leveltetvek. Talan abbol adodik, sot szentul hiszem hogy mivel soha semmivel nem permetezek/ nincsenek is hibatlan gyumolcseim/, ezert a rovarok nem szaporodnak ugy el, talan ha mergezik oket akkor ok is tolelni akarnak, szaporitjak magukat, ellenanyagot termelnek es jovore egyre tobben lesznek.
Ebben az evben ugyan lattam nehany furcsa sosemlatott bogarat de ezt jeleztek a kerteszetben is hogy Kinabol ujfajta rovarok erkeztek a gyumolcsokkel, marmint a peteik, ha valaki tobbet lat a kertjeben azonnal jelezze illetekes helyen.

Annyi azert nem volt, szoval leveltetves novenyt nem eszek es permetezettet sem....

Shaktee 2021.08.31. 18:14:45

@fhdgy: keverj a kecskesajtba bazsalikomot, úgy veszik majd a hipszterek hogy ihaj :)

P.Elliot 2021.08.31. 18:21:22

@Shaktee: Pontosan.

Fuszernovenyes sajtoknak itt nagy kelete van...

fhdgy 2021.08.31. 19:28:49

@Shaktee: @P.Elliot: @élhetetlen: Kihozzátok belőlem a bolondot! -:) Teljesen begőzöltem.

Elkezdtem keresni neten a bazsalikomot és eljutottam a medvehagymához. Őrület!

Nem kell permetezni, magától szaporodik, kész főnyeremény.

Erdőbe, fák alá is ültethető, mert szereti az árnyékot. Nekem ugye van kb. 9 hektár tölgyerdőm + kb. öt hektár bozótos. Mennyit lehet(ne) ott termelni?

Tíz dkg. zöld levél 430 Ft.

Most van az ültetési időszak, veszek is pár száz hagymát. 20 Ft/darab. A bolondnak is megéri, hát még nekem!

Sajtba is jó.

A vicc az, hogy azon a bozótos területen most is van, teljesen vadon.

SzZoole 2021.08.31. 19:51:20

@fhdgy: hátha még szarvasgomba is lenne abban az erdő/bozótosban :-)

Shaktee 2021.08.31. 19:58:58

@P.Elliot: sorold neki hogy még milyen fűszereket lehet belekeverni..

P.Elliot 2021.08.31. 20:07:30

@Shaktee:
Nem vagyok szakerto mert utalom a kecskesajtot, foleg a szaga miatt de az ize se nagyon megy, a husaval meg ki lehetne kergetni a vilagbol.

Megkerestem viszont hogy milyenek vannak, lehet nezegetni, majd kesobb attanulmanyozom, egyelore csak azt latom hogy fokhagymaval is lehet.

A kepek azert jok mert utanozni lehet a format hogy milyen legyen...

www.google.com/search?q=goat+cheese+with+herbs&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwijuJSo7NvyAhXwYN8KHU1RDEMQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=567

P.Elliot 2021.08.31. 20:11:07

@fhdgy: Ettermeknek nem lehetne szallitani ilyen fuszeres, elore elkeszitett dolgot?
Affele eloetelnek?

P.Elliot 2021.08.31. 20:15:48

@SzZoole:
Tenyleg, a szarvasgomba hol terem meg? Mik a feltetelei?
Emlekszel hogy Hagyma beszelt rola hogy az erojebe akar ultetni valamit amit az egesz kornyek termel, valami gumot ami nagyon jol van megfizetve, csak elvetni kell es felszedni, mi volt az?

Azt hiszem at kellene olvasni a blogjat ujra/ vallalom mert imadom a blogjat/ most eppen nincs ra idom de megigerhetem. Ha nem ott irt hanem itt valamelyik hozzaszolasban akkor azokat is megnezem de ehhez ido kell hogy kinyomozzam.

Nem szarvasgomba volt, valami mas es meglehetosen fizetos, akinek erdeje van annak lehet probalkozni....

P.Elliot 2021.08.31. 20:18:18

@fhdgy: Otthon nagy kelete van a medvehagymanak, a kerteszeti topikokban szinte mindenkinek van, a tavasz elso zoldjei koze tartozik es allitolag finom...

SzZoole 2021.08.31. 20:24:38

@P.Elliot: nem tudom mik a feltételei, de ültetni azt úgy gondolom, hogy nem igen lehet. Erdő az tuti kell hozzá. A Bükk hegységben tudom, hogy van.

@fhdgy: talán erről is többet tudna mondani, szerintem :-)

P.Elliot 2021.08.31. 20:27:10

@SzZoole:
Lassuk csak, segitsuk hozza topiktarsunkat hogy jol ki tudja hasznali az erdojet.

Majd meg kutatgatok es erdeklodok...

P.Elliot 2021.08.31. 20:37:59

@SzZoole: Beutottem magyarul / mert nem tudom hogy topiktarsunk tud-e angolul, / nemetul tud arra emlekszem/ hogy mit lehet erdoben termeszteni.

Hat arrol eppen nemigazan beszel de azt megtalaltam hogy Hagyma mirol beszelt.
A ginszengrol!

fhdgy 2021.08.31. 20:38:08

@SzZoole: Elvileg van! Azon a környéken van, kérdés, hogy pont abban az erdőben van-e. Már keresek embert, aki ért hozzá és végigjárna. Egy évi termést látatlanban fel fogok neki ajánlani.

fhdgy 2021.08.31. 20:46:50

@SzZoole: Egy időben erősen foglalkoztatott a szarvasgomba. Jó bulinak látszott, de van gyíkja is.

A lényeg, hogy tölgy, mogyoró, törökmogyoró csemetéket lehet "megfertőzni" gomba micéliumokkal ( ha jól írom ). Feltétel, hogy előtte 4-5 évig ne legyen ott fa, mert azok az "ellenséges" gombával fertőzik a területet. Ilyen területem meg nincs. A másik probléma, hogy kettő-három milla per hektár és négy-öt-hat év múlva kezd el csak "teremni". Tehát jó buli lenne, de lassú a megtérülés, utána viszont jó.

SzZoole 2021.08.31. 20:46:54

@fhdgy: egy jó kutya kell oda, az kiszimatolja :-)

A lehullott makkal mit csinálsz?

SzZoole 2021.08.31. 20:48:27

@fhdgy: légy pozitív, gondolj arra, hogy jó sokáig fogsz élni :-)

SzZoole 2021.08.31. 20:49:36

@P.Elliot: ginseng és az erő bennem újra zeng :-)

fhdgy 2021.08.31. 20:50:07

@SzZoole: Írd be a keresőbe, hogy szarvasgomba Hőgyész Ulrich József!

P.Elliot 2021.08.31. 20:52:39

@fhdgy: Ne tedd!

Sosem tudhatod, a masodik evit majd viszi amikor nem vagy az erdo kozeleben.

Fizesd meg, egyszerubb..
Meg valami, a youtube-on nezd meg hogy hogy keresik a szarvasgombat, mi kell hozza, hogy kell. Egyebkent diszno is ki tudja turni ha a markodban tartogatsz egy marek kukoricat hogy ez lesz a jutalom ha megtalalja....

A franciak disznot is hasznalnak ehhez, jobban megtalalja mint a kutya.

Hogy kell betanitani?
Youtube, lablalbla.

A youtubeon az egvilagon minden megvan..

Nem igazan kezugyes vejem onnan szerel, a mult heten ujitott fel egy furdoszobat ugy hogy elotte volt a kompjuter....
Nagyon szep lett!

fhdgy 2021.08.31. 20:53:49

@SzZoole: Én igyekszem úgy élni, hogy majd úgy kell agyonverni.

Persze ennek is vannak korlátai. Pl. nem ültettetem el azt az öt hektárt tölggyel, hektáronként 1+ milláért ( mást nem engednek ültetni bele ) úgy, hogy a tölgy 80-100 év múlva lesz fejszeérett. El sem tudom képzelni, hogy ki melegedne tőle.

SzZoole 2021.08.31. 20:57:52

@fhdgy: ügyes ember, 10 hektáron kezdte. Kérdés, hogy mennyiért ad tanácsot és lehet egy próbát megérne, szerintem!

Hőgyészen az Apponyi kastélyszállóban voltam vendég anno, 2002- ben, igazi luxus :-)

fhdgy 2021.08.31. 21:05:47

@P.Elliot: Ha el akarja lopni, akkor mit változtat, hogy fizettem-e vagy sem?

Magyarország nem USA, ezt ne felejtsd el. Ahhoz, hogy valaki törvényesen szarvasgombázhasson, Magyarországon meg kell felelnie bizonyos törvényi feltételeknek.

Egy, kell a tulajdonos engedélye, ezt még valahogy el tudnám intézni magammal.

Kettő, vizsgát kell tennie, neki és a kutyának is. Ennek az ára 17-ben kb. 600 ezer forint volt.

Egy betanított kutya ára 17-ben szintén 600 ezer körül mozgott.

Miért fizessek 1,2 millát ( kb. 4000 dodó ), amikor az sem biztos, hogy van ott szarvasgomba?

fhdgy 2021.08.31. 21:09:23

@SzZoole: Miért kérjek tanácsot, akár csak tízezer forintért is ( hasraütés és biztos, hogy alábecslés ), ha úgy sincs területem?

Legközelebb 25-ben lehetne, mert akkor lejár az ideje, hogy ebből a szempontból bérbe adtam egy szűz területet.

SzZoole 2021.08.31. 21:17:36

@fhdgy: az is lehet, hogy van a területen szarvasgomba, csak te nem tudsz róla, csak egy ötlet volt :-)

fhdgy 2021.08.31. 21:24:58

@SzZoole: A környéken biztos van, mármint a falu határában, ahol élek! A kérdés az, hogy pont azon a kilenc hektáron van-e!

A falu határa elég nagy, Somogyországban nem sok település van, amelyiknek nagyobb. A falum az Árpád házi királyok alatt megyeszékhely volt, még a mai Dubrovnikban is voltak birtokai. Később egy nagy Széchenyi uradalom volt.

Az, hogy a falutól mondjuk északra 4-5 km.re van szarvasgomba, nem garancia arra, hogy keletre 3 km.re is van.

Ilyen az élet!

P.Elliot 2021.08.31. 21:38:52

@fhdgy: Ezt latod elfelejtettem hogy otthon minden agyon van szabalyozva...

fhdgy 2021.08.31. 22:13:16

@P.Elliot: Ha elfelejtetted volna, hogy Mo. mennyire más, egy kis ízelítő:

Van ( minden kb. ) kilenc hektár tölgyesem, 3 hektár égeresem ( berekfás ) és öt hektár bozótosom.

Ehhez haszonbérleti szerződést kellett kötnöm egy, az erdészeti kamaránál regisztrált erdésszel. Én hülye vagyok, nem tudom, hogy kell egy fát kivágatni. Kegyesek voltak, mert nem kell a szomszéd erdőtulajdonosokkal közösködnöm, önállóan műveltethetem az erdőmet. Nem művelhetem, csak műveltethetem.

Ha fagy- vagy éhhalál fenyegetne ( szerencsére nem ), akkor sem vágathatnék ki fákat, hacsak a méltóságos hivatal nem engedélyezné.

Ha pl. szántót szeretnék ebből a területből, azt is kérvényezni kellene és hektáronként 0,7-2 millió forint, a hivatal kegyeitől függően, megváltási díjat kellene fizetnem állambácsinak.

Azt az öt hektáros területet, ami bozót, sem ültethetném be olyan fával, amit én akarnék, csak tölggyel, mert a méltóságos hivatal mást nem kegyeskedik megengedni.

Egyszóval: agyrém!!!

élhetetlen 2021.08.31. 22:46:28

@fhdgy: Na, tegyük helyre a hülyeségeimet. A készüléket megnéztem az interneten.Én nem tudom elképzelni, hogy naponta ebből a kütyüből friss bazsalikomot szállítasz egy vendéglőnek, nem tudják, mennyi kell holnap. Levágottat meg nem vesznek szerintem, mert elfonnyad. Tél végére elfogyott a szárított készletem, én is cserepeset vettem, használtam, amennyi kellett és nőtt tovább. Elolvastam az utolsó kommenteket. A legokosabb ötlet, a legjárhatóbb út, a fűszerezett kecskesajt. A medvehagyma is idény növény, és vigyázni kell, hogy ne gyöngyvirág levelet szedj, mert az mérgező, és, ha forgalmazod lecsuknak. De ha medvehagymát, bazsalikomot, rozmaringot, metélő petrezselymet, lestyánt, majoránát, tárkonyt, stb. termelsz a tornyodban, és beszárítod, akkor egész évben készíthetsz fűszerezett sajtot, és az eladható lesz, csak címkét kell gyártatnod, és kipróbálni, hogy melyik fűszerből mennyi mehet, mert tárkonyból kevesebb kell, mint bazsalikomból.
A szárításról meg annyi, hogy mosás után egy napig hagyom csak szikkadni, és utána mikróban szárítom, így nem fakul ki, mint a levegőn. Ez ugyan babrás, mert egy tányér levél, tízig számolok, kiveszem, átrakom másik tányérba, és ezt addig, míg zörgős nem lesz, de nálam kis tétel van, belefér, nyilván lehet sütőben is, vagy akárhogy.

fhdgy 2021.08.31. 22:57:36

@élhetetlen: Igen. Lehet friss és lehet szárított vagy még fagyasztott.

A kérdés, hogy hány kütyü kell, hogy ki lehessen elégíteni az igényeket. Most egy van, de ez nincs kőbe vésve.

Végezetül ne felejtsd el, hogy van 42 hektár szántóm is, azon is lehet fűszernövényeket termelni. Igaz, 2025-ig 35 hektár ebből bérbe van adva, de tervezni előre kell.

dikusz. 2021.08.31. 23:02:49

@P.Elliot: @SzZoole: @fhdgy: Nem vagyok gombaszakértő, viszont szeretem a gombákat nem csak enni, hanem olvasni is róluk szóló könyveket.
Egyik túratársam vizsgázott gomba szakellenőr (meg is kérdezem holnap, mit tud a témáról)

Itt van egy link, ami nagyjából leírja, hogy mi minden kell ahhoz, hogy szarvasgombát lehessen szedni:

www.magro.hu/agrarhirek/legyen-szarvasgombagyujto-ezt-tegye/

Egy cikkben olvastam, hogy adott területen még az is szabályozva van, hogy ki szedhet szarvasgombát. Úgy tudom, a Budai-hegységben is van.
Azonkívül nem úgy van az, mint a többi gombánál, hogy csak úgy felszedem a szarvasgombát, ha véletlenül találok, mert ha nincs az adott területre engedélyem, akkor azonkívül, hogy elveszik a gombát, komoly büntetést is kell fizetnem.

Egy történet: pár évvel ezelőtt az a baráti pár, akiknek köszönhetően bejárhattam Erdély csodaszép területeit, mesélte, hogy amikor ők kettesben járták az erdőt (talán a Biharban volt), találtak egy öklömnyi fekete gumót feltehetően vaddisznó által kitúrva, a gumón kis piramis alakú kinövések voltak. Otthagyták azzal, hogy biztos valami ritka gomba lehet, és nem volt túl szép se, így nem hozták el. Rögtön tudtam, hogy szarvasgomba, mondtam is nekik, ők pedig rákérdeztek szakembertől, ő meg fogta a fejét, hogy hagyhatták ott. Meg is ütötte őket a guta...

élhetetlen 2021.08.31. 23:08:02

@P.Elliot: „Affele eloetelnek?”. Azt hiszem, nem, mert ahhoz már mindenféle minőségbiztosítási feltételeknek kéne megfelelni.(haccp). Ez csak nagyobb üzemnek éri meg.

fhdgy 2021.08.31. 23:09:45

@dikusz.: Valami ilyesmiről írtam, hogy agyon van bonyolítva.

A saját tulajdonomat képező erdőben is!

élhetetlen 2021.08.31. 23:14:21

@fhdgy: „Egy évi termést”. Ne legyél könnyelmű, elég a félévi termés, mert lehet, hogy jövőre semmi nem lesz.

fhdgy 2021.08.31. 23:15:36

@élhetetlen: Reckír nélkül nincs rizikó!

dikusz. 2021.08.31. 23:17:44

@P.Elliot: @fhdgy: @élhetetlen:
A medvehagyma, ahogy írtátok is, igencsak idénynövény. Március végétől április második harmadáig lehet szedni. Ha virágzik, akkor már sokat veszít az aromájából, pont azt a különleges ízét nem lehet érezni.
A virágzás vége felé, amikor már felmagzik, nem is lehet szedni. Sok évig jártunk a Bakonyba medvehagymát szedi (ésszel), többnyire április első felében, mert már kissé megnőtt, de még nem öregedett el. Egyik ismerős májusban úgy gondolta, még szedne kicsit, de az TVK (Tájvédelmi körzet) már lezáratta a területet, hogy a medvehagyma el tudja szórni a magvait.

Egyébként aki szedett már medvehagymát, valamennyire ismeri is az élőhelyét, nem téveszti össze a gyöngyvirággal.

fhdgy 2021.08.31. 23:17:53

@élhetetlen: Nem szeretem az egyoldalúan jó üzleteket. Azok nem tartósak.

Mindenki kapja meg a magáét, és akkor senki sem háborog!

fhdgy 2021.08.31. 23:20:03

@dikusz.: Azt olvastam (!!!), hogy szét kell morzsolni, ha fokhagyma szaga van, akkor rendben.

dikusz. 2021.08.31. 23:23:42

@fhdgy: Így van. Rá fogok kérdezni a túratársamtól, mit tud erről.

Szerintem ha szakértőt hívsz, és valóban találna szarvasgombát, onnantól kezdve az már nem lenne titok, mert valószínű bejelentési kötelezettsége is lenne. Az meg egyáltalán nem biztos, hogy ahol adott évben találtál, ott jövő évben is lesz.

élhetetlen 2021.08.31. 23:24:59

@P.Elliot: „disznot is hasznalnak ehhez, jobban megtalalja mint a kutya.”. Igaz, de a kutya nem eszi meg, míg a disznó képes rá, mert jobban szereti, mint a kukoricát. A disznóval nagyon kell vigyázni, nem biztos, hogy hagyni kell, hogy kitúrja, lehet, hogy, ha jelzett, akkor inkább kézzel kell kiszedni. Persze ez csak elméleti felvetés, sem erdőm, sem disznóm nincs.

fhdgy 2021.08.31. 23:30:18

@dikusz.: Gyöngyvirág!

Még hét éves sem voltam, de van egy szép emlékem abból az időből.

Körülöttünk voltak halastavak, az egyikben egy kis sziget. A puszta ( Somogyországon kívül major ) apraja-nagyja felkerekedett és ladikokkal mentünk erre a szigetre. Sok gyöngyvirág volt ott. Gyöngyvirágot ( szentgyörgyvirág erre felé ) szedtünk ott.

Mélyen benne van az emlékezetemben!!!

dikusz. 2021.08.31. 23:30:46

@fhdgy: Amikor már megnőtt nem olyan erős, sőt alig lehet érezni a fokhagymaillatot, ízt. Sokkal vékonyabb a levele is, hajlékonyabb.
A gyöngyvirág két levele egymásból nő ki, a medvehagymáé pedig nem (laikus megfogalmazás).

A gyöngyvirág még ki sem bújik a földből, amikor a medvehagyma már virágzik.

fhdgy 2021.08.31. 23:33:06

@dikusz.: Ebben az országban mi a titok?

Az, amit én sem tudok! De, csak nekem!

dikusz. 2021.08.31. 23:36:42

@fhdgy: Anyukám kedvenc virága volt. Kisgyerek korunkban sokat vittek minket a szüleink a főváros környéki erdőkbe túrázni
Gyöngyvirágot nézni Magyarkútra (Börzsöny) jártunk. Akkoriban ott rengeteget találtunk, és ha két három éjszakát eltöltöttünk a turistaházban, sokfelé láthattuk ezt a finom illatú virágot. Ma már nem lehet szedni, ez is védett úgy, mint a hóvirág, és a kankalin.

fhdgy 2021.08.31. 23:47:29

@dikusz.: Minden védett! Csak mi vagyunk védtelenek!

élhetetlen 2021.09.01. 00:08:25

@fhdgy: „vagy még fagyasztott”. Egyszer fagyasztottam bazsalikomot, nem tudom, mi történt a fagyóban, de illata sem maradt, míg a több éves szárított, az működött. Ha ráállsz a fűszeres sajtra, akkor te tudod, mennyi kell, ha ráállsz a szárított fűszerek előállítására, és egy piaci forgalmazóra, az is jó, kis üvegek kellenek, de nem kell több ilyen kütyü, mint amit megvettél. Van földed, lehet telepíteni pár négyzetméterre rozmaringot, ősszel levágod, tavasszal kihajt, a lestyán, a tárkony is áttelel, miért kéne neked több kütyü. Ez sem kellett volna. És az egy nyáriak. Elveted, kikel megnő, leszüreteled, megszárítod. Nem szeretem a köpködős fűszereket, és a rozmaring, és tárkony is elég kemény levelű, ezeket szárítás után egy kávédarálón porítom, úgy használom. Szerintem, bár közöm nincs hozzá, az lenne a stabil jövő, ha kecskéid számát szaporítanád, és a fűszer nevével címkézett sajtokat árulnál.

élhetetlen 2021.09.01. 00:17:36

@dikusz.: De fhdgy arról írt, hogy az interneten botlott csak bele, tehát nem ismeri igazán. Ezért írtam, amit írtam.

élhetetlen 2021.09.01. 00:47:16

@fhdgy: „Nem szeretem az egyoldalúan jó üzleteket”. Most nem tudom, mire célzol. A fele-fele, az hol egyoldalú? Volt egy kolléganőm, akinek Csepelen volt háza nagy kerttel, és a lestyán nála méteresre nőtt, nálam a cserépben csak húsz centisre. A lestyán télen lefagy, azaz nincs, ezért szárítjuk. Neki ehhez nem volt türelme, behozott egy ölnyi méteres ágat, és mostam, leveleztem, megszárítottam, többet dolgoztam vele, mint ő, és a fele az enyém, a fele az övé lett. Ha nem csinálom meg felesben, akkor télen neki sincs.

fhdgy 2021.09.01. 08:17:03

@élhetetlen: Az egyoldalúság alatt ebben a konkrét esetben azt értem, hogy könnyen lehet, hogy a nagy nullán kellene osztozni.

Neki vannak költségei, nekem nincsenek. Ha semmi az eredmény, akkor én azt mondhatom, hogy hát, nincs szarvasgombám.

Ha van gomba, akkor sem hiszem, hogy hű de sok. Kizártnak tartom, hogy értékben komoly összegről legyen szó.

De úgy legyen! Ha lenne ( micsoda csoda ) évente egy-két milla árbevétel, akkor miért sajnálnám az első évit?

fhdgy 2021.09.01. 08:46:29

@élhetetlen: Egy érdekesség:

Én 2011-18-ban Szolnokon éltem, az ugye közel van a Jászsághoz.

Jászságban közismerten sok szarvasgomba van.

Az akkori szóbeszédben olyan hírek terjedtek, hogy évente hektáronként 600-700 ezer forint a bérleti díj. Tehát a tulajdonos ekkora összeg leperkálása után engedi meg, hogy ott valaki gombásszon.

Biztos, hogy nem babra megy a játék. Ki fizet ennyi pénzt előre, vakon, amikor azt sem lehet tudni, hogy abban az évben lesz-e gomba, ha igen, mennyi?

Mekkora várható mennyiség, érték kell, hogy ennyit előre kifizessenek?

Most gondold meg, abból a kilenc hektáros területből, amiről írtam, kb. hat hektár 75 év körüli, három hektár kb. negyven éves. ELVILEG lehet benne szarvasgomba. Évente kaphatnék kilencszer 600 ezer forintot és a kisujjamat sem kellene megmozdítani. A bozótosban is lehet elvileg, mert ott sok mogyoró van. Egy mogyorósban elvileg kevesebb van, mint egy tölgyesben.

Legyen annak a bérleti díja 300 ezer. Öt hektárra másfél milla.

Mindösszesen majdnem hét milla évente. Kizárt, hogy ekkora szerencsém legyen, bár el tudnám viselni! -:)

bpetya75 2021.09.01. 09:54:51

@fhdgy:

Nézzük meg ezt hivatali oldalról is.
„Ehhez haszonbérleti szerződést kellett kötnöm egy, az erdészeti kamaránál regisztrált erdésszel. Én hülye vagyok, nem tudom, hogy kell egy fát kivágatni.”
A favágás nem erdőgazdálkodás. Ahhoz, hogy melyik fát vágd ki és mikor, szükséges a szaktudás. Ahhoz pedig, hogy ha levágsz egy nagyobb területet, akkor abból hogyan legyen újra jó, esetleg az előzőnél jobb erdő, pláne kell.
„Ha fagy- vagy éhhalál fenyegetne ( szerencsére nem ), akkor sem vágathatnék ki fákat, hacsak a méltóságos hivatal nem engedélyezné.”
A fekvő fát bármikor kihozhatod az erdődből, az a fagyhaláltól megment. A száradékot 3-4 évente szintén kiveheted, épp csak be kell jelenteni a tevékenységet 3 héttel előre. Ez sem egy bonyolult dolog, de a szakember is tud benne segíteni, ha szükséges.
„Ha pl. szántót szeretnék ebből a területből, azt is kérvényezni kellene és hektáronként 0,7-2 millió forint, a hivatal kegyeitől függően, megváltási díjat kellene fizetnem állambácsinak.
Az erdősültség növelésére eubácsi kötelez bennünket. Természetes, hogy nem engedjük el szíre-szóra az erdőket. Amúgy nem lenne elég csak a zsét kicsengetned a művelési ág megváltoztatásához. Igazolnod kellene, hogy közérdekből szeretnéd ezt.
„Azt az öt hektáros területet, ami bozót, sem ültethetném be olyan fával, amit én akarnék, csak tölggyel, mert a méltóságos hivatal mást nem kegyeskedik megengedni.”
Ez nem igaz. Az akác, vagy egyéb idegenhonos, pláne erőszakosan terjeszkedő fajok telepítése szerencsére bizonyos mértékben kontrollálható, de senkit nem köteleznek tölgy telepítésre. Lehet csinálni például juharost vagy hársast is (épp tegnap mesélték a Mecsekerdősök, hogy az egészséges ezüsthárs rönköt jobb áron tudják eladni, mint a bükköt). Elegyíthetőek egy csomó fafajjal, ha nem viszed túlzásba, akár idegenhonosokkal is. Az 5 hektáron 0,7-0,8 hektárnyi feketedió simán elfér 4-6 csoportban.
Az átlag magyar erdőtulajdonos/erdőgazdálkodó semennyit sem foglalkozik olyan „apróságokkal”, mint tartamosság vagy fenntartható gazdálkodás. Minél többet vágni, minél olcsóbban felújítani. ez az átlag hozzáállása, ezért nem szabad a lovak közé dobni a gyeplőt. Nyilván, ahogy minden más területen is, a többség miatt a tisztességesek is szívnak.
Bár van különbségtétel, aki éveken keresztül korrektül végzi a munkáját, az kap bizonyos könnyítést.

fhdgy 2021.09.01. 09:58:27

@bpetya75: Nagyon köszönöm a hozzászólásodat. Most el kell mennem, de jövök vissza és reagálni fogok, remélem jó értelemben.

Egyébként gondoltam rád, amikor ezt a hozzászólást írtam, " ha ezt Petya olvasná"! Szerencsére olvastad!

bpetya75 2021.09.01. 10:28:52

@fhdgy:

Oké. Egy darabig még leszek :-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.01. 11:37:57

@fhdgy: ez most jutott eszembe, szinten Somogyban elo rokonaim aruljak itt a termekeiket/termenyeiket. Otletado:

www.myfarmharta.com/

fhdgy 2021.09.01. 12:38:47

@bpetya75: Most értem vissza! Vettem hat zabszalmabálát, most hozták meg, azt kellett rendeznem.

Nem szabad a lovak közé dobni a gyeplőt, írtad, igaz, a legegyszerűbb módja az lett volna, ha nem adják el annak idején az erdőket. Annak idején, amikor a jegyző, aki osztálytársam volt, kérdezte, hogy erdőt nem akarunk-e venni. Mondtam neki, hogy kárpótlási jegyünk van ugyan, de nekem nincs arra pénzem, hogy a fákat is megvegyem. Az benne van az árban, mondta ő.

Ilyen hülye az állam? Igen, mondta ő. Jó, akkor én sem akarok ebből kimaradni. Így lett erdő. Kb. kilenc hektár tölgyest vettünk összesen 113 ezer forintnyi kárpótlási jegyért. Ebből kb. hat hektár ma már kb. 70 éves, három hektár meg 35-40 éves.

Amikor Gáborral terveztük a termelést 2016-ban, én azt mondtam neki, hogy nem hiszek, mennyországban, pokolban, de ha apám felülről nézne le, akkor úgy termeljen, hogy apám mondhassa azt, hogy látom fiam, nem vagy gazember. Apám erdész volt és én közvetlenül emellett az erdő mellett, erdészházban laktam a szüleimmel, kis gyerekként.

Tehát nem vagyok az erdő ellensége. Másik oldalról meg hol van a magántulajdon szentsége? Ami a tiéd az az enyém, ami az enyém, ahhoz semmi közöd? Volt a szocializmusban.

Közösségi érdek? Az nem lenne-e az, hogy egy bozótos területből művelt területet csináljak, ha nem is erdőt, de pl. dióst ( nem fekete dió ), mogyoróst, törökmogyoróst?

Ma-holnap átlépek a 70.-be. Ha ezt a területet pl. tölggyel vagy fekete dióval ültettetném el, még az is lehet, hogy hüsselni sem tudnék alatta, nem hogy melegedni tőle.

Most ennyi jutott hirtelen eszembe.

puhacica 2021.09.01. 13:17:02

@dikusz.: nagyon szerencsesek vagyunk, ahol lakunk, mindenfele terem a medvehagyma. tavaly tavasszal, amikor hosszabb turakat csinaltunk gyalog es bringaval, olyan "mezoket" fedeztunk fel, amiknek nem lattuk a veget. az az illat, hihetetlen jo! :)

a masik dolog, amit felfedeztunk, a field mushroom (talan mezei csiperke magyarul), isteni finom, lassan itt a szezonja.

puhacica 2021.09.01. 13:24:47

@bpetya75: nagyon orulok, hogy egy szakember ezt igy leirta. gondolkodtam, hogy hozzaszoljak-e a temahoz, de akkor megint en lettem volna a kekec, pedig laikuskent is ertheto es kezenfekvo egy resze azoknak, amiket irtal.

dikusz. 2021.09.01. 14:30:24

@puhacica: Még látványnak is szép az erdőben a medvehagyma, amikor virágzik.:)
Viszont azt vettem észre, hogy kezd itthon lecsengeni, már nem olyan keresett a piacokon, mint volt, és nem a covid miatt.

Eléggé le van szabályozva mennyit lehet szedni (2 kg/fő/nap), van ahol nem is engedik szedni, ennek adott esetben meg is volt az oka. Az állandó szedőhelyünk Bakonybélen volt, olyan helyen, ahol lehetett. Megszedtük a magunkét, jóval kevesebbet, mint az engedélyezett mennyiség. Hazafelé egy másik társaság mesélte, hogy tőlük elvette a Nemzeti Park felügyelője a pár szálból álló csokraikat, csak egy csokrot tarthattak meg.
Azért a végén kiderült, miért vették el tőlük. Az egyik (fő)ok az volt, hogy azon a helyen fokozottan védett hóvirágok is nyíltak, a másik ok az, hogy a buszmegállóba a N.P. irodája előtt vezetett el az út.
Ha legközelebb szezonja lesz felétek a medvehagymának, csináljatok levest belőle, nem fogjátok megbánni, nagyon finom.

A szabadban szedett gomba sokkal ízletesebb, mint amit boltban veszel. Itthon a mezei csiperke szezonja ilyenkor már lecsengőben van. Ha küldenél fotót a gombáról, gombász ismerősöm meg tudná mondani milyen fajta.

bpetya75 2021.09.01. 14:52:21

@fhdgy:

Ebből az egy szempontból sajnálom, hogy nem vagyok idősebb úgy 20 évvel. ha ott lehettem volna a privatizációnál némi tapasztalattal, akkor kicsit jobban állnánk.

Nem tudom a pontos jogi kategóriát, de az erdő korlátozott magántulajdon. Még ha 1/1-ben a tied, akkor sem tehetsz vele azt, amit akarsz, ahogy például a saját autóddal sem száguldozhatsz akármennyivel.

Közösségi érdek lehet pl az is, hogy legyen az énekes madaraknak fészkelőhelye. Egy cserjés, bozótos részen ez sokkal nagyobb mértékben adott, mint egy gyümölcsösben. A dió rémlett, de erdőben gondolkoztam, azért írtam fekete diót ;-)

No igen, ez a másik nehézség az erdővel. Ha nem nemesnyárasról beszélünk, akkor azt nem magadnak ülteted. Még az akácost sem. Ez egy ilyen műfaj.

@puhacica:

Erdőtulajdonosként nehéz elfogadni, hogy ott van egy olyan vagyon, ami csak korlátozottan hozzáférhető, és a hivatal folyton belepofázik abba, hogy mit és hogyan csináljon az ember. Csak sajnos nem megy másképp. Meg lehet nézni Romániát, ahol elengedték az állami felügyeletet. A következmény többek között kopár hegyoldalak, "furcsa mód" nem felújuló erdők, talajerózió és árvizek.

fhdgy 2021.09.01. 15:19:41

@bpetya75: Most önellentmondásba fogok keveredni! Előre mondom.

Magyarországon az erdei fák királyának a tölgyet tartom. Az éger is fa, ha nem is az utolsó a rangsoromban, de eléggé a végén kullog.

Erre mi történik a kis lelkemben? Az erdész azt mondja, hogy a tölgy vetés nagyon szép, gyönyörű. Én meg csak csenevész, nem is tudom miket látok. Pedig nem tegnap volt a vetés.

Az éger ugyanakkor lett ültetve, szememet gyönyörködteti. Hol az igazság?

"A saját autóddal sem száguldozhatsz akármennyivel", de, csak el kell vele menni Németországban, ott az autópályákon, kivételektől eltekintve, amennyi a csövön kifér. Az autót elvihetem, az erdőm meg ragaszkodó típus. -:) Korábban Google Earth-ön megnéztem, a birtokom kerülete 4,8-5 km. Milyen jó kis pályát lehetne ott építeni? -:) ( ezeket ne vedd komolyan, teljesen komolyan biztosan ne )

Akkor én közösségi érdekből akarhatok egy szép öt hektáros ligeterdőt vagy parkerdőt??? Gyönyörű kecskékkel, akiket betegséggel küzdő gyerekek, idősek, a lelki gyógyulásuk elősegítésére ingyen és bérmentve simogathatnak? Ez sem teljesen komoly, de lehet, hogy mégis az! -:)

Az erdőhöz, mint külön műfajhoz. Maradjunk a diófa példájánál, de csak a példa kedvéért!

A diófát sem magának ülteti az ember, inkább az unokáinak. Ennek ellenére lehetne hozzám kegyes az élet, mert pár év után már lehet rajta párszem dió, ha pedig elég sokat ültettem, akkor összejönne egy diós tésztára való. Nekem ez egy elégedettség lenne, biztos jobba ízlene, mintha a tecsóban vett dupla annyi dióval hinteném meg. -:)

Apropó, tölgyre hány éves korától lehet vágási engedély kapni? Kötelező-e adott esetben a tarvágás vagy szabad kíméletesen is?

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.01. 15:25:02

@bpetya75: jol emlekszem, hogy te Sopronban vegeztel?

puhacica 2021.09.01. 16:06:06

@dikusz.: itt nincs korlatozas ha sajat fogyasztasra szedjuk. es valoban, annyira szep az erdo, amikor viragzas van! minden evszaknak megvan a csodaja. mi a gombat november elejen szedtuk, de az mar a vege volt a szezonnak. onnan tudjuk, hogy egy helyi no belenkbotlott, mikozben probaltuk kitalalni, mifele joszaggal van dolgunk, aztan elmondta, hogy mi az, hogy eheto, meselte, hogy gyerekkoraban unasig ettek, mert az apukajuk minden heten vitt haza. :D majd keritek rola kepet kesobb.

@bpetya75: en ezt teljesen megertem, de azt is, hogy nem veletlen talaltak igy ki a rendszert.

bpetya75 2021.09.01. 16:37:16

@puhacica:

Vannak azért hozzád hasonlóan belátó tulajdonosok, csak nem ez a jellemző.

@kisrumpf:

Jól emlékszel.

@fhdgy:

Nem kötelező tarra vágni, bár a kocsányos tölgynél a vad, a pajor és a lisztharmat erősen megnehezíti a dolgot, de van, ahol működik a természetes felújítás. A tölgyet általában 90-100 éves vágáskorral tervezzük nem védett területen.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.01. 16:59:47

@bpetya75: hamarosan megyek majd az egyetem felé, teszek egy nosztalgikus kört a Botankertben, s megnézem a nagyok szobrait.

Sic transit gloria mundi, ha mondhatom :-/

blackhairlady 2021.09.01. 19:00:12

@bpetya75: Szia Petya, de jo, hogy te is beneztel :)

bpetya75 2021.09.01. 21:00:43

@kisrumpf:

Rég nem jártam arra. Lassan időszerű lenne...

@blackhairlady:

Szia!

Rég nem voltam, de most sikerült beesnem. ;-)

dikusz. 2021.09.01. 22:38:38

@puhacica: Ez tényleg csiperkének néz ki, a tányéron meg finomnak.:) Gombát legfeljebb sózok, nem ízesítem más fűszerekkel, hogy ne vigye el az ízt.

A medvehagymás képek gyönyörűek! A második képen látható hagymák az igazán finomak, se nem túl fiatal (akkor nagyon erős a fokhagymaíze) se nem túl öreg (majdhogynem fűíze van), pont jó.

puhacica 2021.09.01. 23:16:07

@dikusz.: ezt ugy akartam megcsinalni, hogy kicsit kulonlegesebb legyen. :) vajon paroltam, kek sajt, porkolt dio es egy kis kakukkfu van rajta. nagyon finom volt.

igen, a tobbi kepen mar jo sok viragja van. szerencsere nem kell messzire menni erte, nem maradunk le rola.

puhacica 2021.09.01. 23:18:31

@Nagy Kámpics: haha, en meg attol, hogy milyen jokat irsz :D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása