oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. július 30. 08:13,  Mennyire drága Magyarország? 93 komment

2021. július 30. 08:13 Határátkelő

Mennyire drága Magyarország?

A téma több okból is kimeríthetetlen vitaforrás. Nem mindegy ugyanis, hogy mit nézünk, a lakhatást, az élelmiszereket vagy mondjuk a ruházkodást, miközben tovább árnyalja a képet, ha nem csak az árakat, hanem a béreket is figyelembe vesszük.

forint_es_euro_1.jpg

Szerencsére az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat kiadott egy olyan elemzést, ahol az árakat és a béreket is megmutatja, így kicsit talán pontosabb választ adhatunk a címben feltett kérdésre.

Olcsó Magyarország

Az Eurostatnál a 27 tagállam átlagát veszik 100-nak és ehhez képest határozzák meg az egyes országok árszintjét. A tavalyi adatok alapján Dánia a legdrágább hely, ott 32 ponttal magasabb az árszint az átlaghoz képest.

A legolcsóbb (nem meglepő módon) Bulgária a maga 64 pontjával, magyarul a legolcsóbb és a legdrágább tagállam között 68 pont a különbség, azaz Dánia több mint kétszer olyan drága hely, mint Bulgária.

Ami Magyarországot illeti, a 70 pont azt jelenti, hogy Bulgárián kívül csak Romániában és Lengyelországban olcsóbb az élet, ráadásul utánunk egy nagyobb ugrás következik, a visegrádi országokon belül pedig Csehország (81) és Szlovákia (87) is jóval drágább, mint Magyarország.

Nézzük meg azokat az országokat, ahol még viszonylag sok magyar él! Németországban (106), Ausztriában (111) és Hollandiában (115) is drágább az élet, mint az uniós átlag (a fizetésekről majd kicsit később).

Nem mindegy, mi olcsó

Nyilván egy ilyen átlagolás mindig felvet kérdéseket is, hiszen nem mindegy, hogy a drága gyümölcsök mellett a traktorcsapágy filléres ára húzza le az átlagot vagy fordítva. (Direkt hoztunk teljesen abszurd példát, mielőtt…)

Az Eurostat éppen ezért tíz kategóriát is elkülönített. Ezek: élelmiszerek; szeszes italok, dohányáruk; ruházkodás; lakhatási költségek és rezsi; lakásfelszerelés; egyéni közlekedés; tömegközlekedés; kommunikáció; szabadidő és végül étterem és szálloda. (Erről egy egész jó infografikát találhattok a 24.hu oldalán.)

Anélkül, hogy túl sok adattal zaklatnánk titeket, a lényeg, hogy Magyarország (egyébként nem meglepő módon Bulgáriával, Romániával és Lengyelországgal együtt) szinte minden kategóriában a legolcsóbbnak számít.

Az élelmiszerek esetében például Magyarország 80 pontot ért el, míg Németország 102 pontja gyakorlatilag az uniós átlag, Ausztriánál (126) viszont csak Luxemburg (127) és Dánia (129) drágább.

A ruházkodásnál is van egy nagyobb szakadék Magyarország (77) és Németország (98), valamint Ausztria (105) kettő között, de az azért látszik, hogy a ruha- és cipőárak az EU-ban meglehetősen egységesek, 21 tagállam is van, amely alig tér el az átlagtól.

Kiemelt figyelmet érdemelnek még a lakhatási költségek, ezen a téren őrült nagy eltérések vannak az EU-n belül. A legolcsóbb ezen a téren is Bulgária és Lengyelország (ezekben az országokban az uniós átlag 38 százalékát teszik ki a költségek), a legdrágább pedig Írország 178 százalékkal.

Magyarországon a lakhatási költségek az EU-átlag felét (48) teszik ki, Ausztria (112) és Németország (116) valamivel drágább, mint az átlag.

Érdemes tehát megnézegetni a grafikonokat, összességében azt mondhatjuk, hogy Magyarország még mindig olcsónak számít uniós viszonylatban – ha csak az árakat nézzük.

Mi a helyzet a fizetésekkel?

A Határátkelő indulása óta alaptétel, hogy önmagukban csak az árak vagy csak a fizetések nem mondanak semmit, a kettőt összehasonlítva kapunk pontosabb képet. Márpedig ezen a téren már nem olyan jó a helyzet.

A bruttó órabér Dániában a legmagasabb, Bulgáriában a legalacsonyabb (egyik sem különösebben meglepő), Magyarország mögött csak Litvánia és Románia van még, Németország a 7., Ausztria a 10.

Ha összevetjük a fogyasztói árszintet a bruttó bérekkel, akkor elég érdekes képet kapunk. Például azt, hogy a második legmagasabb órabért nyújtó Luxemburg az árak tekintetében csak ötödik, magyarul ott jobb az életszínvonal is.

Ugyanez igaz Németországra (7.-10.), Szlovéniára (16.-18.), Csehországra (20.-23.) és Lengyelországra (24.-26.) is. Ausztriában viszont fordított a helyzet, miközben a fizetések terén a 10. helyen van, az árszintben a 9. (bár ez még mindig nem jelenti azt, hogy az életszínvonal ne lenne magasabb, mint Magyarországon).

eurostat_210730.jpg(Infografika: 24.hu)

Ha már Magyarország: azon helyek közé tartozik, amelyek az órabér és az árszint szerint a lista ugyanazon helyén állnak (Dánia, Észtország, Románia és Bulgária ilyen még).

Magyarországon tehát az uniós átlaghoz képest viszonylag olcsó a megélhetés, csak éppen a fizetések is kifejezetten alacsonyak, tehát ezzel nem vagyunk beljebb.

Mindez persze akkor lenne igazán pontos, ha konkrét összegeket is társítanánk mellé, hiszen nem mindegy, hogy a magas fizetésből a magas megélhetési költségek után mekkora szabadon elkölthető, félretehető összeg marad. Valamennyire azonban talán ezek a listák is árnyalták a képet.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: árak fizetés Magyarország Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4816643038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2021.07.30. 09:32:24

Van amiben olcsó , van amiben drága . A britekhez képest a családtámogatási rendszer jóval jobb. ( kinn nem sokkal jár több családi pótlék a 2. gyerektől , mint idehaza , és ugye van aki már csp-t se kap, mert nem az egy főre jutót nézik ).
Magyarországon ingyenes az ovi, kinn szerencsésnek kell lenned, hogy a 30 ingyenes órát megkapod allamiban . A privat bolcsik ovik meg simán viszik a fizetést .( nalunk kb egyikunkét jórészt teljesen fogják márciustól )
Idehaza olcsóbbak a műszaki cikkek jó része , számítógépes alkatrészek , kinn viszont a pipere meg a ruha . Az élelmiszer attól függ , miről van szó .

Vibi 2021.07.30. 10:22:24

@tildy[UK]: Lehet hogy rosszul latom, de pl ha neves markat veszel az itt is ott is ugyanannyi. Ha viszont vmi kozepkategoriasat akarsz akkor valoszinusitem hogy az afa miatt kint uk-ban okcsobb, viszont Mo-n lehet venni Superstar meg hasonlo neve nincs cuccokat “olcson”. A regi szaritogepunk tonkrement igy akartunk venni egyet de csak 200 ezer folott van ha 160 ezres bekotol vagy mi volt a markaja eltekintek. Szerintem nem mindegy hogy egy samsungert adsz 500 fontot vagy egy bekoert 400-at ami otthon 200.

fhdgy 2021.07.30. 11:48:09

Szerintem, ezt a kérdést egészen máshogy kellene megközelíteni.

Az átlagkereset, az átlag megélhetési költségek annyira elnagyoltak, hogy igazából elveszik az információtartalom.

Én foglalkoztatási csoportonként tenném fel a kérdést, hogy milyen egy egyénnek, aki egy adott csoportba tartozik, az életszintvonala az egyik, meg a másik országban.

Kettő egyszerű példát mondok:

Egy városi buszsofőr hogyan tud megélni egyik vagy másik országban.

Vagy mondjuk egy pincér.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2021.07.30. 12:43:53

@Vibi: tv-t néztem , ugyanaz a típus kinn 699 -799 font volt ami itthon 220 ezer. Szamtech alkatrészek szintén itt olcsóbbak , nem a briteknél

Opi87 2021.07.30. 13:30:00

Sokkal drágább. Egy német fiatal pék az itthoni viszonylatban középosztálybeli életmódot simán kihoz (pár éves német autó pl. BMW vagy Audi, évente 2-3 nyaralás, vagy 1 egzotikus nyaralás, bérelt 2 szobás lakás, márkás cuccok stb.), nálunk meg vagy elmegy külföldre, vagy beéri a 200 nettóval vagy amennyit épp kap.

Én mikor Németországban éltem azt láttam, hogy szinte senkinek sincsenek anyagi problémái. Persze vannak, akiknek igen, csak sokkal kevesebben, ezért sokkal rejtettebbek, és nem tömegesen, mint itthon. Sokkal könnyebb egy kényelmes (nem luxus!) életet összehozni bárkinek, tök mindegy a végzettség. A németek sokkal rugalmasabbak is minden tekintetben: dolgozhatsz 4 órában, lehet rózsaszín a hajad, lehetsz meleg, lehetsz bármi, ha elvégzed a munkád akkor nincs gond. Ahol én dolgoztam ott is volt 60 éves punk, meg tradícionális vidéki asszony, meg 20 éves 100 piercinges csaj és valamiért mégis működik a dolog. Itthon meg az van, hogy csak ki ne lógj a sorból, mert akkor veled biztos valami baj van. Lehet nézni, melyik gazdaság működik jobban.

fhdgy 2021.07.30. 13:38:21

@Opi87: Kérdés: Mondjuk ezt kb. hány EUR nettó/hónapból?

SzZoole 2021.07.30. 14:42:25

@tildy[UK]: szerintem itt olcsóbb a tv, legalábbis a felső kategóriás. Saját példám; pár éve vettem egy smart tv-t, 3D, kamera stb. 48 colos/inch-es, £1650 fizettem (akkor 1£ kb. 320-330 forint volt) átszámolva kb. 544-550 ezer forint.

A tesómék is egy ugyanolyan markát, ugyanazt tudja csak 2 collal/inch kisebb, 46 colos/inch-es, es 600ezer fölött fizettek érte.

A felsőbb kategóriás ruhák/cipők/parfümök is olcsóbbak itt.

Sőt a minőségibb élemiszerek is, szerintem :-)

Opi87 2021.07.30. 16:53:32

@fhdgy: Havi 1500 EUR-ból megélsz jól egyedül (szerintem Berlinben még kevesebb is, de én délen éltem, ami drágább.). Tudsz is félrerakni, persze ilyenkor ahogy itthon is szupermarketben vásárolsz, főzöl, és ritkán eszel mondjuk étteremben

Egy már elfogadható szintű 1-2 szobás felújított lakás münchenben mondjuk már 600-800 EUR havonta (sokszor rezsivel együtt), nyilván sokkal többért is van persze, én ott éltem, és az egy nagyon drága város nagyon sok pénzes emberrel. Szóval nyilván ott kicsit több minden. Vidéki kisvárosokban a legjobb szerintem, ha fiatal vagy és pályakezdő.

Élelmiszer ilyen szupermarket szinten kb. az itthoni árakhoz képest +10-20%, de a minőség kb. +50% (nem nagyon van semmi, ami rossz, mert eladhatatlan, a németek meg amúgy tényleg környezet és egészségtudatosak is, tehát erre is figyelnek). És van a dömping szint ami nevetségesen olcsó, de még a helyi Coop szint is szerintem veri amit itthon "prémium" néven árulnak...

Ami a németeknél még sok van, az a mindenféle közösségi együttlakás, nem csak a fiataloknál, pl. több lakás külön de konyha közös, esetleg egy hatalmas lakás 8 szobával közös konyha/nappali/fürdő ami amúgy azért is jó, mert aki "felnőtt" de éppen belecsúszik valami egzisztenciális problémába bármilyen okból, akkor nagyon könnyen talponmarad (ugye írtam a részmunkaidőt is, ami szintén nagy segítség lehet pl. egy egyedülálló anyának). A szociális háló meg köztudottan nagyon erős.

Én gyakornokként amúgy havi 700 EUR-t kerestem kezdetben, ebből kb. 300 EUR-t fizettem egy szobáért egy ilyen "közös" lakásban, a többiből meg elvoltam (még utazni is tudtam beföldön). Szóval ahhoz viszonyítva 1200-1500 EUR-ból vígan elvagy, ha nincs gyerek meg egyéb nagyobb kiadás, és még félre is tudsz rakni nyaralásra/autóra stb. havi 200-300 EUR-t szerintem.

Szakmunkások amúgy jól keresnek, és nincs is annyira lenézve, mint nálunk (nem a pénz miatt, hanem mert a német gazdaság erre épül).

Mondjuk én most meg Budapesten élek és az meg nyilván drágább, mint a vidék, tehát nem mondhatom, hogy itthon 800 Ft az átlag kávé. De München és Budapest között sajnos nincs akkora különbség már az árakban, mint a keresetekben, és nálunk sokkal kisebb a középosztály is.

fhdgy 2021.07.30. 17:11:06

@Opi87: Köszönöm a válaszod!

Én majdnem hét évet éltem Németországban, kis megszakítással, 2001 és 2009 között.

Aztán, amikor úgy 2016-ban vagy 17-ben visszamentem turistaként, egy kicsit elcsodálkoztam. Én, amikor kezdtem, még márkás világ volt, 16-ban, 17-ben már közelítettek az árak EUR-ban a valamikori DM-es árakhoz. A lényeg, hogy már nem vagyok képben se a fizetésekkel, se az árakkal.

fhdgy 2021.07.30. 17:19:42

@Opi87: Ja, egy dolgot elfelejtettem: 2001 és 2006 között Großraum Münchenben ill. Münchenben magában éltem.

laci_52 2021.07.30. 17:29:15

Még szomorúbb lenne a kép, ha a nyugdíjakat vetnénk össze a megélhetési költségekkel...

vasaloboltos 2021.07.30. 17:30:12

Én már nyugis vagyok kemény 42 év nyolc hónap idővel. Rokkant is vagyok mert csak egyik kezem jó a másik balaesetes. Ezt az időt amig gyógyultam levonták a számitásokból. Igy ez akkor 52440 HUF volt. Azóta ment föl is. Csak kérdezem, hogy aki ilyen összegü bevétellel rendelkezik az hogyan tudna megélni Angliában? Mert ebből a pénzből Magyarországon ez nem megy. Mi marad nekünk a reményen kivül? Háááát talán az hogy ránk is süt néha a nap.

SzZoole 2021.07.30. 17:35:35

@vasaloboltos: 52440 az mennyei királyság, mi csak 4-5 ezerből éldegélünk :-)

fhdgy 2021.07.30. 18:00:20

@SzZoole: Cinikus vagy, ugye tudod?

dikusz. 2021.07.30. 18:01:51

@vasaloboltos: Mégis, hogy sikerül ekkora összegből megélni?
Komolyan kérdezem.

SzZoole 2021.07.30. 18:10:25

@fhdgy: vagy szarkasztikus, vagy csak egyszerűen gúnyos, who knows :-)

Nem dicsekvésként de a napi bevételünk kb. a kétszerese, most ezt nem gúnyból mondom :-)

És mielőtt, meg dolgoztunk érte, hogy ezt elérjük :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.30. 18:26:04

Hogy mennyire drága?
Kib@$%ottul, hogy rövid legyek.
Éppen itthon vagyunk, másfél év után a köcsög dögrovás miatt és csak hápogok az árak láttán.
Konkrétan jó pár dolog már drágább Magyarországon, mint az ultradrágának titulált svédeknél.
Majdhogy nem a pof@'m leszakad, úgy is fogalmazhatnék.Az élelmiszerek, műszaki cikkek, a szolgáltatások
lassan teljesen lehagyják a nyugati szintet.Lakásszerviz, autójavítás, építőanyag, építkezés jellegű költségek totálisan elszállva.
Szirszar paradicsom a szezon közepén 900 meg 1500 forint kilója az madaras tecsóban??
Ha jól tudom, az albérletek árai is erősen az egekben járnak.
WFT?Álljon már meg a világ, hisz mire fel?
A magyar bérek még mindig erősen a béka s3gge alatt vannak, értem ez alatt, hogy az átlagbér még ezer euro sincs nettóban.
Akkor meg hogy a fészkes pélóban van ez az egész?
Ki tudja ezt kifizetni?Hogy nem szabályoz a piac?

Vibi 2021.07.30. 18:38:32

@geegee: mint irtam valakinek korabban epp filagora epitesben meg terkovezesben vagyunk. A fat gyakorlatilag aranyarban merik, de lehet hogy az arany mar olcsobb is mint a fa. Munkadijra nem panaszkodom mert 300 ezer igaz csak harom hetvegeert az acsoknak nem annyira veszes mert jottek kb 4-en. Foallasban persze az OBIban dolgoznak.
Viszont a terburkolast kenytelenek voltunk magunk megcsinalni az elszallt faarak miatt. A cserep is olcso, mert egy raklap 90 ezer. Mondjuk amit itt most 3-4 ezerbol fontbol megepitunk kint meg mindig lenne 7-8.
Gondolom akinek van penze Mo-n az mind vagy masodallasban is dolgozik feketen vagy baromi jol keres.

Vibi 2021.07.30. 18:41:35

@SzZoole: valoszinunek tartom hogy a mo-i olcsobb ar ugy johetett ki, hogy a termeket angliaban teljes aron mig mo-n akciosan neztek, kulonben szinte kizart, mar csak az afa kulonbozet miatt is.

Vibi 2021.07.30. 18:45:25

@tildy[UK]: mi most telefont neztunk mert veletlenul kimostuk az ajfont a hatizsakkal. Gyorsan jo lenne egy ugyanolyan hasznalt, itt 80-95 ezer otthon 160-200 font. Az uj ara kb ugyanannyi.

dikusz. 2021.07.30. 18:49:22

@geegee: Benzin ára az smafu?

Nem kételkedem a szavaidban, de a madarasban milyen paradicsomot láttál ezeröccázé? A lidliben 400 Ft körül van, a lecsópaprika is, a többi áruházláncnál is nagyjából ennyi.

Inkább a hazai gyümölcsök árain akadhatsz ki...
A banán harmadannyiba kerül, mint 1 kg őszibarack. A ribizli ára 2000 Ft kg-ként, sárgabarack 1000, meggy, cseresznye 1500 Ft körül volt a szezonjában. Egres nincs, a málna kilónkénti ára 4000 Ft körül van, ha van...

dikusz. 2021.07.30. 18:50:50

Most már két izét kell felismerni, és fél percet várni két komment elküldése között...

SzZoole 2021.07.30. 18:51:10

@Vibi: lehet félre értettél, én a uk-ban élek a tesómék Mo-on. A tesómék vették közel 100 ezer forinttal többért a 2 inch-el kisebb tv-t Mo-on :-)

Motorogre 2021.07.30. 18:57:45

Nincs mit csodálkozni, nézzük meg pl. a német (azt ismerem) termelékenységet a hazaihoz viszonyítva. A munkás tényleg ért ahhoz amit csinál, amire ki van képezve, nála önbecsülés kérdése hogy tisztességes teljesítmény nyújtson (az elmúlt 10 évben ez sokat romlott, ők is érzik-tudják...de még tart a jólét).
Erre egy magyar dolgozó is képes, ha képzik és motiváljak (anyagi és erkölcsi értelemben is értve).
A nagy különbség a munkaszervezésben van: ott az alkatrészek pontosan stimmelnek, minden klappol, minden időben és kellő mennyiségben kéznél van, semmi buher meg kendácsolás. És a főnök ért a szakmához (döntően maga is szakmunkás volt), a beosztottakat partnernek tekinti.
Ugye milyen érdekes?
Miért van, hogy hazánk egyetlen kimagasló újkori gazdasági teljesítényét labanc szervezésben érte csak el, a kiegyezés után?

Vibi 2021.07.30. 19:23:09

@SzZoole: nem ertettelek felre, csak nem fejtettem ki elegge. En arra probaltam meg reagalni amire te reagaltal. Vagyis tildy olcsobb Mo-i ara szerintem ugy lehetseges hogy o akcios magyar arat hasonlitott teljes uk arral.

SzZoole 2021.07.30. 19:37:14

@Vibi: igen, így már világos :-)

Amúgy az ájfónod nem volt vízálló?

Golf2 2021.07.30. 19:52:56

@dikusz.: Benzin ára az smafu?...megmondta a körözött mol-vezír akinek 3 szállodája van Esztergomban hogy drága lesz nekünk.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.30. 20:04:42

@dikusz.: Néném, a benzin ára smafu, mert odakint majdnem 17 korona, 35-tel szorozva cirka 600 forint literje...de azon is anyázkodok.
(Az usákoknál meg szerintem nincs fele ennyi se, az a még vérlázítóbb, de most ne vigyük el arra a témát).
Szóval, a sima bálnahere nagyságú főzőparadicsom (én csak így nevezem) volt 900, és a kicsit kisebb, fürtös pari, olyan golflabda méretű volt ezeröccáz, a kilós ár.Eskü, nem vetítek.Két nappal később már nem volt az ezeröccázasból, így a második legolcsóbb egy 1900 forintos kilós árú típus volt aszittem elájulok.Mindez a köcskefalvi Auchanban.
Ami viszont elismerten a magyar gyümölcs, zöldség mellett szól, hogy gyönyörű, érett, színe-szaga van, nem olyan mint a Svédisztánban kapható holland és más napfénymentes helyekről származó narancssárga, és éretlen szar terménynek.
Bár idén volt gyönyörűséges cseresznye odakint is, valahonnan a Balkánról hozták, tényleg top kategóriás minőségi cucc, de annak az ára is az volt, cirka ötezer forint kilója.
De ott kint valamennyire érthető, mert a Zenberek kapnak értelmezhető fizetést is.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.30. 20:09:26

Ezt a trendet sem értem, eddig a méret volt a lényeg, de olyan értelemben, hogy ami nagyobb az a jobb. (Nem akarok profán lenni a bizonyos emberi testrészekkel, pedig ide vonatkoznának... :D )
Mostanában ez megfordulni látszik, ami kisebb, azért kérnek el többet, hogy lehet ez?
Jó példa erre a mobiltelefon, ecetes uborka, paradicsom, stb...

Shanarey 2021.07.30. 20:24:27

@tildy[UK]:

A magyar fizetésekhez, az is drága. Hiába olcsóbb.
Az adott terméket, úgy vizsgáld, mennyit is kell érte dolgozni Magyarországon, és mennyit UK-ban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.30. 21:03:31

@SzZoole: ha mar az araknal tartunk...:) Mo-ra keszulunk, es gondoltuk, hogy a nyaralashoz jo lenne valami hordozhato hutolada, amit a kocsiba tudunk tenni, es magunkkal vinni. Ez a mezei egyszeru 8 literes hutolada 32E Ft (!) (kb. $100!)

m.alza.hu/sport/select-cool-box-black-terfogata-8-liter-d5318934.htm

Ez nalunk kb. $24 Amazonon (15 l)
www.amazon.com/Igloo-Playmate-Industrial-Diamond-Exterior/dp/B003LZKRVI/ref=sr_1_41?crid=2DBPZ6CSVU2UC&dchild=1&keywords=icechest%2Fcooler+for+car&qid=1627671570&sprefix=icechse%2Caps%2C220&sr=8-41
Ez azert van mert az amerikaiak tobbet jarnak kempingezni es ez egy fogyoeszkoz, a magyaroknal meg mindenki viszi a kis szendvicset a szatyorban? :)))

kewcheg 2021.07.30. 21:18:39

"Mely nagy olcsóság vagyon ez oszágban" ...ez a mondat elhangzott, mégpedig "Dobzse" László szájából, amikor Hunyadi Mátyás után elfoglalta a trónt.Az olcsóság-drágaság téma a történelemben nindig egy ország általános gazdasági állapotát jelezte.A Magyar Királyság a kezdetektől 1945- ig arról volt híres, hogy béke idején mindig olcsóság / árubőség/ jellemezte, persze az adott kor elvárásaihoz igazodva.A drága az import volt esetleg, tehát amit idehaza nem nagyon állítottak elő, középkor: tűzfegyver, posztó, ruházat, később ehhez hasonlóan a finomgépipari dolgok, modern fegyverek, XX.században pl.autó stb.
De élelmiszer soha.Békeidőben sokszoros felesleg volt, nálunk az ezer év alatt éhínség se volt./ Persze háborúban volt éhezés.../ Most az a spec.helyzet van, hogy a kaja drága,az a termék, ami sose volt az.Lehetne a barack, a paradicsom, az alma 2-300 ft., de nem annyi.Ezt nem tudom, miért van??? A banán tizezer km.- t utazik és olcsobb mint a gönci barack.Persze tudom, hogy sok helyen műveletlen a gyümolcsös, meg kivágták....kerteket se művelik.Ma, ha valakinek van tíz barack meg meggyfája, és megmaradt a termés, erröl a tiz fárol majdnem megél egy kisebb család.Mégsincs elég, vagy nem tudom, mi van, mi lehet.Nálunk a kajának olyan olcsónak kellene lenni.És ez a legfontosabb, az egészséges élelmiszer.Ebben az ügyben a kormány is tudna lépni, ha akarna.
Szerintem én gyerekkoromban ötször annyi gyümölcsöt, zöldséget ettem, mint a gyerekeim...

fhdgy 2021.07.30. 21:35:04

@geegee: Annak idején beszélgetett Reagan, Brezsnyev, meg Kádár.

Azt mondja Reagan, nálunk a kereset 2000 dollár, a megélhetés 1000, a maradék ezerrel mindenki at csinál, amit akar.

Erre Brezsnyev: nálunk a kereset 300 rubel, a megélhetés 299 rubel ötven kopejka, a maradék 50 kopejkával mindenki azt csinál, amit akar.

Majd Kádár: nálunk a kereset ötezer forint, a megélhetés tízezer, a maradék ötezret mindenki onnét szerzi, ahonnét akarja.

Igaza volt Hofinak? Csak a segg változott?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.30. 22:29:54

@Zsuzsi65: Nem, ez egyszerűen azt jelenti, hogy Európában minden kegyetlenül túl van árazva.Rühelletes dolog.És még szerintem átlagbérek tekintetében is jobban áll Usákia.
Hüttő(!)dobozból azért van fele ennyiért is, de még az is erősen drágább, de már csak(!) dupla az ár, 14000 ft.
www.fruugo.hu/jeghazplaymate-66-l/p-9844741-82263768?language=hu&ac=croud
Azt mondjuk nem tudom, hogy ennyi jeget honnan vesz hozzá az ember...Európai hüttőben nem szokott ennyi termelődni egyszerre.

2021.07.30. 22:31:07

@Motorogre: “ Nincs mit csodálkozni, nézzük meg pl. a német (azt ismerem) termelékenységet a hazaihoz viszonyítva. A munkás tényleg ért ahhoz amit csinál, amire ki van képezve, nála önbecsülés kérdése hogy tisztességes teljesítmény nyújtson (az elmúlt 10 évben ez sokat romlott, ők is érzik-tudják...de még tart a jólét).
Erre egy magyar dolgozó is képes, ha képzik és motiváljak (anyagi és erkölcsi értelemben is értve).
A nagy különbség a munkaszervezésben van: ott az alkatrészek pontosan stimmelnek, minden klappol, minden időben és kellő mennyiségben kéznél van, semmi buher meg kendácsolás. És a főnök ért a szakmához (döntően maga is szakmunkás volt), a beosztottakat partnernek tekinti.
Ugye milyen érdekes?
Miért van, hogy hazánk egyetlen kimagasló újkori gazdasági teljesítényét labanc szervezésben érte csak el, a kiegyezés után?”

Elismerem hogy otthon sokat dolgoznak, kérdés csak az, hogy mennyire termelekenyen. Mindig látom a sok felesleges üres járatot.
Mondom is, milyen gazdag lehet ez az ország hogy ennyit pazarolhat.

2021.07.30. 22:31:12

@fhdgy: “ Egy városi buszsofőr hogyan tud megélni egyik vagy másik országban.”

Nálunk átlagban nettó CHF 4200 keresnek ( Zürich) CHF 3400 a létminimum.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.30. 22:33:46

@geegee: Az még kimaradt, hogy a svéd árak is a magyarhoz hasonlítanak ennél a cuccnál, cirka 40-50 usd, kb, átszámolva.

Shanarey 2021.07.30. 22:35:46

@kewcheg:
Tényleg sok gyűmölcsöst kivágtak, na meg van az a réteg aki leszedi a gazda előtt a termést, s így már nem mindenki akar termelni.

Arthamyr 2021.07.30. 22:36:30

@Zsuzsi65: Nem tudom, hogy az mit "tud", de pl. ugyanazon az oldalon is feldob egy 30 literes alternatívát, 8000 forintért (és simán lehet, hogy van olcsóbban is, ha az ember jól és jó helyen keresi, hacsak neked nincs valami spéci igényed). A hűtőláda miben különbözik a hűtőtáskától funkcionalitását tekintve?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.30. 22:52:24

@geegee: jegakkuval hasznalja az ember altalaban :) mi is viszunk magunkkal par darabot :)
www.amazon.com/camping-ice-packs/s?k=camping+ice+packs

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.30. 23:10:28

@Arthamyr: persze, van olcsobb :) vegul a noverem vett nekunk egyet 3,500-ert a Tescoban :)
persze ezek mind "europai" meretuek, haha. Amikor eloszor neztuk, mekkorak, jot nevettunk, mert mi sokkal nagyobb meretekhez vagyunk szokva. Ez persze annak is koszonheto, hogy a hosszabb autos turak elterjedtebbek itt nalunk, mint Mo-n.

A kerdesedre valaszolva: A hutolada merev falu, nem egy szatyor, praktikusabban tudunk bele pakolni. Meg persze ehhez vagyunk itt nalunk szokva, szoval a megszokas hatalma is vezetett, amikor keresgeltem.

Arthamyr 2021.07.30. 23:29:42

@Zsuzsi65: www.alza.hu/sport/select-cool-box-black-terfogata-8-liter-d5318934.htm?kampan=adw_alza_pla_all_smart-shopping-campaign_produkty_auto-moto_c_1007632_SPTsel133#alternativy

Ez merev falúnak tűnik, az általad linkelt mellé van, mint alternatíva. 30l, nem tudom, mekkora kéne, hogy ne legyen "európai méretű", meg minek kell annál nagyobb. Magyarországon nem tudsz úgy eltűnni a vadonban kocsival, hogy ennél nagyobbra legyen szükséged, gyalog meg a 30 literest sem öröm már vinni, ha rendesen telepakolod. Nekem utoljára akkor volt szükségem ilyenre, amikor iskolás voltam, és drágának tartottuk a balatoni büfét/éttermet, így magunknak vittük az ellátmányt partra.
A 30 ezres túl van árazva, annak ezer oka lehet, hogy miért, a 3500 már inkább a "normál" ár. Pl. az Iphone vagy Tesla is drága errefelé, sőt, meglepetés: sokkal drágább, mint nálatok, meglepetés 2: a jövedelmekhez képest még drágább. Erre az a megoldás, hogy aki drágának tartja, az valami mást vesz.

FutureFry 2021.07.30. 23:30:24

@geegee: “… Az usákoknál meg szerintem nincs fele ennyi se, az a még vérlázítóbb …”
Azért sokat számít hol, mert nagy a szórás: jelenleg úgy ~$2.7/gallon és ~$4.6/gallon között, azaz mostani árfolyamon kb. számolva (+ metrikusan) ~215Ft/L - ~366Ft/L
Itt a térkép: www.gasbuddy.com/gaspricemap

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.30. 23:33:28

@FutureFry: nalunk mindig a legmagasabbak kozott van az ar :(((( most az olcsobb kutaknal itt LA kornyeken 4.25/gallon

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.30. 23:42:10

@Arthamyr: ez igy van...nem vitatom, hogy lehet olcsobbat kapni, es az atlag ember tenyleg nem fog 30.000-ert venni egy hutoladat :)
Most kivancsisagbol megneztem a mi hutoladank mereteit

12" magas x 18" hosszu x 10" szeles (belso meret) ez kb. 30 cm x 45 cm x 25 cm. Vegulis nem sokkal nagyobb, mint amit te belinkeltel :) ez mar csak kb $30 kozelit az atlagarhoz! :)

para_noir 2021.07.30. 23:47:13

@geegee: amellett, hogy ugye "hűtő", a fruugo az egyik leggagyibb, legdrágább oldal (még csak nem is magyar nyelvű, google fordítós sz@r), szóval eleve felejtős, rá akartam keresni erre a cuccra, hogy van-e olcsóbban, de a playmate miatt egész más dolgok jöttek ki, szóval feladtam, de ha jól látom, sima hűtőtáska, nyilván van olcsóbban is.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.30. 23:47:21

@Opi87: a nemet rugalmassag messze foldon hires :D meg a humor

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.07.30. 23:47:40

az mondjuk tok rohej hogy itt altalaban az a szolam hogy ez eu mindent jobban tud, de amikor azt mondjak hogy magyarorszag olcsobb mint nyugat-europa, akkor kb 20 komment utan elkezdodik az okoskodas hogy nem is, mert mennyi volt a multkor a beton meg az ajfon. mint a masikban az okostojas hogy nem lehet az orszagos atlagkereset valamennyi mert az o haverjai bezzeg. nezzetek mar magatokra.

FutureFry 2021.07.31. 00:06:08

@Zsuzsi65: @Arthamyr: @geegee:
Ismerős Ausztráliába utazott, gondolta majd ott vesz egy cooler-t arra a 2-3 hétre amíg ott van, de annyival többe került (az itteni pl. Walmart-os változatokhoz képest), hogy végül lemondott róla. Egyébkent eü. intézményekben gyakran ingyen hozzá lehet jutni styrofoam (hungarocell) dobozokhoz ice-pack-kal (jégakkuval?) együtt (ami ráadásul szépen illik a doboz falában kialakított helyre). Pl. olyan doboz amiben gyógyszert (pl. covid oltást) kaptak. Esetleg valamilyen szervet :), ha jó a szívnek/májnak, akkor a sör sem fogy megromlani benne :). Persze nincs nyele, szóval hordozgatni nem annyira kényelmes (meg esetleg nem elég nagy a térfogata), de üresen nagyon könnyű :). Szárazjéggel még fagyasztott áru vagy a fagyi is megmarad benne jópár napig (viszont a szublimálás miatt jó ha ilyenkor nem teljesen légmentesen zárt a doboz).

FutureFry 2021.07.31. 00:18:17

@Arthamyr: “… Pl. az Iphone vagy Tesla is drága errefelé, sőt, meglepetés: sokkal drágább, mint nálatok, meglepetés 2: a jövedelmekhez képest még drágább. Erre az a megoldás, hogy aki drágának tartja, az valami mást vesz. …”

Vagy összeköti a kellemeset a hasznossal és Amerikában veszi meg az árut :) Ami még esetleg az úttal együtt is olcsóbban kijöhet, persze csak ha “valahogyan” vám és adómentesen hozza be (nomeg Teslá-val egy kicsit nehezen kivitelezhető az ilyesmi :))

www.theguardian.com/technology/2017/sep/14/flying-us-iphone-x-cheaper-than-buying-europe-illegal-hmrc-vat

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.31. 00:41:21

@FutureFry: Akkor teljesen jól saccoltam.És hát nem is az usák árazás a vérlázító, hanem az európai, természetesen...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.07.31. 00:43:53

@para_noir: OKé, lehet, nem mélyedtem benne el, elhiszem, ha mondod.
A hüttő egy régi tv-reklámból jön, egy mamika mondta benne így, lehet, hogy öreg vagyok már én is...
:-)

Arthamyr 2021.07.31. 05:04:43

@FutureFry: Igen, pl. a feleségem Macbookja is Amerikából származik. Amikor vettük, kevesebb dollár volt, mint Írországban euro lett volna. Előfordul az ilyesmi a nemzetközi árazású és amerikai termékekkel.

Hari Seldon 2 2021.07.31. 08:12:14

@geegee:
"Majdhogy nem a pof@'m leszakad, úgy is fogalmazhatnék.Az élelmiszerek, műszaki cikkek, a szolgáltatások"

Igen ezen én is csodálkoztam. Amikor most Magyarországon voltunk, akartunk venni egy laptopot a nagyszülőknek, mert a régi már elég ramaty volt. Nem kell valami nagy erőgép az internethez, valami vacak Core3-as 15'-al jó lett volna. Azt gondoltam 150 000 körül kapunk, erre 180 - 200 000 között volt. Nálunk meg 400 körül adják.

vasaloboltos 2021.07.31. 08:56:52

@dikusz.: Sajnos sehogy. Mindennap az a kérdés ma hogyan?

peter3374 2021.07.31. 08:57:17

A magyar gyümölcs több ok miatt drága, egyrészt ott az időjárás, tavasszal nagy kárt tett a fagy, utána meg az aszály, nagyon kevés az eső. Rengeteg permetszert betiltottak, nehéz a védekezés bármi ellen. Kevés az ember aki hajlandó a kézi munkára, egy kg cseresznye leszedése 200Ft/kg. Aztán hozzá jön, hogy felvásárlási árak is alacsonyak, mivel évről évre ez megy, így nagyon sokan egyszerűen abbahagyják.
A gabona piac az más, azt a nemzetközi árak mozgatják, és jelenleg hiány van a világpiacon, duplája minden ára mint pár éve volt és azonnal viszik ki az országból, ott is nagy lesz a baj, egekben mennek majd a hús, kenyér árak.

nyuszigonosz 2021.07.31. 09:04:32

@Zsuzsi65: Most átolvasva ezt a sok mindent, hát én már tényleg nevetek ezen a hütötáska problémádon. :-)

Akkor neked úgy tünik az európai ember alig használ ilyet majdnem nem is tudja mire van, de Amerikában! :-)

Hát nekem van 4 darab hütötáskám. A legöregebb keményfalú még jégakuval. :-) Az ilyennek itt lassan lealkonyodik, hiszen az átlag felhasználó kocsival közlekedik és jégaku meg helyet is foglal.
Igen a bicikli és gyalog túrások meg általában nem a keményfalú verziót használják, de esetleg szintén csatlakoztatható avagy tényleg jégakut használnak.
Egy évekkel ezelött vett szintén keményfalú, amit úgy a kocsiban áramra tudok tenni, mint akár a lakásban.
Meg még kettö, azok nem keményfalúak, két különbözö méret és a kocsiban szintén áramra csatlakoztathatók, egye ötödiket el is ajnádékoztam az unokaöcsémnek.
Nyáron még bevásárlások szállítására is klassz az ilyen.

Szóval valahol nem látom a problémád lényegét: mi itt Európában tudjuk mi a hordozható hütötáska. :-) Kapható is. :-) Kirándulni is szoktunk járni. :-)

Vibi 2021.07.31. 09:33:35

@nyuszigonosz: nekem olyan erzesem van, hogy Zsuzsi akcentussal beszel magyarul is. Nem tudom hogy hany eves de olyan 50-esnek saccolom, ha nem 40 eve ment el, akkor pontosan tudja, hogy hol lehet venni hutotaskat es milyet.
A 70-80-as evekben puha falu valami szivaccsal belelt hutotaskat hasznaltak a magyarok, aztan kesobb mar lehetett venni a merevfalu muanyagot, szerintem legalabb egy volt/van minden haztartasban. Mondjuk a szivargyujtorol mukodtetheto nem olyan elterjedt, de nekunk is volt. Foleg nyaranta meg a Tescoban is van par ezerert a merevfalu jegakkus taska. En most dobtam ki egyet…

nyuszigonosz 2021.07.31. 09:43:34

@Vibi: :-)
Igen, a szüleimnek is volt már olyan puha külsö falú, hungarocellel ( styropor) bélelt hütötáskájuk, gyerekkoromban azt hordtuk a kirándulásokra. :-)

Shanarey 2021.07.31. 13:01:46

@nyuszigonosz:

Ezt autós hűtő doboz problémát, én sem értem, jégakkus nekem is akad kb 20 éves, de semmi baja, és két éve mikor rokonlátogatás volt, vettem egy szivargyújtóról táplálhatót, és pont letojtam, mennyibe kerül, mert kellett, és nem volt gond hogy kifizessem. Az autóimban meg van hátul is ilyen csatlakozó. S ez a legjobb, mert az autó amíg megy, addig az is működik.

nyuszigonosz 2021.07.31. 13:16:58

@Shanarey:

Igen, ahogy te is írod: ha valami kell, sosem az ára a fontos. És a kocsiban hátul is van csatlakozó, pont ilyenre is.

SzZoole 2021.07.31. 13:22:30

Micsoda probléma ez a hűtő táska, az én autómban a két első ülés között levő könyöklő alatt a klíma által hűtött box van. Kb. 8 dobozos, vagy, 4 fél literes üdítő belefér és jó le hűtve tartja. Szóval nekem nincs ilyen jellegű problémám.

nyuszigonosz 2021.07.31. 13:50:33

@SzZoole: A Zsuzsi egész estét betöltö problémája a hütötáska volt.

Ilyen hütött zárt dolog a kocsiban nekem is van eleve, meg még a fél világnak de nem ez volt a téma. :-)

Irbisz 2021.07.31. 14:06:14

"Mindez persze akkor lenne igazán pontos, ha konkrét összegeket is társítanánk mellé, hiszen nem mindegy, hogy a magas fizetésből a magas megélhetési költségek után mekkora szabadon elkölthető, félretehető összeg marad. "

ez így lenne tényleg pontosabb, de főleg úgy, ha a háztartásonként havonta félretehető összeget is megadnák.
de enélkül is tudható, h. a hazánk így is úgy is szarul áll, nem véletlenül mi árasztjuk el a nyugatot a jobb megélhetés reményében, nem ők minket ... Meg ha az ember elmegy nyaralni, majd mindegy tengerpart v. múzeumok, ott sokkal kevesebb a keleti szó, mint a német, holland, francia, brit stb.
Helyesbítek, külföldi múzeumban a magyar szó majdnem olyan ritka, mint a magyar focisiker :D

1 szó mint 100, pontos számszerűsítés nélkül is tudható, hol lehet (sokkal) jobban élni átlagfizetésből. egyedi esetek persze lehetnek, mert ha mondjuk egy család itthonról egy tehermentes saját lakásból lülföldre költözik kinti albérletbe, akkor már nem feltétlenül jár jobban, ha mondjuk itthon jól keresett egy multinál. Mármint ha csak az anyagi vetületet nézzük, mert az általánosan jobb körülményeket nézve (és a gyermekek perspektiváját), már a kf. javára billentheti igy is a mérleget.

SzZoole 2021.07.31. 14:09:06

@nyuszigonosz: olvastam :-)

Nekem nincsenek ilyen igényeim, egyszerűen megállok és veszek, már szinte minden vakondtúrásban van egy benzinkút üzlettel együtt, szerintem :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.31. 17:07:02

@nyuszigonosz: felreertetted adolgot szvsz :) az egesz az arak apropojan indult, amikor arra reagaltam, milyen arak vannak. Azt elismerem, hogy talan nem vegeztem eleg alapos kutato munkat a neten, es a szembejovo ominozus hutolada aran (kb $100) kicsi meghokkentem.
Ezutan porgott fel a beszelgetes :))
Tisztaban vagyok vele, hogy Mo-n is hasznalatos mindenfele akus es egyeb valtozat :) . Reszemrol inkabb csak egy jopofa megfigyeles/osszehasonlitas volt az itteni es az otthoni szokasok kozott...
Na, ezek utan ha eswtleg raszanom majd magam egy posztra (Dikusz kapacitalt, hogy irjak az elmenyeinkrol), tenyleg erdekes lesz latni, ahogy mar kicsit kivulallo turista szemmel miket fogunk tapasztalni. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.31. 17:27:42

@Vibi: jol saccoltad a korom :) de toredelmesen bevallom, Mo-n SOHA nem vettem hutotaskat, a szuleimnek eloszor egy kispolskija volt (abba talan be sem fert volna

SzZoole 2021.07.31. 18:42:57

@Zsuzsi65: én veled vagyok Zsuzsi :-))

Azért majd ha itt jársz felettünk Mo fele majd integess :-)))

zuu69 2021.07.31. 20:14:46

Esetleg valaki tudna hiteles infot arról, mennyibe kerül kint mondjuk egy zsák befőttes üveg fedél vagy egy 5000 db-os fültisztító pálcika?Ezek alapján már biztosan be tudnám tájolni hogy mennyire f...án és boldogan élünk itthon.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.31. 20:48:20

@SzZoole: Tudom, tudom :)) OK, integetni fogok :)
LA - Munchen jo kis idotoltes lesz...;) (11 ora) aztan onnan Bp. mar csak egy ugras :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.07.31. 20:52:02

@Zsuzsi65: wow, hova lett a valaszom tobbi resze? marmint amit @vibi-nek irtam...na mindegy, tultargyalva :))

SzZoole 2021.07.31. 21:00:17

@Zsuzsi65: mit lehet csinálni 11 óra repülési idő alatt?

SzZoole 2021.07.31. 21:02:24

@Zsuzsi65: azért tűnt el a kommented egy része mert emodzsikat illesztettél közben, ami utánna volt szöveg az rendszerint eltűnik :-)

desw 2021.07.31. 22:44:34

@zuu69:

:DDDDDDDDDDDDDD

A fültisztító pálcika COCOM-listás lett Magyarországon (egész EU-ban?), így az már csak black marketes van elég drágán.

Amerigába' az Amazonról viszont rendelhető ingyen szállítással, szóval megéri beházasodni oda.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.07.31. 22:44:45

@fhdgy: asszem ezt én is akartam írni mostanában valahova...! :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.08.01. 02:48:46

@fhdgy: na, mindig tanul valamit az ember:) ezutan nem hasznalok emojijat :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.08.01. 03:10:48

@SzZoole: jo kerdes:) miutan ezek a transzatlanti jaratok alt.keso delutan/kora este indulnak, az ember megnez 1-2 (3,4) filmet, vacsorazik, utana megprobal (ha tud) kicsit aludni...par ora mulva (CA ido szerint valamikor hajnal 4-kor mar meg is erkezunk Munchenbe :)

FutureFry 2021.08.01. 05:30:36

@Zsuzsi65: Igen, ezt már kitárgyaltuk itt korábban: Minden 4-byte-os emoji utáni szöveget levág a blog (bár nem azonnal):
hataratkelo.blog.hu/2021/06/12/egy_furcsa_orban-kijelentes_margojara/full_commentlist/1#c40713348

FutureFry 2021.08.01. 05:43:08

@Vibi: “… hogy Zsuzsi akcentussal beszel magyarul is …”
Én úgy látom azért van aki meg tudja őrizni a magyar akcentusmentességét, annak ellenére is, ha (valószínűleg) régebben/fiatalabban vándorolt ki mint @Zsuzsi65: (akkor is, ha magyarul lehet csak interneten/telefonon, vagy - nem túl gyakori - magyarországi látogatáskor van lehetősége beszélni). Igaz, a hanglejtés és szókincs megőrzése esetleg már problémásabb…

fhdgy 2021.08.01. 06:48:35

@Zsuzsi65: Használhatsz, de egy idő után a felülről lefelé, balról jobbra haladva az első utáni rész egy idő után már nem fog megjelenni.

Vibi 2021.08.01. 08:11:48

@Zsuzsi65: emailben megjott :-) Amugy persze rahadtattam Mar en is el magamat banalis hulyesegeken csak mert mast szoktam Meg idokozben.

En epp a minap azon mergelodtem hogy ettermek miert zarnak be este 7-kor. Nem vicc. Itt ahol mi lakunk del-nyugat Mo egy ettermet leszamitva minden bear 7 korul. Ez Angliabol nezve egy vicc. Spanyolorszagbol Meg egeszen elkepesztoen idiota. Es ezt Meg fokozzak azzal hogy ha nincs szabad asztaluk amikor odamegyunk 6-kor hogy fel se ajanljak hogy jojjunk vissza 6.15 fele mert az egyik asztalnal Mar a desszertet is megettek. Vagy a legutobbi hogy kozoltek ugyan 9-ig vannak nyitva de a konyha bezart 8-kor. Ott tamasztottak a barpultot 5-en az alkalmazottak kozul de Meg annyi alternativat se kinaltak hogy csinalnak egy melegszendvicset. A szakacs Meg az etterem mogott kint cigizett. Kedvem lett volna megkerdezni hogy a munkaugyi kozpontba Mar beregisztraltak-e mert ha igy allnak a dolgokhoz hamarabb lesz szukseguk a hivatalra mint gondolnak.

Vibi 2021.08.01. 08:23:25

@FutureFry: en nem ismerek senkit aki felnottkent tanult Meg egy idegen nyelvet es levetkozte volna az akcentusat. Egyebkent ha Angliabol telefonalok Magyarorszagra sokan azt hihetik hogy afektalok mert osztonosen jonnek ki angol szavak a szamon a magyarba keverve. Szamomra nagyon nehez atallni egyik nyelvrol a masikra de nem tudok segiteni ezen mert nem akaratlagosan csinalom. Sot a boltban is eszrevettem hogy a kasszanal vegezve thank you-zok Meg excuse me-zok ha valaki az utamban van Magyarorszagon. Sot ha az egyik csaladtaghoz angolul beszelek es a masikhoz Meg magyarul kell szolni akkor sokszor folhagyok a magyarral es angolul folytatom mire rajovok hogy az illeto egy kukkot se ertett.
Nem tudom Palvin Barbara hany evened tanukt Meg angolul de az o akcentusa nem ciki annyira mint Soros Gyorgye vagy az enyem.

dikusz. 2021.08.01. 08:47:38

@Zsuzsi65: Még most is kapacitállak, ehhez a poszthoz is hozzászóltam volna, olvasva a kommentváltásaitokat a hűtőtáska, és a zöldségárak kapcsán is, de tegnap Tatabányán vendégeskedtünk az unokatesóiméknál, sok év után.:)))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.08.01. 14:02:27

@Vibi: hehe, most mar biztos a hivatalban all sorban a szakacs. mivel annyi van beloluk hogy rogton ketto terem a helyere. ja nem.

az uzletnek van egy szolgaltatasa, kell vagy nem. ha 9-kor zarnak, akkor legfeljebb 9-ig lehet ott lenni. ha 8 utan valamikor meg etelt rendelsz, akkor jo esely van ra hogy nem mesz el onnan 9-kor, tehat nem rendelhetsz, teljesen ertheto. a masik oldalrol az persze idegesito hogy kis helyeken este mar nem tudsz enni, neha meg valami hideg vacsoranak valot sem lehet szerezni, tobbek kozt ezert is szoktam le a kocsi nelkul kirandulasokrol.

amugy a fejlett nyugaton zaras elott mennyivel lehet meg etlaprol rendelni? en sosem probalgatom direkt az ilyesmit, nem szeretnek duhos szakacs foztjebol enni, de hat mindenki maga donti el mit hajlando megenni ha esetleg ugy esik.

FutureFry 2021.08.01. 15:16:55

@Vibi:
“… nem ismerek senkit aki felnottkent tanult Meg egy idegen nyelvet …”

Én arra a felvetésre reagáltam, hogy “… Zsuzsi akcentussal beszel _magyarul_ is …”, nem pedig arra, hogy levetkőzte-e az akcentusát a másik (nem anya)nyelven.

DieNanny CH 2021.09.14. 21:02:28

Én egyszer itt, úgy 6-7 éve tettem egy olyan összehasonlítást, hogy pl itt egy pályakezdő óvónő kb CHF 4000-et kap, egy átlagos kenyér kilója CHF 4.-
Tehát tud venni havonta 1000 kiló kenyeret.
(Anno megkaptam, mit kezdek 1000 kiló kenyérrel???)
Szóval Mo-on egy átlagos kenyér 200-250 Ft, vajon egy pályakezdő óvónő havi fizetése megvan 200-250 ezer Ft?
Tényleg nem tudom, már évek óta nem néztem utána.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása