oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. június 05. 06:30,  Óda a sajtokról - Magyarországtól Kanadáig 85 komment

2021. június 05. 06:30 Határátkelő

Óda a sajtokról - Magyarországtól Kanadáig

Szerencsére jó ideje már Magyarországon is lehet jó minőségű sajtokat kapni, még ha a magyarok többsége (francia vagy holland szemmel) nehezen értelmezhető valamiket eszik is sajt gyanánt. Steve újabb gasztronómiai kalandozása a kenyér után a sajtokhoz vezet.

sajt.jpg

„Uraim és hölgyeim, nagy fába vágom a fejszémet. A sajtokról fogok írni. Magyar származású ember létemre, tudom, nem vagyok kellően képzett. A magyarok sajtjai, valljuk be őszintén, nem tartoznak a leghíresebbek közé.

Nem kell ezt szégyellni, utazásaim közben rájöttem, hogy például Ázsia nagy részében a sajt alig ismert. Tejterméket is alig iszik-eszik a felnőtt ember. Ezért sokuk laktózérzékeny.

Meg is írta, azt hiszem Somerset Maugham egyik novellájában, amikor egy óceánjárón, Kínából az angol és a kínai egy kabinban utaznak. Egyszer a kínai egy otthonról hozott delikát dologgal akarja az angolt megkínálni. Egy „száznapos” tojással.

Az angol undorodottan eltolja, záptojás szagot érez. Kérdezi, hogy tudjátok ti ezt enni? Mire a kínai sértődötten válaszol: hogy tudjátok ti a romlott tejet enni? A sajtra célzott.

A pálpusztai és társai

De vissza gyermekkori élményeimre. A sajtokat szerettem, de az, aki emlékszik az átkosra tudja, hogy a választék az 50-60-as években nagyon szűköcske volt. Mára ez nagyot javult, hála a rendszerváltásnak.

Ugye volt liptai túró, meg pálpusztai… ez nagyjából minden. Nagy ritkán volt füstölt sajt. Ezeket mind nagyon szerettem. A háromszögletű sajtot, a krémsajtot nemigen sorolom a sajtok közé, mert az is volt.

Hogy el ne felejtsem, lehetett kapni (igaz, drága volt) egy rokfort nevű sajtot is. Ezt anyám vajjal, villával összekeverte és pirítóson ettük. Nagyon fincsi volt, bár kétlem, hogy eredeti Roquefort sajt lett volna.

Párizs és a camembert

Már Lengyelországban és Kelet-Németországban is voltak jobb sajtok. Rájöttem, hogy a pálpusztai egy nagyon büdös német sajtból származik, a Limburgerből.

Hazajövet meséltem szüleimnek, miféle sajtokat ettem. Ők (a háború előtt) utazott emberek voltak. Csak legyintettek, mondták, hogy Franciaországban, Svájcban, de Olaszországban vannak az igazán jó sajtok. Különösen a parmezán hiányát fájlalták.

Hát kijutottam oda is. Hetven dollárból nem futotta sokra, de anyám tanácsolta, Párizsban vegyek camembert-t. Nem volt drága, vettem. Friss francia baguette-tel, belekóstoltam. A mennyekben éreztem magamat!

Minőségi változás volt ez az eddig ízlelt sajtok után. És a bor sem volt drága! Megy az a sajttal! Egy szó, mint száz, megszerettem a franciákat. Élni tudni kell.

Angliába is eljutottam ezen az utamon. Amilyen pocsék volt abban az időben az angol koszt, a sajtjuk nagyon is jó volt. Csak a sör lett volna olcsóbb.

Hűtő helyett szobahőmérsékleten

Na, később, ahogy a világ konyháit és sajtjait megismertem, és azokat, ha drágán is, itt, ahol élek, meg tudom venni, mindig van sajt otthon. És nem a hűtőszekrényben tartjuk, hanem szobahőmérsékleten. A franciák kitagadnak, ha túl hidegen adsz nekik sajtot, (vagy felvágottat). Ez válóok.

Újabban Kanadában és az USA-ban is csinálnak jó helyi sajtokat. Kanadában a francia-kanadai termelők jeleskednek ebben. Montrealban, ha elmész a nagy piacokra, szabadon kóstolhatsz, válogathatsz. A jó sajt nem olcsó, 10 deka 4-6 dollár. De szerintem megéri.

Bizisten, ha van reinkarnáció, kedvem lenne sajttermelőnek menni.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Kanada

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3516581294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bredpitt Monika 2021.06.05. 08:35:08

Lehet, hogy lemaradtam valamirol, de Steve hol is el tulajdonkeppen, en is grafoman vagyok, de Steve, teged nem lehet felulmulni ugy tunik.

A sajt temahoz, en Keszthelyen jartam altalanos iskolaba es a suli mellett egy sajtuzem volt. Mit ne mondjak, nem volt mindig kellemes elmeny a szunetekben az udvaron lenni.

Mondjuk azt a szagot, amit Marylandben ereztem egy csirkefarm mellett, szerintem nem sok minden tudja felulirni.

Bredpitt Monika 2021.06.05. 08:41:00

Mas tema, de fontos> ma tuntetes Budapesten, aki teheti menjen, gyulekezo 3 orakor a Hosok tere es a Kodaly korond kozott az Andrassy uton.

(csak felmerult bennem, azt is bortonbe viszik akinek nincs vakcina igazolvanya?)

btw lanyom vedettsegi igazolvanyan a lejart utlevel szama van, hajra Magyarorszag !!!

Bredpitt Monika 2021.06.05. 08:43:56

Ha mar sajt, es szagok. Nemcsak a sajt buzlik, mas is.

444.hu/2021/06/04/ferenc-papa-nem-akar-talalkozni-orban-viktorral-sem-ader-janossal

megy a kepesztes, sovany vigasz, de azert jo latni, ahogy kepesztenek, nehogy csorba essen valaki jo hirneven...szanalmas banda

vissza a sajtokhoz....

Bredpitt Monika 2021.06.05. 08:49:02

Sogorom hozott egyszer Hollandiabol egy egesz tomb sajtot. Ha emlekeim nem csalnak a legfinomabb sajt volt, amit valaha is ettem.

Egyszer New Jerseyben vettem egy bioboltban egy kis konyvecsket, amiben le volt irva mitol ovakodjunk az elelmiszerboltokban.
A sajt is a listan van.
Ha jol emlekszem a magvakon, zoldsegen es gyumolcson kivul szinte mindentol ovakodni kellett.

Arra lennek kivancsi, hogy anno megis mitol eltek a nagyszuleim tobb, mint hetven evig.

SzZoole 2021.06.05. 09:43:49

“ „Uraim és hölgyeim, nagy fába vágom a fejszémet. A sajtokról fogok írni. Magyar származású ember létemre, tudom, nem vagyok kellően képzett”

Csak halkan kérdezném, nem úgy kezdik a mondatot általában, hogy; Hölgyeim és uraim? Az angolban is így van; Ladys and gentlemans, szerintem :-)

SzZoole 2021.06.05. 09:45:59

@Bredpitt Monika: Steve, aki Pistabá kanadai, világpolgár és mindenhez is ért egy csöppet :-)

Hari Seldon 2 2021.06.05. 10:04:14

Steve írásai között mostanában vannak már egész "olvashatóak", régebben nagyon szárazan írt.
Ez is egész jó téma volt.
- na, megyek is reggelizni. Nem mondom meg mit...

fhdgy 2021.06.05. 10:17:17

@SzZoole: Nem kell mindenben a hanyatló nyugatot majmolni. Tessék tudomásul venni, hogy Hunniában új szelek fújnak. Mit ne mondjak, mennyei szelek.

Már nagyon várom, hogy a vezérünk is mennyeivé váljon. Onnét aztán oszthatja az észt.

Különben is, meg kellene tanulnod a "Ladys and gentlemans"-t kínaiul írni. Lehet egyszerűsített kínai is!

( egyébként angolul nem úgy van, Ladies and gentlemen? )

nyuszigonosz 2021.06.05. 10:47:40

@SzZoole:
A Hölgyeim és Uraim- al igazad van, Zoli. Az Ypsilonnal benne meg nincs. ( Ladies and Gentlemen)

dikusz. 2021.06.05. 11:49:04

@Bredpitt Monika: Nem az a baj, hogy grafomán vagy. Az a "baj", hogy ezt szakaszosan teszed. Hetekig nem írsz, aztán jössz egy poszt erejéig, és megint hirtelen eltűnsz, mint Petőfi a rozsban..:)))
(nem sértésnek szántam)

Ha pedig a sajtüzem "illata" büdi volt, akkor érdemes ellátogatni Hódmezővásárhelyre, és elsuhanni a fehérjeüzem mellett...

dikusz. 2021.06.05. 12:01:17

Azért a pálpusztain, és a Maci-sajton kívül is voltak (ha nem is sok) jó sajtjaink, sorolom:

Ilmici, Lajta, Csemege (mindhárom kissé szagos, drága, az első kettő még ma is kapható).
Nagyon büdös sajt tényleg csak a Pálpusztai volt (a mai változat elég gyenge), a Kvargli az pedig az északi szomszédtól való volt.

És tetszik, nem tetszik a szlovákoknak igen jó sajtjaik voltak/vannak, a bryndza(ha jól tudom, csak ők használhatják ezt a nevet) pedig klasszisokkal jobb az itthoni juhtúróknál.

Egy förtelem volt amit itthon lehetett kapni, az a csokis Macisajt volt. Egyszer kóstoltam, borzalmas volt...

SzZoole 2021.06.05. 12:54:27

@fhdgy: @nyuszigonosz: elnézésetekért esedezem, valóban úgy kell irni, de mentségemre szolgáljon, hogy vezetés közben nem egyszerű kommentet irni

fhdgy 2021.06.05. 15:24:19

@SzZoole: Ne esedezz semmiért, úgy sem kapsz! Ezért minimum életfogytiglani akasztás jár! Az is csak kegyelemből. -:)

SzZoole 2021.06.05. 15:41:45

@fhdgy: jaj ne mongy ilyeneket mert megijedek :-(( Legutóbb az ügyész akart mindenféle koholt vádakkal a nyakamba varrni nyócévet. Erre én úgy megijedtem, hogy rögtön elfelejtettem mindent, még aszt sem tudtam, hogy fijú vagyok e vagy jány :-)))

SzZoole 2021.06.05. 15:44:01

@nyuszigonosz: “ A Hölgyeim és Uraim- al igazad van, Zoli. Az Ypsilonnal benne meg nincs. ( Ladies and Gentlemen)”

Az Ypsilon az ugye ipszilon akart lenni ugyi :-)))

fhdgy 2021.06.05. 15:46:06

@SzZoole: Lásd, kivel van dolgod. Eldöntheted, hogy előbb a nyolc év vagy csak utána.

SzZoole 2021.06.05. 15:48:38

@fhdgy: mármint mielőtt vagy mi mi utánna?

fhdgy 2021.06.05. 16:27:38

@SzZoole: Hát, a jogerős életfogytiglami akasztás előtt vagy után kéred-e a nyolc évet.

SzZoole 2021.06.05. 17:16:05

@fhdgy: most jutott eszembe, az ügyész nyócévet kért, de bírónő azt ajánlotta; 5 év vagy kötél :-))

fhdgy 2021.06.05. 17:56:05

@SzZoole: Melyikkel járt volna jobban a világ?

SzZoole 2021.06.05. 18:54:40

@fhdgy: hát nem tudom, azt mondják akasztottak már jobb embert is :-))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.06.05. 20:35:27

@Bredpitt Monika: " a pápa [...] nézeteltérésbe került a kormány bevándorlóellenes politikája miatt."

ehehe, orbanek nem akarjak a muszlimokat tomegesen europaba koltoztetni, a katolikus egyhaz feje meg igen, es ezert az egyhaz sertodik meg a vegen. a vilag karikaturaja.

Hari Seldon 2 2021.06.06. 08:55:33

@dikusz.:
Ja, csak ma láttam. Nem, már régen nem eszem szalonnát. Ha már hús akkor inkább valami szárazabbb sonka (Jambon Aoste) a kedvencem.

Hari Seldon 2 2021.06.06. 08:56:37

@droid_:
Aztán "hiába" nem akar, a full katkó piarista gyereke muzulmányosodott el. Jáj, mi lesz itt?!?

Hari Seldon 2 2021.06.06. 09:07:57

@droid_:
Ez a kecskeméti piarista aki "terroristának" állt, tipikus loser, visszahúzodó személyiség.

Örömhernyó 2021.06.06. 09:56:36

@droid_: A katolikus egyház az első és talán legnagyobb szupranacionális szervezet (az eredeti háttérhatalom) a világon. A katolikus egyház mindig a nemzetek feletti hatalmi struktúrákat pártolta, nem a kisebb nemzeti mozgalmakat (lásd Habsburg birodalom, Spanyol birodalom)
Ezért teljesen érthető, hogy a katolikusok abban érdekeltek, hogy a szervezetük nőjön, erősödjön. És hol van még esély növekedésre? A harmadik világban, Afrikában. Ezért a katolikusok vezére a migransokat pártolja. Teljesen érthető, hogy nem a fehér európai ember mellé áll, hisz az általa vezetett szervezetnek körükben csökken a népszerűsége.
Ferenc pápa meghallotta az idők szavát, a bevándorlókkal van. Az őslakos európaiak körében már nem sok babér terem az egyházának.

Bredpitt Monika 2021.06.06. 12:05:50

@droid_: @Hari Seldon 2: nekem is a kecskemeti fiu jutott eszembe, a nagy migrans veszely meg terroistak kiszurese...bla bla utan lam, lam egy magyar fiunak sikerult eltevelyednie.......de inkabb nem mondom el nekem mi jutott eszembe errol az egeszrol.....eleg furcsa ez az egesz tortenet.....

ez a sikerult a szenakazalban a tut megtalalni duma.......hat , mit is mondjak, ki fog ebbol profitalni.......

Bredpitt Monika 2021.06.06. 12:08:25

@droid_: a vilag karikaturaja a magyar miniszterelnok, aki forditva ul a lovon es azt gondolja, hogy neki van egy orszaga, holott az orszagnak van egy miniszterelnoke, legalabbis igy kene, hogy legyen....

Bredpitt Monika 2021.06.06. 12:15:39

@dikusz.: igen, az a csokis macisajt......hat az egy remseg volt....

a masik temahoz......lustasagnak hivjak az ilyet, utalok a gep ele ulni, de mos hogy emlekeztetsz ki is probalok valamit, ugyanis most , en mint oskovulet rajottem,, hogy tudom vegre az okostelefonomon ujra olvasni a telexet es a 444 et, a mozilla t hasznaltam, pedig mar lanyom mondogatta, hogy hagyjam mar azt a fenebe es hasznaljam a chromot, na ez most bejott, lehet, hogy az index is mukodni fog rajta.......

a tegnapi nap meleg volt, ezert egy kicsit utaltam az egesz menetelest, de sokan voltunk, erdekes volt nagyon az egesz a vakcina igazolvany miatt.....meg a tema miatt erdekes emberek kozelitettek meg minket.......lehet, hogy meg kene irni az egeszet, nem lenne tul hosszu, nem tudom HA mit szol hozza, mostanaban nem latom oket itt, mi van veletek HA?

Bredpitt Monika 2021.06.06. 12:17:45

@SzZoole: en arra emlekeztem, hogy az USAd ban el, de mar annyit irt ide, hogy jo lenne mar vele beszelgetni is......

dikusz. 2021.06.06. 12:18:09

@Hari Seldon 2: Njegusi sonkát kóstáltál már?
Nagyon-nagyon finom.

dikusz. 2021.06.06. 12:21:59

@Bredpitt Monika: Újabban nemigen kaphatsz itt a blogon választ a kérdésedre...
Írd meg a posztot, küld el, és lippiti-klippti, hipp-hopp/huss/stb. rögtön kapod is a visszajelzést...

Bredpitt Monika 2021.06.06. 12:57:52

@dikusz.: igen, csak ha megirom a posztot es aztan jon a valasz, hogy ez nem fer bele a blog profiljaba, az gaz, bar ilyen csak egyszer volt.......

SzZoole 2021.06.06. 13:48:15

@Bredpitt Monika: írd meg nyugodtan, a kormány és Orbán bírálása simán belefér ennek a blognak a profiljába :-)

dikusz. 2021.06.06. 15:37:22

@SzZoole: Nem kellene, hogy beleférjen, mert az csak ront a dolgokon.
Nagyon jól tudod, hogy a törzskommentelők között vannak olyanok, akik kormánypártiak, és olyanok is, akik nem. Ha elmenne a blog a politika felé, mindegy milyen irányba, azok is lelépnének innen, akik már sok éve olvassák a blogot, de ide nem politizálni jönnek.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.06.06. 15:44:47

@Hari Seldon 2: @Bredpitt Monika: el vagytok tevedve, en egy szot sem irtam terroristakrol. mit akartatok kifejezni egyebkent? mi a tanulsag a kecskemeti gyerek esetebol?
@Örömhernyó: ertette amit irtam. egy (ma mar) kevesbe aggressziv* vilagvallas vezetoje szerint okos dolog betelepiteni egy masik, jelenleg sokkal aggresszivabb vilagvallas kovetoit. es megsertodik ha masok szerint ez nem valami okos dolog, hanem, ugye a migracios valsag kezdetetol fogva deklaralva, inkabb ott kellene oket segiteni, ahol eredetileg elnek, ha mar.

*aggressziv = kell-e az egyszeru hiveknek vagy a papsagnak masokat megteriteni a sajat hitere es milyen eszkozzel.

A Joda visszatér 2021.06.06. 15:46:34

@SzZoole: Ti kissé fixáltak vagytok. Mindenről a Zorbány..Mint Móricka meg a p..a.:)

2021.06.06. 15:47:03

@droid_: azért az érdekes, hogy viselkedése az isten földi helytartójának megszeg minden udvariassági és diplomáciai szabályt. Persze ismerve a mostani papa előéletét ez igazán nem meglepő.

2021.06.06. 15:47:08

@SzZoole: meg gondolom ennek az ellentéte is, mert csak így lenne igazán pc és demokratikus. De azért lenne egy halkan feltett kérdésem, hogy jön a sajtokhoz a politika?

SzZoole 2021.06.06. 16:49:42

@dikusz.: na most ha valaki, akkor neked tudnod kellene, hogy csak gúnyból írtam :-)

SzZoole 2021.06.06. 16:52:06

@A Joda visszatér: na most nekem teljesen mindegy ki mit ír, mert általában mindig a kommentekkel kezdem az olvasást, a posztot csak nagyritkán mostanában, szóval az erő legyen veled a csajod meg velem :-)

SzZoole 2021.06.06. 16:57:33

@Team Vincent: nem tudom milyen sajtokról beszélsz :-)

butyko 2021.06.06. 17:59:30

Az igazi Pálpusztai sajtot a Csorna melletti Csermajor községben gyártották. A mai utánzatát Gödöllőn. Ég és föld,elhihetitek!

Hari Seldon 2 2021.06.06. 20:55:55

@droid_:
Az, hogy a full katkó nevelésű gyerek is el tud muzulmáyosodni. - Hiába próbálja (legalábbis a média alapján) feltartóztatni a muzulmány áradatot a határnál már bent van a "falakon belül a veszély".
Fel kéne ismeri, hogy egy vallással szemben nem egy másik vallással lehet küzdeni, hanem a vallásoktól elfordulással. (Ami a közhiedelemel szemben megindult a muzulmányok között is. elismerem az én izlásamhez képet lassan, de hát Róma sem egy nap alatt épült fel.)

Ha két vallás egymással szembe erősödik, az csak egy új középkor.

Vagy ami ugyanolyan rossz: például egy libanoni rendszer.
Vallási polgárháború. - Abban meg egy keresztény nem nyerhet egy muzulmánnyal mert a muzulmány játszik "hazai pályán" ebben a versenyben.

2021.06.06. 21:28:17

@dikusz.: köszönöm soraid, tisztelet mindenki világnézetét, de ebben a blogban nem politizálni szeretnek. A svájciak két dologról nem beszélnek; arról hogy mennyi a jövedelmük és ki kire szavazott ill. milyen a politikai beállítottsága. Jó lenne ezt a nemes hagyományt itt is terjeszteni.

2021.06.06. 21:28:25

@SzZoole: azért ennél jobb vagy, kedves Zoltán ;-)))

dikusz. 2021.06.06. 21:50:48

@SzZoole: Persze, hogy tudom, de meglepődtem, mert nem írtad oda, hogy vicc volt, még ha ott is van a kettőspont-kötőjel-zárójel.

Saját tapasztalat, hogy érdemes több módon is jelezni, amikor ironizálsz, viccelsz. Belefutottam már én is abba, hogy félreértették, vagy meg sem értették, és megsértődtek.

2021.06.06. 22:05:17

@Hari Seldon 2: egy kis történelem. Tegyük fel ha Karl Martells nem győzi le az Arabokat es a Berbereket a Poitiers csatában Krisztus után 732- ben, akkor az új hazád is rég muszlim lenne. Most járhatnak mecsetbe, nem ehetnek finom sonkát de lehetnek tobbnejű. Persze lehet ennek madám sheldon nem örülne ;-))))

Hari Seldon 2 2021.06.06. 22:11:44

@Team Vincent:
Mi lett volna?
Akkor itt senki nem létezne (nagy valószínűséggel) másképp alakul a történelem.
- Egyébként meg, ha 732-ben a "szaracénok" nyernek, akkor az utána pár zsáz évvel megérkező magyarok ugyanúgy azt vették volna fel, mert a Frank birodalom hatására ők is követték volna ezt a vallást.
Megjegyzem, nagy valószínűséggel a tárasadalmi fejlődés akkor is szükségszerűen elhozta volna az elvilágiasodást 20-ik századra.

SzZoole 2021.06.06. 22:45:20

@dikusz.: vicc volt, így jó? :-)))

Alick 2021.06.06. 23:36:40

@Hari Seldon 2:Egy ideig az iszlám világ civilizációs szinten fejlettebb volt a korabeli Európánál, mégsem tudott beindulni a polgárosodás. A különbség valószínűleg az európai hatalommegosztás kialakulásában, majd intézményesülésében rejlik (ld. Aranybulla, Magna Charta, majd a harmadik rend előretörése). Vallási szinten pedig a reformáció, aminek megfelelőjéről nem tudok az iszlám világban.

2021.06.07. 07:54:02

@SzZoole: mire vagy kiváncsi? Szugseged van az önéletrajzomra?

Vik% 2021.06.07. 11:08:10

Nem jött le mi volt az értelme ennek a posztnak... A magyar sajtoknak azért jobban utána lehetett volna járni. A "liptai" az liptói. A Pálpusztai meg esetleg Ilmiczi. De lehetett volna emlegetni a Lajtát vagy az Óvárit is. De ott van még a Trappista is. Mondjuk azzal kezdted, hogy nem értesz hozzá - bár ezt azzal magyaráztad, hogy magyar vagy. Ez a kettő azonban meg nem függ össze. De akkor meg minek kellett írni? Valaki komentelte, hogy grafomán vagy... ez esetben mégiscsak értem... De az írástudók felelőssége mégiscsak hiányként mar bele a mai délelőttömbe...
Azt hogy a hiperekben meg mit árulnak sajtként másik posztot is megérne. Pár napja vettem Tolle trappistát (ez volt ráírva), ami röglyukas volt. Nemtom' hogyan került bele de annyira nem odavaló, mint ahogy nagyanyám sem a XX. század utolsó évtizedeiben a miskolci salakmotorversenyekre. egyszerűen nem odavaló... mondjuk nem is ment...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.06.07. 11:08:14

@Hari Seldon 2: ez mindjart megmagyarazza a papa motivaciojat. oh wait

dikusz. 2021.06.07. 11:17:08

@Vik%: A Pálpusztai az nem Ilmici.

kardio1 2021.06.07. 11:31:25

@Hari Seldon 2: felhivnàm szíves ffigyelmedet, hogy az elvilàgiasodàs nem garanciàja az ember nemesebbé vàlàsànak. Elég, ha arra gondolunk, hogy az igazi tomegmeszàrlàsokat a felvilàgosult, modern 20. szàzadban követték el vallàstalan vezetôk irànyitàsàval.

Arthamyr 2021.06.07. 12:07:25

@kardio1: Ugyan már... Igaz, hogy szörnyűségeket követtek el a 20. században, rendkívüli helyzetekben, vagy elmaradott helyeken. Ahogy teszik most is, aztán kb. mindenki leszarja. Viszont ez sehol sincs ahhoz képest, amit pár évszázaddal/évezreddel ezelőtt követtek el, amikor ahhoz rendkívüli helyzet sem kellett, az volt a természetes, a társadalmi berendezkedés és a mindennapi élet része volt, és bizony sok esetben a vallás az ilyesminek katalizátora volt. Azért nem volt akkora tömegmészárlás, mert nem volt hozzá annyira tömeg, meg a fejletlen technológiával nem tudták hatékonyan kivitelezni.
Ezért is szuper, amikor a középkori szinten lévő közösségek tagjai jutnak 20. századi technológiához...
Az "elvilágiasodás" valóban nem garanciája az ember nemesebbé válásának, hanem egy ettől teljesen független dolog, a fejlődés egy lépcsőfoka.

SzZoole 2021.06.07. 14:30:04

@Team Vincent: nem igazán, csak a fentebbi kommented úgy hallatszott ki mintha ismernél régebbről “ azért ennél jobb vagy, kedves Zoltán ;-)))“, szóval csupán ez volt az oka, hogy rákérdeztem, hogy kivagy.

SzZoole 2021.06.07. 14:32:22

@kardio1: jaj doki, többszáz évvel ezelőtt meg a vallásos vezetők irtották az embereket Isten nevében többszáz éven keresztül, mert csak :-)

Vik% 2021.06.07. 14:48:57

@dikusz.: igazad van. Valamiért mégis összehoztam ezeket. Semmi közük egymáshoz. Bocs

SzZoole 2021.06.07. 14:59:19

@droid_: nem ép az iszlámra gondoltam, mert az akkoriban még nem nagyon létezett a legjobb tudásom szerint, hanem a katolikus egyházfő, a pápa által delegált hadseregek véghezvitt, Isten nevében elkövettet öldöklésekre gondoltam, mint a keresztes háború vagy a boszorkány üldözésére, mondjuk.

2021.06.07. 16:51:46

@SzZoole: régóta olvasom a posztokat, a hozzászólásaidat, így valamennyire “ismerlek” , ez volt az oka a mondatnak

2021.06.07. 16:51:53

Visszatérve az alaphanghoz; sikerült itt az oldalon úgy beindulnom, hogy elmentem egy speciális sajt üzletbe és nagybevásárlást eszközöltem a tulajdonos örömére. Persze adva a semlegesség elvére egyenlőre arányban vannak az olasz- francia-holland sajtok.
Kezdődhet az ízek és zamatok tobzódása ;-)))))
Meg szerencse hogy nincs allergiám;-)))

2021.06.07. 16:52:19

@SzZoole: Mohamed, Krisztus utáni hetedik században élt, emlékezetem szerint.

SzZoole 2021.06.07. 17:03:56

@Team Vincent: ja hogy csendes olvasó voltál eddig, értem, mert a nicked lecheckolva alig pár napja létezel.

Szóval te Svájcban élsz. A poszthoz is hozzászólva van egy kedvenc svájci sajt amit szeretek és szoktam vetetni a nejemmel, mert szendvicsbe bele reszelve nagyon finom, viszont iszonyat büdös, kb. mint a háromnapos mosdatlan punci :-)

Ja sajt neve Gruyere, kemény sajt és full fat, imádom :-)

SzZoole 2021.06.07. 17:06:06

@Team Vincent: dehát ezt mondtam én is, az iszlám kb. 500-600 éves múltra tekint vissza.

2021.06.07. 19:14:46

@SzZoole: nincs összehasonlítási alapom;- ))) az eredeti gruyere nem is tartozik az úgynevezett markáns illatúak köze. Az illat erőssége az érleles hosszusaganak függvénye

2021.06.07. 19:15:02

@SzZoole: imádom én is de az érleltebb állapotban. Egy másik kedvencem a Tête de Moine, sajnos hamar kiszárad. Az appenzeller is szuper.
Apám mindig csak nézett hogy mennyi salátát és sajtot fogyasztunk. Kissé szkeptikus volt a húst hús mellé szokás alapján.

Valamikor régen voltam itt egy másik nick alatt, de volt olyan kommentelő aki az első körben leugatott és utána ki is szálltam.

2021.06.07. 19:15:17

@SzZoole: a feleségem élelmiszer áruházat vezetett hosszú ideig, azt mondja hivatalosan itt 450 sajt fajta van, az erlelesuk háromtól hónaptól három évig terjed. Kedveltek az úgynevezett hegyi sajtok bergkäse az alpesi magas legelők aromajaval. A sajt készítés a középkorban alakult ki, a kolostorok ebben élen jártak. Érdekesség hogy Svájcban törvény tiltja a nem természetes úton létrejött segéd anyagok hozzáadását. Vannak sajt üzemek ahol végig nézheted a keszitest, ezt a programot főleg a japán és kínai turisták szerették.

2021.06.07. 19:15:19

@SzZoole: így igaz, csak a terjeszkedés dinamikája nem ugyanaz

SzZoole 2021.06.07. 19:52:32

@Team Vincent: lehet tudni mi volt a régi nicked?

Egyébként biztos, hogy velem akarsz beszélgetést kezdeményezni? Lehet nem tudod, de én egészen nagy közútálaltnak örvendek itt :-)))

SzZoole 2021.06.07. 19:54:06

@Team Vincent: az lehet, de mondjuk a katolikus vallás terjesztése sem épen tartozik a “barátságos” módok közzé,szerintem :-))

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.06.07. 22:35:06

@SzZoole: en pontosan ertettem mit irtal, azert irtam azt miat. nalad viszont a legjobb tudas ezek szerint totalis tevedesek katyvasza. pl:

"""
Team Vincent
Mohamed, Krisztus utáni hetedik században élt, emlékezetem szerint.
...
SzZoole
@Team Vincent: dehát ezt mondtam én is, az iszlám kb. 500-600 éves múltra tekint vissza.
"""

a 7. szazad 500-600 eve volt? milyen evet irnak uk-ben?

tegyuk rendbe nagyjabol.

a keresztenyseg

2000 eves,
ezen belul a romai katolikus egyhaz, amelynek a fonokerol szo volt a vitainditoban, szinten 2000 evesnek tekinti magat, de tegyuk hozza, hogy parszaz evig meg uldoztek a keresztenyeket, tehat ekkoriban befolyassal biro intezmenyrendszerrol beszelni aligha lehet. aztan volt par nagyobb "szervezeti atalakitas", megemlitendo a nagy keleti-nyugati szakadas, amibol a nyugati reszt lehet kb a mostani romai egyhaznak mondani,

kb 1000 eve,
vagyis az "eltelt ido felenel megfelezodtek". a masodik fel elso feleben voltak a mai szemmel vedhetetlen vallasi fanatikus cselekmenyek, pl az inkvizicio, de ekkortajt viselkedett az egyhaz leginkabb vilaghatalomkent is, keresztes hadjaratok ugye. a masodik fel felenel szinten "megfelezodtek", ekkoriban, ti. a 16. szazadban tortent a reformacio.

vagyis 500 eve.
kb innentol mar nyugodtan mondhatjuk, hogy az egyhaz fokozatosan megszelidul, teljesen elvalik a vilagi hatalomtol.

az iszlam

a 7. szazadban
alakult ki, valoban, tehat a keresztenysegnel lenyegesen fiatalabb, igy tortenhet meg, hogy a meglevo sztorira boven epitkezni is tudtak az arabok (ahogy a keresztenyek is tovabbvittek a zsido hagyomanyt). rovid ido alatt nagy teruleteket hoditott meg a vallas, pontosabban a vallassal egyesitett arab torzsek, illetve a hozzajuk csatlakozni kenytelen kornyezo hatalmak (dzsihad szo gondolom megvan). konkretan europaba is idelatogattak a

8. szazadban,
mielott meg a nyugati romai katolicizmus mai format oltott volna, tehat nem hogy letezett az iszlam a keresztes hadjaratok idejen, hanem alkalomadtan ellenfel volt. jelentos szakadas az egyhazon belul tudtommal csak a szunnita-siita vonalon tortent, kb mohamed halala utan rogton, megpedig azon hogy ki lehetett a kovetkezo fonok. azota se bekultek ki ezen. felvilagosodas, szekularizacio, egyaltalan barmifele reform az iszlamon belul

soha nem volt,
es sokak szerint a tanitasaik szerint is kizart. masok szerint pont az az 500 ev hianyzik nekik, ami a keresztenysegnek megvolt a 16. szazad ota. csakhogy semmi garancia nincs arra hogy a kovetkezo 500 evet ilyesmire forditjak, es nem a dzsihad folytatasara.

(pontositani batran lehet a fentieket, a sajtok alatt elfer)

2021.06.07. 22:57:31

@SzZoole: én az érlelési időt általánosságokban a svájci sajtok rá értettem nem a greyerzer vagy gruyere értettem

2021.06.07. 22:57:33

@SzZoole: lehet hogy erre volt valami ok? ;-)))

dikusz. 2021.06.07. 23:02:17

@Vik%: Nincs gond.:)))
De egyben hasonlítanak egymáshoz: mindkettő nagyon finom, ízes sajt.

2021.06.08. 00:42:17

@Team Vincent: na akkor ennek neki futok mégegyszer: az erlelesi idő általánosságban értendő az összes sajtra, nem specifikusan a gruyere fajtara.

Örömhernyó 2021.06.08. 11:43:00

@Bredpitt Monika: A mohamedán ideológia nem csak migránsok közt terjed. Nyugaton is sok az úgynevezett "ginger jihadi", az életben nem túl sikeres fiatal férfi, akit behúznak a mohamedán hitszónokok. Ezek a fiatalok amúgy számítógépes játékokkal játszanának vagy fantasy irodalmat naphosszat, nekik a mohamedán ideológia egy menekvés a szomorú valóság elől. Ugyanez a típus lesz nyugaton antifasiszta terrorista vagy széljobbos tüntikéző.

SzZoole 2021.06.08. 16:25:52

@Team Vincent: milyen ok, nyűgözz le, te is be akarsz állni az utálók táborába? :-))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása