oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. március 14. 06:30,  Sikerrecept vagy vihar előtti csend? 97 komment

2021. március 14. 06:30 Határátkelő

Sikerrecept vagy vihar előtti csend?

Miközben Magyarország és Európa nagy része éppen a járvány harmadik hullámával küzd, Japánban teljesen más a helyzet. Csak éppen azt nem tudja senki, hogy már túl vannak rajta vagy még csak most jön a neheze. Ami már csak azért nem mindegy, mert nyáron ugye elvileg holmi olimpiát rendeznének ott…

japan_foto_japantimes.jpg(Fotó: Japan Times)

Túl vagyunk egy ronda harmadik hullámon, újra nyílnak a szilvavirágok, és hamarosan a sakura is, eltelt egy év, hogy is állunk hát Japánban a koronavírussal? – tette fel a kérdést a Tokyo Reloaded.

„Összeségében azt kell mondjam, hogy nem rosszul, továbbra is igaz az, hogy a megbetegedések és főképp a halálozások száma jelentősen elmarad az európai-amerikai adatoktól és mindezt úgy érték el, hogy jóval lazábbak voltak a szabályok, mint általában a világban.

Bár most rendkívüli állapot és korlátozások vannak, ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne étterembe menni (csak 8-kor haza kell menni), belföldön utazgatni (csak „nem ajánlott") vagy akár sporteseményre menni (félházzal megy a foci- és a baseball-bajnokság).

Közelebbről megszemlélve a helyzetet, azért vannak furcsaságok. Az egyik az, hogy dacára a relatíve alacsony fertőzöttségnek, a kórházi ágyak telítettsége, különösen az intenzív osztályokon, igen magas.

Ez azt jelenti, hogy ha kicsit is meglódul a járvány, amire bőven van esély, akkor könnyen bekövetkezhet a rettegett „bergamói szindróma” amikor is megmenthető betegek halnak meg megfelelő ellátás hiányában.

Mindez egy olyan országban, ami magas szintű orvosi ellátására joggal büszke és az egy főre eső kórházi ágyak számában világelső! Ez most akkor hogy…? Sokáig én sem értettem, de a megoldást ott kell keresni, hogy az ágyak nagy része kis magánklinikákon van és ezek nincsenek felkészülve járványkezelésre.

Ráadásul még azok a klinikák sem mindig hajlandóak COVID-os betegeket fogadni, ahol az megoldható lenne. Igen, ezt gazdasági okokra hivatkozva megtehetik, és igen, ennyit ér a híres japán össz-nemzeti szolidaritás… Így korántsem lehetünk nyugodtak a fertőzöttséget illetően, különösen, ha két másik szempontot is figyelembe veszünk.

Az egyik az utóbbi időkben elhíresült vírus-variánsok kérdése. Amint ez látható, az angol-brazil-dél-afrikai és még ki tudja milyen verziók most már bizonyítottan jóval fertőzőbbek és gyakran súlyosabb megbetegedést is okoznak, mint az „eredeti”, már amennyiben van ilyen egyáltalán.

Nos, ezek a variánsok már jelen vannak Japánban is, de még nem dominánsok. Ha azok lesznek (márpedig miért ne lennének?) akkor könnyen elképzelhető egy minden eddiginél erősebb „negyedik hullám” is.

A másik aggasztó dolog az oltások csigalassúsága. Márciusban végre elkezdték ugyan az egészségügyi dolgozókat oltani, de az időseket majd valamikor áprilisban kezdik csak és a magamfajta, nem sokkal 60 év alatti fiatalemberekre jó, ha ősszel sor kerül.

A minap egy újságban megjelent, hogy ha a jelenlegi tempóban oltanak, akkor 120 évbe telne, amíg az egész országot beoltanák… OK, ez afféle klikkvadász mondat, biztosan felpörög majd a vakcináció, de akkor is… nem valami Nyári Olimpiai Játékok nevű eseményt akarnak itt rendezni júliusban? És ha így van, nem lenne jó ötlet még előtte túl lenni ezen az oltás-dolgon?

Érdekes kérdés, hogy miért van a vakcináció ekkora lemaradásban itt. Véleményem szerint ennek több oka is van. Egyfelől érezhetően van egyfajta „lack of urgency” (sürgősség hiánya), hiszen a helyzet MOST MÉG valóban nem katasztrofális.

Hasonló okokból lassan halad az oltáskampány több ázsiai országban is, még olyanokban is, mint Kína vagy Dél-Korea, ahol a járványt egyébként jól kezelték.

A másik az oltóanyaghiány, és mivel Japán főleg az USA-ból számít oltóanyagra, és vélelmezhető, hogy amíg az USA-ban nincs felesleg, ez bizonyára fennmarad. Kínai-orosz kotyvalékok (én nem gondolom, hogy azok lennének) nyilván szóba sem jöhetnek, ilyenekkel nem mérgezzük a tiszta japán nemzettestet!

De ha már ilyen válogatósak az urak, azért nem alaptalan feltenni a kérdést, hogy miért nincs japán oltóanyag? Hiszen már harmadik világbeli országok (ma hallottam egy kubai-iráni közös fejlesztésről!) is készítenek saját oltóanyagot…

Itt érkezünk el a harmadik okhoz, ami szerintem a legfontosabb: valamiért a japánok képtelenek felpörgetni magukat és krízismenedzsment üzemmódra átállni.

Azt tudjuk, hogy a japán munkastílus, és ezen belül is az alaposság, a szabályok szigorú betartása és a konszenzus-kereséses döntéshozatal, mennyire JÓL működik, ha arról van szó, hogy valamit, egy terméket vagy egy folyamatot, jó minőségben fenntartani vagy tökéletesíteni kell.

A „kaizen” országában vagyunk és ennek eredményei legyen az egy, az évszázadok alatt kialakult szabályok szerint megalkotott tusfestmény, egy teaceremónia, vagy a Toyota egy autója, szinte tökéletesek a maguk nemében.

De nem véletlen, hogy Picasso nem itt alkotott és a TESLA sem itt született... Az ilyen fajta forradalmi, a formákat felrúgó alkotások és termékek nem teremnek meg könnyen egy olyan kultúrában, ahol a szabályok betartása és a csoport-konszenzus elérése mindenekfeletti parancsolat.

Egy krízishelyzetben, legyen az a pandémia vagy akár a fukushimai reaktorbaleset, ez a fajta gondolkodás- és működésmód nem igazán hatékony. Ilyenkor egyéni kockázatvállalás, top-down döntéshozatal és (bizony!) a konvenciók és szabályok helyenkénti felrúgása vezet gyorsabb eredményre.

Ám erre láthatólag képtelen a rendszer, ezért is van az, hogy még mindig csak a Pfizer vakcina van csak engedélyezve. (...)

Sajnos attól tartok, hogy sok ember fog itt nézni nagyon bután valamikor május környékén, amikor az egyre erősödő átoltottságnak köszönhetően (Izraelben, Angliában már látható ennek az eredménye) a járvány a fejlett országokban jó eséllyel csillapodik, ám Japánban változatlanul, (sőt, a variánsok miatt akár fokozottabban is) terjed.

Lesz majd bűnbakkeresés is, és lamentálás arról, hogy mit is kellett volna jobban csinálni, egészen a következő krízisig, mikor is majd egy teljesen más jellegű problémára ugyanolyan rossz válaszokat adnak majd. Hiába, minden nemzetnek megvan a maga rossz karmája.”

A nagyon érdekes posztot a maga teljességében itt olvashatod el.

Bortól mézig Új-Zélandon

Az új-zélandi Cromwell egy nagyon hangulatos település, ráadásul a Central Otago borrégió egyik központja és ezt maximálisan ki is használja – miként azt Janekék is megtapasztalták.

uj-zeland_11.jpg

„Meglátogattuk a ’Felton Road’ borászatot. Ez egy nagyon „neves” borászat, és a hely, ahol van GYÖNYÖRŰ. A kóstoló baromi jól szervezett, de… ha őszinte vagyok, akkor az egész a hozzá nem értőket célozza (ez látszik a kérdésekre adott válaszokon is).

MARKETINGBŐL ötös. Szó nélkül. A boraik, amiket kóstoltunk, bár mind „hibátlan”, de… ittunk sokkal jobbat is, olcsóbban (sokkal olcsóbban). Ha valaki nem szeretne az idegenvezető rossz oldalára kerülni (ahogy mi tettük), akkor ne feszegesse a „mi bioborászat vagyunk” témakör részleteit… Egy kellemes 2 órát elvertünk itt két másik kiscsoporttal, közös kóstolón.

Eléggé a sarokba lettünk száműzve, és bár barátságos módon kaptunk a borból, a vendéglátó párbeszédjébe nem annyira voltunk bevonva. Természetesen ez Józsi hibája volt, aki olyan kellemetlen kérdéseket tett fel, mint hogy: „ön azt mondta, hogy X palack bort készítenek évente, és csak saját szőlőt használnak. A rozsdamentes acélhordókban, amiket láttunk (és mondták, hogy minden termelés ezekben történik), tutira nem tudnak ennyi bort befogadni. Honnan származik a többi bor?”. Meg, hogy „mitől bioborászat, ha a vegyszeres szekrény tele van XYZ adalék anyaggal?”

Azért jól éreztük magunkat, igaz nem marasztaltak túlságosan…

A borozás után gondoltuk, megkóstoljuk a helyi híres mézeket. Én nagyon szeretem a jóféle mézet, és amikor megláttunk egy útszéli fabódét, ahol lehet a helyi „Manuka” mézet kapni, nem volt kérdés, hogy meg kell állnunk.

Amin azért felfutott a szemöldököm, hogy a fabódéba itt be volt szerelve egy biztonsági kamera. A méz amúgy tényleg finom. Kb. mint akármelyik jóféle termelői méz otthon.

Visszacsattogtunk a városba autóval, amit leraktunk és bortúrára indultunk. Nem mondom, hogy kicsinyesek lennénk, de benéztünk a helyi borboltba, mielőtt elmentünk a kóstolókra.

Érdekeltek az árak is, meg kíváncsiak voltunk, hogy a helyi borokat lehet e kapni. Érdekes mód a boltban nem volt a helyi borokból sok (mondjuk érthető), de a sziget minden neves márkáját meg lehetett találni. Vettünk pár üveget csak hogy tuti ne fussunk ki este az innivalóból.

Nem volt túl sok időnk szóval még egy borászatba tudtunk elsétálni a Wooing Tree-be. Nos. Fotózkodni jó / hangulatos a hely, a boraikat… kóstoltuk…”

A nap végére jutott még egy zseniálisan jó vacsora, amiről az eredeti posztban olvashatsz (és nézheted meg...).

Isztambul bezár, mi pedig szomorúak vagyunk

Egy régóta működő blog vége mindig szomorú, hiszen hozzánk nőtt, a szerző még úgy is szinte személyes ismerősnek tűnt, hogy soha nem találkoztunk. Az Isztambul infó ráadásul korábban indult, mint a Határátkelő, úgyhogy különösen szomorúan olvastuk CyberMacs bejegyzését.

isztambul_5.jpg

„A blog 2009. február végén indult. Most is február vége van, 2021. Nem így lett tervezve, így alakult.

Ez a 12 év alatt sok minden megváltozott.

Másik is jelezték, hogy tűnnek el a Törökországgal kapcsolatos blogok. Talán enyém volt az utolsó élő. De miért?

A dolgok két irányból is változtak. 12 évvel ezelőtt még éppen csak lábadoztak az okos telefonok. 2010 előtt leginkább a hagyományos módon túrázgattunk: papír térképpel, és leginkább belevágtunk az ismeretlenbe.

A túra előtt legtöbbször az úti könyveket bogarásztuk, majd a helyszínen ébredtünk rá, hogy a könyv már akkor elavult volt, amikor a nyomdába került. De attól még szép volt, hasznos is, jól összeszedett is. Csak éppen kicsit régi.
Na és persze nem a magyaroknak, a magyar pénztárcára lett tervezve.

Persze egyszeri élmény a tűzijátékkal összekötött élőzenés-hastáncos privát boszporsz-túra, miközben a legdrágább ételeket esszük, majd a végén a hajó direkt beparkol a hatcsillagos hotel szobájába. Csak hát az ára…

Ennek egyenes eredménye lett, hogy aki egyszer járt Isztambulban, az mindjárt túlélő tippeket osztogatott az internet közönségének.

Az első változás a 2008-as váltsággal kezdődött, amikor a turisták pénztárcája komoly diétán esett át. Az isztambuli fedett bazárban is teljesen átalakult. Előtte leginkább tematikus csillogó-villogó boltok voltak, csillogó-villogó árakkal. 2008 után viszont már mindenki minden vackot árult.

Viszont a szűkös pénztárcával érkező turisták átértékelték az igényeket. Most már nem a csillogó-villogó és jó drága hotelek, éttermek és boltok voltak a fő célpontok, hanem inkább azok, amelyek a hátsó utcákban vannak.

E mellett, talán mert egy idegen országba átruccanni eléggé mindennapos volt, az emberek egyre inkább a hagyományostól eltérő útvonalakat, látnivalókat és büféket kezdték kedvelni.

Ezzel talán a blogok megerősödhettek volna, mert mindenki meg akarta osztani a saját élményeit, saját tapasztalatait. De közben a szociális média és az okostelefonok fejlődésével mégis más irányba ment ez az egész.

A TripAdvisort több ember szerkeszti, mint bármelyik blogot. Sokkal több ember tapasztalatát lehet átböngészni, és sokkal több hely található, mint a blogokon.

Nem is beszélve arról, hogy így mennyivel könnyebb az információkat is naprakészen tartani (emlékeim szerint a Topkapı Palotába a bejutást, és az árakat….öööö…. hát nagyon régen frissítettem). Ezzel nem igazán érdemes versenybe szállni.

Annakidején egy ismerősöm mielőtt Isztambulba jött pár napra, tanácsot kért tőlem. Nagy lelkesedéssel, és rengeteg szabadidővel 3 nap alatt 72 helyszínt írtam össze neki. Mit érdemes megnézni, mire számítson, hogy talál oda, és várhatóan mennyit fog rákölteni.

Ebből lett volna az Isztambul Wikipédia, ami szerintem elég jól indult, de úgy tűnik, sose lesz már kész (bár ha a mindennapi blogírás kötelességétől megszabadulok, akkor talán ez mégis elkészülhet)

E mellett ahelyett, hogy az emberek a túra utána hazaérkezve átválogatnák, átgondolnák és rendeznék az élményeiket, fényképeiket, direkt a túra közben dobálják fel a fényképeket és gondolataikat a szociális hálózatra.

Ráadásul sokkal több like-ot is be lehet vele gyűjteni, és sokkal több embert lehet vele elérni. Ezzel pedig rengeteg információ kerül ki az internetre minden pillanatban. (...)

És nem csak az történik, hogy az AyaSofya összes téglája legalább ezer irányból és ezer módon le van fényképezve és fent van az interneten, hanem hogy az olyan népszerű turista helyek, mint Velence, az egész város fent van az interneten.

Isztambulban is alig lehet új dolgokat találni, mert biztos, hogy a sablonos helyek elől menekülő turisták már minden rejtett és titkos helyet bejártak. Így egyre nehezebb és egyre több időt igényel, hogy valami olyat találjunk, ami még nincs fent az interneten.

Mindez a turistáknak nagyon jó, hogy sokkal több forrásból lehet célpontokat gyűjtögetni, mintha csak papír könyvek és néhány blog lenne. És olyan izgalmas helyeket is találni, amelyekre korábban esélyünk sem volt.

Tehát a turizmus nagyon sokat változott. Nagyon sok lehetőség van, hogy nagyon izgalmas helyeket találjunk, és ehhez nem igazán kellenek a 10 évvel ezelőtt írt blogok.

Ha üzletként gondolnánk erre (ami persze hülyeség), akkor mondhatnánk, hogy egy blog abszolúte nem hozza vissza a belefektetett energiát.

Persze egy blognak nem is ez lenne a lényege. Mégis sokaknál elég, hogy inkább feladják az írást, és átmenjenek valamelyik egyszerűbb és gyorsabb megosztási oldalra.

Amióta én elindítottam a blogomat, sose volt fontos, hogy sok ember olvassa. Sőt! Bizonyos populáris témákat messze elkerültem. És a napi hírek is pár ezer évvel korábbról szóltak.

A cél mindig a szórakozás volt, hogy kiírjam magamból az élményeket. Meg egyébként is írni szórakoztató, és reméltem, hogy mások is jókat szórakoznak. Függetlenül attól, hogy végül egy ember fogja elolvasni, vagy több ezer.

Persze mondhatnánk, hogy nem kell a turizmusról írni, és nem kell turista tippeket adni. Még az is lehet, hogy ebből már bőségesen elég volt! Mégiscsak 12 év alatt minden macskakővel sikerült bőségesen összehaverkodni. Van még más, amiről lehet írni!

Itt a furcsa dolog történt, hogy 12 év alatt nemcsak a turizmus változott gyökeresen, de Törökország is.

A majdnem legfrissebb demográfiai adatok szerint (2019) a lakosság 23,6%-a 14 éven aluli. Vagyis a törökök kb. negyede az után született, hogy én elkezdtem blogot írni.

Márpedig a legerősebb élmények, amelyek a blog írására is ösztönöztek (az elektrosokk) még 2005-ből valók. A mostani emberek, akik lassan az országot formálják, mind ez után érkeztek. Ők pedig már többet vannak online, mint a valóságban.

E miatt pedig Törökország nagyon sokat európaizálódott.

Mára elvesztek azok a tipikus vicces török szituációk. Mint pl. amikor kijön a szerelő. Először leveszi a cipőjét még az ajtóban, hogy minden szép is tiszta maradjon. Majd ledobja az olajos fúrót az ágyra, és akkora koszt csinál, hogy két hétig takaríthatjuk. Mára ezek megszűntek. (...)

És már a közlekedés sem a régi, pedig az egyik legizgalmasabb bejegyzések ebben a témában születtek. Az ember beül az autóba, és elmegy A pontból B-be úgy, hogy közben egyetlen betonkeverő sem jön vele szembe az egyirányú utcán.

És még a navigáció is ott van, hogy A pontból tényleg B pontba jussunk az ábécé többi betűjének kihagyásával. Már régen nincs az, hogy a Galata-torony mögött egyszerűen lementünk a papír térképről, és utána fogalmunk sem volt, hogy hol vagyunk, hogy jutunk haza.

Ezzel szemben már komolyan kell erőlködni, hogy egyáltalán az eltévedés látszatát keltsük. Még olyan térkép-alkalmazás is van, amivel a bevásárló-központokban mellőzhetjük azt a egyedülálló érzést, hogy cipőt akartunk venni, de a macskatartók boltjába tévedtünk be.

Nagyon sok más kaland is eltűnt, köszönhetően a technikának. Ilyenek a szótárak és a kommunikáció. Azt próbáltátok már, hogy a buszmegállóban várakozó emberektől kérdezitek (kézzel-lábbal mutogatva), hogy merre kapható falbontó kalapács?

Ma már ezeket be lehet írni a Google-be, és azt is megtudjuk, melyik buszról, hol kell leszállni. És az eladó előtt sem kell sokat táncolni kommunikáció néven, elég csak a telefonon a képet megmutatni.

Mindeközben pedig egyre jobban fejlődik az a program, amelyik azonnal fordítja a beszélt török nyelvet magyarral.

További hálás, és izgalmas kategória a főzőcskézés, ami a blog legnépszerűbb oldalait hozta. A két török szappanopera (Tiltott szerelem és Szulejmán) után a Sema köftés receptjét olvasták el a legtöbben. Statisztikákról majd kicsit később. De a köfte alig 20 látogatóval van lemaradva a nagy török szultán mögött. Ha most mindannyian elolvassátok, biztosan megelőzi!

2017 óta ez is nagyon visszaesett. Itt is bőséges a konkurencia. A YouTube tele van török receptekkel, amit ráadásul automatikusan fordított felirattal is ellát. Jó, ezek a feliratok még messze vannak a tökéletestől. De annyira már elég, hogy ne keverjük össze a dinnyét a tehéntőggyel.

A másik nagyon komoly változás, hogy 2015-ben felébredtek a török fiatalok, és azóta nagyon aktívak politikai témában. Sajnos e miatt az olyan mókás hírek, mint a medve a kávéházban, mára teljesek kiszorultak. Mindenhonnan a politika folyok nagy mennyiségben. Arról pedig nem itt fogunk beszélgetni!

A mindennapjaink pedig pont ugyan olyan mindennapok, mint a világ bármely pontján. Főleg most, amikor a vírus miatt leginkább otthon maradunk.

Nagyon összefoglalva ezt a nagyon hosszú borsófejtegetést: elfogytak azok a témák, amelyeket az adott energia és idő alatt szépen ki lehetne dolgozni. Összecsapni, meg felületesen nem akarom csinálni (ezt meghagyom a hivatalos médiának).”

A jó hír az, hogy a blog (az eredeti posztot itt találod) azért nem szűnik meg, csak éppen nem frissül majd rendszeresen. Mi azért reménykedünk...

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Japán Új-Zéland Törökország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr716459826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.03.14. 08:53:23

A japán oltási program azért késett, mert ők maguk is tesztelték a Pfizer vakcináját arra hivatkozva, hogy kevés volt az ázsiai tesztalany. Úgyhogy 160 japánon megismételték azt a tesztet, amibe mindössze néhány ezer ázsiai volt korábban bevonva...

Taxomükke (UK) 2021.03.14. 09:08:31

A vírusmarketinghez:
A hivatalos adatok szerint eddig (egy év alatt) 16900 koronavírusos magyar halt meg.
Ez a lakosság 1,7 ezreléke.
Egy év alatt.

2021.03.14. 09:16:52

@Taxomükke (UK):

Mit találnál megfelelő számnak, ha hányan halnának meg?

Csodabogár 2021.03.14. 10:40:07

Isztambul. Talán ide talál a posztoló, ha lesz újabb mondani valója. Szivesen olvasnám bármikor.

Csodabogár 2021.03.14. 10:44:35

@Taxomükke (UK): Valaki kibányászhatná, hogy egy átlagos évben hány magyar hal meg, mindegy, hogy miben.
No meg arról is lehetne valami statisztika, hogy hány ember megy tönkre ettől az örökös rémisztgetéstől, lockdowntól, kiláttástallanságtól stb. Mennyivel nőtt az öngyilkosok és a psychés betegek száma 1 év alatt?
Szóval az erre elhivatottaknak lenne mit kutatni bőven.

Csodabogár 2021.03.14. 10:46:18

@Nagy kámpics: Fatalista vagyok. Mindig annyian halnak meg amennyien meg kell, hogy haljanak.Halnak meg rákban, infarktusban, stb. Csak az nem hír, nem lehet riogatni vele az embereket.

M. Péter 2021.03.14. 11:18:58

Az éves halálozások száma kb. 130000, ebből kb. 30000-et okoz valamilyen rák és nagyjából ugyanannyit szív- és érrendszeri betegségek. A jelenlegi napi 150 koronavírusos halott majdnem annyi, mint egy normális évben a rákban és szív- és érrendszeri betegségben meghaltak száma együtt. Az öngyilkosságok száma egy nagyságrenddel kisebb.

2021.03.14. 11:55:55

@Taxomükke (UK):

Mit szeretnél, mit kérdezzek?

@Csodabogár:

"Mindig annyian halnak meg amennyien meg kell, hogy haljanak.Halnak meg rákban, infarktusban, stb"

Érteni vélem, amit mondani akarsz, de azért ez így kitekert álláspont. Ha mindig annyian halnak, amennyien meg kell, hogy haljanak, akkor nyilván elsősegélynyújtásra sincs szükség, meg rákkutatásra sem, sőt, eleve semmelweis meg a gyermekágyi láz kutatása is mehet vissza a balettba ugrálni.

Ezek felesleges dolgok: akinek meg kell halnia, meghal. Igen?

2021.03.14. 12:19:00

@Csodabogár:

"Valaki kibányászhatná, hogy egy átlagos évben hány magyar hal meg, mindegy, hogy miben."

Évente 130 ezer körül.

Fel szoktam hozni ilyenkor a közlekedést, 500 körüli halálos baleset történik évente mo-on, pedig egész évben mindannyian közlekedünk. Vagyis tulajdonképpen szinte soha senki nem hal meg balesetben, szinte hallatlanul ritka.

Mégis egész komoly infrastruktúrát meg szabályozást tartunk fenn rá, és nem csak országos, de személyes szinten is meghatározza a döntéseinekt (bekötjük-e magunkat, mennyire biztonságos autót veszünk) és a másokról alkotott véleményünket is (gyorshajt-e az iskola előtt, iszik-e hozzá stb.).

Más. Hagyományosan problémának szokták tekinteni mo-on az öngyilkosságot. Évi 1600 körülien ölik meg magukat mindössze.

Évente 13 ezer körülien halnak meg légszennyezettségben. Az sem különösebben sok.

Rákban (az összes rákban) csak 30 ezer körül. De a mellrákban például csak valami bagatell pár ezer ember.

De szülés közben meg aztán tényleg szinte soha senki nem hal meg, évente valami 5 körül.

Ezekre a dolgokra úgy szoktunk tekinteni, mint amik komolyak, meg amiknek van (kéne, hogy legyen) prioritásuk. Pedig felmerül a kérdés, van-e bármi értelme nőgyógyászatot meg szülészetet fenntartani, ha szinte soha nem hal meg ilyesmiben senki?

Ha ezek komoly dolgok, akkor a covid (eddigi) 17 ezre is elég komoly.
Ha a covid nem komoly, akkor mostantól a légszennyettségbe meg az ittas vezetésbe is szarunk, igaz?

Azt is szokták mondani, hogy az egy probléma, hogy mo-on kisebb a várható élettartam, mint a menő helyeken, és az is, hogy a halálesetek 35-40%-a ún- megelőzhető halál, tehát hogy olyan dolgokban hal meg az ember, ami megelőzhető lenne.

Érdekes módon a covid is pont ilyen, ami megelőzhető (lett volna), és persze, az addig védhető, ha az intézkedéseket eltúlzottnak/elhibázottnak tartjátok (tartjuk), de ennyire szélsőséges álláspontot mondani, hogy a 17 ezer halál az nem is sok, meg hogy hé, akinek meg kell halnia, az meghal, szóval, ezek szerintem szuper bizarr vélemények.

Csodabogár 2021.03.14. 12:43:28

@Nagy kámpics: Nem felesleges dolog. De vannak esetek, amikor hiába tesznek bármit, akinek meg kell halni az meg is fog. Biztos hallottál már repülő szerencsétlenségről, ahol mindenki meghalt, kivéve egy embert. Nos annak az egynek még nem jött el az ideje.

Ezt persze nem kell elhinni, nem is akarok tériteni senkit, annál is inkább mert ez nem vallás. De mióta magamévá tettem ezt a hozzá állást, sokkal kellemesebb és nyugodalmasabb az életem. Nem rettegek és ez jót tesz még az immun rendszeremnek is. Be is vagyok már oltva. Persze ettől akár még ma a fejemre eshet egy tégla az utcán, vagy rámdőlhet egy fa.

SzZoole 2021.03.14. 12:47:50

@Csodabogár: mi lett veled, már te is őrtorony szakfolyóiratot olvasol........

Taxomükke (UK) 2021.03.14. 12:50:00

@Nagy kámpics: Na jó.
A 17 ezerbe beleszamolnak mindenkit, akinek a halalt megelozo 28 napban pozitiv covid-tesztje volt... noha egyreszt a teszt koztudomasulag nem megbizhato (rengeteg olyanrol hallani, akinek a tesztje pozitiv lett, de semmifele tunete nem volt), masreszt ha valaki vegstadiumos rakbetegkent vagy mas sulyos, halalos betegsegben szenvedokent tesztelt pozitivra, azt is a covid aldozatakent konyvelik el.
Mindegy, aki rettegni akar, rettegjen, en a reszemrol befejeztem.
Uff.

Csodabogár 2021.03.14. 12:53:39

@Nagy kámpics: Mellrákban manapság már azért nem halnak meg sokan, mert sok kiváló terápitát találtak már ki ellene. Sajnos van még olyan fajtája most is, ami ellen nem lehet tenni semmit.:-(

A coviddal is ez van. Van aki belehal és vannak szerencsére sokan, akik aránylag gyorsan sőt szinte tünetmentesen átesnek rajta. Teljesen kiszámíthatatlan, hogy ki hogyan és mennyire súlyosan esik bele. Az össz népességhez viszonyított aránylag kevés tényleg súlyos esetek miatt egy évre lezárni a világot nem ér.
Gondolj bele, hány egzisztencia megy tönkre, mennyi ember lesz nincstelen stb. a lezárások következtében. Ki lesz felelős a tönkre tett életekért, a tanulástól eltiltott gyerekek fejlődésért stb. Az állítólagos otthoni erőszak és verekedés okozta lelki bajokról nem is beszélek. Erre is kellene gondolni, nem csak a jajjjjj.... már megint ennyi eset kezdetű mondatokra.

SzZoole 2021.03.14. 13:17:09

@Taxomükke (UK): nem tudom mennyire igaz vagy nem, de azt mondják a tűzhöz közel ülők, hogy az EU extra/külön pénzt fizet azoknak a uniós országoknak ahol covid vírus által halnak meg emberek.

Két példa.

A sógoromnak autószerelő műhelye van és az egyik szereplője másodállásban mentős/betegszállító, ő mondta az alábbi történetet; Közúti balesetben elhunyt hölgy. A tűzoltók úgy vágtak szét az autót, hogy ki tudják emelni a roncsból. A mentősök a holttestet a mentőbe rágták, hang és fény jelzést használva bevitték a kórházba, miért? Papíron covid vírusban hunyt el!!!

Másik eset, amit te is említettél, végstádiumos rákbeteg, csontrák a bokán, a gerincen, tüdőben, nyirokcsomó, májon és a prosztatán, karácsony előtt kórházba került mert annyira levolt már gyengülve, egy hét múlva meghalt. Mi volt a zárójelentés írva? Halál oka; covid vírus, holott a rák ette meg.

dikusz. 2021.03.14. 13:32:14

@Csodabogár: Épp tegnap kerestem rá a H.Á.-n a blogajánlóra alig pár aktív. Van olyan is, amelyik szintén bezárta a blogját, a többi évek óta nem írt posztot.

Azt tapasztaltam itt az utóbbi időben, hogy nincs "keletje" az utazós, mindennapi életről bárhol a világban, alig van komment, és az olvasottság sem nagy. Nem csoda, ha elmegy a kedve a posztolónak.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 13:39:19

@Taxomükke (UK): ugy hogy kozben kijarasi korlatozas, zarva tarto uzletek es szorakozohelyek, lezart hatarok es regiok, gyulekezesi tilalom, kotelezo maszk, home office, folyamatos fertotlenites stb.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 13:39:43

Év 2019
Összesen 129 603
rosszindulatú daganatok 32 012
heveny szívizom-elhalás 5 699
egyéb ischaemiás szívbetegség 25 971
agyér-betegséga 11 488
hörghurut, tüdőtágulat és asztmab 6 262
máj-betegségek 3 303
motorosjármű-balesetek 720
szándékos önártalom 1 550

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 13:39:48

fatalizmus = barminemu felelosseg elozetes es vegleges elharitasa minden egyeni es kozossegi cselekedettel kapcsolatban

2021.03.14. 13:47:28

@Csodabogár:

"Erre is kellene gondolni, nem csak a jajjjjj.... már megint ennyi eset kezdetű mondatokra."

Ezzel teljesen egyetértek. :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 14:29:45

@SzZoole: most is csak gunyolodni jarsz ide igaz? honnan a tokbol tudna az autoszerelo haverod, mit irtak a balesetesnek halaloknak? nem rokona az mszp-s almentos banyanak? nezegessel akkor nyers tobblethalalozast, aztan magyarazd magadnak hogy ehenhaltak vagy ongyilkosok lettek. uk cca 40% 2021-ben, biztos azert mert az europai unio aminek nem is tagjai, fejpenzt fizet nekik... istenem hogy lehet valaki ennyire...

Excess mortality during COVID-19: Deaths from all causes compared to previous years, all ages
ourworldindata.org/grapher/excess-mortality-p-scores?tab=chart&stackMode=absolute&time=earliest..latest&region=World

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 14:29:55

@Taxomükke (UK): ne hazudozzal, fingod nincs mit szamolnak bele es mibe sem magyarorszagon, sem mas orszagban. jarvanytagado konteos weboldalakrol szeded a fals informacioidat, amit azert hiresztelsz mert meno nem hinni az un mainstream medianak.

Taxomükke (UK) 2021.03.14. 14:32:10

@droid_: :)))))))))
Tovabbi sikeres rettegest kivanok.

SzZoole 2021.03.14. 14:44:28

@droid_: az autószerelő, aki másodállásban mentős/betegszállító, Nyíregyházán él és dolgozik és ő volt az, aki a baleset helyszínéről az összeroncsolt halottat a kórházba szállította.

Egyébb kérdés?

Shanarey 2021.03.14. 14:48:54

@Taxomükke (UK):

Ha csak számként nézzük nem sok, de ha a számokban van valaki akit ismertél, netán családtag, akkor is ezt mondanád? Ne érts félre, és sem görcsölök ezen, de ha azokat kérdznéd meg, akik emiatt vesztettek el valakit, ők ezt biztos másként gondolnák.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 15:28:32

@SzZoole: ugyanaz a kerdes, mivel nem valaszoltal egyikre sem. es magadnak valaszolj, ne nekem.

@Taxomükke (UK): igen, aki nem lat at a szitan, mint a nagyokos konteosok, azok a rettegok. nagyon egyszeru vagy, nem csodalom, hogy kivetelesnek tartod magad.

SzZoole 2021.03.14. 15:35:15

@droid_: “ most is csak gunyolodni jarsz ide igaz? ”
Nem, nem csak gúnyolódni járok ide, etetem a barmokat, köpök egyet és ti meg rágódtok rajta.....

Csodabogár 2021.03.14. 16:11:29

@dikusz.: Nos ki miért ír. Én pl. elég grafomán vagyok, időnként nagy késztetésem van az írásra. Már nem is tudom milyen régen, nagyon régen, van egy blogom (nem az ami itt HA-nal ki tudja miért látható, pedig már rég halott). Nem írok rendszeresen. Most, hogy annyira ingerszegény a világom, pláne nem, de megvan és néha írok. Kevesen tudják, hogy van, soha nem reklámoztam sehol. Van, hogy van 20 olvasóm, van, hogy csak 1-2. Viszont ezt én kifejezetten magamnak csinálom. Nekem kell. Ha nem lenne internet, akkor biztos naplót írnék, szintén csak magamnak. A hivatásos blogíróknak kell a sok olvasó, mert reklámoznak dolgokat, amiért feltehetően pénzt kapnak.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2021.03.14. 16:25:17

Indexek meg dícsérik a japánokat a járványkezelés miatt.
Benne vannak az öt legjobb országban ezen a téren.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.14. 16:25:19

@SzZoole: na azert, mar azt hittem magad is elhiszed az ostobasagot amit irsz.

SzZoole 2021.03.14. 16:54:05

@droid_: én mindent elhiszek, még azt is, hogy golyóval lehet hatost dobni :-)

somlobodog 2021.03.14. 17:00:40

@Csodabogár: de azért beoltattad magad:)))))) amit vagy az nem fatalista hanem hipokrita

somlobodog 2021.03.14. 17:00:50

@Taxomükke (UK): oké de ha a covidosok miatt tele a kórház -ezt azért remélem elhiszed, ha nem setalj be egybe és nézz körül - és mondjuk emiatt valaki aki simán menthető lenne más betegséggel nem kerül be vagy nem látják el, vagy nem úgy vagy annyi idő alatt látják el, akkor mi van? Én is a dolgozó korosztalyt oltanam először nem az öregeket, akik nem produktivak csak ha az öreg nem kap oltast akkor beteg lesz és foglalja a kórházat. És te vagy én nem jutunk be rendesen vagy baleset után vagy sztrokkal nem férsz be az icura mert tele van 80as tudogyuszissal.

nyuszigonosz 2021.03.14. 17:13:28

@Taxomükke (UK): Nem a rettegésröl szól a dolog.
Ezek szerint te nem ismersz senkit, akit a covid vitt el, úgy, hogy más baja nem volt. Én igen. Sajnos.
És ahogy @Shanarey: is írja, a számok mögött az emberek is kell látni. Családtagokat.

És ahogy @somlobodog: is írja: igen, ha tele vannak a kórházak akkor ha bármi történik nem tudnak ellátni.

dikusz. 2021.03.14. 17:22:08

@Csodabogár: Van olyan blog, aminek rendszeres olvasója vagyok. Véletlenül találtam rá, és olyan érdekesen ír a mindennapjairól, hogy alig várom a posztjait. Ő is magának írja, és inkább naplónak szánja.

nyuszigonosz 2021.03.14. 17:23:33

@Csodabogár: Nem fatalista vagy. Mondjam azt, hogy egoista?
Persze az oltás az megvan. :-)

Persze jól hangzik, hogy az hal meg, aki amúgy is meghalna.
De nem így van.

Most sok olyan is meghal sajnos, aki túlélhetné a betegséget, legyen az covid, de bármi más is, csak egyszerüen nincs hely a kórházakban, nehéz kivizsgálási idöpontokat kapni, az egészségügyiek már jó régen abszolút túlterheltek, egyfolytában dolgoznak, mind kevesebben, mert köztük is haltak meg, vagy most betegek.

Bár tény, így a neten bármit lehet írni, olyat is, hogy aki igyekszik betartani az elöirásokat, na az egy rettegö, és azt is, hogy hát lesz ahogy lesz - de föleg a Biontech oltás már megvan.

nyuszigonosz 2021.03.14. 17:25:33

Amúgy nekem ma az Isztambul írás tetszett a legjobban: CyberMacs mindig olvasmányosan, jól ír.

Csodabogár 2021.03.14. 19:14:22

@dikusz.: Nem hinném, hogy én olyan érdekes lennék. Általában arról írok ami foglalkoztat, amit olvastam valahol vagy hallottam és érdekesnek tartottam. Régebben az utazásokról is persze. Most éppen gondolom írok a tegnapi Carmenről, amit a tv-ben láttam. Szóval nem hinném, hogy érdekfeszítő lennék.:-(

Csodabogár 2021.03.14. 19:19:51

@nyuszigonosz: Egoista is vagyok, de az más. A fatalizmus az olyan, hogy ma már elengedek dolgokat, mondván ugyis az lesz, aminek lennie kell. Fiatal koromat szélmalom harcokkal töltöttem el. Végül is az igazi nagy csapás után, 60 évesen nyugodtam bele, hogy a szabad akarat az kutyafüle. Azóta sokkal nyugodtabb az életem.
Oltásra jelentkeztem, koromnál fogva már rám került sor. Ezzel remélem elősegíteni az utazás lehetőségét, de nem eröltetem. Nem nyaralásról van szó!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2021.03.14. 21:58:22

@Csodabogár: Ha úgyis akkor halsz meg amikor kell, akkor gondolom körül sem nézel amikor lelépsz a járdáról.

marczy 2021.03.14. 22:10:05

Hát a türklerek megosztottságáról már a fél internet képben van. Kíváncsi volnék, hogy Erdogan és ellenzéke között korosztályok szerint milyen a megoszlás. Kis-Ázsia belseje konzervatív (a kurdok egy külön nóta, őket most kiveszem a pakliból), Isztambul megosztott, de hagyományosan szintén eléggé az, viszont Izmir török mércével mérve vastagon liberális.

odamondó 2021.03.14. 23:48:21

@Shanarey: kocsiba se üljünk soha többé, mert valakinek a családtagja úgy halt meg.

Sőt a balatoni strandokat is zárjuk le a francba, mert ha a Balatonba fulladt ember hozzátartozóját kérdezed meg akkor borzalmakat fog mesélni.

Én amúgy a szülést is betiltanám, mert az gyilkosság. Eddig 100%-os halálozási statisztika!!!

gabors 2021.03.14. 23:50:05

@SzZoole: meg mindig ortoronynak hivjak ha jol tudom kikoltoztek abbol a negyedbol ...

gabors 2021.03.14. 23:56:34

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Meg oltani is csak azert ment el hogy teljen vele az ido ! erdekes....

gabors 2021.03.15. 00:01:53

@SzZoole: @gabors: Es a hires Brooklyn-i epuletet NEM MAS mint Kushner es kompany vette meg 2016-ban ... IGEN az a Kushner aki Ivankat is megvette (trophy wife) a neveert.

Arthamyr 2021.03.15. 04:13:10

@nyuszigonosz: "csak egyszerüen nincs hely a kórházakban, nehéz kivizsgálási idöpontokat kapni, az egészségügyiek már jó régen abszolút túlterheltek, egyfolytában dolgoznak, mind kevesebben" - Még szerencse, hogy pl. Magyarországon ez kb. a természetes állapot. :) Nálatok még van honnan importálni olcsó eü. munkaerőt, így alapesetben lehet, hogy úgy tűnik (és lehet, hogy úgy is van), hogy minden rendben. Ahol az olcsó munkaerőimport nem opció, ott ez volt, van és lesz, amíg az egészségügyi szolgáltatások kvázi szociális ellátásként mindenkinek ugyanúgy járnak.

arncht 2021.03.15. 07:40:45

@M. Péter: hagyjad... az agyrozzantaknak a tenyek sem szamitanak, hogy teli vannak a korhazak. Szerintuk es csak hiszti es korlatozasok nelkul sokkal jobb lenne nyilvan. Magyarorszag a legrosszabb tizben van mar most is halalozasok alapjan.

CyberMacs 2021.03.15. 09:08:59

@Csodabogár: Köszönöm! :)
Azt találtam ki, hogy aki a blog utolsó bejegyzése alatt hagy egy megjegyzést (isztambul.info/blog/2021/02/27/itt-a-vege/), akkor eltárolom az e-mail címét.
Így ha lesz valami új írás (nem Isztambul, és nem Törökország témában), akkor küldök egy levelet. :)
Nem ígérem, hogy tényleg lesz valami írás, pláne dátumot nem mondok (fél év pihenő biztosan kell, meg hogy vége legyen a vírusnak és újra legyenek interakcióim a világgal). De ha lesz valami, megírom. :)

CyberMacs 2021.03.15. 09:10:31

@nyuszigonosz: Köszönöm! :)
Azt találtam ki, hogy aki a blog utolsó bejegyzése alatt hagy egy megjegyzést (isztambul.info/blog/2021/02/27/itt-a-vege/), akkor eltárolom az e-mail címét.
Így ha lesz valami új írás (nem Isztambul, és nem Törökország témában), akkor küldök egy levelet. :)
Nem ígérem, hogy tényleg lesz valami írás, pláne dátumot nem mondok (fél év pihenő biztosan kell, meg hogy vége legyen a vírusnak és újra legyenek interakcióim a világgal). De ha lesz valami, megírom. :)

négyzet 2021.03.15. 10:09:39

Meg kell nézni, kedves emberek, hogy mennyivel haltak meg többen az elmúlt évben, mint a megelőzőekben.
Tessék, lehet nézegetni: ourworldindata.org/excess-mortality-covid
Pl. UK. 2020 januárjától néha a bázison futott a halálozás, pl. nyáron, de a 2020 tavaszi időszakban kétszer annyian haltak meg, mint az előző években (2015-2019 átlaga), és most januárban is 50%-kal többen haltak meg.
Magyarországon látszik, hogy az őszi volt az első igazi hullám.
Mindezt úgy, hogy egy éve mindenféle távolságtartási szabályok, helyenként komplett karantén van.
Ha adott időszakban 2x annyian halnak meg, az már elég a kedves hozzászólóknak?
Nem rettegni kell, meg nem is bagatellizálni.

négyzet 2021.03.15. 10:19:33

@Csodabogár:
"Mindig annyian halnak meg amennyien meg kell, hogy haljanak.Halnak meg rákban, infarktusban, stb."

Érdekes, hogy egyes országokban kevesebben halnak meg ugyanolyan dolgokban, rákban vagy kórházi fertőzésben, ehem. Azoknak a nyugat-európai embereknek több dolguk van a földön vagy mi?
Komolyan, legalább ne írnátok le ezeket :(

Exploiter 2021.03.15. 11:29:34

@négyzet:

Lehet nézegetni.
Január közepe óta az átlagnál kevesebben halnak meg.
Ott van abban, amit belinkeltél.
De januárban is kevesebben haltak meg, mint 2015-ben, vagy 2017-ben, nem is egy-két fővel.
Előbb nézd meg, amit küldesz.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.15. 13:46:53

@Exploiter: igen, a 2021 januar vegetol egy 3-4 hetes volgy ami benez -10% ala. elotte egy +60%-os hegy 3 honapig. add ossze, nagyeszu.

négyzet 2021.03.15. 13:47:45

@Exploiter: És azelőtt mi volt? Egyébként benne van a szövegben - ha elolvastad, hogy hónapok összehasonlítani nincs értelme, plusz a statisztikai adatszolgáltatás néha eléggé akadozik. Ergo ez azt jelenti, hogy még sokat javítgatják a statokat utólag, és sok haláleset majd hónapokkal később csapódik le az adatokban. Az egész évet nézd.
Én megnéztem...

gabors 2021.03.15. 14:37:52

@négyzet: mar megint belezavarsz itt a retteges elleni konteokba... meg igy is cak a lakossa 1.45 ezrelke halt meg akik kozott csak azok vannak akiknek ugy is meg kellett volna halnia hiszen orokke nem el senki ..... :-)

gabors 2021.03.15. 14:40:24

@droid_: elmaradtak a si- balestek meg labtoresekbol adodak mert nem lehett menni sehova auto balesetek is csokennek mikor hetvegi ur/urholgy vezetok nem mennek osztrakba felpakolva siellni.

Golf2 2021.03.15. 15:04:47

@Arthamyr: amíg az egészségügyi szolgáltatások kvázi szociális ellátásként mindenkinek ugyanúgy járnak...nix kvázi! Annak jár aki megfizeti a tb-t.Persze ez szúrja a vastagpénztárcások szemét,ők jobban szeretnék ha nem foglalnák a helyet előlük.

Arthamyr 2021.03.15. 15:57:44

@Golf2: Igen, annak, attól függetlenül, hogy pontosan mennyi is az az egészségbiztosítási járulék, amit megfizet, meg néha annak is, aki nem fizeti meg és soha nem is fogja.

Exploiter 2021.03.15. 16:53:15

@négyzet:

Aha.
Majd ha egyszer valaki válaszol arra a kérdésre, hogy hogy lehet, h adott héten mondjuk januárban ötszázan haltak bele csak covidba, ellenben mégis hatszázzal kevesebben, mint egy egy influenza évben, akkor majd komolyabban veszem, amit mond.
Én is összeadtam, sőt, korcsoportok szerint arányosítottam, a tavalyi évben 65 év alatt ~0 plusz haláleset volt.
De elismerem, 85 éves korban pl. a szokásos évi 14.5% helyett 15% halt meg.

]{udarauszkasz 2021.03.15. 16:54:42

Coviddal fekszem az agyban 9 napja. Elvileg mar meggyogyultam (holnap jar le a karanten)
Az elejen viszont ramatyul voltam, vegigzongoraztam az osszes tunetet, 40 fokos laz inklusive. A kutya nem vizsgalt meg a pozitiv tesztet leszamitva. A rendorseg zaklatott minket a karanten appon keresztul, mint valami hazi orizetes bunozoket, de az, hogy olyan hangon vettem a levegot, mint egy Geiger szamlalo, a kutyat nem erdekelte. Dogoljek meg, az a lenyeg, hogy a karantent betartom. Meg hogy egeszseges embereket bezarjanak. Meg hogy romma buntethessenek, mert fagyizni mereszelsz az utcan.
Ez ellen a disztopikus rendszer ellen lazadni kell, tuntetni, polgari engedetlenseggel, minden eszkozzel, mert ezek a fejunkre nottek, es ez csak egyre rosszabb lesz, hacsak nem teszunk ellene.

Shanarey 2021.03.15. 17:23:38

@odamondó:

Leszűrted a lényeget, ja nem.

Arthamyr 2021.03.15. 17:23:40

@]{udarauszkasz: Biztos nem köptél eleget...

nyuszigonosz 2021.03.15. 17:35:20

@Arthamyr: Ez az importált olcsó egészségügyi dolgozó, na ez azért nem egészen így van: aki szakképzett egyészségügyi dolgozó és "importált"- szóval ide jött dolgozni, pont ugyanolyan fizetést kap, mint egy itt végzett egészségügyi dolgozó.
Persze, ehhez honosítani kell az elvégzett szakképzést, de az is már relatív gyorsan megy.
Bajorországban nagyon sok a cseh egészségügyi dolgozó, orvosok, szakápolók, és a fizetésük nem kevesebb, söt sok közülük a bejáró, mivel határközelben élnek/ dolgoznak, na azoknak most ingyenes lakhatást étkezést is biztosítanak a kórházak ahol dolgoznak, hogy tényleg maradjanak is itt, és ne kelljen nekik naponta órákat várakozni a határon.

négyzet 2021.03.15. 17:46:24

@Exploiter:
És mikor is szoktak megtelni a kórházak intenzív osztályai influenzás betegekkel? Miért kellett extra ideiglenes kórházakat felhúzni, az intenzív kapacitást megsokszorosítani? Várom a választ, hogy ilyen valójában nincs is, és mindenki, aki nyilatkozik, fizetett színész...

Összehasonlításképpen, a 2009-es H1N1 járványban a vírust kb. 700 millióan kapták el, hivatalosan kb. 12 ezer halott volt, becslések középértéke szerint inkább volt 300 ezer. A covidba eddig 2,6 millióan haltak bele. Ha csak a fele "félrekönyvelt", akkor is sok.

Arthamyr 2021.03.15. 18:03:34

@nyuszigonosz: Növelik a munkaerőkínálatot, enyhítik a munkaerőhiányt. Ha nem lennének, többet kellene fizetni vagy növekedne a egészségügyi szolgáltatások leterheltsége és/vagy csökkenne a színvonala.
Ha pl. az összes mostani helyzetben munkaerőforrásként működő európai országban svájci fizetéseket kapnának, nem valószínű, hogy ilyen sokan mennének pl. Németországba, Ausztriába. Na kb. ilyesmi a magyar helyzet, biztos előfordul, hogy idejön egy orvos vagy egy szakápoló külföldről, akár Svájcból is, de azért inkább a fordítottja jellemző. És a "normális" állapot az, hogy túlterhelt.

nyuszigonosz 2021.03.15. 18:22:16

@Arthamyr: Persze, az egészségügyi dolgozók is oda mennek, ahol több a fizetés mint Németországban, és most német orvosokról írok, akik inkább dolgoznak Svédországban vagy Norvégiában, mivel ott többet keresnek, miközben több a szabadidejük is, szeretnek ott élni és dolgozni.

négyzet 2021.03.15. 19:50:45

@Exploiter:
Egyébként az említett grafikonon a fenti linken az összes 2020-as halálozást hasonlítják az összes 2015-2019 átlag halálozással. Nem a covid halálozást az átlaghoz. Szóval, ha nincs itt semmi látnivaló, akkor a bázison kellene futnia a 2020-asnak kábé végig.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.15. 20:10:07

@Exploiter: jolvan, lebuktunk. nincs is jarvany, csak most nyuljak le az izek az izet, de te atlatsz a szitan. a godenynek tenyleg alszakalla van amugy?

MTA rendes tagja 2021.03.15. 22:09:49

A kapán társadalom oltásellenes, oltásszkeptikus, ezért ne kezdték el még az oltást. Kényelmesen elhúzzák az engedélyezést, megvárják, hogy a világban hogyan alakulnak a dolgok, lesz-e valami bibi.

Exploiter 2021.03.16. 07:14:51

@droid_:

Hagyjál már.
Nyilván van járvány és én nyilván leszarom, hogy van, mint az emberek nagy része.

Exploiter 2021.03.16. 07:14:51

@négyzet:

Jelentéktelen növekmény.
65 év alatt nem kimutatható, 65 év felett jelentéktelen.
De azért remélem, idén már tényleg mind meghalunk, mert ez így rohadt unalmas.

Arthamyr 2021.03.16. 07:40:17

@Exploiter: Miért csak reméled? Tehetsz is érte.

Kezd el irtani az embereket, hogy a remélt célold felé haladj. Akár az unalomra is orvosság lehet, ha olyan mentalitású vagy. Utána meg is küzdhetsz a téged semlegesíteni kívánó hatóságokkal, és nagy eséllyel nem lesz unalmas életed utolsó pár órája.

Alternatívaként simán meg is ölheted magad, az unalom ellen az is működik, bár a remélt cél fele csak jelentéktelen mértékben halad, de utána legalább nem fog zavarni.

négyzet 2021.03.16. 09:05:33

@Exploiter:
Persze, akit nem érdekel az akár szülei sorsa, ha kórházba kerülnek, hogy hátra lesznek-e sorolva, mert kell az ágy egy 20 évesnek is, és hát nincs elég hely, azzal nehéz vitatkozni.

Lehet persze továbbra is homokba dugott fejjel azt hajtogatni, hogy akkor is csak néhányan haltak meg, bagatell. Attól még nem lesz igaz.

Intenzívre pedig bőven kerülnek fiatalabbak is, 40-50 évesek igen sokan, de vannak fiatalabbak is. Teljesen másképp néz ki az intenzívre kerültek kor szerinti megoszlása, mint az elhunytaké.
Általában is azért születtek ezek a korlátozó intézkedések (amiket mind utálunk, joggal!), mert senki nem akarja azt, ami az olaszoknál történt az első hullámban, hogy ne legyen elég hely a betegeknek.

]{udarauszkasz 2021.03.16. 12:45:52

@négyzet: ezek az intezkedesek is csak szivatas. Ma fel oran keresztul kint dekkoltam az 5 fokban a postan, kint a szabadban, a 70kmes szelben, post-Coviddal(ami nem fertozo) az utcan, mert nem lehet bent varakozni.

2021.03.16. 12:46:09

Olaszországban is vége, azonnal felfüggesztették az oltást az AstraZeneca vakcinájával. Felfüggesztik az AstraZeneca-vakcina alkalmazását Németországban.
Szlávik János: Nyugodtan beadható az AstraZeneca
Köszönjük János!

Exploiter 2021.03.16. 15:06:47

@Nagy kámpics:

A sokat emlegetett spanyolnáthát alapul véve nagyjából két év alatt meghalt volna nagyjából 1-2 millió ember itthon.
Arra azt mondanám, hogy hűha.
Vagyis jó eséllyel nem mondanám, mert meghaltam volna.
Egy pestis elvinne 3-4et.
Jelenleg annyi történt, hogy nem átlag 130 ezer ember halt meg tavaly, hanem 139.
A tízmillióból.
Nem, nem a 9 ezer ember jelentéktelen.
A volumen jelentéktelen ahhoz képest, hogy a nagy küzdelemben mi mindent tettünk tönkre közben alapvető szinten.
A következő évtized arról fog szólni, h mit sikerül megmenteni majd és mikor élhetünk megint emberi életet.
Ezzel összevetve majd szólj, ha elértük akár a lakosság 1 százalékát. Nem olyan nagy teljesítmény, mivel 2,5 millió nyugdíjas van, százezer elhunyt után is marad még 2.4.
Addig meg bohóckodjunk tovább.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.16. 15:07:25

@]{udarauszkasz: ha 5 fok van kint akkor sapka sal kabat, kedves szuleid hiaba beszelnek?

Exploiter 2021.03.16. 15:07:49

@négyzet:

Halkan jegyzem meg, hogy a korlátozó intézkedések pont annyit érnek, hogy már megelőztük az olaszokat is.
Egymillió főre náluk 1695 haláleset jut, nálunk 1768.

Tudod, flattening the curve.
Ami nem azt jelenti, hogy kevesebb ember kerül kórházba vagy hal meg, hanem hogy hosszabb idő alatt teszik mindezt.

Sőt, erős a gyanúm, hogy mivel nagy a korreláció, minél tovább tart és erősebb a lezárás, annál több ember betegszik meg súlyosan, ezért valószínűleg a kilapított görbe alatti tartomány éppenséggel nagyobb, mintha semmit se tennél.

A svéd modell is annyira megbukott, hogy náluk a fenti szám csak 1301 fő.
Az osztrákok amúgy kezdenek épp kinyitni, kb egy pár brit verziós beteg elég lesz ahhoz, hogy újabb pár hónapra megint beszívják.
Szlovákia is sikertörténet volt a fenenagy lezárásokkal, meg szuperteszteléssel. Múlt időben, két t-vel.

Sok nevetés meg vidámság következik még a következő fél évben.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.16. 22:32:00

@Exploiter: azert kell kilapitani a gorbet hogy mindenki kaphasson segitseget aki raszorul, te nagyeszu. sved modell nincs, ami volt az kimult az elejen. nem lesz millios halalozas mert a fajtad teljesen marginalis csoport es szerencsere nincs dontesi helyzetben, kb sehol a vilagon. lazadas se lesz, hiaba josolgatja a kamionos gyerek itt mar egy eve. szepen kivarjatok a valagatokon a veget mint mindeki mas.

mindig jon egy uj nikk akit vissza kellene kiserni a startkockara, hihetetlen...

odamondó 2021.03.16. 22:32:40

@Shanarey: Miért nem?

Idézlek:
"de ha azokat kérdznéd meg, akik emiatt vesztettek el valakit"

Autóbalesetben évi 500 család veszít el valakit. Öngyilkosságban meg mondjuk 1000 család érintett. Jó tudom ez nem érdekel senkit, mert nem COVID.

Exploiter 2021.03.17. 08:28:54

@droid_:

Hát arra már én is rájöttem, hogy nem lesz itt semmi, ha örökre tartana ez a szar, akkor a csorda örökre élne inkább így.
Rohadt nagy szerencse, hogy a magyarok alapvetően nem lázadoznak, hanem egyszerűen csak nem engedelmeskednek, a nagy harmadik hullámban is mindenki csak a munkától tartóztatja meg magát, ugyanúgy megy a házibuli, rohangálás, meg találkozgatás, nem véletlen, hogy lassan világelsők vagyunk a halottak számában.
Ami azt is jelenti, hogy az átfertőződésben is.
Ahogy ez, meg az oltás halad, igen, azt a pár hónapot már ki lehet bírni, de nehogy azt hidd, hogy a fajtám ezt elfelejti.
Ez egy életre szóló lecke volt nekem is.

Arthamyr 2021.03.17. 11:22:11

@Nagy kámpics: "Vesd össze, ez olyan szintű figyelem, mintha a maszkot az orra alatt hordó komára automatikusan minden alkalommal rendőrt hívnának, aki pedig megfertőz valakit meg gerilla házibulit tart, kapná érte a felfüggesztett börtönbüntetéseket." - Ez így volna helyes. Bár nem, az lenne az, ha a rendőrt (meg a közterületest, meg a biztonsági őrt stb.) hívni sem kellene, csak szépen intézkednének automatikusan.
Amikor karanténban voltam még ősszel (pedig semmi tünetem nem volt, csak rosszkor - egy héttel később - jöttem külföldről), a karanténszegésért több milliós felső határú büntetés (és/vagy elzárás is talán) volt kilátásba helyezve, és szépen jött minden nap a rendőrbácsi/-néni ellenőrizni.
Na valami ilyesmi kellene. Egyébként ezt akár a közlekedési szabályszegésekért is, sőt igazából mindenféle szabályszegésért be lehetne vezetni, szerintem kevesebben mennének át a piroson vagy csapatnának 180-nal az autópályán és jobban figyelnének a macisajtra, ha egy fél autó árát rávernék az illetőre miatta. Ebből a rendőrségi/bírósági/akármilyen eljárás költségeit is kényelmesebben ki lehetne gazdálkodni. Ha a büntetési tételek alsó határa mondjuk a mindenkori átlagbér fél éves összege lenne, elég szépen megnövekedne a szabálykövetési hajlandóság...

Ezopusz1234 2021.03.17. 16:48:09

@Exploiter: droiddal felesleges vitatkozni, méltó a nevéhez. Leginkább szalmabábozni szeret, de más érvelési hibák is előfordulnak nála. Kommentelőtársai rendszeres lehülyézéséről nem is beszélve.
Én már csak sajnálom őt. Rossz lehet ilyen frusztráltan élni.

somlobodog 2021.03.18. 08:16:06

@Exploiter: "de nehogy azt hidd, hogy a fajtám ezt elfelejti."

:))) miért mit fogsz csinálni (te meg a fajtad)? Lerajzolod a vírust meg orbanviktort meg a Sorost és osszefirkalod? Vagy kussolsz és dolgozol tovább, este meg egy sorikevel nyomod a kommentelest? Hát bizony. Ahogy eddig se csináltál szart se eztán sem fogsz. Igaz én sem. Ellenben nem rinyalok meg eroskodok.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.18. 22:42:29

@Ezopusz1234: megsertodtel a multkor mert nem hatott meg a bolcs mesed? te vagy az, csampion? :)

odamondó 2021.03.21. 15:26:28

@Nagy kámpics: @Arthamyr: igen van igazság abban amit írsz viszont közlekedési balesetnél is először be kell bizonyítani, hogy te voltál valóban a hibás. Ez egy igen komplex és hosszadalmas folyamat. Sokszor egy átlagember által "egyértelműnek" tűnő szituációt is hoztak már ki pont fordított eredménnyel.

A maszkos példánál: sok sikert a bíróságoknak meg bárkinek azt bebizonyítani, hogy a te orrod alá húzott maszkod miatt lett valaki covidos. Nem azért, mert mondjuk nem mosott kezet miután hazament.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.03.22. 08:20:17

@odamondó: a kozlekedes szabalyai elsosorban arra vonatkoznak, hogyan kell biztonsagosan kozlekedni. ezert aki megszegi a szabalyokat, akkor is buntetest kap, ha nem bizonyitjak hogy vetkes volt egy balesetben, eleg az hogy szabalyt sertett. az egyszeru stop tabla ignoralastol a kozuti veszelyeztetesig.

Arthamyr 2021.03.22. 08:34:04

@odamondó: Miért kellene azt bizonyítani, hogy orrod alá húzott maszk miatt bárkivel is történt valami? Elég volna azt bizonyítani, hogy az orr alatt volt a maszk, aztán mehetne is a csekk. Ahogy amikor karanténban voltam, sem lett volna szükséges bizonyítaniuk, hogy fertőzött vagyok, azt meg főleg nem, hogy valakinek át is adtam. Lásd még azt, amit @droid_: írt.

odamondó 2021.03.22. 12:31:55

@droid_: @Arthamyr: persze egy szabályszegési bírság kiszabható így is a helyszínen ha az illető elfogadja vagy megvárja a rendőri feljelentést és elmegy vele bíróságig.
Csak mondom, hogy külföldön volt már rá precedens, hogy aki a bírósági utat választotta annak ejtették az ügyét, mert nem áll erős lábakon az ügy.

Arthamyr 2021.03.22. 13:24:15

@odamondó: Csak mondom, hogy az, hogy mennyire áll erős lábakon egy ügy, leginkább a szabályozástól függ.
Jelenleg sajnos ott tart a szabályozás, hogy városon belül, "50-es" úton sokan 90 felett haladnak, az orr alatt (sem) hordják a maszkot stb.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása