Autózni nem feltétlenül érdemes, de muszáj – igaz ez még Hollandiára is, ahol ugyan nyilván rengetegen járnak kerékpárral, de sokan vannak olyan helyzetben, amikor nem nagyon tudnak autó nélkül boldogulni. Szóval sokszor van az úgy, hogy autó márpedig kell. Mit tegyünk ilyenkor? A választ János adja meg.
Magyar határátkelőként két alaphelyzettel szembesülhetünk: vagy magyar rendszámos autóval megyünk, vagy ott veszünk magunknak egyet. (János szerint nem nagyon éri meg holland rendszámot tetetni a Magyarországról vitt autóra.)
Alapszabályként magyar rendszámos autó félévig maradhat az országban, ha van regisztrált hollandiai lakcímünk. Apró probléma, hogy már akkor Hollandiában kell fizetni az útadót, ha 3 hónapnál hosszabb időt tölt ott az ember. Ha magyar lakcímünk van, akkor oda küldik a számlát, és jobb nem elfelejtkezni a biztosításról sem.
Hollandiában még a környező országokhoz képest is magas a súlyadó, ezért aztán jellemzően a legtöbben kis autóval járnak. Autót csak regisztrált lakcímmel vehetünk, ezt egy úgynevezett BRP-papírral (Basisregistratie Personen) kérhetjük ki. Ahhoz viszont, hogy ezt a postán megtehessük, holland jogosítvány kell.
Hogyan cserélhetjük le a holland jogosítványunk magyarra?
Ehhez egy fényképpel és egy kitöltött nyomtatvánnyal be kell mennünk az önkormányzathoz. Arra érdemes figyelni, hogy ha van valamilyen, orvosi vizsgálat igénylő betegségünk, akkor ez bonyolultabb menet lehet és jól elhúzódhat.
A biztosítás ennél jóval egyszerűbb kérdés, akár a neten is megköthető, csak egy BRP, a bonus-malus státuszunk és az autó adatai kellenek hozzá.
Gyorshajtás
„Egyszer, letérve az autópályáról, 50 helyett 58 km/órával mentem. Ez 63 euróba került. Ami a többit illeti, telefonálásért például 250 euró büntetés jár, ha rajtakapnak” – mesélte János.
Az égőkészlet, a láthatósági mellény, háromszög stb. nem kötelező, de ajánlott, jó, ha van nálunk.
Az autó vizsgáztatása (APK – algemene periodieke keuring) 20-60 euró között van, ha nincs gond az autóval.
Hollandiában egyébként 13 olyan város van, ahol bizonyos zónákba dízelautókkal nem lehet behajtani. Három városban ez a szabályozás személyautókra és motorokra is vonatkozik.
Ha érdekel, mi az a páros kód, vagy hogy miként lehet parkolni, nézd meg János alábbi videóját!
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.
Utolsó kommentek