oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. január 20. 06:30,  A norvégiai élet rejtett költségei 75 komment

2021. január 20. 06:30 Határátkelő

A norvégiai élet rejtett költségei

Aki külföldre költözik, annak mindig érdemes számolnia azzal, hogy lesznek olyan kiadásai, amikre nem is számított. Különösen húzós lehet ez akkor, ha az ember kicentizett költségvetéssel vág neki és/vagy egy kifejezetten drága országba költözik. Ti milyen rejtett költségekkel szembesültetek?

norvegia_tel_foto_pixabay_com_ashirova0_1.jpg

Norvégia minden mércével mérve nagyon drága ország, tehát ami a legkevésbé hiányzik az oda érkező határátkelőnek az a váratlan pluszköltség. Márpedig ilyenből akadhat bőven a helyi Local szerint.

Tévéadó

Tavaly január előtt az egyszeri norvégiai minden egyes, a birtokában lévő tévékészülék után fizetett éves adót, amiből a közszolgálati médiumokat finanszírozták.

Csakhogy változnak az idők, egyre kevesebben néznek tévét, így aztán az oslói kormány is változtatott és új modellt vezetett be, aminek lényege, hogy nem készülékenként, hanem személyenként kell fizetni.

Nem is keveset. Az adó jövedelem alapú, évi 200-1700 korona (7000-60 ezer forint) lehet - személyenként. Szóval egy két (jól) keresős családban simán ki lehet fizetni évi 3400 koronát (120 ezer forintot) csak a közszolgálati médiára.

Import élelmiszer

Külföldön élve az emberben néha felgerjed a hazai ízek utáni vágy, márpedig bizonyos összetevőket nem könnyű beszerezni Norvégiában, vagy ha van is, akkor meglehetősen drága. Ami egy-egy alkalommal nem olyan nagy összeg, de meglepően gyorsan (és csendben) össze tud gyűlni.

Nem beszélve az egzotikus zöldségekről-gyümölcsökről. Egy (darab!) mangóért simán elkérnek 38 koronát (ez 1330 forint), míg egy avokádóért 40-et (1400 Ft-ot). És nyilván nem váltogatjuk át forintra, de azért ezek elég izmos összegek.

Postai költségek

Ha külföldről rendel az ember csomagban bármit, akkor jól teszi, ha felkészül az adott terméket terhelő adóra. A norég adóhatóság ugyanis elég komolyan veszi, hogy a külföldről érkező termékekre bizony áfát kell fizetni.

Igaz ez az élelmiszerekre is, teára, fűszerekre, édességre. Nagy bürokráciával nem kell szembenézni, mert az összeget a szállítást intéző cégek kifizetik, de persze ránk terhelik.

Nem olcsó az sem, ha mi szeretnénk csomagot küldeni, annak súlyától és méretétől függően a bélyeg ára 32 koronától (1120 Ft) indul és tart egészen 280 koronáig (9800 Ft), igaz, ez már azért inkább Európán túli országokba érvényes.

Szervezett sportolás

Ha valami nem bonyolult Norvégiában, akkor az szervezett keretek közt sportolni. Egyszerűnek egyszerű, ellenben elég drága tud lenni. Ha például egy klubhoz csatlakozva falmászóként edzenénk magunkat, akkor első körben mindenféle kötelező tanfolyamot kell elvégeznünk.

Az alaptanfolyam 990 korona (közel 35 ezer forint), az éves tagsági díj pedig 5500 korona (192 ezer forint).

Kész szerencse, hogy el lehet menni futni is, vagy télen síelni és azért az (ha megvan a felszerelés) egy vagy több fokkal olcsóbb.

A repülőtéri vonat

Ha repülőgéppel érkezünk meg Oslóba, akkor a Flytoget lesz az első (nem feltétlenül kellemes) meglepetés. A városközpontig ugyanis 198 korona (kb. 7000 Ft) az út, ami elég komoly pénz, még regionális mércével mérve is.

Összehasonlításképp, a szintén nem az olcsóságáról híres Dánia fővárosában, Koppenhágában ugyanezért 36 dán koronát (1700 Ft-ot) kell fizetni.

A jó hír az, hogy vannak más alternatívák is, ha az ember nem ragaszkodik a Flytogethez és ezek a vonatok fele annyiba kerülnek, ellenben csak 5-10 perccel hosszabb a menetidejük.

Mozijegy

Erre mostanság nem fogunk sokat költeni, de legyünk optimisták és higgyünk benne, hogy lesz még nyitva mozi. Ha lesz, akkor viszont nem árt tudni, hogy egy jegy 140 korona (4900 Ft), ráadásul a drága helybérlet miatt a szokásos kóla-popcornért is (két főre) kifizetünk még egyszer ennyit.

Barangold be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés

(Fotó: pixabay.com/ashirova0)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5816396516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arthamyr 2021.01.20. 07:08:21

"Tavaly január előtt az egyszeri norvégiai minden egyes, a birtokában lévő tévékészülék után fizetett éves adót, amiből a közszolgálati médiumokat finanszírozták." - Írországban akkor is kell fizetni, ha az embernek nincs is tv-je, amivel tudja fogni ezeket. Ott 160 euro évente, jövedelemtől függetlenül. Amúgy nem feltétlenül tragikus ez, ha cserébe a közszolgálati médiumok némi függetlenségre tesznek szert az aktuálisan hatalmon lévő kormánytól.
Emlékeim szerint a zöldség/gyümölcs sem olcsó ott sem. Sőt, megnézve a többi dolgot, más sem különösebben olcsóbb. Ezek igazából csak a Magyarországhoz szokott embernek lehet meglepőek, bár abban sem vagyok biztos, hogy manapság is így van...

sZulamith 2021.01.20. 08:27:52

Norvégia soha nem volt olcsó, ez köztudott. Valahogy mégis jó az életszinvonal.:)

Csodabogár 2021.01.20. 09:51:21

Nyilván a fizetések is magasabbak mint máshol. Svájc se olcsó, de magasabbak a fizetések is.

nyuszigonosz 2021.01.20. 11:38:49

Nem találtam az írásban a címböl adódó rejtett költségeket.

A felsorolt költségek mindenhol máshol is ugyanúgy megvannak, ugyanúgy nem rejtve, mint ahogy Norvégiában sincsenek elrejtve.

Analóg Telepes 2021.01.20. 14:20:02

Lesz a magyarországi élet rejtett költségeiről is publikáció?

Az egyetlen értelmes mértékegység az egy pofa sörért, ív bélyegért, egy négyzetméternyi tévéképernyőért teljesítendő munkaórák száma.

Az ugyanis értelmesen összehasonlítható.

Ha a jámbor szerző forinttal akar Norvégiában fizetni, akkor persze érthető, hogy számára rejtett költség sok olyasmi, ami a többség számára világos, egyértelmű, és magától értetődő.

Csodabogár 2021.01.20. 14:30:02

Itt nincs rejtett költség. ÁFÁ-ban világelsők vagyunk. Ezután már nincs miről beszélni.

Hari Seldon 2 2021.01.20. 15:30:45

Avokádó? - Eddig is vígan el voltam nélküle, ezután is el leszek.

Wilhelmus80 2021.01.20. 16:40:37

Az eredeti cikk címe nem túl szerencsés, jobb lett volna, ha @Határátkelő nem veszi át.
Ha Norvégiába készülnék, biztos rákeresnék valami tematikus oldalra a tájékozódáshoz...
És hamar meg is találnám pl. ezt: www.lifeinnorway.net/
A norvégiai megélhetési költségeket ez a bejegyzés foglalja össze:
www.lifeinnorway.net/cost-of-living/
Érdekesség, hogy Magyarországot is megemlítik benne, mint azt az országot, ahol még a norvég áfánál is magasabb a tarifa.
A TV adóról is van összefoglaló:
www.lifeinnorway.net/nrk-tax/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 17:13:05

OFF: bar kicsit a mai nap egyik fo "esemenyehez" kapcsolodik.
Vegre egy ertelmes, nem elfogult elemzo cikk. Latszik, hogy egy szakerto es nem egy dilettans es/vagy elfogult Index ujsagirotol szarmazik ;)

index.hu/velemeny/2021/01/20/egyesiti-e_biden_az_egyesult_allamokat/

Las comedias 2021.01.20. 17:22:14

A csomagkuldesi arak Magyarorszagon is megernenek egy miset, mert peldaul a posta kb. 2x-re emelte a csomagkuldesi arakat az elmult 3 evben. Szoval nem hiszem, hogy olyan nagyon draga lenne ez Norvegiaban. Mondjuk sosem az olcsosagarol volt hires, cserebe jok a fizetesek, meg magas az eletszinvonal, valamit valamiert.

Arthamyr 2021.01.20. 17:32:50

@Zsuzsi65: Azt miből vetted le, hogy az illető szakértő, és nem elfogult?

Amúgy a kérdésre egyértelmű nem a válasz, de ez természetes, és nem is az új elnök hibája, mert más sem egyesítené. Az is nagy kérdés, hogy ki akarná? Szerintem aki elnökké válik, vagy akárcsak az elnök környezetébe kerül, az ezt nem akarja. Nem is egyesíteni kell, hanem a lecsúszó rétegeket pacifikálni, hogy ne követelőzzenek (ebben amúgy elég jók a populisták, ez egy vitathatatlan hasznuk), esetleg hasznosítani őket valahogy. Na ez nem egyszerű.

Arthamyr 2021.01.20. 17:45:21

@Analóg Telepes: @Las comedias: Tök furcsának tartom, hogy a határátkelő blogon milyen sokszor hozzák föl az "életszínvonal" meg "a jók a fizetések" meg a "hány percet kell dolgozni egy sörért" és hasonló dolgokat.

Arról meg nagyon ritkán van szó, hogy az ember kihasználja a határátkelés olyan (amúgy elég jelentős) előnyeit, hogy nem ott költi el a jövedelmét/vagyonát, ahol megkeresi/felhalmozza. Pl. norvég bevétellel a görög tengerparton tengődni egész vonzónak tűnik. Sokkal vonzóbbnak, mint ugyanazt a szart csinálni Norvégiában, amit Magyarországon, a lakosság kb. azonos szegmensébe tartozva, hasonló életet vezetve. Pedig elvileg a határátkelők rugalmasak és életrevalóak. Miért van evidensnek tekintve, hogy kötelező ott le is telepedni, ahol az ember megalapozza a jövőjét?

nyuszigonosz 2021.01.20. 18:10:25

@Zsuzsi65: Dehogy szakértö, aki írta. :-) Csak neked ez az írás tetszik, mivel te is csak ilyen nagyon egyoldalúan látod a világot: az ellenség neked ott a demokraták, amúgy meg a magyar sajtóra hallgatva az EU.

Na de mindegy is.

Csodabogár 2021.01.20. 18:42:43

@nyuszigonosz: +1
Anélkül, hogy a cikket olvastam volna.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 18:51:56

@nyuszigonosz: "a
szerző Amerika-szakértő, a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatója." ( idezet a cikk vegerol)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 18:52:42

@nyuszigonosz: tehat akinek a velemenye neked nem tetszik, az nem szakerto :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 18:56:39

@Csodabogár: reszlet a cikkbol:
"Jake Sullivan, az új nemzetbiztonsági főtanácsadó az elmúlt éveket részben annak tanulmányozásával töltötte, hogy miként lehetne a Trumpra szavazó tömegek gazdasági érdekeit erőteljesebben beépíteni az amerikai külpolitikába. Saját bevallása alapján, az Obama-kormányzatban eltöltött évei alatt a nemzetbiztonsági üléseken soha nem merült fel az a kérdés, hogy vajon az adott politikai döntésnek milyen hatása lehet a kékgalléros amerikai munkavállalókra. Donald Trump 2016. évi győzelmével ennek meg is lett az eredménye"

"Amennyiben a Biden-kormányzat azokra kérdésekre helyezné a súlypontot, amelyeknél a hagyományos demokrata agenda és a trumpizmus között erőteljes kapcsolódási pontok vannak – mint a gazdaságélénkítés, az iparpolitika, munkahelyvédelem, közszolgáltatások javítása –, úgy mutatkozna esély az USA-ban elszabadult indulatok csillapítására. Ellenben a harcos progresszív ideológiai program és a trumpizmus hívei elleni politikai hadjárat az amerikai társadalom kohéziójának további gyengüléséhez és Amerika belső békéjének kockáztatásához vezet. Január 20-át követően Joe Bidenen és környezetén múlik, hogy világ vezető hatalmának élére állva milyen irányba kívánja fordítani Amerika kormányrùdját"

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 19:01:44

@Zsuzsi65: ez szerintem egyaltalan nem elfogult velemeny a szakerto reszerol, hanem egy realis megallapitas. De mindenkinek joga van a sajat velemenyehez, igy a velem nem egyeterteshez is:)

masterpiece1 2021.01.20. 19:05:44

Kiváncsiságból rákerestem:
"The salary range for people working in Norway is typically from 23,335.00 NOK (minimum salary) to 71,850.00 NOK (highest average, actual maximum salary is higher)."
Egy norvég korona kb. 34 HUF.
Tehát 794.000 (ez a minimum) és 2.443.000 magyar forint.
Nem tudom, ez mennyire közelít a valósághoz.

Analóg Telepes 2021.01.20. 19:05:49

@Wilhelmus80: viszont Magyarországon mégis könnyebben boldogul mindenki (aki számít): Sajátlábunkonálló Rákhel, Gazsi, Győző a bányász papa, Tiborcz vállalkozó.

Analóg Telepes 2021.01.20. 19:05:54

@Arthamyr:
'Azt miből vetted le, hogy az illető szakértő, és nem elfogult?'

Fake news korunkban a szakértő definíciója: aki azt mondja, amit hallani szeretnék.

Analóg Telepes 2021.01.20. 19:06:07

@Arthamyr: persze, lehet fogat összeszorítva néhány évig ott élni, ahol valójában egyáltalán nem szeretnénk. Pár évig kuporgatni, aztán utána élni Hevesen, mint Marci. Vagy Jászberényben.

De itt nem erről van szó.

Te Írországban élve a magyar postára jártál levelet feladni? Vagy magyar tévéadót fizettél az ír helyett? Ugye nem. Vannak olyan költségek, amiket nem tudsz máshol fizetni, mint ahol élsz. Ezért mondom, hogy a bélyeg árának mértékegysége az érte fizetett munka(idő).

Ha thaiföldi nyaralásrol lett volna szó, akkor jogos lehetne a felvetésed. Mert azért magyar fizetésből is ugyanannyit kell fizetni, mint norvégból.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 19:19:18

@nyuszigonosz: ha ramutatnal, hogy mivel nem ertesz egyet a cikkben, es te hogy latod, segitene megerteni a te allaspontodat. Ezt komolyan mondom, semmi ironia nincs benne.

Arthamyr 2021.01.20. 19:40:56

@Analóg Telepes: Nem arról van szó, hogy ott kell élni, ahol nem szeretnénk (bár nem mindig - sőt, szerintem elég ritkán - lehet ott és úgy élni, ahol és ahogyan szeretnénk), hanem arról, hogy miért kell az egész "csomagot" kérni? Miért kell Norvégiához a hosszú, hideg, sötét telet is (már azoknak, akik ezt nem szeretik, de tippre ők vannak többségben), a magas mindennapi megélhetési költségeket is kérni, miért nem mazsolázgatjuk ki, ami tetszik nekünk? Vagy legalább próbáljuk meg. Ez azért manapság nagyon sok munkakörben megoldható, nyilván nem mindenhol, ott jön be a képbe "a megtakarítunk és átköltözünk oda, ahol a megtakarításunk sokat ér" koncepció.
Tényleg annyival jobb Norvégia (behelyettesíthető random drága ország, vélt magas életszínvonallal), mint amennyivel drágább? Tényleg csak abban lehet gondolkodni, hogy akkor odamegyünk egy helyre (ami országhatárokkal van körülvéve) és akkor ott letelepszünk hosszú ideig/végleg, és ezt lehetőleg előre el is döntjük, mielőtt nekiindulunk?

Jártam a magyar postára is, és voltak magyar költségeim is, mivel nem égettem fel a hidakat, pl. volt magyar házam, de nyilván nem ezek voltak a jellemzőek.
Valóban vannak költségek, amiket nem tudsz máshol fizetni, de engem alapvetően az érdekelt, hogy az ilyen, _számomra_ szükséges költségek levonása után mennyi maradt meg a hónap végén. Nem az, hogy mennyit kell dolgozni x termékért (amit nem is biztos, hogy fogyasztok), főleg nem az, hogy átlagosan mennyit kell dolgozni érte az embereknek.

Arthamyr 2021.01.20. 19:42:42

@Zsuzsi65: Olyan nagy, kockázatos kijelentéseket azért emlékeim szerint nem tett a szerző.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 21:25:06

@Arthamyr: allitotta valaki, hogy tett? Pont azt irtam, hogy egy normalis hangnemben megirt cikk :)

Arthamyr 2021.01.20. 21:30:07

@Zsuzsi65: Ok, de ez nem teszi sem szakértővé, sem elfogulatlanná. Mondjuk elsőre azt sem tudtam, hogy viccelsz-e vagy sem, mert még kacsintós smiley is volt.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 22:49:37

@Arthamyr: Szerinted akkor ki szamit szakertonek, ha a Külügyi és Külgazdasági Intézet vezető kutatója, aki Amerikara szakosodott, nem az? ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.20. 23:02:14

Haha, ezt valaki meg tudja fejteni? Vajon az 59. elnoki beiktatas csak egy gepelesi hiba, vagy a parhuzamos valosagban tobb elnok volt, mint a most 46. elnokkent beiktatott Biden? LOL
Kattints Lady Gaga himnuszt eloado videojara, es nezd a kepalairast

index.hu/kultur/2021/01/20/lady_liberty_helyen_lassan_lady_gaga_szobra_all/

Arthamyr 2021.01.21. 03:51:02

@Zsuzsi65: Nem tudom, de én kissé szkeptikus az "Amerika-szakértő"-séggel és a "Külügyi és Külgazdasági Intézet"-tel kapcsolatban is. És a cikk elolvasása alapján nem az volt az első gondolatom, hogy az illető mekkora nagy szakértő. Ettől persze még lehet az. Mondjuk az indexet sem nagyon olvasom, amióta őrségváltás volt, most is csak azért olvastam, mert belinkelted.

FutureFry 2021.01.21. 06:28:05

@Zsuzsi65: “… trumpizmus hívei elleni politikai hadjárat …”
A Capitolium-ot feldúló tömeg szereplőinek felkutatása és az ellenük indított/indítandó eljárások és a (várható) büntetések kiszabása “politikai hadjáratnak” számít?

arncht 2021.01.21. 06:36:38

Ilyesmik sok orszagban vannak :) a fizetesekhez kepest pedig norvegia olcsobb, ahogy svajc is. Nem veletlenul ezek a gazdagabb orszagok.

Ausztriaban is van egy csomo - a tvado havi 25 eur korul van, akar nezed, akar nem. A biztositas mellett fizetni kell a korhazi napi dijat, az ovodaert, iskolaert (igaz tobbnyire a megorzesert de ez havi 200 ill 300-500 eur), azert hogy az orvos papirt irjon neked az apolasi szabadsagert. Sokezer eurot a kozvetitonek, ha lakast veszel ki Stbstb.

Otthon aki eus mercevel jol keres, sokkal kevesebb kiadasa van. Ezert nem art merlegelni, mert meglepodhet.

Analóg Telepes 2021.01.21. 07:13:42

@Zsuzsi65:
Nem olyan bonyolult, nem kell hozzá még szakértőnek se lenni. ;)
Why is it the 59th inauguration but the 46th president?
www.thesun.co.uk/news/13803765/59th-inauguration-joe-biden-46th-president-us/

kék madár 2021.01.21. 17:44:46

@FutureFry: persze, witchhunt!!!! Ha Trumpot lecsukjak az is witchhunt lesz, meg fake news, mert oneki meg a hiveinek a Parlament rombolas meg az elnokseg jar
Sajnos ez nem vicces, es ha mostantol egy szo se szolna Trumprol a hirekben, azt se bannam, sot

somlobodog 2021.01.21. 18:24:33

@Zsuzsi65:
A)ez is a demokraták aljas trükkje.
B)pár elnök 2x is volt

padlogaz 2021.01.21. 19:55:48

kicsit hatásvadász a poszt címe, miért rejtett költség a mozijegy, a reptéri transzfer vagy a gyümölcs?
a falmászás tanfolyam meg ráadásul szabadon választható hobbi, nem értem, hogy jön ide. aki pl. búvárkodni vagy vitorlázó repülni szeretne, annak is mindenféle tanfolyamokat kell végeznie előtte, amelyek - meglepő módon - szintén nem ingyen vannak.

Doppel 2021.01.21. 19:56:08

@Zsuzsi65: "se a szélsőségesen progresszív csoportok fogjává" lehet, hogy szakértő, de a helyes sírása még nem az igazi.

Gery87 2021.01.21. 23:26:54

jaj, annyira sajnálom hogy a világ egyik leggazdagabb államában ilyen szörnyű terhek vannak:D
És még értelmesen is költi el az állam a rengeteg adót, szörnyű....:)

Rejtélyes 2021.01.21. 23:27:05

Angliaban is van TV-ado, de ha bejelented, hogy nincs semmilyen TV-d, es nem nezel neten elo adast, akkor nem kell fizetni. Random kijonnek ellenorizni, ha megis lenne, akkor fincsi extrat kell fizetni :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 02:44:36

Én mondjuk kurvára ki voltam akadva, mikor kiköltöztünk a svédekhez, hogy ilyen mértékű adója van a tévének.Cirka kétezer korona, ami olyan 200 euró (60 ezer forint, akkori árfolyamon) volt régebben.
Magyarországon is futott ez a tétel, valami olyasmi néven, hogy rádió és tv előfizetési díj, vagy mi, de egy molyfing, nulla összeg volt, pár száz forint havonta, és aztán talán el is törölték a 2000-s évek környékére, bár ebben nem vagyok biztos, inkább talán átszervezték a fizettetését.Szóval mikor kijöttünk és ezt meghallottam, hogy egy jó fél havi magyar fizetés az éves díj (évente egyszer kellett egy összegben fizetni), hát pofaleszakítónak gondoltam.Azzal nyilván tisztában voltunk, hogy a svédek nem szívbajosak adó kivetést tekintve, de hát na.
Meg aztán ennyi erővel lehetne a porszívóra, a hüttőre (sicc!) vagy akár az íróasztalra is kivetni adót.Valahogy az ember nem ehhez van szokva.Az ingatlan, a kocsi, a lukszuscikkek adóztatása, az még oké, na de egy tévé?!?!
És még akkor is fizetni kell, ha nem is nézed az állami csatornákat...
Manapság már nem is így hívják, mert hogy ha van netelérés, akkor nézhetsz neten is adásokat, amihez már nem is kell tévé, szóval kreatívak.Egy időben csak háztartásonként egyet kellett fizetni, de az utóbbi 1-2 évben már ezt is átdolgozák, hogy személyfüggő legyen.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 02:50:24

@Arthamyr: Ezt most kurvára nem értem, kicsit segíthetnél benne.Hogy a pék szervébe gondolod azt, hogy Norvégiában(akárhol, kívánt ország neve behelyettesíthető) élve csak a jó fizetést szemezgeted ki, a drága napi megélhetést meg inkább kihagynád?
Komolyan érdekelne, tényleg nem trollkodok.
Legyél mondjuk egy tűzoltó, esetleg katona, s vadakat terelő juhász, netán kőfaragó , balettáncos.Miként kell azt megoldani, hogy egy drága ország fizetését vegye fel az ember, és utána egy olcsó helyen "üvöltve dőzsöléssel" költse el sokkal hatékonyabban?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 02:55:23

@geegee: kihagytam még a kurvák s3ggéből való kokain szívását...
Hiába, a régi nagy nevettető...
:-)))

Arthamyr 2021.01.22. 06:13:10

@geegee: "Ez azért manapság nagyon sok munkakörben megoldható, nyilván nem mindenhol, ott jön be a képbe "a megtakarítunk és átköltözünk oda, ahol a megtakarításunk sokat ér" koncepció." - ahogy korábban írtam.

A nagyon sok munkakörbe olyanok is simán beletartoznak, mint pl. borok, feldolgozott hústermékek (random nem frissáru) készítése és külföldre eladása. Nyilván a tűzoltó nem működik, de egy tűzvédelmi mérnök/szakember már igen. A vadakat terelő juhász (legyen ez most vadgazdálkodással foglakozó ember) is tudja ezt csinálni, pl. vendégvadászatok szervezésével. A határrendész sem, de elmehet Frontexes kiküldetésre, a katona mehet külföldi missziókra. Ezek csak példák a környezetemből, azért, hogy könnyebb legyen túllépni a "nem lehet mindenki IT-s" hülyeségen (ami egyébként még az online végezhető tevékenységeknek is csak kis része). És van egy csomó munka/biznisz, ami már helyben is jól fizet egyes helyeken. Mert ok, hogy egy egészségügyi dolgozó nehezebben tud távmunkázni/exportálni, viszont tud találni olyan helyet/munkát, ahol igencsak tisztességesen megfizetik, és tud megtakarítani.

Hórukk 2021.01.22. 07:11:16

Viszont Norvégiában a legnépszerűbb autómárka a Tesla. Ez azért mond valamit...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 11:20:47

@Arthamyr: Hát nem tudom, ezek az általad említett szakmák (borász, vadász, katona), hogyan működhetnek távmunkában, de ha látsz példákat rá, akkor elhiszem.Bár szerintem inkább a fordítottjai az arányok, néhány helyen megoldható, de a legnagyobb részben nem.Ítés, médiaszerkesztő (fotó, videó, hír, cikk, stb), "influenzás", szoftveres területeken bizonyára működik, de az emberek ezeket a szakmákat űzik a legkevésbé.Esetleg még az ilyen könyvelő, meg hasonló jellegű gazdasági, pénzügyi tanácsadói szakmák lehetnek ilyenek.Az utolsó pár mondatot meg végképp nem értem, persze, vannak ilyenek, de az esős ködös Norvégiában és nem pedig a napsütéses Görögországban.Már pedig pont az volt a kiindulás, hogy szakítsál nagy fizetést a gazdag országokban és KÖZBEN, EGY IDŐBEN éljél meg a szegényebb, olcsóbb helyeken...

desw 2021.01.22. 11:24:22

@Hórukk:

"Viszont Norvégiában a legnépszerűbb autómárka a Tesla. Ez azért mond valamit..."

Ez mit mond?

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2021.01.22. 11:24:32

@nyuszigonosz: Ez is igaz+ én jóval nagyobb költségekre számítottam. Olyan infláció van itthon, hogy a norvég avokádótól és mozijegytől már egyáltalán nem esek hanyatt.

midnight coder 2021.01.22. 11:24:49

@Arthamyr: "Amúgy nem feltétlenül tragikus ez, ha cserébe a közszolgálati médiumok némi függetlenségre tesznek szert az aktuálisan hatalmon lévő kormánytól."

A kormánytól ugyan függetlenek lehetnek, de ettõl még ugyanúgy meglesz a politikai irányultságuk. Egy mindenki által kötelezõen fizetett balliberális "közszolgálati" média fenntartása még igazságtalanabb, mint ha a közszolgálati média mindig az aktuális kormány szócsöve. Ez kb. olyasmi, mint ha kötelezõen elõ kellene fizetned a Népszavára akár olvasod, akár nem.

Arthamyr 2021.01.22. 12:59:28

@geegee:
"Hát nem tudom, ezek az általad említett szakmák (borász, vadász, katona), hogyan működhetnek távmunkában, de ha látsz példákat rá, akkor elhiszem." - Hol írtam, hogy távmunkában? Ezt egyik hozzászólásomban sem írtam. Leírtam az utolsó hozzászolásomban pár példát, hogy ezekben a szakmákban (és másokban) milyen megoldásokat láttam egy adott ország gyatra bevételi szintjének megkerülésére (és helyette más, kedvezőbb országokénak megszerzésére).

"Már pedig pont az volt a kiindulás, hogy szakítsál nagy fizetést a gazdag országokban és KÖZBEN, EGY IDŐBEN éljél meg a szegényebb, olcsóbb helyeken... " - Nem, nem ez volt, ez egy része volt, már a legelső, témában írt hozzászólásomban is leírtam, ha a szakma miatt nem megy és az illető nem akar/képes váltani, _____ott jön be a képbe "a megtakarítunk és átköltözünk oda, ahol a megtakarításunk sokat ér" koncepció._____ Hagy ne írjam le többször...

@midnight coder: Az esetleges markáns politikai irányultság (hívjuk inkább értékrendnek, a kettő nem ugyanaz), ami egyébként sem szükségszerű (mármint az, hogy markáns/szélsőséges legyen), még mindig jobb, mint az adott személy(ek)től való erős függés és az ebből következő elvtelen lojalitás.
Írországban pl. nagyságrendekkel kisebb a közmédia kormányfüggése, mint Magyarországon. Ez nekem úgy is megér 160 eurot évente, hogy most épp nem ott élek, és annyira nem is fogyasztottam egyébként sem ezen médiumokat. Úgy tekintek rá mint egy pici adóra, járulékra (aminél sokkal többet kell amúgy is fizetni másra, inkább azt takarítanám meg), hogy az adott ország kicsit egészségesebb (köz-)médiával rendelkezzen.

Alick 2021.01.22. 13:00:42

"nem készülékenként, hanem személyenként kell fizetni"

Akkor miért nem építik bele simán a jövedelemadóba?

Alick 2021.01.22. 13:00:48

@Zsuzsi65: Teljesen jogos. Trump nem az ördög seggéből esett ki, hanem az Obama-korszak - kékgallérosokat meglehetősen érintő - recesszójának terméke. Máskülönben Hillary-nak olajozott útja volt/lett volna az elnöki székbe az outsider üzletemberrel szemben.
A probléma egyébként nem pártállás kérdése, csak meg kell nézni az obamáék által finanszírozott American Factory c. filmet, ami végső soron igazolja Trump alapvetéseit.

axolotl77 2021.01.22. 13:00:56

A norvégok nem trükköznek vajon? Mégis miféle gyakorlat az, hogy akár nézed, akár nem, de fizetsz!? És ha valakinek tévéje sincs?
Megőrülnék, ha itthon ezért a közszolgálatiért kéne évi több tízezer forintot fizetni!

nyuszigonosz 2021.01.22. 16:28:22

@axolotl77: " És ha valakinek tévéje sincs?"
. mivel ez nem TV adó, így az mindegy, hogy valakinek van vagy nincs tévéje.
A közmédia adóról van szó és ez pont 2020 január 1-én változott Norvégiában: azaddig minden háztartás fizetett 300 Euró értékü norvég koronát, ha volt TV.
Nos ez az, ami változott: most mindenki fizet és bevétel szerint fizet. A legalacsonyabb fizetnivaló 20 Euró a legmagasabb meg: 170 Euró értékben,
Mert nem csak a közmédia TV adásai azok, akik aztán kapják ezt a pénzt, hanem rádióállomások, Interneten keresztül nézhetö filmek ( Mediathek) és podcast -ok, de az interneten olvasható hírek miatt is változott ez így. Mint mindenhol máshol is Skandináviában meg más országokban is.
A mai világban nem csak a TV-ben lehet híreket/müsorokat/akármit nézni, és majd mindenkinek okostelefonja/laptoptja, tablete vagy okosórája van.

Amúgy ez a pénz a hírcsatornák függetlenségét szolgálja.

desw 2021.01.22. 20:30:13

@Nagy kámpics:

"Ezt a mi mostani kormányunk is csinálja (de amúgy alighanem minden másik kormány is mindenhol), hogy például csökkent az szja, ugye, hurrá, magyarország jobban teljesít, másfelől meg nagyobb lett az áfa, és bumm, az állampolgártól ugyanannyit vesznek el, az mégis örül. "

Ez mondjuk nem igaz.

Az szja csökkentést csak és kizárólag a bejelentett dolgozók érezték, a feketézők nem, viszont az áfa emelést mindeki érezte => a feketézők most több közterhet fizetnek. Ez a helyes irány, nem pedig a baltaarcú komcsik által tolt "Fizessenek a gazdagok!" irány.

Egyébként sosem értettem, hogy miért a legálisan dolgozó embereket kell szarrá adóztatni! Az én ideális országomban csak áfa-jellegű közteher lenne, mert tök mindegy, hogy kurvák futtatásából vagy mérnöki munkából van a jövedelem. Most a mérnököt adóztatják szarrá! Wtf?

desw 2021.01.22. 20:30:18

@Nagy kámpics:

És sokkal többet csökkentek a bérterhek mint amennyivel az áfa nőtt

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 21:24:15

@Arthamyr: ", _____ott jön be a képbe "a megtakarítunk és átköltözünk oda, ahol a megtakarításunk sokat ér" koncepció._____ Hagy ne írjam le többször..."
Na, de bökje meg egy talicska majom; ahhoz, hogy te megtakaríts, ahhoz előbb ott kell élni a gazdag, de szar időjárású és/vagy társadalmú, stb országban és ha megvan a vagyon, csak akkor tudsz elköltözni olcsóbb helyre..Tehát akkor mégis csak ez a kiindulási alap...
De innen már egyértelmű, ezt elismerem.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 21:30:01

@nyuszigonosz: Annyit had helyesbítsek, hogy itt felénk akkoriban tényleg tévé-díj néven futott a nép nyelvén is, de aztán átkeresztelték, átalakították.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.22. 21:33:21

@geegee: Viszont még annyit a témához, hogy egy komolyabb mennyiségű vagyon nem jön össze egy gazdag, jó fizetésű országban sem hipphopp, azért ahhoz jó pár évet, akár évtizedet is el kell tölteni az adott helyen, főleg, ha az ember nulláról vág neki az egésznek.Ha meg viszont ott kell élni, akkor nem lehet "kimazsolázgatni a csomagból a nekünk tetsző dolgokat" hanem akközül választhatsz csak, hogy kell-e a csomag, így egyben, vagy sem.

nyuszigonosz 2021.01.22. 21:47:45

@geegee: Itt is tévé díj néven futott sokáig, míg aztán valamikor átkeresztelödött. :-)

Arthamyr 2021.01.22. 22:23:03

@geegee: Igen, ha nincsen más megoldás, akkor oda kell menni. Csak ugye ezzel kapcsolatban két dologgal nem értettem egyet:
1. Miért ez az elsődleges, először megfontolt opció, gyakran olyan szakmáknál is, ahol nem muszáj? Ezért is írtam pár példát nem "szokványos" szakmákra is, nem távmunkával.
2. És főleg miért kell véglegesen/hosszú távra letelepedni, ráadásul ezt előre elhatározni?

Pont arra írtam példákat, hogy hogyan lehet kimazsolázgatni dolgokat, pl. a Frontexes határrendészeknek az EUs fizetést (ami mellé nem ritkán befigyel céges lakás és a magyar zsold is).

Komolyabb mennyiségű vagyonra meg az átlagember sosem fog szert tenni, akinek erre reális esélye van, annak vagy mindegy, hogy milyen választ ad a hol fogsz élni kérdésre, vagy jó választ ad rá.
Az évtized körüli dolog kb. reális kisebb, de nagyon hasznos célok elérésére (pl. hitel segítségével egy ingatlan lakni, egy-kettő kiadni, vagy likvidebb befektetések, ha valaki azt szereti), általában akinek pár év alatt menne, annak menne az otthoni lehetőségek közt is, és nem ez az átlag. Viszont az nagyon nem mindegy, hogy 7 vagy 27 év alatt jut az ember egyről kettőre (ahogy az sem, hogy 2 helyett 5 év alatt ér el egy adott célt), és még ennél is nagyobb eltérések tudnak lenni megakarításban (pl. a fenti Frontexes példánál a srác simán 10x annyit takarít meg havonta, azért ez elég durva különbség). A másik, hogy pl. a fejlett, gazdag országokban általában (valamennyivel) jobb is élni, ha az egész csomagot nézzük (barátságosabb munkahelyek, jobb közszolgáltatások stb.), de ha ottmarad végleg az illető, akkor nem sűrűn fog érdemben hamarabb előrelépni (kivéve, ha otthon kb. egy helyben állt).
És akkor pl. a Földközi-tenger olcsóbb partjai (vagy akár az illető származási helye), esetleg a kalandosabbaknak Ázsia, Dél-Amerika is lehet versenyképes alternatíva, ha az ember nem teljesen úgy él ott, mint egy helyi, a hely összes hátrányát "élvezve".

kardio1 2021.01.22. 23:24:15

@FutureFry: a trumpizmus hiveinek vsz nem csak a pár száz ostromlo szamit, hanem a cirka 74 millió szavazoja vsz. Ugy tűnik, mostanság okosabb azt mondani a nagy víz másik oldalán, hogy "mindig is Trump ellenzője voltam".

kardio1 2021.01.22. 23:29:02

@geegee: az internetado ötlete meg micsoda tomegtunteteseket váltott ki Magyarországon !

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.01.22. 23:30:27

@Analóg Telepes: igen, kozben megtalaltam a valaszt :) akinek 2 term-je van, annak kijar a 2 inauguration :) igy tobb beiktatas volt eddig, mint elnok :) igy mar kijon a matek :)

kardio1 2021.01.22. 23:36:57

@nyuszigonosz: itt audiovizuális hozzájárulás néven fut, de csak akkor kell fizetni, ha van tévéd.

FutureFry 2021.01.23. 05:33:40

@kardio1: Nem mondtam, hogy csak az ostromlók trumpisták (de a 74 millió az túlzás mert a szavazók nagy része csak az R vs. D-t nézi).

kardio1 2021.01.23. 07:38:01

@FutureFry: a zárójeles megállapításoddal egyetértek. Inkább csak arra akartam rávilágítani, hogy szerintem Zsuzsi nem az ostromlókra gondolt elsősorban, amikor a trumpistak elleni politikai hadjaratrol beszélt.

desw 2021.01.23. 12:58:19

@Nagy kámpics:

Nincs előfizetésem a Portfoliora, így nem tudom elovasni a cikket. De 2013-as a cikk, azóta tovább csökkentek a bérterhek, de még mindig magas az adóék.

Közös teherviselés a lényeg. Az nagyon nem frankó, hogy az adók többségét egy szűk réteg fizeti. Ez mozdult el végre a helyes irányba. (nem érint, nem alkalmazott vagyok)

Eddig a sok feketéző és minimálbérre bejelentett köcsög röhögött a markába, hát most fordult a szitu. Az igazi köcsögök melóztak feketén és közben kapták a segélykét is. Hát ennek vége lett!

A politikusoknak az a dolga, hogy hazudjon. Ha belemondanák az álompolgárok pofájába az igazságot, akkor holnap tünti lenne meg kődobálás és "Monnnyon le!"

desw 2021.01.23. 12:58:25

@Nagy kámpics:

Igazi adócsökkentéshez az állami kiadásokat kellene csökkenteni. Na, próbáld meg ezt a projektet a 3 millió nyugger és 1 millió állam seggmeresztő országában! Sok sikert!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.23. 23:03:21

@Arthamyr: "Komolyabb mennyiségű vagyonra meg az átlagember sosem fog szert tenni,"
illetve: "nem sűrűn fog érdemben hamarabb előrelépni (kivéve, ha otthon kb. egy helyben állt)."
Ezt aláírom, de szerintem nagyon sok embernél komoly vagyonnak számít már egy hitelmentes ház is, velem együtt számolva.És szintén q sokan indulnak neki az egy helyben állásból odahazulról, ez az egész blog a bizonyíték rá.

Arthamyr 2021.01.24. 09:57:43

@geegee:
Egy hitelmentes ház sem reális feltétlenül egy évtized alatt, ott, ahol megkeressük rá a pénzt. Ezért is érdemesebb máshol megkeresni.

Az meg ok, hogy valaki az egy helyben állásból indul, a gond az, hogy kb. abba is megy, aztán örül, mert kicsit kényelmesebben áll egy helyben, vagy már akár halad is előre, egy csiga lassúságával.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.01.24. 13:19:30

@geegee: ez a blog nem hiszem hogy bizonyitek lenne ra, itt ugyanis az altalanosan elfogadott sztori az, hogy jol kereso, kepzett szakemberek menekultek el a magyar kozelet, de leginkabb a patas diktaturaja elol.

axolotl77 2021.01.24. 16:35:14

@nyuszigonosz: "Amúgy ez a pénz a hírcsatornák függetlenségét szolgálja."
Félek, hogy ez nálunk nem garantálna semmit. Elég csak a "közszolgálati" nézettségét és hallgatottságát megnézni. Ami egyértelműen a legsikeresebb volt (M3), azt is száműzték.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása