oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. július 29. 06:30,  Hat spanyol szokás, amit jó, ha ismersz 58 komment

2020. július 29. 06:30 Határátkelő

Hat spanyol szokás, amit jó, ha ismersz

Mint minden nagy ország, így Spanyolország esetében is nehéz egységes szokásrendszerről beszélni, hiszen másképp élnek az emberek mondjuk Baszkföldön és másként az ország déli csücskében (a baszkoktól ezúton is elnézést a „lespanyolozásért”). Ezzel együtt is vannak olyan szokások, melyeket nem árt tudni, ha az ember ott él vagy csak oda utazik. Sojourner az előbbi csoportba tartozik, ő szedett össze hat, számára érdekes szokást.

spanyolorszag_bar_foto_pixabay_com_life-of-pix_2.jpg

1. Könyörögni kell a számláért

A borravaló nem kifejezetten elterjedt Spanyolország nagy részében, aminek az egyik következménye, hogy simán elüldögélhetünk az étteremben anélkül, hogy a pincérek vagy a személyzet más tagja túlzott figyelmével tüntetne ki, ami kulturálisan és társadalmilag elfogadott dolog. Fizetéskor jó észben tartani, hogy a számla végösszegének elosztása sem megszokott. Szóval nem baj, ha az embernél van apró.

2. A „bote”

A „bote” inkább Spanyolország északi részén elterjedt és erősen kapcsolódik az előző ponthoz. Egyfajta közös kassza ez, amit a baráti társaság tagjai jellemzően a közös esti szórakozás előtt dobnak össze és célja éppen az, hogy ne kelljen utána a számla elosztásával vacakolni.

Előzetesen kell tehát megállapodni arról, ki mennyit tesz bele, a közös kasszát pedig egyvalaki kezeli. Nyilván illik észben tartani, mennyit adtunk be, hogy ne költekezzünk túl.

3. Ha megemlítenek előtted egy eseményt, meg is vagy hívva

Újabb sajátosság, hogy nem sokat vacakolnak a formális meghívással, azaz ha előtted beszélnek egy találkáról, akkor arra te is automatikusan meg vagy hívva. Olyannyira, hogy azon sem érdemes meglepődni, hogy e társasági szabály ismeretének híján ha nem jelensz meg, simán megkérdezik, miért nem mentél – hiszen meghívtak (esetleg úgy, hogy észre sem vetted).

Természetesen szó sincs arról, hogy ne lennének formális események, szabályos meghívásokkal, de ha szeretnénk beilleszkedni, akkor Sojourner szerint meg kell tanulni a sorok közt olvasni.

4. A „sobremesa”

A „sobremesa” (szó szerint „az asztalon”) nem más, mint az a szokás, amikor egy húzósabb étkezés után a társaság az asztalnál maradva beszélget, emészt és relaxál.

A sobremesa akár órákig eltarthat, hiszen a spanyolok szeretik a társaságot, ellenben nem azok a kapkodós fajta. A sobremesa után még simán el lehet menni egy bárba, kávézóba vagy hétvégén egy klubba szórakozni.

5. „Ya” – mint a helyiek

Ha szeretnéd, ha összetévesztenének a helyiekkel (persze nem fognak), annak legegyszerűbb módja, ha a legtöbb egy-két szavas mondat elé egyszerűen odavarrod, hogy „ya”.

Így születik meg a

Ya vale (Elég)!

Ya te digo (Rendben)!

Ya caigo (Fogtam)!

Anda ya (Ugyan már)!

Ez a „ya” mélyen beleivódott a spanyol kultúrába, elsősorban barátok és munkatársak között, csakúgy, mint a „vale” és a „venga”, melyek az „adios” mellett búcsúzáskor használatosak.

6. Lassan járj

A spanyolok nem feltétlenül teszik hozzá, hogy tovább érsz, mert nem ez a cél, egyszerűen csak nem szeretnek sietni. Amit ebben a XXI. századi rohanásban nem is olyan egyszerű megérteni és alkalmazkodni hozzá, de ha sikerül, akkor szerintem megéri. Teljesen más élet.

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�� Norvég reggel �: @juditboros007 #norway #norvégia #dirdal #europe

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

(Fotó: pixabay.com/Life-Of-Pix)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9116081672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arncht 2020.07.29. 12:46:40

Csodalom a mediterranok elettempojat, csak azt nem ertem, hogy lehet ezzel magas eletszinvonalat fenntartani.

fhdgy 2020.07.29. 13:41:12

@arncht: Csak néhány ötlet:

Fűtésszámla, hóeltakarítás, téli ruhák, téli-nyári gumik, fagyálló, ezeket mind meg lehet spórolni.

arncht 2020.07.29. 14:08:26

@fhdgy: akkor nyaron mi is kevesebbet dolgozzunk? :)

fhdgy 2020.07.29. 14:36:44

@arncht: Vannak emberek, akiknek 100 ezer körül van a nyugdíja, évi kb. 200 ezret költenek tűzifára ( a földgáz még drágább ).

Egy autógumiszett kb. 50-70 ezer. Pillanatok alatt összejön több havi költség.

Nekünk nyáron is többet kell dolgozni, hogy ne fagyjunk meg télen.

Van egy ismerősöm, kertészkedik, elég húzós a fóliasátor fűtése.

Múltkor olvastam egy cikket, hogy egy hektár szántón közel 500 ezer Ft lehet az éves árbevétel.

Ha zöldségfélét termel és öntöz is, akkor kb. 5 milla.

Ha csinál egy hektár melegházat, akkor kb. 50 milla.

Az öntözésnek is, az üvegháznak is hatalmas a beruházási költsége, nem is sok embernek van Mo.-on.

Pl. Olaszországban nem kell üvegház és lehet termelni olyan dolgokat, amiket No.-ban, Mo.-on, stb. primőrként lehet eladni.

Sokkal kisebb költséggel tudnak termelni, áraik persze magasak, így hó kis hasznot lehet elérni.

Kevesebb munkával is többet lehet keresni.

fhdgy 2020.07.29. 14:39:35

@arncht: Egyébként van egy kis elméletem, nem most találtam ki.

Az északi népeknek szorgalmasnak kellett lenniük, amikor lehetett, keményen kellett dolgozniuk, hogy télen ne haljanak éhen, ne fagyjanak meg. Szorgalmas, takarékos népség.

A déliek? Holnap is lesz nap!

SzZoole 2020.07.29. 15:38:36

@fhdgy: hasonló a véleményem, lusta népség a déliek...

“ Ők délinek születtek,
S hazájában ősi jelszó:
"Ej, ráérünk arra még!"

M. Péter 2020.07.29. 15:49:06

@fhdgy: Spanyolország déli része tele van üvegházzal.

Akik nyáron 40 fok feletti melegben dolgoznak a földeken, azok szerinted nem dolgoznak keményen?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.29. 16:24:28

a mezogazdasagi termeles aranya egy orszag teljes gdp-jeben par szazalek manapsag. delen is.

Tatai Katalin 2020.07.29. 16:24:29

ugy alakult hogy 2 éve spanyol vőm van, két kisfiu spanyol unokákkal. minden nagyon aranyos, én vagyok a legjobb anyós, nem tudok spanyolul, teljesen más a tempója, azért megjegyzem, hogy nem tünik lassunak, sőt, eléggé mozgékony, sportos. néha hangosak, de szeretnek délután sokat aludni, este sokáig fent vannak, a tapas bárokat pedig nem tudom megszokni, de azért jó a hangulatuk

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.29. 16:24:29

teli es nyari gumi ugyanannyiba kerul, mint csak nyari egesz evben. ha nincs felteve, nem kopik, igy ketszer tovabb tart mindket keszlet. ruhak ugyanez.

kewcheg 2020.07.29. 16:24:38

@arncht: nem az értelmetlen meggebedéstől lesz magas az életszínvonal....sőt-a contrario- az értelmetlen meggebedéstől, és csapágyasra dolgozástól szinte biztos nem lesz magas az életszínvonal...

Gery87 2020.07.29. 16:24:46

@fhdgy:

Ebben van valami, nem is egyszer hallottam már.....azért nem csoda hogy így van.
Pl mire jutottak a spanyolok a gyarmatosítással meg mire a hollandok stb...

fhdgy 2020.07.29. 16:54:44

@SzZoole: Nem mondom, hogy lusta népség. Vegyük pl. az olaszokat: van házuk, autójuk, stb., jókat sziesztáznak, mi kell még?

Minek megszakadni a munkába, ha így is lehet?

Csodabogár 2020.07.29. 16:55:46

@M. Péter: Délen rengeteg az olajfa és a narancsfa. Egyik se nagyon munkaigényes.
Régen sok éven át sokat jártunk tavasszal és ősszel dél Spanyolországban. Mindig csodálkoztunk, hogy soha egy embert nem láttunk a kint. Igaz, nagyon meleg tud ott lenni és nem hiszem, hogy az eldugott kis falvakban nagyon jó móduak lennének a népek.

fhdgy 2020.07.29. 17:02:58

@M. Péter: Egyszer autókázás közben megálltam, mert egy bodzaültetvényt metszettek. Kíváncsi voltam, oda mentem.

Jó nevelt kisfiúként köszöntem, hogy "aggyon isten jó napot, jó munkát!" A válasz az volt, hogy szép öregasszony meg jó munka nincs! A földeken tényleg nincs! Inkább azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy mennyit dolgozik az ember és hogyan.

A hetvenes években apám fizetése kb. 30 ezer volt egy évben.

Volt akkora málnásuk, hogy azért 60-70 ezert forintot kaptak egy évben. Igaz, kb. 4-5 hét az bolondok háza volt.

Jó, még számoljunk hozzá 3-4 hetet egy évben, mert volt vele más munka is, akkor is, kettő hónap alatt két évi fizetés. Mai ésszel nem is értem, hogy miért kellett mást is dolgozni.

Lett volna sok ember, aki azt mondta volna, hogy apámék lustálkodnak.

Miért kell Spanyolország déli részén üvegház? Virslit főznek benne?

fhdgy 2020.07.29. 17:04:30

@Gery87: Nincs az a vagyon, amit el nem lehetne tékozolni!

fhdgy 2020.07.29. 17:16:13

@SzZoole: Egy rövid történet, kicsit zanzásítva:

Idősebb görög az unokájával pecázik a tengerparton. Vágtak egy nádat, rákötöttek zsákvarrócérnát, meg gombostűt.

Meg a jenki, kioktatja a görögöt. Miért nem vett egy jó pecakészletet, több halat foghatott volna, eladhatta volna a piacon, abból vehetett volna egy halászcsónakot, stb. stb. aztán lehetett volna egy egész halászflottája, most gazdag lehetne és pecázhatna az unokájával békében a tengerparton.

Miért, most nem azt csinálom? Kérdezte a görög!!!

Szabinho 2020.07.29. 17:18:25

@arncht: azért nem olyan magas az az életszínvonal. a gazdaságuk stagnál. nagy a munkanélküliség, a déli népek is mennek az Unióba munkát vállalni. Magyarország mára már gazdagabb országnak számít mint Görögország vagy Portugália. persze, tudom hogy ez csak átlagos szám, mert nálunk vannak brutál szegény régiók is. Ausztria nagyon messze van tőlünk és ők tényleg nagyon jól is élnek, de a spanyolokat és az olaszokat gazdasági fejlettség terén valószínűleg utolérjük a következő 10 évben.

fhdgy 2020.07.29. 17:21:13

@fhdgy: "Meg a jenki" = Megy a jenki!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.07.29. 18:07:11

@Gery87: ennek inkabb mas, melyebb gyokerei vannak szvsz. A hollandok es skandinav nepek tobbsege szamara a protestans ertekrendend volt a meghatarozo, amiben a kemeny, szorgalmas munka ereny volt (persze hozzateszem, ahogy fent emlitettetek is, a termeszeti adottsagok miatt is eleve ra voltak kenyszerulve a kemeny munkara).
Ez a mentalitas es ertekrend oroklodott, es meg az Ujvilagba is elvittek magukkal a puritanok, szoval nem csoda, hogy ott is erre alapozva epult fel a tarsadalom es a hatasa meg ma is erezheto. (Ertsd: a kemeny, szorgalmas munka =ertekelendo es nagyra tartott)

SzZoole 2020.07.29. 18:23:26

@Zsuzsi65: “ a kemeny, szorgalmas munka =ertekelendo es nagyra tartott”

Ez így van! Amióta itt élek, tudom, hogy munkával is lehet pénzt keresni, keményebb/több munkával többet és azóta jobban is értékelem a munkámért kapott pénzt!

Régen/Mo-on, könnyen jött-könnyen ment :-)))

2020.07.29. 18:40:28

@fhdgy: dolgoztam sokat eszak-olaszorszagban, nincs semmi kulonbseg az ottani munkamoral, es egyeb europai orszagokban tapasztalt munkamoral kozott. (meg csak nem is sziesztaztak).

szerintem azonos munkakorben nagyobb kulonbsegeket lehet talalni orszagon belul ember es ember kozott, mint pl a "magyar mernoki mentalitas atlaga" es az "olasz mernoki mentalitas atlaga" kozott, amirol azt gondolnam, hogy kozel azonos.

az viszont lejott, hogy paran az eszakiak kozul nem voltak tul jo velemennyel del-olaszorszagrol, szoval nem tudom, hogy mindez ott is igaz lenne - de ott nem is dolgoztam soha.

fhdgy 2020.07.29. 19:11:04

@Rayovac: Én úgy tudom, hogy észak és dél Olaszország kettő külön világ.

Pl. Észak-Olaszország pl. Süd-Tirol!

kék madár 2020.07.29. 19:14:38

@Rayovac: az eszak-olaszok es a del-olaszok ket kulonbozo kategoria, az elobbiek szinte németesen megbizhatoak, a del-olaszok pedig tipukus mediterran nep, lazak es "raernek"

kék madár 2020.07.29. 19:17:40

@fhdgy: ja! sok milanoi es torinoi ismerosom 100-szor kozelebb all egy becsi, budapesti vagy muncheni polgarhoz, mint egy milanoihoz, Szicialiarol nem is beszelve

fhdgy 2020.07.29. 19:34:11

@kék madár: Mailand, Turin, Bozen, ... stb.

MarYsol 2020.07.29. 19:47:01

Ilyenkor nyitva vannak az üvegházak, természetesen. Most érik a mangó meg az avokádó, szőlő, füge aztán a citrusok ősszel. Dolgoznak vele rendesen

Nyers Fa 2020.07.29. 19:47:02

@fhdgy: fűteni mindenhol kell, mi Máltán élünk, télen fűtünk, kb decembertől márciusig, nyáron meg hűtünk. Havi 120€ alatt nem úszod meg a rezsit. Téligumi tényleg nem kell, cserébe a nap tönkreteszi a fényezést. Tele van a sziget melegházzal, de szicilián még több van belőle. Azért mert télen nem megy 10-fok alá a hőmérséklet, még nem azt jelenti, hogy januárban beérik a paradicsom.

MarYsol 2020.07.29. 19:47:02

@fhdgy: azért itt Andalúziában nem a trópusokon élünk :-) Télen nincs 40 fok - 0- 15 között elkel a paradicsomnak meg egyebeknek az üvegház

Töhötöm Kolompos 2020.07.29. 19:47:30

@Szabinho: "a spanyolokat és az olaszokat gazdasági fejlettség terén valószínűleg utolérjük a következő 10 évben"
Az lehet, hogy egyes politikusoknak ez a lázálma, de az a 10 év legjobb esetben is 30, de valószínűbb, hogy soha.
Az, hogy a magyar gazdaság és a fizetések ennyit nőttek az elmúlt években, annak a legfőbb oka, hogy hihetetlenül le voltunk maradva az EU többi országától. A közös piac pedi kiegyenlíti a különbségeket egy bizonyos fokig.
De ez a növekedés nem fog örökké tartani, az olasz és spanyol gazdaság és a magyar között pedig még így is akkora a különbség, amit nem lehet csak úgy behozni 10 év alatt. Ezekben az országokban az átlagfizetés most is több mint duplája a magyarnak, a következő években pedig a fizetések növekedés leginkább az inflációnak lesz köszönhető.

fhdgy 2020.07.29. 20:10:05

@Nyers Fa: @MarYsol: Ez számomra meglepő! Krk szigeten, ami északabbra van, a régebbi házakban abszolút nincs fűtés.

kék madár 2020.07.29. 20:34:57

@fhdgy: "Egyébként van egy kis elméletem, nem most találtam ki."
Szerintem ezt sokan kitalaltak, Marx is, azt is hozzatettek, hogy van egy idealis klima ami kedvez az innovacionak, civilizacio epitesnek, amihez az egyenlito fele tul jo az ido - banan a fan, csak fel kell maszni erte - a sarkok fele meg elmegy az egesz nap a fokavadaszattal es nem marad ido a motoros furesz feltalalasra

Csodabogár 2020.07.29. 21:45:41

@fhdgy: Malaga környékén sincs sehol fűtés, max. az egészen újonnan épült házakban, pedig télen, mikor rövidebbek a napok, csak 15 fok körüli a hőmérséklet, meg lehet fagyni a lakásban. Ugyanez Floridában. Mikor jött egy hidegebb tél, sokan akkor vették észre, hogy nincs mivel fűteni. Napok alatt elfogyott minden elektromos melegítő készülék az üzletekből. A modernebb házakban már eleve hűtő és fűtő klímát raknak, ami nekem igazi európainak, nem sokat ért.:-(

MarYsol 2020.07.29. 22:35:15

@fhdgy: Hát az sajnos itt sincs...télen mindenki villanycuccokkal fűt, es vastag pizsamában alszik. De az üvegházakban üvegházhatás van

M. Péter 2020.07.29. 23:05:04

@Szabinho: Szeretett vezérünk szerint 10 év múlva már Ausztriát is le fogjuk hagyni.

fhdgy 2020.07.30. 07:21:50

@MarYsol: Annyi lenne a kérdésem, hogy tényleg üvegház vagy csak fóliasátor?

So No 2020.07.30. 08:36:16

@MarYsol: Hehe. A tropusokon sincs. Egesz evben 30-32.

Örömhernyó 2020.07.30. 08:36:54

@kék madár: Az északi olaszok kb. úgy beszélnek a déliekről, mint ahogy egy budapesti se beszél a legeldugottabb, legelmaradottabb, etnikailag színezett borsodi, szabolcsi falvak lakóiról. Konkrétan Mordornak látják az északi olaszok a déli területet, olyan mentalitásbeli, bőrszínbeli, vagyoni különbségek vannak Olaszországon belül észak és dél között, amilyen Budapest és Nyírmeggyes vagy Nagyecsed közt sincs.

@arncht: Egyrészt annyira nem magas az életszínvonal (ez jövedelmi, vagyoni kategória), inkább az életminőség magas, tehát jól élnek akkor is, ha nem gazdagok. Kedvező időjárás, barátokkal, társaságban eltöltött szabadidő, emberi kapcsolatok, egészséges ételek, pozitív mentalitás. Ezek nem függnek a jövedelemtől, ez inkább hozzáállás kérdése.
Jó életminőséghez nem kellene Magyarországon se osztrák vagy svájci életszínvonal, jövedelem, de nyilván teljesen nincstelenül se működhet. Én azt látom, hogy már az osztrák fizetések felével jó életet lehetne élni Magyarországon. Nem gazdag életet, de viszonylag gondtalan életet. Nem gazdagok lennének az emberek, de nem lennének napi anyagi gondjaik.

2020.07.30. 09:06:35

Ez a "lassan járj" dolog 1 az 1-ben átragadt a Fülöp-szigetekre is, én családilag kötődök oda. Hát én sem vagyok egy sietős fajta, de attól az észveszejtő lassúzástól, amit azok ott járás-kelés címén leművelnek, agyfaszt kaptam a végére és tökre belefáradtam. Inkább "kilőttem" (mentem normál tempóban), és bevártam őket.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2020.07.30. 10:00:00

@arncht: Nagyrészt úgy, hogy az euro övezet többi országa kifizeti a lustaság árát--aztán ha borul a bili, akkor a görög példa lép életbe. Amúgy a nagy többségnek nem annyira magas az életszinvonala mint mondjuk Németországban vagy a skandináv országokban,... Ha esetleg valaki már leírta, akkor bocs!

MarYsol 2020.07.30. 10:00:04

@fhdgy: üvegház is van, de gyakrabban fólia , legalåbbis erre, Malagától keletre. Almériánál több a rendes üvegház.

Bandibacsi34 2020.07.30. 11:08:13

@fhdgy: Ezt a történetet mar az okori gorogok is ismertek(Phyrros kiraly es egy filozofus. Phyrros: meghoditom a fel vilagot. Filozofus es mi lesz aztan? Phyrros Borozgatunk itt a hegyi palotamban a kellemes szelloben. Filozofus:Hat most nem ezt tesszük??
@Szabinho: A "PIGS" allamokba 1975 utan öntöttek a penzt a balos nemet, francia stb. kormanyok, hogy lassak mennyivel jobb Franco, Salazar stb. utan. Meg is rontottak oket.
@Zsuzsi65: Ja mas is az eghajlat. Hosszu tavon viszont majdhogynem elhetetlen orszagok. Tenerife pl. tele van skandinav, holland, angol, skot betelepulokkel meg eszak-nemetekkel. Az USA-ban hasonlo a helyzet: sokan mennek Kaliforniaba vagy Floridaba ha besokalnak.
@kék madár: Napoly az a Milano. Mondjuk en voltam Napolyban. Vannak jo emberek is meg seggf. ek is(fiatalsag, akik atkopkodnek a vonaton mert jo poen). Viszont vulkanra epul ezert iszonyatos a meleg(es csak melegviz van emiatt). Az eghajlat nagyban befolyasolja a nepek hozzaallasat(tul meleg vs tul hideg). Skandinavia 50%-a (nyugati resze) inkabb esos, mintsem hideg. Viszont az eszak olaszoknak be nem all a pofaja, a deliek ebbol a szempontbol jobban tudnak viselkedni.

Bandibacsi34 2020.07.30. 11:08:17

@Örömhernyó:
Ez igy van. Amugy a budapesti(talan Nagykoruton beluli a belpesti a kivetel, aki szerint onnan tul mar VIDEK van) nem nezi le a falut. Sokkal inkabb a videki megyeszekhelyiek (irigykednek?) Pestre, a falusiak nem. De falun azert meg lehet eldegelni kis penzbol is, ha vannak allatok meg termenyek.

DFK 2020.07.30. 13:15:48

Mondjuk a legfontosabb a spanyoloknál a por favor. Azt tedd hozzá minden kéréshez.

szánmonoxid 2020.07.30. 13:59:08

@DFK:
Ahogy az angoloknál sem árt a please, vagy a németeknél a bitte, de mondjuk a magyaroknál sem a legyen szíves.
Attól kérés, nem parancs.

szánmonoxid 2020.07.30. 13:59:18

@fhdgy:
Mañana, amigo, mañana. :-)

Egyébként én már láttam szép öregasszonyokat. Jó, nem meztelenül, de szép arcúakat.

Mondjuk egy sima nád pecabottal snecit sem lehet fogni, mert még az is eltöri.

Nyilván Lemberg is ősi német város. Hiszen van német neve.

@droid_:
Szerintem egy télikabát + pulóver jóval drágább, mint egy ing. Persze lehet, hogy rosszul tudom.

@Szabinho:
Ja, legalábbis az orbáni propaganda szerint.
De ha odamész, nem ezt látod.

@Zsuzsi65:
Ja, mert a katolikusok (spanyol, olasz, portugál) nyíltan hirdetik, hogy minek dolgozni.
Dolgozz keveset, nem ér baleset, nem is tudom, hányadik parancsolat ez a Bibliában.

@kék madár:
A milánói közelebb áll egy münchenihez, mint egy milánóihoz?
Ez minimum érdekes.

"marad ido a motoros furesz feltalalasra"
Sőt, az ékezetes betűkére sem.
Mellesleg jégből meg fókacsontból nehéz is motoros fűrészt csinálni. Más alapanyag meg nincs.

@Töhötöm Kolompos:
Másrészt a magyar átlagfizetés azért olyan magas, mert a Mészáros-Tiborcz-Garancsi-féléket is beleszámolják, viszont nem számolják bele a több millió segélyen élőt.
Valójában a magyar átlagfizetés jóval 200 ezer nettó alatt van, a statisztikai hivatal által álmodott hülyeségek helyett.

@Csodabogár:
15 fokban azért már nem lehet megfagyni, alvásra teljesen kellemes, napközben meg legfeljebb nem meztelenül kell a lakásban lenni.

@Örömhernyó:
Az osztrák nettó átlagkereset felével (ami kb. 1200-1250 euró, azaz jelen árfolyamon közel 450 ezer Ft) a magyarok 99%-a elégedett is lenne.

fhdgy 2020.07.30. 14:12:06

@szánmonoxid: A tengerparton nyilván van tengeri nád, az azért erősebb.

Lemberg más tészta, mint pl. Bozen-Bolzano.

Amikor a németek bevonultak Bozenbe, virágesővel fogadták őket.

2020.07.30. 14:19:20

@szánmonoxid:

"15 fokban azért már nem lehet megfagyni, alvásra teljesen kellemes, napközben meg legfeljebb nem meztelenül kell a lakásban lenni."

Hát, egyrészt szerintem 15 fok is nagyon hideg, másrészt amikor egy téli napon a napi max hőmérséklet 15 fok, akkor a lakásban annál kevesebb van, beáll a napi középhőmérséklet körülre, szóval lesz bent, mondjuk, 10-12 fok. Látszik az ember kis lehelete meg minden.

Ha meg jön a hidegfront, és két hétig eleve csak 10 fok a max hőmérséklet odakint, éjjel meg lemegy, mittomén, 3-ra, akkor 7 fokos a lakás.

És 7 fokos minden, a hálószoba, a konyha, a fürdőszoba(!). És egy örökkévalóság, amíg felmelegszik a víz a csapból. Kellemetlen.

Persze nagyon függ attól, hogy mit akarsz otthon csinálni. Például ha leülnél dolgozni, tehát nem mozogsz, pont úgy lehűlsz, mintha kint üldögélnél az árnyékban. Abszolút sapkás, kétpulóveres, kesztyűs vállalkozás, és már 15 fokban is gémberednek az ember ujjai a gépeléshez, hát még ha hidegebb van.

Nyilván, ha valaki egész nap lót-fut a városban, és este annyit van otthon, hogy a kanapén üldögél a takaró alatt, az más. Bár kakálnia meg zuhanyoznia annak is kell, és az 10 fokban nem jó. (Oké, oké, a kakálás még csak-csak elmegy, elvégre ott egy finom, meleg, gőzölgő kupac felett üldögélünk, na de zuhanyozni...?).

M. Péter 2020.07.30. 18:13:11

@DFK: A spanyolok nem használják a por favor-t olyan gyakran, teljesen elfogadott, hogy az ember csak annyit mond a pincérnek, hogy hozzon egy sört, mindenféle udvariassági formula nélkül. A helyes hanglejtés viszont fontos.

Gery87 2020.07.30. 20:53:14

@Zsuzsi65:

"A hollandok es skandinav nepek tobbsege szamara a protestans ertekrendend volt a meghatarozo, amiben a kemeny, szorgalmas munka ereny volt "

Ez em kapcsolódik az éghajlathoz.....nézd meg hol vannak protestánsok, hol nyert teret! északon!
Tehát már egy meglévő értékrend alakította magát a vallást...arra épült.

a nagy hohohorgász 2020.07.30. 22:34:09

En csak annyit szólnék hozzá hogy normális időben beért magyar paradicsomnak a nyomában sincs a spanyol vagy olasz paradicsom bármikor szedik. De a paraszt télen is Paradicsomot akar enni... Igaz hogy semmi íze nincs de o eszi . Na ezért tartanak előrébb. A déli gyümölcs sem egész évben érik. De a paraszt narancsot akar enni egész évben... Pont ti parasztok miatt el jobban a spanyol paraszt. A minőségi termékeket sose ismeritek.... Hiába spanyol paradicsom téli termes az szar. A természetet nem lehet megerőszakolni..... Még a hülye nagyanyám is megmondta akkor egyél amikor beérik.... Pont így eszel valtozatosan. De nem.... A téli retek ciki ő spanyol paradicsomot akar enni.... Én meg csak röhögök....

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.31. 00:42:43

@szánmonoxid: nem a bekerules szamit hanem az amortizacio. ha nem divatozol. ha igen, akkor ugyanannyiba kerul.

Bandibacsi34 2020.07.31. 01:07:41

@a nagy hohohorgász:
A jo termeshez harom dolog kell: napsütés, eső es jo termőföld. Magyarországon pl mindharom megvan
Spanyolorszagban a föld minősége nem jo, Angliaban keves a napfenyes időszak, Marokkoban sem a föld nem jó, sem eső nincs nagyon.

szánmonoxid 2020.07.31. 18:28:31

@Nagy kámpics:
10 fokban még nem látszik a lehelet.
A lakásban pedig melegebb lesz, mint kint. Egy barlangban is melegebb van télen is, mint kint, még fagypont alatt is. A medve nem hülye.

"már 15 fokban is gémberednek az ember ujjai a gépeléshez"
Az enyéim nem. Érdekes.

Zuhany - próbáltad már a piros jelű csapot is?

@a nagy hohohorgász:
Hozni kell Chiléből, ahogy Torgyán papa cseresznyét. Ott akkor van nyár, mikor itt tél.

Egyébként Magyarország egy csomó gyümölcshöz meg zöldséghez ideális klímájú, a céli országokban túl hirtelen érik meg, nem igazán áll be a tisztességes sav-cukor arány bennük, csak a hirtelen felgyűlt cukor, édesek, de nem zamatosak a gyümölcsök. Vannak déli természetesen édes borok, de a tokaji asszúnak a nyomába sem ér egyik sem, pont ezek miatt. De az őszibaracktól a paradicsomig mindenre igaz, ami igazából mérsékelt éghajltatot kedvel.

@droid_:
Ja, mert a télikabát meg a pulóver, ha egyszer megvetted, nem kopik, nem koszolódik. Értem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.07.31. 19:46:46

@szánmonoxid: ezt irtam volna? ja nem, csak te probalsz ugy tenni. probald jobban.

2020.07.31. 20:59:17

@szánmonoxid:

"10 fokban még nem látszik a lehelet."

Ez függ a levegő páratartalmától is, ugye. Ha nagyon párás a levegő, nagyon is látszik a lehelet 10 fokban, de ennél melegebben is, ha meg száraz a levegő, akkor lehet, hogy kevesebben sem.

Attól függ, hol laksz, milyen a klíma. Az én élményeim portugáliából vannak, óceánpartról, és hideg téli napokon igenis látszik a lehelet a konyhában (és főleg a konyhában, mert ott főzőcskézel, ezért nedvesebb a levegő), de más helyiségekben is. Feltételezem, spanci-mancinak is vannak hasonlóan nedves részei.

"A lakásban pedig melegebb lesz, mint kint. "

Micsoda fura egy kijelentés. Ez is többtényezős dolog, ugyebár, vannak-e ablakok, és mekkorák, odasüt-e a nap, milyen vastagok a falak, miből vannak satöbbi, de nem tudom, mit feltételezel, hogy egy elhagyott épületrész az mitől és mennyivel lesz melegebb, mint a környezet. Azok a helyiségek, ahol nem tartózkodsz üzemszerűen (budi, konyha, vendégszoba) istenverte hidegek bírnak lenni. A csömpe a lábad alatt szintén istenverte hideg. Kabát/két pulóver, sapka, kesztyű, így megy ez.

A portugál óceánparti házaknak gyakran vastag kőfala van, az ablakok picik, lőrésszerűek, hogy nyáron hűvösek legyenek, de cserébe olyanok, mint egy hűtőszekrény: áll bennük télen a hideg, a nedvesség meg a penész.

"Az enyéim nem. Érdekes."

Mármint nem gémberednek az ujjaid 15 fokban.
Nézd, szerintem te ezeket csak úgy írod, az ember ujjai még egy rosszabbul fűtött irodában is elkezdenek gémberedni, nem hogy 15 fokban. De most gugliztam egyet, uk-beli szabályozás, ráadásul 1992-ből, de ad valami támpontot, hogy miről beszélünk.
www.hse.gov.uk/temperature/law.htm

"minimum temperature in a workplace should normally be at least 16 degrees Celsius. If the work involves rigorous physical effort, the temperature should be at least 13 degrees Celsius."

Tehát a minimum munkahelyi hőmérséklet 16 fok, és ha elég fizikai erőlködés van benne, még akkor is 13.

Ha otthon ülsz egy lakásban (mert ott dolgozol, vagy mert nyugger vagy, vagy gyerek, vagy mittomén miért), és a lakás <15 fokos, az mocskos, rohadt hideg. Nem akarom kétségbe vonni az életélményeidet, de nem úgy hangzol, mint aki próbálta. (Vagy csak különlegesen jó a vérkeringésed, ezt se zárjuk ki.)

szánmonoxid 2020.08.04. 17:14:51

@droid_:
Nem ezt írtad, de kb. ekkora szintű marhaságot.
Ha nem fogod fel, akkor nem az én készülékemben van a hiba.

@Nagy kámpics:
"Ha nagyon párás a levegő, nagyon is látszik a lehelet 10 fokban"
10 fokban a levegő max. páratartalma is igen kevés (10 g/m3 körül - 30 foknál már valamivel 30 g/m3 körül, ha jól emlékszem, bár talán nem ennyire egyenesen arányos), mivel az is függ a hőmérséklettől is. Szerintem inkább száraz hideg levegőben látszik a lehelet, nem párásban.

Aha, szóval 16 fokban nem gémberedik, de 15-ben már nagyon.
A 13 fokot nem is említve. Vagy hagyják őket gémberedett ujjal dolgozni.

Ami engem illet, 20 fok (Celsius, már a félreértések elkerülése végett) fölött már nem érzem igazán jól magam (nadrág-ing öltözetben).

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása