oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. július 08. 06:30,  Nyolc dolog, amit nem bírok a németekben 111 komment

2020. július 08. 06:30 Határátkelő

Nyolc dolog, amit nem bírok a németekben

Minden népben van, amit bejön az embernek és persze akadnak olyan dolgok is, amelyek kapcsán valahogy nem találja a közös nevezőt. Természetesen a csak pozitív és a csak negatív dolgok felsorolás is torzít kicsit, ezért a kanadai Kristi listája inkább csak amolyan vitaindító. Ja, és ő Hamburgban tapasztalta mindezeket, amit azért fontos megemlíteni, mert nagy országról van szó, ahol pláne nem szerencsés általánosítani.

Téged mi idegesít abban az országban, városban, ahol élsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

nemetorszag_hamburg_foto_pixabay_com_manne1409.jpg

„Mindenekelőtt szeretném leszögezni, hogy imádom Hamburgot, szeretek Németországban élni, szerencsésnek érzem magam, hogy megadatott ez a lehetőség.

Ugyanakkor mint minden ország, város és kultúra esetében (ebbe beleértem a sajátomat is), itt is akadnak olyan dolgok, amelyek megőrjítik az embert.

1. Az udvariasság hiánya

Nem gondolnám, hogy a németek alapvetően faragatlanok lennének, de teljesen másképp vélekednek az udvariasságról, mint mi. Sokkolt, amikor első alkalommal valaki nekem jött egy zsúfolt vonaton és utána elnézést sem kért.

Aztán amikor ez újra és újra megtörtént, rájöttem, hogy a helyiek egyszerűen így működnek. Félreértés ne essék, néha azért hallok egy-egy elmormolt „entschuldigungot”, de általában azt mondanám, hogy működésük alapja az átnyomakodás a tömegen, az előrefurakodás a sorban és a másik személyes tere tiszteletének hiánya.

2. Cukormáz? Ugyan már!

Rengeteg alkalommal hallottam a németektől, mennyire idegesíti őket az „őszinteség hiánya” Észak-Amerikában. Ide tartozik az étteremben szerintük túl udvarias pincérektől kezdve a barátként viselkedő, de valójában nem is az emberekig sok minden, és hogy egyszerűen nem értik, miért viselkednek így.

Értem én, az őszinteség hiánya nem jó tulajdonság, de néha szerintem igenis jól jön egy kis cukormáz. Én bírom az öncélú kedvességet, néha a semmitmondó fecsegést is.

A németek nem vacakolnak ilyenekkel. „Minek törjem magam? Csak őszinte és egyenes vagyok” – mondják, én meg úgy érzem, ez néha csak kifogás arra, hogy durvák legyenek.

Egyrészt szeretem az őszinteséget, másrészt jó lenne néha kedves szavakat hallani és némi melegséget érezni a mindennapi kommunikációban.

3. A német bürokrácia

A jó hír az, hogy külföldiek és németek egyaránt utálják a német bürokrácia már-már nevetséges bugyrait. Néha a legegyszerűbb ügyintézés is a sírás szélére kergeti az embert.

4. A hamburgi lakásbérlés képtelensége és árai

Hamburgban nem csak hihetetlenül nehéz egyáltalán jó környéken bérelhető lakást találni, de iszonyatos összegbe is kerül. Ott van az ingatlanközvetítőnek fizetendő pénz, aztán a gyakran háromhavi előleg, az egy- (vagy másfél) havi kaució és még egy csomó egyéb fizetendő. Egy barátom mesélte, hogy 7000 eurót fizettek ki, mire beköltöztek a lakásba… ahol persze nem volt konyhafelszerelés, lámpák, semmi.

5. A helyiek és a humor (hiánya)

Az itteniek nem értik a humorom. Vagy az is lehet, hogy semmilyen humort. Nagyon hiányzik az, hogy ha elmondok egy viccet, akkor az emberek 100 százalékig megértsék.

Ennek hiánya persze sokszor nyelvi probléma, de akkor is olyan érzés, mintha elveszítettem volna a humorérzékem. Márpedig a humor egyike azon dolgoknak, melyek segítenek külföldön (és általában az életben) túlélni, márpedig a német humorérzék néha kifejezetten bizarr.

De az is lehet, hogy az emberek egyszerűen nem nevetnek annyit, amennyit én szoktam. Németországban mindennek megvan a maga helye és ideje, és ebbe beletartozik a nevetés is. Nekem pedig hiányzik, hogy bármelyik pillanatban minden komolyabb ok nélkül szétröhögjem magam.

6. Rend a lelke mindennek

A németek szeretik, ha mindennek megvan a maga helye és szeretnek mindenre felkészülni. Egy évre előre megtervezik a nyaralást, nem szeretik a meglepetéseket.

Biztosítanak mindent, a kutyát, a házat, az autót, ha esetleg összetöröd valakinek a kávézóasztalát, valakinek véletlenül nekimész a munkahelyen és ettől kisebb zúzódása lesz… a lista végtelen.

7. A német törvények és az azokat betartató dühös emberek

Németország tele van szabályokkal és törvényekkel, írottakkal és íratlanokkal egyaránt. Mindenki betartja őket, ha pedig megszeged, megnézheted magad. Illetve megnéznek ők, azzal a különleges német nézéssel, és ez még nem minden.

Nemrégiben egy dühös öreg német férfi öt percig ordibált velem, mert rossz napszakban dobtam ki a szelektív hulladékot. Nem vicc. Még ki sem dobtam a papírhulladékot, amikor megjelent a pasas és köszönés nélkül nekem esett.

Az sem érdekelte, amikor mondtam neki, hogy külföldi vagyok és nem mindent értek, amit mond, csak még mérgesebb lett. Néhány mondatfoszlányt elcsíptem, ilyeneket, mint hogy „most nem lehet szelektív hulladékot kidobni”, „nem szabad”, „menjen el a hazámból addig, amíg meg nem tanulja, hogyan kell használni a szelektív kukát”. Na jó, lehet, hogy az utolsót félreértettem, de komolyan, a férfi felbosszantott.

8. Ügyfélszolgálat? Was ist das?

Az ügyfélszolgálat hazájából költöztem ide, ahol alap, hogy az ügyfélnek mindig igaza van. Mindig az ügyfél az első, hiszen végül is ő fizet. Nos, ez az elképzelés nem létezik Németországban.

Az ügyfél gyakran téved, vagy csak idegesítő, és majd akkor szolgáljuk ki, ha éppen úgy hozza úri kedvünk.

Nemrég pár barátommal beszélgettünk erről, és arra jutottunk, hogy bár sok olyan alkalmazott van az üzletekben, kávézókban, akik kedvesek, de ők is azért, mert aznap éppen olyanjuk van vagy mert egyébként is ilyen a természetük, nem azért, mert emögött bármilyen rendszerszintű elvárás lenne.”

Kristi írása eredetileg itt jelent meg.

(Fotó: pixabay.com/manne1409)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9315984588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Din Serpahis 2020.07.08. 08:25:36

Van egy idős svájci házaspár akikel jóban vagyunk, pár éve született egy unokájuk. Kérdeztük, hogy mi újság a kislánnyal. A válasz:

"Hát akaratos, és állandóan hisztizik ha nem neki van igaza. Igazából olyan mint egy német." :D

fhdgy 2020.07.08. 08:51:53

Elsőre tudni kellene, hogy a hölgy biztos, hogy abban a Németországban volt, amire én gondolok. -:)

Én pl. a 8 pontot két részre osztanám:

Vannak dolgok, amik tényleg úgy vannak, de legyenek is úgy, mert úgy jó. Ilyen pl. a szelektív hulladék gyűjtés esete. Ha ők betartják, joggal várhatják el, hogy más is betartsa.

A másik kategória, ami nagyon véleményes, hogy úgy van-e.

Pl. a vicc esete. Jó viccet kell mesélni, jól és akkor a hatás sem marad el.

Hamburgban nem éltem, sőt nem is voltam ott. Münchenben és Braunschweigben éltem, egész más tapasztalatokat szereztem.

A felsorolt esetek közül talán az albérlet az, amit problémásnak érzek. Németországban ügynök ( Makler ) nélkül szinte lehetetlen lakást találni. Nem német szemmel horribilis jutalékot kérnek. Végül is, rend a lelke mindennek, ha ott ez a rend, akkor be kell tartani!

fhdgy 2020.07.08. 09:02:04

Nem bírom megállni, hogy ne írjak le egy viccet, ami sikert aratott a németeknél. Igazából szójáték, de működik magyarul is, németül is.

Hogy hívják a féllábú cowboy-t? --> Bill

Hát a két lábút? --> Stabil

Hát a tolószékest? --> Mobil

És a három lábút? -- > Csernobil

Csodabogár 2020.07.08. 09:07:43

Rögtön beugrott nekem, hogy te a Bajoroknál éltél. Hamburg kétségkivűl más. Lehet, hogy a bajorok kedélyesebbek, nekem mégis a hamburgiak a szimpatikusabbak. Ők egy toleránsabb protestáns nép.Nekem a bajor elég bigott katolikus. Ezt nem szigorúan a vallásosságra értem, hanem az életszemléletükre.
A szabályokat viszont mindenhol meg kell tanulni és be is kell tartani. Ez alap a külföldi létben.

beflower 2020.07.08. 09:22:39

Nem tudom,hogy aposzt szerzője mióta él Németországban,de az én tapasztalatom szerint a fele sem igaz,amit leirt! 9éve élek Bajorországban ,München közelében.Sok ismerősöm,munkatársam viselkedése pont az ellenkezője az igaz.Üdvüzlettel Bajorországból.

Határátkelő 2020.07.08. 09:23:41

@beflower: "Ő Hamburgban tapasztalta mindezeket, amit azért fontos megemlíteni, mert nagy országról van szó, ahol pláne nem szerencsés általánosítani." Konkrétan a poszt bevezetőjének harmadik mondata.

fhdgy 2020.07.08. 09:45:18

@Határátkelő: Általánosítani, nem általánosítani:

A nyolc pontból 5-re azt mondom, hogy a megállapítás müncheni és braunschweigi tapasztalataim alapján is igaz. DE: a megállapított tényből levont következtetéssel nem értek egyet.

Pl. miért zavarja a poszterinát, hogy rend van?

Bürokrácia? Igen, van, de tudják is, hogy mit tartanak nyilván.

Korábban elmeséltem, hogy a II. Vh. alatt Eszéken született unokatestvérem születési anyakönyvi kivonatát a németek magukkal vitték. A 70-es években még mindig tudták, hogy náluk van! Kellett volna unokatesomnak egy németországi tanulmányúthoz. Megírta a németeknek, hogy nem tudja bemutatni, mert a háború alatt megsemmisült. Nem baj, írták vissza a németek, nekünk megvan az eredeti!!!

Vrancisco 2020.07.08. 09:59:33

Igazság szerint fontos kiemelni szerintem, hogy ezek mindig szubjektív tapasztalatok, és ahogy fentebb is írták, erősen tartomány-függő is.
Nekem az a személyes tapasztalatom (Baden-Württemberg,Stuttgart és környéke), hogy a tipikus sztereotípiák nagyon összeomlani látszanak, sőt! Szerintem nincs, legalábbis én nem nagyon találkozom "tipik némettel", mivel ugyanúgy minden ember más itt is, ahogy otthon is. Valaki munkamániás, valaki lelép már 3 előtt minden nap, valaki ezen röhög, valaki azon. Valaki szerint az egész vírusosdi egy baromság, valaki szerint jobb vigyázni. A szabályokat sem tartja be mindenki (pl. maszk a munkahelyen), csak mert német... Vegyesek az emberek itt is.
A szelektívesdit mi sem járattuk csúcsra az elején, de a szomszéd korrektül, kedvesen elmagyarázta, hogy mit, hogy és hova, és hogy nyugodtan szóljunk, ha kérdésünk van.
Alapvetően baromi kedvesek mindenhol, a boltoktól kezdve az éttermeken át, nem beszélve a munkahelyről, ahol az olykor, többnyire Svájc kapcsán emlegetett megkülönböztetésnek nyoma sincs, noha én történetesen nagy multinál dolgozom, ami eleve multikulti is erősen.
Egy dolgotól kapok nagyon hülyét, és arra már kifizettem lassan 5-600 eurót összesen: a közlekedés! :D
Megszoktam 13-14 év alatt otthon, hogy a sebességhatároknál mekkora a tűrésmező, és mit, hol, hogy szabad. Itt újra kell tanulni, mert egy "Rote gekreuzte Schrägbalken"-en való áthajtás, még ha annak valójában semmi értelme sincs, 120 euróba tud fájni, ha benézed. Meg ezt ne csináld, azt ne csináld. Nem tudom, én sosem okoztam balesetet, de nem is fizettem egy fillért sem büntetést még M.o.-n az elmúlt 13 évben. Itt már "sorozatos elkövetőnek" számítok, és már eleve emelt büntetést kapok egy kisebb gyorshajtásnál is... :D

fhdgy 2020.07.08. 10:01:42

Igaz, nem fordítottam rá nagy energiát, de az eredeti posztból sem derült ki számomra, hogy a posztoló mennyi időt töltött Hamburgban, mire megírta a véleményét. ( Csak az derült ki, hogy hat évvel ezelőtti a poszt )

A véleményalkotás szempontjából szerintem nem elhanyagolható tényező, hogy mennyi idő után történt.

A németeket meg kell ismerni, és amikor már valamennyire kiismerte őket az ember, akkor lehet véleményt formálni.

Az elején én sem értettem sok dolgot ( biztos még ma is van sok ilyen ). Kellett valamennyi idő hozzá, mire megértettem, hogy ők így gondolkodnak és úgy is viselkednek. Tegnap is az volt, ma is az van és holnap is az lesz.

Egy idő után kimatekoztam, hogy roppant kiszámíthatók.

Ezt akkor most vegyem fel következő pontnak, hogy nem szeretem őket, mert olyan unalmasak?

fhdgy 2020.07.08. 10:08:32

@Vrancisco: Én sem tapasztaltam soha udvariatlanságot a személyemet illetően.

Plusz nagyon segítőkészek voltak! Utcán, boltban stb. sokszor kértem segítséget. Szinte összetörték magukat, hogy segíthessenek. Igaz, németül kértem és nagyon udvarias formában.

Amilyen az agyon isten, olyan a fogadj isten?!

fhdgy 2020.07.08. 10:10:12

@beflower: Én is éltem Münchenben is, közelében is! Nagyon fúrja az oldalamat, hogy hol élsz. Esetleg privátban megírnád?

sZulamith 2020.07.08. 10:55:32

Az udvariassággal kapcsolatban nekem ellenkező a véleményem.. Precizitásuk tetszik. A többiről nincs tapasztalatom.

Tapasztaltam viszont, hogy időpont egyeztetés nélkül nem lehet látogatóba menni, és az utcán sem állnak le beszélgetni, kicsit pletykálni.
Ők ilyenek, de gazdagok. Mi az ellenkezője vagyunk, de szegények:)

Vrancisco 2020.07.08. 10:57:48

@fhdgy: "Amilyen az agyon isten, olyan a fogadj isten?!" - ez tökéletesen így van! :)
...ahogy a nyelvtudás is közrejátszik. Mi meglehetősen folyékonyan beszélünk németül, 18 éve tanulok németül, németül érettségiztem anno minden tárgyból, egyetemen kicsit kiesett, de aztán otthon is évek óta főleg németül dolgoztam (autóipar).
Még a kiejtést is szeretem folyamatosan fejleszteni, már ott tartok, hogym egkérdezik: "áruljam már el, hová valósi vagyok, mert valami enyhe, fura akcentust kihallanak, de nem tudják hova tenni..." :D

fhdgy 2020.07.08. 11:17:04

@Vrancisco: A nyelvtudás sok mindenben közrejátszik, ha nem tökéletes, de látszik az akarat, az is sokat hoz a konyhára.

Horvátul tudok pár szót ( mondjuk 1000-et ), de ragozni abszolúte nem tudok, tehát csak azt mondhatom, hogy nem tudok horvátul.

Mégis, jó helyen, jókor használt pár szó csodákra képes.

Nekem az a tapasztalatom, hogyha egy külföldi, ha nem is jól, de tűrhetően beszél németül, azt a németek nagyon díjazzák.

Erre csak egy eset: mikor már nem éltem Németországban, visszamentem kvázi turistaként és vittem magammal megmaradt sok-sok aprópénzt, hogy megszabadulok tőle. Bementem egy pékségbe és vettem valami szendvicset.

Udvariasan megkérdeztem, hogy fizethetek-e apróval. Hát, mit mondjak, nem tetszett a nőnek. Mondtam, hogy jó, nem probléma és mondjuk, ha kettő 20 volt, akkor adtam egy kettest meg egy húsz centest. A nő rám nézett és azt mondta, hogy mutassam mennyi apróm van! Megmutattam és beváltotta. Több mint 22 EUR volt. Én udvariasan megköszöntem, a nő pedig mosolygott. Pedig morcosan indult.

Csak egy kis beszélgetés csodákra képes.

Wilhelmus80 2020.07.08. 12:08:10

Ezekkel a listákkal általában az a baj - azon túl, hogy erősen szubjektívek -, hogy a kezdeti élmények dominálnak bennük. Vagyis az a rész, amikor leginkább kultúrák ütközése zajlik. Az ember megérkezik egy új helyre, és helló, az emberek másképp viselkednek, meg a rendszer is tök máshogy működik. És persze az a jobb, amit már megszoktunk. :)
A szerző egyébként 2011 februárjában költözött Hamburgba, a cikket pedig 2013 szeptemberében írta. Ez meg is magyarázza, hogy miért szerepel a listában pl. a lakásbérlés meg a bürokrácia. Meg egy érdekes pont a bevásárlásról, amit Határátkelő kihagyott az eredetileg 10 pontos listából.
Azért jó tudni, hogy eltelik pár év, és az embernek sokkal kevesebb baja van a lakáspiaccal (mert a lakáskérdést azért, akárhol élünk is, nem túl rendszeresen bolygatjuk éves rendszerességgel), megtanulunk eligazodni a bürokráciában (az is segít, hogy később ilyen ügyek se jönnek túl gyakran szembe, illetve a többségük ismert helyzetek ismétlődése), meg elég hamar kialakul, hogy mit és hol árulnak a helyiek, és miért hova érdemes menni.
Ha jól megnézi az ember, a többi mind kulturális különbség, amit meg előbb-utóbb többé-kevésbé megszokik az ember, vagy megtalálja az új helyen azokat az embereket, akik kultúrálisan meg habitusukban közelebb állnak hozzá. A hollandok is szeretnek előre tervezni, az elején nekem is furcsa volt, sőt elismerem, hogy sokkolt :), hogy még a gyerekek délutáni programjait is előre kellett egyeztetni a szülőtársakkal. Aztán valahogy mégis sikerült olyanokat találni, akikkel könnyebben megy az egyeztetés, mert itt is vannak olyanok, akik nincsenek összenőve a naptárukkal.

Buchhalter 2020.07.08. 12:22:47

ha évvel ezelőtti tapasztalatok.Na ,ez aztán komoly!

fhdgy 2020.07.08. 12:53:07

Támadt egy ötletem!!!

Meg kellene keresni a posztolót, megtudakolva, hogy még mindig Németországban él-e,ha igen, meg kellene kérni, hogy újra írja meg a mostani benyomásait, de nem ér belenézni a régibe.

Érdekes lenne látni, hogy mi lenne a régi és az új poszt összehasonlításának eredménye.

Mi változott nagyobbat az elmúlt hat évben, Németország vagy a posztoló!

Wilhelmus80 2020.07.08. 13:21:38

@fhdgy: Hát ízé... minden kívánságod így teljesüljön, de igazából a szerző pár évvel ezelőtt már teljesítette is, amit kértél.
Ebben a cikkben, ami a mostani poszt párja, megírta a pozitívumokat:
vancouversun.com/news/community-blogs/hamburg-germany-top-10-things-i-will-miss-about-living-here
Ebben pedig 2 évvel az elköltözése után a visszatérését Hamburgba:
vancouversun.com/news/community-blogs/from-expat-to-repat-a-trip-back-to-hamburg-germany

Vrancisco 2020.07.08. 13:39:45

@Wilhelmus80: A lakásbérléshez még annyit, hogy mi sima immobilien oldalon kerestünk lakást magunk, ohne Makler, első héten nagynénéméknél laktunk, de aztán kb. mi válogathattunk, amikor megtudták a tulajok,hogy hol dolgozom itt kint :D Kaucióval volt úgy 3000 euró a sztori, a lakberendezést meg kifizette a cég utólag... :D Ez egyedi esetnek is betudható, mert a kollégáim hanyatvágták maguk, amikor mondtam, hogy 1 hét alatt kaptunk lakást...

fhdgy 2020.07.08. 13:53:53

@beflower: Én Ismaningban laktam sokáig.

Wilhelmus80 2020.07.08. 14:05:45

@Vrancisco: Elhiszem, sokszor szerencse kérdése, hogy alakulnak az ilyen ügyek.
Elírtam az évszámot, nem 2011-ben költözött Hamburgba, hanem 2012-ben, azaz összesen 18 hónapot töltött ott. Ezalatt feltehetően egyszer bérelt lakást, és neki, meg az idézett barátnak pont nem volt szerencséje. És azt is el tudom fogadni, hogy egy ilyen élmény az elején azért pofán találja az embert, különösen, ha készületlenül érte. (Az ingatlanínség meg a magas költségek egyébként egy csomó nagyvárosban problémát jelentenek, talán most van esély változtatni rajta.)

SzZoole 2020.07.08. 14:49:42

Epekedve várakozom Gejza és a gonosznyúl kommentjeire :-)))

2020.07.08. 15:02:18

@SzZoole: Szóval, engem hanyagolsz, he? :P :DDD

2020.07.08. 15:06:25

@Vrancisco: Az enyémek is, amikor 1,5 hónap alatt találtam lakást Freiburgban, olyat, amilyet én akartam (1 szoba, erkély, beépített konyha és felszerelt fürdőszoba). Az elején azzal "biztattak", hogy lesz az 3-4 hónap is, és akkor még szerencsés vagyok. Hát, én annál is szerencsésebb voltam, gottlob! Ja, és szintén zenész, ingatlanoldal (igaz, befizettem náluk prémium-tagságra), ohne Makler.

SzZoole 2020.07.08. 15:19:56

@Pink Petsch: jaj kebbleském dehogy hanyagollak, én mindig benned látom magamat, szivesen lennék a terhedre, felül kezelnélek és alul vizsgálnállak, nem bánnám ha behuznál a csövedbe, szivesen a számon tartanállak legyél a terhemre :-)))

Csak vicc volt

Vrancisco 2020.07.08. 15:24:55

@Pink Petsch: jaja! Mi is fizettük a premiumot, meg feltöltöttünk minden szar dokumentumot, azt is, ami nem is volt kb. :'D Az is tény, hogy Reutlingenben élünk, és nem Stuttgartban, de az ipar miatt itt sem a legolcsóbb/legkönnyebb találni jó áron, jót. Mondjuk a jó ár is relatív. Én megkeresem egyedül kb. két átlag polgár fizetését, és ehhez még jön menyasszonyom fizetése is. Nekünk a család, barátok látogatásai, meg a kellemes élettér miatt kellett a 3 szoba+konyha, na meg az erkély... :P És itt js felszerelt a konyha és a fürdő. Egyedül mosógépet kellett venni, meg természetesen a komplett bútorozás is rajtunk állt, de az alap, hogy berendezett lakást itt nem nagyon kapsz, és nem is biztos, hogy akarsz...

2020.07.08. 15:30:21

@SzZoole: Ó basszus, ilyen szépeket rég mondtak nekem! :)

2020.07.08. 15:38:46

@Vrancisco: Én éltem Stuttgartban is pár évet, háááát, ott tényleg nem egyszerű. Ott vagy segítség kell (helyi), vagy wohnen-auf-zeit megoldások vannak, amit olyan fél évre én is kipróbáltam ... nem rossz, de nem a tiéd, még annyira sem, mint egy albérlet.
Ez a berendezett lakás kérdés valóban sokk lehet jó néhány embernek, aki megszokta a magyarországi viszonyokat, ahol az üres lakás a kuriózum. Amikor kerestem, akkor belefutottam pár berendezett vagy félig berendezett ajánlatba is. A legelszálltabb ajánlat az volt, hogy a teljesen berendezett lakásért (ami ugye, nem teljesen az én ízlésem), a szokásos bérleti díj + 2 havi kaució felett még 1000 eurót kért a használt vackaiért .... Hát köööösssssz!

SzZoole 2020.07.08. 15:46:04

@Pink Petsch: jól hallom, hogy zümmög a méhed, betekinthetnék a kaptárodba?
Van nekem egy nőmérőm és szivesen megmérném el vele :-)))

Na jó megyek a dolgomra........

2020.07.08. 15:47:18

@SzZoole: Lökött vagy! :DDD

SzZoole 2020.07.08. 15:51:26

@Pink Petsch: az vagyok, de, még mindig gyönyörű, is!!! :-)))

Golf2 2020.07.08. 16:13:18

Csak a tizedét átvennénk tőlük már jobban állnánk,lásd sváb települések itthon...

Taxomükke (UK) 2020.07.08. 16:19:57

@Vrancisco: En Franciaorszagban jartam igy. Itt Angliaban az autopalyan 70 merfold/ora a megengedett, en 80-nal megyek, 85-ig nemigen buntetnek.
Franciaorszagban kb. 8 km/h-val leptem at a sebesseghatart, kuldtek is a buntetest.

2020.07.08. 16:41:23

@fhdgy: Jah, de ne felejtsd el, hogy Hamburg egy teljesen más világ, mint München. Én éltem ott pár hónapot az előző melómból adódóan ... háááát, izé .... Inkább nem. Igaz, nekem a bajorok túl közvetlenek, de ezek az "északi népek" ...! Akkor már inkább München ;).
Hamburgnak olyan a hangulata, mint egy skandináv kriminek.

2020.07.08. 16:51:07

@Golf2: Áh, a svábok külön kaszt, még Baden-Württembergen belül is. A württembergi rész az inkább sváb (Stuttgart és környéke), én most badeni részen élek, és eléggé elhatárolják magukat , ők badeniek ... Nemrég a szomszédommal dumáltunk kajákról, és azt találtam mondani a freiburgi konyháról, hogy sváb .... nagyon udvariasan, de megjegyezte, hogy lófaszt-mama-ez-badeni! :DDD

Hari Seldon 2 2020.07.08. 17:25:05

@Taxomükke (UK):
Áh, az nem meglepő. Itt álltalában ha 5-el többel mész, még belefér.
Ellenben Luxembourg nagyon gáz. Egyszer 70-es táblánál 73-al fényképeztek le. 49 Euro volt a kötsége. Aztán volt még egy 49 Euros esetem.
Cserébe mindig ott veszek benzint, mert 20-25 centtel olcsóbb mint nálunk.

2020.07.08. 17:41:54

@Hari Seldon 2: Aztán a büntikben szépen lerovod a különbözetet ;)

fhdgy 2020.07.08. 17:52:53

@Pink Petsch: Amikor BS-ben dolgoztam, mindig terveztem, hogy elmegyek Hamburgba. Terveztem, terveztem, aztán már nem fért bele az időbe, így nem is tudok mit mondani. Különben is, egypár nap úgy sem mond semmit. Voltam pl. pár napot Frankfurtban, kirándulás volt, annyi is maradt belőle.

2020.07.08. 18:18:31

@fhdgy: No nem, pár nap valóban semmit sem jelent, egy pár hetet, vagy hónapot el kell tölteni egy helyen, hogy kialakuljon valamiféle általános kép. Ami még így is felszínes, de annyira legalább elég, hogy az ember el tudja dönteni, szívesen élne-e ott éveket? Nekem Hamburg szürkés-kék hangulatilag ... ez lehet, hülyén hangzik, de én általában színekre asszociálok egy-egy hely kapcsán. A szürkés-kék egy szép szín, de nem akarom évekig azt nézni ;)
Frankfurt ... hm ... meglepne, ha azt mondanám, azt is ismerem? Az számomra egy disszonáns szín-kakofónia ... engem irritál a város építészeti rendezetlensége.

SzZoole 2020.07.08. 18:34:48

@Pink Petsch: elnézésedért esedezem és tekints túl az alulműveltségemen, de mijafaszom az a disszonáns szín-kakofónia?

Hari Seldon 2 2020.07.08. 18:35:03

@Pink Petsch: Hát igen, pont ezen gondolkoztam én is...
Egyébként szerintem simán nyertem már 1000 Euro-t a különbözettel. Mi nagyjából 70-80 000 km-t tettünk meg a Luxembourg Strasbourg Nancy Verdun négyzetbe, úgyhogy ilyenkor mindig ott tankolok (vagy ha elmegyünk másfele, akkor is kerülök egy kicsit át)

2020.07.08. 18:38:47

@SzZoole: Az olyan, amitől rohamot kapsz akkor is, ha nem vagy epilepsziás, amikor túl sokáig nézed ;)

SzZoole 2020.07.08. 18:42:24

@Pink Petsch: téged a végtelenségig tudnálak nézni :-)))

2020.07.08. 18:43:08

@Hari Seldon 2: Valószínűleg, hiszen ezt te jobban meg tudod ítélni, mint én, akinek kocsija sincs, ami az elmúlt évtizedekben csak néha volt zavaró ;).
Bár jogsim van, aztán egyszer sikerült összetörni az akkori szerkesztőségi kocsit, azóta inkább nem vezetek ;)

2020.07.08. 18:45:21

@SzZoole: Még ha epilepsziás rohamot okozok is? :PPPP

SzZoole 2020.07.08. 18:49:01

@Pink Petsch: hát ha lovaglás közben a nyolcasokat rajzoló ikrekre kell figyelnem akkor már megérte :-)))

2020.07.08. 18:55:03

@SzZoole: Khm, az asszonyt tartsd vissza pár napra a HA-tól, amíg ez a poszt el nem tűnik az első oldalról :PPP :DDD

HakapesziM 2020.07.08. 19:07:13

Kevés már a német Németországban.

2020.07.08. 19:20:39

@SzZoole: Kényelmes a kanapéd?

2020.07.08. 19:26:34

@SzZoole: Akkor rendezkedj be rá, mert ha az asszony elolvas, kiköltözhetsz ;)))))))

SzZoole 2020.07.08. 19:32:37

@Pink Petsch: csak nevet rajta, tudja, hogy csak viccelünk :-)))

2020.07.08. 19:33:03

@HakapesziM: Pont annyi, amennyi az IQ-d. Nos, ennek fényében, hány százalékos a német lakosság számaránya Németországban?

SzZoole 2020.07.08. 19:38:09

@Pink Petsch: igen és eléggé sok a melója

2020.07.08. 19:52:23

@SzZoole: Irigylem .... 4.-ik hónapja ülök "kurzarbeit"-ban -most 2 hét normál szabiban, mert a cég ki akarja adni a szabikat, amik járnak, a helyzetre való tekintettel ... A testvér-szálló, a Novotel nyitott 3 hete, mi talán augusztustól .. afaszkivan, de tényleg!

SzZoole 2020.07.08. 20:05:32

@Pink Petsch: június második hetétől dolgozik, én meg már június elsejétől :-)

dikusz. 2020.07.08. 20:09:29

@Pink Petsch: @SzZoole: Ez a párbeszéd hiányzott most nekem, de nagyon.:)))))

SzZoole 2020.07.08. 20:13:51

@dikusz.: te is beszállnál? :-)))

2020.07.08. 20:21:31

@SzZoole: Akkora malacotok van, denagyon! :) Nem anyagilag megterhelő ez a "kurzarbeit" időszak, mert kábé 300 euróval kapok kevesebbet, mint normálisan. Ez azért simán túlélhető, anyagilag. Egyébként viszont meg, a faszom tele van ... pláne, hogy a múltkor helyettesítettem a recepcióst, amíg felment kajálni, és az alatt a kb. 20 perc alatt 2 hívás is volt, hogy nyitva vagyunk-e már, mert akkor jönnének ... Ez eléggé frusztráló .... De a hoteligazgató nem tud sok mindent tenni e kérdésben, ez a hátránya a hotel-láncoknak. A Novotel azért nyitott meg előttünk, mert náluk több a családi szoba, nálunk inkább üzleti utazók szállnak meg, vagy az 1-2 személyes szobák mennek.
Szerintem, mi csak szeptembertől számíthatunk komolyabb forgalomra, még ha augusztusban meg is nyitunk ...

2020.07.08. 20:23:16

@dikusz.: A blog hivatásos bohócai alázattal jelentkeznek ;)

2020.07.08. 20:24:07

@SzZoole: Te majom! Egy kis tiszteletet ... :P

2020.07.08. 20:55:46

@boborján20: Perszehogy, de jól összerakta ;) És külön piros pont, hogy emlékszik Anti bácsira, és plusz még egy pont, hogy hátulról fedezős poént nem lőtte el ;)

SzZoole 2020.07.08. 21:12:01

@Pink Petsch: a beszélgetésbe gondoltam,

boborján20 2020.07.08. 21:22:31

@Pink Petsch: vagy eszt;)

www.youtube.com/watch?v=85V_y4Y85QQ

az tisztán láccik, hogy SzZoole vot gyerekszobája:)))

u.i.: gratula a június 16.-ai posztodhoz, ká jó volt.

2020.07.08. 21:33:48

@SzZoole: Természetesen, a te harmatosan gyenge, ifjonti lelkületed ismerve, mi másra is gondolhatna bárki? :P

2020.07.08. 21:38:33

@boborján20: Ezt nem ismertem, persze a gag-et igen, de kábé ilyennek képzelném el a fickót mögötte .. köszi :DDD
Jah, neki tuti volt, a talpig tetovált úriember! :)
Köszi szépen ... a kommentek többségét csak napok múlva olvastam, mert láttam másnap a blogketrecben a posztot, és valahol nagyon sajnáltam a bloggazdát, hogy mennyit kellett gyomlálnia.

SzZoole 2020.07.08. 21:41:01

@Pink Petsch: rossz az aki rosszra gondol :-)))

dikusz. 2020.07.08. 21:54:42

@Pink Petsch: Ne már!:))))
Egyikőtöket sem tartom bohócnak, csak szeretem ahogy ugratjátok egymást!

dikusz. 2020.07.08. 21:57:51

@SzZoole: Dehogy, öreg vagyok én már ehhez! Én csak jó pálinkát szeretnék, októberre ígérte valaki.

2020.07.08. 22:05:06

@SzZoole: Téged ismerve, aranyapám... ;)))

SzZoole 2020.07.08. 22:06:27

@dikusz.: akkor mégiscsak felizgattalak, mármint a pálinkával :-)))

Csodabogár 2020.07.08. 22:08:21

@Pink Petsch: Bécsben a szálloda nyitva volt, elég lazán voltunk a reggelinél. Az éttermüket viszont talán juliusban nyitják ki,. mondták 3 hete, ha lesz elég vendég.:-(
Viszont ahol ettünk, egy főleg ottaniknak szóló vendéglő, az tele volt.

SzZoole 2020.07.08. 22:08:26

@Pink Petsch: látod milyen vagy, ilyet feltételezem rólam itt a nyilvánosság előtt, mit fognak gondolni rólam az emberek :-)))

2020.07.08. 22:09:14

@dikusz.: Pedig leginkább bohóckodunk, azaz ugratjuk egymást. Jól van ez .,.. elvagyunk, pláne jól, ha mások is szórakoznak rajta ;)

SzZoole 2020.07.08. 22:17:51

@Pink Petsch: te azt tudtad, hogy míg veled plátói a kapcsolat Magdianyusal viszont személyes? :-))

Vrancisco 2020.07.09. 08:17:04

@Pink Petsch: Jesszusom, meg is f.szulnék már... nálunk évvégéig van Kurzarbeit a cégnél, de nem minden osztályon. Mi, a fejlesztés csak májusban és júniusban volt benne, májusban minden hétfőn és pénteken, júniusban csak két hétfőn és az összes pénteken. Így viszont csak kb. 10%-t vesztettem a fizumból, viszont meg lehet szokni a 3-4 napos munkaheteket, de hogy egyáltalán ne dolgozzon az ember hetekig, honapokig... :O

Frankfurtra csak annyit, hogy május végén voltunk egy hétvégét (lettünk volna egy hétvégét), de az olyan sokk volt, főleg, hogy sikerült a Bahnhofsviertelben megszálni, hogy csak egy éjszaka lett belőle... elég is volt, amit akartunk, megnéztünk :D Kevésbé fostam Brooklynban 2 éve, késő este, mint a Bahnhofs-ban nappal... :D

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.07.09. 08:44:28

@fhdgy: Mi az indok arra, hogy nem lehet a szelektív kukába bármikor a hulladékot? Kit zavar, ha egy órával korábban vagy később dob be valaki egy köteg papírt?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.07.09. 08:53:58

@Vrancisco: Egyszer nekem is sikerült belefutni abba a frankfurti negyedbe, nem az volt életem legjobb elhelyezkedésű szállása, hiába volt az utca végén park és a pénzügyi negyed felhőkarcolói... Azóta már rájöttem, hogy a nagyvárosokban a pályaudvarok környékét érdemes elkerülni, de nem a vonatok zaja miatt...

Vrancisco 2020.07.09. 09:23:13

@Online Távmunkás: na ez az,ebből indultunk ki mi is,hogy az utca végén már felhőkarcolók és ferrarik :D Franc se gondolta, hogy heringként fekszenek az emberek az út közepén, tűvel a karjukban, egymással és a járokalőkkel üvöltözve... :D Ehhez képest New York tényleg Budapest I. kerület... :D :D
Amúgy az egész városképre jellemző volt úgy általában is, hogy egymás mellett hevert a Lambo meg a drogtól fetrengő zombi. Egyik utcában sorbaálltak a Louis Vuitton-hoz a maszkos gazdagok az R8-as audik és Ferrarik mellett, egy utcával arrébb meg ment a takkarahakkara... :D

Herr Géza 2020.07.09. 10:19:49

Ha már emlegettek egyesek...:
1. Nem tudok mit hozzáfűzni, nincs némettipikus bunkóság, a mindenen való átgázolást, meg a sorban való előrefurakodást határozottan cáfolom. Ha valaki furakodik, az általában törve beszélni német nyelv... :D
2. Cukormáz? Dito. Semmivel nem kevésbé udvariasabbak, mosolygósabbak, mint bármely más európai nemzet.
3. Bürokrácia: igen, van. Megfelelő hozzáállással csodákat élhetsz meg.
4. Lakásbérlés: hatszázszor rágtuk meg itt a témát. Vannak helyi sajátosságok, ezeket el kell fogadni, pont. A háromhavi “előleget” nem tudom értelmezni sem, hacsak az nem a kaució lenne (ami amúgy jellemzően két-háromhavi “hideg” lakbér, szemben a posztban állított 1-1,5 havival. De előleg+kaució konstrukcióról még nem hallottam, ettől még lehet ilyen, nyilván valami rövidtávú bérleti szerződésnél. Közvetítői díjat meg csak akkor fizet immár jópár éve a bérlő, ha maga bízza meg az ingatlanost, hogy keressen neki lakást. És igen, itt a kiadó lakás alapvetően “üres”, te rendezed be, ebbe beletartozik a lámpa, a bútorzat alapágon. Beépített konyhabútor vagy van, vagy nincs, szabadon dönthetsz, mit akarsz a lakásodban. Találsz ilyet is, meg olyat is.
5. Humor? Abszolút egyéni kérdés, kinek mi a humorosság.
6. Biztosítás, megtervezettség? “... Biztosítanak mindent, a kutyát, a házat, az autót,...” Miért? Kanadában nem?
7. Na ezzel meg nem tudok mit kezdeni. Mit jelent az, hogy “nem a megfelelő napszakban dobtam ki a papírhulladékot”? Max. azt tudom elképzelni, hogy kitette a papíros kukát/konténert az utcára már hétfőn, holott azt mondjuk pénteken viszik el. Az egyetlen időszaki korlátozás az üveges konténerekre vonatkozik, amik lakóövezetben vannak felállítva, és oda valóban csak reggel 8 és este 8 között szabad az üvegeket behajigálni, hisz az zajjal jár, miért is kéne mondjuk éjfélkor a környékbeli lakóknak az üvegcsörömpölést hallgatniuk...
8. Na ebben legalább igazat adok a poszterinának, valóban katasztrofális irányba “fejlődött” a nagy szolgáltatók ügyfélszolgálata. Regényeket tudnék róla írni.

Herr Géza 2020.07.09. 12:56:20

@Herr Géza: Helyesen:
2. Cukormáz? Dito. Semmivel nem kevésbé udvariatlanabbak, mosolytalanabbak, mint jónéhány más európai nemzet. Azért vannak, akik tanulhatnának tőlük....

SzZoole 2020.07.09. 14:11:49

@Herr Géza: mijazhogy egyesek, aszittem barátok vagyunk, sirok

fhdgy 2020.07.09. 14:13:23

@Herr Géza: @Online Távmunkás: Herr Géza is leírta, én is azt válaszoltam volna, hogy az üveg csörömpöl. Szerintem, ha jól emlékszem, hét végén se csörömpölnek üvegekkel, reggel 8 és este 8 között sem.

Egy kicsit általánosabb eszmefuttatás: No.-ban ez embereknek nincs 1-2-3-stb. mellékállása, másodállása, stb. Az élet nyugodt, nem kell kavarni. Se magadnak, se másnak.

Lehet, és adott esetben kell is, a dolgokat, nyugodtan, kényelmesen élni. A kényelmes élet egyik kellemes tartozéka a csend.

Herr Géza 2020.07.09. 16:08:40

@fhdgy: Csináltam ma egy képet a csörömpölésről:

ibb.co/4FKSj5Y

Szerintem erre nehéz “csúnyákat” mondani. Tök normális, és be is tartják általában.

fhdgy 2020.07.09. 16:29:54

@Herr Géza: Jó, tehát csak munkanapokon. Nem is vagyok annyira szenilis,csak már nem emlékszem, hogy mit is akartam írni! -:)

Egyébként, már elmúlott 10 éve, hogy eljöttem, nem emlékeztem arra sem, hogy fémből ( is ) voltak-e konténerek. A kép, amit felraktál, az fémet mutat. Jót lehet(ne) akkor velük kolompolni. Persze, egy úri ember előtte vattába csomagolná az üvegeket. -:)

fhdgy 2020.07.09. 16:35:06

@Herr Géza: Még a csendhez: volt szerencsém, bár ne lett volna, No.-ban is, Mo.-on is kórházhoz.

Vannak különbségek, számomra az egyik legnagyobb a csend volt.

Hogy ott, hogyan csinálják, nem tudom, de ott csend van.

Herr Géza 2020.07.09. 17:55:47

@fhdgy: Igen, legalábbis errefelé fémből vannak a konténerek (gondolom jobban bírják a gyűrődést), de a műa. verziónál is igazából az üveg csörömpöl, amikor bedobják. Nyilván a fémnél még nagyobbat szól, de az már talán nem oszt, nem szoroz. Elvárható, hogy Günter ne éjjel 2-kor találja ki, hogy akkor most tök ráérek, eltüntetem a nem visszaváltható üvegeket... :)
Aki ebbe bármilyen #húdebevanszabályozva hülyeséget lát bele, az megérdemli.

Herr Géza 2020.07.09. 18:08:31

@Vrancisco: Kérdeztem már, hogy merrefelé vagy itt RT-ben... Lehet, hogy találkoztunk is már akár, pl. most a hétvégén a Stadtpark mellett? 10 perc alatt három komplett magyar család ment el előttem, miközben egy padon pihiztem egyet némi biciklitúra után. Azért nem olyan nagy ez a város.... :)

Herr Géza 2020.07.09. 18:18:15

@Herr Géza: Pardon me: Stadtgarten (Planie/Charlottenstrasse), a Stadtpark máshol van, de mindig összekeverem.... :D

Vrancisco 2020.07.09. 20:00:43

@Herr Géza: jajaja! Jogos! :D Mi Hohbuchban lakunk, az egyetemhez közel. De sokat járkálunk a városban, bár pont mostanában ez redukálódott. Most jöttünk Alexandre-ból pl., kellett már egy ser a hét vége felé... :D Mi egész kevés magyart hallunk errefele... Stadtparkban nem jártunk a hétvégén, Bodensee-nél voltunk :D

kék madár 2020.07.09. 20:27:07

@Herr Géza:
"1. Nem tudok mit hozzáfűzni, nincs némettipikus bunkóság, a mindenen való átgázolást, meg a sorban való előrefurakodást határozottan cáfolom. Ha valaki furakodik, az általában törve beszélni német nyelv... :D"
tavaly Munchenben alltam sorba metrojegyet venni, legalabb napi 2-szer. Rendszeresen elem vagtak es ha rajuk szoltam csak a vallukat vonogattak es szoke nemetek voltak. Ilyen durungsagot regota nem lattam. Lehet, hogy csak nekem volt pechem, mert amugy kulturaltak voltak, sot.

Herr Géza 2020.07.09. 20:31:50

@Vrancisco: “Mi egész kevés magyart hallunk errefele...” Hát jobban kell figyelni, nagyon sokan vagyunk :)))
Hohbuch? Az jó hely. Majdnem szomszédok lettünk: nagyon rajta voltunk egy lakáson a Schafstallstrasseban, de a tulaj az utolsó pillanatban visszalépett, mert az eddig nem is itt élő lánya kitalálta, hogy beköltözik ő (a “lakásbérlés gyönyörei” sorozathoz...:D).
A sört meg egészségetekre!

Herr Géza 2020.07.09. 20:39:35

@Herr Géza: Btw.: szintén a hétvégén jött velem szembe egy népes szotyit köpködő brigád, asszonyok zokni-lábujjközti papucs kombóban, az emberek félretaposott makkos cipőben, mindegyikük vállán csíkos teszkós-kínai szatyor/táska. Már messziről vágtam, hogy made in hungary, aztán hallhattam is a folklórt” “hát ide se gyüvünk többé, smucigok ezek, sehun semmi a kukákban, még lomolni se lehet, ájj mán, stutgárt sokkal jobb vót..”
Nem próbáltam őket meggyőzni. :D

boborján20 2020.07.09. 20:56:47

@Herr Géza: " a hétvégén jött velem szembe egy népes szotyit köpködő brigád, "

a felcsútimaradonáék arra jártak? lölö is ment?:))

Vrancisco 2020.07.09. 20:57:02

@Herr Géza: Akkor tényleg szinte szomszédok lettünk volna, mit a Maria-Rupp-Weg-en lakunk, 100 méterekről beszélünk :D
Nálunk egyébként hasonló a helyzet, mert csak 2 évre írhattunk alá, szintén a lányuknak kell a lakás majd... Mondjuk esélyes, hogy csak tesztelni akartak, hogy tényleg minden rendben van-e velünk, és aztán közlik, hogy hosszabíthatunk... reméljük, mert tökéletes lakás, nekünk jó áron.
Köszönjük, utólag is ittunk a Te egészségedre is :D
Valamikor akár összeülhetünk amúgy egy sörre, ha már... :D

Herr Géza 2020.07.09. 23:47:27

@Vrancisco: Az tényleg a szomszédság lett volna. A sör meg jó ötlet! Most ugyan elhúzok Krefeldbe, de a jövő hét végén itthon leszek. Írok priviben.

Herr Géza 2020.07.09. 23:48:22

@boborján20: :D Csak a rokonság volt....

Vrancisco 2020.07.10. 00:50:40

@Herr Géza: Krefeld "nem van" a szomszédban :'D Jövő hétvégén meg egyedül vagyok amúgy is itthon, asszonyka lánybúcsún lesz Siófokon, szóval mehet az a söröt'! ;D

Zizi87 2020.11.12. 20:44:30

@Vrancisco: Ugyanígy látom én is. A "német sztereotípia" számomra is megszűnni látszik. Minél régebb óta él kint az ember, és minél több területen mozog, annál inkább látja, hogy kb. ugyanazokkal a "típusokkal" találkozik, mint otthon vagy bármely más országban. Ahogy írtad, van aki szorgalmas, van aki kevésbé, van aki problémázik, van aki könnyen túllendül dolgokon stb. És igen, a tartománytól, meg kisváros-nagyváros stb. sok függ.

Zizi87 2020.11.12. 20:49:52

@Vrancisco: Én is ügynök nélkül boldogultam.:) Végigjártam a fokozatokat (szoba-garzon-kertkapcsolatos lakás), de önerőből. Az utolsót (akkor már a magyar férjemmel együtt) azért kaptuk meg, mert szimpatikus volt a jelentkezési anyagunkban, hogy mellékeltünk fotót meg részletesebb bemutatkozást (hobbi stb.). Kreatív magyarok:))

Zizi87 2020.11.12. 20:49:52

@Herr Géza: Az ügyfélszolgálat nálam is pipa, a többi szubjektív "attól függ" kategória (számomra).

A lakáskérdés, azoknak, akik kint élnek, valóban lerágott csont. Szerintem akik leírják, vagy elmesélik, hogy nehez(ebb)en kaptak lakást, azok azért (is) mesélik el, mert talán picit bántja őket a "nektek ott olyan könnyű" duma.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása