oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. február 13. 06:30,  A tiranai Tosca története 136 komment

2020. február 13. 06:30 Határátkelő

A tiranai Tosca története

Olyan történet következik ma, melynek főszereplője Albániából indult, hogy Olaszország érintésével érkezzen Magyarországra. Alisa Katroshi útja nehezen lenne hétköznapinak nevezhető, miként foglalkozása, szenvedélye sem az. Következzen tehát a tiranai Tosca története a saját szavaival.

cim_265.jpg

„Totyogástól Teréz anya templomán keresztül Toscáig

Két éves koromban beszéd helyett énekelni kezdtem. Az albán népdal címe, amelyre rázendítettem, Jalla Shofer és egy utazásról szól. Nos, későbbi karrierem során mindkettőnek jelentős szerepe lett: az éneklésnek és az utazásnak egyaránt.

Hat évesen nővéremmel koncertet szerveztünk a környék lakóinak, nővérem intézte a szervezést, én pedig felléptem és a legkülönbözőbb stílusú művek éneklésével szórakoztattam a nagyérdemű közönséget… és persze önmagamat is.

Én viszont a saját szervezésű eseti koncertek helyett rendszeres fellépésekre vágytam. Az egyetlen hely, ahol ezt a vágyamat teljesítették, hogy hat éves kicsi lányként heti három alkalommal szerepelhessek Teréz anya temploma volt.

Így lettem Teréz anya templomának énekese 1988-ban Tiranában. Számtalan alkalommal találkoztam és kisgyerekként jó néhányszor beszélgettem a világhírű apácával.

Kilenc éves voltam, amikor a templomból az Albán Nemzeti Gyermekkórusba kerültem, ahol nagy örömömre még többet énekelhettem. Már három éve voltam igen aktív és oszlopos tagja a kórusnak, amikor is tehetségkutatók érkeztek egyik próbánkra és kiválasztottak néhány zeneileg különösen ígéretes gyereket, akik az Operaház kórusában énekelhettek tovább.

alisa_katroshi_2.jpg

1994 szeptemberében volt az első fellépésem a Tiranai Operaház gyermekkórusában, méghozzá Giacomo Puccini remekművében, a Toscában. Ez transzformatív élmény volt számomra.

Azt éreztem, hogy az operaéneklés a jó értelemben vett sorsom. Ott és akkor eldöntöttem, hogy operaénekes leszek és megpróbálom a színpad deszkáiról átadni a történetben, a karakterben és a zenében testet öltő érzelmeket a tisztelt közönségnek.

Olaszország, az opera országa

Miután elvégeztem a konzervatóriumot, valamint a Tiranai Zeneakadémiát, megnyertem az Albán Nemzeti Énekversenyt. Első helyezettként a díjam az volt, hogy Veronában folytathattam a tanulmányaimat.

Egy álmom vált valóra és immár az opera műfajának őshazájában, a legjobb tanároktól tanulhattam tovább. Az opera iránti szeretetemet maximálisan stimulálta ez a környezet.

Hamarosan több fontos olasz országos, valamint nemzetközi énekversenyen nyertem. Ennek alapján kaptam lehetőséget, hogy fontos olasz és német városokban lépjek fel.

Szerelem szárnyán Sass Sylvia iskolájába

10 évet éltem Olaszországban kiváló operaénekesek és hangszeres zenészek között és egy gyönyörű, művészetileg maximálisan inspiráló országot ismertem meg. Azonban valami (valaki) még gyönyörűbb várt rám.

Párom, Dávid révén kerültem Magyarországra 2017-ben. Első fellépésem Budapesten Sass Sylvia mesterkurzusának zárókoncertje volt. Nagyon szerencsés vagyok, hogy Sass Sylvia, a világhírű magyar szoprán tanítványa lehettem. Tanításában saját művészetének ereje és eleganciája, maximális professzionalitás, kristálytiszta érthetőség, végtelen türelem és kedvesség tükröződik vissza.

Mikor Budapestre kerültem, szinte csak annyit tudtam Magyarországról, hogy ez Kodály, Bartók, Liszt és Lehár hazája. Most, hogy már rendszeresen lépek fel itt, ismereteim alaposan kibővültek, de még mindig minden fellépés alkalmával pozitív meglepetés számomra, hogy mennyire nagyra értékeli a magyar közönség a komolyzenét konkrétan és a kultúrát általánosságban.

Nagyon jól esik, hogy mennyire nagyra értékeli a magyar közönség az interpretációimat és az ezen keresztül átadott érzelmeket, valamint a hangom minőségét.

Csoda Budapesten: Liszt és Lehár köztünk vannak

Az első pillanattól mágikus városnak látom Budapestet. Mindig elvarázsol a város gyönyörűsége és újabb és újabb szépségeket fedezek fel még mindig.

Ami ugyancsak nagyon jó benyomást kelt bennem, hogy a kicsit idősebb generáció különösképpen nagyon büszke a városára. Szóval a turisták mellett a helyiek is megbecsülik Budapestet.

alisa_katroshi_3.jpg

Azt fedeztem fel, hogy a zene mellett Budapest az építészet városa is. Minden nap érnek pozitív zenei és építészeti meglepetések egyaránt.

Úgy érzem, hogy Budapest és az én személyiségem jól illenek egymáshoz. Liszt és Lehár művészetében látom legdirektebb módon viszont Budapest hangulatát. Szinte itt vannak velünk a valós minden napi életben a lírikus, melankolikus Liszt és a boldog, szerelmes Lehár.

Klasszikus és modern keveréke, Kodály, Bartók és Ligeti is itt vannak velünk a legegyszerűbb napi események során, a mindennapi életben a boltban, az utcán, az épületek között. A rugalmasság, átnyúlás a jelen a múlt és a jövő zenéje, mindennapjai és emberi karakterei között.

A magyar nyelv ugyanakkor visszatérő nehézséget, kihívást jelent nekem. Sokszor ütközök nyelvi nehézségekbe és a nyelv különlegessége is végső soron talán a magyar kultúra visszatükröződése.

Szerintem a magyar nyelv nehézsége és bizonyos értelemben vett keménysége egy picit kulturális indikáció is, amely intő jel lehet egy külföldi számára. De, amikor ismert albán népzenét, például a ‘Moj e Bukura More’ című népdalt adok elő Budapesten, akkor a nehézségek és a nyelv zártsága, mint részben szimbólikus jelenség helyett nagymértékű, őszinte és mélyről jövő nyitottság fogad.

alisa_katroshi_5.jpg

A Valentin-napi koncert

Budapest romantikája és a veronai hagyományok arra sarkalltak engem, hogy egy Valentin-napi operakoncertet adjak. Ez a most közvetlenül következő lépés számomra.

És csodák csodája, ebben a lépésben is pontosan az általános megfigyelésem igazolódik Budapestről. A koncert helyszíne ugyanis a Zenetörténeti Múzeum, Budán a Várban.

Nos, ez a gyönyörű és romantikus épület, a Táncsics Mihály utca 7., az Erdődy-Hatvany-palota fizikai szépsége mellett zeneileg is legendás: a XIX. század első évtizedében Ludvig van Beethoven rendszeresen szállt meg itt és az épület tulajdonosainak dedikált zongoratriókat komponált.

A koncertem címe SZENVEDÉLYES MELÓDIÁK, melyről további információk ide kattintva érhetőek el. A Határátkelő tisztelt olvasóinak 2 x 2 darab ingyenes belépést kívánok felajánlani a Valentin-napi koncertemre. Hogyan?

Aki az alisakatroshi@hotmail.com email-címemre első két megfejtőként elküldi a „titkos kódot”, az fejenként 2 jegyet kap tőlem ajándékba. De mi ez a „titkos kód”?

Nos, a poszt 5 alfejezetből áll, melyek kezdőbetűit összeolvasva kedvenc operaszerepem címe adódik. Ez az 5 betűből álló cím a megfejtés, melyet email címemre küldve részt veszel a versenyben.”

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Két nap havazás után Kanadában �: @messzieszak #kanada #canada #snow #hóesés

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Olaszország Magyarország Albánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr815471982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardio1 2020.02.13. 14:00:36

@Pink Petsch: hát igen, itt is volt már olyan posztoló, aki a magyarországi civilszervezete nehézségeivel szembesülve után Thaiföldre költözött...Biztos azt hitte, hogy ott tombol a demokrácia.

Platonica 2020.02.13. 14:02:24

A holgy viszont tobb mint alkalmi turista Bp-en, valljuk be. Harmadik eve van ott, ha jol ertem, magyar a partnere, stb. Es egyaltalan nem gondolom, hogy elvarazsolt eletet el, meg alruhaba kellene oltoznie ahhoz, hogy tobbet lasson. Csak mert operaenekes, nem leledzik buborekban szerintem, ugyanolyan hetkoznapi eletet el, mint sokan masok.

2020.02.13. 14:10:10

@kardio1: Tehát, ha Thaiföld sem a demokrácia bölcsője, akkor tök oké, hogy Magyarország sem a jogállamiság példája? Ha máshol szar, ha másvalaki szarul csinálja/csinálta, akkor az igazol mindent?
Ne legyél már hülye, kérlek.

dikusz. 2020.02.13. 14:11:03

@ZooLeka: Szia! (*integetős szmájli*)

Nem viccelek, engem komolyan érdekelne a pozitív véleményed az itthoni egészségügyről.

Az ünnepeltnek jó egészséget.:)

fhdgy 2020.02.13. 14:12:24

@Platonica: " ...ugyanolyan hétköznapi életet el, mint sokan mások..." ezt azért kétlem. Valószínűleg jobb anyagi körülmények között él, mint mások. Valószínűleg jobb körökben forgolódik, mint mások. Sok minden más is valószínűleg más, mint másoknak.

Ő a saját jószántából jött ide. Amíg jó lesz neki, addig marad is, ha esetleg majd nem tetszene neki, akkor keresne magának egy másik helyet. Ő egy szabad ember, nem irigylem tőle, valsz. tett is érte.

fhdgy 2020.02.13. 14:15:57

@Pink Petsch: Én még nem is hivatkoztam politikára. Csak földhözragadt dolgokra gondoltam.Ha még a politikát is ide keverném, hát akkor jajjjjjj lenne...

fhdgy 2020.02.13. 14:17:54

@kardio1: Nálunk pro forma demokrácia van! Tényleg demokrácia van?

Hari Seldon 2 2020.02.13. 14:21:34

@Pink Petsch:
Szerintem kardio arra gondolt, hogy volt valaki, aki panaszkodott a közállapotkora (jogosan), és akkor ahelyett, hogy valami demokráciába költözött volna (Hollandia, pl) elment egy nagyjából hasonlóan korrupt, és diktatórikus rezsimbe.
- Szóval "ugyanolyan helyre" ment (ebből a szempontból), csak az idő melegebb.

fhdgy 2020.02.13. 14:30:38

@Hari Seldon 2: Hogy mit gondolt a költő, én nem tudom.

Az, meg egy diktatúrában is elképzelhető, hogy bizonyos embereket nem vegzálnak. Egy külföldi adott esetben a diktatúra számára érdektelen is lehet, így nem foglalkoznak vele, tehát érezheti azt, hogy nyugalomban van része. Majd, amikor az ingerküszöbét próbára teszi a diktatúra, no, akkor lesz érdekes az eset.

Arthamyr 2020.02.13. 14:31:02

@fhdgy: "A turistának pl. nem kell foglalkozni a rossz parkolási lehetőségekkel, mert pl. repülővel jött." - A helyinek sem, ha nincs autója. Vagy a turistának is, ha bérel autót.

"Nem kell foglalkoznia pl. azzal, hogy egy bevásárló központban tovább tart fizetni, mint a cuccokat berakni a bevásárlókocsiba, mert a 20-30 pénztár közül csak néhány van nyitva, a spórolás jegyében." - A turista nem vásárol? :S

"A turistának nem kell pl. foglalkozni a bürokratikus, küldjük ide, küldjük oda az ügyfelet, ügyintézéssel." - Elég ritkán kell "ügyet intézni" szerencsére, viszont turistaként is előfordul (vízum intézése/belépés, biztosítás intézése, helyi szolgáltatások - pl. helyi simkártya - beszerzése).

"Folytassam vagy neked is vannak további ötleteid?" - Ötletem az van persze, csak a saját tapasztalatom az, hogy turistaként _több_ (és más fajta) a szívás időegységre vetítve, csak ugye ha az ember valahol 3 évet van, nem 3 hetet, többe fog belefutni. És valóban kevesebbet kell érintkezni mondjuk a helyi adóhatósággal turistaként, cserébe helyiként nem kell szarakodni pl. a vízummal, és azt is tudod, mit hogyan kell csinálni, így kényelmesebben és hatékonyabban csinálsz mindent.

Másrészt ezek nem feltétlenül az adott város jellemzői, attól még Budapest szép város marad, hogy valakit csuklóztat a NAV vagy nem tud jól parkolni...

2020.02.13. 14:31:37

@fhdgy: Hát, a politika, a közélet kihat a mindennapokra is, megkerülhetetlen, még akkor is, ha egyedülálló vagy, nincs gyereked, akit kénytelen vagy a NAT-tól sújtott közoktatásba íratni. Ha nincsenek idős szüleid, akik miatt sokszorosan aggódhatsz, ha közegészségügyi intézménybe kerülnek, nehogy ott szedjenek össze egy plusz fertőzést.
Lehet, nem érdekel, hogy a nyugdíjalapként befizetett pénzedből sosem lesz nyugdíjad, lehet nem érdekel, hogy Magyarországon a közpénz fogalma, mint olyan, gyakorlatilag megszűnt, lehet nem érdekel, hogy a kormány nyíltan alátesz azoknak a településeknek (és most már a fővárosnak is), ahol nem a színeit viselő bábfigurák a vezetők, lehet, nem érdekel, hogy cinikusan röhögve hazudnak a képedbe az éppen hatalmon levők egy Alkotmány nélküli országban.
Viszont az általuk hozott rendelkezések kihatnak a mindennapi életedre, nem lehet teljesen kiiratkozni egy társadalomból, ha egy adott országban élsz.

2020.02.13. 14:33:07

@Hari Seldon 2: Lehet, erre gondolt, akkor viszont vagy rosszul adta elő, vagy én értettem félre, vagy mindkettő.

Arthamyr 2020.02.13. 14:34:13

@Pink Petsch: Mint ahogy @fhdgy: -nak is írtam, nem látom, hogy miért kellene ezzel jobban szembesülni helyiként, mint turistaként, főleg nem Magyarországon. Ok, esetleg valami lepukkant a harmadik világbeli országban a turista más elbánásban részesül, de Magyarországon nem különösebben, sőt, inkább el tudom azt képzelni, hogy turistaként valamiféle hátrány éri.

2020.02.13. 14:41:02

@Arthamyr: Nem, turistaként semmiféle hátrány nem éri, hacsak nem téved a Deák tér környékére egy lehúzós lebujba.
"Bennszülöttként" érik hátrányok az embert Magyarországon.

Arthamyr 2020.02.13. 14:49:59

@Pink Petsch: Pl. ha magyar kórházba kerül, vagy mondjuk balesetet okoz, akkor sem érik hátrányok, pont olyan jó lesz neki, mint egy helyinek. Hagyjuk már... Most mondjam én is azt, mint te @kardio1: -nak?

fhdgy 2020.02.13. 14:51:49

@Pink Petsch: Azt nem írtam, hogy ezeket a dolgokat nem látom vagy ezek nem érdekelnek, érintenek. Csak azt írtam, hogy ezekre még nem is hivatkoztam, mert ha hivatkoztam volna rájuk, no, akkor lett volna jaj.

Én szinte remeteként élek, igyekszem magam kivonni a dolgokból, akkor is, ha ez nem sikerülhet teljesen.

Tudod, valahogy úgy imádkozott az egyszeri ember, hogy

Adj Uram erőt, hogy tudjak változtatni a dolgokon!
Adj Uram erőt, hogy elviseljem azokat a dolgokat, amin nem tudok változtatni!
Adj Uram bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tudjak tenni!

Platonica 2020.02.13. 14:53:44

@fhdgy: Nem tudom, milyen korulmenyek kozott el, de az Operaban dolgozo csaladtagom, illetve ismeroseink eletebe azert belelatok, es az sokkal kevesbe ter el az atlagostol, mint esetleg kivulrol gondolni lehet. Nekik is -mint a posztolo holgynek- ugyanugy vannak hetkoznapi gondjaik, inteznivaloik, amikor megtapasztaljak a realitasokat, nem a felhok kozott jarnak, es nem is feltetlenul elnek kiemelkedo anyagi korulmenyek kozott, sot.

A 'szabad ember' es 'keres maganak majd mas helyet, ha nem tetszik, masokra is igaz, nem?

fhdgy 2020.02.13. 14:56:49

@Arthamyr: Csak a vízumra, Sim kártyára: A turisták nagy részének egyikre sincs szüksége. Tudod, amióta EU...

Akinek meg mégis szüksége van rá, az előre tudta, felkészült, tudomásul vette, stb.

Arthamyr 2020.02.13. 15:01:25

@fhdgy: "Tudod, amióta EU..." - Csak sajnos a világ elenyésző része része az EU-nak is.

"Akinek meg mégis szüksége van rá, az előre tudta, felkészült, tudomásul vette, stb." - Egy helyi meg aztán főleg előre tudja, felkészül, tudomásul vesz, stb. Mindenre.

fhdgy 2020.02.13. 15:05:21

@Platonica: A hetvenes években és is voltam díszletező a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Hát nem éreztem magam Sinkovitsnak, Bessenyeinek, Kállainak, Gobbinak megfelelő egyenrangú színházi dolgozónak. Gondolom a "gázsi"-ban is volt egy kis különbség.

Ennek ellenére azt mondom, hogy a fent nevezettek nagyon szimpatikusan viselkedtek velünk, szünidei egyetemista kulimunkásokkal. Tényleg nem hordták fenn az orrukat. Voltak bezzeg feltörekvő művészecskék, no, őket inkább hagyjuk!

fhdgy 2020.02.13. 15:09:21

@Platonica: A szabad emberhez: az, hogy valaki de jure szabad, nem biztos, hogy azt is jelenti, hogy de facto is.

Félek, hogy ha az emberek nagy része de facto is szabad lenne, akkor ennek a blognak a címét is meg kellene változtatni Határátkelőről Otthon Maradottak-ra. -:)

fhdgy 2020.02.13. 15:16:11

@Arthamyr: A turisták jelentős része EU-ből jön.

Japánok is sokan vannak, de úgy tudom, hogy turistáknak nem kell vízum.

Kínát nem tudom.

A bantuknak lehet, hogy kell, de a félkezemen meg tudnám számolni, hogy hányat láttam Bp.-en, akkor is, ha egy ujjam se lenne!

Mondj olyan nációt, akikből sok jön ide turistaként, kell nekik vízum és még otthon nem tudják elintézni?

SzZoole 2020.02.13. 15:28:05

@kardio1: nemcsak nekem van jó tapasztaltom, a feleségemnek is, jobb lapocka alatti ciszta műtét, vagy carpal tunnel műtét, de említhetném még Londonykát is, neki is jó véleménye van :-)

Lehet, mi csak a kisebbség vagyunk így vele :-)

Platonica 2020.02.13. 15:30:59

@fhdgy: No, en nem kulimunkas kategoriat emlitettem, hanem muveszeket, akik ott dolgoznak. Tenyleg nincsen akkora szakadek, mint sokan gondoljak. Azert mert a munkajuk reven rivaldafenyben vannak, attol a hetkoznapi realitasaik nagyon hasonlok az atlagemberehez:-)

Szabadsag: nem gondolom, hogy ugy definialhato, elmegy-e vagy marad valaki.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2020.02.13. 15:32:51

Van egy másik albán származású művész Mo-on, Almira Emiri. Ő zongoraművész és egyben kulturális attasé. Ő is nagyon szépen beszél Mo-ról (hiszen sokat köszönhet az országnak), bár látja a hibákat is, mert régóta ott él.

Itt készítettem vele interjút, nagyon érdekes az élete:
albania.cafeblog.hu/2019/02/08/igy-valosult-meg-egy-alban-lany-alma-magyarorszagon/

Arthamyr 2020.02.13. 15:33:44

@fhdgy: Én nem Budapestről írtam, hanem arról, amikor én vagyok a turista. Budapestre nekem sem kell vízum, sőt, a biztosítástól és az autóbérléstől is el szoktam tekinteni...

littke 2020.02.13. 15:35:06

Jóp oszt, élveztem olvasni.

fhdgy 2020.02.13. 15:35:36

@Platonica: Szabadság: én sem úgy értettem, de szerintem sok ember van, aki menne, de a körülményei nem teszik lehetővé. Pl. még annyi pénze sincs, hogy nekiinduljon. Ez utóbbi már felveti azt a kérdést, hogy de facto szabad-e.

Persze, olyanok is vannak, akik de facto is szabadok és eszük ágában sincs menni. Ők lélekben is szabadok. -:)

fhdgy 2020.02.13. 15:58:13

@VPBA: Szép! Jó volt olvasni.

SzZoole 2020.02.13. 16:30:21

@dikusz.: nos csak a saját tapasztalatomat tudom leírni.

Az előzmények; 2013 prosztatarák diagnózis, műtét, kezelések stb. Tavaly tavaszig tünetmentes volt. Aztán tavaly áprilisban újabb műtét újabb kezelések (12 kemó).

Decemberre le is tudott mindet, aztán kontrol vizsgálatok stb. A vér, szövettani és egyébb eredmények mind jók voltak.

Az elmúlt szombaton Mo-ra látogattam, mivel kedden ünnepeltük volna a 81. születés napját. Már vasárnap szólt, hogy véres a vizelete, így hétfő reggel az volt az első, hogy hívtuk az orvosát, aki eddig is műtötte és kezelte.

A doki mondta, hogy 9 után menjünk be a rendelésére és soronkívül fogad. Azt mondanom sem kell, hogy az urológiai szakrendelésen mennyien vannak.

9:30-ra ott is voltunk, a papírjait beadtuk 11 óra előtt már be is hívtak. Elmondtuk a problémát és a doki soron kívüli vérvizsgálatot kért ( a vér psa vizsgálatát is kérte) és vizelet vizsgálatot.

A vérvétellel 11:30 körül végeztünk, egy órán belül ígértek eredményét. A vizelet leadása is meg volt már dél körül. Aztán kb. egy óra várakozás.

1 óra körül be is hívtak és doki közölte az eredményeket. A vérvizsgálat eredménye kitűnő volt, viszont a véres vizelet miatt beutalta a kórházba további vizsgálatra és nagy valószínűséggel műtétre.

Az urológia osztályra át sétálni 5 perc volt. Ott kb 5-10 perc volt a papírmunka és 2 óra előtt már a kórteremben volt, hálóingben és megkatéterezve.

Vizsgált vizsgálatot követett és kiderült, hogy “csak” húgyúti bakteriális fertőzést kapott, amit infuzion keresztül antibiotikummal kezeltek. Szerdán már tiszta volt a vizelete :-)

Mára már a katétert is kivették belőle és rendesen tud vizelni, igaz már nem olyan sugármagasan mint évekkel ezelőtt. :-))
Holnap a reggeli vizit után elbocsátásra kerül :-)

Az orvos és a nővérek mindig rendesek informatívak voltak.’ Zsebpénzt’ nem akartak elfogadni, de azért két doboz Lind Lindort és egy doboz Mozart bonbont becsempésztem ezzel megköszönve a türelmüket és segítőkészségüket, aminek örültek :-)))

Holnap már itthon lesz, de én holnap az esti géppel repülők haza, így kevesebb időt töltöttem vele, mint terveztem :-(

Szóval én rosszat nem tudok mondani, de mondom, ez csak is az én tapasztalatom!

Csodabogár 2020.02.13. 17:17:40

@fhdgy: München egy dugó, az S-Bahn nem percenként jár és mindig tömve van. Mással ott nem közlekedtem, a dugó taxis tapasztalat. Én pl. Münchenben nem szeretnék élni. A várost tönkre bombázták, aztán a nagy fellendülésben össze vissza építkeztek. Nekem simán jellegtelen. Na de izlések és pofonok.....
Én Pesten születtem, sőt már a szüleim is. Nagyszülők voltak eredetileg falusiak, de igen fiatalon felköltöztek Pestre. Ez akkoriban kb. határátkelés élmény lehetett, 1900-1906 köztről beszélek. Szóval én szeretem Pestet, sehol máshol nem szeretnék élni, de ez az én szempontom, a tied meg más, ettől Pest még szép és jó lehet.
A pesti tömegközlekedéstől még a nyugatiak is elájulnak, igaz részben elöregedett kocsipark, ezzel szemben elég sürün jár és nagyjából pontosan minden és bárhova el lehet jutni a BKV segítségével.

Csodabogár 2020.02.13. 17:25:49

@fhdgy: Ma már mindenki szabad. Neked nincs fogalmad milyen volt, mikor nem voltunk szabadok, ezért nem tudod élvezni azt ami van.:-(

Különben épeszü pesti nem megy be a városba autóval. A házban mindenkinek van autója, ami itt állnak a garázsban. Mi már rég eladtuk, nincs rá szükség ha csak Pesten élsz és nem jársz a nyaralódba hétvégenként.

Csodabogár 2020.02.13. 17:28:20

@fhdgy: Sajnos azt akit te nem szeretsz, igaz és se csak engem nem érdekel, szabad demokratikus választáson választották meg a honfitársaink.:-(((

Hari Seldon 2 2020.02.13. 17:40:29

@Csodabogár:
"S-Bahn nem percenként jár és mindig tömve van"
Az S-Bahn nem metro, ne várj tőle metro követési időt.

nyuszigonosz 2020.02.13. 18:00:01

A mai poszt jó: a hölgy nagyon jól néz ki és még tehetséges is.

Egy kicsit reklám, de az nem baj, az ilyen reklám százszor jobb, mint a mindenféle ír Thimes meg a mindenfelé kivándorolt írek emezamaz írásai.

nyuszigonosz 2020.02.13. 18:03:21

@Csodabogár:
Hát Münchenröl sok mindent lehet mondani, de azt, hogy jellegtelen lenne, hát azt végképp nem.
Hogy neked ennyire nem tetszett, az nem München baja.
München szép, kellemes is, és hát végtelenül drága is már.

kék madár 2020.02.13. 18:45:08

@Csodabogár: "szabad demokratikus választáson választották meg a honfitársaink"
hat ha neked a szabad, demokratikus definicioja az az elcsalt, Ukrajnabol buszoztatott, falvakban kisvarosokban szavazokat megfelemlitett, hazugsagpropagandaval felturbozott, akkor biztos
Akkor is Orban a miniszterelnok, csak nem a nep akaratabol, hanem a sajat diktatorikus valasztasi csalasai eredmenyekepp.

kék madár 2020.02.13. 18:48:21

ha ennyire jol megtanult a csajszi magyarul, az elkepeszto

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2020.02.13. 19:12:14

@kék madár: Minden valószínűség szerint ezt a szöveget fordította neki valaki magyarra, tetejében elég hibásan, pl. ezt a részt:
"Így lettem Teréz anya templomának énekese 1988-ban Tiranában. Számtalan alkalommal találkoztam és kisgyerekként jó néhányszor beszélgettem a világhírű apácával."

Megnéztem a hölgy életútját (egyébként minden tisztelet az övé részemről, és nem kötekedni akarok, inkább gyanítom, hogy a fordítás sikerült félre).

Szóval 1988-ban itt minden templom zárva volt (vagy egyenesen lerombolva), és minden vallás be volt tiltva, államvallásként az ateizmus volt kikiáltva egészen 1991 végéig.
Mivel megnéztem a hölgy életútját, így valószínűsítem, hogy 1988 helyett 1998 lesz a helyes dátum.
Viszont 1998-ban nem találkozhatott Teréz anyával, mivel Teréz anya 1997-ben meghalt, és amúgy is nem sokat volt itt Albániában. Valószínűleg a Teréz anya által alapított szerzetesrend nővéreivel találkozhatott a hölgy megszámlálhatatlanul sokszor.

Mint írtam fentebb, nem kötekedni akartam a cikkíróval, csak az írásodra válaszolni.

kardio1 2020.02.13. 19:12:19

@Pink Petsch: nem, nem jól értetted. A következetességet hiányoltam abból a posztolóból. Nem megyek olyan országba élni a lakhelyemről, ahol rosszabbak a viszonyok abból a szempontból, ami miatt a korábbi otthonomat elhagytam.
És nem, ha valahol rossz, nem lesz jobb attól, hogy máshol még rosszabb.
A stílusod még mindig olyan, mint az undok kismalacé..

kardio1 2020.02.13. 19:16:00

@fhdgy: mi a demokrácia kritériuma ?
Van, amikor egyértelműen kimondható, hogy egy ország demokrácia egy másik meg diktatúra, sokszor meg ilyen-olyan átmenet van.

kardio1 2020.02.13. 19:18:03

@Hari Seldon 2: pontosan ! Mi gallok értjük egymást. A svábok ott a Fekete-erdőben meg nem értenek minket:)

kék madár 2020.02.13. 19:18:59

@Jani haverja: a szamok nem mindig az eloadomuveszek erossege :)

kardio1 2020.02.13. 19:19:28

@ZooLeka: az jó, örülök neki !

kék madár 2020.02.13. 19:21:38

@kardio1: "sokszor meg ilyen-olyan átmenet van"
csak nevezzuk neven es ne hivjuk a pofont simogatasnak, a feldiktaturat demokracianak, az onkent bevallalt EU tagsagot kenyszernek, mert az nagyon selejt generaciokat termel ki, amire ramegy az orszag.

kardio1 2020.02.13. 19:23:53

@kék madár: ti meg demokratikusan megválasztottátok Trumpot :P
Jobb lenne egy ideális demokráciában élni, azt hiszem, bár a legjobb helyeken is csak megközelíteni tudják :(

kardio1 2020.02.13. 19:29:36

@kék madár: Magyarországot nem nevezném féldiktatúrának, még irányított demokráciának sem (az az orosz). Inkább a más volt szocialista országok többségében létrejött demokráciához hasonlít és nem a nyugat-európaihoz, meg nem is az észak-amerikaihoz.

fhdgy 2020.02.13. 19:34:56

@kardio1: Igen. most ilyen-olyan átmenet van. Hogy miből mibe?

Jó lenne tudni!

Talán a rosszból a rosszabba?!

kék madár 2020.02.13. 19:35:09

@kardio1: "demokratikusan", ja, hehe. Az elektori rendszer a republikanusoknak kedvez, anelkul nem sikerult volna neki, de ez van. A mostani valasztasokat nem fogja a veletlenre (a demokratikus valasztasokra ) bizni, ahogy a mellekelt abra mutatja.

Idealis demokracia meg olyan mint a mukodo szocializmus. Nekem megfelelne egy rosszul mukodo demokracia is, de ez se az.

élhetetlen 2020.02.13. 19:44:57

@ZooLeka: “hogy a belépőjegy ára csak 2500 Ft, ettől szerintem jóval értékesebb az a remek opera”. Lehet, hogy nem ugyanazt olvastuk, de ez egy ária est, 10-11 operából. (16 ária), tehát nem kell olyan díszlet, mint egy teljes darabhoz, (nem is lehetne megoldani). Egyébként az opera sohasem volt drága, legfeljebb drága helyek voltak. Ha nem flancolni akartál, az Operaház harmadik emelete, vagy az Erkel erkélye olcsó volt,olcsóbb, mint egy sörözés, ráadásul onnét már Parsifal erdeje nem hálóra varrt papir levelek voltak, tényleg erdőnek látszottak. Az akusztika meg mindkét helyen tökéletes volt. Már kifogott rajtam a közlekedés, és a lépcsőzés, de fiatalabb koromban heti háromszor is valamelyik intézményben fejeztem be a napot. Tudod, csak úgy, hogy otthon takarítani kéne, semmi kedvem, inkább az Erkelbe megyek. És még ma is 1900 ft-tól vannak jegyek.

Hari Seldon 2 2020.02.13. 19:50:57

@kardio1:
Logikus, a Rajnán túl már máshogy beszélnek. :-)

Nálunk meg, ugye csak annyi a különbség, hogy nálatok már olyan meleg van időnként mint Afrikában. :-)))))

élhetetlen 2020.02.13. 20:14:45

@ZooLeka: “a kórházi ellátásról, orvosok/nővérek hozzá állásáról pozitívan tudnék írni“. Mázlid van. Tavaly előtt ősszel mentem először orvoshoz, magánorvos, mert az államinál 3 hónap múlva adtak volna időpontot. Nem tudja kezelni a derekamat, mert ödémás a bokám. Másik magánorvos, mert ő be tud utalni az ORFI-ba. Be is mentem, kivágtak, hogy ödémás a bokám, menjek belgyógyászatra. Ott legalább egy CT-nél kiderült, hogy egy gerinc csigolya roppant össze, tehát fújhattam volna az izomlazító infúziót. A két orvos, és az ORFI meg sem nézte, hogy mi van a derekammal, csak a bokám számított. Gerincklinika, tavaly májusra jött össze a műtét, de még mindig komoly fájdalmaim vannak. Január elején visszamentem, majd májusban lesz egy másik felvétel, és egy beszélgetés a műtő orvossal. Ez közel két év, én meg addig bottal eltotyogok a lakásban, de egy lábas főzeléket nem tudok felemelni. De minden tökéletes.

Jani haverja · http://alfa-kontakt.info/ 2020.02.13. 20:29:10

@kék madár: DDD
Ez viszont minden valószínűséggel fordítási hiba volt! :)

SzZoole 2020.02.13. 20:34:41

@kardio1: a szolgáltatásokra sincs panaszom, üzletek, bevásárlóközpontok, éttermek stb. rendesen kiszolgáltak, azt kaptam amit kértem, én fizettem, elköszöntöm és kész :-)

SzZoole 2020.02.13. 20:38:17

@élhetetlen: ezekhez a dolgokhoz nem értek, mivel nem nagyon járok ilyen helyekre, így fogalmam sincs a jegyárakhoz, csak arra gondoltam, hogy az ilyen eseményeket drágábbak :-)

SzZoole 2020.02.13. 20:44:07

@élhetetlen: ezek amik veled történtek sajnálatos dolgok :-(

élhetetlen 2020.02.13. 20:53:20

@Platonica: “de az Operaban dolgozo csaladtagom, illetve ismeroseink eletebe azert belelatok”. Én még bele sem látok, de azt olvastam, hogy Ókovács, mikor igazgató lett, kirúgott szerződéses, vagy alkalmazott (nem tudom, melyik a jó szó) énekeseket, mert majd világsztárokat hoz ide. A kirúgott énekesnek esetleg három előadása van egy évben, igaz, akkor főszerep, de éljen meg ebből. Nyilván nem mond nemet a felkérésre, mert akkor elfelejtik, és már énektanárként sem tud megélni. Na, ilyen ember kezébe adni a hatalmat, az viszont már politika.

élhetetlen 2020.02.13. 21:08:34

@ZooLeka: Amit írtam, nem csak rólam szól, nem én vagyok peches. Ilyen a szuper rendszer. Hogyne, a várólisták rövidültek, mert van, ahol nem adnak időpontot három hónapon túli időre. Majd kérjen időpontot három hónap múlva, így csak három hónapos a várólista, mert annak nyoma sincs, hogy fel sem veszik az igényt. Erről ennyit.

Csodabogár 2020.02.13. 21:35:52

@élhetetlen: Nekem is fáj a derekam. Körzeti elküldött röntgenre, ahová bementem és 5 perc alatt sorra is kerültem. Vittem a lemezt vissza a házihoz, de nála már megvolt a képernyőn! El van mozdulva egy helyen egy csigolya. Mit lehet tenni? Semmit.
Nem vagyok orvos, de ha dagad a bokád, nézesd meg a szivedet.

Csodabogár 2020.02.13. 21:38:59

@élhetetlen: Meg lett oldva az operaház dolga. Bezárták szinpadgép csere ürügyén, talán 2022-ben majd talán megnyitják, de kb. olyan ez mint a berlini repülőtér.:-(

SzZoole 2020.02.13. 21:40:57

@élhetetlen: nem tudok erre mit mondani azonkívül, hogy sajnálatos :-(

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.02.13. 21:55:29

@ZooLeka: A te esetedhez!Az jó nagy pofára(?) esés volt.
Egyszer nekem is a fejemre esett egy lemezjátszó,de nem lett semmi bajom...bajom...bajom..!
Amúgy háttal zuhantál,vagy előre?Mire emlékszel?
Velem ilyen nehezen fordulna elő,mert nem bízom semmiben.
Csepelen a lakótelepi tíz emeletes kilencedik emeletén rászóltam a haverra,hogy ne támaszkodjon az erkély korlátjára..
Én max. biciklivel estem valszeg pofára.Csak arra emlékszem,hogy reggel végeztem a melóval,aztán fölébredtem egy nyolc ágyas kórteremben.Nagyon fura,hihetetlen érzés volt,hogy hogy kerültem én ide?
Volt hogy az idegenvezető görögországban mondta,hogy azért mozog a repülőgép szárnyvége,hogy le ne törjön.
Hazafelé kétszer néztem oda,elég is volt.Ennyire félek,hogy leszakad letörik valami.:))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.02.13. 21:55:36

Mondjuk én meg nézem ,hogy mit keres itt ennyi turista ilyen hideg időben is.Én még melegben sem annyira szeretek itt lenni.
Oké,a csajoknak seggük csöcsük kint van nyáron.:P
Persze lehet a görögök is néznek ránk,mert már unják a tengert!XD

élhetetlen 2020.02.13. 22:30:27

@ZooLeka: Oh, beakadt még egy bejegyzésed. Neked minden tökéletesen ment. Megírnád, melyik kórházban? Mert volt ilyen kitérőm is, hogy a Szent Imrében nincs urológia, keressek. A Klinika zsúfolt, időpont távoli. Bepályáztam az Uzsokira VIP-pel, 46 ezer, hogy várok egy hölgyre húsz percet, aki lekísér az urológushoz, akire várunk egy órát, mert elhívták. Rendben, levesz egy vizeletmintát, bár vittem egy egy hónapos leletet, hogy nincs bakteriális fertőzés, de várok három hetet, továbbra is negatív, és mivel a tüneteim fennállnak, (máig is), azaz időnkét tíz percenként ki kell menni pisilni egy cseppet, de nincs fertőzés, nincs probléma. Akkor jöjjön egy hólyagtükrözés. A VIP-es csaj felhív, hogy náluk ez 460 eft. Bármelyik magánkórházban max 115 eft, A doki átveszi a telefont, hogy meg tudja csinálni TB-re is. Ok, jó hír nincs hólyagrákom. Azzal , hogy a tüneteim mitől lehetnek, nem foglalkozik, de amíg öltözök, addig arról beszél hogy szokjak le a dohányzásról, és rémtörténetet mesél valakiről, akinek levágták az egyik lábát, aztán a másikat és végül a “pöcsét” is, ezekkel a szavakkal, Én meg, mint nő érjem be ezzel, nem számít, hogy hátul, jobboldalt valami néha nagyon fáj, és vizelési problémáim vannak. Ez is a magyar egészségügy, Ez meg a saját tapasztalatom.

SzZoole 2020.02.13. 22:34:25

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:
A baloldalamra és előre zuhantam, de, hogy jön ide az én balesetem?

SzZoole 2020.02.13. 22:38:25

@élhetetlen: Nyíregyházi Jósa András oktató kórház.
Jut eszembe édesapám is átesett hólyag tükrözésen a tegnapi nap folyamán.

Holnap a 9 órai vizit után engedik haza :-)

élhetetlen 2020.02.13. 22:53:20

@Csodabogár: Van megoldás, a manuálterápia, Keress rá, de csak olyan orvossal kezdjél, aki előtte megnéz egy röntgen felvételt, és utána dönti el, hogy tud-e segíteni. Volt ismerős, aki olyan szuper akadémikushoz vitt volna, aki nem tudott megnézni egy röntgenfelvételt, menjek be, majd kitapogatja, Ez az “anyád” kategória. A szívemet már régen megnézték, nem az igazi, de nem találtak okot sem alkatrész cserére, sem teljes cserére, tehát ödémásodok.

élhetetlen 2020.02.13. 23:14:18

@ZooLeka: Így már értem. Anno Pincehelyen is volt egy kórház (Tolna megye), ahol volt szülészet is, sebészet is. Anno a főorvos megműtött (sérv) karácsony és szilveszter között, hogy ne hiányozzak a suliból.Már csak elfekvőként működik, mindent elvittek. Télen, egy szülő nő próbáljon eljutni járhatatlan utakon 60 km-re Szekszárdra, mert valakik, racionalizáltak? Lehet,hogy a Nyíregyházi Jósa András oktató kórház még ilyen emberbarát, de oda nem fogok eljutni, az biztos, és nem ez a jellemző.

2020.02.14. 16:43:31

@kardio1: Akkor félreértettelek, bocs. Csakhogy a válaszod, ami az én megjegyzésemre született, valahogy nem állt szinkronban a mondandómmal. Oké, félreértelmeztem, bár érthetően.
Ja, és agresszív kismalac, ha már ... :P

2020.02.14. 16:50:10

@Arthamyr: Édesapa, én elsősorban a kérdésedre reagáltam, egészen pontosan erre: "- Mi az, amit a "bennszülöttnek" muszáj meglátnia, a turistának meg nem?"
Aztán hoztad a kanyarfúrót, hogy akkor a turistának is azzal kell szembesülnie, mint a helyieknek, kórház vagy baleset esetén. Ami igaz, csakhogy az eredeti kérdésed nem erre fókuszált, éppen az ellenkezőjére.

kék madár 2020.02.14. 19:02:06

@kardio1: szerintem az ami Magyarorszagon van semmilyen demokracianak nem nevezheto. A demokracianak van par feltetele, ami 0%-ban teljesul. Ettol meg lehet rajongani a Zorbanet, meg palinkazni, magyarkodni, meggazdagodni es dicserni a rendszert, csak ne hivjak annak ami nem

2020.02.14. 21:41:28

@kardio1: Khm, a hatalmi ágak szétválasztásáról gondolom, hallottál, mint a demokrácia alapvető kritériuma.
Na, ez Magyarországon kb. a nullkommanix szintjén mozog.

Arthamyr 2020.02.15. 01:02:03

@Pink Petsch: Na, én meg erre a kérdésre nem fogadtam el a válaszod, ennyi. :) Mert szerintem amit mondtál, kevésbé igaz, mint nem, nagyon közeli ellenpéldát tudok rá: saját magam.

dikusz. 2020.02.15. 10:27:39

Úgy érzem, írnom kell a poszthoz:

A poszt legutolsó fejezetében volt egy találós kérdés. Arra válaszolva lehetett az első két válaszolónak 2-2 db jegyet nyerni a művésznő koncertjére.
Az egyik nyertes én voltam, és voltunk a koncerten, ami az MTA Zenetörténeti Múzeumának az egyik előadótermében volt megrendezve. Feledhetetlen előadás volt, csodálatosak voltak a művészek.
És amit még hozzátennék: nem reklám volt, hanem egy kedves gesztus a művésznő részéről. Nem vagyok büszke utólag magamra, hogy ezt feltételeztem.

2020.02.15. 10:35:00

@Arthamyr: Jah, csakhogy te nem vagy "bennszülött" Magyarországon (egyelőre?), legfeljebb csak "előkelő idegen" ;)

2020.02.15. 10:38:11

@dikusz.: Örülök, a kellemes élményednek :) (Hm, és ki volt a másik? :DDD)

dikusz. 2020.02.15. 11:08:54

@Pink Petsch: Tényleg az volt, sőt! Én a hívságokon már túl vagyok, a fiammal voltam a koncerten.
Az épület gyönyörű, a történelme érdekes, érdemes lenne bejárni. Szégyenszemre be kell vallanom, nagyon rég nem jártam a Várban.
Pótolni kéne, de az utóbbi évek tapasztalatai alapján ha mennék, csak idegenvezetővel, mert az rendben van, hogy akármikor fel tudok oda jutni, de az, hogy csak az épületeket bámulom, és semmit nem tudok róluk, az édeskevés.

Arthamyr 2020.02.15. 11:26:20

@Pink Petsch: Most éppen nem, de már voltam régebben, és leszek is nemsokára. Közben meg turista is vagyok pár éve, így a másik oldalt is látom, nincs hatalmas különbség. :)

Arthamyr 2020.02.15. 11:29:02

@dikusz.: Kedves gesztussal is lehet reklámozni, sőt... :)

2020.02.15. 11:56:16

@Arthamyr: Te, már legalább 2 éve, de lehet, több ideje tervezed a hazaköltözést. Hm, biztosan akarod, vagy csak játszol a gondolattal? Tudod, tervezgetés, látogatások, amikor minden szebb, mint valójában ... de aztán vissza, haza ...
Viszont, ha mégis megvalósul majd egyszer, hogy újra "bennszülött" légy, szeretném olvasni a posztodat 2 év tapasztalatairól ....

Arthamyr 2020.02.15. 12:05:11

@Pink Petsch: Van az 5 éve is. :) És idén be is fog következni, csak pár célt még itt kellett teljesíteni, és csak nemsokára fog sikerülni. Sőt, igazából az eredeti terv is az volt, hogy kijövünk 1-2 évre, vagy ameddig célszerű/jól esik, aztán visszamegyünk.

2020.02.15. 12:43:44

@Arthamyr: Esküszöm, pezsgőt bontok, amikor bejelented a cuccolást! :D
És tényleg, rohadt kíváncsi vagyok majd a visszatelepülős élményeidre.

dikusz. 2020.02.15. 13:08:38

@Arthamyr: Ebben az esetben nem így volt. Miért nem hiszed el?

Hivatásos kételkedő-e vagy?:)))

nyuszigonosz 2020.02.15. 13:42:39

@dikusz.: Én reméltem, hogy te nyered/kapod meg a jegyet a találós kérdést beküldve. :-) Ennek örülök is, hogy igy volt, mivel te ott laksz, párszor már írtad is kommenteidben, hogy zenei elöadáson voltál, ebböl kiindulva az ideális közönség egy szép zenei esten.

nyuszigonosz 2020.02.15. 13:44:29

@Arthamyr: Csak nem sikerült az ír állampolgárságot megszerezetek? :-)
Írül beszéltek?

Arthamyr 2020.02.15. 14:01:25

@nyuszigonosz: A feleségem már megkapta a meghívóját, de nekem is visszaigazolták, már, csak még nem küldték ki a meghívót a ceremóniára. Írül sajnos kb. annyira tudok, mint németül, de szerecsnére nem szükséges. :) Mondjuk ha az lenne, sokan bajban lennének, mert sztem a lakosság 10%-a sem tud írül.

@Pink Petsch: Pezsgőt amúgy is bonthatsz, ha szereted. :) Nem tudom, h bejelentem-e, ez nem egy nagy pillanat. Azt tudom, h fél éven belül bekövetkezik, hacsak nem szívom meg, és csak a következő ír-avatásra hívnak.

@dikusz.: A poszt reklám is volt, de nekem pl. semmi gondom nem volt ezzel, sőt, alapvetően más reklámmal sincs, egy bizonyos szintig.

nyuszigonosz 2020.02.15. 14:31:30

@Arthamyr: Majd azért szólj, ha meglesz az ír állampolgárság. Érdekes, hogy ehhez nem kell írül tudni, de akkor ott ez van.

Arthamyr 2020.02.15. 14:47:24

@nyuszigonosz: Mint mondtam, kevesen tudnak írül rendesen és nagyon kevesen használják anyanyelvként (valamennyire azért tudnak, mivel az iskolákba évekig tanítják nekik), a 10% azért túlzás volt, de elsődleges nyelvként tényleg nagyon kevesen használják, és folyékonyan, magas szinten tényleg csak kb. annyi ember beszéli. Olyan meg még kevesebb van, aki emellé nem tud angolul, én ilyen embert nem is láttam. Az angol sokkal elterjedtebb, mint az ír, annak ellenére, hogy az ír is hivatalos nyelv, angolul meg valamennyire tudunk.

Nem tudom, melyik állampolgárság feltétele az összes, az adott országban használt hivatalos nyelv ismerete. Gondolom Spanyolországban sem kell tudni mondjuk baszkul, katalánul és spanyolul (meg még ki tudja, mi van ott), vagy Kanadában sem kell tudni angolul és franciául is, pedig ezek a nyelvek közelebbi rokonságban is vannak talán, mint az ír és az angol.

nyuszigonosz 2020.02.15. 15:38:45

@Arthamyr: Én úgy tudom, hogy az állam hivatalos nyelve az, amelyiket egy ott letelepedö és álampolgárságot kérö személynek tudnia kell többnyire. Aztán ahol több a hivatalos nyelv, ott gondolom azt, amelyik ott, ahol él az általánosan használt - mivel pl. Svájcban is több hivatalos nyelv van, meg mint írod Kanadában úgyszintén, Spanyolországban spanyolul kell tudni, a baszk nyelv ott kb. olyan mint itt a Plattdeutsch és a sok sok további nyelvjárás.

Viszont Németország is lényegében több nyelvü, mivel vannak nemzeti kisebbségek, és ahol ök élnek, ott természetesek a kétnyelvü feliratok és a két nyelv használata, iskolák.. meg így. Mivel több kisebbség is él Németországban a bírósági eljárások nyelve is több, nem csak a német.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy ha valaki ide költözik és esetlegesen egy olyan helyre, amelyik legalább kétnyelvü, hogy a másik nyelv tudása legyen elsödleges a német állampolgárság megszerzéséhez. Ahhoz a német nyelv kell.

Én azért gondoltam, hogy Írországban esetleg tudni kell írül az állampolgársaghoz, mert hát van ír nyelv és Ír ország.
De nem ott élek, ezért is kérdeztem töled, mivel te élsz ott. És köszönöm a választ.

Arthamyr 2020.02.15. 15:58:03

@nyuszigonosz: Írországban két hivatalos nyelv van, az ír és az angol. Viszont szerintem nincs olyan része az országnak, ahol az ír lenne az "általánosan használt", főleg nem Dublin körül, itt inkább az jellemző, hogy nem is nagyon tudnak írül.
A Plattdeutsch nem tudom, milyen, de a baszk nem egy spanyol nyelvjárás, még csak nem is rokon nyelv a kettő, és a baszk is hivatalos nyelv Spanyolország egy részén.
A többit már leírtam fentebb. :)

M. Péter 2020.02.15. 16:27:38

@Arthamyr: Vannak Gaeltachtnak nevezett területek, ahol főleg írül beszélnek.

Arthamyr 2020.02.15. 16:47:59

@M. Péter: Az ország nagyon kicsi része (esetleg északon). Ahol szintén jól beszélnek angolul, csak használják az írt is.

dikusz. 2020.02.15. 20:29:45

@nyuszigonosz: Én is reméltem:) Azért is, mert tényleg korán jelentkeztem rá.
Nem vagyok vájtfülű, az operában(sem) sok áriát, betétdalt felismerek, végigdúdolom(magamban), de hogy ki a zeneszerző, és melyik operáról van szó, azt már nem.

Az igazi kedvenc zenekarom a Benkó Dixieland, ha eljutottam nagy ritkán egy-egy koncertjükre, nem tudtam másra figyelni, csak rájuk.:)))

dikusz. 2020.02.15. 20:32:04

@Arthamyr: "Olyan meg még kevesebb van, aki emellé nem tud angolul, én ilyen embert nem is láttam."

Majd ha már itthon leszel, csak ilyen emberekkel fogsz találkozni.:))) (viccvót)

dikusz. 2020.02.15. 20:43:33

@Arthamyr: Először én is ezt mondtam. De látva a helyszínt, érezve a műsor hangulatát, nem reklám volt.
Inkább családias/baráti légköre volt a műsornak.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2020.02.16. 14:02:37

@Arthamyr: marc. 2-3? Lehet, osszefutunk. Gratulalok.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2020.02.16. 14:07:04

@Arthamyr: van par, elszort foltok csak, delen, delnyugaton, nyugaton foleg, Dingle egyes resze pl., ahogy irtak fentebb, gaeltach a neve ezeknek, s ha hirtelen csak ir nyelvu kozlekedesi tablat latsz autozas kozben, akkor eppen egy ilyen helyen vagy :-) Elvileg kozalkalmazottkent tudni kellene irul -, s az allampolgarsagi papirod is ketnyelvu lesz.

Arthamyr 2020.02.17. 18:01:06

@kisrumpf: Én még mindig nem kaptam meg a meghívót. Mondjuk a feleségem elkisérem akkor is, ha csak később kerülök sorra. Akkor én is gratulálhatok ezek szerint, hogy ennyi idő után rászántátok magatok? :)

Elvileg talán Galway is gaeltacht, és egyáltalán nem tűnt fel a pubban, éttermekben, de hívtak oda dolgozni is, gondolom ott sem lett volna elvárás az ír nyelv. A közalkalmazottaknak meg nyilván tudniuk kell (az egyik szomszéd - ő volt az egyik referralunk - közalkalmazott, valamennyire tud is írül), mivel hivatalos nyelv, és kötelesek írül is szolgáltatást nyújtani.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2020.02.17. 18:34:39

@Arthamyr: Köszönöm - igen, rászántuk, van egypár ok, amiért végül is mindketten belevágtunk. Szerencsére egy napon esküszünk, ha nem is együtt. Nem számítok bensőséges, érdekes ceremóniára, de azért nagyon örülünk neki! Nálunk is közalkalmazott volt az egyik ajánló, nagy rajongója Magyarországnak, egy időben turistacsoportokat vitt, jobban képben van a napi politikát illetően, mint mi.

Galway környékén inkább Connemarad az, de inkább kisebb foltokra gondoltam, pl. délkeleten futottunk bele egy ilyenbe, pici kis félsziget, amelynek a nyakánál hirtelen eltüntek az angol nyelvű útjelzések, táblák. Sehol egy felismerhető szó... Most kiváncsiságból megnéztem, 73 ezren beszélik napi rendszerességgel a nyelvet, s kb. 20 ezren élnek gaeltach területen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása