oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. február 05. 06:30,  A dániai élet öt előnye és öt hátránya 158 komment

2020. február 05. 06:30 Határátkelő

A dániai élet öt előnye és öt hátránya

Dániáról sokszor leírják, milyen nagyszerű hely, persze távolról nézve sok ország az, közelről inkább látszanak a hibák is. Mindenesetre a rendszeresen a világ legboldogabb országai közé sorol Dániának is akadnak hátrányai, Natalie írása mind a kettőből válogat.

dania_hygge_kavezoban.jpg

Az előnyök

1. Kevesebbet kell dolgozni

Dániában hivatalosan 37,5 óra a heti munkaidő, ami kevesebb, mint sok országban, ráadásul nem csak hivatalosan ennyi, de hajlamosak be is tartani azt. Olyannyira, hogy kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy az ember sok és minőségi időt töltsön a családjával, barátaival.

Így aztán nem csoda, hogy a legtöbb iroda délután 5 órakor kiürül, de az sem számít szokatlannak, ha a szülők fél 4 körül felveszik a gyerekeket az óvodából – ezt a kormány is támogatja.

Mindez nem jelenti azt, hogy a dánok ne dolgoznának keményen, inkább arról van szó, hogy kifejezetten ügyelnek a munka és a magánélet egyensúlyára, amit a munkaadók is tiszteletben tartanak.

2. Itt az egyik legkisebbek a jövedelmi különbségek

Kevés hely van a világon, ahol kisebb lenne a jövedelmek különbsége, mint Dániában. A dánok olyan társadalmat hoztak létre, melyre egymás kölcsönös megsegítése jellemző. Ahelyett, hogy a gazdagok tovább gazdagodnának, míg a szegények egyre szegényebbek lesznek, a különbség kisebb, mint máshol.

Ez nagyszerű környezetet teremt a munkavállalóknak, hiszen a fizetés általában megfelelő megélhetést biztosít, miközben az adóban sok szolgáltatást kifizetünk. A dániai foglalkoztatás az egyik legmagasabb a világon.

3. Jó a közegészségügy

Túlzás lenne azt állítani, hogy a dán egészségügy minden szelete ingyenes, de az is igaz, hogy nem kell minden egyes mozdulatért fizetni. Dániába érkezve kapunk egy kis, sárga műanyag kártyát, ami szinte mindenre jó az állami szektorban, kezdve a könyvtári kölcsönzéstől a kórházi bejelentkezésig.

4. Biztonságos hely

Dánia gyakorlatilag a szó minden értelmében biztonságos hely. A bűnözés relatíve alacsony, mint már említettük az egészségügy is jól elérhető és az oktatás terén is rengeteg lehetőség áll az ember rendelkezésére.

Noha természetesen érdemes megtanulni a nyelvet költözés után, ennek hiányában sem reménytelen elhelyezkedni, pláne egy jó szakmával.

5. Rengeteg a kikapcsolódási lehetőség

Akár Koppenhágában, valamelyik másik nagyváros környékén, vagy vidéken él az ember, mindenhol sok kikapcsolódási lehetőség várja, legyen az nagyszerű könyvtár, csodás park, vízpart vagy akár uszoda. Noha az adók valóban magasak, a legtöbb embernek marad elég pénze az élményekre is.

Hátrányok

1. Időjárás

Nehéz lenne nem az időjárást említeni először, hiszen októbertől márciusig eső, hideg és szürkeség jellemzi az ország nagy részét. Ehhez képest júliusban és augusztusban van körülbelül 8 hét nyár, amikor meleg van és süt a nap – ha éppen nem hideg és szürke az idő, mint bármikor máskor. Ha valaki napfényimádó, akkor jobb, ha ezt erősen számításba veszi.

2. Drágaság

Noha a fizetések jó megélhetést biztosítanak, a drágaság elég kellemetlen tud lenni, amikor az ember megérkezik, különösen, ha egy kevésbé jó anyagi körülményeket biztosító országból teszi ezt.

Az első időszak nagyon drága lehet a lakásbérléssel, vásárlásokkal – a lakáshoz szükséges dolgok rémületesen drágák is lehetne. Nem csoda, hogy sokan saját autó helyett inkább a tömegközlekedést választják – eleve már vásárláskor magas az adó, és akkor még egy liter üzemanyagot sem vásároltunk.

3. Nem árt megtanulni dánul

Ha valaki akár középtávra tervez, azaz mondjuk egy évnél tovább maradna, akkor bizony nem baj, ha nekiáll nyelvet tanulni. Nem mintha a dánok többsége ne tudna angolul (iskolában már 6 éves kortól tanítják), de azért a legtöbben az anyanyelvüket részesítik előnyben, azaz a beilleszkedéshez szükség lesz a dánra.

Arról nem beszélve, hogy a munkahelyen és a társasági eseményeken sem nagyon fogjuk érteni, miről beszélnek, ráadásul a pályázható munkák nagyjából fele állami, aminél elvárás a dán nyelvtudás.

4. Az ismerkedés nehézségei

Akárcsak a legtöbb országban, Dániában sem könnyű barátságokat kötni, hiszen a legtöbb helyi ezt már gyerek- vagy tinikorában megteszi és minél idősebb az ember, jellemzően annál nehezebben köt új barátságokat.

Ami persze nem azt jelenti, hogy ne lennének barátságosak, de ez leggyakrabban megmarad a munkahelyi udvariasság szintjén, arra viszont már ne nagyon számítsunk, hogy meghívnak magukhoz mondjuk vacsorára.

5. Az alkohol

Mint sok északi országban, az alkohol Dániában is problémát jelent. Egyáltalán nem ritka látvány (különösen a sötétebb téli hónapokban) ittas embereket látni már este 9 óra előtt.

Az alkohol a társasági élet része, márpedig ebben nem árt részt venni, ha az ember szeretne beilleszkedni. Ami azt is jelenti, hogy az alkohol megoldja a nyelveket, azaz simán lehet, hogy miközben hét közben alig van módja az egyszeri határátkelőnek a beszélgetésre, a hét vége közeledtével egyre több lehetőség adódik. Ha bírja a tempót…

Az eredeti írást további pontokkal itt találod.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Dánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5515459340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

'it's cool to know nothing' 2020.02.05. 15:31:30

@fhdgy: Az I. vh után egy iparától megfosztott, közlekedési hálózatát szétvágott (Pécs-Szeged vasútvonal azóta sincs) országban 2 millió határontúli menekülttel (lásd vagonlakások a pályaudvarokon) a nyakán szegénység volt? Na ne!

De azért jellemző a mai magyar mentalitásra, hogy te sem kezdtél utánanézni annak, hogy mi támasztja alá az állításaimat, hanem egyből megpróbáltad cáfolni és bebizonyítani, hogy soha nem is volt jó itt semmi, de bezzeg máshol mindig is jobb volt. Csak azért is mindig és minden szar nekünk!

Terézágyú 2020.02.05. 15:31:41

"Nehéz lenne nem az időjárást említeni először, hiszen októbertől márciusig eső, hideg és szürkeség jellemzi az ország nagy részét."

Na, eztet már átvettük!
Nálunk is pont ugyanilyen az iőszak, amit régebben télnek neveztünk...

morph on deer 2020.02.05. 15:31:51

@Szaktanár:
“ igen, a svéd sokkal könnyebb, mint a dán, mert sokkal fonetikusabb. a dán nyelvben gyakorlatilag _nincs_kapcsolat_ az írott szöveg és a beszélt nyelv között.”

Ami még rosszabb, a dánok gond nélkül értik a svédet - a nagy részét mindenképpen, - míg a dánhoz tényleg inkább kell fül. Nekem szintén összefolyik, de például a nejem tökéletesen meg tudja különböztetni a szavakat.

Bár van egy svéd nyelvjárás, a skånska, amelyiket még azonosítanom sem sikerült elsőre, mármint hogy bármi köze is lenne a (sztenderd) svédhez (rikssvenska, azaz a ‘birodalmi’ svéd), annyira más.
(Valami elfajzott flamandot képzelj el, amit ráadásul lazán és kissé pöszítve artikulálnak.)
Ennél még némelyik dán is tisztábban érthető, pedig az sem akármi.
Viszont a norvég még a svédnél is konkrétabb, már ami a kiejtést illeti, szóval lehet, hogy jót tesz a hideg a hangképzésnek. :)

Én és Énke 2020.02.05. 15:31:59

Skandináviában a svéd nyelv a kulcs. Ha tudsz svédül, akkor akadály nélkül tudsz a norvégokkal értekezni - feltéve ha nem Oslótól délről, pl. Bergen mellől valók. De a dán úgy hangzik mintha az illető két gesztenyével a szájában, egy félliter akvavit elfogyasztása után svédül gügyögne.

A dán az istennek sem fog odáig süllyedni, hogy a svéddel a könnyebben érthető "skandinaviska"-t használja. Amikor Dániából hívnak telefonon, akkor az első gargalizálás után elárulom neki, hogy nem vagyok született svéd, amitől könnyekig hatódik, és azonnal angolra vált.

Az, hogy mennyi időt vesz igénybe egy nyelv elsajátítása, nem irányadó. Addig van baj, amig a bennszülöttek hatra vakra dícsérnek. Amikor ez elmarad, akkor kioszthatsz magadnak egy diplomát.

A jó vagy rossz "svédtudásban" vízválasztó az állítmány helye a főmondatban: az állítmány (ige) _mindig_ a második helyen van. Néhány évtized gyakorlással ezt is meg lehet tanulni.

:-)

dikusz. 2020.02.05. 15:35:01

@sZulamith: Hát, én találtam egy olyan magyarázatát is a neten, amit inkább nem részleteznék. :)))
Pedig a lejegyzője eléggé elmélyedt ebben a magyarázatban, vagy legalábbis szeretett volna...

fhdgy 2020.02.05. 15:50:37

@'it's cool to know nothing': A szülőfalumat és környékét annyiban érintette az I. Vh., hogy voltak hősi halottak, illetve Somogy megye kisebb lett, mert pl. ma Somogy-gyal kezdődő helység nevek vannak Baranyában, azért, hogy Pécsnek legyen megyéje.

Nagyon szívesen meghívlak és bemutatom neked a szülőfalumat, azt a részét is, amelyik kb. az 1900-as évek legeleje után és az I. Vh. előtt épült, tehát az I. Vh. még nem lehetett hatással rá. Ez a terület még ma is hűen tükrözi az akkori állapotokat, még akkor is, ha eszi az idő vasfoga.

Abban reménykednék, hogy a tényekkel már nem tudnál szembeszállni.

Azt pedig nem mondtam, hogy itt soha nem volt semmi, meg azt sem, hogy másutt mindig, minden jobb.

Te jöttél Bajorországgal, én arra reagáltam, amit ott láttam, meg amit itt! Dániáról nem írtam semmit, mert ott soha nem voltam,így amit tudhatok, az kb. maga a semmi.

Apropó, Te hány évet éltél Bajorországban?

Azt is elmondom neked, hogy a munkám miatt 1988-tól keresztül-kasul bejártam Mo.-ot. Tudom, hogy mit láttam, azt is, hogy miből lettek azok a tanyák, amiket már szintén omladozó félben láttam nagyrészt.

Ha ismételtem nem hiszed ezeket sem, akkor szívesen körbeviszlek Szolnoktól Békéscsabáig, hogy higgy a magad szemének!

Csodabogár 2020.02.05. 16:38:25

@sZulamith: Volt valami sláger is, amiben elhangzott "Fenn az ernyő nincsen kas, nincs a zsebemben egy garas". Nem hittem volna, hogy ezt valaki nem ismeri. Látszik milyen öreg vagyok.

Herr Géza 2020.02.05. 16:39:00

@'it's cool to know nothing': “ Magyarországon a legszegényebb régiók is fényévekre voltak ettől. Magyarországon a történelem során ismeretlen volt az éhínség még háború idején is. ” Aha. Értjük. Magyarország simán a világ, de minimum Európa legjobban hasító országa. Mindig is az volt.
Puszta véletlen, hogy a szerencsétlen magyarok a mocsok nyugati multi-karvalytőke által vannak kihasználva, míg nekünk egyetlen valamennyire is ismert saját multira sem futotta. De nálunk élnek a legokosabb koponyák, a legszebb nők, a konyhánk annyira világhírű, hogy a zulu ősemberek is a mindennapi pörköltért imádkoznak, a boraink meg alázzák a teljes világot. Bordeaux már snassz, Soltvadkert a varázsszó az ínyenceknél.
:)

Csodabogár 2020.02.05. 16:47:03

@Platonica: A svéd pofon egyszerü nyelv. Szerintem a dán nagyon hasonlít, bár a kiejtéssel lehetnek gondok, mert ők is elég "torokbajosan" beszélnek, akár csak a hollandok meg a svájciak.

Csodabogár 2020.02.05. 16:55:50

@midnight coder: Nem vagyunk egyformák. Én pl. utálom a hideget, a lakásban télen is csak 24 fokon érzem jól magam. Eddig bárhol laktam, a házban mindig én fizettem a legtöbbet a fűtésért. Inkább kevesebbet eszem, de nem akarok fázni.
De ajánlom neked Svédország északi felét, garantált a hideg és a sötétség minimum 6 hónapon át és nyáron se lesz hatalmas kánikula soha.

Arthamyr 2020.02.05. 16:56:37

@Herr Géza: Azért megvan, hogy a semmittudást éltető kommentelőtárs a 20. század előtti időkről beszélt? Bár ez a "Magyarországon a történelem során ismeretlen volt az éhínség még háború idején is", tényleg erős kijelentés, szerintem háború nélkül is megesett ilyesmi, a középkor már csak ilyen volt, Magyarországon is. :)

Arthamyr 2020.02.05. 17:02:10

@Buchhalter: No, nem kell irigykedni! Egyszer még te is lehetsz nyugger, ha megéled a folyamatosan emelkedő korhatár mellett. :)

@Herr Géza: és mások is leírták talán számodra érthetően is, hogy mi volt a gond a hozzászólásoddal, így erre nem szánok időt.

Herr Géza 2020.02.05. 17:03:26

@'it's cool to know nothing': Ivo (Ivan) Andrić a bosnyák származású Nobel-díjas író neve amúgy. Nem Andris.
#kákániscsomótkeresek jeligére...

Csodabogár 2020.02.05. 17:06:01

@Herr Géza: Se Svédországban se Svájcban nem kérte senki a nyelvvizsgámat, ami nincs is. Azt hiszem, magyarul se tudnék levizsgázni. Viszont munkát 7 havi kint tartózkodás után, már svédül kerestem és kaptam. Nem mosogatóit, hanem egy egyetemi tanszéken általános adminisztrációt. Előtte viszont tényleg egész nap háztartási alkalmazott voltam, tehát tanfolyamra nem volt időm járni. Állampolgársághoz fel volt sorolva, hogy igazolás kell a nyelvtudásról. Ahol az előző igazolást a lakhelyemről beszereztem, ott kérdeztem, hogy a nyelv igazolást hol csinálják.Itt most igazoljuk, volt a válasz, hiszen svédül beszélünk.

midnight coder 2020.02.05. 17:10:43

@sZulamith: Mert itt nem arról van szó, hogy az egész ország csóró, de kifelé azt akarjuk mutatni, hogy roppant gazdagok vagyunk. Persze van ilyen is, lásd Orbán stadionjai, de az is inkább a helyi proletároknak szól, nem a külvilágnak. Ez akkor lenne igaz, ha Orbán bácsi nekiállna mondjuk felépíttetni Budapest központjában a világ legmagasabb felhőkarcolóját. De ennyire azért szerencsére nem rossz a helyzet, legalábbis most még...

Örömhernyó 2020.02.05. 17:11:02

@Din Serpahis: Nem mindenki ugyanannyit keres. Csak mondjuk egy melós és mérnök fizetése közt nincs tízszeres eltérés, csak mondjuk háromszoros.
Az se mindegy, hogy a kis fizetésbeli különbség mekkora jövedelmek mellett valósul meg.
Kommunizmus, szocializmus az, amikor mindenki keveset keres, az orvos és a kazánfűtő fizetése közt kétszeres, háromszoros a különbség, de mindkettő alacsony nemzetközi összehasonlításban.
Dániában piacgazdaság van, magasak a bérek és emellett valósul meg a kis bérkülönbség. Így ha a dánok elutaznak Ázsiába telelni vagy Kelet-Európába bulituristáskodni, akkor hónapokig élvezhetik az olcsóságot. Sőt, Németországba átruccanva is alacsonynak tűnnek nekik az árak. Nem annyira rossz ez.

midnight coder 2020.02.05. 17:11:09

@Arthamyr: Az, hogy mi az oka annak, hogy nem férhet hozzá a javakhoz, a polgár számára teljesen lényegtelen, a lényeg az, hogy nem férhet hozzá. Ilyenkor jön aztán az ügyeskedés az erkélyen tartott malactól a szeszcsempészetig.

Lynxxnyl 2020.02.05. 17:11:24

@morph on deer: "a skånska, amelyiket még azonosítanom sem sikerült elsőre"
ez azert van, mert a skandinav nyelvekben (amit ok nordiska-nak hivnak) a beszelt nyelvben nem az orszagok kozott vannak eles hatarok, hanem egy atmenet van a nyelvek-nyelvjarasok kozott. Ezert pl. a skånska kvazi kozelebb all a danhoz, mint a riksvenskahoz. Ok Skåne-dan hatar kornyeken gond nelkul ertik egymast, mig egy eszakabbra elo sved rendesen megkuzd a dan ertesevel, ha nincs hozzaszokva, hogy hallja. Egy kulfoldi plane. :)
De a svedek nagy resze is eloszeretettel gunyolja a "skåningar"-okat.

Herr Géza 2020.02.05. 17:16:39

@Arthamyr: Persze, hogy megvolt, gyanítom, valamit félreérthettél. Pont erről beszéltem:

“ Magyarország sokkal gazdagabb volt (és nem csak az Osztrák-Magyar Monarchia miatt) mint Dánia, vagy Bajorország még 100 éve is. A XX. századot egyszerűen elcsesztük.”

“ Magyarországon a legszegényebb régiók is fényévekre voltak ettől. Magyarországon a történelem során ismeretlen volt az éhínség még háború idején is. Ez talán Európa egyetlen más országáról sem mondható el. Ha valaki olvasta Ivo Andris Nobel díjas regényét, a Híd a Drinánt, akkor tudhatja, hogy még azt a hidat is, valamint a hozzá tartozó intézményeket (szerájt stb.) Mehmet pasa a magyarországi birtokainak jövedelméből építtette.”

Azon túl, hogy nettó hülyeség ez a duma, miszerint M.o-on nem volt éhínség, hogy jön ide Andrić regénye, meg a Mehmet pasa?

Csodabogár 2020.02.05. 17:16:54

@Herr Géza: Nem szállnék be a vitába, de egy biztos, felénk mindig megtermett minden. Ugyanezt a skandinávok nem mondhatják el magukról, bár Dania biztos jobb, de Svédország és Norvégia tényleg nemigen alkalmas mezőgazdaságra és állat tartásra se. Ezen talán most javít a klímaváltozás.
A svédeknek, ezt biztosan tudom, akkor kezdett jól menni, mikor már beindult a vasut közlekedés és északról tudták szállítani a vasércet amiben igen gazdagok. A háboru az ő malmukra hajtotta a vizet. Ugyanez a Norvégoknál az olaj révén jött be. Ma már ők a gazdagok, a svédek messze elmaradnak tőlük.

Arthamyr 2020.02.05. 17:22:57

@midnight coder: Nem mindegy. Nagyon nem ugyanaz, hogy azért nem vehetek meg valamit, mert nincs rá pénzem, vagy azért, mert (valaki úgy dönt, hogy) nekem nem jut/jár.
Írországban még a benefit-classnek is van pénze pazarlásra, nem gondolom, hogy az egyenlőség és jólét miatt gyakorta felmagasztalt Dániában ez másképp volna.

Arthamyr 2020.02.05. 17:27:10

@Herr Géza: Azt nem tudom, de azt sem, hogy a multik meg nyugati karvalytőke és a többi általad felhozott dolog hogyan, mivel ezek azért inkább a 20. század második felétől meghatározóak/jellemzőek.

SzZoole 2020.02.05. 17:35:32

@Golf2: írhattam volna Psota Irént is, de látom megfogtad a dolog lényeget :)

Herr Géza 2020.02.05. 18:25:39

@Arthamyr: Jajaj, az iróniadetektort meg elvitte a macska, ugye?

Herr Géza 2020.02.05. 18:37:53

@Csodabogár: Igen, így működik ez egészségesen. Elég egy állásinterjún három kérdés, ha arra nem tud a polgár “értelmesen” válaszolni, akkor tök fölösleges mindenféle pecsétes papírokat lobogtatni, hogy de ő aztán nagyon levizsgázott az adott nyelvből.

Arthamyr 2020.02.05. 18:43:07

@Herr Géza: Az irónia is lehetne releváns, vagy nem?

'it's cool to know nothing' 2020.02.05. 18:57:16

@Herr Géza:
Nagyon jó, hogy be is mutatod magadat példának, arra amit írtam.

"Magyarországon – a természeti adottságokból és népesedési viszonyokból adódóan – jóval kisebb volt az éhínségek szerepe, mint Nyugat-Európában"
hirmagazin.sulinet.hu/hu/civilizacio/magyarorszagi-ehinsegek

C10H12O6 2020.02.05. 18:57:33

"Fenn az ernyő, nincsen kas." közmondásról.
Jelentése: Megjátszott, látszólagos jómód mögött valójában szegénység van.

Szigligeti Ede ezen a címen írt "Társadalmi vígjátékot" 1858-ban

"A »Fenn az ernyő, nincsen kas«, amely a hatvanas évek terméke, a polgári élet felszínességének és vagyonhajhászásának pompás szatírája. A pénztelen gavallér túlköltekezik, hogy gazdagabbnak lássék és így nagyhozományú feleséget kapjon , aki majd kifizeti adósságait. A középmódú ügyvéd családj a
pedig azért költekezik lehetőségein felül, hogy a gazdag vőlegényjelöltek nagyobb vagyon t képzeljenek mögéjük és nag y hozomány reményében feleségül vegyék leányaikat. A két álgazdagság találkozik és lelepleződik. "

A jelentése pedig a következőkből jön tudomásom szerint:
Amikor a kereskedő/gazdálkodó/árus a piacra ment és mindent eladott (kiárult mindent), akkor, hogy azt gondolja a szomszéd/úton szembe jövő, hogy valamit vett, illetve tele van áruval, fennhagyta a ponyvát, annak ellenére, hogy semmi értelme nem volt, hiszem üres volt a szekér.

Az e-nyelvmagazin szerzője ezt írja:
"Ki ne ismerné a szólást: Fenn az ernyő, nincsen kas?

Olyankor mondjuk, ha valaki a gazdagság látszatát akarja kelteni, pedig nincs miből, vagyis játssza a gazdagot, noha urizáló életmódjának nincs fedezete. A régi vásározók, amikor szekerükön áruval teli fedeles kosarat vittek, a szekér fölé ernyőt, ponyvát feszítettek, ezzel óvták a portékát. Ha fenn volt az ernyő, azt jelentette, van áru bőven a szekéren. Egyesek azonban áru híján is felvont ponyvával közlekedtek, csak azért, hogy jólétüket mutassák. Innen a szólás eredete.

Kitartó kutatásaim során azonban rájöttem, hogy ennek a mondásnak van titkos, mélyebb értelme is, amely a valódi tartalmát, igazi jelentését rejti. Az ernyő, mint minden hosszúkás, botféle tárgy, nyilvánvalóan fallikus szimbólum. A kas pedig mint üreges, öblös, kosárszerű tartóeszköz, a női befogadásra, jelen esetben annak hiányára utal. Hiába meredezik kivont kardként a férfi (fenn az ernyő), ha hiányzik a hüvely (nincsen kas), ahová beilleszthetné fegyverét, bizony, kárba vesző, gyötrő érzés így az erekció!"

Szigligeti Ede után Csiky Gergely írta a Buborékok c. darabját. Emlékeim szerint diákkönyvtár sorozatban egybe rakták a tanulóifjúság boldogítására. Majd

források:
https://hu.wiktionary.org/wiki/fenn_az_ernyő,_nincsen_kas
mek.oszk.hu/05100/05183/05183.htm#5
epa.oszk.hu/02500/02518/00144/pdf/EPA02518_irodalomtortenet_1953_03-04_338-35
e-nyelvmagazin.hu/2017/06/27/ernyo-es-kas/

juletræ 2020.02.05. 20:52:43

Dániával egy ( pontosabban kettö) nagy baj van, emiatt jöttünk onnan el.

És ez nem más mint a baromi magas adó, ami nemcsak hogy progresszív ( 56, asszem 4XX ezer kr-töl), hanem csak módjával nevezhetö családinak ( mindenesetre még mindig családibb, mint a holland, ahol kvázi büntetik a gyerekeket).

Sajnos DK-ban most a vörös nö van hatalmon, aki mindenféle adócsökkentést ( mármint szja) ellenez. Az ezt megelözö min elnök 1 mio kr-ig a 56%-os adósávot nem akarta bevezetni, de sajna megbukott.

A dánok ( és ÉNy-Eu) Európa egyik legkellemesebb országa (ill vidéke). Nincs francia pofavágás, meg a pulton való dobolás ( ha az ember apróval merészel fizetni), ha látják, h. együttmüködó vagy ( vagyis azokat az alapvetö emberi normákat betartod, amit itt Luxemburgban a populáció zöme még csak nem is ismer - gondolok itt a tamponok kuka körüli el-nem-dobálására, gyalogos zebrán el-nem-ütésére stb) - nos, akkor minden további nélkül befogadnak. Ritka barátságos, normális és ésszerü emberek - aki azonban a tér idö görbületröl vagy Sartre (oppardon: Kirkegaard) exisztencializmusáról beszélgetne , nos az csalatkozik, mert a népesség képzettségben is eléggé homogén.

A franciáknál ugyan minderröl el lehet beszélgetni - csak hogy ök nem akarnak veled beszélgetni, mert baromi sokra tartják magukat. Nem úgy mind a dánok ( L. jenteloven :) ).

Ha nem számít a pénz, csak a nyugi, akkor mindenképp ajánlom.

Herr Géza 2020.02.05. 20:56:14

@'it's cool to know nothing': Természetesen igazad van, M.o.-on sosem volt éhínség. Hisz a Sulinet is megmondá. Akkor tuti úgy van.

juletræ 2020.02.05. 20:57:07

Ja igen: az autóárak ( meg az afgift - a regadó), az borzasztó. A lüke raszmusszen csökkentette ugyan 3 éve, de még így is az. Itt 30 kEUR -ért megkaptam ( ujonnan) azt a kocsit, amit hasonló felszereltseggel DK-ban 93 kEUR-ba került volna ( úgy 700.000 kr).

Az viszont jó hogy biciklizni lehet, a soförök nem bunkók, a bicikliutak jól ki vannak építve.

élhetetlen 2020.02.05. 21:00:47

@Din Serpahis: “Hu, az ilyen kommunista utopiaktol mindig egnek all a hajam.”. Attól nem áll égnek, hogy Mészáros Lőrinc tehetsége negyven éves korán túl érett be, és pont akkor, mikor a haverja miniszterelnök lett, és tíz év alatt többszörös milliárdos lett? (Miközben szegény haverjának, Orbánnak, egy fillér megtakarítása sincs, hehe…) Vagy Orbán veje, lánya, stb. Gondolod, hogy ezek a viszonyok segítik a tehetséges embereket?

Herr Géza 2020.02.05. 21:07:08

@'it's cool to know nothing': Oké, megadom magam, a javított kommentedet nem láttam, amikor válaszoltam neked.:)

élhetetlen 2020.02.05. 21:22:07

@Arthamyr: “Jó olvasni, hogy vannak ilyen ember is. Azt meg szomorú, hogy látszólag többen vannak a "kommunista utópia" hívei” Din Serpahisnak írtam 21:00:47-kor erről. Más az, ha valaki sikeresen felfuttat egy céget, és más, ha kamatmentes hitelből megveszi azt a céget, amit mondanak neki, (Mészáros szövege volt, hogy szólt a Viktor, hogy eladó, menjek le, vegyem meg), vagy megveszi a Balaton környéki szinte összes szállodát, és adóból kap vissza nem térítendő támogatást a felújításra, és azután a haszon az övé lesz. Mert kell egy mesterségesen létrehozott tőkésosztály. Nem az, amelyik a tehetségéből lett gazdag. Na, mindegy, vagy érted, vagy nem.

Arthamyr 2020.02.05. 21:27:30

@juletræ: Ez nagyon meglepő számomra, közel van a hihetetlenhez. Mégis milyen új autó kerül az egyik európai országban 30k-ba, a másikban meg 93k-ba? Ezt részletezhetnéd, ha van időd...

@élhetetlen: Nem állhat égnek a haja mindkettőtől? Nem értem, mi a kapcsolat a kettő közt, meg hogy jönnek ide a mai magyar valóság szépségei? Ha nem tespedt skandináv jóléti szocializmus van, akkor csak mutyis magyar haveri kapitalizmus lehet? Ne csináld már... :)

Arthamyr 2020.02.05. 21:30:06

@élhetetlen: Ahogy az előbb írtam, hogy jön ez ide? Ez olyan, hogy ha valaki nem szeretne tehénszart enni, akkor egyen lószart inkább. Köszönöm, de én inkább maradok a bresaolánál és a lókolbásznál, ha már ló meg tehén.

Golf2 2020.02.05. 21:41:20

@ZooLeka: Kár megfogni,nem érted a viccet,bezzeg te viccelhetsz non stop.

SzZoole 2020.02.05. 21:48:38

@Golf2: értem én, hogy gőzgép, de mi hajtcsa :-))

Tegyél szmájlit utánna, és akkor fogom tudni, hogy vicceskedő kedvedben vagy :-))

négyzet 2020.02.05. 21:58:17

@Arthamyr:
Hát igen. :)
Nekem néhány programnyelv és tsai megtanulása mellett épp elég volt egy lazább idegen nyelv. Igaz, azóta is az angolt használom, mert ez egy ilyen szakma.

élhetetlen 2020.02.05. 21:58:46

@juletræ: Csak hozzáfűzni való. Nem éltem Dániában, itthon dolgoztam dánokkal három évig. “Ritka barátságos, normális és ésszerü emberek”. A közvetlen partnerem a dán szállító itteni igazgatója volt, egész nap tárgyalt, egyeztetett, merre tovább a magyar igényekkel, én írtam a nappal a betöltő, konvertáló programot, modulonként bővítve, ő este váltott, (azt azóta sem tudom, hogy mikor gyártotta le a két gyerekét ez idő alatt), és írta tovább ugyanazt a programot. Ez sem mindig megy két programozónak. Rengeteget túlóráztunk, hétvégéztünk, És elfogadta, hogy nekem szükségem van havi két operára, hogy még ne érezzem robotnak magam. Ha jegyem volt, akkor már hatra bejött, hogy odaérjek, ha Wagner, akkor ötre időzített, hogy hatra odaérjek. Tényleg strapás időszak volt, mert ebben volt olyan is, hogy éjjel 1-re hazaértem a Fehérvári útról Zuglóba, és fél kettőkor jött egy telefon, hogy menjek vissza, mert van egy ötlet, módosítani kell az adatbázist, hogy másnap megnézzék, bejött-e az ötlet. De az egész projekt minden percét élveztem, és ebben része volt a dán partnernek.

morph on deer 2020.02.05. 22:12:03

@juletræ:
“ amit hasonló felszereltseggel DK-ban 93 kEUR-ba került volna ( úgy 700.000 kr).”
!
Jól értem, hogy Dániában te apróval (is) szoktál fizetni, aztán meg cirka 700.000 dk értékű autót veszel?
Végül is csak egy termetes malacpersely kell a dologhoz, ez a rész világos, csak ismerve a viszonyokat, valahogy kicsit furcsa. Vagy félreértettem valamit?

élhetetlen 2020.02.05. 22:15:40

@Arthamyr: “Nem állhat égnek a haja mindkettőtől?”. De. Ezt akartam mondani. Csak azt írta az illető, hogy a "kommunista utópia"-tól áll égnek a haja, te meg helyeseltél. Ezért hoztam a másik, LÉTEZŐ VÉGLETET. Egyébként a magyar “működést” rosszabbnak, károsabbnak tartom, mint a leírt dán modellt. De ez csak az én véleményem, nem számít.

Arthamyr 2020.02.05. 22:47:10

@élhetetlen: Persze, mert én sem csípem a kommunista utópiát, főleg azt, ahol 50% feletti adókulcsokkal sújtanak, volt benne részem, többet nem kérem. De ebben nincs véleménnyilvánítás a magyar rendszerről, ahogy az övében sem volt.

Amúgy, ha minden feltétel ugyanolyan, és fizetésért dolgoznék, akkor én inkább a mutyis rendszert választanám alacsonyabb adókkal, annál az egyszerű oknál fogva, hogy nekem több marad, és ez érdekel leginkább. Viszont még ez sem jelenti, hogy azt jónak tartom, csak kevésbé rossznak az én szubjektív szempontomból. Persze a valóságban Dániában annyival magasabbak a jövedelmek és jobbak a közszolgáltatások, hogy még vérszívó adók mellett is az érné meg jobban, de szerencsére nem csak ezen kettő közt lehet választani.

Pöffetegecske 2020.02.05. 23:03:13

@Arthamyr: Azért jók a közszolgáltatások, mert magasak az adók, miket nem mutyiznak el. Én mindig azt kérdezem, hogy oké, sokat keresel, elmész nyaralni, veszel kocsit, stb. De ha trombózist, vagy agyvérzést kapsz, akkor nincs magán sürgősségi, lehet dugdosni zsebbe a pénzt, de a kórházi fertőzéssel nem lehet mit kezdeni. Lehet vagánykodni a gazdagsággal, de előbb utóbb eljön a pillanat mutyisztánban, mikor a pénz elveszti jelentőségét, mert vannak bizonyos dolgok, amik megfizethetetlenek.

Taxomükke (UK) 2020.02.05. 23:03:42

Dania szuper, de ha este 8-kor akarsz vacsorazni, akkor 6-ra foglalj asztalt az etteremben.
Ha csak szendvicset akarsz, csak egy orat kell varni.
Ha az autodat igy parkolod le, hogy 10 centit ralog a 8 meter hosszu biciklilehajtora, szamits tetemes buntetesre.
Sokat esik, de legalabb a szel is fuj.
Remek hely.

morph on deer 2020.02.05. 23:27:32

@Lynxxnyl:
“ egy eszakabbra elo sved rendesen megkuzd a dan ertesevel, ha nincs hozzaszokva, hogy hallja.”

Mondok mást: nejem volt kolléganőjének skånsk férje van, akik már vagy 25 éve házasok, de a Göteborg környéki nő saját bevallása szerint még mindig nem érti mindig, hogy mit mond a férje!
Ez nyilván túlzás, de azért érzékelteti a helyzetet.

Valószínűleg arról is van szó, hogy - azon túl, hogy Skåne egy ideig Dániához tartozott, - az ország kegyetlenül hosszú, közel 2000 km a fejétől a farkáig, és irgalmatlan távolságok voltak népcsoportok között, akiknél aztán számos sajátos dialektus alakult ki, bár ugyanarról a nyelvről van szó.

A helyiek egyébként meglehetős pontossággal felismerik, hogy ki hol nőtt fel, még akkor is, ha csak pár szót ejt máképp valaki.

Ahhoz képest, hogy én felismerem a szegedi, a palóc meg a zalai magyart, ott van vagy egy tucat, és még nem is mondtam sokat.

Ami poén - így utólag, - hogy a tévécsatornák bemondói és műsorvezetői is alkalmasint különféle dialektusokban beszélnek, akár egymással is, de az teljesen normális, ha a hírolvasó stockholmi svédet beszél, a sportriporter skånskát, a meteorológus meg norvég, aki ugyan svédül beszél, de norsk kiejtéssel.
És ez így normális. (Aztán ha mégis megáztál, magadra vess!:))

HussarX 2020.02.05. 23:27:47

Sok országról írtatok itt, köszönöm! Mindenkinek mások a szempontjai, az unokaöcsémnek Írország annyira bejött, hogy ott is maradt, de ő pl. utálja a napot, és pedig imádom. Nekem már az is kizáró ok egy-egy ország kapcsán, ha "rossz oldalon" vezetnek, ha nem süt sokat a nap, ha a WC papírt nem dobhatom a termék után, ha külön csapból jön a hideg és a meleg víz, esetleg takarékoskodni kell a meleg ízzel.... Szóval nálam sokszor ilyen apróságok számítanak leginkább, de ez talán azért van, mert eddig mindenhol kényelmesen megéltem, ahol nem volt úgynevezett szocializmus, ott, vagyis akkoriban, csak viszonylag kényelmesen éltem, viszonylag kerestem jól. Eddig 3 országban éltem hosszabb ideig, itthon, Németországban és Kaliforniában, ami ugyan nem ország, de azért más, mint mondjuk Rhode Island vagy Colorado (ez utóbbi két államban csak néhány hónapot töltöttem, nem éveket.

Ismertem Kaliforniában nagyon sok országból jött embert, Dánokat is, akik kiváló emberek voltak, habár tényleg kicsit sokat ittak--az én ízlésemhez képest kicsit sokat. Érdekes módon, Kaliforniában az "őslakos" amerikaiakon (nem az indiánokra gondolok) kívül még a kelet-közép-európaiakkal tudtam tartósabb barátságokat kialakítani, habár egyik legjobb barátom egy norvég volt, de hát Dél-Kalifornia tényleg egy nagy olvasztó tégely, még USA vonatkozásban is.

Szóval a nagy kitérő után csak annyit, hogy így hatvan felé már nem az uborka ára dönt nálam :) Ha újra el kellene mennem itthonról, azt hiszem. újra az USA valamelyik államát választanám, valószínűleg valamelyik dél-nyugatit, a napsütés és a mentalitás miatt is, Európában az itt olvasottak és saját utazásaim alapján még Olaszország jöhetne szóba, habár a szomszédos kis Szlovénia is nagyon szimpatikus, ajánlom mindenkinek, főleg a délebbi részeit, ami végül is már majdnem Olaszország :)

Köszönöm a sok érdekes helyszíni közvetítést, de higgyétek el valakinek aki 13 évet élt egyfolytában külföldön, hogy egy idő után az az érzésem, hogy tényleg igaz: "Mindenhol jó, de legjobb otthon!" Ezzel persze nem azt mondom, hogy mindenki maradjon itthon, sőt, aki teheti, menjen világot látni, de ne szégyellje senki, ha a honvágy, a család és a kultúra szeretete haza hozza, nekem sok magyar barátom kint maradt, mert ott vertek gyökeret, de amikor meglátogatnak és mesélnek a hatalmas gazdagságukról, azért 1 üveg bor után úgy látom, szívesen cserélnének velem, de addigra már késő, hiszen gyermekeik oda kötik őket.

Arthamyr 2020.02.06. 00:02:08

@Pöffetegecske: Vannak olyan dolgok, de a közszolgáltatások tipikusan nem ilyenek. Nincs az a közszolgáltatás Írországban (meg igazából sehol sem), ami megéri azt a többszázezer eurot, amit itthagyok náluk (és főleg azt a több milliót, amit itthagytam volna, ha hivatalos nyugdíjkorhatárig itt dolgozom). Ez szükségszerűen így van, mivel az is kap belőlük, aki a töredékét fizeti be, és annyival nem változik a szolgáltatások ára a méretgazdaságosság miatt, hogy nekem ugyanannyiba/többe kerülne, ha másét nem kellene fizetnem (pl. differenciált ellátási rendszer volna). Nekem nem különösebben érdekem, hogy Sean bácsit ellássák az én befizetéseimből, amikor agyvérzése van vagy Aiofe-t ellássák jó drágán, amikor rákot kap. Az már az érdekem lenne, hogy Johnt lerendezze a garda, amikor részegen randalírozik az utcán vagy ellopja a tulajdonom, vagy a kicsi Aiden tudjon megfelelő iskolába járni, hogy ne John-féle legyen belőle, de ez meg valamiért nem történik meg. Szóval nyugodtan dugják föl maguknak a lehúzós adóikat, én ugyan nem fogom többé fizetni, ha elkerülhetem.
Ennek semmi köze a vagánykodáshoz, a pénz értelmes átlagembernek nem azért kell, hogy vagánykodjon, hanem azért, hogy a szükségleteit fedezze a segítségével. És azt sem fogja senki sem bemagyarázni, hogy bárkit is 50+%-os adókulcsokkal kellene sújtani a ahhoz, hogy az alap közszolgáltatások rendben legyenek. A legszebb, hogy te ezt Svájcból írod, ahol valamiért azt gondolom, hogy te épp nem ilyen adókulccsal vagy kiszipolyozva, mert egyik kantonban sem annyira jellemző ez, és viszonylag ésszerűen működik az ország. Ellenben én évekig élvezhettem ezt, mert Írországban sajnos van ilyen, még ha a nem is olyan ocsmány módon, mint mondjuk Dániában.
Magyarországon meg nem azért rosszak a közszolgáltatások, mert kicsi volna az elvonás (nem az, még most sem). A kiterjedt mutyi, az általános alacsony árszínvonal és a sok potyautas sokkal inkább felelőssé tehető érte.

Arthamyr 2020.02.06. 00:10:04

@HussarX: "ha "rossz oldalon" vezetnek, ha nem süt sokat a nap, WC papírt nem dobhatom a termék után, ha külön csapból jön a hideg és a meleg víz, esetleg takarékoskodni kell a meleg ízzel" - Ez szerencsére már nincs mind így, már ha mind Írországról írtad. A nap egyébként a mostani lakásból úgy tűnik, hogy meglehetősen sokat süt, vagy csak megszoktam, hogy nem süt. :D A "rossz oldalon" vezetés még mindig megvan hiánytalanul. :) Keverő csaptelep és végtelen melegvíz is elég régóta van a jobb helyeken, olyat meg nem láttam, hogy a budipapírt ne lehetne lehúzni. Az más kérdés, hogy egyes emberek közösségi intézmények illemhelyein időnként mellédobják a használt papírt... :/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.02.06. 00:47:36

@HussarX: a del-kaliforniai olvasztotegelyrol jutott eszembe:) a lanyom, aki gyakorlatilag itt (Los Angeles kornyeke) szocializalodott (5 eves koratol elunk itt), annyira megszokta es termeszetesnek veszi, sot szereti a sokszinuseget, hogy meg egy Utah-on valo atutazas soran is megjegyezte, hogy milyen "weird" (a szavaival elve), hogy csak fehereket lehet latni :)))

M. Péter 2020.02.06. 01:24:50

@Herr Géza: Kihagytad, hogy a magyar foci a legjobb a világon.

swfla 2020.02.06. 07:40:23

@arncht: "ez mindig erdekes ellentmondas, hogy hude jo az eszaki orszagokban... aztan ott van a legtobb depresszios, alkoholista, xy fuggo"

egyszer ebben a temaban egesz komolyan osszekulonboztem itt, talan egy norvegias iras kapcsan a cikk irojaval. Arrol van szo, hogy sokan rohadtul alabecsulik a joido psziches hatasait.

Nem azt akarom ezzel mondani, hogy a mediterran orszagok a csucs, de aki meg nem lakott olyan helyen ahol az ev 9-10 honapjaban nyari meleg van, a maradek kettot meg egy huvosebb oszi idoszakkal ki lehet bekkelni, annak finoman fogalmazva f*ngja nincs rola, hogy mit beszel.

Nyilvan a helyzetet rontja, hogy a magasabb keresetet kinalo fejlett(ebb) ipar jellemzoen az eszaki orszagokban van jelen, de lehet a vilag legjobb fizetese a tied, meg a tudat, hogy a CEO csak 300 euroval tobbet visz haza nalad havonta, ha az ev jelentos reszeben reggeli sotetben/szurkuletben/szemerkelo esoben villamosozol be javascriptezni a munkahelyedre.

Megegyszer mondom: ha Malaga-n meg sose volt javascriptezos allasod, nincs osszehasonlitasi alapod.

HussarX 2020.02.06. 09:30:04

@Arthamyr: Ja, ezt nem mind Írországra írtam, a WC papírt általában a napfényes Görögországban nem szabad a termék után dobni, a spórolós meleg víz ötlet az unokaöcsém galway-i albérletéből jön, de őt nem izgatja, mert olyan jók a pub-ok :) Ahogy írtam, mindenkinek más a fontos, ő pl. beleugrál a 15-18 fokos óceánba, ami önmagában még nem kizáró ok számomra, hiszen kétszer eveztem végig a Grand Canyon-t, aminek az alján fröcsköl egész nap a hideg víz, plusz van itt nálunk a faluban egy duna-b.z. csapat, akik egész nyáron lent vannak a parton (ahol mellesleg van egy kiváló söröző), és talán kivagyiságból (le szabad írni azt, hogy pxcsméregetés?), de még október-novemberben is úszunk egyet a Dunában, amikor már 14 fok felé hajlik abban is a hőmérséklet :) De mondom, semmi bajom azzal, ha valaki jól érzi magát kint, én is nagyon jól éreztem magam. A rossz oldalon vezetés pedig akár természetes is lehetett volna számomra, mert 1986-ban úgy indultam el, hogy várt az ausztrál filmipar, csak éppen az ausztrál kormány erről nem akart tudomást venni, és nem engedett be, így maradt nekem Hollywood...

HussarX 2020.02.06. 09:30:04

@Zsuzsi65: persze, ennek is megvan a varázsa, én szerettem ott a sokszínűséget, de ott sok helyen már összeolvadtunk, vagyis az összeolvadás fájdalmasabb folyamatán túl vannak, és ma már vannak részei a"nagy LA"-nek, ahol csak az ötvözet előnyei maradtak meg. Itt a Duna-parton azért még lesz egy kis tüzes fájdalom, mire összeolvadunk a világgal, de azért a fiatalokat elnézve, az internet korában talán gyorsabban fog menni, főleg mivel olyan sokan elmennek, hogy a helyüket mindenképpen más nemzetiségűekkel, más rasszokkal kell majd betölteni, a "Kárpát-medence nem fog kiürülni, valaki betölti az életteret". Amúgy itt a mi környékünkön már így megy évszázadok óta, egyik falu tóth, a másik sváb, a harmadik bunyevác, magyar is akad, szóval valami gyakorlatunk van már az olvasztótégelyezésben. A pici lányodnak majd itthon lesz igazán weird :)

HussarX 2020.02.06. 09:30:04

@swfla: Most, hogy így belegondolok, nem az olasz turisták lepik el Észak-Európát, hanem inkább fordítva! Tényleg lehet valami a mediterrán életérzésben :) Csak ne sivatagosodjanak el a mediterrán országok, mert akkor mi itthon kapjuk meg a turistaáradatot (habár Budapest belváros már megkapta). 2 évet éltem Ausburgban, nekem már ott is sok volt a felhős/esős nap...

Söme 2020.02.06. 09:30:04

@Arthamyr: A mutyis rendszeretekben nem sokkal alacsonyabbak az adok mint Daniaban, csak nem ugy hivjak oket... Beirtam a berkalkulatorba 2M Ft havi bruttot, ami egy nagyjabol ok fizetes Daniaban, es az 1.33 M netto Mo-on (persze a munkaado meg befizet 19%-ot, es ugy mar 2.4-bol kapsz 1.33-at..)
Daniaban fizetnel utana kb 42% adot, maradna kb 1.15M, de minden kozszolgaltatas mukodik, van WC papir a korhazban, es szocialis halo ha nem jol alakulnak a dolgok.... Es alacsonyabb az AFA is :)

svédnyugger 2020.02.06. 10:27:18

@Csodabogár: A svédek nem uralkodtak felettük, igaz háborúztak rendesen, mikoris a svédek kaptak nagyterületeket (Skåne, Blekinge, Gotland, sôt Halland egy része) Bizonyos területek többször cseréltek gazdát, de ezek a területek ma Svédország, Norvégia, Németország részei.

Arthamyr 2020.02.06. 10:49:47

@Söme: "A mutyis rendszeretekben" - Korrekció: ez nem az én rendszerem,
1. mert nem Magyarországon élek egy ideje.
2. mert nem is mutyizok.
3. és ha tovább olvastál volna pár hozzászólással, láthattad volna azt is, hogy nem tartom alacsonynak a magyar elvonási szintet sem. Meg még mást is, ami esetleg releváns...

@HussarX: Ja, a görögökről én is olvastam, szerintem itt is. :) És az is igaz, hogy Írországban igen hitvány lakóingatlanok is vannak szép számmal.
A pöcsméregetés szempontjából nem ideális a 14 fokos víz, már ha a nagy méret számít jónak. :D

Szaktanár 2020.02.06. 10:53:45

@Söme: azért azt se felejtsd el, h mennyit ér 1,3 M mo-n meg 1,1 M a dánoknál. mondhatnám azt is, h olyan 2-3 osztálynyi különbség, már ha ezek a class-ok egyáltalán léteznének a dánoknál, de mivel nem, így inkább úgy mondom, h az a 24k ami az 1,1 M-nak felel meg, mondjuk arra elég h kifizesd a havi lakbért/törlesztőt a lakásra, a törlesztőt a kocsira, meglegyen a havi nagybevásárlás 3 emberre (te, mint kereső, asszony és gyerek mint nem keresők), és úgy kb vége is a dalnak, talán tudsz félrerakni vmennyit, de nem biztos. ezzel ellentétben mondjuk ugyanez mo-n az 1,3-ből elég lazán kijön, és abból biztos tudsz félrerakni (hát legalább a felét). félreértés ne essék, én nem hiszem h olyan jó lenne mo-n élni, csak túl sok időt töltöttem el a dánoknál ahhoz, h azt gondoljam, ott meg olyan jó.

midnightcoder2 2020.02.06. 11:37:15

@Söme: Azért ebben a minden mûködik dologban szerintem az is benne van, hogy kis hazánkban azért elég sok polgár van, aki nem 2 millió forint bruttót visz haza.

Lynxxnyl 2020.02.06. 11:37:37

@morph on deer: igy van. azert az altalaban (mediaban) hallhato kulonbozo dialektusok szerintem mind eleg jol megerthetok, beleertve a finlandssvenskat is. A skånskahoz kulon "edzes" kellett, hogy raalljon a fulem, de azert sem ment konnyen, mivel a szep, dallamos svedet egyszeruen orom hallgatni, abbol az igazan ocsmany skånskabol pedig ez kiveszett, nekem faj is hallgatni :-D gondolom a kollegano ferje is azt beszelte, azert a skånskanak is vannak "lajtosabb" formai, amiben csak egy kis "iz" van, nem olyan, mintha danul beszelnenek :-)
Sok a dialektus, de azert kozel nem annyi, es olyan kulonbozo, mint mondjuk az osztrakoknal, pedig az egy (teruletre) sokkal kisebb orszag.
En a magyar dialektusokat nem tudom megkulonboztetni.

midnightcoder2 2020.02.06. 11:37:50

@Arthamyr: Valóban. De én nem is errõl beszélek, hanem arról, amikor állam bácsi dönt úgy, hogy a te kenyér fejadagod 25 deka / nap. A dolog szempontjából kb. mindegy, hogy ez azért van, mert nincs több kenyér, vagy azért mert mert állam bácsi úgy döntött, hogy neked inkább sárgarépát kellene enni, mert Viktor bácsinak épp ilyen földjei vannak. Téged csak az fog érdekelni, hogy korog a gyomrod.

midnightcoder2 2020.02.06. 11:38:09

@HussarX: Ja. Anno valaki hülye kitalálta, hogy az ember számára az a legjobb, ha kimegy valami kurva meleg helyre, kifekszik a tûzõ napra ahol szép feketére sütteti magát, és ettõl roppant egészséges és boldog lesz. Azóta özönlenek a népek az ilyen helyekre, annak ellenére is, hogy az orvosok rájöttek idõvel, hogy a napra kifekvés annyira nem a hosszú élet titka. Arra meg a hülye átlagpolgár is, hogy melegben lenni szar, ergo a polgár elmegy a trópusokra a gatyarohasztó melegre, természetesen a légkondicionált repülõtérrõl a légkondicionált taxival a légkondicionált szállodáig, aztán magára ken egy rakás magas fényvédõ faktorú napolajat és kifekszik a napra barnulni...

Söme 2020.02.06. 11:38:21

@Szaktanár: a 2M az csak egy atlagos fizetesre volt pelda, es mivel errefele a ket keresos modell a divat, ket ilyenbol eleg jol lehet elni ha az embernek nem tul magasak az igenyei. El lehet jatszani egy magyarorszagi atlagfizetessel is ugyanezt a jatekot :).
Az igaz hogy nem minden olyan jo, meg mindenkinek mast jelent az 'olyan jo', de szerintem ha az ember nem magara fokuszal hanem mondjuk a gyerekei szempontjabol nezi, hogy hol jobb nekik felnoni, akkor Dania nem feltetlenul rossz valasztas.

Szaktanár 2020.02.06. 11:48:04

@Söme: jó, de ilyen alapon mo-n is van nagyon sok kétkeresős család, szóval ott meg még többet lehet félrerakni a kettőből, érted...
sztem amúgy dánia nagyon klassz hely, ha oda születsz, és abba a kultúrába nősz fel, tehát mondjuk beszéled a nyelvet és megszokod, h az az otthon. minden más esetben, tehát ha mondjuk felnőttként költözöl oda, borzasztó lesz :D

Arthamyr 2020.02.06. 12:19:13

@midnightcoder2: Te erről beszéltél, én meg nem, ezért nem is értettem a dolgot igazán. Én az ilyen jellegű dolgokat nem tekintem elfogadható opciónak a fejlett országokban, ez nem összehasonlítási alap, és mint ilyen, nem érdemes vele foglalkozni.
A túlfogyasztást többek közt pl. azzal is lehetne mérsékelni, hogy csökkentik a redisztribúciót és az állami beavatkozást az emberek életébe, és hagyják, hogy a sokat emlegetett olló kinyíljon, ahogy ez természetesen is történne. Jelenleg a fejlett világban kifejezetten tolják a túlfogyasztást szándékosan is (pl. a termékek/szolgáltatások árába nagyvonalúan nincsen beépítve a környezetterhelés költsége, majd ezt beszedik jövedelem-/vagyonadó formájában attól is, aki nem fogyasztja az adott dolgot), meg pl. a fent említetthez hasonló törekvések mellékhatása is (a társadalom alacsonyabb szegmenseiben lévők is sokat tudnak fogyasztani vagy ha valami "ingyen" van, azt sokkal szívesebben veszik igénybe a népek), és ez a gazdasági modell egyik pillére.

Golf2 2020.02.06. 12:39:57

@midnightcoder2: hazánkban azért elég sok polgár van, aki nem 2 millió forint bruttót visz haza...Sokan vannak akik ennyit kapnak.Évente.És léteznek belőle.

juletræ 2020.02.06. 13:43:03

@Arthamyr:
Jó, mondjuk az én autóm listaára 44.000 EUR volt ( bmw 420i, néhány extrával), erre kaptam egy kis kedvezményt. Ugyanez az autó DK-ban 93.000 eur, listaár szerint. Ez már lement, vlsz 75.000-80.000-re. ( Ezért az árért már m4-est is tudnék máshol venni.)

@morph on deer: hogy függ össze, hogy mivel fietek és milyen autót veszek?
[ A vicc kedvéért: amig ott éltem, _minden_ nap biciklizés közben kb 5 kr-nyi szemetet gyüjtöttem össze az úton, ahol jöttem [pantflaske]. A munkahelyemen a fiókomban tartottam a pénzt. Amikor eljöttem [5 év után], kb. 8000-9000 kr-t sikerült csak igy összeszednem. ]

@élhetetlen: Viszont azért nem mentem egy bizonyos helyre dolgozni, mert ott a nagyfönök [ "kwant daddy"-nek h;ivatta magát ] eléggé ... hmmmm ... autokratikus módon vezette a helyet. A cél a beosztottak megalázása, és mikromanagementje volt. Mindezt úgy, hogy 3X nyert díjat a rendszereivel illetve a modeljeivel. Egyszer _majdnem_ jelentkeztem, de aztán elgondolkodtam, hogy én is nehéz ember vagyok, ö is az, de viszont ö rugdossa ki a népet, nem pedig én fogom :). Nagy kár, állítólag nagyon jó ötletei és meglátásai vanak ...

Deviszont a (dán) kollegák ritka ésszerüek voltak, évente 2X elkocsikazunk DK-ba, hogy találkozzunk velük. ( Mondom mindezt úgy, hogy a jelenlegi kollegáim fele déli, és egy pokol velük együttmüködni. A kajabálás, a politizálás, a nyíltság hiánya, a pontosság hiánya - szoval az összes klisé amit velük kapcs mondanak. Idáig csak hollandokkal & északiakkal dolgoztam, mindez ismeretlen volt :) )

@Pöffetegecske: Dániában kb. 8% a TBJ, de ingyenes az orvos. Itt minden kezelés után külön fizetünk, de még így is kb. max 2/3-t költjük orvosra, mint ami Dániában a bruttó fizetésem 8%-a volt évente. Viszont az ottani orvosok emberközelibbek, és nem próbálnak hamis számlákkal stb lehuzni, mint az itteniek.

Az hogy itt vagyunk csak egy okból van - és ez a pénz.

HussarX 2020.02.06. 15:26:24

@midnightcoder2: Nem járok trópusokra, mert nem szeretem a hőséget, nem fekszem a napra nyáron du 4-5 óra előtt, de szeretem a kellemes 28-32 fokot árnyékba, a vízparton vagy akár a vízen is, gyerek korom óta egész nyáron egy szál gatyában szeretek flangálni, de mivel már tavasszal lebarnulok, nem volt még bőrproblémám, amúgy a legtöbb bőrrák olyanoknál van, akik nem fokozatosan barnulnak le, hanem rendszeresen leégnek, mint az általad is említett turisták, akiik barnulni utaznak a trópusokra, aztán jól leégnek, mert délben kifekszenek és a hűvös tengeri szellő miatt gyakran nem érzékelik mennyire éget a nap. Én mikor hazaköltöztem, ettem egy kisebb gyümölcsöst, mire tavasszal megmetszem a fákat már csoki barnán megyek a nyárba, sőt a szőlőt már most metszem, amikor nincs hideg vagy eső, rengeteget vagyok a levegőn, ahogy nagyapám is volt, nálunk "parasztoknál" nem jellemző a bőrrák, nem volt senkinek a családban, pedig a paprika kapálásban és a meggyszedésben lehet igazán barnulni :)

ati27 2020.02.06. 15:26:35

Az a fő baj a magyar néplélekkel, mentalítással, hogy mindig csak az kérdezik kutatják, hogy a másiknak miért jobb. Ez minden szinten igaz. A szonszéd, a másik város/falu, ország... Sosem az a kérdés hogy hogyan. Hogyan lehetne megcsinálni...

ati27 2020.02.06. 15:26:41

Az a fő baj a magyar néplélekkel, mentalítással, hogy mindig csak az kérdezik kutatják, hogy a másiknak miért jobb. Ez minden szinten igaz. A szonszéd, a másik város/falu, ország... Sosem az a kérdés hogy hogyan. Hogyan lehetne megcsinálni...

HussarX 2020.02.06. 15:26:49

@midnightcoder2: Nem járok trópusokra, mert nem szeretem a hőséget, nem fekszem a napra nyáron du 4-5 óra előtt, de szeretem a kellemes 28-32 fokot árnyékba, a vízparton vagy akár a vízen is, gyerek korom óta egész nyáron egy szál gatyában szeretek flangálni, de mivel már tavasszal lebarnulok, nem volt még bőrproblémám. Amúgy szerintem a legtöbb bőrrák olyanoknál van, akik nem fokozatosan barnulnak le, hanem rendszeresen leégnek, mint az általad is említett turisták, akiik barnulni utaznak a trópusokra, aztán jól leégnek, mert délben kifekszenek és a hűvös tengeri szellő miatt gyakran nem érzékelik mennyire éget a nap.

Én mikor hazaköltöztem, vettem egy kisebb gyümölcsöst, mire tavasszal megmetszem a fákat már csoki barnán megyek a nyárba, sőt a szőlőt már most metszem, amikor nincs hideg vagy eső, rengeteget vagyok a levegőn, ahogy nagyapám is volt, nálunk "parasztoknál" nem jellemző a bőrrák, nem volt senkinek a családban, pedig a paprika kapálásban és a meggyszedésben lehet igazán barnulni :)

HussarX 2020.02.06. 15:26:58

@Söme: ....csak azért van WC papír, mert még nem loptuk el :( Erről az jutott eszembe, hogy Olaszországban a sok csillagos kempingben ki volt írva magyarul, hogy "Ne lopd el a WC papírt!" és nálunk a Duna-parti önkormányzati ingyen kempingben EU-s pénzből (persze felfújt költségvetésből) létrehozott ingyenes WC-zuhanyzóba sem tudunk annyi papírt kitenni, hogy ne lopják el fél napon belül. Olyannyira elfogadott ez itthon, hogy mivel a sörkerttől hallótávra van a vizesblokk, hallottuk már, ahogy a törölközővel körbecsavart vendég leordít a sátránál álló társának, hogy "Hány gurigát hozzak?" és viszi a frissen kitett tekercseket, nappal, mindenki füle és szeme láttára. Ezért könnyű a Dánoknak, ott apróságokat még nem lopnak, de minél többen odaköltözünk, majd változik ez is :(

Viszont ezek a fizetés kalkulációk nagyon sánták ám mindig. Londonban 1000 font nem ér annyit, mint itt 400ezer forint, kár is átszámolgatni. Mi itt kényelmesen eléldegélünk 3 gyerekkel nettó 400-ból, londoni nagynénénk pedig gyerek és minden nélkül (se kutya se macska) most tudott a havi 1200 fontos fizetésével 5 év után olyan házba költözni, ahol nem kell másik 4 keleti családdal osztozkodnia a konyhán és fürdőszobán, igaz ez csak úgy sikerült neki, hogy az élettársa is kiment és most ketten már fenn tudnak tartani egy albérletet, úgy hogy mindketten 6 napot dolgoznak hetente egy jó szálloda konyháján, ahol a férfi viszi a reggelizős műszakot a nagynéni csak szobalány.

Szóval a forintra számítgatás sokat nem jelent, még Magyarországon sem sokat jelent egy bruttó érték bemondása, hiszen pl a mi esetünkben tavaly nyárig beszámított 3 gyerek, ami azt jelentette, hogy az első 310ezer forint adómentes volt, rájött 48ezer családi pótlék, oviban ingyenes suliban féláras volt a kaja. Ráadásul mivel kistelepülésen élünk, a legtöbb helyre bicajjal eljutunk, a heti 4 foci edzés ingyenes a kisfiamnak, a kislánynak a heti három kézi edzés havi 2000 forint, ezekben a buszos versenyre szállítások is benne vannak, szóval ha az ember mindent bekalkulál, nem annyira nagyok a különbségek ma már, mint voltak valaha. A feleségem pl. most 1-én kapta meg a bérmegállapodási papírját, a Lidl-ben 2-es kategóriájú üzletvezető helyettes, tehát nem 1-es (az magasabb kategória) és nem is üzletvezető, a mostani 369ezres bruttója jövő márciusra 2 lépcsőben 451ezerre emelkedik, ha addig kibírja ott :)

Tudom, hogy van aki nettó 120ezret keres csak itthon, de remélem lassan megváltozik ez is, hiszen az előző házasságomból a nagy fiam szeptemberben kezdett el itt falun dolgozni, és sok munkával ugyan, de nettó 300-320 meg van neki, igaz ő imád gépekkel dolgozni, hétvégén is vállal maszek munkát kovácsol ezt-azt, élez láncokat, késeket, de valamiért nem akar elmenni, pedig küldözgetem, hogy lásson világot, Kanadában és Floridában is van olyan ismerősom, akihez mehetne, de itthon akar maradni. A nagy lányom első éves a Corvinuson, már most bombázzák jó ajánlatokkal a multik. Ja és ingyenes neki az egyetem, 9000Ft/hó a kolesz, ami Kaliforniában azért több volt ha jól emlékszem. Holnap viszem mind a 3 lányom (van még 2 fiam is) a maszek fogsoroshoz Pestre, hihetetlenül olcsó a kinti árakhoz képest nem panaszkodom rá. A 82 éves faterom a múlt héten hoztuk haza a kórházból, a 3. csípő protkót kapja állami rendszerben, magánban nem tudnánk megfizetni, csak dicsérni tudta az ápolókat és a kaját, a WC papír persze olt, hiszen minden kórteremnek külön zuhanyzója van ma már a legtöbb kórházban, az hogy a kinti várókból ellopják vagy ki sem teszik oda, az sajnos valóban rossz fényt vet ránk magyarokra, de azért nem csak ez dönti el nálam a lakhelyválasztásom. Most ha már kivesézzük ezt a WC papír ügyet, jelentem, a feleségem vittem mondhatom szuper orvosokhoz Szegedre a pajzsmirigy problémája miatt, és amíg vártam rá, beugrottam az illemhelyiségbe, ami egészen kulturált volt és papír is volt, igaz ez csak egy eset, amiből nem lehet általános következtetéseket levonni, de azért azt megállapíthatjuk, hogy nem mindig hiányzik a papír. Ja, a fater adott a dokinak egy liter páleszt meg 20ezer forintot, amit a pesti doki megköszönt és eltett, de a szegedi doki pl. nem fogadott el jattot a feleségemtől, szóval van ilyen is, meg olyan is, de egy súlyos műtétnél 20 rugó szerintem nem pénz a már legtöbb magyarnak sem, főleg ha azt vesszük, hogy Kaliforniában egyszer 107 dolcsit fizettem egy db. vérvétel/vérképért még a 90-es években, és 500 dolcsi felett volt egy korona a fogamra.

De szerintem nem ezek a dolgok számítanak, sok olyan értelmiségi munkahely van, ahol jobban megbecsülik a dolgozókat és sokkal jobb perspektívát tudnak nyújtani, lazább a légkör, kevesebb a kivagyi főnök, jobb a légkör, szerintem ezért megy el sok jól képzett fiatal, meg persze természetes kalandvágyból. A pénzbeli különbségek ha nagyom lassan is, de biztosan olvadoznak.

HussarX 2020.02.06. 15:27:10

@Lynxxnyl: "En a magyar dialektusokat nem tudom megkulonboztetni." -- akkor nem voltál még kis szatmári falvakban vagy pl. szeged környékén, esetleg Nógrád egyes részein, mert ha nem is érthetetlen az ottani beszéd csak néhány szó, azért íze van :) A feleségeméknél pl. "nem nálad voltunk", hanem "hozzád voltunk" a talicska természetesen furik, a begyújtós "gerjesztő" a paci "csida" és te látol meg hallol miközben a gyermek játszódik :)

HussarX 2020.02.06. 15:27:18

@Arthamyr: "A pöcsméregetés szempontjából nem ideális a 14 fokos víz, már ha a nagy méret számít jónak. :D" - Az is lehet egy versenyben szempont, hogy kinek ment össze kevésbé, esetleg bemenet előtt kell mérni, ha már szó szerint értelmezzük :)

Lynxxnyl 2020.02.06. 16:16:12

@HussarX: azt, hogy nem tudom megkulonboztetni, ugy ertettem, hogy nem ismerem oket, mert a tobbseget sose hallottam, budapesti vagyok. Igy ha meghallok valakit tajszolassal beszelni, altalaban gozom sincs, hova valosi.

Arthamyr 2020.02.06. 18:05:16

@juletræ: Továbbra is erősen szkeptikusan áltam ehhez, szóval elmentem a bmw.dk-ra. Dánul nem tudok, így nyilván korlátozott mennyiségű információt tudtam belőle kinyerni, mindenesetre azt láttam, hogy 513957 DKK a 420i (ami 68650 EUR). Kb. ugyanez az autó a bmw.hu-n 12277600 HUF (ami 36331 EUR). Ha ez igaz, és semmit sem néztem el (van rá esély, hisz te is ezt mondtad, amit eleinte nem akartam elhinni), az nevetséges/szánalmas, ekkora különbség nem lehet az alapfelszereltségben. +1 ok a Dánia miért nem jó hely listára, no nem mintha kellene... :) De ma is tanultam valamit, amit mondjuk továbbra sem értek.
Ezek után azt nem értem, hogy a dánok miért nem mennek át a szomszédba, vesznek ott egy autót, és honosítják? Vagy akkor is tarkónvágja őket a dán hatóság? Esetleg 30k euro bakfitty az átlag dánnak?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.02.06. 18:36:51

@Din Serpahis: Jönnek is ide csőstül a Dánok az ellen az igazságtalan berendezkedés elől!
Ja nem.

nyuszigonosz 2020.02.06. 19:00:30

@Arthamyr:
Csak a BMW árakhoz: egy új BMW - nél és nemcsak annál, minden új kocsinál ez van: többféle ár van. Ha te egy új kocsit akarsz venni és te konfigurálod, hogy milyen legyen, mi legyen benne, benzin/dízel akármi.. ahány konfiguráció annyiféle ár, aztán kiválasztasz egy neked megfelelöt és vagy megfelel az ár is, vagy nem.
És még valami: az EU-n belül a legmagasabb autó-árak Ausztriában és Németországban vannak. Söt, jó sok föleg Észak Németországban élö, / de nemcsak ök) Dániában vesz kocsit, merthogy ott olcsóbb. :-)
Ami Dániában drága: az az adó az autóra és a biztosítás. Na de a biztosítás az mindenhol drága tud lenni.

Arthamyr 2020.02.06. 19:06:49

@nyuszigonosz: Tudom, de semmit sem konfiguráltam, így feltételeztem, hogy a különbség nem (csak) különböző felszereltség miatt van. A részleteket nem néztem, mivel dánul nem tudok, és munkás lett volna. Majd a kíváncsiság kedvéért lehet, hogy megnézem a német oldalt is, sztem ott a magyarhoz hasonló árak vannak...

Szaktanár 2020.02.06. 20:02:47

@Arthamyr: nem néztél el semmit, dániában ennyibe kerül egy autó. luxus, óriási luxus, a dánok panaszkodnak is folyamatosan h mindkét szomszédjuknál, a svédeknél és a németeknél is töredékébe kerül kocsit venni és fenntartani, mint náluk. szóval a marha nagy egészség életmód mellett azért az sem véletlen, h az egész ország biciklizik. ja, ha szeretnél behozni autót, akkor az (újkori) árának 150 százalékát kell kifizetned adóként (sajnos a hatóságok is tudják, h ilyen büntetés nélkül mindenki leszaladna berlinbe kocsit venni). de ez egyébként már baráti, amikor én odaköltöztem, ez az adó még 180 (száznyolcvan) százalék volt. welcome to dánia.

Szaktanár 2020.02.06. 20:04:06

@nyuszigonosz: "Söt, jó sok föleg Észak Németországban élö, / de nemcsak ök) Dániában vesz kocsit, merthogy ott olcsóbb. :-)"

álmaidban :D

nyuszigonosz 2020.02.06. 20:16:13

@Szaktanár: Mivel én nem erröl szoktam álmodni, ez, amin te nevetsz, nem fog megtörténni. :-)
Viszont nemcsak hallottam, ismerek is olyanokat, akik ezt megtették. És miért állították volna, hogy a kocsit nem ott vették ha úgy volt? ( Nekem nincs közel Dánia, szóval sosem ott vettem kocsit, azthiszem nem is fogok. Meg mindegy is.

Szaktanár 2020.02.06. 20:24:37

@nyuszigonosz: én is ismerek olyat, aki látta a mikulást :) no offense, én simán elhiszem neked, h neked ezt állították, még azt is, h akár egyedi esetként megtörténhetett. azt viszont sajnos nem, h ez általános tendencia lenne, mert az én személyes tapasztalataim teljesen mást mutatnak. meg mindenki másé is, akit ismerek dániából, és ez bizony nem kevés ember az évek alatt.

Arthamyr 2020.02.06. 21:11:52

@Arthamyr: A német oldalon 42150 EUR-t láttam, ezt sem néztem meg alaposan, de ez kb. rendben is van.

@Szaktanár: Ja, hát végülis emögött is van egy minimális ráció, de az ilyen lehúzást elég nehéz zokszó nélkül lenyelni. Én nem vagyok nagy autópárti, de ezt így is kibaszásnak tartom. Legfeljebb akkor tudnám elfogadni, ha a Dániába külföldi autóval behajtókat is így szarráadóztatnák. Így elég undorító lehet, hogy megveszed az autót, külföldre csak brutál veszteséggel adhatod el (ki tudja, hogy van Dánián belül, ott a használtra is rávernek egy ilyen adót? - nem lenne kevéssé irracionális), és látod, hogy szomszédból (meg messzebbről) átjár boldog-boldogtalan az ugyanolyan autójával, amit feleannyiért vett...
Mondjuk nem az én dolgom, mint már írtam korábban, +1 dolog Dánia ellen, ami egyébként sem számít, mert már az adórendszerük önmagában elég, és amúgy sem hiányzom én onnan. :D

FutureFry 2020.02.07. 02:07:32

@Arthamyr: @nyuszigonosz: @Szaktanár: @juletræ:
Érdekes nekem a bmw.dk-n 450,645 DKK-t dobott ki a 420-i re (“420i aut. Advantage*), ami “csak” ~€60K…

De ez a BMW ár-összehasonlítás kíváncsivá tett, úgyhogy tettem egy kis virtuális túrát az interneten,
ahol a 430i árait hasonlítgattam (már amennyire meg tudtam ítélni, hogy a modelltípus kb. azonos). Azért a 430i-t mert úgy láttam a 420i-t nem árulják az USA-ban (legalább is a bmw hivatalos oldalán nincs ott). Szóval alább az eredmények, érdekes lenne, ha minden árat le lehetne bontani legalább olyan részletességgel mint az ausztráliait és az éves fenntartási költségeket (pl. a biztosítást is) össze lehetne hasonlítani (persze az már aztán nagyon “lokálfüggő”):

1. bmwusa.com: $44,950K + adók/költségek (“Manufacturer's suggested retail price for vehicle as built excludes destination & handling fee of $995, tax, title, license, and registration.”). Az ÁFA +0-10% közötti, helytől függően.

Az európai árak gondolom bruttók (azaz ÁFÁ-val értendőek, de van esetleg olyan adó/költség ami nincs benne a web-en megadott árban?):
2. bmw.dk 538,515 DKK ($79,136.37) (“430i aut. Advantage*”, ami mintha pár extrát jelentene a színekben/bevonatokban?)
3. bmw.hu: 13,675,000 Ft ($44,438.73)
4. bmw.de: €50,450  ($55,399.74)
5. bmw.no: 774,900 NOK ($83,968.11) (csak az xDrive változatot találtam ami sacc/kb. plusz $2-3-4K extrába kerül?)
6. bmw.co.uk: £41,285 ($53,373.82) (“BMW 430i AT M Sport Coupe”)

7. bmw.com.au: A$90,246.80 ($60,667.20). Ez a “driveaway price”, egy Sydney irányítószámot megadva: itt szépen le volt bontva, hogy ebben milyen és mennyi adó/költség van (bár az ÁFA külön nem volt kiszedve):
Manufacturer's Recommended List Price (incl. GST): $80,891.00
Recommended Dealer Delivery: $2,500.00
Luxury Car Tax (LCT): $2,359.50
NSW Registration Costs: $588.00
NSW CTP: $518.30
NSW Stamp Duty: $3,390.00

Arthamyr 2020.02.07. 11:00:12

@FutureFry: Én a Gran Coupé-kat néztem, lehet, hogy azért? A Coupé-ra nekem is annyit ad.

Arthamyr 2020.02.07. 11:09:45

@FutureFry: Amúgy engem meglep, hogy a magyar ár a legolcsóbb, azt hittem, a világbajnok ÁFA meg a reg. adó simán az "élvonalba" rakja az árat, de ezek szerint nem, és akkor a nyugati árakkal összehasonlítva még mindig elég kedvező a magyar ár.

Megnéztem a bmw.ie-t is, itt nem árulnak 430i-t, csak M-et, de a 420i is 49641 EUR = 54383 USD. Az M 56184 EUR = 61555 USD. Szóval itt is jó drága, bár azért a dán/norvég szintet nem éri el.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.02.07. 13:35:11

@Arthamyr: A magyar egadfót egy pár éve már egész "viselhetővé" csökkentették.A dán regadó viszont tényleg ilyen horribilis, az embernek a hajs égnek áll tőle.Nem tudom, mi a faxt csinálnák, ha ott élnénk, én kicsi autóba nem férek bele, valszeg mardna valami 30-40 éves Volvo kombi.Mondjuk az sem rossz, mert legalább hátul kapar, de hát na...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.02.07. 13:36:10

@geegee: Nem tudom, ez az egadfót hogy került ide, én regadót gépeltem be, bökje meg...
:-)

Szaktanár 2020.02.07. 14:25:21

@Arthamyr: h norvégia mennyire drága, azt jól mutatja, h még a dán ismerőseim is rendre azt mondják, arra spórolniuk kell, és megnézni, mire adják ki a pénzt. ezek ugyanazok a dánok, akik minden évben 5 hetet töltenek egy tetszőleges trópusi országban és meg sem érzik, h pénzt költöttek volna.

dikusz. 2020.02.07. 15:34:25

@geegee: Fel se tűnt, én speciel arra gondoltam, hogy ez a regadó svéd megfelelője. :)))

peter3374 2020.02.07. 17:49:38

@Arthamyr: nem veletlen, hogy innet viszik a kereskedok az uj autokat kulfoldre, nem a nepperek, hanem a markakerskedok. Olcsobb megvennie itt egy kereskedotol, mintha a sajat orszagaban venne az ottani kozponttol.

FutureFry 2020.02.08. 02:14:43

@Arthamyr: Igen, az az árkülönbség úgy tűnik Coupé vs. Gran Coupé miatt van.
A magyar alacsony ár (25%-os áfával?) engem is meglep. És ebben benne vannak az egyéb díjak/adók is, azaz ez egy “driveaway” ár?
Viszont nekem úgy tűnik, hogy az amerikai a relatíve (kereseti viszonyokhoz képest) lehet a legolcsóbb. Ráadásul errefelé (szerintem sajnos) még alkudozni is lehet. Bár most megnéztem, a kanadai (bmw.ca) $42,754.26-re (CAD $56,899.26) jön ki (adókkal? / BC-t választva a weboldalon), ráadásul xDrive (azaz drágább) modell.

kardio1 2020.02.08. 15:53:31

@juletræ: csak a pénzért ne élj olyan helyen, ahol nem érzed jól magad ! Vigyázz az egészségedre !

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása