oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. január 08. 06:30,  A svédek és a pénz 83 komment

2020. január 08. 06:30 Határátkelő

A svédek és a pénz

A jómód, a magas fizetés a legtöbb országban a siker fokmérője, amivel ha dicsekedni nem is feltétlenül illik, de szégyellni sem kell. Svédországban ugyanakkor nem nagyon beszélnek ezekről a dolgokról, aminek oka egy mélyen gyökerező kulturális kód, a Jantelagen.

Magyarországon töltötted az ünnepeket? Mit tapasztaltál? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

svedorszag_stockholm_strandv_gen.jpgA Strandvägen a svéd főváros egyik legdrágább utcája

Östermalm Stockholm egyik leggazdagabb környéke, a kikötőben magánjachtok ringatóznak, a fák övezte boulevard, a Strandvägen a svéd főváros egyik legdrágább utcája, tele exkluzív üzletekkel és éttermekkel, csak tagoknak szóló bárokkal és luxusirodaházakkal.

Mindenről üvölt a gazdagság, ezzel együtt a BBC riportja szerint szinte lehetetlen olyan embert találni, akivel lehetne egy kicsit a pénzről és a jómódról beszélgetni.

„Nem árulom el, mennyit keresek, nem tudom, miért kellene. A pénzemet részvényekre költöm, szeretek befektetni” – mondta például a 30 éves Robert Ingemarsson, aki marketing területen tölt be vezető pozíciót.

Miközben Svédország kapcsán előszeretettel emlegetik a magas adókat és a társadalmi egyenlőségre törekvést (nem alaptalanul, teszem hozzá), addig az 1990-es évekhez képest a skandináv államban is egyre nagyobbra nyílt az olló gazdagok és szegények között. A legfelső 20 százalék négyszer annyit keres, mint a társadalom legalsó ötöde.

Talán a társadalmi egyenlőség az oka, hogy a BBC tudósítójának is kőkemény feladatot jelentett megszólaltatni jómódú, sikeres svédeket. Pontosabban felvételen kívül szívesen beszéltek hatalmas nyaralókról, családi jachtokról, sportautókról és az éjszakai életről, ám ha ugyanezt felvételre kellett volna elmondani, rögtön bezárkóztak.

„Úgy érzem, kérkedésnek hatna, amit nem szeretnék” – mondta ki az egyik tervezett interjúalany, míg mások egyszerűen a túl sok elfoglaltságra hivatkozva nem beszéltek vagy csak simán nem válaszoltak a megkeresésre.

A Jantelagen

A svéd szerző, Lola Akinmade Åkerström szerint hazájában a pénz „nagyon kínos téma”, a fizetés és a vagyon megvitatása egy idegennel akkora tabu, hogy sok svéd előbb beszélne a szexről vagy a „testi funkciókról”, mint erről.

Így gondolja a 28 éves Stina Dahlgren újságíró is, aki több évet élt az Egyesült Államokban: „Odaát ha azt mondod, sok pénzt keresel, az emberek gratulálnak hozzá. Itt, Svédországban, ha arról beszélsz, hogy jól keresel, az emberek furcsának tartanak. Az alapelv: nem beszélünk fizetésről, nem beszélünk pénzről”.

Ez a hozzáállás jórészt a mélyen gyökerező Jantelagenre vezethető vissza, aminek lényege, hogy ne gondold magadról, több vagy jobb vagy másoknál, akik pedig megsértik ezt a normát, azok megnézhetik magukat.

„A Jantelagen egy kimondatlan társadalmi szabály, nem csak itt, Svédországban, hanem a skandináv országok nagy részében. A lényege, hogy nem mutogatjuk azt, amink van; nem kérkedünk feleslegesen; amennyire lehet, fenntartjuk a társadalmi egyenlőséget” – magyarázta a témáról könyvet író Akinmade Åkerström.

Érdekes, hogy noha a hagyomány mélyen gyökerezik, nevet csak a múlt század 30-as éveiben kapott. Ekkor jelent meg a norvég-dán szerző, Aksel Sandemose egy Jante nevű kisvárosról szóló regénye (a Jantelagen magyarul azt jelenti, Jante törvénye - HÁ). A jelenség azonban több évszázados.

„A Jantelagen a társadalmi kontroll eszköze. Nem csak a vagyonról szól, hanem arról is, hogy ne tegyél úgy, mintha okosabb lennél, ne viselkedj úgy, mintha több lennél, mint aki vagy” – magyarázta a skóciai Glasgow University oktatója, Dr. Stephen Trotter.

A Pipacs-szindróma és a Rák-mentalitás

A Jantelagen persze nem egyedülálló a világon, Ausztráliában és Új-Zélandon „Pipacs-szindrómának” nevezik, amikor a „túl magasra növő”, a vagyonukkal vagy társadalmi helyzetükkel kérkedő embereket „visszarángatják a földre”, míg Skóciában „Rák-mentalitásnak” nevezik azt, amikor a vödörből kimászni akaró állatot a többi visszahúzza.

Dr. Stephen Trotter szerint ugyanakkor Svédország esetében nem csak a pénzről van szó, hanem elköltésének módjáról is, ami tovább árnyalja a jelenséget.

„Az erdőbeli kis házról, a padlófűtésről vagy a patióról minden további nélkül lehet beszélgetni. Az emberek ezen nem akadnak fent, mert az északi országokban mindez bevett dolog, sok embernek van nyaralója. Ha viszont azt mondod, hogy ugyanezt a pénzt két Lamborghinire költöd, akkor jó eséllyel kinevetnek” – magyarázta a skót egyetemi oktató.

Akinmade Äkerstöm viszont annyit árnyalt a képen, hogy miközben Svédország keményen harcol azért, hogy fenntartsa az osztály nélküli szociális demokrácia róla kialakított globális képét, sok svéd hozzá hasonló társadalmi státuszúakkal veszi körbe magát. Ami azt jelenti, hogy a Jantelagen szabályai is ennek megfelelően változnak.

„Zárt ajtók mögött a hasonló társadalmi-gazdasági státuszú emberek jobban elengedik magukat. Ha mindenki egy szinten van, könnyebben szóba kerülnek a nyaralók, az autók” – mondta az író.

Kritikus hangok

A svéd társadalom is változik, így aztán elsősorban a sikeres fiatal svédek között egyre több a kritikus hang, akik nem tartják megvetendőnek, ha valaki sikerről és jólétről beszél.

Közéjük tartozik a 22 éves Nicole Falciani, aki tinédzserként kezdett blogolni, mára pedig a fontos influencerek egyike, 354 ezer követővel az Instagramon. Minden további nélkül elárulja, hogy kampányonként 20 ezer dollárt kér, pénze nagy részét pedig drága táskákra és utazásokra költi, miközben 20 évesen lakást vett Stockholm központjában.

„Szeretném, ha a Jantelagen kikopna a svéd társadalomból, mindenki jobban járna így. A társadalmunk sokkal nyitottabb lenne, ha képesek lennénk a pénzről beszélni. Szép gondolat, hogy mindenki legyen egyenlő és mindannyian ugyanolyanok vagyunk. Csak éppen nem működik, mert ha mindenkinél keményebben dolgozol, akkor igenis legyél rá büszke” – vélte Nicole Falciani.

A fiatalok közül egyre többen sértésként használják a Jantelagent, aminek egyik oka a közösségi média szárnyalása, ami a tömegből való kiemelkedést hirdeti. Az észak-európai országokban ez eddig sokkal kevésbé volt jellemző, mint mondjuk Nyugat-Európa egyes részein vagy pláne az Egyesült Államokban.

Így aztán a kiemelkedő teljesítményt felmutató svédek egyre magabiztosabban mutatják meg nyilvánosan is sikereiket.

„Rendkívül képzett, tehetséges emberekről van szó, akiket a Jantelagen eddig elnyomott, míg egyszer csak azt látták, hogy középszerű emberek a neten elképesztő önbizalommal kérkednek” – magyarázta Akinmade Åkerström.

„Úgy gondolom, a Jantelagen lassan eltűnik majd, mert azok, akiket eddig visszafogott, kiállnak majd és azt mondják: ebben vagy abban igenis jó vagyok. A közösségi média ráadásul sokkal nagyobb közönséghez juttat el, akik jó részének fogalma sincs a Jantelagenről” – tette hozzá.

A Jantelagen és a határátkelők

Ami a mi szempontunkból különösen érdekes, hogy az írónő szerint a Jantelagen népszerűségét az egyre több bevándorló is csökkenti. Svédországban például már a lakosság negyede (!) vagy külföldön született, vagy a szülei bevándorlók.

„A más kultúrából érkezettek magukkal hozták a siker, a tehetség, a kiemelkedő képességek ünneplését” – mondta Akinmade Åkerström.

Erre az egyik legjobb példa a már megszólaltatott Nicole Falciani, aki ugyan Svédországban született és nevelkedett, de szülei (mint az a nevéből is sejthető) olaszok.

Nem véletlen, hogy bevallása szerint néha nem kis fejtörést okozott neki, hogy azon témák közül, amiket otthon, vagy az olasz rokonokkal minden további nélkül meg tudott beszélni, melyeket lehet megvitatni a svédekkel is.

„Szerintem a helyzet egyre jobb lesz, amint egyre inkább európaivá válunk. Egyre több külföldi él Svédországban, akik magukkal hozzák a kultúrájukat. Ráadásul sok az amerikai tévéműsor, amiben aztán a Jantelagennek nyoma sincs” – vélte Nicole Falciani, aki ugyanakkor nem gondolja, hogy ez a rendkívül mélyen gyökerező hagyomány teljesen eltűnne a svéd kultúrából.

Persze akadnak olyan határátkelők, akik magukévá tették a Jantelagent. Ilyen a Chiléből Stockholmba költözött, 35 éves Natalia Irribara, aki éppen szülőhazáját hozta fel ellenpéldaként.

„A chilei egy narcisztikus társadalom, ahol a teljesítmény rendkívül fontos, legyen szó végzettségről, sportról, külső megjelenésről… fontos az autó, az iskola, a ház” – mesélte.

„Itt, Stockholmban egy modell az egyik szomszédunk, de soha meg sem említi, hogy mondjuk egy magazinban szerepelt. Egy másik szomszédunk fotós, aki nagyszerű dolgokat ért el, de soha nem beszél róluk” – tette hozzá Natalia Irribara.

„Számomra a szerénység rendkívül fontos, Svédországban azt is szeretem, hogy a Jantelagen miatt az anyagi dolgok nem olyan fontosak” – mondta a chilei határátkelő.

 Kövesd a Határátkelőt az Instagramon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�: Laci #philadelphia #us #usa #america

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svédország Jantelagen

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5615395610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2020.01.08. 07:36:17

"„Nem árulom el, mennyit keresek, nem tudom, miért kellene. A pénzemet részvényekre költöm, szeretek befektetni” – mondta például a 30 éves Robert Ingemarsson, aki marketing területen tölt be vezető pozíciót."

Miért kéne a hülye BBC-nek ezek meglepődni? Van egy vadidegennek hozzá köze? Szerintem ő ül fordítva a lovon. - Ha valaki baráti társaságbaan esetleg utal arra, hogy nagyságrendileg hogy él, az az ő dolga. De egy műsorban? Röhely. És nem is érzi.

Hari Seldon 2 2020.01.08. 07:37:43

"Miközben Svédország kapcsán előszeretettel emlegetik a magas adókat és a társadalmi egyenlőségre törekvést (nem alaptalanul, teszem hozzá), addig az 1990-es évekhez képest a skandináv államban is egyre nagyobbra nyílt az olló gazdagok és szegények között. A legfelső 20 százalék négyszer annyit keres, mint a társadalom legalsó ötöde."

Ez mióta "nagy olló"?

sörm 2020.01.08. 08:33:20

Az hogy pl.tehetséget nem illik mutogatni megőrjít, sporton kívül az iskolában nincs tehetséggondozás. Szerintem otthon szuper volt a sok verseny, OKTV stb.

Ami a pénzt illeti imádom a Jantelagent. Én kb középosztályba tartozom, de vannak barátaim és ismerőseim jóval lentebb is. Nem gond együtt lógni, én nem kérkedem az anyagi biztonságommal, ők nem irigyelnek érte. Ugyanakkor férjem munkája révén rendszeresen meg vagyunk hívva a felsőosztály bizonyos eseményeire. Valószínűleg Mészáros Lőrinc partijain elég szarul érezném magam egyszerű tanárként. Ősszel a Wallenbergeknél voltunk fogadáson, kötetlenül hülyéskedtünk és beszélgettünk, tudtam felszabadultan jól érezni magam. Nyilván az aktuális kiállításokról beszélgettünk meg őszintén érdeklődtek a budapesti kulturális életről, szó nincs arról hogy tök könnyű összebarátkozni velük. De fel sem merült hogy más világban élünk, hogy ők nem kíváncsiak ránk, hogy nem egyenlő beszélgetőpartnerek lennénk. A Wallenbergek csak egy példa, ugyanezt tapasztaltam vezető politikusokkal, a gazdasági élet más szereplőivel is. Egyfajta szerénység és tisztelet ez a másikkal szemben, amit az is betart aki legfelül van. (Tipikus példa Zlatan aki brutálisan szembemegy a Jantelagennel.) Szerintem ez Svédország egyik legszebb oldala, kár lenne ha eltűnne.

fhdgy 2020.01.08. 08:58:41

„Számomra a szerénység rendkívül fontos, Svédországban azt is szeretem, hogy a Jantelagen miatt az anyagi dolgok nem olyan fontosak”.

Szerintem itt a pont. Ez az egy mondat fejezi ki a lényeget. A többi mondat is kellett bevezetésnek, mert különben számomra érthetetlen lett volna a Jantelagen.

Hány ember vesz pl. Mo.-on olyan tévét, ami már be sem "fér" a lakásban, mert nem maradhat le a többitől?

A Jantelagen ellentéte nálunk a rongyrázás, a ki ha nem én mentalitás. Mennyi energiát, erőforrást von el fölöslegesen, a semmiért?

svédnyugger 2020.01.08. 09:45:13

Értékelem a Jantelagen-t, nincs rongyrázás, kivéve a fiatalokat, de ôk is kinövik mihelyt bekerülnek egy munkaközösségbe. Csak egy kis megjegyzés a "patio" nem nyaraló, inkább veranda - ha már egy harmadik nyelvet is belekeverünk a svéd/magyarba.

Csodabogár 2020.01.08. 09:50:17

@Hari Seldon 2: Lehet, hogy ma már minden megváltozott. Az én időmben a városi könyvtárban meg lehetett nézni mindenkinek az adóbevallását, amiből tisztán látszott mennyit keres. Ezt nekem a saját svéd főnököm mondta, nem magamtól jöttem rá.

A chilei lánnyal nagyon egyetértek. Nekem nem szimpatikus, aki mindig csak magát fényezi.

Hari Seldon 2 2020.01.08. 09:56:00

@puhacica:
Akkor pontosítok: a bbc-s riporter, aki ezen csodálkozik.

Csodabogár 2020.01.08. 09:58:54

@fhdgy: Mint hallottam, akkor még nem voltam ott, az 56-os magyarok néhányan jól ráfáztak a rongyrázásra. Amint állásba kerültek, rögtön szép nagy új autokat vettek. Aztán csodálkoztak, hogy a VW bogárral járó főnök már nem szerette őket annyira.
Egyébként azért a svédek elég irigy természetüek. Régen még az öreg király, a jelenlegi nagypapája, mondta mindig az újévi beszédet a tv-ben. Soha nem hiányzott az a mondat, hogy "ne legyetek irigyek!" Szóval rongyrázás nincs, vagyonnal kérkedés sincs, de azért egy kis középoszálybeli irigykedés van.

Arthamyr 2020.01.08. 10:09:17

"Talán a társadalmi egyenlőség az oka, hogy a BBC tudósítójának is kőkemény feladatot jelentett megszólaltatni jómódú, sikeres svédeket. Pontosabban felvételen kívül szívesen beszéltek hatalmas nyaralókról, családi jachtokról, sportautókról és az éjszakai életről, ám ha ugyanezt felvételre kellett volna elmondani, rögtön bezárkóztak." - Most komolyan, ebben mi a meglepő? És hol van másképpen? Ok, lehet, hogy van pár hivalkodó ember, meg még kevesebb olyan ember, aki nem tudja elrejteni, hogy mennyire gazdag, de miért lenne bárki normális embernek érdeke, hogy arcát vállalva bemondja a tv-be, hogy neki jól megy a szekér?

svédnyugger 2020.01.08. 10:11:39

Az irigység inkább jellemzô az alsóbb osztályra, lásd ROT/RUT avdrag debatt, vagyonmenekítés stb.

Arthamyr 2020.01.08. 10:15:43

@sörm: Zlatan tipikusan nem nagyon rejtegethetné, hogy hol tart, és az imázsának nagyon nem része ez a "Jantelagen", már ha a focistára gondolsz. Ő már elég régóta azt a szekeret tolja, hogy ő a világ királya, és alapvetően igaza is van.

Golf2 2020.01.08. 10:48:34

Szép a fotó.Látszik hogy nem macska-jancsi készítette:)

Platonica 2020.01.08. 11:39:31

"A [jantelagen] lényege, hogy nem mutogatjuk azt, amink van; nem kérkedünk feleslegesen; amennyire lehet, fenntartjuk a társadalmi egyenlőséget”
... nem inkabb a latszatat? Hiszen nincs tarsadalmi egyenloseg (Svedorszagban sem), csak ugy teszunk mintha... Ha arrol van szo, amit a fenti idezet sugall, akkor ez azert elegge hipokrita jelenseg, es talan ezert is utasitja el jobban a fiatalabb generacio.

Arthamyr 2020.01.08. 12:27:09

@Platonica: "amennyire lehet, fenntartjuk" - Nem írták, hogy van, csak amennyire lehet.

Platonica 2020.01.08. 12:44:59

@Arthamyr: ??
Nem tudom, mit probalsz irni, de azt hiszem, az enyemet felrertetted.

London2009 2020.01.08. 15:01:33

@Arthamyr: nekem is ez jutott az eszembe, hogy par idiotat leszamitva ez inkabb termeszetes?

Mohojojo 2020.01.08. 15:10:55

A svédek tényleg nem beszélnek ilyenekről, ellenben alkalmazottként vagy számlázóként bizony harcolni kell az összegekért erősen. Mint mindenütt másutt, így a svédeknél sem szeretnek fizetni a cégek, partnerek. Igaz, ha egyszer megvan az szerződés, onnantról fizetnek mint a katonatiszt.

Érdekes cikk, ami feltűnt, hogy a vélemények rendre nem svédektől jött, hanem külföldiektől vagy bevándorlóktól.

A cikk legelején egy marketinges vezető kijelentette, hogy szeret befektetni. Ennek viszont van egy érdekes háttere. A svédeknél a kis cégek (pl AB ~ami durván a kft-nek felel meg) is rendelkezhetnek részvényekkel - amelyeket nem jegyeznek a tőzsdén - és akár külsős személyek is vehetnek belőle (bizonyos feltételekkel, speciális szerződésekkel és körülmények között), így befektetőnek lenni nem akkora művészet és kiadás, mint nagyon sok más országban.

Lynxxnyl 2020.01.08. 15:11:00

@Arthamyr: hat akirol meg futballkarrierje alatt bronzszobrot allitanak, attol a kozvelemeny se varja el annyira a Jantelagent :-))

Alick 2020.01.08. 15:11:22

A rongyrázással szemben pozitív a Jantelagen, ugyanakkor meritokrácia jótékony kibontakozását visszafogja.
A kasztosodás természetesen Skandináviában is létezik, csak éppen puritán módon nem rakják ki az ablakba.

Alick 2020.01.08. 15:11:25

@Platonica: Igen, az "egyenlőség" erőltetése részben a kirakathoz tartozik.

sörm 2020.01.08. 15:30:32

@Arthamyr: Hogy igaza van vagy nem az nekem mindegy. Szamomra siman csak egy arrogans sxxgfej. :) Igaz en valahogy nem tudok hanyatt esni attol hogy valaki ugyesen tud belerugni egy labdaba es szamomra teljesen erthetetlen hogy a tarsadalom ezt jobban ertekeli mint egy tehetseges orvost, komuvest vagy egy biztonsagosan vezetö kamionsofört. :)

svédnyugger 2020.01.08. 15:35:13

@Mohojojo: Vehetsz részvényt bármelyik vállalkozásnál úgy a kisebb bejegyzett, mind a nagyobb globális cégeknél. Különbség van viszont az "A" és "B" részvény között, az elöbbi feltételekhez kötött, nagyobb osztalékot garantál.

fhdgy 2020.01.08. 15:54:14

@sörm: Maximálisan egyetértek!

Véleményem szerint a celebre, mint szóra, ritka kivételtől eltekintve az lenne a legjobb definició, hogy az a senki, aki valakinek hiszi magát.

Hány tíz-, százmillió ember van a világon, aki hasra esik valakitől, aki a mobilja képernyőjén nyávog, vonaglik, stb., de bele sem tud gondolni abba, hogy milyen tudományos, technikai vívmányt tart a kezében!!!

Magyarországon is van egy miniszter, nevezzük dr. prof. senkinek, aki hülyének nézi a természettudósokat és kétségbe vonja a tudomány eredményeit, igazságát.

Hogy lehet egy ilyen senki miniszter???

Arthamyr 2020.01.08. 15:54:26

@sörm: Jogos, ha valaki komolyan veszi, akkor valóban nem nagyon lehet róla mást gondolni.

Viszont Zlatan a "szakmájában" a világ szűk elitjében volt, lehet vitatkozni, hogy mennyire, de az azért vitán felül áll, hogy top 50-ben volt több, mint egy évtizedig. Ezen felül Zlatan egy brand, egy business is, amit arra (is) építettek fel, hogy ügyesen tud belerúgni egy labdába, meg marad Párizsban, ha lecserélik az Eiffel-tornyot a szobrára, és erre sok tízmilliónyi ember kiváncsi.
Más szakmában - ahol van különbség a világelit és a simán jó között - is értékelik azt, ha valaki a világ legjobbjai közt van. Ok, lehet, hogy a kamionsofőrt nem, de ha pl. elmegy autóversenyzőnek, akkor nagyon is, pont ugyanígy. A kőműves, ha művészi szinten képes alkotni, ahogy a világon rajta kívül még 2 ember, szintén. Az orvosok kaphatnak Nobel-díjat, és amúgy is szarrákereshetik magukat, ha tényleg a világ legjobbjai közt vannak, és ezt másoknak is el tudják adni, és ehhez még publicitásra sincsen szükségük.
De szerintem nagyon is érted te ezt, csak nem szereted, mert te inkább Jantelagen-párti vagy, bár a tehetséggondozásnál már látod, hogy azért azzal is akad gond, viszont jó, ha középszerűként sem szembesül valaki azzal, hogy középszerű, és aki jobb nála, annak sokkal jobban is megy. Még akkor is, ha ezek azért nem könnyen férnek meg együtt, a gyerekkori tehetséggondozás és főleg a versenyzés nem segíti a jó, Jantelagen-kompatibilis polgárok kinevelését.

@London2009: Igen, pár idióta, plusz pár nem annyira idióta, aki ebből is profitál és amúgy is köztudott a gazdagsága. Pl. az imént felhozott Zlatan vagy mondjuk Mayweather nem idióta, cseppet sem. Ők ezzel több pénzt csinálnak, mint mi fogunk az egész életünkben, ügyesen pénzre váltják a hivalkodó tirpákságot (is). :)

puhacica 2020.01.08. 16:14:05

@Hari Seldon 2: mert azt o egyedul talalta ki. felkelt reggel es azt mondta: ma a sved gazdagokat fogom megkerdezni arrol, mire koltik a honnan megszerzett penzuket.

megmutatni az altalunk nem ismertet, ez a koztevezes egyik fo szerepe. attol meg, hogy teged ez pont nem erdekel, nem biztos, hogy hulyeseg.

puhacica 2020.01.08. 16:17:57

@Golf2: jo neki!
kar, hogy nincs forras megadva, jo lett volna megtanulni tole, hogyan kell szep kepet csinalni.

szcsongor 2020.01.08. 16:23:55

"Csak éppen nem működik, mert ha mindenkinél keményebben dolgozol, akkor igenis legyél rá büszke” – vélte Nicole Falciani."

Vélte egy értéket nem termelő nímand, aki azzal keres vagyonokat, hogy más emberek nézegetik, mit posztolt aznap a netre. Képzelem milyen kemény munka lehet, amit csinál.

Tudom, én vagyok a lúzer, amiért normális (kutatói) szakmát választottam...

sterimar 2020.01.08. 16:24:03

Ez az egyenlősdi főleg a csóróbbaknak jó. Én amerikában rengeteg svéddel találkoztam (azok közül akiknek eleve jobban ment, vagy potenciálisan jobban mehetett volna mint az átlagnak), akik pont ez elől menekültek ki.

Arthamyr 2020.01.08. 16:27:03

@puhacica: Szerinted az teljesen normális, hogy valaki azt várja, hogy akkor az átlagos az átlagnál kissé jobban élő ember (:)) szívesen beszél a kamerába? Ráadásul a "gazdagságáról"?
Ahogy olvasom, Seldon is inkább ezen akadt fenn, szerintem joggal.

puhacica 2020.01.08. 16:45:20

@Arthamyr: a riporternek az a dolga, hogy olyat talaljon, aki beszelni fog neki arrol, amire kivancsi. a riport meg mar csak ilyen mufaj, leirja, amit mi nem latunk. a designer szemuvegben napozokat, a draga boltokat, meg hogy a nepek nehezen nyilatkoznak a temaban, mert ott ez a szokas.

szoval igen, teljesen normalis, hogy egy riporter kerdezoskodni fog, es az is, hogy lesz, aki nem all szoba vele, meg lesz olyan is, aki igen.

Hari Seldon 2 2020.01.08. 17:03:05

@puhacica:
Hát akkor visszatértünk a lényegre: akkor mégiscsak a hülye bbc-s szerkesztő, vagy aki lehozta ezt mint "szenzációt" az a hülye.
- Persze nem az "egész bbc", de most aki ebbe a témába így belement hogy:
"skandallum, hogy nem beszélnek a vagyonukról, miközben mi angolszászok beszélünk róla", az szerintem hülye, legyen az szerkesztő, riporter, mitutdomén...

Csodabogár 2020.01.08. 17:31:04

@sörm: +1000
Részemről ha már sportoló, akkor az egyéni teljesítményt tudom tisztelni. De néhány egyetemi diplomát vagy általában a műveltséget sokkal többre becsülöm, mint egy labda rugdosását.

fhdgy 2020.01.08. 17:59:18

@Csodabogár: Izomagyú kontra nemizomagyú?

puhacica 2020.01.08. 18:22:49

@Hari Seldon 2: tudnad idezni, hol irta ezt a riporter?

emellett: szerinted lehet hiteles egy ilyen cikk, ha nem emliti meg, hogy a svedeknel nem szokas a penzrol beszelni, mikozben a svedek anyagi helyzete, leggazdagabb utcaja es a janteakarmi a cikk temaja?

Arthamyr 2020.01.08. 18:58:48

@Csodabogár: Ti igen, 1 milliárd másik ember meg nem. Diplomát kb. minden harmadik-negyedik ember szerez szerencsésebb országokban, szupersztár meg minden milliomodik emberből lesz kb., ezért is van különbség a két dolog piaci értéke között. Az ilyen embereket mondjuk a Nobel-díjasokhoz érdemes hasonlítani, és akkor már nem is feltétlen ég és föld a különbség az elismerésben.
A legtöbbünk igen sokféle diploma megszerzésére képes lett volna (és egyre vagy akár többre képes is volt), míg egy sportban a világ legjobb 5 sportolója közé kerülni még kevésbé népszerű sportágakban is lehetetlenség lett volna, kb. mint a Nobel-díj.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.01.08. 19:43:07

Naa a focistákat nem bántani,ők hozzák nekem a pénzt!
Vagy inkább viszik!:((

morph on deer 2020.01.08. 19:43:14

@Csodabogár:
“ Az én időmben a városi könyvtárban meg lehetett nézni mindenkinek az adóbevallását, amiből tisztán látszott mennyit keres. Ezt nekem a saját svéd főnököm mondta, nem magamtól jöttem rá.”

Azért a könyvtárban, mert ott ingyenes internet-hozzáférés volt, már 20-25 éve is.
Az adóbevallást valóban meg lehet nézni, csak éppen tudni kell az illető teljes személyi számát hozzá.
A kiugróan magas jövedelmek listáját szokták közölni, ezek általában ismert nevek, de láttam már reklámot ami arról szólt, hogy tudd meg, ki a leggazdagabb ott, ahol laksz, vagy mennyit keres a szomszédod, - csak regisztrálj, stb.

A svédek valóban nem hivalkodnak, de emögött eredetileg a protestáns puritanizmus az ok. Ott gyakran csak a bankszámláról látnád, hogy a két hasonló szomszédos ház tulajdonosai közül lehet, hogy az egyiknek tízszer akkora vagyona van, mint a másiknak... Más a prioritás.

Az ‘old money’ azért látszik, vagyis inkább érződik a viselkedésen, egyébként.

morph on deer 2020.01.08. 19:43:23

@Lynxxnyl:
Ráadásul rengeteget adakozik. Segít egy csomót, gyakran utólag derül ki, hogy mellesleg ő fizette a rákos kisgyerek műtétjét, meg hasonlók.
A harsány modorából nem gondolnád, ahogy én sem.

Visceroid 2020.01.08. 19:43:26

Persze más dolgokról sem beszélnek.

somlobodog 2020.01.08. 19:43:34

@Csodabogár: néhány egyetemi diplomát könnyedén össze lehet hozni ha valaki nem tokhulye. Úgy focizni mint a top 100 mondjuk a világon már sokkal nehezebb. Ne becsuld le a tehetseget és az elkepeszto szorgalmat ezeknek a sportoloknak. Egy sima ember a tizedet se teszi bele erofeszitesben az életébe

vincent66 2020.01.08. 19:43:44

Igen, ez alábbi is egy olyan svéd csatorna, ami mentes a magamutogatástól. :-)
(Persze a környezetvédelem is nyilván kiemelt fontosságú.)

www.youtube.com/user/m5boarddotcom/featured

fhdgy 2020.01.08. 19:51:19

@somlobodog: Tudod, többször előfordult velem, hogy várnom kellett és azzal ütöttem el az időt, hogy figyeltem fiatal srácokat, akik görkorival, gördeszkával vagy biciklivel számomra elképzelhetetlen trükköket vittek végbe.

Mindig elgondolkodtam azon, hogy mi lennem ha ezek a srácok ezt a hihetetlen energiát, kitartást, szorgalmat mondjuk tanulásba feccelnék bele.

Ők ( is ) lehetnének a jövő Nobel díjasai.

De nem lesznek azok! Miért?

Veszít vele vagy nyer vele az emberiség???

Arthamyr 2020.01.08. 21:07:14

@fhdgy: Egyrészt valószínűleg annyira nem elképzelhetetlenek azok a trükkök, csak számodra, de ha esetleg tényleg, akkor valószínűleg jól meg is élnek belőle, és azt szeretik csinálni. Másrészt egyáltalán nem biztos, hogy bármely más irányban van ilyen motivációjuk és _tehetségük_.
Egyébként is tök jó, hogy ilyeneket csinálnak, lógnak a haverokkal (amit egyébként is tennének), fejleszti a képességeiket, és sok egyéb, sokkal rosszabb dolgot is csinálhatnának a bandázás közben.

fhdgy 2020.01.08. 21:22:09

@Arthamyr: Velem szemben egy iskola van, ahova annak idején én is jártam. Elég nagy, hosszú lépcső vezet fel hozzá, forduló is van benne, két oldalán pedig valamiféle párkány, szegély ( nem tudom mi a szakszerű megnevezés ).

Látom az ablakomból, amikor a srácok gyakorolnak ( az első hasonlót Fiumében láttam, egy nagy szökőkút környékén vagy azon ). Csodálom ( és irigylem is ) a srácok ügyességét. Csak valahogy hiányolom, hogy nem a tanulásban akarnak jeleskedni, az ma valahogy nem sikk!

Arthamyr 2020.01.08. 22:00:58

@fhdgy: Sohasem volt "sikk", legalábbis nem a mi életünkben, de még a nagyszüleim életében sem nagyon az elmondásaik alapján. Csak egy kellemetlen kötelesség. És nem feltétlenül azért csinálják/nem csinálják, inkább azért, mert élvezik/nem szeretik. Nem tudom, miért hiányolod, hogy azt nem csinálják a szabadidejükben, amit nem szeretnek, ebben semmi meglepő nincsen.

fhdgy 2020.01.08. 22:20:26

@Arthamyr: Azon gondolkodtál-e, hogy pár év múlva, ha senkinek sem sikk a tanulás, akkor milyen gyorsan fogunk tudni füstjelekkel kommunikálni?

Arthamyr 2020.01.08. 22:50:34

@fhdgy: Már most is tudnánk, ha szükségünk volna rá. Mielőtt feltetted szellemes kérdésed, azon gondolkodtál-e, hogy eddig sem volt sikk, mégis folyamatos volt a fejlődés?

fhdgy 2020.01.08. 23:03:02

@Arthamyr: de nem az izomagyúak produkálták a fejlődést, hanem azok, akiknek mégis sikk volt a tanulás!

Arthamyr 2020.01.08. 23:11:01

@fhdgy: Nem. Esetleg az elmondható, hogy azok, akik tanultak, és talán az is, hogy az iskolában. De a többségük egész biztosan nem azért tette ezt, mert sikk volt.

BlackBrick 2020.01.08. 23:12:11

@fhdgy: szoval azok a sracok, akik ugyesen gorkoriznak/gordeszkaznak, nem jeleskednek a tanulasban.
Ezt onnan tudod, hogy az ablakbol lattad oket? Vagy a 2 kizarja egymast?
Nem ertem a logikat...

fhdgy 2020.01.08. 23:15:11

@BlackBrick: Ha akarod, utána tudok járni, hogy mit tudnak pl. matekból. Ismerem a metektanárt.

fhdgy 2020.01.08. 23:16:18

@fhdgy: metektanárt = matektanárt

BlackBrick 2020.01.08. 23:21:09

@fhdgy: oke, de azokrol a diakokrol is kerdezd ki a tanart legyszi, akik pl balettra jarnak suli utan. Vagy uszni. Vagy zongorazni. Vagy eppen sehova.

Arthamyr 2020.01.08. 23:23:42

@fhdgy: És még ez (@BlackBrick: ) is. :)

Ha megkérdeznéd a matektanárt, és azt mondaná, hogy mind segghülye matekból, bizonyítottnak látnád az összefüggést, hogy aki jól görkorizik, az hülye matekból? :D

fhdgy 2020.01.08. 23:29:54

@Arthamyr: Nem erről beszélek!

A görkorit passziónak tartom, ami nem viszi előre a világot!

Ha a görkorisokon múlna, akkor egy idő után újra barlangokban élnénk, és már nincsenek mamutok!

Érted? Nem érted? Nem tehetek róla!

Arthamyr 2020.01.08. 23:44:16

@fhdgy: Ha annyira szeretnéd, hogy előre haladjon a világ, miért nem teszel érte? És miért nem tettél érte sohasem? Milyen alapon várod ezt el másoktól? Ha te valami inkognitós Erdős, Bólyai esetleg Gauss kaliber vagy, akkor elnézést az első két kérdésért, kalapom emelem általam ismeretlen érdemeid előtt, de a harmadik kérdés akkor is itt marad.

Hagy élvezzék már a szerencsétlen emberek, főleg szerencsétlen gyerekek az életüket, ha/amíg tehetik, főleg akkor, ha olyan ártalmatlan "passzió" teszi őket boldoggá, mint a görkorizás. Mellesleg talán már leírtam, hogy ezzel is az életben hasznos képességekre tehetnek szert. Az élet nem arról szól, hogy ki mennyire viszi "előre" a világot, és azt sem te (vagy én) döntöd el, hogy merre van az "előre".

Érted? Nem érted? Nem tehetek róla!

Arthamyr 2020.01.08. 23:51:30

@fhdgy: Ja, és a görkori is a szórakoztatóipar része, és mint ilyen, igenis viszi előre a világot is. :)

Csodabogár 2020.01.08. 23:51:46

@morph on deer: Az én időmben még nem volt internet. Állítólag kint volt egy nagy könyv és abban szabadon lehetett keresgélni. Engem nem érdekelt soha, hogy más mennyit keres, más az értékrendem. De a főnököm professzor volt a KTH-n és ha mondta akkor biztos úgy volt. Utána hozzá tette, hogy neki mennyi a fizetése. Mindennek már több mint 40 éve, tehát lehet, hogy ma minden másként van.
Tapasztalatom, hogy ahol tényleg halálos titkot csináltak a fizetésekből, az Svájc és biztos nem változott ott azóta se semmi, hogy már nem vagyok ott.

Csodabogár 2020.01.08. 23:57:09

@fhdgy: Nem számít, a társadalom nagyjából autista lesz, tudni meg minek valami, mikor van google. Egy német komikus mondta nemrég, hogy az embereknek az agya manapság a nadrágzsebében van, a nőknek meg a táskájukban.:-)

Arthamyr 2020.01.09. 00:06:08

@Csodabogár: És? Akkor már nem gyenge? Nem fizet elég adót? Lehet, hogy több adót fizetett, mint a Határátkelő összes rendszeres kommentelője együtt fog egész életében. És sanszos, hogy jótékonyságra is többet költött...

kolompar lole 1116 2020.01.09. 07:17:25

Miért jó titkolni a lóvét? Mármint nem kérkedni vele, azt "én vagyok a király" üvöltözés nélkül is látja mindenki hogy aki egy palota nyaralójának úszómedencéjében csobban, az nem csövi, hanem hogy így azt se tudod megtudni a kollégáktól hogy mennyit lehet keresni a munkahelyen. Lehet hogy a másik egy nullával többért dolgozik ott mint te, és ahelyett hogy te is tudnál reklamálni a főnöknél egy kis emelésért, abban a boldog tudatlanságban élsz hogy neked csak ennyi jár.

BlackBrick 2020.01.09. 08:17:57

@fhdgy: persze, passzio = hobbi

Hobbi (főnév): Kedvelt hasznos tevékenység, amit a szabadidőnkben szeretünk csinálni. Nem szakmaként végzett rendszeres foglalatosság, alkotó munka.

Nem szabad a göris sracoknak a hobbijukat gyakorolni szerinted?

BlackBrick 2020.01.09. 08:19:56

@Arthamyr: igen, tovabbgondolva: aki nem görkorizk, az pedig biztos jo matekbol :)

Arthamyr 2020.01.09. 09:51:59

@BlackBrick: Oszt akváriumod van-e? :D

puhacica 2020.01.09. 11:11:12

@Csodabogár: miert lesz autista a tarsadalom? es mikor?

fhdgy 2020.01.09. 11:48:35

@BlackBrick: Miért ne szabadna?

Én csak annyit feszegettem, hogyha annyi idejük, energiájuk, kitartásuk stb. van a hobbijukra, akkor miért nincs ( elég sok esetben ) egy kis energiájuk a tanulásra.

Szinte biztos vagyok benne, hogy jó pár kéz-, lábtörés és hasonlók voltak, vannak ezekből a hobbikból. Attól tartok, hogy ha ilyen baleset előfordulna, csak egy is, tanórán, akkor a szülő minimum felnégyelné, életfogytiglan felakasztaná a tanerőt vagy az egész iskolai pedagóguskart.

Vagy képzeljük el a következő esetet: egy ilyen gyereknek, aki adott esetben órákon át műveli a megerőltető mutatványait, valamiért az lenne a feladata, hogy biciklivel vigyen el a szomszéd faluba egy levelet, mondjuk 6 km.-re. Szerintem sok esetben az lenne a reakció, hogy túlterhelt, kimerült, miért is akarják őt ilyen dolgokkal kínozni.

Mielőtt további támadások érnének: én csak az érem egyik oldalát feszegetem. A másik oldallal nincs problémám.

dikusz. 2020.01.09. 12:32:25

@fhdgy: Sikerült megkérdezni a matektanárt? Engem is érdekelne, mit mondott.

De a tanár válaszától függetlenül én is amondó vagyok, ha egy fiatal görkorizik/görgdeszkázik, attól még lehet jó tanuló.
Te nem sportoltál fiatalkorodban? Ha igen, az mennyivel vitte előbbre a világot? Én sportoltam, és be kell vallanom, az sem volt hasznos, pedig nem gördeszka volt.

Ha egy fiatal egyesületben sportol, esetleg versenyez is valamilyen szinten, de nem lesz élsportoló, az is órákig edz, az sem váltja meg a világot, de lehet, hogy olyan hivatást választ, amiben hasznos tagja lehet a társadalomnak.
Mondok én is egy példát: Az egyik amerikai tv-csatornán van egy sorozat, amelyik egy állatorvosról, és csapatáról szól. Az a doki igen sokat tesz az állatokért, a szegény emberekért. Az egyik hobbija pont a gördeszkázás. Akkor hogy is van ez?

Még egy kérdés, ne vedd sértésnek, se támadásnak (miért lenne támadás, ha leírja valaki a véleményét?): nem az a baj, hogy zavar a zaj, amit a srácok csinálnak?

Platonica 2020.01.09. 12:58:44

Azert az eloiteletekkel erdemesebb ovatosnak lenni. A gyerekem egyik evfolyamtarsa pl freestyle football-t uz. Szerintem, ha az utcan latja valaki gyakorolgatni, magat produkalgatni, nem feltetlenul Oxfordra asszocial...
www.youtube.com/watch?v=NxNzF1YFC5c

Platonica 2020.01.09. 13:00:30

@Platonica: vagyis: 'erdemes ovatosabbnak' lenni...

fhdgy 2020.01.09. 13:21:24

@dikusz.: A matektanárral még nem tudtam beszélni, mert most hideg van. Hogy jön ez ide? Egyszerű, Ha nincs hideg, biciklivel jár, az iskolában nem meri hagyni a biciklijét ( no, miért ), ide az udvarba szokta berakni. Majd, ha látom, hogy itt a biciklije, akkor figyelem és beszélek vele. Ígérem, hogy korrekt tájékoztatást adok.

Nem zavar a zaj, mert ahogy írtam, csodálattal, irigységgel nézem őket, olyan kunsztokat csinálnak. Hidd el, tudok benne gyönyörködni!!!

Egy kicsit félrement a dolog. Nincs semmi bajom a gördeszkázással. Ha nem hiszed, itt egy történet: én 54 éves koromban tanultam meg görkorizni, Münchenben. Úgy eltörtem a kezem, hogy csuklóműtét lett belőle, úgy kellett összecsavarozni a kezem. Ugyan azóta nem görkoriztam, de szavamra mondom, hogyha találnék egy olyan helyet, ahol lehetne, újra megpróbálnám. Mert ahogy biciklizni sem lehet elfelejteni, úgy szerintem görkorizni sem. És, magamnak is szeretném bebizonyítani, hogy nem vagyok gyáva, 68 éves koromban is lenne merszem újra kipróbálni. Csak azért is, juszt is!

A sport és a tanulás nincs antagonisztikus ellentmondásban. Vagy nem kellene, hogy abban legyen.

Egy másik történet, ez gyaloglás. Amikor Münchenben éltem, a vége felé, kb. egy évig, megadatott, hogy megtehettem, hogy egy héten háromszor, négyszer, de volt, hogy ötször is, kb. 12 km.-et gyalogoltam, sétáltam az Isar ártéri erdeiben. Ez első kb. 2 hétben úgy estem haza és ágyba zuhantam, aludtam másfél-kettő órát.

Utána, átesvén a "krízisen", akkor indultam el, amikor egy problémát leprogramoztam és gyaloglás közben kitaláltam, hogy mi legyen a következő programozási lépés. Amikor hazaértem, egyből a gép elé ültem és elkezdtem megcsinálni. Nagyon szép időszak volt az életemben.

Ami időt elvesztettem a gyaloglással, megnyertem azzal, hogy "fitt" is voltam, meg termékeny is. Teljesen más lett volna, ha a munka elől gyaloglásba menekülök! Csak gyaloglás tonnaszám, munka meg semmi.

Én nem a görkori, gördeszka, bicikli ellen beszélek. Én az ellen beszélek, hogy görkori, gördeszka, bicikli tonnaszám, tanulás meg semmi. Ezen az sem változtat, hogy lehet néhány gyerek, akinél egyszerre mind a kettő adva van.

Győzzetek meg róla, hogy nem ők a törpe minoritás!

Arthamyr 2020.01.09. 14:14:23

@fhdgy: "A sport és a tanulás nincs antagonisztikus ellentmondásban." <=> "Én az ellen beszélek, hogy görkori, gördeszka, bicikli tonnaszám, tanulás meg semmi."

"A görkorit passziónak tartom, ami nem viszi előre a világot!

Ha a görkorisokon múlna, akkor egy idő után újra barlangokban élnénk, és már nincsenek mamutok!"
.
.
.

Taxomükke (UK) 2020.01.09. 19:26:54

@sörm: "szamomra teljesen erthetetlen hogy a tarsadalom ezt jobban ertekeli mint egy tehetseges orvost, komuvest vagy egy biztonsagosan vezetö kamionsofört."

Egyreszrl igazad van, masreszt meg sokkal tobb tehetseges orvos, komuves vagy biztonsagosan vezetö kamionsoför van, mint ilyen formatumu focista, es erre raadasul a media is nyilvan rajatszik.
Zlatan nagyon nagy kiraly, sok tucat olyan golt lott, amilyet mas focistak eletukben egyet vagy kettot (vagy egyet sem).

Taxomükke (UK) 2020.01.09. 19:28:29

@fhdgy: "Hogy lehet egy ilyen senki miniszter???"
A Fideszben eleve alapfeltetel, hogy csak kozveszelyes idiotakat tesznek kulcspoziciokba.

Taxomükke (UK) 2020.01.09. 19:33:55

@Arthamyr: Na most vagy te valtozol, vagy en, de egyre tobb hozzaszolasoddal egyet kell hogy ertsek.....

Arthamyr 2020.01.09. 20:04:14

@Taxomükke (UK): Vagy csak a téma, a kontextus, a dolgok, amikre reagálok más mostanában. Emlékeim szerint egyszer akadtál csak ki igazán, amikor egy posztolót némileg leoltottam - nem egyedül - mert a középszerű fizetésével feszített, hogy az mennyire jó, de Londonban még sem elég szarra sem, és ezt te arcoskodásnak itélted.
Én nem hinném, hogy különösebben megváltoztam volna, és ahogy tudom, te is igen régen magad mögött hagytad a szeszélyes, gyors változásokkal jellemzett korszakát az életednek.

És persze tévedések is megesnek mindenkivel.

négyzet 2020.01.11. 16:30:23

Csak nyáron meg kell nézni, mivel járkálnak ki a népek az archipelagóba. :D

kisqtya 2020.01.12. 09:23:43

Sztem nem jó irányba mennek a svédek.. Ez a hülye olasz p.csa is menjen vissza oda ahonnan jött, és ott ossza az észt, ha nem tetszik nek ia svéd hagyomány.. Ha jobban belegondolunk quázi bomlasztja a svéd társadalmat, ami jóval sikeresebb mint az idióta olasz..
Mellesleg szánalmas is, ha valaki a vagyonával, vagyontárgyaival kérkedik.. Nekem is vannak ismerősök, kollegák, sima munkás emberek ők is, azt van 1-2, aki rendszeresen posztol az új kocsijával, másik is kirakja h milyen telefont vett, meg új kocsit vett.. Én ezeket inkább szánom mint irigylem.. Hitelre, vagy az összes megtakarításommal én is vehetnék új kocsit :)
Nekem szimpibb a svéd rendszer.

Gerák Andrea 2020.02.03. 16:22:13

Jantelagen = nehogy kilógj a sorból, te birka, légy csak ugyanolyan jelentéktelen szürkeség mint mindenki más!

Majd egyszer talán megírom 7 év Svédország tapasztalatait.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása