oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. november 27. 06:30,  Megszokhatatlan magyar dolgok újratöltve 78 komment

2019. november 27. 06:30 Határátkelő

Megszokhatatlan magyar dolgok újratöltve

Vannak bizonyos dolgok, amikre az ember határátkelőként hazalátogatva rácsodálkozik. A múltkor erről írt Bogdán egy posztot, amire meglehetősen sokan reagáltak. Utána írt nekem egy levelet, válaszul a kommentekre. Most ez következik, de előtte röviden összefoglalom az előző posztot (amit egyébként itt lehet teljes egészében elolvasni.)

Mik azok a dolgok, amiket nem tudsz megszokni Magyarországon - akár itt élve, akár hazalátogatva? Írd meg a saját listád a hataratkelo@hotmail.com címre!

orvos_3_pixabay_com.jpg

Bogdán a nyolcvanas években hagyta el Magyarországot, majd az Egyesült Államokban telepedett le. Azóta is több-kevesebb rendszerességgel hazalátogat, és amellett, hogy a látja, miben fejlődik az ország, az is feltűnő, hogy vannak dolgok, melyek nem változnak és amiket határátkelőként nem is nagyon sikerül megszokni.

#1 Időjárás

Talán a legfontosabb az időjárás. A magyar tél fogcsikorgatóan hideg tud lenni, a nyár pedig fojtogatóan meleg. Átmenet sajnos nincs.

#2 Orvosi ellátás

Sajnos a magyar orvosi ellátás, illetve annak hiánya sok embert elűz az országból a határon túlra vagy annál is messzebbre, ahonnan már nincs visszatérés.

Magyarországi karrierem során csak egyszer voltam kórházban valamikor a nyolcvanas évek elején. Egyetlen éjszaka elegendő volt a diagnózishoz. Ha meg akarok gyógyulni, a siófoki kórházból sürgősen el kell menekülnöm.

A hatalmas kórteremben rajtam kívül még hét ember óbégatott. Illetve reggelre már csak hat, mert a mellettem fekvő idős bácsi elaludt örökre. (...)

#3 A magyar bankrendszer

Sok évvel ezelőtt Magyarországon vezettem egy devizaszámlát. Szerettem volna megszüntetni a magas kezelési költségek miatt. A bankban tudatták velem, hogy egy jelentős „számlazárási díjat” fognak ezért felszámolni.

Ekkor persze kivettem az összes pénzt, és a számlát kiürítve faképnél hagytam őket. (...)

#4 A jobbkéz szabály

Magyarországgal ellentétben az Egyesült Államokban a gyengébbek kedvéért (ide tartozom én is) minden kereszteződés gondosan ki van táblázva. Teljesen egyértelmű, kinek hol kell megállni, és ki mehet tovább megállás nélkül. (...)

#5 Gondozatlan dzsumbuj mindenfelé

Sajnos, ami mindig feltűnik egy hazaérkezéskor az a telekhatárok és útszélek nyakig érő akác sarjas, iszalagos, száraz gyomokkal átszőtt dzsungele. Éles kontrasztban Magyarország kiemelt, szépen karbantartott területeivel és parkjaival, lehangoló látvány az ilyen.”

És akkor az eredeti poszt felidézése után következzen Bogdán kommentekre írt reakciója.

A reakció

„Szeretném megköszönni, hogy közzétetted írásom. Köszönöm a rengeteg like-ot és a kritikus hozzászólásokat is. Megtisztel, hogy elolvasták, akkor is, ha nem értenek egyet vele.

Kicsit meglepett, hogy amíg más országokat tíz pontban szapulunk, az én öt pontos listám sok magyarnál kivágta a biztosítékot. De megértem, senki sem szereti, ha a hazáját becsmérlik. És nem Magyarországon születtem, csak iskolába jártam ott, mégis szeretett hazámnak tekintem.

Vélemények különbözhetnek, de valljuk, be a statisztikák egyes pontokban engem igazolnak.

A várható élettartam tekintetében nem tartozunk a világ élvonalába. Tüdőrák-halálozásban Magyarország sajnos Európa sereghajtója. Magyarországon az első sikeres tüdőátültetés 4 évvel ezelőtt történt. 52 évvel az Egyesült Államok után.

Egy megbízható, fejlett magyar egészségügy mellett nem is alakult volna ki ilyen komoly magánklinika hálózat otthon.

Sajnos a közlekedés halálozási statisztikáiban sem vagyunk a legjobb helyen. Lehet, hogy egy stoptábla mégiscsak jól jönne itt-ott.

Magyarország a fürdők, múzeumok, kultúra és gasztronómia miatt kedvelt a turisták körében.

Legyünk őszinték, ha valaki kellemes, kiegyensúlyozott klímára vágyik, mediterrán országokba tart, esetleg a Hawaii-szigetekre és nem Budapest lesz az úticél. Persze Chicagóban hidegebb van... Kamcsatkában meg még hidegebb.

És végezetül: Kedves honfitársaim, kérlek, kerüljétek a durva, udvariatlan hozzászólásokat. Ez nem magyar, hanem nemzetközi trend.

Egy ló..sz vagy b..ch beszúrásával nem lesz senkinek jobban igaza. A fölényeskedő kioktatást szerintem senki nem kedveli.”

(Fotó: pixabay.com)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7215325626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2019.11.27. 07:15:07

Persze, az időjárást attól függ honnan nézzük. Mondjuk én sem kedvelem a kontinentális éghajlatot, de nézőpont kérdése hogy Budapesten rossz-e az idő. New York-hoz képest nem hiszem, hogy szélsőségesebb, de nyilván San Francisco-hoz képest igen.

SzZoole 2019.11.27. 07:19:40

A l....ba, igaza van a b....nek :-)
Vicc volt

fasor6 2019.11.27. 07:40:17

Aki panaszkodik a magyar egeszsegugyre az nem kozepkoru vagy idosebb, es nem probalta ki a UK rendszert. 7 ev tapasztalat utan mondom ezt.

Hari Seldon 2 2019.11.27. 07:45:18

@fasor6:
aki panaszkodik a magyar egészségügyre...
...az még simán panaszkodhat az angolra is.
-> Az egyik nem lesz jobb, attól hogy a másik vacak.

dikusz. 2019.11.27. 08:12:07

@Hari Seldon 2: Valóban nem lesz jobb.
De nekem mindig az jön le a véleményekből, hogy csak itthon rossz az egészségügy, sehol máshol nincs gond.

SzZoole 2019.11.27. 08:22:06

@Hari Seldon 2: @dikusz.:

Az angol annyiban hasonló a magyar eu-hoz, hogy hosszú a várólista, másban nem!

Magán klinikára viszont nem, ha megbirja fizetni valaki

Arthamyr 2019.11.27. 09:13:42

"Egy megbízható, fejlett magyar egészségügy mellett nem is alakult volna ki ilyen komoly magánklinika hálózat otthon." - Milyen komoly magánklinika hálózat?

dikusz. 2019.11.27. 09:26:00

@ZooLeka: Annyival jobb az angol? Komolyan kérdezem.

Az itthoni egészségügy: ahogy írod, várólisták. Mostani, saját tapasztalat, tv-ben többször is volt szó róla. Már ahhoz is időpontra kell menni, ha egy vizsgálatra be szeretnék jelentkezni.
Ez pontosan azt jelenti, ha mondjuk a háziorvos ortopédiára ad beutalót, el kell mennem a szakrendelőbe a betegirányítóhoz, aki azt mondja, hogy december 15-én adják az időpontot a januári vizsgálatra, kb két nap alatt betelik.

A másik, ami aztán végképp nem kerül be a híradásokba: egy hónappal ezelőtt bevérzett a szemem, kénytelen voltam elmenni a szemészetre. Mivel komoly bajt is jelezhet, sürgősséggel fogadott a szemész. Szerencsére nem volt gond, de megkérdezte, mikor voltam kontrollon(sosem). De örültem, mint Vak Bottyán a fél szemének, hogy mivel senki nem volt a váróban se az orvosnál, a doktornő majd megvizsgál.
Nos itt jön a lényeg(!)- hiába volt üres a váró, nem volt a környékes sem beteg, elküldött. Nem tehette meg, hogy megvizsgál, mert az engedélyezett kvótába nem fértem bele. Egyszerűen a TB/OEP vagy mifene nem fizeti ki a kezelést. Nem csak a szemészeten, sehol, ami nem sürgősségi ellátás.

Hari Seldon 2 2019.11.27. 09:28:43

@dikusz.:
Máshol is van gond, de másmilyen, és azért kevésbé látványos a betegek szempontjából.

adg 2019.11.27. 09:39:21

@dikusz.: sose ertettem, mire jo a kvota. A kezeles kesobb sem lesz olcsobb, legfeljebb dragabb, es komplikaciok is adodhatnak addig, vagy sulyosabba valik a helyzet.
Ha van kapacitas, semmire se jo.

dikusz. 2019.11.27. 09:57:35

@adg: Nincs pénz, és így próbálják csökkenteni a költségeket, de lehet nem jól tudom.
Tényleg nem egyszer láttam a szakrendeléseken, hogy nincs beteg sem a váróban, sem az orvosnál. Gondolom pl. öt beteget fizet a TB, hiába marad idő, több beteget nem láthatnak el.
Ha súlyosabbá válik a helyzet, akkor SBO... Ami meg a másik oldal, oda olyanok is mennek, akiknek egy kicsit piros a torka.

dikusz. 2019.11.27. 09:58:34

@Hari Seldon 2: Én is így gondolom. A másmilyen az mi lehet?

puhacica 2019.11.27. 10:25:17

@dikusz.: az itteni egeszsegugy nagyon nagy szarban van, keves a penz es keves az enber, hosszuak a varolistak.

nekem eddig olyan orult problemaim meg nem voltak, de a kisebb bibijeim alapjan jok a tapasztalataim.
tiszta, civilizalt kornyezet, normalis hangnem. talan ez utobbi nekem a legnagyobb "elmeny". hogy udvariasak, bemutatkoznak, normalisan beszelnek, nincs ez a lekezelo, hulyeneknezo, sudribunko stilus. amikor a sterilizacios mutet miatt mentem konzultaciora, senki nem mondott olyat, mint otthon tobbszor is, maganorvos is, hogy magacskanak elobb a gyerekkel kene foglalkozni, karrierre, utazgatasra lesz ideje kesobb is.

Virago_1000 2019.11.27. 10:26:43

"Sajnos a közlekedés halálozási statisztikáiban sem vagyunk a legjobb helyen."

- megnovekedett az autoallomany, ugyhogy ez nem csoda.

Virago_1000 2019.11.27. 10:26:43

"Magyarországon az első sikeres tüdőátültetés 4 évvel ezelőtt történt. 52 évvel az Egyesült Államok után."

- az egyesult allamokbol jobb lenne nem kritizalni a magyar egeszsegugyet, hiszen jelenlegi allapotaban is koroket ver az ottanira, ahol allami egeszsegugy nincsen is, annak ellenere, hogy lenne mibol.

Virago_1000 2019.11.27. 10:26:43

"Egy megbízható, fejlett magyar egészségügy mellett nem is alakult volna ki ilyen komoly magánklinika hálózat otthon."

Eohogjek vagy sirjak? Amerikaban ezek a kritizalt dolgok sokkal rosszabbak!!

Hari Seldon 2 2019.11.27. 10:40:20

@dikusz.:
Most itt az orvosok sztrájkolnak (legalábbis van ahol igen).
Itt a túlterheltek az orvosok, és rossz munkabeosztás a probléma. Sok orvos megy el például Luxembourg-ba vagy Svájc-ba, ahol jobb a kereset. Persze ezzel együtt sem hasonlítható össze így mondjuk a kelet európai országokkal.
(másik ok most a sztrájkra, hogy a kormány meg akarja változtatni a nyugdíj rendszert. Itt 42 féle nyugdíj számítás létezik, Luxembourgban egy, a németeknél három - a jelenlegi tervezett módosítással a közszféra rosszabbul járna)

Virago_1000 2019.11.27. 10:45:46

@ZooLeka: angliaban maganklinikara is csak akkor kerulsz, ha az allami orvos beutal

Platonica 2019.11.27. 10:54:22

@Virago_1000: Plusz egyaltalan nem mindent fed ugye a magan, tehat teljesen kikerulni a kozellatast nem is lehet.

adg 2019.11.27. 10:56:08

@dikusz.: na de hat pont ezt mondom, ezzel nem csokkentik a koltsegeket, hanem novelik. Osszessegeben.
Aztan ha amugy ott ul a teljes szemelyzet, akkor nekik fizetik a beruket, meg a rezsit, kozben meg epp nem csinalnak semmit, mert kifutottak a kvotabol. Ellatni egy beteget, ha az nem igenyel kulonosebb kezelest, csak konzultaciot, azpont semmibe nem kerulne, es megelozheto lenne esetleg a nagyobb gond kialakulasa. A semmi e nem kerulo konzultacion megsporolja a semmit, kozben kifizeti a koltsegeket.

Ez olyan, mintha ugy akarna takarekoskodni a fonok, hogy napi 6 orat lehetne effektiven dolgozni az irodaban, es ket oran keresztul csak ott kell ulni, tolva a munkat maguk elott.

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.27. 11:18:23

@Virago_1000: a ceges magan GP is kuldhet, de inkabb altalaban a privat biztositassal rendelkezokre ez igaz.

Akik viszont Szaudibol/Katarbol/Bahreinbol, stb repulnek be a Harley Streetre kezeltetni magukat, azoknak nem kell a beutalo a haziorvostol. A Harley St-en levo legtobb klinikan gyakorlatilag minden elerheto arabul

Arthamyr 2019.11.27. 11:26:33

@adg: Ha csak ülnek bent, az egész biztosan olcsóbb, mint az, ha gyógyítanak is (az kérdés, hogy mennyivel).
Így meg pár beteget lehet rá motiválni, hogy extra forrásokat rakjanak a rendszerbe (ugyanott, ugyanaz a személyzet megcsinálja pénzért), amire lesz is kapacitás. Az orvosokat is rákényszeríti a priorizálásra. Az is megesik, hogy valakit egyszerűen nem látnak el, szoktak panaszkodni az elkerülhető elhalálozások miatt, és nyilván a nem halálos dolgokból is van jó sok ellátatlan, szerintem több is, csak ez nem olyan látványos. Meg egész egyszerűen felülről lekorlátozzák a forrást, a többit meg oldják meg a "lentiek" (az egészségügyben dolgozók), ahogy tudják.
Emiatt én nem lennék abban annyira biztos, hogy növeli a költségeket. Max. akkor, ha ez egy független dolog lenne önmagáért (nem részben következmény), és a beteget előbb-utóbb el is látnák.

@Platonica: Pont ezt gondolom a posztban említett "komoly magánklinika hálózatról" is. Ami egyébként része is az egészségügynek, és ha lenne, sokkal kevesebbet szídnák az egészségügyet.

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.27. 12:26:29

@puhacica: igen, ez teny. Az udvariassag, tisztasag, stb.

Meg regebben taglaltuk itt, hogy az A&E varolistaja orult hosszu tud lenni, pl olyanokert, mert ott ulnek bent es varnak a benott labkorom vagy gombas labukkal, ahelyett, hogy azokkal elmennenek a sima haziorvosi rendelesre.
Az ilyeneket egy triage nurse siman kidobhatna az A&E-rol, de nem teszi.

Az NHS a UK egyik legrosszabban penzugyileg managelt jogi egysege. Hiaba vagna hozza barmelyik part tobb penzt, az a sullyesztobe fog kerulni.

Platonica 2019.11.27. 13:28:49

@Se vasalo se munka: Vajon javulna-e a helyzet a lebegtetett iranyzattal?
uk.finance.yahoo.com/news/labour-claims-nhs-at-risk-of-privatisation-under-us-uk-trade-deal-103623766.html

Egyik ismerosunk A&E consultant... na tuti nem szeretnek ott dolgozni semmilyen minosegben. Halistennek me'g pacienskent se probaltam soha.

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.27. 14:41:54

@Platonica: Nem hiszem. Addig amig az NHSt a beszallitok fejos tehennek kezelik, es nincs aki ravilagitson erre, addig nem. Rendes CFOt kellene betenni az NHS Trustokba, aki rendet tudna vagni.

Ezen nem segit sem az 50000 noverke, se a 16 extra korhaz (facepalm)

A cikkhez.... nem hinnem, hogy a poszter egy realis osszehasonlitast tud adni, ha Magyarorszagon turistakent jart csak az utobbi quasi 30 evben.
Az, hogy 50 evvel kesobb volt tudoatultetes (ha igaz), lenne a benchmark?
A UKben meg hosszu evekig nem volt elerheto a rakos betegeknek a proton beam therapy, Pragaba ment az egyik beteg erte, vagy a brit TB kuldte a beteget USAba (TB penzbol). Ebbol vonjunk le messzemeno kovetkezteteseket a cseh, brit meg az USA egeszsegugyrol? Bibibi, a cseheknek meg az USAnak van proton beam gepe, a briteknek nincs? Tenyleg ez lenne a szint?

dikusz. 2019.11.27. 15:36:17

@puhacica: Hát igen, az itthoni stílus...
2010-2017 között hat budapesti kórházban jártam rendszeresen hozzátartozóként. A tisztasággal nem volt gond egyiknél sem.

Saját tapasztalat, nem ismerős ismerőse mesélte, nekem mesélték.
Ketten voltunk szereplők, én mint beteg, és a nővérke, aki 40 évet dolgozott egyazon osztályon. Igazi, hivatását szerető nővérke, aki nem csak a hozzátartozók előtt volt kedves a betegekkel.
Amikor kérdeztem tőle, hogy nem sajnálja itthagyni a pályát, azt felelte: én magukat, betegeket sajnálom, mert azok, akik erre a pályára ma jönnek, nagy százalékban nem ide valók. Betegként, hozzátartozóként is igazat kellett adnom neki.

A tiedéhez hasonló esetekben azt hiszem nem változott a helyzet, régen is így volt.

Amit még tapasztaltam, mivel most szokom azt, hogy gyakrabban kell orvoshoz járnom: orvosok, ápolók belefáradtak (fásultak) abba a helyzetbe, ami most itt van.

dikusz. 2019.11.27. 15:43:20

@Hari Seldon 2: Itt is túlterheltek, de ezt gondolom jobban tudjátok, mint én. Amikor vagy két napig ugyanazt az orvost láttam osztályon, majd utána a sürgősségin, az azért jól mutatja az eü.helyzetét...

Herr Géza 2019.11.27. 16:10:10

@dikusz.: Az a nagy kérdés, hogy kinek mi a tisztaság? Mert lehet, hogy jön a takarítónéni naponta kétszer sikamikálni a padlót, és onnan “enni lehetne”, de amíg hullik a vakolat, salétromos/penészes a fal, rozsdás a betegágy, a WC-ben nemhogy budipapír, szappan, akármilyen törlő sincs, de a csaptelep tekerőjét, meg a budi lehúzóláncát (!) is rég hazavitte valaki, amíg a koraszülött osztály vendég WC-jében meghalt nénit öt nap után találják meg (2016., Jahn Ferenc Kórház, Budapest, nem Kajászóröcsöge....), addíg milyen tisztaságról beszélünk?

dikusz. 2019.11.27. 16:17:59

@adg: Tökéletesen igazad van.
Például MRI-n mondták, hogy akkor rentábilis működtetni a gépet, ha folyamatosan megy. Ha jól emlékszem, azon a klinikán csak a hét bizonyos napjain működött a gép.

dikusz. 2019.11.27. 16:26:52

@irdesmond: Itthon megcsinálják, több hónapos a várólista, legalábbis a szürkehályog szűrésre.
Ha jól emlékszem, a zöldhályog szűrés soron kívül megy.

dikusz. 2019.11.27. 16:35:29

@Herr Géza: Én csak arról a hat kórházról írtam, ahová kényszerűségből járnom kellett, ezt mindjárt az elején le is írtam, pont azért, hogy nyilvánvaló legyen, nem ismerhetem mindegyik kórházat.
Bár a Dél-tepsiben nem az általad említett eset volt az egyetlen.

Az a kajászóröcsögei kórház pedig lehet, hogy tisztább, mint egy oktatókórház.

Virago_1000 2019.11.27. 16:44:43

@Hari Seldon 2: "Persze ezzel együtt sem hasonlítható össze így mondjuk a kelet európai országokkal."

- valoban nem, hiszen kelet europai orszagok nem unios tagallamok. Eleg furcsa, hogy unios orszagokat hasonlitasz union kivuliekhez, ennyi erovel hasonlitsd oket Tanzaniahoz Haitihez.

Virago_1000 2019.11.27. 16:44:48

@Platonica: "Plusz egyaltalan nem mindent fed ugye a magan, tehat teljesen kikerulni a kozellatast nem is lehet."

Eleve nem hiszen magan mentoszolgalat sincs. Tudtommal sehol.

Határátkelő 2019.11.27. 16:46:43

@Virago_1000: Csak Magyarországon van vagy 5. Érdemes tájékozódni kommentelés előtt.

Csodabogár 2019.11.27. 17:32:20

@Arthamyr: Azt hiszem sokan keverik a magánrendelőket a klinikákkal. Magánrendelőből tényleg van elég, nagyon jók is vannak, remek felszereléssel. MRI, CT stb. Várni se nagyon kell, napokon belül van időpont ha szükséges. Szóval aki meg tudja vagy akarja fizetni, annak nincs gondja. Sajnos magánkórház egy szál sincs, mióta a Pest közeli Telkit bezárták.:-(((

Csodabogár 2019.11.27. 17:36:49

@dikusz.: Akkor most jelentkezz be vizsgálatra. 50 év felett, nagyon ajánlatos rendszeresen nézetni a szemet. Glaucoma pl. csak akkor okoz panaszt, mikor már majdnem késő, vagy még akkor sem. Megvakulni viszont könnyű. Szürkehályoggal is elég sokáig el lehet lenni úgy, hogy jóformán észre se veszed, hogy van. Szóval rajta!!!
A bevérzés viszont tök ártatlan dolog, csak szörnyen néz ki.

Platonica 2019.11.27. 17:43:00

@Se vasalo se munka: "Addig amig az NHSt a beszallitok fejos tehennek kezelik, es nincs aki ravilagitson erre, addig nem.Rendes CFOt kellene betenni az NHS Trustokba, aki rendet tudna vagni."

No de a UK-US trade lenyege pont az (lenne), h bye-bye NHS... nincs tobbe allami...

@Virago_1000: Private ambulance pont van. De pl emergency mutetek, ilyesmi, mar kevesbe lefedett maganban, ha egyaltalan.

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.27. 18:48:17

@Platonica: nem. Az a lenyege, hogy az USA is palyazhat tenderre

fasor6 2019.11.27. 18:57:00

@Hari Seldon 2: Felreertesek elkerulese vegett nem dicserni akartam az angol egeszsegugyet, hanem panaszkodni ra.

dikusz. 2019.11.27. 19:16:16

@Csodabogár: Január közepére kaptam időpontot két hete. Régóta készültem, de valahogy mindig halasztgattam.
A bevérzéstől nem is ijedtem meg, mert azt hittem csak számítógép előtt üléstől pirosodott be. Később láttam a tükörben, hogy mégsem az volt, valóban szörnyen nézett ki, de nem fájt. Utánaolvasva a neten azért komoly bajt is jelezhet, gondolom nem véletlen fogadtak időpont nélkül.

Nagyon kedves túrabarátnőmnek (82 éves) azt mondta a szemészorvosa a vizsgálat után, hogy van egy jó híre a számára:
Barátnőm kérdezte, mi lenne az? Az orvosa azt felelte, hogy örülhet, mert makula degenárciója van, és nem zöldhályogja...
Nem nagyon tudott örülni neki...,

Hari Seldon 2 2019.11.27. 19:23:01

@fasor6:
Értem. Annak idején mi azért nem az UK-ba mentünk, noha észszerűbb lett volna, mert az egészségügyükről nem igazán hallottunk pozitívakat.
- Ettől még persze biztos vannak pozitív példák is, ezt nem vitatom.

Platonica 2019.11.27. 19:43:03

@Se vasalo se munka: De hat mar most is jelen vannak. A helyzet ezzel trade deal-lel csak rosszabbodna.

Platonica 2019.11.27. 19:45:23

@Hari Seldon 2: A franciaval meg vagytok elegedve?

Golf2 2019.11.27. 20:00:48

@Csodabogár: magánkórház egy szál sincs...Lesz bőven,a csányi már felvásárolt mindent,nem elég neki a 200 milliárdja.Sőt űrhajósunk is lesz,remélem lesz szavazás kit löjjünk ki csak oda.

Arthamyr 2019.11.27. 20:01:37

@Csodabogár: Részemről mindegy, ki hogy hívja, csak a posztban lévő kijelentést tartom a valóságtól elrugaszkodottnak. Ja persze, ha arról van szó, hogy valami jövedelmező és alacsony kockázatú szolgáltatást nyújtsanak, az megoldott (a frekventált helyeken, vidéken még ez sem, bár fizetőképes kereslet se feltétlen lenne rá), de ez sajnos csak a szükségletek kis részét fedi le.

Ez sajnos hatalmas szívás, ezzel nem tudom, mit fogunk kezdeni, félek megnézni, hogy mennyibe kerül a külföldi ellátás, ha szükség lesz rá, és azt sem tudom, hol elérhető a legközelebb. De hátha megúszom egy gyors szívrohammal, majd valamikor később. :)

dikusz. 2019.11.27. 20:23:24

@Csodabogár: A MOM Szent Magdolna Magánkórházról hallottál már?

Hari Seldon 2 2019.11.27. 20:27:18

@Platonica:
Elég jó. Persze, lehet mindig panaszkodni, nagyjából azért elég jó, még nyugat európai viszonylatban is.
- Nyilván Svájc vagy Luxembourg többet tud rá költeni, de te is tudod, hogy ők eléggé azért speciális országok még itt is.

kardio1 2019.11.27. 20:28:01

@Platonica: tudnék róla mesélni...

dikusz. 2019.11.27. 20:36:03

@kardio1: Be kell valljam, engem érdekelne az összehasonlítás.

Hari Seldon 2 2019.11.27. 20:43:11

@kardio1:
Szia Monsieur Pesszimizmus.
Gondoltam, nem panaszkodok, mert az a te feladatod... :-))))

M. Péter 2019.11.27. 21:03:39

@adg: De lehet, hogy közben magától is meggyógyul a beteg, vagy megunja a várakozást, és elmegy magánorvoshoz, vagy esetleg meghal, és akkor az állami egészségügy megspórolta a kezelés költségét.

Mme Seldon 2019.11.27. 22:02:08

Pont tegnap este történt a kórházunkban: Az egész sürgősségi részleget evakuálni kellett, mert egy elmebeteg megtámadott és ammóniával megsebesítette a személyzet két tagját (az arcukba vágta az ammóniás üveget). A folyosón fekve várakozó betegeket egy emelettel följebb, a röntgenosztály folyosóján helyezték el.
A gyerek sürgősségi részlegen éppen valóban súlyos betegekkel voltak elfoglalva. Este 10-kor még vagy 20 gyerekkel vártak ellátásra. A várakozóknak mondták, hogy kiürítés van, menjenek másik kórházba (vagy a közelben működő orvosi ügyeletre), de egy csomó szülő (akik mondjuk kis hőemelkedéssel vagy náthával hozzák este 10-kor a gyereküket) azt mondta, hogy nem, ők maradnak és várakoznak. Nem én voltam az ügyeletes, de a kollégám elmondása alapján iszonyatos káosz volt.
actu.fr/grand-est/thionville_57672/thionville-une-attaque-lammoniaque-fait-deux-blesses-lhopital_29717356.html?fbclid=IwAR3XSG_hdPjL_6bG5y__O_YEpZ4fXgPQA0SlDY2k5jkZhTLlloZfjKM-cxI

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.28. 00:00:13

@Platonica: nem. A Marxista Hezbollah-imado kiallt egy A4-es papirral, (aminek joresze ki van feketezve), hogy szerinte mi van benne. Az csak fakenews.

adg 2019.11.28. 04:16:49

@M. Péter: lehet ilyen is, meg olyan is, hogy sulyosbodik az allapota, amig varakozik, aztan dragabb lesz a kezeles. Altalaban nem a szabadido kellemes eltoltese miatt mennek a nepek ct-re pl. Bar jo moka, meg kell hagyni. :)

Szerintem sokat lenditene, ha a tb kifizetne a szokasos tarifait a maganellatasban resztvevoknek is, ha mar egyszer ok is fizettek tb jarulekot. Es akkor kevesbe lenne draga a magan -> tobben mennenek oda -> tehermentesitene az allamit valamelyest.

gabors 2019.11.28. 13:30:54

@Virago_1000: "- az egyesult allamokbol jobb lenne nem kritizalni a magyar egeszsegugyet, hiszen jelenlegi allapotaban is koroket ver az ottanira, ahol allami egeszsegugy nincsen is, "

amugy tevedsz mint nagyon sok mindenban az usa-al kapcsaolatban...

VA egy allami egeszsegugyi szolgaltatas ... persze csak annak aki szolgalta a hazajat ... masnal azert nincs mert (talan) egeszsegugyi ellatas NEM JAR (miert is jarna? es foleg miert ingyen? ) nem istan altal adott joga senkinek hogy ellassak (itt nem balesei agy surgossegi ellatasrol an szo mert az az USA-ban is jar CSAK NEM INGYEN)

es abban is tevedsz hogy a Mo-i ellatas koroket verne az usa-ra ezt minden hozzaerto tudja ... minosegben (arban is pesze) az usa-ban evtizedekkel vannak elobbre...

ami igaz hogy Mo-on mindenkinek "jar" az allami ellatas ... a gond hogy nem jutnak hozza es nem mindegy hogy hol jutnak hozza ...

bpetya75 2019.11.28. 14:34:37

@gabors:

Sógorommal beszélgettünk erről a témáról a nyáron. Ő 20+ éve él Floridában. Azt mondta, hogy a mentális problémával Magyarországon kezelt öccsének az USA-ban közel sem lett volna ennyi esélye. A munkahely elvesztése után az ottan "Oldd meg, ahogy tudod" hozzáállás lényegében egyenes úton vezet a teljes széteséshez, zárszóként ott van még a megbuszoztatás, amíg fel nem dobja a talpát. Ehhez képest itthon többszöri zártosztály után eljutott eljutott egy önfenntartó szintre.

gabors 2019.11.28. 17:07:30

@bpetya75: nem tudom miert irtad ezt nyilvan valami egyeni pelda ... amit semmi ketsegem megkerdojelezni ...

DE szinte biztos hogy az usa-ban (ha an penzed vagy biztositasod mert megegyszer miert lenne ez mar ingyen egy "god given right" ) egy mentalis problema eseten SOKKAL jobban el latnak mint Mo-on persze lehet ez kurvara megjavult az elmult 20 evben ... de meg akkor is ...

az oldd meg ahogy tudod kb azt jelenti hogy semmi "sajat" elgondolas nincs se megtakaritas se biztositas se semmi ...

csak kerdezem TE MAGAD mennyit vagy/lennel hajlando ez "ilyenekre" koteni ... tobb ado formajaban ????

Nem tudom csak latom hogy a kb 50 ev "kommunizmus" mit jelent meg mendig (30 ev utan) a magyar gondolkozasban

Platonica 2019.11.28. 17:32:09

@Se vasalo se munka: Ah, ki beszel itt arrol a doksirol??
A kep sztem sokkal komplexebb, mint az atlagember gondolja, es pont az infok visszatartasa miatt, nehez atlatni, ezert lehet igy is, ugy is felhasznalni.
Ami nem fake news, h a jelenlegi public-nak gondolt szektor sokkal kevesbe public most is, mint tunik, es van US erdekeltseg is jelen, lasd Priory es tarsai. Csak erre celoztam.
(www.ft.com/content/7795cb64-877d-11e9-97ea-05ac2431f453)

chrisred 2019.11.28. 20:28:16

@Virago_1000: De még mindig messze vagyunk az Unió átlagától az autóállomány/fő mutatóban, ugyanakkor a halálos közúti balesetek ugyanilyen mutatójában a legrosszabbak között.

kobold63 2019.11.29. 09:21:53

@gabors: Szerény véleményem szerint Magyarországon 45 év szovjet megszállás volt komunista bábok segitségével., utána jött 9 év az ország kiárulásával a régi káderek zsebeinek megtömésével. Azóta 2O év telt el, abból 8 erősen szocialista, tehetségtelen politikusok által az ország tönkretevése. Az állandó demagóg propaganda bizony sok embert félrevezet.

Az egészségügy mindenütt probléma, soha sem elég a pénz és a vállalkozó ember erre a munkára, legyen az Canada, Nyugat és Közép Európa vagy az USA. Gondolom, Kelet Európa még rosszabb helyzetben van.
A világ egyik leggazdagabb országában (US) ne lehessen minden rászorulónak orvosi segitséget biztosítani? Embertelen, önző társadalom.

A tüdőrák gyakorisága összefügg a dohányzással, ami Magyarországon sajnos gyakori. .

btw, ha már itt posztolsz állandóan, belepusztulnál egy magyar klavietúra beszerzésében?

@Virago_1000: Egyetértek veled, illene legalább a magyaroknak megtanulni, hogy hazánk Közép Európában van.

adg 2019.11.29. 14:18:40

@kobold63: “ btw, ha már itt posztolsz állandóan, belepusztulnál egy magyar klavietúra beszerzésében? ”

Latod, neked van, aztan mire mesz vele?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.11.29. 14:23:10

@gabors: Csak nekem valahogy fura,hogy a világ legerősebb országában fizetős a buli.
Oké,hogy nem szólunk bele,oldd meg magad ,de azért fura.
Mész az utcán meglőnek,aztán a végén a kórházban benyújtják a számlát?
Oké,hogy minden magán de azért fura!

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.29. 14:23:18

@Platonica: a yahoos cik, amit belinkelt az a Corbyn elvtars altal fogott dokumentumrol szol. Akkor most nem arrol beszelsz?

A mental health mar egy jo ideje co-sourceolva van es eleg sajnalatos, amit muvelnek a betegekkel mind NHS, mind a privat NHS altal szponzoralt reszen. Remelhetoleg a paciensek vissza fognak kerulni a community care-be

Magat az otletet, hogy bizonyos szakellatast az NHS adjon ki magan cegeknek, nem tartom alapvetoen rossz otletnek, ha az NHS Megfeleloen felugyeli az intezmenyt. Kelet Angliaban mar evek ota letezik, hogy bizonyos mutetekre, pl ortoped, a paciensek atmennek a Francia oldalra es ott kezelik oket NHS penzbol es igy roviditik a UK varolistat is, mikozben a beteg megfeleloellatast kap, mivel szerzodes van a calaisi korhazzal.

kobold63 2019.11.29. 15:17:23

@adg: kiegészítem, hogy mire megyek : a magyar irott és beszélt
nyelvet kultúrálisan használom, ahogyan megtanultam a kiváló magyar iskolákban és egyetemen. Olyan jól, hogy 4O, külföldön töltött év után is tökéletes a magyarságom.

Lynxxnyl 2019.11.29. 16:01:46

@kobold63: az ekezethasznalatot azert kicsit tulkompenzalod a magyar billentyuzettel. Helyesirasellenorzot nem engedelyez az egod?
Sajnos nem tud mindenki olyan tokeletes lenni, mint te. De szivesen tanulunk toled magyar klavietura hianyaban :-)
4O ev az mi? 4 Orban-ev?

Platonica 2019.11.29. 16:17:59

@Se vasalo se munka: Nem, azt a cikket csak magahoz az alapkerdeshez linkeltem, mert pont akkor jott szembe a yahoo-n NHS temaban. (Alapkerdes = javulna-e vajon, ha...?)

Igen, ezt irtam, h mar regebb ota jelen vannak, ft cikk emliti, mashol is, ha nem is kozvetlen betegellatas teren.

Utolso bekezdesrol a Best Exotic Marigold Hotel jut eszembe, az Indiaba 'outsourced' csipomutettel;-)

Fringe minority with unacceptable views 2019.11.29. 17:27:06

@kobold63: es aki nem a kivalomagyar egyetemre es iskolaba jart, annak ugye van felmentese?

@Platonica: a cikk mely kapcsolatat nem latom az alapkerdeshez. Az NHSt erinti a cikk, de nem elemzi, hogy mi lenne, ha....
Az NHS hosszu evek ota tamaszkodik privat es kulfoldi szolgaltatokra betegellatasban, pl a komplex rakos betegek esetekben. Peldaul, ahol a proton beam therapy a javasolt. Ettol a betegellatas csak javult.

Platonica 2019.11.29. 19:28:46

@Se vasalo se munka: Nem elemzi... ezt en kerdeztem. A cikk szenzaciohajhasz orientaciojat nem is akartam itt taglalni, lenyegtelen.
Egyetertek, letezik olyan kooperacio, amitol javul a betegellatas, me'gis ott tartunk, hogy ez a te'ma inkabb mumuskent jelenik meg a hirekben. Hogy ez mennyire politikai manipulacio (marmint ez a ta'lalas), ki tudja. A kerdes amugy koltoi volt, se te, se en nem fogjuk tudni szinkronban megvalaszolni.

adg 2019.11.29. 21:08:43

@kobold63: mibol kell latnom, hogy sokra? Abbol, hogy van ekezeted?

“ Olyan jól, hogy 4O, külföldön töltött év után is tökéletes a magyarságom.”
Ez remek. Nincs a klaviEturadon nulla? Regen voltak irogepek, amiken megsporoltak, akkor irtak nagy O-t helyette.
De ha mar ennyire tokeletes a magyarsagod, akkor mi az a btw, klaviEtura? (Mellesleg, billentyuzet?) Es mi van a -ba -be -ban -ben ragok helyes hasznalataval? Vagy a magyar szavak es nyelvtan alkalmazasa nem resze a tokeletes magyarsagnak?

Herr Géza 2019.11.29. 21:57:02

@kobold63: Pajti, beégtél rendesen. Te inkább ne kérj számon senkin semmiféle magyar KLAVIETÚRÁT. :)))

“... a magyar irott és beszélt nyelvet kultúrálisan használom, ...”
Aha. Valóban.

“ Olyan jól, hogy 4O, külföldön töltött év után is tökéletes a magyarságom.”
Aha. Jó, hogy legalább önbizalmad van rendesen. Talán kicsit sok is.

FrankyLon 2019.12.05. 20:37:42

@Virago_1000: Ez nettó baromság. Magánklinikára akkor mész amikor akarsz és időpontot kapsz. Tapasztatalat. Ott Te egy fizető ügyfél vagy, hülyék lennének beutalót kérni. Ha a GP beutal, ő közellátásra fog. (Lehet, hogy magáncég végzi a kezelést/vizsgálatot, de a beteg közgyógy alapon kapja). Ott lehet várni pár hónapot mindenre. Max. céges orvos küld el magán rendelésre, ott sem beutal, csak ő egyezteti le az időpontot, mert olyankor a cég fizeti a számlát.
Egyébként NHS várólisták tényleg elég gázosak, arról nem is beszélve, hogy először is el kell jutni odáig, hogy komolyan vegyenek. Ezért van rengeteg magán klinika, privát egészségbiztosítás meg már átlagfizetéssel is vállalható, így sokkal szélesebb körnek elérhető, mint pl. Magyarországon. Arról nem is beszélve, hogy nagyobb cégeknél általában van céges kedvezmény, ha x biztosítónál kötsz és az enyémet pl. adózás előtti jövedelmből vonják, tehát csökkenti az adóalapot.

FrankyLon 2019.12.05. 20:42:20

@kobold63: Olyannira tökéletes, hogy még a billentyűzetet is klavietúrának nevezed? :D :D :D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása