oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. november 19. 06:30,  Mi lesz a határátkelők nyugdíjával? 101 komment

2019. november 19. 06:30 Határátkelő

Mi lesz a határátkelők nyugdíjával?

Másfél évtizede csatlakozott Magyarország az Európai Unióhoz és lassan annak is évtizede lesz, hogy megnyílt az osztrák és a német munkaerőpiac a magyar határátkelők előtt. Egyik sem rövid idő, érdemes tehát kicsit közelebbről megnézni, mire számítsanak azok, akik lassan már a nyugdíjat tervezik.

nyugdijas_par_foto_pixabay_com_antranias_1.jpg

A téma arról jutott eszembe, hogy van egy ismerősöm, aki hosszú évekig élt az Egyesült Királyságban, aztán Spanyolországban is, majd visszaköltözött Magyarország. Már nyugdíjas, de elég komoly hercehurcát jelentett számára, mire elintézett minden papírt (különösen a magyarországi ügyintézés húzódott el, de ez most más kérdés).

Szóval gondoltam, nézzünk egy kicsit körül a szabályok terén, annál is inkább, mert Európai Unió ide vagy oda, aki esetleg több tagállamban is dolgozik vagy dolgozott, annak nem árt tisztában lenni azzal, mi vár rá.

Különösen, mivel simán előfordulhat, hogy valaki akár több országban is nyugdíjjogosultságot szerzett (ráadásul a 28 tagállam mellett ide tartozik még Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc is).

Alaptétel, hogy nyugdíjigényléskor abban az országban kell a kérelmet benyújtani, ahol élünk vagy ahol utoljára dolgoztunk (a kettő nem feltétlenül ugyanaz, simán előfordulhat, hogy egy percet sem dolgoztunk abban az országban, ahol éppen élünk – ilyen esetben a lakhely szerinti ország továbbítja a kérelmünket annak az országnak, ahol utoljára dolgoztunk).

Ez az ország (mármint ahol utoljára dolgoztunk) gyűjti majd össze a befizetett nyugdíjjárulékokról szóló adatokat az összes olyan országból, ahol valaha dolgoztunk.

Milyen papírok kellenek? Na, itt kezd bonyolódni a történet, ugyanis országonként eltér, milyen dokumentumok kellenek az eljáráshoz. Ami szinte biztos: meg kell adnunk a bankszámlaadataink és igazolnunk kell a személyazonosságunkat.

Hány éves kortól jár a nyugdíj?

Nyilván csak onnan jár a nyugdíj, ha elértük a korhatárt. A dolog szépsége, hogy ez nem feltétlenül egységes a különböző országokban, így simán lehet, hogy miközben az egyik országból már jár a nyugdíj, addig egy másikból még nem. (A listát itt nézhetitek meg.)

Példának okáért Magyarországon ugye 65 év a nyugdíjkorhatár (most nagyvonalúan eltekintenék attól, hogy még ez is változik ahhoz képest, hogy ki mikor született, mi több akár nemenként is eltérő lehet), és igaz ez Ausztriára és Nagy-Britanniára is, ugyanakkor Németországban 65 év és 7 hónap, Dániában pedig 67.

Így aztán előfordulhat, hogy ha valaki dolgozott mondjuk Magyarországon, Németországban és Dániában, akkor a magyar nyugdíjat elkezdi kapni 65 éves korában, a németet csak egy jó fél évvel később, míg a dánt csak akkor, amikor betöltötte a 67-et.

Érdemes tehát tájékozódni ebben a kérdésben is, nehogy véletlenül mondjuk Ausztriában élve 65 évesen számoljunk a dán nyugdíjjal is, mert akkor elég nehéz két év várhat ránk.

Persze meg lehet változtatni a nyugdíjfolyósítás kezdetének időpontját, csakhogy ez befolyásolhatja a kapott összeg nagyságát és nyilván nem pozitív irányban.

Az Európai Unió hivatalos oldala konkrét példát is hoz, amit azért érdemes átfutni. Adott egy francia állampolgár nő, aki 15 évig Dániában dolgozott, majd valamivel a nyugdíj előtt hazaköltözött Franciaországba.

Amikor betöltötte a 60. életévét, nyugdíjat igényelt a francia hatóságoktól a franciaországi szabályoknak megfelelően, a hatóságok azonban nagyon alacsony összegű nyugdíjat kezdtek el folyósítani a számára.

Ennek az az oka, hogy 60 évesen Caroline csak azt a nyugdíjhányadot kaphatja kézhez, amely a Franciaországban megszerzett jogosultság után jár neki. A Dániában ledolgozott évek után járó nyugdíjhányadot majd csak 67 éves korától kezdve kapja meg, mivel Dániában az a hivatalos nyugdíjkorhatár.

Mennyit kell dolgozni a nyugdíjért?

A helyzet még ennél is bonyolultabb, hiszen minden országban van egy minimális „szolgálati idő”, azaz meghatározzák, hány évet kell az adott országban dolgozni ahhoz, hogy jogosultak legyünk az ottani állami nyugdíjra.

Ilyen esetekben a nyugdíjhatóság persze mindazon időszakot figyelembe veszi, amit más uniós tagállamokban dolgoztunk úgy, mintha az adott országban dolgoztunk volna (csak éppen a nyugdíjnak csupán a rá eső részét fizeti ki).

Erre is lássunk egy konkrét példát, hátha úgy egyszerűbb megérteni!

Adott egy férfi, aki mondjuk 32 éven át Magyarországon, majd 4 éven keresztül Németországban dolgozott. Első ránézésre a helyzete nem túl rózsás, ugyanis ahhoz, hogy valaki jogosult legyen a német nyugdíjra, legkevesebb 5 évig ott kell dolgoznia.

Rendes körülmények között tehát négy év után nem járna a német nyugdíj, csakhogy az uniós szabályok értelmében a német hatóságnak figyelembe kell vennie a Magyarországon ledolgozott éveket is.

Azaz járni fog a német nyugdíj is, igaz, csupán az után a 4 év után, amit Németországban töltött munkaviszonyban.

És akkor még mindig nem értünk a végére, ugyanis vannak bizonyos országok, ahol az egy évnél rövidebb biztosított időszakot egyszerűen nem veszik figyelembe.

Ad abszurdum előfordulhatna tehát az is, hogy valakinek több év kiesik a nyugdíjából, ha 3-4 olyan országban dolgozott kevesebb, mint egy évet, ahol nem veszik figyelembe ezt a nyugdíjnál. A jó hír az, hogy nem így van, ugyanis azok az országok, ahol hosszabban dolgoztunk, a nyugdíj kiszámításakor figyelembe veszik a kérdéses időszakot.

Hogyan számolják ki a nyugdíjam?

Ez végre egy egyszerűbb folyamat. Minden egyes uniós ország, ahol dolgoztunk, a nyugdíjkorhatár elérésekor kiszámítja, a befizetett járulékok alapján mekkora összeg járna nekünk, ha teljes dolgos életünket az adott országban dolgoztuk volna végig.

Ez az úgynevezett elméleti összeg, amit aztán időarányosan kiigazítanak az ott ténylegesen ledolgozott idővel (ezt nevezik arányos ellátásnak). Az így megkapott összeget kapjuk majd meg az adott országból.

Maradva tehát az előbbi példánál, a német nyugdíjhatóság kiszámolja, mekkora összeg járna nekünk, ha a teljes 36 évet Németországban dolgoztuk volna le, majd ezt arányosítja a ténylegesen ott dolgozott 4 évre.

A nemzeti nyugdíjmérték és még egy kis matek

Abban az esetben, ha mindenképpen ledolgoztuk egy adott országban a nyugdíjhoz szükséges időszakot, akkor a nyugdíjhatóság ennek a nemzeti nyugdíjnak (az ún. független ellátásnak) az összegét is kiszámítja.

Majd ezt követően összehasonlítja az arányos ellátást és a független ellátást, és a kettő közül azt az összeget folyósítja nyugdíjként, amelyik magasabb.

OK, ez így kicsit bonyolultan hangzik, lássunk megint egy konkrét példát egy olyan hölgy (nevezzük Rosának) esetével, aki 20 évig Franciaországban, 10 évig pedig Spanyolországban dolgozott. Mindkét országban mininum 15 évet kell dolgozni a nyugdíjjogosultsághoz.

Lássuk a franciákat! A francia hatóság egyfelől kiszámítja, mekkora nemzeti nyugdíj (független ellátás) járna Rosának az után a 20 év után, melynek során a Franciaországban dolgozott - a példa kedvéért legyen ez az összeg havi 800 euró.

Másfelől kiszámítja, mekkora az az elméleti összeg, amelyre Rosa akkor lenne jogosult, ha az egész idő alatt, azaz 30 éven keresztül végig Franciaországban dolgozott volna - tegyük fel, hogy ez az összeg havi 1500 eurót tesz ki.

Ezt követően a hatóság meghatározza az arányos ellátás összegét, vagyis az elméleti összeget kiigazítja annak megfelelően, hogy Rosa ténylegesen hány évet dolgozott le Franciaországban - ez 20 x 1500 euró (a franciaországi évek alapján), azaz 30 000 euró, amit el kell osztani az összes év számával, vagyis 30-cal. Az így kapott összeg havi 1000 euró.

Rosa a két összeg - a 800 és az 1000 euró - közül a magasabbat, azaz havi 1000 euró összegű nyugdíjat jogosult kézhez kapni Franciaországtól.

A spanyol hatóság nem számítja majd ki a nemzeti nyugdíj összegét, mert Rosa az előírt minimális szolgálati időnél kevesebb ideig dolgozott Spanyolországban.

Viszont első lépésben meghatározza az elméleti összeget, amelyre Rosa akkor lenne jogosult, ha egész idő alatt, azaz 30 éven keresztül végig Spanyolországban dolgozott volna - tegyük fel, hogy ez az összeg havi 1200 eurót tesz ki.

Ezt követően a hatóság kiszámítja az arányos ellátás összegét, vagyis az elméleti összeget kiigazítja annak megfelelően, hogy Rosa ténylegesen hány évet dolgozott le Spanyolországban - ez 10 x 1200 euró (a spanyolországi évek alapján), azaz 12 000 euró, amit el kell osztani az összes év számával, vagyis 30-cal. Az így kapott összeg havi 400 euró.

A két ország tehát együttesen havi 1400 euró összegű nyugdíjat folyósít majd Rosának.

Hogyan fizetik ki a nyugdíjat?

A legegyszerűbb akkor a helyzet, ha az Európai Unió területén (+ Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) élünk.

Ekkor megadunk egy számlaszámot minden érintett nyugdíjintézetnek, akik szépen elutalják rá a pénzt. Kicsit macerásabb a dolog, ha nem uniós tagállamban élünk (hanem mondjuk az Egyesült Államokban), mert akkor még az is lehet, hogy a nekünk nyugdíjat folyósító uniós országok mindegyikében bankszámlát kell nyitnunk.

Szerintem már ez sem volt kevés információ, úgyhogy most nem is mennék bele az egyes országok szabályozásába, de némi segítségként pár link azoknak, akiket az osztrák, a német vagy a brit szabályozás érdekel.

(Fotó: pixabay.com/Antranias)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: nyugdíj Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7115311360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.11.19. 07:57:47

Kinnt nyugdíj,itthon általában csak nyögdíj.

Csodabogár 2019.11.19. 08:17:32

Ez így nagyon komplikáltnak tűnik. A gyakorlatban nekem simán, majdnem automatikusan jött a nyugdíj onnan ahol dolgoztam. Ügyintéznem csak a hazaival kellett, de az is egyszerü volt, csak hosszadalmas.
A hazai nyugdíjintézetnél kifejezetten kedvesek és segítőkészek voltak.

dikusz. 2019.11.19. 08:21:13

@Golf2: - Azért nem sok olyan ország van, ahol az állami nyugdíj megközelíti a nettó fizetését. Mármint abban az esetben, ha valaki volt olyan szerencsés, és mindig, minden jövedelme után fizette/fizették a járulékot, nem volt soha munkanélküli.
És ez nem a mindenkori regnáló kormány érdeme.

Herr Géza 2019.11.19. 09:37:49

Asszongya, hogy a nyugdíjkorhatár “Németországban 65 év és 7 hónap”
Nem! 67 év jelenleg, de mivel korábban 65 volt, így az 1949-64 között születettek korhatárát szakaszosan emelték 65-ről 67-re. A 65 év 7 hónap kizárólag az 1953.-ban születettekre vonatkozik...
A többi infó is ilyen pontos?

Golf2 2019.11.19. 09:40:03

@dikusz.: Itthon általában azoknak magas akik addig se dolgoztak minisztériumok stb.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.11.19. 09:52:47

A számítási példában milliomosok szerepelnek a nyugdíj összegek alapján. Az Egyesült Királyságban minimum 10 évet kell lehúzni, 30 év után jár a maximum (new) state pension ami 168.60 font hetente, ez (168.60x52/12) 730 font havonta. Hiába vontak valakitől vagyonokat nyugdíjjárulék címszó alatt, akkor is ennyit kap maximum. Ez 9 hetente 1%-kal növelhető, ha tovább dolgozik valaki, egy évben ez 5.8%. Ez a tisztán Egyesült Királyságbeli szituáció, ez változik más uniós munkaviszony esetén.

London2009 2019.11.19. 10:53:04

@UtazóTódi: nem is a state pensionbol eldegelnek a nyugdijasok. Magannyugdijpenztar es ongondoskodas.

London2009 2019.11.19. 10:53:45

@dikusz.: azert ez nem csak szerencse kerdese...

London2009 2019.11.19. 10:55:12

@Golf2: hagyjuk mar. Meg azoknak magas a nyugdijuk, akik egy eletet ledolgoztak becsulettel es fizettek a jarulekokat tisztesseggel.

Golf2 2019.11.19. 11:11:48

@London2009: Azoknak a legritkább esetben.

London2009 2019.11.19. 12:01:46

@Golf2: dehogynem. Akinek megvan a munkaviszonya jo nyugdijat kap Mo-n.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.11.19. 12:04:53

@London2009: igen, de a cikkben az állami nyugdíj számítgatását mutatták be. Azért szóltam, nehogy valaki azt higgye ilyen magasságokban mozog az alap nyugdíj.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.11.19. 12:08:21

@Golf2: aki bejelentett, magas fizetést kapott, az nyugdíjként is szép összeget keres. Tudom, rokonságban van ilyen.

Sok panaszkodó nem teszi hozzá, hogy harminc éven keresztül zsebbe kapott kiegészítést, azért 80 ezer a nyugdíja.

Persze sajnos sokan vannak, akik nem kaptak zsebbe sem...

Csodabogár 2019.11.19. 12:16:55

@dikusz.: Amerre én jártam, ott a nyugdíj a fizetés 60%-a, de van ahol mennek lefele, ahogy szaporodnak az öregek és fogynak a fiatalok.:-(
Persze normál körülmények közt senki nem támaszkodik teljesen az állami nyugdíjra, hanem van privát biztosítása is.

Golf2 2019.11.19. 12:35:57

@London2009: 40 év után mérlegképes könyvelő 124000ft nyugdíj.10 év alatt 8000forintot emeltek patkányék. A minisztériumokban meg 300-500000 al mennek el a léhűtők.Szerintem itthon jobban képben vagyok mint te 10 éve külföldön.

Golf2 2019.11.19. 12:38:34

@UtazóTódi: Soha életében nem kapta zsebbe az egy másik generáció... Honvedségnél volt könyvelő ott nem volt magas fizetés csak a nagykutyáknak,ma is.

London2009 2019.11.19. 13:29:08

@Golf2: @UtazóTódi: nekem anyukam pedagogus volt egesz eleteben es meglepoen jo nyugdijat kap. Apam szinten, bar o meg azon keves vallalkozok egyike volt, aki nem csak sajat magat, hanem az embereit is bejelentette 100%-osan es minden jarulekot fizetett evtizedeken keresztul. Aki bejelentve dolgozott egesz eleteben, annak jo nyugdija van Mo-n. Szerintem te nem tudod mirol beszelsz, hiaba elsz ott.

London2009 2019.11.19. 13:33:35

@UtazóTódi: ertelek. Kulonben en anno ledobbentem, amikor megtudtam, hogy milyen keves az allami nyugdij. A “GYES” osszegen utana mar meg sem lepodtem.

Golf2 2019.11.19. 13:42:39

@London2009: Amiről beszélek az 1 konkrét eset a szemem elött.124000ft. Én meg azt vonom kétségbe hogy a pedagógus nyugdíjas jó nyugdíjat kap. Neked mi számit jónak havi 200? Szerintem az csak túlélni elég.

London2009 2019.11.19. 14:02:23

@Golf2: valami hianyzik akkor a tortenetbol. 124k nagyon keves. 200k-nel biztos tobb, de majd megkerdezem pontosan.

littke 2019.11.19. 14:03:16

Kanadában:
1 Mindenkinek járó nyugdíj, 10 év itt lét után, az ugynevezett Old Age pension, nekem kb 50 év után évi 7 ezer dolcsi.

2 CPP (Canada Pension) ezt az után kapod ha befizettél. Van egy maximum, nekem ez kb évi 10 ezer.

3. Vállalati nyugdíj, (magánnyugdíj) ez már kevesebbnek van mert sok vállalkozónek ilyen nincsen, ez (általában a legmagasabb, 5 évi max fizetés egy % fizeti attól függően hogy meddig dolgoztál, a max 70%, avagy a dolgozott évek szorozva 0.2 vel.

4 Adómentesen sporolt pénz (RRSP majd RIF), amit max 70 éves korod után ki kell vonni részletekben, évente, és akkor adót fizetni. Ez még kevesebbnek van, mivel ide spórolni kellett, amit sok ember nem tett avagy nem tudott.

5 Saját befektetéseeid, bankszámláid. Na ez még kevesebbnek van.

Hozzáteszem hogy a jó megélhetéshez szerintem személyenként min. évente 30 ezer kanadai dollár kell, nagyvárosokban talán több. Fontos az is, hogy házad/lakásod nyugdíjas korodra ki legyen fizetve, így lakbért ne kelljen fizetni, adósságod ne legyen.

Ez se gyakori.

Lynxxnyl 2019.11.19. 14:27:05

@London2009: igy van. aki egy kicsit is gondol a nyugdijas eveire, az Nyugat-Europaban is ugyanugy valamilyen maganmegoldasban takarekoskodik ra.

shaktele 2019.11.19. 14:27:16

@littke: "3. Vállalati nyugdíj, (magánnyugdíj) ez már kevesebbnek van "

Hozzáteszem: hogy ebben a városban rengeteg ember dolgozik a kormánynak, s van vállalati nyugdijja,

According to Statistics Canada, the total number of federal government employees working in the National Capital Region in 2016 jumped by 14,000 to 145,000, representing a 10.5 per cent increase over the previous year. Ottawa saw an increase of 9,000 employees while the number working in Gatineau rose by 5,000.Jan 10, 2017

Golf2 2019.11.19. 14:52:23

@London2009: Csak annyi a "bűne" hogy régen ment nyögdíjba,azokét alig emelik.A maiak meg a dupláját kapják...

littke 2019.11.19. 15:29:12

@shaktiii: Ja ez igaz. De Ottawa minden csak nem egy tipikus kanadai város. És persze Ottawa és környéke több mint egy millió, akiknek nincsen felétlenül vállalati nyugdíja.

shaktele 2019.11.19. 16:56:57

@littke: A 145 ezerre jon kb 3 személy per háztartás.

A lakosság fele tehát,

dikusz. 2019.11.19. 19:11:06

@London2009: Tényleg nem csak szerencse kérdése, de bizony előfordul, hogy az. Saját magam tapasztaltam, és nem a vállalkozói szférában, hanem állami hivatalnál.

dikusz. 2019.11.19. 19:16:33

@Golf2: Nem magas nyugdíjról írtam, hanem arról, hogy nem tudok olyan országot, ahol a nyugdíj megközelíti a nettó fizetés összegét.

shaktele 2019.11.19. 19:22:14

@littke: You got your wish, Cherry will have a podcast :-)

nemecsekerno_007 2019.11.19. 19:22:19

"Mi lesz a határátkelők nyugdíjával?"

A kérdés az, hogy mi lesz azokkal akik a határátkelők helyett fizették a nyugdíjat? :)))

A kérdés költői...

SzZoole 2019.11.19. 19:27:39

@Golf2:
“ Én meg azt vonom kétségbe hogy a pedagógus nyugdíjas jó nyugdíjat kap. Neked mi számit jónak havi 200? Szerintem az csak túlélni elég.”

Apám is pedagógusként ment nyugdíjba.
A havi nyugdíja jóval 200 felett van, közel a 300-hoz.
Havi 100 alatt fizet a víz/gaz/villany, internet/kábeltévé stb. Az ebédet viszik neki, az is kb egy tízes havonta.

Nem iszik nem cigizik.
Számold ki kb. mennyi marad neki.
Ha haza megyek mindig kérdezi, hogy nincs e szükségünk valamire, mert annyi pénze van, hogy nem tudja elkölteni.
Szóval nem hiszem, hogy 200-300 csak túlélni elég.

Csodabogár 2019.11.19. 19:30:36

@London2009: Ez tényleg meglepő, mert a pedagógusoknak értesüléseim szerint igen csak vacak a fizetésük. Ismerek néhány aktiv és volt pedagogust.

dikusz. 2019.11.19. 19:35:51

@UtazóTódi: Ehhez a kommentedhez hozzátenném a saját tapasztalatomat: nem "magas" fizetés, hanem bejelentett fizetés. Mindegy milyen munkát végez, orvos, könyvelő, pénztáros, tanár, ha be van jelentve, akkor annyi a nyugdíja, mint a nettó fizetése, ez jelenti a magas nyugdíjat.
Én még jobban tudom, hiszen nem csak a rokonságban van ilyen.

dikusz. 2019.11.19. 19:37:12

@nemecsekerno_007: Azt most kifelejtetted, hogy te -kizárólag csak te- termeled ki a nyugdíjat

dikusz. 2019.11.19. 19:41:27

@Csodabogár: Ahogy írtam, az állami nyugdíj közel annyi, mint a nettó kereseted, ha mindig be voltál jelentve, és rendesen vonták a járulékokat.

dikusz. 2019.11.19. 19:45:29

@London2009: Akkor, ha lehetne egy kérésem: csak annyit kérdezz még meg tőlük, hogy a nyugdíjuk annyi-e, mint a nettó keresetük volt.

SzZoole 2019.11.19. 20:02:27

@dikusz.: apám középiskolai tanár volt, 1996-tol nyugdíjas, a fizetési kategóriája a legmagasabb sávba volt sorolva, F12, vagy valami ilyesmi, egyetemi végzetsegel. nem emlékszem már pontosan, és neki a nyugdíja majdnem annyi volt, mint a nettó fizetése.

dikusz. 2019.11.19. 20:06:06

@Golf2: Hadd képzeljem azt magamról, hogy vagyok annyira képben az itthoni helyzetről, mint te. Hidd el, nem nagyképűségből mondom. Ahogy írtam, 1984-2013-ig állami hivatalokban dolgoztam. Semmi extra, középiskolai végzettség, + kis KÁLÁSZ, ami nem egyenlő a mérlegképessel, csak alapfok.

Nem vonom kétségbe azt amit írsz, de ha állami cégbeli szemed előtt zajló esetről írsz, akkor valami mégsem stimmel (vagy hat év alatt nagyon változott a nyugdíjszámítás). Azt írod, a kolléga mérlegképes könyvelő. Mióta? Gondolom nem 40 éve az. Az sem mindegy, hogy hol dolgozott, be volt-e rendesen jelentve.
Tényleg nem tudom, hogy jött ki a 124.000. Ft, valószínű az előző helyein kevés volt a fizetése.

A minisztériumokban a 300000-500000 Ft az ugye nem a mérlegképes könyvelők nyugdíja? Feltételezem -ha állami hivatalban dolgozol- tudod, hogy a minisztériumokban több a fizetés. Ez az összeg az osztályvezetőtől fölfelé jön ki, nem könyvelőké.

dikusz. 2019.11.19. 20:12:12

@ZooLeka: Ezt mondom én is, egyről beszélünk. Nevezetesen arról, hogy a nyugdíj annyi, mint a nettó fizetés, és szerintem ez nemigen van más országban. Angliában ugye nincs így?

dikusz. 2019.11.19. 20:16:47

@ZooLeka: Na ezzel aztán tökéletesen egyetértek, különösen ezzel a mondattal:
"Szóval nem hiszem, hogy 200-300 csak túlélni elég.

Golf2 2019.11.19. 20:25:52

@dikusz.: Nem vitatkoztam.74 óta mérlegképes, 94 körül 40000 volt a nyugdíja most 124. Ez most kevesebbet ér mint a 94es 40.

Benikuty 2019.11.19. 20:26:11

@dikusz.: Nem értem, hogy mit rugózol ezen a nettó dogon, mikor inkább az a marginális kérdés, hogy mire elég az időskori ellátás.
Persze ez már összetettebb annál, hogy felfogd, inkább szajkózod ezt a semmihez nem köthető valamit, azt sugallva, hogy a magyar nyugdíjrendszer milyen nagyon klafa. Közben meg amiről hablatyolsz, az a nettó, a tisztes vegetálásra talán épp elég.

SzZoole 2019.11.19. 20:26:30

@dikusz.: apám 1968-tol dolgozott mint oktató/ műszaki oktató/ tanár minősítésel.

A fentebb írta londonyka és tody, hogy itt hogy működik, ettől többet én sem tudok hozza tenni.

Mondjuk nem is nagyon gondolkodok rajta, mert meg fiatal vagyok hozza :-)

Golf2 2019.11.19. 20:30:12

@ZooLeka: Mégiscsak tündérország,csak jól titkolja?

SzZoole 2019.11.19. 20:33:35

@Golf2: ezt nem értem, ki titkol és mit?

Benikuty 2019.11.19. 20:34:57

@ZooLeka: Amit leírtál, teljesen igényfüggő. Ha Édesapád ezzel beéri, és egészséges, valóban urasan kijön a pénzéből, de ha nem ez lenne a helyzet, aligha kergetne téged egy kis hozzád vágni való suskával.

SzZoole 2019.11.19. 20:53:43

@Benikuty: apám 81 éves, szerinted milyen igényei vannak egy ennyi idős embernek?
Ruhára alig költ, az autóját eladta, mert már nem érzet biztonságosnak a vezetést.
A nővérem közvetlenül a szomszédban lakik, bevásárol neki és dokihoz/kórházba magánrendelésekre jár, mert megteheti.

Mindent megvesz magának amire szüksége van, nem igénytelen.

Kb. 1000 m2 területen szőlője/ gyümölcsöse van, amiből pálinkát főzet.
A szőlőt kipréselni, a törkölyböl és a kifort borból is pálinkát főzet.
Ép abból a ‘lőréböl’ szürcsölgettem, azért beszélek ennyit :-))

dikusz. 2019.11.19. 21:08:12

@ZooLeka: Kérek abból a lőréből, hátha jót tesz nekem, rám férne... :)))

London2009 2019.11.19. 21:29:35

@dikusz.: @ZooLeka: @Csodabogár: az attol fugg. Ugy van, ahogy Zolee irja. Anyam is ket diplomaval, munkakozossegvezetokent, szakadatlan 40+ ev munkaviszonnyal a legmagasabb kategoriaba lett sorolva. Igy a fizetese is jo volt es a nyugdija majdnem ugyanannyi. E mellett apame meg jobb es van egyeb beveteluk is. Ugyhogy ok nem panaszkodnak. Na es ahogy ezt Dikusz irja ez igen ritka, hogy a nyugdij majdnem annyi, mint a fizetesuk volt.

London2009 2019.11.19. 21:30:14

@Golf2: van itt meg valami mas is, ami hianyzik a tortenetbol.

SzZoole 2019.11.19. 21:32:38

@dikusz.: nem lehet, drága :-)))

dikusz. 2019.11.19. 21:41:41

@ZooLeka: A pálesz? Mert ha a vessző nem lenne ott, azt hinném, hogy én...:)))

littke 2019.11.19. 21:49:10

@shaktiii: Írtam, engem D. Cherry különösebben nem érdekel. De ebben az országban a véleményedért nem szabadna valakit elbocsájtani. Főleg ha az igazat mondja, all be it... nem politically correct módon.
Az én hősöm Jordan Peterson, de de persze őneki ugyi tenur-je van a U of T-n. Különben már őt is menesztették volna....

SzZoole 2019.11.19. 21:53:20

@dikusz.: a pálinka hát, mi más, én szüreteltem a két kezemmel, daráltam, préseltem :-)

Kicsivel több must lett mint 300 liter, cukorfoka is egész jó volt, 22 fokos, szóval jó kis pálinka lesz abból is :-))

M. Péter 2019.11.19. 21:57:03

@UtazóTódi: Jelenleg 35 év kell a maximális állami nyugdíjhoz. Nem túl rég még 40 év volt, Tony Blair kormánya lecsökkentette 30 évre, most felemelték 35-re, és biztos fog még változni.

flydomi 2019.11.19. 22:00:33

Evek mulasaval a nyugdij kiszamitasa megvaltozik.Szoval lassan,par ev mulva inkabbb a negativ nyugdijszamitas jon szoba..Kar csmcsogni a mostani dolgon.20-25 ev mulva meg jo,ha mindenki megkapja majd az alanyi nyugdijat MO-on. :)

Meister · https://www.facebook.com/Meister1977 2019.11.19. 22:00:39

Van kalkulátor itt, ha valaki akarja, számolja ki magának, hogy a bejelentett fizetéséhez képest mennyit kap:
A fekete fizetés természetesen nem nyugdíjalap, ahogy a KATA-sok sem számíthatnak semmire, hiszen nem is fizetnek be a közösbe szinte semmit.

kalkulator.onyf.hu/kalkulacio.xhtml?

shaktele 2019.11.19. 22:00:42

@dikusz.: Nincs.

Kb a netto 60-70 szazaleka.

shaktele 2019.11.19. 22:00:45

Na akkor dacára csuti maradonának:

Hajrá magyarok!

shaktele 2019.11.19. 22:00:47

@Benikuty: Sokkal olcsobb a megélhetés vidéken.

shaktele 2019.11.19. 22:00:49

Szép a velszi himnusz, harcias :-)

shaktele 2019.11.19. 22:00:54

@littke: Olvasd el mit irtam errol tegnap.

A rasszizmus, bigottry nem "vélemény". Evtizedekig csinalta, s most elerte a végzet.

Benikuty 2019.11.19. 22:12:55

@ZooLeka: valóban, ez egy elég speciális helyzet, mondhatni idilli.
Isten tartsa meg Édesapádat még sokáig!

SzZoole 2019.11.19. 22:23:51

@Benikuty: speciális, lehet, mondjuk ledolgozta/tanulta a fél életét.
1939-ben született, 1953-tol(14 évesen) folyamatos munkaviszonya volt 1996-ig, emellett tanult és képezte magát folyamatosan, szóval tett érte, hogy élvezze a nyugdíjas éveit.

Csodabogár 2019.11.19. 23:20:59

@dikusz.: Angliát nem tudom, de mint írtam már előbb is, ha az állami nyugdíjat vesszük, akkor az általában és jó esetben a netto kereset kb. 60%-a. No és ne felejtsük azt se el, hogy általában személyi jövedelemadót is kell fizetni és semmi nincs ingyen pluszban.

dikusz. 2019.11.19. 23:44:54

@Csodabogár: Itthon annyi, amennyit írtam, nem hiszem, hogy hat év alatt sokat változott volna a kacifántos kiszámítása.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.11.20. 00:07:32

Most kezdek korbeinformalodni nyugdij ugyben (bar me'g sajnos egy par evig nem valoszinu, hogy elvezhetem;)...hat, elore felek a sok papirmunkatol. Mivel mar van az USA es Mo. kozott megallapodas, elvileg a service credit amit az egyik orszagban megszereztem, beszamit a masik orszagban is. Ez az 1. akadaly, amit az allami (eleg keves) nyugdijhoz kell majd vennem. 2. a CA allami dolgozok nyugdija (allami cegnel dolgozom most mar lassan 8 eve) amit szinten kell majd kalkulalni. 3. megtakaritas, amit a cegtol + nem szuntettem meg a magannyugdijat anno, elvileg onnan is jar valami?

szoval meg eleg kodos a dolog, lesz minek utanajarni...Valaki jart /jar mar ebben a cipoben? 2 orszagbol szarmazo nyugdij?

littke 2019.11.20. 03:34:00

@Zsuzsi65: Szóval én azt hiszem ez nem olyan komplikált: Mielőtt nyugdíjba mész a CA állami nyugdíjadat ki fogják számolni ők neked, ez a fizetésedtől és az ott ledolgozott évek számától függ. A magyar nyugdíjadat, ha itt kéred, a US federál kormánynál kell kérvényezni, egy űrlapon a munkaviszonyodat részletezed és egy idő mulva a magyar hatóságok értesítenek mennyi a nyugdíjad. Ez sok esetben egy magyar bankszámlára megy. De ahol adózol mindkét nyugdíjat be kell vallani mint jövedelmet.
Én ezen itt Kanadában mentem át, a magyar nyugdíjam majdnem nulla, mert csak pár évet dolgoztam ott, plusz ott jártam az egyetemre, szóval 7 év.

gabors 2019.11.20. 04:14:13

@Zsuzsi65: Nem tudom mire gondolsz ... de SS (nyugdij) a befizetett osszegtol fugg ha megvan a 10 ev ... nem hogy hany evig fizettel vagyis hogy beszamitjak-e a MO-i eveket vagy nem sokat nem fog szamitani ...

Nem vagyok ebben specialista, sot lehet rosszul is ertelmezem

ami legtobbet szamit az amit ugy hivnak AIME, average indexed monthly earnings, Ez pedig a legjobb 35 ev atlaga (ezzel lesz a gond ha nem sokat dolgoztal itt mert azok az evek 0-t jelentenek ) az hogy 10+ ev utan hany eved van nem szamit

A 2019-es MAXIMUM allami nyugdij $3770 ennel nem fizetnek tobbet ... (ez evi $45K de ez mar boven az adomentes hatar felett van ami kb $12k, szoval erre mar kell szovetsegi adot is fizetni es valoszinuleg allamit is ahol van allami jovedelem ado sokan ezert mennek pl Floridaba nyugdijba)

gabors 2019.11.20. 04:23:29

@Zsuzsi65: amugy te megad is ki tudod szamitani ... akar csak papiron is

van egy nagyon egyszeru tablazat az SSA (administration) weblapon ahol beirod az adott naptari evbeni jovedelmedet (marmint amit bevalottal) es ott van az adott evi index is melette amelyik evben nem fizettel SS adot az 0 es ott van a formula hogy mi lesz/lenne az atlagos indexelt havi jovedelem ami az alapja a havi nyugdijnak utanna hogy hogy hany evesen akarod 62-nel lehet kezdeni es 70-ig novekszik ha nem kered addig ... es meg azt is nagyon meg kell nezned hogy MIKOR vagy teljes nyugdijra jogosult ez nem biztos hogy 65 valszeg 67 vagy akar 68 mar nalad ha korabban kered levonnak havonta X%ot ha meg az utan akkor novekszik ... de lasd elobb minden evben vam egy MAX...

Ezt amugy nem kell osszekeverni a MEDICARE-el ami mindenkinek 65 eves koraban jar ...

Golf2 2019.11.20. 05:57:09

@ZooLeka: Hát az ország titkolja,hogy lehet itt jól is élni.

Golf2 2019.11.20. 06:01:59

Megint pofára esett a csuti rém 0-2...:)

Szabo T 2019.11.20. 06:46:08

@Zsuzsi65: A service credit-röl nem is hallottam. Nekem csak 6 év munkaviszonyom volt Magyarországon, de nagyon jó lenne, ha valahogy beleszámítana a majdani nyugdíjamba.

Nálunk minden ledolgozott év után a -3 legmagasabb évben kapott- fizetésed 1%-át kapod nyugdíjként + Thrift savings plan, amibe a kórház is és én is fizetünk pretax dollárokat.

chrisred 2019.11.20. 06:46:11

@Golf2: Legfeljebb a miniszternek ennyi.

kalbász 2019.11.20. 07:14:59

@dikusz.: 2012-ig gyakorlatilag világelsők voltunk Luxemburgot messze előzve ezzel az átlagbér/átlagnyugdíj mutatóval.
Ha ehhez hozzáveszed azt is, hogy a világon itt van népességarányban a 2. legtöbb nyugdíjas, akkor elkezdheted megérteni mi az alapvető gond itt.

chrisred 2019.11.20. 08:43:57

@kalbász: De ezzel szemben áll az, hogy Magyarország az Unión belül a sereghajtók közé tartozik a GDP arányos nyugdíjkiadások tekintetében. Vagyis nem a nyugdíjak magasak, hanem a bérek alacsonyak.

Benikuty 2019.11.20. 09:41:29

@ZooLeka: Ezek evidenciák nálunk is. Inkább arra gondoltam, hogy csoda jó az egészsége, van aki gondját viselje, stb.
Így számomra érthető, hogy hál'Istennek kijön a nyugdíjából.

Arthamyr 2019.11.20. 10:02:41

@chrisred: Az mindegy, a lenyeg, hogy az atlagnyugdij magas az atlagberhez kepest, es ez nem fenntarthato.

chrisred 2019.11.20. 10:40:16

@Arthamyr: Hát, ha még magasabbra nyomják az áfát, akkor fenntartható, más kérdés, hogy az a bérek és a nyugdíjak vásárlóértékének további inflálását jelenti.

vándor madár 2019.11.20. 13:01:06

"Minden egyes uniós ország, ahol dolgoztunk, a nyugdíjkorhatár elérésekor kiszámítja, a befizetett járulékok alapján mekkora összeg járna nekünk, ha teljes dolgos életünket az adott országban dolgoztuk volna végig.

Ez az úgynevezett elméleti összeg, amit aztán időarányosan kiigazítanak az ott ténylegesen ledolgozott idővel (ezt nevezik arányos ellátásnak)."

Ez a szöveg annyiban nem helyes, hogy a nyugdíjszámításnál figyelembe veendő időbe általában nem csak a ledolgozott időket veszik figyelembe. Vannak "idők", amik akkor is beszámítanak a nyugdíjszámításhoz alapul vett biztosítási vagy szolgálati vagy jogosultsági időbe, ha nem "ledolgoztuk" őket és nem lett rájuk nyugdíjjárulék sem fizetve. Ilyenek pl. a gyermeknevelés, iskolai és felsőfokú tanulmányok, katonaság, menekültstátusz vagy mittudomén. Sőt bizonyos országokban van állami alapnyugdíj, aminek egyedüli feltétele az ottlakás, nem pedig a járulékfizetés.

Azt tartsuk szem előtt, hogy az EU-s összeszámításnál csak a biztosítási időket számítják össze, a nyugdíj alapját képező átlagkereset vagy nyugdíjpont mindig ugyan annyi csak az adott országban, ezért az elméleti összeg általában nem valami gigantikus és az az után járó arányos nyugdíjrész sem.

Ha valaki több országban szerzett nyugdíjbiztosítási időt, sajnos hiába teljesíti az adott országban a nyugdíj feltételeit és járna neki a "nemzeti" azaz szerződéses szempontból független nyugdíj, akkor is össze kell várni minden adatot külföldről az arányos nyugdíjrész kiszámításához, ezért elhúzodik az ügyintézés. Most már online kell(ene) nekik adatokat cserélni, de ahogy a magyar rendszert ismerem, inkább két évvel később intéznek el valamit, mint 2 nappal előbb, mert a káka tövén is csomót keresnek.

Aki nyugdíj felé jár és még nem kapta meg Magyarországról a biztosítási időre vonatkozó kimutatást, az sürgősen kezdjen utána járni, mert ez évekig el fog húzódni, ugyanis a kimutatások sok esetben hiányosak, tele vannak hibával és akinek még 1988 előttről is van biztosítási ideje, annak a dokumentációja akár örökre is elveszhetett a gondatlan kezelés miatt. 1988-ban vezették be Mo-n az adózást és a computeres elszámolásokat, de azt nehezen tudom elképzelni, hogy ez január 1.-re virradóra maradéktalanul teljesült az egész országban.
A szakszó erre: "adategyeztetés", különben nem is értik, mit akarsz. nyugdijbiztositas.tcs.allamkincstar.gov.hu/hu/alkalmaz%C3%A1s-linkek/1013-hivatalok.html

Magyarországon előszőr az 1957-ben születetteknél lesz 65 év a nyugdíjkorhatár 2022-ben.

A nyugdíjigényléshez egyébként mindenhol a legfontosabb dokumentum az igénylés beadása időben az arra rendszeresített nyomtatványon, mert a nyugdíj nem jár automatikusan. Persze vannak endes biztosítók, akik időben megkeresik az embert.

Csak azt tudom ajánlani, hogy mindenki tanulmányozza behatóan saját maga az adott ország feltételeit és járjon utána időben a dolgoknak, hogy ne szenvedjen kárt, valamint fellebbezze meg időben a határozatot, ha valamivel nem ért egyet.

Ha valaki tud németül, akkor a német nyugdíjbiztosítónak vannak kiadványai minden szerződött országra, ott el lehet olvasni, milyen a nyugdíjrendszer pl. Litvániában. A neve: Meine Zeit in ... (adott ország). Egy példa: www.deutsche-rentenversicherung.de/SharedDocs/Downloads/DE/Broschueren/international/europaeische_vereinbarungen/meine_zeit_grossbritannien_und_nordirland.pdf;jsessionid=5D17845D868CA4A808DC6F0DC530A113.delivery2-2-replication?__blob=publicationFile&v=1

@dikusz.: Semmi köze a nyugdíjnak a nettó fizetéshez. Nemzetközi viszonylatban Mo-n nagyon magas a nyugdíj aránya a bérekhez képest, csak az átlagember bére túl alacsony és az van amit Arthamyr mondott: "a lenyeg, hogy az atlagnyugdij magas az atlagberhez kepest, es ez nem fenntarthato."

nemecsekerno_007 2019.11.20. 15:55:00

@dikusz.: Vicceskedünk, vicceskedünk. Majd ha csak a saját családom nyugdíjasait fizetem, akkor nem nagyon fogtok kacarászni. Főleg a külföldön dolgozók nyugdíjasai...
Egyből közlebb kerülne a külföldi bér a magyarhoz. Muhahahahaha... Ha fizetni kéne belőle az itthon hagyott nyugdíjas nagyit... :)))) Európai értékek. Az!

Emlékszel még DK Klárika ötletére az európai nyugdíjról?!?!

Na az valami hasonló lenne, nyílván a "halado nyugatiaknak" nem érdeke.

Herr Géza 2019.11.20. 16:24:58

@nemecsekerno_007: Vazze te nagyonokos: a nagyapád, nagyanyád nyugdíját szerinted ki fizette? Nyilván te az óvodai takarékbélyegekből, meg az általános isis zsebpénzedből, ugye? A felrovó-kiosztó rendszer lényege továbbra sincs meg, ahogy látom. Tanulj még, olvasgass, gondolkozz, rádfér rendesen... Meg küldd vissza azt a lóvét, amit pl. én hagytam a magyar rendszerben tb-járulék/ilyen-olyan adó, stb. címszó alatt.

dikusz. 2019.11.20. 17:12:49

@nemecsekerno_007: Nem vicceskedem, veled nem. Azért kérdeztem, mert ha nyugdíjról van szó, te mindig felhozod azt, hogy te keresed meg a pénzt az összes nyugdíjasnak.

De kérlek áruld el nekem, tényleg annyit keresel, hogy a béredből nem csak a saját családod nyugdíját fizeted?

Arthamyr 2019.11.20. 17:15:33

@chrisred: Hat, eleg magas afanal (a mostaninal is sokkal magasabbnal) valahogy talan kijon a matek, mivel a nyugdijasok azt kapjak meg, amit a mostani jarulekfizetok befizetnek, akik emellett persze az egyeb kozos dolgot is el kell, hogy tartsak. Az afa amiatt tenyleg "jo", hogy azt a nyugdijas is fizeti, igy tole is visszavesz penzt a kozosbe.
Viszont az nem fog sok embernek oromet okozni, igy is baromi magas a redisztribucio.

dikusz. 2019.11.20. 17:23:34

@Herr Géza: Szeretnék kérdezni tőled valamit, pusztán kíváncsiságból.
Ismerősöm telekszomszédja feleségestől (echte németek)kb 7 évvel ezelőtt költözött Németországból Magyarországra. Mindent felszámoltak/eladtak kint, és úgy döntöttek, hogy itt élik le az életüket. Nincs gyerekük, ezért nem volt gond, hogy eljöttek, ötvenes éveik elején, jóval a nyugdíjazásuk előtt (nem dolgoznak itt).
Jól érzik magukat itt, tanulnak magyarul, megy is nekik. A férfi majdnem akcentus nélkül beszél.
Amikor kérdezte tőlük ismerős, hogy felveszik-e a magyar állampolgárságot, akkor azt mondták, ha felvennék (szerették volna), kevesebb lenne a nyugdíjuk. Tényleg így van?

dikusz. 2019.11.20. 19:31:17

@vándor madár: Annyit írtam, hogy a nyugdíj összege megközelíti azt az összeget, amit kézhez kap az, aki bejelentett bérrel dolgozott a munkában töltött évei alatt. Saját tapasztalat, és ismerősök rokonok is ezt mondták.
Semmi egyebet nem tettem, mint hogy ezt a kelleténél többször is leírtam.

dikusz. 2019.11.20. 19:45:00

@Arthamyr: Neked próbálom leírni azt -mert te nem harapod le a fejem- amit erről a dologról gondolok.
Ahogy a jelenlegi nyugdíjasoknak a jelenlegi aktív dolgozók termelik ki a nyugdíjat, és egyéb dolgokat, azt én is ugyanúgy megtettem 41 évig. Ez alatt az idő alatt minden nekem kifizetett buznyákból levonták az aktuális járadékokat.
A legkomolyabban kérdezem: miért a nyugdíjasok ennek az okai?

Herr Géza 2019.11.20. 20:37:51

@dikusz.: Hááát, erre nem nagyon tudok mit szólni. “Fordítottan” sosem érdekelt a téma, de szigorúan ex-has véleményem szerint nem igazán tudom elképzelni, hogy bármit is változtatna a nyugdíjuk mértékén a magyar állampolgárság. Sőt, adott esetben sztem még jobban is járhatnak akár, mivel N.o.-ban a nyugdíj is adóköteles jövedelem...

dikusz. 2019.11.20. 21:13:56

@Herr Géza: Ennyit ér az, ha nem tudom a teljes történetet, pedig tényleg szerették volna felvenni a magyar állampolgárságot. Nem a nyári hónapokra jöttek ide, tényleg teljesen felszámoltak Németországban mindent.

Herr Géza 2019.11.20. 21:35:32

@dikusz.: Ha még tényleg felszámoltak mindent N.o.-ban, azaz még lakcímük sincs itt, akkor tényleg nem tudom, hogy miért lenne kevesebb a nyugdíjuk magyar állampolgárként. De én tényleg nem érteni hozzá, azért gyanítom, hogy ők rendesen utánajártak a dolognak. :)

Herr Géza 2019.11.20. 21:38:06

@dikusz.: Vaúú, sikerült kettőnknek kétszer két mondatban négyszer használni a “tényleg” szót. Bánccsa a szememet, de itt nem lehet javítani... :)))

Herr Géza 2019.11.20. 21:39:38

@Herr Géza: Na jól van. Számolni se tudok....

dikusz. 2019.11.20. 21:54:17

@Herr Géza: Valóban.
Úgy látszik fogalmazásgátlót szedtem be...

nyuszigonosz 2019.11.20. 22:20:16

@dikusz.: Nos, semmi közöm hozzá, de: nem az állampolgárság dönt a nyugdíj magasságáról, de jól hangzik. :-)

Aki annyira mindent felszámolt máshol, na az általában nem számolt fel mindent. :-)

Élhet akárhol a világ minden táján a német nyugdíjbiztosító aktuálisan is 150 országba utal nyugdíjat.
Viszont nem ugyanaz az adókötelesség más országokban mint Nemetországban, és ez sok esetben drága lehet, ezt a legtöbb nyugdíjas nem szeretné és ezért marad szépen a nyugdíjbiztosítóval szembeni állítás: hiszen van bejelentett címünk Németországban, ott élünk, máshová csak itt - ott utazunk.

Nagyon sok német nyugdíjas nem él Németországban, de: a nyugdíjbiztosító számára van egy bejelentett cím ( pl. a gyerekeiknél/unokáinak/ más rokonnál , esetleg saját ingatlan, amit azok használnak de a nyugdíjas/ nyugdíjasok is oda vannak bejelentve, így törödik valaki az aktuális postával is én nem kell egy esetleges más adóbesoroláson gondolkozni.

Na és itt jön a képbe a magyar állampolgárság amelyiket ha most kérelmeznék, akkor ugye ahhoz egy állandó jellegü Magyarországon tartózkodást kéne bizonyítani, ami meg is van, de inkább ne legyen papíron, mert hát akkor kiderül, hogy másképp kéne adózni.

dikusz. 2019.11.20. 23:04:07

@nyuszigonosz: Köszönöm a választ, így már mindjárt más a leányzó fekvése.:)
Akkor valószínű mégse számoltak fel mindent, de életvitelszerűen tényleg Magyarországon élnek.

Arthamyr 2019.11.21. 06:57:36

@dikusz.: En azt nem allitottam, hogy a nyugdijasok az okai.
1. Szerintem aki egesz eleteben fizette a jarulekokat, joggal varja el a nyugdijat.
2. En attol sem sajnalom, aki "okosba" megcsinalta, es a szamitas szempontjabol kritikus evekben kicsit megtolta a keresetet, es igy tett szert viszonylag kis extra befizetes mellett jelentos tobbletnyugdijra.

A rendszer mukodeseben van a hiba. Ahhoz, hogy ez egyensulyban legyen az kell, hogy a befizetesek aranyosak legyenek kifizetesekkel. Tehat az oka az, hogy a befizetes a jovedelem 10%-a, ez megy kb. 40 evig, a kifizetes meg a nyugdij, ez megy kb. 10 evig. Ez igy eleg komoly leegyszerusites, de azt jelenti, ha ugyanannyi nyugdijas van, mint aktiv ember, akkor az atlagnyugdij az atlagfizetes 40%-a lehet maximum. Persze ez ennel azert bonyolultabb, viszont ha reszletesen kiszamolna valaki, meg ennyi sem jonne ki. Eleg csak gondolkodni a kozfoglalkoztatottakra, vagy arra, hogy a felsofoku tanulmanyok is evekkent szamolhatok el, de meg van rengeteg hatas, pl. nyilvan a kozegeszsegugy (es mas meg nelkulozhetetlenebb kozszolgaltatasok) egyaltalan nem elhanyagolhato koltsegu dolog.
Ez a rendszer akkor mukodik jol, ha vagy sokkal kevesebb a nyugdijas, mint az aktiv ember, vagy sokkal rovidebb ideig elnek az emberek nyugdijaskent, vagy a ketto kombinacioja. Mivel most sok a nyugdijas, gyorsan es jelentosen novelni kell a nyugdijkorhatart, hogy ne romoljanak az aranyok.
Ehelyett az orszag valamelyest igyekszik reszben novekedesbol fedezni, de ha ez a novekedes nem valos, akkor ez azt jelenti, hogy szepen elinflalnak mindent.

Sajnos a rendszer megszuntetese/kijavitasa akkora tarsadalmi koltseggel jar, hogy senki sem fog vele megprobalkozni a populizmus fenykoraban.

nemecsekerno_007 2019.11.21. 12:14:48

@Herr Géza: A felosztó-kiróvó rendszer a rossz, ne kezd el te is magyarázni. A mostani befizetésekből a mostani nyugdíjakat fizetjük. Ugyanígy volt a nagyapám idejében is, csak akkor apám, anyám befizetéséből fizettük.
A külföldön dolgozók viszont kiképnek ebből a kockázati közösségből és ezt a rendszer nem szankcionálja...
Értsd: Korábban kivettek a rendszerből ill. amíg itthon dolgoztak addig fizették. De amint kilépnek, nincs befizetésük. Ha valóban biztosításként működne akkor a családtagjuk nem kapna nyugdíjat.
Mert ugye a korábbi befizető most már a német nyugdíjakat fizeti...
Így talán már világos, persze nem megérteni kéne hanem elfogadni, hogy egy hazug rendszert tartunk fent. De a szociális demagógián nevelt magyar nehezen érti az ilyet...

nemecsekerno_007 2019.11.21. 14:16:36

@dikusz.: Főleg személyeskedsz és ez csak terelésre jó. Értem én, hogy sz@rul esne az ha a külföldön dolgozók családtagjai nem kapnának nyugdíjat, mert ugye a családtagjuk a német nyugdíjat fizeti, de ez lenne a pénzügyi realitás. A nyugdíj szociális ellátás, nem biztosítás. Olyan is. Ezzel sincs gond, csak akkor kissé álszent dolog teli pofával szidni a Fideszt, hogy mennyit lop...
Egyiket se menti fel a másikat...
Inkább a saját családodban kéne felvetni, hogy a nagyi mennyit hajlandó engedni az életszínvonalából ahhoz, hogy az unokájának több legyen a nettója, vagy esetleg elkezdhessen fizetni önkéntes nyugdíjba, hogy a jövőben ne vonszoljuk magunkkal ezt a koloncot...

Arthamyr 2019.11.21. 14:52:33

@nemecsekerno_007: Szo nem volt itt terelesrol... Egyszeruen megkerdezte, hogy keresel-e annyit, hogy a fizetesed 10%-abol tobb nyugdij kijon az altalad kitalalt kifejezest hasznalva a "sajat nyugdijasaidon felul". Ha a sok okos dolgot, amit irsz, komolyan el is hiszed (es ugy tunik igen, hiszen ha ilyen tema van, repulsz ra, mint legy a szarra, mindig ugyanazt harsogva), akkor az ebbol kikovetkeztetheto kepessegeidet es munkaeropiaci ertekedet tekintve igen valoszinutlen, hogy a magyar versenyszferaban barki is adna neked havi tobb millios bruttot, ami ehhez szukseges, ahogyan az is, hogy olyan vallalkozasod lenne, amivel ennyit kenyszerulsz befizetni.

Amit csinalsz, csak gusztustalan trollkodasnak tunik.

chrisred 2019.11.22. 08:00:40

@nemecsekerno_007: Én még nem hallottam olyan biztosítási közösségekről, ahol nem a kockázatközösségbe hozzájárulást nem teljesítőt szankcionálják, hanem a rokonait. Ha nem fizeted a kötelezőt és balesetet okozol, akkor elfogadhatónak tartanád, hogy a szüleid kötelezőjét emeljék?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása