oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. november 03. 06:30,  Elfogy a nyugaton felszedett optimizmus 74 komment

2019. november 03. 06:30 Határátkelő

Elfogy a nyugaton felszedett optimizmus

Vajon mennyire hat ránk a környezet? Meg tudjuk tartani a nyugaton felszedett pozitív hozzáállást, pörgést Magyarországon is vagy egy idő után idomulunk a körülöttünk élőkhöz?

beoptimistic.jpg

Zsófi több mint egy éve él már Budapesten, ahová Franciaországból költöztek férjével, túl van hazaköltözésen, az adminisztráció útvesztőin, szülésen. De hova lett a kezdeti, hazahozott lendület? Az országok közti ugrabugra hátránya…

„Iszom a kávémat, hallgatom Korina reggeli csicsergését iskola előtt és arra gondolok, hogy ezek a napok tökéletesen egyformák. Semmivel nem tudom megkülönböztetni a hétfőt a keddtől.

Csak amiatt tudom, hogy hétköznap van vagy hétvége, hogy Korina elkezdte az iskolát és ott már észnél kell lenni. Ez a feladatom, egy elsős nyomon követése és a pelenkatartalom-éhség-alvás triumvirátusának figyelése. Mit kellene ma csinálni, hogy jobb kedvem legyen? (...)

Kedden nincs semmilyen baba-mama program, na nem mintha beváltották volna a hozzá fűzött reményeimet, de azért ott mégis lehet emberekkel találkozni. Ha szerencsém van nem csak az éjszakai alvásról és a bölcsődei helyzetről beszélgetünk. Általában nincs szerencsém. (...)

Nehéz vidékiként beintegrálódni itt, ha már az ember nem az egyetemista éveit tölti. Nulla kapcsolati háló a gyerekezéshez, de a munkához is csak minimálisan van több négy budapesti munkás évvel mögöttem.

Ez a sok jövés-menés és oszágok közti ugrabugra hátránya. A nemzetközi mamis csoportokban legalább gyakorlom az angolt és érdekes, hogy ki miért és hogy került Budapestre és milyennek látják Magyarországot a saját hazájukhoz képest.

Ott még egy-két tanácsot is tudok néha adni és akkor legalább úgy érzem, hogy valakinek segíteni tudtam egy kicsit és nem uralkodik el rajtam a hasznavehetetlenség érzése.

A szervezéssel viszont felhagytam, van elég csoport, legalábbis számomra elég. Keresem a helyemet. Budapesten nem vagyok igazi, hiteles tagja a külföldi csoportoknak, mert én nem úgy szenvedek, mint ők, hiszen én otthon vagyok, ők pedig idegenben.

Nantes-ban én is egy külföldi voltam a sok közül, ugyanazokkal a kínokkal megáldva, mint a többiek. Ott ez volt a közösség, ahova tartozhattam a nyelviskolán kívül. Persze ez így normális.

Több mint három éve, hogy otthon dolgozom, tanulok, gyereket nevelek. Sosem lógatom a lábam, de úgy érzem, hogy mégsem jutok egyről a kettőre. Mintha az élet mindig csak azt mondaná: Zsófia, próbálkozz csak tovább, ez még egy picit kevés.

Megtanultál franciául? Remek, akkor most tanulj tovább, hogy felsőfokon beszélj! Online közösségi média marketing tanfolyamot csináltál? Fantasztikus, de tudod-e használni is a megszerzett tudást? Ó, még nem nagyon próbáltad, csak a saját oldalaidon? Akkor sajnos nem tudok segíteni, a céges profilomat nem merem rád bízni. (...)

Nézem a gyönyörű kisbabámat, ahogy fel s le közlekedik négykézláb a nappaliban, és arra gondolok, hogy milyen szerencsés vagyok, de mégis azon kattog az agyam, hogy mi a fenétől érzem annyira unalmasnak a napokat?!

Eddig tartott a nyugaton felszedett optimizmusom. Lássuk be, hogy mégis számít a környezet, amiben az ember benne van. Vagy a környezet hiánya. Nantes-ban mindenkiben a lelkesedés szikrája pislogott, a munkanélküliben, a betegben és a sok gyerekesben egyaránt. Ezzel egymást erősítették.

Ezt a lendületet, bizakodást és tenni akarást hoztam haza magammal egy évvel ezelőtt Budapestre bízva abban, hogy ha hasonló gondolkodású emberekkel veszem körül magam, akkor megmarad mindez bennem.

Igaz, hogy alig vannak körülöttem emberek, akikkel pedig összehoz az élet, azok elég vegyes képet mutatnak. A velem hasonlóan gondolkodó, lendületes barátoknak millió dolguk van, ugyanúgy, mint nekem, de ha néha összefutunk, az feltölt és lendületet ad egy darabig.

Ideje állást keresni. Tudathasadásos állapot a francia és a magyar szokások között vergődni ezen a téren. Francia ismerőseim nem értik mit keresek még mindig otthon egy 10 hónapos gyerekkel (ott egy 3-4 hónapos, de maximum 6 hónapos baba már megy a bölcsibe), a magyar ismerősök pedig furcsállják, hogy miért oly sietős nekem visszatérni a munka világába, amikor legalább 2 évig nyugodtan otthon maradhatnék.

Vajon mennyit ér 2019-ben a sok tapasztalatom, mennyire vagyok öreg a munkerőpiacon 41 évesen, elég-e az angol és francia nyelvtudás valamire, mennyit változott 5 év alatt a részmunkaidős állások piaca és megítélése (szerintem semmit) és vajon mennyi idő alatt fogom tudni újra használni mindazt a számítógépen, amit évek óta nem használok? Fel. Kell. Pörögni.”

A teljes posztot is érdemes természetesen elolvasni, itt tehetitek meg.

Kis magyar szürreál Németországból

Germersheim német település, de alig látható benne tipikusnak gondolt német arc. Él ott mindenféle náció, nyilván magyarok is akadnak köztük, a Mindenkilaci találkozott is közülük párral.

zalaszentgrot.jpg

„Érdekes, hogy néha hónapok telnek el anélkül, hogy magyarokkal találkoznánk, máskor meg egy tucattal futunk össze néhány nap alatt. Így volt ez Germersheimben is. (…)

„Összeszedjük egy ház árát és már megyünk is haza”

– mondja egy vajdasági magyar pár. Négy éve élnek kint Németországban. Nem szeretnek itt lenni, már nagyon mennének haza. Hiányzik nekik a saját kert, a veteményes, a paradicsom. Na meg a disznó. Tényleg. Ők mondták.

„Fel akarom venni a magyar állampolgárságot”

Nehéz elhinni, de tényleg ezt mondja egy idős német úr. Ráadásul magyarul mondja. Akcentus nélkül. Mi meg csak pislogunk, ugyanis percekig azt hittük, hogy ő valójában magyar. De nem magyar, és nincsenek magyar felmenői sem. A felesége magyar, ezért tanulta meg a nyelvet.

Egyébként kint élnek Németországban. De inkább élne Magyarországon. És magyar állampolgár akar lenni, mert – erre varrjál gombot! – teljesen kivan a jelenlegi német politikai és társadalmi helyzettől. (...)

„Megfizetik”

Ismét magyar vevők érkeznek Borsodból. Dumcsizunk. Öt éve élnek kint, de még mindig nem döntötték el, hogy maradnak-e végleg. Egyelőre megéri. Bár a lány szinte minden nap dolgozik. Ja, szívás, de megfizetik. A srác nem tudja mihez kezdhetne odahaza. Dolgozott otthon sofőrként is, volt olyan hónap, hogy csak nyolcvanezret kereset vele. Elköszönnek…

Majd visszaszaladnak. Hoztak nekünk vacsorát, hogy ne csak vásáros kaján tengődjünk.

Paprikás krumpli és fehér kenyér.”

A további rövid történeteket az eredeti posztban olvashatod el.

Egy hollandiai baleset története

Egy nyugodt, skandináv-típusú országban nyilván semmi olyan nem történhet, ami elronthatja a rózsaszín köd hangulatjavító hatását. A fokozott biztonságérzetünkhöz nemcsak az elképesztő infrastruktúra és a burjánzó biztosítási rendszer járul hozzá, hanem az az erős meggyőződés is, hogy Hollandiában megéri becsületesnek lenni, és bízhatunk benne, hogy a többség is hisz ebben – írja a Hollandokk.

baleset_1.jpgA kép illusztráció

„Régebben történt, hogy tankoláskor sikerült az autó tetején hagyni az összes kártyámat, és csak akkor vettem észre, hogy valami hiányozhat, amikor egy kis cetlit pillantottam meg a ház előtt parkoló autónk ablaktörlője alatt…

Valószínűleg a kocsi rikító színének hála, a becsületes szemtanú könnyen beazonosított, leadott mindent az átellenben lévő Albert Heijn pultjánál, nekem csak a másnapi 8.00 órás nyitást kellett megvárni, hogy visszakapjam őket (a bankkártyát persze azért időben letiltottam...)

Az évek alatt arra kondicionálódtam tehát, hogy az állandó készenléti üzemmód itt teljesen felesleges, hogy nyugodtan lehetek sükebóka, akkor sem történik semmi tragikus, kijavíthatatlan baj, és ehhez a rózsaszín szemüveghez akkor is ragaszkodtam, ha a valóság kicsit másfelé terelt volna. Így sikerült egy koccanást is a lehető legnaivabban átvészelnem.

Egy fáradt augusztusi délutánon, amikor észleltem, hogy az előttem álló kisbusz túl nagy lendülettel kezd tolatni felém, már nem volt időm reagálni. Így megtörtént az elkerülhetetlen, az ajtóm kicsit meg is roggyant, de a másik sofőrrel szerencsére mindent meg tudtunk beszélni, bár semmi nem a magyaros-temperamentumos észjárás szerint történt…

Az angyalarcú, halk szavú hölgynél nem volt baleseti bejelentő (sajnos nálam sem), állítólag telefon sem, és megkért rá, hogy inkább ne hívjunk rendőrt, ráadásul sajnos neki nincs arra ideje, hogy szerezzek egy formanyomtatványt (ekkor már kezdett derengeni, hogy ez nem túl tisztességes kifogás).

Megegyeztünk egy másnapi találkozóban, majd kaptam egy kamu telefonszámot tőle, végül is hamar kiderült, hogy ha rajta múlik, mi az életben nem fogunk találkozni már...

A lélekjelenlétem egy pár rendszámtábla-fotó erejéig azért visszatért hozzám, a többi viszont a segítőkész szemtanún és a rutinos autóbiztosítókon múlt.

A kedves arcú hölgynek egy bekamerázott benzinkútról természetesen nem volt okos dolog csak úgy elhajtania, azaz jó okom volt rá, hogy továbbra is reménykedjek. A koccanást bizonyító felvételt megkaptam a kút dolgozójától, aki megígérte, hogy szükség esetén tanúskodik mellettem.

Másnap reggel a legközelebbi javítócégnél a szerelő felvértezett a további tudni valókkal, de addig is kifeszegette kicsit az ajtó melletti horpadást ingyen, hogy be tudjak rajta szállni legalább. És felkészített arra is, hogy egy darabig fogunk még vacakolni az utánajárással. Tuti recept nincs, ahány baleset, annyi féle megoldás, időpont-kérés, lemondás, levelezés, telefonálgatás létezik.

Először is, a teljesen tapasztalatlanok előbb vegyék át a leckét, magyarul is akár, mert a forgatókönyv az európai országokban ugyanaz. Ugyanúgy néz ki a baleseti bejelentő, amit a helyszínen mindkét félnek alá kell írnia.

Nem tartozik a rendőrségre, ha nincs testi sérülés, csak anyagi kár. A kötelező biztosítás pedig arra van, hogy az általunk okozott kárt megtérítsék a vétlen félnek. (...)

A téves időpontfoglalások és a félreértések miatt még további két hónapon át enyhén horpadt külsővel közlekedünk a holland utakon (bár legalább olyan vagánynak éreztem magam tőle, mint a tépett fülű kóbor macskák, akik, ha tudnának, mesélhetnének...).

Valójában az új állapot sem rossz: az egyik felén kicsit eltompult a festés, a vadiúj fele viszont gyönyörűen csillog, ráadásul kaptam egy mappa Schadeformuliert is, hogy – ne legyen rá szükség – de legközelebb profibban kezeljem a helyzetet.

Azért ti legyetek nálam éberebbek! Balesetmentes közlekedést mindenkinek!”

Akit érdekel az egész eljárás menete, az (és persze más is) olvassa el az eredeti bejegyzést!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Magyarország Németország Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3815283096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.11.03. 08:44:56

"Összeszedjük egy ház árát és már megyünk is haza”

– mondja egy vajdasági! magyar pár. Négy éve élnek kint Németországban. Nem szeretnek itt lenni"...De a német pénz az kell mi...

SzZoole 2019.11.03. 09:04:52

“ Korina elkezdte az iskolát és ott már észnél kell lenni. Ez a feladatom, egy elsős nyomon követése és a pelenkatartalom-éhség-alvás triumvirátusának figyelése. ”

Ezt nem értem

Taxomükke (UK) 2019.11.03. 10:41:39

@Golf2: Es ezzel mi a gond? Nagyon sokan vannak igy, csak a penzert vannak Nyugaton, de haza akarnak koltozni.

SzZoole 2019.11.03. 10:52:52

@Taxomükke (UK): golf is élt kint valamennyi időt, de gondolom, csak önmegvalósításbol. Kereste önmagát

négyzet 2019.11.03. 12:02:04

@ZooLeka: Két gyereke van, az egyik most kezdte az iskolát, a másik még csecsemő. Úgyhogy az iskolai ügyek intézése, meg a kicsi etetése-pelenkázása-altatása jelenleg az élete.

négyzet 2019.11.03. 12:09:44

Valamikor évekkel ezelőtt kezdtem követni Zsófi blogját, és a költözésük előtt is megvolt a gondolatom, hogy mint általában, nyilván itt is igaz, hogy az ember akárhová megy, a kezdeti izgalmak lecsendesülése után a személyes problémái ugyanazok. Az egzisztenciális válság megoldása szerintem Magyarországon még sokkal nehezebb is, főleg két gyerekkel. Merthogy ez szerintem az, és az volt Franciaországban is.
Viszont érdemes hozzáolvasni a bejegyzés végét is...

SzZoole 2019.11.03. 12:09:44

@négyzet: értem, csak azt nem értem, hogy két gyermek mellet, hogy lehetnek unalmasak a hétköznapok......

négyzet 2019.11.03. 12:13:25

@ZooLeka: Kisgyerekekkel otthon lenni éveken át szellemileg inkább kissé leépíti az embert. Minden nap ugyanazok a rutinfeladatok, elég sok kötöttség, a gügyögés még akkor is, ha a szülő kimondottan nem akar gügyögni, a szókincs leépülhet, a gondolkodás belassul, mert ilyenkor muszáj. Szellemileg unatkozik, tudja, hogy nehéz lesz majd újra dolgozni ilyen életritmus mellett után. Pláne egy vállalkozást. Tennivaló persze mindig van két gyerekkel.

SzZoole 2019.11.03. 12:24:55

@négyzet: hát nem tudom, lehet igazad van.
Bár megkérdeztem a feleségem erről és azt mondta, hogy bár neki lett volna pár unalmas napja, amikor a gyermekeim kicsik voltak.
A gyermekeim közt 2 év 4 hónap korkülönbség van.
Azt mondja a nejem, hogy neki volt ideje két gyermek mellet unatkoznia, hétköznapok sem voltak egyformák.
Mindez mellet dolgozott is otthon.
Hétvégén tudta leginkább kipihenni magát, amikor otthon voltam és segítettem neki, vásárlás, főzés, gyerekeket való foglalkozás stb.

Csodabogár 2019.11.03. 13:02:32

@ZooLeka: Az egészet nem értem, mert aztán meg egy 10 hónaposról van szó. Egy biztos, hogy a posztolónak, úgy tűnik, sehol se igazán jó. Talán el kellene gondolkoznia egy kis önismereti tanfolyamon vagy hasonló dolgon.

Csodabogár 2019.11.03. 13:05:22

@négyzet: Ha ez így van, akkor előbb kellene gondolkozni és aztán gyerekeket szülni. Esetleg megelégedni egyel és menni dolgozni, hogy ne legyen unalom.

SzZoole 2019.11.03. 13:08:08

@Csodabogár: ja el kellene mennie egy elcaminora nomadkodni hátha megtalálja onmagat

négyzet 2019.11.03. 13:37:47

@ZooLeka: A posztoló is írta, hogy folyamatosan van tennivalója, szóval ilyen értelemben nem unatkozik.

négyzet 2019.11.03. 13:45:03

@Csodabogár: Hidd el, nem lehet ezt elképzelni a gyerek előtt, hogy majd ez milyen lesz. Még a másodikat sem biztos, mert minden gyerek más. Van sok pro-kontra a kis korkülönbség-nagy korkülönbség vonalon, vagy legyen vagy ne legyen kistestvér. Még ugyanazon szempontok mentén is találni mellette/ellene kitűnő érveket. Szerintem gyereket vállalni teremti a legambivalensebb érzéseket.

SzZoole 2019.11.03. 14:12:07

@négyzet: de akkor milyen értelemben unatkozik?

SzZoole 2019.11.03. 14:18:54

Végre nekem is van egy “rajongóm”.
Napok óta zaklató üzeneteket kapok egy amerikai telefon számról, nem éppen kedvesek, aminek a tartalma becsmérelő jelzéseket tartalmaz rólam és blog gazdáról is:-(

Golf2 2019.11.03. 14:21:44

Otthon se akar lenni mert kevés a pénz,kinnt meg nem szeret lenni mert csak.Menjen olyan helyre ahol szeret lenni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.11.03. 14:22:13

@ZooLeka: na azt én sem értem . Szinten iskolás gyerek(4 éves ) , meg egy bölcsis , és ha 1 hét múlva jó híreket kapunk (7 hetesen nem láttak meg szivhangot , szóval mentálisan most kicsit nehéz, várunk ) akkor a harmadik .

Na szóval úgy de úgy örülnek végre egy olyan napnak, amikor senki sincs itthon rajtam kívül , én nem itthonrol dolgozom, hanem szabadságon vagyok , és végre rendbe tudnám szedni a lakást . Unatkozas? Na az sosincs .

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.11.03. 14:24:00

@Csodabogár: szerintem meg neked kene fel év otthon kisgyerekkel, utána beszéljünk ....

SzZoole 2019.11.03. 14:26:23

@tildy[UK]: végre valaki leírja az igazságot :-)

De azért nem gondolom, hogy a viking ne segítene be neked :-))

négyzet 2019.11.03. 15:17:37

@ZooLeka: hát ahogy írtam, szellemileg. Plusz ahogy írta, társaságot is nehéz találni. "Nehéz vidékiként beintegrálódni itt, ha már az ember nem az egyetemista éveit tölti. Nulla kapcsolati háló a gyerekezéshez"

SzZoole 2019.11.03. 15:20:45

@négyzet: van akinek soha nem sikerül, van akinek rövid időn belül, nem vagyunk egyformák, szerencsére

gabors 2019.11.03. 15:54:48

@négyzet: "Szerintem gyereket vállalni teremti a legambivalensebb érzéseket."

Nalad lehet ez valami erzest/gondolkodast is inditott, de mint latjuk/tudjuk gyereket bevallalni/vallalni minden budos/szorostalpu/barlanglako/senki (itt most mindet szo szerint ertem) tud (tul sok meg is teszi) ezzel sajnos nincs baj ... ott jonnek gondok amikor ez mar tarsadalmiszinten fenntarthatatlan ... ekkor jonnek a problemak/gettok/bandak/rablasok stb .... ja ez a jovo sajnos

gabors 2019.11.03. 15:56:31

@ZooLeka: azok a rohadt amerikas magyarok miket nem csinalnak ????

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.11.03. 16:16:15

@ZooLeka: ő fél évet itthon volt a gyerekkel , majd visszament a munkahelyére ( 9 méterre , a kis fahazikojaba, hiszen permanent wfh) , majd 2 hónapon belül felmondott. Az izolaltsag nagyon rossz tud lenni .
Besegites ? Nálunk kérlek alasan munkamegosztás van: ő süt főz , én neg mosol, teregetek , füvet vágok , takarítok.

Arthamyr 2019.11.03. 16:19:13

@ZooLeka: Valaki erre még pénzt is költ az idején kívül? :) Mibe telik letiltani a számot? Abból nem fog 100 újat készíteni, mert kicsit macerásabb, mint egy email cím (kivéve, ha az illető olyan telco cégnél dolgozik, ahol beállíthatja a küldő számot, de nem gondolom, hogy ez fennállna).

SzZoole 2019.11.03. 16:23:01

@tildy[UK]: tudtam én mindig, hogy egy rendes ember az a Louis :-))

SzZoole 2019.11.03. 16:31:28

@Arthamyr: már megtettem, bár azóta is küldözget. Olvasás nélkül törlöm a

Arthamyr 2019.11.03. 16:52:52

@ZooLeka: Ha letiltod, akkor nem jön semmi, nem kell törölni, vagy én nem értek valamit?

gabors 2019.11.03. 17:10:02

@Arthamyr: "kivéve, ha az illető olyan telco cégnél dolgozik, ahol beállíthatja a küldő számot, de nem gondolom, hogy ez fennállna)"

ehhez nem kell telconal dolgozni (sajnos) !!!! legalabbis az USA-ban ez nincs rendesen szabalyozva .... naponta 10x hivnak a szomszedbol az indiai spammerek .... (azert valami talan elindult itt is es probaljak szabalyozni ezeket a VIP hivasokat is) .

gabors 2019.11.03. 17:12:14

@Arthamyr: txt/sms-t nem lehet tiltani (sajnos) itt legalabbis ez azt hiszem nagyon szolgaltato fuggo (meg helyi torvenyek)

Benikuty 2019.11.03. 17:13:05

@ZooLeka: nyílt titok, hogy ki csinálja.

SzZoole 2019.11.03. 17:20:05

@Arthamyr: iMessage-en keresztül küldözget, hiába jelentem az Apple-nal, repot junk, akkor is átjön, nem lehet tiltani, csak törölni.

SzZoole 2019.11.03. 17:21:13

@Benikuty: nem a favágó, ha esetleg rágondolsz

gabors 2019.11.03. 17:26:53

@Benikuty: "@ZooLeka: nyílt titok, hogy ki csinálja."

ki ?? valami amerikas ? nem hinnem miert basztatna valaki zooleka-t ?? semmi erteleme nincs

Benikuty 2019.11.03. 17:28:51

@ZooLeka: ne legyél te abban olyan biztos...megfelelő szoftveres tudással sok minden lehetséges.

gabors 2019.11.03. 17:29:13

@ZooLeka: i (mint phone/tv/barmi) egy scam ... csak addig segitneek amig az neked valamibe kerul ha nekik akkor nyugodtan szivhatod S. Jobs szagat ....

gabors 2019.11.03. 17:38:02

@Benikuty: "@ZooLeka: ne legyél te abban olyan biztos...megfelelő szoftveres tudással sok minden lehetséges."

akkor mar regen nem fat vagna a balkanon probalt mar menekulni onnan de nem volt eleg tudasa hogy barhova tudott volna menni a meg annyi sem hogy valamit a godorasohoz hasonloan csinaljon ... (akkor ha azota szerezte ... akkor kudos neki)

Csodabogár 2019.11.03. 17:58:22

@tildy[UK]: Ezt én alapból kizártam az életemből, mert el tudtam képzelni, láttam hallottam másoknál stb.

Arthamyr 2019.11.03. 18:26:13

@ZooLeka: Na ahhoz nem értek, de meglepő (és elég szégyenletes), ha tényleg nem lehet. Androidon lehet tiltani, sőt, a régi téglanokiámon is lehetett...

Arthamyr 2019.11.03. 18:27:06

@gabors: Ez hogy megy? Nem kell "megvennie" a számokat, amikről spamel?

Arthamyr 2019.11.03. 18:34:11

@tildy[UK]: Épp azt mondta, hogy _előtte_ kéne gondolkodni. @Csodabogár: megtette, ez alapján döntést hozott, amivel elégedett sok évtized után is, nem panaszkodik, nem bánta meg, innentől kezdve az ilyen javaslatok értelmetlenek. Teljesen jogosan írja, amit írt, főleg azoknak, akik meg más döntést hoztak, és _panaszkodnak_.

puhacica 2019.11.03. 18:35:55

@négyzet: pontosan ertem, amit irsz. baratnomek rengeteget kuzdottek a 2 gyerekert, imadjak oket, vissza nem csinalnak semmi penzert, de akarmennyire is lekototte anno (es meg most is) a kolykok gardirozasa, rohadtul nem elegitettek ki szellemileg a szaros pelenkak. vannak, akiknek eleg ennyi. masoknak meg nem.
nekunk meg csak macskank van, ugyhogy inkabb elhiszem mindenkinek, amit tapasztalt. :)

gabors 2019.11.03. 18:39:53

@Arthamyr: "@gabors: Ez hogy megy? Nem kell "megvennie" a számokat, amikről spamel?"

persze hogy nem ....

az hogy most hogyan lehet ezzel csalni nem tudom de kb 15 eve benne voltam egy ilyen VIP projectben circut-switfch vs packet-switch dolog akkor nagyon uj volt a telefonalni az interneten keresztul ... akkor meg legalabbis ugy volt (amugy most is az at&t szamomon) hogy azt allitasz be a "caller-id" nak amit akarsz egy "CSAK" a szolgaltatotol fugg aki (akkor cirucut-switched mostanaban azert mar IP de akkor is ) hogy amikor a "halora kuldi felulirja-e azt a blokkot vagy nem ... es ezt meg mindig nem mindig irjak felul "kotelezoen" mert NEM kotelezo ... szoval itt az usa-ban legalabbis eleg konnyu szinte barmilyen callar-id-t kuldeni

de mint mondtam nem vagyok ennek a szakertoje de nap mint nap talalkozom ezzel ...de nem hiszem hogy pl a favago azert erre kepes sot tutti hogy nem

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.11.03. 18:42:06

@Arthamyr: És előtte tudod hogy könnyen vagy nehezen kezelhető gyereked lesz? Szerintem nem.Persze van aki meghozza azt a döntést hogy ő nem vállal gyereket, de ne mondDmár hogy ne lehessen az embernek nyugodtan panaszkodnia, akármilyen döntést is hozott bármiben.
Szerintem igenis jó, ha az ember kiadhatja magából, + azért nem csak nehéz és panaszkodós oldala van bármelyik döntésnek hanem megvannak az előnyei mint minden másnak is.

Arthamyr 2019.11.03. 18:42:27

@gabors: Durva... Ezt persze régóta támogatják a távközlési rendszerek, de pl. a Magyar Telekomnál ezt anno nem engedték ügyfélnek (tudtommal).

Arthamyr 2019.11.03. 18:45:20

@tildy[UK]: Nem tudja, de feltételezheti a legrosszabbat (pl. a nehezen kezelhető csúszkát elhúzni odáig, hogy génhiba garantáltan önellátásra képtelen felnőtt lesz belőle), meg gondolhatja úgy is, hogy neki a könnyen kezelhető is sok.

Panaszkodni meg persze hogy lehet, ahogy erre kinek-kinek a vérmérséklete és az értékrendje szerint reagálni is.

gabors 2019.11.03. 18:48:06

@Arthamyr: VoIP projectben pontosobban...

most is amugy megy valami TXT es szam...

pl ez egyik korhaz (akivel egy kapcsolatban vagyok) minden kimeno hivasra ugyanazt a szamot nyomja be a kimeno proxy-javal

vagyis manapsag talan meg konnyebb is ez megjatszani mindaddig amig szolgaltatokat nem kotelezik valami modon ...

ez kb ugynaz ahogy egy "rooted" okostelefonnal akar az EMIE szamot is lehet "fakelni"

blackhairlady 2019.11.03. 18:55:09

@ZooLeka: Szegeny, szar lehet ilyen uzeneteket kapni. Gondolom te sosem kuldenel senkirol hatter emailt, ha eddig nem tetted ezutan mar biztos nem is fogsz, hisz tudod mennyire gonosz dolog ez.

Benikuty 2019.11.03. 18:55:18

@gabors: "nem hiszem hogy pl a favago azert erre kepes sot tutti hogy nem "
Arra gondolsz, hogy annyi agya van mint egy búgócsigának? :D

Dikusz 2019.11.03. 18:58:56

@blackhairlady: Az eredeti posztban írta.

" de mégis azon kattog az agyam, hogy mi a fenétől érzem annyira unalmasnak a napokat?"

gabors 2019.11.03. 19:04:43

@Benikuty: "Arra gondolsz, hogy annyi agya van mint egy búgócsigának? :D"

dehogy gondolok erre arra gondolok hogy mar "rendesen be vagytok szarva tőlem a fosblogon." ahogy jirta nekem egy masik blogon ...

persze foleg az okossagatol, tudasatol rettegunk leginkabb mert meg valami a bolgar alapigazsagton felul is kiugrik az agyabol es akkok nem is tudom mi lesz ....

a vilaggal

blackhairlady 2019.11.03. 19:12:48

@Dikusz: Unalmas az nem egyenlo az unatkozassal szerintem :)
Nem unatkozom ha takaritok vagy szart pucolok mindennap, de baromi unalmas ugyanazt csinalni :))
Aztan lehet, hogy neked van igazad :)

Arthamyr 2019.11.03. 19:18:25

@gabors: "pl ez egyik korhaz (akivel egy kapcsolatban vagyok) minden kimeno hivasra ugyanazt a szamot nyomja be a kimeno proxy-javal " - Ez azért nem ugyanaz, mert így a kórház "szűkíti" a számokat, és az egyik sajátja helyett a másikat küldi. Ez egy spammernek nem különösebben jó, mert elég egy számát szűrni.

Nagyon régen dolgoztam telcoban (a voip utána terjedt el), szóval simán lehet, hogy ma minden más, de józan paraszti ésszel belegondolva akkor is abszurd, ha bárki módosíthatja a hívóazonosítóját önkényesen.

FutureFry 2019.11.03. 19:22:56

@Arthamyr:
Ahogy is @gabors: írja, a “caller ID”-t elég könnyű hamisítani (aka “spoofing” [1]), még én is meg tudnám egyes VOIP szolgáltatóknál tenni [2]. Ráadásul a legtöbb spammer direkt úgy állítja be, hogy az area code és exchange számok a hívottal azonosak legyenek, azaz (ahogy @gabors: is írja) mintha a “szomszédból” hívnának (“neighbor scam” [3]). Ami azért és frusztráló lehet, mert mobilszámoknál itt a hívott fél is fizet (ha nem korlátlan előfizetése van).

Bár vannak próbálkozások, hogy valamilyen törvénnyel/szabályozással akadályozzák meg az ilyen nemkívánt hívásokat [4], erre igazából technikai megoldás kell (mert már a létező törvényeket sem tartják be a - főleg amerikán kívüli - spammerek): Pl. a szolgáltatóknak szűrniük kellene a kimenő hívásokat (azaz csak azokat a számokat/hívásokat “kiengedni” a hálozatukból ami az adott ügyfélhez tartozik). Ezt (sajnos) nem (vagy nem mindegyik) teszi (pont azért mert gondolom van amelyiknek ebből van jelentős bevétele, vagy legalább is csak költséggel járna a szűrés bevezetése, további bevételre abból nem tennének szert).

Addig is, az ilyen SPAM hívások ellen VOIP szolgáltatóknál lehet valamennyire védekezni (eleve a gyanús számokat némelyik szűri, vagy “whitelist”-et is lehet csinálni, vagy pl. csak minden a telefonszámunkhoz hasonló caller-id-t (kivéve az ismerteket) szűrni, etc.). Ráadásul ez SMS-sel (text message) is működik (és a mobil telefonon is lehet VOIP szám).

[1] www.fcc.gov/consumers/guides/spoofing-and-caller-id
[2] support.onsip.com/hc/en-us/articles/204190254-Setting-Caller-ID
[3] www.marketwatch.com/story/why-youre-being-flooded-with-calls-in-your-area-codeand-how-to-stop-them-2018-06-01
[4] www.cnet.com/news/fccs-ajit-pai-targets-robocall-ban-for-texts-and-foreign-calls/

Arthamyr 2019.11.03. 19:36:45

@FutureFry: Megintcsak potenciálisan elavult tudásra hivatkozva, ez Magyarországon nem igazán volt megoldható ügyfél oldalról (nem adhatott meg sem híváshoz, sem üzenethez olyan számot, ami nem az accountján van).

A [2] nagyon durván hangzik, meglepő, hogy ez nincs szabályozva, vissza lehet vele élni, és hát a leírásaitok alapján meg is teszik:
"On all extension to extension calls, both your name and number will be displayed to the called party. On calls to the PSTN, most carriers will drop the caller-ID name, but will display the caller-ID number, given the number is a valid 11-digit number."

Egyébként erre valamilyen szinten megoldás, ha az ember blokkol minden számot, kivéve ami a telefonkönyvében van (de ez nem feltétlenül megengedhető pl. egy céges telefonnál), meg ha olyat adnak véletlenül hívóazonosítónak, ami benne van, akkor ugye ez sem ér semmit.

FutureFry 2019.11.03. 19:56:57

@Arthamyr:
“ … vissza lehet vele élni, és hát a leírásaitok alapján meg is teszik: …”
A jobb VOIP szolgáltatóknál csak olyan számot tud megadni kimenő caller-ID-nak az ember amit valahogy előtte igazolt, hogy hozzá tartozik (aka verified). Pl. a rendszer először (egyszer) felhívja a beállítani kívánt caller-ID számot és valami kódot ad, amit a szolgáltatónak a caller-ID beállító oldalán be kell írni.

“… meg ha olyat adnak véletlenül hívóazonosítónak, ami benne van, akkor ugye ez sem ér semmit. …”
Igen, sajnos van, hogy létező “fake” caller-id számot adnak meg, és a hívott fél aztán olyannál reklamál akinek semmi köze nem volt a spam-híváshoz.

gabors 2019.11.03. 19:59:19

@Arthamyr: "de józan paraszti ésszel belegondolva akkor is abszurd, ha bárki módosíthatja a hívóazonosítóját önkényesen"

mint irtam jo par eve volt hogy ebben kepben voltam de akkor a "szabvany" nem arra epult hogy valaki csalni fog ... amugy ez a gond sokaig meg volt sok mas internet alapu kommunikacional is csak gondolj a DNS-re mekkore gond is meg mindig egy injection tamadas

vegul is arrol van szo hogy a halozati szolgaltato milyen melysegig enged egy felhasznalot az "adatcsomagokhoz" .. ezutan mar azt teszek mondjuk az applikacios szinten bele amit akarok ... nem ?? es ugyszinten ha a szolgaltato mondjuk applikacios szinten is csinalhat paket rewritiokat vagyis ez tokeletesen kizarhato (lenne) attol fugg kinek mi es miert eri ez meg ...

a korhazat pont azert hoztam fel mert mutatja hogy a szolgaltatotol fugg mit milyen szinten enged ... megint csak feltetlezek de a korhaz IT ugy gondolhatta hogy nem jo az ha a valodi hivo szam csak ugy megjelenik ....

amugy nalunk a szam megy de nev (txt) mar felul van irva es csak azt latod hogy USA Inc 212-555-2367 pedig "bent" latom a nevet (amit en beleirtam a telefonomba... .

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2019.11.03. 19:59:52

@puhacica: hat én is rohantam vissza dolgozni , nekem a halálom lenne a magyar 3 év. Viszont a kovetkezonel nem sietek vissza. 1 év , utána a szabadságok és azután vissza .

Dikusz 2019.11.03. 20:02:36

@blackhairlady: Pedig azt hittem, megmondtam a tutit... :)))

gabors 2019.11.03. 20:08:07

@FutureFry: hoooo bazmeg egyszer eppen mellettem indezel :-) koszi azert reszeletek foleg erdekesek

valoban most valami megmozdult talan lesz valami torvenyi nyomas is bar amig Trump a fonok ez lehet nem valosul meg mert alapbol utalnak minden szabalyozast de ez talan olyan amit demokrata es republicanus valaszto egyforman utal mar ....

gabors 2019.11.03. 20:16:50

@Arthamyr: "Egyébként erre valamilyen szinten megoldás, ha az ember blokkol minden számot, kivéve ami a telefonkönyvében van"

probald meg ... persze ha nem vagy egy "people person" akkor nem lesz semmi gondod de ha igen akkor igen

en probaltam a mobilomon ezt es nem vagyok egy baratkozo de votl belole gond ... bank probalt hivni olyan ugyben ami vegul is fontos VOLT nekem is meg jo hogy vegul hivtak az otthoni vonaloson is vegul de kb 2 nappal kesobb

SzZoole 2019.11.03. 20:30:17

@Arthamyr: a hívásokat tudom blokkolni de az üzeneteket nem.

SzZoole 2019.11.03. 20:34:58

@blackhairlady: nem kell sajnálni, nincs ra szükségem.
Nem háttér e-mailekrol írtam.
SMS, tudod, mobilszámrol mobilszámra direktbe, az azért egy kicsit más, ugye így már megérted :-)

blackhairlady 2019.11.03. 20:56:38

@ZooLeka: Az uzenet tartalma a lenyeg nem a modja a kuldesnek, ugye igy mar megerted? :)

puhacica 2019.11.03. 21:15:20

@tildy[UK]: hat ez az latod, nem az unatkozason van a hangsuly, hanem hogy egy ido utan unalmas lesz a napi rutin, a pelenkak, gugyoges, 500x ugyanaz a kerdes...
remelem minden ugy alakul, ahogy szeretnetek! :)

Arthamyr 2019.11.03. 21:16:12

@gabors: Egyelőre nem volt belőle gond.

@ZooLeka: Igen, azt én sem tudom, hogyan lehet (sőt, igazából a hívást sem, mert az is a telefonon történik, nem pedig a szolgáltató rendszere szűri, hogy hozzám már el se jöjjön), csak az automatikus törlését.

gabors 2019.11.03. 21:27:50

@Arthamyr: "@gabors: Egyelőre nem volt belőle gond."

altalaban nincs is en most sem fogadok hivast mobilion ha mint irtad nincs a listan.... de volt mar gond..

de sms-t/txt-t nem tudok blokkolni sot ha barom uzenetet hagy az nekem kerul penzemben meg akkoris ha SOHA meg sem hallgatom ... nem tudom erted-e de en NEM fizetek havi dijat ...

Arthamyr 2019.11.03. 21:31:23

@gabors: Régebben lehetett emelt díjas sms-t küldeni, amiért a fogadó fizetett. Szerintem a technikai lehetőség most is megvan rá.

És igen, ezt én sem blokkolom, mert nem tudom. Mondjuk gond ebből sem volt még.

SzZoole 2019.11.03. 21:33:12

@blackhairlady: igazad van, ugye értesz :-)

gabors 2019.11.03. 23:30:53

@Arthamyr: "@gabors: Régebben lehetett emelt díjas sms-t küldeni, amiért a fogadó fizetett. Szerintem a technikai lehetőség most is megvan rá."

csak hogy vilagosabb legyen itt ugy van hogy mindenert a fogado (is) fizet mert itt "air-time/air-minute" amiert fizetni kell mindegy hogy jon vagy megy ... (hisszen ugyanaz ) ...

na a tobbseg megvesz 100x percet havonta $X00-ert lehetoleg tobbet vesz mint hasznal (szinte mindig) de en egy kisebbseg pay-as-you-go-t hasznaloi mert kb 10x olcsobb (nekem aki csak neha telefolnal) nekem nem kell adat sms semmi csak hivok akit akarok parszor egy heten ... ez percben szamolva joval dragabb ha valaki orakat beszel ezer emberrel egy honapban DE EN nem nekem kb $50 a mobil dijjam evente sokan enyit fiztnek havonta valami no limit voice/data/sms ert ... NA itt jon a kulonbseg (szerintem) nalam mar sokat szamit ha keretlen hivasok jonnek plane ha sms-ek is (azt lehet totalisan tiltani szerencsere)

midnight coder 2019.11.04. 07:19:49

@Golf2: Én se szeretek Pesten lenni, de Pesten kombájnosnak, vidéken programozónak nehéz elhelyezkedni, az egyéni vállalkozói lét meg nem való mindenkinek.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása