oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. szeptember 28. 06:30,  Magyar nomádok a jurtától Rióig 69 komment

2019. szeptember 28. 06:30 Határátkelő

Magyar nomádok a jurtától Rióig

Az utóbbi hetekben elég sok szó esett itt a digitális nomádságról, nem véletlenül persze, hiszen ez volt a Határátkelő Klub témája is, ahol jót beszélgettünk két meghívott vendégünkkel, Vigh Borival és Majsai Richárddal, akik mindketten így élnek már évek óta. Vagy mégsem teljesen? Következzen egy rövid beszámoló az estéről némi bónusszal.

4_109.jpg

„Hogy kerültem ide?” ­ kérdeztem magamtól, amikor kimásztam reggel a jurtából és megpillantottam az előttem hullámzó tengert, a legelésző birkákat, és narancsszínű napfelkeltét.

A kérdés megmosolyogtat. „Talán mindig is ide készültem.” Sosem voltam az a típus, aki nagyon szeretett kempingezni, sátorban csak fesztiválok alkalmával aludtam... már amennyit az ember alszik, egy fesztiválon. Sosem gondoltam, hogy harminc évesen a világ végén, Új-Zélandon élek majd egy jurtában, és takarítani fogok. Azt meg pláne, hogy mindezt örömmel teszem.”

Ezek a sorok közel négy és fél éve, 2015 áprilisában jelentek meg itt, a Határátkelőn. Aki leírta őket, Vigh Bori, a backpacker.hu alapítója, nem mellesleg kifejezetten sikeres digitális nomád, sőt… de erről a sőtről kicsit később.

Bori akkori meghatározása szerint a digitális nomád olyan utazó, aki iroda helyett bárhol tud dolgozni a világban. „Óriási mázlim volt, hogy pont social media irányban helyezkedtem el, és nyolc évnyi tapasztalatot sikerült szereznem ezen a területen” – írta anno.

A beszélgetés másik meghívott résztvevője Majsai Richárd volt, aki korábban egyszer azt mondta, a legnagyobb tévhit, hogy a szabadúszók és a digitális nomádok mindennap egy tengerparton dolgoznak és nekik az élet csak a szórakozásról szól.

Valójában ez is ugyanolyan munka, mint a többi, és ugyan lehet impozáns képeket készíteni a tengerparton dolgozva, ettől még ugyanúgy kell dolgozni, mint egy irodában.

Ehhez kapcsolódva Bori elmesélte, hogy egyszer megpróbált a tengerparton egy függőágyban feküdve dolgozni, de elég gyorsan kiderült, hogy laptoppal ez nem a legkényelmesebb, ha a nap kicsit arrébb megy, akkor már a pálmafa sem nyújt árnyékot, szóval egy idő után inkább fogta magát és leült egy asztalhoz.

Digitális nomádság vagy helyfüggetlen életmód?

Noha gondolhatnánk a szavakon lovagolásnak is, de nagyon komoly különbség van aközött, hogy valaki digitális nomád vagy helyfüggetlen módon él (azaz location independent).

A legfontosabb különbség az, hogy míg előbbi esetében az ember jellemzően felszámolja otthonát és nekivág a világnak, addig utóbbinál ugyan bárhol dolgozhat, de van egy bázisa, egy otthona, ahová időről időre visszatér. Tulajdonképpen mindkét meghívott vendégünk ma már inkább az utóbbi csoportba tartozik.

Bori egyik meghatározó élménye az volt, amikor egy 2,5 és fél éves hátizsákos Hondurast és Nicaraguát is érintő utazgatás után hazatérés előtt rosszul lett, majd hazaérkezve itthon megint, immár a lakásában.

Fel akart hívni egy barátot, hogy segítséget kérjen, ám a telefonjában keresgélve rájött, hogy 2,5 fél év után nincs kit felhívni.

Hogyan kezdj bele?

Richárd szerint az ő módszere az, hogy elképzeli magának a tökéletes napot, majd egy 10 fokozatú skálán meghatározza, hogy ehhez képest most hol tart és mi kell ahhoz, hogy előre léphessen.

A bázisa ma már neki is Budapesten van, jellemzően konferenciákon szerzi az ügyfeleket, és több konferenciát összekötve utazgat a világban.

Apropó, utazgatás: Bori szerint mielőtt valaki a digitális nomádság mellett döntene, fontos, hogy szétválassza az utazgatást a munkától, és mindenképpen ki kell próbálni, hogy alkalmasak vagyunk-e rá.

A digitális nomádság ugyanis lemondásokkal is jár: le tudsz mondani a lakásról és a tárgyaid 90 százalékáról? A vasárnapi családi ebédről? Az ágyadról?

Bori szerint kétféle ember van, sprinter és hosszútávfutó. Ő előbbi csoportba tartozik, azaz sok energiát összegyűjt, letol egy durvább időszakot rengeteg munkával, majd hagy magának egy lazább időszakot, körülbelül fél évet utazik, és fél évet van itthon.

Üzenet Rio de Janeiróból

Akadt olyan vendégünk is, aki nem tudott eljönni a klubtalálkozóra, mert éppen Rio de Janeiróban van. Onnan küldött videóüzenetet közösségi irodája teraszáról.

Lea 3,5 éve lett digitális nomád éppen Rióban, azon egyszerű oknál fogva, hogy elfogyott a pénze: „Elvárásom nem volt ezzel az életformával szemben, mert nem is tudtam, hogy életformát váltok.”

Aztán amikor pár hónap után kiderült, hogy bejön neki ez az életforma, akkor elkezdett kicsit jobban elmélyedni a dologban. Nagyon szereti benne a szabadságot, hogy onnan dolgozhat, ahonnan szeretne – egyszóval a szabadság.

Persze a digitális nomádkodásnak vannak hátrányai is: „Én például nem vagyok annyira ügyes, előfordul, hogy hónap vége felé kicsit izzad a tenyerem, hogy most mi lesz. Az embernek nem potyognak az ölébe a remekül fizető online lehetőségek. Nagyon sok munka és küzdelem is van benne.”

Reális veszély a kiégés, ami már vele is előfordult és sok embert ismer, akinek voltak ilyen problémái. „Ebben az életformában nagy szerepe van az önismeretnek, hagyni kell időt arra, hogy kipihenjük magunkat, mert az utazás nagyon sok energiát elvisz” – mondta.

De nem akarok mindent elárulni a videóból, nézzétek meg – utána pedig akár el lehet gondolkodni azon is, hogy tényleg az ember a saját maga legrosszabb főnöke?

Ez volt tehát a Határátkelő Klub legutóbbi találkozójának rövid összefoglalója, hiszen közel két órát beszélgettünk – aki most lemaradt, annak jó hír, hogy a tervek szerint októberben is találkozunk, akkor más téma lesz terítéken.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország digitális nomád Határátkelő Klub

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr10015175930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2019.09.28. 07:46:22

mivel csak most ertem haza a munkabol ezert kommentelek is

a posztot majd holnap elolvasom ...:-)

adg 2019.09.28. 09:28:16

@gabors: nagyon helyes, legalabb nem maradunk ertelmetlen elso komment nelkul ma sem.

Herr Géza 2019.09.28. 13:01:17

Ahogy elnézem, a digitális nomádkodás kérdése korábban rendesen ki lett vesézve.
Várjuk a következő posztot a dakotaföldi hullamosogatók közé beálló Kovács XIII. Jani izgalmas életéről.
Csakis podkasztban. Esetleg minimum kétórás színes, szélesvásznú, szinkronizált filmben.
És mivel ma megint rendkívül kötözködő hangulatban vagyok:

“Bori egyik meghatározó élménye az volt, amikor egy 2,5 és fél éves hátizsákos Hondurast és Nicaraguát is érintő utazgatás után hazatérés előtt rosszul lett, majd hazaérkezve itthon megint, immár a lakásában. Fel akart hívni egy barátot, hogy segítséget kérjen, ám a telefonjában keresgélve rájött, hogy 2,5 fél év után nincs kit felhívni.”
Mondjuk javaslanék ilyenkor valamilyen orvosi segítséget.

Herr Géza 2019.09.28. 13:03:15

“Lea 3,5 éve lett digitális nomád éppen Rióban, azon egyszerű oknál fogva, hogy elfogyott a pénze:..”
Aha. :D

Herr Géza 2019.09.28. 13:09:48

“Reális veszély a kiégés, ami már vele is előfordult és sok embert ismer, akinek voltak ilyen problémái. „Ebben az életformában nagy szerepe van az önismeretnek, hagyni kell időt arra, hogy kipihenjük magunkat, mert az utazás nagyon sok energiát elvisz” – mondta.”
Összeszarom magam bizisten. Huszonévesen kiégett a diginomád? Az utazás sok energiát elvisz?
Ott az Első Magyar Nemzeti IT Bizbasz Művek Kőbánya-Alsón, se a kiégéstől, se az utazás által elvitt energiától nem kell rinyálni. Bár igaz, a Móricz Zsigmond Körtér-Köki is lehet egy nagy kihívás.

adg 2019.09.28. 13:22:18

@Herr Géza: geljyzam, te most trolkodsz, igaz? Nem hiszem, hogy nem latod a kieges veszelyet.
Vagy csak ezt a kiemelkedoen siralmas kommentszamot akarod feljebbnyomni? Mar golfot sem erdekli a tema, kenytelenek voltunk gaborokkal beerni ma reggel. :)

Din Serpahis 2019.09.28. 13:32:56

Hat en inkabb szepen megkeresem a penzt Svajcban, aztan a penzbol oda utazok el lazulni ahova eppen kedvem van.

nyuszigonosz 2019.09.28. 13:42:27

A digitális nomád olyan vállalkozó vagy munkavállaló, aki szinte kizárólagosan a digitális technológiát használja munkájához, ugyanakkor többé-kevésbé helyfüggetlen vagy multilokális életet él.

Akkor ez a definícó.

Így kiesik az, aki takarít, élhet jurtában a világ másik felén és a zsebében ott lehet az okostelefon, tablet akármi, de nem digitális nomád, hanem takarító.
Az is kiesik, aki egy nap arra ébred, hogy utazgat és éppen a pénze fogyott el, erre gyorsan pénztelen utazó helyett, "elökelö" digitális nomáddá válik, csak nem az, hanem pénznélkül maradt egyén.

Nem digitális nomád az, aki nem tud orvost hívni, vagy orvoshoz menni ha beteg - nincs biztosítása? nincs telefon nála? - csak azért, mert 2,5 évig senkivel nem beszélt telefonon. :-) és nem tudja kitöl kérdezze meg,most mi legyen. Addig mi volt?

Na mindegy is.

fhdgy 2019.09.28. 14:02:19

@Herr Géza: @nyuszigonosz: ez a digitális nomád kérdéskör, legalább is, ahogy a HÁ-őn reprezentálásra került, valahogy nagyon misztifikált módon került tálalásra.

Valahogy olyan érzésem van, hogy aki digitális nomádnak tekinti magát, az is olyan elvontan beszél róla.

Nem tud vagy nem akar érthető lenni???

fhdgy 2019.09.28. 14:16:43

@nyuszigonosz: A definícióval lehetne vitatkozni, de árnyalni biztos.

"...aki szinte kizárólagosan a digitális technológiát használja munkájához..." ez, szerintem, túl általános, laza megfogalmazás.

Olvastam pl. olyat, hogy már robotok és internet segítségével operáltak embert a világ másik feléről. Ha mondjuk, a távolból operáló orvos néha váltogatja a helyét, ahonnét operál, akkor már digitális nomád?

Ha valaki számítógéppel szerez zenét és közben mozog a világban, akkor digitális nomád?

Ha valaki megkapja a könyvelendő számlák digitális képét és innen vagy onnan lekönyveli, akkor digitális nomád?

Olvastam olyat is, hogy pénzt fizetnek azért, hogy valaki interneten keresztül figyeli biztonsági kamerák felvételeit, ha bűncselekmény gyanús esetet lát, akkor riaszt. Ehhez sem helyhez kötöttnek lenni, akkor már digitális nomád?

A sort lehetne folytatni. Hol húzzuk meg a határt? Kell-e valami határt húzni?

Szerintem kell, csak egy abszurd példa rá: ha programozó vagyok, akkor ülök egy széken és programozom. És ha átmegyek a szomszéd irodába??? Akkor mi van???

nyuszigonosz 2019.09.28. 14:26:33

@fhdgy: Akkor digitális nomád lettél. :-) Ha te azt mondod.

Ha meg nem azt, akkor meg nem. :-)

Ez az egész misztérium. :-)

fhdgy 2019.09.28. 14:42:21

@nyuszigonosz: Szerintem le kellene szűkíteni azon tevékenységek körét, amit digitálisnak neveznénk, legalább is ebből a szempontból.

A nomádság kérdéséhez is más megközelítést alkalmaznék.

Arról van elképzelésünk, hogy mi a nomád, legalább is régi értelemben. Ha ezt a mai szemmel nézzük/néznénk akkor nem a gyakori helyváltoztatás oldaláról kellene közelíteni, hanem az életmódban, életfelfogásban, mentalitásban kellene keresni a nomádságot.

Például egy nagy cég üzletkötője, aki rendszeresen röpköd kontinensek között, szerintem a mi értelmünkben nem nomád.

Az is lehet, hogy valami új elnevezést kellene kitalálni!

Arthamyr 2019.09.28. 14:52:17

@fhdgy: "A sort lehetne folytatni. Hol húzzuk meg a határt? Kell-e valami határt húzni?" - Mi a jelentősége, hogy valaki digitális nomádnak van-e titulálva vagy sem?

Arthamyr 2019.09.28. 14:54:31

"De nem akarok mindent elárulni a videóból, nézzétek meg – utána pedig akár el lehet gondolkodni azon is, hogy tényleg az ember a saját maga legrosszabb főnöke?" - Nagy bizonyossággal állíthatom, hogy önmagam lehető legjobb főnöke vagyok, mert kielégítő módon figyelembe veszem a saját érdekeim, ami ugye egyéb főnökökre nem feltétlenül jellemző. :)

fhdgy 2019.09.28. 14:56:23

@Arthamyr: Ha egy konkrét személyt, pl. engem titulálna vagy sem valaki annak, akkor nincs jelentősége. Azt leginkább az a valaki dönti el magáról.

Ha jelenségről, nem egy vagy több konkrét személyről, beszélünk, akkor már nem ártana tudni, hogy miről is beszélünk.

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.28. 15:07:48

@Herr Géza: lényegében ők is erre jutottak. Most, hogy kiégtek, Magyarországon hakniznak nomádügyi szakértőként. Igaz nem az Első Kőbányainál, hanem vállalkozóként, számlára.
Gondolom, ha felépülnek a kiegesbol, majd a Twitteren vagy az Instán influenzálnak. Igény biztos lenne rá...

Arthamyr 2019.09.28. 15:21:26

@fhdgy: Igaz, ha valamiről beszélünk, fontos, hogy ugyanazt értsük a fogalmak alatt. Viszont a jelenségről annyira nincs értelme beszélni, legfeljebb egyes aspektusairól (pl. távmunka, utazás, szociális élet). :)

fhdgy 2019.09.28. 15:51:57

Volt idő, amikor nagyon is el tudtam volna magam képzelni "digitális nomád"-ként. Ma sem állna tőlem távol, de már nem lesz belőle semmi, mert más irányba köteleztem el magam.

Ha a 90-es évek második felében már reális közelségbe került volna az EU, a mobil internet, akkor nagy valószínűséggel más irányt vett volna az életem.

Egy lakóautó, aztán le-föl az Adria partján.

Az egyéb eszközök akkor még nem igazán álltak rendelkezésre, így győzött az akkori realitás.

Latcho Djuri 2019.09.28. 16:01:18

Irígy vagyok rájuk..jó a videó, köszönet.

fhdgy 2019.09.28. 16:02:58

@Latcho Djuri: Van valami, ami megakadályoz abban, hogy Te is elmozdulj abba az irányba?

2019.09.28. 16:05:26

@Herr Géza: @nyuszigonosz: @Öreg Tőgy (Erdei Galand):

"Az is kiesik, aki egy nap arra ébred, hogy utazgat és éppen a pénze fogyott el, erre gyorsan pénztelen utazó helyett, "elökelö" digitális nomáddá válik, csak nem az, hanem pénznélkül maradt egyén."

Rosszhiszeműek vagytok. Feltehetően annyi történt, hogy utazás közben elfogyott a pénze, és kénytelen volt munkát vállalni, csinál valami online fost, és utazgat tovább. Teljesen életszerű szcenárió, sztem nincs benne semmi sziniszter.

"nincs biztosítása? nincs telefon nála?"

Mi köze a digitális nomádságnak a biztosításhoz? Nekem sem szokott mindig lenni, na és akkor ez jelent-e bármit bármelyik irányba? Ha igen, mit?

Plusz szándékosan félreértitek, ő nem is erről beszélt. Ha nektek valamelyik szerettetek kórházba kerül, ott ugráltok körülötte, meg visztek neki könyvet meg csokit meg lelki támogatást, és ha te kerülsz kórházba, és van bárkid, aki szeret téged, körülötted is ugrálni fognak, legalább eleinte.

Kicsit most én leszek vitriolos, de a kommersz, családos emberek k.rvára megszeppennének, ha hirtelen nem lenne ott mellettük senki.

A kiscsaj _erről_ beszélt, nem arról, hogy van-e biztosítása.

"Huszonévesen kiégett a diginomád? Az utazás sok energiát elvisz?"

Igen, az utazás sok energiát elvisz, és ki lehet benne égni. Meleg szívvel ajánlom amerikai RV-zó nyuggerek videóit (azért meleg szívvel, mert én nézem őket, és sztem tök jók), az utazgatás még a nyuggert is kicsinálja (pedig azoknak a pénz miatt sem kell aggódniuk), és hátha ahhoz jobban sikerül relatálódni. Már csak életkorilag is, haha.

2019.09.28. 16:06:03

@Arthamyr:

"Nagy bizonyossággal állíthatom, hogy önmagam lehető legjobb főnöke vagyok"

Akkor szuper. Ez egy szkill, amit tanulni kell, és ha neked megvan, az királyság, de nem ez az alapértelmezés, hogy az ember jó gazdája magának.

Arthamyr 2019.09.28. 16:21:22

@Nagy kámpics: Na ez új. Én ezt sosem tanultam, az első pillanattól kezdve megvolt. Persze kérdés, hogy ki mit tekint az ember létezésének értelmének. Én pl. azt, hogy minél jobban élvezzük az életet, másoknak unfair kárt nem okozva, így ez szinte automatikus. Lehet, hogy te mást gondolsz, és emiatt nem gondolod triviálisnak, hogy az ember jó gazdája önmagának? :)

Latcho Djuri 2019.09.28. 16:30:21

@fhdgy: Nyugger vagyok, de aktív konzultáns :)

2019.09.28. 16:36:58

@Arthamyr:

Teljesen földhözragadt, gyakorlati, munkához kapcsolódó dolgokra is gondolok.
Az ismert, sokan mondják, hogy nem tudnak otthon dolgozni, mert eltereli valami a figyelmüket. Sokan igénylik, hogy egy külső kényszer strukturálja az idejüket (munkaidő, ebédidő, mikor kell menni a gyerekért), anélkül szétcsúsznak.

Sokan igénylik, hogy mások (a szülők, a társadalmi nyomás) alakítsák ki a még a nagyobb céljaikat is. Mikor kell gimnáziumba menni, mikor kell diplomázni, mikor kell ikea-ülőgarnítúrát venni.

Ha meggondolod, az iskola befejezéséig egy szabad, önálló perce nincs az embernek, órányi pontossággal le van osztva, mikor hol legyél, mit olvass, mivel foglalkozz, mit gondolj. Nem triviális, hogy az ember utána tud mit kezdeni a szabadsággal -- van, aki nem is akarja ezt a szabadságot, mert csak a stressz van vele.

A munkán kívüli életben is önuralom, fegyelmezettség, önreflexió kell hozzá.

Az átlagember két fázis között esik oda-vissza, nevezetesen hogy teljesen elengedi magát, és aztán hirtelen felbuzdul, elszánja magát, és akkor egy darabig olyan tempót diktál, ami nem fenntartható. Az "újévi fogadalmak" kultúrája ugye. Nem az, hogy rendbeteszem az étkezésemet/sportolásomat/akármimet a mindennapokban, hanem most aztán uccu neki, két hónapig tolom mint az állat, aztán feladom.

Vagy gondolj csak azokra, akik képtelenek megcsinálni egy nyelvvizsgát, mert ennyi önfegyelmük sincs. Vagy mekkora örök toposz, hogy ó, 35 felett már nem tudok tanulni.

_Ez_ az átlagember. Bárkit látsz, aki túlsúlyos például, vagy dohányzik, vagy iszik, vagy napi 3 órát ül a tévé előtt, már csak ennyiből lehet tudni, hogy no, az illető nem ideális gazdája magának.

Mekkora része ez kapásból a társadalomnak? 90%? 95%

fhdgy 2019.09.28. 16:42:10

@Latcho Djuri: Nagyszerű! Aktiváld magad és nem leszel nyugger, hanem nyugdíjas, mert kapsz nyugdíjat! :-)

Komolyan mondom, nem rosszindulatból.

Én is nyugdíjas vagyok, mert kapok nyugdíjat, de nem vagyok nyugger, mert aktívan csinálok ezt és azt.

A nyugdíj az egy passzív jövedelem, ami lehetővé teszi, hogy anyagi megkötöttségektől mentesen, a pénzkeresés kötelező nyűge nélkül valami értelmeset csináljon az ember.

Arthamyr 2019.09.28. 16:48:01

@Nagy kámpics: "_Ez_ az átlagember. Bárkit látsz, aki túlsúlyos például, vagy dohányzik, vagy iszik, vagy napi 3 órát ül a tévé előtt, már csak ennyiből lehet tudni, hogy no, az illető nem ideális gazdája magának." - Ezek szerintem csak akkor problémák, ha az illető érzi őket, vagy a következményeit.

Én nem tartom az élet céljának a munkát, azt az egyszerű dolgot tartom lényegesnek, amit fentebb megfogalmaztam. Így a munka csak eszköz ehhez, szükséges rossz (nincsen ingyen ebéd), és ebből a szempontból hatékonyságának mérőszáma az, hogy ezt mennyire segíti elő. Egy "külső" főnök meg nem erre fog optimalizálni, eleve lehetetlen is, ha egynél több alkalmazottja van és/vagy a saját/cég érdekeit is figyelembe veszi. Tehát a szétcsúszás tök rendben van, amíg a bevétel nem csúszik szét miatta.

gabors 2019.09.28. 16:52:29

@adg: "nagyon helyes, legalabb nem maradunk ertelmetlen elso komment nelkul ma sem."

hasonloan a te masodik kommentedhez ... :-) vagy csak irigykedsz ?

Csodabogár 2019.09.28. 17:08:43

@Din Serpahis: Szerintem is ez a helyes út, de nem mindenki szeret egy helyben élni, úgy látszik. Ezután meg már csak a helyi hegyekben lazulj, mert repülni az fujj... megmondta Gréta, hogy ne merészeld tönkre tenni az ő jövőjét!
Tegnap valahogy nem derült, hogy, hogy New Yorkból Ottawába is vitorlással ment vajon?:-)

adg 2019.09.28. 17:08:52

@gabors: az elso a lenyeg, az az igazi hostett. :)

Latcho Djuri 2019.09.28. 17:17:31

@fhdgy: Engem fizetnek is csőrmester ewwtárs, bár kecskék nincsenek :)

Csodabogár 2019.09.28. 17:21:27

@Nagy kámpics: Ahhoz, hogy az ember hirtelen tök egyedül maradjon a világban, nem kell sehova se utazni. Elég ha megöregszik és kihalnak körülötte az emberek. Hidd el tapasztalatból mondom. Nem ritkán esem pánikba a puszta gondolattól is, hogy mi lenne ha történne velem valami.

fhdgy 2019.09.28. 17:23:48

@Latcho Djuri: Nem kecskékre gondoltam az esetedben.

Itt vagy, kommentelsz, tehát van interneted, valamilyen géped is, innét már csak egy lépés, mert minden adott.

Herr Géza 2019.09.28. 17:24:30

@Nagy kámpics: “Kicsit most én leszek vitriolos, de a kommersz, családos emberek k.rvára megszeppennének, ha hirtelen nem lenne ott mellettük senki.”
A kommersz családos emberek általában a “nincs mellettük senki” fázis után lettek családossá.
Amúgy meg senki nem kényszeríti a nomádot a nomádságra, hát vazze ne legyen már meglepődve, ha hirtelen valóban nomád lesz.
C’est la vie.

nyuszigonosz 2019.09.28. 17:29:07

@Nagy kámpics: Én nem értek veled mindenben egyet, söt. :-)

Egy kicsit az az érzésem, miután elolvastam, amit te írtál, hogy nálad van
- az utazó/ digi-nomád, aki családi háttér nélkül is képes ellátni magát - na ezzel mindjárt nem értek egyet, mivel a legtöbb utazgató fiatal mögött bizony nagyon ott a családi háttér, föleg a pénzügyi családi háttér és általában nem is egyedül utaznak, az esetek legtöbbjében eleve párban vagy valakihez... aki majd törödik.

velük szemben meg:

- a leülepedett kényelmes család tagja, aki ezeket a jajdemindentudókat leszólja, és azért, mert nem is tudja, milyen klassz emberek azok már.

Nem mindenki kényelmes seggenülö napi 08.00-17.00-ben irodában és csakis más irányítása alatt itt ott valamit dolgozó/ körömlakkozó egyén.

Bizony vannak az olyanok is, akik tényleg családi háttér nélkül képesek nemcsak ellátni a saját egész életük szükségleteit, de mégcsak nem is egy irodában, üzletben istentudjahol de minennap ugyanott és ugyanazt dolgozzák.
Nem, hanem sokfelé vagy egy helyen, és mégsem digitális nomádoknak tartják magukat, mert az egy felesleges kategóriába sorolás lenne.
Söt még utaznak is közben - ezt azt privát megnézni is, és tényleg a munkájukhoz használják a digitális eszöközöket, és nem mindig otthonról. Söt munkájukból adódóan is sokat vannak úton, vagy ott dolgoznak, ahol pont rájuk van szükség és konkrétan rájuk, azért mennek néha jó messzire is és idöre készek az elvállalt munkával, mégha mennyi is, akár éjt nappallá téve, de a meló készen lesz.

MIndennek nagyon sok összetevöje van, honnan nézzük, mit látunk mi, és mi az amit mi nem látunk...

Latcho Djuri 2019.09.28. 17:38:13

@fhdgy: Nem tudom mit szeretnél :)

Vándoroltam eleget, most se otthon élek - HA ifjú lennék lehet hogy tetszene a nomád élet, bekötve a netbe.

Bár eléggé nomád hipszter voltam fiatalon, de akkor se útlevél se internet nem volt.

gabors 2019.09.28. 17:46:45

@adg: "Nem hiszem, hogy nem latod a kieges veszelyet."

mar bocs de talan azt nem latja hogy ez miert (is) lenne digitalis nomad specifikus magam sem ertem hogy ez miert szempont ez barkire szinte barmelyik "foglalkozasra" fenn all legyen az tanar/orvos/hamburger forgato/analog nomad ....

amugy a komment szamot ugy lehetne novelni ha szinvonalasabb posztok lennenek de nincsenek talan azert mert a hataretkelesrol erdekeset ujat mar csak nagyon extrem hulyesegekkel lehet irni..... ez (hoszzabb rovidebb kulfoldon eles vagy akar vegeleges) ma mar evtizedek ota egyre ismertebb dolog a jo a rossz es a csunya arnyalataival egyutt

ja csak novelni akartam a komment szamot hogy a Sorosnak lehessen mar szamlat kuldeni ...

gabors 2019.09.28. 18:03:01

Mivel temaba vag itt van mit mondott a Soros osztondijjal usa-ban tanulo Petike az ENSZ-ben egybites beszed az elso perctol az utolsoig migrancsozas es hogy milyen jol megoldotta mndezt a magyarorszag ...

www.unmultimedia.org/avlibrary/asset/2457/2457930/

Nem akarok tobbet belinkelni de Boris Johnson beszede igen jo (o mar nem a migransoktol hanem a robotoktol felti a munkasok munkajat)

2019.09.28. 18:17:26

@Herr Géza:

"A kommersz családos emberek általában a “nincs mellettük senki” fázis után lettek családossá."

Nem ugyanarról beszélünk szerintem. A legtöbb ember soha nem marad így, ennyire egyedül (még az országváltók közül sem, hát még a standard emberek közül), talán esetleg, ha túl sokáig él, mint ahogy csodabogi írja.

"Amúgy meg senki nem kényszeríti a nomádot a nomádságra"

Világos, jogos. Csak ezt minden élethelyzetre le lehet írni. Mondj nekem egy tetszőleges dolgot az életedből, amit szomorúnak/nehéznek éltél meg, és tudok rá mondani egy hasonlót. :)

@nyuszigonosz:

Hűha, ezek nagyon elkanyarodnak attól, amit én írtam.

"mivel a legtöbb utazgató fiatal mögött bizony nagyon ott a családi háttér"

A múltkor már beszéltünk róla, eleve egyáltalán nem minden digitális nomád huszonéves. Fogalmam sincs, mennyire van mögöttük a családi háttér, és jobban mögöttük van-e, mint egy standard fiatal mögött. Nem tudom, te honnan véled ezt tudni, szerintem ezek neked a prekoncepióid. Lehet, hogy igazad van, de akkor véletlen hibáztál rá.

"Nem mindenki kényelmes seggenülö napi 08.00-17.00-ben irodában és csakis más irányítása alatt itt ott valamit dolgozó/ körömlakkozó egyén."

Én nem írtam ilyet. Semmit sem írtam arról, hogy ki tudja vagy nem tudja ellátni magát családi háttér nélkül, nem sugalltam, hogy a családi élet könnyű, és nem suggaltam, hogy a digitális nomádok mindentudó klasszemberek. Ezeket pont nem írtam egyiket sem, itt most nem velem vitatkozol. ¯\_(ツ)_/¯

fhdgy 2019.09.28. 18:48:05

@Latcho Djuri: Bocsi, de nézd meg, Te írtad, hogy irigyled őket!!!

Golf2 2019.09.28. 19:03:35

Off.A MAGYAR KORMÁNY TROLLJAI MIND AZ ÖT CÉLT SERÉNYEN SZOLGÁLJÁK.

Mindezt háromféle kommunikációs stratégia alkalmazásával teszik. Dezinformációs célú tartalmat gyártanak, blogposztokat, mémeket, videókat készítenek, felerősítik a kormányzati média üzeneteit megosztások tömegével; illetve személyesen támadják a másként gondolkodókat. Index

nyuszigonosz 2019.09.28. 19:05:40

@Nagy kámpics: Nem vitatkozom én veled, csak azt írtam le, amit én látok és ahogy én látom ezeket és a hasonló dolgokat.
Egy további írásodat is egy kicsit alapul véve, ahol írod - és igazad is van azzal amit írsz ott - hogy nem mindenki tud élni a szabadságával sem.
"A munkán kívüli életben is önuralom, fegyelmezettség, önreflexió kell hozzá." - írod.
Na de ez sokaknál megvan. Anélkül, hogy világutaznának, digi nomádkodnának. :-)
És sok utazónál viszont nagyon nincs meg.
Más utazóknál meg megvan, de ök nem azok, akik ezzel dicsekszenek, mivel náluk ez egy saját magukkal szembeni alap elvárás.

A fiatal az nem mindig huszonéves.
Én magam nagyon sok mindenkit ismerek, olyanokat, akik utazgatnak a világban, mert megtehetik: a család állja a számlát, akármennyit, és közben intézi az utazó minden más "földhözragadt" ügyét is. Van közöttük huszonéves is, az érettségi és az egyetem közötti 1-2-3 vagy több év is akár, de pl. a hatvanhoz közeledö egyén is, aki megteheti hogy így éljen, közben már nem a szülök hanem a tesvére és a tágabb családja a pénzügyeivel törödö családi háttér, meg azt is, aki 38 éves koráig lógott így a világban de megvolt a mindent intézö az egészet fizetö családi háttér is. Aztán ez egyszer csak nem volt többé meg, és vége lett a majd 20 évig tartó arany életnek a világban. Na jó, azonnal lett másik arany élet, immár otthonülös és föleg az azt biztosító személyt.
Na ilyeneket is ismerek többet. :-)
Persze az internetes oldalakon ök is mind digi nomádok/ vagy voltak akik ugye jaj de talpraesetteknek adják ki magukat. :-)

De mindez ellenére én mégis úgy gondolom, hogy van az a munka - mint már a legutóbbi ilyen jellegü posztál írtam is - amit lehet így utazva, egy idöre itt ott letelepedve végezni és jól van ez így.

Latcho Djuri 2019.09.28. 19:06:29

@gabors: s mit tanácsol a kócosborisz robotügyben, vagy csak virnyákol?

fhdgy 2019.09.28. 19:06:36

@Golf2: Azt ugye nem mondod, hogy mindez meglepetésként ért?!

Latcho Djuri 2019.09.28. 19:06:38

Nem ismertem..

Hungarian Cultural Centre London

To mark the 150th anniversary of the birth of Philip de László, Magyar Nemzeti Galéria, Hungarian National Gallery & de Laszlo Archive Trust presents exceptional works by the artist. See the portrait of the Duchess of York (later Queen Elizabeth, The Queen Mother) and many more

fhdgy 2019.09.28. 19:25:02

@nyuszigonosz: Tudod, amikor valami olyat írt a posztoló ( nem olvasom el még egyszer ), hogy 25 éves korára kiégett, meg volt isten tudja hány munkahelye, de a főnök mindenütt kiállhatatlan volt, meg még dolgozni is kellett volna, akkor valahogy nem lett szimpi.

Meg valahogy olyan érzésem volt, hogy valamiféle celeb attitűd hatja át. Ők azt hiszik, hogy ha felemelnek egy szalmaszálat, akkor azt el lehet adni úgy, hogy súlyemelésben világcsúcsot döntöttek. Mellesleg nagyon sajnálatos, de sokaknak tényleg el lehet adni.

Szerintem az a baj a digitális nomádkodás körül, hogy óriási csinnadrattával adják elő. Hogy mondja a német? Um Turm viel Wind!

Most már szeretnék egy olyan posztot itt olvasni, ami mentes minden túlhajtástól. Csak szépen, tárgyilagosan, letisztultan!

2019.09.28. 19:53:47

@nyuszigonosz:

"Na de ez sokaknál megvan. Anélkül, hogy világutaznának, digi nomádkodnának. És sok utazónál viszont nagyon nincs meg."

Persze, abszolút, egyetértek.

"Nem vitatkozom én veled, csak azt írtam le, amit én látok és ahogy én látom ezeket "

Ok. :)

gabors 2019.09.28. 20:57:58

@Latcho Djuri: "@gabors: s mit tanácsol a kócosborisz robotügyben, vagy csak virnyákol?"

nezd meg nem fogsz csalodni annyira tudsz azert gondolom british-ul hogy megerted ha kell link beteszem ide ... de a korabbi linkrol is megtalalod a search (nagyito ikon)-nal konnyen..

Golf2 2019.09.28. 21:24:28

@fhdgy: Nem tudtam hogy nyakig benne vannak.

Csodabogár 2019.09.28. 22:38:21

@Latcho Djuri: Ő volt akkoriban a divatos portréfestő. Elég sokáig élt és szorgosan dolgozott. Pesten is vannak képei a nemzeti galériában. Legközelebb itthon leszel, megnézheted.

FutureFry 2019.09.29. 00:54:32

@Csodabogár: “Tegnap valahogy nem derült, hogy, hogy New Yorkból Ottawába is vitorlással ment vajon?:-)”

“Climate activist and scolder of world leaders Greta Thunberg will be travelling to various North American events this month – including one in Montreal – in a Tesla Model 3, courtesy of none other than Arnold Schwarzenegger.”

driving.ca/tesla/model-3/auto-news/news/schwarzenegger-sets-thunberg-up-with-tesla-model-3-to-montreal

gabors 2019.09.29. 01:21:31

@FutureFry: na meg egy kibaszott nagy PR buli ez mindenkinek ...

jo celebnek lenni nyomjak egymast ... erdekes hogy ezzel a felnott politkussal nincsen semmi baja a Greta-nak ? (ja persze ad egy teslat mig O maga a hammer-t vezetett evekig meg raklamozta is azt hiszem volt neki egy idoben 3 ilyen kocsija ....)

adg 2019.09.29. 02:50:57

Es mint tudjuk, a teszlaba punpalt aram az csak ugy lesz a semmibol, vagy talan epp a levego co2 tartalmabol vonjak ki, es mikor a fel tonna akkumulatort kidobjak kesobb, az is csak ugy eltunik, vagy atalul okoszisztemava.
Igy meg ez.

fhdgy 2019.09.29. 06:23:43

@Golf2: Gondold meg! Itt ezen a blogon is vannak olyan hozzászólók, akikről nehéz lenne feltételezni, hogy nem a fizetség teszi őket olyanná, amilyenné.

fhdgy 2019.09.29. 06:42:50

@adg: Az energiát nem lehet veszteség nélkül átalakítani egyik formájából a másikba.

A villamos energiát meg kell termelni, jókora veszteség lép fel itt is, szállítani kell, az akkut tölteni kell, az elektromos energiát mozgásivá kell alakítani. Közben hány % ment a veszendőbe?

Azt elfogadom, hogy az elektromos autó nem füstöl a pesti ember orra alá.

De a meglévő hőerőművek környezetében élő emberek nem számítanak, csak a pesti ember?

Akkor lenne kétség kívül normális a dolog, ha "tiszta" elektromos energia állna rendelkezésre, ettől pedig még messze vagyunk.

Aztán még egy elgondolkodtató dolog: szerintem arra ( is ) megy a dolog, hogy kényszer piacot teremtsenek. Nem jó a régi autó, újat kell venni!

Egy konkrét kérdés is : miért drágább az elektromos autó, mint a belső égésű? Nézz egy fűnyírót ( lehetne sorolni mást is ), ott pont fordított a helyzet.

Aztán mi van a kamionokkal, traktorokkal, diesel mozdonyokkal, olajfűtéssel, stb. stb.?

Még aztán: miért kell az Alföld kellős közepén Bakonyi tejet, a Bakonyban Szegedi Mizó tejet árulni? Miért fuvarozgatunk gyakorlatilag cserekompatibilis árukat össze-vissza, csak azért, hogy kíméljük a környezetet?

Szerintem megy az eszetlenség és azzal nyugtatjuk magunkat, hogy kipécézünk egy valamit, de a többi meg nem számít! Pótcselekvés???

taga20 2019.09.29. 09:33:21

@Latcho Djuri: látom nem adód fel a szomszédban.

te valami donkihote lehecc:)))

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.29. 11:52:09

@fhdgy: nem vagyunk messze a tiszta energiától:

Az azonnali piac árai alá kerültek a nagy napelemes rendszerek áramtermelői árai. És ott is maradnak
A fotovoltaikus (pv) rendszerek sok helyen a legolcsóbb villamosenergia-termelési módok közé kerültek. Ugyanakkor a pv-modulok és -rendszerek ára olyan gyorsan csökken, hogy nehéz volt megbízható és naprakész publikus adatokat találni

A tanulmány szerint jelenleg Spanyolország déli részén, Malaga közelében 24 eurós megawattóránkénti (MWh) áron lehet fotovoltaikus rendszerekből áramot kinyerni - Finnországban, Helsinki térségében ugyanez 42 euróba kerül. Úgy, hogy minden rövid és hosszútávú költséget beleszámolnak az árba.
www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/olcso-aram-energia-napelem.690781.html

Annyira lement a nap- és a szélenergia ára, hogy már állami támogatás nélkül is megéri
2019. szeptember 25. szerda

Egy évtizede a spanyol kormány jelentős támogatásokkal kezdte el ösztönözni a megújuló energiák térnyerését. A kezdeményezés hatására annyi beruházás indult el, hogy a támogatások komoly terhet jelentettek a költségvetésnek. A változást mindenesetre jól mutatja, hogy a megújuló energiák 2008-as húsz százalékos részesedése az energiatermelésben tíz év alatt közel a kétszeresére nőtt.

Még jelentősebb változás azonban, hogy a kormány időközben teljesen felszámolta a támogatási rendszert. Ez pedig annak köszönhető, hogy világszerte annyival olcsóbb lett a szél- és naperőműfarmok megépítése, hogy már nincs feltétlenül szükség állami támogatásra a nyereséges beruházásokhoz.
www.mnnsz.hu/annyira-lement-a-nap-es-a-szelenergia-ara-hogy-mar-allami-tamogatas-nelkul-is-megeri/

Illetve:
tablet.hvg.hu/tudomany/20180626_napenergia_ara_rekord_olcso_napenergia_energetikai_forradalom

fhdgy 2019.09.29. 12:18:50

@Öreg Tőgy (Erdei Galand): Én ( még ) pesszimista vagyok.

Engedtessék meg, hogy a saját kis világomon keresztül nézzek bizonyos dolgokat.

Kb. kettő hete a Media Markt-ban láttam egy 10 ezer mAH-ás powerbank-et, ami napelemes volt. Azt írta, hogy ( és itt lehidaltam ) kb. 20 óra alatt tölti fel napelemről az aksit. Mi van? Normálisak vagytok? 20 óra az optimistán is kettő nap napsütés, közben mi van, gyertyafénnyel működtetem az eszközeimet? Azzal nem is foglalkozom, hogy mennyibe került, műszakilag egyszerűen abszurdnak tartom.

Valamikor tavasszal kuglizgattam a neten: egy KETTŐ KWH-ás napelem rendszer 750 ezer Ft + ÁFA ( cirka egy milla ).

Ekkora teljesítmény kell mondjuk egy automata mosógéphez, mert időnként ennyi a maximális áramfelvétele.

Nekem lenne egy problémám, amire szeretnék elfogadható árú megoldást találni:

Van ugye a birtokom, ahova szeretnék kiköltözni a kecskéimmel. A kellemes természet adott, de ezen kívül nincs infrastruktúra.

Kellene egy kis áram, mert akkor minden lenne. Ha villany van, akkor minden van! Még internet is.

Hogyan? Tudsz valami elfogadható tippet? Nagyon megköszönném!

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.29. 14:38:35

@fhdgy: egyelőre nincs személyes tapasztalatom. Elsősorban a lemondást, a fogyasztáscsökkentést javasolnám. De ez persze a korral egyre nehezebb.
Mire kell villamos energia? Fűtésre? Hűtésre? Világításra? És mennyi?

Vannak ilyen off-gridesek, akik függetlenedni akarnak az állami csecstol, a közművektol. Ez itt az energia szekció tippje:
offgrid.blog.hu/2011/01/23/offgrid_talalmanyok_pedalgenerator

fhdgy 2019.09.29. 14:57:31

@Öreg Tőgy (Erdei Galand): Ahogy mondtam, ki szeretnék költözni a birtokra. Ott jelenleg csak a természet van,nincs semmi más.

Jelen pillanatban nulla villamos energiát tudnék felhasználni ( mert ott nincs ), adj tippet, hogy ezt hogyan lehetne tovább csökkenteni??? -:)

Ha ott elképzelsz egy házat, körülötte állatokat ( a kecskéimet ), akkor látható, hogy világítás, háztartási gépek, az állattartás gépei, pl. fejő gép, stb., ezek működtetésére kell az áram.

Hogy mennyi? Jó kérdés! Első körben azt válaszolnám, hogy annyi, ami egy átlag család, átlag lakóházához kell.

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.29. 15:49:27

@fhdgy: "Jelen pillanatban nulla villamos energiát tudnék felhasználni ( mert ott nincs ), adj tippet, hogy ezt hogyan lehetne tovább csökkenteni??? -:)"

Akkor te már megérkeztél. Ez itt a kánaán. Maga az Éden kertje.
Nincs további teendőd. :)

A háztartási fejő gépet verd ki a....

Fejedből. Az otujjas megoldás bevált az évezredek során.
Na de most komolyan! Van pár Kecskéd, és az édeni nyugalmat gepzajra cserélnéd? Akkor inkább költözz be a városba. Ne tedd tönkre a csendes, idilli környezetet.

Vagy Kecske milliárdos akarsz lenni, annyi állattal, amivel kézzel már nem bírsz?

fhdgy 2019.09.29. 15:57:13

@Öreg Tőgy (Erdei Galand): Már most van hét kecském, amiket fejek. Jövő tavasszal ez, ha minden igaz 14 lesz.

Ennyit nem akarok kézzel fejni, ez azt hiszem érthető!

Amilyen gyorsan csak lehet, szeretném elérni az 50+ fejőskecske állapotot. Annyit meg még inkább nem akarok kézzel fejni! -:(

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.29. 16:36:25

@fhdgy: nem érthető, miért akarsz akkora gazdaságot, amit nem tudsz magad ellátni. Majd alkalmazottakat is veszel fel, hogy dolgozzanak helyetted? Meg HR menedzsert, aki az alkalmas munkásokat kiválasztja?
Te még mész helikopterrel Budapestre vagy loszandzseleszbe? Ez a terv?

Nem félsz, hogy pont a munka öröme vész el az automatizálással, gépesítéssel? Gépkezelő akarsz lenni az állattal személyes kapcsolatban lévő paraszt helyett?

fhdgy 2019.09.29. 20:10:34

@Öreg Tőgy (Erdei Galand): Van egy 72 hektáros birtokom. Kezdeni kell vele valamit.

Ott, a birtokon akarok élni. Azért kellenek a kecskék, hogy legyen értelme. A fejőgéppel való fejés a kecskéknek is jobb. Ma pl. elromlott a fejőgép, várhatólag kedd estig kínlódás nekik is, nekem is.

Dzsínom Dzsánom, dzsanázod? 2019.09.30. 14:46:22

@fhdgy: értem. Hát te tudod, semmi közöm hozzá, de biztos, hogy jó ötlet nyugdíjasként belekezdeni valamibe, ami egy egész családnak, aktív korú férfivel is komoly munkaterhet jelentene?

Ha egész életedben ezt csináltad volna, és a szaktudás a kisujjadban lenne, akkor is egyre inkább csak a besegítes lenne reális. Egy 60-70 éves nem bír már akkora fizikai terhelést, mint egy harmincéves.

Mire lenne valami a terveidbol, közel 80 leszel. Vagy gondolod, hogy egy családi gazdaságot gépesíteni tudsz, fel tudsz építeni 1-2 év alatt? Még ha a néhány tízmillió és az évtizedes tapasztalat, tudás meg is lenne, akkor se valószínű, hogy pár éven belül reálisan megvalósítható lenne.
Ha nem organikusan fejlődve, hanem egyik napról a másikra épül fel, könnyen lehet belőle méretes bukás, mert mondjuk a terméket mégse veszik át a várt mennyiségben.

Én nyugdíjasként inkább bérbeadnam a területet, és háztáji léptékben, elsősorban értelmet, örömöt adó tevékenységként tartanék néhány állatot, de nem ipari méretekben.

De még egyszer: semmi közöm hozzá, te tudod jobban.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása