oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. augusztus 28. 06:30,  Budapest határátkelő gyerekek szemével 211 komment

2019. augusztus 28. 06:30 Határátkelő

Budapest határátkelő gyerekek szemével

Még ha határátkelő is lett valaki, több év után is teljesen másként reagálja le Magyarországot és azon belül Budapestet, mint egy kisgyerek, akinek már az a természetes, amit külföldön élve tapasztalt. Így aztán különösen érdekes, milyennek látta egy 5 és egy 10 éves, Hollandiában élő gyerek a magyar fővárost. Ábel írta meg élményeiket.

Te is hazalátogattál? Milyen tapasztalatokat szereztél? Írd meg a hataratkelo@hotmail.comcímre!

magyarorszag_budapest_tavaszmezo_utca_2.jpg(A kép illusztráció)

„Már 5 éve Hollandiában lakunk. Egyre kevesebbet foglalkozom a magyarországi politikai történésekkel, sőt már nem is szavazok otthon, nem érzem magamat jogosultnak, hogy beleszóljak abba, ami otthon történik.

Viszont pár érdekesség történt amig két hétre hazautaztunk, nem is velem, hanem a gyerekekkel. Ők még őszinték, ami a szívükön az a szájukon, hiszen gyerekek. A fiam 5, a lányom 10 éves. Számukra Magyarország már csak egy nyaralás, még ha az anyanyelvük magyar is.

A kisfiam a „gonosz város” néven emlegette Budapestet, amikor fel kellett világosítanom, hogy a belvárosi házak falán levő ezer lyuk még mindig a háború és a forradalom nyoma, a Nyugati pályaudvart vonattal elhagyva a táj nem a Call of Duty háborús játék berendezése és a nyomasztó négyes metró állomásainak a sivár dísztelen betontömbjei sem egy disztópikus sci-fi kellékei.

A lányom döbbenten nézte az utakat mindenhol ellepő kátyúkat, patchwork jellegű javításokat, fekáliát és csordogáló vizeletet. A tömegközlekedésen folyamatos a káromkodás az ablakból kinézve nem egyszer az utcán hányó részegeket láttunk.

A Nyugati aluljáróban egy ittas férfi próbálta egy idősebb embertől elvenni az aprópénzét. A lányom szorosabban átkarolt és kérte hívjam a rendőrséget, akik kb. 20 méterre posztoltak az eseménytől teljesen közömbösen.

Többé nem akart lejönni az aluljáróba, főleg a WestEnd alsó bejárata és a Nyugati túloldalát összekötő „folyosó” hagyott benne mély nyomokat.

Ezek után elköltöztünk a belvárosi hostelből a kosz, az ajtófélfára kent széklet, a penész és végül az ágyi poloskák miatt. A Bosnyák-tér közelében családtaghoz cuccoltunk.

A Bosnyák-téren a piacra igyekeztünk egy csokor virágért csak a lányom és én. Nevetve ugrotta át a kutyaszart és vizeletet, az összetöredezett aszfalt hibáit.

Rácsodálkozott az évek óta nem használt rozsdásodó villamossínekre és a közöttük álló szemétre, a közlekedési lámpa hiányában az túloldalra jutás nehézségeire a forgalmas úton. (A piac bejáratával szemben.)

A piac körül kormánypárti standok valami aláírást gyűjtenek Brüsszel ellenében, rengeteg a nyugdíjas, buzgón segédkeznek a feladatban és kommentálják a világ és az ország eseményeit.

Migránsok ellepték a nyugatot, Magyarországon sokkal jobb élni, biztonság van, épül és szépül az ország. A kislányom körbe néz a Bosnyák- téren és csak ennyit kérdezett gyermeki ésszel: - Apa ezt most komolyan gondolják?

Számomra vagy egy Budapesten élő felnőttnek ezek a dolgok teljesen láthatatlanok, ezért volt érdekes a gyerekek reakciója.

Egyébként Budapestet elhagyva például Budaörs és Veresegyház már nagyon tetszett nekik és ennek hangot is adtak. A történetet némiképp árnyalja, hogy Hollandiában kisvárosban lakunk, ami nem összehasonlítható egy ország fővárosával.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

A Határátkelő podcastjai most már nem csak a YouTube-on, de a Spotify-on, az Anchoron (ahol hangüzenetet is küldhettek!) és a legtöbb szolgáltatón megtalálhatók. Folyamatosan kerülnek fel az adások, minden nap egy új rész, hallgassátok meg (újra)! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5715026090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2019.08.28. 07:25:14

"Ezek után elköltöztünk a belvárosi hostelből a kosz, az ajtófélfára kent széklet, a penész és végül az ágyi poloskák miatt. A Bosnyák-tér közelében családtaghoz cuccoltunk."

Hát igen. Csak óvatosan az airb&b-vel. Lehet nagyon jó is, meg akár eléggé mellé lehet nyúlni.

_z_ 2019.08.28. 07:30:13

A ke nappal ezelötti poszt alapjan az ironak legközelebbre inkabb Sümeget, Sarvart, Apcot es Martonvasart ajanlanam :).
Komolyra forditva a szot, szerintem ez inkabb a nagyvarosnak szolt, es nem Magyarorszagnak. Erdekelne, hogy mit szolnak Budapesthez azok a gyerekek, aki mas nagyvarosbol mennek oda latogatoba.

Golf2 2019.08.28. 07:37:08

A többség már egyre kevesebb,a többi meg egyre több.Ennek megfelelő a pesti helyzet.

Pöffetegecske 2019.08.28. 08:01:42

@_z_: Zürich méreteiben messze nem olyan, nagy de mégis nagy. Hát ugyanezeket szólják. Nem vakok, nem hülyék, csak gyerekek.

_z_ 2019.08.28. 08:06:25

@Pöffetegecske: Na de az Svajc :). De köszi, kivancsi lennek meg ilyen velemenyekre! En nehezen tudom Budapestet mas nagyvaroshoz hasonlitani, mert nem eltem meg mas nagyvarosban, turistakent meg mast lat az ember. Becsben voltunk parszor, es azert erezhetöen tisztabb, rendezettebb, de mivel nem jartam minden reszen, altalanosnak ezt sem mernem mondani.

Din Serpahis 2019.08.28. 08:14:15

Becsben is megvan ugyanez, eleg csak a Praterstern kornyeken tenferegni. A migrik altal lakott zonakat mar meg sem emlitem, mert nem lenne fair :)

Din Serpahis 2019.08.28. 08:15:24

Ettol meg persze Bp extra igenytelen, nem ertem pl, hogy a.golyonyomoknak miert kell meg ott ektelenkedni, szerintem ilyen sehol mashol Europaban nincs.

Golf2 2019.08.28. 08:18:02

Off.FELCSÚT Fő utcájával párhuzamos utcában viszont már 50 milliót kérnek egy újszerű, 120 nm-es, 660 négyzetméteres kerttel kínált házért. Eldorádó!

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.08.28. 08:22:37

Ezek szerint van ami nem változik Pesten. Úgy jó 15-16 éve a hazatérésünk után fiam is nehezményezte hogy miért olyan koszos és büdös városunk levegője illetve miért van mindenhol annyi kutyapiszok. No és hogy miért kell korán reggel enyhén ittas dülöngélő embereket kerülgetni. Miért nem lehet a zebrán átmenni a száguldozó autósoktól es miért savanyú mindenki. Mindezt egy hat éves gyerek szemével és szókimondásával. Sose fogom elfelejteni. De ő se.

Csodabogár 2019.08.28. 08:23:28

Én mint lokálpatrióta körülvittem volna a városon a gyerekeket úgy, hogy azok egy életre szép élménnyel távoztak volna. Bosnyák tér helyett Nagycsarnok, Gellérthegy, vár, Margitsziget. Hajózás a Dunán, Andrássy út, Zserbo és a most megnyilt szépséges Párizsi udvar. Közben elmeséltem volna a város történetét nagy vonalakban. Biztos nem a kátyukat figyelték volna.
A kérdés csak az, hogy szeretném-e velük megszerettetni a várost vagy direkt a mocskokra utazom, mert én utálom alapon, útálják meg ők is. .

Csodabogár 2019.08.28. 08:27:44

@Din Serpahis: Itt is keresni kell már
@ChristineK: 15-16 év régen volt. Azt hiszem eléggé büntetik a zebrán áthajtókat, mert tapasztalatom szerint manapság már 99% megáll ha látja a gyalogost. Különben meg lásd a fenti megszólalásomat. A felnőtt hozzá állásán sok múlik. Ha a felnőt negativ valamivel kapcsolatban a kisgyerek azt simán átveszi.

Pöffetegecske 2019.08.28. 08:30:08

@Csodabogár: Ott laktak. Mi is ott laktunk. Pont ugyanezeket írhatnám, bkv aluljárók, utcák, rohadó gangok, és igen kötözködő, lökdösődő, ordító, káromkodó emberek. Már akkor is féltek az aluljáróban, mikor Pest megyében laktunk és Pestre mentünk pl. koncertre. Valamint Zürichben is lakunk, nem turistáskodunk, csak itt simán elengedem őket egyedül, Pesten meg mondjuk ők nem mernek menni. Tudod a Keletibe fut be a vonat, a történet ott kezdődik...

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.08.28. 08:36:06

Azért annak örülnék, ha 5 év múlva a gyerekek leírnák a saját tapasztalataikat is, nem a szülő emelne ki koncepciózusan egy-egy részt...

Pöffetegecske 2019.08.28. 08:40:49

Kifejezetten pozitív vagyok pl. a kutyaszarral kapcsi, konstrukció, alak, árnyék, kompozíció, tök cukker. Tényleg azt gondolod, hogy egy Corvin aluljárós verekedéses történet után a szülő miatt lesz a gyerek aurája lábszagú?

Hari Seldon 2 2019.08.28. 08:44:29

@Csodabogár:
Ott van a szövegben. nem kifejezetten erre voltak kíváncsiak. -> Ismerőshöz mentek, mert a szállásuk gáz volt.

verkagrafomanka 2019.08.28. 08:52:00

@Hari Seldon 2: ez nem annyira lenyeges pont, de az airbnb meg a hostel az nem ugyanaz :)

Bredpitt Monika 2019.08.28. 09:00:01

@verkagrafomanka: @Hari Seldon 2: igen, nekem is feltunt, a hostel egesz mas kategoria, amugy meg ha volt agyi poloska, annak a csalad nagyon orulhetett, mert baromi nehez megszabadulni tole es van ra esely, hogy athurcoltak a lakasba

Hari Seldon 2 2019.08.28. 09:02:54

@verkagrafomanka:
Igaz. Én csak egyből az airbb-re asszociáltam. Mert volt már nagyon gáz (szerencsére csak egy nap) és volt elég jó is.

Bredpitt Monika 2019.08.28. 09:03:01

Azert furcsa volt ez a poszt, pl ha valaki Hollandiabol hazajon miert hostelbe megy?

Jojjon az iro es megkovetem, de nekem ez egy kicsit szurrealis, bar raismerek Budapestre...

Kutyaszar....Parizsban egy darabot nem lattunk, itt viszont van boven..

Bredpitt Monika 2019.08.28. 09:07:06

A hajlektalan lett megemlitve, amint hany, ha jol lattam. ...a kulfoldi turistak is hanynak , a belvarosi kapualjakba, oket is szeretjuk....

himberg74 2019.08.28. 09:12:27

Gondolom nem vonattal érkeztetek Veresegyházra, mert az állomás...! Na az megint felér egy idöutazással!

himberg74 2019.08.28. 09:12:27

@Csodabogár: hát persze h van rengeteg szép hely Mo-n! De amíg eljutsz egyikből a másikba nem csukod be a szemed. És dühítő h a látványosságok környéke még rendben van, de ha kicsit eltávolodsz tőle ( itt most nem a nyóckerre gondolok), akkor már mellbevágnak az "apróságok". Általános rend, tisztaság, odafigyelés kellene...én nem tudtam ezt kivárni, sorry.

Golf2 2019.08.28. 09:13:24

Biztos nem a kátyukat figyelték volna...Pedig jobb mint a balesetin várni a gipszre.

Bredpitt Monika 2019.08.28. 09:16:15

A hajlektalan helyzet itthon nagyon szembetuno..
par eve itt Pesterzsebeten az egyik szomszedom az antsz t hivta, mert volt itt egy ferfi, aki szo szerint tobbszor is maga ala fosott, nadragon keresztul, igy ult a padon, ami egy pekseg es a gyogyszert ar mellett all, nagyon rossz allapotban volt az ember, szornyu...

Most pedig mar evek ota nyaron a varoskozpontban gyulekeznek, a buszmegalloban, ott ordibalnak, karomkodnak, isznak....eleg gaz az egesz, en sok nagyvarosban jartam mar, de ilyet nem lattam sehol

Most Parizsban a palyaudvar (guard de nor) kornyeken budos volt, de meg ott sem ez volt, ami itt...

Budapesten a turistak altal latogatott helyeken is ott vannak a hajlektalan ok, ld bkk kozpont a deak ternel, kiraly utca, a foldon fekszenek...es egyre tobb a hajlek nelkuli ember, nyilvan videkrol is feljonnek, hiszen itt tobb penzt tudnak keregetni....eleg elkeserito a helyzet

Bredpitt Monika 2019.08.28. 09:19:18

@Golf2: hugommal.lementunk talan masfel eve, egy csomo elado haz volt......

Platonica 2019.08.28. 09:26:21

En multkor irtam par szot, gyerek pont az a kategoria, amirol itt erdeklodtek. Par hetes Interrailing utan ment Bp-re, amely soran tobb europai nagyvarost erintettek. Spec agyipoloskaval Berlinben sikerult talalkozniuk:-D Neki es 3 angol osztalytarsanak is nagyon tetszett Bp, ill a videki par nap is. Kritikai gondolkodasu, ertelmes gyerek, sose probaltuk elidegeniteni a varostol/orszagtol, ahonnan szarmazik, mert azt valljuk, minel tobb hellyel es emberrel van pozitiv kapcsolata, annal gazdagabb. Nyitott szemmel jar, nincsenek negativ beidegzodesei, eszreveszi altalaban mindenutt a jot es a rosszat is. Mivel elegge sokat utazott mostanra, viszonylag jo ralatassal rendelkezik a vilagra, amelybe, ugy latom, elegge realisan illeszkedik Mo is. Nyilvan ezt atszinezi egy kis elfogultsag is azert, hiszen Bp-en szuletett, magyar az anyanyelve, szereto nagycsaladhoz jar vissza kicsikora ota.

@Bredpitt Monika: Nem biztos, hogy egy teljes csaladot el tudnak szallasolni rokonok, de lehet, h videki a tagabb csalad. Van, h mi is airbnb-t veszunk ki, bar ez mindig 2-3 haloszobas apartman, nem hostel.

Bredpitt Monika 2019.08.28. 09:48:20

@Platonica: en nem csaladra gondoltam, hanem valami normalisabb szallasra, panzio, kicsi motel....a hostel emlekeim szerint egyenlo a tomegszallassal.....

Arthamyr 2019.08.28. 09:52:27

"A kislányom körbe néz a Bosnyák- téren és csak ennyit kérdezett gyermeki ésszel: - Apa ezt most komolyan gondolják?" - Ugyan gyerek híján nem értek hozzá nagyon, de nekem ez kissé életszerűtlennek tűnik. Amúgy mi volt, odamentetek a gyűjtéshez, figyeltétek, hallgattátok, és a gyerekben ez így felvillant? Számomra iszonyat furcsa, ha egy 10 éves kislány ilyesmivel foglalkozik.

A Bosnyák már 20-25 éve is a város egyik pöcegödre volt, ahogy pl. a nyugati aluljáró is régóta a csövesek ólja (bezzeg ha kitakarítanák őket a rendőrök, akkor mindjárt picsognak a különféle jogvédők).
A hostelba menni gyerekekkel meg no comment...

Platonica 2019.08.28. 09:59:26

@Bredpitt Monika: Ja, ertem! Igen, a hostel olyasmi. Bar csaladdal sztem a motel, panzio se idealis, kiveve, ha apartman jellegut tudnak kivenni. Mi legalabbis nem szerettuk kisebb gyerekkel ezeket, mert kulonszobat jelentettek altalaban, nem is mindig egymas mellett.

Arthamyr 2019.08.28. 10:01:10

@_z_: Oké, Dublin kb. feleakkora, de sokkal kisebb a csöveskoncentráció. Lehet, hogy ez négyzetesen/exponenciálisan aránylik a lakossághoz? El nem tudom képzelni, mi lehet akkor mondjuk New Yorkban. :D
Dublinban is akad néhány róka koma, a megfelelő területeken, főleg a bulinapok után. Szar és húgy viszont sokkal kevesebb van.
Mindez annak ellenére, hogy az írek egy elég igénytelen népség.

verkagrafomanka 2019.08.28. 10:12:23

@Arthamyr: "A hostelba menni gyerekekkel meg no comment..." - teljesen mindegy, hogy te vagy en szemely szerint egyetertunk-e azzal, hogy gyerekekkel megy oda valaki, a hostel reszerol ez nem magyarazat es plane nem mentseg.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2019.08.28. 10:24:16

@Arthamyr: Amerikában a csövesszitu elég gáz, Los Angeles pl. hemzseg tőlük. Az állam ugyanannyira szarik a helyzetre, mint Magyarországon (csak éppen ott még nem alkotmányellenes szegénynek lenni).

Arthamyr 2019.08.28. 10:24:24

@verkagrafomanka: Ugye te sem gondolod, hogy az reális elvárás, hogy a hostelek többsége gyerekkompatibilis legyen? Főleg olyan helyen, amit nagy számban látogatnak bulituristák is (jelenleg Budapest belvárosa ilyen hely).

Fiatalabb koromban többször is megszálltam hostelban, egész éjjel ment a buli. Ugyan széklet nem volt kenve az ajtófélfára, de annyira ezt sem tartom meglepőnek, miután pont egy haverom próbált meg kipisálni a zárt ablakon a rendőrautóra, alig tudtuk róla lebeszélni a próbálkozásról. Utána meg nem tudtunk elaludni a röhögéstől... Nem volt ritka, hogy még másnap reggelre sem józanodtunk ki. A hostel a világ minden tájáról érkező csóró bulituristák szálláshelye. Középkorú emberként eszembe nem jutna, pedig gyerekem sincs.

Ez nem mentség, csak egy megváltoztathatatlan tény, amit célszerű figyelembe venni.

verkagrafomanka 2019.08.28. 10:25:24

@Arthamyr: "Ezek után elköltöztünk a belvárosi hostelből a kosz, az ajtófélfára kent széklet, a penész és végül az ágyi poloskák miatt." ezek kozul szerinted mi szamit "gyerekkompatibilissagnak"?

Arthamyr 2019.08.28. 10:25:40

@Gerusz: Igen, a napokban írták itt páran ha jól emlékszem.

Arthamyr 2019.08.28. 10:27:05

@verkagrafomanka: Semmi, ezért kell mondjuk négycsillagos szállodába menni (vagy a világ lepukkantabb helyein ötcsillagosba).

Arthamyr 2019.08.28. 10:29:29

@Csodabogár: Hát, engem (kis)gyerekként ezek annyira nem mozgattak volna meg...

Arthamyr 2019.08.28. 10:32:18

@Csodabogár: Az exkollégám térdét 3 éve törte szarrá egy kanyarodó autós, teljesen összeomlott a lába. Zöld lámpán + zebrán kelt át, kb. egy év után gyógyult meg. A csávó nem volt hajlandó/képes kártérítést fizetni, azt mondta, inkább leüli.

Golf2 2019.08.28. 10:33:51

@Bredpitt Monika: Elég, ha az Orbán-rendszert kritizálja, ne adj Isten még politikai alternatívát is igyekszik szervezni ellene. A közellenségképzésre és fakenews-terjesztésre épülő propagandának persze megvan a maga logikája: „Csak mi védünk meg benneteket a Gonosztól, ezért nem is olyan nagy ár, hogy közben miénk lesz csendben az egész ország, a Balatontól Tokajig”...

verkagrafomanka 2019.08.28. 10:45:29

@Arthamyr: nem igy ertettem, hanem ugy, hogy a poszter altal felsorolt okoknak semmi koze nem volt ahhoz, hogy gyerekekkel volt vagy nem, mert ezek a higienai korulmenyek egy felnottet is joggal zavarnak.

Fringe minority with unacceptable views 2019.08.28. 11:04:19

@Arthamyr: ebben tokeletesen egyetertunk, bar szerencsere nem eltem Dublinban soha. Az irek (es olaszok) igenytelen nepseg.
Ez a mai poszt, gondolom, egy parodia. A gyereket hostelbe viszem, wtf?, utana meg a budapesti pocegodorbe, a Bosnyak terre. Miert tenne egy szulo ilyet?

Megdobben a hajlektalanokon.... akkor a poszter(ina), ne tegye be a labat Londonba vagy NYCba, ahol a metro egy mozgo hajlektalanszallo. Szivesen illusztralom fotokkal is.
@Bredpitt Monika: Parizs egyes reszei kb a Horn of Africa szintjen mozognak. Nem tudod eldobteni, hogy djiboutiban vagy -e. Csaxolok.

Arthamyr 2019.08.28. 11:04:52

@verkagrafomanka: A széklet és az ágyi poloska nagyon gáz, nyilván a legtöbb felnőttet is zavarja annyira, hogy ne tolerálja. Viszont egyáltalán nem meglepő, a hostel a szállás alja, ez egy olyan üzleti modell, ahol igénytelen vendégeket nagy számban látnak vendégül olcsón, és még viselkedniük sem nagyon kell. Megesik az ilyesmi, a hostelben a higiéniára nem nagyon adnak, amikor mi kerestünk hostelt, akkor mindig csak a maximális értékelésű tisztasággal rendelkezőt vállaltuk be, és ezek is messze voltak a gyerekkompatibilitástól. Igaz ez már több, mint 10 éve volt, de meglepődnék, ha azóta változott volna a helyzet.
A penész (bár nem mindegy a mértéke) bizonyos helyeken "business as usual". Szerintem Írországban a lakások jelentős részében van valahol penész, és zavartalanul élnek benne, nem is annyira aljanépek, inkább kevésbé tehetős, fiatalabb átlagemberek.

Tehát nem emiatt kell kerülni a hostelt gyerekeseknek (illetve igényesebb felnőtteknek), de ezek olyan dolgok, amik előfordulhatnak a hostelben, jóval nagyobb eséllyel, mint egy normális szállodában. Én még olyan hostelt nem láttam, ahova vinnék olyan gyerekeket, akiket szeretek. :) Viszont erre is megvan az igény, úgyhogy van is, marad is.

Arthamyr 2019.08.28. 11:06:34

@Se vasalo se munka: Én nem bántam meg, hogy 7-8 évet itt töltöttem, szerintem szuper hely, csak drága, ha civilizált környezetben szeretnél élni. :)

Csodabogár 2019.08.28. 11:15:26

@Bredpitt Monika: Engem az dühít ha világos nappal alszanak az utcán. Külföldön azért nem annyira feltünő, mert ott csak éjszakára fekszenek le, talán nappal tiltva van, nem tudom. Írtam már, hogy életem első hajléktalanját London belvárosában láttam 1963-ban! Nem pesti és nem újkeletü probléma. Párizsban 1966-ban jártam először és igen csak megcsodáltam a sok hajléktalant, akiket ott clochardnak hívtak, a hidak alatt és a földalatti szellőző rácsain.
Péntek este a Keletibe érkeztem egy kirándulásról, utána busszal végig a Rákoczi úton. Bizony kettő darab hajléktalant láttam aludni. Meleg volt, nem számított.
Bécsben pedig napközben a Stadtpark egyik sarkában padokon vannak összerakva a hajléktalanok batyui, szépen takarókkal és ponyvával letakarva. Gondolom éjszaka ott is alszanak, nem merészkedtem be a parkba éjszaka, állítólag nem is ajánlatos.

qkuc 2019.08.28. 11:19:28

@Arthamyr: Azt azért ne felejtsd el, hogy ott legalább van public meg emergency housing (szociális bérlakások/házak), lakhatási támogatás (HAP). Valahol lesz valami fedél a fejük felett, ezért olyan kevés a valódi csöves (gondolom én).

(Némi infó: www.focusireland.ie/)

Csodabogár 2019.08.28. 11:25:07

@Arthamyr: Kisgyerekekenek is elő lehet adni az ilyesmi érdekesen. Megtarkítva egy-egy fagyival vagy ilyesmivel. Kisföldalatti direkt izgalmas pl. ha jó a mesélő kedve valakinek, mindent el tud adni egy gyereknek. Posztíró eladta, hogy itthon minden koszos és undorító. Példaként valami rettenetes szállásra is vitte őket, nehogy már valami jó emlékkel térjenek haza.:-(

Arthamyr 2019.08.28. 11:26:23

@qkuc: Gondolom az is penészes. :) Engem annyira nem érdekel az oka, csak érzetre kevesebben vannak. Részemről az is rendben van, ha feloszlatják, elzavarják őket, ha valahogy meg van oldva, hogy ne szarjanak, hugyozzanak, hányjanak, illuminált állapotban fetrengjenek, nekem mindegy, hogy érik el...

Sajnos mi mindig is azok közé tartoztunk, akik amiatt fizetik az 50%-os adókulcsot, hogy lehessen emergency housing, lakhatási támogatás meg az összes többi pazarló szociális juttatás. Szerencsére már nem sokáig.

Arthamyr 2019.08.28. 11:31:22

@Csodabogár: Lehet, de én inkább játszani szerettem... Meg pl. az ismeretségi körben is ezt tapasztalom a gyerekeknél. Sokkal lelkesebbek, ha játszunk valamit a szabadban, elmegyünk pancsolni a tengerre, odaültetem őket a számítógéphez játszani, mint akkor, ha mondjuk elmegyünk várost nézni. Valahogy őket ez nem szórakoztatja/köti le annyira, mint a szüleiket.

Platonica 2019.08.28. 11:44:01

Hajlektalanok sajnos mindenutt vannak, nappal, ejszaka. Es a szamuk inkabb no, mint csokken:-(

yle.fi/uutiset/osasto/news/finland_only_eu_country_to_reduce_homelessness_as_problem_grows_across_europe/10156623

Multkor lattam egy filmet Vancouver-rol, eleg megdobbento volt, nyilvan a Downtown East Side egy extrem eset, de nem csak ott jellemzo:-((
www.google.co.uk/search?q=vancouver+homeless&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiL-5uKo6XkAhWFQxUIHTESA7MQ_AUIESgB&biw=1517&bih=694

puhacica 2019.08.28. 12:20:17

@Se vasalo se munka: miert tenne egy szulo ilyet? egy csokor viragert mentek. gondolom ott laktak a kozelben, nem a rozsadombrol ugrottak le a bosnyak teri piacra. akik a bosnyak ter kornyeken laknak, azok akkor ne vigyek haza a gyerekeiket?

a metrot felreerthetoen irtad, ny-ban lehet, hogy mozgo hajlektalanszallo, londonban nem az.

Pöffetegecske 2019.08.28. 12:47:05

@Bredpitt Monika: A hányás is probléma, de az a gond, hpgy nem takarítanak, úgy általában semmit. A Zürifaescht után az egész város úgy néz ki, mint egy összehányt szemétdomb, de fél nap, és ki van takarítva. A hármas metrót soha nem láttam, hogy takarítják. Úgy is néz ki. A házaknál sincs karbantartás, a vonatvagonoknál sem, úgy általában addig nyúznak valamit míg összerogy. A fák nincsenek metszve, locsolva, kétévenként megjelenik a Főkert és lesarabolják a lomb háromnegyedét júniusban. Itt is élnek kultúrálatlan, részeg, beteg, hajléktalan emberek, kutyák, de takarítanak, karbantartanak, vannak közvécék, ivókutak stb.

Herr Géza 2019.08.28. 12:48:40

Na ma abszolút anti-kötözködö leszek: DE (:D) azért hostel és hostel is között van/lehet nagy különbség,láttam már olyat (igaz nem Pesten),ami simán elfért volna a 4*-os szálloda kategóriában,eltekintve persze az ahhoz tartozó szolgáltatásoktól. A kosz/dzsuva persze nagyon gáz, de azt azért máshol is megélheted simán.

Az emberfia nem biztos,hogy olyan szerencsés,hogy van hova "hazamennie", nálunk pl. a szülök sajna már nem élnek, a rokonságunk sem olyan palotákban lakik, ahol mind elférnénk, akinél elvileg igen, ahhoz meg mi nem megyünk szívesen. Eddig mindig osztódtunk kényszerüségböl, de elegünk is lett rendesen. Legközelebb tuti vmi kereskedelmi szálláshely jöhet csak szóba.

Azért azt ugye senki nem gondolja komolyan,hogy a magyar család hazamenve a gyerekeknek nevezetességként mutogatja a Bosnyák teret meg a lepralepusztult aluljárót? Szimplán elkerülhetetlen élmény, ha Budapesten jársz-kelsz, hangsúlyozom: nem turistaként (bár akkor is belefuthatsz)....

Mondjuk ez a mondat egy 10 éves gyerek szájából nekem is soknak tünik, hogy "Apa ezt most komolyan gondolják?"
Persze adjunk a bloggernak némi költöi szabadságot...

2019.08.28. 13:30:29

Hát nem'tom.

Én nem nagyon szeretem budapestet, ocsmány egy hely, de a nagyvárosok alighanem ilyenek, látni jobbat is, rosszabbat is. Holland (vagy bármilyen) kisvárosból nézve eléggé nyehehe.

A bosnyák tér meg tényleg alja a merítésnek, de például a négyes metró megállóival szerintem semmi gond.

@puhacica:

"akik a bosnyak ter kornyeken laknak, azok akkor ne vigyek haza a gyerekeiket?"

Kicsit talán végletes álláspont, de igen, szerintem ez a megoldás. Mármint nem az én személyes megoldásom, hanem általában ezt csinálja, aki teheti. Mármint hogy ezeket a helyeket úgy lehet kibírni, hogy az ember reggel kigurul a garázsból, a légkondis autóban bekapcsolja a jazzt vagy a mittoménmit, előre néz, mint a lovak, és elmegy onnan.

Este visszafelé ugyanez. Közértbe, piacra, kutyaszarba itt nem gyaloglunk, se egyedül, se gyerekkel, se sehogy. Nekem az a benyomásom, hogy aki zuglót szereti, az ilyen praktikákat követ mellé.

Then again, tudom, hogy én elfogult vagyok. ¯\_(ツ)_/¯

Herr Géza 2019.08.28. 14:05:41

@Nagy kámpics: Khm, aki "...reggel kigurul a garázsból, a légkondis autóban bekapcsolja a jazzt vagy a mittoménmit, előre néz, mint a lovak, és elmegy onnan." az már vlszeg rég nem ott lakik. :)
És képzeld, még az illipsi mekkában is élnek emberek (nem tudom, mert persze én nem tudhatom, de hallottam ilyenekröl...) ,akik biza gyalog mennek a piacra meg a közértbe. Még csak nem is biztos, hogy azért, mert nincs autójuk.
:)))

shak_ti 2019.08.28. 14:15:34

@Nagy kámpics: Látszik hogy sosem jártál a Láda bárban a Bosnyákon, hiányzik belelod a proletar romantika :P

London2009 2019.08.28. 14:16:17

Kedves HA! Olyan szo, hogy lereagalni nem letezik. Foleg felvezetoben, igen csunya. Elnezest, de ezt nem tudtam magamban tartani. Tisztelettel, Egy joakaroja

Petian 2019.08.28. 14:17:34

"@Csodabogár: "15-16 év régen volt. Azt hiszem eléggé büntetik a zebrán áthajtókat, mert tapasztalatom szerint manapság már 99% megáll ha látja a gyalogost."

Nooorrmáááááliiiis?? Véletlenül nem Bukarestről beszélsz Budapest helyett?

Ajánlom a figyelmedbe a következő videot és YouTube-csatornát, érdemes szemezni a többi gyöngyszemből is:
www.youtube.com/watch?v=lk969FC1kmg
www.youtube.com/watch?v=263f3jkMURE&list=PLyaqcUNlaIcjqXjAyJsWEyLbDdxSutKXX&index=38

London2009 2019.08.28. 14:20:56

Nagyon szeretem Budapestet, szuper egy varos. De gyerekeket allatkertbe meg furdobe vittem volna. Babszinhazba, Csodak Palotajaba (ha meg van ilyen) es nem a Bosnyak teri piacra, ahol meg en sem jartam es nem is veletlenul. Kulon plusz pont jar a hostelert. Ez teljesen erthetetlen egy valasztas, mindenesetre vicces. Oruljon, hogy falra kent szaron kivul mast nem lattak a gyerkocok :D

shak_ti 2019.08.28. 14:40:54

@London2009: pacalt nem szereted?? :-)

Dikusz 2019.08.28. 15:59:44

Milyen hostel lehetett az, ahol ilyenek a körülmények? Gondolom a bulinegyed környékén egy lepukkantabbak közül volt, amit a bulikázók tettek tönkre. Nem kell luxusszállodába menni, de nem volt módja a posztolónak jobban utánanézni a szállásnak? Pláne, ha kicsi gyerekekkel megy. Hostelek is vannak a belváros környékén jobb minőségűek.

"A történetet némiképp árnyalja, hogy Hollandiában kisvárosban lakunk, ami nem összehasonlítható egy ország fővárosával.”"

Pöffetegecske 2019.08.28. 16:23:41

@London2009: És az Állatkertbe, meg fagyizni, meg múzeumba stb. mégis hogyan megy a gyerek? Csukott szemmel?

Csodabogár 2019.08.28. 16:49:12

@Nagy kámpics: Soha nem járok a Bosnyák térre. De Budán lakom és magam is csodálkozom, milyen sokan mennek innen a Bosnyák téri piacra. Szerintük ott remekül lehet vásárolni, minden van stb. Igaz tőlem közvetlen busz van oda, egyszer majd ha nagyon ráérek megnézem. Annyira nem lehet szörnyű.

Arthamyr 2019.08.28. 16:49:30

@Pöffetegecske: Ha családdal megy valaki, miért szívna busszal? 3-4 főre már nem hatalmas többletköltség a taxi, esetleg meg lehet kérni valami családtagot, hogy sofőrködjön. Ha nincs ilyen családtag, vagy valakit zavar a taxi költsége (a repülő mellett úgyis olyan jelentős), akkor nem kell visszautazni...

Csodabogár 2019.08.28. 16:51:08

@Herr Géza: Annál is inkább, mert nincs hol parkolni, mondják.

Csodabogár 2019.08.28. 16:53:18

@Petian: Véletlenül sokat járok gyalog is a városban. Persze ha látom, hogy egy őrült BMW-s 180-al közelít, nem indulok el, de amugy tényleg rengeteget javult a helyzet.

Arthamyr 2019.08.28. 16:54:57

@Pöffetegecske: Ez is jó. Szóval szerinted az a normális, hogy tróger alakok telehányják, -szarják, -pisálják a várost, különböző vandálakciókkal szétvernek mindent, és alap, hogy ezt az adófizető emberek pénzéből tartják rendbe. :/

2019.08.28. 17:01:35

@shak_ti:

"hiányzik belelod a proletar romantika "

Hála a jó istennek. :)

@London2009:

"Olyan szo, hogy lereagalni nem letezik"

Szerintem létezik, nekem nincs bajom vele.
Egyébként alighanem túl rég óta vagy(-unk) külföldön, én is észreveszem néha, hogy bizonyos dolgokat már másképp mondanak otthon. ¯\_(ツ)_/¯

@Csodabogár:

"Igaz tőlem közvetlen busz van oda, egyszer majd ha nagyon ráérek megnézem"

Hajrá-hajrá. Te ellenkező előjellel vagy elfogult bp-tel kapcsolatban, mint én, úh kíváncsi vagyok.

Csodabogár 2019.08.28. 17:03:54

@Arthamyr: Szerintem a posztoló már tökéletesen átvette a holland szokásokat, miszerint lehetőleg pénzt ne költsünk csak nyaraljunk. Nem is értem miért a skótokra mondják, hogy skótok, mikor a hollandok kifejezetten rondán képesek kicsinyeskedni és spórolni.
Régen mindig egy elég nagy társasággal nyaraltunk. Alapból mindenki magyar volt, de Európa különböző országaiból verődtünk össze mindig 2-3 hétre. Mindannyian fogtuk a fejünket, hogy mindig csak az olcsó meg még olcsóbb vendéglőkbe akartak menni a "hollandok", borravalót elvből nem adtak, stb.
Régen a hollandkocsikon lévő NL országjelre azt mondták, hogy Nur Luft, mert sehol nem költöttek semmit. Nem hinném, hogy közben jelentősen emgváltoztak volna, bár az apró lakókocsis nyaralás talán már nem annyira jellemző manapság.

Csodabogár 2019.08.28. 17:11:57

@Nagy kámpics: Biztos elfogult vagyok, mert imádom ezt a várost. Az viszont biztos, hogy még soha sehol a világon nem mentem úgy, hogy na most megnézem mi milyen koszos rendetlen stb. Bárhol jártam a szépet kerestem és mindig mindenütt találtam valamit ami jó vagy szép. Koszt és rosszat is lehet biztos mindenütt találni, de elsiklom felette.
A 4-es metro teljesen kiesik az életemből, de elmentem egyszer megnézni és nagyon tetszettek a megállók. Annál már mindenütt csak ócskább metroállomásokat lehet látni. A városban egész nap minden be van dugulva, épeszü ember nem jár Pesten autóval a városban.

Arthamyr 2019.08.28. 17:13:50

@Csodabogár: Ok, csak ilyen esetben értelmetlennek érzem a panaszkodást. Azt kapja, amit választ, és amiért fizet.
5 éve ment ki a posztoló. Akkor pont ugyanilyen állapotok uralkodtak (ahogy a Bosnyák már 25 éve is lepukkant hely volt, a kutyaszar sem most szaporodott el meglepetésszerű hirtelenséggel stb.), mégis mit várt? Kimegy, és akkor minden rendbejön? Azért neki és a családjának csak nincs akkora visszahúzó ereje, hogy lelép, és akkor pár év alatt minden rendbejön...

nyuszigonosz 2019.08.28. 17:17:52

@Csodabogár: De, ma is húzzák a lakókocsijaikat a hollandok, de nemcsak ök. Én sokat járok pályákon hát az egész nyáron elsösorban a Skandinávokat elözgettem az itteni pályákon, akik szintén lakókocsikat húztak maguk után, na nem mind, de sokan.

Na de most, hogy egész lefelé mentem, mármint Ausztria felé és azon is keresztül meg még tovább és vasárnap meg vissza, hát a hollandokat ( is) elözgettem, akik vagy lakókocsival voltak, vagy anélkül, csak a lakókocsik már jóval nagyobbak mint tán régen.

Golf2 2019.08.28. 17:19:54

Rengeteg retekfészek piac van nemcsak a Bosnyák.Inkább Zugló mint Újpest,Kőbánya,Erzsébet.

Golf2 2019.08.28. 17:21:52

@nyuszigonosz: A holland nyuggerek állandó mozgásban vannak,meg a németek is.A jólét.

puhacica 2019.08.28. 17:22:16

@Nagy kámpics: nem minden valasztas kerdese. vagyis igen, de van, amikor a szar es a fos kozul lehet csak valasztani.

Dikusz 2019.08.28. 17:48:10

@Pöffetegecske: Rosszul tettem fel a kérdést?

Pöffetegecske 2019.08.28. 17:48:51

@Arthamyr: Hát ezer oka lehet rá, hogy ne autózzon valaki. Mondjuk itt éppen visszaadtuk a bérelt kocsit, hiszen repültünk. De pl. este meginnánk egy pohár bort stb. Meg mert működnie kellene, még egy szélsőségesen tömegkölekefésbarát (!) by Tarlós városban is.

London2009 2019.08.28. 17:49:12

@Nagy kámpics: dehogy letezik. Teljesen helytelen. Beszelt nyelvben is helytelen, de leirva meg vegkepp borzalom. Tudom, hogy hasznaljak, azert annyira regen meg nem jottem el. Lereagal, rareagal, mindketto borzalom. A reagal az ige, amiben benne van a reakcio, a valasz, igekoto hasznalata teljesen felesleges. De rengeteg ilyet tudnek felsorolni sajnos, amikor feleslegesen aggatjak ra az igekotot egy idegen szonal. Leamortizal, ledegradal szinten kivalo peldak erre.

Arthamyr 2019.08.28. 17:52:40

@Pöffetegecske: Igen, ezért mertem felvetni a taxit/rokont/ismerőst. És akkor ihatsz bort, azt nem kell visszaadni stb.

London2009 2019.08.28. 17:53:34

@Csodabogár: +1
Ezzel en is igy vagyok. Pont emiatt altalaban a szepet is latom meg, miutan eleve azt keresem.

2019.08.28. 17:56:33

@London2009:

"Leamortizal, ledegradal szinten kivalo peldak erre."

Igen, így van.
Mint mondtam, engem nem zavar. A ledegradál kicsit nekem is fura, de például a leamortizált "le" nélkül csak csumpákok használják, nem?

Most, hogy mondod, nincs itt jelentésmódosulás is?

Pl. fredi kutya leamortizálta a kanapét. Van benne valami befejezettségszerű, nem? Mondanád te ezt úgy, hogy fredi kutya amortizálta a kanapét? Szerintem ez teljesen gyógyegér verzió lenne.

Mindegy. Névelők for president. :)

2019.08.28. 17:58:57

@London2009:

Vagy amikor valami "lecsökken"? Nem jelent az mást/többet, mint csak a "csökken"? Hogy tudniillik, nem csak úgy csökkent egy kicsit, találomra meg hébe-hóba, hanem bzmeg, ez aztán tényleg lecsökkent, meg van alacsonyulva, nemsokár kifogyásra kerül, értesítsétek a sajtót.

Ja. Asszem, nekem ez tetszik így.

Platonica 2019.08.28. 18:00:48

@Csodabogár: Na kb ilyesmit irtam a gyerekkel kapcsolatban. Nem feltetlenul, hogy csak a jot keresi, inkabb azt, hogy realisan latja a dolgokat, akarhol jar. De ehhez kellett az is, hogy ne folytonos frocsogest halljon a szuleitol pl Bp-re, Mo-ra sem. Komolyan szegyellnem magam, ha ilyesmiben nevelkedett volna, es elvettem volna a lehetoseget tole, hogy magatol nyiljon ra a dolgokra a szeme, es maga formalhasson velemenyt majd idovel. Akar Mo-rol, akar Marokkorol, Nepalrol, Parizsrol vagy epp Basel-rol, mindegy hova vetetette eddig a szerencseje vagy hova kerul ezutan, beleertve a mostani elethelyet is. Utobbit azert is irom, mert sokszor tapasztalom kf-re szakadtaktol, hogy amennyire negativ szuron at latjak Mo-t, annyira egyoldaluan rozsaszinnek, ahova kerultek. Holott egyik sem realis, ha oszinten szembenezunk a tenyekkel.

London2009 2019.08.28. 18:06:25

@Pöffetegecske: az Allatkertbe, Szechenyibe pont a kisfoldalatti visz, ami meg latvanyossag is. Meg azert napkozben nehogy mar Budapest legyen a kosz, hajlektalanok es az enyeszet varosa. Ha egy gyerek be van epp zsongva mert megyunk pancsolni, akkor a hajlektalanokat nezi? Nem tudom, nekem ez furcsa. Kulonben nekem is a taxi jutott eszembe, mint @Arthamyr: -nak. Egyebkent szerintem is koszos Bp. es a sok hajlektalan is borzalmas latvany, az aluljarok tobbsege is putri, de legalabb ennyi csodajat is fel lehetne sorolni. A nagyvarosok tobbsege egyebkent meg eleve kerulendo gyerekkel, ha meg akarod kimelni oket az ilyen jellegu sokktol. Bar Westendbe cibalni a gyereket meg ilyenekkel tomni a fejuket, hogy a hazakban golyonyomok vannak, na, ez is egy erdekes dontes. A 4-es metroval meg vegkepp nem ertem mi a baj. Foleg egy gyereknek, raadasul kisfiunak altalaban nagyon erdekes dolgok a vonatok, metrok. Ketlem, hogy a designon porogne. :D Nekem nem tetszik, hogy a gyerekekre lett rahuzva ez a cikk, mikor nagyon olyan szagu az egesz cikk, hogy ez igazabol a szulo velemenye.

2019.08.28. 18:06:34

@London2009:

Vagy ellentétes irányú példa a felpuffad.
Puffadni is csak egy irányba lehet, felfelé, mégsem mond olyat senki, hogy 'ú, anyám, teleettem magam babbal, tisztára puffadva vagyok'. Nem-nem, fel vagyok puffadva lesz az.

És amikor azt írtam, "vévelők for president", valószínűleg az igekötőkre gondoltam. Ezt már sosem tudjuk meg. :)

shak_ti 2019.08.28. 18:10:16

@Nagy kámpics: majd lerendezem benned hogy legyen proliromantikád is :-)

en ezektol megyek a falnak:

ezmiatt
azmiatt
lebeszéltem
stb

Pöffetegecske 2019.08.28. 18:14:48

@Dikusz: Nem tetted fel rosszul, közöm nincs a poszthoz.
Olyan, mintha párhuzamos világokban élnénk, és mintha valami igen meglepő és unikális megállapításokat tett volna a posztoló vagy a gyerekei, pedig mindenki ugyanarról a városról beszél. Én kb. ugyanazt tapasztaltam, mint ők, de ugyanz volt, mikor az agglomerációból szaladtunk be a gyerekekkel valami okból. Nekünk felnőtteknek talán csak akkor megdöbbentő, ha egy évig nem látjuk, és egyszer csak jön a flash, de a gyerekeknek ez igenis ijesztő lehet, jelzem azoknak is, akik ott laknak, ugyanis volt, hogy nem csak saját gyerekek voltak velem, és eléggé pánikoltak Corvi aluljáróban, noha ott is rezignált arccal álltak a rendőrök, miközben egy férfi vert taszajtgatott egy nőt. :-(((

NorthPier 2019.08.28. 18:18:44

@Din Serpahis: Memento.
Mondjuk én is mélyen ledöbbentem, amikor először találkoztam ilyen golyó ütötte nyomokkal.

Platonica 2019.08.28. 18:19:54

@London2009:
A gyerekeme'k egyebkent vegig tomegkozlekedve utaztak Bp-en, es azon kivul hogy megbuntette oket az ellenor, semmi negativat nem hallottam. Igazabol me'g az is jol sult el, azt mondja a kolok, tenyleg hibasak voltak, es olyan rendes volt az idos ellenorbacsi, hogy csak egyikojuktol vette el a birsagot, es elengedte oket:-) Oke, tudom, jo meggyozokepessege es szovege van, de ez nemcsak azon mulott szerintem.
Lehet, h aki nem a negativra van kihegyezve, azzal kevesebb negativ dolog tortenik??:-D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.08.28. 18:21:17

Meg nem olvastam vegig a kommenteket, csak az elso benyomas:

Kicsit egyoldalura sikeredett a poszt, es - valaki mar irta fent - valoszinuleg az idillikus holland kisvarosbol a budapesti forgatagba kerulo gyerek "sokkja" az oka ennek a sok negativumnak:)

Megkerdeztem a 17 eves lanyom, aki 5 eves kora ota lakik velunk Los Angeles egyik kertvarosaban, neki milyen benyomasai voltak/vannak, amikor par evente hazalatogatunk. Neki nem tunt ennyire negativnak minden. Egyedul a sok utcai dohanyos tunt neki fel (itt nalunk max. a kocsikbol kinyulo, cigarettat tarto kezeket latni, de gyalogosokat cigarettaval elvetve). Ahogy o is mondta, nagyvarosban elofordul mindenfele. LA-ben aztan igazan volt modja megtapasztalni a ket vegletet, igy neki Bp sem okozott soha "sokkot".

London2009 2019.08.28. 18:22:03

@Nagy kámpics: a jelentestobblet a befejezettseg. Ettol fuggetlenul nem ez az eredeti jelentes es nem is igy kellene hasznalni a szot. Jo pelda erre a legoptimalisabb. Ha megnezed mas nyelvben nincs is fokozott alakja. Az optimalis mar eleve legjobbat jelent.
Kik azok a csumpakok es mondd, hogy Fredi kutya szandekosan lett valasztva? : )

London2009 2019.08.28. 18:24:48

@Nagy kámpics: a magyar peldak nem jok. Itt pont azert problema mert ez egy idegen szo es rosszul van hasznalva a magyar nyelvben. Lecsokken, felpuffad erre nem alkalmas peldak hiszen ezek helyesen hozzak az adott igekotot magukkal.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.08.28. 18:27:31

@Hari Seldon 2: "Ezek után elköltöztünk a belvárosi hostelből "

Nekem az tunt fel, hogy 5 es 10 evessel belvarosi hostelben?? Mindenki tudja, hogy a hostelek nem igazan csaladbaratak (ok, lehet, hogy vannak extra szuper hostelek nehol, de azert nem ez az atlag). Azert amit leirt a hostel allapotarol, az egy kirivo eset, nem altalanos, masreszt szallasfoglalaskor az ember review-kat olvas eloszor, es az alapjan valaszt.. nem tudom a reszleteket, de nekem ez fura...

Wilhelmus80 2019.08.28. 18:29:16

@Csodabogár:
"A kérdés csak az, hogy szeretném-e velük megszerettetni a várost vagy direkt a mocskokra utazom, mert én utálom alapon, útálják meg ők is."
"Az viszont biztos, hogy még soha sehol a világon nem mentem úgy, hogy na most megnézem mi milyen koszos rendetlen stb. Bárhol jártam a szépet kerestem és mindig mindenütt találtam valamit ami jó vagy szép. Koszt és rosszat is lehet biztos mindenütt találni, de elsiklom felette."

Kedves Csodabogár! Azt kellene megérteni valahogy, hogy a gyerekkel való magyarországi látogatások többsége nem olyan, mint egy turistaút. Nekünk például a 3 gyerekkel együtt arról szól, hogy amikor ott vagyunk, együtt legyünk a családdal, a nagyszülőkkel, a tágabb családdal, nagybácsikkal, nagynénikkel, unokatestvérekkel. Emellé (vagy sokszor ezzel kombinálva) mi mindig szerveztünk némi városnézést. illetve az adott életkorhoz passzoló gyerekprogramot (állatkert, Margitsziget, libegőzés, bábszínház stb.), ami belefér. Ha turistáskodni vagy nyaralni megyünk, az más, akkor nem Budapestre megyünk.
12 éves koromtól 40 éves koromig a fővárosban éltem, döntően a körúton belül. Kamaszként és a huszas éveimben kifejezetten szerettem ott élni (Platoncica gyereke ez a korosztály, nem lep meg, hogy neki tetszett), a harmincas éveimben - már gyerekekkel - egyre több volt az árnyoldal. (Nem sorolom, mert korábban már kiderült, hogy minthogy ezeket gyerekek nélkül sehol sem tapasztaltad meg, nem is érted.) Az egyik lehetőség a belvárosból való kiköltözés lett volna ezek megoldására, végül a másik valósult meg, és külföldre költöztünk.
Nem éltem más nagyvárosban, itt kertvárosi környezetben élünk, de ami a tisztaságot illeti, rosszabb lett a helyzet, mint 10 éve, amikor eljöttünk és nem az itteni helyzettel összehasonlítva, hanem az ottanival. Nem célom a gyerekeknek a város rossz "arcát" mutatni (szerintem a posztolónak se), a feltételezést se értem, miért tennénk ilyet? Jövőre is tervezünk látogatást. Miért is rombolnám az élményt? Ez még a hazaköpködős vádnál is rosszabb feltételezés.
A hollandokkal kapcsolatos előítéleteidet se értem, ha éltél volna köztük, akkor tudnád, hogy van köztük ilyen is, meg olyan is. Itt a közvetlen lakókörnyezetünkben van 40 család és háromnak van lakókocsija. A többiek nyilván nem is nyaralnak... Vagy mondjuk csak nem olyan feltűnőek kocsi vagy lakókocsi nélkül. Egyébként tavaly 550 ezer lakókocsi volt Hollandiában, átlagosan minden tizedik többfős háztartásra jut egy. Nem kevés, de az pont nem következik belőle, hogy ez általános lenne. Sokan egyébként külföldre se mennek vele, csak egy hollandiai kempingbe.
Mi például nem vettük át a holland sóherséget, és hajlandóak vagyunk pénzt kiadni magyarországi "nyaraláson" is, de a Gerbaud cukrászda ötünknek egy kisebb vagyonba kerülne, akkor is, ha mindenki csak egy szelet tortát enne, meg egy limonádét inna (kb. 4000 Ft fejenként).

London2009 2019.08.28. 18:29:16

@Platonica: azert a te "gyereked" mar nem gyerek! : ) Ez sem mindegy. A fiatal felnottek imadjak Bp-t.

Pöffetegecske 2019.08.28. 18:36:43

@Arthamyr: Nem, nem normális. De pl. nincsenek klotyók, kutak. Ez olyan, mint hogy azért nincs a kórházban, iskolában szappan, meg papír, mert úgyis ellopják. Azért nincs takarítva, mert úgyis összebrunyálják... A normál használattól is kopik, koszolódik a város, de takarítás, az nem nagyon van. Így meg mindenki egy összebrunyált városban fénfereg a pici gyerekekkel, meg az idősek, meg mindenki. És igen, ahogy írod az adó erre való, világításra, takarításra, renoválásra, útjavításra, parkosításra, ívókutakra, és közklotyókra.

Pöffetegecske 2019.08.28. 18:41:23

@Zsuzsi65: Dohányos pl. Zürichben jóval több van, és tiltva sincs. Ez is megdöbbentő, ehhez képest Pest cigimentes övezet.

London2009 2019.08.28. 18:41:24

@Pöffetegecske: szamomra ami ettol is rosszabb Bb-n es emiatt soha nem valasztanam csaladdal az a zold hianya. Egyszeruen nincsenek parkok. Oke, tudom, hogy mi itt Londonban el vagyunk kenyeztetve, de akkor is. Most lattam pont egy fotot arrol, hogy mit muveltek a Jozsef Nador terrel. Elkepeszto.

London2009 2019.08.28. 18:43:03

@Pöffetegecske: @Zsuzsi65: Becsben meg lehet bent is dohanyozni!! Ez nekem tiszta deja vu erzes volt. Bar mintha pont most olvastam volna valami errol, hogy megszunik ott is. Ehhez kepest az utcan mar hadd bagozzanak az emberek. Menj el Szerbiaba, ott meg a kobor kutyak is bagoznak. :D

Platonica 2019.08.28. 18:45:19

@London2009: Nekem gyerek:-), de igazad van! Viszont nem emlekszem olyan Bp-i latogatasra, amikor elborzadt volna:-) Vagy mondjuk ugy, csupan rossz elmenye lett volna, pedig rendszeresen megfordulunk ugye. Kb 5-6 eve kerte, menjunk vissza oda, ahol eloszor gyerekeskedett, hat nem a Rozsadomb volt hehe. Es azt mondta, o itt majd egyszer vesz egy lakast:-DD
Mondjuk, az pont egy parkos, kertvarosi resz. Motorozni, bicajozni, rollerezni spec jobb volt, mint amikor Budan laktunk.

London2009 2019.08.28. 18:48:06

@Platonica: o most pont abban a korban van, amikor a legtobbet tudja nyujtani Bp. Diakkent en imadtam ott elni. Dolgozni mar kevesbe szerettem ott, gyereket meg ha nem muszaj, szinten nem nevelnek Bp-n.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.08.28. 18:56:26

@Bredpitt Monika: Majdnem szomszédok vagyunk!
Még!:))
Én is "örülök" a csöviknek a megállóban,de hálistennek nyugodtan elvannak a napi kannásborukkal.

@Petian: Naa,azért már tényleg jobb a helyzet a szabályozás miatt.
Persze van egy pár barom aki mindig siet.

Arthamyr 2019.08.28. 19:01:05

@Pöffetegecske: "Ez olyan, mint hogy azért nincs a kórházban, iskolában szappan, meg papír, mert úgyis ellopják." - Nem, ez nem olyan. Mert míg az utcán alapból nincs hányás, ürülék meg dzsuva, és azért lesz, mert valami tahó nem rendeltetésszerűen használja, addig pl. a wc rendeltetésszerű használatához bizonyos esetekben szükséges a wc papír.
És amúgy azért nincs, mert sokan használják, plusz arányaiban többen igénytelenek, és kevesen fizetnek a fenntartásra keveset, aztán még ebből a kevésből is lopnak. De pl. az aluljárót simán rendbe lehetne tenni, ha a csöveseket és az egyéb nem kívánatos elemeket - akik képtelenek a rendeltetésszerű használatra - kipaterolnák, ez annyira nem pénzkérdés, csak amikor nekiállnak, akkor 22 jogvédő szervezet kezd el akadékoskodni, hogy márpedig a csövesnek is lakni kell valahol, nem a kurva a felelős, hanem a stricije és hasonlók.

skye8 2019.08.28. 19:25:12

nagyon igenytelen varos Budapest. nem is csodalom hogy a kislany elkepedt. good eye opener miert nem kell visszamenni. mi kertvarosban lakunk toronto mellett. nincs kutyaszar a jardan es reszegek sem hanynak az utcan. yeey.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.08.28. 19:35:00

@Pöffetegecske: tiltva nalunk sincs, csak nem szokas:) a normal cigirol sikerult eleg jol leszoktatni az emberek tobbseget az evtizedek alatt a hatekony kampanyoknak koszonhetoen;) helyette most megy a vape...na, de mar ezzel kapcsolatban is megszolaltak a veszharangok (jogosan), miutan volt halaleset abbol, hogy az illoolaj reszecskeit belelegeztek, ami tudoproblemahoz vezetett...

Csodabogár 2019.08.28. 19:55:06

@shak_ti: Az nem zavar, ha valaki 7 óra magasságában akar találkozni veled? A klasszikust "magyarba vagy olaszba" már nem is említem.

Golf2 2019.08.28. 20:00:09

Off.Jóváhagyta II. Erzsébet királynő...jöhet a no deal Brexit...

zoldzeller 2019.08.28. 20:02:11

A hosteles szallas - meh, nem is ertem. Egyetemistakent hosteleztunk utoljara. Nem emlekszem, hogy valaha lattam volna gyerekes csaladot hostelben.
Mi eleg sokat airbnb-zunk - gyerekkel praktikusabb es eddig nem volt komoly panaszunk.
Ja es mikor BP-en vagyunk mi rendszeresen taxizunk (itthon is sokszor jovunk-megyunk uberel). Pedig az en gyerekeim mar hozza szoktak a hajlektalanok latvanyahoz.

Hari Seldon 2 2019.08.28. 20:17:10

@nyuszigonosz:
Áh. Holland lakókocsis. Az felénk egy jelenség. gyakorlatilag minden szombaton megindulnak karavánba. Felénk szombaton nyaranta kb minden 5-6-ik autó NL-es, és valamit vonszol maga után.
valami félelmetes, hogy mennyire szeretik a lakókocsit.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.08.28. 20:20:30

@Bredpitt Monika: hajlektalan helyzet? oh, az semmi ;) Gyertek LA-be, itt aztan van mit latni hajlektalan ugyben :(( most a sok probleman kivul/felul meg jon az is, hogy sokszor a varosok kornyeken levo bozotos helyeken huzzak meg magukat, ott foznek stb. ami nagyon sok tuzet okoz...pont amikor jon a tuz szezon...

nyuszigonosz 2019.08.28. 20:22:12

@Csodabogár: Mivel én többnyire az interneten olvasok magyarul, feltünt a pongyola fogalmazásmód, képtelen kifejezések, rosszul használt idegen szavak vagy azok nem jó fordítása. Kár.
Sok esetben az az érzésem, hogy vannak akik csak felvágni akarnak egy-egy valahová rosszul odacsapott idegen szóval.
Sajnos sok lett a szókincs hiányában nagyon szerencsétlen szövegeket összecsapó "újságíró" is.

Nekem óriási szerencsém van, hogy ismerek páratlanul gazdag szókinccsel rendelkezö embereket, akiket öröm hallgatni, olvasni.

skye8 2019.08.28. 20:31:05

a problema a drogosokkal csovesekkel stb. hogy nem hajlandok egymas ellen tanuskodni/vadat emelni. emiatt aztan a rendorseg tehetetlen es mehetnek vissza az utcara. nalunk a shelterekbe ugyan befogadjak oket de ott nem lehet inni es drogozni igy inkabb alszanak mashol.

Bredpitt Monika 2019.08.28. 20:46:13

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: csepeli vagy? Mar multkor is emlitetted...mi az, hogy szomszedok még?

Bredpitt Monika 2019.08.28. 20:59:54

@Zsuzsi65: itt is vannak az erdoben is, de azt, ami itt a varos kozponti reszein van, en sehol mashol nem lattam, Parizsban lattunk egy fura es egyben , szerintem nagyon gusztustalan dolgot, az altalam mar emlitett es javitott formaban is kitett Gare du Nord palyaudvar mellett egy utcaban egy nyilt vizelde..

Olyan, mint egy fembol keszult zuhanyzo, de csak egy doboz szeru takolmany, ahol a ferfiak vizelhetnek, de hatulrol nyitva van, ezert lathato, ahogy akcioba lepnek, baromi buz volt ott, es a vizelet valahogy ugy tunt, folyik le az utca aljara, egy emelkedo aljan volt. ..

shak_ti 2019.08.28. 21:08:26

@Csodabogár: Csak találkozzunk, s hozzon virágot is :-)))))))))))

shak_ti 2019.08.28. 21:08:26

@Golf2: már tolonganak a magyar migrik a lidlibe a paradicsomos babkonzervért :-)

négyzet 2019.08.28. 21:42:35

Amíg ott éltem, nem éreztem a Budapest-szagot, csak amikor látogatni mentünk majdnem egy év után.

2019.08.28. 21:47:13

@London2009:

"Lecsokken, felpuffad erre nem alkalmas "

A "lecsökken"-t ugyanígy olvastam már panaszként, hogy de hát már eleve lefelé irányulást jelent, minek az igekötő.

Számomra még talán logikusabb is az eleve is magyar szavak miatti rugózás (ott sem értek vele egyet, de logikusabb), mert ott mindenki érti a kiinduló szót is.

Én nem tartom releváns kérdésnek, hogy az eredeti nyelvben mit jelentett a szó, szerintem mi magyarok, megfogtuk, elvettük, most már a mienk, és a saját tetszésünk szerint használjuk őket.

Ha meggondolod, a "degradál"-t, például, ha már ennyire ragaszkodunk az eredetihez, hogyhogy nem "degradare" formában használjuk, vagy ha már úgy döntöttük, hogy mégis megpocsikoljuk egy magyar végződéssel, legalább miért nem választjuk el azt az igekötőt rendesen, tehát pl. "légy szíves, ne gradáld de", ugye, mert ez volna a helyes, ha valóban belelátna a magyar nyelv, hogy mit jelent a szó. De nem így használjuk, és ha így tennénk, az volna szvsz az igazi nyelvrontás. Szépen, egyben, magyarul ragozva használjuk -- akkor meg szerintem dukál az igekötő. :)

A "legoptimálisabb" szón problémázni meg nekem egyenesen olyan, hogy 1950 telefonált, és kéri vissza az ikes ragozást.
¯\_(ツ)_/¯

A csumpák az töltelékszó, elég az hozzá, hogy valami kellemetlen dolgot jelent.
Fredi kutya pedig szándékos, hogy kicsit személyesebb legyen a példa. :D

gabors 2019.08.28. 21:57:53

127 ????

hazudozo gyerekek nem tudjak mi a jo nekik szar haldoklo nyugat ahol csak migransok maradnak orokre :-))))))

Hari Seldon 2 2019.08.28. 22:02:31

@London2009:
Nekem a kedvencem a "ténykérdés" kifejezés... -> Egyszerre lesz valami tény, és kérdés is.

Csodabogár 2019.08.28. 22:33:49

@Zsuzsi65: Az a tér szörnyű lett, de már maga az ötlet is egy őrület volt. A város közepén, ahol állandó a dugó, beépíteni egy valahány száz autóra való mélygarázst. Fák ott már soha nem lesznek, mert garázstetőn egykettőre kipusztulnak majd.:-)
Ráadásul van is a közelben néhány mélygarázs, ami azt hiszem nincs soha tele, mert drága.
Szegény József nádort sajnálom csak, a giccs közepére került.

Csodabogár 2019.08.28. 22:40:23

@Nagy kámpics: Ha tudnád hogy böki a fülem vagy a szemem a rosszul használt ikes ige. Téged nem bánt? Én rengetegszer javítom ha valami normálisabb embertől hallom, akit az iskolában nem tanítottak meg rendesen beszélni.

2019.08.28. 23:09:06

@Csodabogár:

"böki a fülem vagy a szemem a rosszul használt ikes ige. Téged nem bánt?"

Ööö, pff.

Az ikes igéknek, ugye, volt saját igeragozásuk feltételes meg felszólító módban is, több személyre is, és mára szinte csak a kijelentő mód marad E/1-ben, ugye? (tehát iszom, nem pedig iszok, és lakom, nem pedig lakok). Én ezt szerintem többnyire helyesen/a régi módon használom, és észre szoktam venni, amikor más nem, de nem zavar.

Azt is szoktam még mondani, hogy "úgy ihatnám valamit", vagy hogy "ha valaki szomjas, akkor igyék", de ezt már csak fesztelen beszédben, idegenek előtt nem beszélnék így. És aztán meg vannak olyan alakok, amiket nem is biztos, hogy tudnék helyesen/régiesen ragozni. Például "azt mondta az apám, hogy igyam valamit" -- gondolom, ez a régies helyes forma, de hát szerintem én ezt élő embertől még nem hallottam.

Gondolom, te is főleg az iszok/lakok/eszek miatt fájlalod a füled, ugye?

shak_ti 2019.08.28. 23:36:50

@Hari Seldon 2: mondja a francia is

Question de fait

Hm?

shak_ti 2019.08.28. 23:36:50

@négyzet: Messze lakhattál a dunától hogy nem emlékszel az illatára.

shak_ti 2019.08.28. 23:36:50

@Nagy kámpics: szok, szek, ezMiatt s aZmiatt.

Hallani nem hallom ezeket, csak a tahók irkálják a netre, néha kikupálódott kiszakadt tahók is..

shak_ti 2019.08.28. 23:36:50

@Zsuzsi65: Engem Gaudira, kövezzetek meg érte..

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.08.29. 01:33:07

@shak_ti: haha :) hat esetleg a hullamos vonalak, meg a csempe, de abszolut nem a terhez illik ;) Azert Gaudi nyomaba sem erhet, hiaba zsolnai :)
www.barcelona.com/barcelona_city_guide/gaudi_barcelona

Hari Seldon 2 2019.08.29. 07:03:07

@shak_ti:
Ettől még (ezzel együtt) furcsa.

shak_ti 2019.08.29. 07:38:43

@Zsuzsi65: csak a szoborról beszéltem, ohne fairtás, politika..

midnightcoder2 2019.08.29. 10:05:03

"A történetet némiképp árnyalja, hogy Hollandiában kisvárosban lakunk, ami nem összehasonlítható egy ország fővárosával."

Ezért nem annyira fair ez az egész. Nagyon más egy kisváros mint a fõvárosok. Ráadásul kisvárosból is van ilyen is, és olyan is.

De Pl. szvsz Budapest még így is klasszisokkal szebb mint Pl. London.

Rotoxis 2019.08.29. 10:05:09

"Apa! Az a bácsi eldobta a szemetet. Meg fogja büntetni a rendőr!" (Ötéves, Ausztriában élő fiam, Budapesten.)
Azért lassan hozzászokik, hogy itt így, ott úgy. Elfogadja, mit is tehetne mást. Egyébként szeret Magyarországra menni.

Sir Galahad 2019.08.29. 10:05:17

A holland részegek nem szoktak az utcán hányni, csak a budapestiek. Megdöbbentő. És az is, hogy egy gyarmati múlttal rendelkező gazdag országban jobban néznek ki az épületek és az utcák, mint egy szegény kelet-európaiban...

Arthamyr 2019.08.29. 10:57:40

@Sir Galahad: Hagyjuk már ezt a gyarmati múltat. Finnországnak, Svájcnak több gyarmata volt talán, mint Spanyolországnak, Portugáliának?
Az, hogy a kelet-európai ország szegény most, annak semmi köze ahhoz, hogy voltak-e gyarmatai, vagy sem. Már a közel 50 év szocializmust felemlegetni is kezd ciki lenni , ha _hivatalosan_ már harminc éve vége. Fel kellene hagyni a szocializmusban felszedett viselkedésmintákkal (és ezt az ország vezetőinek irtania kellene, ahelyett hogy maguk is eszerint működnek, azt erősítik és építenek rá), és akkor elkezdődne a fejlődés. Ez mondjuk már egyéni szinten is eredményes tud lenni.

Sir Galahad 2019.08.29. 11:52:47

@Arthamyr: Szerintem nem kellene hagyni, hiszen nem sok értelme van összemérni két ország minőségét úgy, hogy figyelmen kívül hagyjuk a sok száz évre visszanyúló gazdaságtörténeti előzményeket. A jelen állapot mindig a múltból következik, legyen szó akár az életszínvonalról, akár az emberek mentalitásáról. Volt egy olyan ideológia, amelyik azt hirdette, hogy egy csapásra végképp el lehet törölni a múltat - meg is bukott, mert ez egész egyszerűen lehetetlen.

Arthamyr 2019.08.29. 12:19:15

@Sir Galahad: Ha a gyarmatok a meghatározók a jelenlegi gazdasági helyzetben, akkor hogyan lehetséges, hogy az általam példaként írt országok közül nem Portugália és Spanyolország áll jobban (sőt, miért nem ők vannak a "gazdasági rangsor" élén)? Ezen valahogy sikerült nagyvonalúan átlépned.

Szóval de, hagyni kellene, és semmiképpen nem szabadna ezzel takarózni, ha a jelen satnya életszínvonalát/negatív társadalmi jelenségeit teszi szóvá valaki.

_z_ 2019.08.29. 12:56:00

@Sir Galahad: Sok szaz ev??? A kommunizmust emlegeteset meg megertem, bar annak a 45 evnek is vege van mar 30 eve… Es ahogy @Arthamyr: is irta:
- Portugalia? "Sok szaz" eve az egyik legnagyobb gyarmatosito volt, most meg Nyugat Europa egyik legszegenyebbje.
- USA? "Sok szaz" eve meg gyarmat volt, most meg (a) vezetö hatalom.
- Anglia? "Sok szaz" eve a vilag 1/3-anak ura Volt, most meg nagyon nem.
- Nemetorszag? "Sok szaz" eve pont azzal küzdött, hogy nincs gyarmata, most meg Europa egyik legerösebb orszaga.

midnightcoder2 2019.08.29. 13:15:38

@Arthamyr: Szerintem a satnya életszínvonalunk leginkább a szocializmus miatt az. A II világháború után lett volna lehetõség kitörni, de mi akkor épp a cuculizmust építettük. A másik oka a dolognak a gengszterváltás menete és annak elõzményei. És csak a harmadik az, hogy a gengszterváltás óta itt normális kormány és ellenzék még soha nem volt, csak hülyék és gazemberek különféle arányban.

lüke 2019.08.29. 13:15:50

Unokatestvéreim, 4 db ,Svédországban születtek.Kisgyerekként ugyanezeket mondták, ma felnőttként más aspektusból nézik,de az itteni életet nem vállalnák be.
Bécs oh! a lakások 20%-ban kinn van a WC
s Budapesten meg ólomcsövekben folyik a víz...

Sir Galahad 2019.08.29. 14:30:24

@_z_: Igen, igazad van, a jólétnek nem mindig a gyarmati múlt a kulcsa, de - néhány kivételtől eltekintve - a múltban gyökerezik, és valamiféle hosszú kizsákmányolás alapozta meg (Ausztria esetében például a Habsburg birodalom népeinek kizsákmányolása).

Azt szerettem volna megértetni, hogy az a szemlélet, amit Magyarországra hazatérve szörnyülködve néznek a külföldre távozottak (illetve amit külföldön ájult csodálattal néznek), annak megvan a gazdasági tövényszerűségeken alapuló oka. Nem azért van, mert a magyar ember rosszabb, mint a holland, hanem mert generációk óta a rossz körülmények rögződtek az emberekbe és ezt nem lehet csak úgy, elhatározásból felülírni.

Egyszer egy vitában ezt már körüljártam rendesen. Akkor arra jutottam, hogy a magyar szemléletet egy módon lehet(ett volna) megváltoztatni. A külföldön látott úgynevezett pozitív szemlélet egész egyszerűen a generációk óta tartó jólétből fakad, az meg valamilyen fent vázolt kizsákmányoláson alapszik. Ez utóbbira nekünk nincs módunk persze. E helyett szerintem az uniós forrásokat kellett volna közvetlenül a dolgozó emberekhez juttatni jövedelemkiegészítés formájában, hogy ugyanolyan jómódban éljenek, mint a nyugat-európaiak. Ha ez sikerült volna, három-négy generáció után - ennyi alatt szerintem törlődnek a régi rossz berögződések - itt is kialakult volna a nyugat-európaiakra jellemző szemlélet.

Ez valamiért elmaradt, úgyhogy nagyjából minden maradt a régiben.

Platonica 2019.08.29. 15:01:31

@Sir Galahad:
"Azt szerettem volna megértetni, hogy az a szemlélet, amit Magyarországra hazatérve szörnyülködve néznek a külföldre távozottak (illetve amit külföldön ájult csodálattal néznek), annak megvan a gazdasági tövényszerűségeken alapuló oka. Nem azért van, mert a magyar ember rosszabb, mint a holland, hanem mert generációk óta a rossz körülmények rögződtek az emberekbe és ezt nem lehet csak úgy, elhatározásból felülírni."

De akkor en es a csaladom (ill. me'g egy paran) melyik kategoria vagyunk? Se nem szornyulkodunk, se nem ajulunk. A kivetel, ami erositi a szablyt?:-D

Arthamyr 2019.08.29. 15:07:54

@Sir Galahad: Mégis Finnország vagy Írország kit zsákmányolt ki? És Portugália a fél világ kizsákmányolása után miért nem áll jobban ezeknél? Bár egyes "okos" emberek az EU-s tagságot is kizsákmányolásnak tartják, ahol igazából minden ország önként tag, és önként távozhat. Reméljük az utóbbiból lesz is egy megfelelő eredménnyel záruló demonstráció a közeljövőben.

Abban van igazságod, hogy sok dolog, ami nyugaton jó, az a jólétből fakad, és amivel jobbak (ha jobbak) az emberek, annak jelentős része a jólétnek köszönhető, de a jólétnek nem szükségszerű feltétele a kizsákmányolás. A jólét kulcsa elsősorban a meritokratikus rendszerekben keresendő.

Arthamyr 2019.08.29. 15:18:39

@midnightcoder2: A szocializmusnak is vége kb. harminc éve _hivatalosan_. A probléma, hogy gyakorlatilag egy csomó dolog fennmaradt belőle, és főként a rosszabb dolgok közül. Az egyik ilyen, hogy a lakosság egy része még mindig úgy gondolkodik, mint 30 éve, vagy még "rosszabbul".

bao 2019.08.29. 15:36:52

Végtelenül egyoldalú, inkorrekt vélemény Budapestről, ami jelentősen szembemegy a város nemzetközi értékelésével. Az egész komolytalanság előtt ott a pajzs, hogy ezt egy gyerek mondta, így az erről szóló vita is értelmét veszti. Persze egy gyereknek bármi lehet a véleménye, és érdekességként ezt el is lehet mondani, függetlenül attól, hogy a felvázolt képnek van-e valami köze a valósághoz. Csak 3 megjegyzés: 1. A Bosnyák tényleg maga a sivár rettenet, de minden nagyvárosban van ilyen rész. Ne oda vidd a gyereked! 2. Bp-en kifejezetten nagy választék van színvonalas, olcsó magánszállásokból. Amiket írsz, olyanokról még csak nem is hallottam. 3. A 4-es metró az a sajnos nagyon ritka, kifejezetten élenjáró építészeti alkotás, amit bármely vezető világváros örömmel elfogadna. Én roppant büszke vagyok rá! Ilyenből kéne sok, de sajnos nincs. Legközelebb próbáld elmagyarázni a gyereknek, hogy az egyszerűség, letisztultság miért szép, és mi ennek az esztétikája. Nem baj, ha nem sikerül, elég, ha látja, hogy Te szépnek tartod.

hummel8 2019.08.29. 15:37:41

Nem voltbidöm vegigolvasni.. De gyerekekkel hostel???? az max föiskolaskent 0 penzböl, hatizsakkal....

mikor egy 4* szalloda a nyugati környeken kB 50 EUR/nap/szoba reggelivel??

akkor azrt nem kell leszolni az utcan a szemetet, meg az igenytelenseget, a t. posztolo is kB ilyenre fizetett be...

_z_ 2019.08.29. 15:48:06

@bao: Megkerdezhetem, hogy miert vagy büszke a 4-es metrora?

Sir Galahad 2019.08.29. 16:28:05

@Platonica: Valószínűleg szemlélődő alkat vagy :)

Sir Galahad 2019.08.29. 16:28:11

@Arthamyr: Hoztál két kivételt, Finnország és Írország tényleg nem zsákmányolt ki senkit. A portugálok úgy jártak, hogy 1580-ban kihalt a uralkodóház és Portugália perszonálunióba került Spanyolországgal. Onnantól a gyarmatbirodalom és a nagy bevétel elveszett.

A meritokratikus rendszernek - ez csak az én véleményem persze - alapfeltétele a jólét; ahol nincs jólét, ott az ember megpróbál ügyeskedni, éppen ezért ugyanezt a magatartást természetesnek veszi a politikai elittől is, és azonnal lőttek az egésznek.

Ocsibogyo79 2019.08.29. 16:28:50

Szerintem az utolsó mondatban van a kulcs, Budapestet és egy kisvárost nem szabad összehasonlítani. Mindamellett valóban rémesen koszos a város és rengeteg a hajléktalan, mi a XI. kerületben lakunk és itt is tapasztalok egyfajta lezüllést (ezt csak azért írom, mert valaki javasolta a Gellért-hegy meglátogatását, az ötlet jó, de a hegy is igen koszos sajnos bizonyos részeken...)

Mondjuk pont a Nyugatinál és a Bosnyák téren tesztelni a gyereket szerintem nem volt jó ötlet, hacsak nem magát akarta megnyugtatni a posztoló azzal, hogy Budapest szar hely.

Egyébként: nemrég jöttünk vissza Barcelonából, először odáig voltam, hogy milyen tiszta és alig van hajléktalan. Utána sikerült megtapasztalni, hogy a gótikus negyed képes ugyanazt a szintet hozni, mint Budapest.

Szóval szerintem a leírtak nagyban a nagyváros jellemzői, de nyilván van egy-két kivételesen tüchtig nyugat-európai hely, ahol mást lehetne tapasztalni.

Bummer 2019.08.29. 16:29:07

Hát ez elég kamunak hallik. A négyes metró mint nyomasztó :) London megvan? Vagy akár Zürich? Hamburg? Párizs? :D
Vicces az ilyen idegenvezetés: gyere megmutatom Budapest leglepusztultabb helyeit, látod, ilyen ez a város :D

Arthamyr 2019.08.29. 17:16:33

@Sir Galahad: "A meritokratikus rendszernek - ez csak az én véleményem persze - alapfeltétele a jólét; ahol nincs jólét, ott az ember megpróbál ügyeskedni, éppen ezért ugyanezt a magatartást természetesnek veszi a politikai elittől is, és azonnal lőttek az egésznek." - Ezen véleményed nem osztom.

"Hoztál két kivételt, Finnország és Írország tényleg nem zsákmányolt ki senkit." - Lehetne hozni még sokat (pl. a korábban említett Spanyolország vagy Oroszország ott van a másik oldalon, mint kizsákmányoló/gyarmattartó nagyhatalom), más is írt mást, abszurd, ha valaki azt gondolja, hogy Hollandia azért áll úgy, ahogy, mert a régmúltban voltak gyarmatai, amiket kizsákmányolt.

Wise Lady · http://www.wiselady.hu/ 2019.08.29. 17:28:38

A golyónyomok szerintem szándékosan vannak meghagyva. Nem hiszem, hogy a minisztériumok környékén ne lett volna erre pénz, ha igazán akarták volna. Nagyon jó kis filmhelyszínek is ezek ám!

Emmett Brown 2019.08.29. 17:28:52

Hát ez elég kemény ügy. Kíváncsi lennék az európai másfélmillió+ lakosságú városok közül melyikben lenne pozitív tapasztalata egy turistának egy lepra szállás, egy külvárosi közlekedési csomópont meg egy top 3 retek aluljáró meglátogatása után.

CSOKKI MÁLNA 2019.08.29. 18:45:33

@Bummer: Londonban reggeli csúcs idején akár húsz percet is ácsoroghatsz a sorban mire buszra szállhatsz.. A 7-es busz megváltás lenne nekik..:)

CSOKKI MÁLNA 2019.08.29. 18:45:33

@Arthamyr: "Mégis Finnország vagy Írország kit zsákmányolt ki? "

Arról esetleg hallottál, hogy náluk nem állomásozott 46 évig a Vörös Hadsereg..?

Sir Galahad 2019.08.29. 18:45:33

@Arthamyr: És miért nem osztod a véleményemet a meritokratikus rendszerrel kapcsolatban? Szerintem logikus, hogy szegény, a mindennapi megélhetésért ügyeskedni, korrumpálni és korrumpálódni kénytelen tömegekkel ez nem fenntartható, mert nincs meg a rendszer alapja.

Arthamyr 2019.08.29. 18:53:29

@Sir Galahad:
1. Mert pl. az elnyomás fokozásával is megoldható a szabálykövetési hajlandóság növelése. :)
2. Nem gondolom, hogy egyértelmű ok-okozati összefüggés van az egyén jóléte és erkölcsi tartása/szabálykövetési hajlandósága között. Korreláció persze van, ha valaki elég rossz helyzetbe kerül, könnyebben kijön belőle az állat, de sok nagy jólétben élő ember mindig is patkány volt, és az is marad.

Arthamyr 2019.08.29. 18:58:52

@CSOKKI MÁLNA: Most nem fogok utánanézni, de a finneknél nem voltak véletlenül az oroszok, svédek, dánok, igaz még a vörös hadsereg ideje előtt.
Az íreknél meg az angolok voltak, a véres vasárnap esetleg megvan, az már a vörös hadsereg idejében volt?

Mellesleg nem az volt a téma, hogy volt-e náluk elnyomó, hanem arról, hogy nem voltak több évszázada gyarmattartók (inkább volt gyarmati jellegük), mégis túlléptek rajta. Egyébként ha egy hozzászólással tovább olvasol, akkor ott olvashattál volna a vörös hadsereg megszállásának áldásos (igaz, csak közvetett) hatásáról.

CSOKKI MÁLNA 2019.08.29. 19:41:55

@Arthamyr: Tudod a finneknél nem államosítottak, és nem alakították át totálisan az ország gazdasági szerkezetét, és sokkal korábban voltak svéd illetve orosz függésben..( Mellesleg a magyarok pedig török illetve Habsburg függésben éltek évszázadokig..)

t74 2019.08.29. 19:41:56

@Pöffetegecske: Azèrt Zürich sem mindig álom. Egy-egy május 1-ei parádè vagy nagyobb labdarúgócsapat látogatásakor nem feltètlenül èrdemes a közelben tartózkodni. A város szèlèn lèvő tavacskákat pedig egy időben csak cigaretta csikk tavaknak neveztük.
Ezektől függetlenül Svájcot ès azon belül Zürichet is nagyon szeretem.

boróka. 2019.08.29. 19:43:18

Eléggé átlátszó indíttatású a cikk. A szülő vajon miért nem a Parlament, a Várkertbazár, a Margit-sziget, libegő, Hűvösvölgy, Római-part, Kopaszi-gát, Normafa (soroljam még?) felé vitte a gyerekeket?
Nem a Nyugati pályaudvar környéke alapján kell megítélni Budapestet. Szomorú, ami ott van, de amikor megpróbálták a hajléktalanokat beküldeni a szállóra, megszólalt az ellenzék és az ellenzéki média, hogy mi van az emberi jogokkal.

Brix 2019.08.29. 20:50:40

Budapesttel kapcsolatban nagyon ellentètes vèlemènyek vannak, de az kètsègtelen , most èppen turisztikai reneszánszát èli, hiszen , egy birodalom, az Osztrák- Magyar monarchia egyik fővárosa volt, aminek következtèben nagyon jelentős, 19-ik századi èpítèszete van , páratlan dunai panorámával. Ehhez járul mèg az egyedi , a szomszèdoktól különböző kultúra, ami egzotikusnak tűnik egy nyugatinak ( más mint a többi közèp- európai város...) A romkocsmák is nagy vonzerővel bírnak...De, ha az ott èlő embereket tekintjük, akkor az lehet a külső szemlèlő benyomása, hogy itt komor arcú, agresszív, türelmetlen emberek èlnek...A monarchia- idei ,legendás udvariasság eltűnőben van, ami a fèrfiakat illeti, a lányok nem mosolyognak, flegmák, hidegek, merevek, úgy nagy általánosságban...Ha kimegyünk a külső kerületekbe, süt a szegènysèg: büdös emberek ès hajlèktalanok mindenfelè...Hogy a világ egyik legbiztonságosabb városa lenne, azt kètlem...Túl sok a rossz arcú, rossz szándèkú ember ( bár ez világjelensèg sajnos, hogy a fővárosok a társadalom szemetènek ès a migránsoknak a gyűjtőhelye..) Összessègèben, azèrt jó hely lenne Budapest, ha az ott èlő lakosság megèrtenè, hogy le kellene vetkőzni a 40 èv alatt felvett agresszív , proli -tempót, ès felvenni a szofisztikált, nyugodt, mosolygós , kedves hozzáállást... A kèplet egyszerű: nyugodt, bèkès, jókedèlyű város csak akkor lesz Budapest, ha jelentősebb lesz a polgárosodás ès megváltozik az emberek gondolkodásmódja. Sajnos, ahol a "prolizmus" egyszer teret nyer, azt nem nagyon lehet " kinevelni" a nèpből...Lsd: Nagy Britannia...

juletræ 2019.08.29. 20:50:55

@Hari Seldon 2: ja mert F-be kempingezni mennek altalaban. Luxin keresztul mert utba esik es olcso a benzin + autopalya meccig ingyenes.

CSOKKI MÁLNA 2019.08.29. 21:03:16

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Gyurcsány adta el nekik a Mol-t és úgy 6-szor járt Vladimir Vladimirovicsnál Moszkvában..

kardio1 2019.08.29. 22:01:26

@juletræ:
Metz.

De rien, avec plaisir !

Sir Galahad 2019.08.29. 22:04:48

@Arthamyr: Szerinted egy diktatúra is lehet meritokratikus? Én valahogy ezt nem tudom elképzelni. És igen, én is úgy gondolom, hogy van ilyen korreláció.

Arthamyr 2019.08.29. 22:30:19

@Sir Galahad: Kérdés, hogyan definiáljuk a diktatúrát? De szerintem igen, egy diktatúra is lehet meritokratikus. Jó példák erre bizonyos cégek, ami tekinthetőek diktatúrának, és mégis meritokratikusabbak, mint a legtöbb ország. Nem gondolom, hogy a diktatúra szükségszerűen együtt járna pl. a nepotizmussal vagy a részrehajlással.
Ha egyszer valamilyen ország diktátora leszek, majd demonstrálni is tudom. :) Egyébként lehet, hogy lehetne is találni ilyen államot a jelenből vagy a múltból, de a fő kérdés, hogy hogyan definiáljuk magát a diktatúrát. Talán Szingapúr ilyen (volt)?

doppeladler 2019.08.30. 00:31:52

@CSOKKI MÁLNA: "Mellesleg a magyarok pedig török illetve Habsburg függésben éltek évszázadokig.."

Ausztria is Habsburg függésben élt sokkal több évszázadig. Meg pl. Németalföld is. Vagy éppen Spanyolország. Másrészt mitől rosszabb a Habsburg függés pl. az Árpád-házi, vagy Anjou esetleg Jagelló függéstől?

kék madár 2019.08.30. 01:38:45

most voltam otthon, azert a fiamnak is eleg sok minden feltunt es igyekeztem kerulni a kinosabb varosreszeket :)

Wéső 2019.08.30. 08:00:47

Budapest vidéki szemmel is egy ocsmány, undorító, koszos, büdös, az ember életterére nézve szűk valami. 3 éve nem jártam arra, most kénytelen voltam. Nem tudom, hogy tudnak ott emberek élni. Én erdő mellett lakom falun, zöld van madárcsicsergés van, állatok vannak, 1 hektár élettér van. Nem Magyarországgal van a baj, hanem Budapesttel.

gyongyi70 2019.08.30. 08:00:51

Ehhez nem kell nyugatra költözni, az én gyerekeim is ledöbbennek, ha Pestlőrincről "bemegyünk a városba".

Void Bunkoid 2019.08.30. 08:51:33

Ugyan már sokan írták előttem is csak egy gyors ctrl+f-fel megállapítva,de akkor is:

"Ezek után elköltöztünk a belvárosi hostelből a kosz, az ajtófélfára kent széklet, a penész és végül az ágyi poloskák miatt"

Kedves cikkíró, én még innen a keletmagyar nyomorból SEM megyek hostelbe, ha pöstön kell aludnom.

Szerintem gyere haza, mert ha erre "fussa", amikor hazalátogatsz a holland prosperitásból, akkor neked nagyon nem jött ott be az élet. Annyiból tán jobb, hogy nem kell napi rendszerességgel átélni, ahogy a hatalom a jólétet szajkózza, és közben az ellenkezőjét látod-tapasztalod, ha netán meg felszólalnál ellene, akkor a hatalom egyszerűen kiröhög, hogy hajnalkateeztnemtudhatod - viszont ha az alapján próbálom eldönteni, hogy hol szállok meg Budapesten, akkor én itt sötétszabolcsban jobban élek, mint Te Hollandiában....

2019.08.30. 08:52:07

Érdekes, 15 év után szépnek találom Budapestet. Valószínűleg a retket megszokja az ember. Most pár hónap kisváros után láttam 1-2 német nagyvárost és a retek meg a rengeteg gyanús arc tűnt fel. Gondolom a civilizáció vonzza a sötétebb elemeket is, minél nagyobb annál rosszabb; nálunk a gettó még "csak" a nyóckert jelenti, ahol legalább nem állítanak meg és késelnek meg mondjuk vallási okokból vagy bőrszín alapon ha odatévedsz. Max 'csak' kirabolnak, ehhez volt szerencsém :)

Void Bunkoid 2019.08.30. 08:56:55

@Arthamyr: A mai jólét kulcsa nagyrészt az ipari forradalomban keresendő - akkor történt meg, hogy a jellemzően nyugat-európai országok (franciák, angolok leginkább) a gyarmatbirodalmon fillérekért-rabszolgamunkával kitermelt nyersanyagokból tömegesen elő tudták állítani a mindent is, és ezt eladni az egész világnak, a kizsákmányolt gyarmatokon túl mindenkinek, a hasznot természetesen ők lefölözve, a gyarmatok semmit nem kaptak.

Spanyolország speciel az ipari forradalom idejére már jórészt elveszítette gyarmatait és súlyát a világpolitikában, így ő nem tudott durva extraprofittal kizsákmányolni - ők csak addig voltak a janik, amíg Közép/Dél-Amerikából hazahordták az összes aranyat.

Amikor az aranyat felváltotta az olaj meg a kőszén, addigra már a gyarmataik nagyrészt kiharcolták függetlenségüket (meg a spanyolok onnantól kezdve, hogy elfogyott az arany, le is szarták magasról a gyarmatbirodalmat, koloncként tekintettek rá), így a spanyolok lecsúsztak. Erre még csak rájtett Franco különutas izolacionista rendszere, amivel ugyan a fű sem rezdült otthon, nyugi volt, de egy lusta, csóró semmirekellő "manana nación" lett az egész ország - ez máig kihat, csak nézd meg a munkanélküliségi rátájukat :)

Arthamyr 2019.08.30. 09:43:55

@Void Bunkoid: Nem ismétlem magam (és más is írt ezzel kapcsolatban). Ha gondolod leírhatod, hogy a példának felhozott, gyarmattal nem igazán rendelkező országok (vagy volt gyarmatok) miért járnak a legtöbb gyarmattal rendelkező ország előtt.

kukucs2 2019.08.30. 10:20:37

A parom gyerekei - akik szuletett danok - imadjak Magyarorszagot es Budapestet. Es nem ugy, hogy csak autoban hurcoltuk oket korbe kizarolag a nevezetessegek kornyeken, hanem tomegkozlekedtunk, jartunk aluljaroban, utaztunk vonaton, voltunk videken stb. Allandoan azt kerdezik, hogy mikor megyunk megint Magyarorszagra. Korabban 10 evet eltem Dublinban, javaslom az eredeti posztironak, hogy semmikeppen ne menjenek el abba a varosba, mert ha Budapest es Magyarorszag igy sokkolta a gyerekeit, akkor a dublini belvarosban fekvo drogosok, a pentek-szombati bulizas utani terdig szemet lattan lehet, hogy pszichologus segitsegere lesz szukseguk. Amugy teny, hogy Budapest egyes keruleteire szemmel lathatoan nem a fejlodes a jellemzo, de ez fokent az ottelokre vezetheto vissza (szemeteles, parkok es epuletek tonkretetele stb.) es nem penz kerdese.

Void Bunkoid 2019.08.30. 11:00:49

@Arthamyr: a példának felhozott országok, Skandinávia meg Írország pl meg leginkább azért, mert őnekik kimaradt a második világháború meg az 1945 utáni rekonstrukciós periódus. Őket nem fosztották ki az oroszok, és nem bombázták porrá sem az amerikaiak, sem a németek. Lényegében Írországnak a második világháború valami egzotikus csetepaté volt messze földön, amiről max az újságokban olvastak.

CSOKKI MÁLNA 2019.08.30. 11:19:23

@doppeladler: A finnek meg Romanov függésben éltek évszázadoki, ha már mindenképpen így akarod nézni. Sőt a britek meg Hannover függésben a 18. sz. eleje óta, hisz a jelenleg is regnáló királyi család eredeti neve Hannover-ház..
Nagyon nem mindegy, hogy hol van az uralkodó család hatalmi központja. Alapvetően más volt Magyarország helyzete, amikor az Anjou , Jagelló házi király székhelye Buda volt ahhoz képest, amikor a bécsi székhelyű Habsburgok perifériája volt.
Ennél is fontosabb, hogy ny-Európa elkerülte a 150 éves török uralmat, és a közel fél évszázados szovjet megszállást.
Amíg mi a török igát nyögtük, ők vígan gyarmatosítottak, aztán amíg mi a szovjet igát nyögtük, ők a háború utáni gazdasági konjunktúra nyomán építhettek fel jóléti államokat..

_z_ 2019.08.30. 11:48:47

@CSOKKI MÁLNA: Miközben Del-Kelet Azsiaban gyarmati igabol felszabadulo füszoknyas bennszülöttek alakitottak ki techonlogiai-penzügyi hatalmakat :). Ne akarjunk mindent a multra fogni, plane ne a regmultra.

London2009 2019.08.30. 11:59:59

@Brix: nagyon jo komment! Ettol fuggetlenul itt megis sokkal tobb a "polgar" es nagyon egyszeru megtalalni mindenkinek a sajat kozeget, amiben jol erzi magat.

London2009 2019.08.30. 12:06:56

@Nagy kámpics: elfogadom, hogy ez a velemenyed, ettol fuggetlenul ez ugy van, ahogy leirtam es helytelen. Irott formaban szerintem elfogadhatatlan, beszedben elmegy, bar engem ugyis zavar. Kerdezz meg egy magyar szakost vagy guglizz utana, ha nekem nem hiszel. Kulonben meg eszembe jutott valami errol a reagalni dilemmarol. :D

www.youtube.com/watch?v=3-6WlhPV4l8

Arthamyr 2019.08.30. 13:59:14

@Void Bunkoid: Annyi volt a lényeg a korábbi hozzászólásomban, hogy kurvára nem volt szükség gyarmatokra meg kizsákmányolásra ahhoz, hogy egy helyen most magas legyen az életszínvonal. Ennyi.

Az különösebben nem érdekel, hogy ki milyen kifogásokat keres a jelen problémáira, úgyhogy nem kívánok vele vitatkozni...

Womb Rаider 2019.08.30. 15:52:38

@Void Bunkoid: @kukucs2: @CSOKKI MÁLNA:

Nnnna... végre, valahára.. az objektivitás is kezd feltűnni. Kell is az egyensúly véget..

CSOKKI MÁLNA 2019.08.30. 15:53:01

@_z_: Véletlenül nem azokról a dél-kelet ázsiai országokról beszélsz, ahol nem a kommancsok jutottak hatalomra..?? (Észak vs, Dél Korea..? Megvan?)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.08.30. 18:54:31

@CSOKKI MÁLNA: De gyurcsány ezért szemét állat volt,viktort meg imádjátok érte!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.08.30. 18:54:31

@CSOKKI MÁLNA: Itt nálunk 2010-ben jutottak hatalomra a kommancsok.

Oregon (TM) 2019.08.31. 08:53:51

A posztolónak igaza van, mert végig ment Budapest legszarabb részén a gyerekével. De ez Budapest pár százaléka csak. Nekem Budapest nem ilyen a Hűvösvölgyben vagy Pasaréten. Az én gyerekeim is kiakadnának, ha átvinném őket oda. De minek tegyem?

Minden országnak megvan a maga szemete, de a normálisabbja elkerüli.

BTW: Mit szólnak a gyerekek az otthoni kirakatos kurvanénikhez? :)

CSOKKI MÁLNA 2019.08.31. 11:15:05

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Miért is? Egy kommancs gazdaságot minősítettek fel a hitelminősítők? Zavart érzek az erőben..:)

CSOKKI MÁLNA 2019.08.31. 11:15:06

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Orbán nem adta el nekik az egyik stratégiai fontosságú magyar energetikai céget, és nem engedte be őket a hazai titkosszolgálatokba..

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.01. 18:20:56

@CSOKKI MÁLNA: Öööö most nem az van,hogy a NATO semmi fontos információt nem oszt meg magyarországgal az orosz befolyás miatt?

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.01. 18:21:00

@CSOKKI MÁLNA: És ez mind mind csakis orbánnak köszönhető.
Még véletlenül sem a világgazdasági folyamatoknak.
Ja,egyet csettintett merkelnek és a németek többet költenek ugye.

CSOKKI MÁLNA 2019.09.02. 17:09:59

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Milyen orosz befolyás? A finnek is orosz atomerőművet építenek..Orbán visszaszerezte a magyar energetikai vállalatot az oroszoktól, míg A Gyurcsány-Szilvásy páros oroszokat engedett be a hazai titkosszolgálatokba.
Orbánék német, francia amerikai fegyvereket vásárolnak.. Zavart érzek az erőben..:)

CSOKKI MÁLNA 2019.09.02. 17:10:34

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Ismerős.. ha a jobb oldali kormány alatt megy jól a gazdaság: kedvező világgazdasági folyamatok az okok, hogyha ballibek alaltt megy rosszul a gazdaság: kedvezőtlen világgazdasági folyamatok.. Nem unjátok még ezt az átlátszó magyarázkodást??
Mellesleg 2002 és 2008 között igen jó volt a világgazdasági környezet ("a világgazdaság pénzbősége"), 2006 nyarára mégis egy jó kis elkúrás lett a vége. ( "Nincs tovább, azért nincs mert elkúrtuk.." :)

2019.09.03. 15:38:04

@Void Bunkoid:
Írország az EU csatlakozásáig csóró volt, utána is jó ideig, a sikertörténete nem túl messzire nyúlik vissza. Köze nincs a vilagháborúból kimaradáshoz. Ami az északi országokat illeti, a svédek gyarmatosítók voltak és kimaradtak a haborúból, igen, csakhogy a finnek nincsenek lemaradva tőlük, ők gyarmat voltak, és nem maradtak ki a második világháborúból. A norvégok sem, őket a nácik megszállták, ők az olajjal gazdagabbak a svédeknél, különben ugyanott lennének. A dánok sem maradtak ki, a németek sem. Nincs releváns összefüggés hogy volt-e gyarmatuk, háborúból kimaradtak-e a jelen gazdasagi helyzettel.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.04. 17:25:33

@CSOKKI MÁLNA: Jaja,és a németek is jóban vannak a ruszkikkal,nem?:))
Tökugyanaz a viszony,mint nekünk,nem?:))
Ja,a németek lehet nem engedélyeznek KGBankot németországban.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.04. 17:25:38

@CSOKKI MÁLNA: Jaja.Már csak az oktatás meg az egészségügy mehetne jobban.
Áh,de ez csak egy ballib hiszti!:))

Amúgymeg persze:Deagyurcsány!XD

Amúgy viki kezet csókolhat Bokrosnak,gyurcsánynak,bajnainak.

CSOKKI MÁLNA 2019.09.05. 09:39:43

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Mit akarsz mondani? Valami konkrét értelmes állásponttal állj már elő végre, ne Hócipő színvonalú bölcsességekkel..Egyébként Finnországban építenek az oroszok atomerőművet, nem Németországban..

A tényekkel továbbra sem tudsz mit kezdeni..

Tény1: Gyurcsány eladta az oroszoknak a stratégiai jelentőségű magyar energetikai vállalatot, Orbán visszaszerezte azt

Tény 2: Gyurcsányék beengedték az oroszokat a magyar titkosszolgálatokba.

CSOKKI MÁLNA 2019.09.05. 09:39:43

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: Akármilyen lehet az oktatás meg az egészségügy mindig ez a vesszőparipátok. Egyébként próbáld ki egyszer a brit állami egészségügyet, sírva fogsz visszamenekülni a hazaihoz, és megtanulod értékelni.azt, ami van..

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.09.05. 17:15:29

@CSOKKI MÁLNA: Amiért fecót utáltátok,azért vikit szeretitek.
Na ez a tény!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása