oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. augusztus 12. 06:30,  Korrupció Amerikában és Magyarországon 69 komment

2019. augusztus 12. 06:30 Határátkelő

Korrupció Amerikában és Magyarországon

Milyennek látszik a magyarországi korrupció Észak-Amerikából nézve? Vajon Kanadában és az Egyesült Államokban is van-e és ha igen, akkor milyen természetű? Ezen elmélkedett el a már több évtizede Kanadában élő Steve (korábbi írását itt olvashatjátok).

Szerinted mi történne, ha hazaköltöznének a magyar határátkelők? Min kellene és hogyan változtatni? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

korrupcio_2_foto_pixabay_com_xeno_mas.jpg

„Érdekes vitám volt nemrég egy barátommal. Kanadai magyar, manapság a telet Magyarországon tölti, budapesti öröklakásán.

Az egészségügy jött szóba, és hogy érdemes-e a magunk fajtának, itt Kanadában élő magyarnak, nyugdíjasan, visszaköltözni, huzamosabb időre, vagy végleg.

Korrupció a magyar egészségügyben

Mondta, a kórházak és a betegellátás, nem az orvosok képzettségéről beszélt, távol van attól, amihez mi itt Kanadában hozzászoktunk. És persze van a hálapénz, ami itt egy ismeretlen fogalom.

Hallottam, nem tudom, hogy igaz-e, hogy volt egy javaslat, ami a hálapénzt lett volna hivatva megszüntetni. A hálapénzről lemondó orvosok kaptak volna fizetésemelést, és egy kokárdával jelezték volna, hogy ők ebbe a csoportba tartoznak, de a magyar orvosegylet ezt a javaslatot elutasította.

Említettem barátomnak, hogy az otthoni állítólag nagymértékű korrupció zavarna engem, ugyan, mint nyugdíjas az egészségügyön kívül, talán ritkán találkoznék evvel.

A politika befolyásolása Észak-Amerikában

Mondtam neki itt (nyugaton) a korrupció kevesebb. Meglepődtem, amikor rám támadt, hogy itt, Észak-Amerikában is dúl a korrupció! Vak vagyok, hogy nem látom? Kiderült, ő a pénz befolyására gondolt, politikai szinten, nem arra, hogy a gazdasági tranzakciókban embereket lefizetnek. Mert az itt tagadhatatlanul ritka.

Nem, ő arra gondolt, hogy a politikai adományok, a pénz, rendkívül fontos tényező a választásoknál, és hogy a pénzbeli támogatásokért, az adakozók, (a lobbik és privát személyek), befolyásolni képesek a hatalomra kerülőket, és ezáltal a választók, a kisemberek érdekei, nem annyira érvényesülnek. Van ebben igazság.

Mondtam neki, hogy ne vitázzunk, ez sajnálatosan létezik, de én ezt nem hívnám korrupciónak, hanem politikai befolyásnak.

Utánanéztem, mi is a korrupció? A Wiki definíció azt mondja, hogy: „corruption is the abuse of official power or position to acquire a personal benefit”. Magyarul, a korrupció a hivatalos hatalom vagy pozíció helytelen használata, személyi előnyök érdekében.

Információként, a World Transparency Index korrupciólistáján jelenleg Dánia van az első helyen (azaz ott a legkisebb a korrupció), Magyarország a 64. helyen kullog. Előttünk van csaknem az összes volt szocialista ország. Kanada a 9-ik, az USA 22.

Korrupció vagy kapcsolatépítés?

A lényeg az, hogy itt Kanadában, és állítom az US-ban, amolyan „alacsony szintű” korrupció alig létezik. Az állami és nagyobb beruházások, kizárólag kiírásos verseny alapon döntődnek el.

Az hogy egy felelős tisztviselőt pénzzel felvásároljanak, azért, hogy a versenyt megnyerjék, nagyon ritkán fordul elő. Ilyen iparban dolgoztam, tudom. Persze jóba akarsz lenni azokkal, akik a versenyt kiírták.

Az ilyen embereket, ha tudod, elviszel ebédelni, karácsonykor kapnak egy jobb whiskyt egy jókívánsággal, de az, hogy zárt borítékot akarnál a kezükbe csúsztatni, az nemigen van. Úgy hallottam, Magyarországon ez nagyon gyakori.

Tagadhatatlan azonban, hogy a politikusok befolyásolásában a nagy pénznek komoly szerepe van, ami szerintem a demokráciákban nem kívánatos jelenség, mi több azzal ellentétes.

A pénz és az amerikai politika

Egyszerűség kedvéért vizsgáljuk meg az amerikai elnökválasztást, ami nem csak az amerikaiakat, de ez egész világot érintő esemény. A megválasztáshoz óriási pénzekre van szükség. Amit a két párt hivatalosan kap, az semmi.

Mindkét jelöltnek, kezdettől fogva, privát támogatókra van szüksége. Ezek gazdag érdekeltségek, más néven lobbik, és dúsgazdag egyének. Míg (általában) a lobbik támogatják mindkét jelöltet, mivel nem tudni, melyik fog nyerni, a gazdag egyének azt támogatják, akit akarnak.

A támogatásként adott pénz, félreértések elkerülése végett, nem a jelöltek zsebébe kerül, nem a személyes vagyonuk növekedésére fordítódik. De ez a pénz fogja fizetni a választási gépezetüket, az ahhoz szükséges legjobb hirdetési és jogi tanácsadókat, az utazási költségeket, a választók traktálását találkozásokkor kajával, az előadótermek bérlését és nem utolsó sorban a TV és más hirdetéseket. Szóval a jelöltnek előnyt próbál biztosítani.

Mivel a nagyon gazdag emberek többsége konzervatív (kivéve Sorost), ezek a múltban jobbára a Republikánus pártot és azok jelöltjét támogatták. Trump választásánál ez megfordult, Hillary Clinton választási kampánya jóval nagyobb pénzzel rendelkezett (és mégsem nyert), de ez talán egy kivétel volt.

Az, hogy hivatalosan mennyi pénzt adományozhat valaki a pártoknak, az meg van határozva, de az nincsen megtiltva, hogy ezek a gazdag emberek a pártoktól függetlenül, a maguk szakállára, TV-hirdetéseket készítsenek, és sugározzanak országszerte, nem egyszer elferdített, vagy egyenesen rágalmazó tartalommal.

Nem lenne egyszerűbb és jobb, ha mindezt beszüntetnék és az állami kincstárból mindkét jelölt egy megfelelő és egyenlő összeget kapna, és azt úgy használnák fel, ahogy akarják?

Na, ez az ötlet, akármilyen jónak hangzik, nem lesz bevezetve! Miért nem? Mert mindegyik politikus, városi, állami, szövetséges… szenátor és képviselő, hasonlóan kap pénzt saját megválasztásához.

És el ne képzeld már, hogy a választás után ezek az adományozók nem fognak saját érdekeik prezentálására nyitott ajtót találni! Arról nem is beszélve, hogy pályájuk során a lobbik bosszújától tartva egyes dolgokat félnek kritizálni. És hogy a tanácsadók sokszor a lobbik jelöltjei közül kerülnek ki.

Na, mármost ezt a folyamatot korrupciónak nevezzük? Nem tudom. Nem is érdekes, ez a folyamat nagyon káros, és sajnos nem látom, hogy a közeljövőben megváltozna.”

(Fotó: pixabay.com/xeno_mas)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

A Határátkelő podcastjai most már nem csak a YouTube-on, de a Spotify-on, az Anchoron (ahol hangüzenetet is küldhettek!) és a legtöbb szolgáltatón megtalálhatók. Folyamatosan kerülnek fel az adások, minden nap egy új rész, hallgassátok meg (újra)! 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: korrupció Magyarország Kanada Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr9715004702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.08.12. 06:49:28

"Mondta, a kórházak és a betegellátás, nem az orvosok képzettségéről beszélt, távol van attól, amihez mi itt Kanadában hozzászoktunk."

"Hallottam, nem tudom, hogy igaz-e, hogy volt egy javaslat, ami a hálapénzt lett volna hivatva megszüntetni."

Már az első néhány bekezdéstől agyvérzést kaptam.

FutureFry 2019.08.12. 07:26:11

“A megválasztáshoz óriási pénzekre van szükség.”
Manapság, a “social media” korában már kevesebb pénz is elég egy sikeres kampányhoz, csak jó “szakemberek” kellenek hozzá. Az IRA-nek pl. kb. havi $1.25 millió volt a költségvetése a 2016-os elnökválasztás körül [1], ami eltörpült mindkét amerikai jelölt választási kampányköltekezéséhez képest [2].
[1] www.justice.gov/file/1035477/download
[2] www.bloomberg.com/politics/graphics/2016-presidential-campaign-fundraising/

Golf2 2019.08.12. 08:02:13

zárt borítékot akarnál...az itt kevés,eddig Nokiás dobozméret kellett,most már börönd.

Arthamyr 2019.08.12. 08:24:47

"Utánanéztem, mi is a korrupció? A Wiki definíció azt mondja, hogy: „corruption is the abuse of official power or position to acquire a personal benefit”. Magyarul, a korrupció a hivatalos hatalom vagy pozíció helytelen használata, személyi előnyök érdekében."

"Nem, ő arra gondolt, hogy a politikai adományok, a pénz, rendkívül fontos tényező a választásoknál, és hogy a pénzbeli támogatásokért, az adakozók, (a lobbik és privát személyek), befolyásolni képesek a hatalomra kerülőket"

Na az észak-amerikai lobbizás pont ilyen (megvan a "personal benefit" meg az "abuse of official power" is), csak ott előre fizetnek, és az előre megkent hivatalos személy nem garantálja az eredményt. Ennyivel legalább tisztább a tradicionális korrupció, ott legalább a közhivatalt betöltő ember teljesít. :)

"Tagadhatatlan azonban, hogy a politikusok befolyásolásában a nagy pénznek komoly szerepe van, ami szerintem a demokráciákban nem kívánatos jelenség, mi több azzal ellentétes." - De, ez kívánatos jelenség lenne, csak szabályozni kellene, és transzparensnek, nyilvánosnak, mindenki által elérhetőnek kellene lennie (már ha van pénzük).

"Nem lenne egyszerűbb és jobb, ha mindezt beszüntetnék és az állami kincstárból mindkét jelölt egy megfelelő és egyenlő összeget kapna, és azt úgy használnák fel, ahogy akarják?" - Egy hasonló rendszert Magyarországon bevezettek. Az eredmény: vannak megélhetési kamupártok, a maradék (a kormányt leszámítva) nehezen jut legális forráshoz, ezzel kellene felvenniük a versenyt a kormánypárti és közmédiában folyamatosan kampányoló kormánnyal. Sok szerencsét hozzá, bár az sem lesz elég...

István Tamasi 2019.08.12. 11:56:59

Nemzetthy Szotyialista Mutyisztánban nincs korrupció, ami van az a fideszmaffia lényege és lételeme.

gabors 2019.08.12. 15:07:07

Poszotolo ha itt vagy azert nem kicsit vagy naiv.....

"Az hogy egy felelős tisztviselőt pénzzel felvásároljanak, azért, hogy a versenyt megnyerjék, nagyon ritkán fordul elő. Ilyen iparban dolgoztam, tudom. "

Hmm az usa=ban azer elofordul bizony meg magasabb szinten is ha figyelnel .. .most "csak" ket szovetsegi kepviselovel szemben folyik bunteto eljaras hivatalosan az en allamomban ketto ment kozelmultban bortonbe nem is kis idore, a szomszed jarasban az egyik polgi meg "csak" felfuggesztettet kapott ...

A kormanyzokbol szinte mindig van tobb bortonben korrupcioert most napi hir Blagojevich Illionois volt kormanyzoja kozel hozzad (igaz ott a balkan szele megcsapott es meg Trump szerint is szemetseg hogy nem is sikerult az alku es megis becsuktak igy lehet hamarabb szabadul) ....

Sot meg haborus hosok sem maradnak ki Congressman Cunningham (keress ra hatha valtozik a velemenyed )

gabors 2019.08.12. 15:41:03

@Arthamyr:

amire a posztolo, a letunt Nepszabadsag tudositoinak egyszeru naivsagaval talan probal utalni (talan mert azt hiszem nem igazan erti) hogy, a "quid pro quo" (ez most meno dolog latinozni magyarban, de jogi ertelmben irom) tipusu korrupcio ritkabban van az USA-ban. (Meg ritkabban buknak meg vele) Ez olyan regi vagasu helyeken meg ugyan divik (lasd elozo posztobol balknai Blago) ... Altalaban csak az amatorok buknak meg ilyenen.

Es gondolom az emlitett NGO is kb ezt tudja merni (pontosabban) a tobbi az csak sejtes....

Nem azt mondom hogy a mocsar kisebb az USA-ban vagy Mo csak azt hogy mas ... :-)

egyben a posztolonak valamennyire igaza van "amolyan „alacsony szintű” korrupció alig létezik" mert O vagy akar en nem tudok megkenni senkit hetkoznapi elonyokert, sem a korhazban, sem a rendorsegen sem az adohivatalban sem a tanacson.

Ahogy a regi szep idokben az ABC-ben (jobb)hust is lehetett a pult alol igy venni, de minden mast is teglatol az auto alkatreszig.... es foleg "rendszervaltozas" elotti magyarok, "szokott" vagy otthon maradt, ehhez meri a korrupciot umbuldat ......

Arthamyr 2019.08.12. 15:59:15

@gabors:
"Ahogy a regi szep idokben az ABC-ben (jobb)hust is lehetett a pult alol igy venni, de minden mast is teglatol az auto alkatreszig.... es foleg "rendszervaltozas" elotti magyarok, "szokott" vagy otthon maradt, ehhez meri a korrupciot umbuldat ...... " - Ez mondjuk bárhol megy, ahol eddig voltam. Nem egy dolgot így szerzek most is (pl. pont a húst is), igaz, nem úgy kezdődött, hogy megkentem a boltosokat/szolgáltatókat, de a végeredmény mégis az lett, hogy jobb árut/szolgáltatást kapok, mint a normális ember, esetleg olyasmit, amit más nem is kapna (pl. a múltkor egy olyan whiskey, amiből az egész boltlánc 1 üveget kapott, nálam kötött ki).

Nyilván ez más, mint a nagypályás korrupció vagy ami nálatok van kvázi helyette, de a mai napig létezik.

littke 2019.08.12. 16:01:11

@gabors: Én nem politikusok megvesztegetésére gondolok hanem a tisztviselőkre akik a pályázat feltételeit írják és az eredményét döntik el.

Dikusz 2019.08.12. 16:11:29

@Arthamyr: "...igaz, nem úgy kezdődött,..."
Hát hogy kezdődött, és nem utolsó sorban hogy végződött? A két szép szemedért kaptad? :)))

gabors 2019.08.12. 16:13:16

@Arthamyr:

amit irsz teljesen mas ez nem korrupcio hanem "ugyes" ugyfel boldogito gyakorlat "csak" neked van X Y Z (hus, whisky, szivar)

(pl. a múltkor egy olyan whiskey, amiből az egész boltlánc 1 üveget kapott, nálam kötött ki). gondolom nagyon jol erezted magad sot kivetelezettnek is , a masik 11 vagy 23 vagy megtobb ugyfellel egyutt (ez volt a celja az eladonak is) csak nem gondolod hogy 1 uveggel szallitanak egy lancnak es az nalad kot ki (veletlenul) ?? Olyan persze van hogy te kerted/kerested es meghoztak neked es lehet azt is mondtak hogy "csak" neked mint regen (vagy a regi hazaban) ....

neha csak nezek ki a fejembol az irasaidon :-)

montroyal ( CAN qc) 2019.08.12. 16:27:14

Canadaban van egy u.n vericator general hivatal es minden szerzodest korrupcio gyanus vagy csak tularazott indokolatlan dolgokat szigoruan ellenorzik De van a rendorsegnak is antikorrupcios reszlege ... es ok a politikatol fuggetlenul vegzik munkajukat volt olyan hogy egy olasz pasonak 50 vallalata volt persze valamelyik megkapta a szezodest .. ne ezeket avallalatokat a tulajjal egyutt eltuntettek tobbet nem kapnak szerzodest ... ja es a kiralyno helytartojat is bortonre iteltek ... miniszter elnokot lemondattak csak mert a csaladjanak hajoflottaja van de ukrajnaban van regisztralva .. .. es sorolhatnam ...

Arthamyr 2019.08.12. 16:59:47

@Dikusz: Azt hiszik, hogy értek hozzá, visszatérő ügyfél vagyok, sosem garasoskodok, beugrom hozzájuk beszélgetni heti 1-2x vagy összejárok velük focizni, néha segítek nekik valamivel. :)

@gabors: "csak nem gondolod hogy 1 uveggel szallitanak egy lancnak es az nalad kot ki (veletlenul) ??" - Pedig így történt. :) Egyébként ez a normál üzletmenetben is előfordul, gyakran van olyan, amiből csak 1-2 üveget tartanak, vagy csak rendelésre hozzák. Ezen felül vannak limitált "szériás whiskey-k" is, amiből eleve nagyon keveset készítenek (pl. száz vagy ezer üveg azt annyi), ilyenből sem triviális szerezni.
Egyébként nyilván nem csak nekem, van egy szűkebb visszatérő ügyfélkör, az egy eset volt, gondolom máskor meg más kapott valamit (pl. amikor 1800 euroért ajánlgatott egy üveget, én lepasszoltam, de eladta azt is :)).
És lehet, hogy ügyfél boldogító gyakorlat, viszont annyira értek hozzá, hogy látom, hogy tényleg jobbat ad (a whiskeynél meg nem is kell hozzá érteni, mivel jellegzetes üvegben/dobozban adják). Meg míg a többi cucc ki van rakva, az ára is, ezek nincsenek, és sokszor csak rendelésre vannak. Felőlem az is lehet ügyfél boldogító gyakorlat, hogy a fillet steak-et sirloin árban kapom, és hát örülök neki valóban, szóval működik is, de alapból nem így megy, pl. egyetlen más ismerős sem tudja ezt csinálni, és én is csak a megszokott helyeim némelyikén tudom.

shakti rom 2019.08.12. 17:02:19

@montroyal ( CAN qc): Lying Brian viszont meguszta...:-)

Golf2 2019.08.12. 17:27:03

@montroyal ( CAN qc): 1 normális ország,jól választottál.

Csodabogár 2019.08.12. 17:36:22

@Arthamyr: Ez csak olyan helyen megy, ahol valamiből hiány van. Anno a husért igencsak kellett lobbyzni a hentesnél, bár nem pénzről volt szó, hanem ilyen olyan ajándékokról, mint ahogy az orvosok is többnyire ajándékokat kaptak. Menő orvos haverjaim, karácsonykor tele voltak itallal, képzőművészeti tárgyakkal, ezüsttel stb. Ezt aztán a család szépen behordta a bizományiba.
Itt most a 60-70-es évekről beszélek.
A hús dolog a rendszerváltással megszünt, az orvosok meg hálapénzt kapnak. Szerintem ugyan sokkal kellemesebb elmenni hivatalosan privát rendelésre, ahol számlát kap az ember, kifizeti és kész. Én még soha nem fizettem orvosi szolgáltatásért másként mint így. Természetesen így aztán az orvosnak is adóznia kell, de igy van rendjén. Miért csak a paciens adózzon a jövedelme után és az orvos nem?

Gróf Leninkoerúthy Taszyló 2019.08.12. 17:55:29

Nem korrupció hanem politikai befolyás AHHAAAAA!:D:D:D
A korrupció megszüntetése egyszerű, csak legalizálni kell! Már csak egy új nevet kéne neki találni! Hmmm.... legyen mondjuk LOBBY?

shakti rom 2019.08.12. 18:07:52

@Gróf Leninkoerúthy Taszyló: hivhatjátok azt bárminek. O1G kézivezérelné...

shakti rom 2019.08.12. 18:57:14

ifjú Bush csak bábu volt, wolfowitz, cheney mozgatta, kistestvérem.

en.wikipedia.org/wiki/Wolfowitz_Doctrine

shakti rom 2019.08.12. 19:20:22

@Gróf Leninkoerúthy Taszyló:

O1G kivagta s vágja a fakat, epitett stadiont a budija mellé.. odaszart az eu asztala kozepere, oda ahonnan mutyizza a pizt?

Nem vagyok feri hivo, de o kevesebbet artott, sokkal kevesebbet az orszagnak, s a képenek a vilagban.

De inkább legyen valaki más.

shakti rom 2019.08.12. 19:20:23

Off

Kinek mi a joslata hongkong ugyében, mi lesz?

On (maybe)

littke 2019.08.12. 19:38:11

@shakti rom: Hongkong a parizsi yellow jacket-ek utját fogja követni. Mert nem a többség véleményét képviseli. Ez se az se.

montroyal ( CAN qc) 2019.08.12. 19:42:48

@shakti rom: tulajdonkeppe Cretien embereinek sem lett nagy baja bar meghurcoltak oket birosagokon .. viszon a que voulez vous. nak mennie kellett

gabors 2019.08.12. 19:49:52

@shakti rom: "ifjú Bush csak bábu volt, wolfowitz, cheney mozgatta, kistestvérem."

huh ?????

gabors 2019.08.12. 19:54:22

@shakti rom: "Kinek mi a joslata hongkong ugyében, mi lesz?"

par ezer (nehany tizezer) halott megtobb megy atnevelo taborba ahonnan jolnevelt kis-uttorokent szabadul (vagy body-bag)...

egy biztos UK-EU kisujjat sem fogja mozditani .... Trump meg mar most orul es valszeg batoritja a fiatal Mao-t is iratja a levelet hogy milyen jo vezeto ez sheeee "elvtars"

shakti rom 2019.08.12. 20:39:32

@gabors: SEnki se fog semmit se csinalni ha vérontas lesz.

Pedig bazdmeg milyen jol prosperaltak a brit keretben...

shakti rom 2019.08.12. 20:39:32

@littke: az égvilagon semmi koze nincs az egyiknek a masikhoz.

gabors 2019.08.12. 20:59:08

@shakti rom: "@gabors: are you an owl??? :PP"

nem csak sas szemmel nezek es nem ertem hogy ez hogy kerult IDE ?

(na jo megprobalom: usa meg korrupcio valami van meg csak 6 lepes sem kell persze: elnok bush (2), cheney olaj lobbi(y), olaj a homok alatt, iraqi sok homok, OLAJ => korrupcio

es most a homok itt semmi hatso(ez sem) szandekot sem akart persze jelenteni ...

gabors 2019.08.12. 21:09:57

@littke: "@shakti rom: Hongkong a parizsi yellow jacket-ek utját fogja követni."

Hongkong az a volt varosallam az nem kovet semmit itt az a kerdes hogy a kinai kommunista part milyen politikat fog kovetni a "lazadozo libsik"-kel szemben en legalabbis igy ertettem ... az eleg valoszinu hogy nem a parizsi minta van az agyukba beegve. Marmint hogy az elnok(allampart) leul targyalni veluk addig is hagyja had hoborogjenek amig azt nem a "sanz meg az izen" csinalnjak...

shakti rom 2019.08.12. 21:21:10

@gabors: mindent neked se kell megérteni lecsos baglyom :-))

shakti rom 2019.08.12. 21:21:10

@gabors: Kinanak egyenlore kell hongkong bevétele..

shakti rom 2019.08.12. 21:21:53

@gabors: Off Off

szerintem egy biztató jel hogy egy scumbag mint szkaramuccsi köpenyt vált :-D

littke 2019.08.12. 22:24:21

@shakti rom: Annyi a köze az egyiknek a másikhoz hogy egyiknek sem volt/van tömeges támogatása.

Sequoiah 2019.08.12. 22:24:22

5 eve vagyok az USA-ban.
A legnagyobb kulonbseg az en szemszogembol, hogy bar kormanyzati szinten van korrupcio mindket helyen (bar mas mertekben), de mig USA-ban a hetkoznapi eletben ez inkabb csak a hirekbol latszodik. Egy atlagos ember teljesen jol megel a hetkoznapokban korrupcio nelkul. Nem kell lefizetni az orvost, a rendort, nem kell senkit megkenni egy epitesi engedelyhez hogy hazat epitsek, sot meg a vallalkozasom elinditasahoz es mukodtetesehez sem kell senkit megkenni, csak betartani a szabalyokat amik le vannak irva, es befizetni az adot. A siker rajtam mulik.

rockjano 2019.08.12. 22:24:22

Igen ezt abszolúlt korrupciónak hívják és ez bénítja meg az amerikai politikát már nagyin régóta és Sanders meg Warren pont ezek ellen akar harcolni (nem könnyű ügy) .

A korrumpált persze elsősorban a republikános párt de. a demokraták un. corporate része is pl. Clintonné (sőt igen még Obama is)

Magyarosrzágon nállunk ez még nincs így mert ennél kevésbé demokratikus a rendszer de lehet hogy egyszer eljutunk oda hogy a pénz határozza majd meg a magyar politikát is ezért is gyüjtik a fiúk a lóvét Mészároson keresztül...

gabors 2019.08.12. 22:31:54

@shakti rom: "szerintem egy biztató jel hogy egy scumbag mint szkaramuccsi köpenyt vált :-D"

biztato jel scaramucci-nak nem kell tobbe a Fox-hoz jarni hazudni...

mekkora makja volt hogy a ceget nem tudta eladni a 10 egesz nap alatt amig "federal employe" volt .... jo sokszaz milliot sporolt meg (nem ugy mint Tillerson)

gabors 2019.08.12. 22:50:46

@littke: "Annyi a köze az egyiknek a másikhoz hogy egyiknek sem volt/van tömeges támogatása."

viccelsz ???? nezd mar meg a kepeket amikor a kitoloncolas ellen tuntettek ket honapja, rendorseg szerint "csak" 240,000 voltak a tuntetok szerint 1 millioan (es ezek felos kinaiak ahol az ilyen tuntetosdi nem szokas) ... ez a juniusi tuntetes volt azota volt tobb is ha nem is ilyen sokan de megint csak jo sokan meg a rendorseg szerint is tobb tontetesen voltak 200,000-nel tobben

ma nyilvan nem voltak ilyen sokan de elegen ahhoz hogy a repteret megbenitsak (szerintem a kinai kommunistak ezt nem sokaig fogjak tetlenul nezni)

littke 2019.08.12. 23:31:53

@gabors: Hong Kongban 7.4 millióan élnek. Fiam és családja már 10 éve ott él, bank vonalon dolgozik. Én és feleségem vagy 4 X láttogattunk. Szóval igen nagy a tömeg de a nagy többség mégsincsen velük. Főleg akkor amikor ez egyre inkább a város és a gazdasági élet megbénítására irányul.
Node majd meglátjuk, nekem ez a véleményem: a tüntetésnek nincsen széles bázisa, és reméllem "it will fizzle out like in Paris".

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.08.12. 23:32:08

@FutureFry: és a jó szakemberek megfizetéséhez, meg a hatékony FB kampányhoz nem kellenek óriási pénzek?
Mintha a FB nemrég bevezetett volna valami díjat is; ha sok embert akarsz elérni rajtuk keresztül, fizess.
Olcsóbbak manapság az online kampányok, mint az "offline" billboardok meg a tévé reklámok régebben?

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.08.12. 23:32:08

@Arthamyr: a lobbizast ne keverd össze a korrupcióval. A lobbistanak nincs hivatalos hatalma, ezért azzal nem is tud visszaélni. És nem is személyes hasznok érdekében tevékenykedik.

Lehet hogy a lobbizás sem kívánatos, de összehasonlíthatatlanul kevésbé káros, mint a direkt korrupció, a balkáni maffiózó mentalitás (megveszlek kilóra).

gabors 2019.08.12. 23:55:45

@littke: " Fiam és családja már 10 éve ott él, bank vonalon dolgozik."

ezek szerint tobb helyi ismereted van.

azert ha voltak 1 millioan azert minden 8-dik ott volt

azt nem csodalom hogy a fiadhoz hasonlo ex-pat-oknak nem nagyon tetszik az ugra-bugralo csinkik akik rontjak a nem is rossz uzletet ott (foleg bank vonalon) mert hat veluk nem sok "rossz" tortenhet egyelore ....

shakti rom 2019.08.13. 00:25:47

@littke: Párizs se fizzle, csak nem mutatja már a francia média a dolgokat. Cenzúráznak.

gabors 2019.08.13. 01:12:01

@shakti rom:

hmmmmmmm....

"@gabors: egyenlőre...."

csak mondom olvasd megegyszer a kontextust jo az a szo pont ugy ahogy irtam csak egy pelda miert nem kell bele "n"

"mert hat veluk nem sok "rossz" tortenhet egyelore" nem allnak egyenlore (Honkong-ban a kommunistak mar 10-0-ra vezetnek es a palya is felejuk lejt)

kolomparlole1114 2019.08.13. 01:18:20

"Hallottam, nem tudom, hogy igaz-e, hogy volt egy javaslat, ami a hálapénzt lett volna hivatva megszüntetni. A hálapénzről lemondó orvosok kaptak volna fizetésemelést"

Igen, úgy 50 rongyot biztos meg is kaptak volna, ha lemondanak a félmillás hálapénzről. Tuti biznisz...

kolomparlole1114 2019.08.13. 01:18:26

Csak annak érte meg "lemondani", aki eddig se kapott semmit. Pl. altatóorvos.

kolomparlole1114 2019.08.13. 01:18:35

"Meglepődtem, amikor rám támadt, hogy itt, Észak-Amerikában is dúl a korrupció! Vak vagyok, hogy nem látom? Kiderült, ő a pénz befolyására gondolt, politikai szinten, nem arra, hogy a gazdasági tranzakciókban embereket lefizetnek. Mert az itt tagadhatatlanul ritka."

Hát nemtom, minden 2. amcsi film erről szól, biztos mind fantasy. :D Nálunk is van Lucky Luciano meg Al Capone, csak itt Orbánnak, Pintérnek meg Rogánnak hívják.

kolomparlole1114 2019.08.13. 01:18:48

"A lényeg az, hogy itt Kanadában, és állítom az US-ban, amolyan „alacsony szintű” korrupció alig létezik."

De, csak ott a maffia szót használják rá, itt meg a korrupciót. Amcsiban lehet úgy zsíros bizniszt nyitni hogy nem repülnének rá a lejmolók? Szállodát építeni a belvárosban hogy ne kelljen senkinek tejelni? Nemá... Minden politikusos amcsi film ezzel kezdődik.

kolomparlole1114 2019.08.13. 01:19:01

"Az állami és nagyobb beruházások, kizárólag kiírásos verseny alapon döntődnek el."

Itt is. Csak a feltételek vannak személyre szabva.

"Az hogy egy felelős tisztviselőt pénzzel felvásároljanak, azért, hogy a versenyt megnyerjék, nagyon ritkán fordul elő. Ilyen iparban dolgoztam, tudom."

Elég alacsony szinten. Nálunk se kötik a titkárnő orrára.

"Persze jóba akarsz lenni azokkal, akik a versenyt kiírták."

Naugye, csak kibújt a szög a zsákból. :)

kolomparlole1114 2019.08.13. 01:19:36

"Az ilyen embereket, ha tudod, elviszel ebédelni, karácsonykor kapnak egy jobb whiskyt egy jókívánsággal, de az, hogy zárt borítékot akarnál a kezükbe csúsztatni, az nemigen van. Úgy hallottam, Magyarországon ez nagyon gyakori."

Rosszul hallottad. Nálunk se az ügyintézőket kenik meg, hanem a górét, a politikust, a képviselőt, a polgármestert, aki képes leszólni és elnitézni mindent. A korrupció itt is csak a legfelsőbb szinteken van. A rendőri korrupciót (oldjuk meg okosba) felszámolták, kisrendőr ne akarjon jattot, arra ott vannak a tábornokok, akik a maffiafőnökökkel (Vizovicki, Portik, stb.) üzletelnek. Meg be is szállnak mondjuk az olajszőkítésbe, áfa visszaigénylésbe, és persze ennek eltussolásába. Nálunk nem civilek kenik meg az elbíráló fejeseket, hanem saját maguk egymást, hiszen ők a gengszterek is egyszemélyben. Pintérről, Borossról, Kunczéről azért mindenki hallott ezt-azt aki itt élt. Ma már hivatalos tarifájuk van, 50-90% visszaosztást kell vállalni a pályázati győzelemért. De már ez is csak a kis halak játéka, mivel bejött aképbe a mégnagyobb lehúzás: az Európai Uniós támogatások kifosztása. Minek fillérezni, ha markolni is lehet? Az egyetlen kispályás korrupció a hálapénz az orvosnak, aki enélkül már nem Budapesten, hanem Londonban lenne rég. Úgy könnyű, mint Amcsiban, hogy megfizetik az ember munkáját.

gabors 2019.08.13. 02:18:14

@kolomparlole1114: "álunk is van Lucky Luciano meg Al Capone, csak itt Orbánnak, Pintérnek meg Rogánnak hívják."

hatha ulnek annyit ming capone es luciano (akit utanna kiutasitottak) akkor az mar eleg lesz ...

Nem kenne annyi filmet nezni amit azokban lat pl a szalloda epitesekrol az a kivetel (de szabad orszagban azt hiszel amit akarsz Mo-on meg amit a TV-ben latsz)

kolomparlole1114 2019.08.13. 08:05:49

@gabors: "Hmm az usa=ban azer elofordul bizony meg magasabb szinten is ha figyelnel .. .most "csak" ket szovetsegi kepviselovel szemben folyik bunteto eljaras hivatalosan az en allamomban ketto ment kozelmultban bortonbe nem is kis idore, a szomszed jarasban az egyik polgi meg "csak" felfuggesztettet kapott ..."

A régi szép idők, amikor még börtönbe mentek a maffiafőnökök... Nálunk csak boldog karácsonyt kívánnak:

www.youtube.com/watch?v=VBnH7FCdaA0

kolomparlole1114 2019.08.13. 08:06:27

@gabors: Tehát ott nincs semmi korrupció, az amit mindenhol látunk az USA-ról, csakis színtiszta fantasy, értem... Vagyis nem. A korrupció nem csak az amikor adsz egy ezrest a rendőrnek hogy ne vegye el a jogsidat. A politikusok lefizetése, az igazságszolgáltatás megvétele, az iskolai felvételi megvásárlása gazdag celebanyukák gyerekeinek (ugye mostanában bukott le pár ilyen), a "védelmi pénz" a maffiának, a bírósági ítélet megvétele, kimosakodás drága sztárügyvédekkel (lásd: OJ Simpson), a törvények felett állás megvásárlása (nagy cégek, környezetszennyező ipartelepek). Minden olyan dolog ami érinti a "kivéve a gyevi bírót" kategóriát. Hát ez nagyonis jellemzp az USA-ra (is). Csak nem olyan kicsiben folyik mint itt a Balkánon, Hungarisztánban.

kewcheg 2019.08.13. 10:18:22

@kolomparlole1114: igen, pont így van, alacsonyabb szinten kizárólag ott van korrupció, ahol a kishivatalnok tud komoly pénzekről dönteni, pl. NAV ellenőrzés, vagy nem EU-s ország irányába (UA, SRB) dolgozó fináncok stb. ezekből néha elvisznek 10-12 darabot is, de ugyanott folytatják, nagy a kísértés a könnyű életre, persze nem tudnának olyan fizetést adni nekik, hogy ne legyenek korruptak, egyszerűen napi többezer euró, még 200 év múlva se lenne ilyen fizetésük, ugyanez van az orvosoknál, aki a hálapénz barátja, az nem akarja hogy neki megemeljék a fizetését cserébe a hálapénzről való lemondásért, egyszerűen nem tudják kompenzálni fizetéssel, bármekkorával, a hálapénzt, ennek a mértéke adott esetben még a norvég, svéd állami orvosok fizujánál is magasabb, ha valaki hálapénzzel megkeres napi 100 ezret átlagban (ez minimális) +rendel néhány helyen, annak idehaza van a kánaán...mit érdekli hogy az állami fizuja csak bruttó 3 vagy 4száz....

arncht 2019.08.13. 10:41:45

mindegyik ugyanugy korrupt, csak mashogy... az amerikai lobbi gyk torvenyesitett korrupcio, szepen becsomagolva es megfogalmazva.

amugy a media ugy alakitja az adott orszag megiteleset, ahogy akarja. ha vmirol csak rosszat irnak, arrol el is hiszik, hogy az, egy tipikus amerikai nem fog mas forrasbol tajekozodni.

ezt ismerte fel az orbankormany, es ki is hasznalja rendesen a valasztoinal - de ne legyenek illuzioink, hogy ez mashol is pontosan igy mukodik, csak ott jobban ugyelnek a latszatra.

2019.08.13. 15:00:32

@Golf2: A4-es borítékra gondolhatott :)

Sequoiah 2019.08.13. 17:38:44

"mindegyik ugyanugy korrupt, csak mashogy..."
Na ez igy egy szep oximoron... Eppen a MASHOGY resz a lenyeg. A korrupcio MESSZE nem ugyan az pl Svajcban, mint egy Afrikai orszagban. Vagy kevesbe extrem peldaval elve, Amerikaban is komoly a korrupcio, viszont messze nem annyira, mint Magyarorszagon. Bar latvanyosabb, mert ott szabad sajto van, es nagyobb port kavarnak korulotte...

"amugy a media ugy alakitja az adott orszag megiteleset, ahogy akarja"
Igen, egy masik kulonbseg, hogy Magyarorszagon van kb az index.hu mint fuggetlen medium, es kb ennyi. Szinte mar minden mas helyrol csak kormanypropaganda folyik...
Ezzel szemben Amerikaban el es virul mind a konzervativ, mind a liberalis sajto, so meg nehany fuggetlen is. Persze egyenkent ezek sem mindig teljesen fuggetlenek, de a lenyeg hogy kicenzurazni nem nagyon lehet semmit. (meg ha a fake news miatt nagy is a zaj neha)

Sequoiah 2019.08.13. 17:39:08

@kolomparlole1114:
Pont ez a "kicsiben folyik" resz ami miatt elhetetlen lesz Magyarorszag egy atlagember szamara.
Ha nem nezek TV-t, akkor az USA-ban egy eletet le lehet ugy elni hogy alig talalkozok korrupcioval. Egy kisvallalkozas szamara nem letszukseglet hogy lefizessenek barkit, vagy hogy adot csaljanak, egy atlag berbol es fizetesbol elonek pedig vegkepp nem.

Ezzel szemben Magyarorszagon lepten nyomon ezzel talalkozunk, le kell fizetni a rendort, le kell fizetni a hivatalnokot egy epitesi engedelyhez, es mar egy kisvallalkozas is eletkeptelen ha nem fizet le senkit, es minden adot befizet amit kell neki...
Es ahogy megyunk keletre, ez egyre hangsulyosabb...

Es erre jon meg ra a politikai korrupcio, es az igazan gazdagok korrupcioja, ami Magyarorszagon eppugy jelen van mint Amerikaban, so meg jobban, csak Amerikaban latvanyosabb...

fércnél maradandóbb 2019.08.13. 17:40:46

Csak meg kell nézni kiket küldtek eddig ide nagykövetnek, és milyen alapon esett rájuk a választás. Elnök közeli rokona, kampányfinanszirozója, üzlettársa, nagyjából ez a választék.

fércnél maradandóbb 2019.08.13. 17:40:49

Ez itt az óvodások műsora?

Tele van korrupcióval a világ, csak mindenütt helyi formában műxik. Még azok is korruptak akik a korrupciós jelentéseket készitik. Aki nem fizet azt lepontozzák, még szerencse hogy a Kongresszus fizet a "nemkormányzati szervezeteknek", ez ám a fából vaskarika. Alapjában több is ez mint egy sima korrupció, máshol védelmi pénznek hivják.

fércnél maradandóbb 2019.08.13. 17:41:16

@arncht:
Az intézményesitett korrupció odakinn bevett formája az "old boys' network"

Legmagasabb szinten a drága magánegyetemek szervezik, hogy minél többen hajlandók legyenek kipengetni a csillagászati tandijat a jobb elhelyezkedés reményében. Na meg a saját pontszámuk is ettől növekszik, és előbbre kerülnek a listán aztán még többet elkérhetnek

Mondjak rá egy hazai példát? Nekem egyből a CEU ugrik be.

Arthamyr 2019.08.13. 18:46:21

@Sequoiah: "Ezzel szemben Magyarorszagon lepten nyomon ezzel talalkozunk, le kell fizetni a rendort, le kell fizetni a hivatalnokot egy epitesi engedelyhez, es mar egy kisvallalkozas is eletkeptelen ha nem fizet le senkit, es minden adot befizet amit kell neki..." - Nem tudom, én éltem azért jópár évet Magyarországon, és most is van ott cégem. Sosem fizettem le se rendőrt, se hivatalnokot, és minden adót befizetek. Mondjuk azt nem tudom, hogy neked mi számít életképesnek, de én elégedett vagyok a cégekkel.

fércnél maradandóbb 2019.08.13. 19:23:22

@Sequoiah:
Rendőrt akkor kell lefizetni ha szabálytalankodsz, de ez se nagyon műxik már. Múltkor reklamáltam is náluk emiatt de mondták hogy mindkettőjüknek családja van és nem megy.

Épitési engedély alapból már nincs, teljesen más lett a rencer.

Vállalkozóként se az állami rencert fizeted le, hanem a pozicioban levő megrendelőket, ez létezik és nem is nagyon fog mexűnni. Jópár éve beszéltem egy már évtizedek óta Amerikában élő épitésszel, amit elmondott annak alapján ott se jobb a rencer. Oda-vissza megy a befolyással való üzérkedés, lehet hogy nem viszkisdobozt adnak egymásnak de a lényeg ugyanaz.

midnight coder 2019.08.13. 19:23:29

@Sequoiah: Ja. Itt Mészárosék lopják ki a szemed, az USA viszont országokat borít lángba a politikusokat felvásárló tõkések érdekében. Akkor most ki is a korruptabb ?

masada 2019.08.13. 21:19:05

Amerika az egyik legkorruptabb ország. Csak ott lobbizásnak hívják. Alapvetően valaki valakit anyagilag támogat hogy cserébe olyan törvényeket kapjon amit jó neki. Ugyanaz.

kék madár 2019.08.14. 00:45:04

@masada: olvasd el a korrupcio definiciojat. Talan nem irnal ilyen suletlensegeket, illetve...

kolomparlole1114 2019.08.15. 08:13:49

Na, Hungarisztánban így néz ki a korrupció:

index.hu/belfold/2019/08/14/ki_mondta_hogy_polt_peter_nem_veszi_komolyan_a_microsoft-ugyet/

És ez még csak a kispályás, nem az évi 1000 milliárdos fideszes áfa csalások, vagy az államkassza átirányítása Orbán Viktor (és strómanja Pénztáros Lőrinc) zsebébe.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása