oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. július 28. 06:30,  Hollandia-Magyarország oda-vissza 48 komment

2019. július 28. 06:30 Határátkelő

Hollandia-Magyarország oda-vissza

Ha nyár, akkor nyaralás, ami sok határátkelő életében a hazalátogatást jelenti. Vajon milyen tapasztalatokkal szembesül a hazalátogató magyar, milyennek látja az országot?

Te is hazalátogattál vagy látogatsz a nyáron? Mik a tapasztalataid? Milyennek látod Magyarországot? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

pecs_foto_pixabay_com_bejan.jpg(Fotó: pixabay.com/bejan)

Nagy szerencse, ha egyszerre két országban is otthon lehet az ember, írta hazalátogatása után a Hollandokk, és ha jobban belegondol az ember, voltaképpen nagyon igaza van. 

„Valahogy nem hiányzott sem Magyarország, sem Budapest, meg a rosszkedvű mufurcok sem. Kivéve azt a várost, ahol eredetileg akartuk leélni és berendezni a kis életünket, ahol hosszú évek után csukott szemmel is odatalálunk mindenhova, és akár ötpercenként szembejön egy ismerős az utcán... 

Csak egy kicsit kellett óvatosnak lenni az itt-ott átépített tereken, utakon, aminek igaziból még örülünk is, hiszen Pécs az elmúlt években is csak előnyére változott. 

Aki számára nem ér véget a Budapest táblánál az ország, és bevállalja a zötykölődést-szlalomozást, bérelhet autót is a reptér közelében. (...) 

Az utazás előtt elhatároztuk, hogy nem fogunk egész úton „bezzeghollandiázni”, pedig a praktikusságot és a jó szervezést nagyon megszoktuk már, mint ahogy a hollandok nyugodtságát és kedvességét is, de ez nem jelenti azt, hogy Magyarországon ne lehetne hasonlóval találkozni: a kocsibérlés, szállásfoglalás éppen annyira rugalmas, pörgős és praktikus, amit kicsi időnk alatt megengedhettünk magunknak, és pénzben sem volt vészes. 

A budapesti sofőrök ráadásul elképesztően jól ellensúlyozzák az ódivatú úthálózat hiányosságait: a belvárosban araszolgatni nem valami kellemes, de az autósok szinte „érzik egymást”, helycsinálásból és jófejségből nem volt hiány itt sem. 

Egyedül a legutolsó szállásunk volt egy kicsit szokatlanul bénán szervezett, de hamar kiderült ennek is az oka: az V. kerületi hostelt külföldiek üzemeltetik, úgy látszik, ilyesmire már Budapesten is számítani kell. 

A félreértések megoldódtak, a bosszúságunk pedig hamar elszállt, amint kiderült, hogy az itt dolgozó amszterdami srác épp a székesfővárosban próbál szerencsét, és szívesen hollandozik velünk egy kisebb csevej erejéig. 

Magyarországon a találkozó-szervezés mindig a rögtönzés elvén alapul, és szinte mindig jól alakul. Magyar telefonszámunk rég nincs már, de a kapcsolatot úgyis mindenki az internetes üzenő, és telefonos programokkal intézi. 

Ez a fajta spontaneitás nagyon hiányzik Hollandiából, ahol azt is előre meg kell beszélni, hogy mikor tudunk majd telefonálni egymással, és még az sem mindig jön össze. 

A rég nem látott ismerősökkel csupa kellemes témáról beszéltünk, a politizáláson általában az első pár percben estünk túl, mert senki nem akarta elrontani a napját vele, és ezúttal még ezt is egész jól sikerült teljesíteni. 

Az orvoshoz járás, az olcsó szolgáltatások nem fértek bele az időnkbe, hiszen a legtöbb sorbaálláson, kellemetlenségen, vizsgálaton, kontrollon úgyis Hollandiában igyekszünk túlesni. (...) 

Valószínűleg gyakrabban szeretnénk majd hazajárni, és hiába vannak az otthoniak földrajzilag annyira szétszórva, nem indulunk el Hollandiából kocsival, mert rettenetesen fárasztó átszelni fél Európát. (...) itthonról hazamenni, majd hazajönni otthonról nagyon jó ám!" 

A teljes posztot itt olvashatjátok el.

Észak Dél ellen 

Mármint az olasz észak az olasz dél ellen több fronton, a gasztronómia, az autózás és az idő kreatív kezelése tekintetében Olaszmamma tolmácsolásában egy friss szicíliai út tapasztalatai nyomán.

olasz_2.jpg

Konyha 

Délen nem ehetsz eleget. Délen valahogy minden nagyon sok. Hatalmasak az adagok, a reggeli cornetto gyakorlatilag kétszer akkora, mint amit egy északi bárban kapunk. Valami teljesen logikátlan ok miatt Északon ritkaságnak számítanak az olajban sült dolgok, inkább grilleznek, párolnak, salátáznak. 

No, ezt Délen felejtsd el. Kisütik a tengeri herkentyűket, a zöldségeket, a pizzát, de zsírban sütik a palermói street food egyik megkerülhetetlen darabjának a pane con milza töltelékét jelentő lép-és tüdődarabokat is. (...) 

Egyébként igazi háborús színtér a gasztronómia, a déliek előszeretettel sajnálják le a szerintük ízetlenül, unalmasan táplálkozó északiakat, hajlamosak egy legyintéssel polenta evőknek aposztrofálni őket. 

Kávé 

A kávé szent Északon és Délen is, de ahogy a Csizma sarka felé haladunk, úgy csökken a csészében a kávé mennyisége, Nápoly környékén gyakorlatilag már csak bekoszolják a csészét a dögerős espressóval. Isteni. 

A bár 

Apropó kávé: ugorjunk el egy pillanatra a bárba! Hétköznap este Északon ugyanúgy aperitívózik a fiú és a lány, apa és anya. Délen viszont könnyen előfordulhat, hogy nem látunk nőt a teraszon. 

Ez talán az egyetlen különbség, amit nehezen fogadok be, mert a csupa férfi a bárban az nyilván csak a felszín, amiből könnyen következtethetünk arra, hogy hol az asszony helye. 

Autóban 

Gondolhatjátok, hogy mit élek át én, aki még az észak-olasz vezetési stílustól is hülyét kapok egy déli túra során. A nápolyi forgalom agyrém, a palermóira pedig már szavak sincsenek: szabadon értelmezett körforgalmak, fakultatív indexhasználat, ész nélküli előzések, milliméterre kicentizett manőverek. (...) 

Idő 

Északon rohanunk, be van osztva minden percünk, lelkiismeretfurdalásunk van, ha henyélünk a kanapén, és mindent azonnal akarunk. 

Ez az azonban még mindig köszönőviszonyban sincs mondjuk a magyar átlaggal, hiszen Északon is idő kell a jó (meg a rossz) munkához, de Délen ezt szorozzátok meg kettővel. Minden sokkal lassabb, nincs kapkodás, nem fognak stressz okozta szívinfarktus miatt meghalni.” 

A teljes posztért ide kattintsatok!

Ausztrál hétvégék 

Az ember hétköznap ugye dolgozik, Ausztráliában is. Így aztán a szűkebb és tágabb értelemben vett környék felfedezésére maradnak a hétvégék a Mindjárt jövünk szerzőinek is.

ausztral.jpg

„Mi az ún. Északi-strandokhoz lakunk közel, amik közül Manly és Dee-Why beach a legnagyobbak. Nemrég Manly beachet beválasztották a világ tíz legszebb strandja közé, szerintünk nem elsősorban a part szépsége, hanem inkább a strandhoz kötődő kulturális és sportélet miatt. 

Akármikor jártunk ott, a víz tele volt szörfösökkel, úszókkal, és a parton rengeteg ember futott, röplabdázott, jógázott, horgászott, vagy csak sétálgatott, s lógatta a lábát. 

Számunkra a legmeglepőbb az volt, amikor megláttuk, hogy jópáran könnyűbúvárkodva szigonypuskával halásznak, s néha egészen nagy halakat zsákmányolnak. (...) 

A partokon rengeteg féle étterem, bár és kávézó található, így rossz időben és éjszaka is egész nagy a nyüzsgés. Itt nagyon sok ország konyháját meg lehet kóstolni, de talán a leggyakoribbak (révén, hogy az óceán egyik partjáról van szó) a tengeri gyümölcsökre, halakra specializálódott éttermek. 

De ha valaki még nagyobb választékra vágyik tengeri étkek terén, annak talán erre a legjobb hely a sydney-i halpiac, ahol az éttermek egzotikus kínálattal várják a vásárlókat.

Erre mi is kíváncsiak voltunk, így ellátogattunk oda is. Itt aztán tényleg minden volt! Hatalmas, még élő királyrákok, rengeteg élő kagyló, élő tengeri sünök, homárok, languszták, polipok, és frissen pucolt osztrigák... Számunkra meglepő volt látni, hogy mind az eladók, mind a vásárlók zömében ázsiaiak (olyan 90% körül). (...) 

A piacon egészen nagy bábeli zűrzavar uralkodott: az angol csak egy volt a beszélt nyelvekből, és az árusoknak biztosan nem ez lehet az anyanyelve. Ez a kommunikációban azonban nem okozott nagy gondot, mivel itt a gasztronómia az, ami mindenki nyelvén érthetően tud szólni. No meg a mutogatás! (...) 

Az első alkalommal, amikor elhagytuk a város határát, a Kék-Hegységet céloztuk meg, ahol négy napot kirándultunk egy hosszú hétvégén. A nemzeti park Sydney belvárosától körülbelül másfél óra vonattal, tehát a helyi viszonyok szerint a város hátsókertjének minősül.

Európai szemmel egészen szokatlan a hegység szerkezete, mivel a lakott rész középen, egy fennsíkon helyezkedik el és ezt öleli körbe a nemzeti park, ahová először lefelé kell elindulni, egy körülbelül 300 m magas sziklafal mentén lelépcsőzni. 

A hegység 12-szer akkora, mint a Mátra, és azért lett Kék-hegység a neve, mert ha olyan az időjárás, az eukaliptuszerdőkből felszálló olajos pára kékes színbe vonja a csúcsokat. 

Maguk az útvonalak nagyon szépen kiépítettek és mindenhol jelölések láthatóak, szinte már-már túlságosan is („ne fuss a rácsozott felületen, mert ha nedves, elcsúszhatsz rajta” - ez a felirat vagy húsz méterenként, élénk sárga jelzésen belül), de hát itt mindig a biztonság mindenek felett az elsődleges szempont. 

Több sátrazóhely is ki van alakítva az utak mentén, de mi nem mertünk itt aludni, hiszen a mi fejünkben is az a kép élt, hogy minden, ami Ausztráliában mozog, az meg akar ölni... 

A valóság azonban közel sem ilyen drámai, ugyanis a négy napos túránk alatt csupán madarakat láttunk; se egy kígyó, se egy pók, sőt sehol egy kenguru, vagy egy koala, pedig szorgalmasan kémleltük a fák ágait és lestük a bozótot. Pár emberrel találkoztunk, akik nem voltak oly félősek, mint mi és kint aludtak; ezért elhatároztuk, hogyha legközelebb erre járunk, mi is sátrazni fogunk!” 

A teljes, ennél jóval hosszabb posztot (jó sok fényképpel) itt érhetitek el.

A Határátkelő podcastjai most már nem csak a YouTube-on, de a Spotify-on, az Anchoron (ahol hangüzenetet is küldhettek!) és a legtöbb szolgáltatón megtalálhatók. Folyamatosan kerülnek fel az adások, hallgassátok meg! 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Ausztrália Olaszország Magyarország Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8814981454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2019.07.28. 07:53:55

" Nápoly környékén gyakorlatilag már csak bekoszolják a csészét a dögerős espressóval. Isteni. "
Valóban isteni, de nem espressó, hanem ristretto. Változatlan mennyiségű friss sötét pörkölésű kv-ból, 25 ml vízzel főzik.
Régen a direkt az erre a célra konstruált géppel főzték, neve Ararex Caravel. Én is ilyet használok :)

gabors 2019.07.28. 08:05:21

na csak masodik ... de nem baj azert majd elolvasom holnap reggel ha felkeltem (de elso az F-1 lesz azert)

Din Serpahis 2019.07.28. 08:47:25

Pécsen nagyon durva ami van, különösen a migránsozós muszlimozós kormány fényében. A belváros tele van külföldiekkel, a nagy része iráni meg arab, de vannak kínaiak is marha sokan. Ez mind egyetemista, akit a pte szívott ide - az éttermek meg kocsmák tele vannak, egy csomó új hely nyílt, apró szépséghiba, hogy ezekben helyieket nem nagyon lehet láni.

Az utca ahol a nagymamám lakik, na az régebben egy csendes nyugis kis utca volt, gyakorlatilag ma az az új bulinegyed, a lakások nagy részéből kihaltak az öregek, ezeket mind külföldieknek adták ki. És ez a változás úgy hogy csak néha megy haza az ember és pillanatfelvételei vannak, nagyon nagyon fura.

Golf2 2019.07.28. 10:57:25

@Din Serpahis: Kuplerájt csinált az országból a sok fapadossal jön boldog boldogtalan Pest meg pláne.Ideális zavarosban halászóknak is.

Csodabogár 2019.07.28. 11:42:28

@Golf2: Sajnos a fapadosok és az airbnb egész Europát tönkre teszi. Érdekes módon az a sok fiatal lelkes környezetvédő csak péntek délutánonként lelkes, Mikor felül a fapadosra, bulizunk egyet Barcelonában jelszóval, már el is felejti a számára egyébként annyira fontos környezet védelmet.

Benikuty 2019.07.28. 11:57:13

@Csodabogár: A fapados repülés és az olcsó szállás valóban csábít némi könnyelmű utazgatásra, de lehetőséget is teremt annak a kispénzű rétegnek, akik mást nem tudnak megfizetni. Az airbnb túl van démonizálva, nem azokkal van a baj, akik 1-2 lakást hasznosítanak így, adót fizetnek, és környezetükkel való kapcsolatot is fontos nekik (szomszédok). A környezetvédelem max. a repülésnél játszik.

taga_20 2019.07.28. 13:42:47

@Shaktee: én imádom az öreget, de mi azé magyarosan ünnepeljük az öreg fószert.

és aztán csodálkozunk, hogy mekkora pöcegödör ez az országunk.

index.hu/belfold/2019/05/27/diszpolgar_balint_gazda_varda/

gabors 2019.07.28. 13:46:00

@Shaktee: " Az airbnb túl van démonizálva, nem azokkal van a baj, akik 1-2 lakást hasznosítanak így, adót fizetnek,

Ha igy lenne nem is panaszkodna senki DE sok helyen az airbnb nem mas mint NEM adozo mini hotelek amik gyakran pokolla teszik a szomszedok eletet, mindenfele biztonsagi szabalyokra fityet hanyva olcso szallast biztositva ... maga az airbnb mint uzlet szinten nem fizet adot (foleg nem helyiit) hasonloan az uber-hez egy multi ceg ami jo sok penzt csinal kihasznalva a kiskapukat ... persze ez csak az en velemenyem .... meg mar nagyon sok nagyvarose is ahol tobb kevesebb sikerrel betiltottak vagy legalabbis probaljak korlatozni szabalyozni ...

juletræ 2019.07.28. 14:09:31

Nos, mi éppen most jártuk meg Luxemburg--Haarlem -- et.
Hát mit ne mondjak.
Az egyedüli negatívumot 3 francia okozta: a zandvoorti vonatnál volt pofájuk úgy tolakodni, hogy a kiskölyköt majdnem a sínek alá lökték.

Viszont mindig feltünik a hollandok gyerekbarátsága és segítökészsége. Amikor Chris megmutatta a mozdonyvezetönek a Koploper ( holland vonattípus ) rajzait a zandvoort aan zee-i állomások, emberünk tök izgatott lett, behívta Christ a vezetöfülkébe, és engedte neki, hogy a "check-engine"-t bekapcsolja. Söt: utazhattunk a vezetöfülkében is, ahol elmagyarázta, hogy milyen vonattípusokat szokott vezetni, stb. ( Megjegyzem, NL-ben is szigorúan tilos idegeneknek a mozgó vonat vezetöfülkéjében tartózkodni.). És természetesen beülhetett a vezetoülésbe is :).

Ma, amikor hazajöttünk Luxemburgba, a Cactus-os penztáros nyanya még azt is megtagadta, hogy Chrisnek adja vissza a visszajáró aprópénzt. ( Ez NL-ben egy pillanatig nem volt probléma, egyik boltban sem. )

Shaktee 2019.07.28. 14:11:15

@taga_20: olvastad a fizetett díszmagyaros röfögést? :)

Ötödik hely..szép volt Péter! (Négyszáz vegyes)

Shaktee 2019.07.28. 14:37:26

@gabors: biztos igazad van, de miért nekem írod?? ;)

gabors 2019.07.28. 14:41:14

@Shaktee: bocs veletlen volt ugylatszik, nyilvan annak akartam irni akitol ideztem ... de mindegy ....

Benikuty 2019.07.28. 14:44:48

@gabors: lehet ezt is tisztességesen csinálni. Nagyon csípi ez a dolog a szemed, tovább nem fogok ezzel foglalkozni. Úgy érzem, indulatosan állsz ehhez, azt pedig nem akarom.

Dammiel 2019.07.28. 15:25:22

@Din Serpahis: és a legdurvàbb, h a felcsúti Ramszesz kizárólagos szerződést kötött Irànnal, az ottani orvostanhallgatók mo-i képzése okán, miközben fröcsög az idegenszeretet a médiából.

gabors 2019.07.28. 15:54:44

@dddddddddddddd: "a felcsúti Ramszesz kizárólagos szerződést kötött Irànnal, az ottani orvostanhallgatók mo-i képzése okán, "

ezt hogy erted mi a kizarolagos ??? hogy orvosokat kulfoldre Iran kizarolagosan CSAK Mo-ra kuldhet ? vagy kizarolag Iraniakat kepeznek (mint kulfoldi) .. vagy kizarolag pecsen ???

semmi ertelme nincs amit irsz igy ...

Dammiel 2019.07.28. 15:59:37

@gabors: perzsa, leendő orvosok csak Irànban, vagy Mo-n lehetnek kiképezve.

gabors 2019.07.28. 16:27:14

@dddddddddddddd: ez azert nem biztos hgy tul jo mert a szankciok miatt Iran nem biztos hog fizetni tud majd se valutaja nem lesz es olajat sem lehet tole venni (cserebe) .....

az meg hogy ez miert lehet jo a perzsaknak nem tudom es Orban mit tud csinalni ha mondjuk barhol mashol is kikepeznek orvosokat a perzsak nyugaton mostanaban biztos nem :-((( de az oroszokkal most joban vannak .

gabors 2019.07.28. 16:43:10

@taga_20: 2011 ??? ma meg aktualisabb mint volt

Csodabogár 2019.07.28. 16:50:19

@Benikuty: Nasyon sokan vannak, akik csak azért repülnek, mert csak 20-30 EUR a jegy egy hétvégére. Sőt egyszer bekukkantottam egy indexes topicba, "Fapados" címen, ahol kiderült, hogy elrepülnek 1 napra, annak ellenére, hogy tudják a városba se tudnak bemenni, mert a fapadosok sok helyen valami totál távoli helyen szállnak le.
Az airbnb a várost teszi tönkre. Vannak a városban lakó ismerőseim, akik már totál kiborultak a kiadott lakásoktól a házukban. Kosz, zaj, rendetlenség. A fizető néhány éjszakás vendéget nem érdekli, hogy egy normális bérházban van és viselkedni kellene. A tulajdonosok teljesen tehetetlenek. Nincs törvény, ami tiltaná vagy szabályozná a kiadást.

Dammiel 2019.07.28. 16:58:44

@gabors: ja sztem se jó, inkàbb fura. Viszont Pécsnek az egyetem az egyetlen lehetősége a túlélésre, mert egy épkézlàb nagycég nem telepedett oda az átkos óta. Szóval nekik jó a sok idegen diàk. Màr akinek romkocsmàja van, vagy ingatlanozik.

gabors 2019.07.28. 17:10:12

@Csodabogár: " A tulajdonosok teljesen tehetetlenek. Nincs törvény, ami tiltaná vagy szabályozná a kiadást."

az AirBnB szarik a torvenyekre OTT is ezt csinaljak ahol VAN torveny erre (marmint hogy nem lehet lakasokat rovid tavra kiadni)

Golf2 2019.07.28. 17:56:08

@gabors: az AirBnB szarik a torvenyekre...Minél gazdagabbak annál pénzéhesebbek,a nagyhalak a wizzaires, a szigetes, az otp-s.Fütyülnek az emberekre és az országra pont mint a politikusok 90%a.

gabors 2019.07.28. 19:32:00

@feketeeper: "A lakóközgyűlés továbbá megtilthatja a lakások ilyen célra történő kiadását, de ezt bele kell foglalni az SZMSZ-be. Az önkormányzat szintén tud lépni."

De egy az AirBnB nagyivben leszarja az ilyen "szabalhozast" azzal hogy a lakast kiado felel nem ok (ok csak a penzt veszik fel es kozvetitik ...) Ketto Mo-on meg egy rosszhiszemu lakashasznalot sem igen lehet kitenni sehonnan nemhogy barmit el lehetne erni ha valaki magasrol nagyivben leszarja az SZMSZ-t es "tavol utazo baratokat" fogad 5-szor egy heten (tudom lehet 3 200kg kopaszt meghivni babazsurra pont arra a cimre csak az meg esetleg kimeriti a garazdasag es hasonlon buncselekmenyi fennallast) .....

Platonica 2019.07.28. 19:56:20

Mi, ha utazunk, airbnb-zunk, mert utaljuk a szallodakat. Minimum 2 haloszobas lakasokat berelunk, amik egyik legfobb vonzereje a tagassag mellett, hogy nem kell turistakkal egy rakason lenni, hanem igazabol elvezhetjuk a 'couleur locale'-t:-D
Ele'g szigoruak az airbnb szabalyai, es ahogy en sem vennek ki negativan referenciazott lakast/hazat, ugy engem is elutasithatnak a tulajok, ha vki zajosnak, koszosnak, rendetlennek jellemezne. Me'g egyetlen egyszer sem volt negativ elmenyunk, es az ismeroseinknek se, akik kiadokent airbnb-znek.
Azt elfogadom, hogy vannak ingatlanpiaci, egyeb negativumok, de turistakent mindenkepp nyeremeny, sajnalnam, ha teljesen megszunne.

gabors 2019.07.28. 20:21:01

@Platonica: "Me'g egyetlen egyszer sem volt negativ elmenyunk, es az ismeroseinknek se, akik kiadokent airbnb-znek. "

persze nem is a te es a kiadok negativ elmenyeirol van altalaban szo hanem a tobbi lako akik mondjuk ugyanabban tarsashazban/lepcsohazban/lakoparkban lakik es a nalad kicsit csak rosszabb turistakkal akad ossze mert hasonloan veled, OK sem szeretnek "turistakkal egyrakason lenni" foleg a sajat tarsashazukban/emeletukon !!!

nem vagy kicsit tulzottan empatikus ???? van szomszedod ? ha igen akkor kivanom hogy airbnb-zen egy kicsit plane ha nem csaladi hazban laktok (otthon)

Platonica 2019.07.28. 20:54:06

@gabors: Igen, ertettem, hogy szomszedokra nezve LEHET negativ, erre irtam az 'egyebet', viszont errol ugye en konkretan nem tehetek, es valtoztatni sem tudok rajta. Amirol tehetek, hogy hogyan viszonyulok az altalam kiberelt lakashoz (ugy mint a sajatomhoz!!), illetve hogy megvalogatom, hova megyek. A kisebbik hazunk szomszedjaban van airbnb egyebkent (erre irtam az ismerost;-). Senkinek nem volt gondja eddig vele ott, a mi lakoinknak sem. Szerintem tobbsegeben nincs is problema, csak mindig a kirivo eseteket hallja az ember, ezeket fujjak fel, mint minden egyeb szenzacihajhaszat soran.

Csodabogár 2019.07.28. 22:18:38

@feketeeper: A lakóközösség nemigen tud semmit megtiltani. Nem elég rendeleteket hozni, gondoskodni kellene a betartatásáról is. Majd ha elkezdenék keményen büntetni a kiadó tulajdonosokat, akkor talán lenne valami remény a javulásra.
Én nem vagyok érintett, nálunk szó sincs ilyesmiről, de ez egy kis ház 4 lakással öreg tulajdonosokkal. Viszont lakik ismerősöm az Andrássy út elején, szép nagy öreg ház, de rajta kivűl már csak egy tulajdonos lakik ott. A többi mind kiadva. Másik ismerős a Váci utcában és az Astoriánál. Elég szörnyű állapotok uralkodnak. Ma már örülök, hogy annak idején nem sikerült a belvárosba költöznöm, pedig nagyon szerettem volna.

Csodabogár 2019.07.28. 22:27:01

@Platonica: Azért az biztos nem véletlen, hogy nem csak itthon, de Berlinben és Barcelonában is kezdenek beszigorodni a hatóságok. Egy társasaház nem szálloda. Lehet szállodai apartmeneket is bérelni, ott mindenki turista és biztos nem zavarják egymást.
További eredmény a lakásárak felverése. Nem adnak ki normálisan lakásokat, mert az airbnb sokkal jobban jövedelmez. Ez spec. berlini probléma, ahol nincs elég kiadó lakás az ott lakóknak.

gabors 2019.07.28. 23:03:30

@Csodabogár: "z spec. berlini probléma, ahol nincs elég kiadó lakás"

Hozzatennem New York City-t hasonlo problema, eleve szabalytalan (lakast 30 napnal rovidebbre dore berbe adn, ez korabban is igy volt ) ...

Az AirBnB-t nem hogy nem erdekli a heyi szabaly, mindent megetett hogy a kiadokat megvedje (hiszen onnan jon a penz), nem adta ki a hirdetok (kiadok) adatait igy adot sem kellett persze fizetni.. Most nem tudom hogy all az ugy.

Egyebken van egy csomo egyebb jogi szurke terulet azon kivul hogy felveri az arakat, biztositas, tuzrendeszeti szabalyok peldaul.

Arthamyr 2019.07.28. 23:13:07

@gabors: A szomszédunk airbnb-zett egy ideig, nem volt vele semmi gond (pedig mi elég sokat vagyunk itthon, ez az "irodánk" is). Utána volt hosszabb időre egy bérlője, azzal egyszer volt gond (nem tudom, hogy azt is airbnb-n találta-e). Átkopogtam, az ember elnézést kért, és soha többet nem volt vele utána gond. A testvéremék kiadtak Pesten egy lakást, ott sem volt belőle konfliktus. Szóval mint mindent, ezt is lehet civilizáltan csinálni.

Ez azon múlik, hogy milyen a társasház, és legfőképpen milyen a kiadó. Nem az airbnb feladata a "rendfenntartás" vagy a társasházi szabályok betartatása, az csak egy platform, ami összeköti a kiadókat a bérlőkkel, és nem is az egyetlen, csak a legfelkapottabb (ha az?).

Tudom, hogy van, ahol gond van belőle, de ritkán maga az airbnb az ok, inkább a kiadó nem foglalkozik vele rendesen, és olyanoknak adja ki, akik problémások (pl. ha valaki több, viszonylag low-end lakást ad ki, akkor nem túlságosan fog válogatni a bérlők közt).

gabors 2019.07.28. 23:37:53

@Arthamyr: "Nem az airbnb feladata a "rendfenntartás" vagy a társasházi szabályok betartatása, az csak egy platform, ami összeköti a kiadókat a bérlőkkel, " ez nem egeszen ilyen egyszeru illetve pont ezt hasznaljak ki hogy ok semmiert nem felelosek pont mint uber.... (se a soforkert se az utasokert abban az esetben)

En csak a New York-i ;peldarol tudok reszletesebben (de tudom hogy tobb nagy turista celpontban is hasonlo a helyzet) ahol mint irtam alapbol szabalyellenes az ilyen tevekenyseg. (rovid tavu lakas berles, mert mas gazdasagi kategoria) Az AirBnB nyilvan tudott errol hiszen birosagra is ment hogy megvedje magat hogy az adokert sem o a felelos ... azert az remelem az mndenkeppe nyilvanvalo hogy az AirBnB az vendegfogadas-vendeglatas gazdasagi kategoria amit nyilvan ezen szabalyok alapjan illene vegezni... (vegzk is a panziok hotelek fogadok stb). ezt kerulik meg az AirBnB segitsegevel (fuggetlenul attol hogy ez akar zavarja vagy nem a szomszedokat)

Ez igy volt pl Amazon/Ebay es egyebb "platformokkal" is az altalanos barmit adok-veszek uzleti szferaban, azok mar elkezdtek fizetni a helyi adokat "afa"-t (illetve hogy pontosabban fogalmazzak beszedik az allam reszere) legalabbis az USA-ban.

Nem szemelyes peldakat akarok hozni mert azokat tul konnyu barmalyik oldalrol talalni ... 15 evig laktam berlakasban NYC-ben (meg az AirBnB elott persze) igy vannak tapasztalataim is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.29. 02:07:10

@Platonica: mi is a legtobbszor airbnb-t berlunk,egy csaladnak sokkal jobban megeri, mert kb ugyanazert az arert, mint egy hotelszoba, kapunk egy 2 szoba+2 furdos lakast/hazat. Sokkal kenyelmesebb. Igy csinaltuk New Yorkban, Washington DC-ben es tobb mas varosban is.

gabors 2019.07.29. 04:34:59

active shooting in CA ????

Platonica 2019.07.29. 08:32:28

.@Csodabogár: Igen, vannak negativumok, nem mondtal ujat, en is irtam korabban. Ettol me'g ugye en szemely szerint kedvelhetem ezt a szallasformat? Tenyleg sajnalnam, ha teljesen eltunne, szabalyozasok szigoritasaval ezert is ertek egyet.

Amugy szallodai apartmanok joval ritkabbak, mint a szobak, ilyenben is laktunk mar. Kedvencem egy gyonyoru becsi polgarlakas volt, de keves helyen elerhetok.
A Marrakech-i Medinaban is teljes riadot bereltunk, se nem szallodai keret, se nem airbnb, ferjem kollegaja adja ki, nekunk tenyleg ez a forma jon be.
-----------------------
Rendfenntartasrol jut eszembe az egyetlen negativ elmenyunk, amikor egy szep, londoni penthouse lakast vettunk ki, es jo par orat nem aludtunk az alattunk levo lakasban/teraszon bulizo tarsasag miatt. Reggel a portaszolgalaton elnezest is kertek, mert tobben is panaszkodtak az ott lako fiatalokra..., nem az airbnb-sekre:-x

Arthamyr 2019.07.29. 09:20:29

@gabors: Ez már egy teljesen más probléma, és nem airbnb specifikus.
Sajnos a jelenlegi globális gazdasági rendszer és szabályozások alkalmatlanok a multinacionális cégek megfelelő (és még inkább a megfelelő helyen történő) megadóztatására, főleg ha a cég "online".
Természetesen az rossz, ha pl. egy airbnb nem adja ki az adóhatóságnak vagy egyéb szabályozóknak az adatokat, és komoly szabályozási hiba, ha ezt joga van megtenni, ha ilyen lépést tesz, teljesen indokolt a kitiltás.

M. Péter 2019.07.29. 14:51:52

@Platonica: Ha a tulajdonos nem lakik ott, akkor nem érdekli, hogy esetleg a szomszédok az egész hétvégén nem tudtak aludni, mert a vendégei hajnalig buliztak, vagy hogy a vendégek részegen lehányták a szomszéd ajtaját. A szomszédokat meg nem kérik meg, hogy értékeljék a vendégeket. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a negatív értékelésnek nagy visszatartó hatása van, legrosszabb esetben a következő alkalommal majd más foglal airbnb-n a bulizó társaságból. Miközben a couleur locale-t élvezed, gondolj azokra a helyiekre is, akiknek az airbnb és társai miatt magasabb lakbért vagy vételárat kell fizetni.

gabors 2019.07.29. 15:18:47

@M. Péter: "élvezed, gondolj azokra a helyiekre is, akiknek az airbnb és társai miatt magasabb lakbért vagy vételárat kell fizetni."

hogy rosszmaju legyek miert gondolna ? nem az O baja neki ez jon be ez olcsobb abszolult nem erdekli hogy amikor nincs ott a penthousban mi tortenik. (ez a mai vilag)... mindaddig nem is fogja erdekelni ot szemelyesen amig valami nagyobb galiba tortenik (zajos ejszaka az nem szamit) kiraboljak leeg vele egyutt a kegli es ilyesmi ... elviszik mindenet amig a marakeshi piacot nezi meg... airbnb meg fogja mondani hogy ok miert nem felelosek a kiadorol meg kiderul hogy csak a "supe" volt meg csak nem is berli a penthouse-t (a portasok lent szerveztek az egeszet amig a londoni gazdagek eppen balin voltak airbnb-zni) .. ilyen mar tobbszo volt ...

Platonica 2019.07.29. 23:00:47

@M. Péter: Figyu, en gondolok, de az segit szerinted rajtuk? Ez szimpla demagogia.
Az en gyerekem is magasabb lakbert fog fizetni, amikor elmegy egyetemistakent majd alberletbe. Ettol me'g nem fogok nekiallni tuntetni az airbnb ellen.

Es ahogy fontebb is irtam, a konkret pelda pont azokrol szolt, akik veletlenul sem airbnb vendegkent zavartak a lakokozosseget, hanem allando berlokent. Most akkor oket is tiltsuk be?

Mikkamak 2019.07.30. 18:30:35

@gabors: A fokhagyma fesztiválon Gilroyban (San Jose-tól délre kb. 20 mérföldre).

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása