oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. július 15. 06:30,  A honvágynak nem szabad bedőlni 181 komment

2019. július 15. 06:30 Határátkelő

A honvágynak nem szabad bedőlni

A határátkelők közül sokan a leginkább a honvágytól tartanak. Persze érdemes figyelembe venni, hogy az emberre rátör majd az érzés (elvégre a kultúrsokk egyik fázisa), ám azt is érdemes tudni, hogy az érzés egy idő után elmúlik, sokaknak pedig éppen a hazalátogatások segítenek… Négy történet.

Neked mit jelent a magyarság? Hogyan viszonyulsz Magyarországhoz, miként gondolsz rá, amikor külföldön vagy és milyennek látod, amikor hazalátogatsz? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

honvagy.jpg

Eleinte rettegtünk a honvágytól

„Két éve költöztünk Budapestről Hollandiába. Eleinte rettegtünk a honvágytól, mert már sokfelől hallottuk, hogy előbb-utóbb ránk törhet. A lakásunkat megtartottuk, hogy bármikor vissza tudjunk menni. 

Beterveztük a hazautazást 3 hónappal a kiköltözést követve, egy hetet szántunk rá. Az első 2-3 napban jó volt összefutni barátokkal, ismerősökkel, aztán kezdett elmúlni a varázsa. 

Szennyezett levegő, koszos utcák, autók mindenhol, frusztrált emberek. Alig vártam, hogy vége legyen. A szülővárosomba el sem mentünk. Nem hiányzott a hangulata, ahogy az emberekből dől a panasz és a keserűség, vagy a rágódás az apró-cseprő problémák felett. 

A Balatont továbbra is szeretem, megyek, ha tudok. Ott van egy összeszokott társaság, ami egy üde színfolt a magyar valóságban. 

Budapesten egyébként nem volt rossz dolgunk, nem voltak anyagi problémáink. Szuper helyen laktunk. A kiköltözés után 1-1,5 évig szinte minden nap eszembe jutott a környék, ahol laktunk, a hazaérkezés a hegyre. 

Ez okozott némi honvágyat, de már tudtam, hogy ennek nem szabad bedőlni. Kellenek a látogatások néha. Azok után mindig belátom, hogy jó döntés volt eljönni. 

Nem tudom miért, de én abszolút nem tudom ezt a magyarság dolgot átérezni. Magyarországra születtem, de ezt nem én választottam. Nem panaszkodom, de eljöttünk máshova, ami hozzánk jobban passzol. 

Azt nézem, hogy a környezetem mit ad, hogy be tudok illeszkedni, kevesebb a stressz, boldogabbak az emberek körülöttünk.” (Endre) 

Nekem a magyarság semmit sem jelent 

„Nekem a magyarság semmit sem jelent. Pedig egy csomót gondolkoztam rajta, tényleg. Én Magyarországot szegény, koszos, málladozó helynek látom sok ízléstelenséggel. 

Amikor külföldön vagyok, nem nagyon gondolok rá, de amikor leszáll itthon a gép, könnybe lábad a szemem. Aztán megcsap a bűz – értsd: a légszennyezettség.” (Judit) 

Kicsit minden magyar idegen 

„Pont kint ültem egy hotel teraszán, amikor olvastam a cikket. Éppen azon filóztam, hogy egy éve nem voltam Magyarországon, most is csak az anyukám temetése miatt. 

Milyen érzés? 

Fura, kicsit minden magyar idegen, az idegenek pedig mintha közelebb állnának hozzám. Néha gondolkoznom kell azon, hogy egy bizonyos dolgot biztosan így mondanak-e magyarul, amíg az angolon nem is gondolkodom. 

Nagyon furcsa... a legfurább az, hogy ugyan magyarul szólal meg a pincér, de mégis idegen. Olyan mintha erőltetné, hogy magyarul beszeljen, pedig hát nem. 

Hozzá kell tennem, hogy otthon magyarul beszélünk, szóval ez még érdekesebbé teszi a dolgot. 

Budapest szép, sokkal szebb minden évben. Az emberek hajszoltak és furán egyszerűen öltöznek. Nálunk tegnap még 14 fok volt, itt meg mindenki rövidben nyomja. Én meg itt baktatok az öltönyben, haha…” (Sándor) 

Tanulni kell együtt élni a honvággyal 

„Sok éven át tanultam az elindulásokat, az indulás melletti döntés felvállalását, azt a semmivel össze nem hasonlítható érzést, amikor az ember búcsúzik és továbblép, azt az utolsó pillanatot ott a kapuban, az ajtóban, az állomáson, a repülőtéren, az autó mellett, még egy ölelés, még egy utolsó mondat, még egy csók, még egy hátrapillantás, még egy integetés, és az a különös, mindenféle színekből és hangulatokból gyúrt érzés, ami ilyenkor áthatja az embert, a szívében, vagy inkább gyomortájon. 

Tanulni kellett együtt élni vele, tanulni kellett elengedni a kezet, a helyet, a pillanatot, a megszokottat, az ismertet, hogy beengedjem az újat, az ismeretlent, a következő tapasztalattal érkező lehetőséget. 

Sokszor vágytam haza. A magyarban vágyakozunk az otthon iránt, a németben megjelenik a Weh, a fájdalom. 

Amikor tanítványok, külföldre költözők, új életet kezdők kérdezik, hogyan készüljenek a rájuk váró új tapasztalatra, mindig elmondom, legyenek tudatában annak, hogy ezeken az érzéseken, nehézségeken át kell majd égniük, kinél rövidebb, kinél hosszabb ideig tart, van, akinél rendszeresen visszatér, és van, aki olyannyira elviselhetetlennek érzi, hogy visszajön. 

Van, hogy a Heimweh egyenesen egy másik arcát mutatja, ami talán az angolhoz áll közelebb: homesickness. 

Ebben a kifejezésben már egy egészen más jelentésárnyalat is megjelenik, a betegség, a sickness minősége. Sokakkal találkoztam, akiknél a honvágy valóban lelki betegséget okozott, belebetegedtek az otthontalanságba, szeretteik távollétébe, hiányába, a maró magányba, amely nem tudott építő és gyümölcsöző egyedüllétté lenni, és így új kapcsolódásokhoz vezetni.” (Ferenc, aki a blogján írt róla) 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: honvágy Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5714942934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bredpitt Monika 2019.07.15. 22:07:47

@Shaktee: oriasi elmeny, es meg repulore sem kellett szallni, szegeny ferjem meg sziv a 100 fokban nj ben, itt kb 24 fok van, a viz kb 20 fok, a fiuk most mind osszemennenek.......hihi

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.15. 22:08:29

@Bredpitt Monika: ez egy eleg jo sorozat, megneztem mindegyik epizodjat.

Shaktee 2019.07.15. 22:11:51

@Bredpitt Monika: hiányzik a balcsi illat ezerrel..jer közelebb :)

Bredpitt Monika 2019.07.15. 22:13:41

@Zsuzsi65: en meg nem lattam egyet sem, ajanlotta valaki, mindjart kezdodik, de en be fogok aludni....
ez a levego kiutott...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.15. 22:15:11

@négyzet: "Valahogy a szegénység mélyebb kultúrát termel ki."

? Mit ertesz ez alatt? Lehet azt, hogy aki szegeny, az jobban "szenved", es a "szenvedes" mint olyan altalaban nagyobb inspiralo ero a muvesz(et)nek?

Arthamyr 2019.07.15. 22:29:37

@Bredpitt Monika: Hogy áll a levegő 1 köbméterre jutó szúnyogokban? :)

négyzet 2019.07.15. 22:33:28

@Zsuzsi65: Lehet, hogy ez is igaz, de én nem erre gondoltam, amikor írtam. Inkább arra, hogy milyen szintű művészek milyen finanszírozást tudnak elnyerni. Persze itt is az érvényesül, hogy nagyobb büdzséből többeknek jut, ami amúgy nem baj, csak lehet, hogy nagyobb a középszerű massza.
Az is igaz lehet, hogy jobban rezonálok a k-kelet-európai művészek gondolkodására, mondjuk jobban megértem a Pintér Béla-i gondolkodást, mert ehhez vannak kulturális referenciáim.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.15. 22:33:50

@Bredpitt Monika: eddig az 1. evad epizodjait neztem...kicsit koncepciozus, de azert jopofa :) Engem az az epizod erdekelt, ami LA-rol volt:) Novak Heni itt el, es ingatlan ugynok lett belole:) (egyebkent nagyon szimpatikus lany, lattam vele tobb interjut - pl. Vujitic Trvto-val - es nem szallt el magatol, nem vette fel a sztar alluroket. Itt a semmibol kezdte ujra...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.15. 22:39:40

@Arthamyr: FB valoban a mi (40-50-tol felfele) korosztalyunk platformja, a tolunk fiatalabbak mar nem ezt hasznaljak :) Instagram, Snapchat meg a tobbiek az o vilaguk :)

Bredpitt Monika 2019.07.15. 22:45:01

@Arthamyr: a szobaban egy sincs, illetve az egesz haz mentes a dogoktol, a kertben hallottam egyet, de en vedve vagyok, engem szo szerint utalnak..
szerintem tul vagyunk a szunyog invazion, lanyom junius kozepen Siofokrok jott haza, veresre volt vakarva a laba

Bredpitt Monika 2019.07.15. 22:51:30

@Zsuzsi65: erdekes hogy pont en, aki annyira szenvedett a honvagytol, ha kint voltam nem neztem semmit, ami magyarul ment, az itthoni hirekre sem voltam kivancsi.....

Csodabogár 2019.07.15. 22:53:24

@Shaktee: Persze, hogy volt másokra is lenne ha volna érdeklődés és van is a már meglévő készletből, de iskolatársakra, rokonokra nem vágyom. Hogy úgy mondjam, szeretem magam megkeresni azt akivel találkozni akarok.

Arthamyr 2019.07.15. 23:16:00

@Zsuzsi65: Nem zárják ki egymást. És mi sem csak a saját korosztályunkkal kommunikálunk (bár nekem még pár hónapig várnom kell, mire a megfelelő intervallumba kerülök). Meg az Instagram is a FB-é ugye. A FB már rég túlnőtt a facebookon. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.15. 23:17:20

@Bredpitt Monika: lehet, hogy pont azert mert magyar vonatkozasu dolgok meg jobban elohoztak/felnagyitottak volna a honvagyad?

En meg pont forditva vagyok:) Honvagyam abszolut nincs, de idonkent bele-beleolvasok magyar hirekbe, csak kivancsisagkeppen :) Bar az is igaz, hogy foleg azokba a hirekbe, amelyek valamilyen szinten rolunk (USA) szolnak :))

Arthamyr 2019.07.15. 23:23:53

@Bredpitt Monika: Azért kérdeztem, mert két éve volt szerencsém Sajkodon nyaralni pár napot, ahol nem irtották őket, kint nem lehetett pl. megvacsorázni sem, annyian voltak.

Ez mondjuk jó, hogy itt nincs egy darab sem, kár, hogy 15 fokos a tenger. :)

Shaktee 2019.07.15. 23:24:31

@Csodabogár:

Épp most kavar Niagara felé egy gimis osztálytársam, Seattleben élnek, meghívtam őket...facebook nélkül ez nem ment volna..

gabors 2019.07.15. 23:51:35

@Csodabogár: "" ez a klisé lassan a "Londonban Mindenki mosogat" kijelentéssel vetekszik. "

dehogy mindenki csak a magyar hataretkelo diplomasok ... (azok is akik itt azt hazudjak hogy nem)

gabors 2019.07.15. 23:57:16

@Bredpitt Monika: a multko eppen kerdezted hol mernek ... na a valasz megint ugyanaz nezd meg azt a linket amit akkor kuldtem vannak orarol orara is adatok es mint akkor is irtam GPS koordinatakkal megvan hol a meropont.... NA ettol azert nagyon fugg hogy pl Dunaujvaros vagy Miskolc vagy eppen BP hogy es milyen szamokkal kerul fel.... egy ilyen listara

Shaktee 2019.07.15. 23:59:51

@Bredpitt Monika: az amerikai honvágyad ellen: (trump tegnapi mocskos rasszista tweetjére a válasz:

The Quad

www.facebook.com/abc7chicago/videos/599067917286298?s=782229542&v=e&sfns=mo

gabors 2019.07.16. 00:17:37

@Horthy Miklós cselédje: "Én meg "bedőltem" a honvágynak,s hazajöttem." Aha .... szoval nem segijke fogyott el ?

gabors 2019.07.16. 00:20:19

@Arthamyr: "@London2009: Van FB fiókom, de csak privát kommunikációra használom,"

ez ugye vicc FB es privat kommunikacio egy mondatban .... (persze nem tudom hogy a privat itt most az angol privacy-nek ertendo vagy csak az hogy szemelyes ... mert FB minden csak nem "private" )

gabors 2019.07.16. 00:34:26

@Shaktee: na ja visszament od ahonnan jott

Trump-nak igaza van akinek nem tetszik az menjen haza :-)))))

Shaktee 2019.07.16. 00:38:20

@gabors: jaja, szánalmas amerikás magyarok is szivesen pakiznak, fekáznak stb..

Űket kéne hazapaterolni, orbánba, oda bele :)

kardio1 2019.07.16. 01:00:18

@Bredpitt Monika: @Muscari:
Dunaújvárosban az volt az alapvető probléma, hogy a város tervezésekor, amikor a gyárhoz képest elhelyezték a várost és a kettő közé ültettek egy erdősávot, aka Kiserdő, akkor a Mezőföldön uralkodó általános szélirányt vették figyelembe. De helyben más az uralkodó szélirány...Így a közismert Vasmű-por akadálytalanul eljutott a házakig, főleg a belvárosban. Hatékony szűrőket elég későn tettek fel a kéményekre.
Mindennek ellenére a kerek sztk előtt vígan élt a nyolcvanas években egy ginkgo-fa, ami elég érzékeny a levegő tisztaságára...

gabors 2019.07.16. 01:07:42

@Taxomükke (UK): "@gabors: Vicces vagy."

miert ott nalatok az UK-ben a sok hozongo mohamedannal mit kellene csinalni ... hazakuldeni oket a sajat vagy szuleik hazajaba , mondjuk minimum fel vegy egy evre hogy lassak ott mi van ha ott jobb mert a noik mogottuk mennek 3 lepesre tetotol talpig pongyolaban lehet megszeretik jobban mint London-t es ott is maradnak ... de ha megsem akkor lehet kevesebbet fognak hozongeni mert tudjak mennyivel is lenne rosszabb mashol

ja ez nem vicc amugy ...

gabors 2019.07.16. 01:15:11

@Shaktee: "amerikás magyarok" a szanalmast meg ertem de ez mi amerikas ... olyan mint a paprikas csirke ??? vagy almas pite ??

lehet magyar-amerikai-krol akarsz mondani valamit mint a mexican/italian/irish/african-american ? valamikor volt jo sok (aranyaiban talan szamaban nem annyira) a mult szazd fordulo idejen foleg PA-ban del NJ-ben (nem 2000 hanem 1900) kornyeken akkor talan volt is erteleme egy ilyen be/ki-sorolasnak

Arthamyr 2019.07.16. 01:17:51

@gabors: Személyes, magán. Az angol private szó 20 jelentését szerintem nem használják magyarul (tudtommal ilyen jelentése is van amúgy).
Egyébként meg teljesen korrekt a FB, ha az ember ésszel használja, ha meg valamiről nem akarsz "paper trailt" hagyni, legjobb, ha be sem gépeled egy (internetre kötött) számítógépbe, mert az már jó eséllyel előszedhető, ha valakinek tényleg kell. Az kicsit olyan, mint amikor valaki házi pornót tárol az okostelefonján, amiben ő a főszereplő, aztán elégedetlenkedik, hogy kikerül a netre. :)

Azt, hogy a FB használja, amit kommunikálok random ismerőssel, nem veszem zokon, egészségére, kb. minden (tech)cég teszi, ez az ára az ingyenes szolgáltatásoknak, ebből nekem semmi bajom nem lesz. Sőt, adott esetben hasznos is lehet, pl. a szolgáltatások testreszabásánál.

gabors 2019.07.16. 05:30:15

@Arthamyr: Hmmm ugy tunik te meg a Zuckeberger fiunal is jobban meg vagy elegedve ezzel a FB-al pedig o azert egy kicsit talan nem is kicsit elfogult.

Az igaz azt kapod amiert fizettel :-) (semmit)

Taxomükke (UK) 2019.07.16. 08:32:19

@gabors: A Londonban minden diplomas mosogat cimu baromsagra reagaltam.

Platonica 2019.07.16. 09:07:44

@Taxomükke (UK): O szivesen hasznalja es ert egyet a mondattal abszolut kivulallokent, viszont ha valaki "le-amerikas magyarozza", akkor ugrik...

Arthamyr 2019.07.16. 09:22:41

@gabors: "Hmmm ugy tunik te meg a Zuckeberger fiunal is jobban meg vagy elegedve ezzel a FB-al pedig o azert egy kicsit talan nem is kicsit elfogult." - Hmmm, úgy tűnik nem ment át a lényeg. :)

"Az igaz azt kapod amiert fizettel :-) (semmit) " - Meg itt sem. De talán nem is baj.

négyzet 2019.07.16. 09:30:44

@Arthamyr: Hát igen, pontosan ezt írtam, hogy amíg nincs család, gyerek, az embert könnyebben nem érdeklik olyan _objektív_ dolgok, hogy a legtisztább/legszennyezettebb levegőjű város (de amikor a gyerekem rendszeresen 6 héten át köhög, akkor elgondolkodom, hogy lehet, ez így mégse lesz jó, és láss csodát, külföldön nem köhög a gyerek...), vagy hogy GDP-arányosan mekkora összeget fordít az oktatásra az adott ország, és milyen az oktatás színvonala, összemérhetően, az sem annyira érdekelne már annyira, de a gyerekemnek meg még abban kell felnőni, ahol élünk. És nem hiszek a buborékokban, az is számít, ami körülvesz.

négyzet 2019.07.16. 09:33:12

@kardio1: Tényleg érzékeny a gingko? Akkor lehet, hogy ezért kellett a Millenárison botra vágni őket tavaly nyáron. Elég szomorú látvány volt, de lehet, hogy nem bírták a minisztérium + Ganz-gyár bontását + a teátrum táncszínházzá alakítását.

HuGSz 2019.07.16. 09:50:43

Lehetne arról is posztot írni,hogy mennyire látják szívesen az ember ha hazamegy. Voltak furcsa tapasztalataim. Nem tudtam eldönteni,hogy véletlen vagy simán nekem szól, mint külföldön élő magyarnak.
Volt valakinek furcsa vagy negatív tapasztalata?

Határátkelő 2019.07.16. 09:51:56

@HuGSz: Írd meg vitaindítónak egy posztban! A hataratkelo@hotmail.com címre el is küldhetnéd. Biztosan érdekes beszélgetés lenne!

Arthamyr 2019.07.16. 09:53:31

@négyzet: Én meg írtam, hogy helyette más _objektív_ dolgok érdeklik.
"Az ember gyerekvállalós éveiben felerősödnek az objektív érvek a hol lakjunk kérdésre." - Csak azt vitattam, hogy ez előtt/után kevésbé objektív (vagy bármilyen módon "kisebb") érvek lennének a hol lakjunk kérdésre.

enrikokaruszo 2019.07.16. 10:33:58

semmi baj azzal, ha valaki nem érti ezt a "magyarságdolgot" és lelép, ez nekik is jó, meg a maradóknak is

HuGSz 2019.07.16. 10:58:58

@Határátkelő:
Még várok vele picit.
Lehet ,csak képzelődtem.
Elég ritkán megyek Magyarországra. Külföldi rendszámmal és nem, nem arcoskodva.
Legközelebb Augusztus közepén.
Már elgondolkodtam, hogy hazaérve leteszem az autót és tömegközlekedésre váltok.
Bár azért is megszóltak, hogy, mint megtudtam az akkor épp a legdrágább cigit vettem meg...

Arthamyr 2019.07.16. 11:38:48

@HuGSz: Honnan tudják, milyen cigid van? Megszól a nemzeti dohánbótos, hogy ne azt vegyed? Valaki bement veled amikor vetted, esetleg amikor rágyújtottál, látták? Komolyan vannak, akik ezt figyelik?

Dikusz 2019.07.16. 12:15:15

@Arthamyr: Bizonyára vannak olyan ismerősei @HuGSz:-nek, akik ezt figyelik. Akkor viszont ellenségekre már nincs is szüksége.:)
Ti nem tapasztaltatok olyat, hogy a környezetetekben élők irigyek rátok?

Azt viszont nem tudom melyik cigi lehet az, amelyik a legdrágább.

Az apokalipszis lovasa 2019.07.16. 12:24:33

@HuGSz: nem a határátkelőknek szól, engem is megszólnak néhányan hogy túl sokat taxizom ("hejj de jó annak akinek fussa rá" meg ilyenek), csak ilyenek az emberek oszt kész.

nemecsekerno_007 2019.07.16. 12:24:37

@HuGSz: Nem haragszunk. Már megszoktuk, hogy helyettetek fizetjük a nyugdíjakat (is).

moloy 2019.07.16. 12:24:42

@London2009: Ellenben tilos a dohányzás a tanácsháza előtt...

Arthamyr 2019.07.16. 12:37:15

@Dikusz: "Ti nem tapasztaltatok olyat, hogy a környezetetekben élők irigyek rátok?" - Nem emlékszem ilyesmire.

"Azt viszont nem tudom melyik cigi lehet az, amelyik a legdrágább." - Én sem, de már többször is vettem szivart magyarországi tartózkodásom alatt (aminek darabja nagyságrendileg annyiba kerül, mint egy karton átlagos cigi), és azért sem szólt meg senki. A dohányboltos sem nézett rám ufóként, vidéken sem.

2019.07.16. 12:43:02

@Arthamyr:

"Nem emlékszem ilyesmire."

Csak kíváncsiságból: szerinted észrevennéd, ha megtörténne? Mennyire figyeled más emberek reakcióit/érzelmi állapotait, illetve mennyire ismered meg őket?

Arthamyr 2019.07.16. 12:51:48

@Nagy kámpics: Nem biztos és az is lehet, hogy előfordult, csak én nem emlékszem rá, ezért fogalmaztam így. Nem volt feltűnő és/vagy gyakori, az biztos, nem volt meghatározó/zavaró negatív élmény a látogatások során.

Shaktee 2019.07.16. 13:12:54

@Nagy kámpics: Egy lengyel származásu fickóval beszélgettem tegnap munkában, meg volt róla győződve hogy a lengyel nép a legirígyebb, legpanaszkodósabb fajta
:)

Go figure

HuGSz 2019.07.16. 14:14:37

@Arthamyr:
Az unokaöcsém csaja a trafikos nyárimelón. Megkérdezte tudom-e ,hogy a legdrágább cigit szívom.

HuGSz 2019.07.16. 14:14:41

@Dikusz:
100-as dunhill-t vettem. Hónapok óta nem szívtam. Errefelé ilyen nincs....marad az ezüst pallmall még draágábban...

HuGSz 2019.07.16. 14:14:47

@Arthamyr:
Volt még egy-két apróság, bár sanszos,hogy túlreagálom...

Dikusz 2019.07.16. 14:27:45

@HuGSz: Azért kérdeztem csak, mert fiatal koromban, sok-sok évvel ezelőtt dohányboltban dolgoztam.
Ugyan én nem dohányoztam sosem, de az akkoriban kapható cigarettafajtáknak a töredékét se lehet kapni manapság. Talán nem is ismerik azokat a márkákat, amiket akkoriban árultak. A menő márkák akkoriban a kék Rothmans (arany szegélyes), JPS, StMoritz voltak. A készlet egy részét kamionosoktól lehetett beszerezni, a cégtől csak a belvárosi boltok kaptak...

Amúgy tényleg megírhatnád azt a posztót a saját tapasztalataidról.:)

Golf2 2019.07.16. 14:36:00

@Dikusz: Elég volt a Románc is 3.60ért,szálra is adták 20 fillérért 1970 körül.

Arthamyr 2019.07.16. 14:58:32

@HuGSz: Kérdés, hogy mennyire volt "megszólós íze", amikor kérdezte. És az is lehet, hogy csak én nem veszem észre ezeket a jelzéseket, és csak emiatt csodálkozom az ilyen történeteken. :)

@Dikusz: Akkoriban nem volt ócsóért Partagás, Romeo y Julieta, Montecristo meg hasonlók (a kubai szivar már akkoriban sem számított rossznak)? A kubaiakkal nem voltunk jóban, mint a szocialista blokk oszlopos tagjai?

Shaktee 2019.07.16. 14:59:08

@Dikusz: Vittuk nektek a kartonokat mi is :-) (malév)

Dikusz 2019.07.16. 15:22:33

@Shaktee: A Corvin mozinál, az Üllői út-József krt sarkán volt a bolt, az Édességbolt, és a Virágbolt között, az árkádok alatt. Nem voltak arrafelé Malévosok, azokkal akkor találkoztam, amikor skárpit vettek a pilótáik a Bartók Béla úti cipőboltban, jó vevők voltak...:)))

Clamesa 2019.07.16. 15:26:51

Mi nemsokára családostól Németországba költözünk. Így most nagyon időszerű volt ez a cikk nekem.:) Persze nekünk nagyon "könnyű", mert ha bármikor honvágyunk lesz, majd felsorolunk néhány dolgot magunknak fejben: elment a CEU, be van szántva a Corvinus, az MTA, az alternatív oktatás, a magyar kultúra, már lassan mindent bojkottálni kell, mert minden az övéké, és a barátaink mind elmentek valahová már és boldogan élnek. Vagyis ránk már nem vár itt semmi, sem a gyerekünkre. De még a macskánkra sem. Ez elkeserítő dolog, de egyben meg is könnyíti azt, hogy küzdjünk, mert nincs hová visszamenni.

Dikusz 2019.07.16. 15:27:58

@Golf2: A Románcot '70-ben kezdték el gyártani a gugli szerint. Baromi erős volt, mindkét változata. Akkortájt próbálkoztam én is igen rövid ideig a bagózással (nem sikerült rászoktatni), de én a Savaria, Fecske, Porti cigiket vettem szintén darabra.

Shaktee 2019.07.16. 15:31:03

@Dikusz: Portival szoktam rá, basszus

Dikusz 2019.07.16. 15:38:37

@Arthamyr: Nemigen volt akkoriban fizetőképes igény azokra a szivarokra. Nem is emlékszem, hogy rendelés nélkül küldtek-e a boltba valaha is. Ezeket a szivarokat Konzum-boltokban, vagy a Felszab tér környékén a trafikokban lehetett kapni.
Holland pipadohány (Amphora, Borkum Riff) jött nagy ritkán, de azokra megvoltak a törzsvevőink.

Dikusz 2019.07.16. 15:41:59

@Shaktee: Pedig azt gyenge ciginek tartották, de egy idő után túl büdi (édeskés lett).
A magyar cigikben pedig az egri gyárban készülteket jobban szerették a pécsinél a vevők. Többszöröse fogyott -volna- az egrinek.

Shaktee 2019.07.16. 15:43:20

@Dikusz: errefelé már szinte senki sem pipázik...arra?

Amphorát szivtam én is egy darabig..mi is volt a másik kedvenc...aaaaa, Clan!

Dikusz 2019.07.16. 15:48:07

@Arthamyr: Most jutott eszembe, hogy itthon punnyad már jó tíz éve egy szál Cohiba szivar (nem tudom milyen misőség). Attól tartok, ha kibontanám a nejlonból szétporladna. Fénypostázzam?:)))

Dikusz 2019.07.16. 15:52:15

@Shaktee:
Clan-ra nem emlékszem, a Borkum Riff volt népszerű, ezen a kettőn kívül nemigen lehetett mást kapni. A József körúton, a Rákóczi tér környékén volt (ma is megvan mint nemzeti dohánybolt) volt egy pipaszaküzlet. Azért a pipázás sosem volt túl elterjedt, meg szerintem drága is.

Shaktee 2019.07.16. 15:52:51

@Dikusz: Cohiba a legjobb, legdrágább kubai szivar, ha nem hamisitvány..

Kuggyed! :-)

Shaktee 2019.07.16. 15:54:03

@Dikusz: gimibe sokan pipáltunk, azt hittunk hogy idosebbeknek látszunk :-)

Arthamyr 2019.07.16. 15:56:18

@Dikusz: Egy Cohiba biztos, hogy kiváló minőségű (már ha szivar, de szerintem még a cigarilloik is rendben vannak). Ennek ellenére tartsd meg emlékbe/dísznek vagy dobd ki, sajnos ha nem megfelelő körülmények közt tároltad, már nem lesz jó. Ha meg igen, inkább valami kedves ismerősödnek add oda. :) Én támogatom a helyi boltot, mostanában ott szerzem be azt az alkalmankénti egy-egy szivart.

Shaktee 2019.07.16. 16:06:56

@Dikusz: sharrowmills.com/product/clan-original-tobacco-5

Akkor még a Héven is pipáztunk Szentendrére jove- menve :-)

élhetetlen 2019.07.16. 17:00:51

@Arthamyr: “Lejárt lemez? Ne viccelj.“. Mielőtt letorkolnál, az IWIW is megfelelő volt a céljának, mégis eltűnt. A kommunikációs platform is divat kérdése. Mikor FB-ra váltottam, okulva az IWIW-es “ismerősök” számából, (mindenkit visszajelöltem, mert nem tudtam, hogy csak nem emlékszem-e, és nehogy megsértődjön), a FB-n csak három ismerősöm volt. Három tyúkocska, az egyik a Himaláján éppen alaptábor vezető, a másik Ausztráliában, a harmadik Angliában, csak, hogy lássam, mi van velük. (A többieknek írtam, hogy bocs, nincs visszajelölés, mert akkor a másik hetven megsértődik). Nem nagy merítés, de a háromból kettő már nincs a FB-on, a harmadik nem tesz oda semmit, csak a messengert használja, bár még nem látom, hogy ez menyivel kényelmesebb, mint egy e-mail. “nincs értelme lecserélnem másikra”. Így van, kivéve, ha a partnerek váltanak. Igaz, ők huszonévesek, én meg 66 vagyok, ők váltanak.

Shaktee 2019.07.16. 17:03:48

@élhetetlen: "IWIW is megfelelő volt a céljának,"

Kedveltem én is, de félmillio juzer nem tudta tamogatni, plane magyar volt kizarolag.

Ergo a facebook sokkal nehezebben fog eltunni, hacsak egy jobb appot nem ir valaki..

Platonica 2019.07.16. 17:51:16

@élhetetlen: Pont ezt mondja a fiam korosztalya. Hogy a fb mar snassz. Meg lehet nezni, ha fent is vannak, a legfrissebb dolgaik 2-3 evesek, ill. nagyon sporadikusak. Az o generaciojuk mar mashol aktiv.

Shaktee 2019.07.16. 18:48:52

@Platonica: ugyanigy, tumbleren, snapchattten nyomulnak ..

élhetetlen 2019.07.16. 19:06:16

@Shaktee: “a facebook sokkal nehezebben fog eltunni”. Nem kell eltűnnie. És nem kell jobb app sem, elég a most ez a menőbb, és a fiatalok mozdulnak. Ilyen egyszerű.

élhetetlen 2019.07.16. 19:06:24

@Csodabogár: “A messengert se használtam soha.”. Majd fogod, ha úgy jársz, mint én, hogy a kedvenc unokahúgod esküvőjéről csak ott látsz leírást, képeket. Még küzdök, mert kapok egy levelet, hogy üzenetem jött, aztán percekig keresem, hogy hol van, de bele kell jönnöm.

Shaktee 2019.07.16. 19:13:39

@élhetetlen: nem irtam hogy el kell tunnie.

De a dolgok mindig valtoznak..

Dikusz 2019.07.16. 19:55:13

@Zsémbes csoroszlya: Akik mezítlábas Tervet, Symphoniát, Kossuthot (volt mezítlábas Románc is) szívtak, azok az idősebb korosztályhoz tartoznak.

Arthamyr 2019.07.16. 19:57:53

@élhetetlen: Az, hogy valami lejárt lemez, meg megfelelő kommunikációs platform, két, egymástól teljesen független dolog.

Azért nem lejárt lemez, mert a világ egyik legnagyobb, legtőkeerősebb cége, csillió felhasználóval, a belőlük kinyert adatokkal, és még most is dinamikusan növekszik. Ha ez lejárt lemez, mi a többi? :S Ettől még akár lehetne nem megfelelő eszköz a kommunikációra, ahogy egy kis jelentéktelen cég terméke is lehetne megfelelő. Igazából amire én használom, az a funkcionalitásának töredéke, legalább egy hónapja be sem léptem.
Abban igazad van, hogy azért vagyok ott, mert pár ismerősöm ott van, amíg ott vannak, én is maradni fogok, ha mind elmegy akkor én is el fogok menni, vagy megszakítom velük a kapcsolatot (egyébként sincs nagyon intenzív kommunikáció). Abban is igazad van, hogy minimálisan ér többet (számomra), mint egy email, de valamiért FB lett. Már nem emlékszem, miért regisztráltam, de miután már regisztráltam, nem mondtam senkinek, hogy ne facebookozzunk, adjál email címet...

Arthamyr 2019.07.16. 20:02:16

@élhetetlen: Hagy mozduljanak! Még keresik a helyüket, meg van energiájuk is összevissza ugrálni. :) Jó részük majd előbb-utóbb túljut azon, hogy azért csináljon, fogyasszon valamit, mert épp az a menő.

élhetetlen 2019.07.16. 20:07:36

@Shaktee: “nem irtam hogy el kell tunnie”. Nem írtad, én sem. De a dolgok mindig valtoznak, írtad.El fog tűnni, mint, a Windows 98, ahol még telepítettük a programokat, high memory, low memoryi, ahogy elfért, és működött. Nem vitatkozok, csak így látom. Lesz/van másik.

Shaktee 2019.07.16. 20:17:30

@élhetetlen: hehe..himem.sys s tsai :-)

Shaktee 2019.07.16. 21:26:23

@élhetetlen: figyu..félorat toprengtem amig az autoexec.bat neve az eszembe jutott :-))

Golf2 2019.07.16. 21:42:35

@Shaktee: Ma 50 éve volt a holdraszállás! Grat USA!

Shaktee 2019.07.16. 22:25:52

@Golf2: Jobb idők voltak.

Besunnyogtunk a amcsi követségre a holdraszállós filmet megnézni..

élhetetlen 2019.07.16. 22:27:24

@Shaktee: Biztosan igazad van, de, sajnos nem értem...

élhetetlen 2019.07.16. 22:27:28

@Arthamyr: " Jó részük majd előbb-utóbb túljut azon, hogy azért csináljon, fogyasszon valamit, mert épp az a menő. ". Persze, mire ők is megöregszenek, mint én.

Dikusz 2019.07.16. 22:37:54

@Zsémbes csoroszlya: Nem enni kell, hanem szívni! :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.07.17. 00:43:04

@Golf2: Latta valaki a First man c. filmet? Szerintem nagyon jo volt! Nekunk azert is allt kozel a szivunkohoz, mert anyos/apos a NASA-nal dolgozott a 60-70-es evekben (anyos szemelyzeti osztalyon, apos a raketak hoszigetelo "csempeinek" (csak ezt a laikus kifejezest talaltam ra) felrakasa/teszteleseert volt felelos tobbekkel egyutt)

www.youtube.com/watch?v=TVowQ4LgwLk

Shaktee 2019.07.17. 01:06:48

@Zsuzsi65: Láttuk, kedveltük..kb 20 percet lehetett volna vágni belőle..de így is begyütt..

Biztos nagy sztorikat mesélnek a rokonok :)

Shaktee 2019.07.17. 01:09:26

@Zsuzsi65: ebben a témában ezek a kedvencek:

The Right Stuff (könyv is kitűnő)
Apollo 11
First Man

Kb ebben a sorrendben..

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2019.07.17. 11:53:08

@London2009:

Tehát aki szegény az elpazarolja az életét? Érdekes gondolkodásmód! Csak az nem pazarolja el az életét aki meggazdagszik? Annyira anyagiasak vagytok hogy döbbenetes...

@Arthamyr:

Nekem nincsenek céljaim, vágyaim. Felszabadultam. Mióta nem vágyom semmire, boldognak érzem magam. Elengedtem a dolgokat.

élhetetlen 2019.07.17. 11:53:14

@Shaktee: Ott a pont. Igaz, hogy előtte írtam a high memoryról, ettől függetlenül még a .sys sem volt gyanús, és a “s tsai” -ról sem ugrott be, hogy és társai. Egyszerűen egy egzotikus nyelven írt mondatnak néztem. Brrrr…

Shaktee 2019.07.17. 11:55:35

@élhetetlen: ilyen egzotikus canuck vagyok ;)

Arthamyr 2019.07.17. 20:15:51

@Horthy Miklós cselédje: Hát akkor meg mindegy hol vagy, ha nem vágysz semmire... Élni azért szeretnél még pár évig, vagy már erre sem vágysz, mert minek? Csak azért, mert az automatikusan pár szükséges dologgal jár (pl. kaja, megfelelő hőmérsékletű hely, ahol meghúzhatod magad), amit máshol esetleg könnyebben megteremthetsz (pl. valami mediterrán országban nagyobb eséllyel éled túl a telet fűtetlen ólban vagy csövezve, Magyarországon csibészes hideg tud lenni néha).

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása