oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. június 13. 06:30,  A honvágy alattomos dolog 84 komment

2019. június 13. 06:30 Határátkelő

A honvágy alattomos dolog

Vajon mi minden változik egy ember életében öt év alatt? A személyes sorson kívül például a gondolkodásmódja – nincs ez másként a határátkelők életében sem, miként ez kiderül Prevics Éva írásából, aki maga is kétszer vágott bele a határátkelésbe. Mint a képen is látszik, másodszor már nem egyedül, kisfia tavaly szeptemberben Ausztriában kezdte meg az óvodát.

Neked mennyit változott az életed öt év alatt? Ott tartasz, ahol 5 éve tervezted vagy teljesen máshol vagy? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

prevics_eva.jpg

„Öt év hosszú idő, megváltozhat egy ország vezetése, új arculatot kaphat egy város, csecsemőből kisgyerek, kisgyerekből kamasz, kamaszból felnőtt lesz és alaposan átalakulhat egy ember gondolkodásmódja is - ezekkel a sorokkal zárom azt a riportkönyvet, mely 8 magyar fiatal külföldi tapasztalatait dolgozza fel 5 év távlatából. 

2013-ban velük egy hajóban eveztem én is, vagyis inkább egy ügyetlenül megépített, sietve összetákolt ladikban, mely hol a csendes vízen, hol a háborgó tengeren próbált haladni, több-kevesebb sikerrel. 

Az embert életében nagyrészt hasonszőrűekkel hozza össze a sors. Az iskola, a munkahely, a közös érdeklődés, a hobbi mind olyan kétoldalú ragasztószalagok, melyek nem nagyon szakadnak, jól tartanak és az évek alatt sem veszítenek erejükből. 

A világ legerősebb ragasztószalagja 

Öt éve, mikor otthagytam riporteri állásomat és elmentem Ausztriába felszolgálónak, nem nagyon találtam ilyen ragasztószalagokat. Volt a kollégáim között vérbeli vendéglátós, tandíját gyűjtögető leendő pedagógus, a reménytelenség megyéjéből érkező lelkes mindenes és a világnak bizonyítani akaró fáradhatatlan küzdő. 

Csak egy közös volt bennünk, amiről akkor még nem sejtettem, hogy a világ legerősebb ragasztószalagja, mindannyian magyarok voltunk. 

Ennek a jelentőségét csak 5 évvel később értettem meg, mikor már gyerekkel együtt ismét felkerekedtem, de ekkor már a szűk családomon kívül nem volt körülöttem magyar ember. Egy sem. 

A Fiatalok külföldön - 5 év múlva című könyvemben magyar fiatalokkal beszélgetek külföldi boldogulásról. 

A kötet különlegessége, hogy minden interjúalany kétszer szólal meg, először 2013-ban, majd 5 évvel később 2018-ban. Beszélnek tapasztalataikról, nehézségeikről és arról, mit látnak másként ma a külföldi élet kapcsán és mit sikerült megvalósítaniuk a terveikből. 

Van, aki kint lelt párra és nem tervezi a hazaköltözést, más csak gyűjtögetni ment el és ma már saját álomházában él Magyarországon, de van olyan is, aki 10 év kint lét után éppen most döntött úgy, hogy otthon folytatja az életét. 

Az interjúk között én is mesélek. 2013-ból való bejegyzéseimben arról, mennyire nehéz volt egy teljesen más szakmában boldogulnom, mint amit otthon végeztem és tanultam. 

A 2018-ból valókban pedig arról, milyen érzés egy egyéves gyerekkel megérkezni egy vadidegen országba és lépésről lépésre felépíteni egy új életet. 

Arról fantáziálva, milyen lenne otthon 

Alattomos dolog a honvágy. Nem mindig támad azonnal. Az út eleje általában izgalmas. Az új nyelv, az új környezet, munka, emberek, kikapcsolódási lehetőségek sokáig repítik előre az embert az ismeretlen terepen. 

Van, hogy később jön a neheze, mikor már kint is minden rögzül, minden kiszámíthatóvá válik, már semmi nem új, megjelennek az úgynevezett „szürke hétköznapok” mint egy házasságban, mikor a „rózsaszín köd” után meglátjuk a társunk valódi arcát. 

Ilyenkor a veszteségek, melyek a hazától való eltávolodással törvényszerűen járnak, felerősödnek. A honvágy ebben a fázisban a legkínzóbb. 

A beszélgetőtársaim egy része arról számolt be, hogy él egy életet külföldön és közben arról fantáziál, milyen életet élne otthon. Van, akinél ez odáig fajul, hogy például képtelen jó szívvel végignézni otthon maradt barátai fotóit a közösségi oldalon, mert úgy érzi, ő mindenből kimarad. 

Ahogy egyikük fogalmaz: „Persze az életminőség sokkal jobb kint, jobb az alapvető egészségügyi ellátás színvonala, biztosabb az élet, de emellett hiányoznak azok a szociális dolgok, amiket az otthon élők nap mint nap megkapnak. Ilyenek az emberi kapcsolatok, vagy például a szórakozás a barátokkal...” 

Mindenkinél máshol van a hangsúly. Valaki éppen az életminőségbeli eltérések miatt dönt úgy, hogy nem tér haza, sőt gyakorlatilag teljesen felszámolja otthoni kötődéseit. 

„Nem olvasok otthoni híreket, nem nézek magyar tévécsatornát, teljesen kimaradok ebből. Amit tudok az otthoni helyzetről, azt legfeljebb a családomtól és az otthoni ismerőseimtől tudom. 

A szezonok végeztével minden évben hazamegyek hosszabb időre, tehát valamennyire még mindig tapasztalom a saját bőrömön is a magyar valóságot. Nem is a pénz az elsődleges oka annak, hogy nem kívánok hazamenni.” 

Gyászfolyamat 

A pszichológus szerint a hazától való eltávolodás gyászfolyamattal jár: „Meg kell gyászolni a régi életemet, kapcsolataimat, mégpedig olyan módon, hogy az ember elfogadja a helyzetet. A gyászfolyamatnak is van egy menete. Első a tagadás, amikor először azt mondja az illető, hogy ő nem akar kint maradni örökre, csak egy időre. Később már jön az elfogadás, vagyis annak megértése, hogy az, hogy nem a hazámban élek, még nem jelenti, hogy nekem érzelmileg is el kell szakadnom onnan.” 

A pszichológus mellett két másik szakértő is megszólal a könyvben. A szociológus a magyar fiatalok lehetőségeit elemzi, a karrier-tanácsadó pedig arról beszél, melyek azok a szakmák, melyek külföldön is keresettek és milyen elvárásai vannak egy nyugat-európai munkaadónak.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4314890628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gabors 2019.06.13. 06:37:31

csak kerdezem a pszichologus mennyit elt kulfoldon ??

Ja hogy konyvbol tudja ....

amugy elso ?

Golf2 2019.06.13. 07:53:43

Jól tette,a gyereknek is jobb lesz.

kék madár 2019.06.13. 09:31:52

es mi jott ki, menjunk vagy maradjunk?

Platonica 2019.06.13. 09:53:29

@gabors: "csak kerdezem a pszichologus mennyit elt kulfoldon ??

Ja hogy konyvbol tudja ...."

Mert az orvos is csak azokat a betegsegeket tudja gyogyitani, amin maga is atesett, ugye? Pfff...

Snedronningen 2019.06.13. 10:08:00

Jaj, de kedves: egy könyv-reklám... Kezd a HA átmenni unalmas önreklámba: ki a könyvét, ki a blogját, ki a podcastját reklámozza itt. Semmi tartalom a posztban, csak üres általánosságok, mert majd vedd meg a könyvet, nézd meg a podcastot, további infó a blogomon. Na tudjátok mikor!

Határátkelő 2019.06.13. 10:14:32

@gabors: És azt vajon honnan veszed, hogy nem élt külföldön? Miből következtetted ki?

Határátkelő 2019.06.13. 10:19:36

@Snedronningen: Én nem látok abban kivetnivalót, hogy ha valaki ír kifejezetten a Határátkelőre egy posztot és egyébként van egy blogja, akkor a végén van egy oda mutató link. Sajnálom, ha téged zavar, max majd keresel értékesebb tartalmat a végtelen tágasságú blogoszférában.

Platonica 2019.06.13. 10:35:43

@Határátkelő: Szerintem egyaltalan nem zavaro. Igazabol a legtobb poszt elsosorban eszmecsere-, vitaindito, nem pedig egy minden reszletre, melysegre es magassagra kiterjedo enciklopedikus mu.

Ha valaki ezt hianyolja, irjon egyet:-D

JanDítě 2019.06.13. 11:48:19

tökéletesen átérzem a honvágy folyamatát.én hiába éltem jól, hiába éltem egy nagyszerű közösségben, hiába volt jó fizető állásom..mégsem voltam elégedett és visszajöttem..hiányzott a családom ( az akkor már 80x évüket taposó nagyszüleim főleg), hiányoztak a barátaim és pont ezt éreztem amit leír: kimaradok mindenből, annak ellenére hogy utaztam,söröztem,barátkoztam,jól éltem..ha a mostani eszemmel visszamennék az időben már nem jönnék vissza, de akkor átéltem a honvágy minden kínját-baját.

nyuszigonosz 2019.06.13. 12:10:15

Na akkor ma poszt helyett könyvreklám.

London2009 2019.06.13. 13:24:33

Valtozatlanul nem tudom ertelmezni ezt a honvagy problemat. Nekem az a velemenyem, hogy vannak emberek, akik alkalmasak a kulfoldi eletre es vannak, akik nem. Aki tizen plusz ev utan a mo-i eletet siratja, annak egeszen mas problemaja lehet.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.13. 13:27:39

@Platonica: Jaja.Jobb helyeken én is már csak az anyázásra érek oda és én is lelkesen beszállok!XD
Persze nem ilyen elit helyeken,mint itt(nyelv visszahúz). :))
Mondjuk sokszor a posztot el sem olvasom,mert nagyon hosszú és nincs időm.:((

Platonica 2019.06.13. 14:00:54

@London2009: Szerintem hullamokban jon. Es en abszolut aterzem, amit OP ir, hogy az elso rozsaszin elmenyek, racsodalkozasok utan gyakran van egy hullamvolgy. Kinek mikor, ha nem is mindenkinek persze. Nekem az elso 1-2 ev utan pl. Most masodjara viszont nem volt.

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii:
"Mondjuk sokszor a posztot el sem olvasom,mert nagyon hosszú és nincs időm.:(("
Szerintem a kommenteket vegigbongeszni gyakran hosszabb ido;-)

Snedronningen 2019.06.13. 14:03:48

@Határátkelő: ha a poszt végén van egy link, az egy dolog, nem elegáns, de belefér. De ez a mai poszt sima könyvreklám: a kötetben majd megszólal két pszichológus; a kötetben interjúk vannak; a könyv különlegessége stb. Ez mintha árnyalatnyit több lenne, mint egy blogra mutató link. De ha már ilyen kedvesen elküldtél, akkor tényleg megyek is, minek fecséreljem itt az időmet reklámokra, abból úgyis ömlik mindenhonnan, nem kell még egy belőle.

London2009 2019.06.13. 14:10:20

@Snedronningen: soha nem ereztem honvagyat. Ertelmezni sem tudom, mert nem tort sem hullamokban, sem maskent. Nosztalgiazni persze szoktam, de az nem keverem ossze veletlenul sem a honvaggyal. Akinek szerintem rendben van a maganelete, karrierje, az nem foglalkozik ilyen dolgokkal. De van ez az embertipus ahol sehol sem boldog es mindig elvagyodik. Egy csomo peldat lattam erre az evek soran. Itt eltek Angliaban de, hogy minek? Mindig minden rossz volt es rohantak "haza" minden adando alkalommal meg tiz ev itt toltok evek utan is. Az egyiknek sem jutott eszebe, hogy inkabb az a gond, hogy egyedulalloak, boldogtalanok, keseredettek stb. Mindenrol Anglia es a honvagy tehetett. No ezert sincsenek tobbek kozott magyar barataim itt, mert nem tudok a problemakkal, hozzaallassal azonosulni, egyutterezni.

never again 2019.06.13. 14:10:37

én nem értem ezt a honvàgy dolgot... Lehet 2 év tul kevés még, de nem érzem ezt a honvàgyasdit, ami otthon jo volt, az jo itt is, ami otthon szar volt - na abbol joval kedesebb szar itt. (A baràtok otthon is cserélödtek idövel, a szerelmek is pont olyanok mint otthon voltak, az élettér és az életminöség meg sokkal jobb.)

London2009 2019.06.13. 14:11:00

@Snedronningen: bocs, ez nem neked ment hanem @Platonica: nak.

gabors 2019.06.13. 14:22:20

@Platonica: "Mert az orvos is csak azokat a betegsegeket tudja gyogyitani, amin maga is atesett, ugye? Pfff..."

Hat egy a pszihologus az nem orvos ketto a honvagy meg nem betegseg a tobbi stimmel ...

Platonica 2019.06.13. 14:29:56

@London2009: Igen, ez atjon, hogy nem erted, nem erzed. Ettol fuggetlenul letezhet, nem?
En egyik kategoriaba sem sorolom magam, amiket irtal, megis megtapasztaltam, igaz, tuljutottam rajta. Senkit se irne'k le azert ismerosi, barati listarol, mert honvagya van.

@gabors: hu ezzel most nagyot mondtal... Pszichologus lelki problemakat kezel, orvos testit/lelkit, egyiknek sem kell A-tol Z-ig atelnie a repertoart ahhoz, hogy effektiv segitseget nyujthasson... Hogy ez mitol olyan erthetetlen, fol nem foghatom...

Arthamyr 2019.06.13. 15:15:46

@London2009: Azt is érdekes lenne megtudni, hogy a "honvágyas emberek" többsége otthon boldogabb-e, és egyáltalán jól érzi-e magát?
És ha igen, akkor azért, mert otthon vannak, vagy van egy csomó dolog az otthoni körülményeik közt, ami miatt boldogabbak lesznek, de alapvetően külföldön is megteremthető lenne, csak ők nem voltak rá képesek?

Golf2 2019.06.13. 15:28:25

@London2009: nem tudom ertelmezni ezt a honvagy problemat....Mert gyökértelen vagy?

London2009 2019.06.13. 15:38:26

@Golf2: dehogy, egy gyoker vagyok! :D
Viccet felreteve, nem, azert mert boldog vagyok ott, ahol vagyok. Nem orszagfuggo.

London2009 2019.06.13. 15:39:56

@Platonica: nem azert lettek leirva, ugyan. Egyszeruen nem szeretem ezt az embertipust es kerulom oket.
Persze, hogy letezhet, letezik is. Szerintem aki tartosan honvagyat erez, az koltozzon haza vagy valtoztasson az eleten ugy, hogy megtalalja a boldogsagat.

Platonica 2019.06.13. 15:46:00

@Arthamyr: Szerintem ez pont a nem megteremtheto dolgokrol szol. Nem is feltetlenul magarol az 'otthon levesrol', hanem annak az osszes emocionalis vonzatarol, ami egy komplex egyuttes.

Teljesen normalis erzes, akkor valik problemava, ha az egyen nem tud adaptalodni, tullepni rajta, es maga a (hiany)erzet veszi at az uralmat felette.

Ez egy jo kis idezet:
We get homesick because "there are things that we love... It's the byproduct of the strength of our attachment. If there were nothing in the world we were attached to, then we wouldn't miss them when we're away."
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17200288

London2009 2019.06.13. 15:46:15

@Arthamyr: ezek baromi jo kerdesek es igen, ezt kellene eloszor maguktol is megkerdezni. Akikre en gondolok, konkretan ket 40-es evei elejen jaro no, az o problemajuk nem az orszag, hanem az, hogy nem talaltak meg a parjukat. El is koltoztek, attol sem lett jobb. Ez elore boritekolhato is volt sajnos.

Platonica 2019.06.13. 15:49:09

@London2009: Ugy erted, a honvagyas embereket nem szereted, vagy aki allandoan kritizal, panaszkodik emiatt?

Amugy egyetertek, ha vki tenyleg nem tud tullepni a honvagy okozta problemakon, jobb, ha hazamegy. Legalabbis nekem segitett:-)

Azt is irja a tanulmany egyebkent, hogy maga a honvagy megtapasztalasa pont a jo ellenszer az ujbol kialakulasra, lehet, nalam pont ez tortent:-D

London2009 2019.06.13. 15:57:55

@Platonica: azokat az embereket nem szeretem, akik allandoan panaszkodnak, kritizalnak. Kulonosen jellemzo ez az itt elo magyarokra, hogy puffogtatjak a kliseket (szar a kaja, szar az ido es tarsai), hogy Anglia ilyen, meg az angolok ilyenek, meg olyanok stb. Ez engem ertheto okokbol kulonosen irrital, miutan az en csaladom fele angol lett ugyebar. Ugyhogy igy idovel ha nem is tudatosan, de leepitettem ezeket az embereket magam korul. Nincsenek is itt kint magyar barataim.

Pl. a cikkbol ezen a mondaton felhuztam a szemoldokom. Na ne mar!

"Csak egy közös volt bennünk, amiről akkor még nem sejtettem, hogy a világ legerősebb ragasztószalagja, mindannyian magyarok voltunk."

Sosem ereztem ilyen ragasztoszalagot magyarokkal. Hasonlo erdeklodes, szakma, hobbi, na az ragasztoszalag. : )

Arthamyr 2019.06.13. 16:07:05

@Platonica: Két lehetőség van:
1. A környezeted változtatod.
2. Alkalmazkodsz hozzá.
Az 1-t értettem a "megteremtés" alatt. Nyilván nem minden oldható meg vele. Pl. @London2009: negyevenes ismerőseinek a "megteremtés" a pártalálás, meg még van egy csomó ilyen dolog, kinek-kinek mi hiányzik a boldogsághoz. Nyilván ha valakinek pont egy adott személy, vagy hely, vagy bármi, ami kizárólag a hazájában található hiányzik, az nem kezelhető így, de ott meg a 2-nak kellene működnie. Ha az sem lehetséges, akkor error van.
Meggyőződésem, hogy a tartósan "honvágyas emberek" jelentős része (mind, aki nem beteg?) ezek közül legalább az egyikben nem teljesít megfelelően, de jó eséllyel mindkettőben gyenge. És egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy otthon boldogak lennének, csak ott nem lehet azt mondani, hogy honvágyuk van. :) Persze még van egy csomó magyarázat arra, hogy valaki miért érzi szarul magát, és ezekbe legtöbbször van beépítve több-kevesebb önfelmentés is. :)

Arthamyr 2019.06.13. 16:07:55

@London2009: Én az idézett résznél hagytam abba az olvasást. :D

Arthamyr 2019.06.13. 16:17:08

@Platonica: "attachment objects such as parents." :D Az ember gyerekei is attachment objectek?

London2009 2019.06.13. 16:27:21

@Arthamyr: nyilvan! Mas szoval ragasztoszalag. :D

Platonica 2019.06.13. 17:14:34

@Arthamyr: Oke, ez nekem nem a megteremtes kategoria, de elfogagom, ha te ezt erted alatta.
Viszont azt nem, hogy a honvagyat erzoknel olyasmirol van szo, h nem teljesitenek jol valamilyen teruleten. Ahogy korabban is irtam, ez egy erzelmi eletet erinto kerdeskor, amit nem lehet felulirni teljesitmenybeli dolgokkal.

@kardio1: OP= original poster, az elso posztolo.

kardio1 2019.06.13. 17:15:57

@Platonica: köszi ! Az O-ra semmi ötletem se volt.

Arthamyr 2019.06.13. 17:28:46

@Platonica: Pedig pont, hogy a fent említett két terület (alkalmazkodás/környezetalakítás) legalább egyikén szükségszerűen nem teljesítenek megfelelően.

De tudom, manapság azért sem az ember felelős, ha drogfüggő, azért sem, ha hajléktalan, azért sem, ha kövér, azért sem, ha szegény, azért sem, ha nem talál párt (lehetne sorolni a végtelenségig), végülis miért ne, felfér a listára a honvágy is.

Platonica 2019.06.13. 17:33:35

@Arthamyr: akarmennyire nem tetszik, nem teljesitmeny kerdese. Es nemcsak manapsag nem az.

@kardio1: Szivesen! Irnek jobbat, ha tudnek, de ez a legrovidebb:-)

Csodabogár 2019.06.13. 19:03:36

@London2009: Egész addig nem volt honvágyam, amig nem jöhettem haza, ez 9 év volt. Aztán már egyre többször akartam jönni és a vége az lett, hogy ha nyugdíjba megyünk haza költözünk. Ezzel a férjem is így volt, akinek senkije nem volt itthon. Mikor felmerült az itthoni munka lehetőség a cégén belül, azonnal kapott rajta. No persze ő magyar volt. Magadat ne hasonlisd azokhoz, akik egyedül vagy magyar társsal vannak kint. Férjhez kiment unokahugomnak se volt soha semennyi vágya a haza jövetelre.

Csodabogár 2019.06.13. 19:19:21

@London2009: Azért ne úgy képzeld az én honvágyamat, hogy éltem és dolgoztam Zürichben, ami azért nem egy annyira rossz hely és állandóan azon keseregtem, hogy honvágyam van.
Egyszerüen csak tudtam, hogy öreg napjaimat nem ott akarom leélni, mert azért bárhogy is, de ha kinyitottam a szám, akkor már külföldi voltam. Teljes jogu polgár voltam, nem bántott senki, a fönökeim soha nem voltak idegengyülölők, akikből azért akad néhány arra fele. Mondhatom nyugodtan, hogy meg voltam becsülve, de azért én egy pesti lány vagyok és kizárólag itt érzem igazán jól magam. A férjem, aki úgy beszélte a helyi nyelvet, hogy soha senki nem gondolta róla, hogy nem ott született, szintén jól érezte magát itthon, mint ahogy a sajnálatos utódok az első Kanadából a jelenlegi USA-ból. Természetesen a totál szabad mozgási opcióval. Ha holnaptól már nem lehetne szabadon utazni, én rögvest megint disszidálnék. Ehhez már csak azt a közhelyet tudnám hozzá fűzni, hogy nem vagyunk egyformák és ezen nincs értelme értetlenkedni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.06.13. 19:33:10

@London2009: Detto igy vagyok vele en is...Szerintem a mi esetunkben (akiknek az adott orszagbeli ferje van) eppen azert nem egy jelentos tenyezo a honvagy, mert megtalaltuk azt a "ragaszto szalagot" - hogy a posztban emlitett kifejezessel eljek - ami a regi otthonunk/szeretteink helyett az uj eletunkhoz "ragaszt", es tenyleg csak nosztalgiava redukalodik az az erzes, ami masoknak (akiknek a csaladja Mo-n maradt) sokkal erosebben az otthoniakhoz kotodik.

Shaktee 2019.06.14. 03:51:38

Senki nem néz Raptors Warriorst? Te se bluebird?

gabors 2019.06.14. 04:28:04

@Shaktee: nezem eddig nem rossz ...

gabors 2019.06.14. 04:29:23

@Shaktee: mi a gond a honvagy szerinted betegseg ?

vagy a pszihologus orvos ?

gabors 2019.06.14. 04:33:35

@gabors: Senki nem néz Raptors Warriorst? Te se bluebird?

de csak nezem mert nagyon nem ertek hozza hogy ki es miert is jo vagy nem de azt hiszem lesz siras hogy ha a canukok megverik a kosarlabda nemzetet :-))))

persze meg nincs vege de ha jol ertem ha toronto ma nyer akkor annyi (nem?)

Shaktee 2019.06.14. 04:39:54

@gabors: akkor Annyi, kanada először nyeri a kupát.

Shaktee 2019.06.14. 04:41:11

@gabors: betegség lehet belőle, akár klinikai depresszió is, s akkor a shrink kevés.

gabors 2019.06.14. 05:04:10

@Shaktee: "@gabors: betegség lehet belőle, akár klinikai depresszió is, s akkor a shrink kevés."

depresszio mindenbol lehet manapsag pl szereti vagy utalja a meleget/hideget/fenyt/sotetet/feleseget/ferjet/munkat/tengert/UK-t stb. xanax-ot felirni nem kell shrink .. ami kb olyan hatasos mint a penzfeldobas meg azoknak sem mindig segit akik hisznek is benne :-(

gabors 2019.06.14. 05:05:02

@Shaktee: 3dik harmad meg mindig dontetlen ... all a zaszlo !!!

Shaktee 2019.06.14. 05:34:56

30 masodperc, kanada egy pont...

Grrrrrrrr

gabors 2019.06.14. 05:44:36

@Shaktee: Na congrats to Toronto .... a vege igen izgalmas volt ...

gabors 2019.06.14. 05:47:36

@gabors: most mi rak van ... azt hittem vege ... ???

Shaktee 2019.06.14. 05:48:48

:))))))))))))))))))))))))))))))))))

Platonica 2019.06.14. 10:56:14

@gabors: Huh, ezek a foldhozragadt ko-materialista ne'zetek me'g le'teznek?
Olvasmanyaimbol emlekszem, az 50-es evek kommunista szlogenje're, miszerint a pszichologia "imperialista érdekeket szolgáló idealista áltudomány"...
Azt nem gondoltam, hogy ma is vannak, akik megragadtak ezen a szinten:-DD

London2009 2019.06.14. 11:53:35

@Csodabogár: Nem tudom, ki tudja meg mit hoz a jovo. Az anyam testvere 40 eve el Franciaorszagban es az evi egy latogatast leszamitva, nem jarkal Magyarorszagra es esze agaban nem volt itt tolteni a nyugdijas eveit. Baromi jol erzi magat ott, ahol van, a gyerekei kozelsegeben, baratai tarsasagaban. A csaladban volt egy masik nagybacsi is, o sajnos mar nem el. O is itt halt meg Angliaban. Eszebe nem jutott visszakoltozni Mo-ra. O egy 56-os kivandorlo volt es egy angol nott vett fel, harom gyerekuk szuletett, nem beszelnek magyarul vagy erdeklodnek Magyarorszag irant. Feltetelezem ez az egesz nagyban fugg attol, hogy az ember milyen eletet epit fel maganak “idegenben”.

London2009 2019.06.14. 12:04:42

@Zsuzsi65: ezt de jol megfogalmaztad! Ettol fuggetlenul a “ragasztoszalag” nagyon sok minden egyeb lehet es nem csak egy hazastars. Lehet egy felepitett karrier, vallalkozas, hobbi, haz, barati kor, gyerekek, akiknek mar nem Mo. jelenti a hazat stb. Akinek nem alakul ez ki es meg mindig elvagyodik, az jobban is teszi ha “hazakoltozik”.

gabors 2019.06.14. 14:29:31

@Shaktee: ezek meg minek orultek ? kirugtak a Justint ? :-)))

jo sokan vannak azert remelem nem tortek zuztak az ultrak ....

gabors 2019.06.14. 14:33:23

@Platonica: "Azt nem gondoltam, hogy ma is vannak, akik megragadtak ezen a szinte"

nem ragadtam meg hanem tapasztalatbol beszelek en is azt hittem hogy a kommunistak osszevissza hazudtak ezzel kapcsolatban is aztan ra kellett jonnom hogy ebben igazuk volt :-)

ha pszihologus vagy akkor ertem mit vedesz ...

Thunder_th 2019.06.14. 14:42:05

Engem mondjuk érdekelne, hogy milyen a honvágy, de én úgy vagyok beállítva agyilag, hogy az ilyen dolgok soha nem hatottak meg. Nem szoktam nosztalgiázni, honvágyt érezni meg hasonló értelmetlen dolgokkal gyötörni magam. Ezért is lettem mérnök, mert inkább logikusan és metodikusan állok a dolgokhoz. Persze ez nem azt jelenti, hogy nincsenek érzéseim, mert 6 éve, amikor kiköltöztünk külföldre, akkor nem egyedül jöttem. Hoztam azokat akik nekem igazán fontosak. A családot. Mert ha már belevágtunk, akkor csináljuk együtt. A közeli barátokkal tartjuk a kapcsolatot. A honvágy csak a fejedben létezik, elképzeled, hogy milyen jó otthon és te mennyire jobban érzed magad. Aztán belecsöppensz otthon a szürke hétköznapokba ls rájössz, hogy minden ugyanolyan mint külföldön. Csak két szinttel alacsonyabb színvonalon. Én is inkább azzal értek egyet, hogy vannak emberek akik alkalmasak külföldi életre és vannak akik nem. Nem siránkozni, vágyakozni kell, hanem felismerni a lehetőséget, tenni-venni, megismerni az új helyet, barátságokat, kapcsolatokat kialakítani, élni az életed. És már nem is lesz honvágyad. Ha nyaralásra vágysz, akkor sem célszerű rögtön hazarohanni szabadságra. Nézz körül az országban ahol élsz, vagy válassz egy másikat, utazz egy másik földrészre és máris másképp látod a dolgokat. Valakinek adott ez a mindset, valaki képes kialakítani valaki meg egyszerűen nem alkalmas erre a dologra. Ez ilyen.

Shaktee 2019.06.14. 15:07:22

@gabors: savanya a trudeau?

válasszatok egy igazi elnokot :-)

Shaktee 2019.06.14. 15:10:23

@gabors: ultrák kanadában??

nem volt kulonosebb balhé, meg montrealban sem..

morph on deer 2019.06.14. 15:35:15

Nekem harminc év alatt soha nem volt honvágyam. Haza addig jártam, míg volt élő hozzátartozóm, de akkor sem azért, mert hiányzott a “feeling”.
Vagy meg ha volt elintézni valóm, pl felszámolni ingatlanokat, stb.

Ami időnként hiányzott az a pezsgő és aktív kulturális élet, ami Budapesten volt, meg az a fajta verbalitás, amit pl Karinthy, Rejtő meg Sándor Gyuri fémjelez többek közt, más nemigen.
De nyilván én vagyok a kivétel. (Különben honnan tudnád, hogy ki a normális, ha nem lenne kihez hasonlítani őket, nem? :))

laci_52 2019.06.14. 15:35:19

A honvágy nem alattomos dolog, hanem egy hazáját szerető ember természetes érzése...

2019.06.14. 15:45:43

@London2009:

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de nem veled beszéltük, hogy amikor utazol, két hét után már jól esik hazaérni a saját, megszokott kis lakásodba, életedbe?

Mert ha igen, akkor _az_ a honvágy.

----

Nekem egyébként nagyon fura, hogy ez a fogalom ilyen nehézséget okoz. Ha nem is magunkon, másokon baromi jól észre lehet venni, amikor küzdenek vele, és ezt kétségbe vonni meg képzelt szenvelgésnek venni, hát nem is tudom, olyan nyehehe.

Shaktee 2019.06.14. 15:59:36

@Nagy kámpics: olyasmi mint amikor a titkolt melegek buziznak

London2009 2019.06.14. 16:51:39

@Nagy kámpics: az en fogalmam szerint nem ez a honvagy. Kulonben, de, jol emlekszel, ezt en irtam. Micsoda memoria! Szerintem ez csak a kenyelem hianya. Amikor annyi az uj informacio, ami egy ut soran feled arad, meg azert eleg faraszto is tud lenni egy hosszu ut es mar szivesen doglenel egyet a sajat szofadon, meg aludnal a sajat agyadban, agynemudben es enned a megszokott a kajadat. A honvagy, amirol itt szo van, az eleve nem egy utazas, hanem a hataratkeles soran fellepo sovargas a haza, a megszokott kornyezet, emberek, csalad utan. Tehat en ugy gondolom, hogy a ketto nem ugyanaz. Akinek pedig evek utan is meg mindig a sajat hazaja hianyzik, az a legjobban teszi, ha hazamegy. Ennyirol volt szo nagyjabol.

Shaktee 2019.06.14. 17:24:54

@London2009: 1-2 honapot toltesz otthon nyaranta..nu akkor mirol is beszelunk?

London2009 2019.06.14. 17:52:39

@Shaktee: 1-2 honapot? Na, a te memoriad nem annyira szuper. De egy ilyen ven kappantol mit varhat az ember. :D Otthonom mar kulonben sincs, miutan eladtam mar reg a lakasom. Ugyhogy otthon mar nem tudnek tolteni semmit. Iden meg egyszer sem megyek. Na akkor mirol is beszelunk? :D

2019.06.14. 18:13:00

@London2009:

"az en fogalmam szerint nem ez a honvagy."

Ööö, pfff, szerintem ugyanannak a dolognak az alesete az egyik is, másik is.
Kicsit én is hozott anyagból dolgozom, mert Mo. mint ország vagy mint tágabb közeg után vágyódni én sem szoktam. Mindenesetre alighanem ilyen érzés lehet az is, legalábbis abból kiindulva, amit másokon látok.

"Akinek pedig evek utan is meg mindig a sajat hazaja hianyzik, az a legjobban teszi, ha hazamegy."

Alapvetően egyetértek, bár az élet tök bonyi tud lenni, ha máshol nem, vegyespároknál például. Hát mindegy, ez van. :)

Shaktee 2019.06.14. 19:44:30

@London2009: Biztos félreétettem hogy sok nyarat toltottel otthon, ez van.

Platonica 2019.06.15. 09:56:44

@gabors: Nem vagyok pszichologus, es nem vedek senkit. De szemellenzom sincs,:-x Ma a pszichologia ill. annak kutatasi eredmenyei szinte mindenutt jelennek vannak, az egeszsegugy csak egy szegmens. Elhiszem, h uj neked, a koztudatban me'g kevesbe van benne, mennyire jelentos.

Az se engem minosit, ha utolag jon ra vki, h a komcsiknak volt igazuk... Sztalinrol biztos tudod, hogy nemcsak a pszichologiat, de a computer science-t is altudomanynak minositette, elutasitotta, hogy penzt, szellemi energiat 'pazaroljanak' mindket teruletbe... Tenyleg mennyire igaza volt...

Platonica 2019.06.15. 12:17:50

@Platonica: 'jelennek vannak'??? Ugy tunik kicsit koran volt, sorry.

London2009 2019.06.17. 11:24:48

@Shaktee: a 11 nyarbol ez egyszer sikerult. Nem az a baj, hogy felertettel valamit, hanem a stilus, meg a felesleges belepofazas. De annyi baj legyen! : )

London2009 2019.06.17. 11:40:03

@Nagy kámpics: Lehet, hogy az alesete, nem tudom. Biztos vannak szakertok, akik ehhez jobban ertenek. Szerintem az termeszetes, ha valaki az otthona, megszokott kozege utan vagyakozik egy hosszabb tavollet utan. Az viszont ha valaki evek utan egy masik orszag utan sovarog, ahol mar regota nem el, nekem ertelmezhetetlen. Kulonosen ugy ha a masik orszagba, amit nem erez otthonanak onszantabol ment. Azt latom, hogy sok kivandorlonak egyszeruen nincs otthona kulfoldon. Berelnek valamit kozosen valakivel, aztan persze, hogy vagyakoznak “haza”, hiszen utoljara igazan “otthon” csak ott erezhettek magukat. Aki megteremti kint is az otthonat, kialakul a barati kore, csalad veszi korul, az nem fog “haza” vagyni, hiszen az otthona mar itt lesz. Nem vagyok a tema szakertoje, csak igy gondolom, illetve a tapasztalatom ezt mutatja. De elfogadom, ha tevedek. Ez egy erdekes tema, ugyhogy jo, hogy szo esik rola.

Shaktee 2019.06.17. 12:57:18

@London2009: Neked is jóreggelt, honvágytalan böske

:)))))

vizcsepp 2019.06.18. 11:51:24

Szeptemberben lesz 3 éve hogy Észak-Írorszàgban élünk. Gyerekek imàdnak itt lenni, férjem is azt mondja nagyon szuper és nem éri meg haza költözni, mégis engem gyötör a honvàgy :(
Persze, itt is vannak csodàs pillanataink, meg már nagyjàból persze meg is szkktuk itt, de nagyon hiànyzik minden. De egyedül vagyok ezzel :( A gyerekek már egyàltalàn nem akarnak haza költözni, férjem sem. Úgyhogy én csak szépen elnhomom magamban és pròbàlom kihozni abból a legjobbat h itt vagyunk. Csak sokszor totàl pànik rohamom van hogy itt ragadtunk, nincs visszaút.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.18. 14:42:44

@vizcsepp: Te tele vagy problémával,hallod?:))
De szeretnék így járni,ahogy te.
Sajnálom,hogy így érzel.
Én bízom benne,hogy ha egyszer kijutok nem lesz ilyenem.
Mostanában találtam egy Anna Kendrick dalt.When I'm gone
Én pont egy olyan helyre szeretnék eljutni ahonnan ő elmenne.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2019.06.18. 14:42:51

@vizcsepp: Amúgy érdekelnének a korod és a méreteid és hogy nincs e kedved hazajönni segíteni egy szegény csóró munkanélkülinek?:P
Komolyra fordítva sok sikert és kitartást és kívánom,hogy bírd ki ezeket a dolgokat.
Viszont ha 3 év után is ez a helyzet akkor nagyon nehéz lehet.
Viszont az pozitív hogy ha a többieknek jó.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása