oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. április 07. 06:30,  Szép az élet vagy nehéz? 52 komment

2019. április 07. 06:30 Határátkelő

Szép az élet vagy nehéz?

Élek a gyanúperrel, hogy a kérdésre adott válasz elsősorban életszemlélet, világlátás és persze nemzeti karakter kérdése. Nem biztos, hogy mondjuk a franciák élete annyival jobb a magyarokénál, mint amennyivel pozitívabban állnak sokszor az élethez.

cim_boldog_szomoru_tojas_foto_pixabay_com_pdpics.jpg(Fotó: pixabay.com/pdpics)

Legalábbis ezt tapasztalta Zsófi, akinek van összehasonlítási alapja, hiszen francia férjével élt már Franciaországban, most pedig Magyarországon élnek. Mint a Fromázson írja, a franciák élethez való csodálatos viszonyát érdemes megfigyelni. Már az is sokatmondó, ha magyar és a francia nyelv egy-két kifejezését összehasonlítjuk.

„Mi magyarok gyakran mondogatjuk, hogy „nehéz az élet”, míg a francia köztudatban inkább a „la vie est belle” azaz az élet szép kifejezés honosodott meg. Tehát a franciáknak szép az élet, nekünk meg nehéz. 

Aztán ha valami nem úgy sikerül, ahogy szeretnénk, akkor szinte magunkat is megnyugtatva konstatáljuk, hogy „az élet nem habostorta”. Az a bizonyos dolog nem is sikerülhetett volna jobban, mert egyre s másra nehézségekkel kell megbirkóznunk, és az élet már csak ilyen. 

Eközben a francia nem sokat izgatja magát, ha valami bosszúság éri, könnyebben tovább lép rajta azzal, hogy „c’est la vie” azaz ilyen az élet. De ezt nem földbe döngölős szomorúsággal nyugtázza, hanem belátva, hogy minden mindig nem sikerülhet, de ott lóg a levegőben az érzés, hogy na, majd legközelebb! 

Kedves férjem már 7 éve próbál ránevelni a francia hozzáállásra, de bevallom, hogy még mindig van mit tanulnom, mert néha – általában minden komolyabb ok nélkül – rám szakad a magyaros kétségbeesés! 

Jelenleg fáradt vagyok és ingadozó a hangulatom, a régi ruháimba még nem férek bele és a bőrömet is tönkretették a hormonális ingadozások, valamint elszigetelve érzem magam a világtól. Ennek ellenére jól vagyok. Mégis működik a franciás tréning!

Félix 4 hónapos lesz, mire ezt a posztot befejezem. Belegondoltam, hogy ha Franciaországban dolgoznék most, akkor már 3 hónap után visszavárnának a munkahelyemre. 

Akármennyire is sietek vissza a munka világába, ezt még én is korainak tartom, főleg ha rápillantok a kisbabámra, aki még mindig olyan kis pici, hogy nem adnám oda senkinek.

Természetesen ott is van lehetőség hosszabban otthon maradni, de azért ahogy néhány ismerősömnél láttam, a munkahelyek többsége azért nem ugrál örömében, amikor egy anyuka ezt bejelenti. 

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy Magyarországon semmi sem működik jól, de ezen a téren jóval több lehetőséget ad az anyukáknak a választásra. 

Körülnézve a világban a szülési szabadságok terén a mi rendszerünk teljesen egyedülálló. A három éves otthonlétet én ugyan iszonyatosan hosszúnak tartom, mert az ember szellemileg annyira leépül közben és a világ is annyit változik, hogy szinte használhatatlanná válunk a munkaerő piac számára. 

Én már most ezt érzem 9 hónap terhesség és 4 hónap otthonlét után, ami azért enyhe túlzásnak tűnhet, de én akkor is így érzem. Nyilvánvaló, hogy mindenki máshogy érez ezzel kapcsolatban és ez jól van így! 

Csodálatos lehet alaposan kihasználni a gyerekünkkel töltött első 3 évet, ha semmilyen pénzügyi nyomás vagy belső pszichés indíttatás nem sürget minket más irányba. 

És ezt Magyarországon lehet megtenni, nem Angliában, nem az Egyesült Államokban, nem Hollandiában és nem Franciaországban (kivéve ha egy milliomos felesége vagy). 

Hozzáteszem, hogy egyelőre fogalmam sincs, hogy mikor fogok visszamenni dolgozni és hogy milyen formában. Ugyanakkor ha például ha 9 hónapos korában, szeptembertől mondjuk részmunkaidőben tevékenykednék valamit, ami a nyugati világ rendje szerint már egy szokványos dolog, akkor nem tudnám sehova tenni a gyermekemet. 

Nem nagyon értem, hogy miért van lehetőség már 6 hónap után dolgozni a GYED mellett, ha csak 1 éves kortól veszik fel a picúrokat a bölcsődébe. Csak hangosan gondolkodom. (Pár magánbölcsit is megkérdeztem már a kerületünkben, és szintén 1 éves kor a limit.) 

Franciaországban a szülési szabadság összesen 16 hét. A szülés előtt 6 hétre lehet szabira menni, utána pedig 10 hetet ad az állam. Lássuk be, ez nem valami sok. 

A gyerekmegőrzésre való megoldások viszont nagyon tetszettek Franciaországban. Van ugye az állami bölcsi, ahova már 2,5 hónapos kortól felveszik a babákat, aztán léteznek mellette magánbölcsik is, és aki egyikben sem talál helyet, az elviheti a babáját egy „assistante maternelle”-hez.

Ez utóbbi úgy működik, hogy az, akinek csecsemőgondozási végzettsége van, a saját lakásában vigyázhat két, három vagy négy picúrra. Bevallom, hogy nem tudom, mennyi lehet a maximum létszám.

A szülők odaviszik őket minden reggel és onnan hozzák őket el munka után és annyi felé osztva fizetik a díjat, ahány gyerek van. Ez olyan, mint egy egész napos, megosztott bébiszitter szolgáltatás, de csak hivatalosan működhet, viszont messze nem olyan szigorú szabályozás mellett, mint a családi napközik itthon és sokkal több is van belőlük. (...) 

Összességében úgy érzem, hogy nagyon szerencsés vagyok, hogy Magyarországon élem a kisbabás éveimet, mert ha az ember már a harmincas vagy a negyvenes éveiben kerül ki külföldre, akkor nagyon nehéz egy teljesen más szabályrendszer szerinti életbe őszinte örömmel beleszokni.” 

A teljes posztot itt találjátok.

Kertitörpe „dildóval” 

A holland városi terek meglehetősen modernek, nem kevésen akad egy-egy modern szobor is. Ami aztán néha kissé félreérthetően sikerül, mint az is, amelyről a Hollandokk írt.

holland_szobor_ok_foto_flickr_com_reisgekki.jpg(Fotó: flickr.com/reisgekki)

„Rotterdamban van egy meghökkentően feltűnő és sokat vitatott műalkotás, amit „dildós kertitörpének” - azaz Kabouter Buttplugnak - csúfolnak a hagyományosabb ízlésűek, de leginkább azok, akiknek az Eendrachtspleinre nyílik az ablaka. 

Az impozáns, 6 méter magas és 4,5 tonnás szobor immár több mint 10 éve dobja fel a Binnenweg eendrachtspleini képét. Készítője, az amerikai Paul McCarthy nem először formál hatalmas, fallikus formákat „karácsonyfa” címszó alatt, amivel a nyugati világ materialista természetére, a karácsonyi vásárlásmániára hívja fel a figyelmet. (A 2014-ben felállított párizsi Tree is hasonló üzenettel létesült.)

Rotterdam városa az ezredforduló táján rendelte a szobrot (és nem csekély 280.000 eurót fizetett érte) azzal a céllal, amire a művész utal: szembesítse a vásárló tömeget a túlzott fogyasztás értelmetlenségére, amit elsőre kifejezetten a Lijnbaan (rotterdami bevásárlóutca) közelében kívánták elhelyezni. 

Az önkormányzati képviselők ellenérvelői viszont annyira kínosnak találták a szobrot, hogy ideiglenes megoldásként a Boijmans Múzeum igazgatója, Sjarel Ex egy kis időre befogadta a műalkotást. 

Az emberek lassanként kíváncsiak kezdtek lenni rá: a kapun keresztül úgy leskelődtek, mintha peepshowt kukkolnának. 

A hivatalos leleplezésen ráadásul a télapó kezében tartott stilizált karácsonyfa szoros, rózsaszín műanyagburkolatot kapott, mire az ellenző képviselők végképp kifakadtak azzal a felkiáltással, hogy szedjék már le azt a kotont végre!

Ezzel a hangulat is elkezdett oldódni, és a lakosok is lassanként hozzászoktak a furcsasághoz. A Binnenweg boltosai akcióba kezdtek, ennek eredményeként 2008-ban az ő utcájukba került az óriástélapó, amitől úgy tűnik, keveseknek lesz lelkifurdalása, ha időnként mégis shoppingolnának…” 

A teljes írást itt találjátok.

Mesés japán édességek

A wagashi voltaképpen egy növényi alapanyagokból készített, hagyományos japán édesség – derül ki a Tokyo Reloaded blog írásából. Lássuk hát, milyen fajtái lehetnek az igen egyszerű alapanyagokból (bab, rizs, édesítő- és zselésítőszer) készített, viszont végtelen színű, formájú, textúrájú variációjű süteménynek.

nerikiri.jpgEz a nerikiri

„Maga a wagashi szó is egyszerűen lefordítható: wa (japán) kashi (édesség). Otthon talán a mochi szó lehet ismerős, de a mochigashi 餅菓子 csak egyetlen elem a wagashi-világegyetem végtelen skáláján. 

Szigorúan véve három alapvető wagashi kategória létezik: 

a namagashi vagyis nyers wagashi, amiről sokáig azt hittem, hogy a szó szerint nyerset jelent, de kiderült, hogy csak a 30%-nál magasabb víztartalomra utal), ide tartoznak a különféle mochik, a nerikiri, stb. 

a han-namagashi, ami a 10%–30% víztartalmú, például sütött édességet jelenti; ilyen például a monaka. 

a higashi, vagyis száraz sütemény, 10% alatti nedvességtartalommal. Ez lehet savanyúcukor, drazsé, zselé, arare (a hajdani zizire hasonlító rizsliszt cukorka), vagy rakugan. 

Vásárláskor azonban ezek a kategóriák azonban nem sokat segítenek; érdemes inkább megjegyezni néhány jellegzetes édességtípus nevét. 

Ohagi / Botamochi 

Öklömnyi gombóc, a legegyszerűbb, primitív ős-wagashi, rizs és bab kendőzetlen találkozása. Hol a bab van kívül, hol a rizs. Ha ősszel esszük, ohagi a neve, ha tavasszal, akkor botamochi. 

Daifuku

daifuku.jpg

Puha mocsigombóc, édes vörösbab krémmel töltve. Koratavaszi változata az ichigo daifuku, amibe egy egész epret is tesznek. A név jelentése “nagy szerencse”. A mochit borító fehér por növényi keményítő; íztelen, csak arra szolgál, hogy ne ragadjon a kezünkhöz a gombóc. 

Dangó 

Rizslisztből készített gombóc; hagyományosan hármasával adják. Lehet töltött, vagy csak tömény rizs édes, vagy sós szósszal leöntve. Érdemes megjegyezni, hogy a mochi alapanyaga mindig maga a rizs, igy puhább, mint a rizslisztből készített dango. A dangósankyódai című dal a XX. század utolsó nagy slágere volt. 

Nerikiri 

Kézzel formált, díszes, szezonális wagashi; az egyik legdrágább típus. A legtöbbször virágokat formázó édesség a teaceremóniák elengedhetetlen kelléke; a japán turistairodalom “ehető művészetként” hivatkozik rá. Fehér adzuki bab shiroan és puha mochi gyúhi édesített keveréke; ízében és állagában egyaránt a mi marcipánunkra hasonlít. A nerikiri általános megnevezés - monakát, vagy daifukut, vagy dorayakit lehet mint típust nevén rendelni, nerikirit azonban nem - minden egyes formának poetikus nevet ad alkotója.

Dorayaki 

Két kerek palacsintalap, hagyományosan vörös adzuki babpasztával töltve. Elég tömény. A modern változat emészthetőbb - Minakami városában van egy híres namadorayaki bolt, ahol könnyű piskótatésztát töltenek meg habtejszín-krémmel. A dora egy kis kerek japán gong, a yaki pedig azt jelenti, hogy sült.” 

Tovább is van, de ezt már nem mondom, viszont az eredeti posztban meg lehet találni, ínycsiklandó képekkel körítve…

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Japán Magyarország Franciaország Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8414742669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.04.07. 07:00:33

állami bölcsi, ahova már 2,5 hónapos kortól felveszik a babákat... az se normális aki akkor beadja.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 08:38:52

"Csodálatos lehet alaposan kihasználni a gyerekünkkel töltött első 3 évet, ha semmilyen pénzügyi nyomás vagy belső pszichés indíttatás nem sürget minket más irányba.

És ezt Magyarországon lehet megtenni, nem Angliában, nem az Egyesült Államokban, nem Hollandiában és nem Franciaországban (kivéve ha egy milliomos felesége vagy)."

Ja, és ezért van az, hogy nálunk nagyjából két gyereket szül egy nő, Magyarországon meg 1,45 az átlag...
Ezek a túlzott otthonmaradási támogatások csak arra jók, hogy a nők függésben maradjanak. - Kiessenek a munkaerőpiacról. És azért Magyarországon a legtöbb családnak szüksége van két keresetre. Viszont ha hosszabb időre kiesik, a cégek sem szívesen veszik fel, ergo kisebb fizetést tud elérni. Az pedig nem elég, csak egy gyerek felnevelésére.
Persze van még pár másik oka is, például a bölcsöde lehetősége, gyerekmegörzés. Részmunkaidő. ÉS ezek kombinációja.
De azt mondani, hogy a 3 év jó dolog a gyerekvállaláls szempontjából, minimum tájékozatlanság.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 08:43:00

@Golf2:
Nem ez a jellemző. De azokban a családokban, ahol szükséges inkább az olyan 5 hónapos kor környéke a gyakoribb.
- A 2,5 hónapos beadások inkább extrém esetek.
(- Mondjuk egy kutató nő a CERN-ben, akinek időre kell valami Higgs bozont lokalizálni, vagy ilyesmi... Tehát inkább a szélsőség. :-)

2019.04.07. 09:09:01

@Hari Seldon 2: Azért ez a valóságtól eléggé elrugaszkodott szemlélet. Arról már nem is beszélve, hogy nehezen hihető egy olyan országról, mint Franciaország, ahol egymást érik a sztrájkok, a tüntetések, hogy az emberek annyira elégedettek lennének, és kifejezett optimizmussal tekintenének a jövőbe.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 09:44:54

@feketeeper:
Ez egy olyan ország, ahol SOKFÉLE ember sokfélét gondol(hat). Nem ront neki az állami média, ha szidják az elnököt. Vagy az utcán garázdálkodnak. És az emberek itt tudják, hogy lehet véleményük, és ki is merik fejezni magukat. - Ugye ez így van cirka 200 éve. ha a vezető réteg olyat tesz, ami a nép (vagy egy részének) nem tetszik, akkor az a réteg kimegy.
Nem tetszik a üzemanyag áremelés? - Nem hát! Tüntessünk. Sokan kimentek.
Randalírozásnál, a rendőrség természetesen közbelépett.
Az elnök jelenleg 30%-on áll.
DE: tudni kell, hogy itt sokféle párt van. A szélsőjobbnak nem tetszik ezért nem támogatják, a Gaulle-itáknak nem tetszik, mert "elszívja a levegőt" a jobboltaltól, ezért ekézik, a PS szerint túl piacbarát viszont pár elvi kérdésben egyet értenek vele, viszont a szavazóik nem támogatják, a zöldek megint külön csoport, akik valamit hiányolnak, a Mélenchon féle komcsikról meg jobb nem beszélni, ezek tüzelik leginkább a sárgamellényeseket. - Na most, ezeknek egyiknek sem tetszik az elnök programja, CSAKHOGY ezek egymásra sem szavaznának soha, mert egymást még annyira sem bírják. Azaz a következő választáson sokan a LR-től, a zöldektől vagy a a PS-től beállnak a második fordulóba a Macron mögé, HA LePen lenne az ellenfele. Ha egy Benoit Hamon vagy valaki a PS-ből lenne ellenfele, az esetleg behúzhatná a második fordulót. Bár akkor meg a Gaullisták állnak mögé szinte vezényszóra.
- Szóval Macron alacsony tetszési indexe semmit nem jelent. - Emlékeztetlek, hogy most 30% körül áll SAJÁT jogán, és 2017-ben az első fordulóban 24%-al nyert, azaz most több embernek elsődleges jelöltje.
Egyébként meg Franciaországban a köztársasági elnökök a két választás között mindig népszerűtlenek. A lényeg, hogy a politikiai palettán hol áll, és milyen tömegeket tud elérni a MÁSODIK fordulóra választás esetén.

Egyébként abban igazad van, hogy sok ember elégedettlen, ebben egyébként meglepő hasonlóság van a francia és magyar néplélek között. Szeretnek panaszkodni. De az is igaz, hogy ezzel együtt elintézik egy c'est la vie-vel.

- Vagy ha meg nem, akkor jönnek a sárga mellények... - Akik most egyébként már csak 3-5% körül állnak (EP választás kapcsán mérték őket).
Egyébként meg itt az embereknek most már kezd tele lenni a "hócipője" a sárga mellényesektől", Nyilván volt egy elégedettlenség, a vásárlóerő csökkenése miatt. Amikor megindult a mozgalom a politika csak "futott az ügy után", aztán rendezte a sorait, és reagált. Leválaszotta a legalsó réteget. Az elnök saját kezdeményezést indított. Ezzel a média tematizálást visszavette a sárgáktól. Azok nem tudták benyomni a saját kis problémájukat (ami igazából ugyanaz ismétlése, sulykolása) Bordeaux-ban Toulouse-ban Avignon-ban, Nantes-ben, és túltreprezentáltni magukat.

lapetiteparisinne 2019.04.07. 10:01:11

Most lehet, h nem leszek népszerű... de : az utóbbi időben nekem az tűnt fel, hogy ismerősi ( akar valos, akar virtualis) körből egyre többen dícsérik a magyar juttatasokat. ( Kulönosen a Tb- t/ GYES) na most: ök kivetel nelkul külföldön elo allampolgarok, akik akar ilyen hirtelen hazakoltozes, akar hazakoltozes nelkul - de a magyar TB befizetesevel ( megoldhato, hiaba szabalyellenes) igenybe veszik a TB ellatasait. Ismeros angliai baleset utan hetekig vett igenybe furdokurat, posztolo meg hazajott szulni, most meg ugye otthon van. Mar bocsanat, de ezekzt mind en fizetem ( most) csak nekem visszatetszö..?

2019.04.07. 10:09:03

@lapetiteparisinne:

Nem, nem leszel népszerű eme véleményeddel, de 100%-ig igazad van és én is( meg a csendes többség is) osztja a véleményed!!!

lapetiteparisinne 2019.04.07. 10:26:35

Szoval... nem akarok bunkò lenni. Meg nem is nagyon szoktam.. de ezk utàn azon merengeni, hogy vajon szép e az èlet ugy, h hazajöttem 2 gyerekkel, akik utan felvesszük az ellàtàsokat ( meg ugye òvoda, stb) mikozben se én / se a pàrom ( ugye francia, gondolom, nem magyar msz- vel dolgozik, bejelentett jogviszonyban) nem dolgozunk... hat nem tudom.... nem a legeslegesleg- szimpatikusabb.

2019.04.07. 10:32:28

@Hari Seldon 2: Nem áll messze tőlem a politika, bár megfontolom mikor megyek bele politikai diskurzusokba, de én most másra gondoltam.
Előre is elnézésed kérem, ha tévednék, de úgy emlékszem, amióta kiköltöztetek Franciaországba te vagy otthon a gyerekekkel. Nem tudom ennek pontosan hány éve, de emlékeim szerint több mint 3 év. Ugyan akkor azt írod, "De azt mondani, hogy a 3 év jó dolog a gyerekvállaláls szempontjából, minimum tájékozatlanság.". Azért én itt komoly ellentmondást látok.

lapetiteparisinne 2019.04.07. 10:43:25

@feketeeper: Hari Seldon eknal ez teljesen mas megfontolasbol van igy, mint amirol most szo van. Egyenetlen beosztasban dolgozo felnott mellett ( ejjel, hetvege alarmi) 3 gyereket mashogy nevelni egyszerüen lehetetlen. De ö nem kisbabaval van otthon, a lanyok mar nagyobbacskak. Itt most az otthonmaradas a nöre/ babara gyakorolt hatasat elemezte.. a klasszik GYES dolog. Szerintem teljesen mas

lapetiteparisinne 2019.04.07. 10:45:16

@lapetiteparisinne: egyebkent felteszem, ha talalt volna ö is a szakmajaban munkat ( kello fizeteSsel) akkor mashogyan oldjak meg.

Bredpitt Monika 2019.04.07. 11:10:17

"Mi a lét? Isten adománya, amelyet vagy végigélünk, vagy végigbégetünk."

Kal Pintér Mihály

HA, ki adta a címet? Szörnyű.

Az élet szép is és nehéz is. Akinek mindig könnyű, az vagy hazudik, vagy gyenge elméjű.

Bredpitt Monika 2019.04.07. 11:11:24

Legyen egy ilyen is:

"Ha a halálod előtt még szeretnéd megérteni, hogy miért is éltél, tanulmányozd a darwinizmust."

John Maynard Smith

Hari Seldon 2 2019.04.07. 11:18:31

@feketeeper:
Parisienne megválaszolta a lényeget: A nők munkába visszakerülésének lehetősége szempontjából lényeges. Ugye a legutóbbi állás szerint ők tudnak szülni. Ilyen értelemben, lényeges hogy a szülés utáni három év nem a sok gyerek születését segíti elő. Épp ellenkezőleg.
Nálunk kicsit más a helyzet, nem részletezem, de hogy úgy mondjam Mme Seldon jobban keres mint az itteni átlag. Ha két keresetből élnénk, gyakorlatilag a másik kereset kereset 70%-át elvinná az adó. Plusz gyerekfelügyelet megoldása, ami kiadás. Luxembourg lehet megoldás, viszont oda bejutni munkanap reggel másfél óra simán van. Ellenben a gyereket intézni kell (Mme Seldon amikor ügyel természetesen nem tud a gyerekért menni, vagy bármit intézni), nem tudnék velük tanulni (pl), plusz zeneiskola, plusz más iskolán kívüli tevékenységek. A lényeg, hogy a mi élethelyzetünk eléggé komplex még mindig.

tanato 2019.04.07. 12:19:56

@Hari Seldon 2: Egyre gyakrabban elő fog fordulni hogy a feleség keres jobban mai napság.ezért célszerűbb apunak otthon maradni a kicsikkel /ha nagyszülők nincsenek közel és bevethető eü.állapotban/VIlágjelenség ugye hogy a diplomások és a felsőoktatásba járók között emelkedik a nők aránya.

2019.04.07. 12:22:07

@lapetiteparisinne: Értem. Nos ebben a témában nekem az a véleményem, hogy ez a konkrét családok belügye,amibe nem szerencsés dolog kívülről beleavatkozni. Ha egy család, egy nő úgy dönt, hogy kihasználja a lehetőséget, vagy ellenkezőleg, visszamegy dolgozni, azt gondolom előtte minden család mérlegeli. Azt el kell ismerni, a mai támogatási rendszerben mindkettőhöz kap segítséget. És ez tényleg egyedül álló nem csak Európában.
Én nem látok semmi megalázót abban, ha egy anya együtt marad a gyerekével 3 évig.

lapetiteparisinne 2019.04.07. 12:28:08

@feketeeper: Ebben teljesen igazad van, az mindig egy csalàd/ nö belügye, hogy mikor megy vissza/ visszamegy e dolgozni. En csak arrol írtam, hogy nem tartom korrektnek, hogy külfoldrol sokan hazajönnek es ugy vesznek igénybe ellàtàsokat, hogy elötte nemigen fizettek be a kasszàba. Termeszetesen a nemzetközi hazassag is mindenkinek maganügye ( félreértesek elkerulese végett, az en gyermekeim apja sem magyar) ugyanakkor, szerintem unfair, hogy az en brutto fizetesem ( ami mar önmagaban alacsony) meg kevesebb nettoban, hogy legyen mibol ezeket fedezni, mikozben sokan ( pl posztolo) csak a juttatas reszt veszik igenybe, a befizetes mar annyira nem kellemes, ezert aktiv ( tehat gyerekszules elott) idöben kulfoldon dolgoznak - majd utana is visszamennek kulfoldre. Az a pàr év meg ugye jol jön, amig kicsik a gyerekek, a sok hulye had fizesse...

Sorceress777 2019.04.07. 12:48:05

@Hari Seldon 2: Az ötvenes években "Ratko korszak" rengeteg csecsemő született kényszerből. Akkoriban kezdtem dolgozni járni. Minden ember karján volt egy csecsemő, akit vittek az üzemi bölcsődébe. Elég sok ember felnevelkedett így.
A 3 év otthon maradás szerintem halálos a nők karrierje számára. 3 év után vissza menni valahova, gyakorlatilag kezdő lesz megint. Jól belebambul az otthoni unalomba, kiesik mindenből.

Sorceress777 2019.04.07. 12:50:24

@lapetiteparisinne:Teljesen igazad van. Csak annak nem visszatetsző, aki nem ismer ilyen eseteket.

kardio1 2019.04.07. 13:00:14

@Hari Seldon 2: a 3 év a gyereknek jó, neki egyértelműen.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 13:00:56

@lapetiteparisinne:
Igaz, egyéltalán nem korrekt. Fura, hogy lehet ilyet. Bár gondolom egy EU-n belüli szabályozás lehet az oka ennek.

kardio1 2019.04.07. 13:04:26

@Hari Seldon 2: ne kábítsd a francia politikában járatlanokat ! Macron egy báb, azt teszi, amit az őt elnöki székbe ültetők elvárnak tőle. És azok nem a választópolgárok...

Hari Seldon 2 2019.04.07. 13:09:15

@kardio1:
ne gondolom, ha most így meg kéne húzni egy életkort. Szerintem a kortárs közegbe szokás szempontjából a másfél éves kor talán a legjobb. Nálunk a nagyok egy éves kortól mentek bölcsödébe (még Magyarországon) két évig jártak, és elég jól megszokták a gyerekkörnyezetet, mire itt ovodába kezdtek nem volt meglepetés együtt lenni egy csomó idegen gyerekkel. Johanna 14 hónapos volt, amikor elkezdett beszokni, először egy héten egy vagy két napra vittem el, aztán másfél éves korától állandóra.
- Szóval szerintem gyerekfüggő az idő, de nagyjából ilyen korban a társas fejlődésnek is jót tesz, a közösség, ÉS ami szerintem a lényeg plusz változatos ingerek/kihívások érik, ami szintén segít a személyiség fejlődésben.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 13:11:21

@kardio1:
Így van.
- Elfelejtettem, a "multik bábja", meg persze sorosé (így direkt kisbetűvel)...
... szerintem lépj be az Insoumise-k közé.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 13:21:18

@kardio1:
Tipkus demagóg sablon.
Egyrészt: egy bizonyos százalék EZT várja tőle.
Másrészt, HA Fillon nyert volna UGYANEZT lehetne mondani, sőt. "A választópolgárok nem ezt várják."
Csak az a gond, hogy a választópolgárok többségének gőze sincs (mert a döntéshez szükséges információ egy része államtitok, vagy olyan komplex közgazdasági elemzés, ami egy laikusnak fél évébe kerül megérteni) bizonyos folyamatokról, amiről dönteni kell.
-> Lásd: Brexit, uncivil war film. Ami a valóság is egyben.
(nekem sem, de mondjuk én nem is gondolom, hogy nép "jobban tudja")

2019.04.07. 13:27:15

@kardio1:

Ez a Mo első emberére is elmondható :-)

2019.04.07. 13:31:07

@feketeeper:

Teljesen mindegy, hogy új vagy régi kommentelő vagy itt.

Nem kell tartózkodnod a véleménynyilvánítástól, nyugodtan leirhatod a véleményed, akár markáns vagy bújtatott, a lényeg, hogy ne legyen személyeskedő :-)

somlobodog 2019.04.07. 14:53:27

@kardio1: :))) persze. A gyikemberek.

Szted minek van nagyobb esélye?

1) Macron politikus, van aki utálja van aki szereti, a népszerűsége változó van jó és rossz döntése és minden percen ezer ember figyeli mit csinál
VAGY
2) a gyikemberek (soros/bankarok/bárki) babja és ez soha nem derült ki a nyilvánosság számára mert mindenkit elhallgatatnak de te ott a francia kisvárosban (vagy hol) ezt szabadidodben valahogy kideritetted két műtét közt?

Macon tetszés szt helyettesíthető obamaval, trumppal, orbannal, gyurcsannyal.

Javaslom a matrix trilógia ujranezeset

nyuszigonosz 2019.04.07. 15:51:59

Ha már ennyire a politikai sínre megy a beszélgetés: ma ünnepli 75. születésnapját Gerhard Schröder, volt német kancellár.
16 év Kohl kancellárság után Schröder 1998-tól 2005-ig vette át Németország vezetését.
Karizmatikus politikus, a glamour-Kancellár :-) a Dressmann - ahogy az ujságírók nevezték, vagy a népközeli, aki egy hosszantartó autogram óra alatt egyszerüen azt mondta jól hallhatóan: "Hozzatok már egy üveg sört, mert sztrájkolni fogok itt."
Schröder tényleg egy nagyon szegény családban nött fel, és ez is megmaradt benne, kancellár évei alatt is. Meg az is, hogy szerette és ( ma is szereti) a nagyon drága dolgokat.

Nagyon sok jó döntése volt kancellár évei alatt és legalább ugyanennyi kevésbé jó.

Pedig Schröder profi volt abban, amit csinált, hiszen kancellársága elött 8 évig Alsó Szászország miniszterelnöke volt és végzettségére nézve jogász.
A történelemkönyvekben Schröder kancellár évei mint a német reformkorszak vannak/ vagy lesznek benne.
És tényleg egy reformkorszak volt. Nem, nem minden volt jó, és nem minden volt szép, de voltak kiváló döntések is, amelyeket tényleg csak Schrödernek köszönhet Németország.

És miért írom mindezt: azért, mert a legjobb elképzelés sem eredményez mindig és mindenkor jó határozatot politikai szinten.
Mégpedig azért nem, mert: ha koalícióban van egy vezetö párt, akkor eleve minden döntést mindkét pártnak képviselnei kell végül és nem mindig megegyezö az elképzelésük.

És kolaíció vagy nem, mindenképpen ott van még az opozíció. Nagyon sok opozícióban lévö párt nagyon szeret opozícióban lenni, mivel mindent lehet kritizálni, minden ellen lehet lenni, és nem szükséges egy életképes elképzelés sem.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 16:26:52

@nyuszigonosz:
Ő nevéhez fűződik az Agenda 2010. - Amikor bevezették nem igazán tetszett a "népnek". - lásd: nem az emberek érdeke szerint politizál.
Aztán valahogy az utóbbi 10 év mégse úgy vonul be a német gazdaságtörténetbe, hogy akkora bukás lett volna. Pedig ott is ki lehetett volna jelenteni, hogy a mögötte levő körök érdekeit veszi figyelembe.

nyuszigonosz 2019.04.07. 16:58:30

@Hari Seldon 2:
Az Agenda 2010 célja a szociális rendszerek rehabilitálása, a kiegészítő munkaerőköltségek csökkentése, a munkaerőpiac rugalmasabbá tétele és az államháztartás konszolidálása volt.

Tény, hogy elég nagy nemtetszést váltott ki, és az is tény, hogy bizony voltak/vannak benne elég nem jó dolgok is.
Mivel sajnos a hosszútávon és többgenerációs szocisegéyesekhez lettek odarakva azok is, akik akkor és pont az Agenda 2010 egy része : az egy eurós melók miatt vesztették el a munkájukat és egy év munkanélküli segély után automatikusan ök is csak Hartzt4 -et kaptak.

És Schröder pártja a munkáspárt amelyik akkor még olyan is volt.
A mai munkáspártnak - SPD - sikerült végtelenül messzire kerülnie a saját választóiktól - na úgy is néz ki a mai SPD.

De én lényegében azt akartam csak írni, hogy nem minden jó elképzelés jó a megvalósítása után. Vagy már elötte nem igazán jó.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 17:43:29

@nyuszigonosz:
Igen. Most tényelg úgy tűnik, hogy nálatok nagyon átalakul a politikai rendszer. Az utóbbi időben jönnek fel a zöldek, mint a talajvíz. Úgy látszik valami teret találtak a SPD és a CDU között / helyett.
Elmondhatnád te hogy látod, mert sokan attól féltek, hogy Merkel után majd az AfD talál lehetőséget.

Platonica 2019.04.07. 20:03:14

@feketeeper: Nemhogy megalazo, de a gyereknek igazabol optimalis. Mi megtoldottuk me'g egy evvel, mert ezt lattuk szamara a legjobbnak. Es igen, csaladi belugynek kellene lennie.

@lapetiteparisinne: Azert azt is szamitasba kell venni az ilyenfajta merlegelesnel/itelkezesnel, hogy aki elment, valoszinuleg jocskan befizetett mar a nagy kozosbe (mi legalabbis hosszu evekig), anelkul, hogy igazan igenybe vett volna addig. Ha mondjuk szulni/gyesre jott haza, majd ujra vissza, akkor kesobb sem fogja ugymond terhelni a szocialis rendszert, nem?

@Sorceress777: nem feltetlenul. Ez egy eleg leszukitett sztereotipia.

@Hari Seldon 2: a gyerekfuggovel ertek egyet. A kortarskozosseggel valo ismerkedest, osszeszokast pedig lehet ugy csinalni, hogy ne rogton melyviz legyen. Ugy ertem, ne a szulo nelkul tortenjen. A legtobb kisgyerek ezt valasztana, ha megkerdeznek szerintem:-)

Hari Seldon 2 2019.04.07. 20:16:30

@Platonica:
A beszoktatás nem a szülő nélkül megy. Honnan gondoltad ezt?
Első héten (vagy két három napban - gyerekfüggő) egy óráig van a gyerek a bölcsödébe, szülővel. Második héten szintén ennyi ideig, szülő nélkül, aztán következő héttől lehet akár fél nap. - De ezek leginkább gyerekfüggő folyamatok. - Bár most már Johanna is elmúlt hat éves, így már az emlékeim is megfakultak, de nagyjából így volt.

Platonica 2019.04.07. 20:34:35

@Hari Seldon 2: Ja, persze, a beszoktatas intezmenyet ismerem, bar valljuk be, nagyon sokfele letezik ebben is.
En nem a bolcsibe/oviba szoktatasrol beszeltem. Hanem hogy nem feltetlenul kell bolcsibe/oviba jarnia ahhoz a gyereknek, hogy gyerekkozosseghez is szokjon.
Mi rengeteg helyre jartunk az elso negy evben, ahol jatszhatott, ismerkedhetett, mindenfele interakcio alakulhatott ki, de a szulok ott voltak a hatterben, ki aktivabban, ki teljesen passzivan. Az en gyerkocomnek ez jott be a legjobban, igy csinaltuk 4.5 eves koraig.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 20:44:16

@Platonica:
Értem. Ezért is mondtam, hogy gyerekfüggő, hogy ki milyen ütemben és milyen formában kezdi igényelni a gyerekközösséget.

Platonica 2019.04.07. 21:32:10

@Hari Seldon 2: es az a jo, amikor igazabol folyamataban, kiteljesedeseben is igazolva latja az ember, hogy jo volt a megerzese, hozzaallasa. Vagy akar a (majdnem felnott) gyerekunk meg is fogalmazza ezt:-)

HoldViola · http://fiamma.blog.hu/ 2019.04.07. 22:48:56

@kardio1: én még ezt sem merném kijelenteni. Minél később kerül közösségbe egy gyerek, annál nehezebb lesz neki a beilleszkedés. Szerintem.

Sorceress777 2019.04.07. 23:05:14

@nyuszigonosz: Azért ha már ennyire szereted Schrödert, azt se felejtsd el, hogy mostanában milyen puszi pajtás Putinal. Legalább a sok pénzt szereti, no meg a nőket.:-)
Rá is illik Hofi remek mondása a politikusokról általában, miszerint egy meztelen csigában is több gerinc van mint bennük.
Nem hinném, hogy bármelyik kancellár elment volna bratyizni Putinal.

Hari Seldon 2 2019.04.07. 23:41:14

@Sorceress777:
Az is igaz, hogy mostanàban mintha "rossz tàrsasàgba" keveredett volna...

nyuszigonosz 2019.04.08. 07:48:00

@Sorceress777: Érdekes következtetést vontál le abból, amit írtam, Csodabogár.
Egy fél szóval sem írtam semmi olyat, hogy "ennyire szeretném " Schrödert.
Söt, pont azért választottam ahhoz amit írtam Schrödert, mivel már nem az aktuális politika része.

A barátsága Putyinnal sem új keletü, - volt , hogy poltikiailag is jól jött ez, mivel voltak olyan összetett nemzetközi dolgok, amikben Schröder már ezekben a kancellársága utáni években tudott pontosan amiatt, hogy ez a barátság van, ebben abban segíteni
- hiszen még 2005 végén kezdett a Nordstream AG-nál, ami a Gazprom egy része. Szóval valóban a Gazpromnak dolgozott annak felügyelö tanácsában 2017-töl meg a Rosnef felügyelö tanácsának fönöke.

Az, hogy valakiröl valamivel kapcsolatban írok, nem jelenti azt, hogy jaj de mennyire szeretem, hanem csak a tényeket írom.

nyuszigonosz 2019.04.08. 07:50:36

@Hari Seldon 2: Erre nem igazán szeretnék részletekbe menöen válaszolni, mivel: hosszú, összetett, a legtöbb olvasónak abszolút érdektelen.
Ezen felül meg megvan annak is a lehetösége, hogy bármit és bárhogy írok a végén félreértödik. :-) Mint a Schröderröl írottak is. :-)

Hari Seldon 2 2019.04.08. 08:38:35

@nyuszigonosz:
OK, de most már senki nem mossa le rólad azt, hogy a szobádba nagy Schröder képpel nézel szembe... Íróasztalodon meg Schröderes papírtartó díszeleg... :-)

Platonica 2019.04.08. 11:55:54

@HoldViola: Ah, nem. Ezt igy nem lehet kijelenteni. A kozossegbe kerulesre is pont meg kell erni, es ez elegge egyeni. A kesobbi illeszkedesi keszsegek nem attol fuggnek, hogy koran vagy keson kezdte valaki a bolcsit, egyebet.

Illetve sajnos annak, ha valaki tul koran kerul ki az otthon melegebol, pont lehetnek mindenfele negativ hozadekai. Az elso par ev a kotodesi keszsegek kialakulasarol kell szoljon. Ezt leginkabb az anya ill. a 'primary caregiver' kapcsolaton keresztul tanulja a pici. Ha ez serul, nincs lehetosege rendesen kifejlodni, akkor a kesobbi kotodesekkel is lehet gond.

kardio1 2019.04.08. 19:06:31

@Hari Seldon 2: a kortárs közeg elég tág fogalom. A gyesen lévő anyukák pl., akik játszótérre viszik a gyerekeiket, kortárs közegbe viszik őket. Nyilván nehéz egy konkrét, mindenkire érvényes határvonalat húzni, meddig érdemes otthon maradni a gyerekkel, hangsúlyozom, a gyerek szempontjából, de bizonyosan tovább, mint pár kurta hónap, ami errefelé elterjedt. Különösen azért nehéz ezt pontosan megítélni, mert a korai fejlődés nem ideális körüményeinek hatásai sokszor csak későn jelentkeznek.

kardio1 2019.04.08. 19:12:11

@Hari Seldon 2: nem beszéltem Sorosról, nem véletlenül. És nem támogatom Mélenchon mozgalmát sem, ő is épp olyan hipokrita, mint Macron. Talán az az egyetlen különbség, hogy Mélenchon hosszú évtizedek alatt maga építette fel a néptribunus imázsát, míg Macron "rendszeren kívüli" imázsát jóval rövidebb idő alatt építették fel.

kardio1 2019.04.08. 19:27:21

@Hari Seldon 2: ha így gondolkodsz, akkor magad is azt támasztod alá ezzel, hogy valójában nincs szabad választáson alapuló demokrácia Franciaországban, vannak a kiválasztott hozzáértők, akik tudják, mit kell tenni, nem lényeges, hogy te mint választópolgár mit szeretnél és mit nem. Az álomárusok ígérnek fűt-fát, mi meg benyaljuk.
Ami a 2017-es választást illeti, minden politikusnak volt sara, és nem véletlen, hogy a Macronra legveszélyesebb ember bilijét borította a média, mely kevés kivétellel Macront támogatta. Akkor.

Nézted a mai híradásokat a grand débat eredményéről ? Több esetben kiáltó volt az eltérés a grand débat eredményei és a közvéleménykutatások adatai közt. Pl. a RIC az előbbiben 10% szerint kellene, a másik szerint meg 70% szerint. Szóval ez amolyan Nemzeti Konzultáció-ízű dolog.

kardio1 2019.04.08. 19:30:50

@CyberTroll: őmögötte is állnak bizonyosan érdekek, bár belföldön nem a gazdasági érdekcsoportok irányítják őt, hanem fordítva.

kardio1 2019.04.08. 19:37:37

@somlobodog: senki nem beszélt a gyíkemberekről. De ne áltasd magad azzal, hogy a képviseleti demokráciában az őket megválasztók érdekeit nézik elsősorban a politikusok. Vagy, ha épp ezt teszik, rögtön zavar támad az erősen. Trump elég megosztó figura, nem is tartom jó politikusnak, de a saját szavazóbázisának, pl a rozsdaövezetben, megteszi, amit ígért.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása