oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. március 25. 06:30,  A svéd lét elviselhetetlen könnyűsége 227 komment

2019. március 25. 06:30 Határátkelő

A svéd lét elviselhetetlen könnyűsége

Még akkor is, ha az ember sikeresen beilleszkedett külföldön, egy idő után elkezdhet másként nézni Magyarországra. Ezt kezdte érezni a mai poszt szerzője, Bandirepublic is, akiben a 40-es évei elején elkezdett felértékelődni a haza, a család, a barátok, az anyanyelv szerepe.

hatar_norvegia_anita_dani.jpgDani és Anita 

„Hét éve élek Stockholmban a családommal. Kívülről nézve mindenünk megvan. A svéd főváros csodás, az emberek kedvesek, a gondolkodásmódjuk nyitott, pozitív értelemben véve tombol a multikulti. A kiköltözésünk előtt még álmomban sem mertem volna többet kívánni ennél. 

Közben a 2010-es években Magyarország deklaráltan lelépett a liberális demokrácia útjáról, sok külföldön élő magyar – velem együtt – aggódva szemléli az otthoni fejleményeket. 

Az elsős kislányunknak teljesen magától értetődő, hogy itt azonos neműek is házasságot köthetnek. Ezzel párhuzamosan a bezzeg a svédek! blogomon kaptam olyan kétségbeesett anyukától levelet, akit azért nyomasztanak az óvodai pedagógusok, mert a kisfiának hosszú a haja, és ez „beteges”. 

Nyilván személyes preferencia kérdése, hogy kinek melyik környezet tetszik jobban, de én nagyon hálás vagyok azért, hogy a gyerekünk Svédországban cseperedik és szívja magába az alapvető értékrendet. 

A tátongó űr 

A nagy megelégedettségem mellett azonban sunyi módon elkezdett növekedni egy tátongó űr a szépnek mondható életemben. A negyvenes éveim elején elkezdett felértékelődni bennem a lesajnált kis hazám szerepe, a család, a barátok, az anyanyelv. Hirtelen azt vettem észre, hogy Budapestet is beállítottam az álláskereső portálokon. 

Írtam már listákat, ahol számba veszem az érveket és ellenérveket a stockholmi, illetve a budapesti élettel kapcsolatban. Egyik sem perdöntő, de a koromnál fogva egyre inkább hallgatok az érzéseimre a nagy döntések meghozatalakor. 

E tépelődés közben atomvillanásként hatott rám az Indexen olvasott riport, amelyben egy nagyon szimpatikus és értelmes házaspár arról beszél, hogy miért költöznek haza kisbabájukkal 11 év Stockholm után. 

Olyan volt, mintha az én érzéseimről beszélnének. Meg is osztottam a linket a blogom Facebook-oldalán: „Ez tökéletesen tükrözi a lelkiállapotom 7 év stockholmi lét után” felkiáltással.

Mindenképpen szerettem volna a cikkben szereplő párral felvenni a kapcsolatot, hogy mélységeiben kibeszélhessük a fenti problémakört. Sajnos azonban nem sikerült rájuk találnom az internet sűrűjében. 

Az égi jel 

Másnap reggel égi jel érkezett az elektronikus postaládámba: a riportban megszólaló Anita írt rám. Nagyon hamar megtaláltuk a közös hangot, és férjével, Danival beleegyeztek egy mélyinterjúba, amit rögvest fel is vettünk a ’halottnak a coach’ podcastomhoz.

Írásban lehetetlen visszaadni egy tartalmas, érzelmi mélységektől sem mentes beszélgetést, úgyhogy meg sem próbálom, mert az szétfeszítené e blog formai kereteit. 

Az tény, hogy én rengeteget tanultam ebből a riportból, és biztos vagyok benne, hogy neked is felnyitja a szemed. 

A svéd kultúrsokktól az életközepi válságig 

Érdekes volt megismerni belülről a svéd kultúrsokk hatásait, a beilleszkedés nehézségeit itt Skandináviában. Részletesen beszéltünk az itten nyelvoktatásról és az iskolarendszerről, összevetve a magyarral. Kiderítettük, hogy az IKEA hogyan is tükrözi tökéletesen a svéd néplelket.

Dani hihetetlenül őszintén megnyílt a saját életközepi válságával kapcsolatban, miközben elmeséli, hogyan múltak el a mézeshetek, és hogyan férkőzött be az egyre növekvő szürkeség a hétköznapjaiba. 

Annyira nem érezte magát a helyén itt Stockholmban, hogy megfogalmazódott benne a hazaköltözés gondolata. Közben azonban az élet hozott egy-két trükkös fordulatot. Nyilvánvalóan nem lehet csak úgy felrúgni egy jól kialakított életet – főleg úgy, hogy közben szülőkké is váltak. 

Hosszú tervezgetés előzte meg a végső döntésüket, mely szerint mégis hazaköltöznek egy évtized után. Ennek a folyamatnak a mélyére ástunk, és átbeszéltük, hogy milyen stresszek, frusztrációk érhetik az embert a svéd fővárosban, és hogyan lehet azokkal megküzdeni. Nagyon érdekes volt megvizsgálni, hogy hogyan és miért van kiemelt szerepe a munkának és a karriernek egy kivándorló/bevándorló életében. 

Természetesen nem hagyhattuk figyelmen kívül a 2010-es években végbement magyarországi társadalmi változásokat sem. Érdekes arra reflektálni, hogy mennyit változik az ember és mennyit a hazája egy tartós külföldi élet során. 

Persze a honvágy nagy úr - mint kiderül az interjúból -, még a szörnyű kommenthuszárok által mutatott ellenségeskedést is képes feledtetni. 

Mi lesz otthon? 

Számomra a legérdekesebb a beszélgetés vége, ahol leltárba vesszük, mit is tanultak hőseink magukról, és hogyan fogják tudni meghonosítani az új szokásaikat, hozzáállásukat 2019 Magyarországán. 

Fogadjátok Anitát és Danit sok szeretettel, íme a teljes két részes riport a halottnak a coach podcast jóvoltából: 

A műsor megtalálható az itunes-on, a Spotify-on és számos más ismert podcast lejátszón is. Hallgasd ott, ahol te a legjobban szereted! A halottnak a coach-ról megtudhatsz többet itt.

Mi az a podcast?

Ha te tudod pontosan, mi az a podcast és hol/hogyan kell hallgatni, akkor a következő rész nem neked szól.

Van sok tudományos igényű magyarázat a neten, de próbálom egyszerűen összefoglalni a dolgot. A podcast elnevezés az ipod (a híres öreg mp3 lejátszó) és a broadcasting (rádió műsorszórás) remixéből származik.

Magyarul olyan konzerv rádióadás, amit internetkapcsolat és rádióhullámok nélkül is bármikor, bárhol meghallgathatsz.

Hol és hogyan lehet ezeket az adásokat meghallgatni?

Számos podcast lejátszó applikáció elérhető a telefonokra. Az iPhone készülékeken gyárilag van egy „podcastok” nevű, ahol a keresőbe beírva megtalálható a keresett adás, ha megnyomod a „feliratkozás” gombot, akkor minden alkalommal automatikusan megjelenik az új adás és az összes régi is megtalálható egy helyen.

A podcast bármikor hallgatható. Én legszívesebben a telefonomról fejhallgatón fogyasztom a kedvenc adásaimat tömegközlekedési eszközön utazva, kocsiban, repülőgépen, mosodában, vásárlás közben, néha az irodában, amikor agyatlan repetitív munkát kell végeznem (helló excel tábla!).

Sokan futás, edzés vagy házimunka közben hallgatnak podcastokat. mindenkinek kialakulnak az ezirányú szokásai, ha egyszer rákap a műfajra. Ha tudod, hogy nem lesz interneted, akkor a wifi-n töltsd le az adást indulás előtt!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: podcast Magyarország Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4814713879

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2019.03.26. 11:31:42

@Lordmotor: szerintem inkább értsünk egyet abban, hogy nem értünk egyet!

kardio1 2019.03.26. 11:31:51

@bandirepublic: nem egészen. A házasság mint olyan, két, eltérő nemű ember köteléke. Az egyneműek közti kapcsolatot csak akkor nevezheted házasságnak, ha magának a fogalomnak a jelentését változtatod meg. A te példáddal élve ez olyan, mintha egy zöld szemű ember azért küzdene, hogy neki is joga lehessen arra, hogy kék szeműnek hívja őt mindenki, úgy, hogy közben ténylegesen továbbra is zöld szemű.

Attila Zsolt Sajo 2019.03.26. 11:46:07

Igazán jó volt hallgatni. Én az angliai élettel kapcsolatban jutottam ugyanerre, és a végkövetkeztetésünk is ugyanaz lett. Szóval szintén tervezzük a Mo.-ra költözést...

Bár nem féltelek titeket de csak nyugodtan hagyjátok ki a negatív komnenteket.

Kertigörény 2019.03.26. 12:00:17

Nagyon nehéz megértenem, hogy mi az ami bárkit is arra sarkall, hogy egy jó életből vissza jöjjön egy nagyjából élhetetlenbe. Ekkora a kalandvágy? Tudjátok, hogy évente hányan halnak meg kórházi fertőzésekben? Tudjátok, hogy ha a gyerek kerül kórházba, napokig mosdatlanul feküdhetsz mellette a földön? Tudjátok, hogy pl. egy MR vagy CT-re úgy lehet jelentkezni (természetesen nagyon indokolt esetben beutalóval), hogy felhívod őket, megadnak egy napot két hét múlva, amelyik napon kiadják a következő két havi időpontokat? HA szerencséd van, kicseng és felveszik és kapsz egy időpontot. Ha addig meg nem döglesz. Egy átlagos műtét várólistája 2 éves? Ha bele nem halsz a fenti fertőzésbe. JA, annak mindenképp nézzetek utána, hogy mikortól igényelhetitek a Svéd nyugdíjat és mennyi lesz, mert itt konkrétan 10-15 éven belül már nem lesz nyugdíjrendszer.... Tudjátok, hogy kettőtök fizetése lesz nagyjából annyi, mint kint egyikőtök fizetésének a fele? Hogy a megtakarításaitokat éveken belül felélitek? Hogy nagyjából 30 millió már egy lakás? Hogy egy átlagfizetés kb. felét elviszik a közüzemi díjak? Hogy az átlagos boltokban csak szemét élelmiszereket árulnak? Hogy az óvodák 4-5ig vannak max nyitva, esélyed nincs túlórázni, amit viszont mostmár a rabszolga törvénnyel napi 12 órára emeltek, fizetés nélkül? NORMÁLISAK VAGYTOK????

sörm 2019.03.26. 12:02:26

@kardio1: Ez egy erzelmi, talan vallasi megközelites szerintem. A kerdes szerintem tisztan jogi, es az allamnak is igy kell megközelitenie. Ugyanazok a jogok illessenek-e meg egy meleg part mint egy heterot: örökölhetnek egymas utan, eltartasi kötelezettseguk van a masik fele, milyen feltetelekkel valhatnak el, vallalhatnak-e gyereket. A hazassag nem mas mint egy szerzödes, jogi aktus. Az allam es a tarsadalom perspektivajabol.

Nyilvan az europai kulturkörben kialakult a szerelembol hazasodas szokasa es az eskuvö a kapcsolat es az összetartozas unnepe lesz. De ez jogilag irrelevans.

Arthamyr 2019.03.26. 12:16:19

@kardio1: Ezt honnan vetted? A házasság az, ahogy a törvény definiálja. A törvény meg átírható. Ez igazából egy szerződés két ember közt, komoly jogi következményekkel és garanciákkal.

@Lordmotor: Normális esetben az állam van az állampolgárokért, és nem fordítva. Minden polgáráért, nem csak a szaporákért.

Lordmotor 2019.03.26. 12:20:34

@Kertigörény: Te melyik országban élsz? Konkrétan semmi nem igaz abból, amit leírtál...

Napnaputan 2019.03.26. 12:20:34

@Kertigörény: Az Egyesült Királyságban egy héten átlagosan 48 órát a beleegyezésed nélkül is dolgoztathatnak (17 hét átlagát figyelembe véve), a beleegyezéseddel ennél többet is, ugyanazért a fizetésért. Sehol sincs kolbászból a kerítés...

Lordmotor 2019.03.26. 12:20:34

@bandirepublic: Nem azt mondom, hogy baj, ha a gyerek úgí nő fel, hogy teljesen hétköznapi dolog a melegházasság, vagy hogy úgy általában probléma van a melegházassággal. Csak azt, hogy a házasságot önmagában lehet többféle képpen is értelmezni. Mert van egyrészt egy érzelmi, emocionális, presztízs értékű oldala, másrészt meg jogi és nemzetgazdasági, mondhatni stratégiai oldala. És a "hogyan szemléljük" be erősen belejátszik (szerintem) egy ország gazdasági helyzete. Így nyilván márhogy lehet nézni ugyanazt Svédországban mint itthon.

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2019.03.26. 12:20:34

Van itt egy tévedés a hozzászólók egy részénél. Azokról van szó, akik tehetségük, képességük miatt kiemelt státuszt élveznek és emiatt nem kell az alsóbb osztályok gondjaival találkozniuk. Így lesz egy szakadék, mely miatt nem fogják megérteni a kevésbé szerencsések gondjait és az ezekre adott válaszokat. Természetes módon fognak oda menni, ahol a lakosság többsége az ő státuszukban van és viszolyognak azon országoktól, melyek a történelmük, geográfiai elhelyezkedésük, vagy adottságaik miatt több szegény emberrel rendelkeznek.
A másik része a témának, hogy azon kommunikáció, melyet a média részben folytat, a kiemelt helyzetben levőknek szól és ennek része, minden más gondolkozásmód lejáratása. Már felnőtt egy generáció, amelynek a gondolkodásmódját alapjaiban járja át a kevésbé szerencsésekkel szembeni megvetés, lenézés, viszolygás. Ez készíti elő, hogy ezek az emberek ne érezzék magukat jól és elvágyódjanak oda, ahol nem kell az alsóbb kasztokkal együtt élniük.

Miffy 2019.03.26. 12:20:34

@bandirepublic: Meghallgattam a podcastokat is. Szimpatikus emberek, intelligens tartalmas beszélgetése. Nekem tetszett, hogy ilyen mélységben belementetek a témákba, a rövid, pörgős
podcastok esetén mindig marad valamennyi hiányérzetem. Persze, nyilván idő kell ezekhez, most meg éppen egy durva náthával kűzködök, amikor az olvasás sem esik jól.
Egyébként személyesen is érintett a történet, nagyon sok mindenben érzek hasonlókat, gondolkodom hasonlóan, mint a riport szereplői.

Viszont mi éppen a gyerek miatt döntöttünk úgy, hogy maradunk, mert összehasonlíthatatlanul jobb itt gyereknek/szülőnek lenni, annyira jó, hogy egy egészséges értekrendszerű országban nőhet fel.
De az ember mérlegel. Nekünk a családunk, barátaink jó része is külföldön él már, eleve a srác is már oviskorú volt, amikor kiköltöztünk, évente többször megyünk Magyaországra. Nyilván nagyon más élethelyzet, mint az övék.

Várom a folytatást!

Napnaputan 2019.03.26. 12:20:35

Ahogy nincs két egyforma ember, úgy nincs két egyforma dilemma sem. Nálunk is van honvágy - 5 év után külföldön. A hazaköltözés mellett szól leginkább az, hogy a szülők/gyerekünk nagyszülei még jó esetben 10-15 évig lesznek közöttünk. Ezt az időt nem csak telefonon szeretnénk együtt tölteni, vagy évi 3x1 hét látogatásra korlátozni.
Aki tényleg követi annak az országnak az életét, ahol lakik, Európa bármely országában, az szerintem előbb utóbb rájön, hogy a politikusok mindenhol ugyanolyanok, a különbségek elhanyagolhatóak :) Sokan felhozzák, hogy nem bírják a politikai légkört Magyarországon... éppen aktuális hírként Theresa May kormánya figyelmen kívül akarja hagyni amit a képviselőház megszavaz, mert éppen van egy jogi kiskapu... és ez csak a jéghegy csúcsa és bár a köntös más színű, de valójában ugyanaz...

Arthamyr 2019.03.26. 12:29:32

@Napnaputan: May kormánya figyelmen kívül akarja hagyni, mert nem ért vele egyet, a magyar parlament meg azt szavazza meg kétharmados többséggel, kontroll nélkül, amit Orbán szeretne. Van némi különbség. A UK pont nem áll most jól ezen a téren, gyakorlatilag egy válság van ott, kár példaként felhozni és hozzá hasonlítani.

Másrészt a hozzászólók nem a politikai légkört kifogásolják általában, hanem a légkört (amin persze a politika tudott és tud rontani).

Platonica 2019.03.26. 12:31:37

@puhacica: Ah, OK. 15 masodperc nekem keves hiteles velemenyt akar csak impressziot formalni, de nem vagyunk egyformak:-)

kardio1 2019.03.26. 12:44:04

@sörm: @Arthamyr:
Természetesen nem kell velem egyetérteni, és az is igaz, hogy a törvényeket emberek hozzák, át is lehet a törvény szerinti definíciókat írni. De mindennek van határa, adott esetben fizikai. Pl elrendeheted, hogy az adóhivatalba csak 20 centivel a földön felett lebegve léphetsz be, de a gravitáció nem tud a törvényedről.
A konkrét esetnél maradva : a "mindenkinek joga van a házassághoz" következménye a "mindenkinek joga van a saját gyerekhez " igénye. Itt jön szembe a biológia : vagy csak a női egynemű pároknak engedélyezed, ekkor sérül a jogegyenlőség, aminek a nevében az egyneműek házasságát engedélyezted. Vagy az egynemű férfi pároknak is engedélyezed, ekkor lép be a béranyaság problémája, az emberkereskedelem, ha fizetsz a szolgáltatásért, ahol ráadásul a béranyát tárgyiasítod, sérted a jogait, szembemész a kötődéssel, ami a béranya és magzata közt kialakul stb. Ezeket a dolgokat valószínűleg nem gondolták végig a törvényalkotók.
Jobbik esetben...Gyerekhez való jog nincs egyébként, azonfelül a gyerek jogait nézi valaki ?
Másfelől pedig, ha továbvisszük a házasság mindenkinek jár gondolatát, akár Hinta is követelhetné, hogy kiutaljanak neki egy feleséget, ha épp nincs jelöltje. Hiszen az jár. :)

2019.03.26. 12:48:51

@kardio1:

"továbvisszük a házasság mindenkinek jár gondolatát"

Ezek itt érvelési hibák szerintem.
Ez a felső egy szalmabáb érvelés.

"mindenkinek joga van a saját gyerekhez"

Mindenkinek joga van saját gyerekhez most is. Se jobban, se kevésbé nem következik a meleg házasságokból a béranyaság, mint eddig.

"azonfelül a gyerek jogait nézi valaki"

Egészen pontosan ugyanannyira, mint a kommersz esetben. Nem?

kardio1 2019.03.26. 14:06:07

@Nagy kámpics:
-Miért lenne érvelési hiba ?
Vagy azt mondjuk, hogy mindenkinek joga van vmihez, ergo jár neki, vagy nem állítjuk ugyanezt.

-Miért nem ugyanaz a béranyaság kérdése, mint eddig ? Egyszerűen azért, mert egynemű férfi párok nem juthatnak ugyanúgy saját gyerekhez, mint az egynemű női párok, vagy a heteroszexuális párok: nincs, aki kihordjon és megszüljön egy gyereket.

-Nem, nincs mindenkinek joga a saját gyerekhez most sem, a gyerek egy ajándék, akit nem kap meg mindenki.

kardio1 2019.03.26. 14:07:42

@Nagy kámpics: a gyerek jogait kevésbé szokás figyelembe venni a kelleténél, ilyen esetekben pedig még kevésbé.

2019.03.26. 15:03:15

@kardio1:

"Vagy azt mondjuk, hogy mindenkinek joga van vmihez, ergo jár neki, vagy nem állítjuk ugyanezt."

Ne viccelj már.

Jogom van zsömlét vacsorázni, ettől még nem jár nekem zsömlevacsora.
Jogom van, hogy miniszterelnöknek válasszanak, ettől még nem jár nekem.

Jogom van nőmül venni valakit, ettől még nem jár nekem, hogy valaki a nőm legyen, és főleg nem jár, hogy konkrétan Marika legyen az.

Azt, hogy a házasság "mindenkinek jár", azt kizárólag te mondtad az előbb. A melegházasság joga mellett érvelők nem szoktak ilyet mondani. Ettől szalmabáb érvelés.

"Egyszerűen azért, mert egynemű férfi párok nem juthatnak ugyanúgy saját gyerekhez, mint az egynemű női párok, vagy a heteroszexuális párok: nincs, aki kihordjon és megszüljön egy gyereket."

Egy meleg fickónak egészen pontosan ugyanúgy lehet gyereke, mint egy nem meleg fickónak. Nem kell hozzá se házasság, se párkapcsolat, se mások engedélye (a jelen pillanatban sem).

Ez most meg fog lepni téged, de egy csomó-csomó meleg embernek van saját gyereke standard párosodás útján.

"Nem, nincs mindenkinek joga a saját gyerekhez most sem, a gyerek egy ajándék, akit nem kap meg mindenki."

Itt meg most elkezdted a "jog" szót valami spirituális értelemben használni. Amikor a gyerek "jogáról" beszélsz, visszaváltasz a nem spirituális jelentésre. Ez is egy érvelési hiba egyébként.

Nem jó ez így, a birca szokott így érvelni (zagyválni).

" a gyerek jogait kevésbé szokás figyelembe venni a kelleténél, ilyen esetekben pedig még kevésbé."

Ez így nagyon homályos. Mire gondolsz egészen pontosan?

somlobodog 2019.03.26. 15:07:03

@kardio1: jaj. Ez demagóg és érvelési hibákkal teli. A gravitáció természeti törvény, a házasság nem az. A gyerekhez való jog nem függ össze a házassággal. Azért mert jogod van valamire nem biztos hogy meg is kapod így a hintas példa is hibás, ahogy ahhoz is van jogod hogy utazz de pénzed nincs és így senki nem kötelezhető arra hogy a te igenyeidet kielegitse ld pénzt adjon neked. Csak a feltételeket biztosítja a jog. Stb. Szóban tok jó lenne erről beszélgetni mert telefonon nem tudok sokat írni. Egyébként abban egyetértek hogy ffi-no =házasság, ffi-ffi meg legyen elettarsnak hívva mint "új" intézmény de a jogaik azonosak legyenek (öröklés, stb). A beranyasag is működik ha szabályozott keretek közt van, de ebben is nagy a vita és eltérés meg itt allamokon belül is. Amiben nem vagyok meggyozve teljesen az az egynemuek gyerekvallalasa. Látok jó példát ebben a környezetben de valahogy nem tudom.... Sztem apa és anya is kell a gyereknek.

midnightcoder2 2019.03.26. 15:07:45

@megamovieboy: Ezzel csak az a baj, hogy ezek az elit helyek hosszabb távon nem maradnak majd azok.

MIx 2019.03.26. 15:07:49

Értem a helyzetet.
Bizonyára nagy dilemma.
Én azt javasolnám, gyertek haza kb 3 hétre,
merüljetek alá a magyar valóságba, és biztos vagyok benne,

Én és Énke 2019.03.26. 15:07:58

" A hazassag nem mas mint egy szerzödes, jogi aktus. Az allam es a tarsadalom perspektivajabol."

Az én perspektívámból pedig egyáltalán nem közömbös, hogy a lányom kezét egy férfi vagy egy nő kéri meg. (Képletesen). Az sem mindegy, hogy a fiam egy lánnyal vagy egy férfival utazik nászútra. (Képlet nélkül). Nem szólnék bele, de boldog sem lennék.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2019.03.26. 15:14:23

@Én és Énke: de a törvény se korlátozza ezt! attól őgy sem válna hetero-vá senki...

négyzet 2019.03.26. 15:17:46

@kardio1:
"Vagy azt mondjuk, hogy mindenkinek joga van vmihez, ergo jár neki"
jujj, ne viccelj már, hogy nem látod a különbséget!
mióta jár bárkinek a házasság, holott joga van házasságot kötni? bárkinek. heteroknak. nem jár, de lehet, joga van. ennyikeh.

2019.03.26. 15:19:57

@Én és Énke:

"Nem szólnék bele, de boldog sem lennék."

Milyen relevanciája van ennek?

Nyilván annak sem örülnél, ha a lányod porszívóügynöknek állna, vagy 6 hónap után elválna, vagy cicis képeket küldözgetne idegeneknek.

Vagy ha túl hangosan hallgatná a zenét, vagy ha szeretné az análszexet, vagy felizgatná a tapírospornó.

Hova mutat a kettős következtető nyíl?
Más embereknek a jogai szempontjából milyen jelentősége van annak, hogy te boldog lennél-e? Hogy a fenébe jön ez ide?

#éljenatapírospornó

négyzet 2019.03.26. 15:26:51

Én szeretem a podcastokat, télen, amikor betegen feküdtem, szoktam rá, amikor amúgy sem tudtam már épp mást csinálni, mint fülesben hallgatni valamit. A british history podcastot rommá hallgattam. Nem mintha releváns lenne számomra a brit történelem, de a töri mindig érdekes, főleg, ahogy a podcast előadja.

Én rengeteg oktatóvideót nézek, és látom, van egy trend, hogy annyira megvágni mindent, nehogy 10 percnél hosszabb legyen, folyamatosan ingerelje a nézőt/hallgatót, annyira hadarjunk, hogy még lepausolni sem lehet levegővételnél, mert az is ki van vágva. Bár némi vágás biztos ráférne a fenti podcastokra, de nem hiszem, hogy van értelme hadarós podcastot csinálni belőle, mert egy ilyen témában igen nehéz úgy elmerülni hallgatóként, hogy jelszavak és úgymond a "lényeg" van csak bedobva. El lehetett volna intézni az indexes cikket is két sorban, már ha érdemel cikket... Mert valójában akkor már semmi érdekes nincs is abban, hogy egy család hazaköltözik. Az érdekes az az, hogy az eltelt évek alatt, mióta a magyar kivándorlás is jobban megindult, milyen érzésekkel vannak teli az emberek - valójában a társadalomkutatóknak is nagy kérdés, hogy a magyar kivándorlók vajon hazatérnek-e?

Nekem 40-45 perc belefér podcastból ugyanannyira, mint egy epizód a Netflixen valamiből. Ha utóbbi sem fér épp bele, akkor előbbi sem. Nagyra értékelem a saját időmet, de manapság értékelem a lelassulást is. Ami az ősembernek a tűz bámulása volt, a '90-es években a tévé, manapság kinek a sorozat, kinek a podcast :)

Arthamyr 2019.03.26. 15:36:06

@kardio1: Azóta kámpics/somlobodog elmondta a javát, amit mondtam volna (és talán értelmesebben is tették, mint tőlem futotta volna :)).

Még annyit tennék hozzá, hogy a házasság gyakorlatilag egy szerződés, és a gyerekvállaláshoz nincsen köze, maximum annyi, hogy olyan törvényi feltételeket biztosít, amik csökkentik a gyerekvállalás kockázatát és szabályozzák az együttélést, ráadásul egyéb kedvező következményei is vannak, pl. abból következően, hogy házaspárként érintkezhetnek harmadik féllel (pl. munkahellyel, biztosítóval, a család többi részével), és automatikusan magas szintű rokoni kapcsolattá lép elő (öröklés stb.). Ezt a biztonságot és egyéb dolgokat nem kellene megtagadni a meleg pároktól sem, felőlem is hívhatják máshogy (de azért jobb, ha nem, mert miért kellene megkülönböztetni?), de a törvény szerint pont ugyanazzal kellene, hogy járjon.

Persze ettől még továbbra sem gondolom, hogy kisgyerekek fejét ilyesmivel kellene tömni.

puhacica 2019.03.26. 15:36:40

@Platonica: valoban nem, szerencsere. :D

hozok egy rendkivul egyszeru peldat. ha kapok egy tanyer etelt, nem kell megennem a felet, az elso falat utan tudni fogom, hogy izlik vagy nem izlik. es lehet, hogy a vilag legjobb minosegu alapanyagaibol keszult, de ha el lett sozva, oda lett egetve vagy eppen majonezt tettek bele, akkor koszi, nem fogok vele probalkozni.

itt is ez a helyzet. lehet, hogy a tartalom baromi erdekes egyebkent, de ezzel a talalassal ennyi pont eleg volt belole.

11 eve kezdtem a mediaban dolgozni, es reszben pont egy kieges miatt valtottunk orszagot, szoval mondhatjuk, hogy kifejezetten beletartozom a fenti podcast celcsoportjaba, mindket oldalrol. es tudom, hogy nehez elfogadni a kritikat, de en meg 11 ev utan is tanulok es pontosan tudom, milyen nehez minosegi tartalmat gyartani. es ez mar inkabb @bandirepublic: nak szol, de pont ezert nem szabad hatradolni es a hosszu, mely beszelgetesekre hivatkozni, mert nem emiatt nem uti at a podcast a mediazajt, hanem mert gyenge. szoval hajra, biztos lesz ez jobb is! :)

Arthamyr 2019.03.26. 15:39:05

@Én és Énke: És azért, mert te nem vagy képes beleszólni a gyereked életébe (no nem mintha nagyon lenne esélyed beleszólni, a homoszexualitásról nem lehet lebeszélni az embereket), szeretnéd, hogy más szóljon bele, és emiatt mindenki másnak is, aki hasonló cipőben jár, ezáltal tönkretéve az életüket? Szép, ha így van. :/

Arthamyr 2019.03.26. 15:39:53

@Nagy kámpics: Milyen a tapírospornó? Ez valami új trend? :D

2019.03.26. 15:49:45

@Arthamyr:

"Ez valami új trend?"

Én asszem, hogy épp ellenkezőleg. A VHS-es hőskorszakból rémlik egy ilyen, ámbátor mivel az állatospornó valójában kívül esik a tartalomfogyasztási szokásaimon, nem tudom, pontosan mi történik benne.

Gondolom, ha valaki keresi, megtalálja most is. :D

Lordmotor 2019.03.26. 16:02:32

@Arthamyr: Ez igaz. De nem lehet mindenkinek egyformán jó. Innentől az államnak valamilyen úton módon muszáj különbséget tennie ember és ember között. Eldönteni, hogy kit támogat jobban, kit kevésbé. Ez persze már messze nem az a történet, ahol egyértelműen lehet megfogalmazni a jó és rossz gyakorlat fogalmát. Szerintem nem feltétlen rossz út az, ha a szorgalmas és -ahogy te mondod - "szapora" embereket előnyben részesíti, még akkor is, ha ettől némileg csorbul az elvi egyenjogúság.

Billy Hill 2019.03.26. 16:02:55

@Arthamyr: Háppersze hogy van még Szalon sör! Nemrég jelent meg a gluténmentes verzió! (x)

:-)

London2009 2019.03.26. 16:06:34

@somlobodog: ezzel en is igy vagyok. Az orokbefogadas azt hiszem, hogy rendben van meleg parok eseteben is. Mert az arvahaznal barmi jobb. Bar ezt ugy mondom, hogy a mi csaladunkban van ket orokbefogadott gyerek es nem lett egy sikersztori sajnos. A beranyasagot, petesejtdonaciot vagy spermadonor igenybevetelet viszont nem tamogatom. Meg a hetero paroknal sem vagyok mellette, szerintem ez a termeszet megeroszakolasa, de ugye szerencsere nem nekem kell donteni.
Egyszer lattam Londonban egy jelenetet, amit soha nem fogok elfelejteni. Addig is igen konzervativan alltam a temahoz, de azota valami abszolut eltort bennem. A Trafalgar ter kozeleben volt es epp indult a melegfelvonulas, ami valahogy nekem kimaradt, igy meglepeteskent ert. Raadasul pont anyammal voltam es mar gyulekezett a tomeg, ugyhogy mondtam neki, hogy ott varjon, amig en megkeresem, hogy merre menjunk, el ne mozduljon. Futottam egy kort, majd visszamentem anyamert, aki ott allt, ahova letettem, bundaban, kesztyuben, kalapban es meg sem mert moccanni. Mellette ket no csokolozott, az egyik kezeben egy csecsemo volt, aki ez egyik no kilogo mellebol eppen szopott. Annyira szurrealis volt az egesz jelenet, foleg anyammal mellettuk, egy valoszinuleg lassan mar letunt kor kepviselojevel, hogy azt sem tudtam, hogy sirjak vagy nevessek…

London2009 2019.03.26. 16:07:14

@Arthamyr: @Nagy kámpics: a tapir az egyik kedvenc allatom. Legyszi hagyjatok ki a tapirkakat, koszi.

sörm 2019.03.26. 16:21:08

Huha micsoda vita lett a meleghazassagrol. En megertem ha valaki negativ erzelmeket tarsit hozza, velem is biztosan megfordulna parszor a szoba ha a gyermekem azzal allna elo hogy azonos nemuvel hazasodik. Bar ha boldog parkapcsolatban el valakivel akkor mire hazassagra kerul a dolog gondolom jol vennem a kanyart. De ez mind az erzelmi resze meg mindig.

Jogilag nekem teljesen mindegy hogy Bela örököl-e Jani utan, söt ha hosszu ideje szeretö parkapcsolatban eltek tamogatom. Egy tavoli rokon nagyneni (tavoli mert nem verszerinti es kb 5 evente talalkozunk) 50 eve el egyutt a parjaval, aki most beteg lett. Ök nem hazasodhattak, ezert most ugyved kell hogy ö maradhasson a közös lakasukban, amihez a parjanak volt halalaig tarto berleti joga. Egy hazastarsnal a hazastars maradhat, ök most vakarjak a fejuket, hogyan oldjak meg. Miert zavarna barkit ha ugyanolyan joguk lenne ebben az esetben mint hazastarsaknak? Kint bantana ha a majdnem 80 eves leszbikus nenit nem lakoltatnak ki miutan elvesziti azt akivel leelte az eletet?

A gyereknek nincs köze hazassaghoz, ahogy @kardio1 irja az tisztan termeszeti törvenyek alapjan muködik. Kell hozza egy petesejt meg egy sperma, meg hogy a kettö megfelelö idöben talalkozzon. Szoval egy homoszexualis par nem tud teherbe esni, ez vilagos. De ennek mi köze a hazassag intezmenyehez? Szerintem a gyermekek többsege nem hazassagban szuletik. A beranyasag egy nagyon durva es komplex kerdes. De az egy nagyon extrem szituacio, ritkan fordul elö. Meleg parok inkabb örökbefogadnak, ha van ra joguk. Ott meg lehet ervelni hogy kell egy anya meg apa, de jo esellyel sokkal jobb sorsa lesz a gyereknek, mintha marad egy indiai, vietnami vagy ukran arvahazban...

Platonica 2019.03.26. 16:40:45

@puhacica: ertem, amit irsz, de a tanyer etel nem tul jo hasonlat. Ott van egy csomo egyeb input is, ami segiti a villamgyors (akar 1 mp-es) dontest. Latvany, illat, iz etc.
Sztem egy podcast, film, szindarab, egyeb 15 mp utan megitelese eleg meredek. (Most ujra belehallgattam, mi is hangzik el ennyi ido alatt, haaat egyetlen ne'ven es azon kivul, hogy 'Vagjunk bele!', semmi:-DD)

Mondom ezt ugy, hogy vegul is mindketten ugyanoda jutottunk a vegkifejletet tekintve:-) De tolem nagyon messze all a mufaj egyebkent is, itt sem (v nem csak) a minoseggel volt a gond.

sörm 2019.03.26. 16:43:03

Van amugy egy olyan vetulete is a dolgoknak hogy kb 50-70 evvel ezelöttig a cel mindig a nepessegnövekedes volt.

Ma meg a nepessegcsökennes lenne a kivanatos globalisan - ironikus csavar hogy a gazdasag ugy muködik, hogy az egyes orszagok erdeke meg mindig a növekedes, ezert senki semmit nem tesz a nepessegcsökkenesert. Azt hiszem Kina volt az egyetlen az egyke-modellel, javitsatok ki?

Mindegy, ilyen szempontbol kivanatos a homoszexualis parok hazassaganak tamogatasa. Ök nem nemzenek uj gyermeket, legfeljebb felnevelik maset. Az mas kerdes hogy azokban az orszagokban ahol erre lehetöseguk van, ott többnyire mar amugy is csökken vagy stagnal a nepesseg.

London2009 2019.03.26. 16:51:47

@sörm: Azert ez nem teljesen igy van. Nyugodtan orokolhet Bela utan Jani, ha van oroklesi szerzodes. Nem csak torvenyes orokles van a vilagon. Lenyegeben a szomszedot vagy a postast is megteheti orokosenek ha kedve tartja. De persze nem csak orokosodes van, ahol viszont szarmazik elonye abbol ha a hazastarsa. Viszont egyre kevesebb az ilyen, miutan egyre kevesebb a hazassagkotes is es ezt kovette a jogalkotas. Bar ez is orszag meg szabalyozas fuggo stb. Ugyhogy az orokosodessel ervelni a meleghazassag mellett nem igazan allja meg a helyet.
Erdekesseg keppen elmeselem, hogy a mi eskuvonk egy Church of England templomban volt. Na es a pap egy leszbikus no volt. :D Ezt egy par honap alatt sikerult osszeraknunk. A sekrestyes volt a felesege. Egyebkent ket eleg erdekes figura volt es vegig aggodtam, hogy milyen lesz ez a szertartas. De nagyon osszekapta magat hala az egnek, bar a beszedet a Bridget Jones 3. reszevel kezdte es azt hittem, hogy itt a veg. :D
Dehogynem szuletnek gyerekek homoszexualis paroknal is. Nem is egy leszbikus part lattam az utobbi idoben. Kivalasztjak a spermadonort es johet is az IVF.

puhacica 2019.03.26. 17:01:35

@Platonica: lehet. annyi tartalmat olvasok/nezek/hallgatok, hogy eleg jol el tudom donteni, eleri-e valami az altalam jonak tartott szinvonalat, akar 15-30 mp alatt is. gyors a vilag, sok a szemet, szoval szerintem az sokkal meredekebb, hogy hosszu perceket vesztegessek rossz minosegu filmekre, konyvekre, podcastokra, zenekre, stb.

sörm 2019.03.26. 17:04:58

Most hallgatom a podcastot, de igen, ehhez a mufajhoz sajnos nyugdijasnak kell lenni. Meg a stresszmentes sved eletben sincs ennyi ideje az embernek. :) De nagyon erdekel ugyhogy par nap alatt talan sikerul.

Nekem is kultursokk volt az elejen hogy Stockholm milyen tiszta es rendezett. Fantasztikus volt. Ma mar szerintem Budapest sokkal tisztabb es rendezettebb. Az egyik fejlödik, a masik csuszik lefele.

sörm 2019.03.26. 17:05:46

@London2009: Igazad van, leszbikusoknak könnyebb :)

Platonica 2019.03.26. 17:09:07

@puhacica: hosszu percek...? Jol hangzik:-DD

A vilag kulonben olyan gyors, amilyenne magunknak tesszuk. Az enyem spec egyre lassabba valt az elmult evtizedben. Pedig 8-10 eve me'g nem is tudtam a slow movement-rol:-)

sörm 2019.03.26. 17:14:39

Hmmm.... erröl, hogy nem lehet a svedekkel baratkozni: nekem ezzel nincs problemam, mert a mostani iskolamban a tanari karban van egy felnemet, meg az angolt amerikaiak tanitjak. De ezt leszamitva en vagyok az egyetlen nem sved. Amig bizonyos szazalek alatt van a kulföldiek aranya, addig ugyanugy kezelnek mint barki mast, nem gond baratkozni. Mihelyst ötven nemzedek keveredik persze hogy a sajat fajtajukkal baratkoznak. Udvariasak, kedvesek de nem baratkoznak.

puhacica 2019.03.26. 17:17:18

@Platonica: ezert kell masodpercek alatt donteni, akkor nemhogy hosszu orakat, de hosszu perceket se veszitesz :D

ezzel egyetertek, de van, hogy a celjainkert adott idoszakban epp gyorsan kell elni. foleg ha a cel a lelassulas. :)

Arthamyr 2019.03.26. 17:17:38

@Billy Hill: Megkönnyebbültem. Remélem nem sok Szalon sör rajongót bántottam meg, de régebben ez nem tartozott a minőségi és kellemes ízű sörök közé. :)

Arthamyr 2019.03.26. 17:19:37

@Lordmotor: Nem lehet mindenkinek jó, de az államnak nem arra kell törekednie, hogy mesterségesen valakinek jobbat tegye, és lehetőleg nem kell beavatkoznia.

CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA 2019.03.26. 17:22:14

Ja, de hülye vagyok, hát itt már az első kommentet is cenzúrázzák, nehogy sérüljön véleménybuborék...

Határátkelő 2019.03.26. 17:22:57

@CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA: Ne aggódj, csak a káromkodó bunkókat.

Arthamyr 2019.03.26. 17:25:23

@Platonica: Már rögtön az eleje is idegesítő, ahhoz elég 3 mp, hogy az ember egy negatív első benyomással gazdagodjon, onnan már meredek az út. :)

Arthamyr 2019.03.26. 17:26:40

@sörm: "ironikus csavar hogy a gazdasag ugy muködik" - nem úgy működik, csak ezt tolják most. Remélhetőleg időben leszállnak róla.

Platonica 2019.03.26. 17:28:08

@puhacica: ja, hogy most a gyorsitas megy a lassitas erdekeben:-) OK!!! Sok sikert!!
@CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA: nem hulye, csak 'confused', ahogy a neved mutatja;-)

@Határátkelő: Koszonjuk!

Arthamyr 2019.03.26. 17:28:24

@London2009: "Ugyhogy az orokosodessel ervelni a meleghazassag mellett nem igazan allja meg a helyet." - Pedig teljesen jó. Ne kelljen már külön szarakodniuk a szerződéssel, ha másnak sem kell, ha nem akar. Mégis milyen alapon?

CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA 2019.03.26. 17:28:37

@Határátkelő: Ugyanazt mondom, csak "káromkodó bunkó" bélyege elfogadottabb, mint a libsi véleménybuborékom védelme, mint indok.
Ez a kommentelés náci-kártyája...

Arthamyr 2019.03.26. 17:29:26

@London2009: Egy jó tapír steak? Vagy nem úgy a kedvenced? :)

Platonica 2019.03.26. 17:29:35

@Arthamyr: OkK, akkor lehet en 14 perccel turelmesebb v toleransabb vagyok hehe.

Határátkelő 2019.03.26. 17:31:17

@CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA: Legyél vele boldog. Egyszerűen minősíthetetlen stílusban kommenteltél. Ha neked ez libsi vélemenybuborék, akkor legyen az. Én részemről itt befejeztem.

Arthamyr 2019.03.26. 17:34:12

@London2009: Ha nem "erőszakolnánk meg a természetet", akkor én és te már életciklusunk vége felé járnánk vagy halottak lennénk.
Attól, hogy valaki biológiailag nem alkalmas arra, hogy szülővé váljon, még simán lehet alkalmasabb szülőnek, mint a biológiailag alkalmas embertársai többsége. Az állatvilágból már elég rég kiléptünk, és a szaporodásunkat (és az életet magát) már régóta nem elsősorban a természet szabályozza.

CONFUSION OF DA HIGHEST ORDA 2019.03.26. 17:35:21

@Határátkelő: Ez egészen pontosan az...
Én is befejeztem, nyugi.

Arthamyr 2019.03.26. 17:39:48

@Platonica: Én is beletekertem (és kb. fél percet figyelmesen, 4-5 percet passzívan hallgattam belőle, mondjuk akkor már közben mást is csináltam), tehát adtam neki több esélyt, de valahogy nem fogott meg. Lehet, hogy a kámpics miatt mondott dolgok miatt nem? Egyébként most kicsit kiváncsi vagyok, milyen lehet a jó, profi podcast, mert én még olyat nem hallottam, ami nekem tetszett volna.
Én egyébként inkább videokat szoktam nézni, ott esetleg van félig podcast jellegű is, ahol a képi információ nem végig elsődleges (pl. szakmai vagy hobbikkal kapcsolatos videok, ahol közbe magyaráz valamit, és a kép meg nem nagyon mozdul).

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2019.03.26. 17:43:54

@Arthamyr: halgass ebbe bele. ha ez sem tetszik, akkor neked tényleg nem a podcast a műfajod www.wnycstudios.org/shows/radiolab

Shaktee 2019.03.26. 17:44:04

@Arthamyr: Sose olvass Kámpicsot podcast elott
:P

Attilajukkaja 2019.03.26. 17:48:52

Valójában mi az a honvágy? Hogy nem tudtunk beilleszkedni egy másik társadalomba? Vagy hogy hiányzik néhány itthonról megszokott kaja? Hogy képtelenek vagyunk alkalmazkodni? Hogy kénytelenek vagyunk segíteni az itthon maradt rokonainkon?
Végül is nem kell elszakadnunk a hazánktól, bármikor visszalátogathatunk.

London2009 2019.03.26. 17:50:40

@Arthamyr: Tapirsteak! Ahhhh! Vedett allat!
Nekem van oroklesi szerzodesem. Masreszt Mo.-n most nagyon leegyszerusitve a hazastars csak haszonelvezeti jogot kap pl. az ingatlan utan. Tehat nem art az a szerzodes. Szerintem ne a torveny hatarozza meg, hogy utanam ki orokol es mit, hanem inkabb en. : )
Ezzel en nem vitatkozom, hogy lehet, hogy sokkal alkalmasabb lenne szulonek. Biztos igy van. Vegigneztem Pataki Zitanak a vlogjat, ami az utolso (kilencedik) lombikos probalkozasukrol szol. Nagyon megrazo. Napokig agyaltam utana, valami miatt nagyon megerintett a tortenetuk. Nem magat a lombikos eljarast tartom a termeszet megeroszakolasanak. Abszolut tamogatom, az egy csoda, egy lehetoseg. A petesejt illetve spermium donacio viszont tolem tavol all. Akkor inkabb elfogadnam, hogy ez a helyzet. Mint ahogy egyebkent a fentebb emlitett par is tette. Veluk ertek egyet, ez van.

Arthamyr 2019.03.26. 17:56:45

@London2009: "A petesejt illetve spermium donacio viszont tolem tavol all. Akkor inkabb elfogadnam, hogy ez a helyzet. Mint ahogy egyebkent a fentebb emlitett par is tette. Veluk ertek egyet, ez van." - Ezzel semmi gond, amíg nem szeretnél más helyett is dönteni az ő életével kapcsolatban.

"Nekem van oroklesi szerzodesem. Masreszt Mo.-n most nagyon leegyszerusitve a hazastars csak haszonelvezeti jogot kap pl. az ingatlan utan. " - Nekem meg nincsen (ok, pár dologra van). A haszonélvezeti jog azért elég hasznos dolog, meg az is, hogy kb. automatikusan közössé válik a közös idő alatt megszerzett vagyon. Pl. így default a házastárs marad "a főnök", ő rendelkezik a vagyon felett. Ha nincsen gyerek, akkor szerinted ki örököl?

Pöffetegecske 2019.03.26. 17:57:42

@Lordmotor: Az állam nem támogat, hanem újraoszt, és kurvára ne tegyen már különbséget ember meg ember között.

Arthamyr 2019.03.26. 17:58:19

@bandirepublic: Keresem a formátumot, amit tudok hallgatni, valamilyen regisztráció/valaminek a telepítése nélkül. :)
Eddig úgy tűnik, annyira nem az én műfajom a podcast, hogy nem találtam ilyet. :D

Arthamyr 2019.03.26. 18:03:14

@bandirepublic: Sikerült. Na, ha ez a referencia, akkor én nem vagyok podcastos ember, reméljük emiatt nem járok pórul, mint a magyar melegek. :)

invalid user name 2019.03.26. 19:22:39

Rómában mint a rómaiak - és akkor befogadnak.

inteligencs elenzeki 2019.03.26. 19:22:59

"Közben a 2010-es években Magyarország deklaráltan lelépett a liberális demokrácia útjáról, sok külföldön élő magyar – velem együtt – aggódva szemléli az otthoni fejleményeket. "

Nyugi, csupán annyi történt, hogy seggbe rúgtuk a ballibsiket.

Valahogy nagyon nem működött velük a dolog.

Amúgy én pl. azóta remekül érzem itt magamat. Pedig nem vagyok NER tag, mielőtt itt valaki a szokásos fikázásba kezdene..

denev 2019.03.26. 23:23:03

Kedves Bandi, Dani es Anita!

Roviden, nagyon megfogott a torenetetek es nagyjabol ertem es aterzem, amin keresztulmentek most. En rovidebb ideig, 3 evig eltem Belgiumban, Brusszelben, majd ezutan koltoztem haza immar 3 evvel ezelott sok-sok orlodes kozepette. Az akkori dontesem is, mint barmelyik masik, reszben meghozta gyumolcset, egy masik oldalrol kozelitve pedig valoszinuleg mar arnyaltabb a kep. Szivesen megosztom az en megelesemet a hazai kultursokkrol, illetve szivesen meghallgatnam a Ti elso tapasztalataitokat. Illetve szivesen megismernelek Benneteket.

Udv.
Andras

Határátkelő 2019.03.26. 23:24:12

@denev: Ha esetleg lenne kedved a szélesebb közönséggel is megosztani a tapasztalataid, akkor én örülnék, ha akár külön posztban megírnád ide. Szerintem sokan vannak hozzád hasonló helyzetben.

Üdv

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.03.27. 00:49:48

@kardio1: te a bibliai ertelemben vett hazassagrol beszelsz, a tobbiek pedig a jogi ertelemben vett "szerzodesrol"...Tudjuk, hogy a ketto nem ugyanaz. Szekularis aggyal gondolkodokat nem fogsz tudni meggyozni ;)

Attila Zsolt Sajo 2019.03.27. 10:44:05

@Attilajukkaja: Talán ahogy a posztban is megfogalmazzák: nem tudsz magad lenni. Mindig alakoskodnod kell, amit ha otthon lennél nem kellene. Sok minden megoldható, de ez nem. Egy idegen kultúrában vagy ahol ha normálisan (ahogy felnőttél, meg ahogy megszoktad) viselkedsz jobb esetben csak hülyének néznek. Három lehetőséged van: teljesen feladni a szokásaid és asszimilálódni, vagy visszamenni oda ahol ez normális, vagy mindig alakoskodni. Mindenki eldöntheti mit választ. Nekem az angolokkal kapcsolatban van ugyanez a szituáció, és én is a visszamenetelre szavazok.

Attilajukkaja 2019.03.27. 11:41:27

@Attila Zsolt Sajo:
Köszönöm a választ!
"Három lehetőséged van: teljesen feladni a szokásaid és asszimilálódni, vagy visszamenni oda ahol ez normális, vagy mindig alakoskodni. Mindenki eldöntheti mit választ."
Én választottam, mert egy negyedik lehetőséget képviselek. Nem adom fel teljesen a szokásaimat, nem asszimilálódok, nem alakoskodok és legszívesebben nem jöttem volna vissza Magyarországra. Viszont nem jelentett gondot az integrálódás egyik külhoni országban sem, ahol hosszú éveket töltöttem, mert érdeklődő voltam, nem arrogáns "bezzegmagyar", tiszteltem a helyi kultúrát, imádtam tanulni új dolgokat és viszonylag gyorsan megtanultam a helyi nyelvet. Viszonzásképp a külföldiek is elkezdtek érdeklődni az én kultúrám iránt, ami nagyon jó érzés volt.
Nem volt honvágyam, mert bármikor hazajöhettem, és jöttem is. A haza szeretete szerencsére nem egyenlő a honvággyal. Most nem tudom, mi lenne, de régebben büszke magyarként élhettem a tengeren innen és túlont is.

Sütemény1975 2019.03.27. 13:07:09

"Magyarország deklaráltan lelépett a liberális demokrácia útjáról,"

Hála Istennek! A demokráciával nincs gond, de a liberális bullshitből nem kérünk.

Sütemény1975 2019.03.27. 13:10:16

"szívja magába az alapvető értékrendet. "
Kinek mi az alapvető. Én tiszta ideg lennek, ha a gyerekem azt találná normálisnak. Szerencsére Ő jó helyen nevelkedett.

Sütemény1975 2019.03.27. 13:23:58

@London2009: vörös húsok, krumpli, teszta.
a legjobbak. nagyanyáink hazi kosztjánál jobb nincs.

sörm 2019.03.27. 14:55:02

@Zsuzsi65: Pontosan ahogy mondod. En eleg paranoias vagyok azzal hogy amennyire lehet, az allam hagyja beken a maganeletemet. Ugyhogy ott beszeljunk szerzödesröl.

Aztan persze ha a parom ugy intezne a lanykerest, hogy gyere irjuk ala a papirokat mert mindkettönknek kedvezö uzlet ez - na az erzekenyen erintene. Kettönk között megint mas szabalyok uralkodnak. De az allamnak ahhoz ne legyen köze.

2019.03.27. 17:18:40

@Attilajukkaja: a honvágy az amikor átléped a határt kifelé, vagy befelé és könnybe lábad a szemed, barátom.
Ennek erősebb formája amikor jelentőségét veszti mindaz ami addig fontos volt és csak egy véletlen magyar szótól zokogva-szipogva nézel magad elé és nem azt látod ami előtted van. Hanem azt ami hiányzik. A helyet ahol felnőttél. Embereket akikre addig nem is gondoltál. Dolgokat amikről az a hely jut eszemdbe ahova vágysz és úgy megsajdul a szíved, hogy belegörnyedsz. Hogy azon kapod magad hogy zavar hogy nem az anyanyelveden van a felirat a postaládádon. Hogy hazamész látogatóba és elmúlnak a rossz érzések, megkönnyebbülsz és örül a lelked. Hogy nem akaródzik megvenni a repjegyet visszafelé. Hogy otthon vagy és a másik ország ahol élsz hirtelen távolinak és idegennek tűnik.
Szerencsés vagy, hogy még nem éreztél ilyesmit. Nincs a honvágynál szívfacsarobb érzés. Szerintem.

kék madár 2019.03.27. 17:28:56

@Sütemény1975: illiberalis demokracia meg nincs, megeheted amit foztel.

sörm 2019.03.27. 18:59:35

@bandirepublic: Nagyon erdekes volt vegighallgatni, köszi a podba fektetett energiat!

kardio1 2019.03.27. 18:59:51

@kék madár: és az athéni demokrácia milyen volt ? :)
Azért hangzik szerintem furcsán ez a szóösszetétel, mert a liberális szó egész mást jelent az egyes embereknek, korántsem mindenki ugyanazt érti alatta.

kék madár 2019.03.27. 19:12:56

@kardio1: en a fideszi illiberalis demokraciarol beszelek, ami nem demokracia. Es igen, az en ertelmezesemben a liberalis az nem egy szitok szo, hanem az ertelem a jozanesz es az elfogadas es a sokszinusegre fektetett ertek rokona, ami nelkul nincs demokracia (a demokracia altalam ertelmezett jelentese)

Attilajukkaja 2019.03.27. 19:45:32

@Lady Scarlett:
"a honvágy az amikor átléped a határt kifelé, vagy befelé és könnybe lábad a szemed, barátom."
Ez is egy válasz, köszönöm! :o)

"Ennek erősebb formája amikor jelentőségét veszti mindaz ami addig fontos volt és csak egy véletlen magyar szótól zokogva-szipogva nézel magad elé és nem azt látod ami előtted van. Hanem azt ami hiányzik."
Akkor nekem már biztosan SOHA nem volt honvágyam.
A hely, ahol felnőttem és az itthoni emberek általában megvártak. Inkább a kényszer hozott haza, mint a szentimentalizmus. De megértem, ha valaki ennyire nem tud elszakadni attól a mikrokörnyezettől, amibe beleszületett. Nem vagyunk egyformák. :o)

"Szerencsés vagy, hogy még nem éreztél ilyesmit. Nincs a honvágynál szívfacsarobb érzés. Szerintem."
Hát igen. Talán azért nem éreztem soha ilyesmit, mert először 3 évesen kerültem ki külföldre, és azóta még többször. De nagyon rossz érzés lett volna, ha azt mondják, hogy 40 évig haza sem látogathatok, mint mondjuk az 56-os disszidenseknek. Az borzasztó lett volna!

Attila Zsolt Sajo 2019.03.27. 21:41:06

@Attilajukkaja: Szívesen. Nem hiszem, hogy bezzegmagyarkodnák. Ha így lenne akkor valószínűleg nem lenne a nem magyar feleségem (azért megkérdeztem töle és szerinte se :-) ). Azt se hiszem, hogy ez csak a nyelven múlik, elég jól beszélek angolul. Viszont a többségi társadalomtól igenis függ. Míg Kínában jól megtaláltam a hangot az emberekkel addig a vidéki Angliában ez nem megy.

Sütemény1975 2019.03.27. 23:28:12

@Attilajukkaja: Hála Istennek, hisz az a hazám.

Sütemény1975 2019.03.27. 23:29:08

@kék madár: Jaja. Ez a libsi hozzáállás. Ami nem liberális az nincsen.

kék madár 2019.03.28. 01:27:43

@Sütemény1975: nem mondtam, hogy nincs, nagyon is van, a Fidesz rezsim nem liberalis es van es orulsz neki.

Attilajukkaja 2019.03.28. 10:24:26

@Attila Zsolt Sajo:
"Nem hiszem, hogy bezzegmagyarkodnák."
Szerencsére nem is állítottam ezt. :o)

"Ha így lenne akkor valószínűleg nem lenne a nem magyar feleségem (azért megkérdeztem töle és szerinte se :-) )"
Örülök neki!

"Azt se hiszem, hogy ez csak a nyelven múlik"
Persze, hogy nem csak ezen.

"Viszont a többségi társadalomtól igenis függ. Míg Kínában jól megtaláltam a hangot az emberekkel addig a vidéki Angliában ez nem megy."
Elhiszem. Vidéki Angliában soha nem dolgoztam, csak Londonban. Az pedig egy egészen más világ. Viszont kínaiul soha nem tanultam meg, de a környezetemmel nagyon is jól elkommunikáltam ott. Azokkal is, akik nem beszéltek angolul. De akár Angliáról van szó, akár Kínáról, nehéz valamilyen többségi társadalomról beszélni, mert inkább a mikrokörnyezetem határozta meg, mennyire éreztem jól magam.
Itthon ez egy kicsit másképp működik, mert az egész ország sorsát a szívemen viselem, nem csak azt, hogy én éppen hogy boldogulok. És sajnos egyre kevésbé érzem jól magam a bőrömben. :o(((

@Sütemény1975:
" Hála Istennek, hisz az a hazám."
Na és? A liberális bullshit nem kell, csak a népnemzeti nacionalista majré?

Csilla Somos 2019.06.09. 16:34:56

Nem hallgattam vegig az egesz beszelgetest de par reszt igen figyelmesen. Nagyon megertem a hazaspar donteset amiert tiz ev utan vissza akarnak menni Magyarorszagra pontosan amiatt hogy csak ott erzik magukat a nyelv es a kultura szempontjabol teljesen otthon. Amire megis reagalni szeretnek az a kovetkezo: szerintem teves elkepzeles az hogy egy uj , mas kulturaban sohasem fogod ugy otthon erezni magad mint abban, amiben szulettel.
En 36 eve elek Izraelben es a kivandorlas utan het evvel en is visszakoltoztem egy evre Magyarorszagra a csaladommal. Majd egy ev utan ismet visszakoltoztunk Izraelba. Amikor visszakoltoztunk, -ez mar tobb evtizeddel ezelott volt- jo nehany evig nem jutottunk magyar konyvekhez, ujsagokhoz (internet akkor meg nem letezett) igy olvaso ember leven kenytelen voltam mindent ivritul ( az Izraelben beszelt egyik nyelv) olvasni, a kulturahoz leginkabb ivritul fertem hozza. Ez odavezetett, hogy ma mar korulbelul eppen annyira ertek egy mondjuk egy szinhazi eloadast ( a kulturalis utalasokkal egyutt) mintha magyarul lenne, eleg jol ismerem a mai heber irodalmat(egy atlagolvaso szintjen) es a mindennapi kommunikacioban is eppen annyira ertem a nem verbalis utalasokat es viselkedeseket is mintha magyarul lennenek. Szoval szerintem at lehet teljesen allni egy masik kulturara , meg lehet azt nagyon melyen erteni, de valo igaz, hogy rengeteg idot es energiat igenylo folyamatrol van szo.( ami egy- ket evtizedig is eltarthat vagytobbig, es esetleg soha sem kovetkezik be mindenfele okok miatt).

Attilajukkaja 2019.06.10. 17:12:42

@Csilla Somos:
Nagyon egyetértek. Köszi!

@Balango:
"mi köze a melegházasságnak a törvény előtti egyenlőséghez."
Mit nem értesz azon, hogy a törvény vagy engedi a melegházasságot, vagy csak a heterók privilégiuma?

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása